SEJARAH PERMAINAN TENIS Tenis ternyata merupakan olahraga yang sudah sangat tua.

Terekam pada pahatan yang dibuat sekitar 1500 tahun sebelum masehi di dinding sebuah kuil di mesir yang menunjukan representasi dari permainan bola tenis dan dimainkan pada saat upacara keagamaan. Permainan ini kemudian meluas ke seluruh daratan eropa pada abad ke-8 Pada awal perkembangannya tenis dimainkan dengan memakai tangan atau sebuah tongkat yang dipukulkan bergantian menggunakan sebuah bola dari kayu yang padat. Permainan ini kemudian berkembang lagi menjadi permainan bola dengan bahawa pengawalan bola lebih selesa menggunakan tangan, maka media yang berkembang pada waktu itu adalah dengan menggunakan sarung tangan kulit yang kemudian berevolusi kembali dengan menambahkan gagang. Inilah cikal bakal lahirnya sebuah raket tenis. Bola pun berevolusi daripada sebuah bola kayu padat menjadi bola daripada kulit yang diisi dengan dedak kulit padi. Olahraga ini sangat berkembang di Perancis waktu itu. Pada abad 16-18 telah mula dimonopolikan oleh kalangan raja-raja dan para bangsawan dengan nama „Jeu de Palme‟ atau olah raga kepalan tangan. Perkataan Tenis sendiri dipercayai berasal daripada seorang pemain Perancis yang sering menyebut perkataan „Tenez‟ yang ertinya “Main!” pada saat akan memulai permainan dan hingga sekarang kata tersebut dipakai sebagai nama olahraga ini. Tenis kemudian berkembang hingga ke Dataran Inggeris dan juga tersebar ke Spanyol, Itali, Belanda, Swiss dan Jerman. Namun tenis mengalami kemunduran ketika berlakunya revolusi Perancis dan berkuasanya Napoleon Bonaparte di Eropah. Pada abad 19, tenis dimunculkan kembali oleh para bangsawan Inggeris dengan membangunkan fasiliti-fasiliti country club atau lapangan tenis di rumahnya yang besar. Kerana pada waktu itu tenis popular dimainkan di halaman rumput, maka permainan ini terkenal dengan sebutan „Lawn Tennis‟ atau tenis lapangan rumput. Pada masa ini juga mulai muncul bola daripada karet vulkanisir yang pada waktu itu dianggap dapat

kelab ini telah berjaya menarik ramai peminat. tidak berhasil menarik ramai peminat dan cuba untuk memasukan tenis sebagai olahraga lainnya. zaman revolusi industri yang memacu tenis turut menjadi sebuab industri olahraga baru. Keputusannya. kasut . permainan tenis ternyata mampu menggeser permainan Croquet sebagai olahraga musim panas. Pada tahun 1881. Oleh sebab itu kelab telah mengadakan turnamen tenis pertama di Wimbledon dengan membentuk sebuah panitia untuk mengadakan pertandingan dan membuat peraturan dalam permainan ini. terbentuklah federasi tenis Amerika. namanya diganti menjadi „All Engand Croquet and Lawn Tennis Club‟. yang membuat peraturan tenis di Amerika. orang mula mengkaji dengan memainkan permainan ini di permukaan lain seperti clay court (tanah liat) dan hard court (semen). United States National Lawn Tennis Association (sekarang United States Tennis Association). Pertandingan Internasional tahunan pertama diselenggara pada tahun 1900 yang diberi nama Davis Cup dan masih dimainkan hingga saat ini. Sejak penemuan lawn tennis. Bukan hanya di Inggeris dan Amerika. Fabrik-fabrik mula menghasilkan net. Sejarah ini berlanjutan ketika lokasi kelab yang berlokasi di Wimbledon mengalami kenaikan sewa tanah yang memaksa kelab untuk mendapatkan dana lebih daripada biasanya. Turnamen-turnamen mula banyak diadakan di daerah-daerah dan muncullah pemain-pemain terhebat tempatan di daerah masing-masing. Pada tahun 1877. Peraturan-peraturan bermain tenis pun berkembang seiring dengan evolusi teknologi peralatan tenis dan pengalaman semasa menjalankan turnamen-turnamen. Hasilnya. All England Croquet Club. Kemuncaknya berlaku pada tahun 1869 ketika salah sebuah kelab croquet ternama di Inggeris. bola dan raket tenis. Seiring dengan perkembangan ini. Turnamen tersebut diikuti oleh 20 orang peserta dengan penonton sekitar 200 orang dan ini merupakan salah satu turnamen grand slam tenis gengsi di dunia.mengurangi kerosakan rumput di lapangan tanpa mengurangkan keanjalan bola itu sendiri. Sebutan Lawn Tennis berasal daripada seorang Inggeris bernama Arthur Balfour. Tenis juga popular di Perancis dan turut .

PERATURAN PERMAINAN TENIS Setiap permainan mempunyai peraturan-peraturan tersendiri. Olahraga tenis mula mengalami kemunduran kembali ketika kemuncak Perang Dunia II.Berkat jasa media massa telah menjadikan Tenis sebagai olahraga sedunia.mengadakan turnamen pertamanya pada tahun 1891 yang dinamakan French Open. Ini ditambah dengan kemajuan teknologi penyiaran media massa dengan menyiarkan siaran langsung dengan radio transistor pada tahun 1927 hingga siaran langsung turnamen Wimbledon tahun 1968 yang disiarkan pertama kali dalam full colour. Generasi seterusnya semakin menjadikan Tenis sebagai olahraga yang dinamis. pakaian yang dipakai oleh pemain turut mengalami evolusi. tetapi juga mengejar bayaran yang sangat lumayan. Semasa pertandingan tenis mula muncul kembali. Peraturan berfungsi sebagai titik tolak bagaimana bermain tenis serta batasan-batasan mengenai apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan dalam sebuah permainan tenis. Sebelum ini pemain hanya mengenakan pakaian bewarna putih dengan celana panjang ala bangsawan berganti dengan celana olahraga pendek yang lebih berkesan sporty. Sekiranya dirujuk pada peraturan lengkap yang dikeluarkan oleh ITF (International Tennis Federation). Teknologi peralatan tenis pula berkembang dengan pesat dan begitu juga dengan teknik permainan tenis. terdapat banyak sekali perkara-perkara yang perlu dipatuhi oleh setiap . Ketika itu. pemain tidak hanya berkompetisi tenis untuk mengejar ketenangan sahaja. Turnamen-turnamen akbar di empat negara (Grand Slam-red) tidak dipertandingkan sehingga tahun 1946 iaitu ketika perang telah berakhir. Dunia Tenis profesional mulai muncul pada tahun 1926 ketika seorang promotor bernama CC Pyle mengadakan pertandingan eksibisi yang diikuti dengan pemain dari Amerika dan Perancis dengan penonton yang ditarik bayaran. Hingga ke saat ini kita lihat betapa pesatnya kemajuan teknologi tenis serta kualiti permainan yang semakin tinggi.

Pemain yang melakukan service perlu memukul bola ke arah deuce court pemain lawan pada daerah service line. Servis dilakukan di belakang garis baseline. Pemain yang memijak garis baseline atau masuk ke daerah permainan tenis semasa tangan mengayun raket untuk melakukan servis dianggap melakukan kesalahan (foot fault) dan poin untuk pihak penerima. Sesungguhnya permainan tenis merupakan antara permainan yang memerlukan tahap disiplin yang cukup tinggi. Daerah dan garis Permainan Untuk game single atau perorangan. Pemain diberi peluang sebanyak dua kali untuk melakukan servis. di sisi kanan lapangan (deuce court) menuju digonal ke arah kawasan servis lawan. Untuk double. . Namun apabila servis terkena net dan jatuh pada daerah di dalam daerah servis lawan. maka penerima berganti menjadi pemegang servis kemudian berotasi kembali untuk pemain kedua dari kumpulan servis pertama memegang kendali servis.pemain tenis. 2. maka servis diulang menurut jatah servisnya (contohnya apabila servis kedua bola terkena net. Setelah permainan selesai. Servis dan Penerima Servis adalah pukulan pembuka suatu mata yang dilakukan pemain di sisi deuce court dan penerima adalah pemain yang menerima pukulan serve di sisi diagonal dari pemain serve atau sama-sama pada sisi deuce court. maka servis diulang sebagai servis kedua dan mendapat kesempatan 1 kali servis lagi). Antara peraturan-peraturan permainan tersebut ialah: 1. pemain yang melakukan servis ditentukan sebelum permainan dimulakan dan begitu juga penerimanya. daerah permainannya adalah zon dalam minus daerah alley. manakala untuk game double atau ganda garis permainannya meliputi seluruh lapangan didalam garis baseline.

. o Pemain yang menerima servis memukul bola sebelum bola memantul. Selain itu. o Seorang pemain menyentuh bahagian net dengan raketnya atau dengan bagian badannya saat bola masih dimainkan. raket dan bola. o Bola menyentuh bahagian tubuh atau apapun yang melekat pada tubuhnya selain raket tenis. Poin atau mata Seorang pemain kehilangan poin apabila: o Melakukan dua kali kesalahan pada servis o Tidak dapat memukul bola setelah lebih dari satu kali bola menyentuh tanah. o Memukul bola namun bola jatuh di luar garis permainan (out). kedua pemain menyentuh bola dengan raketnya sekaligus. o Pada permainan ganda. o Bola menyentuh raket namun pemain tidak memegangnya. peralatan pemain juga harus disediakan. beregu dan beregu campuran. Tenis boleh dimainkan oleh semua peringkat umur lelaki dan wanita secara perseorangan.Garis merupakan batas daerah permainan. Antara peralatan yang diperlukan untuk permainan tenis adalah seperti gelanggang. 3. PERALATAN PERMAINAN TENIS Tenis ialah satu permainan yang boleh dimainkan di dalam gelanggang sama ada di luar mahupun di dalam dewan tertutup. o Pemain dengan sengaja memukul bola lebih dari 2 kali sentuhan. Apabila seluruh bahagian atau sebagian dari bola menyentuh garis permainan maka bola dinyatakan masuk kerana bola menyentuh lapangan yang dibatasi oleh suatu garis. o Pemain memukul bola sebelum bola melintasi net.

aluminium.91 meter tinggi daripada titik tengahnya dan 1.9 gram. Gelanggang Permukaan gelanggang tenis hendaklah rata dan bebas daripada sebarang gangguan.I.7 hingga 396. III. . Saiznya pula di antara 6. Manakala bagi wanita pula. Bola tenis harus dijaga dengan baik dan hendaklah sentiasa dalam keadaan kering. Raket Terdapat pelbagai jenis raket yang boleh dipilih oleh seseorang pemain.23 meter ( 27 kaki) lebar untuk perorangan dan 10. keluli. Terdapat raket yang bingkainya diperbuat daripada kayu.35 hingga 6. Berat raket hendaklah di antara 282. peratnya hendaklah antara 368 hingga 382 gram. Bahagian bawah jaring hendaklah menyentuh tanah dan bahagian atasnya mesti 0. Semua garisan atau tanda di dalamnya hendaklah jelas dan sebaik-baiknya dengan garisan berwarna putih.7 hingga 58. Antara gangguan ialah gelanggang berumput atau doperbuat daripada kayu dan simen. Berat sebiji bola tenis antara 56.77 meter (78 kaki) panjang dan 8.07 meter pada kedua-dua bahagian tiangnya. Ukuran gelanngang tenis ialah 23. plastik dan besi. Jaring hendaklah dipasang tegang semasa permainan dijalankan.65 cm diameter. Bola Bola tenis biasanya hijau kekuningan. Jaring Jaring untuk permainan tenis diperbuat daripada dawai keluli kapas atau rami yang dipintal dan digantungkan kepada kabel yang tahan karat dan dilitupi dengan pita putih. Pemain harus memilih raket yang sesuai dengannya terutamanya dari segi keselesaan pegangannya IV.98 meter untuk keseluruhan gelanggang.5 gram. II.

stoking dan kasut getah. Selain itu. baju-T berkolar atau tanpa kolar. seseorang pemain . Bagi sukan berseorangan. VI. Pakaian pemain Setiap ahli digalakkan mengenakan pakaian yang bersesuaian dengan permainan yang disertai. Biasanya semua peralatan berwarna putih. Terdapat dua cara memegang raket tenis iaitu cekak hadapan dan cekak kilas. Pakaian pemain tenis terdiri daripada seluar pendek atau seluar trek panjang.V. Pengadil akan berada di tepi bahagian tengah gelanggang iaitu diluar tempat jaring yang dipasang. mengira pungutan mata dan memulakan serta menamatkan permainan. Pegawai permainan Pegawai utama dalam sesuatu perlawanan tenis adalah pengadil. Bagi sukan berpasukan. terdapat juga dua orang pencatat mata dan pemungut bola dalam permainan yang bertaraf kebangsaan atau antarabangsa CARA BERMAIN PERMAINAN TENIS 1. Untuk pemain wanita pula. Cara memegang raket tenis Cara memegang raket bergantung kepada jenis pukulan. Biasanya tempat duduk khas disediakan untuk pengadil. pakainan seragam hendaklah dipakai. Pakaian tersebut hendaklah tidak menjadi penghalang yang boleh mengganggu perjalanan sesuatu permainan. Pengadil akan dibantu oleh beberapa orang pegawai permainan. skirt atau seluar panjang sukan digunakan. Pembantu terdiri daripada seorang pengadil jaring dan beberapa orang penjaga garisan dan pengadil servis. pemakaian pakaian seragam juga perlu walaupun mareka bermain secara perseorangan atau beregu. Dalam permainan. Pengadil akan menentukan peratur dan undang-undang permainan dan perlu dipatuhi oleh setiap pemain.

maka mata dikira 40-0. yang pastinya pemain yang menamatkan permainan lebih dahulu daripada lawannya dikira pemenang. Cara pengiraan mata Kiraan mata dalam permainan tenis agak berbeza daripada permainan badminton.matanya dikira 15-0. Apabila kedua-dua pemain mencapai tiga mata sama. permula servis perlu mendahului lawannya dengan satu mata Untuk mendapatkan mata kedua. Dalam sesuatu . mata kedua yang dipungut dikira 30-0 dan jika mata ketiga berjaya dipungutnya. Mana-mana pemain yang berjayaa memungut mata pertama . matanya dikira 40-40 dan ini memaksa dius. salah seorang pemain harus mendapatkan dua mata melebihi lawannya. Bagaimanapun. 2. Tiada had masa dihadkan bagi sesuatu set. Ia juga boleh dimainkan dalam tiga set dengan kemenangan dua set dikira sebagai pemenang. Permainan dimulakan pada kedudukan 0-0. mata untuk pembuat servis dikira dahulu.boleh menukarkan cara memegang raket dari masa ke semasa bagi menyesuaikan pukulan yang dibuat. Seseorang pemain harus memperolah enam mata dahulu untuk memenangi sasuatu set. pemain akan membuat servis disebelah kiri gelanggangnya pula dan pungutan mata akan dikira seperti yang diterangkan tadi. Dalam satu set ada sekurang-kurangnya enam permainan dan dalam satu permainan sekurang-kurangnya ada empat kali servis. Masa 10 minit diperuntukan kepada pemain untuk berehat selepas set ketiga bagi lelaki dan pusingan kedua bagi wanita. Untuk mencapai kemenangan. Dengan demikian. permainan diteruskan sehingga salah seorang pemain mencapai dua mata melebi lawannya. Rasa selesa semasa pegangan raket perlulah diutamakan. Mata seterusnya yang diperolehi oleh pemain berkenaan menamatkan permainan dan kemenangan berpihak kepadanya. Sepanjang permainan. jika kedudukan terikat pada 5-5. 3. Tempoh permainan Sesuatu permainan tenis mempunyai maksimum lima set dan kemenangan untuk tiga set dikira pemenang.

maka kedua-dua pemain berusaha meamtikan kawasan lawannya. Setelah penentuan dibuat dan para pegawai permainan sudah bersedia. Jika boal juga terkeluar. 5. Bagi permainan beregu. Dalam hal ini. mana-mana pemain boleh memukul bola kecuali semasa membuat servis kerana servis yang berhak sahaja dibenarkan.permainan. terdapat lima set maksimum untuk menentukan kemenangan. kedua-dua pemain akan melakukan servis secara bergilir-gilir sehingga salah seorang daripada mencapai kemenangan. maka mata diberikan kepada pemain lawan (B). Selepas membuat servis pertama di sebelah kanan gelanggang. 4. seseorang pemain dikira pemenang apabila dia mendahului tiga set daripada lawannya. Selepas itu. Pengadil utama yang mengawasi permainan akan memberi isyarat jika permainan ditamatkan. maka permainan boleh dimulakan. Semasa permainan dan tamat permainan Bola dikira dalam permainan selagi pengadil belum membuat keputusan bola mati. Jika bola pertama terkeluar daripada kawasan servis lawan. pembuat servis masih berpeluang membuat servis untuk kali yang kedua. pemain tidak dibenarkan meninggalkan gelanggang kecuali atas persetujuan pengadil. Bergantung pada jumlah set yang dimainkan. . Setelah servis bersih dibuat. pemain berkenaan akan membuat servis di sebelah kiri gelanggang pula untuk mata kedua. Memulakan permainan Permulaan permainan ditentukan secara undian iaitu bagi menentukan pemain mana yang akan memulakan permainan. Pemain lawan akan berada di bahagian kanan gelanggangnya. Pembuat servis (A) hendaklah membuat servis dengan memukul bola ke kawasan servis lawan. Permulaan servis akan berdiri di belakang garisan belakang iaitu ditempat membuat servis yang disediakan di sebelah kanan gelanggnagnya.

Sebenarnya terdapat beberapa teknik servis. Toss yang baik untuk servis adalah agak di depan kepala anda dan lemparkan bola lurus ke atas. Bahagian lelaki pertandingan yang diiktiraf ialah dalam tiga set terbaik dan bagi wanita. Posisi kaki kiri di depan dan kaki kanan di belakang dengan arah kaki paralel dengan garis baseline. Anda dapat melatihnya dengan menggambarkan lingkaran di lantai dan melakukan toss hingga tempat jatuhnya bola selalu berada pada tempat yang sama. Namun yang akan saya paparkan di sini hanya dasarnya saja dan tentunya disertai oleh ilustrasi agar mudah untuk dimengerti. Pertama kali yang harus dilatih adalah koordinasi tangan ketika akan melemparkan bola untuk memulai serve. permainan dimainkan dalam dua set terbaik. Oleh karena itu. TEKNIK PUKULAN Servis merupakan pukulan pembuka permainan. pukulan pionir ini sangat penting bagi kita untuk dapat menguasainya. Grip yang dipakai untuk melakukan servis dalam hal ini adalah grip continental. kedua-dua pemain bersalaman sesama sendiri dan dengan pengadil. Apabila permainan tamat.Permainan ditamatkan setelah pemenang ditentukan. . Anda harus dapat melempar bola (toss) secara konsisten pada satu tempat yang sama. Adapun tahap untuk melakukan servis adalah: Berdirilah di belakang garis baseline dan pusatkan pikiran anda untuk mengarahkan bola pada daerah servis lawan.

raket diayunkan ke depan. Kunci toss yang baik adalah tangan anda yang melempar bola harus lurus ke atas sehingga trayek bola pun lurus. Pada saat ini transfer berat badan anda ke kaki belakang. Pada saat bola sudah sampai pada titik kontaknya. Bola telah melambung dan anda mulai mengayunkan raket ke belakang.Lemparkan bola ke atas kira-kira agak di depan kepala anda setinggi kurang lebih 2030 cm. Selalu fokuskan mata anda pada bola dan gunakanlah tangan yang melempar sebagai patokan dalam memukul bola. Pada saat ini buang berat badan anda dari kaki belakang ke kaki depan untuk memberikan tenaga pada pukulan servis anda. .

Untuk level pemain rekreasional seringkali kita jumpai servis malah merupakan kerugian dan seringkali poin terbuang percuma karena dua kali membuat kesalahan ( double fault ). Di dunia tenis profesional. Karena itu berlatihlah yang baik untuk pukulan yang satu ini. Untuk melakukan servis yang konsisten dan terarah memang agak sulit bagi pemula. Namun. .Setelah kontak dengan bola lakukan followthrough dan bersiap kembali pada posisi untuk melakukan pukulan berikutnya. pemegang servis merupakan sebuah keuntungan karena pemain tersebut dapat mengontrol permainan melalui servis yang keras dan akurat. dengan latihan dan pengalaman anda akan terbiasa melakukan pukulan servis.

PUKULAN FOREHAND . i. backhand dan overhead. Bahagian hadapan raket atau telapak tangan pemain bertentangan dengan bola. Teknik pukulan forehand Merupakan pukulan paling asas dan sangat mudah ketika mempelajari permainan tenis. Forehand ialah pukulan di mana hayunannya dari belakang badan menuju ke hadapan.Terdapat pelbagai jenis pukulan bola dalam permainan tenis antaranya ialah forehand.

raket dihayunkan ke belakang selari dengan bahu tangan yang tidak memegang raket. Hal ini penting bagi membuat satu pukulan yang sempurna. Zon yang baik untuk memukul bola adalah dengan grip continental atau eastern. (gambar6) .1 Pergerakan dimulakan dengan mengerakkan badan menuju arah bola dan zon bola yang akan dipukul turut ditetapkan. Kaki kiri bergerak ke hadapan dan badan hendaklah tegak bertentangan dengan garis baseline atau net untuk melakukan closed stance (gambar 2 dan 3) 3 Ketika bola telah masuk pada zon pukulan yang dikehendaki. raket hendaklah dihayunkan ke hadapan menuju ke titik sentuh antara bola dengan raket (gambar 4) 4 Apabila raket bersentuh dengan bola tenis. (kawasan hadapan badan atau di sekitar bawah perut) 2 Kemudian. lakukan followthrough dengan cara raket tetap dihayunkan hingga melintasi badan ke arah kira-kira jam 11.(gambar 5) 5 Setelah raket bersentuh. bola mesti dipukul dan berada pada sweetpot dari raket.

Biasanya pemain yang menggunakan backhand satu tangan lebih mahir dalam melakukan voli berbanding dengan pemain yang menggunakan backhand dua tangan. Pergerakan backhand satu tangan adalah seperti berikut: . Terdapat dua jenis pukulan backhand iaitu backhand menggunakan satu tangan dan backhand menggunakan dua tangan. Terdapat dua jenis grip yang boleh digunakan ketika melakukan backhand iaitu eastern dan full-eastern. Setiap jenis mempunyai kelebihan dan kekurangan masing-masing. pukulan backhand dua tangan lebih bayak digunapakai oleh pemain-pemain. Backhand adalah pukulan yand dihayun dari seberang badan dan menuju ke depan atau dengan menggunakan bahagian belakang raket untuk memukul bola dan telapak tangan hendaklah membelakangi bola.ii. o Backhand satu tangan Terdapat beberapa kelebihan sekiranya backhand satu tangan digunakan antaranya lebih mudah untuk melakukan voli daripada grip satu tangan. Teknik pukulan backhand Backhand merupakan pukulan asas yang kedua selepas forehand. Namun pada masa sekarang.