Bilis Masak Asam Bahan-bahan ( semangkuk khas untuk ibu

)

7 ulas bawang merah (nak lebih pun takpe) #

3 ulas bawang putih (blh juga dilebihkan) #

1 inci/lbh halia #

1/2 cawan ikan bilis halus (yg besar sambal jd kasar-x sedap)

1 sudu teh serbuk lada hitam

sedikit pati ayam (saya guna Knorr) *tak letak pun takpe

secekak daun pegaga -dipotong halus

2 cawan air

saya tak guna garam/gula sbb guna kiub pati ayam..kalau tak letak kiub tu blh tambah garam ye

Cara-cara

ada masa suami blh masakkan & simpan. tambahkan air jika dah pekat* 7. masukkan ikan bilis yg dah dibasuh bersih. Setelah mendidih.1. 5.halia. pati ayam dan serbuk perasa. *Sambal ni boleh di masak & disimpan dlm peti ais.. Masak sehingga bahan menjadi pekat dan bolehlah dihidangkan. *Sesuai utk yg berpantang sendirian & suami bekerja. makan ngan nasi panas.serbuk lada hitam dan air asam jawa. Bahan-bahan # dimayang halus. 6. guna api perlahan je. Panaskan kuali & masukkan air bersama pegaga. 2. bawang. Biarkan mendidih. 3.. bila nak mkn je cuma panaskan. *gambar asal dari majalah sbb masa buat untuk pantang x ambil gambar pun* Daging Goreng Lada Hitam (Marinated) Bahannya: Daging hihiris halus Lada hitam secukup rasa Halia Bawang besar Bawang putih Sos Cili/Cili mesin Sos tomato Sos tiram Kicap pekat . 4. blh tahan seminggu* 8.

tambahkan air mengikut keperluan bagi memastikan daging lembut. 3. boleh ditambah dengan garam dan serbuk perasa mengikut keperluan dan juga hirisan bawang besar. Supnya tidak boleh banyak. garam dan halia yang banyak. Termasuk bahan sos terlibat. lada hitam. 4. Ia direbus hanya menggunakan halia dan lada hitam. ii) Panaskan minyak. anda boleh menikmati Sup Kentang yang dicampurkan dengan Suun. iii)Setelah empuk. 5.Garam/serbuk perasa Caranya: i)Perapkan daging bersama halia . Bagaimanapun. 6. bawang putih dan bawang besar yang telah dikisar. Angkat dan siramkan pada ikan bakar. masukkan daging bersama bahan perap. Hidangkan dan makan semasa panas. Bakarkan. 2.tumbuk 1 s/k jintan manis 1 s/k jintan putih 1 s/k lada hitam Cara 1. SUP AYAM Sup ayam hendaklah direbus hanya dengan rempah tumis. . Gaulkan ikan dengan sedikit bahan tumbuk. Masukkkan air dan masakkan sehingga mendideh dan pekat. SUP KENTANG Orang berpantang tidak boleh banyak minum air dan makan makanan berminyak. Panaskan minyak dan tumiskan separuh lagi bahan tumbuk dan bahan rempah sehingga wangi dan naik minyak. Basuhkan. Masukkan cuka dan hirisan daun kunyit. supnya tidak boleh banyak HARUAN PANGGANG HALIA Bahan-bahan: 1 ekor ikan haruan 1 biji limau nipis [ambilkan jusnya] 2 s/b minyak 1/2 cawan air 1 s/k cuka 1 helai daun kunyit [mayang halus] garam bahan tumbuk 5 ulas bawang putih 6 sm halia 4 sm kunyit hidup bahan rempah . 7. Ikan dibersihkan dan lumurkan jus limau. Oleh itu sesekali untuk membasahkan tekak.

Tumiskan bhn tumbuk tadi dan masukkan air. Biar seketika dan tutupkan api. Ikan tenggiri goreng halia Bahan-bahannya :  1 keping ikan tenggiri  4ch halia di hiris dan di goreng  2 sudu makan minyak bijan . Apabila mendidih masukkan sawi dan tutupkan api KERABU PEGAGA 1 biji bawang besar – dihiris 2 biji cili merah – ditumbuk sedikit garam seikat daun pegaga – dihiris Campurkan semuanya dan gaul hingga sebati.SAWI TUMIS AIR Sedikit ikan bilis 3 ulas bawang putih 2 ulas bawang merah 1 pokok sawi – dicuci dan potong Tumbukkan ikan bilis. SUP IKAN TENGGIRI 1 Ketul ikan tenggiri sedikit minyak bijan 4 ulas bawang putih dicincang seulas halia diketuk 1 biji tomato sedikit daun sup Tumiskan bawang putih dan halia dengan minyak bijan. Apabila mendidih masukkan ikan dan daun sup. bawang putih dan bawang merah. Masukkan air dan tomato.

Angkat ikan dan letak dalam pinggan. 1-2 sudu makan kicap manis  1/2 sudu teh serbuk kunyit  1/2 sudu teh garam Cara membuatnya Lumurkan ikan dengan garam dan serbuk kunyit dan biarkan selama 20 minit. Panaskan minyak dan goreng ikan hingga garing dan di ketepikan.Tuangkan kicap dan di kacau rata. Ayam masak bijan Bahan-bahannya  1/2 ekor ayam di buang kulit.di hiris  3 sudu makan minyak bijan  1/2 sudu makan kicap manis .di potong dan di bersihkan  4cm halia tua . Taburkan halia goreng di atasnya.Tinggalkan sedikit minyak di dalam kuali dan masukkan ikan semula.

Tutup kuali dan dan masak ayam selama 20 minit dengan api yang kecil. Tuangkan sedkit air supaya tidak terlalu kering. Tambah garam jika perlu.di tumbuk  3 ulas bawang merah . Masukkan ayam dan di kacau hingga rata. Akhir sekali masukkan kicap dan di kacau rata.di tumbuk  2 ulas bawang putih . Sedikit garam  Air secukupnya Cara membuatnya Panaskan minyak bijan dan tumiskan halia sehingga berbau harum.di tumbuk . Bila ayam masak tutupkan api. Sup Ikan haruan Bahan-bahannya  1 ekor ikan haruan  2 cawan air  2 sudu makan minyak jagung  1 sudu makan lada hitam .

Panaskan minyak jagung dalam periuk dan tumiskan bahan yang di tumbuk tadi hingga berbau. . Bilas dengan air dan di tos.Masukkan sedkit air. Akhir sekali masukkan hirisan daun bawang dan daun sup sebagai penambah selera. Ayam Golek Simple' Bahan-Bahan 3 biji bawang besar 5 ulas bawang putih 15 tangkai cili kering 3 batang serai 1 inci halia dan lengkuas 1 sudu besar serbuk kari 1 ekor ayam 1 cawan santan 1.di tumbuk  1 keping asam keping  Garam secukup rasa  Daun bawang dan daun sup di hiris Cara membuatnya Ikan di potong dan di bersihkan dengan asam jawa untuk menghilangkan bau hanyir.rebus ayam separuh masak bersama garam dan serbuk kunyit. Apabila mendidih masukkan lada hitam. 2 cm halia . Kacau rata dan masak lagi hingga mendidih. asam keping dan ikan.

masukkan santan dan ayam atau selepas tumis bahan2 tadi lumurkan bahan tumis pada ayam dan 5. ratakan ayam bersama kuahnya sambil rasa asam garam dan gula secukup rasa .atau bakar bersama2 dengan bahan2 tumis 3. 4. mesin semua bahan2 lalu ditumis hingga garing dan naik minyak.tos kan ayam lalu digoreng hingga masak.2.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful