Nama Pelajar

: NORZALINA BT MOHD YUNUS ROSLINA HANIM BT. ARIFFIN SEETHALETCHUMY A/P D.POONIAH

Tajuk Tugasan

: PERMAINAN TRADISONAL LAYANG-LAYANG

Kumpulan / Unit

: KDPM- KDC ( JPNIN AMBILAN NOV 2011 )

Nama Pensyarah

: ENCIK LEE SEE SENG

Penemuan sebuah lukisan gua di Pulau Muna . . Sulawesi Tenggara .SEJARAH LAYANG-LAYANG Catatan pertama yang menyebutkan permainan layang-layang adalah dokumen dari China sekitar 2500 Sebelum Masihi. Di kawasan Nusantara sendiri catatan pertama mengenai layang-layang adalah dari Sejarah Melayu (Sulalatus Salatin) (abad ke-17) yang menceritakan suatu festival layang-layang yang diikuti oleh seorang pembesar kerajaan. Dijangkakan berlaku perkembangan yang saling berkaitan antara tradisi di China dan di Nusantara kerana di Nusantara juga banyak ditemui bentukbentuk primitif layang-layang yang dibuat dari daun-daunan. Dari China. pada awal abad ke-21 yang memberikan kesan orang bermain layang-layang menimbulkan spekulasi mengenai tradisi yang berumur lebih dari itu di kawasan Nusantara itu sendiri. permainan layang-layang tersebar ke Barat hingga kemudian popular di Eropah .

PERALATAN MEMBUAT LAYANG-LAYANG Bahan-bahan :  1 potong bambu tipis dengan lebar 1 cm dan panjang 90 cm.  Gam  Pita gulung agak tebal  Tali atau benang  Gunting  Kertas "tracing" .  1 potong buluh tipis dengan lebar 1 cm dan panjang 50 cm  Kertas warna atau kertas minyak dengan ukuran sesuai dengan ukuran buluh.

CARA-CARA MEMBUAT LAYANG-LAYANG 1. tambahkan ekor dari tali atau benang sepanjang sekitar 1 meter. Buatlah lubang di tengah-tengah layangan (dekat dengan tempat penyilangan bambu rangka) masukkan tali atau benang layangan ke lubang dan ikatkan ke titik persilangan. Lipat bagian kertas kearah belakang. tambahkan guntingan kertas untuk perhiasan. lalu letakkan rangka layang-layang tersebut diatas kertas. Untuk keseimbangan. Langkah seterusnya. ikatkan pada bahagian bawah layang-layang. Sekarang rangka layang-layang selesai. 3. lalu ikatkan hujung yang lain ke hujung bawah rangka layangan ( panjang tali sekitar 90cm) .5 cm untuk garis potongan. Tanda kertas tersebut sehingga mengikuti bentuk rangka layangan. lalu lekatkan pada rangka dengan menggunakan gam. 4. Letakkan kedua bambu secara menyilang dengan titik pertemuan pada 1/3 dari bambu yang paling panjang Lekatkan kedua bambu tersebut dengan menggunakan tali atau benang 2. Ikat dan hubungkan ke empat hujung buluh dengan tali atau benang hingga membentuk wajik.Gunting kertas tersebut mengikuti garis potongan. Tambahkan ekstra 2. 5.

Gambarajah membuat layang-layang .

Ianya dimainkan di kawasan lapang dan berangin. Siapa sangka menerbangkan layang-layang sebenarnya boleh memberi banyak kebaikan kepada kesihatan. perkara itu diakui pakar perubatan kerana setiap langkah untuk menerbangkan layang-layang turut memerlukan kekuatan fizikal. Malah. Itulah terapi semula jadi yang dirasai semua pelayang ketika menerbangkan layang-layang masing-masing. Dimainkan secara individu tetapi beramai-ramai. Permainan layang-layang diadakan sebagai hiburan untuk pelbagai peringkat umur serta dijadikan pertandingan. terutama ketika menarik tali dan mengendalikannya ketika ia terbang tinggi di udara .CARA BERMAIN Di Malaysia lazimnya permainan layang-layang dilakukan selepas musim menuai padi atau pada masa nelayan tidak dapat pergi ke laut menangkap ikan. terutama untuk menghilangkan tekanan selepas bertungkus lumus di tempat kerja.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful