Bilis Masak Asam Bahan-bahan ( semangkuk khas untuk ibu

)

7 ulas bawang merah (nak lebih pun takpe) #

3 ulas bawang putih (blh juga dilebihkan) #

1 inci/lbh halia #

1/2 cawan ikan bilis halus (yg besar sambal jd kasar-x sedap)

1 sudu teh serbuk lada hitam

sedikit pati ayam (saya guna Knorr) *tak letak pun takpe

secekak daun pegaga -dipotong halus

2 cawan air

saya tak guna garam/gula sbb guna kiub pati ayam..kalau tak letak kiub tu blh tambah garam ye

Cara-cara

*Sambal ni boleh di masak & disimpan dlm peti ais.serbuk lada hitam dan air asam jawa. 2. 4. blh tahan seminggu* 8. 6. Biarkan mendidih. 3.1. bila nak mkn je cuma panaskan. Panaskan kuali & masukkan air bersama pegaga. ada masa suami blh masakkan & simpan. *Sesuai utk yg berpantang sendirian & suami bekerja. bawang. tambahkan air jika dah pekat* 7.halia. guna api perlahan je. Bahan-bahan # dimayang halus. pati ayam dan serbuk perasa. makan ngan nasi panas. masukkan ikan bilis yg dah dibasuh bersih. Masak sehingga bahan menjadi pekat dan bolehlah dihidangkan. Setelah mendidih.. *gambar asal dari majalah sbb masa buat untuk pantang x ambil gambar pun* Daging Goreng Lada Hitam (Marinated) Bahannya: Daging hihiris halus Lada hitam secukup rasa Halia Bawang besar Bawang putih Sos Cili/Cili mesin Sos tomato Sos tiram Kicap pekat . 5..

bawang putih dan bawang besar yang telah dikisar. 4. Ia direbus hanya menggunakan halia dan lada hitam. Masukkan cuka dan hirisan daun kunyit. lada hitam. SUP AYAM Sup ayam hendaklah direbus hanya dengan rempah tumis. Oleh itu sesekali untuk membasahkan tekak. garam dan halia yang banyak. SUP KENTANG Orang berpantang tidak boleh banyak minum air dan makan makanan berminyak. Hidangkan dan makan semasa panas. ii) Panaskan minyak.tumbuk 1 s/k jintan manis 1 s/k jintan putih 1 s/k lada hitam Cara 1. Bagaimanapun. 3. masukkan daging bersama bahan perap. 2. Angkat dan siramkan pada ikan bakar. boleh ditambah dengan garam dan serbuk perasa mengikut keperluan dan juga hirisan bawang besar. 7. Basuhkan. Masukkkan air dan masakkan sehingga mendideh dan pekat. Gaulkan ikan dengan sedikit bahan tumbuk. anda boleh menikmati Sup Kentang yang dicampurkan dengan Suun. Termasuk bahan sos terlibat. Ikan dibersihkan dan lumurkan jus limau. 6. tambahkan air mengikut keperluan bagi memastikan daging lembut. Panaskan minyak dan tumiskan separuh lagi bahan tumbuk dan bahan rempah sehingga wangi dan naik minyak. . 5. supnya tidak boleh banyak HARUAN PANGGANG HALIA Bahan-bahan: 1 ekor ikan haruan 1 biji limau nipis [ambilkan jusnya] 2 s/b minyak 1/2 cawan air 1 s/k cuka 1 helai daun kunyit [mayang halus] garam bahan tumbuk 5 ulas bawang putih 6 sm halia 4 sm kunyit hidup bahan rempah . Supnya tidak boleh banyak. iii)Setelah empuk. Bakarkan.Garam/serbuk perasa Caranya: i)Perapkan daging bersama halia .

Ikan tenggiri goreng halia Bahan-bahannya :  1 keping ikan tenggiri  4ch halia di hiris dan di goreng  2 sudu makan minyak bijan . Apabila mendidih masukkan sawi dan tutupkan api KERABU PEGAGA 1 biji bawang besar – dihiris 2 biji cili merah – ditumbuk sedikit garam seikat daun pegaga – dihiris Campurkan semuanya dan gaul hingga sebati. Masukkan air dan tomato. SUP IKAN TENGGIRI 1 Ketul ikan tenggiri sedikit minyak bijan 4 ulas bawang putih dicincang seulas halia diketuk 1 biji tomato sedikit daun sup Tumiskan bawang putih dan halia dengan minyak bijan. bawang putih dan bawang merah. Apabila mendidih masukkan ikan dan daun sup.SAWI TUMIS AIR Sedikit ikan bilis 3 ulas bawang putih 2 ulas bawang merah 1 pokok sawi – dicuci dan potong Tumbukkan ikan bilis. Biar seketika dan tutupkan api. Tumiskan bhn tumbuk tadi dan masukkan air.

di potong dan di bersihkan  4cm halia tua . 1-2 sudu makan kicap manis  1/2 sudu teh serbuk kunyit  1/2 sudu teh garam Cara membuatnya Lumurkan ikan dengan garam dan serbuk kunyit dan biarkan selama 20 minit.di hiris  3 sudu makan minyak bijan  1/2 sudu makan kicap manis . Panaskan minyak dan goreng ikan hingga garing dan di ketepikan.Tinggalkan sedikit minyak di dalam kuali dan masukkan ikan semula. Taburkan halia goreng di atasnya.Tuangkan kicap dan di kacau rata. Angkat ikan dan letak dalam pinggan. Ayam masak bijan Bahan-bahannya  1/2 ekor ayam di buang kulit.

 Sedikit garam  Air secukupnya Cara membuatnya Panaskan minyak bijan dan tumiskan halia sehingga berbau harum. Masukkan ayam dan di kacau hingga rata. Tambah garam jika perlu. Tutup kuali dan dan masak ayam selama 20 minit dengan api yang kecil. Akhir sekali masukkan kicap dan di kacau rata. Bila ayam masak tutupkan api.di tumbuk  3 ulas bawang merah . Sup Ikan haruan Bahan-bahannya  1 ekor ikan haruan  2 cawan air  2 sudu makan minyak jagung  1 sudu makan lada hitam . Tuangkan sedkit air supaya tidak terlalu kering.di tumbuk  2 ulas bawang putih .di tumbuk .

 2 cm halia . . asam keping dan ikan. Bilas dengan air dan di tos. Ayam Golek Simple' Bahan-Bahan 3 biji bawang besar 5 ulas bawang putih 15 tangkai cili kering 3 batang serai 1 inci halia dan lengkuas 1 sudu besar serbuk kari 1 ekor ayam 1 cawan santan 1. Akhir sekali masukkan hirisan daun bawang dan daun sup sebagai penambah selera. Kacau rata dan masak lagi hingga mendidih.Masukkan sedkit air.di tumbuk  1 keping asam keping  Garam secukup rasa  Daun bawang dan daun sup di hiris Cara membuatnya Ikan di potong dan di bersihkan dengan asam jawa untuk menghilangkan bau hanyir. Apabila mendidih masukkan lada hitam.rebus ayam separuh masak bersama garam dan serbuk kunyit. Panaskan minyak jagung dalam periuk dan tumiskan bahan yang di tumbuk tadi hingga berbau.

masukkan santan dan ayam atau selepas tumis bahan2 tadi lumurkan bahan tumis pada ayam dan 5. ratakan ayam bersama kuahnya sambil rasa asam garam dan gula secukup rasa .tos kan ayam lalu digoreng hingga masak.atau bakar bersama2 dengan bahan2 tumis 3.2. mesin semua bahan2 lalu ditumis hingga garing dan naik minyak. 4.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful