P. 1
TABARRUJ

TABARRUJ

5.0

|Views: 403|Likes:
Published by wanaizuddin

More info:

Published by: wanaizuddin on Apr 29, 2008
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as PPS, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

11/12/2010

pdf

text

original

TABARRUJ

PENYAKIT WANITA MASA KINI

alif_lam_mim_1711@yahoo.co.uk

Segala puji bagi ALLAH yang Maha Suci lagi Maha Tinggi, tuhan alam semesta. Salawat dan salam kesejahteraan sentiasa atas Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wassalam.

Tabarruj adalah salah satu sifat wanita yang tercela di sisi ALLAH subhanahu wa ta’ala dan dapat mengantar wanita itu masuk ke dalam neraka. Adalah sudah menjadi ciri-ciri mendekati akhir zaman bahwa kaum wanita itu akan beramai-ramai tabarruj. Dan para suami (orang tua) akan membiarkan anak/isteri mereka terjun kepada perbuatan tabarruj ini. Bahkan para suami (orang tua) ini akan bangga dengan kelakuan anak/isterinya yang tabarruj. Mereka menghalalkan tabarruj dan menyebutnya “Gaya Busana Islami”. Maka celakalah para suami, celaka pula para orang tua yang membiarkan kebiasaan salah ini. Hendaklah manusia yang beriman (mukmin) mengikut kepada ALLAH dan Rasul-NYA, mengikut kepada jalan yang benar dan lurus. Yaitu jalan yang menuju ke surga. Insya ALLAH, jika kita dimasukkan ke surga, nescaya tak ada lagi larangan dari ALLAH subhanahu wa ta’ala. Disana hanya ada kebahagiaan dan keselamatan yang kekal abadi.

TABARRUJ

TABARRUJ

TABARRUJ

TABARRUJ

 Tabarruj dalam erti kata adalah mendedahkan atau mempertontonkan atau menampakkan baik itu keindahan / kecantikan zahir mahupun pakaian.  Tabarruj bererti wanita menunjukkan dan memperagakan perhiasan dan kecantikannya untuk menarik perhatian kaum lelaki (yang dapat merangsang keinginan syahwat mereka). Ini tabarruj kaum wanita masa remaja (bujang).  Tabarruj dapat pula berarti wanita yang memakai perhiasan atau bersolek secara berlebihan. ALLAH subhanahu wa ta’ala menganjurkan bersolek, tetapi bersolek yang mendapat pahala adalah solekan untuk suami. Sedangkan yang dimaksud tabarruj adalah bersolek kemudian didedahkan di luar rumah.

 Tabarruj jahiliyyah bererti wanita membuka niqabnya hingga mendedahkan muka, kecantikan dan perhiasannya. Tetapi Niqab atau cadar ini adalah wajib bagi wanita pengikut Mazhab Hanafi dan Hanbali, Sedangkan dalam Mazhab Syafii dan Maliki termasuk yang ringan dalam perkara aurat, ulamanya masih mengganggap wajah bukan termasuk aurat, sehingga boleh tidak memakai niqab. Tabarruj yang dimiliki oleh wanita modern masa kini yaitu memakai jilbab/hijab tetapi tidak sempurna, hal itu karena kaum wanita ini memandang perkara hijab itu sebagai fashion mode, bukan untuk menutup aurat. ALLAH subhanahu wa ta’ala telah memerintahkan agar wanita menutupi kepala hingga menutupi pula dadanya. Tetapi wanita masa kini bengal, mereka menutup kepala tetapi membiarkan dadanya terbuka. Padahal aurat yang paling menarik untuk dilirik oleh kaum lelaki terhadap tubuh wanita adalah daerah buah dadanya. Semestinya dada lah yang lebih pantas untuk ditutupi.

TABARRUJ

TABARRUJ

 Tabarruj yang diharamkan ialah:  Tabarruj di luar rumah dengan berhias bukan untuk suami.  Mendedahkan muka dengan tujuan meransang keinginan dan syahwat lelaki.  Bersolek dan berhias belebihan.  Menggunakan alat-alat solek / make-up (pemerah pipi)  Mempercantikkan bibir, alis dan pipi (mempercantikkan raut muka).  Mengerik alis mata  Mengikir gigi (pakai tooth wire)  Termasuk dalam istilah tabarruj ialah fesyen-fesyen pakaian. Ini kerana pada dasarnya pakaian wanita sama dengan pakaian lelaki iaitu menutup aurat. Pakaian muslimah itu bukan dimaksudkan untuk didedahkan kepada sesiapa saja dimuka ramai.

TABARRUJ

 Tabarruj hari ini tidak sesuai diistilahkan dengan tabarruj jahiliyyah kerana wanita sekarang bukan setakat membuka tutupan muka dan memperagakan kecantikannya tetapi lebih dari itu. Tabarruj pada hari ini dengan mendedahkan separuh tubuh, malah lebih dari itu. Istilah yang lebih sesuai ialah istilah yang pernah digunakan oleh Rasulullah shallallahu 'alaihi wassalam dalam sabdanya yang bermaksud ‘separuh telanjang’ (alkaasiaat al-‘aariyaat). Karena baju yang dipakainya nipis atau transparent sehingga sebagian besar dari bagian tubuh wanita itu terlihat.

TABARRUJ

 Termasuk dalam istilah tabarruj memakai barang perhiasan diri. Perhiasan ialah semua yang dijadikan perhiasan oleh wanita samada pakaian atau sesuatu yang dijadikan perhiasan diri.  Jenis perhiasan antaranya:  Barangan perhiasan yang terdiri dari emas, perak dan permata.  Pakaian luar dan dalam  Hukum berhias mubah (boleh), malah ada kalanya sunat kecuali perhiasan yang telah dinaskan haram. Ia sunat kepada isteri yang suaminya ada bersamanya, dan haram untuk isteri yang suaminya tiada di sampingnya.

TABARRUJ

TABARRUJ

TABARRUJ

TABARRUJ

 Termasuk ke dalam istilah tabarruj ialah bersolek dengan merubah sifat semula jadi yang sudah dikaruniakan oleh ALLAH subhanahu wa ta’ala yaitu:  Mencabut atau dengan apa jua cara untuk menghilangkan bulu muka.  Mencabut dan membentuk alis. Hal ini dikutuk oleh ALLAH.  Memerahkan muka atau pipi (make-up). Boleh bagi yang sudah berkahwin untuk suami tetapi untuk suaminya itu saja.  Memakai rambut palsu (wig), wangian berlebihan, celak mata berlebihan

 Secara umum, berhias untuk suami dibolehkan dan tidak dikira sebagai tabarruj.  Berhias keluar rumah bukan untuk suami adalah tabarruj.  Tabarruj dapat membawa wanita kepada takabur (sombong) kerana bilamana ia bersolek maka ia akan merasa lebih cantik daripada orang lain. Atau manakala ia memakai perhiasan maka ia akan merasa lebih stylist fashionable atau lebih kaya.

TABARRUJ

Fitnah-fitnah macam itulah yang ingin dihindari dalam Islam. Wanita sudah diciptakan berpasangan dengan lelaki, jadi jika seorang wanita sudah mempunyai suami, maka cukuplah jika wanita itu bersolek hanya untuk suaminya saja. Untuk apa dia bersolek untuk orang lain? Apakah nak mencari suami yang baru lagi? Perkara tabarruj ini semakin menggila dimasyarakat kerana yang membawa perbuatan itu para artist dan actress yang notabene kelakuan mereka itu tak berbeza dengan pelacur. Celakalah orang-orang yang mengidolakan artis.

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->