JAHITAN JELUJUR

JAHITAN SEMENTARA

 Biasanya dijahit dengan satu lembar benang kecuali jelujur tanda.  Jahitan sementara terdiri daripada:  Jelujur tanda  Jelujur kasar atau tak sama  Jelujur tak sama  Jelujur panjang pendek  Jelujur tegak atau serong.  Boleh dijahit pada sebelah luar atau sebelah dalam kain dari kanan ke kiri.  Guna benang warna muda supaya: o Ia senang kelihatan.  Guna benang yang halus yang senang diputuskan. o Tidak meninggalkan kesan di atas kain selepas ianya dibuka. . Dibuat untuk sementara sahaja dan dibuka setelah mata jahitan kekal dijahit.

b) Untuk menetapkan bahagian kain yang melengkung atau berkedut yang akan teregang semasa memadankan pakaian. ii. mulakan dengan jahit kia dari kanan ke kiri. Ia senang dicabut. . kocek dan kelim sebelum dijahit kekal. Kegunaan jelujur kasar a) Untuk menetapkan kedudukan kelepet. JELUJUR KASAR ATAU TAK SAMA Cara Menjahit i.JELUJUR TANDA  Digunakan untuk memindahkan tanda-tanda atau garisan pola daripada pola ke atas kain. Akhirkan dengan jahitan kia.  Lebih bersih menggunakan jelujur tanda daripada memindahkan garisan pola pada dengan kapur tukang atau kertas karbon dan roda surih. Mata jahitan di bawah dan di atas adalah sama panjang iaitu 1¼cm. Dengan satu lembar benang. iii.

Mata jahitan pada sebelah luar adalah 1¼ cm panjang dan jaraknya ½ cm. Tidak begitu kukuh dan senang dicabut. ii.JELUJUR TAK SAMA Cara menjahit i. Dengan satu lembar benang. Kegunaan jelujur panjang pendek a) Untuk menetapkan kelepet. Kegunaan jelujur tak sama a) Untuk menetapkan kedudukan kelepet. kocek sebagainya sebelum jahitan kekal dibuat. b) Untuk menandakan kedudukan sesuatu bahagian dan garis tengah hadapan dan belakang. iii. mulakan dengan jahitan kia dari kanan ke kiri. kelim dan sebagainya sebelum dijahit kekal. b) Untuk menandakan garis-garis tengah belakang dan hadapan serta tepi yang lurus. Akhirkan jahitan dengan jahit kia. ii. Mulakan dengan jahit kia dari kanan ke kiri. Ia terdiri daripada mata jahitan yang panjang 1¼ cm dan pendek ½ cm dan jaraknya ½ cm. iii. Akhirkan jahitan dengan jahit kia. JELUJUR PANJANG PENDEK Cara menjahit i. .

iii. . JELUJUR TEGAK ATAU SERONG Cara Menjahit i. lembut dan yang mudah tergelincir dan agak susah dicabut. KEGUNAAN JELUJUR TEGAK ATAU SERONG a) Untuk menetapkan kedudukan dua atau lebih lapisan kain supaya tidak tergelincir misalnya lapik dalam pada kolar. Teguh dan susah dicabut. ii. Mula dengan jahit kia dari kanan ke kiri dan dari atas ke bawah. Akhirkan jahitan dengan jahit kia. mansit atau ikatan pinggang. Jarum patut melintang dan mata jahitan di sebelah belakang adalah melintang.Lebih teguh dan sesuai terutama untuk kain-kain yang tebal. b) Untuk melekatkan tepi yang rata di atas tepi yang gelembung sebelum jahit kekal dibuat misalnya pada bahu mendatang.