Komponen Komputer Dan Fungsinya

Komponen Komputer Dan Fungsinya – Jika anda melihat sebuah komputer tentu saja anda sudah tahu kalau tidak ada sebuah bahagian dari komputer yang disebut dengan “komputer”. Kerana sesungguhnya komputer itu adalah gabungan dari beberapa hardware dan software. Komponen komputer yang disebut hardware adalah perangkat komputer yang dapat dipegang sedangkan software perangkat komputer yang tidak dapat dipegang dan mengawal hardware untuk melakukan tugas/kerja. Di bawah ini akan terdapat beberapa bahagian komputer yang umum. Mungkin komponen komputer anda miliki tidak disebutkan di bawah ataupun komponen komputer di bawah ini tidak memuat bahagian komputer anda. Jika anda memiliki sebuah notebook atau laptop tentu akan kelihatan berbeza dengan ilustrasi komponen komputer di bawah ini kerana beberapa bahagiannya digabung menjadi seukuran laptop atau notebook.

Speaker

Sama halnya seperti printer komputer juga dapat berfungsi tampa komponen komputer yang satu ini. Speaker digunakan untuk memutar suara baik itu lagu maupun suara-suara lainnya dari komputer. Beberapa komputer memiliki speaker langsung di dalam CPU nya tetapi biasanya speaker dijual terpisah dan dihubungkan melalui sebuah kabel.

Tetikus Komponen kecil ini berfungsi untuk menggerakkan pointer. Di dalamnya ada komponen penting komputer yang berfungsi sebagai otak komputer iaitu processor . Pada tetikus ada dua penekan iaitu penekan utama dan penekan sekunder (penekan utama biasanya terletak di sebelah kiri sedangkan penekan sekunder terletak di sebelah kanan. . Biasanya juga ada roda diantara kedua penekan ini. Sound card. Bahagian ini berbentuk kuboid. Selain itu. dan lain-lain. Biasanya semua komponen komputer terhubung pada sistem unit ini. juga terdapat RAM ( Random Acces Memory ) yang berfungsi sebagai tempat penyimpanan sementara dan semua data didalamnya akan terhapus ketika komputer dimatikan selain itu juga ada VGA card.Unit Pusat Pemproses Komponen komputer yang ini juga sering disebut CPU ( Central Processing Unit ).

Terdapat dua jenis monitor yang biasa digunakan iaitu CRT (cathode ray tube) dan LCD (liquid crystal display). baik itu text ataupun grafik. Navigation keys berbentuk tanda anak panah. Keduanya sama-sama menampilkan gambar yang tajam. Bahagian dari komponen komputer yang satu ini menampilkan informasi disebut sebagai paparan. perbezaannya adalah monitor LCD lebih ringan dan lebih nipis akan tetapi monitor CRT lebih murah daripada LCD. ada beberapa kekunci khusus pada komputer iaitu:    Function Keys berada pada barisan paling atas papan kekunci dan mempunyai fungsi yang berbezabeza. . Numeric Keypad berada di bahagian kanan papan kekunci yang dikhususkan untuk mengetukkan angka-angka. paparan komputer juga mampu menampilkan gambar yang statik ataupun gambar yang bergerak. Monitor LCD (kiri) CRT (kanan) Monitor berfungsi untuk menampilkan informasi visual.Papan kekunci Komponen komputer ini fungsi utamanya adalah bagi mengetukkan kata. Sama halnya dengan paparan televisyen. Selain itu kombinasi kekunci di papan kekunci juga mempunyai fungsi tertentu. Selain itu.

Alamat webpage: http://everythingcanbehere.web.id/komponen-komputer-dan-fungsinya/ .