Jenis hantaran

Jenis-jenis hantaran 1) Hantaran bahu 2) 3) Hantaran lantun sebelah tangan Hantaran lantun dua belah tangan 4) 5) Hantaran paras dada Hantaran lob 6) 7) Hantaran sisi Hantaran atas kepala .

 Tangan hendaklah ikut lajak diakhir tolakan.Hantaran paras dada  Berasal daripada kemahiran yang sama dalam permainan bola keranjang.   Sesuai untuk hantaran jarak dekat. . Pergerakan bola itu adalah hasil tolakan dari jari-jari tangan.

Hantaran paras dada .

. Dilakukan hanya dengan sebelah tangan sahaja. Dilakukan tinggi daripada paras kepala.Hantaran atas kepala Mempunyai sedikit persamaan dengan hantaran bahu.

prinsip asas hantaran bola Keberkesanan sesuatu hantaran bola oleh seorang pemain bola dilihat dari sejauh mana hantaran itu memenuhi prinsip-prinsip asas yang berikut:    Suai-masa (timing) – bilakah bola patut dilepaskan? Ketepatan – adakah bola ditujukan kepada sasarannya? Arah – ke manakah bola dihantar supaya permainan menjadi positif?  Kekuatan – sekuat manakah boal patut dibaling dalam situasi yang dihadapi oleh pemain supaya sesuai dengan jarak dan kedudukan pemain yang menerima bola? .

Tuas tubuh badan adalah penting untuk menghasilkan pergerakan yang berkesan terutama ketika membuat hantaran di dalam permainan Bola Baling. prinsip sains yang berkaitan ialah sistem tuas. Kemahiran hantaran bola berkait rapat dengan sistem tuas kelas ketiga. Tuas ialah suatu struktur yang teguh yang diengselkan pada satu titik dan daya diaplikasikan kepada kedua-dua titik lain (Hay. Hal ini disebabkan salah satu fungsi tuas yang berikut .Prinsip sains dalam hantaran Dalam kemahiran hantaran.1985).

 Konsep-konsep Penting dalam sistem tuas .  Untuk menambahkan kelajuan sesuatu sesuatu halangan atau rintangan yang bergerak atau menambahkan jarak pergerakan rintangan.Hal ini disebabkan salah satu fungsi tuas yang berikut :  Ia membolehkan rintangan yang lebih besar dari kuasa yang diaplikasikan diatasi.

Beban/rintangan – sebarang objek yang digerakkan atau anggota-anggota badan itu sendiri.Konsep-konsep Penting dalam sistem tuas   Daya – usaha di mana otot menghasilkan daya. .   Paksi/fulkrum – sendi Lengan daya dan lengan beban.

Oleh itu. Apabila bola berada di tapak tangan pemain. Lengan daya (LD) yang lebih panjang membolehkan beban yang lebih diangkat.  b) Lengan beban (LB) yang lebih panjang membolehkan kelajuan yang lebih dihasilkan. jika lengan mengenakan daya yang kuat ke atas bola tersebut maka bola itu akan bergerak dalam kelajuan yang tinggi dan menyebabkan hantaran bola itu berlaku dengan cepat. sistem tuas membolehkan pemain membuat hantaran menggunakan daya yang terdapat di lengannya. . lengan menjadi daya kepada bola tersebut untuk bergerak manakala siku sebagai fulkrum atau sendi yang berfungsi untuk menggerakkan bola tersebut.  Kesimpulannya.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful