KEMAHIRAN MENULIS

: KUMPULAN 3 Norfaizah bt. Paimin Rahman b. Mahmod N. Ratna Malar Mohd Rahimei b. Mat Zahid Noraman b. Nazar Shah

. ‡ Bahasa yang bertulis dengan lambanglambang bunyi.PENGENALAN ‡ Merupakan kegiatan menghasilkan simbol-simbol grafik yang disusun atur berdasarkan pertuturan yang membentuk perkataan dan seterusnya disusun menjadi ayat-ayat.

Mengapa perlu diterapkan kemahiran menulis kepada kanak-kanak? .

Mendedahkan kanak-kanak cara penulisan yang betul. perkembangan bahasa dan tulisan Membolehkan kanak-kanak mengeja perkataan dengan pantas TUJUAN KEMAHIRAN MENULIS menyusun ayatayat dengan betul dan boleh difahami oleh pembaca. cekap dan pantas.Mendirikan asas menulis yang kukuh bagi membolehkan kanak-kanak menulis dengan baik. Membolehkan kanakkanak melahirkan fikiran dan perasaan dengan sempurna dalam bentuk tulisan. Meluaskan pengetahuan dalam perbendaharaan kata. .

Apakah kepentingan yang dapat diperoleh daripada kemahiran menulis? .

KEPENTINGAN KEMAHIRAN MENULIS ‡ Membolehkan kanak-kanak menulis dengan kemas. cantik dan tersusun ‡ Kanak-kanak dapat mempelajari cara dan teknik penulisan yang betul ‡ Kanak-kanak dapat memahami apa yang ditulis oleh mereka. ‡ Kanak-kanak dapat membaca apa yang ditulis. .

PERINGKAT-PERINGKAT KEMAHIRAN MENULIS Pramenulis Peringkat persediaan sebelum murid dapat menulis dengan kemas Mendirikan asas (mekanis) Selepas pramenulis.dan mereka dilatih membentuk lambanglambang tulisan Pelahiran (mental) melahirkan fikiran murid secara bertulis .

PERINGKAT PRAMENULIS ‡ Tempoh masa kanak-kanak disediakan dengan aktiviti menulis sebelum mereka dapat menulis huruf²huruf dengan kemas dan betul. ‡ Merangkumi latihan otot-otot tangan. ‡ Pelajaran tulisan hendaklah dirancang secara sistematik bermula dengan aktiviti pramenulis bebas. . jari serta koordinasi mata dan tangan perlu diberi kepada kanak2 sejak dari awal sehingga mereka menguasai kemahiran menulis.

Latihan-latihan pramenulis menitikberatkan perkara-perkara berikut: Melakukan latihan pergerakan tangan Menguasai gerak tangan yang bebas supaya boleh menulis dengan selesa dan sempurna. . Melakukan latihan kordinasi tangan dan mata. Melakukan latihan pergerakan mata.

‡ Melakar bentuk (objek/ huruf/ nombor) menggunakan jari telunjuk di atas permukaan berlainan seperti di udara dan di pasir. ‡ Memindahkan duit syiling/ butang/ manik dari satu bekas ke satu bekas yang lain menggunakan ibu jari dan jari telunjuk. ‡ ‡ ‡ ‡ .Aktiviti pramenulis Menguli dan membuat rekaan menggunakan doh Menggunting mengikut garisan tertentu Menguntai manik Menggantung barang menggunakan penyepit baju.

Latihan membentuk corak .

Latihan mewarnakan bentuk .

mereka dilatih membentuk lambang tulisan ‡ Permulaannya. faham dan tahu memegang pensel.kanak-kanak dicadangkan membentuk huruf di kertas kosong tanpa garisan ‡ Membentuk huruf pada permukaan bergariskawalan tulisan perlu dilakukan.PERINGKAT MENDIRIKAN ASAS ( PERINGKAT TULISAN MEKANIS ) ‡ Selepas kanak-kanak mempelajari peringkat pramenulis. .

.

‡ Bermula daripada menulis berpandukan gambar. melengkapkan ayat dan perenggan sehingga pelajar boleh menghasilkan tulisan tanpa panduan.PERINGKAT MENULIS UNTUK PELAHIRAN ‡ Setelah menguasai menulis mekanis. pelajar digalakkan melahirkan fikiran mereka secara bertulis. . mengisi tempat kosong.

Mekanis : Dikuasai pada peringkat awal supaya dapat menghasilkan tulisan yang kemas JENIS-JENIS KEMAHIRAN MENULIS Pelahiran (mental) : Selepas mekanis dan banyak melibatkan mental ± kemahiran berfikir contoh: pembinaan ayat .

AKTIVITI MENULIS UNTUK PELAHIRAN ‡ Mengisi teka silang kata ‡ Mengisi tempat kosong dalam ayat ‡ Melengkapkan ayat dengan menambahkan rangkai kata yang sesuai. ‡ Menulis ayat berdasarkan gambar .

SEKIAN TERIMA KASIH .