P. 1
Resepi Ibu Berpantang

Resepi Ibu Berpantang

|Views: 15|Likes:
Published by Musafir Lalu

More info:

Published by: Musafir Lalu on Jul 14, 2012
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOCX, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

10/24/2013

pdf

text

original

Bilis Masak Asam Bahan-bahan ( semangkuk khas untuk ibu

)

7 ulas bawang merah (nak lebih pun takpe) #

3 ulas bawang putih (blh juga dilebihkan) #

1 inci/lbh halia #

1/2 cawan ikan bilis halus (yg besar sambal jd kasar-x sedap)

1 sudu teh serbuk lada hitam

sedikit pati ayam (saya guna Knorr) *tak letak pun takpe

secekak daun pegaga -dipotong halus

2 cawan air

saya tak guna garam/gula sbb guna kiub pati ayam..kalau tak letak kiub tu blh tambah garam ye

Cara-cara

tambahkan air jika dah pekat* 7. Masak sehingga bahan menjadi pekat dan bolehlah dihidangkan. bila nak mkn je cuma panaskan. Panaskan kuali & masukkan air bersama pegaga.. bawang. blh tahan seminggu* 8. 3. pati ayam dan serbuk perasa.1. ada masa suami blh masakkan & simpan. 5. masukkan ikan bilis yg dah dibasuh bersih. Biarkan mendidih. Setelah mendidih. makan ngan nasi panas. 6. *Sesuai utk yg berpantang sendirian & suami bekerja.halia. *gambar asal dari majalah sbb masa buat untuk pantang x ambil gambar pun* Daging Goreng Lada Hitam (Marinated) Bahannya: Daging hihiris halus Lada hitam secukup rasa Halia Bawang besar Bawang putih Sos Cili/Cili mesin Sos tomato Sos tiram Kicap pekat . *Sambal ni boleh di masak & disimpan dlm peti ais. guna api perlahan je.. 4.serbuk lada hitam dan air asam jawa. 2. Bahan-bahan # dimayang halus.

. masukkan daging bersama bahan perap. lada hitam. SUP KENTANG Orang berpantang tidak boleh banyak minum air dan makan makanan berminyak.tumbuk 1 s/k jintan manis 1 s/k jintan putih 1 s/k lada hitam Cara 1. Supnya tidak boleh banyak. 7. 2. 4. Basuhkan. Termasuk bahan sos terlibat. SUP AYAM Sup ayam hendaklah direbus hanya dengan rempah tumis. Panaskan minyak dan tumiskan separuh lagi bahan tumbuk dan bahan rempah sehingga wangi dan naik minyak. anda boleh menikmati Sup Kentang yang dicampurkan dengan Suun. Masukkan cuka dan hirisan daun kunyit. Bakarkan. bawang putih dan bawang besar yang telah dikisar. ii) Panaskan minyak. 6. Oleh itu sesekali untuk membasahkan tekak. 5. Angkat dan siramkan pada ikan bakar. 3. Gaulkan ikan dengan sedikit bahan tumbuk. Ia direbus hanya menggunakan halia dan lada hitam. Hidangkan dan makan semasa panas. Ikan dibersihkan dan lumurkan jus limau. tambahkan air mengikut keperluan bagi memastikan daging lembut. Bagaimanapun. supnya tidak boleh banyak HARUAN PANGGANG HALIA Bahan-bahan: 1 ekor ikan haruan 1 biji limau nipis [ambilkan jusnya] 2 s/b minyak 1/2 cawan air 1 s/k cuka 1 helai daun kunyit [mayang halus] garam bahan tumbuk 5 ulas bawang putih 6 sm halia 4 sm kunyit hidup bahan rempah . boleh ditambah dengan garam dan serbuk perasa mengikut keperluan dan juga hirisan bawang besar.Garam/serbuk perasa Caranya: i)Perapkan daging bersama halia . Masukkkan air dan masakkan sehingga mendideh dan pekat. garam dan halia yang banyak. iii)Setelah empuk.

Apabila mendidih masukkan ikan dan daun sup. Masukkan air dan tomato. Apabila mendidih masukkan sawi dan tutupkan api KERABU PEGAGA 1 biji bawang besar – dihiris 2 biji cili merah – ditumbuk sedikit garam seikat daun pegaga – dihiris Campurkan semuanya dan gaul hingga sebati. SUP IKAN TENGGIRI 1 Ketul ikan tenggiri sedikit minyak bijan 4 ulas bawang putih dicincang seulas halia diketuk 1 biji tomato sedikit daun sup Tumiskan bawang putih dan halia dengan minyak bijan. Biar seketika dan tutupkan api.SAWI TUMIS AIR Sedikit ikan bilis 3 ulas bawang putih 2 ulas bawang merah 1 pokok sawi – dicuci dan potong Tumbukkan ikan bilis. bawang putih dan bawang merah. Ikan tenggiri goreng halia Bahan-bahannya :  1 keping ikan tenggiri  4ch halia di hiris dan di goreng  2 sudu makan minyak bijan . Tumiskan bhn tumbuk tadi dan masukkan air.

Tinggalkan sedikit minyak di dalam kuali dan masukkan ikan semula. Ayam masak bijan Bahan-bahannya  1/2 ekor ayam di buang kulit. Panaskan minyak dan goreng ikan hingga garing dan di ketepikan. Angkat ikan dan letak dalam pinggan.Tuangkan kicap dan di kacau rata.di hiris  3 sudu makan minyak bijan  1/2 sudu makan kicap manis .di potong dan di bersihkan  4cm halia tua . 1-2 sudu makan kicap manis  1/2 sudu teh serbuk kunyit  1/2 sudu teh garam Cara membuatnya Lumurkan ikan dengan garam dan serbuk kunyit dan biarkan selama 20 minit. Taburkan halia goreng di atasnya.

 Sedikit garam  Air secukupnya Cara membuatnya Panaskan minyak bijan dan tumiskan halia sehingga berbau harum. Tuangkan sedkit air supaya tidak terlalu kering. Bila ayam masak tutupkan api. Sup Ikan haruan Bahan-bahannya  1 ekor ikan haruan  2 cawan air  2 sudu makan minyak jagung  1 sudu makan lada hitam .di tumbuk  2 ulas bawang putih . Tutup kuali dan dan masak ayam selama 20 minit dengan api yang kecil. Tambah garam jika perlu. Masukkan ayam dan di kacau hingga rata. Akhir sekali masukkan kicap dan di kacau rata.di tumbuk  3 ulas bawang merah .di tumbuk .

Apabila mendidih masukkan lada hitam. Akhir sekali masukkan hirisan daun bawang dan daun sup sebagai penambah selera. .di tumbuk  1 keping asam keping  Garam secukup rasa  Daun bawang dan daun sup di hiris Cara membuatnya Ikan di potong dan di bersihkan dengan asam jawa untuk menghilangkan bau hanyir. Panaskan minyak jagung dalam periuk dan tumiskan bahan yang di tumbuk tadi hingga berbau.Masukkan sedkit air. Ayam Golek Simple' Bahan-Bahan 3 biji bawang besar 5 ulas bawang putih 15 tangkai cili kering 3 batang serai 1 inci halia dan lengkuas 1 sudu besar serbuk kari 1 ekor ayam 1 cawan santan 1. 2 cm halia . Kacau rata dan masak lagi hingga mendidih.rebus ayam separuh masak bersama garam dan serbuk kunyit. asam keping dan ikan. Bilas dengan air dan di tos.

mesin semua bahan2 lalu ditumis hingga garing dan naik minyak.2.tos kan ayam lalu digoreng hingga masak.atau bakar bersama2 dengan bahan2 tumis 3. 4. ratakan ayam bersama kuahnya sambil rasa asam garam dan gula secukup rasa . masukkan santan dan ayam atau selepas tumis bahan2 tadi lumurkan bahan tumis pada ayam dan 5.

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->