RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN DUNIA SENI VISUAL KSSR TAHUN 3 2013

MINGGU BIDANG 1 2-4 Jan Menggambar Teknik:Lukisan warna pensel Tajuk: Indahnya alam HASIL PEMBELAJARAN Aras 1 Mengetahui teknik mewarna menggunakan warna pensel. Aras 2 Mengaplikasikan penggunaan warna harmoni dalam lukisan. Aras 3 Menghasilkan lukisan berdasarkan 2 1-7 Jan Membuat corak dan rekaan Teknik: Capan Tajuk:Bentuk geometri dalam corak bersilang. penggunaan ICT. . Aras 1 Kemahiran memotong bahan mengikut bentuk yang diinginkan. Aras 2 Mengaplikasi kepelbagaian bentuk dan warna. Aras 3 Mengaplikasi sekurang-kurangnya 4 elemen dan prinsip . 3 dan 4 18-21 Jan Membentuk dan membuat binaan Kemahiran: Membentuk, Aras 1 Menyenaraikan jenisjenis boneka yang pernah dilihat. Pada akhir pembelajaran, murid dapat: 1-Memahami bentuk boneka yang sesuai digunakan untuk di gantung bangi menghasilkan mobail yang Buku rujukan ABM BBM HSP Pada akhir pembelajaran, murid dapat: 1-Menguasai kemahiran mencapan dengan kemas dan teratur. 2-Menguasai teknik memotong bentuk yang diinginkan dengan kemas dan teliti. 3-Mengaplikasi pengguan pelbagai bentuk dan warna dalam menghasilkan karya seni. Buku rujukan ABM BBM HSP Hasil akhir Nilai: Keselamatan dan kekemasan diri. OBJEKTIF Pada akhir pembelajaran murid dapat: 1-Mengetahui teknik menggunakan pensel warna yang betul. 2-Memasukkan elemen seni reka untuk diaplikasi dalam lukisan. 3-Menyedari kepentingan teknik yang betul untuk menghasilkan kualiti lukisan. AKTIVITI Buku rujukan ABM BBM HSP Hasil akhir Nilai: Ketekunan

CUTI TAHUN BARU CINA 7 11-15 Feb Menggambar Teknik:Kolaj Tajuk: Bungabungaan pilihan saya. Buku rujukan ABM BBM HSP Hasil akhir Nilai: Menyayangi Malaysia . Tajuk:Mobail (Boneka) Aras 2 Melukis boneka menggunakan bahan dan teknik yang sesuai Aras 3 Melakukan kerja akhir(finishing) terhadap boneka tersebut. 3-Menghasilkan mobail yang mempunyai imbangan yang baik.menyusun dan mengikat dengan menitikberatkan unsur da prisip rekaan seni visual dengan kemas dan teliti. 5 dan 6 1-8 Feb Kraf Tradisional Teknik: Anyaman Tajuk:Selipar kesayanganku. Buku rujukan ABM BBM HSP Hasil akhir . dipilih. Aras 2 Menghasilkan anyaman mudah dengan teknik dan bahan menggunakan bahan yang bersesuaian. Pada akhir pembelajaran. murid dapat: 1-Menguasai kemahiran menggunting dengan kemas dan teratur. Aras 3 Murid dapat menghasilkan anyaman yang lebih kompleks. 3-Menghasilkan batik yang kemas dan kreatif berdasarkan unsur dan prinsip seni. Aras 1 Kemahiran menggunting dan menggam kertas warna ke atas kertas Pada akhir pembelajaran.. murid dapat: 1-Mengetahui pelbagai jenis motif anyaman.. 2-Menguasai membentuk . 4-Menghasilkan mobail dari bahan kitar semula. Aras 1 Murid mengetahui teknik anyaman.menyusun dan mengikat. 2-Mengetahui bahan yang sesuai dalam menghasilkan batik. Aras 4 Menghias dan mempamerkan arca tersebut. 3-Menguasai kemahiran mengayam teknik dengan kemas dan teratur. Hasil akhir Nilai: Memupuk semangat mesra alam dalam diri murid.

mengikat dan menggam dengan kemas dan teliti. 3-Mengaplikasi pengguan pelbagai bentuk dan warna dalam menghasilkan karya seni. Aras 2 Mengaplikasi kepelbagaian bentuk dan warna dalam menghjasilkan hasil seni. Tajuk:Boneka stokin Aras 1 Menyenaraikan jenisjenis boneka yang murid tahu. 9 25-1 Mac Membentuk dan membuat binaan Kemahiran: Membentuk. Aras 2 Membentuk boneka stokin dengan menggunakan teknik yang sesuai. 2-Menguasai teknik menggam dengan kemas dan teliti. 4-Dapat menghasilkan hasil seni dengan menggunakan teknik kolaj yang menarik. Nilai: Keselamatan dan kekemasan diri. Pada akhir pembelajaran. murid dapat: 1-Menguasai kemahiran menggunting untuk mendapatkan bentuk geometri yang dikehendaki. Aras 2 Mengaplikasi kepelbagaian bentuk guntingan dan warna. murid dapat: 1-Memahami bentuk dan rupa yang sesuai digunakan untuk menghasilkan boneka stokin. mengikat dan menggam. Aras 3 Mengaplikasi sekurang-kurangnya 4 elemen seni dan prinsip seni dalam lukisan.lukisan. 2-Menguasai teknik lipatan dan guntingan dengan kemas dan teliti. 8 18-22 Feb Membuat corak dan rekaan Teknik: Lipatan dan guntingan. Tajuk:Kertas hiasan dinding. 3-Mengaplikasi lebih dari satu warna dalam menghasilkan karya seni. Pada akhir pembelajaran. Aras 1 Mengetahui teknik dan bahan yang besesuaian untuk teknik lipatan dan guntingan. 3-Mengetahui rupa positif dan negativ semasa proses meluakkan dalam kemahiran menggunting. Aras 3 Buku rujukan ABM BBM HSP Hasil akhir Nilai: Menghargai alam sekitar dengan kitar semula. 2-Menguasai kemahiran membentuk. Buku rujukan ABM BBM HSP Hasil akhir Nilai: Keselamatan dan kekemasan diri. .

Mengaplikasi pelbagai ton warna dalam teknik gosokan. 14 1-5 Apr Menggambar Teknik:Catan Tajuk: Taman bunga saya. Pada akhir pembelajaran.Aras 3 Menggunakan ICT untuk menghasilkan hasil seni. . Buku rujukan ABM BBM HSP Hasil akhir Nilai: Kesabaran UJIAN BULAN MAC CUTI Pada akhir pembelajaran murid dapat: 1-Murid mengetahui teknik catan dan bahan yang diaplikasi dalam teknik catan. 3-Menggabungjalin mata pelajaran Kemahiran Hidup dalam tajuk jahitan. 3.. murid dapat: 1-Mengetahui teknik gulungan dan kemahiran menggunting untuk menghasilkan manik kertas 2-Menguasai kemahiran menyusun manik kertas bersama dengan manik kaca dengan kemas dan kreatif. Aras 2 Membuat rantai dengan menggunakan kertas dengan menggunakan teknik gulungan. 10 dan 11 4-15 Mac Kraf Tradisional Teknik:Membentuk Tajuk:Rantai Aras 1 Mengenali alat perhiasan diri. Aras 1 Mengetahui teknik catan dan bahan yang digunakan. 2-Menguasai kemahiran basah atas kering. Aras 2 Mengaplikasi penggunaan pelbagai warna dalam catan.Menghias dan mempamerkan boneka tersebut tersebut. Buku rujukan ABM BBM HSP Hasil akhir Nilai: Ketekunan . 3-Menghasilkan rantai yang kemas dan kreatif berdasarkan unsur dan prinsip seni. Aras 3 Menghasilkan rantai yang lebih kompleks.

18 dan 19 Kraf Tradisional Pada akhir pembelajaran.15 8-12 Apr Membuat corak dan rekaan Teknik:Renjisan dan percikan Tajuk:Pembalut buku. menggunting dan menggam dengan kemas dan teliti. murid dapat: 1-Memahami bentuk yang sesuai digunakan untuk menghasilkan topeng mata untuk acara sambutan harijadi. 3-Mengaplikasi pengguan pelbagai warna dalam menghasilkan karya seni. Aras 4 Mengaplikasi penggunaan ICT dalam aktiviti. 16 dan 17 15-26 Apr Membentuk dan membuat binaan Kemahiran: Membentuk. 4-Melakukan apreasiasi terhadap hasil seni. Aras 2 Menyatakan jenis diorama yang di ketahui. Aras 1 Mengetahui teknik dan bahan yang digunakan dalam teknik renjisan dan percikan. 2-Menguasai kemahiran membentuk. Aras 3 Mengaplikasi warna tertier dalam hasil lukisan. 3-Menghasilkan topeng yang boleh digunakan. Aras 1 Pada akhir pembelajaran. murid dapat: 1-Menguasai kemahiran menghasilkan hasil seni dari teknik renjisan dan percikan dari bahan yang sesuai... Aras 3 Membentuk topeng mata dengan menggunakan teknik yang sesuai. Buku rujukan . 2-Mengaplikasi teknik menggabung warna untuk menghasilkan warna tertier. Aras 4 Menghias dan mempamerkan topeng mata tersebut tersebut. menggunting dan menggam. Aras 1 Mengetahui jenisjenis topeng. Buku rujukan ABM BBM HSP Hasil akhir Nilai: Kebersihan diri. Aras 2 Menggunakan gabungan pelbagai jenis warna. Buku rujukan ABM BBM HSP Hasil akhir Nilai: Menghargai alam sekitar dengan kitar semula.. Tajuk:Topeng mata Pada akhir pembelajaran.

Aras 1 Menggunting dan menggam gambar yang di pilih ke atas kertas lukisan.29-10 Mei Teknik:Membentuk Tajuk:Keris Mengenali keris . 3-Menghargai alam semulajadi dengan menggunakan bahan-bahan kitar semula. saiz dan warna. Aras 2 Mengaplikasi kepelbagaian bentuk guntingan. Aras 3 Mengaplikasi prisip rekaan yang bersesuaian.. Buku rujukan ABM BBM HSP Hasil akhir Nilai: Ketekunan PKSR 1 MINGGU 21 CUTI PERTENGAHAN TAHUN 24 10-14 Jun Membuat corak dan rekaan Teknik:capan Aras 1 MINGGU 22 DAN 23 Pada akhir pembelajaran. Aras 2 Menghasilkan keris dengan menggunakan kadbod. murid dapat: 1-Menguasai kemahiran menggunting dan menggam dengan kemas dan teratur. murid dapat: 1-Menguasai kemahiran Buku rujukan ABM BBM Kemahiran memilih bahan mengikut . ABM BBM HSP Hasil akhir Nilai: Kesabaran 20 13-17 Mei Menggambar Teknik:Montaj Tajuk: Kartun kesukaan saya. 2-Menguasai kemahiran membentuk dan menggunting keris.. Aras 4 Menghasilkan montaj menggunakan computer. 2-Menguasai elemen dan prinsip seni yang diterapkan oleh guru. Pada akhir pembelajaran. murid dapat: 1-Mengetahui bentuk keris. 3-Menghasilkan keris dengan menggabungjalin teknik lukisan yang kemas dan kreatif berdasarkan unsur dan prinsip seni dalam elemen tradisional..

Pada akhir pembelajaran. Aras 2 Kemahiran melipat origami dalam pelbagai saiz. menyusun. Buku rujukan ABM BBM HSP Hasil akhir Nilai: Kesabaran dan ketekunan 27 dan 28 1-12 Jul Kraf Tradisional Teknik:Anyaman Tajuk:Tikar tradisional Aras 1 Mengenali motif tradisional yang terdapat di Malaysia. 3-Menghasilkan mobail yang seimbang. 2-Menguasai kemahiran melipat. 4-Melakukan apreasiasi terhadap hasil seni.mengatur dan menggantung. warna dan bentuk. Aras 3 Menghasilkan corak berpusat. melipat. Aras3 Membuat anyaman Pada akhir pembelajaran. 25 dan 26 17-28 Jun Membentuk dan membuat binaan Kemahiran: Membentuk. murid dapat: 1-Memahami bentuk yang sesuai digunakan untuk menghasilkan mobail daripada gabungan origami. menyususn. Aras 2 Mengetahui dimanakah aplikasi motif selalu ditemui. Tajuk:Mobail origami Aras 1 Mengetahui melipat origami. 2-Menguasai kemahiran memilih yang diinginkan dan diaplikasi dengan kemas dan teliti. murid dapat: 1-Mengetahui pelbagai jenis motif tradisional melayu. 3-Menghasilkan anyaman yang kemas dan kreatif berdasarkan unsur dan Buku rujukan ABM BBM HSP Hasil akhir Nilai: TMK . Aras 3 Menghias. mengecat dan mempamerkan mobail tersebut tersebut.Tajuk:Alas meja. 3-Mengaplikasi pengguan pelbagai jalinan dan warna dalam menghasilkan karya seni. Aras 2 Mengaplikasi kepelbagaian memilih jalinan dan warna. mengatur dan menggantung dengan kemas dan teliti. 2-Menguasai kemahiran mengayam tikar ringkas. jalinan yang diinginkan.. mencapan dengan kemas dan teratur. HSP Hasil akhir Nilai: Keselamatan dan kekemasan diri.

murid dapat: 1-Menguasai kemahiran menggunting dan menggam dengan kemas dan teratur.. Aras 1 Menggunting dan menggam gambar yang di pilih ke atas kertas lukisan. Tajuk:Jam computer. 3-Menghasilkan jam hasil dari hasil guntingan dan lipatan. Aras 4 Menghasilkan montaj menggunakan 30 22-26 Jul Membuat corak dan rekaan Teknik: Lipatan dan guntingan. 3-Mengaplikasi lebih dari Buku rujukan ABM BBM HSP Hasil akhir Nilai: Keselamatan dan kekemasan diri. Pada akhir pembelajaran.tikar ringkas berdasarkan contoh motif tradisional yang diberi. Buku rujukan ABM BBM HSP Hasil akhir Nilai: Ketekunan Pada akhir pembelajaran. 29 15-19 Jul Menggambar Teknik:Montaj Tajuk: Kereta idamanku. 3-Menghargai alam semulajadi dengan menggunakan bahan-bahan kitar semula. saiz dan warna. 2-Menguasai elemen dan prinsip seni yang diterapkan oleh guru. Aras 1 Mengetahui teknik lipatan dan guntingan. Aras 2 Mengaplikasi kepelbagaian bentuk guntingan. murid dapat: 1-Menguasai kemahiran menggunting dan menguasai teknik lipatan dan guntingan dengan kemas dan teliti. . Aras 2 Mengaplikasi kepelbagaian untur seni menghasilkan hasil seni. Aras 3 Mengaplikasi prisip rekaan yang bersesuaian. Aras 3 Menghasilkan anyaman yang lebih kompleks. prinsip seni dalam elemen tradisional.

murid dapat: 1-Menguasai kemahiran Buku rujukan ABM BBM Buku rujukan ABM BBM HSP Hasil akhir Nilai: Menyayangi dan menghargai warisan budaya tradisional. 2-Menguasai kemahiran membentuk dan menggunting dengan kemas dan teratur.. murid dapat: 1-Mengetahui teknik yang boleh digunakan. . 4-Menghasilkan dokoh yang kemas dan kreatif berdasarkan unsur dan prinsip seni. Aras 1 Menyatakan kefahaman tentang dokoh. Aras 2 Membina boneka span dengan menggunakan teknik yang sesuai. murid dapat: 1-Mengetahui apakah dokoh. Buku rujukan ABM BBM HSP Hasil akhir Nilai: Menghargai alam sekitar dengan kitar semula.satu warna dalam menghasilkan karya seni. Aras 3 Menghias dan mempamerkan beg kertas tersebut 36 dan 37 2-13 Sep Kraf Tradisional Teknik: Membentuk Tajuk:Dokoh tersebut. 2-Menguasai kemahiran yang diterapkan dengan kemas dan teliti untuk aktiviti pembungkusan. 3-Menghias dokoh dengan memasukkan elemen tradisonal. Aras 2 Membentuk dokoh dengan menggunakan kad manila. MINGGU 33 Pada akhir pembelajaran. 3-Menggabungjalin dengan teknik resis sebagai hasil akhir murid. 38 dan 39 16-27 Sep Menggambar Teknik:Kolaj Tajuk: Rumah Aras 1 Menggunting dan menggam kolaj Pada akhir pembelajaran. Pada akhir pembelajaran. UJIAN BULAN OGOS MINGGU 31 CUTI HARI RAYA AIDILFITRI MINGGU 32 CUTI PENGGAL 34 dan 35 23-30 Ogo Membentuk dan membuat binaan Kemahiran: Membentuk Tajuk:Boneka Span Aras 1 Menguasai teknik menghasilkan boneka.

Aras 2 Mengaplikasi kepelbagaian warna. 2-Menguasai elemen dan prinsip seni yang diterapkan oleh guru. Aras 3 Mengaplikasi prisip rekaan . Aras 2 Membentuk topeng menggunakan bahanbahan kitar semula. Pada akhir pembelajaran. 2-Menguasai kemahiran menggabung dan menggam dengan kemas dan teliti. 2-Mengetahui corak terancang dan corak tidak terancang. . mengoyak kertas dengan menggunakan hujung pensel dan menggam dengan kemas dan teratur. murid dapat: 1-Menguasai kemahiran menghasilkan teknik renjisan dan percikan dari bahan yang sesuai. 3-Menghasilkan arca yang teguh dan tegap untuk diaplikasi ke dinding Buku rujukan ABM BBM HSP Hasil akhir Nilai: Menyedari kepentingan alam semulajadi dalam kehidupan.melalui teknik koyakan kertas ke atas kertas lukisan. 3-Menghasilkan hasil akhir seni dengan penggunaan warna harmoni yang kemas dan pengolahan sususnan bentuk yang kreatif. Aras 3 Menghias dan mempamerkan arca tersebut tersebut. Buku rujukan ABM BBM HSP Hasil akhir Nilai: Keselamatan dan kekemasan diri.. Pada akhir pembelajaran.. HSP Hasil akhir Nilai:Menghargai lam semulajadi. Aras 2 Menggunakan warna harmoni dalam menghasilkan hasil seni. murid dapat: 1-Memahami teknik dan bahan yang sesuai digunakan untuk menghasilkan arca. 40 30-4 Okt Membuat corak dan rekaan Teknik:Renjisan dan percikan Tajuk::Kertas hiasan dinding Aras 1 Mengetahui bahan dan teknik . 41 dan 42 7-18 Okt Membentuk dan membuat binaan Kemahiran: Membentuk Tajuk:Topeng muka binatang Aras 1 Menyatakan jenis topeng binatang hiasan dinding.

43 21-25 Okt Kraf Tradisional Teknik:Membentuk Tajuk:Pedang Aras 1 Mengetahui pedang dan kegunaannya. 3.sebenar. Pada akhir pembelajaran murid dapat: 1-Murid mengetahui teknik dan penggunaan bahan yang betul untuk aktiviti mencatan. murid dapat: 1-Menghasilkan pedang menggunakan teknik lakaran. 2-Menguasai satu kemahiran dalam aktiviti mencatan. Aras 2 Membuat ragam hias tradisional pada hulu pedang. . PKSR 2 MINGGU 44 45 4-8 Nov Menggambar Teknik:Catan Tajuk: Sayangi sungai kita. Pada akhir pembelajaran.Aras 3 Menggunakan ICT untuk menghasilkan catan. 2-Menguasai kemahiran menggunting.. mereka bentuk dan menghasilkan pedang dengan kemas. Buku rujukan ABM BBM HSP Hasil akhir Nilai:Menghargai warisan budaya Malaysia. Aras 2 Mengaplikasi elemen seni dan prinsip seni dalam menghasilkan catan.Mengaplikasi penggunaan elemen dan prinsip seni dalam aktiviti mencatan. Buku rujukan ABM BBM HSP Hasil akhir Nilai: Keselamatan dan . Aras 2 Pada akhir pembelajaran. murid dapat: 1-Menguasai kemahiran menggunting untuk mendapatkan bentuk yang dikehendaki. Buku rujukan ABM BBM HSP Hasil akhir Nilai: Menghargai alam sekitar 46 11-15 Nov Membuat corak dan rekaan Teknik: Lipatan dan guntingan. Aras 1 Mengetahui teknik penggunaan bahan yang betul. Tajuk:Buku skrap Aras 1 Menguasai kemahiran menggunting dengan kemas dan masa yang ditetapkan.

1 3.1.2 Prinsip Rekaan 3.Mengaplikasi kepelbagaian bentuk dan warna dalam menghjasilkan hasil seni.2.1 Media 3.1.2. 3-Menghasilkan buku skrap.2 .4 Apresiasi Seni 3.2:Bahan: 3.1. 2-Menguasai teknik lipatan dan guntingan dengan kemas dan teliti.1.2.3.1 3.1-Alat: Gunting dan gam 3.4.2 Masa :60 Tema : Alam 3.3 Persepsi Estetik Aplikasi Seni Ekpresi Kreatif 3.2 3.1.1 Unsur Seni 3.1. kekemasan di RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN KSSR DSV Mata pelajaran:Dunia Seni Visual Tahun :3 Ceria minit Bidang :Bidang membentuk dan membuat binaan Semula Jadi 3.1 3.4.3.1 3.1.

2) 4. aplikasi seni. 3.3.4) 2. Murid menghasilkan boneka (EK1. Proses penghasilan karya sepanjang aktiviti membuat boneka berdasarkan persepsi estetik.5) Keusahawana. Inovasi dan nilai murni 1. Guru menunjuk cara menghasilkan boneka.1. Memahami dan menggunakan bentuk dan prinsip imbangan dalam membuat boneka. gunting dan aksesories. (EK1.3) 3. Menghasilkan boneka mengunakan span dan aksesories. 2. Kreativiti. Guru menunjukkan contoh dan bersoal jawab tentang boneka. Membuat apresiasi berpandukan bahasa seni visual yang telah dipelajari 1.Contoh : gambar contoh hasil boneka 2.1. tali. renda dan aksesories 3.2 Proses danTeknik Pada akhir pembelajaran murid dapat: 1.1) (EK2. Murid mempamer dan menceritakan karya seni yang dihasilkan (EK3. (EK4. renda.3) (EK 3. ekspresi kreatif dan apresiasi seni Pada akhir pembelajaran: Objektif pembelajaran Aktiviti P n P EMK Bahan Bantu Belajar Penilaian P n P Refleksi .2.2. Span.Media : Span.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful