Bilis Masak Asam Bahan-bahan ( semangkuk khas untuk ibu

)

7 ulas bawang merah (nak lebih pun takpe) #

3 ulas bawang putih (blh juga dilebihkan) #

1 inci/lbh halia #

1/2 cawan ikan bilis halus (yg besar sambal jd kasar-x sedap)

1 sudu teh serbuk lada hitam

sedikit pati ayam (saya guna Knorr) *tak letak pun takpe

secekak daun pegaga -dipotong halus

2 cawan air

saya tak guna garam/gula sbb guna kiub pati ayam..kalau tak letak kiub tu blh tambah garam ye

Cara-cara

tambahkan air jika dah pekat* 7. 4. guna api perlahan je. 2.serbuk lada hitam dan air asam jawa. bila nak mkn je cuma panaskan. Biarkan mendidih. Panaskan kuali & masukkan air bersama pegaga.. blh tahan seminggu* 8. *Sambal ni boleh di masak & disimpan dlm peti ais. makan ngan nasi panas. Bahan-bahan # dimayang halus. *Sesuai utk yg berpantang sendirian & suami bekerja. *gambar asal dari majalah sbb masa buat untuk pantang x ambil gambar pun* Daging Goreng Lada Hitam (Marinated) Bahannya: Daging hihiris halus Lada hitam secukup rasa Halia Bawang besar Bawang putih Sos Cili/Cili mesin Sos tomato Sos tiram Kicap pekat .halia. Masak sehingga bahan menjadi pekat dan bolehlah dihidangkan. pati ayam dan serbuk perasa. 5. 6. Setelah mendidih. masukkan ikan bilis yg dah dibasuh bersih.. 3. bawang. ada masa suami blh masakkan & simpan.1.

tambahkan air mengikut keperluan bagi memastikan daging lembut. 2. boleh ditambah dengan garam dan serbuk perasa mengikut keperluan dan juga hirisan bawang besar. Gaulkan ikan dengan sedikit bahan tumbuk. Masukkan cuka dan hirisan daun kunyit. Basuhkan. Ikan dibersihkan dan lumurkan jus limau. garam dan halia yang banyak. . Masukkkan air dan masakkan sehingga mendideh dan pekat. Oleh itu sesekali untuk membasahkan tekak. Bakarkan. anda boleh menikmati Sup Kentang yang dicampurkan dengan Suun. SUP KENTANG Orang berpantang tidak boleh banyak minum air dan makan makanan berminyak. 3. masukkan daging bersama bahan perap. Hidangkan dan makan semasa panas.tumbuk 1 s/k jintan manis 1 s/k jintan putih 1 s/k lada hitam Cara 1. 4. 6. bawang putih dan bawang besar yang telah dikisar. Panaskan minyak dan tumiskan separuh lagi bahan tumbuk dan bahan rempah sehingga wangi dan naik minyak. Bagaimanapun.Garam/serbuk perasa Caranya: i)Perapkan daging bersama halia . lada hitam. Supnya tidak boleh banyak. Termasuk bahan sos terlibat. supnya tidak boleh banyak HARUAN PANGGANG HALIA Bahan-bahan: 1 ekor ikan haruan 1 biji limau nipis [ambilkan jusnya] 2 s/b minyak 1/2 cawan air 1 s/k cuka 1 helai daun kunyit [mayang halus] garam bahan tumbuk 5 ulas bawang putih 6 sm halia 4 sm kunyit hidup bahan rempah . Ia direbus hanya menggunakan halia dan lada hitam. Angkat dan siramkan pada ikan bakar. 5. 7. iii)Setelah empuk. ii) Panaskan minyak. SUP AYAM Sup ayam hendaklah direbus hanya dengan rempah tumis.

SAWI TUMIS AIR Sedikit ikan bilis 3 ulas bawang putih 2 ulas bawang merah 1 pokok sawi – dicuci dan potong Tumbukkan ikan bilis. Masukkan air dan tomato. Apabila mendidih masukkan sawi dan tutupkan api KERABU PEGAGA 1 biji bawang besar – dihiris 2 biji cili merah – ditumbuk sedikit garam seikat daun pegaga – dihiris Campurkan semuanya dan gaul hingga sebati. Tumiskan bhn tumbuk tadi dan masukkan air. Apabila mendidih masukkan ikan dan daun sup. Ikan tenggiri goreng halia Bahan-bahannya :  1 keping ikan tenggiri  4ch halia di hiris dan di goreng  2 sudu makan minyak bijan . SUP IKAN TENGGIRI 1 Ketul ikan tenggiri sedikit minyak bijan 4 ulas bawang putih dicincang seulas halia diketuk 1 biji tomato sedikit daun sup Tumiskan bawang putih dan halia dengan minyak bijan. Biar seketika dan tutupkan api. bawang putih dan bawang merah.

Taburkan halia goreng di atasnya.Tuangkan kicap dan di kacau rata.Tinggalkan sedikit minyak di dalam kuali dan masukkan ikan semula. 1-2 sudu makan kicap manis  1/2 sudu teh serbuk kunyit  1/2 sudu teh garam Cara membuatnya Lumurkan ikan dengan garam dan serbuk kunyit dan biarkan selama 20 minit.di potong dan di bersihkan  4cm halia tua . Angkat ikan dan letak dalam pinggan. Ayam masak bijan Bahan-bahannya  1/2 ekor ayam di buang kulit.di hiris  3 sudu makan minyak bijan  1/2 sudu makan kicap manis . Panaskan minyak dan goreng ikan hingga garing dan di ketepikan.

Tambah garam jika perlu. Masukkan ayam dan di kacau hingga rata.di tumbuk  2 ulas bawang putih .di tumbuk  3 ulas bawang merah . Sedikit garam  Air secukupnya Cara membuatnya Panaskan minyak bijan dan tumiskan halia sehingga berbau harum. Sup Ikan haruan Bahan-bahannya  1 ekor ikan haruan  2 cawan air  2 sudu makan minyak jagung  1 sudu makan lada hitam . Tuangkan sedkit air supaya tidak terlalu kering. Bila ayam masak tutupkan api. Akhir sekali masukkan kicap dan di kacau rata. Tutup kuali dan dan masak ayam selama 20 minit dengan api yang kecil.di tumbuk .

Ayam Golek Simple' Bahan-Bahan 3 biji bawang besar 5 ulas bawang putih 15 tangkai cili kering 3 batang serai 1 inci halia dan lengkuas 1 sudu besar serbuk kari 1 ekor ayam 1 cawan santan 1. Akhir sekali masukkan hirisan daun bawang dan daun sup sebagai penambah selera. asam keping dan ikan. 2 cm halia . Panaskan minyak jagung dalam periuk dan tumiskan bahan yang di tumbuk tadi hingga berbau.rebus ayam separuh masak bersama garam dan serbuk kunyit.di tumbuk  1 keping asam keping  Garam secukup rasa  Daun bawang dan daun sup di hiris Cara membuatnya Ikan di potong dan di bersihkan dengan asam jawa untuk menghilangkan bau hanyir. Apabila mendidih masukkan lada hitam. . Bilas dengan air dan di tos. Kacau rata dan masak lagi hingga mendidih.Masukkan sedkit air.

4.atau bakar bersama2 dengan bahan2 tumis 3. mesin semua bahan2 lalu ditumis hingga garing dan naik minyak.tos kan ayam lalu digoreng hingga masak. ratakan ayam bersama kuahnya sambil rasa asam garam dan gula secukup rasa .2. masukkan santan dan ayam atau selepas tumis bahan2 tadi lumurkan bahan tumis pada ayam dan 5.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful