Berikut ini adalah kata-kata mutiara dari Sayyidina Ali Bin Abi Thalib : * Permulaan kebaikan dipandang

ringan, tetapi akhirnya dipandang berat. Hampir-hampir saja pada permulaannya dianggap sekadar menuruti khayalan, bukan pikiran; tetapi pada akhirnya dianggap sebagai buah pikiran, bukan khayalan. Oleh karena itu, dikatakan bahwa memelihara pekerjaan lebih berat dari pada memulainya * Memulai pekerjaan adalah sunnah, sedangkan memeliharanya adalah wajib * Jika engkau ingin mengetahui watak seseorang, maka ajaklah dia bertukar pikiran dengan mu. Sebab, dengan bertukar pikiran itu, engkau akan mengetahui kadar keadilan dan ketidakadilanny a, kebaikan dan keburukannya * Duduklah bersama orang-orang bijak, baik mereka itu musuh atau kawan. Sebab, akal bertemu dengan akal * Sebaik-baik kehidupan adalah yang tidak menguasaimu dan tidak pula mengalihkan perhatiaanmu (dari mengingat Allah SWT) * Tanyailah hati tentang segala perkara karena sesungguhnya ia adalah saksi yang tidak akan menerima suap * Kecemburuan seorang wanita adalah kekufuran, sedangkan kecemburuan seorang laki-laki adalah keimanan. * Berbicaralah, niscaya kalian akan dikenal karena sesungguhnya seseorang tersembunyi dibawah lidahnya * Sesungguhnya hati memiliki keinginan, kepedulian, dan keengganan. Maka, datangilah ia dari arah kesenangan dan kepeduliaannya. Sebab, jika hati itu dipaksakan, ia akan buta * Tidak ada kenikmatan di dunia ini yang lebih besar dari pada panjang umur dan badan yang sehat * Sesungguhnya wanita (sanggup) menyembunyikan cinta selama empat puluh tahun, namun tidak (sangup) menyembunyikan kebenciaan walau hanya sesaat. * Tiga hal yang menyelamatkan, yaitu; takut kepada Allah, baik secara diam-diam maupun terang-terangan; hidup sederhana, baik di waktu miskin maupun kaya; dan berlaku adil, baik diwaktu marah maupun ridha * Tiga macam orang yang tidak diketahui kecuali dalam tiga situasi; (pertama) tidak diketahui orang pemberani kecuali dalam situasi perang. (kedua) tidak diketahui orang yang penyabar kecuali ketika sedang marah. (ketiga) tidak

selama mereka bukan orang yang baik-baik. ada kalanya alasan justru menetapkan kesalahan terhadap orang yang berdalih itu. dan jika engkau membutuhkannya. Dan janganlah engkau merasa aman akan dirimu karena suatu dosa kecil. bertindak benar ketika sedang marah. jika engkau tidak membutuhkannya. barangkali engkau akan diazab karena dosa kecilmu itu * Jauhilah olehmu posisi mengemukakan alasan. dan merusak kecintaan saudara * Janganlah engkau merasa senang dengan banyaknya teman. maka dia telah kehilangan akhlaknya yang termulia * Buruk sangka melayukan hati. menjadikan asing kawan yang ramah. dan memberi maaf ketika mampu untuk menghukum * Kebajikan adalah apa yang dirimu merasa tenang padanya dan hatimu merasa tentram karenanya. sedikitnya adalah kenikmatan. Sebab. berderma di saat susah. karena sesungguhnya Allah ta’ala hanya memandang apa yang ada dalam hati dan membalas segala perbuatan * Janganlah engkau teregsa-gesa mencela seseorang karena dosanya.diketahui sebagai teman kecuali ketika (temannya) sedang butuh. dia tidak akan berkurang sedikitpun kecintaannya kepadamu * Ada kalanya perang terjadi karena satu kalimat. maka ia akan berpengaruh terhadap hati. maka ia tidak akan mencapai telinga * Janganlah engkau merendahkan seseorang karena kejelekan rupanya dan pakaiannya yang usang. dan ada kalanya pula cinta tertanam karena pandangan sekilas * Perbuatan buruk yang menjadikanmu bersedih karenanya lebih baik di sisi Allah dari pada . mencurigai orang yang terpercaya. Sebab. dia akan bertambah dalam kecintaannya kepadamu. kedudukan teman seperti api. Sebab barangkali dosanya telah diampuni. Sedangkan dosa adalah yang jiwamu merasa resah karenanya dan hatimu menjadi bimbang * Jika perkataan keluar dari hati. Sebab. maka dia telah menghadapkan dirinya pada musibah yang besar * Diantara taufik adalah berhenti ketika ragu * Diantara amal kebajikan yang paling utama adalah. meskipun dia bersih dari dosa itu * Barangsiapa yang telah kehilangan keutamaan kejujuran dalam pembicaraannya. Barang siapa yang dalam urusannya berada pada posisi tidak memikirkan akibatnya. sedangkan banyaknya adalah kebinasaan * Sebaik-baik teman. dan jika ia keluar dari lidah.

perbutan baik yang membuatmu bangga Siapa yang memandang dirinya buruk maka dia adalah orang yang baik.w. Dan siapa yang memandang dirinya baik. 1) perkara yang patut ade pada kepimpinan ialah sikap berlapang dada 2) orang yang bakhil dalam urusan hartanya ialah mereka yang terlalu pemurah dalam menggadaikan maruahnya dirinya 3) orang yang paling jauh bermusafir ialah mereka yang sedang mencari seorang sahabat yang di sukainya 4) seseorang hamba itu begitu jauh dari ALLAH s.t apabila ia mementingkan perut dan tuntutan nafsunya 5) takutlah kamu dalam melakukan maksiat kepada makluk ALLAH swt kerana sesungguhnya yang menyaksikan perbuatan tersebut adalah hakimnya 6) memberikan hujjah kepada si jahil adalah mudah pun begitu apa yang susah ialah bagi si jahil tadi menerima hujjah tersebut 7)letakkan rahsiamu pada seseorang individu sahaja manakala mesyuarat hendaklah di maklumkan kepada seribu orang 8)jadikanlah umur ibarat wang yang diberikan kepadamu sekiranya engkau tidak suka apa yang engkau belanjakan hilang begitu sahaja maka hendaklah engkau tidak menghabiskan umur engkau dengan sia-sia 9) orang yang paling jahil dari kalangan orang-orang jahil ialah mereka yang terjatuh ke dalam lubang binatang dua kali 10) orang mukmin yang sebenar tidak akan terkena sengatan binatang yang berada didalam lubangnya dua kali 11) orang yang paling di kasihimu ialah mereka yang paling banyak membantumu sekiranya tiada yang sedemikian maka orang yang paling dikasihimu ialah orang yang paling banyak dibantu olehmu 12)menanggung kemiskinan lebih baik daripada menanggung kehinaan kerana sabar menghadapi kemiskinan ialah sifat mulia redha dengan apa yang ada manakala sabar menghadapi kehinaan adalah suatu kelemahan 13) sanggu menanggung kesusahan adalah kubur sagala keaiban 14) berbuat baiklah kamu kepada keturunan orang lain nescaya terjaga keturunan kamu . dia adalah orang yang buruk.

. Barangsiapa takut kepada Allah SWT nescaya tidak akan dapat dilihat kemarahannya. 2. tidak sia-sia apa yang dia kehendaki. 2. Semoga aku menjadi pohon yang ditebang kemudian digunakan 3. niscaya Allah akan murka kepadanya hingga dia melepaskan perhiasan itu. Wahai Tuhan. Sesungguhnya seorang hamba itu bila merasa ujub kerana suatu perhiasan dunia. Jika tidak karena takut dihisab. Maka genggamkan (matikan) aku untukMu bukan untuk manusia. kemudian dipanggang untuk kami di depan pembakar roti. sesungguhnya aku akan perintahkan membawa seekor kambing. tidak beradap sopan denganmu dan menyatakan kesalahanmu dan janganlah engkau memuji sesiapa yang menyatakan kebaikanmu dan yang memujuk rayumu pengampu 17) orang yang paling bodoh ialah apabila diceritakan sesuatu kepadanya maka dia lupa dan apabila dia bercakap maka dia gopoh dalam percakapannya dan apabila dia didorong melakukan keburukan maka dia terus melakukan keburukan tersebut 18) pilihlah untuk menjadi mereka yang kalah sedang engkau adalah seorang yang adil dan janganlah engkau pilih untuk menjadi pemenang sedang engkau adalah zalim 19) cabutlah kejahatan daripada dada (hati) orang lain dengan cara menanggalkan kejahatan daripada dadamu terlebih dahulu 20)menunaikan amanah adalah kunci rezeli KATA-KATA HIKMAH SAYIDINA ABU BAKAR : 1. Wahai Tuhanku."Sesungguhnya aku telah mengatur urusan kamu. tetapi aku bukanlah org yg paling baik di kalangan kamu maka berilah pertolongan kepadaku. Kalau aku bertindak lurus maka ikutilah aku tetapi kalau aku menyeleweng maka betulkan aku! "SAYIDINA UMAR BIN KHATTAB : 1. Dan barangsiapa takut pada Allah. janganlah Engkau jadikan kebinasaan umat Muhammad SAW di atas tanganku. umurku telah lanjut dan kekuatanku telah lemah. Dia berkata kepada para sahabat.15)apabila seseorang mukmin barasa malu kepada saudaranya maka ketahuillah bahawa dia telah berpisah darinya 16)hendaklah engkau memuji sesiapa yang bertindak kasar. 3.

4. Bagaimanakah amalan itu hendak diterima? 3. dan sesungguhnya seorang itu adalah fakir bila dia gemar pada dunia. . Tidak ada ketaatan bagi kedua ibu-bapa pada perkara syubhat. 3. UMAR BIN AZIZ : 1. 2. Cukuplah bila aku merasa mulia karena Engkau sebagai Tuhan bagiku dan cukuplah bila aku bangga bahawa aku menjadi hamba bagiMu. Kemaafan yang utama itu adalah ketika berkuasa. Orang yang bertakwa itu dikekang. 2. Engkau bagiku sebagaimana yang aku cintai. 2. Tidak ada kebaikan ibadah yang tidak ada ilmunya dan tidak ada kebaikan ilmu yang tidak difahami dan tidak ada kebaikan bacaan kalau tidak ada perhatian untuknya. Sesungguhnya seorang lelaki itu berharta bila dia zuhud di dunia.SAYIDINA ALI KARAMALLAHU WAJHAH : 1. SUFFIAN AS THAURI : 1. Sesungguhnya syubhat itu pada yang halal. Hendaklah kamu lebih memperhatikan tentang bagaimana amalan itu diterima daripada banyak beramal. kerana sesungguhnya terlalu sedikit amalan yang disertai takwa. maka berilah aku taufiksebagaimana yang Engkau cintai. Janganlah seseorang hamba itu mengharap selain kepada Tuhannya dan janganlah dia takut selain kepada dosanya.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful