KEMAHIRAN MENULIS

: KUMPULAN 3 Norfaizah bt. Paimin Rahman b. Mahmod N. Ratna Malar Mohd Rahimei b. Mat Zahid Noraman b. Nazar Shah

‡ Bahasa yang bertulis dengan lambanglambang bunyi. .PENGENALAN ‡ Merupakan kegiatan menghasilkan simbol-simbol grafik yang disusun atur berdasarkan pertuturan yang membentuk perkataan dan seterusnya disusun menjadi ayat-ayat.

Mengapa perlu diterapkan kemahiran menulis kepada kanak-kanak? .

perkembangan bahasa dan tulisan Membolehkan kanak-kanak mengeja perkataan dengan pantas TUJUAN KEMAHIRAN MENULIS menyusun ayatayat dengan betul dan boleh difahami oleh pembaca. Meluaskan pengetahuan dalam perbendaharaan kata. Membolehkan kanakkanak melahirkan fikiran dan perasaan dengan sempurna dalam bentuk tulisan.Mendirikan asas menulis yang kukuh bagi membolehkan kanak-kanak menulis dengan baik. . Mendedahkan kanak-kanak cara penulisan yang betul. cekap dan pantas.

Apakah kepentingan yang dapat diperoleh daripada kemahiran menulis? .

.KEPENTINGAN KEMAHIRAN MENULIS ‡ Membolehkan kanak-kanak menulis dengan kemas. ‡ Kanak-kanak dapat membaca apa yang ditulis. cantik dan tersusun ‡ Kanak-kanak dapat mempelajari cara dan teknik penulisan yang betul ‡ Kanak-kanak dapat memahami apa yang ditulis oleh mereka.

PERINGKAT-PERINGKAT KEMAHIRAN MENULIS Pramenulis Peringkat persediaan sebelum murid dapat menulis dengan kemas Mendirikan asas (mekanis) Selepas pramenulis.dan mereka dilatih membentuk lambanglambang tulisan Pelahiran (mental) melahirkan fikiran murid secara bertulis .

‡ Pelajaran tulisan hendaklah dirancang secara sistematik bermula dengan aktiviti pramenulis bebas.PERINGKAT PRAMENULIS ‡ Tempoh masa kanak-kanak disediakan dengan aktiviti menulis sebelum mereka dapat menulis huruf²huruf dengan kemas dan betul. ‡ Merangkumi latihan otot-otot tangan. jari serta koordinasi mata dan tangan perlu diberi kepada kanak2 sejak dari awal sehingga mereka menguasai kemahiran menulis. .

Melakukan latihan kordinasi tangan dan mata. . Melakukan latihan pergerakan mata.Latihan-latihan pramenulis menitikberatkan perkara-perkara berikut: Melakukan latihan pergerakan tangan Menguasai gerak tangan yang bebas supaya boleh menulis dengan selesa dan sempurna.

Aktiviti pramenulis Menguli dan membuat rekaan menggunakan doh Menggunting mengikut garisan tertentu Menguntai manik Menggantung barang menggunakan penyepit baju. ‡ ‡ ‡ ‡ . ‡ Melakar bentuk (objek/ huruf/ nombor) menggunakan jari telunjuk di atas permukaan berlainan seperti di udara dan di pasir. ‡ Memindahkan duit syiling/ butang/ manik dari satu bekas ke satu bekas yang lain menggunakan ibu jari dan jari telunjuk.

Latihan membentuk corak .

Latihan mewarnakan bentuk .

faham dan tahu memegang pensel. .mereka dilatih membentuk lambang tulisan ‡ Permulaannya.kanak-kanak dicadangkan membentuk huruf di kertas kosong tanpa garisan ‡ Membentuk huruf pada permukaan bergariskawalan tulisan perlu dilakukan.PERINGKAT MENDIRIKAN ASAS ( PERINGKAT TULISAN MEKANIS ) ‡ Selepas kanak-kanak mempelajari peringkat pramenulis.

.

‡ Bermula daripada menulis berpandukan gambar.PERINGKAT MENULIS UNTUK PELAHIRAN ‡ Setelah menguasai menulis mekanis. . melengkapkan ayat dan perenggan sehingga pelajar boleh menghasilkan tulisan tanpa panduan. mengisi tempat kosong. pelajar digalakkan melahirkan fikiran mereka secara bertulis.

Mekanis : Dikuasai pada peringkat awal supaya dapat menghasilkan tulisan yang kemas JENIS-JENIS KEMAHIRAN MENULIS Pelahiran (mental) : Selepas mekanis dan banyak melibatkan mental ± kemahiran berfikir contoh: pembinaan ayat .

AKTIVITI MENULIS UNTUK PELAHIRAN ‡ Mengisi teka silang kata ‡ Mengisi tempat kosong dalam ayat ‡ Melengkapkan ayat dengan menambahkan rangkai kata yang sesuai. ‡ Menulis ayat berdasarkan gambar .

SEKIAN TERIMA KASIH .