P. 1
kaedah dan teknik pengajaran & pembelajaran pendidikan khas

kaedah dan teknik pengajaran & pembelajaran pendidikan khas

|Views: 6,456|Likes:
Published by Tun Mohd Hilmi
kaedah dan teknik pengajaran & pembelajaran pendidikan khas

lebih lanjut, sila layari >> http://pendidikankhas.com
kaedah dan teknik pengajaran & pembelajaran pendidikan khas

lebih lanjut, sila layari >> http://pendidikankhas.com

More info:

Published by: Tun Mohd Hilmi on Mar 29, 2010
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as PPT, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

11/16/2014

pdf

text

original

SMK FELDA CHINI 2 (18-21 Dis 2006

)

BAHAGIAN 2 OLEH:

 STRATEGI
 Bagaimana pilih, susun dan urus P&P
 (Berpusatkan Guru, Murid &Bahan)

 PENDEKATAN
 Bagaimana cara sesuatu mata pelajaran diajar
 (Induktif, Elektif, Tematif, Masteri, kooperatif & koloberatif)

 KAEDAH
 Cara mengajar atau peraturan membuat sesuatu  Tindakan yang dilakukan oleh guru dalam mengendali proses P&P

 TEKNIK
 Cara atau kaedah mencipta sesuatu hasil yang berkait dengan bidang yang khusus
 Menulis karangan surat rasmi  Teknik mengarang dari permulaan hingga penutup

2.0  Berasaskan strategi berpusat pada murid  Menguasai kemahiran mengikut kebolehan masing-masing  Jenis kumpulan a. mengikut kebolehan b. mengikut kumpulan untuk membantu guru merancang objektif P&P secara berperingkat

Murid dikumpulkan berdasar hasil penilaian diagnostik/ RPI)

(ujian

 Sesuai digunakan untuk aktiviti kemahiran asas membaca, menulis dan mengira (Bahasa dan Matematik)  Ahli dalam satu kumpulan boleh ditukarkan kepada kumpulan lain mengikut tahap kebolehan

2.0.1 KUMPULAN PELBAGAI KEBOLEHAN  Komposisi ahli tidak sama untuk setiap kumpulan bagi mata pelajaran yang berlainan  Pembentukan kumpulan murid-murid yang mempunyai pelbagai: * kebolehan * kecenderungan

……KUMPULAN PELBAGAI KEBOLEHAN Sesuai untuk menjalankan aktiviti * permainan * simulasi * perbincangan * projek * ujikaji  Murid-murid cerdas dapat membantu murid-murid lemah

Soalan 1: Apa dia ayam di luar, ikan di dalam?

Jawapan: Ikan sardin cap ayam

Soalan 2: Bebanyak tempat, di manakah air tak pernah cerah? Jawapan: Ayer Hitam

2.1 PENGAJARAN SECARA INDIVIDU
 Kaedah P & P  Kaedah digunakan untuk murid-murid yang: * mempunyai masalah tingkahlaku * belum menguasai kemahiran yang diharapkan * pintar cerdas dan sebagainya

 Murid-murid dapat mengembangkan potensi secara menyeluruh serta seimbang dari segi: * intelek * rohani * jasmani * sosial

2.1.1 FAKTOR PENTING DALAM PENGAJARAN SECARA INDIVIDU
 Kebolehan dan pengalaman sedia ada  Punca masalah yang dihadapinya  Strategi dan teknik mengajar

 Isi pelajaran dan bahan bantu mengajar  Langkah-langkah pengajaran mengikut urutan  Aktiviti pengukuhan dan penilaian  Aktiviti pembelajaran untuk murid-murid lain

Soalan 3: Kalau semua binatang jadi ikan, ikan jadi apa? Jawapan: Ikan jadi banyaklah…

Soalan 4: Bebanyak ikan, ikan apa yang selalu sakit perut? Jawapan: Ikan kembung…

Tambahkan 2433567272 7566432727 4673293754 5326706245 7342874310 2657125689

Berikan 6 angka 0 hingga 9

+

Berikan 6 angka 0 hingga 9

+

2.2
 Penerangan, demonstrasi cara atau langkah aktiviti oleh guru di hadapan murid  Aktiviti pendengaran dan penglihatan oleh murid  Demonstrasi mengukuhkan ingatan murid tentang langkah-langkah melaksanakan sesuatu tugasan atau aktiviti  Memudahkan pemahaman serta menimbulkan minat murid

 Demonstrasi mengukuhkan ingatan murid tentang langkah-langkah melaksanakan sesuatu tugasan atau aktiviti  Memudahkan pemahaman serta menimbulkan minat murid

 Murid melakukan latihan amali untuk menguasai kemahiran dengan tepat dan kukuh  Semasa demonstrasi murid, guru dapat membetulkan sebarang kesilapan yang berlaku dengan segera  Membina keyakinan diri murid

2.2.1
A Model Hidup - Model yang sebenar digunakan untuk melaksanakan demonstrasi eg: menganyam ketupat, mengenal bahagian tumbuhan dll

2.2.1 JENIS-JENIS TUNJUK CARA
B Model Simbolik - Tunjuk cara dilakukan berdasarkan langkah-langkah secara bertulis, bergambar atau arahan guru

Rawatan Biji Benih Sebelum Disimpan

Tempoh hayat biji benih bergantung pada jenis biji benih dan cara penyimpanan yang betul.

Langkah-langkah Rawatan
a) Biji benih dibersihkan dari segala kekotoran seperti ranting-ranting dan habuk

Sambungan
b) Kemudian jemur pada cahaya matahari selama 2-3 hari sehingga kering c) Digaul dengan serbuk racun kulat untuk elak serangan kulat. d) Biji benih kemudiannya disimpan dalam botol yang kedap udara e) Botol tersebut diletakkan di tempat yang kering dan sejuk

2.2.1 JENIS-JENIS TUNJUK CARA
C Model Persepsi - Tayangan video sesuatu demonstrasi

Engine empat lejang

Soalan 5: Lembu apakah yang selalu dicari? Jawapan: Lembu apa lagi.. Lembu yang hilanglah.

Soalan 6: Bom apakah yang tak pernah meletup? Jawapan: Kuih Bom

2.3
* Teknik simulasi di gunakan untuk membolehkan murid-murid berlatih sendiri aktiviti lakonan dalam keadaan yang teratur dan terkawal dengan tujuan mencari penyelesaian sesuatu masalah

2.3.1
 Aktiviti lakonan berdasarkan cerita lengkap.  Skrip lakonan disediakan terlebih dahulu supaya murid dapat membaca dan membuat persediaan.  Selepas berlakon, aktiviti perbincangan diadakan untuk menganalisa watak-watak lakonan dan membuat rumusan.

 Sila baca skrip lakonan dan hayati dialog di bawah

Dialog Ayam Dengan Lembu
Ayam: Lembu: Ayam Lembu Ayam :Manusia ni memang pentingkan diri sendiri :Kenapa kau kata macam tu? :Tengoklah. Apa mereka buat kat aku! :Hah! Buat apa pulak? :Aku ni bertelur hari-hari. Aku cadang naklah dapat anak dua tiga ekor. Orang kata ada juga waris aku bila aku dah tak de nanti. :Tapi manusia ni memang tak berhati perut. Hari-hari dia orang makan telor aku, macam mana aku nak dapat anak! :Alah! Kau punya masalah kecil aja. :Maksud kau? :Aku ni kalau fikirkan nasib aku lagi malang. Rasa nak bunuh diri pun ada. Bayangkan hari-hari manusia minum susu aku tapi seorang pun tak pernah panggil aku MAK :?? (Dalam hati: Tak boleh pakai punya lembu)

Lembu Ayam Lembu

Ayam

b. MAIN PERANAN  Satu lakonan spontan tanpa menggunakan sebarang skrip.  Aktiviti berdasarkan sesuatu situasi atau masalah yang timbul  Tempoh lakonan hanya 5-6 minit sahaja.  Melalui aktiviti main peranan murid dapat mengukuhkan kemahiran pertuturan dan melatih diri untuk berfikir secara spontan.

Soalan 7: Kereta apakah yang orang tak pernah panggil kereta? Jawapan: Teksi

Soalan 8: Burung apakah yang boleh berdiri, boleh baring tapi tak boleh duduk? Jawapan: Penguin

2.4

 Satu kaedah mengajar yang membolehkan guru menyampaikan isi pengajaran melalui teknik bercerita.  Penyampaian cerita melalui pita rakaman, boneka atau secara lisan.  Pilih cerita yang sesuai dengan minat, kebolehan, umur dan pengetahuan am murid.  Guru perlu menghafaz isi-isi cerita.

 Sediakan bahan bantu mengajar seperti kad perkataan, gambar, topeng yang boleh menarik minat dan perhatian murid.  Masa bercerita, guru boleh duduk atau berdiri  Gunakan suara yang menarik dan dengan penuh emosi.  Pandang terus kepada murid secara bergilir-gilir.

 Gunakan kad perkataan dan gambar untuk membantu murid memahami isi-isi cerita.  Guru boleh mengemukakan beberapa soalan semasa bercerita.  Gunakan perkataan dan ayat yang boleh difahami selepas bercerita. Aktiviti susulan boleh dijalankan.

Si Penjual Roti
Seorang penjual roti dilanggar sebuah bas. Akibatnya, dia tercampak dari motor rotinya dan masuk ke dalam longkang. Sementara itu rotinya bertaburan di atas jalan…..Sambil menyapu darah yang mengalir dari kepalanya…. dia terus merintih kesakitan. Tak lama kemudian datanglah pihak polis menghampirinya dan bertanya, “Ada apa encik……? Ada apa?” Dengan suara yang perlahan dan dengan merintih kesakitan….penjual roti itu berkata, “Adaaaaaaaaa roti kejuuuuuuuu. Adaaaaaaaa roti choklaaaaaaaaaattttt…….” ?................................*******

2.5
 Teknik mengajar yang memberi peluang kepada murid-murid melakukan aktiviti berpura-pura di bawah keadaan terkawal.  Sesuai digunakan sebagai aktiviti pengukuhan,pengayaan dan pemulihan contohnya kuiz, teka-teki, penyelesaian masalah, memadan dan demonstrasi.  Boleh dilaksanakan secara kelas, individu, berpasangan atau kumpulan.

2.5.1
Jill Hadfield (1984)  Penerangan dan demonstrasi guru tentang cara permainan dijalankan.  Sekumpulan kecil murid dipilih membuat demonstrasi permainan yang diajar.  Menjalankan aktiviti permainan.  Di akhir permainan, murid merumus apa yang telah dipelajari.

10BudakHitam.exe

2.6
Professor William Kilpatrik (1871-1965)  Satu kaedah yang diubah suai dari kaedah P&P melalui aktiviti permainan, kerja praktik, kajian dan lawatan.  Murid dapat mengalami satu situasi yang benar.  Meningkatkan minat dan perhatian murid.  Aktiviti dijalankan selepas murid menguasai kemahiran-kemahiran tertentu.

 Murid memperolehi pengalaman yang lebih luas.  Dapat mengembangkan potensi murid dalam aspek jasmani dan sosial.  Memberi pengukuhan kepada kemahirankemahiran yang baru dikuasai.  Boleh dilaksanakan secara individu atau kumpulan.  Contoh-contoh: Projek kaji selidik, projek hasil tangan dan lawatan.

 Menentukan objektif pengajaran mengikut kebolehan murid.  Menyediakan alat-alat dan bahan-bahan yang diperlukan.  Merancang aktiviti.  Pembahagian tugas bagi setiap murid dalam kumpulan.

 Menentukan tugas yang memerlukan bimbingan guru dan tugas yang memerlukan kepimpinan murid daripada kumpulan cerdas.  Mempamerkan hasil-hasil kerja.  Penilaian.

Soalan 9: Gajah lalu titi patah, lepas tu kambing pula lalu. Apa yang patah pulak? Jawapan: Patah baliklah……..

Soalan 10:
5 pasang stokin direndam di dalam laut merah. Setiap pasang stokin itu berwarna putih,hijau, biru, kuning dan hitam. Apakah akan terjadi kepada semua stokin tersebut?

Jawapan: Stokin tu basahlah……..

2.7
Sharifah Alawiyah Alsagoff (1984)  “ pengajaran berpasukan ialah pengajaran yang melibatkan dua orang guru atau lebih yang sentiasa bekerjasama dalam merancang, menyampaikan dan menilai pengajaran yang disediakan untuk satu kumpulan murid yang sama”  Pengajaran boleh dilaksanakan secara kelas, kumpulan dan individu.

Anda Bermasalah Dalam Menghafal Sifir?
Cuba tunjukkan bagaimana anda mengingat sifir 9 Bagaimana dengan sifir 6 hingga 10?

Anda Ingin Mengingat Sifir 6 hingga 10 dengan mudah?
Anak jari nombor 6 Jari Manis nombor 7 Jari Hantu nombor 8 Jari Telunjuk nombor 9 Ibu jari nombor 10 Sama nilai setiap jari untuk kiri dan kanan

Anda Ingin Mengingat Sifir 6 hingga 10 dengan mudah?
Kedudukan tapak tangan menghadap muka anda Semua jari yang bertemu dan di bawah, setiap satu nilainya 10 Jari yang di atas jari yang bertemu, darabkan bil jari kiri X kanan Tambahkan kesemuanya Bagaimana betul tak jawapannya? Ulangi dengan sifir yang lain pula

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->