Eksperimen Letusan Gunung Berapi.

Bahan- bahan yang diperlukan  Cuka  Soda bikarbonat  Serbuk pencuci  Pewarna merah dan kuning  Bekas plastik Cara- Caranya….. 1. Masukkan sada bikarbonat kedalam bekas plastik 2. Kemudian masukkan pewarna merah dan kuning 3. Masukkan serbuk pencuci 4. Akhir sekali masukkan cuka.

Serba Sedikit Info tentang Gunung Berapi Gunung berapi adalah bukaan, atau rekahan, pada permukaan atau kerak Bumi, yang membenarkan gas, abu, dan batu cair yang panas bebas jauh di dalam bawah permukaan bumi. Aktiviti gunung berapi membabitkan extrusion of rock yang cenderung membentuk gunung atau ciri-ciri berbentuk gunung melalui tempoh masa. Pemahaman paling biasa mengenai gunung berapi adalah gunung berbentuk kon, menghambur lava dan gas beracun dari kawah gunung berapi dipuncaknya. Gambaran ini hanya menggambarkan satu dari pelbagai jenis gunung berapi, dan ciri-ciri gunung berapi adalah lebih sukar. Struktur gunung berapi bergantung kepada beberapa faktor. Sesetengah gunung berapi mempunyai kemuncak bergerigih dibentuk oleh kubah lava dan bukannya kawah puncak, sementara yang lain menunjukkan ciri-ciri permukaan bumi seperti tanah tinggi rata yang besar. Lohong yang mengeluarkan bahan gunung berapi (lava, iaitu magma yang keluar kepermukaan, dan abu gunung berapi dan gas kebanyakannya wap dan gas magma boleh didapati dimana-mana sahaja di kawasan tersebut.

Setelah botolnya dibuka lebih lebar cuka bisa dituang lebih banyak dan segera menimbulkan semburan yang cukup tinggi. Awalnya sempat gagal karena cuka yang dituangkan terlalu sedikit. Ini yang pernah kami lakukan di dapur kami.. Akhirnya kemeriahan berakhir ketika cukanya sudah habis . Voila.. Dia harus mencoba dengan cqara lain ketika cara pertama gagal. Tinggal siapkan sebotol cuka.. pewarna makanan untuk menambah semarak. kardus karton bekas kemasan makanan. Botol cukanya terbuka terlalu kecil jadi cuka yang keluar hanya berupa tetesan. dengan memanfaatkan barang-barang yang ada didapur Rafif belajar bahwa baking soda apabila dicampur dengan cuka yang diberi pewarna akan menghasilkan semburan laksana lava dari gunung berapi. Kegagalan tersebut membuat Rafif belajar bahwa ketika melakukan percobaan tidak selalu langsung berhasil. botol bekas plus ember kecil..Jadilah gunung berapi lengkap dengan letusannya yang mengeluarkan lava merah.Dapur beserta perlengkapannya bisa jadi disulap menjadi laboratorium Sains sederhana.) . satu atau dua sendok baking soda..

Guru akan menyebut beberapa jenis makanan yang tidak terdapat di atas meja dan meminta murid menyebut rasa makanan-makanan tersebut .P&P Minggu ke-12 (Makanan dan Minuman) Kelas : Budi Tarikh : 08 April 2010 Tema : Alam Bahan Sub Tema : Makanan & Minuman Tunjang Kurikulum : Sains Dan Teknologi (ST 2. masam. Murid akan menyebut rasa tersebut tanpa melihat makanan tersebut 4.1) Membuat pemerhatian ke atas objek dan fenomena alam di persekitaran (ST 2.0) Kemahiran saintifik (ST 2.3.2) Membanding dan mengasingkan makanan mengikut rasa (manis. Guru meminta murid menggunakan deria rasa mereka untuk merasa beberapa jenis bahan makanan yang berlainan rasa 3. 2. masin dan pahit) Aktiviti : 1. Guru akan memilih beberapa orang murid menutup mata mereka menggunakan kain hitam. 5. Murid tersebut akan membandingkan rasa makanan mengikut daya ingatan mereka dan menceritakan rasa dengan sasama rakan mereka apa yang mereka rasa.

garam 3. manisan 2.Objektif pengajaran : Murid dapat mengasingkan makanan mengikut deria rasa mereka Bahan: 1. serbuk kopi putih . jeruk buah-buahan kering 4.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful