EDU 3105 TEKNOLOGI PENDIDIKAN

 Konsep  Domain-domain  Prinsip-prinsip  Peranan dan kepentingan

DISEDIAKAN OLEH : KUMPULAN F BM/PJ/KS2 SEM 4 -NOOR MARINA – FATIHAH -NURHIDAYAH -NOREHAN

Konsep Teknologi Pendidikan
Pengenalan dan Konsep Teknologi

• Pembelajaran – proses belajar yang berlaku apabila guru dan pelajar sama-sama terlibat dalam proses memberi dan menerima. Perkaitan Teknologi Dalam Pengajaran dan Pembelajaran • Pengajaran – proses ajar di mana keberkesanan penyampaian maklumat oleh terbukti dengan perubahan tingkahlaku pelajar. management and evaluation of processes and resources for learning”. utilization. peralatan. (Crowell (1971):Encyclopedia of education) Definisi Teknologi Pendidikan oleh AECT 1994: AECT: The mission of the Association for Educational Communications and Technology is to provide international leadership by promoting scholarship and best practices in . Definisi : “Teknologi pengajaran adalah satu bidang yang berusaha ke arah meningkatkan kualiti atau keberkesanan pengajaran dan pembelajaran”. teknik dan peristiwa yang bertujuan untuk memberi kesan baik kepada pendidikan" . Seels & Reechy (1994): “Instructional technology is the theory and practice of designing. Definisi : "Teknologi pendidikan ialah gabungan manusia. Galbraith (1967). Pengetahuan Lain Yang Tersusun Pengetahuan yang belum diuji dan dibuktikan secara saintifik tetapi diterima amalannya sebagai suatu pengetahuan yang benar berdasarkan pengalaman dan pengamatan manusia terhadap sesuatu tindakan.Teknologi adalah keupayaan dalam menggunakan pengetahuan sama ada pengetahuan saintifik atau pengetahuan lain yang tersusun (other organized knowledge) yang digunakan secara sistematik sehingga mampu mempamerkan amalan yang praktikal dalam melaksanakan sesuatu tugas sehingga tugas tersebut mencapai kejayaan. Pengenalan Saintifik Himpunan ilmu dan pengetahuan yang telah diuji dan dinyatakan dalam bentuk satu prinsip. development.

from the personal through the international. Konsep Teknologi Pendidikan Pengertian teknologi pendidikan tidak terlepas dari pengertian teknologi secara umum. yaitu usaha yang ditentukan. use. tenaga. Goals:     Define the disciplines and professional activities that comprise the field of educational communications and technology. and management of technologies for effective teaching and learning in a wide range of settings. . sumber bahan. dan aksiologi atau nilai-nilai yang menentukan kegunaan dari pokok telaah yang ditentukan. Perkembangan sebagai disiplin keilmuan tersebut dilandasi oleh serangkaian dalil atau dasar yang dijadikan patokan pembenaran. Produk yang digunakan dan atau dihasilkan tidak terpisah dari produk lain yang telah ada. Promote policies that ensure the humane and ethical use of educational communications and technology at all levels. yang mempersoalkan nilai moral (etika) dan nilai serta keindahan atau estetika. Kecuali membuktikan dirinya sebagai suatu bidang kajian atau disiplin keilmuan yang berdiri sendiri. Proses tersebut menggunakan dan atau menghasilkan suatu produk tertentu. atau sarana baru yang khusus diperlukan tidak menjadi syarat yang mutlak harus ada. epistemologi. dan karena itu menjadi bagian integral dari suatu sistem. dasar keilmuan itu meliputi ontologi. Definisi oleh Persatuan Teknologi Pendidikan Malaysia (1988): Teknologi Pendidikan ialah proses yang kompleks dalam mengalisis keperluan pendidikan secara sistematik. Serve and represent professionals in the field and support professional growth. kaedah dan tatacara untuk mempertingkatkan keberkesanan proses pengajaran dan pembelajaran. Secara falsafi. karena alat atau sarana itu telah ada sebelumnya. dan sistem. Dalam bidang pendidikan atau pembelajara. teknologi juga harus memenuhi ketiga syarat tersebut: proses. Jadi dalam pengertian umum tentang teknologi. saintifik dan rasional bertujuan untuk mereka bentuk dan mengaplikasikannya secara sepadu idea. “Teknologi pengajaran adalah teori dan amalan tentang mereka bentuk. membangun. mengguna dan menilai proses serta sumber untuk pembelajaran”. Advance scholarship and practice that contribute to and enlarge the knowledge base of the field. alat.the creation. Pengertian teknologi yang utama adalah proses yang meningkatkan nilai tambah. atau rumusan tentang gejala pengamatan yang dibatasi pada suatu pokok telaah khusus yang tidak tergarap oleh bidang telaah lain. produk.

Sistemik. bukan hanya "doing more of the same". 2. yaitu yang menjamin adanya nilai tambah dari keseluruhan kegiatan dibandingkan dengan bila kegiatan itu dijalankan sendiri-sendiri. dengan cara dan sumber apa saja yang sesuai dengan kondisi dan keperluan. manajemen. yaitu yang menggabungkan hal-hal yang sesuai dari berbagai kajian/bidang keilmuan (psikologi. 3. . Belajar itu tidak hanya berlangsung dalam lingkup persekolahan ataupun pelatihan.Objek formal teknologi pendidikan adalah belajar pada manusia baik pribadi maupun yang tergabung dalam organisasi. dan menjahit apa yang sobek. tetapi belum dapat dimanfaatkan untuk keperluan belajar. dan selaras. Pendekatan sistematik. yaitu dengan cara yang berurutan dan terarah dalam usaha memecahkan persoalan. menambal apa yang berlubang. Menurut Banathy. Pendekatan yang berbeda itu adalah pendekatan yang memenuhi empat persyaratan. yaitu pengkajian secara menyeluruh (komprehensif). melainkan "doing it difeerently" untuk menjamin hasil yang diharapkan. 3. Belajar itu ada di mana saja dan oleh siapa saja. Perlu adanya suatu proses atau usaha khusus yang terarah dan terencana untuk menggarap sumber-sumber tersebut agar dapat terpenuhi hasrat beljaar setiap orang dan organisasi. 2. maupun yang dapat diperoleh secara mandiri. ekonomi. 4. Pendekatan isometrik. Usaha khusus yang terarah dan terencana bukan sekedar menambah apa yang kurang. yaitu: 1. Objek tersebut dapat digambarkan sebagaimana tertera dalam gambar berikut: Ada pun gejala yang perlumendapat perhatian. komunikasi. Adanya sejumlah besar orang yang belum terpenuhi kesempatan belajarnya. dan 4. atau yang merupakan landasan ontologi dari objek tersebut adalah: 1. Pendekatan sinergestik. rekayasa teknik. ataupun "doing it better of the same". baik yang diperoleh melalui suatu lembaga khusus. efisien. Adanya berbagai sumber baik yang telah tersebia maupun yang dapat direkayasa. dan lain sebagainya) ke dalam suatu kebulatan tersendiri. Perlu adanya keahlian dan pengelolaan atas kegiatan khusus dalam mengembangkan dan memanfaatkan sumber untuk belajar tersebut secara efektif.

pengembangan. pengelolaan. penilaian. pemanfaatan. yaitu:     Teori dan prktik Desain. istilah teknologi pendidikan dipersempit menjadi teknologi pembelajaran. pengelolaan. Secara konseptual teknologi pendidikan didefinisikan: teori dan praktik dalam desain. meningkatkan hasilnya. dan menghemat tenaga serta sumber daya yangada. iaitu: . dan sistem untuk belajar. dan sistem Untuk belajar Untuk lebih jelas definisi tersebut digambarkan pada gambar berikut: Domain Dalam Teknologi Pendidikan: Melalui 2 fasa. sumber. dan penelitian proses. Definisi tersebut megandung pengertian adanya empat komponen dalam teknologi pembelajaran. juga dapat lebih berfokus pada objek formal yang menjadi garapannya. dan penelitian Proses. yang pada intinya adalah mempermudah manusia dalam memperingan usahanya. pengemabngan. pemanfaatan. Teknologi itu pada hakikatnya adalah bebas nilai. Semua bentuk teknologi adalah sistem yang diciptakan oleh manusia untuk sesuatu tujua tertentu.Usaha khusus dengan pendekatan inilah yang merupakan asas epistemologi teknologi pendidikan. penilaian. dengan pertimbangan bahwa istilah terakhir itu kecuali lebih dapat diterima oleh kalangan yang luas. Dalam perkembangan terakhir. sumber. namun penggunaannyaakan sarat dengan aturan nilai dan estetika.

Fasa pertama: Tahun 1977 Fasa kedua: Tahun 1994 Domain Teknologi Pendidikan Fasa Pertama: Fungsi Pengurusan Pengajaran: Memastikan pengurusan teknologi berjalan lancar dan berkesan. iaitu:    Mengarah Menyelaras Mengawal fungsi Fungsi Pengembangan Pengajaran:       Peringkat Peringkat Peringkat Peringkat Peringkat Peringkat penyelidikan mereka bentuk pengajaran penerbitan penilaian dan pemilihan penggunaan logistik Fungsi Sumber Pembelajaran:      Mesej Manusia Peralatan Teknik Lokasi Domain Teknologi Dalam Pengajaran dan Pembelajaran Fasa Kedua:      Rekabentuk Pembangunan Penggunaan Pengurusan Penilaian REKABENTUK     RB Sistem Pengajaran RB Mesej Strategi Pengajaran Ciri-ciri Pelajar PEMBANGUNAN .

    Teknologi Teknologi Teknologi Teknologi Percetakan Audiovisual Berasaskan Komputer Bersepadu PENGGUNAAN     Penggunaan Media Inovasi Pelaksanaan Polisi dan Peraturan PENGURUSAN     Pengurusan Pengurusan Pengurusan Pengurusan Projek Sumber Sistem Penyampaian Maklumat PENILAIAN      Analisis Masalah Pengukuran Rujukan Kriteria Penilaian Formatif Penilaian Sumatif Bab 1 : Domain-domain Teknologi Pendidikan .

:: Domain Rekabentuk :: Rekabentuk adalah proses menentukan ciri-ciri dan keperluan pembelajaran. rekabentuk juga mengambil kira perubahan sistem dan pengaruh alam sekeliling . development.” Teknologi pendidikan adalah teori dan amalan tentang mereka bentuk. and evaluation of processes and resources for learning. Di samping menentukan komponen sistem pengajaran. utilization. membangun.Seels dan Richey (1994) “Instructional technology is the theory and practice of designing.mengguna. mengurus dan menilai proses serta sumber untuk pembelajaran. management.(Tessmer. 1990) Terdapat empat bidang utama: •rekabentuk sistem pengajaran •rekabentuk strategi •rekabentuk mesej •ciri-ciri pelajar :: Domain Pengambangan :: .

Juga dikenali sebagai domain pembinaan. Terdapat empat kategori bahan: •teknologi cetak •teknologi bahan pandang dengar •teknologi berasaskan komputer •teknologi bersepadu :: Domain Penggunaan :: Menggunakan proses (kaedah dan model pengajaran). penyusunan. guna dan nilai. sumber (bahan dan perkakasan media) dan alam sekeliling untuk pembelajaran. bina. Terdapat empat kategori: •pengurusan projek •pengurusan sumber •pengurusan sistem penyampaian •pengurusan maklumat :: Domain Penilaian :: . penyelarasan dan penyeliaan. Proses menterjemahkan spesifikasi rekabentuk kepada bentuk fizikal atau produk. Terdapat empat kategori: •penggunaan media dan kaedah (cara sistematik) •penyerapan/penerimaan inovasi •pelaksanaan (menggunakan bahan) •institutionalisasi (penerimaan & pengekalan) :: Domain Pengurusan :: Kawalan ke atas teknologi instruksional menerusi perancangan. Melibatkan proses rekabentuk.

Proses untuk menentukan kesesuaian dan keberkesanan program pendidikan Empat kategori: •penilaian analisis masalah (peperiksaan dll) •penilaian rujukan kriteria (penguasaan unit pelajaran) •penilaian formatif (mengesan bagi penambahbaikan) •penilaian sumatif (buat keputusan penggunaan) Prinsip Teknologi Pendidikan .

Ia hanya merupakan sebagai bahan bantu mengajar dan tidak boleh digunakan untuk menggantikan pengajaran. Tulisan dan gambar perlu dipelbagaikan warnanya. Ia digunakan untuk membantu guru mengajar sesuatu topik dengan lebih berkesan. Selepas digunakan tanggalkan atau ubah supaya tidak mengganggu pelajar belajar seterusnya. Selepas kegunaan-merancang aktiviti lanjutan seperti soalan-soalan. Contoh: Tulisan dan angka yang ditulis dalam transperensi mestilah besar dan jelas. Alat yang dapat menjelaskan idea .pengenalan topik perkembangan pelajaran iaitu penerangan konsep-penutup dan kesimpulan topik pelajaran-penilaian kefahaman terhadap topik Digunakan mengikut masa yang sesuai iaitu masa yang dapat merangsang pembelajaran Digunakan dengan merujuk kepadanya dan bukan sekadar untuk menunjuk-nunjuk sahaja. Alat yang besar dan jelas untuk dilihat oleh semua pelajar. Ia digunakan untuk menggantikan pengajaran. saiz kelas dan keadaan fizikal bilik darjah. Ia mesti dipilih berdasarkan kesuaiannya dari segi topik dan objektif pelajaran. Setelah tamat sesi pengajaran. Penggunaannya mesti dirancang dalam tiga peringkat iaitu: sebelum kegunaan-merancang masa dan cara bagaimana mengaitkannya dengan topik pengajaran.Prinsip menggunakan teknologi pendidikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. pamerkan untuk rujukan kelas di papan buletin kelas. Ciri-ciri dan jenis teknologi pendidikan yang baik. Ia mesti digunakan untuk pengajaran dan bukan untuk hiburan dan membuang masa. Semasa kegunaan merancang ulasan dan penekanan aspek-aspek penting yang dapat membantu pembelajaran. latar belakang pelajar. Contoh: Penggunaan cek terbuka dan tertutup yang telah diperbesarkan. Contoh: Gunakan plebagai warna pen untuk memberi penekanan kepada perkataan- .idea yang kabur dan menrangkan isi-isi pelajaran. kesimpulan dan penilaian. Ia mesti digunakan untuk mencapai sesuatu objektif pelajaran dan peringkat perkembangan pelajaran itu sama ada: .

pengetahuan dan sikap yang diharapkan. guru ibarat pelayan komputer (server) yang meyimpan beribu-ribu maklumat dan murid ibarat cakera keras (hard disk) tanpa memori yang menunggu untuk diisi. Peranan Dan Kepentingan Teknologi Pendidikan Tujuan teknologi pengajaran ialah untuk mengubah dan memberi kesan terhadap pembelajaran. tumpuan utama teknologi pendidikan ialah untuk menghasilkan pengajaran yang berkesan. Murid-murid perlu dibawa keluar daripada kepompong ciri-ciri pembelajaran abad ke-19.Pengajaran yang berkesan membolehkan pelajar memperoleh kemahiran. Tunjukkan hasil dan kemahiran yang baik sekiranya alat dibuat sendiri. Guru harus memahami maksud pembelajaran untuk mencapai matlamat yang dituju. pembelajaran untuk mencapai matlamat yang dituju. seperti yang ditegaskan dalam Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR). Gunakan bahan yang boleh tahan lama dan boleh disimpan. Pembelajaran adalah matlamat. Gaya pembelajaran terkini. menyarankan penggunaan pelbagai . manakala pengajaran adalah cara untuk mencapai matlamat ini. antaranya. Pengajaran yang dirancang dengan teliti dan lengkap membantu mewujudkan keyakinan. kepercayaan dan perasaan hormat pelajar terhadap pengajar sekaligus membantu pembinaan disiplin yang positif Teknologi pendidikan perlu dititik beratkan dalam penyampaian kandungan P&P oleh guru.perkataan dalam topik yang ingin diajar.A Selain mewujudkan pengajar yang kompeten.

Seperti seorang tukang rumah yang mempunyai peralatan seperti tukul. . seorang penulis yang terkenal dalam bidang revolusi digital pernah mengatakan. murid berfikir secara kreatif dan inovatif. belajar meninggalkan apa yang telah dipelajari dan belajar semula). Justeru. but those who cannot learn. Tuntutan kehidupan abad ke-21 memerlukan reaksi pantas manusia untuk berubah mengikut keadaan dan situasi agar tidak ditenggelami oleh tsunami teknologi. Gaya pengajaran guru perlu seiring dengan gaya pembelajaran murid agar tidak P&P dapat dilaksanakan dengan berkesan. Dengan wujudnya gabungan literasi maklumat dan teknologi pendidikan yang baik. unlearn and relearn. guru-guru perlu mengambil sikap yang terbuka dalam mengetahui dan mengenal pasti teknologi pendidikan berkesan yang menggabungjalinkan teori instruksional dan teori pembelajaran.pendekatan seperti pembelajaran secara hands-on. “The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write. konstruktivisme dan masteri. kemahiran komunikasi yang berkesan dan penghasilan kerja yang tinggi. Ini adalah selaras dengan gaya pembelajaran abad ke21 yang berpaksikan literasi era digital. melalui permainan dan inkuiri penemuan. tangga dan sebagainya. kontekstual. Pendekatan yang digunakan haruslah memberi peluang yang tidak terhad kepada murid dan mengambil kira tahap kecerdasan murid.” (Buta huruf pada abad ke-21 bukanlah individu yang tidak boleh membaca dan menulis tetapi terdiri daripada individu yang tidak boleh belajar. muridmurid perlu dibekalkan dengan pelbagai peralatan (teknologi) yang dapat membantu mereka belajar dengan cepat dan berkesan. Alvin Toffler. dan berasaskan projek. paku.

pembelajaran akan menjadi lebih bermakna dan memberi impak yang besar dalam proses Membangun Potensi Individu Melalui Pendidikan Berkualiti yang menjadi misi Kementerian Pelajaran Malaysia. dan mengubah pengalaman pembelajaran. . mengubah sistem atau pendekatan pembelajaran. Antara peranan dan kepentingan lain teknologi pendidikan ialah untuk mengubah peringkat membuat keputusan.