P. 1
Bulan Penting Dlm Kalendar Islam

Bulan Penting Dlm Kalendar Islam

4.88

|Views: 6,282|Likes:
Published by Nordin Yunus
Bulan Penting dalam kalendar Islam
Bulan Penting dalam kalendar Islam

More info:

Published by: Nordin Yunus on Apr 28, 2008
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

11/23/2012

pdf

text

original

Page 1 of 4

TARIKH

HARI PENTING DLM ISLAM “Haram berpuasa pada hari ini” Puasa Enam(Sunnah) - Berpuasa 6 hari selepas Aidilfitri dalam bulan Syawal. Rasulullah s.a.w. meninggalkan Kota Medinah menuju keMekkah untuk menunaikan Haji Wida’ (Haji penghabisan) baginda disertai seramai 10,000 kaum muslimin. Allah mengampuni Nabi Adam ‘Alaihis salam. Allah telah megkabulkan doa Nabi Yunus ‘Alaihis salam dan mengeluarkan dari perut ikan.

GANJARAN

1hb Syawal

Berpuasa dibulan Ramadan, kemudian melakukan 6 (puasa) dalam Syawal, adalh seperti puasa sepanjang tahun.

Bulan Zulkaedah

Sesiapa yang keluar mencari ilmu pengetahuan (Agama)*, dia di dalm perlindungan Allah sehingga dia pulang. * Jika orang itu mati ketika pencariannya itu, dia mati syahid.

1hb Zulhijjah 2hb Zulhijjah

Barang siapa yang berpuasa pada hari itu, maka Allah mengampuni segala dosanya.

3hb Zulhijjah 4hb Zulhijjah

5hb Zulhijjah 6hb Zulhijjah 7hb Zulhijjah

8hb Zulhijjah

Barang siapa berpuasa pada hari itu, maka seperti orang yang beribadah kepada Allah Taala selama satu tahun serta tidak menderhakai Allah dalam ibadahnya sekejap mata. Allah telah mengkabulkan Barang siapa berpuasa pada hari itu, maka doa Nabi Zakariyah ‘Alaihis Allah mengkabulkan doanya. salam. Nabi Isa ‘Alaihis salam Barang siapa berpuasa pada hari itu, maka dilahirkan. Allah menghilangkan kesusahanya dan kefakirannya. Dan besok dihari qiamat bersama dengan orang-orang yang baik-baik dan yang mulia. Nabi Musa ‘Alaihis salam Barang siapa berpuasa pada hari itu, maka dilahirkan. dia bebas terhindar dari munafik dan dari siksa kubur. Allah Taala telah membuka Barang siapa berpuasa pada hari itu, maka kebaikan untuk Nabinya. Allah memperhatikannya dengan kasih sayang dan dia tidak disiksa sesudah itu. Semua pintu neraka Barang siapa berpuasa pada hari itu, maka jahannam ditutup dan Allah menghindarkandaripadanya 30 pintu tidak dibuka sehingga kesukaran dan membukakan baginya 30 berlalu hari-hari yang pintu kemudahan. sepuluh itu. Hari Tarwiyah. Barang siapa berpuasa pada hari itu, dia diberi pahala yang hanya diketahui oleh Allah Taala sendiri.

Page 2 of 4

9hb Zulhijjah

Hari Arafah

10hb Zulhijjah

Hari Raya Aidiladha Haram berpuasa pada hari ini.

Barang siapa berpuasa pada hari itu, maka sebagai tebusan dosanya pada tahun yang lalu dan yang akan datang. Dan pada hari itu juga diturunkan ayat: “Pada hari ini telah aku sempurnakan bagimu akan agamamu dan aku sempurnakan pula ni’matku kepadamu”. Barang siapa berkurban dengan suatu kurban, maka mulai titisan darah yang terjatuh ditanah, Allah mengampuni semua dosanya dan dosa-dosa kelurganya dan barang siapa memberi makan orang mukmin atau bersedekah dengan satu pemberian, maka Allah Taala menimbangnya menjadi lebih berat dari Gunung Uhud. Diceritakan dari Sufyan, bahawa dia berkata:”Saya mengitari kubur-kubur orang Islam diKota Bashrah pada beberapa malam dibulan Zulhijjah. Tiba-tiba ada cahaya dikubur salah seorang dari mereka. Maka saya berhenti sambil berfikir. Pada saat itu ada suara keras yang mengatakan: “Hai Syufyan, supaya engkau berpuasa 10 hari dibulan Zulhijjah, maka akan diberikan kepadaMu seperti cahaya ini”.

Akhir Zulhijjah & 1hb Mharram

Nabi s.a.w. bersabda: “Barang siapa berpuasa pada hari-hari itu, maka sungguh dia telah mengakhiri tahun yang lalu dan membuka tahun men datang dengan berpuasa dan Allah telah menjadikan/memberikan baginya tebusan dosa selama 50 tahun”. Dari Siti Aisyah bahawa dia berkata:”Sungguh Rasulullah “Alaihi Wasallam telah bersabda: Tidak satu hari pun yang disaat itu Allah memerdekakan/membebaskan para hambanya dari neraka lebih ramai daripada yang dia bebaskan pada hari Arafah”. Sabda Rasulullah s.a.w.: “Satu bacaan yang paling utama saya baca dan dibaca oleh para Nabisebelumku pada hari-hari yang 10 ini ialah: “Tidak ada Tuhan melainkan Allah dengan sendirinya”.

Page 3 of 4

10hb,11hb, 12hb &13hb Zulhijjah Bulan Safar

Hari-hari yang diharamkan berpuasa

Peperangan Bani Khaibar & Bani Qianuqak Peristiwa persembunyian Rasulullah s.a.w. & Sayyidina Abu Bakar diGua Hira untuk berhijrah keMedinah. Hari keputraan Rasulullah s.a.w.

Berpuasa selang hari “Puasa Sunnah yang terbaik diantara puasa-puasa Sunnah dalm setahun”. Doa seseorang hamba yang berpuasa, akan diterima oleh Allah.

2, 3 & 4hb R’awal

12hb R’awal

Bulan R’akhir

Peperangan Jamal (Unta) - perang saudara pertama dalam sejarah Islam

Sesiapa yang berpuasa sehari dijalan Allah, akan meletakkan sebuah parti diantara dirinya dan api neraka sebesar jarak diantara Langit & bumi.

8hb Jamadilawal

Kelahirann Sayyidina Ali Berpuasa pada 3 hari ia itu 13hb, 14hb & bin Abi Talib 15hb dalam sebulan, adalah seperti berpuasa untul satu bulan. -Perlantikan Sayyidina Umar alKhattab sebagai khalifah ke2 -Berlakunya peperangan Yarmuk dizaman Khalifah Umar alKhattab tahun 13 Hijrah Berlaku peristiwa Israk dan Mikraj. -Nisfu Syaban. -Penukaran qiblat dari Masjid alAqsa diBaitul Muqaddis ke Kabah Sesiapa yang berpuasa dijalan Allah, akan dijauhkan mukanya dari Api neraka sejauh jarak 70 tahun.

8hb Jamadilakhir

26hb & 27hb Rejab 15hb Syaban

Setiap perkara itu ada dikenakan Zakat, dan Zakat bagi badan itu adalah Puasa. Barang siapa berpuasa dari 13hb hingga 15hb dengan ketakwaan & megharapkan balasan(diakhirat), segal dosa-dosanya yang lalu akan diampunkan.

Page 4 of 4

Bulan Ramadan

-Bulan yang difardhukan keatas umat Islam mengerjakan ibadat Puasa. -Nuzul Al-Qur’an pada 17hb -Berlaku peperangan Badar pada 8hb tahun ke2 Hijrah -Penyempurnaan pembukaan Kota Mekkah pada 10hb

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->