P. 1
keluarga bahagia

keluarga bahagia

5.0

|Views: 2,455|Likes:
Published by fiey@

More info:

Published by: fiey@ on Sep 16, 2009
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOC, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

12/25/2012

pdf

text

original

ASAS PEMBENTUKAN KELUARGA BAHAGIA

ASAS PEMBENTUKAN KELUARGA BAHAGIAKelolaan Haji Dayang Haji Kasim dayang.kasim@information.gov.bn KELUARGA merupakan kelompok manusia yang paling kecil dalam masyarakat. Apabila kita memperkatakan tentang keluarga maka kita tidak dapat lari dari membincangkan sebahagian permasalahan masyarakat. Keluarga seperti lazimnya adalah terdiri daripada ayah, ibu dan anak-anak. Besar atau kecilnya sesebuah keluarga adalah bergantung kepada bilangan anggotanya. Keluarga sebenarnya sendi dan asas kepada sesebuah masyarakat. Dengan yang demikian ia dijadikan sukat-sukat. Jika berkecai sesebuah keluarga maka berkecailah masyarakat dan jika aman damai sesebuah keluarga maka aman damailah masyarakat berkenaan. Pembentukan keluarga adalah asas kepada pembentukan masyarakat yang lebih besar. Jelas asas tertubuhnya sesebuah keluarga ialah untuk mencari dan mewujudkan kebahagiaan dalam hidup. Apakah setiap mereka yang berharta itu akan hidup senang dan bahagia? Jawapannya belum pasti bahagia, malahan mungkin mereka akan mengalami nasib yang sebaliknya. Sering berlaku bahawa kemewahan rumah tangga mendatangkan kegelisahan dan ketakutan untuk menghadapi masa hadapan dan sekeliling. Dalam keadaan sedemikian, pendekatan melalui ajaran agama Islam atau pembinaan rohani sahaja yang dapat membantu. Hidup dalam serba sederhana dan dalam reda Allah adalah sebaik-baik penghidupan Kelemahan-kelamahan yang terdapat di kalangan umat Islam hari ini

amatlah banyak dan ketara sekali. Bangun runtuhnya umat Islam bergantung kepada sikap setiap individu dan keluarga umat Islam itu sendiri adalah satu cara yang cukup mujarab untuk mengelakkan perkara tersebut dari terus berlaku. Ramai di antara kita kurang memahami tugas dan tanggungjawab, tujuan dan dasar berkeluarga seperti yang dikehendaki oleh Islam. Kebanyakan kita yang mendirikan rumah tangga semata-mata untuk memenuhi naluri kemanusiaan sahaja. Jika sikap seumpama itu tidak dibendung dan diatasi, maka keluarga bahagia hanya tinggal impian. Apabila kita memperkatakan keluarga bahagia maka kita tidak dapat lari dari membincangkan atau mengaitkan pembinaan sebuah keluarga bahagia dengan nilai-nilai moral yang sudah setentunya berasaskan kepada ajaran-ajaran agama Islam yang begitu luhur dan murni. Antara lain yang menjadi pokok perbincangan dalam hal ini ialah tujuan perkahwinan, asas perkahwinan, tugas dan tanggungjawab untuk membina sebuah keluarga yang bahagia. Perkahwinan yang kemudiannya membuahkan anak pinak adalah asas kepada terbentuknya sebuah unit keluarga. Perkahwinan adalah ikatan yang suci lagi mulia dan menggambarkan perkembangan yang sihat di dalam usaha sesebuah masyarakat untuk mencari kesempurnaan dan kebahagiaan hidup serta melahirkan keturunan atau zuriat. Antara tujuan murni sebuah perkahwinan ialah untuk menyempurnakan penghidupan seseorang itu menjadi berpasangan dan membina penghidupan dan tanggungjawab sendiri. Ia juga bertujuan untuk mengelakkan manusia itu melakukan sesuatu yang di luar batasan peradaban dan tatasusila. Ia juga menjadikan manusia lebih teratur dan bersistem umpamanya akan melahirkan anak, cucu, cicit dan sebagainya.

Asas sebuah perkahwinan atau keluarga bahagia itu pula banyak. Namun untuk tujuan perbincangan ini kita khususkan kepada beberapa perkara. Antaranya ialah takwa. Pembinaan sebuah keluarga bahagia itu hendaklah diasaskan kepada takwa. Tanpa takwa pembinaan sebuah keluarga yang bahagia itu nanti dikhuatiri tidak akan terbina menurut landasan yang sebenar. Ini sesuai dengan anjuran agama kita agama Islam kerana ia juga adalah suatu sunnah Rasulullah. Pembinaan sebuah keluarga bahagia itu juga mestilah dibina di atas landasan kasih sayang dan kasih mengasihi. Tanpa kasih sayang dan kasih mengasihi maka sebuah keluarga itu akan sentiasa terumbangambing dan tidak kukuh. Dengan perasaan kasih sayang itu, sebuah unit keluarga itu akan sentiasa kukuh dari sebarang ancaman. Ini jelas kerana apabila kita hidup berkasih sayang kita akan merasakan diri kita saling dihargai dan saling berperanan serta mengelinga antara satu dengan yang lain. Dengan yang demikian hubungan kekeluargaan itu akan terjalin dengan mesra dan hidup tenteram hatta sekalipun dengan jiran atau masyarakat di sekeliling kita. Juga disarankan dalam membina sebuah keluarga yang bahagia yang kita cita-citakan ialah kita hendaklah sering mewujudkan pergaulan dan penghidupan yang baik dan diredai oleh Allah jauh dari sebarang kemungkaran, kemaksiatan, penganiayaan, kezaliman dan sebagainya. Sikap bertolak ansur dan memperbanyakkan bersabar adalah juga antara ciri-ciri pembinaan sebuah keluarga yang bahagia yang kita maksudkan. Ketegasan menentang kemungkaran adalah menjadi utap yang kukuh, sementara didikan bijaksana terhadap ahli-ahli keluarga pula adalah asas dan dasar pentadbiran sesebuah keluarga. Ia juga mestilah dibina di atas dasar amanah dan tanggungjawab bukan sekadar mengikut kehendak hawa nafsu semata-mata. Amanat

hendaklah dilaksanakan dengan penuh ikhlas dan tanggungjawab pula dipikul dengan ringan hati. Hormat-menghormati adalah juga asas yang penting. Dengan berbuat demikian sikap dan komitmen akan menjadi terbentuk dan terarah. Ia menjadikan kita saling hormatmenghormati antara satu dengan yang lain. Tanggungjawab mendidik anak-anak adalah amanah yang amat besar yang sudah pastinya dipikul oleh si bapa sebagai ketua keluarga. Dia akan bertanggungjawab secara menyeluruh, di samping mendapat bantuan daripada ahli-ahli keluarganya termasuk si isteri. Di sinilah sering berlaku kelemahan dan kerapuhan. Dewasa ini kita lebih banyak berhadapan dengan pelbagai masalah sosial dan keruntuhan akhlak. Ramai anak muda yang kecundang sebelum mencapai kemuncak peringkat usia mereka. Ada yang hanyut dalam gelombang kesenangan dan menjadi hamba kepada kealpaan dunia. Ada yang terjerumus ke kancah hina seperti menjadi hamba najis dadah, menjadi kutu malam, pemugut, pencuri dan paling dahsyat menjadi penjenayah dalam usia rebung lagi. Rata-rata punca yang menyebabkan mereka menjadi sedemikian adalah daripada keluarga yang berpecah belah. Masing-masing ahli keluarga sibuk dengan urusan masing-masing sehingga terlupa bahawa ada ahli keluarga mereka yang memerlukan perhatian, pengelingaan dan juga belaian. Apabila mereka merasa tidak begitu diperhatikan atau tidak dikelinga, maka mereka akan mula mencari hiburan atau 'release tension' dengan cara alternatif yang tidak lain dan tidak bukan sesuatu yang di luar batasan. Mereka lebih mudah lagi terjerumus apabila mereka yang berkenaan kurang didikan agama dan mempunyai didikan moral yang rendah.

Untuk mewujudkan sebuah keluarga yang bahagia, setiap anggota keluarga hendaklah mengetahui perasaan dan peranan masing-masing dan melaksanakan tanggungjawabnya dengan akhlak yang jujur dan sempurna. Antara lain ciri-ciri tanggungjawab yang hendak dilaksanakan ialah mencurahkan kasih sayang dengan adil dan saksama, sering mendengarkan permasalahan yang dihadapi dan cuba mencari jalan penyelesaiannya. Satu cara yang mungkin terbaik ialah pada waktu makan malam di mana hampir semua ahli keluarga akan berhimpun. Pada kesempatan inilah ketua keluarga boleh mengadakan sesi muzakarah mendengar sebarang permasalahan yang timbul dan bertukar-tukar fikiran untuk mencari jalan penyelesaian masalah berkenaan. Demikianlah serba ringkas antara 'tips' dan petua untuk membina sebuah keluarga yang bahagia. Asasnya yang terpenting ialah untuk menanamkan nilai-nilai moral yang tinggi termasuklah hidup berkasih sayang, hormat-menghormati dan saling kasih-mengasihi antara satu sama lain. Didikan agama juga memperkukuh lagi ciri-ciri yang sedia ada. Menyempurnakan ibadat dengan ikhlas dan tawaduk akan menambah lagi kekukuhan keluarga bahagia yang dibina sehingga menjadi sebuah keluarga sakinah.

10 Faktor Memilih Pasangan

10 Faktor Memilih Pasangan Kebanyakan daripada rumah tangga runtuh yang bermasalah sejak hari pertama tak lain tak bukan adalah kerana kedua-dua orang yang terlibat tersalah pilih pasangan, itu sahaja. Pilihan pasangan hidup anda adalah lebih penting dari apa jua yang anda lakukan untuk membahagiakan rumah tangga anda. Itu mungkin bunyinya seperti mudah sahaja dilakukan, tetapi anda akan terkejut dengan peratusan tinggi orang yang tidak sabar sabar melangsungkan perkahwinan sehingga mereka tidak menumpukan masa dan usaha yang diperlukan untuk membuat keputusan yang baik. Jika anda ingin memastikan perkahwinan yang memuaskan dan berkekalan, timbangkan factorfaktor berikut : 1. TEMPOH MASA PERKENALAN. Kajian menunjukkan bahawa pasangan yang telah berkenalan selama dua tahun atau lebih kesemuanya lebih berpuas hati dengan perkahwinan berbanding pasangan yang berkenalan dalam jangka masa yang lebih pendek. Apabila pasangan bersedia mengambil keputusan yang melibatkan perkahwinan selepas hanya berkenalan selama beberapa bulan, keputusan itu kebanyakannya lebih berdasarkan khayalan dan kurang berdasarkan hakikat . 2. MEMILIH PASANGAN SENDIRI Orang sering memilih pasanagn semata mata untuk menggembirakan orang lain ayah , ibu atau kerana orang menyuruh mereka berkahwin. Tetapi amat penting agar orang yang hendak kahwin itu sendiri gembira denagn pilihannya. Keputusan anda hendaklah dibuat berasaskan keperluan dan impian anda sendiri. Anda juga patut mendengar pendapat sahabat handai dan kaum keluarga dengan teliti, tapi jangan sampai biarkan orang lain memilih pasangan hidup anda.

3. HARAPAN YANG TIDAK WAJAR TENTANG PERKAHWINAN Kebanyakan rumah tangga gagal kerana tidak mendapat apa yang mereka impikan sebelum berkahwin. Ramai lelaki dan wanita memasuki alam perkahwinan dengan sangkaan bahawa pasangan mereka akan memenuhi semua keperluan mereka dan bahawa perasaan romantik mereka semasa bercinta akan kekal abadi. Sebenarnya rumah tangga yang bahagia memerlukan begitu banyak usaha, kesabaran dan ketabahan. 4. MASALAH KEPERIBADIAN DAN TINGKAH LAKU Keperibadian dan tingkah laku tidak akan hilang apabila anda berkahwin. Jika terdapat cirri-ciri keperibadian dan tingkah laku pasangan anda yang menimbulkan persoalan, seperti cemburu, panas baran, tidak bertanggungjawab, tidak jujur dan degil. Tanya diri sendiri sama anda sanggup untuk menghabiskan masa anda sehingga ke akhir hayat untuk menangani masalah ini. Nyata sekali , jika pasangan yang dalam pertimbangan itu menghadapi masalah dadah, kaki botol dan sebagainya , anda sepatutnya memastikan masalah itu telah diselesaikan jauh lebih awal sebelum perkahwinan anda. 5. BANYAK PENGALAMAN HIDUP Pemilihan pasangan hidup melibatkan ramalan tentang bagaimana anda berdua akan hidup bersama sepanjang tahun tahun akan datang. Pengalaman disini bukan bermaksud usia .Pengalaman yang dilalui tidak bergantung dengan usia seseorang. Pengalaman lelaki dan wanita mengharungi susah senang bersama amat bermakna dalam perhubungan. Jika boleh lalui waktu waktu susah dan senang bersama pasangan anda. Ambil contoh yang mudah saja ,misalnya melalui lalu lintas yang sesak, jalan jalan kampung yang becak . Dari situ , dia

akan menunjukkan siapa dirinya yang sebenarnya. 6. BAYANGAN ORANG YANG INGIN ANDA KAHWINI Bayangan ini tidak anda sedari pada umumnya , namun ia amat mempengaruhi anda. Bayangkan dengan jelas sifat-sifat orang yang ingin anda kahwini. Fikirlah dengan panjang dan mendalam tentang faktor - penampilan, kepintaran, pendidikan , kerohanian dan sebagainya. Pemikiran bawah sedar anda boleh menghantui sesuatu hubungan . Berpeganglah pada bayangan anda ini, jika tidak anda akan menginginkan orang lain buat selamanya. 7. PASANGAN YANG BERSIFAT SEAKAN AKAN DIRI ANDA Pasangan yang mempunyai terlalu banyak perbezaan sifat nya , akan memerlukan usaha yang lebih untuk memastikan rumahtangga yang dibina kekal bahagia. Lebih banyak memerlukan toleransi dan pemahaman. Tak ramai pasangan mampu bertindak sebegini. 8. MEMPUNYAI CITA CITA YANG SEIRING Jika orang yang anda kahwini bercita cita jauh lebih rendah atau lebih tinggi daripada anda, mungkin anda berdua akan kecewa. Masalah akan timbul jika anda berusaha mendaki puncak kejayaan tetapi pasangan anda telah berpuas hati dengan apa yang telah anda berdua miliki. Perbezaan sifat mungkin menarik hati ketika sedang melamar , tetapi ia akan menyebabkan banyak kekecewaan sepanjang perkahwinan. 9. KEBOLEHAN BERKOMUNIKASI Kebolehan berkomunikasi sangat penting demi kebahagian rumah tangga. Kesejahteraan perkahwinan bergantung kepada tahap

komunikasi suami isteri. Adalah penting kedua dua pasangan menguasai kemahiran bertutur dan mendengar. Banyak rumah tangga hancur kerana masing masing tidak pandai menyatakan hasrat masing-masing dengan cara yang boleh diterima oleh pasangannya. Hasrat dipendam tanpa komunikasi berkesan. 9. KEBOLEHAN MENYELESAIKAN PERTELINGKAHAN Pasangan perlu tahu yang mereka berkemampuan untuk menyelesaikan pertelingkahan sebelum mereka berkahwin. Jika pasangan tidak tahu cara yang berkesan untuk menangani perselisihan pendapat antara mereka, Rumah tangga mungkin akan runtuh. Banyak rumah tangga runtuh kerana suami isteri tidak tahu menangani perbezaan diri mereka berbanding sebab sebab lain. Amat perlu menilai kemahiran perdamaian masing masing sebelum berkahwin.

25 Perkara yang tidak disukai suami
25 Perkara yang tidak disukai suami 1. Memperkecil suami dihadapan orang lain antara sedar dan tidak. Walaupun ianya benar ie. "hubby i tu kan kan.. siang ikan pun dia tak tau.. bla bla bla " 2. Menggangu suami dengan menelefon dia terlampau selalu sangat dan selalu dimasa yang salah. ie. "hello abang ada meeting ker tu, sorry la cuma nak cakap.. malam nih kita masak sardine jer .. ok tak " 3. Terlalu suka mengemas rumah / mengalihkan barang sampai suami tak jumpa barang-barang yang disimpan beliau.. ie. "kita dah simpan screw drebar tu kat dalam stor, entah la kat atas shelf mana satu.."

4. Mengambil muka surat atau bahagian tertentu dari surat khabar dan menyusun surat khabar dengan cara yang amat salah.. sampai tidak dijumpa mana-mana seksyen yang hendak dibaca. ie. "bang, sport section tu ayang dah buat bungkus belacan.." 5. Memotong mana-mana bahagian majalah dan juga suratkhabar atau apa-apa bahagian dari mana-mana printed matter sampai berlubang sana sini dan sisuami tak sempat baca/tengok ie. "eh.. kita suka la news pasal new peti ais tu.. kita dah potong simpan ..." 6. Menyuruh suami agar membeli itu dan ini dalam perjalanan balik dari opis, sedangkan nak pergi pasar/supermarket cuma esok sahaja atau baru semalam telah ke pasar. ie. "bang.. semalam kita lupa beli garam, gula beras dan susu budak .... boleh singgah tak mana mana .. pleaze " 7. Tidak memberi arahan/instruction yang jelas kepada suami bila menyuruh dia membeli sesuatu dan kemudian memarahkan/menyalahkan suami. ie. "saya kata beli susu cair dan gula melaka, apsal awak beli susu pekat dan gula pasir ... kan lain tu" 8. Membuat temujanji dan aktiviti sosial tanpa mendapat persetujuan suami terlebih dahulu ie. "i dah confirm malam Jumaat nih nak dinner kat rumah cik minah, you tak ada program tahlil kat mana mana kan ?? " 9. Mengubah barang, tempat buku atau tools atau apa-apa setting di PC tanpa memberitahu suami. ie. "screensaver u tentang gambar 1500cc harley tu i dah tertukar jadi gambar bunga ros..." 10. Bercakap/bersembang di telefon dengan kawan-kawan sewaktu malam selepas

10 pm bilamana nak beristirehat dan ber... ber.... ie. " pot pet pot pet pot pet pot pet pot pet pot .." 11. Menjemput tetamu atau sesiapa sahaja datang kerumah tanpa izin suami. ie. "malam nih i jemput lina dan anum datang dinner rumah sebab hubby dia orang outstation, ok kan kan kan " 12. Berpakaian kusut masai dengan t-shirt terkoyak dan kain batik lusuh dan rambut tak terurus serupa langsuyar dan muka tak bermekap serupa mayat dirumah... tapi cukup segak dan cun bila nak keluar rumah. ie. ".. oh baju-baju cantik tu cuma untuk ke kenduri kawin dan dinner jer, kat rumah pakai jeans koyak pun ok kan bang .." 13. Mengambil masa yang cukup lama bila bersiap macam pengantin bila nak keluar kemana-mana dan membuatkan suami tertunggu dan terus tertidur. ie. " sorry la i tak tau baju kurung mana nak pakai la so kena pilih betul betul .." 14. Dengan sengaja atau tidak sengaja terlupa menyuruh maid atau diri sendiri membasuh atau mensterika baju atau seluar yang telah dipilih untuk dipakai dihari berkenaan. ie. " eh baju tu masih berendam dalam besen lagi.. nak pakai jugak ke baju basah tu.." 15. Dengan sengaja atau tidak sengaja menyebelahi anak anak bila suami sedang hot dengan budak budak tu.. ie. ".. eh biarlah budak budak tu pergi slumber party, bukan nak tinggal rumah kawan dia tu seminggu.." 16. Tidak suka mandi dan bersiap awal pada hari cuti dan hanya bersiap bila nak dekat asar sahaja. ie. ",, nak mandi buat apa awal awal bukan nak pergi jalan jalan mana pun.." 17. Suka melengah lengah kan masa bila nak bersolat berjemaah atau

beribadat dengan melencong ke dapur, bilik budak budak atau buat benda benda lain. ie. ".. awak solatlah dulu, saya nak abiskan memasak nih.." 18. Mengganggu suami yang sedang tengah tengok tv. ie. "pasukan manchester tu sampai mati tak akan dapatkan kalahkan liverpool, mari tolong saya potong ayam nih.." 19. Asyik bercerita tentang diri sendiri tanpa memberi peluang pada suami untuk bercerita jugak. ie. " u tau tak kat opis tadi, i rasa nak tembak client tu u tau tak.. then lagi, waktu balik tadi nasib baik tak langgar .. then lagi u tak tak ... then today.. then tadi.. u tau tak... semalam u nak tau.... bla bla bla bla." 20. Membebel dan berleter tak renti-renti tentang hal-hal yang amat kecil dan di ulang tayang semula tiap tiap hari. ie. " i dah kata jangan kasi budak budak tu handphone, kan sekarang dah ... bill bla bla bla bergayut bla bla bla bla... ini semua salah you " 21. Memfitnah dan menuduh suami tanpa usul periksa. ie. " eh cik abang, awak nih ada affair ke apsal sms beep beep beep tak henti henti nih... betina mana pulak awak nak nih..." 22. Menceritakan hal rumah tangga pada orang lain. ie. ".. eee u tau tak hubby i tu..." 23. Dengan sengaja atau tidak, gagal memasak masakan yang suami nak makan. ie. ".. apsal u tak cakap tadi kata u nak makan gulai kari dan rojak pasembor... i dah masak gulai asam pedas dan rojak singapore .." 24. Meminjamkan harta-benda suami pada orang lain tanpa kebenaran. ie. ".. adik u datang tadi nak pinjam mouse, sebab dia

punya dah rosak.." DAN AKHIR SEKALI 25. Sengaja melengahkan untuk masuk tidur tanpa sebab-sebab yang munasabah. ie. ".. you tidurlah dulu, i nak habiskan tengok drama nih dulu then nak kacau tepung siap siap untuk breakfast dan nak masukkan pakain dalam laundry then kemudian nak tanam padi belakang rumah then nak menuai sekali....." Kepada semua isteri2 dan bakal isteri tu pandai2 la ambik hati suami, jangan bagi chance langsung untuk diorang cari alasan...

10 SITUASI LELAKI YG HARUS WANITA FAHAMI Lelaki...
10 SITUASI LELAKI YG HARUS WANITA FAHAMI Lelaki... 1. Bila si dia sibuk........ Jangan pula kamu terhegeh-hegeh meminta si dia menjemput kamu di tempat kerja ataupun menemani kamu pergi membeli-belah. 2. Bila si dia ego....... Jangan sesekali kamu mempersoalkan tentang keegoan bila sikap sebegini sedang menguasai dirinya. Lelaki amat payah utk mengakui dirinya ego sebaliknya berpendapat ianya ketegasan. 3. Bila si dia romantik........ Ajaklah si dia bersiar-siar di tepi pantai ataupun makan malam di bawah cahaya lilin sambil mengenangi saatsaat manis pertemuan pertama dan jgn lupa selit sekali perancangan utk masa depan bersama. 4. Bila si dia panas baran........ Jgn membuat sesuatu yg boleh menyemarakkan lagi perasaan marahnya. Cuba kamu berdiam diri

dulu sampai kemarahan reda. 5. Bila si dia penat....... Jgn mengadu perkara ataupun bercerita ttg hal yg remeh. Dalam saat sebegini si dia hanya perlu rehat yg secukupnya dan jgn memaksa dia membuat sesuatu yg boleh menambah kepenatan. 6. Bila si dia pentingkan diri sendiri......... Cuba berterus-terang dan meluahkan rasa tidak puas hati kamu tentang sikapnya itu. Kamu patut bersikap terbuka dan memintanya supaya mengimbangi pendapat kamu juga. Jgn lupa utk bertoleransi antara satu sama lain. 7. Bila si dia mengongkong..... Kalau kamu memberontak, pasti akan dimarahinya. Tapi kalau menurut saja katanya takut menjejaskan diri sendiri. Utk itu, kamu perlu berkata padanya utk membiarkan kamu membuat keputusan sendiri asalkan tidak menjejas hubungan kamu berdua. 8. Bila si dia selamba....... Cuba tarik perhatian si dia. Contohnya membuat sesuatu yg boleh menarik minatnya. Orang yg selamba ini selalunya ingin kita yg memulakan dahulu. Oleh sebab itu, kamu patut merancang sesuatu bagaimana utk menarik perhatiannya. 9. Bila si dia curang..... Jgn tuduh tanpa usul periksa. Jika benar si dia curang, bersemuka dan tanya dengan si dia mengapa bersikap begitu. Tapi kalau si dia tetap dengan keputusannya, eloklah kamu sendiri yg berundur dulu sebelum makin parah kelukaan hati. 10. Bila si dia lurus bendul...... Memang kamu boleh mengambil kesempatan ke atas dirinya tetapi jgn sampai memperlekehkan setiap tindak tanduknya. Kamu patut menjadi perangsang padanya dan mengatakan yg si dia mampu membuat keputusan sendiri tanpa mengharapkan org lain sangat.

Analisis peribadi dengan bulan kelahiran .. Berikut disenaraikan kajian mengenai bulan dan sikap anda, yang telah dijalankan oleh Yang Berbahagia Dato' Dr. Fadzilah Kamsah. Artikel ini diambil dari Ruangan Artikel myMasjid. Anda boleh menyemak sendiri ciri-ciri ini dalam diri anda dan menjadi salah satu pengetahun untuk mengenali sahabat dan muhasabah diri. JANUARI Bercita-cita tinggi dan orangnya serius, suka mendidik dan dididik. Sangat mudah melihat kelemahan orang dan suka mengkritik. Rajin dan setiap yang dibuat nampak keuntungan. Suka pada kecantikan, kekemasan dan teratur. Bersifat sensitif dan berfikiran mendalam. Pandai mengambil hati orang lain. Pendiam kecuali telah dirangsang. Agak pemalu dan mempunyai daya tumpuan yang sangat tinggi. Mudah mendisiplinkan diri sendiri. Badannya sihat tetapi mudah diserang selsema. Bersikap romantik tetapi tidak pandai memperlihatkannya. Cukup sayang pada kanak-kanak. Suka duduk di rumah. Setia pada segala-galanya. Perlu belajar kemahiran bersosial. Sifat cemburu yang sangat tinggi FEBRUARI Berfikiran abstrak. Sukakan benda yang realiti dan abstrak. Bijak dan pintar Berpewatakan yang mudah berubah. Mudah menawan orang lain. Agak pendiam. Pemalu dan rendah diri. Jujur dan setia pada segalanya. Keras hati untuk mencapai matlamat. Tidak suka dikongkong. Mudah memberontak apabila dikongkong. Suka kegiatan yang lasak. Emosinya mudah terluka dan sangat sensitif. Mudah mempamerkan marahnya. Tidak suka benda yang remeh-temeh. Suka berkawan tapi kurang mempamerkannya. Sangat berani dan suka

memberontak. Bercita-cita tinggi, suka berangan-angan dan ada harapan untuk merealisasikan impiannya. Pemerhatian yang tajam. Suka hiburan dan sukan. Suka benda yang bersifat seni. Sangat romantik pada dalaman tetapi tidak pada luaran. Berkecenderungan pada benda yang tahyul. Amat mudah dan boleh menjadi terlalu boros. Belajar untuk mempamerkan emosi. MAC Berpesonaliti menarik dan menawan. Mudah didampingi. Sangat pemalu dan pemendam rasa. Sangat baik secara semulajadi, jujur pemurah dan mudah simpati. Sangat sensitif pada perkataan yang dituturkan dan alam persekitaran. Suka pada kedamaian. Sangat peka pada orang lain. Sesuai dengan kerjaya yang memberi khidmat kepada orang lain. Tidak cepat marah dan sangat amanah. Tahu membalas dan mengenang budi. Pemerhatian dan penilaian yang sangat tajam. Kecenderungan untuk berdendam jika tidak dikawal. Suka beranganangan. Suka melancong. Sangat manja dan suka diberi perhatian yang sangat tinggi. Kelam kabut dalam memilih pasangan. Suka dengan hiasan rumahtangga. Punya bakat seni dalalm bidang muzik. Kecenderungan pada benda yang istimewa dan baik. Jangan terlalu mengikut selera atau perasaan APRIL Sangat aktif dan dinamik. Cepat bertindak membuat keputusan tetapi cepat menyesal. Sangat menarik dan pandai menjaga diri. Punya daya mental yang sangat kuat. Suka diberi perhatian. Sangat diplomatik (pandai memujuk ). Berkawan dan pandai menyelesaikan masalah orang. Sangat berani dan tiada perasaan takut. Suka perkara yang mencabar, pengasih, penyayang, sopan santun dan pemurah. Emosi cepat terusik. Cuba kawal perasaan. Kecenderungan bersifat pendendam. Agresif dan kelam kabut dalam membuat keputusan.

Kuat daya ingatan. Gerak hati yang sangat kuat. Pandai mendorong diri sendiri dan memotivasikan orang lain. Berpenyakit disekitar kepala dan dada. Sangat cemburu dan terlalu cemburu MEI Keras hati & degil. Kuat semangat & bermotivasi tinggi. Pemikiran yang tajam. Mudah marah apabila tidak dikawal. Pandai menarik hati & perhatian orang lain . Perasaan yang amat mendalam. Cantik dari segi mental & fizikal. Tidak perlu dimotivasikan. Tetap pendirian, tetapi mudah dipengaruhi oleh orang lain. Mudah dipujuk. Bersikap sistematik (otak kiri). Suka berangan. Kuat daya firasat memahami apa yang terlintas di hati orang lain tanpa diberitahu. Bahagian telinga & leher mudah diserang penyakit. Daya khayalan yang tinggi. Permikiran yang tajam. Pandai berdebat. Fizikal yang baik. Kelemahan sistem pernafasan. Suka sastera, seni & muzik serta melancong. Tidak berapa suka duduk di rumah. Tidak boleh duduk diam. Tidak punya ramai anak. Rajin dan bersemangat tinggi. Agak boros. JUN Berfikiran jauh & berwawasan. Mudah ditawan kerana sikap baik. Berperangai lemah lembut. Mudah berubah sikap, perangai, idea dan mood. Idea yang terlalu banyak di kepala. Bersikap sensitif. Mempunyai pemikiran yang aktif (sentiasa berfikir). Sukar melakukan sesuatu dengan segera. Bersikap suka menangguh-nangguh. Bersikap terlalu memilih & mahukan yang terbaik. Cepat marah & cepat sejuk. Suka bercakap & berdebat. Suka buat lawak & bergurau. Otaknya cerdas berangan-angan. Mudah berkawan & pandai berkawan. Orang yang sangat tertib. Pandai mempamerkan sikap. Mudah kecil hati. Mudah kena selsema. Suka berkemas. Cepat rasa bosan. Sikap terlalu memilih & cerewet. Kurang mempamerkan perasaan. Lambat untuk sembuh apabila terluka hati. Suka pada barang yang berjenama.

Mudah menjadi eksekutif. Kedegilan yang tidak terkawal. Sesiapa yang memuji, dianggap musuh. Siapa yang menegur dianggap kawan. JULAI Sangat suka didamping. Banyak berahsia dan sukar dimengerti terutamanya lelaki. Agak pendiam kecuali dirangsang. Ada harga dan maruah diri. Tak suka menyusahkan orang lain tapi tidak marah apabila disusahkan. Mudah dipujuk dan bercakap lurus. Sangat menjaga hati orang lain. Sangat peramah. Emosi sangat mendalam tapi mudah terluka hatinya. Berjiwa sentimental. Jarang berdendam. Mudah memaafkan tapi sukar melupakan. Tidak suka benda remehtemeh. Membimbing cara fizikal dan mental. Sangat peka, mengambil berat dan mengasihi serta penyayang. Layanan yang serupa terhadap semua orang. Tinggi daya simpati. Pemerhatian yang tajam. Suka menilai orang lain melalui pemerhatian. Mudah dan rajin belajar. Suka muhasabah diri. Suka mengenangkan peristiwa atau kawan lama. Suka mendiamkan diri. Suka duduk di rumah. Suka tunggu kawan tapi tak cari kawan. Tidak agresif kecuali terpaksa. Lemah dari segi kesihatan perut. Mudah gemuk kalau tak kawal diet. Minta disayangi. Mudah terluka hati tapi lambat pulih. Terlalu mengambil berat. Rajin dalam membuat kerja OGOS Suka berlawak. Mudah tertawan padanya. Sopan santun dan mengambil berat terhadap orang lain. Berani dan tidak tahu takut. Orangnya agak tegas & bersikap kepimpinan. Pandai memujuk orang lain. Terlalu pemurah & bersikap ego. Nilai harga diri yang sangat tinggi. Dahagakan pujian. Semangat juang yang luar biasa. Cepat marah & mudah mengamuk. Mudah marah apabila cakapnya dilawan. Sangat cemburu. Daya pemerhatian yang tajam & teliti. Cepat berfikir. Fikiran yang berdikari. Suka memimpin & dipimpin. Sifat suka

berangan. Berbakat dalam seni lukis, hiburan & silat. Sangat sensitif tapi tidak mudah merajuk. Cepat sembuh apabila ditimpa penyakit. Belajar untuk bertenang. Sikap kelam kabut. Romantik, pengasih dan penyayang. Suka mencari kawan SEPTEMBER Sangat bersopan santun & bertolak ansur. Sangat cermat, teliti & teratur. Suka menegur kesilapan orang lain & mengkritik. Pendiam tapi pandai bercakap. Sikap sangat cool, sangat baik & mudah simpati. Sangat perihatin & terperinci, amanah, setia & jujur. Kerja yang dilakukan sangat sempurna. Sangat sensitif yang tidak diketahui. Orang yang banyak berfikir. Daya pentaakulan yang baik. Otak bijak & mudah belajar. Suka mencari maklumat. Kawal diri dari terlalu mengkritik. Pandai mendorong diri sendiri. Mudah memahami orang lain kerana banyak menyimpan rahsia. Suka sukan, hiburan & melancong. Kurang menunjukkan perasaannya. Terluka hatinya sangat lama disimpan. Terlalu memilih pasangan. Sukakan benda yang luas. Bersistematik. OKTOBER Suka berbual. Suka orang yang sayang padanya. Suka ambil jln tengah. Sangat menawan & sopan santun. Kecantikan luar & dalam. Tidak pandai berbohong & berpura-pura. Mudah rasa simpati, baik dan mementingkan kawan. Sentiasa berkawan. Hatinya mudah terusik tetapi merajuknya tak lama. Cepat marah. Macam pentingkan diri sendiri. Tidak menolong orang kecuali diminta. Suka melihat dari perspektifnya sendiri. Tidak suka terima pandangan orang lain. Emosi yang mudah terusik. Suka berangan & pandai bercakap. Emosi yang kelam kabut. Daya firasat yang sangat kuat (terutamanya perempuan). Suka melancong, bidang sastera & seni. Pengasih, penyayang & lemah lembut. Romantik dalam percintaan. Mudah

terusik hati & cemburu. Ambil berat tentang orang lain. Suka kegiatan luar. Orang yang adil. Boros & mudah dipengaruhi persekitaran. Mudah patah semangat NOVEMBER Banyak idea dalam perkara. Sukar untuk dimengertikan atau difahami sikapnya. Berfikiran kehadapan. Berfikiran unik dan bijak. Penuh dengan idea-idea baru yang luarbiasa. Pemikiran yang tajam. Daya firasat yang sangat halus dan tinggi. Sesuai jadi seorang doktor. Cermat dan teliti. Personaliti yang dinamik. Sifat yang berahsia, pandai mencungkil dan mencari rahsia. Banyak berfikir, kurang bercakap tetapi mesra. Berani, pemurah setia dan banyak kesabaran. Terlalu degil dan keras hati. Apabila berkehendak sesuatu, akan diusahakan sehingga berjaya. Tak suka marah kecuali digugat. Mudah ambil berat terhadap orang lain. Pandai muhasabah diri. Cara berfikir yang lain dari orang lain. Otak yang sangat tajam. Pandai mendorong diri sendiri. Tidak hargai pujian. Kekuatan semangat dan daya juang yang sangat tinggi apabila berkehendak sesuatu. Cuba sampai berjaya. Badan yang sasa. Kasih sayang dan emosi yang sangat mendalam dan romantik. Tidak pasti dengan hubungan kasih sayang. Suka duduk d irumah. Sangat rajin dan berkemampuan tinggi. Amanah, jujur, setia dan pandai berahsia. Tidak berapa berjaya dalam mengawal emosi. Bercita-cita tinggi. Perangai tidak dapat diramal dan mudah berubahubah DISEMBER Sangat setia dan pemurah. Bersifat patriotik. Sangat aktif dalam permainan dan pergaulan. Sikap kurang sabar dan tergesa-gesa. Bercita-cita tinggi. Suka menjadi orang yang berpengaruh dalam organisasi. Seronok bila didampingi. Suka bercampur dengan orang. Suka dipuji, diberi perhatian dan dibelai. Sangat jujur, amanah dan

bertolak ansur. Tidak pandai berpura-pura. Cepat marah. Perangai yang mudah berubah-ubah. Tidak ego walaupun harga dirinya sangat tinggi. Benci pada kongkongan. Suka berlawak. Pandai buat lawak dan berfikiran logik
D I C ATAT O L E H M U H A M M A D D I 1 : 1 2 P M

0 ULASAN: Catat Ulasan Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama Langgan: Catat Ulasan (Atom)
WA K T U S O L AT

http://www.waktusolat.net/widget/green.css" rel="stylesheet" type="text/css">

ISLAMIC HIJRI CALENDAR

ARKIB BLOG

► 2009 (83) o ► Ogos (17)

  

  

Kuliah Dhuha oleh Syaikh Rohimuddin Nawawi alBant... Pengajian Kitab bersama Sheikh Muhamad Fuad Kamalu... Jadual Tafaqquh Fid Din Sepanjang Ramadhan Pengajian Ilmu hujung Minggu Ini 14-16 Ogos 2009 TAHLIL PERDANA SEMPENA RAMADHAN AL MUBARAK Pengagian Ilmu oleh Tok2 Guru(15-16 Ogos 2009) Hukum Solat Dan Doa Pada Malam Nisfu Sya'ban Pengajian Kitab bersama Sheikh Muhamad Fuad Kamalu...

o

Majlis Ilmu Dari Buku Habib Abdullah bin Alwi Al-H...  Nisfu Sya'baan  Majlis Maulid di Masjid Al Bukhary  Amalan malam Nishfu Sya'ban  Shalat tasbih dan shalat nisfu sya’ban itu bid’ah ...  Membaca Yasin 3 Kali Di Malam Nisfu Sya'ban  Majlis Sambutan Malam Nisfu Sya'aban  Pengajian Kitab bersama Sheikh Muhamad Fuad Kamalu...  Jadual Kuliah Ustaz Muhammad Fuad Kamluddin alMal... ► Julai (9)

o

Malam Aspirasi Generasi Salahuddin - 1 Ogos 2009  Jadual Majlis Pengajian Kitab Bulan : Julai/Ogos 2...  Sambutan Israk Wal Mikraj - Jumaat Ini  Malam Ini Majlis Ilmu Di Surau Kemensah  Jemputan Majlis Bacaan Ratib Al-Attas & AsmaulHusn...  ISTILAH WAHHABIY  Jadual Pengajian Syeikh Fuad Kamaluddin Julai 2009...  Kuliah Pengajian Syeikh Fuad Kamaluddin  Munajat Perdana, 4 Julai 2009 Malam Ini ► Jun (7)

o

IHYA' AWAL RAJAB BERSAMA SYEIKH FUAD KAMALUDDIN  DAKWAH PARA SADAH KE NUSANTARA - ASTRO BERNAMA (ch...  Program Syaikh Nuruddin di Kedah/Pahang/N.S  Ibnu Taimiah&Ibnu Qayyim Adalah MUJASSIMDr.Yusuf...  Tulisan Terbaik(Pondok Habaib)  JADUAL PENGAJIAN ILMU BULAN JUN 2009  Pengajian Oleh Sheikh Muhamad Fuad Al Maliki di Pu... ► Mei (17)

o o o o •

► ► ► ►

Sheikh Muhamad Fuad Kamaluddin di Masjid Al Hidaya...  Pengajian Kitab bersama Sheikh Muhamad Fuad Kamalu...  SERTAILAH PROGRAM MUFTI MELAKA BERSAMA UMMAH.  AHLULBAIT: PERANAN DAN TANGGUNG JAWAB  Pengajian Kitab bersama Sheikh Muhamad Fuad Kamalu...  Majlis Ilmu Dari Buku Habib Abdullah bin Alwi Al-H...  MAJLIS PENGAJIAN INTENSIF KITAB TURATH I'TIQAD ASW...  Pengajian Kitab bersama Sheikh Muhamad Fuad Kamalu...  Hakikat Sebuah Kebenaran : Tugas Membela Mufti Yan...  Nizar menteri besar sah Perak  Madras Nur  Kelompok Al-Mutanattiun : Wahabbikah mereka?  PUSTAKA IMAM SYAFIE ...?  BLOG YANG DIBANGUNKAN OLEH ORANG KUAT SURAU TAMAN ...  SURAU AL-NAIM SEK 6 WANGSA MAJU MEMBERI LALUAN KEP...  JADUAL PENGAJIAN ILMU BULAN MEI 2009  PEMBATALAN PROGRAM LAWATAN HABIB UMAR KE MALAYSIA April (9) Mac (10) Februari (10) Januari (4)

► 2008 o ► o ► o ►

(101) Disember (12) November (12) Oktober (4)

o o o o o o •

► ► ► ► ► ►

September (28) Ogos (10) Julai (1) Mei (3) Mac (21) Januari (10)

► 2007 (10) o ► Disember (9) o ► November (1) ► 2006 o ► o ► o ► ▼ 2005 o ► o ► o ▼ (33) Julai (20) Februari (10) Januari (3) (99) Disember (4) November (6) Oktober (33)
   

         

Perkahwinan Berasaskan Ibadah Jamin Kebahagiaan ASAS PEMBENTUKAN KELUARGA BAHAGIA 10 Faktor Memilih Pasangan 10 SITUASI LELAKI YG HARUS WANITA FAHAMI Lelaki...... 25 Perkara yang tidak disukai suami 50 Cara Utk Menghapuskan Teman On-Line 8C SEBAB SUAMI BENCI ISTERI 8G pada lelaki yang dibenci oleh wanita Analisis peribadi dengan bulan kelahiran .. Kepupusan Sifat kelelakian : tanda akhir zaman... Cemburu Untuk apa punya zuriat? PEREMPUAN, ISTERI DAN... POLIGAMI DOSA MENGUMPAT HANYA BOLEH DIAMPUN OLEH MANGSA

o

12 Sifat SAHABAT  KASIHNYA Allah PADA WANITA  Wanita Tomboy  Membina Rumahtangga Bahagia  RUMAHKU SYURGAKU  BOLEHKAH ISTERI MENUNTUT HAKNYA?  SUAMI YANG LALAI DALAM TANGGUNGJAWAB  Menyatakan Kasih Sayang Kepada Sang Isteri  Pesan Untuk Sang Suami  Tips Untuk Sang Isteri  TANGGUNGJAWAB ISTERI  Pengajaran Anggota Keluarga  PENGHULU WANITA DI SYURGA  RAMADHAN:BULAN RAHMAT,BERAMAL SOLEH DAN BERPUASA  NAFKAH BATIN: BUKAN HANYA KEPERLUAN SEKS  TANGGUNGJAWAB SUAMI DALAM NAFKAH HARTA  TANGGUNGJAWAB SUAMI  Bintik putih tidak berbahaya  Lambatkan proses ejakulasi ► September (56)

S E N A R A I B L O G S AYA

TAJDID SEGAR TAJDID SEBENAR
Tarawih vs Fardhu - Dakwah Tajdid Segar mengajar kita supaya bijak memilih antara ‘YANG PENTING’ dengan ‘YANG LEBIH PENTING’, dan antara ‘YANG UTAMA’ dengan ‘YANG LEBIH UTAM...
1 hari yang lalu

BAHRUS SHOFA

Inhaler - Dr. Gibril Haddad - Ini jawapan Syaikh Dr. Gibril Fouad Haddad berhubung penggunaan inhaler bagi yang berpuasa. Harap ada manfaatnya bagi sesiapa yang berhajat. Di akhirnya ad...
2 beberapa hari yang lalu

Kecintaan dan Kasih Sayang Kepada Ahlul Baiyt
Berapa Jumlah Rakaat Solat Tarawih ? Habib Munzir - Berapa sih jumlah shalat tarawih itu ? ada 8 , 20 , 36 Published by Syafii on August 19, 2009 under Ramadhan 1430 H Sudah merupakan kewajaran adanya perbed...
3 beberapa hari yang lalu

al-fanshuri

Diskusi ilmiyyah : Isu-isu Aqidah - Tajuk: Pemahaman Yang Shohih Ayat-ayat Dan Hadits-hadits Mutasyabihat Menurut Ahl Sunnah Wa al-JamaahMaklumat Lanjut Dapatkan di Blog Majlisilmu
3 beberapa hari yang lalu

Majlis Ilmu

Diskusi ilmiyyah : Isu-isu Aqidah - Diskusi ilmiyyah : Isu-isu Aqidah Tajuk: Pemahaman Yang Shohih Ayat-ayat Dan Hadits-hadits Mutasyabihat Tempat: Bilik Seminar, Kolej Darul Hikmah, Sg. Rama...
3 beberapa hari yang lalu

al-Haqir ila ALLAH al-Ghaniy ::almukminun

- *PERIHAL MEMBATALKAN PUASA* *‫الحمد ل والصلة والسلم على رسول ال‬ ‫* * **وعلى آله وأصحابه ومن نصره وواله‬Al-Haqir Ila ALLAH Al-QAWWIYY : Almukminun* ...
4 beberapa hari yang lalu

ISLAM vs WAHHABI

HIZBU TAHRIR MENGKAFIRKAN PEMIMPIN ISLAM WALAUPUN MEREKA BERPUASA DAN SOLAT - BAHAYA HIZBU TAHRIR KE ATAS MASYARAKAT ISLAM DI MALAYSIA KERANA MENGHUKUM UMAT ISLAM YANG BERPUASA DAN MENUNAIKAN SOLAT SEBAGAI KAFIR TERKELUAR DARI ISLAM.WA...
4 beberapa hari yang lalu

AKIDAH AHLUL HAQ

KHAWARIJ MODEN - Negara yang permai hancur sekelip mata bila wujudnya golongan ekstremis Khawarij ialah golongan yang mendurhakai pemerintahan Sayyidina Ali *Karramallahu ...
5 beberapa hari yang lalu

Mingguan Wahabi
Ramadhan Bulan Kebaikan - Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, sesungguhnya kehadiran ramadan sentiasa dinantikan oleh semua umat Islam di seluruh dunia yang terdapat padanya...
5 beberapa hari yang lalu

Raja Ahmad Mukhlis' Site

Suatu Kehadiran... - Bulan Ramadhan bukan hadir lagi, tetapi ianya kini hadir. Ramadhan yang hadir kini bukan Ramadhan yang pernah hadir kepada kita suatu ketika dahulu. M...
1 minggu yang lalu

...BICARA RASA SEORANG HAQIR...

saat madrasah ramadhan datang bertamu.. - Hati berdebar. Nurani bergetar.Bagaimana langkah ini akan kuhayun ke gerbang madrasah ramadhan yang begitu mulia. Istimewa pada pandangan Allah dan Rasul...
1 minggu yang lalu

:: Laman Informasi Pondok Tampin :: ‫الهى أنت مقصودى ورضاك‬ ‫مطلوبى أعطنى محبتك ومعرفتك‬

Ramadhan al Mubarak. - Ramadhan Karim... Ya Allah daku berpuasa kerana Mu ya Allah. 1. memperbaiki adab-adab puasa 2.oo allah 3. contoh Doa/selawat sepanjang puasa.. doa ram...
1 minggu yang lalu

Pro Tajdid
Pupus Bahasa - Oleh Aqil Fithri Dewasa ini, frasa "Bahasa Melayu Bahasa Ilmu" sudah kian asing. Apa yang terpapar sekarang ialah, Bahasa Melayu tidak lagi digunakan dalam...
4 beberapa minggu yang lalu

catatan.. dari desa...

perantau... - *** * Perantau... Musafir perjuangan, Tabahkanlah hatimu, Berjuang di rantau orang, Sedih pilu hanya enagkau yang tahu. Ingatan ayah dan ibu, Janganlah...
4 beberapa minggu yang lalu

MASJID AL-FALAH USJ 9 (MAF)
- *FORUM PERDANA * *SEMPENA ISRAK MIKRAJ * *Tarikh & Masa :* HARI AHAD 19 JULAI 2009 M *26 REJAB 1430 H* SELEPAS SOLAT MAGHRIB Ahli Panel : · *Ybhg d...
1 bulan yang lepas

Al-Ashairah:
Kebathilan Tauhid Tiga T (Siri 1) - Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam, Selawat dan Salam ke atas Rasulullah SAW, rahmat ke seluruh alam,...
2 beberapa blan yang lalu

Sejenak Bertafakur

Madrasah Tarbiyyah semakin hampir - "Ya Allah, berkatilah kami di bulan Rejab dan Syaaban dan panjangkanlah umur kami agar sampai kami ke bulan Ramadhan al-Mubarak."
2 beberapa blan yang lalu

.:::HuMaiR:::.
Sempena Hari Keluarga 09 - *RISALAH SEMPENA HARI KELUARGA 09 (3)* * * ‫ السلم عليكم ورحمة ال وبركاته‬Sahabat-sahabat yang dikasihi, Bertemu lagi dalam risalah ketiga sempena...
2 beberapa blan yang lalu

WARKAH DR SIDEK BABA
SENARAI WARKAH - [ REMAJA ] 1. Pelajar penyokong reformasi? -Kesedaran politik tidak bermakna aktif berpolitik - Dr. Sidek 2. Zaman remaja permulaan baik untuk ...
2 beberapa blan yang lalu

ULAMA NUSANTARA
SENARAI ARTIKEL ULAMA NUSANTARA - Peranan ulama dalam silat KARYA-KARYA ULAMA PATANI Karya ulama Patani dalam ilmu usuluddin dan tasawuf Peranan ulama Patani di dunia perantauan Peranan ...
2 beberapa blan yang lalu

Jihad Wahabi

Wahabi Boleh Meliwat dan kaitannya dengan DR MAZA GEMPAR!!!!!Nauzubillah!!!!Inilah yang boleh saya katakan apabila mengetahui Asri mengatakan ada ulama menghalalkan liwat. Sedangkan hukum nya sudah jelas,...
3 beberapa blan yang lalu

Tokoh Islam

Ibnu Nafis - Penemu Saluran Darah - *‘Alaudin Abu al ‘ala Ali bin Abi al- Hazam al-Quraisy al-Misri. Dilahirkan di Damsyik, Syria dan meninggal dunia di Kaherah, Mesir. Mempelajari kedoktora...
5 beberapa blan yang lalu

Kenali Virus Anda !!
Mendedahkan Kesesatan Wahhabi Adalah Langkah Perpaduan Ummah - *Wahabi merosakkan perpaduan islam,* *kritikan terhadap Wahabi bukan bermakna ingin menggalakkan perpecahan,* * bahkan INI adalah langkah langkah **PENC...
9 beberapa blan yang lalu

alsakhawiey

KAJIAN RINGKAS:PEJUANG AHLI SUNNAH - AL- MUHADDIS SYEIKH ABDULLAH AL HARARI *Nama dan Tempat Lahirnya* Beliau adalah seorang yang alim, *al Muhaddis*, pakar dalam ilmu Feqah , dan kuat berhu...
11 beberapa blan yang lalu

PONDOK VS WAHHABI

TAKZIAH & PUJIAN - (Ketua Pengarah JAKIM : Dato' Hj Wan Mohammad Dato' Syeikh Abd Aziz.) Jenazah Syeikh Abdullah sewaktu dikelurkan untuk disemadikan berdekatan Masjid ...
11 beberapa blan yang lalu

MENELUSURI PEMIKIRAN FIRAQ
::ORANG AWAM DLM MELAZIMI AL-SUNNAH WAL JAMAAH:: - Ahli Sunnah Wal Jamaah walaupun asas pengiktibarannya adalah pada dasar dan pemimpin yang terdiri dari para Ulama Islam. Tetapi pengikut2 dan Pendokong2 Ah...
1 tahun yang lalu

MY Je_BLOG

Syekh H. Muhammad Zaini Abd. Ghani - Alimul 'allamah Al 'Arif Billah Asy-Syekh H. Muhammad Zaini Abd. Ghani bin Al 'arif Billah Abd. Ghani bin H. Abd. Manaf bin Muh. Seman bin H. M, Sa'ad bin ...
1 tahun yang lalu

Roudhah.Net
Ahli sunah larang ithbat tempat bagi Allah 1 tahun yang lalu

Mahir Al-Hujjah ‫َاهِر ال ُ ّة‬ ‫حج‬ ‫م‬
LAMAN MENARIK

• • • • • • • • • • •

RUMAHTANGGA BAHAGIA MELAYUCYBERX AHLULBAIT AL-HAWI ASYRAAF BAHRUS SHOFA PROTAJDID BICARA SUFI MALAKIAN AL FANSHURI MUKHLIS

PA U TA N D A R I B L O G L A I N

Web Pages referring to this page

Link to this page and get a link back!

WORLD CLOCKS

LANGGAN

Atom Catatan Atom Ulasan
PENGIKUT

M E N G E N A I S AYA MUHAMMAD

Kasih Sayang hanya kerana Allah S.W.T
L I H AT P R O F I L L E N G K A P S AYA

M EL A Y UC Y B ER WEB B LO G
M E L AY U C Y B E R W E B B L O G A D A L A H ' K H A Z A N A H I L M U WA R I S A N B A N G S A ' D A L A M M E N I N G K AT K A N I L M U P E N G E TA H U A N D A N I N T E L E K T U A L B A N G S A M E L AY U D I A L A F B A R U . M E N Y E D I A K A N P E L B A G A I M A K L U M AT I L M I A H D A N B I S TA R I U N T U K S A N TA PA N R O H A N I D A N J A S M A N I B A N G S A M E L AY U .

I S N I N , O K TOB E R 0 3 , 2 0 0 5

Lambatkan proses ejakulasi
Lambatkan proses ejakulasi

ADAKAH kekerapan minum minuman sejuk (berais) boleh mengurangkan ketahanan zakar dan mengakibatkan cepat klimaks atau ejakulasi? Jika ia benar, bagaimana kaedah sesuai untuk melambatkan proses ejakulasi? SYAM, Yan, Kedah. EREKSI adalah semula jadi bagi semua lelaki. Apabila lelaki dapat mengawal tahap kepadatan ereksi dan rangsangan sentuhan yang dialami penghujung ereksi, maka dia dapat mengawal ejakulasi. Lelaki yang pernah mengamalkan onani secara mengawal rangsangan dan sengaja melengah-lengahkan ejakulasi dapat mengawal ejakulasi apabila dia berdampingan dengan pasangan. Sebaliknya bagi lelaki yang mengamalkan onani secara membuta tuli, iaitu merangsang zakar dan cepat memancutkan air mani, dia bakal mengalami cepat klimaks apabila bersetubuh dengan pasangannya. Minum ais atau makan makanan ‘sejuk’ seperti tembikai tidak memberi apa-apa kesan negatif kepada ereksi dan kemampuan atau daya tahan ejakulasi. Baru-baru ini, saya mencipta sejenis getah penambat pangkal zakar yang boleh dipasang pada pangkal zakar ketika ereksi. Getah penambat itu bakal memberi rasa kurang selesa kepada kulit pangkal zakar dan secara langsung mengurangkan rangsangan mental akibat persetubuhan.

Selagi rasa kurang selesa itu masih diterima minda, selagi itu lelaki dapat mengawal ejakulasi. Apabila minda tidak lagi memberi tumpuan kepada perasaan negatif itu, sebaliknya memikirkan rangsangan positif yang berlaku pada hujung zakar, maka ejakulasi tercetus. Dengan adanya getah penambat itu, ereksi masih kekal walaupun tahapnya kurang sedikit tetapi masih boleh bergerak dan memberi kepuasan kepada pasangan. Harian Metro
D I C ATAT O L E H M U H A M M A D D I 9 : 5 0 A M

0 ULASAN: Catat Ulasan Catatan Terbaru Catatan Lama Laman utama Langgan: Catat Ulasan (Atom)
WA K T U S O L AT

http://www.waktusolat.net/widget/green.css" rel="stylesheet" type="text/css">

ISLAMIC HIJRI CALENDAR

ARKIB BLOG

► 2009 (83) o ► Ogos (17)

Kuliah Dhuha oleh Syaikh Rohimuddin Nawawi alBant... Pengajian Kitab bersama Sheikh Muhamad Fuad Kamalu... Jadual Tafaqquh Fid Din Sepanjang Ramadhan

o

Pengajian Ilmu hujung Minggu Ini 14-16 Ogos 2009  TAHLIL PERDANA SEMPENA RAMADHAN AL MUBARAK  Pengagian Ilmu oleh Tok2 Guru(15-16 Ogos 2009)  Hukum Solat Dan Doa Pada Malam Nisfu Sya'ban  Pengajian Kitab bersama Sheikh Muhamad Fuad Kamalu...  Majlis Ilmu Dari Buku Habib Abdullah bin Alwi Al-H...  Nisfu Sya'baan  Majlis Maulid di Masjid Al Bukhary  Amalan malam Nishfu Sya'ban  Shalat tasbih dan shalat nisfu sya’ban itu bid’ah ...  Membaca Yasin 3 Kali Di Malam Nisfu Sya'ban  Majlis Sambutan Malam Nisfu Sya'aban  Pengajian Kitab bersama Sheikh Muhamad Fuad Kamalu...  Jadual Kuliah Ustaz Muhammad Fuad Kamluddin alMal... ► Julai (9)

o

Malam Aspirasi Generasi Salahuddin - 1 Ogos 2009  Jadual Majlis Pengajian Kitab Bulan : Julai/Ogos 2...  Sambutan Israk Wal Mikraj - Jumaat Ini  Malam Ini Majlis Ilmu Di Surau Kemensah  Jemputan Majlis Bacaan Ratib Al-Attas & AsmaulHusn...  ISTILAH WAHHABIY  Jadual Pengajian Syeikh Fuad Kamaluddin Julai 2009...  Kuliah Pengajian Syeikh Fuad Kamaluddin  Munajat Perdana, 4 Julai 2009 Malam Ini ► Jun (7)
 

IHYA' AWAL RAJAB BERSAMA SYEIKH FUAD KAMALUDDIN DAKWAH PARA SADAH KE NUSANTARA - ASTRO BERNAMA (ch... Program Syaikh Nuruddin di Kedah/Pahang/N.S

o

Ibnu Taimiah&Ibnu Qayyim Adalah MUJASSIMDr.Yusuf...  Tulisan Terbaik(Pondok Habaib)  JADUAL PENGAJIAN ILMU BULAN JUN 2009  Pengajian Oleh Sheikh Muhamad Fuad Al Maliki di Pu... ► Mei (17)

o o

Sheikh Muhamad Fuad Kamaluddin di Masjid Al Hidaya...  Pengajian Kitab bersama Sheikh Muhamad Fuad Kamalu...  SERTAILAH PROGRAM MUFTI MELAKA BERSAMA UMMAH.  AHLULBAIT: PERANAN DAN TANGGUNG JAWAB  Pengajian Kitab bersama Sheikh Muhamad Fuad Kamalu...  Majlis Ilmu Dari Buku Habib Abdullah bin Alwi Al-H...  MAJLIS PENGAJIAN INTENSIF KITAB TURATH I'TIQAD ASW...  Pengajian Kitab bersama Sheikh Muhamad Fuad Kamalu...  Hakikat Sebuah Kebenaran : Tugas Membela Mufti Yan...  Nizar menteri besar sah Perak  Madras Nur  Kelompok Al-Mutanattiun : Wahabbikah mereka?  PUSTAKA IMAM SYAFIE ...?  BLOG YANG DIBANGUNKAN OLEH ORANG KUAT SURAU TAMAN ...  SURAU AL-NAIM SEK 6 WANGSA MAJU MEMBERI LALUAN KEP...  JADUAL PENGAJIAN ILMU BULAN MEI 2009  PEMBATALAN PROGRAM LAWATAN HABIB UMAR KE MALAYSIA ► April (9) ► Mac (10)

o o •

► Februari (10) ► Januari (4) (101) Disember (12) November (12) Oktober (4) September (28) Ogos (10) Julai (1) Mei (3) Mac (21) Januari (10)

► 2008 o ► o ► o ► o ► o ► o ► o ► o ► o ►

► 2007 (10) o ► Disember (9) o ► November (1) ► 2006 o ► o ► o ► ▼ 2005 o ► o ► o ▼ (33) Julai (20) Februari (10) Januari (3) (99) Disember (4) November (6) Oktober (33)
   

   

Perkahwinan Berasaskan Ibadah Jamin Kebahagiaan ASAS PEMBENTUKAN KELUARGA BAHAGIA 10 Faktor Memilih Pasangan 10 SITUASI LELAKI YG HARUS WANITA FAHAMI Lelaki...... 25 Perkara yang tidak disukai suami 50 Cara Utk Menghapuskan Teman On-Line 8C SEBAB SUAMI BENCI ISTERI 8G pada lelaki yang dibenci oleh wanita

o

Analisis peribadi dengan bulan kelahiran ..  Kepupusan Sifat kelelakian : tanda akhir zaman...  Cemburu  Untuk apa punya zuriat?  PEREMPUAN, ISTERI DAN... POLIGAMI  DOSA MENGUMPAT HANYA BOLEH DIAMPUN OLEH MANGSA  12 Sifat SAHABAT  KASIHNYA Allah PADA WANITA  Wanita Tomboy  Membina Rumahtangga Bahagia  RUMAHKU SYURGAKU  BOLEHKAH ISTERI MENUNTUT HAKNYA?  SUAMI YANG LALAI DALAM TANGGUNGJAWAB  Menyatakan Kasih Sayang Kepada Sang Isteri  Pesan Untuk Sang Suami  Tips Untuk Sang Isteri  TANGGUNGJAWAB ISTERI  Pengajaran Anggota Keluarga  PENGHULU WANITA DI SYURGA  RAMADHAN:BULAN RAHMAT,BERAMAL SOLEH DAN BERPUASA  NAFKAH BATIN: BUKAN HANYA KEPERLUAN SEKS  TANGGUNGJAWAB SUAMI DALAM NAFKAH HARTA  TANGGUNGJAWAB SUAMI  Bintik putih tidak berbahaya  Lambatkan proses ejakulasi ► September (56)

S E N A R A I B L O G S AYA

TAJDID SEGAR TAJDID SEBENAR

Tarawih vs Fardhu - Dakwah Tajdid Segar mengajar kita supaya bijak memilih antara ‘YANG PENTING’ dengan ‘YANG LEBIH PENTING’, dan antara ‘YANG UTAMA’ dengan ‘YANG LEBIH UTAM...
1 hari yang lalu

BAHRUS SHOFA

Inhaler - Dr. Gibril Haddad - Ini jawapan Syaikh Dr. Gibril Fouad Haddad berhubung penggunaan inhaler bagi yang berpuasa. Harap ada manfaatnya bagi sesiapa yang berhajat. Di akhirnya ad...
2 beberapa hari yang lalu

Kecintaan dan Kasih Sayang Kepada Ahlul Baiyt
Berapa Jumlah Rakaat Solat Tarawih ? Habib Munzir - Berapa sih jumlah shalat tarawih itu ? ada 8 , 20 , 36 Published by Syafii on August 19, 2009 under Ramadhan 1430 H Sudah merupakan kewajaran adanya perbed...
3 beberapa hari yang lalu

al-fanshuri

Diskusi ilmiyyah : Isu-isu Aqidah - Tajuk: Pemahaman Yang Shohih Ayat-ayat Dan Hadits-hadits Mutasyabihat Menurut Ahl Sunnah Wa al-JamaahMaklumat Lanjut Dapatkan di Blog Majlisilmu
3 beberapa hari yang lalu

Majlis Ilmu

Diskusi ilmiyyah : Isu-isu Aqidah - Diskusi ilmiyyah : Isu-isu Aqidah Tajuk: Pemahaman Yang Shohih Ayat-ayat Dan Hadits-hadits Mutasyabihat Tempat: Bilik Seminar, Kolej Darul Hikmah, Sg. Rama...
3 beberapa hari yang lalu

al-Haqir ila ALLAH al-Ghaniy ::almukminun

- *PERIHAL MEMBATALKAN PUASA* *‫الحمد ل والصلة والسلم على رسول ال‬ ‫* * **وعلى آله وأصحابه ومن نصره وواله‬Al-Haqir Ila ALLAH Al-QAWWIYY : Almukminun* ...
4 beberapa hari yang lalu

ISLAM vs WAHHABI

HIZBU TAHRIR MENGKAFIRKAN PEMIMPIN ISLAM WALAUPUN MEREKA BERPUASA DAN SOLAT - BAHAYA HIZBU TAHRIR KE ATAS MASYARAKAT ISLAM DI MALAYSIA KERANA MENGHUKUM UMAT ISLAM YANG BERPUASA DAN MENUNAIKAN SOLAT SEBAGAI KAFIR TERKELUAR DARI ISLAM.WA...
4 beberapa hari yang lalu

AKIDAH AHLUL HAQ

KHAWARIJ MODEN - Negara yang permai hancur sekelip mata bila wujudnya golongan ekstremis Khawarij ialah golongan yang mendurhakai pemerintahan Sayyidina Ali *Karramallahu ...
5 beberapa hari yang lalu

Mingguan Wahabi
Ramadhan Bulan Kebaikan - Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, sesungguhnya kehadiran ramadan sentiasa dinantikan oleh semua umat Islam di seluruh dunia yang terdapat padanya...
5 beberapa hari yang lalu

Raja Ahmad Mukhlis' Site

Suatu Kehadiran... - Bulan Ramadhan bukan hadir lagi, tetapi ianya kini hadir. Ramadhan yang hadir kini bukan Ramadhan yang pernah hadir kepada kita suatu ketika dahulu. M...
1 minggu yang lalu

...BICARA RASA SEORANG HAQIR...

saat madrasah ramadhan datang bertamu.. - Hati berdebar. Nurani bergetar.Bagaimana langkah ini akan kuhayun ke gerbang madrasah ramadhan yang begitu mulia. Istimewa pada pandangan Allah dan Rasul...
1 minggu yang lalu

:: Laman Informasi Pondok Tampin :: ‫الهى أنت مقصودى ورضاك‬ ‫مطلوبى أعطنى محبتك ومعرفتك‬

Ramadhan al Mubarak. - Ramadhan Karim... Ya Allah daku berpuasa kerana Mu ya Allah. 1. memperbaiki adab-adab puasa 2.oo allah 3. contoh Doa/selawat sepanjang puasa.. doa ram...
1 minggu yang lalu

Pro Tajdid
Pupus Bahasa - Oleh Aqil Fithri Dewasa ini, frasa "Bahasa Melayu Bahasa Ilmu" sudah kian asing. Apa yang terpapar sekarang ialah, Bahasa Melayu tidak lagi digunakan dalam...
4 beberapa minggu yang lalu

catatan.. dari desa...

perantau... - *** * Perantau... Musafir perjuangan, Tabahkanlah hatimu, Berjuang di rantau orang, Sedih pilu hanya enagkau yang tahu. Ingatan ayah dan ibu, Janganlah...
4 beberapa minggu yang lalu

MASJID AL-FALAH USJ 9 (MAF)
- *FORUM PERDANA * *SEMPENA ISRAK MIKRAJ * *Tarikh & Masa :* HARI AHAD 19 JULAI 2009 M *26 REJAB 1430 H* SELEPAS SOLAT MAGHRIB Ahli Panel : · *Ybhg d...
1 bulan yang lepas

Al-Ashairah:
Kebathilan Tauhid Tiga T (Siri 1) - Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam, Selawat dan Salam ke atas Rasulullah SAW, rahmat ke seluruh alam,...

2 beberapa blan yang lalu

Sejenak Bertafakur

Madrasah Tarbiyyah semakin hampir - "Ya Allah, berkatilah kami di bulan Rejab dan Syaaban dan panjangkanlah umur kami agar sampai kami ke bulan Ramadhan al-Mubarak."
2 beberapa blan yang lalu

.:::HuMaiR:::.
Sempena Hari Keluarga 09 - *RISALAH SEMPENA HARI KELUARGA 09 (3)* * * ‫ السلم عليكم ورحمة ال وبركاته‬Sahabat-sahabat yang dikasihi, Bertemu lagi dalam risalah ketiga sempena...
2 beberapa blan yang lalu

WARKAH DR SIDEK BABA
SENARAI WARKAH - [ REMAJA ] 1. Pelajar penyokong reformasi? -Kesedaran politik tidak bermakna aktif berpolitik - Dr. Sidek 2. Zaman remaja permulaan baik untuk ...
2 beberapa blan yang lalu

ULAMA NUSANTARA
SENARAI ARTIKEL ULAMA NUSANTARA - Peranan ulama dalam silat KARYA-KARYA ULAMA PATANI Karya ulama Patani dalam ilmu

usuluddin dan tasawuf Peranan ulama Patani di dunia perantauan Peranan ...
2 beberapa blan yang lalu

Jihad Wahabi

Wahabi Boleh Meliwat dan kaitannya dengan DR MAZA GEMPAR!!!!!Nauzubillah!!!!Inilah yang boleh saya katakan apabila mengetahui Asri mengatakan ada ulama menghalalkan liwat. Sedangkan hukum nya sudah jelas,...
3 beberapa blan yang lalu

Tokoh Islam

Ibnu Nafis - Penemu Saluran Darah - *‘Alaudin Abu al ‘ala Ali bin Abi al- Hazam al-Quraisy al-Misri. Dilahirkan di Damsyik, Syria dan meninggal dunia di Kaherah, Mesir. Mempelajari kedoktora...
5 beberapa blan yang lalu

Kenali Virus Anda !!
Mendedahkan Kesesatan Wahhabi Adalah Langkah Perpaduan Ummah - *Wahabi merosakkan perpaduan islam,* *kritikan

terhadap Wahabi bukan bermakna ingin menggalakkan perpecahan,* * bahkan INI adalah langkah langkah **PENC...
9 beberapa blan yang lalu

alsakhawiey

KAJIAN RINGKAS:PEJUANG AHLI SUNNAH - AL- MUHADDIS SYEIKH ABDULLAH AL HARARI *Nama dan Tempat Lahirnya* Beliau adalah seorang yang alim, *al Muhaddis*, pakar dalam ilmu Feqah , dan kuat berhu...
11 beberapa blan yang lalu

PONDOK VS WAHHABI

TAKZIAH & PUJIAN - (Ketua Pengarah JAKIM : Dato' Hj Wan Mohammad Dato' Syeikh Abd Aziz.) Jenazah Syeikh Abdullah sewaktu dikelurkan untuk disemadikan berdekatan Masjid ...
11 beberapa blan yang lalu

MENELUSURI PEMIKIRAN FIRAQ
::ORANG AWAM DLM MELAZIMI AL-SUNNAH WAL JAMAAH:: - Ahli Sunnah Wal Jamaah walaupun asas pengiktibarannya adalah pada

dasar dan pemimpin yang terdiri dari para Ulama Islam. Tetapi pengikut2 dan Pendokong2 Ah...
1 tahun yang lalu

MY Je_BLOG
Syekh H. Muhammad Zaini Abd. Ghani - Alimul 'allamah Al 'Arif Billah Asy-Syekh H. Muhammad Zaini Abd. Ghani bin Al 'arif Billah Abd. Ghani bin H. Abd. Manaf bin Muh. Seman bin H. M, Sa'ad bin ...
1 tahun yang lalu

Roudhah.Net
Ahli sunah larang ithbat tempat bagi Allah 1 tahun yang lalu

Mahir Al-Hujjah ‫َاهِر ال ُ ّة‬ ‫حج‬ ‫م‬
LAMAN MENARIK

• • • • • • • •

RUMAHTANGGA BAHAGIA MELAYUCYBERX AHLULBAIT AL-HAWI ASYRAAF BAHRUS SHOFA PROTAJDID BICARA SUFI

• • •

MALAKIAN AL FANSHURI MUKHLIS

PA U TA N D A R I B L O G L A I N

Web Pages referring to this page Link to this page and get a link back!

WORLD CLOCKS

LANGGAN

Atom Catatan Atom Ulasan
PENGIKUT

M E N G E N A I S AYA MUHAMMAD

Kasih Sayang hanya kerana Allah S.W.T
L I H AT P R O F I L L E N G K A P S AYA

J O B S I N M A L AY S I A

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->