P. 1
AZFA HANANI

AZFA HANANI

|Views: 2,959|Likes:
Published by Athirah Kamil

More info:

Published by: Athirah Kamil on Sep 02, 2010
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOCX, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

02/25/2013

pdf

text

original

Sections

  • -Mak Hajah Kiah membantu Pak Madi dan Mak Kiah menjaga
  • -Pak Madi dan Mak Diah bertanggungjawab membesarkan Azfa
  • -³Kak Nani tak pergi Sekolah ke hari ni?´
  • -Mak Cik Leha sangat menyayangi Murni. Hal ini
  • -Abang Mazran dan Kak Finaz mengajar Azfa Hanani tentang
  • - Tengku Muzaffar dan Kak Finaz berusaha mengajar Murni
  • Tingkatan Lima SMTS
  • -Datuk Tengku Makmur menuduh Azfa Hanani
  • -Azfa Hanani tetap menghormati Datuk Tengku Makmur
  • -Datuk Tengku Makmur menganggap maruah Azfa Hanani
  • -Pelajar Tingkatan Lima SMTS bekerjasama dalam
  • -³You¶re a very clumsy kampung girl!´ Dia mencemuh
  • -Azfa Hanani belajar Bahasa Inggeris dan Bahasa
  • -Abang Muzaffar dan Azfa Hanani memujuk Datin
  • -Abang Mazran dan Kak Finaz meberitahu Azfa
  • -³Nani nak belajar ke tak nak ni?´ ulang Abang Mazran
  • -³Nani nak belajar ke tak nak ni?´ ulang Abang Muzaffar
  • -Azfa Hanani menyatakan bahawa Abang Mazran dan Kak
  • Inggeris dan Jepun di Istitut Lingua Franca
  • Hanani didengari oleh Datin Maziah. Azfa Hanani telah
  • -³Apa halnya Nani datang ke sini?´ Tanya Ekran pula

Analisis fakta ± bab2(Azfa Hanani) Watak Azfa Hanani Fakta -Gigih -taat -pandai/tidak patut keciciran

-berwawasan Huraian -Tinggal di Kampung Merpati -anak yatim piatu. -untuk menjadi anak emas keluarga hartawan. -anak gadis kampung yang dibesarkan serba serbi kekurangan,tentu tidak akan mudah baginya untuk berlakon sebagai gadis kota,anak orang berada. -meminta kebenaran pak long dan mak long untuk memutuskan keputusan,kerana mereka telah menjaganya sejak kecil. -seorang pengawas Sekolah. -tidak suka berbohong. -seorang berdisiplin. -mewarisi sedikit sebanyak sifat ayahnya.

Nordin

-baik hati/budi tinggi/berhati mulia

Pak Haji Arshad

-baik hati/budi tinggi/berhati mulia.

Cikgu Sufian

-garang/bengis /cepat marah.

-guru pengawas. -mudah marah. Menjaga hal ehwal disiplin murid.

Cikgu Yazid Cikgu Habib

-guru perpustakaan.

-guru disiplin. -bermisai melenting. -pernah belajar di Amerika Syarikat.

Tengku Murni Datin Maziah

-meninggal dunia dalam kemalangan jalan raya.

-turut terlibat dalam kemalangan jalan raya. -tidak dapat menerima hakikat ketiadaan Murni. -sering menyalahkan anak-anak lelakinya.

Latar tempat 1.Laluan ke bilik pengetua. 2.Bilik pengetua.

Huraian -dua orang pengawas membawa Azfa Hanani. -Azfa Hanani berjumpa dengan dua orang tetamu yang tidak dikenali.

Latar masyarakat 1.Latar masyarakat hormat-menghormati.

Huraian -Azfa Hanani sangat menghormati tetamu yang tidak dikenali. -Azfa Hanani sangat menghormati arahan pengetua yang memintanya ke pejabat.

Nilai 1.Nilai hormatmenghormati

Huraian -Azfa Hanani sangat menghormati tetamu yang tidak dikenali. -Azfa Hanani sangat menghormati arahan pengetua yang memintanya ke pejabat. -Azfa Hanani sangat prihatin akan arahan pihak Sekolah.

2.Nilai prihatin

Pengajaran

-Kita hendaklah menghormati antara satu sama lain seperti Azfa Hanani yang menghormati arahan pengetua yang memintanya ke pejabat.

Teknik plot -teknik imbas kembali.

Huraian -Azfa Hanani teringat bahawa pengawas lelaki di dalam kelasnya tiada pada waktu sesi pembelajaran subjek kimia. -Azfa Hanani memikirkan apakah yang akan berlaku sekiranya Datin Maziah tahu bahawa dia telah menipu. Mungkin akan dihalau. Dia ingin mengetahui apakah kesudahannya. -Azfa Hanani terkejut apabila dipanggil untuk berjumpa dengan pengetua. -peristiwa Nordin dan Razlan mengiringi Azfa Hanani ke bilik pengetua untuk berjumpa dengan pengetua. -Azfa Hanani berkata bahawa sekiranya dia diberi peluang untuk merayu,dia akan menceritakan keadaan yang sebenar. -Namun...kembar? Seiras? Aku dengan siapa?

-teknik imbas muka.

-teknik kejutan.

-unsur saspens/tertanya-tanya -monolog dalaman

-teknik persoalan

Gaya bahasa personifikasi

Huraian -tapak kakiku seperti melekat di lantai simen dan semakin memberat. -percikan kata-kata itu sesungguhnya amat merimaskan.

-taat perintah Allah.Analisis fakta. Baik kata mereka. -Azfa Hanani mengurut belakang Zahir yang tersedak akibat bercakapsemasa makan. -Pak Madi membawa Zuraini ke hospital kerana dia demam akibat disengat tebuan. -berfikiran terbuka. -Mak Diah menegaskan bahawa Azfa Hanani tidak mempunyai audara kembar. -bertanggungjawab. -bertanggugjawab. -penyayang. -berwawasan. -Mak Diah. -rajin. -penyayang. -Selepas solat Subuh. -Mak Diah sanggup melepaskan Azfa Hanani pergi ke Kuala Lumpur kerana dia ingin melihat Azfa Hanani berjaya dalam pelajaran. -Mak Hajah Kiah ringan tulang membantu menjaga -Mak Hajah -rajin. -Pak Madi sanggup melepaskan Azfa Hanani pergi atas desakan hidup dan dia ingin melihat Azfa Hanani berjaya dalam pelajaran. -hidup dalam kemiskinan.bab3(Azfa Hanani) Watak -Azfa Hanani. -Mak Diah bertanggungjawab membesarkan Azfa Hanani setelah kematian ibu bapanya. Azfa Hanani membantu Mak Diah memasak di dapur. -bertanggungjawab. -Azfa Hanani telah mendaftarkan diri untuk mengambil peperiksaan SPM dan dia mahu mencapai kejayaan yang cemerlang. -Azfa Hanani bercadang ingin memulangkan semula buku-buku rujukan yang dicuri pinjam dari perpustakaan Sekolah melalui kiriman pos dengan catatan memohon maaf. baiklah juga katanya. -Pak Madi. -Penyayang. -tegas. -Mak Diah bersama-sama dengan Pak Madi membawa Zuraini ke hospital kerana dia demam akibat disengat tebuan. Dia menasihati Zahir bahawa semasa makan jangan bercakap. . -Pak Madi berusaha mengubati Zuraini melalui pelbagai kaedah termasuk perubatan moden dan tradisional. -Azfa Hanani bangun awal pagi sebelum tahrim berbunyi untuk menunaikan solat subuh. -Pak Madi telah membesarkan Azfa Hanani dengan penuh bertanggungjawab dan hal ini diakui oleh Azfa Hanani sendiri dan dia berterima kasih kepada Pak Madi. Fakta -taat perintah ibu bapa. -berfikiran terbuka. Huraian -Azfa Hanani menyerahkan keputusan bulat -bulat kepada Pak Madi dan Mak Diah. -gigih berusaha.

-Meskipun Murni belum cukup umur untuk memiliki lesen memandu. -meskipun baru berusia lima tahun. Datin Maziah akan memihak kepada Murni. -Datin Maziah. -berusia lima tahun.Zahidin mengerti bahawa keluarganya sedang dilanda masalah. -berusia dua belas tahun. -Tengku Mazran merendah diri dengan merahsiakan darah bangsawan yang mengalir di dalam tubuhnya dan tidak menggunakan panggilan Tengku semasa berjumpa dengn pengetua Sekolah Menengah Sri Dian.Kiah. -berusia 17 tahun. -petah berkata-kata. -bijak. -Zurina. -manja. Zuraini yang terlantar di hospital.namun dia sengaja menempa nahas dengan memandu jip yang baru dihadiahkan oleh Datin Maziah sempena sambutan hari jadinya yang ke-16. . -merendah diri. -penyayang. -Tengku Mazran. -nama panggilan Murni ialah Nini. -Zahidin. -keras kepala. -tidak mudah bertolak ansur. -belajar di Sekolah rendah. -Murni. -Datin Maziah sangat menyayangi Murni sehinggakan apabila bergaduh dengan abang abangnya. -berani.

-bersyukur. -Tengku Mazran sanggup membiayai kos rawatan Zuraini ke Indonesia. Huraian -kita mestilah bantu-membantu antara satu sama lain seperti Tengku Mazran yang sanggup membiayai kos rawatan Zuraini. Nilai -tolongmenolong -bertanggungjawab -bersyukur. -kita mestilah bersyukur dengan apa yang telah kita miliki seperti Azfa Hanani yang tetap bersyukur walaupun hidup dalam kemiskinan. Huraian -Mak Hajah Kiah ringan tulang membantu Pak Madi dan Mak Diah menjaga Zuraini yang terlantar sakit di hospital. . -meskipun tidak dilahirkan untuk menjadi anak seorang doktor dan peguam. -Masyarakat yang prihatin.Latar tempat -dapur rumah Azfa Hanani. Latar masyarakat -masyarakat yang hidup saling tolong menolong. Pengajaran -tolong-menolong. Huraian -Mak Hajah Kiah membantu Pak Madi dan Mak Kiah menjaga Zuraini yang terlantar di hospital.Azfa Hanani tetap bersyukur kerana masih da pat merasai kasih sayang daripada Pak Madi dan Mak Diah. -Pak Madi dan Mak Diah singgah ke rumah Pk Hjai Arshad sebelum pulang ke rumah. -Rumah Pak Haji Arshad. -Pak Madi dan Mak Diah bertanggungjawab membesarkan Azfa Hanani setelah kematian ibu bapanya. Huraian -Mak Diah menceritakan perihal ibu bapa Azfa Hanani di dapur.

aku berasa mudah sahaja hendak beralasan. -Azfa Hanani teringat akan janji Abang Mazran yang akan mengunjungi teratak buruknya itu. jangan lupa ambil daun pandan sekali. -³Kak Nani tak pergi Sekolah ke hari ni?´ -³Lepas mandi nanti. Ayah pula. Huraian.Gaya bahasa. Pak Haji Arshad bertindak selaku orang tengah. -selesai sarapan. Kak Nani tak sihat. Keadaannya hampir sama. -peribahasa. Kepalanya cedera teruk. Keras kepala dan tak suka mengalah pula tu.kecuali seorang bayi. -imbas kembali.´kata mak long sambil menatap mataku. Mak Long nak masak nasi lemak pagi ni. Huraian. -Zahidin bertanyakan Murni tentang sebab-sebab dia tidak pergi ke Sekolah. -teknik dialog. . kalau masih hidup. Bila bergaduh dengan abang abang. -tragedi sebuah teksi terjunam ke dalam gaung telah mengorbankan semua penumpangnya. -Teknik pemerian.perbincangan bermula.Ah malang! Ibu meninggal serta -merta di tempat kejadian. Teknik plot. -sinkof.mama akan berpihak kepada dia. ³Kak Nani tak pergi Sekolah ke hari ni?´ ³Tak. -beberapa butir nasi terkeluar dan cepat -cepat diteguknya air suam.´ Kepada anak kecil ini. -³Nini tu manja sangat. Untuk sekali ini. Cuma aku dipanggil agar meninggalkan dapur untuk turut sama mengikuti butiran percakapan kedua-dua belah pihak.dia bukan lagi seorang manusia yang normal. aku terasa seperti dirisik dan dipinang orang.

-sabar. -Azfa Hanani bijak menutup pembohongannya apabila Datin Maziah mengatakan bahawa suaranya berubah. -gigih berusaha. -Azfa Hanani bersalaman dan mencium tangan Mak Cik Leha semasa pertama kali menjejakkan kaki ke banglo mewah di Kuala Lumpur. - -Mak Cik Leha. -penyayang. -Mak Cik Leha merupakan pembantu rumah di banglo mewah milik Datuk Tengku Makmur. -gigih berusaha. -Tengku Mazran menegur sikap Tengku Muzaffar yang menuduh Azfa Hanani hanya ingin hidup mewah meskipun Muzaffar merupakan adik kandungnya sendiri. -penyayang. Azfa Hanani member alsan bahawa iklim di negara Jepun sedikit berbeza dengan iklim di negara Malaysia dan dia semakin meningkat dewasa. -Azfa Hanani tetap bersabar dengan Tengku Muzaffar yang menuduhnya hanya mahu hidup mewah dan menjadi anak orang kaya. -hormat orang tua. -Tengku Mazran. -sabar. -Tengku Mazran gigih melatih Azfa Hanani ten tang gaya percakapan dan berpakaian Murni di Hotel Universe. -Azfa Hanani bercadang ingin memulangkan buku buku rujukan kepada Cikgu Zamin. Hal ini dapat dibuktikan apabila Azfa Hanani merasakan kasih pembantu rumah itu terhadap Murni sangat mendalam melalui air mata yang mengalir dari kelopak matanya. -Kak Finaz mengatakan Azfa Hanani seorang yang merendah diri apabila dia memberitahu Kak Finaz bahawa dia tidak layak menghuni bilik Murni. -tegas. -Azfa Hanani tidak menggemari anak patung dan kartun. -merendah diri. -Bertanggungjawab. Fakta -bersyukur. oleh sebab itulah suaranya sedikit berubah. -Azfa Hanani pernah mengusap seekor kucing milik Zahidin. -Mak Cik Leha sangat menyayangi Murni. -Kak Finaz. -gigih berusaha. . -bijak.Analisis fakta-bab4(Azfa Hanani) Watak -Azfa Hanani. -Azfa Hanani gigih berusaha mempelajari gaya Tengku Murni seperti cara makan menggunakan sudu dan garpu dan gaya percakapan Murni. Huraian -Azfa Hanani segera mengucapkan kalimah tahmid tanda kesyukuran setelah dia mengetahui bahawa Datin Maziah sedang tidur. -matang. -Kak Finaz sabar melayan kerenah Azfa Hanani yang mengadu bahawa dia tidak menggemari patung-patung yang terdapat di atas katil Murni. -Kak Finaz gigih melatih Azfa Hanani tentang gaya percakapan dan berpakaian Murni.

-monolog dalaman. Latar tempat. -Nordin sanggup ponteng Sekolah hanya semata-mata ingin berjumpa dengan Azfa Hanani untuk menceritakan tentang pelajar yang mencuri buku-buku rujukan meskipun dia mengetahui yang dia bakal dimarahi oleh bapanya. Lagipun. -berani. -Ah! Soalan ini tidak termasuk dalam latihan.-Tengku Muzaffar. -Nordin. Suara pun berubahlah. Teknik plot. . Huraian -Abang Mazran dan Kak Finaz mengajar Azfa Hanani tentang gaya percakapan. -di ruang tamu banglo Datin Maziah.´ Agak lambat tetapi jelas jawapan itu kuujarkan. Huraian -Azfa Hanani memberi alasan kepada Datin Maziah tentang sebab suaranya berubah adalh erana factor iklim dan dia semakin meningkat dewasa. -suka bergaduh dengan Tengku Murni. -masyarakat Bandar yang hidup dalam kemewahan. -suka berprasangka buruk terhadap Azfa Hanani. -dialog. -Azfa Hanani melihat Datin Maziah buat pertama kalinya di sini dan dia memulakan lakonannya sebagai Murni di sini. -Azfa Hanani melihat suasana dan barangan yang terdapat di dalam bilik Murni dan dia membandingkan suasana tersebut dengan suasana di biliknya di Kampung Merpati. Iklimnya kan berbeza. -pemerian. Nini dah besar. -di bilik Murni. -Hotel Universe. -sombong. -Nani dan Nini ada banyak ketidaksamaan dalam keserupaan. Huraian -Datuk Tengku Makmur dan keluarganya tinggal di sebuah banglo mewah di Kuala Lumpur dan mempunyai seorang pembantu rumah. ³Tokyo tu tempat baru pada Nini. Latar masyarakat. berpakaian dan cara makan menggunakan sudu dan garpu di Hotel Universe.

Bertenanglah. -kita hendaklah sabar dalam menempuh ujian hidup. Panik? Jangan. -penggunaan bahasa Inggeris Nilai -merendah diri. jangan cakap macam tu! Nina kan akan tinggal lama di sini. contohnya Azfa Hanani merasakan bahawa dia tidak sesuai menginap di bilik Murni yang dianggapnya hebat. -Azfa Hanani sabar menghadapi tohmahan Tengku Muzaffar yang menuduh bahawa dia hanya ingin hidup mewah dan menjadi anak orang kaya. -rajin. Huraian -Nina memberitahu kepada Kak Finaz bahawa dia tidak layak untuk mendiami bilik Murni yang dirasakannya hebat berbanding dengan bilik di teratak buruknya itu. . Gaya bahasa -peribahasa. -Azfa Hanani memohon diberikan peluang untuk belajar bahasa Inggeris secara intensif kerana dia terlalu lemah dalam mata pelajaran itu. aku bukanlah pencuri yang dicari oleh pihak Sekolah. -³Jangan jadi macam rusa masuk kampung. Nini ni humble sangatlah. -imbas kembali. Huraian -kita hendaklah mengamalkan sifat merendah diri. contohnya Azfa Hanani tetap bersabar menghadapi tohmahan Muzaffar yang menuduh dia hanya ingin hidup mewah. Perbuatan itu sebenarnya dilakukan juga oleh beberapa orang peng huni asrama putera dan tidak hairanlah pengawas lelaki yang dipanggil berkumpul di bilik pengawas tempoh hari. berpakaian dan cara makan menggunakan sudu dan garpu kepada Azfa Hanani agar penipuan mereka tidak terbongkar. -³Isy. -sabar. .-Aku bingkas. -gigih berusaha.Tengku Muzaffar dan Kak Finaz berusaha mengajar Murni tentang gaya percakapan. Nani. -sabar. Pengajaran -merendah diri. -Aku umpama peragawati apabila diminta bergaya seperti Murni. -simile. Azfa Hanani.´ tukas Kak Finaz lembut.Nani. Huraian -³Jangan jadi macam rusa masuk kampung. -pertemuan singkat dengan Nordin di tepi pagar buluh rumah pak long membongkarkan suatu perkara. Rupa -rupanya.

-gigih berusaha . berpakaian dan cara makan menggunakan sudu dan garpu agar lakonannya sebagai Murni berkesan dan tidak disedari oleh Datin Maziah.-rajin -kita mestilah mengamalkan sifat rajin menuntut ilmu seperti Azfa Hanani yang memohon supaya diberikan peluang menuntut ilmu bahasa Inggeris kerana dia lemah dalam mata pelajaran tersebut. -kita hendaklah gigih berusaha untuk menca pai sesuatu matlamat seperti Azfa Hanani yang gigih mempelajari gaya percakapan.

Fuziana dan Syafikah. -ramah -Adriani -baik hati -Murni -amat peramah . -Azfa Hanani sentiasa berwaspada sejak menetap di banglo milik Datuk Tengku Makmur agar penipuannya tidak terbongkar. dia tetap menjaga batas pergaulan antara lelaki bukan mahramnya. Dia tidak membalas salaman yang dihulurkan oleh Ekran.Analisis fakta-bab5(Azfa Hanani) Watak Fakta -Azfa -berbudi bahasa. -Ellina memberitahu Azfa Hanani bahawa Murni amat peramah orangnya. -Azfa Hanani membalas teguran rakan lelaki kelasnya dengan sopan dan disertakan dengan senyuman. -Azfa Hanani bertekad ingin mendapat keputusan yang baik dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris dan dia tidak mahu berputih mata melihat catatan yang kurang baik dalam subjek tersebut. -Ellina menegur Azfa Hanani dengan ramah dan memperkenalkan diri sebagai Tengku Ellina. -bagus dalam subjek bahasa Inggeris. -Adriani menyatakan kesanggupannya untuk membantu Azfa Hanani dalam mata pelajaran bahasa Inggeris. -saudara dua pupu Murni. -Tengku Ellina. -Azfa Hanani tetap bersabar menghadapi kata kata pedas Laili dan rakan -rakannya yang tidak menyenangi kebolehan Azfa Hanani yang mampu menjawab semua soalan Cikgu Sani dengan lancar. -Azfa Hanani menjawab setiap soalan yang diutarakan oleh Cikgu Sani tentang keputusan uji kaji yang dilakukan dengan penuh yakin. -tidak sehaluan dengan Laili. -Azfa Hanani berterus-terang bahawa dia tidak fasih berbahasa Inggeris kepada Adriana kerana dia merasakan tiada gunanya menipu. Hanani -bersopan-santun -berwawasan -berwaspada -jujur -taat perintah Allah -yakin diri -sabar Huraian -Azfa Hanani menggunakan bahasa yang sopan apabila berkenalan dengan Ellina. -aktif dalam pertandingan Forum Remaja ant ara Sekolah-sekolah Menengah. -Meskipun dia kini bergelar orang Bandar.

-pengerusi Persatuan Pelajar Tingkatan Lima SMTS. -berlagak. -Laili merendah-rendahkan Elliana dan mengatakan bahawa dia tidak sesuai bergaul dengan Budak Glamor disebabkan dia hanyalah anak seorang guru. -menepati janji. -fasih berbahasa Inggeris. -ingin menjadi akauntan suatu masa nanti. -merupakan pelajar perempuan yang menonjol di dalam kelas. -guru mata pelajaran Fizik. -termasuk dalam kumpulan Budak Glamor. -Cikgu Ramzan. -Ekran. -pandai berhujah. -Cikgu sani memberikan sebuah buku kerja kepada Azfa Hanani seperti yang dijanjikannya pada waktu Fizik kel marin. -seorang guru bahasa Inggeris yang garang. -pelajar aliran Sains Sosial. . -Cikgu Sani. -anak orang kaya.Laili -sombong.

Huraian -Azfa Hanani dan Elliani menggunakan bahasa yang sopan semasa memperkenalkan diri masingmasing.Ekran menyuruh Azfa Hanani mengambil borang keahlian. .Latar tempat -di kantin Sekolah Menengah Taman Sari. -Cikgu Sani bertanya beberapa soalan kepada Azfa Hanani tentang keputusan uji kaji. Latar masyarakat -masyarakat yang berbudi bahasa. Cikgu Ramzan memberitahu kepada azfa Hanani bahawa Murni sangat bagus dalam subjek bahasa Inggeris. -Azfa Hanani bersama-sama Elliana menikmati mi goreng di kantin Sekolah pada waktu rehat. -masyarakat yang gigih menuntut ilmu. -mereka bercakap tentang sikap Laili dan rakan -rakannya yang tidak disenangi oleh Murni. -Ekran telah menghulurkan salam tanda perkenalan dengan Azfa Hanani. -makmal Fizik. -Adriani dan Elliani berjanji akan membantu Azfa Hanani dalam mata pelajaran bahasa Inggeris. -di dalam kelas Tingkatan Lima Sains1. -sesi pembelajaran subjek bahasa Inggeris berjalan. Huraian. -Ekran dan Azfa Hanani pe rtama kali berjumpa dan di sinilah mereka mula berkenalan. -masyarakat yang tidak menjaga batas pergaulan.Dia tidak menyedari bahawa perbuatannya itu adalah salah di sisi agama. -di hadapan bilik Persatuan Pelajar Tingkatan Lima SMTS.

-Kerana keserupaan itulah.ya?´ Baru sahaja aku meletakkan beg di kaki kerusi.aku berasa keliru untuk memakai tanda nama. Tidak berdaya hendak menepis kenyataan itu.´kataku melengkapkan nama sendiri. ³Ya.Datin Maziah akan perasan helah kami.sedikit menokok dan menghulurkan tangan untuk bersalam. -Kata Abang Mazran. seorang murid perempuan menghampiri dan menegurku. Huraian -³Ini Hanani. -Alahai.kalaulah aku menggunakan tanda nama sebenar dan tidak kena harinya aku terlupa. -personifikasi. -imbas kembali.jauh panggang dari api! -permintaan itu kutunaikan tanpa rasa berat ha ti. Gaya bahasa -peribahasa. -³Dia tak pasti.Teknik plot -teknik dialog. -monolog dalaman -pemerian.apakah Murni benar -benar dah tak ada.Ah. .susahnya! -aku cuma mampu mengangguk. Pagi semalam. Azfa Hanani. -sinkof. Huraian -Aku tidak mahu berputih mata melihat catatan kurang baik untuk kertas bahasa Inggeris dalam ijil peperiksaan kelak.aku diberikan tanda nama Tengku Murni dan Abang Mazran mengarahkan aku memakainya pada setiap hari persekolahan.´ -copeng telingaku tertangkap.

contohnya Azfa Hanani berterus-terang tentang kekurangan dirinya yang lemah dalam subjek bahasa Inggeris. -Adriani memberitahu kepada Azfa Hanani bahawa dia akan membantu Azfa Hanani dalam subjek Bahasa Inggeris. contohnya Azfa Hanani masih boleh bersabar meskipun dia dihina oleh Laili. Huraian -kita hendaklah sabar menghadapi dugaan.Azfa Hanani tetap bersabar menghadapi kata -kata Laili yang agak pedas. Dia merasakan tiada gunanya dia menipu Adriani. -kita hendaklah mengamalkan budaya tolong-menolong antara satu sama lain seperti Adriani yang menyatakan kesanggupannya membantu Azfa Hanani menguasai bahasa Inggeris. .Nilai -sabar Huraian . Dia merasakan tiada gunanya dia berbo hong kepada rakannya. -Azfa Hanani berterus ±terang kepada Adriani bahawa dia tidak fasih berbahasa Inggeris. -jujur. -tolong-menolong. -kita hendaklah jujur dalam percakapan. Pengajaran -Sabar. -tolongmenolong -jujur.

-meskipun Azfa Hanani menggunakan bahasa yang sopan semasa berbicara dengan Datuk Tengku Makmur. bukan dengan keikhlasan budinya. Azfa Hanani. -Datuk Tengku Makmur. berpeluang menikmati makanan yang dinikmatinya. . Azfa Hanani berkata bahawa dia telah terlupa tentang cara untuk memasaknya. -Azfa Hanani tetap menghormati Datuk Tengku Makmur walaupun keikhlasan hatinya disalah tafsirkan oleh beliau. -Kak Finaz mentaati ibu mertuanya dengan menjaganya dan menemani Datin Maziah memetik bunga orkid di taman. -semasa menjamah makanan tengah hari. -setelah kematian Murni. -Kak Finaz -bertanggungjawab. -Azfa Hanani memuji masakan Datin Maziah yang sedap. -Datin Maziah tidak bersungut walaupun keinginannya untuk bersantai bersama anak perempuannya ditolak. -Kak Finaz sanggup berhenti kerja sebagai arkitek semata-mata kerana ingin menjaga Datin Maziah. Kak Finaz mengambil alih peranan sebagai anak perempuan Dtian Maziah. beliau tetap menggunakan bahasa yang kasar dan tidak berhemah semasa bercakap dengan Azfa Hanani. -Azfa Hanani bijak menutup penipuannya apabial datin Maziah mengatakan bahawa Murni sudah belajar resepi ayam masak merah daripadanya suatu masa dulu. -Datuk Tengku Makmur menuduh Azfa Hanani menyamar sebagai Tengku Murni hanya kerana upah.Analisis fakta-bab6(Azfa Hanani) Watak Fakta Huraian -Azfa -prihatin. -mempunyai muka seiras Muzaffar. -hormat orang Hanani teringatkan pak long dan mak long yang tidak tua. -Datin Maziah amat menyayangi anak perempuan tunggalnya dan sanggup memberikan apa sahaja yang diinginkannya. -taat. -Datin Maziah. -tidak berbudi bahasa. -penyayang. -orang kaya yang angkuh. -beliau menilai keikhlasan Azfa Hanani dengan wang ringgit. -suka menuduh tanpa usul periksa. -pandai memasak. -tegas.

Latar masyarakat. -masyarakat yang mengamalkan sifat hormat-menghormati. Huraian -Datuk Tengku Makmur menilai pertolongan yang dihulurkan dengan wang ringgit. -Datuk Tengku Makmur menganggap maruah Azfa Hanani mudah dibeli dengan wang ringgit.bukan dengan hati budi dan keikhlasan hati Azfa Hanani. -Azfa Hanani tetap menghormati Datuk Tengku Makmur walaupun dirinya telah dihina dan dianggap menghulurkan bantuan hanya kerana inginkan upah. . -masyarakat berpendapatan tinggi yang angkuh. Fuziana dan Syafikah memandang rendah terhadap Azfa Hanani. -masyarakat yang bersikap sombng kerana latar belakang keluarga elit. Beliau mempersoalkan keikhlasan hati Azfa Hanani dan memberi sejumlah wang kepada Azfa Hanani sebagai upah. manakala Laili. -di dalam bilik Murni Huraian -Azfa Hanani menjamah makanan tengah hari yang dimasak oleh Datin Maziah -Datuk Tengku Makmur masuk ke dalam bilik Murni dan bercakap dengan Azfa Hanani.Latar tempat -di meja makan rumah banglo.

Melemparkan senyuman dan membiarkan dahi dicium. Semalam dan dua hari yang lalu. -Azfa Hanani prihatin akan nasib keluarga pak longnya yang tidak pernah berpeluang menjamah makanan yang dinikmatinya. -Hai.aku memang berasa segan diperlakukan sebegitu. -Kak Finaz memainkan peranan sebagai anak perempuan Datin Maziah setelah kematian Murni dan dia sanggup berhenti kerja sebagai arkitek semata -mata ingin menjaga ibu mertuanya itu.´ Aku memohon. -prihatin.Teknik plot. -³Nini tak rasa ketinggalan dalam pelajaran?´Dia mengusul lagi. -Pulang dari Sekolah. Gaya bahasa. -³Terima kasih.bukankah elok dan senang kalau makan dengan tangan. -sinkof. -pemerian. -³Saya minta maaf. Huraian -Kak Finaz yang mengambilku di Sekolah baru sahaja melunaskan tambang teksi dan kini sudah berada di anak tangga pertama rumah. Malam nantilah kita kemaskan. Aku mengingati arahan tentang babak -babak lakonanku. -teknik dialog. -bertanggungjawab. dia tetap menghormati beliau dan tidak memprotes. Dadaku berdebar debar menantikan sambungan kata -katanya. Huraian. -imbas kembali.Datin Maziah sudah menanti di anjung.´ Nilai -hormatmenghormati.biik hati kecilku. .kak.Nini nak berehat dulu. Huraian -meskipun Azfa Hanani dihina dan dipandang rendah oleh Datuk Tengku Makmur. -monolog dalaman. Tapi.datuk.

contohnya Kak Finaz yang sanggup berhenti kerja hanya kerana ingin menjalankan tanggungjawab menjaga Datin Maziah.Pengajaran -hormat-menghormati . . -kita hendaklah prihatin terhadap masalah yang dihadapi oleh orang lain seperti Azfa Hanani yang prihatin terhadap nasib keluarga pak long yang serba kekurangan dan tidak berkesempatan menikmati makanan yang sedang dinikmatinya. -kita mestilah mengamalkan sifat bertanggungjawab dalam hidup. Huraian -Kita hendaklah mengamalkan sikap hormat -menghormati seperti Azfa Hanani yang tetap menghormati Datuk Tengku Makmur walaupun dirinya dihina dan keikhlasan hatinya disalaherti oleh beliau. -bertanggungjawab. -prihatin.

Hanani. -tegas. -bijak membahagikan tugasan kepada pelajar kelas tingkatan Lima Sains1. -mempunyai daya kepimpinan. Huraian -Tanpa berselindung. -Azfa Hanani menerima tugasan yang diberikan kepadanya dengan hati terbuka dan seikhlas hati. -Kak Finaz sanggup menghantar Azfa Hanani ke Sekolah setiap hari dan dia tidak pernah merungut. -Kak Finaz. -berjimat-cermat. -mempunyai cirri pemimpin ulung. Azfa Hanani memberitahu kepada Abang Mazran bahawa dia ingin bersiar-siar. -Syamsul.Analisis fakta-bab7(Azfa Hanani) Watak Fakta -Azfa -jujur. -bertanggungjawab. -ketua tingkatan kelas Azfa Hanani. -pelajar Sekolah Menengah Taman Sari. -berkepimpinan. -pandai berhujah. -Azfa Hanani tidak membelanjakan wang yang telah diberikan oleh Mazran sewenang wenangnya. Dia mengatakan bahawa setiap ketua tingkatan mengambil bahagian dalam pemilihan slot da soal ketidakadilan tidak timbul. -pemimpin yang karismatik. -Ekran. - -merupakan pengerusi Persatuan Pelajar Tingkatan Lima SMTS. -rajin. -suka membangkang. -Azfa Hanani tidak selesa mengenakan pakaian baju T berkolar. -Laili. -Ekran segera mematahkan hujah Laili kononnya setiap kelas tidak diberi peluang menentukan slot-slot yang digemari dan jawatankuasa tidak jujur dan ikhlas. . seluar jeans yang hanya cukup cukup memuati tubuh dan berkasut kanvas.

Latar tempat. -dewan besar Sekolah Menengah Taman Sari.

Huraian -semua pelajar tingkatan lima berkumpul di dewan untuk membincangkan tentang Projek Hari Sumbangsih. -berlaku sedikit perdebatan antara Laili dan Ekran tentang pemilihan slot dan keikhlasan serta kejujuran jawatankuasa. -Azfa Hanani ingin melihat Institut Lingu a Franca, tempat untuk dia mempelajari bahasa Jepun. -Azfa Hanani ingin mancari buku -buku rujukan yang sama seperti buku yang dicuri pinjam dari perpustakaan Sekolah lamanya itu.

-di Pasar Raya Buku.

Latar masyarat. -masyarakat yang mengamalkan semangat tolong-menolong antara satu sama lain. -masyarakat yang mempunyai kebebasan bersuara.

Huraian. -Pelajar Tingkatan Lima SMTS bekerjasama dalam menjayakan Projek Hari Sumbangsih.

-Laili menyatakan ketidakpuasan hatinya terhadap kejujuran dan keikhlasan jawatankua sa serta pemilihan slot yang tidak memberi peluang kepada setiap kelas untuk memilih.

Teknik plot -pemerian.

Huraian -ketika itu juga, Abang Mazran mengeluarkan dompetnya. Aku tidak meminta apa-apa, tetapi sejurus lipatan dompetnya itu terbuka, dua lembar wang kertas RM50 ditarik dan dihulurkan kepadaku. -³Ya, sakit hati.´ Dia berujar ringkas, mengejutkanku. ³Saki hati? Sakit hati pada siapa?´ ³Laili. Dia tu... tak ada kerja lain. Asyik memprotes saja. Buat kerja bukannya tahu.´ Ellina geram. -malam semalam, sepucuk surat kukarangkepada keluarga di kampung.

-teknik dialog.

-imbas kembali.

Gaya bahasa. -peribahasa.

Huraian. -ayah dan ibu saudaraku itu buta huruf tetapi Zuraini, Zurina dan Zahir boleh membacakannya untuk mereka. -³Tak tahu lagi,bang. Tapi kalau boleh, Nini nak keluar jalan-jalan.´ Aku berkata jujur.

-sinkof.

Nilai -jujur.

Huraian -Tanpa berselindung, Azfa Hanani memberitahu Abang Mazran bahawa dia ingin keluar jalan -jalan. -Abang Mazran sanggup membiayai kos perubatan Zuraini, baik moden mahupun traisional. -sebagai menepati janji, Abang Mazran berjanji akan membiayai kos perubatan Zuraini. -Azfa Hanani menerima tugasan yang diberikan oleh Syamsul dengan hati terbuka dan tidak merungut.

-prihatin.

-menepati janji.

-berfikiran terbuka.

Pengajaran -menepati janji.

Huraian -kita hendaklah melaksanakan janji yang telah dibuat, contohnya Abang Mazran berjanji akan menanggung kos perubatan Zuraini ke Indonesia. -Kita hendaklah prihatin terhadap masalah yang menmpa orang lain seperti Abang Mazran yang prihatin akan nasib yang menimpa Zuraini. Dia akan membiayai kos perubatan Zuraini.

-prihatin.

Analisis fakta-bab8(Azfa Hanani) Watak Fakta -Azfa Hanani -bijak. -gigih berusaha. -tegas. -rajin. -taat kepada ibu bapa. -sabar.

-Cikgu Zamri. -Ellina

Huraian -Cikgu Zamri memuji karangan berbentuk cereka yang dikarang oleh Azfa Hanani dan dia mendapat pujian yang baik oleh guru bahasa Melayunya itu. -Azfa Hanani akan berusaha untuk menulis karangan dengan lebih baik lagi setelah membaca catatan yang memberikannya inspirasi. -Azfa Hanani menggunakan peluang yang ada untuk mencari fakta tentang kejayaan sector pertanian di Malaysia. fakta tersebut akan dapat digunakannya untuk menulis karangan. -Azfa Hanani memberitahu bahawa dia tidak berminat untuk menjadi pengacara pada Malam Sumbangsih. -Azfa Hanani menggunakan budi bicara ketika menolak pelawaan Syafikah dan Fuzian agar mereka tidak berkecil hati. -Azfa Hanani tetap bersabar dengan sikap Syafikah da Fuziana yang menggelar dirinya budak kampung yang gopoh. -guru bahasa Melayu Azfa Hanani. -setiausaha persatuan Pelajar Tingkatan Lima SMTS.

Muzaffar.

-sombong. -Syafikah dan Fuziana..

-Muzaffar memberitahu Azfa Hanani bahawa dia bersedia untuk membantu Azfa Hanani mempelajari cara mengunakan computer setelah selesai tesisnya dengan lemah-lembut. -Syafikah dan Fuziana gemar merendah-rendahkan kemampuan orang lain seperti yang dilakukan kepada pelajar Tingkatan Lima Sastera2.

Azfa Hanani tetap mengingati mereka dengan menyedekahkan bacaan Yassin kepada mereka. -di perpustakaan SMTS. -Azfa Hanani mencari fakta tentang kejayaan sector perindustrian negara Malaysia untuk digunakan dalam karangan Bahasa Melayu. -di dalam bilik Azfa Hanani. A zfa Hanani mula merasakan perubahn dalam diri pemuda itu. -setelah Azfa Hanani selesai menghadiahkan bacaan Yassin kepada arwah ibu bapanya. -masyarakat yang merendah-rendahkan golongan miskin. Abang Muzaffar masuk dan bersembang dengan Azfa Hanani. . -Syafikah dan Fuziana menawarkan peluang kepada Azfa Hanani untuk menjadi pengacara. Huraian -sesi pembelajaran Bahasa Melayu bermula dan Azfa Hanani berasa gembira kerana dia mendapat markah yang bagus dalam karangan berbentuk cereka. Huraian -meskipun ibu bapa Azfa Hanani telah lama meninggal dunia. Latar masyarakat -masyarakat yang taat kepada ibu bapa. namun pelawaan mereka ditolak oleh Azfa Hanani.Latar tempat. -Azfa Hanani menolak pelawaan Syafikah dan Fuziana untuk menjadi pengacara dengan cara yang sopan dan berbudi bahasa. -di dalam kelas Tingkatan Lima Sains 1. -masyarakat yang bersopan santun. -Syafikah dan Fuziana yang hidup dalam kemewahan merendah-rendahkan Azfa Hanani dengan mengejeknya budak kampung yang gopoh. Muzaffar sudah mula berbaik-baik dengannnya.

Huraian -kita hendaklah mengamalkan sikap rajin dalam kehidupan seharian seperti Azfa Hanani yang berusaha mencari fakta tentang kejayaan Malaysia dalam bidang perindustrian untuk diguna pakai dalam karangan. Huraian -Azfa Hanani mengisi masa terluang dengan mencari fakta tentang kejayaan Malaysia dalam sector industry untuk digunakan dalam karangannya nanti. -berbudi bahasa. contohnya Azfa Hanani menolak pelawaan Syafikah dan Fuziana untuk menjadi pengacara dengan sopan dan berbudi bahasa agar mereka tidak berkecil hati. -kita hendaklah mentaati ibu bapa tidak kiralah semasa mereka hidup ataupun telah mati seperti Azfa Ha nani yang menyedekahkan bacaan Yassin kepada ibu bapanya pada setiap malam Jumaat. -taat kepad ibu bapa Pengajaran -rajin. -berbudi bahasa -taat kepada ibu bapa. -Azfa Hanani menyedekahkan bacaan Yassin kepada ibu bapanya yang telah meninggal dunia pada setiap malam Jumaat. -Azfa Hanani menolak pelawaan Syafikah dan Fuziana untuk menjadi pengacara dengan sopan dan berhemah agar mereka tidak berkecil hati. . -kita hendaklah berbudi bahasa dalam kehidupan seharai an.Nilai -rajin.

-imbas muka -teknik pemerian. -Benarkah suaraku bagus? Kata-kata Syafikah mengirimkan rasa tidak enak dalam kalbuku. aku persis seekor rusa masuk ke kampung.´ Aku menjawab sambil cuba menguntumkan senyuman. -kalau boleh aku tidak mahu mereka berkecil hati. Di dalam kelas.Teknik plot -Teknik imbas kembali. tidak ada sebab aku tidak dapat meraih gred A1 untuk kertas Bahasa Melayu.lidahku kelu dan kerongkongku pula tersumbat. -³Tengok disket-disket ni. -³You¶re a very clumsy kampung girl!´ Dia mencemuh. -ketika aku tekun mencatat fakta mengenai industry kereta nasional dalam akhbar Utusan Malaysia. -semasa mula-mula tiba di Kuala Lumpur. -penggunaan bahasa Inggeris. Di dalam kelas. aku membuka telekung putih yang melitupi seluruh tubuh. -sesudah menghadiahkan bacaan surah Yassin kepada ayah dan ibu. -monolog dalaman. Gaya bahasa -peribahasa. -metafora -perlahan-lahan sesudah itu. Huraian -dengan berat hati aku menuntut penjelasan. aku tidak dapat berbual panjang dengan Ekran.ada suara halus menegur dengan lembut.aku sudah mulai diseru sebagai Nini dan teguran itu memaksa aku mengangkat kepala. -kalau aku mengekalkannya sehingga menduduki peperiksaan SPM. punggungku terhenyak di atas kerusi biru di hadapan meja computer. -³Nani buat apa tu?´ -sinkof . Huraian -Tengah hari Sabtu itu.

-tegas. -Azfa Hanani menolak tawaran Iskandar yang ingin menghantarnya pulang dengan tegas. -Ekran mengisi masa terluangnya dengan membuka gerai burger kerana dia tahu bahawa keluarganya tentu marah sekiranya dia membuang masa dengan aktiviti yang tidak berfaedah seperti melepak. -Iskandar bukanlah lelaki yang baik seperti yang diperkatakan oleh dua orang gadis yang turut belajar di Institut Lingua Franca. -Ekran mempelbagaikan cara . -berdikari. -taat kepada ibu bapa. -gemar bersosial. -menghargai masa. -Ekran.Analisis fakta-bab9(Azfa Hanani) Watak Fakta -Azfa Hanani -berhati-hati. -Ekran merupakan seorang pemimpin persatuan yang bagus dan berwibawa. -Azfa Hanani bersyukur kerana dia tidak termakan dengan pujukan Iskandar yang ingin menghantarnya pulang kerana Iskandar ialah lelaki buaya darat. -buaya darat. -Iskandar. -ingin menjadi akauntan. -Ekran pandai bertutur dalam bahasa Perancis. -taat kepada ibu bapa. -sentiasa bersyukur. Huraian -Iskandar mahu menghantar Azfa Hanani pulang dengan menaiki motosikalnya. -Azfa Hanani berwaspada dengan orang yang tidak dikenalinya kerana dia tahu bahawa banyak mudaratnya kalau menumpang dengan orang yang tidak deikenali. -berfikiran jauh. -bercita-cita tinggi. -Azfa Hanani membuat pengakuan kepada Ekran bahawa dia berasal daripada sebuah keluarga biasa yang hidup dalam serba kekurangan. -jujur. namun Azfa Hanani menolak kerana tidak mengenali lelaki ituketika selesai mengikuti kelas bahasa Inggeris dan Bahasa Jepun di Institut Lingua Franca. Dia mengucapkan Merci beau coup kepada pelangganya . -bijak mengurus masa.

Dengan berniaga. -Azfa Hanani dan Ekran menjamu selera nasi ayam dan teh ais di gerai nasi ayam. Huraian -Ekran membuka gerai burger untuk mencari wang saku di samping melakukan pembelajaran secara praktikal. dia belajar secara tidak langsung mengenai akaun. -Azfa Hanani belajar Bahasa Inggeris dan Bahasa Jepun di Institut untuk menambahkan lagi ilmu pengetahuannya. Latar masyarakat -masyarakat yang hidup berdikari. -masyarakat yang gigih menuntut ilmu. -Azfa Hanani bersembang dengan Ekran setelah selesai belajar bahasa Inggeris dan Baha sa Jepun di Institut Lingua Franca. -di gerai nasi ayam. -di gerai burger Ekran. Latar tempat -di pintu pagar Institut Lingua Franca. Dia melakukan praktikal dengan meniaga burger.pembelajarannya di samping belajar secara teori. wang keluar. -masyarakat Bandar yang gemar bersosial. -Ekran meminta restu ibu dan ayahnya untuk membuka gerai burger. wang masuk dn sebagainya. Huraian -Dua orang gadis yang turut belajar di Institut Lingau Franca bertanya kepada Azfa Hanani tentang perkara yang diperkatakan Iskandar dan mereka memberitahu Azfa Hanani bahawa Iskandar ialah lelaki bermata keranjang dan tidak baik. -Iskandar digelar lelaki bermata keranjang dan tidak baik oleh dua orang gadis yang turut belajar di Institut Lingau Franca disebabkan sikapnya yang gemar bersosial dengan gadis bukan mahramnya. .

-³Merci beau coup.´ -peribahasa. -sinkof. sama ada mahu menemui Ekran atau tidak. -³Kawan lelaki atau perempuan?´ Dia bertanya lagi. -penggunaan bahasa asing. Huraian -Sudah lebih seminggu aku ingin menghampiri gerai burger itu. Datang lagi ya. -Dia berujar sambil mengisyaratkan agar aku memandang ke arah sebuah motosikal berkuasa tinggi yang berdiri gagah di celah deretan motosikal di pekarangan Institut Lingua Franca. -³Saya tak kenal abang. -³Kakak tak datang ambil hari ini.´ -³Iskandar bukannnya budak baik. -teknik dialog. hasrat itu belum lagi kesampaian. Kalau Kak Finaz tidak terlalu awal menjemput. Huraian.´cemuh gadis Tionghuaitu sebaik-baim aku selesai bercerita. -³Tapi taklah sampai ke tahap kais pagi makan pagi. -teknik pemerian.Teknik plot. -³Kita hidup mesti berpijak di bumi nyata. mata keranjang. -personifikasi.Hanani?´ Tanya seorang anak muda berjaket hitamketika aku terkial-kial membuat keputusan.bang. aku sendiri yang keberatan berbuat begitu.´ Aku menjawab ringkas. Ekran. aku harus lebih berwaspada kalau-kalau buaya darat itu akan mengganggu lagi. Namun pada setiap kali selesai mengikuti kelas bahasa Inggeris atau Bahasa Jepun di Institut Lingua Franca. ³Lelaki. -Selepas ini. . kais petang makan petang. Gaya bahasa.

Pengajaran. -berwaspada. contohnya Iskandar mahu menghantar Azfa Hanani pulang. -taat ibu bapa. -Kita hendaklah mentaati perintah ibu bapa. -Azfa Hanani bersyukur kerana dia tidak termakan dengan pujukan Iskandar yang in gin menghantarnya pulang kerana Iskandar adalah lelaki bermata keranjang dan tidak baik.Nilai -kerajinan. contohnya Ekran telah meminta restu ibu bapanya untuk membuka gerai burger. -taat ibu bapa. contohnya Azfa Hanani yang brsyukur kerana dia tidak termakan dengan pujukan Azfa Hanani yang ingin menghantarnya pulang kerana Iskandar adalah lelaki bermata keranjang dan tidak baik. namun Azfa Hanani menolak kerana dia tidak mengenali pemuda itu. . Huraian -Azfa Hanani rajin mengikuti kelas bahasa Inggeris dan bahasa Jepun di Institut Lingua Franca untuk memahirkan lagi penguasaannya dalam bahasa tersebut. -kesyukuran. -kerajinan. -kita hendaklah rajin menuntut ilmu seperti azfa Hanani yang rajin mengikuti kelas bahasa Inggeris dan bahasa Jepun di Institut Lingua Franca untuk memahirkan lagi penguasaannya dalam bahasa tersebut. Huraian. -kita perlu menjaga keselamatan diri . -Ekran meminta restu ibu dan bapanya untuk membuka gerai burger bagi mencari wang saku di samping ingin mempelbagaikan cara pembelajarannya. -kita hendaklah bersykukur dalam setiap perkara. -kesyukuran.

-Azfa Hanani memulangkan semula buku-buku rujukan yang telah dicuri pinjam dari perpustakaan Sekolah lamanya melalui kiriman pos. -Azfa Hanani membalas budi mereka dengan menerima pelawaan Abang Mazran dan Kak Finaz untuk menyamar menjadi Tengku Murni.000 untuk modal Projek Hari Sumbangsih. -Kak Finaz. -Azfa Hanani tidak mengerti mengapa Laili sukar ditegur agar jangan melanggar batas etika. -lemah-lembut. -Azfa Hanani terhutang budi dengan Pak Madi dan Mak Diah yang telah membesarkannya setelah kematian ibu dan bapanya yang meninggal dunia akibat terlibat dalam satu kemalangan. -Kak Finaz tidak menghalang Azfa Hanani untuk mengunjungi Pesta Buku Alam Malaysia. -sukar ditegur. -sering melanggar batas etika seorang pelajar. -Ekran tetap bersabar dengan kerenah Laili disebabkan dia merasa terhutang budi terhadap Datuk Minhad yang pernah menderma sebanyak RM10. -Azfa Hanani meminta keizinan kepada Pak Madi dan Mak Diah untuk pergi ke Kuala Lumpur. -pernah menyumbangkan RM10. -Datuk Minhad. guru perpustakaan Sekolah itu berserta sehelai catatan. -Laili. -Ekran. -suka mencari fasal. . -taat kepada Pak Long dan Mak Long. -sabar. -Digelar Budak Galmor. -Rakan Kak Rozan. Bukubuku tersebut dikirimkan kepada Cikgu Zamin. Huraian -seorang budak kampung. -mengenang budi. -mengenang budi. -Ayah Laili.Analisis fakta-bab10(Azfa Hanani) Watak Fakta -Azfa Hanani.000 untuk Projek Hari Sumbangsih. -memahami.

sama ada mengangguk atau menggeleng. -di taman permainan. -Datuk Minhad yang juga bapa Laili pernah menyumbangkan RM10. Huraian. -sesungguhnya. -peribahasa. -Ah. Huraian. Gaya bahasa. . -Seperti tadi. -Ekran terdianm sekali lagi. -Tidak semua orang miskin kelabu mata tengok harta melimpah-ruah. -Aku memiliki pilihan.´ -Zuraini tak boleh hidup lumpuh selama -lamanya. -Masyarakat yang gigih berusaha menuntut ilmu.000 untuk menjayakan Projek Hari Sumbangsih.susahnya! Aku perlu menegaskan kepada Ekran kemelut ini. Latar masyarakat. Teknik plot.masalah demi masalah yang datangnya bertimpa -timpa ke atas keluargaku memaksa aku melutut kepada keadaan dan menjejak keluar dari batas kemelut -sinkof. -Masyarakat yang mengamalkan semangat tolong-menolong. Tak salah kerana semua orang dah anggap macam itu. -teknik pemerian. aku seperti mengejek diri sendiri pula! -monolog dalaman. lebih lama sedikit. -metafora. aku ringan mulut untuk berkata. Huraian. -³Tak. Kali ini. hati anak muda itu perlu kujaga. -Ah. Namun. -Azfa Hanani menelefon Kak Finaz di pondok telefon yang terdapat di taman permainan untuk meminta kebenarannya mengunjungi Pesta Buku Alam Malaysia. Azfa Hanani mempelajari bahasa Inggeris dan bahasa Jepun untuk meningkatkan lagi penguasaannya dalam bahasa tersebut.Latar tempat. Huraian.

Nilai -jujur. -Azfa Hanani telah mengeposkan buku-buku rujukan yang telah dicurui pinjamnya kepada Cikgu Zamin berserta dengan sehelai catatan. Huraian. -bertanggungjawab. -Mengenang budi. Huraian. -Abang Mazran akan menghantar Zuraini berubat di Indonesia seperti yang telah dijanjikan dahulu. contohnya Azfa Hanani telah memulangkan semula buku-buku rujukan yang telah dicuri pinjam kepada Cikgu Zamin. -Kita hendaklah mengenang budi orang yang telah membantu kita. -Tanpa berselindung. Pengajaran. -Azfa Hanani terhutang budi dengan pengorbanan Pak Madi dan Mak Diah yang telah bersusah -payah membesarkannnya. . contohnya Azfa Hanani terhutang budi dengan Pak Madi dan Mak Diah yang telah bersusah payh membesarkannnya. -Kita hendaklah mengamalkan sifat bertanggungjawab dalam kehidupan. -bertanggungjawab. -jujur. -mengenang budi. -Kita hendaklah berlaku jujur dalam setiap percakapan seperti Azfa Hanani yang tidak malu untuk menceritakan kepada Ekran tentang latar belakang hidupnya yang daif. Azfa Hanani menceritakan kepada Ekran tentang latar belakang hidupnya yang daif. -menepati janji.

-Abang Muzaffar memberi alas an kepada Datin Maziah bahawa biarlah Nini tidak menghadiri kelas Biologi dan bahasa Inggeris kerana dia sudah mahir dalam subjek tersebut bagi memujuk hati Datin Maziah untuk membenarkan Azfa Hanani pergi ke rumah Elliana. -berbudi bahasa. -taat. -menepati janji. -Azfa Hanani mendengar nasihat Mak Diah yang menyuruhnya menepati janji kerana kata itu kota. -Tengku Murshadad. Watak Fakta -Azfa Hanani. Huraian -Azfa Hanani menepati janjinya untuk datang ke rumah Ellina meskipun dia merasa berat hati kerana kata itu kota. -baik hati. -mempunyai suara yang bagus untuk menjadi pengerusi forum. . -abang sulung Murni yang kini mengendalikan perniagaan keluarganya di Indonesia. dia telah pergi ke rumah Ellina walaupun pada mulanya tidak dibenarkan oleh Datin Maziah. -berani. -Cikgu Fitri. -Guru mata pelajaran matematik tambahan. -Azfa Hanani tetap menggunakan bahasa yang sopan apabila berbicara dengan Tengku Muzaffar meskipun dirinya pernah dihina dan direndah rendahkan oleh pemuda itu. -Abang Dad menguruskan segala persiapan Zuraini untuk berubat di Indonesia. -seorang yang bijak dan pernah mendapat keputusan yang cemerlang dalam SPM sehingga menjadi anak kebanggaan Datin Maziah. -bakal peguam. -Tengku Muzaffar.Analisis fakta-bab11(Azfa Hanani). -bijak mencari helah. -Azfa Hanani berani menerima peranan untuk menjadi pengerusi forum yang telah diberikan oleh Ellina kepadanya meskipun dia tiada pengalaman dalam bidang tersebut. Oleh itu. -nama panggilannya Abang Dad.

Latar tempat. Huraian. Huraian. -masyarakat yang hidup saling bantu-membantu. -terdapat dua kelompok murid Sekolah Menengah Taman Sari sedang berkumpul. . -di rumah Elliana. -Abang Muzaffar dan Azfa Hanani memujuk Datin Maziah supaya membenarkan Azfa Hanani pergi ke rumah Elliana. Hal ini sedikit sebanyak dapat meringankan beban Elliana yang turut terlibat dalam pameran luar Hari Sumbangsih. Latar masyarakat. -masyarakat yang kaya dengan budi bahasa. -Azfa Hanani tetap menggunakan bahasa yang sopan semasa berinteraksi dengan Abang Muzaffar dan melayannya dengan ramah meskipun dia pernah dihina oleh Muzaffar. Pelbagai cara dilakukan oleh mereka bagi memujuk hati Datin Maziah. -di meja makan rumah banglo. -Azfa Hanani membantu meringankan beban Ellina dengan menerima peranan sebagai pengerusi forum yang sebelum ini dipegang oleh Elliana. satu di ruang tamu dan satu lagi di ruang rehat. Masing -masing sibuk membuat perbincangan tentang pameran luar Hari Sumbangsih dan Pertandingan Forum Remaja Sekolah.

tidak terkata apa -apa. -Ah..´ -³Abang Muz tak nak masuk rumah dulu?´ -³Nampaknya kalau macam ni. tidak terdaya lagi hendak mengelak dan hanya mengangguk -Aku tertegun seketika. Nina pun tak perlu susah hati lagi. -Petang ini. Gaya bahasa.Teknik plot. Nini kan dah besar.´ Aku menjawab ringkas. -³Ala. -penggunaan bahasa Inggeris. Nini memang bagus. -aku menetap bibir.Datin Maziah cepat-cepat bertanya. Huraian. ³Nina. Nini?´ Sebaik sahaja aku sampai semula di meja makan. mama?Pandailah dia bahagikan masa dengan betul . ³Siapa yang telefon tu.. benarkah aku akan mempengerusikan forum bertajuk ³Peranan Belia Dalam Merealisasikan Wawasan Negara pada pagi lusa? -pemerian. -sinkof.´ puji Fazlina sambil mengerling ke arah Ellina yang sedang sibuk bermesyuarat. .nampaknya seperti ada suatu rahsia yang terbendung! -Oh. kami nak buat study group. -Aku terasa serba-salah untuk berdolak-dalik. mama. -dialog. -monolog dalaman. Huraian.

-Pak Madi dan Mak Diah tidak lupa untuk menunaikan solat hajat dan memohon supaya kehidupan Azfa Hanani dalam keadaan sejahtera di Kuala Lumpur. . -Abang Murshadad telah membantu menguruskan persiapan Zuraini untuk berubat di Indonesia.Nilai -tolong-menolong. Huraian. -Tolong-menolong. -baik hati. -Kita hendaklah mengamalkan sikap tolong -menolong dalam kehidupan seperti Azfa Hanani yang menerima peranan sebagai pengerusi forum bagi meringankan beban yang dipikul oleh Elliana yang turut sibuk dalam pameran luar Hari Sumbangsih. Pengajaran. -bertanggungjawab. -Azfa Hanani membantu meringankan beban Elliana yang sibuk dengan pameran luar Hari Sumbangsih dengan menerima peranan sebagai pengerusi forum dalam pertandingan Forum Remaja Sekolah. -Kita hendaklah sentiasa membantu golongan yang memerlukan. -Abang Muzaffar seorang yang baik hati kerana dia sanggup menghantar Azfa Hanani ke rumah Elliana. Huraian. comtohnya Abang Murshadad ringan tulang membantu segala persiapan Zuraiani untuk berubat di Indonesia. -kita mestilah mengamalkan sifat baik hati dalam kehidupan seperti Abang Muzaffar yang sanggup menghantar Azfa Hanani ke rumah Elliana walaupun dia pernah membenci gadis tersebut. -baik hati.

-bertanggungjawab. -Ellina telah membantu Azfa Hanani dalam pertandingan forum remaja seperti cuba membentuk cara penyampaian yang berkesan dan meminjamkan baju pengawas kepada Azfa Hanani. Sebaliknya.Analisis fakta-bab12(Azfa Hanani) Watak Fakta Azfa Hanani -bersungguhsunggguh. -Ekran bercita-cita ingin menjadi seorang akauntan. dengan bersungguh ± sungguh. -Azfa Hanani menolak tawaran untuk menjadi pengawas kerana dia tidak sanggup melihat pak longnya bekerja lebih keras untuk mencari wang bagi membeli baju pengawas yang memerlukan sejumlah wang yang banyak. Huraian -Azfa Hanani mendengar dan melihat dengan teliti bagaimana Ellina mengikat tali leher. Azfa Hanani menggunakan budi bicara yang sopan apabila b ercakap dengan Laili. -Datin Maziah. -bersungguh-sungguh. -Azfa Hanani meneliti skrip pengerusi forum dengan teliti kerana dia tidak sanggup mempersiakan amanah dan kepercayaan yang telah diberikan oleh Ellina. -Meskipun Laili menghina Azfa Hanani sebagai perempuan kampung yang kolot namun Azfa Hanani tetap bersabar . -Azfa Hanani seorang yang berbudi bahasa kerana dia tidak melenting apabila dihina oleh Laili. . -Ellina prihatin akan nasib Ekran yang kehilangan gerai burge rnya dalam satu kebakaran. -Ekran. -bercita-cita tinggi. -Ellina -baik hati. -Datin Maziah bersungguh-sungguh ingin mengadakan majlis hari jadi Murni meskipun tarikh tersebut telah lama berlalu.

-masyarakat yang prihatin akan nasib sesama manusia. -Aku? Entahlah. -bilik persatuan. -imbas muka. -imbas kembali. -Aku berpeluang juga memakai seragam pengawas. -Azfa Hanani mencari Ekran di bilik persatuan kerana dia ingin mengetahui cerita sebenar tentang kejadian kebakaran yang telah memusnahkan gerai burgernya. -Laili dan rakannya suka menghina dan merendah rendahkan Azfa Hanani yng mempunyai latar belakang keluarga yang susah. Teknik plot. sekejap pun jadilah. Kalau tidak kerana takdir itu. -Masyarakat yang suka menindas orang lain. Huraian. . -Aku pernah dicalonkan oleh beberapa orang guru untuk menjawat jawatan pengawas Sekolah Menengah Sri Dian. -pemerian.Latar tempat. -Azfa Hanani dan rakan sepasukannya dalam forum remaja berlatih di bilik pengawas sebelum pertandingan bermula. Gerai burger Ekran telah musnah setelah mengalami kebakaran. -bilik pengawas. Tidak kekal. Latar masyarakat. Huraian. -Ellina menunjukkan cara-cara mengikat tali leher kepada Azfa Hanani. -Ellina prihatin akan nasib yang menimp Ekran. Huraian. agaknya aku sedang menolong mak long di dapur setelah terpaksa berhenti belajar. akhirnya.

Pengajaran. Huraian. . -jujur. ikat tali leher ke. Huraian.. -prihatin. -monolog dalaman.Gaya bahasa. -Ellina prihatin terhadap nasib yang menimpa Ekran setelah gerai burger Ekran musnah dalam satu kebakaran. -Kita hendaklah membantu orang yang memerlukan seperti Ellina yang telah membantu Azfa Hanani menerangkan cara penyampaian yang berkesan dan meminjmkan sepasng pakaian pengawasnya. -Azfa Hanani berterus-terang kepada Ellina bahawa dia tidak tahu mengikat tali leher kerana dia merasakan tid gunanya menipu. Nani?´ -Ellina buat lembu kenyang sahaja dan mengambil tali leher di tanganku. -Ekran bercita-cita ingin menjadi seorang akauntan. -jujur. -berwawasan. -prihatin. Nilai. -Kita hendaklah jujur dalam percakapan. -tolong-menolong. -tolong-menolong. contohnya Azfa Hanani berterus terang kepada Ellina bahawa dia tidak tahu mengikat tali leher kerana dia merasakan tiada gunanya dia menipu. -Ellina telah banyak membantu Azfa Hanani seperti cuba membentuk cara penyampaian yang berkesan dan dia juga meminjamkan sepasang pakaian pengawasnya. tersindir lagi! -³Kau ni. -Aduh. -sinkof. -peribahasa. -kita hendaklah prihatin terhadap nasib yang menimpa orang lain seperti Ellina yang prihatin akan nasib Ekran yang kehilangan gerai burgernya akibat hangus dijilat api. Pengajaran. -Dia tu buaya darat..

-mempunyai suara yang lunak.Analisis fakta-bab13 Watak. -alah dengan darah. -bertolak-ansur. -Abang Mazran mengerti bahawa Azfa Hanani rindu akan keluarganya dan dia akan membawa Azfa Hanani berjumpa keluarganya. -di banglo mewah milik Datin Maziah. -Ekran. Huraian. -bercita-cita tinggi. -memahami. -Azfa Hanani. Azfa Hanani disifatkan berpotensi untuk menjadi pengacara yang baik. -dengan suara yang dikatakan istimewa. -Abang Mazran dan Kak Finaz meberitahu Azfa Hanani bahawa Zuraini akan dirawat di hospital terkenal di Indonesia sekiranya rawatannya dengan kiai tidak berjaya. -Ekran mengatakan bahawa majlis hari jadi Murni tidak sesuai untuk dirinya. -Abang Mazran. -di dalam bilik Murni. . -Azfa Hanani ingin melanjutkan pelajaran ke universiti . Fakta. -Datin Maziah dan Azfa Hanani menyambut majlis hari jadi Murni bersama rakan-rakan Azfa Hanani. Latar tempat. -berfikiran jauh. -budak yang pemalu. -suzanna. -merendah diri. -tepati janji. -Abang Mazran menjelaskan bahawa Zuraini akan dirawat di sebuah hospital terkenal jika rawatannya dengan kiai itu tidak berjaya dan janjinya itu akan dilunasi sehingga berjaya. Huraian. -pernah bercita-cita ingin menjadi doktor. -muncul sebagai pelajar terbaik dalam kelas Sains1.

-Ah. Abang Mazran sedang menolak troli yang berisi kek tiga tingkat. -peribahasa.Latar masyarakat. dia sering cuba mengelak daripada bersua atau bertentang mata denganku. -memandangkan Abang Murshadad tinggal di Indonesia. -Aku mengerling ke ruang tamu. -masyarakat Bandar yang hidup dalam kemewahan. -similie. kenapa pula keistimewaan anugerah Allah ini mahu kupersia -siakan? -pemerian. Huraian. Huraian. Huraian. -imbas muka. -imbas kembali. Datin Maziah menghadiahkan kondominium sempena hari jadi anak perempuan kesayangannya. -umpama gajah putih. Gaya bahasa. . -kalau benar bagai yang dikata. -sesungguhnya aku tidak pasti apa sebabnya. -masyarakat yang hidup saling bantu membantu. Malah. dia telah membantu dan menguruskan rawatan Zuraini untuk berubat. -sinkof. semasa aku menyerahkan sekeping kad undangan itu. sejak pertemuan kami tidak lama dahulu. dia Cuma mengucapkan terima kasih dan berpra-pura sibuk menyemak fail projek Hari Sumbangsih. -Majlis Hari Jadi Murni disambut dengan meriah dan terdapat kek tiga tingkat disediakan. Teknik plot. -³Majlis dah nak bermula. Nini tunggu siapa lagi ni?´ -umpama gajah putih. janggalnya rasa. alangkah bagusnya kalau ulang tahun hari jadiku yang bakal mendatang pada bulan November kelak dapat diraikan seperti ini juga. -monolog dalaman. lebih -lebih lagi ketika melihat senyum simpul Datin Maziah! -Seketika aku terfikir.

. Janjinya itu untuk merawat Zuraini akan dilunasi sehingga berjaya. Azfa Hanani b ertolak-ansur dengan menerima jeputusan Ejran yang menolak ajakan tersebut. -Abang Mazran menjelaskan bahawa Zuraini akan dirawat di sebuah hospital terkenal sekiranya rawatan dengan kiai tidak berkesan. -Abang Murshadad yang kebetula tinggal di Indonesia akan mengurus dan membantu Zuraini mendapatkan rawatan di sana. -Kita mestilah membantu mereka yang memerlukan seperti Abang Murshadad yang membantu Zuraiani mendapatkan rawatan perubatan di Indonesia. contohnya setelah puas memujuk Ekran untuk turiut serta dalam majlis hari jadi Murni. -Kita hendaklah menepati janji seperti Abang Mazran yang telah menjelaskan kepada Azfa Hanani bahawa Zuaraini akan mendapat rawatan di sebuah hospital terkenal sekiranya rawatannnya dengan kiai tidak berkesan. -Kita haruslah mengamalkan sikap bertolak-ansur. Janjinya itu akan dilunasi sehingga berjaya. -bantu-membantu. Huraian. -bertolak-ansur. -setelah puas memujuk Ekran untuk turut serta dalam majlis hari jadi Murni. Pengajaran. Huraian. -tepati janji. Azfa Hanani bertolak -ansur dengan menerima keputusan ekran yang menolak ajakan tersebut. -tepati janji. -bertolak-ansur. -bantu-membantu.Nilai.

-memandangkan azab maghrib sedang berkumandang. Oleh sebab itu. -memahami. -disebabkan Azfa Hanani mengenang budi yang ditabur oleh pak long dan keluarga Datin Maziah. dia mengambil keputusan untuk memasang telefon di rumah keluarga Azfa Hanani. Fakta. -baik hati. Azfa Hanani mendoakan kesejahteraan ibu bapanya di alam baqa. Azfa Hanani menagguhkan panggilan yang ingin dibuat kepada sesiapa sahaja pada waktu itu. -Azfa Hanani berterus-terang kepada Abang Muzaffar bahawa dia tidak tahu menggunakan komputer. -Abang Mazran memahami bahawa Azfa Hanani sangat merindui keluarganya. dia telah mendoakan kesejahteraan mereka. -memiliki seraut wajah yang lembut. Azfa Hanani membatalkan hasratnya untuk memberitahu Abang Muzaffar bahawa seeloknya biar dia sendiri yang membacakan surah Yassin untuk disedekahkan kepada arwah Murni. -baik hati. -jujur. -Sesudah menunaikan solat maghrib. -bertanggungjawab. -taat perintah Allah. -Azfa Hanani. -Mazran. Huraian. . -Abang Muzaffar menawarkan bantuan kepada Azfa Hanani untuk mengajarnya tentang cara menggunakan computer memandangkan gadis tersebut tidak tahu menggunakan peralatan tersebut. -Muzaffar. -mengenang budi. -disebabkan Azfa Hanani ingin menjaga hati Abang Muzaffar. -Abang Muzaffar akan membuka pintu seluas yang mungkin dan menyendal pintu tersebut sekiranya dia ingin masuk ke bilik Azfa Hanani kerana dia tahu bahawa Azfa Hanani bukan mahramnya. -Abang Mazran seorang yang baik hati kerana dia sanggup memasang telefon di rumah keluarga Azfa Hanani dan membelikannya telefon bimbit bagi mengubati kerinduankepada keluarganya.Analisis fakta-bab14 Watak. -air mukanya yang jernih menggambarkan bahawa pemilik muka ini seorang yang penyayang.

Latar masyarakat. lalu menghempap punggung di sisinya. Huraian. -menyimpan perasaan kepada Azfa Hanani seawal kehadiran Azfa Hanani di Sekolah Menengah Sri Dian. Banyak perkara yang kutanya. . Latar tempat. -Azan maghrib yang berkumandang dari masjid berdekatan telah melengahkan niatku untuk mendapatkan Abang Mazran dan Kak Finaz.. -Abang Muzaffar membantu mengajar Azfa Hanani tentang cara menggunakan komputer disebabkan Azfa Hanani tidak mahir menggunakan komputer. -di bilik Murni. -masyarakat yang menjaga batas pergaulan. -berguling-guling di atas katil. -dialog. -imbas kembali. -menaruh hati kepada Azfa Hanani.nak!´ Cepat-cepat. -Abang Muzaffar membuka pintu bilik Azfa Hanani seluas mungkin dan menyendal pintu tersebut disebabkan dia bukan mahram Azfa Hanani.. aku sewajarnya menangguhkan panggilan kepada Kamilah atau sesiapa sahaja pada masa -masa sebegini. Teknik plot. Terfikir pula.-Nordin. -pemerian. -masyarakat yang saling bantumembantu. banyak pula yang diberitahu. ³Err. aku bergerak dari atas katil. -sepupu Falina. -³Nani nak belajar ke tak nak ni? ´ ulang Abang Mazran. Huraian. Huraian.aku mengimbau -imbau katakata Falina dan Aini. -Abang Muzaffar mengajar Azfa Hanani tentang cara menggunakan komputer sebelum bekalan elektrik terputus. -Rozlan. Aku menarik sebuah lagi kerusi.

-bertanggungjawab. -hormat-menghormati.persahatan mereka bagaikan aur dengan tebing dan saying sekali kalau keakraban mereka dirosakkan oleh rasa cemburu yang sia-sia. contonya Azfa Hanani berterus-terang kepada Muzaffar bahawa dia tida tahu menggunakan computer. -bertanggungjawab. -kita mestilah mengamakan sikap bertanggungjawab seperti Muzaffar yang tidak mengambil kesempatan ke atas Azfa Hanani sebaliknya dia membuka pintu seluas luasnya kerana mereka bukan mahram. -jujur. -sinkof. Hal ini kerana. Huraian. -peribahasa. . -Abang Muzaffar bertanyakan Azfa Hanani tentang sebab sebab dia tidak makan. -jujur. -Azfa Hanani berterus-terang kepada Abang Muzaffar bahawa dia tidak tahu menggunakan computer. Pengajaran. Huraian. -persahatan mereka bagaikan aur dengan tebing dan saying sekali kalau keakraban mereka dirosakkan oleh rasa cemburu yang sia-sia. -baik hati. -³Nani nak belajar ke tak nak ni?´ ulang Abang Muzaffar. Huraian. -simile. .Gaya bahasa. Nilai. -Azfa Hanani membatalkan hasratnya untuk memberitahu kepada Abang Muzaffar bahawa seeloknya biar Abang Muzaffar sendiri yang membaca surah Yassin unt uk disedekahkan kepada arwah Murni. -Abang Muzaffar sanggup mengajar Azfa Hanani tentang cara menggunakan computer disebabkan Azfa Hanani tidak tahu menggunakan peralatan tersebut. dia ingin menjaga hati lelaki tersebut. -kita hendaklah berlaku jujur dalam percakapan. -Abang Muzaffar membuka pintu selebar yang mungkin dan menyendal pintu tersebut kerana mereka bukan mahram.

-tepati janji. -Datin Maziah amat risau akan keselamatan anak perempuannya dan dia tidak membenarkan anak perempuannya itu menaiki bas untuk ke Sekolah. Kak Finaz dan Abang Norman yang telah banyak membantu Azfa Hanani sekeluarga. -Azfa Hanani mengalah terhadap permintaan Datiin Maziah yang tidak membenarkannnya menaiki bas meskipun dia ingin menaiki pengangkutan awam tersebut ke Sekolah. Fakta. -Datin Maziah. -Abang Mazran. Kak Finaz dan Abang Norman snggup membantunya. -Murni. -Kak Finaz.Analisis fakta-bab15(Azfa Hanani) Watak. -tepati janji. mendengar kata dan berbudi bahasa. -Pak Madi. -Azfa Hanani menyatakan bahawa Kak Finaz tidak pernah memungkiri janjinya. -Azfa Hanani seorang yang beradab kerana dia bersalaman dan mencium tangan Pak long seperti yang diterapkan dalm budaya timur. -bertanggungjawab. -berani. -Azfa Hanani bersyukur kerna Abang Mazran. -Azfa Hanani menyatakan bahawa Abang Mazran tidak pernah memungkiri janjinya. -berusia 50 tahun. -bertolak-ansur. -mengenang budi. . -Azfa Hanani menghargai budi baik dn jasa Abang Mzran. -anak seorang hartawan. -penyayang. -Azfa Hanani. -akan bekerja sebagai arkitek semula. -bersyukur. - Huraian. -Segak/tampan. -Azfa Hanani tidak akan gentar sekiranya Iskandar mencuba untuk mengganggunya lagi. -Azfa Hanani merupakan budak yang baik.

-peribahasa. -³Baiklah. -di Institut Lingua Franca. apabila enggang dan pipit bertenggek di bumbung yang sama. -di rumah banglo Datin Maziah. Iskandar pernah menggangguku semasa aku bersendirian menanti kedatangan Kak Finaz di pekarangan Instit ut Lingua Franca. -Azfa Hanani mengambil ujian bahasa Jeoun di Institut Lingua Franca.´Nini tak kish balik sendiri.. Bukan kerana jawapannya. Huraian.´ ³Tapi apa pula?´ -Pada suatu ketika tidak lama dahulu. Teknik plot. -Tidak kena dengan caranya. Namun ada sesuatu lagi yang perlu kusambung. Huraian. Gaya bahasa.. -Azfa Hanani berpendapat bahawa biarlah keluarganya hidup susah asalkan maruah dan harga diri mereka tidak tergadai. -Pak long dan Zuraini datang ke banglo tersebut untuk bertemu dengan Azfa Hanani setelah pulang dari Indonesia. Huraian. -imbas kembali. tapi. tidak.Latar tempat. -pemerian. Latar masyarakat. . Huraian. -³Apa lagi yang Datuk tu cakap?´ -sinkof. akan berlakulah percakaran. -masyarakat yang mementingkan maruah diri. -dialog. -aku menggeleng. -Azfa Hanani bersalaman dan mencium tangan pak long seperti yang diterapkan dalam budaya timur. Aku Cuma tidak tahu bagaimana hendak meluahkannnya.´ Ujaran ringkas itu memadai untuk menyatakan persetujuanku. -masyarakat yang masih mengekalkan budaya ketimuran.

Kak Finaz dan Abang Norman sanggup membantu keluarganya. -kesyukuran. Huraian. -kita mestilah bersyukur atas segala nikmat yang diterima seperti Azfa Hanani yang bersyukur kerana masih ada lagi yang ingin membantu dirinya dan keluarganya. -Azfa Hanani bersyukur kerana Abang Mazran. -Kita hendaklah mengenang budi yang ditabur kepada kita. contohnya Azfa Hanani mengenang budi dan jasa yang diberikan oleh abang Mazran dan isterinya serta abang Norman. -Azfa Hanani mengenag budi yang ditaburkan oleh Abang Mazran. -kesyukuran. -mengenang budi. Pengajaran. -berani. -berani. -mengenang budi. -Kita haruslah berani mempertahankan diri daripada anasir jahat yang cuba menggugat keselamatan kita dn tidk gentar seperti Azfa Hanani yang tidak gentar sekiranya Iskandar menggaggunya lagi. -Azfa Hanani tidak gentar sekiranya Iskandar menggangunya lagi. -tepati janji. .Nilai. -Azfa Hanani menyatakan bahawa Abang Mazran dan Kak Finaz tidak pernah memungkiri janji mereka. Kak Finaz dan Abang Norman yang telah banyak membantu keluarganya. Huraian.

-Azfa Hanani. -Iskandar. Ekran telah menceritakan perkara sebenar kepada Azfa Hanani. . -Ellina. -seorang budak yang jahat dan liar. -semasa Azfa Hanani dan Ekran menjamu selera di gerai nasi ayam. Azfa Hanani teringat tentang peristiwa dia pernah makan nasi ayam bersama Ekran setelah selesai belajar Bahasa Inggeris dan Jepun di Istitut Lingua Franca. -diumumkan sebagai pengerusi forum terbaik. -sedang mengambil kursus intensif Bahasa Inggeris. -Ellina sanggup menjadi pengganti Azfa Hanani untuk bertugas di gerai burger disebabkan Azfa Hanani sibuk dengan pertandingan forum remaja.Analisis fakta-bab16(Azfa Hanani). -berfikiran jauh. -Azfa Hanani berfikir tentang apakah kepentingan Hari sumbangsih kepada Sekolah Menengah Taman Sari. Watak . Dia merasakan masa yang ada perlu diisi untuk menimba ilmu. Huraian. Azfa Hanani menceritakan masalah yang dihadapi sepanjang dia tinggal di rumah Murni. -di bilik persatuan. Latar tempat. Azfa Hanani mengakui bhwa Ekran adalah pendengar yang baik. Huraian. -pernah dibuang Sekolah. -baik hati. -pendengar yang baik. -Azfa Hanani berjumpa dengan Ekran untuk mengetahui tentang kaitan Ekran dengan beg duit serta kad pengenalan Murni. bukannya semata-mata ingin melihat catatan angka sumbangan tertera di papan kenyataan. -pernah belajar di Sekolah Menengah Taman Sari. Fakta. -Azfa Hanani dan rakan sepasukan dalam forum remaja menjamu selera di gerai nasi ayam sempena Hari sumbangsih. -Ekran. -di gerai nasi ayam Sekolah Menengah Taman Sari. -pengerusi persatuan tingkatan lima.

Teknik plot. -³Siapa budak lelaki tu? Kita kenal ke dia?´ aku bertanya. ³Ini baru kali kedua. Iskandar telah datang ke Sekolah tersebut untuk membantu Laili menjayakan Malam Bakat Sumbangsih. hendak melawat gerai burger. Huraian. dialah ya ng pernah menggangguku di pekarangan Institut Lingua Franca. -masyarakat Bandar yang tidak menjaga batas pergaulan. -Laili dan Iskandar berpegangan tangan semasa berada di dalam kawa san Sekolah Taman sari. Sekali imbas. yang bersesuaian dengan pepatah sambil menyelam minum air. Ellina telah sudi manjadi pengganti. -Kalau tekaanku tidak tersasar. -Tidak dapat tidak. aku terpaksa mengakui kebenaran hakikat itu. Huraian. -³Dah berapa kali khatam baca buku cenderamata tu?´ Ketika aku asyik meneliti buku cenderamata berkulit warna merah biji saga. -dialog. Sekejap tadi. -pemerian.Latar masyarakat. Sepatutnya aku mengambil giliran bertugas di gerai itu tetapi kerana pembabitanku dalam pertandingan Forum Remaja. Gaya bahasa. Alasanku Cuma satu. -masyarakat yang saling bantumembantu. -semua pelajar Sekolah Menengah Taman Sari bekerjasama bagi menjayakan hari Sumbangsih Sekolah mereka. -sinkof. -Aku segera meminta diri setelah kami selesai menikmati makan tengah hari. -peribahasa. Huraian. . masakan pokok bergoyang. -Aku tidak pasti sejauh mana kebenarannya tetapi kalau tidak ada angin. tengok -tengok macam tu saja.´ Aku mengangkat kening menyoroti wajahnya sejenak. -imbas kembali. Adlan tiba -tiba menyapa.

-jujur. -jujur. -bekerjasama. -kita hendaklah bekerjasama antara satu sama lain seperti pelajar-pelajar Sekolah Menengah Taman sari yang bekerjasama bagi menjayakan Hari Sumbangsih. ekran menceritakan hal yang sebenar tentang kaitan antara beg duit Murni serta kad pengenalan Murni yang hilang dengan dirinya. Huraian. -bekerjasama. . contohnya setelah didesak oleh azfa Hanani. Huraian. ekran menceritakan hal yang sebenar tentang kaitan antara dirinya dan beg duit serta kad pengenalan Murni.Nilai. -setelah didesak oleh azfa Hanani. Pengajaran. -semua pelajar Sekolah Menengah Taman Sari bekerjasama bagi menjayakan Hri Sumbangsih untuk mengumpul sejumlah wang. -Kita mestilah sentiasa jujur dalam percakapan.

-penyayang. -Azfa Hanani.Analisis fakta-bab17(Azfa Hanani). Huraian. Watak. . -Meskipun Muzaffar sedar bahawa azfa Hanani sedang marah. -memiliki wawasan masa depan. -pemimpin pelajar yang berkarisma. -anak muda yang istimewa. -sentiasa ingat kebesaran Allah. -gigih berusaha. dia akan memanggil Doktor Majid. -murni. -azfa Hanani menggunakan teori Fizik untuk membaca tulisan terbalik dalam buku diari Murni. -Azfa Hanani bijak mencari helah apabila dia tidak mahu menjamah makanan tengah hari. Dia mengatakan bahawa kepalanya pening dan ingin berehat. -Azfa Hanani tekun berusaha untuk mencungkil rahsia yang selama ini bermain-main di fikirannya. -Mempunyai akhlak yang baik dan sifatnya yang sederhana. -bijak. Fakta. -azfa Hanani menolak dengan lembut pelawaan Datin Maziah untuk makan tengah hari. -anak muda yang kacak. -Abang Muzaffar. dia tetap menggunakan bahasa yang sopan dan lembut semasa bercakap dengan Azfa Hanani. -Datin Maziah. -Ekran. -fasih berbahasa Inggeris. -Datin Maziah menyuruh azfa Hanani berehat dan sekiranya sakit kepalanya berlarutan. -lemah-lembut.

. -Azfa Hanani tidak menyelak bajunya di hadapan Abang Muzaffar setelah diarahkan oleh Datin Maziah kerana dia tahu bahawa Abang Muzaffar bukan mahramnya. -Azfa Hanani mencungkil rahsia yang selama ini bermain di fikirannya. Huraian. -Azfa Hanani tekun berusaha mencungkil rahsia yang terdapat di dalam diari Murni. -gigih berusaha. -abang Muzaffar mengatakan bahawa Ekran tidak sesuai untuk Nini dan Nina kerana dia bukanlah daripada keluarga yang senang dan tidak baik. -taat perintah Allah. Pengajaran. Azfa Hanani telah diusir keluar. -kita hendaklah mentaati perintah Allah seperti azfa Hanani yang enggan menyelak bajunya di hadapan Muzaffar setelah diarahkan oleh Datin Maziah kerana Muzaffar bukan mahramnya. -jujur. -masyarakat yang mentaati perintah Allah. -di dalam bilik Murni. Dia telah mempraktikkan teori Fizik untuk membaca tulisan terbalik. Latar masyarakat. -taat perintah Allah. -Kita hendaklah gigih berusaha dalam perkara yang dilakukan seperti azfa Hanani yang berusaha mencungkil rahsia yang selama ini bermain di fikirannnya. Huraian. -dia menggunakan teori Fizik untuk membaca tulisan terbalik.Latar tempat. -azfa Hanani telah berterus -terang tentang identity sebenar dirinya kepada Datin Maziah. -Azfa Hanani tidak menyelak bajunya setelah diarahkan oleh datin Maziah kerana dia tidak mahu auratnya dilihat oleh Muzaffar yang bukan mahramnya. -gigih berusaha. -penipuan Azfa Hanani akhirnya terbongkar setelah pertengkaran antara Abang Muzaffar dengan azfa Hanani didengari oleh Datin Maziah. Nilai. Huraian. Huraian. -masyarakat yang mementingkan darjat .

dia sedang bersabdar di kepala katil sambil membaca senaskah majalah berita. Gaya bahasa. -³Kenapa ni. Nani? Macam ada yang tak kena. Aku mengetap bibir menahan geram. Tanpa sebarang ketukan. Nani? Macam ada yang tak kena. pintu bilik abang Muzaffar kukuak.´ kataku tegas. -sinkof.´ -aku tidak mungkin akan berjaya menarik rambut ke dalam tepung tanpa sebarang serakan.Teknik plot. Nani harap abang dapat jelaskan sesuatu kepada Nani. Huraian. -peribahasa.´ Dia kaget. -dialog. . ³Kalau abng tak sinuk sekarang. -³Kenapa ni. -pemerian. Huraian. -Aku berhak untuk berasa marah.

-rajin. -mengenang budi.Analisis fakta-bab18(Azfa Hanani) Watak. -bertanggungjawab. -prihatin. -Azfa Hanani prihatin akan nasib yang menimpa keluarga pak longnya. -penyayang. -meskipun masih terasa kesan sakit lumpuh. -Zuraini. Huraian. -azfa Hanani amat menyayangi sepupunya Zahidin. Fakta. . -Abang Muzaffar. -azfa Hanani memaafkan kesalahnan Datuk tengku Makmur dan Datin Maziah yang telah menghina dirinya. -baik hati. -Azfa Hanani. -Azfa Hanani membawa Zahidin bersiar siar sekitar kawasn Kampung Merpati setelah dia didesak oleh Zahdin. Azfa Hanani tetap mengenag budi Abang Mazran dan Kak Finaz yang telah banyak membantunya. -pemaaf. -setelah azfa Hanani diusir. -meskipun dia telah diusir keluar dari rumah bangle yang pernah didiaminya. -Pak Haji Arshad sanggup mengupah Zurina dan Zahir mengutip buah rambutan kerana mereka ingin mengambil upah bagi mencari sejumlah wang. Zuraini tetap melakukan kerja rumah seperti menatang dulang. -Pak Haji Arshad. Abang Muzaffar bertegas ingun menghantar azfa Hanani ke rumah Ellina kerana risau akan keselamatan gadis itu.

Huraian. hujan batu di negeri sendiri.cita-cita yang telah kuterapkan dlm hati untuk mengikuti kursus komunikasi di university akan kulupakan begitu sahaja. -pemerian.´ Aku membalas. -di jeram Kampung Merpati. -Pak Haji Arshad memabntu meringankan beban keluarga pak Madi dengan megupah Zahid dan Zurina mengutip buh rambutan. -imbas muka. -di rumah Pak Madi. Huraian. Mereka telah mmujuk Azfa Hanani untuk kembali menetap di banglo semula. Huraian. tapi setakat nak basuh pinggan mangkuk . ku tidak akan membantah apa-apa. -Peribahasa. kalau aku masih dibenarkan belajar. Latar masyarakat. -masyarakat kampung yang bekerja sebagai pesawah. -sinkof. Teknik plot. -Datuk Tengku Makmur dan keluarganya telah datang dan pasangan suami isteri itu memohon maaf atas kesalahan yang telah dilakukan. -masa hadapanku? Selepas ini. baik lagi di negeri sendiri.Latar tempat. Heh! -³kak Nani kan masih letih?´ Zuraini cuba menolak kesudianku. ³Kakak memang letih. -Azfa Hanani telah pulang semula ke rumah Pak Madi setelah diusir oleh Datin Maziah. Kalau tidak. kakak masih bertenag. -³Kak Nani kan masih letih?´ . Huraian. -pak Madi dan Mak Diah bekerja sebagai pesawah. -Zahidin tersenyum dan mengangguk. -hujan emas di negeri orang. aku akan belajar. -dialog. Gaya bahasa. -masyarakat yang hidup saling bantu-membantu.

-bantu-membantu. Pengajaran. -bantu-membantu. -rajin. -kita metilah mengamalkan sifat rajin dalam diri seperti Zuraini yang tetap melakukan kerja rumah neskipun belum sembuh daripada sakit lumpuh. dia tetap melakukan kerja rumah seperti menatang dulang. Meskipun Zuraini masih merasai kesakitan sakit lumpuh. Huraian. . Huraian. -penyayang.Nilai. -Azfa Hanani menuruti kehendak zahidin yang mengajaknya mandi di jeram. -rajin. -Pak Haji Arshad membantu meringankan beban keluarga Azfa Hanani dengan menerima upah Zahir dan Zurina mengutip buah rambutan. -kita mestilah mengamalkan semangat bantu membantu seperti Pak Haji arshad yang membantu meringankan beban keluarga Pak Madi dengan menerima upah Zahir dan Zurina mengutip buah rambutan.

Huraian. -Azfa Hanani bersyukur kerana ekran telah banyak berubah dan insaf. . -tabah. -Azfa Hanani. Fakta. -ringan tulang. -Abang Muzaffar. -Datuk Tengku Makmur. -tepati janji.Analisis fakta-bab19(Azfa Hanani). -pemaaf. -ibu bapa Ekran bekerja sebagai pensyarah di Universiti Kebangsaan Malaysiadan kini menymbung pengjin doctor falsafah di Amerila Syarikat. Watak. -Azfa Hanani memaafkan kesalahan yang telah dilakukan olen Syafikah dan Fuziana . -bersyukur. -ekran. -Datuk tengku Makmur menepati janji yang telah dibuat pada 16 tahun lalu bahawa dia akan memelihara azfa Hanani. -Abang Muzaffar membantu Ekran membina gerai burger yang baru bersama sekumpulan anak muda yang lain. -kesusahan lampau telah banyak mengajar azfa Hanani untuk tabah.

-kepada Falina aku berpesan agar dapat memberitahu Nordin dan Rozlan bahawa mereka kuanggap sebagai kawan-kawan baikku. -azfa Hanani telah kembali menetap di bangle tersebut dan tinggal di sana dengan identitinya yang sebenar. cuba juga untuk berlawak. -Abang Muzaffar mengaku bahawa dia cetek pengetahuan agama. -Azfa Hanani telah pergi ke rumah Ekran setelah mendapat alamat rumahnya dari Abang Muzaffar. . Huraian. Oleh sebab itu. Azfa Hanani telah mengetahui latar belakang keluarga Ekran. Huraian. Ekran sebenarnya anak orang kaya.Latar tempat. Ibu bapanya bekerja sebagai pen syarah dan kini menyambung pelajaran doctor falsafah di Amerika Syarikat. -³Apa halnya Nani datang ke sini?´ Tanya Ekran pul a. -di rumah datuk ekran. Azfa Hanani dianggap sebagai anak Datin Maziah kerana sempat disusukan oleh Datin Maziah. -di banglo Datuk Tengku Makmur. Teknik plot. -dialog. -Abang Muzaffarbersama-sama pemuda lain membantu ekran membina gerai burger yang baru. dia telah mula mendekati masjid dan mengikuti pengajian agama di situ. Kalu Cuma suka-suka nak datang tak boleh ke?´ aku bertanya balas. -Pemerian. -masyarakat yang hidup saling bantu-membantu. ³Tak ada apa-apa hal. Aku harap mereka akan dapat menyambung kembali persahabatan yang dikatakan renggang. Huraian. Latar masyarakat. -masyarakat yang cetek pengetahuan agama.

Huraian. -bersyukur. Nilai. . -Datuk Tengku Makmur telah menepati janji yang telah dibuat pada 16 tahun lalu bahawa dia akan membela azfa Hanani. Huraian. contohnya azfa Hanani bersyukur kerana kehidupannnya kini telah bahagia dan dia tidak perlu menyamar sebagai Murni. -Azfa Hanani bersyukur kerana hidupnya di rumah banglo kini bahagia dan dia tidak perlu menyamar sebagai Murni. hancurlah jadinya. -Kita mestilah saling bekerjasama antara satu sama lain seperti Muzaffar dan beberapa orang pemuda yang bekerjasama membina gerai baharu untuk Ekran. Huraian. -kesyukuran. Pengajaran. -Kita hendaklah bersyukur atas nikmat yang diperolehi. -bekerjasama. -sinkof. -memaafkan kesalahan orang lain.Gaya bahasa. -bekerjasama. -³Pak cik tak kisah. ditetak-tetak lagi. -Azfa Hanani memaafkan kesalahna yang telah Syafikah dan Fuziana lakukan terhadapnya suatu masa dahulu. -Muzaffar bersama-sama pemuda lain bekerjasama membina gerai burger baru untuk Ekran. -peribahasa. -tepati janji.´ ringkas sahaja dia menjawab. -retak menanti belah.

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->