Bilis Masak Asam Bahan-bahan ( semangkuk khas untuk ibu

)

7 ulas bawang merah (nak lebih pun takpe) #

3 ulas bawang putih (blh juga dilebihkan) #

1 inci/lbh halia #

1/2 cawan ikan bilis halus (yg besar sambal jd kasar-x sedap)

1 sudu teh serbuk lada hitam

sedikit pati ayam (saya guna Knorr) *tak letak pun takpe

secekak daun pegaga -dipotong halus

2 cawan air

saya tak guna garam/gula sbb guna kiub pati ayam..kalau tak letak kiub tu blh tambah garam ye

Cara-cara

masukkan ikan bilis yg dah dibasuh bersih. tambahkan air jika dah pekat* 7. pati ayam dan serbuk perasa. makan ngan nasi panas. blh tahan seminggu* 8. *gambar asal dari majalah sbb masa buat untuk pantang x ambil gambar pun* Daging Goreng Lada Hitam (Marinated) Bahannya: Daging hihiris halus Lada hitam secukup rasa Halia Bawang besar Bawang putih Sos Cili/Cili mesin Sos tomato Sos tiram Kicap pekat .. 4. *Sesuai utk yg berpantang sendirian & suami bekerja. 2. 5. Masak sehingga bahan menjadi pekat dan bolehlah dihidangkan.1.halia.serbuk lada hitam dan air asam jawa. bawang. Setelah mendidih. Panaskan kuali & masukkan air bersama pegaga. 6. *Sambal ni boleh di masak & disimpan dlm peti ais. ada masa suami blh masakkan & simpan. Biarkan mendidih. guna api perlahan je.. Bahan-bahan # dimayang halus. 3. bila nak mkn je cuma panaskan.

5.Garam/serbuk perasa Caranya: i)Perapkan daging bersama halia . 6. lada hitam. anda boleh menikmati Sup Kentang yang dicampurkan dengan Suun. Masukkan cuka dan hirisan daun kunyit. 2. Oleh itu sesekali untuk membasahkan tekak. Ikan dibersihkan dan lumurkan jus limau. 7. Ia direbus hanya menggunakan halia dan lada hitam. Bakarkan. Supnya tidak boleh banyak. 4. Panaskan minyak dan tumiskan separuh lagi bahan tumbuk dan bahan rempah sehingga wangi dan naik minyak. Termasuk bahan sos terlibat. iii)Setelah empuk. Bagaimanapun. Hidangkan dan makan semasa panas. SUP AYAM Sup ayam hendaklah direbus hanya dengan rempah tumis. SUP KENTANG Orang berpantang tidak boleh banyak minum air dan makan makanan berminyak. boleh ditambah dengan garam dan serbuk perasa mengikut keperluan dan juga hirisan bawang besar. Angkat dan siramkan pada ikan bakar. Masukkkan air dan masakkan sehingga mendideh dan pekat. Basuhkan. masukkan daging bersama bahan perap. supnya tidak boleh banyak HARUAN PANGGANG HALIA Bahan-bahan: 1 ekor ikan haruan 1 biji limau nipis [ambilkan jusnya] 2 s/b minyak 1/2 cawan air 1 s/k cuka 1 helai daun kunyit [mayang halus] garam bahan tumbuk 5 ulas bawang putih 6 sm halia 4 sm kunyit hidup bahan rempah . ii) Panaskan minyak. bawang putih dan bawang besar yang telah dikisar. tambahkan air mengikut keperluan bagi memastikan daging lembut. Gaulkan ikan dengan sedikit bahan tumbuk.tumbuk 1 s/k jintan manis 1 s/k jintan putih 1 s/k lada hitam Cara 1. . garam dan halia yang banyak. 3.

Masukkan air dan tomato. Ikan tenggiri goreng halia Bahan-bahannya :  1 keping ikan tenggiri  4ch halia di hiris dan di goreng  2 sudu makan minyak bijan .SAWI TUMIS AIR Sedikit ikan bilis 3 ulas bawang putih 2 ulas bawang merah 1 pokok sawi – dicuci dan potong Tumbukkan ikan bilis. Biar seketika dan tutupkan api. SUP IKAN TENGGIRI 1 Ketul ikan tenggiri sedikit minyak bijan 4 ulas bawang putih dicincang seulas halia diketuk 1 biji tomato sedikit daun sup Tumiskan bawang putih dan halia dengan minyak bijan. Apabila mendidih masukkan sawi dan tutupkan api KERABU PEGAGA 1 biji bawang besar – dihiris 2 biji cili merah – ditumbuk sedikit garam seikat daun pegaga – dihiris Campurkan semuanya dan gaul hingga sebati. Apabila mendidih masukkan ikan dan daun sup. bawang putih dan bawang merah. Tumiskan bhn tumbuk tadi dan masukkan air.

Tinggalkan sedikit minyak di dalam kuali dan masukkan ikan semula. Panaskan minyak dan goreng ikan hingga garing dan di ketepikan. Taburkan halia goreng di atasnya. Angkat ikan dan letak dalam pinggan. 1-2 sudu makan kicap manis  1/2 sudu teh serbuk kunyit  1/2 sudu teh garam Cara membuatnya Lumurkan ikan dengan garam dan serbuk kunyit dan biarkan selama 20 minit.di hiris  3 sudu makan minyak bijan  1/2 sudu makan kicap manis .di potong dan di bersihkan  4cm halia tua . Ayam masak bijan Bahan-bahannya  1/2 ekor ayam di buang kulit.Tuangkan kicap dan di kacau rata.

di tumbuk  2 ulas bawang putih . Sup Ikan haruan Bahan-bahannya  1 ekor ikan haruan  2 cawan air  2 sudu makan minyak jagung  1 sudu makan lada hitam . Akhir sekali masukkan kicap dan di kacau rata.di tumbuk  3 ulas bawang merah .di tumbuk . Bila ayam masak tutupkan api. Sedikit garam  Air secukupnya Cara membuatnya Panaskan minyak bijan dan tumiskan halia sehingga berbau harum. Tuangkan sedkit air supaya tidak terlalu kering. Masukkan ayam dan di kacau hingga rata. Tutup kuali dan dan masak ayam selama 20 minit dengan api yang kecil. Tambah garam jika perlu.

Kacau rata dan masak lagi hingga mendidih. Bilas dengan air dan di tos. Apabila mendidih masukkan lada hitam. .rebus ayam separuh masak bersama garam dan serbuk kunyit. Panaskan minyak jagung dalam periuk dan tumiskan bahan yang di tumbuk tadi hingga berbau. 2 cm halia .Masukkan sedkit air.di tumbuk  1 keping asam keping  Garam secukup rasa  Daun bawang dan daun sup di hiris Cara membuatnya Ikan di potong dan di bersihkan dengan asam jawa untuk menghilangkan bau hanyir. Ayam Golek Simple' Bahan-Bahan 3 biji bawang besar 5 ulas bawang putih 15 tangkai cili kering 3 batang serai 1 inci halia dan lengkuas 1 sudu besar serbuk kari 1 ekor ayam 1 cawan santan 1. asam keping dan ikan. Akhir sekali masukkan hirisan daun bawang dan daun sup sebagai penambah selera.

4.2.tos kan ayam lalu digoreng hingga masak. masukkan santan dan ayam atau selepas tumis bahan2 tadi lumurkan bahan tumis pada ayam dan 5. ratakan ayam bersama kuahnya sambil rasa asam garam dan gula secukup rasa .atau bakar bersama2 dengan bahan2 tumis 3. mesin semua bahan2 lalu ditumis hingga garing dan naik minyak.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful