Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kekuatan Elektromagnet

Faktor

Penerangan

Hipotesis

Jika bilangan lilitan bagi satu solenoid bertambah, medan Bilangan lilitan solenoid magnet yang dihasilkan oleh setiap lilitan akan saling bertindak untuk menghasilkan elektromagnet yang lebih kuat.

Semakin bertambah bilangan lilitan solenoid, semakin bertambah kekuatan elektromagnet.

Arus elektrik yang lebih besar akan menyebabkan medan magnet yang Arus elektrik dihasilkan lebih cepat untuk bertindak untuk menghasilkan elektromagnet yang lebih kuat.

Semakin bertambah arus elektrik yang dibekalkan, semakin bertambah kekuatan elektromagnet.

Jika jarak antara lilitan solenoid bagi satu solenoid bertambah, medan magnet Jarak antara lilitan solenoid yang dihasilkan oleh setiap lilitan akan lebih sukar untuk saling bertindak untuk menghasilkan elektromagnet yang lebih kuat. Maka, kekuatan magnet yang dihasilkan adalah rendah. Semakin bertambah jarak antara lilitan solenoid, semakin berkurang kekuatan elektromagnet.

Jika panjang teras besi

Jadi elektromagnet yang dihasilkan adalah lebih kuat. . Suatu teras besi lembut boleh menumpukan garisgaris medan magnet. maka akan menghasilkan medan magnet yang lebih kuat. semakin bertambah kekuatan elektromagnet. maka Jenis teras magnet yang digunakan garis-garis medan magnet akan lebih rapat wujud apabila solenoid yang menggunakan teras besi lembut. Semakin bertambah panjang teras besi. Semakin lembut teras besi yang digunakan.Bentuk teras magnet bertambah. Garis-garis medan magnet yang bertambah rapat dapat menambahkan kekuatan elektromagnet. semakin bertambah kekuatan elektromagnet.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful