P. 1
Buku Mat Sabu Air Mata Di Bumi Memali

Buku Mat Sabu Air Mata Di Bumi Memali

|Views: 176|Likes:

More info:

Published by: Ensiklopedia Pendidikan Malaysia on Feb 24, 2013
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOCX, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

12/17/2014

pdf

text

original

Sections

Cerita Dalam Kereta-

Pertengahan tahun 1999,selepas ceramahdi Pusat Tarbiah PAS Taman
Melewar,Mohamad Sabu meminta saya mengikutinya.Kemana,tak diberi tahu,Saya
mulanya enggan kerana sedang mengemas barang-barang jualan di tapak ceramah
itu.Memandangkan dia serius,seperti ada hal penting,Saya tinggalkan urusan barang-
barang itu kepada sahabat,saudara Shukri Hj.Musa atau glamornya Awang,saya tak
ingat siapa lagi, selain Abu Bakar Rashid atau glamor Abu Bakar hulk,yang turut berada
dalam kereta itu.

Mat Sabu yang saya panggil abang Mat tidak beritahu kemana saya
dibawa.Nampaknya kereta itu menuju kearah Petaling Jaya.

Mengikutnya sudah lama dia ingin bertanya sesuatu pada saya.Berkaitan isu tabung
Memali dan juga isu antara saya dengan Yusof Husin.Saya tidak Tanya apa
tujuanya,kerana saya amat berminat untuk memberi tahu siapa sahaja pemimpin
tertinggi PAS akan perkembangan Madrasah Islahiah Diniah,Kg Memali.

Apa yang saya ceritakan pada Mat Sabu malam itu,terutamanya tentang salahlaku
Yusof Husin,hampir sama dengan laporan tersebut.Mat Sabu AJK PAS pusat dengar
maklumat dari saya dengan penuh kusyuk.

Saya juga begitu ghairah bercerita tanpa sedar yang kami telah melepasi Petaling Jaya
dan menuju ke Shah Alam.Cerita saya tergantung sementara apabila kereta itu berhenti
di hadapan rumah Mat Sabu,Seksyen 19,Saya kenal rumah itu,sebab saya pernah tidur
di rumah tersebut.Rupanya dia buat jamuan untuk kawan-kawan lebih kurang 15 orang.

Tak lama di rumahnya.Siap makan kami bergerak semula ke Kuala Lumpur.

Dalam perjalanan itu kisah Memali disambung semula.Hampir jam tiga kami sampai.di
Taman Melewar.Mat Sabu sempat mengucapkan terima kasih atas kerjasama saya
memberi maklumat padanya.saya pesan padanya agar dia lakukan sesuatu untuk
matlamat Madrasah Islahiah Diniah dan perjuangan As syahid Ustaz Ibrahim Libya.

Sementara saya bersama Awang,bertolak pulang ke Memali.Entah kenapa malam itu
mata saya tidak mengatuk,badanpun tidak penat seperti selalu.Mungkin terasa puas
kerana hajat untuk untuk meluahkan perasaan berkaitan isu Madrasah Islahiah Diniah
dan Yusof Husin kepada pemimpin sudah terlaksana.

Biasanya setiap kali mengemaskan barang-barang jualan selepas ceramah,badan
cukup letih untuk menerus perjalanan pulang.Kerap kali akan berhenti tidur diperhentian
lebuhraya.

Mat Sabu bukan saja sumber ekonomi kepada pengajur ceramah,juga kepada kami
para peniaga di tempat ceramahnya.Kehadiran peminatnya tidak kurang dari tiga ribu
orang,Setengah tempat di Kedah,lebih dari sepuluh ribu hadirin.Sebab itu tidak
hairanlah kalau para peniaga ditempat ceramah akan mengikut program ceramah Mat
Sabu dimana juga.

Saya sendiri,selain dari kawasan utara tanah air,pernah mengikuti programnya hingga
ke Kuantan,Melaka.dan Muar.Kuala Lumpur dah jadi macam rumah tangga
sendiri.Itulah aktiviti Saya sejak tahun 1997 sehingga tahun 2000 sebelum ditahan ISA
selama lima tahun dua bulan.

Serba sedikit isu Memali ini pernah saya berbual dengan Allahyarham Ustaz Hassan
Shukri.Ianya berkaitan wang balu-balu syuhada sebanyak RM 30,000 yang dilaburkan
kedalam Koperasi Al-Hilal,saya ingin tahu kenapa wang pelaburani itu yang dulunya
atas nama pengerusi,setiausaha dan bendahari Lembaga Tadbir Madrasah
Islahiah,berpindah nama kepada saya seorang.Isu ini telah menjadi fitnah terhadap
saya yang dicanangkan oleh Yusof Husin kepada Presiden,Allahyarham Ustaz Fadzil
Nor,Ustaz Hasan mengaku yang dia tidak tahu kenapa boleh jadi begitu.Saya di minta
merujuk kepada orang yang bertanggungjawab,saudara Hazrin.

saya pernah menyatakan hasrat untuk meninggalkan Madrasah Islahiah dan juga
Bangkel Jahitan Memali, Allahyarham menesihati saya agar jangan berbuat
begitu,kerana tak ada orang yang boleh mengambil tugas menguruskan Koperasi
Madrasah Islahiah Diniah dan juga bengkel jahitan itu.

Kalau saya berhenti juga ,dia pasti kedua-dua perojek itu akan tutup.Allahyarham juga
mengingatkan saya agar berhati-hati dalam menghadapi krisis dengan Yusuf
Husin.Dalam pengalamanya menghadapi beberapa kes yang sama sebelum
ini,akhirnya orang yang ada jawatan atau paling rapat dengan pemimpin akan selamat.

"Dalam kes anta ini, ana tahu siapa betul,sapa salah,Macamanapun anta kena
faham,anta sekarang ni bukan gaduh dengan Yusuf Husin tapi di anggap lawan
Parti.Tak mustahil satu hari anta kena pecat .Ana dah masak sangat kes-kes macam
ni."itulah antara kata-kata alahyarham yang masih saya ingat"

Apa yang disebut oleh Allahyarham Ustaz Hassan itu,benar-benar berlaku.Lima minggu
sebelum ditahan bawah ISA.saya menerima surat dari Pejabat Agong PAS
Pusat,bahawa saya dipecat keahlian dari ahli PAS,Saya tidak sedih,kerana telah
menduga pekara ini akan berlaku.

Cuma saya amat sedih bila teringatkan antara tulisan Sheikh Yusuf Qardawi yang
memberi amaran kepada mana-mana pimpinan gerakan Islam,agar berhati-hati dalam
mengambil sebarang tindakan memecat keahlian seorang anggota jemaah Islam.

Mengikutnya adalah satu kesalahan besar memecat anggota jemaah gerakan
Islam,kerana ia merupakan antara tentera Allah yang berjuang untuk agama Allah
dengan pemecatan itu menyebabkan ibadatnya terhadap perjuangan Islam terhalang
Kecuali pemecatan itu dilakukan mengikut lunas-lunas yang dibenarkan oleh syarak.

Saya tidak mahu mengatakan bahawa pemecatan saya ini satu dosa besar terhadap
pimpinan Pas,Saya mahu mengajak anda membuat nilaian sendiri setelah mengikuti
pendedahan yang akan di paparkan nanti,saya tidak marah pada keputusan yang
dibuat kerana saya sedar Ajk Disiplin parti menerima tekanan dari pihak tertentu.

Siapa pihak tertentu itu,anda akan tahu setelah bersabar membaca kisah seterusnya.

Apa yang telah saya ceritakan tentang perkembangan Madrasah Islahiah,Yusuf
Husin,tabung mangsa Memali pada Mat Sabu?Ikutilah satu persatu.Semoga memberi
manfaat pada semua pihak yang boleh dijadikan muhasabah diri masing-masing.

Saya bertanggungjawab isi kandung pendedahan ini dengan penuh sedar tindakan ini
diperhati oleh para malaikat yang akan kembali memberi laporan pada Allah yang lebih
mengetahui.

Usaha menyalin cerita " Air Mata Di Bumi Memali"ini dilakukan oleh penulis Media Shah
Alam(mediashahalam.blogspot.com) dengan cara bersiri tanpa ada melakukan
perubahan walaupun sedikit.

Boleh disebar kepada sesiapa dengan cara copy paste kelaman-laman sosial anda
sendiri atau sebagainya.Tukang salin tidak redha artikel ini dijadikan bahan dagangan
dalam bentuk apa sekalipun...sekian

Tahun 1990,saya bertugas sebagai wartawan Harakah cawangan Kedah.Kerja yang
tidak menentu masa Kerja yang tidak menentu masa membuatkan saya lebih banyak
tidur di pejabat yang terletak pada tingkat 2 bangunan Pas Kedah Jalan Kota,Alor Setar
selang sebilik dengan pejabat Dewan Pemuda Pas Negeri Kedah(DPPNK).

Setiausaha DPPNK adalah saudara Aris Awang,masih bujang yang juga setiap malam
tidur di pejabat.Kadang-kadang hari raya pun dia tak pulang kerana sibuk dengan kerja-
kerja DPPNK.

Seorang bekas graduan muda yang gigih serta komited dengan Pas. Bersikap tegas
dan lantang menegur tak kira siapa saja.Kami berdua amat akrab kerana sepanjang
hari bersama.Minum pagi di lorong belakang bangunan Pas sudah menjadi rutin kami.
Makan tengahari jarang bersama,kerana Aris suka makan nasi bungkus di pejabat
.Sikapnya memang tak suka membuang masa,saya pula keluar cari bahan
berita.Malam kami bertemu.

Selepas PRU 1990,Yusof Husin di arah bertugas sepenuh masa dengan Jentera
Pilihanraya Negeri(JPN).Yusuf Husin juga terpaksa tinggal dan tidur dipejabat
Perhubungan Pas Kedah.Maka antara saya,Aris dan Yusuf Husin menjadi teman rapat
tiga serangkai.Kami bertiga sama-sama menjadi Exco DPPNK.Ketua DPPNK adalah
Tuan Hj.Najib Fahmi Hj.Yahya Junid dan timbalanya Ustaz Hasan Razak.

Sepanjang bersama dengan Yusuf Husin inilah saya lebih mengenali perjuangan As
Syahid Ustaz Ibrahim Libya.Hati saya tersentuh dengan kisah-kisah sedih dalam
peristiwa Memali.Selaku wartawan Harakah,banyaklah masa yang saya berikan untuk
turun ke Memali.Dengan itu hubungan saya dengan mangsa Memali makin
mesra.Terutama keluarga para syuhada.

Renungan dan linangan air mata anak-anak yatim Memali,memahat rasa cinta terhadap
mereka yang akhirnya mereka ini saya anggap sebagai anak-anak sendiri.Saya sudah
bertekad,susah senang akan bersama mereka, Perasaan bertambah hiba lagi bila
melihat keadaan Madrasah Islahiah Diniah yang seperti tidak terurus.

Satu isu yang menyentuh jiwa saya apabila meneliti tulisan lirik nasyid‟Bumi
Memali‟oleh ketua kumpulan nasyid.Tulisan adik Nasri bin Ramli itu bercampur aduk
huruf kecil dan besar serta turun naik bagai ular di palu.

Sebagai bekas guru saya rasa bersalah melihat keadaan ini.Mungkin ramai lagi pelajar
Madrasah Islahiah Diniah yang begitu.

Jiwa saya tertekan,akhirnya terpaksa memberitahu Yusuf Husin hasrat untuk
berkhidmat membantu pelajar di Madrasah Islahiah Diniah.Yusuf Husin Bersetuju
dengan syarat kena tinggal di Memali.Saya juga setuju untuk tinggal di sana dengan
syarat Yusuf Husin kena cari Isteri untuk saya.Secara seloroh Yusuf Husin kata boleh
kerana balu syuhada banyak.

Dia cadangkan seorang balu yang muda mempunyai dua orang anak dari nama serta
perangai pun sama dengan isterinya,Rokiah

Februari 1992 saya berkahwin dengan balu kepada As syahid Mohd Radzki@Zakaria
bin Ahmad.Mempunyai 2 orang anak lelaki yang berusia enam dan sepuluh tahun,
Ketika bertemu dengan saudara Kamal Koh dalam muktamar Pemuda Pusat di Taman
Melewar 1992,dia mengucapkan taniah kepada saya.Mengikutnya kalau lambat saya
meminang dia bercadang hendak masuk meminang untuk jadikan Isteri kedua.

Ketua Dewan Muslimat Pusat dalam satu program DPPNK di Pantai Merdeka,juga
mengingatkan saya agar jaga baik-baik balu syuhada.Pada mulanya Ustazah Jamilah
yang saya panggil kak Lah.merungut juga bila saya berpoligami.Tapi dia akur bila tahu
saya kahwin dengan balu syuhada.

Sejak berkahwin dengan balu itu,hubungan saya dengan Yusuf Husin semakin
erat.Kami sering pulang bersama ke Memali dari pejabat perhubungan.Biasanya kami
pulang lewat malam jam dua belas ke atas.Saya lebih banyak menjadi pemandunya
dan saya tak kisah kerana saya menyenanginya selaku murid As Syahid Ibrahim Libya.

Sepanjang perjalanan pulang itu kami banyak berbual dan berbincang tentang masa
depan Madrasah Islahiah Diniah juga aktiviti DPPNK.Juga pengalamanya bersama As
Syahid Ibrahim Libya mengikutYusuf Husin adalah,

„kita tidak boleh berdiam diri,menutup mulut atau memejam mata atas

kemungkaran,maksiat dan kezaliman yang di lakukan semata-mata orang itu pernah

berbudi pada kita‟

Hujung 1992 secara rasminya saya berhijrah dari kampong asal Kuala Nerang ke
Kampong Memali.Yusuf Husin memberi kuasa penuh pada saya untuk melakukan apa-
apa yang saya fikirkan perlu dalam pentadbiran dan kewangan Madrasah Islahiah
Diniah.Niat asal saya untuk membantu pelajar tidak dilupakan.Saya dapati hampir 30
pelajar peringkat menengah yang tidak mahir membaca dan menulis rumi.Saya ambil
masa sejam sehari membimbing mereka.Dalam tempoh 3 bulan semua pelajar ini dapat
membaca dan menulis dengan baik.

Setelah itu saya ujudkan pula satu subjek khas untuk peringkat menengah di
namakanya Politik Tanah Air.Tujuan untuk mendedahkan pelajar kepada isu-isu
semasa tentang politik yang berlaku dalam Negara,agar mereka celik politik.

Sedikit demi sedikit perubahan di lakukan dalam pentadbiran serta kewangan,kurikulum
dan Ko- kurikulum.Guru-guru yang ada, majoriti berpendidikan pondok dan sekolah
agama.Sukar bagi mereka untuk menerima perubuhan seperti pendidikan jasmani dan
lukisan.Puas juga saya bersabar untuk menghadapi karenah ini.

Alhamdulillah ,akhirnya mereka dapat terima hingga acara sukan seperti merentas
desa dapat diadakan.Pemuda dan orang kampong turut beri kerjasama.Sebelum saya
datang,waktu pulang pelajar adalah jam 12.45 tengahari.Alasan dari Yusuf Husin
selaku setiausaha Madrasah Islahiah Diniah,kerana ada guru-guru di kalangan suami
isteri nak balik masak untuk makan tengahari.Juga pelajar pulang dengan bas akan
lewat sampai rumah jika pulang lebih dari jam 1.00 petang kerana jadual bas tidak
menentu.

Alasan ini saya tidak dapat terima.Tidak wajar sekolah agama seperti Madrasah
Islahiah Diniah tidak melatih pelajar untuk solat jemaah zohor sebelum pulang.Akhirnya
saya buat satu kertas kerja membentuk disiplin pelajar.Waktu pulang pelajar ialah
selepas solat zohor.Semua pelajar dan guru di wajibkan solat jemaah.Pelajar
perempuan yang uzur tak boleh pulang selagi tak selesai kawan-kawan solat.Pulang

mesti bersama.Yusuf Husin menyokong kuat keputusan ini. Bila dilaksanakan,dia
sendiri tidak mematuhinya,masih meneruskan kerja-kerja dipejabat Madrasah Islahiah
Diniah.Satu sikap yang kurang saya senangi kerana membelangkangi keputusan yang
di buat,tidak sepatutnya selaku ketua,menunjuk contoh yang tidak baik buat orang
bawah.

Peringkat awal banyak juga waris yang membantah,setelah di beri penjelasan,akhirnya
mereka setuju dan terdapat waris yang datang awal untuk sama-sama solat
jemaah.Saya minta guru disiplin ketika itu,Cikgu Khotub Ibrahim berunding dengan
pihak bas menyusun jadual perjalanan yang sesuai dengan masa pulang pelajar
Madrasah Islahiah Diniah.Sementara guru-guru yang suami isteri bertugas di Madrasah
Islahiah Diniah boleh mengambil masakan di kantin bawa pulang,Tak perlu masak di
rumah untuk makan tengah hari.

Sepanjang tiga bulan berkhidmat,saya Cuma perhatikan sistem pengaliran masuk dan
keluar wang Madrasah Islahiah Diniah.Yuran pelajar banyak yang tercicir,Saya faham
rata-rata waris adalah orang miskin.Sumbangan orang ramaipun tidak
seberapa.Pendek kata kewangan Madrasah Islahiah Diniah amat terhad.Rata-rata guru
dibayar elaun dibawah dua ratus ringgit.Saya sendiri di beri saguhati oleh Yusuf Husin
hanya seratus lima puluh sahaja sebulan.Waktu ini saya tidak lagi berkhidmat dengan
Harakah sepenuh masa.Sekadar pemberita sambilan.Ada berita adalah
imbuhan.Memang sukar untuk saya mencari berita kerana sibuk di Madrasah Islahiah
Diniah.

Bagaimanapun saya masih sebagai Ajk DPPNK.Memegang Ketua Unit Amal Kedah
kemudian pengarah Pasti Kedah.Melalui jawatan peringkat negeri dan juga ajk
beberapa lujnah di peringkat pemuda pusat,banyaklah kenalan di setiap negeri.Dalam
usaha membantu pendapatan guru dan meringankan bebanan waris,saya cadangkan
penubuhan Koperasi Madrasah Islahiah Diniah(KOMID).setiap kaki tangan Madrasah
Islahiah Diniah melabur 100 ringgit seorang yang jumlahnya RM 2.200 dari 22 orang
kakitangan Madrasah islahiah Diniah.

Projek pertama adalah mengedar kicap,sos dan rempah jenama KOMID.

Sambutan dari masyarakat setempat dan waris cukup menggalakkan.Semua
kakitangan Madrasah Islahiah Diniah di wajibkan membeli produk keluaran KOMID
.Dalam masa beberapa bulan sahaja pendapatan menjangkau lebih dari dua ribu
ringgit.Setiap kali mesyuarat,saya akan meminta komen dari ahli KOMID tentang
kualiti produk dari masa ke masa,semua memberi komen yang baik kecuali Yusuf
Husin.Alasanya tak sesuai dengan selera keluarganya.

Komenya itu sungguh mendukacitakan saya.kerana dia merupakan SU Madrasah
Islahiah Diniah yang sepatutnya memberi semangat kepada yang lain dengan

mengutamakan produk KOMID .Maklumat yang saya dapat selepas itu,bahawa Yusuf
Husin sejak dari awal datang ke Memali tidak pernah membeli barang-barang di kedai
kampong,keluarganya berbelanja di kedai bukan Melayu di kampong Lalang hinggalah
ke hari ini.

Sejak itu,saya perhatikan dia memang seperti tak berminat dan kurang peduli dengan
perkembangan KOMID.Akhirnya dengan usaha bersungguh ahli khususnya ustaz
Ishak,KOMID Berjaya membuka sebuah kedai runcit di hadapan sekolah.

Melihat kepada sambutan baik,saya mula menyusun program memperingati mangsa
Memali

luar

dari

Kedah.Di

Pulau

Pinang,Kuala
Lumpur,Selangor,Perak,Pahang,Terengganu,Melaka dan Johor.Melalui program
ini,kami perkenalkan produk KOMID di beberapa tempat.Dalam tempoh tak sampai dua
tahun,KOMID telah Berjaya mengumpul dana lebih sepuluh ribu tidak termasuk aset
dalam kedai runcit.Seterusnya saya berhubung dengan pihak Koperasi Al- Hilal untuk
mengedar produk KOMID.

Ramadhan 1994,saya telah memperkenalkan produk baru dari KOMID,iatu biskut
durian.

Kohilal menjadi pengedar utama ,suatu hari ketika memuatkan biskut ini kedalam
lori,Yusuf Husin terkejut melihat kotak-kotak biskut yang memenuhi lori hingga keparas
bumbung kanvas.Dia bertanya kepada pemandu lori,Shukri Harun yang pernah menjadi
mangsa keganasan polis dalam peristiwa Memali.Waktu itu dia masih remaja.sekarang
menjadi pemandu lori Harakah milik Tuan Hj.Najib Fahmi.Bila dia beritahu Yusuf Husin
bahawa itu biskut durian yang akan di hantar ke KOHILAL,saya dengar Yusuf Husin
berkata,‟Takkan macam ni kot,banyak ni.Ana macam tak percaya”dia menjadi hairan
kerana dia jarang datang ke Madrasah Islahiah Diniah,banyak masanya di prhubungan
negeri.

Di waktu yang sama,saya dapat merasai wang Madrasah Islahiah Diniah di monopoli
oleh bendahari.saya suarakan rasa kurang senang ini pada Yusuf Husin .Hasilnya,dia
menyerahkan tugas kewangan itu buat sementara kepada saya.

Dari situlah saya mengetahui bahawa akaun Madrasah Islahiah Diniah di pecahkan
kepada dua,Satu untuk Madrasah Islahiah Diniah dan satu lagi untuk tabung Mangsa
Memali.Tabung Mangsa

Memali ini pula terbahagi kepada beberapa pecahan iatu,pertama untuk mangsa
Memali.

Wang dari pecahan ini boleh digunakan untuk semua kategori orang-orang yang pernah
di tahan di lokap,penjara dan Kem Kamunting(KEMTA) .Termasuk juga untuk keluarga
syuhada.Ianya juga digunakan untuk kos perbelanjaan kes perbicaraan tuntutan saman
oleh balu –balu terhadap kerajaan.

Pecahan kedua adalah untuk balu syuhada.Wang dari pecahan ini boleh digunakan
untuk samada isteri dan anak-anak syuhada.

Sementara pecahan ketiga adalah untuk anak-anak yatim.Dimana wang ini di
khususkan untuk kegunaan anak-anak yatim sahaja.

Pada peringkat awal saya dapati wang yang ada tidaklah banyak,belasan ribu
sahaja.Setelah beberapa siri program di luar Kedah,barulah sumbangan dari orang
ramai mencurah yang akhirnya wang untuk tabung Mangsa Memali dan juga Madrasah
Islahiah mencecah ratusan ribu ringgit.

Di samping itu,jualan kaset nasyid pelajar Madrasah Islahiah dan buku-buku yang saya
tulis berkaitan dengan Memali dan As Syahid Ustaz Ibrahim Libya juga memberI infak
yang besar pada Madrasah Islahiah Diniah.Satu sen pun saya tak ambil sebagai royalti
menulis buku-buku tersebut.Terpulang kepada budibicara Yusuf Husin.Dimuka akhir
setiap buku itu.saya lampirkan borang sumbangan pembaca kepada Madrasah Islahiah
dan Tabung Mangsa Memali.

Hasilnya Madrasah Islahiah Diniah Berjaya mendirikan sebuah bangunan baru yang
terdiri dari bilik darjah dan dewan solat. Pelajar juga semakin bertambah lebih dari 300
orang.Pelajar asrama lelaki dan perempuan lebih dari seratus orang.Sewaktu
menguruskan kewangan Madrasah Islahiah Diniah ini saya menetapkan setiap wang
keluar lebih dari sepuluh ringgit,mesti ada invois.Sebelum ini wang keluar tak pernah
direkod secara jelas.Bendahari boleh guna duit secara bebas dengan hanya sekadar
maklum pada Yusuf Husin.Yusuf Husin juga rasanya tidak telus dalam hal ini,kerana
wang tunai Madrasah Islahiah Diniah sentiasa tersimpan di rumahnya tak kurang dari
tiga ribu ringgit.

Penyata kewangan tak pernah ujud dan juga juruodit tidak mengambil tahu perjalanan
kewangan Madrasah Islahiah Diniah.Saya pernah bertanya kepada salah seorang
juruodit,Tuan Hj.Harun Osman,AJK Pas Kawasan masa itu,kenapa dia tidak pantau
kewangan Madrasah Islahiah Diniah.Dia tidak menjelaskan apa-apa kecuali

berkata‟depa ni susah,biaq kat depa la‟.Apa maksud „depa „ saya pun tak tahu,saya

cuba timbulkan perkara ini pada Yusuf Husin.Dia tak banyak komen.Acuh tak acuh
saja.Macam dia tak berminat bincang isu ini.

Pernah berlaku beberapa kes hilang wang dari almari PIBG dan juga almari
kerani.Peliknya,wang ini tidak diambil semua,sekadar mungkin keperluan individu

berkenaan.Saya sebut pada Yusuf Husin yang saya syak orang dalam.Dia tidak
bersetuju,Saya minta izin padanya untuk membuat majlis baca yasin dan juga bertemu
orang tertentu di pondok Lanai untuk mintak petunjuk siapa pencurinya.Yusuf Husin
tidak benarkan dengan alasan nanti terfitnah kawan sendiri.

Jadi saya pun diam sahajalah,Begitu juga bila saya sarankan untuk membuat laporan
polis,Yusuf Husin tak setuju dengan alasan boleh memalukan pihak Madrasah Islahiah
Diniah,Selang tak berapa lama,Yusuf Husin mintak saya serahkan semula urusan
kewangan kepada bendahari Madrasah Islahiah Diniah,Saya akur.Dalam diri saya
sudah timbul rasa kurang senang,seperti ada sesuatu yang tak kena.Saya amat
bimbang takut berlaku salahguna wang orang ramai,pasti kecewalah para
penyumbang.

Kebanyakan sumbangan pada masa itu melalui money order yang bernilai RM 10,RM
20,RM 50 dan ada juga RM 100,kadang-kadang money order ini kosong tanpa
sebarang catatan atau ada catatan tetapi di tinggalkan kosong pada ruang
penerima.Dengan ini,siapa pun boleh ambil dengan menulis namanya

.Diwaktu Madrasah Islahiah Diniah dan KOMID bergerak maju,Saya diberi tugas baru
oleh Yusuf Husin,dia mengumumkan pada kakitangan Madrasah Islahiah Diniah yang
saya tak terlibat lagi dengan urusan pentadbiran.Saya diberi tugas sebagai pegawai
Perhubungan Luar.Hal-hal berkaitan pentadbiran,kewangan dan kurikulum Madrasah
Islahiah saya tak boleh campur tangan.Yusuf Husin berkata urusan itu akan diambil alih
oleh seorang penyelia.Sebelum ini tidak pernah ada jawatan penyelia.Saya yang
cadangkan padanya supaya mengujudkan jawatan penyelia itu.Dia amat bersetuju.

Tahun 1995,saya terpaksa menumpukan sepenuh masa untuk KOMID dan juga urusan
bengkel jahitan balu-balu Memali(BJM)

Hati kecil saya masih tertanya kenapa Yusuf Husin tidak membenarkan saya
mencampuri hal pentadbiran,kewangan dan kurikulum Madrasah Islahiah Diniah.Lebih
mengejutkan lagi,apabila penyelia yang dimaksudkannya itu adalah dirinya
sendiri.Bermakna mulai tahun 1995 itu,Yusuf Husin memegang dua jawatan penting di
Madrasah Islahiah Diniah,Setiausaha dan juga Penyelia. Sesuatu yang tidak pernah
dibuat orang. Mungkin orang lain menganggap ini sabagai satu yang lucu. tetapi tidak
pada Yusuf Husin,kerana dia ada matlamat.

Sungguhpun ada lembaga tadbir,tapi kuasa sebenar di tangani Yusuf Husin.Bila orang
bertanya status Madrasah Islahiah Diniah,Yusuf Husin akan mengatakan Madrasah
Islahiah Diniah berada di bawah Pas Kawasan Baling.Sedangkan Pas Kawasan tak
pernah ambil peduli urusan Madrasah Islahiah Diniah.Apabila berlaku masalah,Yusuf
Husin akan menuding jari pada Pas Kawasan.Bebanan dari kerjanya yang bermasalah
itu terpaksa dipikul oleh Pas Kawasan.Dia mencari jalan selamat.

Sepanjang berkhidmat di Madrasah Islahiah Diniah,saya tidak melepaskan jawatan
Exco DPPNK.Saya tidak mahu memutuskan hubungan dengan pimpinan pemuda
negeri Kedah,juga lain-lain negeri.Saya gunakan kedudukan itu untuk promosi
Madrasah Islahiah,KOMID,dan Bangkel jahitan Memali.,kalau tidak mengenali orang-
orang ini,sukar saya nak adakan program di beberapa negeri.Sewaktu menjadi
pengarah PASTI Kedah,saya telah berusaha melobi Ajk PASTI pusat agar
mengadakan Ijtimak PASTI Malaysia kali ke 2 di Memali.

Sungguh menghairankan,sebelum itu apabila saya ajukan keputusan PASTI pusat
untuk adakan ijtimak di Memali dalam mesyuarat DPPNK,Yusuf Husin selaku ketua
DPPNK pada mulanya tidak setuju dengan cadangan tersebut.Alasanya,bimbang saya
dan PASTI Kedah tak mampu mengandalikan program itu.Oleh kerana semua ajk lain
bersetuju,Yusuf Husin terpaksa setuju.Di luar mesyuarat,dia beritahu saya yang dia
tidak mahu campur program itu.saya terima itu sebagai satu cabaran untuk
membuktikan saya boleh uruskan tanpa bantuan darinya.

Alhamdulillah,program pada 29 dan 30 Mac 1996 ini berjalan dengan lancar atas
sokongan banyak pihak ,khususnya Pasti Negeri dan Kawasan,Unit Amal Negeri dan
Kawasan juga ahli-ahli Pas disekitar Memali.Ckgu Noh Ahmad,Pangarah Pasti Pusat
sangat berpuas hati,apabila program itu dapat menghasilkan lima ribu ringgit untuk
Pasti Pusat.

Bila Yusuf Husin kembali bertugas semula di Memali dan tidak membenarkan saya
campur tangan di Madrasah Islahiah Diniah,kecuali KOMID Dan Bangkel Jahitan
Memali,hati saya tak pernah tenang.Apakah agenda sebenar Yusuf Husin di sebalik
ini.Dalam perbualan saya dengan Setiausaha Perhubungan ketika itu,allahyarham
Ustaz Suhaimi Hj.Ahmad,saya di beritahu yang Yusuf Husin beberapa kali jumpa
allahyarham Ustaz Fadzil merayu untuk pulang ke Madrasah Islahiah Diniah.

Mulanya allahyarham tidak benarkan kerana saya dah ada untuk uruskan Madrasah
Islahiah.Untuk menyakinkan allahyarham,akhirnya Yusuf Husin membuat cerita yang
saya tidak dapat diterima oleh guru Madrasah Islahiah dan banyak menimbulkan
masalah dalam pentadbiran.Dia terpaksa kembali menyelesaikan masalah di Madrasah
Islahiah.Untuk itu dia meminta pulang dalam tempoh setahun sahaja.

Apakah yang mendorong Yusuf Husin cuba memburukan saya dan menghalang saya
dari beri khidmat di Madrasah Islahiah Diniah.Tidak lain adalah nafsu,Nafsu untuk
berkuasa dan tidak mahu melihat orang lain melebihinya.Kadang-kadang Yusuf Husin
cuba perkecilkan kerja-kerja saya bawa ke dalam mesyuarat DPPNK.Sehingga
Saudara Basir Ismail,bendahari DPPNK waktu itu menegur sikap Yusuf Husin yang
tidak rasional.Sedar yang dia tidak boleh pengaruhi,kawan-kawan dalam DPPNK,Yusuf
Husin tidak lagi perlekehkan hal saya di depan mereka.

Hubungan saya dengan penduduk kampong Memali dan juga kakitangan Madrasah
Islahiah Diniah cukup mesra.Apa juga perubahan yang saya cuba lakukan dalam
Madrasah Islahiah Diniah serta PAS cawangan mereka sokong,Saya sedar nama saya
mula di sebut oleh penduduk dan waris pelajar Madrasah Islahiah .Saya sudah menjadi
perhatian dan harapan mereka.Sebenarnya saya tidak mintak di sanjung,cukup hormati
dan sokongan terhadap kerja buat saya untuk memajukan Madrasah Islahiah Diniah
serta menjaga kebajikan keluarga syuhada.Hasrat saya untuk melihat suatu hari pelajar
Madrasah Islahiah Diniah belajar secara percuma dan elaun guru mencecah empat
angka.

Kerana itu saya perlu sokongan semua pihak samada guru,waris,penduduk Memali dan
sekitarnya juga ahli Pas seluruh Negara.Dengan sokongan kuat oleh Ustaz Ishak,Cikgu
Khotub,Ustazah Salmiah,Ustazah Fahkriah,Ustazah Mashitah,Ustazah Azura,Ustazah
Rohani,mudir dan ramai lagi,Madrasah Islahiah Diniah bergerak maju. Dalam
mesyuarat samada Lembaga Tadbir atau kakitangan Madrasah Islahiah Diniah,di akhir
keputusan banyak yang merujuk pada saya,tidak pada Yusuf Husin seperti sebelum
ini.

Yusuf Husin mulai sedar dan dia pernah merungut hal ini pada saya dengan sedikit
rasa kecewa.Keadaan bertambah rumit lagi bila saya hadir ke mesyuarat
DPPNK.Kawan-kawan sering bergurau di hadapan Yusuf Husin dengan memanggil

saya „penghulu Memali‟. Masam juga muka Yusuf Husin mendengarnya.

Seorang kakitangan veteran Perhubungan Negeri,Hj,Ramli yang saya panggil‟abang Li‟
kadang-kadang‟Ram;I Haji‟ sangat suka bergurau dengan saya di hadapan Yusuf
Husin.Selalu dia berkata‟Ha! Penghulu Memali maid ah.Pakcup (nama glamor Yusuf
Husin) tak dak apa dah.Habih balu boleh kat Cikgu Non(nama glamor saya).”Pada

kami.ini adalah gurauan semata-semata.Sebaliknya pada Yusuf Husin tidak.Dia tidak
dapat menerima nama saya kerap di sebut samada di M adrasah Islahiah Diniah atau di
Perhubungan Negeri,seolah-olah saya sudah menjadi ancaman padanya.

Ketika Yusuf Husin meletak jawatan sebagai Setiausaha Pas Kawasan Baling ,YDP
Kawasan,Ustaz Hj Wahab Hasan pernah bersuara untuk pelawa saya mengisi jawatan
itu.Yusuf Husin turut ada dalam perbualan selepas kuliah YDP di surau Madrasah
Islahiah Diniah,segera membantah.Belum pun sempat saya sebut apa-apa samada
setuju atau tidak,dia telah membuat keputusan.Pada saya memang sama sekali tak
akan terima jawatan itu,kerana mahu tumpukan pada Madrasah Islahiah Diniah.Lagi
pun,dari dulu saya tidak pernah memegang jawatan penting dalam parti lebih dari satu.

Sewaktu menjadi ketua pemuda Pas kawasan Padang Terap,saya lepaskan jawatan
ketua cawangan,setelah saya dilantik AjK DPPNK,saya lepaskan pula jawatan itu
kepada timbalan,saudara Ir,Munir Zakaria.saya hanya tumpukan di DPPNK.Saya suka

pilih jawatan yang lebih mencabar,mungkin tabiat saya suka kepada hal-hal yang
mencabar.Lagi pun pada saya,menerima jawatan yang banyak itu seperti menipu diri
sendiri.Tahu tak mampu laksanakan tetapai nak juga tanggung risiko.Akibatnya parti
menjadi masalah kerana kerja terbengkalai.Biarlah tugas itu di agih-agihkan pada yang
lain.

Saya sedar sekarang bahawa Yusuf Husin sedang berusaha untuk menyingkirkan saya
secara halus.Sejak dia kembali ke Madrasah Islahiah Diniah,apa pun pandangan saya
tidak di minta lagi,dia bebas buat apa saja hingga timbul kurang senang waris dan
guru.Cikgu Khotub yangboleh saya katakan seorang guru cemerlang di Madrasah
Islahiah Diniah melepaskan jawatan untuk bertugas di Yayasan Khariah,Kupang. Dia
merupakan tenaga penting PIBG .Berjaya mengendalikan kantin PIBG sehingga dapat
mengumpul belasan ribu ringgit.Yusuf Husin dalam komenya terhadap keputusan Cikgu
Khotub,berkata bahawa tindakan itu tidak bijak,mengejar wang lebih dan pentingkan diri
dari berkorban untuk perjuangan meneruskan cita-cita As syahid Ustaz Ibrahim Libya.

Bibit-bibit kebencian Yusuf Husin mulai ketara pada saya sehari selepas mesyuarat
agong Pas Kawasan Baling di dewan Madrasah Islahiah Diniah pada 20 April
1996.Dalam membahaskan usul dari kawasan dan cawangan itu,Saya bertikam lidah
denganya yang mewakili kawasan.Dalam usul dari cawangan Kg.Pisang,berkaitan
sagu hati wang kebajikan kepada ahli yang kematian waris,di bahas secara panjang
lebar.Pihak kawasan yang diwakili oleh Yusuf Husin bersetuju diberikan wang itu
kepada waris di kalangan ibu atau bapa ahli UMNO.Sedangkan cawangan tidak setuju.

Saya yang mewakili Pas cawangan Kg.Memali mencelah menyokong pihak
cawangan.Suasana semakin panas bila pengerusi tidak dapat mengawal perbalahan
antara saya dan Yusuf Husin.Setelah undian berlaku,pihak saya menang.Begitu juga
usul dari kawasan yang mintak kerajaan tidak mewajibkan mata pelajaran bahasa Cina
di sekolah kebangsaan mulai tahun 2000.Alasan kukuh saya adalah Tuanguru Nik Aziz
pernah seru ahli PAS belajar bahasa tersebut atas kepentingan dakwah.Pihak saya
juga menang bila di adakan undian.Yusuf Husin rasa tercabar.

Semenjak Yusuf Husin menjadi SU Kawasan Baling,boleh di katakan tidak ada ajk atau
perwakilan yang benar-benar berani mencanggah pandanganya.Kecuali dua orang
Yusuf.Iatu Md.Amin dari dewan pemuda kawasan dan Ustaz Yusuf Ambeng dari
cawangan.Apabila dia menerima tentangan dalam perbahasan dengan saya,dan kalah
pula dalam setiap undi,dirasakan seperti maruahnya tercabar.Begitu juga dalam
DPPNK.Setiap kali mesyuarat antara ajk yang sering bercanggah pandangan denganya
adalah saya.Apa yang di rasakan tidak sesuai,saya tetap menegur.

Selain saya,saudara Aris Awang,Wan Romani,Ustaz Azizan Taib, Cikgu Md. Amin
Taib,Basir Ismail adalah orang-orang yang sering menegurnya dalam mesyuarat ketika

Yusuf Husin menjadi ketua DPPNK.Sehari selepas mesyuarat agong kawasan itu,dia
berkata pada saya'anta gamak buat kat ana macam tu no' tak sempat saya minta maaf
lagi,dia terus beredar dengan muka yang agak kecewa.

Sejak itu,Yusuf Husin mula mencari kesalahan saya,walaupun kepada perkara yang
lepas.Contohnya,semasa berlangsungnya ijtimak PASTI,berlaku sedikit insiden di
asrama lelaki.Lantai asrama terbakar dalam beberapa inci sahaja.Tidaklah sampai
hangus,sekadar terbakar di permukaan lantai.Puncanya di katakan beberapa orang
pelajar dari kumpulan nasyid menghisap rokok,antaranya termasuklah ketua kumpulan
nasyid itu,anak saya.

Isu ini telah di perbesarkan oleh Yusuf Husin.selepas mesyuarat Agong PAS Kawasan
dia telah memanggil semua 22 orang kakitangan Madrasah Islahiah Diniah,guru-guru
dan pekerja termasuk saya.Tujuannya adalah untuk membincangkan isu disiplin ke atas
anak saya.Dalam mesyuarat khas itu selaku SU dan Penyelia Madrasah Islahiah
Diniah,Yusuf Husin telah memaksa semua guru bercakap atas tiga pilihan yang
ditetapkannya.Saya diminta mendengar sahaja,tidak di benarkan bercakap.Katanya,isu
ini melibatkan anak saya,jadi saya tak ada hak untuk bercakap.Tiga pilihan yang telah
ditetapkan itu adalah memaafkan,mengantung dan buang sekolah.

Cubalah bayangkan bagaimana perasaan saya dalam menghadapi situasi ini.Begitu
juga para guru,sudah tentu mereka kekok untuk membuat kenyataan di hadapan
saya.Pastinya mereka tidak akan tergamak untuk memberi cadangan membuang anak
saya.Kerana terpaksa mengambil kira perasaan saya.Hampir semua guru minta di
maafkan anak saya kerana itu kesalahan pertama.Seorang dua sahaja yang bersetuju
di gantung belajar dalam tempoh satu atau dua minggu.Setelah semua guru memberi
pandangan,barulah saya di beri peluang bercakap.

Saya hanya kata,'segala keputusan saya redha dan keputusan itu kelak biarlah adil
jangan teragak-agak semata-mata Loqman itu anak saya.Yang salah tetap
bersalah.'Yusuf Husin dalam ucapan terakhirnya berkata,tindakan ke atas anak saya
nanti,bukanlah keputusan dia seorang,tetapi keputusan semua kakitangan
sekolah.Tidak beberapa hari selepas itu,saya menerima surat yang di tandatangani
oleh Yusuf Husin selaku SU Madrasah Islahiah Diniah,bahawa anak saya,Loqman di
gantung belajar selama 6 bulan.

Satu keputusan diluar jangkaan saya dan guru-guru. Ada ustazah yang menitis air mata
dengan keputusan itu.Bagi saya, inilah satu cara Yusuf Husin hendak menunjukan yang
dia berkuasa sedangkan mana-mana juga sekolah,dalam menghukum pelajar yang
bersalah,memadai dengan beberapa orang guru disiplin sahaja.Bila Yusuf Husin
menjemput semua kakitangan,tidak lain hasratnya untuk memalukan saya,saya

bersabar .Hanya memikirkan di mana pula harus dihantar Loqman belajar sementara
menunggu masa yang begitu panjang.

Kebetulan anak sulong As Syahid Ustaz Ibrahim Libya,Mohd.Islah waktu itu sedang
belajar di pondok Pasir Tumbuh,Kelantan.saya serahkan anak saya untuk tinggal
belajar sementara dengannya di situ.Pada April 1997 saya hantar dia dan adiknya
Mohamad Al-Hafiz ke Maahad Tahfiz di Mansoorah,Lahore,Pakistan.

Kebencian Yusuf Husin terhadap saya sudah berada di tahap yang
membimbangkan.Boleh tercetus sesuatu yang buruk jika saya masih bersama
Madrasah Islahiah Diniah.Untuk menjaga maruah masing-masing,saya mengambil
keputusan meninggalkan Madrasah Islahiah Diniah dan juga bangkel jahitan
Memali.Berhasrat meneruskan pengajian di Pakistan.Saya mendapat maklumat di
Manseera,ada seorang tuanguru yang mahir berbahasa Melayu.Dia pernah beberapa
tahun tinggal di Malaysia dan berkawan dengan Tuanguru Nik Aziz.Saya sangat
berminat untuk berguru denganya.

Hasrat saya dapat di hidu oleh Yusuf Husin.Tanpa pengetahuan saya,dia berjanji
dengan keluarga isteri kedua saya yang pihaknya akan membiayai kos saraan
mereka,RM 150.00 sepanjang ketiadaan saya.Bapa mertua dan isteri saya yang tak
tahu apa-apa secara jujur bersetuju saja.Bila saya tahu,rasa cukup marah dengan
perangkap Yusuf Husin ini.Dia sengaja nak menunjukkan keikhlasannya untuk
memberitahu orang kampong yang saya pergi belajar dengan di biayai oleh Madrasah
Islahiah Diniah.

Bila saya meninggalkan Madrasah Islahiah Diniah hujung September
1996,sayasebutkan dalam surat perletakkan itu yang saya tidak akan mengizinkan isteri
menerima sumbangan bulanan dari Madrasah Islahiah Diniah. Jadi,Yusuf Husin
terpaksa membatalkan niatnya,kos perjalanan saya ke Pakistan dan sumbangan
bulanan buat keluarga telahpun saya uruskan.Bila sampai di Lahore,Pakistan,saya
dapat berita Taleban telah menguasai Afghanistan .Hasrat untuk belajar di Manseera
saya tangguh sekejap.saya ke Afghanistan untuk tinjau keadaan disana.Tiga bulan
disana, saya kembali ke Lahore semula.sekali lagi saya menerima berita sedih,kerana
tuan guru yang saya nak berguru itu baru dua minggu meninggal dunia.Katanya,ia
meninggal di atas pangkuan murid setianya,Nik Adli anak Tuan guru Nik Aziz,14
Januari 1997,saya pulang semula ke tanah air, Tujuan saya adalah menerbitkan buku
isu terkini Afghanistan. Buku itu saya beri tajuk TALEBAN:Antara Jihad dan Jahat.

Bila pulang,berbagailah berita yang saya dengar,merupakan fitnah terhadap
saya.Antaranya saya larikan wang KOMID dan wang bangkel jahitan Memali.Kononya
saya pergi kepakistan itu di biayai sepenuhnya oleh Madrasah Islahiah Diniah.Maka
keputusan saya menghalang Yusuf Husin membiayai keluarga itu adalah tindakan

tepat.Jika tidak saya akan terperangkap dengan jeratnya.Sangat menyedihkan saya
apabila mendapat tahu Yusuf Husin telah membubarkan KOMID.Empat bulan semasa
saya berada di Pakistan,KOMID di bubarkan dan setiap orang kakitangan mendapat
lebih dari RM 400.00.

Sewaktu saya tinggalkan Madrasah Islahiah Diniah,wang di bank bernilai tujuh belas
ribu lebih.Sementara asset di dalam kedai runcit hamper sepuluh ribu ringgit.Segala
pengedaran produk KOMID seperti kicap dan sos di pajak pada salah seorang ustaz di
situ.Ustaz itu hanya membayar sekitar seratus lima puluh ringgit sebulan.Itulah
jumlahnya yang akan dibahagikan dengan dua puluh satu orang
kakitangan.Demikianlah bijaknya Yusuf Husin dalam melayan kakitangannya dan
runtuhlah istana kebajikan yang telah saya bina.

Segala tomohan Yusuf Husin itu,saya diamkan saja kerana menumpukan perhatian
menulis buku tentang Taleban di Afghanistan.Selepas buku itu keluar pada Mei
1997,saya menumpukan pula pada perniagaan di tempat-tempat ceramah Pas melalui
syarikat Corak Memali Enterprise (COME).Perniagaan COME ini bukanlah semata-
mata untuk mengaut keuntungan peribadi,Niat saya adalah untuk meneruskan cita-cita
membantu keluarga syuhada.Rata-rata anak syuhada ketika ini sudah remaja dan
belajar di peringkat menengah.Juteru itu,perbelanjaan untuk mereka sudah pasti
besar,sedangkan ibu mereka di kalangan orang yang tidak mampu.

Hanya seorang saja balu yang berkerja sebagai guru,iatu balu kepada As syahid Cikgu
Shafie,orang pertama gugur dalam tragedi Memali itu.Enam orang menorah getah dan
lain-lainnya tak berkerja.Sebelum saya datang ke Memali,mereka ini hanya mendapat
bantuan bermusim,khususnya dihariraya.Bila saya menguruskan kewangan Madrasah
Islahiah Diniah,saya dapati wang mereka mencukupi untuk diberi sumbangan bulanan
sekitar seratus atau lebih sebulan.

Saya ajukan perkara ini kepada Yusuf Husin,Dia bersetuju,tetapi utamakan kepada balu
yang anak-anak mereka belajar di luar dari Memali,termasuk luar negeri ,juga waktu-
waktu kecemasan seperi kos rawatan dan sebagainya.

Saya tetapkan setiap balu antara dua ratus ke tiga ratus ringgit sebulan.Jadi,kebajikan
balu di ambil berat melalui wang dalam tabung mereka.

Keadaan kembali berubah,apabila saya berhenti dari Madrasah Islahiah
Diniah.Kebajikan kepada balu tak di pedulikan lagi.Ada balu-balu yang benar-benar
perlukan wang menemui Yusuf Husin,tetapi dia cakap wang dalam tabung sudah tidak
ada.Kalau balu perlu dia boleh bagi dengan syarat kena bayar balik,kerana dikira itu
sebagai hutang.Dengan penuh hiba balu ini pulang.Alternatif terakhir adalah mengadai
barang kemas mereka.Ada dua kes balu yang barang kemas mereka hampir tamat
tempoh.

Alhamdulillah,sempat saya menebus kembali barang kemas mereka.Itulah nasib yang
menimpa Pn Siti Mariam dan Pn Robiah ,balu yang anak mereka belajar di
Pakistan.Mula marah juga saya kerana mereka tidak maklum perlukan wang hingga
sanggup gadai barang kemas.Mengikut mereka,tidak mahu bebani saya kerana pada
mereka telah banyak saya bantu.Antara tahun 1996 hingga 2000 itu, masih terdapat 22
orang anak syuhada yang belajar di beberapa negeri seperti
Kelantan,Terengganu,Perak dan Kedah.Ada juga yang menuntut di luar Negara.

Perbelanjaan mereka ini besar sedang wang dari tabung anak yatim tidak disalurkan
pada mereka lagi,Kerana telah bertekad untuk membantu mereka,Saya dengan dibantu
oleh Awang berkerja keras mengumpul wang dari perniagaan kami COME *( Corak
Memali) kadang-kadang isteri saya merungut,kerana melihat saya seperti
mengutamakan anak-anak syuhada dari anak sendiriMemang saya pun tidak
menafikan hal ini.Mungkin semangat jihad yang ada pada saya yang sentiasa mahukan
Syahid.Kalau pun saya tidak dapat syahid lagi,peluang untuk saya berbakti pada anak-
anak syuhada terbuka luas.Saya yakin dengan janji Allah yang menjanjikan syurga
kepada orang-orang yang membela anak-anak yatim,apa lagi anak para syuhada.

Awal tahun 1998,ketua Penerangan Pas Negeri Melaka,saudara Jaafar menghubungi
saya untuk mengadakan majlis meraikan keluarga syuhada.Saya panjangkan hal ini
pada Pak Teh Md.Piah seorang tenaga pengajar Madrasah islahiah Diniah,supaya
maklumkan hal ini kepada Yusuf Husin.Seminggu lepas itu bila saya rujuk Pak Teh,dia
beritahu Yusuf Husin tidak kata apa-apa pun,sekali lagi saya dihubungi oleh saudara
Jaafar dan saya mencadangkan dia menghubungi terus Yusuf Husin.Katanya dia
telahpun hubungi Yusuf Husin,tetapi Yusuf Husin melayannya cara agak
kasar.Seterusnya saudara Jaafar minta saya saja uruskan.

Pada cuti sekolah hujung Februari 1998,saya membawa beberapa orang balu dan
anak-anak mereka serta kumpulan nyasid ke sana.Kami dilayan dengan penuh mesra
dan di luar jangkaan.

Hasil dari program ceramah malam terakhir bersama Mohamad Sabu,dapat di
kumpulkan hampir sepuluh ribu,Pengerusi majlis telah umumkan sumbangan itu untuk
keluarga syuhada.Saya serah semua wang itu kepada Pak Teh.Saya dan Pak Teh
bertanya pada balu.adakah wang itu mereka mahu di agihkan atau diserahkan kepada
tabung mangsa Memali,mereka tak yakin lagi dengan Yusuf Husin.Mereka mintak saya
yang simpan untuk kegunaan mereka kelak.Saya dan Pak Teh membuka akaun
bersama di BIMB cawangan Baling.Buku bank itu dipegang oleh Pak Teh.Segala
keperluan balu dari wang itu,Pak Teh yang menguruskan.

Kalau ada masalah,Pak Teh akan rujuk kepada saya.Setiap bulan saya akan lihat buku
catatan keluar masuk wang itu.Siapa balu yang ambil dan berapa jumlah yang diambil

serta tujuan kegunaannya.Pak Teh menguruskanya dengan baik,sehinggalah ia
meninggal pada Mei 2001.Setelah itu buku bank itu saya serahkan pada kak Ah
sebelum saya di tahan bawah Akta ISA pada Ogos 2001.

Alhamdulillah,perniagaan COME mendapat sambutan baik,COME mula mendapat
tempahan produk,umpamanya Kopi Habatus Sauda yang kami bekalkan untuk syarikat
BBI.Dengan itu,dapatlah saya memberi peluang kerja sambilan kepada tiga orang balu
Pn Solehah,Pn Mariam dan Pn Aishah untuk kerja pembungkusan.Balu-balu ini sudah
tidak berkerja di Bangkel jahitan Memali kerana ditutup oleh Yusuf Husin.

Sedih juga,kerana ramai lagi ibu tunggal selain balu yang datang memohon kerja dari
saya.Tetapi saya terpaksa menolak kerana kemampuan yang terhad.Awal 1999,saya
juga turut menjual bendera PAS sempena pilihanraya umum yang hampir
tiba.Beberapa negeri menempahnya.

Waktu ini,ramai balu dan ibu tunggal yang berpeluang berkerja menjahit tepi kain
bendera,Hampir 15 orang menjahit di rumah masing-masing.Sementara beberapa
orang balu bekerja sepenuh masa di rumah saya.Mereka berpuashati,walaupun
pendapatan antara seratus ke dua ratus ringgit,saya bersyukur kepada Allah yang telah
memudahkan segala urusan perniagaan saya,boleh juga orang kampong menumpang
cari rezeki.

Antara tahun 1996 hingga 1998,tiga kali saya ke Pakistan.Kali pertama September
1996 dengan niat untuk belajar,kali kedua pula pada April 1997 hantar anak saya
Loqman dan adiknya belajar di sana.Selesai menguruskan pengajian anak-anak,saya
pergi pula pada April 1998 untuk menghantar wang tiga puluh ribu kepada kumpulan
Hizbul Mujahidin Khasmir.Wang itu adalah hasil sumbangan para pembaca buku
Tangisan di Buku Khasmir.

Sejak terbit buku itu,perhatian saya bukan sahaja kepada keluarga syuhada
Memali,malah kepada pejuang Khasmir.Boleh kata tiap-tiap bulan ada saja sumbangan
untuk mereka,yang dikirim oleh pembaca.Disamping itu saya juga menulis buku

pengalaman Pak Teh Md Piah dalam peristiwa memali bertajuk‟Perisai Memali‟ sebuah

buku yang mendapat sambutan baik dari pembaca.

Juga edisi baru buku kisah As syahid Fauzi yang gugur di bumi Afghanistan.Juga
mendapat sambutan baik dari pemuda,terutama pemuda PAS.Ini di antara sumber-
sumder keuntungan yang sebahagiannya saya peruntukkan untuk keluarga syuhada
Memali serta Hizbul Mujahidin Khasmir.Saya sungguh bersyukur,kerana dapat
membuka ruang pada orang ramai untuk sama-sama melakukan amal mereka pada
anak yatim,balu syuhada serta mujahidin Khasmir.

Selain itu saya juga berusaha mencari keluarga angkat kepada dua orang anak
syuhada yang belajar di Rusila,Terengganu dan seorang di Institute Berakan juga di
Kuala Terengganu.Alhamdulullah,sahabat saya Cikgu Rosli,aktivis pemuda Pas
Terengganu sanggup menagung tugas.Sementara beberapa orang yang belajar di
Perak,saya minta Ustaz Sidiq Nor uruskan mereka.Waktu ini Yusuf Husin langsung tak
pedulikan perkembangan anak syuhada.Dia tidak ambil tahu lagi dimana dan apa yang
berlaku terhadap anak-anak yatim ini.

Mengikut Mohamad Islah selama tiga tahun belajar di Kelantan,langsung dia tidak
terima apa-apa sumbangan lagi dari Tabung Mangsa Memali.Bermula tahun
1997,hubungan Yusuf Husin dengan keluarga syuhada mulai dingin,termasuk keluarga
As syahid Ustaz Ibrahim Libya.Yusuf Husin seperti membalas dendam terhadap
mereka,kerana balu-balu ini menyebelahi saya dalam banyak pekara.

Dalam dia mengabaikan tanggungjawab terhadap anak-anak syuhada,secara diam-
diam Yusuf Husin berusaha menghantar anak-anaknya belajar di YIK
Kelantan.Walaupun anaknya gagal dalam ujian kemasukkan,Yusuf Husin telah
menggunakan khidmat Ustaz ismail Noh, yang ketika itu ada pengaruh di
YIK.Sedangkan anak-anak syuhada dan lain-lain pelajar yang cemerlang berbanding
anaknya, tidak di uruskan ke YIK atau mana-mana sekolah terpilih.Apabila memberi
ceramah dalam program ihtifal Madrasah Islahiah Diniah atau membuat kenyataan
dalam Harakah,Yusuf Husin sering menyebut ramai pelajar Madrasah Islahiah yang
belajar di YIK.Sedangkan hanya dua orang anaknya sahaja.

Inilah pembohongan Yusuf Husin,yang semata-mata menagih simpati orang ramai
memberi derma pada Madrasah Islahiah Diniah.Pelajar-pelajar lain,lepasan dari
Madrasah Islahiah Diniah membawa arah masing-masing.Ikut selera waris.Boleh
dikatakan waktu ini,banyaklah air mata balu-balu yang mengalir mengenangkan nasib
mereka untuk menanggung kos pelajaran anak-anak.Secara diam-diam ada juga yang
berhutang,memajak atau menjual tanah.Mereka sudah tidak ada pilihan,kerana tempat
bergantung,tabung mangsa Memali sudah tidak berfungsi.

Begitu juga bila Yusuf Husin buat keputusan untuk menutup bengkel jahitan
Memali,balu-balu merayu agar beberapa mesin jahit yang ada diberikan pada
mereka.Walaupun terpaksa di beli,mereka sanggup membayar secara ansuran.Dengan
adanya mesin itu nanti,bolehlah mereka mengambil upah menjahit.Tetapi apakah
hasrat dan hajat mereka ini di layan dengan mesra oleh Yusuf Husin? Tidak.Dengan
dendam kesumat,Yusuf Husin tidak beri pada balu-balu,sebaliknya di jual pada orang
yang tidak berkenaan di kampong dan selebihnya di katakan di jual kepada HPA.Kak
Ah,Isteri As syahid Ustaz Ibrahim Libya sebagai bendahari bengkel jahitan Memali
langsung tidak di maklumkan.

Hingga hari ini dia tidak tahu kemana wang hasil jualan mesin jahit di bawa oleh Yusuf
Husin.Khabar angin yang dia terima,hampir tiga puluh ribu ringgit hasil jualan mesin
itu.Yusuf Husin bukanya tidak tahu bahawa modal projek bengkel jahitan Memali ini
sebenarnya wang dari tabung mangsa Memali yang di salurkan melalui Pas pusat
sebanyak empat puluh ribu ringgit.

Di ujudkan bengkel ini atas cadangan Ketua Dewan Muslimat Pas Pusat ketika
itu,Ustazah Jamilah.Dengan tujuan memberi peluang kerja pada balu-balu.seharusnya
wang jualan mesin itu perlu di kembalikan kepada balu-balu.Itu hak mereka.

Maka ,berterusanlah balu-balu ini berendam air mata dengan tindakan Yusuf
Husin.Sudahkah mereka tidak dapat hak,malah mereka juga hilang pekerjaan setelah
bengkel itu ditutup pada hujung 1997.Tiga orang balu yang berkerja di bengkel ini.Pn
Solehah,Pn Mariam dan Pn Zainab amat memerlukan wang kerana anak-anak mereka
masih belajar.Paling kurang pun keperluan mereka ketika itu lima ratus ringgit sebulan.

Sekembalinya saya dari Pakistan 1997,ada berita yang mengatakan Yusuf Husin
sedang merencanakan satu projek pembangunan semula Madrasah Islahiah Diniah. Di
mana seorang yang dikatakan korperat dari kuala lumpur,berjanji untuk melaburkan
beberapa juta untuk Madrasah islahiah Diniah.Untuk peribadi Yusuf Husin juga akan
diberinya satu juta.Bagaimanapun,wangnya masih ada di Singapura dan dalam proses
di bawa masuk.Sementara menunggu proses tersebut,dia minta Yusuf Husin
membiayai beberapa kosnya seperti rumah,kereta dan keperluan harian.Tanpa
memaklumkan hal ini kepada Lembaga Tadbir Madrasah Islahiah Diniah,pimpinan
kawasan dan perhubungan negeri Yusuf Husin bersetuju atas keputusan sendiri.

Ia membeli sebuah kereta Mercedes model 230 bernilai lebih dua puluh ribu.Menyewa
sebuah rumah taman di Sungai Kob,Kulim serta membeli dua buah peti wang besi
yang bernilai lebih tiga ribu ringgit.Peti besi ini akan di gunakan untuk menyimpan wang
tunai yang akan di bawa masuk dari Singapura kelak.Sbuah di katakana berada di
rumah taman itu dan sebuah lagi di rumah Yusuf Husin.

Berbulan juga isu ini di bualkan oleh orang kampong.masing-masing risau bila
mendapat tahu korporat tersebut bercadang untuk merobohkan bangunan asrama dan
kantin untuk dibuat baru.Mereka bimbang setelah diroboh nanti tidak diganti seperti
yang dijanjikan.Saya tak ingat,pada siapa saya suarakan hal ini di peringkat
negeri,samada alahyarham Ustaz Suhaimi selaku Setiausaha Perhubungan atau
saudara Sobri Awang yang bertugas di JPN Pas Kedas.Akhirnya isu ini mula heboh di
peringkat kawasan dan negeri.Bila di persoalkan kenapa dia tidak membawa isu ini
dalam mesyuarat lembaga,alasannya takut ramai yang tak setuju dan peluang untuk
Madrasah Islahiah Diniah terbantut.

Oleh kerana isu ini sudah hangat di bincangkan,Yusuf Husin rasa terancam,lalu
mencipta satu helah.Dia memaklumkan kepada pihak negeri dan kawasan yang dia
seperti tidak sedar,seolah-olah di pukau .Dalam satu mesyuarat agong cawangan
Memali ,saya timbulakn isu ini dan dia menjawab perkara yang sama,iatu di a di
pukau,tetapi dia terpukau kerana di janjikan akan diberikan padanya satu juta,dia tidak
menjawab apa-apa.

Memanglah dia akan diamlkan hal ini dari jawatankuasa ,kerana tidak mahu wang satu
juta untuknya itu akan di bahaskan.Setelah alasan dia dipukau tidak dapat
diterima,malah di ejek oleh banyak orang,Yusuf Husin membuat laporan polis yang dia
ditipu.Sebelum ini pun Yusuf Husin pernah mendapat pangilan talipon dari anak
Korporat itu,mengingatkan Yusuf Husin berhati-hati dengan bapanya,kerana sudah
sudah banyak kes penipuan berlaku.Anehnya,apabila korporat itu di tahan,kereta
Mercedes juga ditahan sebagai bahan bukti,rumah sewa dan kelengkapan termasuk
sebuah peti besi di sita, perbicaraan tidak tahu berlaku atau tidak.

Hanya Yusuf Husin member tahu yang koporat itu di penjarakan dua tahun. Kereta
Mercedes yang dibeli oleh Yusuif Husin itu pula di serah kembali kepada used car di
Baling.Isu ini masih menjadi rahsia dan berapa banyak wang yang dihabiskan oleh
Yusuf Husin kepada korporat tersebut tak ada yang tahu.Samada wang itu kepunyaan
Madrasah Islahiah Diniah atau tabung mangsa Memali juga tak siapa tahu.Hanya Yusuf
Husin dan Allah sajalah yang tahu.Apa yang pasti,ketika itu wang yang masuk ke
Madrasah Islahiah Diniah mencurah-curah .Waktu itu juga lah Yusuf Husin di katakana
berbelanja sakan.

Terhalangnya cita-cita besar Yusuf Husin dengan korporat yang di maksudkan
itu,membengkak lagi hatinya terhadap saya .Saya dikatakan menjadi punca kerana
mendedahkan rancangan kepada pihak atasan parti.

Dari hari kehari Yusuf Husin mula mengumpul maklumat palsu tentang saya dan
perniagaan saya.Dicelah-celah orang lain menaruh simpati dan menyokong usaha
saya,namun pada Yusuf Husin sebaliknya.Hidup sentiasa resah,makan tidak lalu,mandi
tidak basah,tidur tak lena dan sembahayang tak khusyuk.

“Dalam hati mereka terdapat penyakit(syak dan hasad dengki) lalu Allah tambahkan lagi
penyakit buat mereka.” 1:10

Agaknya dia tidak senang melihat iklan COME sentiasa terpampang di dada akhbar
Harakah.Berbagai produk baru di perkenalkan.Di mana juga ijtimak atau muktamar
negeri dan pusat,saya akan berada di sana berniaga.Memang saya dan
Awang,pembanttu saya berkerja keras,tak cukup rehat,tidur dan makan.Bukan sahaja
untuk mencari rezeki buat kami,juga untuk anak-anak syuhada Memali dan juga
mujahidin Khasmir.Apatah lagi,mulai Oktober 1997,anak sulung As syahid Ustaz

Ibrahim Libya melanjutkan pelajaran ke Yamen, setelah tamat pengajian di Pasir
Tumbuh, Kelantan

Setelah mengumpul maklumat,Yusuf Husin yang juga SU Kawasan Baling telah
membentang satu laporan tentang salah laku saya dalam mesyuarat kawasan pada 2
December 1998.Terdapat enam fitnah yang di kemukakan oleh yusuf Husin.

Fitnah 1-Mempengaruhi balu-balu syuhada dan masyarakat bahawa Madrasah Islahiah
Diniah telah menyalahgunakan wang tabung mangsa Memali untuk tujuan pentadbiran
dan sebagainya.

Penjelasan-Berlaku kekeliruan disini tentang‟mempengaruhi‟.Seperti yang saya
jelaskan pada Yusuf Husin dalam surat saya 28 Januari 1999.Saya tidak
mempengaruhi,Cuma menerangkan kedudukan sebenar aliran wang dari tabung
mangsa Memali berdasarkan iklan rayuan Perhubungan PAS Negeri Kedah dalam
harakah setiap menjelang hariraya,iklan itu memyebut,

„ GAMITAN MEMALI KEMBALI LAGI:Pada 19 November 1997,genaplah dua belas

tahun berlakunya tragedy Memali yang meninggalkan kesan pada mereka yang
terlibat,secara langsung terutamanya balu-balu dan anak-anak yatim.Perhubungan PAS
Kedah merayu kepada muslimin muslimat agar dapat menghulurkan sumbangan
bantuan khas untuk hariraya,pendidikan dan perbicaraan kes Memali yang masih belum

selesai.‟

Atas dasar untuk anak yatim dan balu syuhada inilah yang membuatkan orang ramai
menghulurkan sumbangan,Mereka mahu keluarga syuhada dapat sambut satu syawal
dengan penuh bermakna seperti orang lain.Setelah wang terkumpul adakalanya hingga
lebih empat puluh ribu ringgit,biasanya Yusuf Husin akan menggunakan separuh untuk
Madrasah Islahiah Diniah dan separuh sahaja untuk keluarga syuhada serta mangsa
Memali,Tetapi untuk tahun 1998 itu,wang terkumpul adalah RM 26,070.00.Dari jumlah
itu Yusuf Husin telah menetapkan RM 13,900.00 untuk Madrasah Islahiah Diniah dan
selebihnya RM 12,170.00 untuk keluarga syuhada dan mangsa Memali.Daripada
jumlah 13,900.00 untuk Madrasah Islahiah Diniah itu, RM 8,000.00 di berikan bonos
untuk 22 orang kakitangan Madrasah Islahiah Diniah.Sebaliknya RM 12,170.00 itu
diagihkan kepada hampir 150 orang terdiri keluarga syuhada dan mangsa Memali.

Majoriti mangsa hanya mendapat antara RM 30 hingga RM 50 setiap orang dan
keluarga syuhada pula antara RM 400.00 ke RM 600.00 sahaja.Sepatutnya mereka
mendapat lebih dari itu jika peruntukkan pada kakitangan di ketepikan.Jadi,bagaiman
pula kakitangan Madrasah Islahiah Diniah? Mereka masih ada sumber lain untuk diberi
bonus.Biasanya,terdapat beberapa korporat datang member berbagai sumbangan pada
mereka.Selain wang terdapat juga kain batik dan pelikat,kuihmuih dan beras.

Kutipan tilawah ramadhan pada tahun 1998 itu sahaja mencecah RM
40,000.00.Andainya setiap kakitangan Madrasah Islahiah Diniah di beri bonus RM
1,000.00 seorang,sebanyak RM 20,000.00 sahaja yang diguna.Masih berbaki lagi RM
18,000.00 hasil tilawah tersebut.Biasanya balu yang paling banyak mendapat
sumbangan adalah Kak Ah,kerana empat orang anak masih belajar.Jika dia mendapat
hanya enam ratus ringgit,apakah cukup untuk membeli pakaian dan lain-lain persiapan
untuk hariraya.

Inilah antara penjelasan yang saya berikan pada balu dan mangsa Memali.Mereka
memang tidak tahu kerana tidak pernah di beri tahu.Daripada ujudnya tabung itu
hinggalah ia di katakan tutup,mereka tak pernah tahu berapakah jumlah sebenar wang
dari Tabung Mangsa Memali.Apa yang mereka tahu,setiap menjelang raya,akan
dapatlah samada tiga puluh atau lima puluh ringgit.Mereka juga mungkin tidak tahu
bahawa wang Tabung Mangsa Memali itu,bukan sahaja terdapat di Madrasah Islahiah
Diniah,juga terdapat di perhubungan Negeri Kedah,Pejabat Agong Pas Pusat dan juga
Harakah.Pas kawasan Baling yang mendakwa Madrasah Islahiah dan Tabung mangsa
Memali ini berada di dalam pantauan mereka,bolehlah memberi penjelasan isu
ini.Setahu saya,hanya Harakah saja yang sering menyalurkan wang mangsa Memali,itu
pun di zaman Pak Daeng Mariok menjadi pengarah urusan Harakah.

FITNAH 2-Mengadakan Hari syuhada pada Februari 1998 di Taman Melewar dan
Melaka dengan membawa sebahagian besar balu tanpa mekluman dan kebenaran dari
pihak Madrasah Islahiah Diniah dan Pas Kawasan Baling,Perolehan derma dalam
program tersebut tidak diserahkan pada pihak Madrasah Islahiah Diniah.

Penjelasan- Isu ini telah saya jelaskan di atas.Kenapa Ketua Penerangan
Melaka,saudara Jaafar mahu saya uruskan.Juga kenapa duit derma balu-balu tidak
mahu serahkan pada Yusuf Husin dan kemana wang itu pergi.Sementara program di
Taman Melewar seperti yang dimaksudkan itu,tidak pernah ujud sama sekali. Selepas
program di Melaka,kami terus pulang ke Memali.Program di taman Melewar seingat
saya adalah tahun 1994 anjuran Dewan Muslimat Pusat.Yusuf Husin turut serta
sebagai penceramah utama isu tragedi Memali.

Inilah Program pertama saya susun untuk perkenalkan produk KOMID.Sepanjang dua
hari program sekitar Kuala Lumpur dan PJ itu Yusuf Husin dapat bawa pulang hampir
tiga puluh ribu ringgit.Rombongan kami berakhir dengan jamuan makan sumbangan
Azlan Jan serta kawan-kawanya,yang mereka sebut masa itu, orang Mat Sabu.

Dari fitnah itu dapat difikir betapa Yusuf Husin sengaja mencipta isu .Sebelum ini tidak
pernah ada pekeliling yang melarang sesiapa membawa balu tanpa kebenaran Yusuf
Husin atau Pas Kawasan.Apakah ada perjanjian antara kedua pihakyang tidak

membolehkan sesiapa pun membawa balu.Kalau tidak ada perjanjian,mengapa pekara
ini sengaja di jadikan isu oleh Yusuf Husin?

FITNAH 3-Menubuhkan Tabung Balu syuhada dan menjalankan kutipan untuk tabung
berkenaan tanpa makluman dan kebenaran Madrasah Islahiah dan Pas kawasan
Baling.

Penjelasan –seingat saya,tidak pernah pun menubuhkan tabung ini,selain dari
menyimpan wang derma dari program di Melaka tempoh hari.Jika Yusuf Husin ada
maklumat sila sebutkan siapa jawatankuasa tabung itu.

Fitnah 4-Mengunakan balu-balu syuhada untuk kepentingan syarikat
COME.menyiarkan gambar dalam Harakah,3 orang balu sedang mengisi kopi
Habbatussauda sebagai pekerja COME.Menjaja barang jualan dan buku-buku tulisan
Cikgu Zainol untuk Madrasah Islahiah Diniah,sedangkan COME tidak pernah beri
sebarangan sumbangan pada Madrasah Islahiah Diniah.

Penjelasan-Telah di jelaskan sebelum ini apa yang saya lakukan berhenti dengan
Madrasah Islahian Diniah.Iatu menumpukan perniagaan COME sebagai usaha
membantu keluarga syuhada dan Hizbul Mujahidin Khasmir.Pn Solehah,Pn Mariam dan
Pn Aishah adalah tiga orang balu yang saya upah untuk mengisi kopi Habbatussauda
yang di tempah oleh syarikat BBI.Sebagai pemberita sambilan Harakah.Saya rasa ini
peluang untuk memberitahu khusunya ahli Pas bahawa kopi edaran BBI itu hasil kerja
balu.Bila mereka memberi sokongan bererti peluang pekerjaan untuk balu akan
berterusan.Salahkah saya mendapat sedikit keuntungan bersama balu-balu itu.

Tentang saya menjaja nama Madrasah Islahiah Diniah ketika jualan,adalah satu
pembohongan besar oleh Yusuf Husin.Tolong nyatakan pada sya di mana dan bila
saya berbuat begitu.Sejak saya berhenti dari Madrasah Islahiah Diniah saya tidak
pernah ambil kesempatan seperti yang di dakwa.Kalau ada orang yang ingin memberi
sumbangan pada Madrasah Islahiah Diniah atau Tabung mangsa Memali,saya akan
minta mereka serahkan sendiri melalui money order sambil saya memberi alamat
Madrasah Islahiah Diniah pada mereka.Kalau orang yang benar-benar mengenali saya
dan percaya dengan saya.saya ambil dan serahkan melalui Ustaz Pak Teh Md.Piah
untuk Madrasah Islahiah Diniah.setelah dapat resit penerimaan saya pos kepada orang
yang berkenaan.

Antara yang saya masih ingat adalah sumbangan dari saudara Latif Exco pemuda
pusat.Sekarang saya di fahamkan beliau telah menjadi seorang professor.Begitu juga
sumbangan kepada balu-balu lebih seribu ringgit dari jemaah masjid Al-Falah ,Batu 3
Jalan Gambang,Kuantan.saya tidak serahkan pada Madrasah Islahiah Diniah,tapi saya
serahkan perhubungan Pas Kedah.Setelah saya dapat resit dari saudara Razak

Khamis,kerani Pejabat perhubungan,saya kirimnya pada saudara Hj Ismail Mohamad
atau Ayah Ngah yang menguruskan sumbangan itu.Itulah yang saya masih ingat.

Fitnah 5-Mengadakan majlis bacaan Yasin dan Tahlil serta kenduri pada 10 November
1998 tanpa makluman dan kebenaran Madrasah Islahiah Diniah serta Pas Kawasan
Baling.

Penjelasan-Majlis ini saya adakan di rumah As syahid Ustaz Ibrahim Libya bersama
keluarga syuhada,mangsa Memali dan penduduk kampong,sepatutnya majlis ini di
adakan pada 19 November 1998 sempena hari peristiwa Memali yang ke 13.Ada
cadangan supaya kami adakan majlis itu ikut tarikh tahun hijrah peristiwa itu.maka
ramai yang setuju.Untuk memeriahkan lagi majlis.kami minta adik As syahid Ustaz
Ibrahim Libya Ustaz Rusdi atau Pak Njang Di menyampai sedikit motivasi.

Samada wajar atau tidak majlis tahlil untuk para syuhada ini di jadikan isu oleh Yusuf
Husin,anda pembaca fikirlah sendiri.Buatlah penilaian tentang hati budinya yang kini
bergelar Senator.Lainlah kalau Yusuf Husin tergolong dari kalangan yang anti tahlil dan
talkin.

Fitnah 6-Mengubah penama saham Kohilal sebanyak RM 30,000.00 yang di laburkan
oleh Madrasah Islahiah Diniah atas nama Pengerusi dan Bendahari Madrasah Islahiah
Diniah kepada nama peribadinya tanpa kebenaran Lembaga tadbir dan Pas kawasan
Baling.Apabila pihak Madrasah Islahiah mengarahkan al-Sanadi Mohd
Bakhori,pengurus Kohilal Edar yang juga Pengerusi PIBG ,Madrasah Islahiah Diniah
menguruskan penukaran semula penama,Cikgu Zainol enggan berbuat demikian.Baru-
baru ini Cikgu Zainol telah berusaha mengeluarkan wang tersebut dan bertembung
dengan Ustaz Salleh Ahmad,Ajk Pas Kawasan Baling di pejabat Kohilal Kuala Lumpur:

Penjelasan-Wang pelaburan ini sebenarnya bukanlah milik Madrasah Islahiah Diniah
tetapi milik balu-balu.Yusuf Husin telah maklumkan pada balu-balu tujuan pelaburan
ini.Allahyarham Ustaz Hasan selaku pengerusi Kohilal waktu itu menyarankan hal ini
.Kohilal,katanya sedang mencari pelabur untuk tudung ubat gigi.Cadangan Ustaz
Hasan ini saya kemukakan pada Yusuf Husin dan dia turut bersetuju.keputusan
mesyuarat Lembaga Tadbir Madrasah Islahiah Diniah yang saya juga salah seorang
jawatankuasanya pun setuju.Lalu di amanah pada Pengerusi,Setiausaha dan
Bendahari Lembaga Tadbir sebagai penama setiap orang sepuluh ribu ringgit.

Apabila Koilal membuka cawangan di negeri-negeri,pihak kohilal sendiri mencadangkan
supaya pelaburan wang balu-balu itu di pindahkan ke dalam pelaburan Kohilal Edar
Kedah .Dalam satu perjumpaan dengan pelabur-pelabur Kedah,saya hadir sebagai
salah seorang jawatankuasa Kohilal Bahagian Utara Kedah.Apabila sampai kepada
agenda mengisi borang pelabur,timbul masalah pelaburan dari balu-balu.Siapa yang

nak turunkan tandatangan kerana tiga penama yang ada tidak hadir.Saudara Hazrin
Ismail yang mewakili Kohilal Pusat minta saya tandatangan wakali bagi pihak balu.

Mulanya saya enggan,bimbang apa-apa akan terjadi,kerana dua minggu lagi saya akan
ke Pakistan.Langsung tak terfikir pada saya begitu mudah berlaku perpindahan dari tiga
penama kepada saya seorang,tanpa pengetahuan mereka yang berkenaan.saya sedar
perpindahan ini selepas hadir dalam mesyuarat agong Hilal Kedah 1997.

Tahun itu juga saya dilantik sebagai salah seorang Ahli Lembaga Pengarah Kohilal
Edar Kedah mewakili Pelabur,bersama Cikgu Mat Lazim(sekarang bertugas di
Muasasah Darululum) mewakili ajk negeri dan juga Haji Aziz Hasan wakil Kohilal
pusat.Pengurus samasa itu adalah saudara Idrus anak Kedah yang dibawa pulang dari
Kohilal pusat.Pejabat dan kedai runcit Kedah masa itu bertempat di jalan Sultanah
Sambungan,Alor Setar.Untuk kali ketiga,sekali lagi saya pergi ke Pakistan.

Bulan Mei 1998 saya pulang.saya pergi kepejabat Kohilal dan terkejut pula kerana
pejabat itu telah berpindah ke Sahab Perdana dan pengurusnya pula orang baru,Al
Sanadi,seorang yang sangat saya kenali kerana dia pengerusi PIBG Madrasaha
Islahiah Diniah,semasa saya masih berkhidmat dengan Madrasah Islahiah Diniah
dulu.Seorang yang gigih membantu mencari wang untuk PIBG Madrasah Islahiah
Diniah bersama SU PIBG,Cikgu Khotub.Anak-anak kami,sama-sama belajar di
Rosila,selepas tamat di Madrasah Islahiah Diniah.Kadang-kadang kami pergi hantar
dan ambil anak bersama.Kadang-kadang kalau dia tak pergi,anaknya saya akan bawa
pulang,begitulah sebaliknya.

Hubungan kami agak renggang selepas berlakunya salah faham antara saya dan Yusuf
Husin,tetapi masih boleh bertemu dan berbicang.saya cuba dapatkan maklumat dari
Cikgu Mad. Lazim kenapa berlaku perpindahan pejabat dan pengurus baru.Katanya,
sewa di tempat baru lebih murah dan pengurus lama Idrus berhenti untuk berniaga
sendiri.(sekarang buat produk minyak rambut kelapa dara di kampongnya dekat
Kulim).Di samping itu Cikgu Md.Lazim juga merungut tentang pengurus baru yang agak
agresif.Baik untuk perubahan,Cuma banyak kerja-kerja tak dirujuk.Paling mengejutkan
apabila dia membuat keputusan memindahkan pejabat dan kedai Kohilal dari Alor Setar
ke Sungai Petani.

Kami Lembaga Pengarah tidak tahu apa-apa.mungkin memudahkanya untuk berulang
alik dari Baling lebih dekat di Sungai Petani berbanding Alor Setar.Dia juga mengambil
pekerja tanpa rujuk kami.

DI sebalah kedai Kohilal,dia membuka kedai sendiri atas syarikat Nadi.Oleh kerana ahli
banyak merungut,fitnah terhadapnya mula kedengaran,saya tak dapat diam diri
lagi.Sebagai kawan untuk selamatkan dia dari fitnah yang lebih besar,Saya dan Cikgu
Md,Lazim terpaksa membuat laporan kepada Kohilal Pusat.

Saya sedar,Al-Sanadi marahkan saya,tetapi matlamat saya untuk menyelamatkan dia
dan juga Kohilal dari fitnah berpanjangan.

Kohilal Pusat mengarahkan kami pindah semula ke Alor Setar dan mereka menghantar
pengurus baru,saudara Jam-jam Md. Jalil yang isterinya orang Padang Serai
Kedah.Sekarang dia membuka kilang air karbonat di Padang Serai.Kami berpindah
semula ke Alor Setar bertempat di Batu 2,jalan Langgar berhampiran Komplek Yayasan
Bakhori sekarang ini.

Seperti yang saya kata,wang pelaburan dalam Kohilal itu adalah hak balu-balu.Apabila
saya dan balu-balu sendiri curiga dengan Yusuf Husin,bagaimana dengan mudah saya
nak mengubah penama itu kepada orang-orang yang saya anggap tak amanah.Lalu
saya bertekad untuk mengubah kepada balu-balu sendiri.Bila Al-Sanadi bertemu saya
untuk bincangkan perkara tersebut,saya Tanya kepada siapa saya nak ubah nama
itu,sedangkan kepercayaan saya pada mereka tiada lagi.

Saya bertegas untuk mengubah kepada balu-balu.Al-Sanadi cadangkan pada saya
buat sementara ini,ubah saja penama itu kepada dia,selepas itu dia akan uruskan.Saya
beritahu yang dia tidak ada hak atas wang itu dan satu hari akan berlaku fitnah
terhadapnya seperti yang sedang saya alami.Sebagai kawan ,saya terpaksa berterus
terang.

Alhamdulillah,Al-Sanadi memahami dan kami kekal sebagai kawan hingga hari ini.Saya
bersyukur kerana dia sekarang sudah Berjaya dalam perniagaannya dan Berjaya juga
membina Maahad Tahfiz Di Kg.Lanai,Parit Panjang.Anaknya Mohd.Farhan yang juga
bekas pelajar saya di Madrasah Islahiah Diniah dulu,pernah menjadi johan
pertandingan tahfiz peringkat kebangsaan.Mewakili Negara ke beberapa Negara Timur
Tengah.Inilah rezekinya dan anak-anak setelah sekian lama bersabar melalui berbagai
cabaran.

Hasrat saya untuk memindah penama kepada balu-balu ini saya maklumkan kepada
Allahyarham Ustaz Hasan Syukri.Setelah mendengar maklumat dari saya,Allahyarham
cadang untuk panggil semua yang terlibat bersemuka.Entah bila tariknya,saya tidak
ingat.Pertemuan itu di adakan di dewan kecil Hotel Seri Malaysia, Alor Setar.

Turut bersama Allahyarham Haji Subky Latif yang ketika itu Ajk Lembaga Pengarah
Kohilal Pusat.Allahyarham mulanya minta maaf kerana kekeliruan itu berpunca dari
Kohilal Pusat.Dia mencadangkan penama lama di kekalkan dan di tambah seorang lagi
pelabur mewakili balu.

Saya menarik diri,bila nama saya di sebut dan saya cadang nama anak As-Syahid
Ibrahim Libya,Mohd,Islah.Pada 15 Sept 1999,seperti yang di setujui.Saya pindahkan

semua wang ittu kepada penama-penama yang berkenaan.Setiap penama RM
7,500.00.

Pemindahan penama ini telah di uruskan oleh Faris Tax & Management Consultant
Sdan Bhd. Jalan Badlishah Alor Setar.Sejak itu hingga hari ini,saya tidak tahu ke mana
wang itu pergi.Cuma difahamkan semua pelabur terpaksa menanggung rugi,kerana
Kohilal

Edar

Kedah

telah

ditutup

kerana

mengalami
kerugian.Bagaimanapun,Allahyarham Ustaz Hasan pernah berjanji untuk berbincang
dengan Kohilal Pusat mengganti semula wang pelaburan balu-balu itu.Wallahuaklam.

Yusuf Husin memang licik dalam menyalamatkan diri.Sepatutnya setiap surat begitu
akan ditandatangani oleh SU Kawasan,tetapi laporan keputusan mesyuarat kawasan ini
telah ditandatangani oleh Timbalan Yang di Pertua Kawasan,Ustaz Abdullah
Shaari.Yusuf Husin tentu faham,bila hal ini jadi isu,saya tak akan berdiam diri.Sebagai
langkah awal agar dia tidak dipersalahkan,digunakan timbalan YDP.Pada awalnya
pihak pengurusan Harakah tidak berminat untuk menyiarkan isu saya ini seperti di
kehendaki oleh kawasan.Yusuf Husin telah menggunakan pengaruh allahyarham
Ustaz Fadzil mengarahkan Dato‟ Hisyamiddin menyiarkan isu ini.

Seminggu menjelang aidilfitri,15 Januari 1999 tersiarlah di dalam Harakah bahawa

ZAINOL BIN ISMAIL TIDAK LAGI BERKHIDMAT DENGAN MID(MADRASAH
ISLAHIAH DINIAH) MULAI OKTOBER 1996.MULAI TARIKH TERSEBUT PIHAK MID
DAN PAS KAWASAN BALING TIDAK LAGI MEMBERI MANDAT KEPADA BELIAU
MEMUNGUT DERMA ATAU MENJALANKAN SEBARANG URUSAN BERHUBUNG
DENGAN KEPENTINGAN MID DAN JUGA PAS KAWASAN BALING,SYARIKAT
CORAK MEMALI ADALAH JUGA TIDAK MEMPUNYAI SEBARANG KAITAN DENGAN
MID DAN PAS KAWASAN BALING”

Waktu ini saya dalam usaha jualan terakhir kuih raya yang milainya lebih sepuluh ribu
ringgit,pelangang saya majoritnya adalah ahli dan penyokong Pas.Sehari selepas
siaran Harakah itu,saya telah menerima penggilan telefon yang mengecam,menuduh
dan marah-marahkan saya.Ada yang menggugut untuk pukul bila bertemu.Rakan
kongsi saya yang berniaga di Jalan Pahang Barat dan juga Taman
Melewar,memaklumkan jualan terjejas teruk.Bila pembeli melihat alamat pengualar
adalah COME(corak Memali) DARI Memali,mereka jadi tak berminat membeli.Sedihnya
yang tempahpun dibatalkan perjanjian.

Satu Syawal yang saya sambut pada tahun itu,benar-benar menguji ketabahan.Saya
mengalami kerugian berbelas ribu ringgit bagi satu produk kuih hanya dengan sekali
siaran oleh Harakah hasil fitnah dari Pas Kawasan.Jika dikumpulkan kerugian
keluruhan saya setelah tidak dapat berniaga,hampir RM100,000.00.Juga terpaksa
menanggung beban hutang hampIr RM40,000.00.Hingga sekarang belum dapat di

jelaskan lagi.Saya bersyukur kerana ada juga pemiutang yang sanggup menghalalkan
hutang mereka, selepas bebas dari KEMTA (Kem Kamuting).Moga Allah merahmati
mereka dunia dan akhirat.

Lebih tiga bulan saya terpaksa hentikan perniagaaan bimbang dengan
keselamatan.Fitnah-fitnah terhadap saya samada di kampung atau luar mula
kedengaran.Hinggakan ada yang sanggup membuat cerita yang kicap keluaran
COME(Corak Memali) menggunakan tulang babi.Seperti yang Yusuf Husin faham,saya
memang tak akan berdiam diri.

Saya menemui Ustaz Abdullah Shaari untuk minta penjelasan,apa tujuan kawasan buat
begitu pada saya,Kenapa kawasan tidak selidik atau bincang dengan saya terlebih
dahulu.

Isu ini bukan saja menyekat rezeki saya,malah keluarga syuhada Memali serta
pejuang-pejuang di Khasmir.Sewaktu bertemu dengan Ustaz Abdullah,saya membidas
kawasan kerana tunduk pada telunjuk Yusuf Husin,saya sarankan pada beliau agar
minta kawasan buat siaran mohon maaf dalam Harakah.Juga minta beliau aturkan
pertemuan saya dengan AJK kawasan termasuk Yusuf Husin dalam tempoh
terdekat.Jika tidak besar kemungkinan saya akan membawa kes ke mahkamah tuntut
saman malu.

Setelah mendengar penjelasan dari saya pada setiap tuduhan dan bimbang kes itu
pergi ke mahkamah,Ustaz Abdullah di katakana berusaha untuk menjernihkan
suasana.Bagaimana pun usahanya gagal.Pihak kawasan tidak mahu melayan saya dan
bersedia untuk berdepan dengan mahkamah sekalipun.Dalam mesyuarat Pas
Cawangan Memali sekali lagi saya timbulkan isu ini.Seperti yang di jangka Yusuf Husin
mengatakan ini keputusan kawasan,bukan dia seorang.

Saya minta penjelasan kenapa dia tidak mahu berbincang dengan saya secara
terbuka.Akhirnya dia menjawab,”Ana mendapat amanat dari aruah bapa ana,soalan-
soalan macam ini tak payah jawab‟.Terkejut semua yang hadir mesyuarat,apakah

jawapan itu serius,kerana bapanya dah lebih lima tahun meninggal.Kerana itu
jawapannya,saya tidak persoalkan lagi,Saya sedar yang dia cuba melepaskan diri,tidak
mahu bertanggungjawab dengan apa yang berlaku.Kami bukan sahaja terkejut,malah
seperti tidak percaya jawapan itu datangnya dari Yusuf Husin.

Dia pulang dengan tak bersalam dan itulah kali terakhir dia hadir dalam mesyuarat
cawangan.Selepas tiga bulan,saya kembali memulakan perniagaan.Nampaknya kesan
dari siaran Harakah itu besar.Setengah rakan yang mengenali saya, sekadar lihat dari
jauh,senyum sinis terhadap saya.Ini mengingatakan saya pada kata-kata Lutfi
Osman,pengarang Harakah.Sehari lepas siaran Harakah itu,dia talipon saya untuk

mendapat cerita sebenar.Di akhir perbualan,mengikut pandangannya saya akan
bermasalah dalam bisnes.Sebab saya bergantung kepada sokongan jemaah.

Satu Malam,selepas program ceramah di Taman Melewar,saya bertembung dengan
peguam Hanifah Maidin.Exco PemudaPusat.Guamanya belum popular lagi seperti
sekarang.Saya minta pandangannya dalam isu ini dari sudut perundangan.Padanya
saya ada hak untuk saman malu jika terbukti ianya satu fitnah atau cubaan
memburukkan nama atau perniagaan.Bagaimanapun katanya,dalam kes saya ini tak
akan ada peguam Pas yang berani mengambil kes,kerana ianya melibatkan parti.Saya
fikir sebagai langkah terakhir.Saya masih berusaha untuk memujuk kawasan agar
memohon maaf.Nampaknya tidak berhasil.

Pengaruh Yusuf Husin cukup kuat hingga tak ada ruang untuk saya berdamai.Pada 25
Januari 1999,Ustaz Abdullah Shaari,Naib YDP menghantar surat peribadi pada
Dato`Hisyamudin.Dia mendedahkan bahawa surat dari kawasan yang di
tandatanganunya dulu,bukan sepenuh hati darinya.Menurutnya itu semua putar belit
Yusuf Husin kerana mendedami saya.Ustaz Abdullah menegaskan yang dia tidak
bertanggungjawab dengan surat itu,dan memohon maaf pada semua pihak.

Kalaulah pihak Pas kawasan,negeri dan pusat prihatin dengan surat ini,tentulah mereka
siasat pengakuan Ustaz Abdullah terhadap sikap Yusuf Husin.Malangnya tak ada apa-
apa pun tindakan.Yusuf Husin masih berada dalam keadaan selamat.Diwaktu yang
sama,Yusuf Husin Berjaya lagi mempengaruhi kawasan untuk mengumpul sebanyak
maklumat tentang saya.Segala maklumat ini,dihantar kepada pihak jawatankuasa
disiplin parti.Pihak kawasan mahu sesuatu tindakan diambil keatas
saya.Bagaimanapun,pihak jawatankuasa disiplin seperti tak berminat segerakan
laporan tersebut.Hinggakan pihak kawasan agak kecewa dan mendesak pihak atasan
campur tangan.

Sementara perniagaan saya pula semakin malap.Hanya mengharap sokongan rakan-
rakan yang masih yakin dengan saya.Selepas pilihanraya umum 1999 itu,keadaan
ekonomi saya semakin tenat hinggakan van perniagaan diambil balik oleh pihak
bank.Waktu ini,Mohd Islah yang sedang belajar di Yamen,perlukan wang untuk kos
kitab dan peperiksaan.Emaknya Kak Ah dah buat keputusan untuk menjual
tanah.Tetapi tak disetujui oleh Mohd,Islah.Seorang lagi anak syuhada Kamilah yang
belajar di Madrasah Taufikiah Padang Lumat atau Pondok Pak Ya juga
menghadapi masalah yuran asrama.Saya minta Tuan Haji Najib,bekas ketua
DPPNK,uruskan.

Begitu juga dengan beberapa orang anak syuhada lagi.Termasuk mereka yang belajar
di Pakistan tajaan Madrasah Islahiah Diniah.Puan Robiah,balu yang tinggal di Kg.Guar
Robak,Padang Serai mengadu yang dia menerima surat dari Massa Pakindo(Persatuan

Pelajar di Pakistan),minta hantar wang untuk dua orang anaknya yang sedang belajar
disana.

Begitu juga dengan Puan Solehah,Puan Mariam Omar dan Puan Asma Ibrahim,yang
anak mereka turut belajar di Pakistan.Keadaan ini membuatkan hati saya bertambah
sedih.Kenapa pekara ini boleh berlaku,sedangkan Yusuf Husin berjanji anak-anak
syuhada akan ditanggung sepenuhnya oleh pihak Madrasah Islahiah Diniah,begitu juga
dengan wang poket untuk 43 orang pelajar dari Madrasah Islahiah Diniah yang di
hantar belajar di Maahad Tahfiz di Assrofiah,Muslim Town,Lahore,Pakistan.

Sebelum berhenti dari Madrasah Islahiah Diniah,salah satu agenda saya adalah
menghantar pelajar Madrasah Islahiah Diniah ke luar negeri.Ini termasuk dalam
kurikulum baru yang disediakan.Yusuf Husin sangat berminat dengan idea ini.Dia minta
saya uruskan.Kebetulan waktu itu saya kerap ke Terengganu menhgantar tempahan
sarung bantal,antara produk Bengkel Jahitan Memali kepada Ustazah Zainab yang
tinggal di Kg.Banggol Donas, dekat batu 6,Kuala Terengganu.Suaminya Ustaz Zaid
mengajar diInstitut Berakan.

Ustazah Zainab aktivis muslimat kawasan,merupakan stokes terbesar memasarkan
hasil keluaran Bengkel Jahitan Memali.Saya kagum dengan kegigihannya membantu
balu-balu.Disamping itu dia juga aktif dalam memasarkan barangan zulian hingga
mendapat berbagai anugrah,termasuk kereta.Mungkin inilah berkat simpatinya pada
balu-balu syuhada.

Sewaktu menghantar barangan kepadanya,saya banyak berehat di Institut
Berakan,kerana disitu ada bilik musafir.Tenaga pengajarnya ramai juga yang pulang
dari Pakistan.Salah seorangnya dari Kedah,Ustazah Solehan Ghafur,bekas pelajar
taufikiah atau pondok Pak Ya.

Bukti email daripada Mohd Islah kepada Ibunya&penulis,menyatakan yang dia
menghadapi masalah kewangan yang serius dan teramat memerlukan wang pada
ketika itu.

Bukti salinan surat dari Persatuan MASA-PAKINDO Lahore Pakistan melaporkan pada
pihak Yusuf Husin masalah yang berlaku terhadap pelajar-pelajar Memali disana.Yusuh
Husin tidak memperdulikan laporan tersebut sebaliknya menyuruh mereka pulang ke
tanah air dengan perbelanjaan sendiri.Setelah pulang ke tanah air,nasib mereka tidak
dipedulikan oleh Yusuf Husin.Sedangkan matlamat asal menghantar mereka ke
Pakistan adalah untuk menjadi tenaga pengajar dalam bidang tahfiz di Madrasah
Islahiah Diniah.Sudah tentu tindakan Yusuf Husin ini tidak amanah terhadap
kepercayaan orang ramai yang menyumbang kos pengajian kepada pelajar-pelajar
tersebut yang bernilai lebih dari RM100,000.00.Apakah benar Yusuf Husintelus dalam

menguruskan sumbangan yang dipertanggungjawabkan kepadanya untuk pelajar-
pelajar Memali?.Dimanakah pelajar-pelajar ini sekarang?

Kebetulan dia adalah SU Massa Pakindo di tanah air,jadi saya berbincang dengannya
hasrat membawa pelajar Madrasah Islahiah Diniah ke Pakistan.

Saya dan Yusuf Husin susun program taklimat dengan waris.Ustazah Solehan dan
saudara Sazali selaku Pengerusi Massa Pakinda,turun memberi taklimat.Ramai waris
yang bersetuju.

Bagaimanapun pihak Madrasah Islahiah Diniah hanya memilih pelajar yang sudah
memiliki kad pengenalan.Saya dan Yusuf Husin beberapa kali ke Kuala Lumpur
menguruskan vusa pelajar.Walaupun hubungan kami kurang mesra,dia terpaksa
mengajak saya sebagai pemandu keretanya.Mungkin kerana saya agak mahir jalan di
Kuala Lumpur.

Kami pernah jumpa Pak Lah semasa dia menjadi Menteri Luar.Yusuf Husin ajak Haji
Subky,kerana mereka berdua pernah berkawan semasa dibangku sekolah dulu.Saya
tak tahu apa yang dibincangkan kerana saya diarah tunggu dalam kereta.Di buatnya
saya betul-betul seperti pemandunya.Dari situ kami pergi pula ke kedutaan
Pakistan.Waktu ini,Yusuf Husin telah mula mengiklankan dalam Harakah rayuan derma
untuk pelajar meneruskan pelajaran di Pakistan.

Sampai masanya.Mei 1997 seramai dua puluh orang pelajar lelaki kumpulan pertama
bertolak kesana,Yusuf Husin dan mudir Madrasah Islahiah Diniah.Ustaz Mad.Juki ikut
serta.Sampai ditempat rehat Jamaat Islami,Mansoorah,Lahore,Yusuf Husin rancak
bercerita pada pelajar-pelajar disitu.Mengikut Yusuf Husin,ribuan orang menghantar
pelajar-pelajar di lapangan Terbang Sultan Abd.Halim,Kepala Batas,Kedah.Ustaz Fadzil
dan pimpinan negeri turut serta.

Saya dengar dengan penuh gembira,kerana roh jihad As Syahid Ustaz Ibrahim Libya
masih kental dihati ahli Pas.Saya percaya dengan apa yang diceritakan itu,apabila dia
mengeluarkan satu bag yang berisi wang tunai,sumbangan orang ramai di lapangan
terbang.Banyak,memang banyak,Saya turut serta membilang wang tersebut bersama
pelajar Rosli Azmi dan Ustaz Zailani yang kedua mereka sekarang ini Exco
DPPNK.Begitu juga saudara Saiful Ambia aktivis Pas Terengganu sekarang ini.

Sehingga saya meninggalkan tempat itu, jumlah terkumpul telahpun lapan ribu
ringgit,masih banyak lagi yang belum dikira.Saya yakin jumlah melebihi sepuluh ribu.

Selepas seminggu mereka tiba,saya pulang ke tanah air.Pemergian pelajar Madrasah
Islahiah Diniah ini sudah jadi bualan.Sesekali berita mereka keluar dalam
harakah.Sumbangan orang ramai kepada Madrasah Islahiah Diniah rancak.Jumlah

sumbangan untuk pelajar kumpulan pertama sahaja RM 60,080.00.Sumbangan boleh
dikatakan setiap bulan ada.Apa lagi bila Yusuf Husin hebahkan untuk hantar kumpulan
kedua termasuk beberapa orang pelajar perempuan.

Pada 15 Mac 1998,bertolaklah pula kumpulan kedua bersama dua belas orang pelajar
perempuan.semua pelajar pelajar ini yang berjum;ah 43 orang berada dibawah
pantauan persatuan Massa Pakindo.Passport,dokumen penting dan wang mereka
dijaga oleh persatuan.Segala aktiviti,hari minggu juga tertakluk kepada arahan
persatuan.Pelajar lelaki peringkat awalnya di awasi oleh saudara Abd.Rahman atau
lebih glamor dengan panggilan Abang Man Bauk.Iatu abang kepada Habibullah
Md.Amin ketua kumpulan Al-Maunah.

Dari bulan kebulan,setiap prestasi pelajar dan kedudukan kewangan mereka akan
dihantar kepada waris dan juga Madrasah Islahian Diniah oleh Massa Pakindo.Selepas
setahun keadaan pelajar mula berubah.Ada yang sudah tidak minat belajar.Tidak mahu
mengikut program persatuan.Massa Pakindo disana mula serba salah,khusunya Rosli
Azmi selaku anak jati Kg.Memali.Abang Man Bauk pun mereka tidak pedulikan
lagi.Masing-masing dah pandai membawa diri.Massa Pakindo hantar laporan kepada
Yusuf Husin untuk dilakukan sesuatu,tetapi tidak ada respon.Sementara pelajar
perempuan pula tidak dapat menyesuaikan diri dengan keadaan di sana.Ada yang
trauma untuk pulang.

Sewaktu saya menziarihi anak pada Mac 1999,macam-macam aduan yang saya
terima.Semua ini saya dengar dengan penuh sedih,saya tidak ada kuasa lagi di
Madrasah Islahiah Diniah.Juga tidak berani mencadangkan apa-apa pada
waris,bimbang saya difitnah pula.Sebelum ini pun ada waris yang cuba dapat maklumat
sebenar keadaan anak mereka disana pada Yusuf Husin,tetapi dia nafikan,kononya
ada pihak yang buat cerita.

Seorang waris.Cikgu Ismail dari Kulim yang dapat tahu saya hendak ke
Pakistan,meminta saya bawa pulang anaknya,Siti Nor Atifah.Pada 5 April 1999,di
Airport Lahore suasana amat sedih.Tak sampai hati saya mendengar rayuan pelajar-
pelajar perempuan untuk saya bawa mereka pulang bersama.Menyayat hati kerana
mereka ini juga bekas pelajar saya di Madrasah Islahiah Diniah beberapa tahun
lalu.Saya hanya boleh minta mereka bersabar,Semua mereka Menangis ketika
perpelukan berpisah dengan Siti Nur Atifah.Saya menahan sebak,tidak mahu mengalir
air mata kerana anak saya juga ada bersama menghantar saya di airport itu.

Diatas pesawat Pakistan Airlane (PIA),jiwa saya tidak tenteram.Sedih,geram dan rasa
marah dengan sikap Yusuf Husin.Siti Nur Atifah pun nampaknya tak berminat untuk
berbual,dia juga kelihatan termenung.Mungkin terkenangkan nasib rakan-rakannya
yang ditinggalkan.Atau juga sedang bayangkan ibu bapa dan adik-adik yang sedang

menunggu di KLIA.Saya biarkan dia dengan angan-angan sendiri.Saya terpaksa
melayan wajah Yusuf Husin yang sedang bermain-main di kepala.Dalam keadaan
pelajar menghadapi delima begitu,dia tidak mengambil apa-apa langkah.Malah dia
masih senang mengiklankan sumbangan dari orang ramai,untuk pelajar-pelajar
Madrasah Islahiah Diniah yang belajar di Pakistan.Padahal wang-wang itu tidak sampai
sepenuhnya kepada pelajar.

Teringat semula saya pada desas desus dari orang kampong yang mempersoalkan
gaya hidup Yusuf Husin akhir-akhir ini.Hujah-hujah yang diberikan oleh orang kampong
ada logiknya.Dalam tempoh beberapa tahun ini,nampaknya dia berbelanja
besar.Membeli sebuah kereta Toyota KE 20 secondhand,selepas itu mengecatnya
pula.Bila saya ceritakan pada Mohamad Sabu yang Yusuf Husin Beli kereta
secondhand,dia terus berkata kereta begitu lagi banyak perlu duit,kerana sekejap-kejap

rosak.‟Mana dia ambil duit?”Mohamad sabu Tanya saya.

Inilah juga persoalan yang ditimbulkan oleh orang kampong .Dimana Yusuf Husin ambil
duit.Ada orang yang cuba menghintung pendapatannya.Elaun dari Madrasah Islahiah
Diniah,Pas Kawasan dan JPN negeri sekitar RM 1,200.00 sahaja.Isterinya sebagai
kerani sekolah pun mungkin sekitar itu.Jika dicantum pendapatan mereka suami isteri
adalah sekitar RM 2,000.00.Sedangkan kos pendidikan anak-anaknya sahaja waktu itu
besar.Seorang di YIK,Kelantan,,seorang di UIA dan 2 orang di Pakistan,lain-lain belajar
di Madrasah Islahiah Diniah.Orang kampong bercakap lagi,diwaktu yang sama juga dia
menambah ruang rumah bahagian dapur.

Lebih terpinga-pinga lagi bila Yusuf Husin,isteri,seorang anaknya dan juga ibunya pergi
menunaikan umrah pada tahun 1998.Tahun dimana sumbangan orang ramai untuk
pelajar Pakistan mencurah ke Madrasah Islahiah Diniah.Dalam perjalanan itu,Yusuf
Husin singgah menemui pelajar dan masa itulah di katakan bagnya hilang di airport
Lahore.Tapi tidak masalah.Mengikut cerita dari pelajar,Yusuf Husin borong sakan
membeli pakian dan persiapan umrahnya di Pakistan.Jadi salahkah jika orang kampong
bercakap yang Yusuf Husin akhir-akhir ini kelihatan mewah.Di hitung lagi oleh orang
kampong ,perbelanjaanya sekeluarga pergi menunaikan umrah itu hampir dua puluh
ribu ringgit.

Ada orang bertanya padanya sumber wang yang di perolehi,diberitahu wang simpanan
ibunya.Jawapannya itu,lebih mengejutkan.Kerana semua orang kampong Memali tahu
siapa ibunya,sekeping tanahpun tak ada,makan minumpun hasil pemberian anak-
anak.Tiba-tiba dia boleh mengeluarkan beribu ringgit untuk pinjamkan Yusuf Husin beli
kereta,buat rumah dan Perbelanjaan Ke mekah

Apabila waris mula mendesak Yusuf Husin agar mengambil langkah tertentu terhadap
anak-anak mereka,akhirnya Yusuf Husin buat keputusan membawa pulang pelajar-

pelajar berkenaan,Segala perbelanjaan perjalanan pulang di tanggung oleh
waris.Pening setengah waris ada yang menemui saya minta bercakap dengan Yusuf
Husin supaya guna wang Madrasah Islahiah Diniah dulu,mereka akan ganti
kemudian.Saya terpaksa menolak kehendak mereka,siapalah saya.Ada juga waris yang
benar-benar tidak mampu,tebal muka bertemu dengan Yusuf Husin,tetapi hanya
kecewa saja yang dapat.

Bagi pelajar yang mahu pulang dan waris mampu sediakan wang tiket pulang,pada 2
Oktober 1999 seramai 24 orang pulang termasuk semua pelajar perempuan.Yang
selebihnya ada yang pulang pada tahun 2000,mengikut kemampuan waris sediakan
wang tiket untuk pulang.Setelah pelajar ini pulang,Madrasah Islahiah Diniah lepas
tangan.Masing-masing bawa diri ke pondok dan Madrasah di beberapa negeri.Ada
yang terus tidak belajar.Janji-janji Yusuf Husin menghantar pelajar-pelajar ini dengan
tujuan menjadi tenaga pengajar di Madrasah Islahiah Diniah,hanya tinggal janji.Hingga
hari ini belum lahir kelas tahfiz yang di janjikan.

Kalau janji-janji Yusuf Husin itu hilang di telan angin,kemanakah pula hilang puluhan
ribu sumbangan orang ramai untuk pelajar-pelajar ini,di telan oleh apa dan siapa…?

Sebagai contoh,sumbangan yang diterima untuk kelompok pertama pelajar ke Pakistan
hingga December 1996 itu sahaja RM 60,080.80.Perbelanjaan untuk pelajar RM
38,702.00 berbaki RM 21,345.00.Belum di kira lagi untuk tahun 1997,1998
dan1999.Jika setiap tahun berbaki dua puluh ribu,maka untuk empat tahun,sekurang-
kurangnya RM 80,000.00.Saya tidak hairan kalau Yusuf Husin Sanggup menggunakan
wang Madrasah Islahiah ini untuk kegunaan harian dan perbelanjaan sekolah anak-
anaknya.Dia pernah berkata kepada saya dan bendahari Madrasah Islahiah
Diniah,katanya‟hampa nak pakai duit,pakai.Jangan terlebih.Jangan buat kerja sampai
anak hampa tak makan,tak mengaji‟.

Alhamdulilah,saya tidak terpengaruh dengan umpanan itu Sungguhpun elaun yang
dibayar pada saya sekadar seratus lima puluh ringgit memang tidak cukup,tetapi ianya
berkat.Biarlah anak-anak saya saban hari sekadar minum teh dan kopi 0.Berlauk ikan
kembong atau tamban sahaja setiap hari,tak ada pakaian mahal buat anak isteri tak
bergelang,rantai dan subang,bersabar saja.Sekurang-kurangnya mereka dapat
berkongsi kesusahan sebahagian besar keluarga syuhada.Saya juga bersyukur kerana
Isteri pertama masih bertugas sebagai guru dan dia sangat bertimbang rasa terhadap
saya,terhadap isteri kedua dan juga anak-anak isteri kedua saya.Boleh di katakana
sepanjang saya berkhidmat dengan Madrasah Islahiah Diniah,dialah yang menampong
sebahagian besar perbelanjaan pihak isteri kedua saya.Allahuakbar.

„Apakah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya
berkata,‟Kami beriman,‟sedangkan mereka belum diuji(bagi membuktikan keimanan
mereka)?”29:22

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->