Bilis Masak Asam Bahan-bahan ( semangkuk khas untuk ibu

)

7 ulas bawang merah (nak lebih pun takpe) #

3 ulas bawang putih (blh juga dilebihkan) #

1 inci/lbh halia #

1/2 cawan ikan bilis halus (yg besar sambal jd kasar-x sedap)

1 sudu teh serbuk lada hitam

sedikit pati ayam (saya guna Knorr) *tak letak pun takpe

secekak daun pegaga -dipotong halus

2 cawan air

saya tak guna garam/gula sbb guna kiub pati ayam..kalau tak letak kiub tu blh tambah garam ye

Cara-cara

5. Bahan-bahan # dimayang halus.serbuk lada hitam dan air asam jawa. 3..halia. Setelah mendidih.. 6. *Sambal ni boleh di masak & disimpan dlm peti ais. ada masa suami blh masakkan & simpan. pati ayam dan serbuk perasa. *gambar asal dari majalah sbb masa buat untuk pantang x ambil gambar pun* Daging Goreng Lada Hitam (Marinated) Bahannya: Daging hihiris halus Lada hitam secukup rasa Halia Bawang besar Bawang putih Sos Cili/Cili mesin Sos tomato Sos tiram Kicap pekat . masukkan ikan bilis yg dah dibasuh bersih. makan ngan nasi panas. Panaskan kuali & masukkan air bersama pegaga. *Sesuai utk yg berpantang sendirian & suami bekerja.1. tambahkan air jika dah pekat* 7. bawang. bila nak mkn je cuma panaskan. 4. 2. guna api perlahan je. blh tahan seminggu* 8. Biarkan mendidih. Masak sehingga bahan menjadi pekat dan bolehlah dihidangkan.

Masukkkan air dan masakkan sehingga mendideh dan pekat. Termasuk bahan sos terlibat. Angkat dan siramkan pada ikan bakar. garam dan halia yang banyak. supnya tidak boleh banyak HARUAN PANGGANG HALIA Bahan-bahan: 1 ekor ikan haruan 1 biji limau nipis [ambilkan jusnya] 2 s/b minyak 1/2 cawan air 1 s/k cuka 1 helai daun kunyit [mayang halus] garam bahan tumbuk 5 ulas bawang putih 6 sm halia 4 sm kunyit hidup bahan rempah . ii) Panaskan minyak.tumbuk 1 s/k jintan manis 1 s/k jintan putih 1 s/k lada hitam Cara 1. Basuhkan. iii)Setelah empuk. 7. 6. 5. 4. Ikan dibersihkan dan lumurkan jus limau. Bakarkan. bawang putih dan bawang besar yang telah dikisar. 2. anda boleh menikmati Sup Kentang yang dicampurkan dengan Suun. masukkan daging bersama bahan perap. Gaulkan ikan dengan sedikit bahan tumbuk. Bagaimanapun. Supnya tidak boleh banyak. Oleh itu sesekali untuk membasahkan tekak. SUP KENTANG Orang berpantang tidak boleh banyak minum air dan makan makanan berminyak. SUP AYAM Sup ayam hendaklah direbus hanya dengan rempah tumis. Masukkan cuka dan hirisan daun kunyit.Garam/serbuk perasa Caranya: i)Perapkan daging bersama halia . . Ia direbus hanya menggunakan halia dan lada hitam. Panaskan minyak dan tumiskan separuh lagi bahan tumbuk dan bahan rempah sehingga wangi dan naik minyak. tambahkan air mengikut keperluan bagi memastikan daging lembut. boleh ditambah dengan garam dan serbuk perasa mengikut keperluan dan juga hirisan bawang besar. 3. lada hitam. Hidangkan dan makan semasa panas.

Masukkan air dan tomato. bawang putih dan bawang merah. Ikan tenggiri goreng halia Bahan-bahannya :  1 keping ikan tenggiri  4ch halia di hiris dan di goreng  2 sudu makan minyak bijan . Apabila mendidih masukkan ikan dan daun sup. Apabila mendidih masukkan sawi dan tutupkan api KERABU PEGAGA 1 biji bawang besar – dihiris 2 biji cili merah – ditumbuk sedikit garam seikat daun pegaga – dihiris Campurkan semuanya dan gaul hingga sebati. Tumiskan bhn tumbuk tadi dan masukkan air.SAWI TUMIS AIR Sedikit ikan bilis 3 ulas bawang putih 2 ulas bawang merah 1 pokok sawi – dicuci dan potong Tumbukkan ikan bilis. SUP IKAN TENGGIRI 1 Ketul ikan tenggiri sedikit minyak bijan 4 ulas bawang putih dicincang seulas halia diketuk 1 biji tomato sedikit daun sup Tumiskan bawang putih dan halia dengan minyak bijan. Biar seketika dan tutupkan api.

Angkat ikan dan letak dalam pinggan.Tinggalkan sedikit minyak di dalam kuali dan masukkan ikan semula.di hiris  3 sudu makan minyak bijan  1/2 sudu makan kicap manis .di potong dan di bersihkan  4cm halia tua . Ayam masak bijan Bahan-bahannya  1/2 ekor ayam di buang kulit. 1-2 sudu makan kicap manis  1/2 sudu teh serbuk kunyit  1/2 sudu teh garam Cara membuatnya Lumurkan ikan dengan garam dan serbuk kunyit dan biarkan selama 20 minit.Tuangkan kicap dan di kacau rata. Taburkan halia goreng di atasnya. Panaskan minyak dan goreng ikan hingga garing dan di ketepikan.

Sup Ikan haruan Bahan-bahannya  1 ekor ikan haruan  2 cawan air  2 sudu makan minyak jagung  1 sudu makan lada hitam . Bila ayam masak tutupkan api.di tumbuk  3 ulas bawang merah .di tumbuk . Tutup kuali dan dan masak ayam selama 20 minit dengan api yang kecil. Masukkan ayam dan di kacau hingga rata. Tambah garam jika perlu. Akhir sekali masukkan kicap dan di kacau rata.di tumbuk  2 ulas bawang putih . Sedikit garam  Air secukupnya Cara membuatnya Panaskan minyak bijan dan tumiskan halia sehingga berbau harum. Tuangkan sedkit air supaya tidak terlalu kering.

Panaskan minyak jagung dalam periuk dan tumiskan bahan yang di tumbuk tadi hingga berbau. Ayam Golek Simple' Bahan-Bahan 3 biji bawang besar 5 ulas bawang putih 15 tangkai cili kering 3 batang serai 1 inci halia dan lengkuas 1 sudu besar serbuk kari 1 ekor ayam 1 cawan santan 1. 2 cm halia . Kacau rata dan masak lagi hingga mendidih.Masukkan sedkit air. asam keping dan ikan. Bilas dengan air dan di tos.rebus ayam separuh masak bersama garam dan serbuk kunyit. Apabila mendidih masukkan lada hitam. . Akhir sekali masukkan hirisan daun bawang dan daun sup sebagai penambah selera.di tumbuk  1 keping asam keping  Garam secukup rasa  Daun bawang dan daun sup di hiris Cara membuatnya Ikan di potong dan di bersihkan dengan asam jawa untuk menghilangkan bau hanyir.

atau bakar bersama2 dengan bahan2 tumis 3. masukkan santan dan ayam atau selepas tumis bahan2 tadi lumurkan bahan tumis pada ayam dan 5. mesin semua bahan2 lalu ditumis hingga garing dan naik minyak.tos kan ayam lalu digoreng hingga masak. ratakan ayam bersama kuahnya sambil rasa asam garam dan gula secukup rasa .2. 4.