AYAT-AYAT AL-QURAN YANG MENENANGKAN HATI

Kamu galau? sedih? putus asa? dan tidak tahu arah jalan? kamu mencari-cari kata-kata yang bisa menguatkanmu? Tidak usah jauh-jauh. Buat kamu yang muslim silahkan buka Al-quran, baca ayat-ayatnya dan renungkan artinya. Insya allah kamu akan menemukan kekuatan disana. Yap, teman. Terkadang kita jauh-jauh mencari penghibur jiwa, padahal “sang penghibur” ada di dekat kita. Dan percaya atau tidak, para motivator juga mengutip ayat-ayat Al-quran untuk mendukung kata-kata mereka. Dan sekarang mari berbagi beberapa ayat-ayat yang bisa menenangkan hati kita… 1. Tentang jodoh “Dan diantara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berpikir.” (QS. Ar-Ruum: 21)
“Allah menjadikan bagi kamu isteri-isteri dari jenis kamu sendiri dan menjadikan bagimu dari isteri-isteri kamu itu, anak-anak dan cucu-cucu, dan memberimu rezki dari yang baik-baik. Maka mengapakah mereka beriman kepada yang bathil dan mengingkari nikmat Allah ?” (QS. An-Nahl:72) Coba perhatikan kata “jenis” dari kedua ayat diatas. Saya jadi bisa memahami kenapa motivator terkenal Mario Teguh bisa berkata,” belahan jiwamu hanya seindah jiwamu.” Karena memang belahan jiwa seseorang pastilah “sejenis” dengannya. Dan saya paham pula kenapa orang bisa berkata bahwa sesungguhnya jodoh itu ada di dekat kita, ya bisa jadi jodoh itu ada di lingkungan kerja kita, lingkungan tempat tinggal, lingkungan organisasi, lingkungan keluarga atau malah jangan-jangan sahabat sendiri. “Dan segala sesuatu kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat kebesaran Allah.” (QS. Adz Dzariyat: 49) Nah, dari ayat ini kita tahu bahwa segala sesuatu di dunia ini mempunyai pasangan. Jadi, jangan takut tidak dapat jodoh. Jodoh itu ada, hanya saja masalah waktunya saja. Saya jadi teringat sebuah kata motivasi: semua akan indah pada waktunya. 2. Tentang kesulitan hidup “Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat.” (Al Baqarah: 214)

jangan takut akan kekurangan rezeki. Tak sedikit yang menghabiskan wang ribuan ringgit untuk mendapatkan pil penenang. niscaya akan dicukupkan-Nya rezeki kita.” (Saba : 39 ) Jadi. Tentang rezeki ”Barang siapa bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.‟ Dan barang apa saja yang kamu infakkan. ada perasaan haru saat saya membaca ayat-ayat ini. mintalah pada Allah. Subhanallah. niscaya Allah menjadikan baginya kemudahan dalam urusannya. Namun. bertakwalah pada-Nya. Kehidupan setiap hari dengan berbagai-bagai masaalah menyebabkan seseorang mendapat stress. Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Kehidupan yang mencabar.” (QS. ketenangan yang diperolehi hanya sebentar saja. ath-Thalaaq : 4) ”Katakanlah. risau. Banyak yang mengorbankan apa saja untuk mendapatkannya.” (Alam Nasyrah : 5-6). Sementara. Kita punya Allah. tak sedikit juga yang keliru. gangguan emosi dan kemurungan. maka Allah akan menggantinya dan Dialah sebaik-baik pemberi rezeki. ath-Thalaaq: 2–3) ”Dan barang siapa yang bertakwa kepada Allah.”Mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan shalat”. sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. bimbang. 3.” ( QS. Salam. amin yarrabbal alamin. kenapa kita mesti takut. „Sesungguhnya Tuhanku melapangkan rezeki bagi siapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya dan menyempitkan bagi (siapa yang dikehendaki-Nya). sangup menghabiskan masa berjam-jam untuk berhibur sambil mengambil minuman keras. 10 CARA MENENANGKAN HATI Betapa mahalnya harga ketenangan jiwa. Akibatnya bukan ketenangan jiwa yang diperolehi tetapi kerosakan dan kehancuran yang diterima. (Al Baqarah : 153) “Karena sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Terima kasih sudah membaca semoga bermanfaat. Lihat saja apabila seseorang ingin mendapatkan ketenangan jiwa. keperluan dan .

2.w.” kata orang tersebut. segera ia berwudhu kemudian diambilnya al-Qur‟an dan dibacanya dengan khusyuk. engkau cari waktu dan tempat yang sunyi. Islam memberikan penyelesaian terhadap tekanan hidup itu agar jiwa menjadi tenang. Sampai saja di rumah. Engkau baca al-Quran atau engkau dengar baik-baik orang yang membacanya.tuntutan kehidupan yang meningkat. Persoalannya Islam telah memberikan penyelesaian untuk menghadapi tekanan hidup. dan kadangkala boleh mengakibatkan seseorang itu bertindak diluar batasan manusia yang sihat. Ibnu Mas‟ud menjawab. ia segera dapati hatinya memperoleh ketenteraman. Tak ada istilah stress atau kecewa bagi seorang Mukmin. tidur pun tak lena. penyiksaan fizikal terhadap kanakkanak dan pembantu rumah. Nasihat sahabat Nabi itu segera dilaksanakan orang tersebut. dan fikiranku kusut. tempat orang membaca al-Quran. hinggakan ianya boleh sampai keperingkat membunuh orang lain. salah seorang sahabat utama Rasulullah s. Namun. Makan tak lalu. Berikut adalah langkah-langkah yang boleh dilakukan untuk mendapat ketenangan jiwa: 1. “Wahai Ibnu Mas‟ud. Membaca dan mendengarkan kitab suci al-Qur‟an : Suatu ketika seseorang datang kepada Ibnu Mas‟ud. Contohnya faktor bunuh diri. maka bawalah hatimu mengunjungi tiga tempat : Pertama. ia baru melaksanakan satu dari tiga nasihat yang disampaikan sahabat Rasulullah s. Menyayangi orang miskin : . Hari-hariku penuh dengan perasaan tak tenteram.a. Fikirannya segar kembali. Kekayaan.w tersebut. Itulah sunatullah yang berlaku di dunia.. di sana engkau berkhalwat mengabdikan diri kepada Allah. jiwaku gelisah. hidupnya terasa seronok kembali. pangkat dan kedudukan takkan mampu menghalanginya. Padahal. kos sara hidup yang tinggi kesemuanya menyumbang kepada keadaan jiwa yang tidak tenang dan memberikan tekanan jiwa yang amat membimbangkan. nasihatilah aku dan berilah ubat bagi jiwaku yang gelisah ini. Apabila keadaan ini tak dapat dikawal dikhuatiri berbagai masaalah yang akan timbul. engkau pergi ke majlis ilmu yang mengingatkan hatimu kepada Allah. penderaan seksual.membuang dan membunuh bayi yang baru dilahirkan. ”Kalau penyakit itu yang menimpamu. Sahabat yang dimuliakan. dan jiwanya pun tenang. Ia mengeluh.a. Hakikat sebenarnya. Kedua. Ketiga. tak ada seorang pun boleh terlepas dari masaalah kehidupan. Selesai membaca.

“Barangsiapa menjamin untukku satu perkara.w. sikap dermawan itu boleh mendatangkan ketenangan jiwa. Rasulullah s. Kedua. dia juga tidak akan bersyukur dengan pemberian yang banyak. Memperkatakan nikmat Allah adalah tanda syukur.w.t. Berjemaah itu dirahmati. pekerjaan dan pendidikannya.Rasulullah s. Rasa syukur itu selain mendatangkan ketenangan jiwa.a. sekalipun terhadap orang yang melakukan permusuhan. Rasulullah s. mendapatkan limpahan ketenangan jiwa dan belas kasihan dari Allah s. untuk bantu membantu sesama mereka. maupun dengan jiran tetangga akan mendatangkan ketenangan.a. Berbagai keperluan hidup tak mungkin diperolehi tanpa bantuan orang lain. 3.w diperintahkan untuk tetap menjalin hubungan silaturahim.a.w memerintahkan kepada Muslim yang punya kelebihan harta untuk memberikan perhatian kepada orang miskin. kedamaian dan kemesraan. baik dalam segi harta kekayaan. Siapa yang tidak mensyukuri manusia. Oleh itu. dan mengabaikannya adalah kufur. Ternyata. Pertama. Rasulullah s. Melihat orang yang di bawah. sedangkan berpecah belah itu mengundang azab.” (Hadis Riwayat Ahmad dalam Musnad Ahmad) 4.” Dari hadis tersebut dapat disimpulkan bahwa orang yang dermawan itu memperoleh dua balasan.a. Rasa syukur itu akan muncul bila kita senantiasa melihat orang-orang yang lebih rendah taraf kehidupannya dari kita. meskipun nampak sedikit. rupa paras.a. Hubungan yang baik itu juga akan menyelesaikan berbagai masaalah yang dihadapi oleh masyarakat. Dan Malaikat yang kedua pun berdo‟a :‟ Ya Allah! Berikanlah kepada orang yang kedekut itu kebinasaan. Menjaga perhubungan silaturahim : Manusia adalah makhluk ciptaan Allah yang memerlukan perhubungan sesama manusia.w. tahap kesihatan.t. Mengapa? Dalam sebuah hadis dijelaskan bahwa para Malaikat selalu mendoakan orangorang dermawan: Rasulullah s.w.w.a.w. aku jamin untuknya empat perkara. Hubungan yang baik di dalam keluarga.w bersabda yang maksudnya :“Setiap pagi hari dua Malaikat senantiasa mendampingi setiap orang. ia mendapatkan ganjaran atas apa yang diberikannya kepada orang lain. Salah satunya mengucapkan do‟a: „ Ya Allah! Berikanlah balasan kepada orang yang bersedekah. jangan lihat orang di atas : Ketenangan jiwa akan diperoleh jika kita senantiasa bersyukur atas segala pemberian Allah s. juga akan mendapat ganjaran dari Allah s.t. bersabda yang bermaksud : “Siapa yang tidak bersyukur dengan pemberian yang sedikit. di dalam hadis Rasulullah s. juga pernah bersabda bahwa silaturahmi dapat memanjangkan umur dan memurahkan rezeki . bererti dia juga tidak mensyukuri Allah. bersabda yang bermaksud. Hendaklah dia bersilaturahim (menjalinkan hubungan baik) . Betapa ramai di dunia ini orang yang kurang bernasib baik.

memasukkan ke dalam Syurga.w. 6.” dan berzikir kepada Allah.t. diperluas baginya rezeki. orang yang selalu meminta-minta menggambarkan jiwa yang lemah. Ketenangan jiwa akan terbina apabila kita tidak melanggar nilai-nilai kebenaran. kehidupannya dipengaruhi kegelisahan. Perhubungan yang kuat dengan Allah s. dalam semua keadaan.w. 7. apabila hati sentiasa mengingati Allah maka syaitan laknatullah tidak akan dapat mempengaruhi hati dan fikiran kita. Sebaliknya. Sekiranya kita ikuti apa yang berlaku di dunia sekarang ini.nescaya keluarganya akan mencintainya.a.w yang memotivasi setiap mukmin untuk hidup berdikari. tak mudah diganggu gugat oleh sesiapa pun.a.w.w dengan tegas mengatakan yang bermaksud : “Janganlah engkau jadikan dirimu ketakutan setelah merasakan keamanan!” (Para sahabat) bertanya:” Bagaimana boleh terjadi seperti itu!” Sabdanya :” Kerana hutang. 8. Sedangkan seseorang akan memiliki pendirian yang kuat jika berpegang kepada prinsip-prinsip yang datang dari Allah s. Tidak bergantung dan meminta-minta kepada orang lain.t. akan membuat jiwa seseorang menjadi kuat. Banyak mengucapkan kalimah “la hawla wa la quwwata illa billah. iaitu Islam sebagai cara hidup. Sentiasa berlapang dada terhadap kecaman orang lain asalkan yang kita lakukan benar-benar kerana Allah : Salah satu faktor yang membuat jiwa seseorang tidak tenang adalah kerena selalu mengambil perhatian kecaman orang lain terhadap dirinya. ditambah umurnya dan Allah s. ianya akan menganggu ketenagan jiwa kita. Lihat saja orang-orang kerap berbuat maksiat. Menjauhkan diri dari berhutang : Dalam sebuah hadis Rasulullah s. baik dalam keadaan senang maupun susah.t.w. Banyakkanlah berzikir dan membaca kalimah-kalimah Allah.”(Hadis Riwayat Ar-Rabii) 5. Oleh itu hendaklah kita selalu menghubungkan hati dengan Allah s. Sumber ketenangan jiwa yang hakiki adalah bersumberkan dari Allah s. Sebaliknya. Pelanggaran terhadap kebenaran akan mendatangkan kegelisahan. pelanggaran terhadap kebenaran akan berpengaruh terhadap ketenangan jiwa. Kebenaran harus diperjuangan. Tidak meminta-minta kepada orang lain : “Tangan di atas (memberi) lebih mulia dari tangan di bawah” adalah hadis Rasulullah s. kerana jiwanya akan kuat dan sikapnya lebih berani dalam menghadapi kehidupan.w. Mengatakan kebenaran walaupun ianya pahit didengar : Hidup ini harus dijaga agar senantiasa berada di atas jalan kebenaran.” . Hal ini tentu membuat jiwanya tidak tenang. 9.t.t.

setiap kita diberikan oleh Allah s. Ubahlah fikiran negatif itu menjadi positif. Padahal. Rasulullah s.w juga mengatakan dalam hadisnya yang bermaksud : “Hendaklah kamu jauhi hutang.a.a. Sabda Rasulullah SAW : “Barang siapa memperbanyak istighfar maka Allah SWT akan menghapuskan segala kedukaannya. seperti firman-Nya dalam hadis qudsi: “Wahai anak Adam. Tinggalkan perbuatan dosa Istighfar tidak laku di sisi Allah jika masih buat dosa.” (Hadis Riwayat Ahmad. anNasa‟i.Begitulah kenyataanya. Sentiasa ingat Allah SWT . jiwa menjadi lebih bersemangat. Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abu Hurairah r. Abu Daud. Inilah salah satu faktor yang membuat banyak orang mengalami tekanan jiwa. kerena ia akan didatangi oleh orang yang memberi hutang kepadanya. lemah badan dan kecewa dengan ucapan yang mengembirakan. Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abdullah bin Abbas r.w. Ubahlah perasaan keluh kesah yang membuat muka berkerut. Tirmizi. Sabda Rasulullah SAW : “… dan seorang lelaki akan diharamkan baginya rezeki kerana dosa yang dibuatnya. kerena hutang itu menjadi beban fikiran di malam hari dan rasa rendah diri di siang hari.) 3.” 10. Jika tidak melakukannya maka Aku akan penuhi tanganmu dengan kesibukan dan Aku tidak menutup kefakiranmu. yang menjadi sebab Allah jatuh kasih dan kasihan pada hamba-Nya lalu Dia berkenan melapangkan jiwa dan kehidupan si hamba.t. Selalu berfikiran positif : Mengapa seseorang mudah stress dan jiwa tak tenang? Salah satu faktornya kerena ia selalu berfikiran negatif. Dosa bukan saja membuat hati resah malah menutup pintu rezeki. Ucapan yang mengembirakan akan membuat kita mudah tersenyum. Bukankah di balik kesulitan dan kegagalan ada hikmah yang boleh jadi pelajaran? Dan bukankah disebalik kesulitan ada kemudahan? 20 Amalan Pemurah Rezeki 1. Selalu mencela dan menyesali kekurangan diri.” (Hadis Riwayat Ahmad. menyelesaikan segala masalahnya dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka.a.” (Hadis Riwayat at-Tirmizi) 4. berbagai kelebihan. Memperbanyak istighfar Istighfar adalah rintihan dan pengakuan dosa seorang hamba di depan Allah. Orang yang berhutang akan senantiasa bimbang dan risau. Menyempatkan diri beribadah Allah tidak sia-siakan pengabdian diri hamba-Nya.) 2. sempatkanlah untuk menyembah-Ku maka Aku akan membuat hatimu kaya dan menutup kefakiranmu.

(iaitu) orang-orang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. juga isteri dan anak-anak yang masih kecil. Ingatlah. hendaklah berbakti kepada ibu bapanya dan menyambung tali kekeluargaan.” (Hadis Riwayat al-Hakim dan ad-Dailami) 6.. Berbakti dan mendoakan ibu bapa Dalam hadis riwayat Imam Ahmad.” (Hadis Riwayat Bukhari) 7. Sabda Rasulullah SAW : “Tidaklah kamu diberi pertolongan dan diberi rezeki melainkan kerana orangorang lemah di kalangan kamu. Rasulullah SAW juga bersabda: “Siapa berbakti kepada ibu bapanya maka kebahagiaanlah buatnya dan Allah akan memanjangkan umurnya. Banyak berselawat . hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenteram.Banyak ingat Allah SWT buatkan hati tenang dan kehidupan terasa lapang. berdasarkan sabda Rasulullah SAW : “Apabila hamba itu meninggalkan berdoa kepada kedua orang tuanya nescaya terputuslah rezeki (Allah) daripadanya. anak yatim dan fakir miskin. at-Tabrani. seperti sabda Rasulullah SAW : “Siapa yang menunaikan hajat saudaranya maka Allah akan menunaikan hajatnya…” (Hadis Riwayat Muslim) 8. al-Asybahani dan al-Hakim) Mendoakan ibu bapa juga menjadi sebab mengalirnya rezeki.” (Surah Ar-Ra‟d. Tunaikan hajat orang lain Menunaikan hajat orang menjadi sebab Allah lapangkan rezeki dalam bentuk tertunainya hajat sendiri.. Ini rezeki yang hanya Allah beri kepada orang beriman.” (Hadis Riwayat Abu Ya‟ala. orang sakit. Berbuat baik dan menolong orang yang lemah Berbuat baik kepada orang yang lemah ini termasuklah menggembirakan dan meraikan orang tua. Rasulullah SAW berpesan agar siapa yang ingin panjang umur dan ditambahi rezekinya. ayat 28) 5. Firman-Nya: “.

Buat kebajikan banyak-banyak Ibnu Abbas berkata: “Sesungguhnya kebajikan itu memberi cahaya kepada hati. Manakala kejahatan pula boleh menggelapkan rupa.” 10. 15. Nabi SAW bersabda kepada Zubair bin al-Awwam: “Hai Zubair. Berpagi-pagi Menurut Rasulullah SAW. . Melazimi solat Dhuha Amalan solat Dhuha yang dibuat waktu orang sedang sibuk dengan urusan dunia (aktiviti harian). juga mempunyai rahsia tersendiri. berpagi-pagi (memulakan aktiviti harian sebaik-baik selesai solat Subuh berjemaah) adalah amalan yang berkat. Firman Allah dalam hadis qudsi: “Wahai anak Adam. dan kesukaran serta meluaskan rezeki dan menyebabkan terlaksananya semua hajat. menggelapkan hati. menjadi sebab seseorang itu dipercayai dan dihormati orang dan doanya dimakbulkan Allah. nescaya Allah menyedikitkan baginya. Dan siapa yang menyedikitkan.Ada hadis yang menganjurkan berselawat jika hajat atau cita-cita tidak tertunai kerana selawat itu dapat menghilangkan kesusahan.” (Riwayat ad Daruquthni dari Anas r. Menjalin silaturrahim Rasulullah SAW bersabda : “Barang siapa ingin dilapangkan rezekinya dan dilambatkan ajalnya maka hendaklah dia menghubungi sanak-saudaranya. kekuatan jasad dan disayangi oleh makhluk yang lain.) 14.” (Hadis Riwayat Bukhari) 12. Maka siapa yang membanyakkan pemberian kepada orang lain. ketahuilah bahawa kunci rezeki hamba itu ditentang Arasy. yang dikirim oleh Allah azza wajalla kepada setiap hamba sekadar nafkahnya. 11.a. nescaya Allah membanyakkan baginya. Bersedekah Sedekah mengundang rahmat Allah dan menjadi sebab Allah buka pintu rezeki. 9. Melazimi solat malam (tahajud) Ada keterangan bahawa amalan solat tahajjud memudahkan memperoleh rezeki. Melazimi kekal berwuduk Seorang Arab desa menemui Rasulullah SAW dan meminta pedoman mengenai beberapa perkara termasuk mahu dimurahkan rezeki oleh Allah SWT. kesedihan. melemahkan tubuh. sempit rezeki dan makhluk lain mengutuknya. Wallahu a‟lam.” (Diriwayatkan daripada Sayidina Khalid al-Walid) 13. kemurahan rezeki. Rasulullah SAW bersabda: “Sentiasalah berada dalam keadaan bersih (dari hadas) nescaya Allah akan memurahkan rezeki.

al-Fattah (Maha Membukakan) dikatakan dapat menjadi sebab dibukakan pintu rezeki jika diwiridkan selalu. misalnya dibaca “Ya Allah ya Fattah” berulang-ulang. 19. bukalah hati kami untuk mengenali-Mu. nanti pasti akan Aku cukupkan keperluanmu pada petang harinya. diiringi doa: “Ya Allah. dia akan dapat. nescaya Aku tambahi nikmat-Ku kepadamu. Bersyukur kepada Allah Syukur ertinya mengakui segala pemberian dan nikmat dari Allah. ia mengandungi fadilat khusus untuk keluasan ilmu. tentulah dia perlu mencari sebab-sebab yang boleh membawa kepada murah rezeki dalam skop yang luas.jangan sekali-kali engkau malas mengerjakan empat rakaat pada waktu permulaan siang (solat Dhuha). dia tidak akan ditimpa kepapaan. Salah satu nama Allah. nescaya Dia akan perkenankan. dimudahkan faham agama. Berikhtiar sehabisnya Siapa berusaha. ya Fattah ya „Alim. bukalah pintu rahmat dan keampunan-Mu. Wallahu a‟lam.” (Riwayat al -Hakim dan Thabrani) 16. Dalam satu hadis sahih dikatakan bahawa Allah berikan dunia kepada orang yang dicintai-Nya dan yang tidak dicintai-Nya. Lawannya adalah kufur nikmat. sesungguhnya azab-Ku amat keras. (Riwayat Ahmad. penuh bergantung dan mengharap pada rahmat dan pemberian dari-Nya. hendak sihat dijaganya pemakanan dan makan . 18. hendak dapat anak yang baik dididiknya sejak anak dalam rahim lagi. tapi agama hanya Allah beri kepada orang yang dicintai-Nya saja. Allah suruh kita meminta kepada-Nya. menjenihkan dan melunakkan hati.” Ada juga hadis menyebut. ayat 145) 17. hendak tenang dibacanya Quran. Mengamalkan zikir dan bacaan ayat Quran tertentu Zikir dari ayat-ayat al-Quran atau asma‟ul husna selain menenangkan. Dalam al-Quran. diberi kemanisan iman dan dilapangkan rezeki. Berdoa Berdoa menjadikan seorang hamba dekat dengan Allah. dan demi sesungguhnya jika kamu kufur. Allah berfirman: “Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur. Ini sunnatullah. dua ayat terakhir surah at-Taubah (ayat 128-129) jika dibaca secara konsisten tujuh kali setiap kali lepas solat.” (Surah Ibrahim.” (Surah ali-Imran. Misalnya. siapa amalkan baca surah al Waqi‟ah setiap malam. Ibnu Abi Syaibah dan alHakim) Bagi orang beriman. ayat 7) Firman-Nya lagi: “… dan Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur. dikatakan boleh menjadi sebab Allah lapangkan kehidupan dan murahkan rezeki. terbukanya pintu hidayah. Misalnya.

Ibnu Hibban. Dengan takwa. at-Tirmizi. ayat 3) Nabi SAW bersabda: “Seandainya kamu bertawakal kepada Allah dengan sebenar-benar tawakal. Biasakan diri berada dalam keadaan berwuduk . anda digalakkan beristighfar semasa melepaskan nafas. hendak rezeki berkat dijauhinya yang haram. Amiin. Bawa-bawalah bertenang Bila kita menyarankan seseorang supaya bertenang apabila dia marah.” (Surah at-Thalaq. biasanya jika diulang sebanyak 7 kali. dan lepaskan perlahan-lahan juga sekitar 7-9 saat. Bertawakal Dengan tawakal. Mudah-mudahan Allah SWT melimpah-ruahkan rezeki-Nya kepada kita. dan memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya. Amalan-amalan ini menjadi sebab jatuhnya kasih sayang Allah. nescaya kamu diberi rezeki seperti burung diberi rezeki. bagi orang Islam.” (Surah at-Talaq. Tips bagi mengatasi tekanan perasaan Tips mudah yang boleh diamalkan untuk mengatasi tekanan dengan bijak : 1. Allah akan beri “jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkan). pernahkah kita terfikir untuk mengajak atau mengajar cara-cara untuk memenangkan diri? Apa yang selalu saya praktikkan bila saya mahu bertenang menenangkan diri sendiri. dan sebagainya. untuk murah rezeki dalam ertikata yang sebenarnya. lalu Allah limpahi hamba-Nya dengan keluasan rezeki dan rasa kaya dengan pemberianNya. sedih dan sebagainya.a. Renung-renungkan dan marilah kita sama-sama beramal. Ibnu Majah. 2. ia pagi hari lapar dan petang hari telah kenyang. Insya Allah. kuncinya adalah buat amalan-amalan takwa. nescaya Allah mencukupkan (keperluannya). Firman-Nya: “Barang siapa bertawakal kepada Allah. sebutkan “astagfirullah hal „aziim al-lazi laa ila ha illa huwal hayyul qayyum wa atuubu ilaik” dan tumpukan fikiran yang anda sedang memohon ampun daripada Allah. saya akan tarik nafas dalam-dalam sekitar 7-9 saat. seseorang itu akan direzekikan rasa kaya dengan Allah. Bagi yang beragama Islam. al-Hakim dari Umar bin al-Khattab r. ayat 2-3) Pendek kata. hendak dapat jiran yang baik dia sendiri berusaha jadi baik. 20.” (Riwayat Ahmad.yang baik dan halal. anda akan kembali tenang.) Kesemua yang disebut di atas adalah amalan-amalan yang membawa kepada takwa.

tengah malam. Kita bangun pada sepertiga malam dan mendirikan solat-solat sunat tersebut agar beroleh ketenangan dan kekuatan daripada Allah. Kita perlu yakin bahawa walau bagaimana hebat tekanan yang kita alami. Waktu yang sesuai bagi kita untuk membaca al-Quran ialah selepas solat lima waktu dan waktu-waktu lain seperti ketika berehat dan sebelum tidur. solat sunat taubat. Selalu berdoa kepada Allah SWT Allah telah berpesan iaitu jangan menyembah selain daripada-Nya. solat sunat hajat. ketika waktu azan dan iqamah. Anda juga boleh mengurangkan tekanan perasaan dengan berzikir dan berselawat agar hati sentiasa tenang dan tidak gusar. Waktu-waktu mustajab berdoa adalah pada malam Jumaat.Jiwa kita akan menjadi tenang jika membiasakan diri mengambil wuduk sebelum melakukan pekerjaan. Oleh itu. zikir dan selawat Ganjaran yang besar akan diberikan Allah bagi sesiapa yang membaca al-Quran walaupun satu ayat. Allah akan memakbulkan doa setiap hamba-Nya yang benar-benar ikhlas. kita dituntut membanyakkan amal ibadat kita seharihari. motivasi dan sebagainya untuk menghilangkan kesepian atau kesedihan. solat sunat tasbih. 3. Namun. pagi sebelum waktu Subuh. kita dapat memahami bahawa kita perlu mencintai diri sendiri terlebih dahulu berbanding orang lain.” Jelas daripada maksud sepotong hadis ini. 5. dengan mendirikan solat sunat. malam hari raya. Anda juga boleh meluaskan pembacaan anda kepada buku-buku ilmiah yang lain seperti bukubuku berkaitan agama. Sesungguhnya ayat Al-Quran adalah penenang jiwa yang paling mujarab. disarankan agar membiasakan diri mengambil wuduk sebelum mengulang kaji pelajaran agar apa yang dibaca akan mudah diingati. Antaranya. Ramai orang rekomen baca buku “Jangan Bersedih”. 6. Ini bererti kita dituntut berdoa hanya kepada Allah yang Maha Esa dan dilakukan secara berterusan. Solat sunat dhuha. Membaca al-Quran. kita perlulah sedar bahawa sebarang rezeki tidak . Cintai diri sendiri “Cintailah diri kamu sendiri sebelum kamu mencintai diri orang lain. Kita perlu memulakan kehidupan kita dengan ceria dan penuh dengan senyuman. Banyakkan solat sunat Sebagai makhluk paling mulia di sisi Allah. Kerja yang susah akan menjadi senang dan mudah diselesaikan. pertolongan Allah SWT tetap ada kerana selepas kesempitan pasti ada kelegaan dan selepas kepayahan pasti ada kesenangan. Insya-Allah. solat sunat tahajud dan sebagainya adalah antara pelbagai solat sunat yang terdapat dalam Islam. 4. Para pelajar misalnya. jadikanlah al-Quran sebagai teman paling akrab pada sepanjang waktu. Diri kita yang selama ini masih pada tahap lama dalam pekerjaan perlu dipertingkatkan dengan cara yang dinyatakan di atas.

8. Situasi akan menjadi lebih menggembirakan jika kita meluangkan masa membawa keluarga pergi beriadah. Lakukan apa saja akitiviti kecergasan. Berbicaralah dengan mereka yang boleh anda dipercayai atau hubungi sesiapa sahaja yang anda kenali. kongsikan perasaan anda dengan ahli keluarga atau rakan-rakan yang anda rasa selesa dengannya. Jangan duduk diam dan berkurung dalam bilik sambil melayan lagu-lagu sedih yang menyayatkan jiwa hati. . Bergaullah dengan orang-orang yang bukan dalam kemurungan. Kita juga mesti percaya bahawa tentu ada hikmah di sebalik kejadian itu. Cuba patuhi waktu pejabat dan jangan terselalu membuat kerja lebih masa kerana setiap kita ada hak-hak yang perlu kita tunaikan. ke mana sahaja seseorang itu pergi. Maka kita perlulah berusaha supaya mencapai sesuatu di samping berdoa hanya kepada Allah yang Esa. kita mestilah bersangka baik dengan Allah dan janganlah menyalahkan takdir-Nya jika terjadi sesuatu ke atas diri kita. dia harus mencari tiga perkara iaitu jamaah. 7. tidak kira sama ada waktu sedih mahupun gembira. Ikatan kekeluargaan juga akan bertambah erat dan kukuh. Satu hadis daripada Usamah bin Syuraik menyatakan bahawa beliau telah mendengar Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Tangan Allah berserta jemaah. rakan-rakan dan jangan bersendirian Syaitan selalunya menyerang manusia yang suka bersendirian. Sesungguhnya serigala hanya membaham kambing yang memencilkan dirinya dari kumpulan yang besar. 9. Berhubung dengan keluarga. Mengurus masa dengan baik Usahlah bersikap tamak untuk menghabiskan semua kerja dalam satu masa.” . Cuba luahkan ekspresi tanpa limitasi. Lakukan aktiviti luar rumah atau aktiviti fizikal Orang ramai selalu berkata bahawa badan yang cerdas akan membentuk otak yang cergas. Segala tekanan sewaktu belajar atau bekerja akan dilupakan apabila kita melakukan aktiviti-aktiviti fizikal yang dapat menyihatkan tubuh badan seperti bersukan atau berenang. Maka apabila bersendirian seseorang itu daripada jemaah. Belajarlah cara kemahiran pengurusan diri dan masa. seperti menetapkan keutamaan. Itu perumpamaan dari Baginda SAW mengenai peranan syaitan ke atas manusia. orang ramai dan masjid. seumpama serigala menyambar kambing daripada kumpulannya. 10. Bersangka baik dengan Allah SWT Kita sebagai manusia biasanya tidak akan terlepas daripada berhadapan dengan ujian dalam hidup. Semuanya itu adalah ujian daripada Allah bertujuan menguji keimanan kita sebagai hamba-Nya. ini hanya menambahkan sebak di dada. Insya Allah. Jadi. syaitan-syaitan akan menyambarnya.akan datang bergolek sekiranya tanpa usaha yang bersungguh-sungguh. Oleh itu. bersukan dapat menghasilkan hormon yang mampu melegakan tekanan perasaan.

Maka dengan itulah. 14. Jangan malu untuk ketawa Bilakah kali terakhir anda memegang majalah Gila-Gila atau Gelihati? Anda boleh cubalah baca komik atau menonton cerita-cerita yang kelakar yang mampu membuat anda ketawa atau tersenyum. Hargai kebolehan diri sendiri Kita perlu mempunyai satu sikap yang dipanggil yakin diri. cara untuk mengurangkan tekanan adalah mengamalkan diet dengan disiplin yang kuat. jangan mendera badan anda dengan tidur yang tidak mencukupi atau makan makanan yang tidak berkhasiat. „nature walk‟. Jaga makan dan tidur berlebihan. maka kita tidak akan mempunyai masalah untuk melakukan sesuatu pekerjaan yang disuruh oleh pihak lain sewaktu bekerja. mereka akan sentiasa gembira bila dilihat bersama rakan-rakan tetapi dalam hatinya hanya Allah yang Maha Mengetahui. Sebagai contoh. Menangis dengan sepuas hati Jika anda jenis yang „tidak boleh‟ gelak-ketawa sebab „terputus wayar‟. Cuba gunakan keseluruhan deria untuk merasai kehadiran Allah SWT. kencing manis. Diet yang tidak terkawal akan menyebabkan kegemukan dan menimbulkan penyakit kronik yang lain seperti lemah jantung. Ia mampu membuang jauh-jauh perasaan yang gundah gelana. darah tinggi.11. Kita yakin bahawa kita boleh melakukan kerja yang disuruh . menangis dilihat sebagai salah satu cara kita dapat mengurangkan tekanan yang dihadapi. Sayangi badan anda. Oleh itu. 12. Apabila kita mempunyai keyakinan diri. Aktiviti berkebun. menanam dan menjaga pokok bunga bukan sahaja menyihatkan malah membantu memupuk diri memelihara alam. Anugerah alam ciptaan Allah SWT berupaya menenangkan. menyemai iman dan penawar bagi manusia. Aktiviti bersama alam Sentiasa memelihara hubungan dengan alam. Tekanan yang dihadapi sekiranya melibatkan individu yang lain dapat diredakan melalui luahan hati kita dengan menuliskan rasa ketidakpuasan hati kita itu dalam sehelai kertas. “Luaran lain hati lain” ada sesetengah individu apabila mereka mengalami sesuatu tekanan. 15. mereka seolah-olah tidak menunjukkan permasalahan mereka itu. Anda juga menikmati „bird watching‟. maka cubalah menangis sepuas-puasnya. 13. berjalan di tepi pantai sambil mengutip cengkerang untuk hiasan akuarium atau apa saja berkaitan dengan aktiviti alam semulajadi yang cukup mendamaikan bersama-sama ahli keluarga. Amal diet dengan disiplin yang kuat Pengambilan makanan yang berlebihan dan tidak seimbang juga merupakan salah satu faktor tekanan sewaktu bekerja. Sikap cuba menyimpan perasaan tersebut dalam hati boleh menyebabkan diri merana.

Warna merah terang. NGO berkaitan atau boleh juga . 16.dengan mudah dan tiada sebarang masalah yang dihadapi. Muzik contohnya boleh memberi kesan yang baik kepada perasaan dan kesihatan diri kita. Hindari bunyi bising Bunyi boleh memberi kesan kepada perasaan kita. Menurut kajian dari Avram Goldstein. Cuba hidu aroma yang menenangkan Minyak pati aromaterapi lavender amat terkenal dengan aroma menenangkan. oren dan kuning memberikan kita tenaga. 21. Simpan ubatan di tempat yang susah sukar dicapai sekiranya anda berniat untuk mengambilnya dalam dos yang berlebihan. Muzik juga boleh menimbulkan pelbagai variasi perasaan. sebaliknya akan membuatkan anda menjadi ketagih dengannya. Mengambil sesuatu yang mengkhayalkan tidak akan membantu untuk menghilangkan tekanan. Walau bagaimanapun bukan semua bunyi memberi kesan buruk. 20. kita mesti menghargai kebolehan diri sendiri dan memulakan hidup dengan lebih ceria. Biru dan hijau memberi kesan menyejukkan dan menenangkan. Kebisingan juga boleh memberi tekanan dalam diri. dengarlah lagu-lagu kegemaran anda. Jika ia tidak perlu. Ia juga boleh menaikkan tekanan darah. 18. anda boleh cuba elakkan pengambilan ubat-ubatan sebegini seboleh mungkin. 17. Kita dilahirkan dengan perasaan yang tidak selesa kepada bunyi bising. Kombinasi warna merah dan kuning menyebabkan darah kita berkitar dan menaikkan suhu badan. Semoga ia dapat membantu mengurangkan tekanan yang dihadapi. Jangan mengambil pil tidur tanpa preskripsi doktor. muzik boleh menyebabkan otak mengeluarkan sejenis bahan penenang yang dinamakan endorfin. 19. Justeru. Katakan tidak pada alkohol dan dadah Elakkan dari mengambil alkohol dan dadah-dadah lain yang boleh mengakibatkan hilang pertimbangan anda. Fokus kepada warna yang menenangkan Kajian membuktikan bahawa warna memberi kesan kepada perasaan kita. Hadkan pengambilan ubat-ubatan Ada sesetengah ubat-ubatan yang kita ambil mampu menyumbangkan mood swing yang kurang baik seperti kemurungan dan emosi tidak terkawal. Anda pasti boleh mengenalpasti warna dengan cara anda sendiri untuk mengubah perasaan yang anda mahukan. jika anda rasa tertekan. Dapatkan sokongan sosial atau rujuk pakar Cuba dapatkan bantuan kaunseling melalui ruangan kaunseling. Anda boleh cuba hangatkan pati aromaterapi lavender atau dapatkan saja bau -bauan yang di gemari. mempercepatkan degupan jantung dan memberi kesan psikologi yang lain. Apa yang penting ialah.

jika ia rusak. (Ini adalah) Kitab yang Kami turunkan kepadamu supaya kamu mengeluarkan manusia dari gelap gulita kepada cahaya terang benderang dengan izin Tuhan mereka. dan baik atau buruknya hidup kita.S Ibrahim: 1). Kebanyakan teman-teman yang curhat bertanya. Sebenarnya. seputar masalah ujian yang menimpanya.” (H. persoalan-persoalan.R Imam Ahmad bin Hambal dan Iman Ad-Darani) Kegundahan hati yang disebabkan oleh problematika hidup yang penuh dengan konflik.melalui telefon seperti talian „Befrienders‟ dan lain-lain. keinganan-keinginan duniawi kita dan segala macam tantangan. Tulisan ini saya buat untuk semua teman-teman. barangkali ada yang mengalami/mempunyai pertanyaan yang sama. Kami telah menguji orang- . maka baiklah jasad seluruhnya. Tulisan ini bukan untuk membeberkan kepercayan mereka kepada saya. tenang atau tidaknya. Imam Bukhari dan Muslim). jika ia baik. dan dari mereka yang menghubungi saya via email atau sms. Kebaikan adalah apa-apa yang menentramkan jiwa dan hati. Salah satu firman-Nya yang artinya “Alif. kenapa saya diuji seperti ini? Sebenarnya jawaban pertanyaan ini sudah ada di Al Quran di Surah Al-Ankabut ayat : 2-3 : “Apakah manusia itu mengira bahwa mereka akan dibiarkan (saja) hanya dengan mengatakan: “Kami telah beriman”.” (HR. Ketahuilah bahwa segumpal daging itu adalah hati. tetapi juga penentu aqidah. sedangkan dosa adalah apa-apa yang mengusik jiwa dan meragukan hati. maka rusaklah jasad seluruhnya. (yaitu) menuju jalan Tuhan Yang Maha Perkasa lagi Maha Terpuji” (Q. Mengatasi Kegundahan Hati Ada beberapa teman yang menghubungi dan curhat pada saya. sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya. tergantung dari hati kita. Sekiranya semua gagal. yang artinya “Mintalah fatwa kepada hatimu sendiri. kebanyakan pertanyaan-pertanyaan yang mereka ajukan hampir sama. seperti yang diungkapkan Rasulullah saw : “Ingatlah bahwa dalam jasad ada sekerat daging. bisa menyebabkan hati kehilangan cahaya-Nya sehingga perlu segera ditemukan terapinya. intinya tentang kegundahan hati mereka dalam menjalani hidup Saya membuat tulisan ini. antara lain berdasar pada curhat teman-teman ke saya. laam raa. Allah yang Maha Ar-Rahman dan Ar-Rahim telah memberikan solusi-solusi kegundahan hati dengan obat mujarab yaitu ayat-ayat dalam Al-Quran. penentu budi pekerti dan penentu keputusan terbesar seperti yang dijelaskan dalam sebuah hadits Arbain Nawawiyah bahwa Rasulullah saw pernah bersabda. dan untuk semua teman-teman dimanapun berada. Hadits ini menunjukkan betapa pentingnya posisi hati dalam tubuh manusia. baik yang pernah curhat kepada saya ataupun tidak. karena saya pun tidak akan mengungkap nama dan permasalahan mereka. dapatkan bantuan pakar untuk mendapatkan rawatan yang selanjutnya. meskipun orang-orang memberi fatwa yang membenarkanmu. hati tidak hanya sekerat daging.

takdir dan ketentuan Allah tetap berlaku. Sebaiknya kita tetap selalu berprasangka baik terhadap Allah Swt Yang Maha mengetahui apa yang paling baik untuk semua hamba-Nya. Cuma kalau kita pikir-pikir. padahal ia amat baik bagimu. Al Baqarah {2} : 216). khususnya yang tidak sesuai dengan keinginan kita atau yang kita rasakan berat dan pahit. dan pasti benarnya. Astaghfirullah… Dan bila teman-teman masih bingung juga harus bagaimana menghadapi persoalan hidup yang berat tersebut. bisa sebagai penggugur dosa-dosa kita dan juga untuk mengangkat kita ke derajat keimanan yang lebih tinggi. Nabi Muhammad Saw bersabda: “Tak seorang muslim pun yang ditimpa gangguan semisal tusukan duri atau yang lebih berat daripadanya. Ingatlah.” (QS.orang sebelum mereka. maka coba renungkan firman Allah di surah Al Baqarah ayat 45-46 sebagai berikut : Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. Al Baqarah {2} 286). bahwa mereka benar-benar merasa sudah tidak sanggup lagi menerima ujian-Nya yang terasa begitu berat dan menyakitkan. . Ini adalah jaminan dari Allah. Kadang ada dari teman-teman mengeluh. sedang kamu tidak mengetahui. Percayalah. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat. Ada juga dari teman-teman yang curhat dan merasa tidak puas dengan takdir Allah. Tidak ada yang bisa kita lakukan selain menerima dan menghadapi kenyataan serta berserah diri kepada Allah dan mengembalikan semua kejadian kepada Penguasa setiap kejadian atau dengan kata lain bertawakkal kepada Allah Swt. karena merasa sudah berusaha sekuat tenaga untuk meraih keinginan tapi tidak tercapai. bahwa mereka akan menemui Tuhannya dan bahwa mereka akan kembali pada-Nya. dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. Allah lebih mengetahui apa yang paling baik. maka temukan jawabannya di surah Al-Baqarah ayat 216 : “Boleh jadi kamu membenci sesuatu.” (QS. paling cocok dan paling tepat untuk kita. kecuali bagi orang-orang yang khusu‟ (yaitu) orang-orang yang meyakini. Surah Al Ankabut {29} : 23). dan temukan jawabannya di surah Al Baqarah ayat 286 sebagai berikut : “Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya…” (QS. diterima atau tidak. Allah mengetahui. maka berati kita tidak percaya dengan firman Allah dan secara tidak langsung kita telah menuduh Allah sebagai pembohong. cobalah buka Al Quran.” (HR Bukhari dan Muslim). Jadi bila ada dari kita yang masih merasa tidak kuat menerima ujian atau ketetapan-Nya yang terasa berat dan menyakitkan kita. maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia pasti mengetahui orang-orang yang dusta. memang kadang tidak gampang menerima kenyataan. Teman-teman. Jadi ujian dan cobaan. ” (QS. Al Baqarah {2} : 45-46). bahwa Allah tidak akan pernah membebani kita melebihi kemampuan kita. melainkan dengan ujian itu Allah menghapuskan perbuatan buruknya serta menggugurkan dosa-dosanya sebagaimana pohon kayu yang menggugurkan daun-daunnya. Ujian bisa jadi sebagai sarana untuk meningkatkan iman kita atau sebagai penggugur dosa-dosa kita. untuk teman-teman yang mengeluh dan merasa tidak sanggup menerima ujian-Nya yang terasa berat dan menyakitkan.

Sebenarnya yang paling mendasar yang kita perlukan hanyalah kemampuan kita untuk menenangkan diri disertai dengan Istighfar dan tawakal karena kalau kita membiarkan kegalauan hati dan pikiran menguasai kita. maka saya sudah menyadari bahwa itu nantinya untuk menutup dosa-dosa kecil lebih dulu. jadi tidak akan pernah ada dalam kehidupan kita. Inginnya tepat waktu dan juga berjamaah. Kita pasti sanggup menerima semua ujian yang diberikan-Nya. pasti sangat tahu keadaan kita dengan sangat rinci. Al Mulk dan Ar raahman. Yang penting jalani dan membaca doanya dalam bahasa Indonesia…. berarti sholat wajibnya harus bener dulu dong. Begitu seterusnya sampai benar-benar selama 40 hari saya bisa meminimalisasi perbuatan dosa. asalkan kita kuat iman dan sabar. Amalan saya membaca surrah Yaasiin.Dan kita harus yakin bahwa Allah tidak pernah menyulitkan hamba-Nya dan tidak pernah membuat Hamba-Nya menderita. Saya teringat tausiyah seorang ustadz. Rasa iri itu menggerakanku untuk mencoba menjalani rutinitas sholat dhuha tanpa terputus. Saya bahkan tak terpikir niat awal dari sholat dhuha waktu itu. beban persoalan yang over dosis. “Sholat dhuha termasuk sunnah. ya 40 berikutnya untuk menutupnya lagi. Aku saja benar-benar dibuat iri dengan kerajinannya itu. Ternyata tantangan dan godaannya luar biasa! Termasuk ketika harus ada tugas luar kota yang memotong waktu sholat dhuha atau terkadang membuat pikiran lupa. Dewi Yana Al-Quran Pengobat Hati “Cobalah untuk rutin sholat dhuha selama 40 hari berturut-turut dan berdoalah agar jalan rezekimu terbuka luas…” Begitu pesan seorang sahabat yang sangat rajin beribadah. Niat kuat untuk rutin sholat dhuha ternyata juga membakar semangat memperbaiki sholat 5 waktu. Jadi saat saya berniat melakukan ritual ibadah selama 40 hari berturut-turut. niat untuk menghitung 40 hari pun terlupa. AWALNYA adalah untuk melebur dosa-dosa (kecil) kita dulu. Dan kita harus yakin dengan seyakin-yakinnya. Allah Swt yang menciptakan kita. pasti ada maksud lain yang ingin Dia sampaikan dibalik ujian yang diberikan dan pasti ada hikmah yang tersembunyi yang kadang butuh waktu bagi kita untuk memahaminya. Jika di tengah-tengah saya menjalaninya ternyata saya berbuat maksiat/dosa lagi.” Begitu gumamku dalam hati. bahwa ibadah yang kita lakukan dengan lebih baik dan lebih baik lagi. setelah itu ibadah kita yang membaik dan rutin itu barulah dipertimbangkan Alloh SWT untuk memenuhi harapan/keinginan/doa yang kita panjatkan. Lambat laun. maka hanya stres yang akan kita dapatkan. setiap habis sholat dan menjelang berdoa memang saya lakukan agar Allah SWT YANG MAHA PERKASA berkenan .

ghibah bahkan mungkin hingga ke fitnah… Bagaimanapun hal-hal itu akan tersimpan dalam alam bawah sadar kita. “Wahai Rabb kami. Kalam Alloh yang pernah dibacakan Malaikat Jibril kepada Nabi Muhammad SAW ini saya yakini bisa masuk ke alam bawah sadarku dan memenuhi memoryku. dan Insya Allah memberi energi positif yang luar biasa.memberi rahmat dan hidayah untuk hambanya yang hina ini. yang ditangkap mata kita. Mari saling mendoakan agar semua langkah kita diridhoi oleh Alloh SWT. dan lama-lama akan menumpuk serta mempengaruhi perilaku dan karakter kita. misalnya Al-Kahfi. Ternyata air yang diberi kata-kata positif menunjukkan pola/bentuk yang sangat indah. Dalam Al-Qur‟an. Anda tentu masih ingat percobaan yang dilakukan terhadap dua botol berisi air yang satu diteriaki dengan kata-kata negatif (makian). tapi seterusnya. ampunilah aku & kedua orang tuaku & segenap orang2 yg beriman pd hari terjadinya hisab (kiamat)” (QS Ibrahim:41) . amalan itu akan terus saya baca. Tuhan Yang Maha Kuasa. Bila sudah hafal. harus diimbangi dengan yang positif. lalu ditambah lagi satu surat lagi. “Dan mohonlah ampunan bagi dosamu & bagi (dosa) kaum mukminin. yang satu lagi diteriaki dengan kata-kata positif. Dengan membaca berulang-ulang terutama sehabis sholat wajib. Apakah itu dari perbincangan kita dengan teman-teman. Allah memerintahkan hamba beriman utk slalu mendoakan kebaikan orang lain. dari koran dan televisi… Dari gosip. mungkin tidak hanya untuk 40 hari berturutturut. Tapi pun saya sangat menyadari. mungkin sampai saya bisa menghafal ketiga surat itu. Saya meyakini bacaan Alquran bisa menyembuhkan hati yang sakit dan menenangkan pikiran. baik laki2 maupun perempuan “ (QS Muhammad:19). Sesungguhnya Alloh Maha Mengetahui atas niat kita baik yang terucap maupun dalam batin kita. Info dan bacaan yang ditangkap telinga kita. amalan itu rasanya tak cukup untuk AWALNYA menghapus dosa-dosaku yang sudah bejibun!! Oleh karena itu. Informasi dan kata-kata yang masuk dalam otak/pikiran kita. telah banyak tersimpan dalam otak kita dan kebanyakan bersifat duniawi. Saya juga berusaha membaca artinya di lain kesempatan. Dan tidak ada kata-kata yang sebaik (sesempurna) Kalam Alloh bukan? Membaca Kalam Alloh berulang-ulang saya yakini bisa menggerakkan sel-sel dalam tubuh kita yang jumlahnya jutaan milyar sel.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful