P. 1
Seni Baroque

Seni Baroque

|Views: 979|Likes:
Published by ai_shitekaka

More info:

Published by: ai_shitekaka on Sep 29, 2010
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as PPT, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

05/27/2013

pdf

text

original

-Baroque merupakan sebuah istilah untuk mengkategorikan sebuah era dalam perkembangan peradaban manusia (termasuk seni) yang terjadi di Eropah Gerakan ini terjadi sekitar tahun 1600 sampai 1750 Era ini merupakan bahagian akhir dari zaman renaissance .

. karya-karya seni yang tercipta pada zaman baroque juga merupakan cerminan keadaan zaman tersebut sehingga memiliki ciri-ciri khusus yang tentunya berbeza dengan corak seni pada zaman-zaman sebelumnya.Dalam hal ini.

.Adoration. rendered in a free bravura handling of paint. oleh Peter Paul Rubens: dynamic figures spiral down around a void: draperies blow: a whirl of movement lit in a shaft of light.

(2000:76). baroque berasal dari sebuah kata dalam bahasa Portugis iaitu barroco yang bererti jenis mutiara besar yang kasar yang biasa dipakai untuk perhiasan badan yang penuh ornamentasi di masa itu .Read dalam buku Seni: Erti dan Problematikanya terjemahan Soedarso Sp.

kekuatan emosi.‡ gambaran tentang corak seni baroque yang menurut Barnes mengandung unsur tekanan yang kuat. dan sesuatu yang elegan ‡ (Barnes. 2005) .

SENI BAROQUE ‡ Salah satu teknik visualisasi yang terkenal pada zaman baroque adalah teknik chiaroscuro yang digunakan oleh seorang pelukis Belanda yang bernama Rembrandt Harmenszoon van Rijn. ‡ Teknik yang berkaitan dengan pencahayaan ini sampai sekarang masih sering diterapkan dalam bidang fotografi dengan fungsi yang tak jauh berbeza dengan fungsi aslinya pada tahun 1600 .

dalam fotografi potret karya Andreas Darwis Triadi.‡ Kerana teknik tersebut popular. . ‡ Disebabkan itu. nama pelukis yang secara konsisten menggunakannya telah diabadikan ke dalam sebuah nama teknik pencahayaan. tinjauan yang berkaitan dengan similaritas visual dan muatan tema antara lukisan bercorak seni baroque dengan beberapa karya foto potret yang dibuat oleh fotografer Darwis Triadi. iaitu Rembrandt lighting. ‡ Tulisan ini mengulas bagimana teknik tersebut diaplikasikan ke dalam karya fotografi.

Karakteristik Seni Baroque ‡ karateristik seni Baroque terbentuk dari beberapa unsur. energy dan tension. seperti sense of movement. ‡ (Sullivan (2005) .

aneh atau luar biasa. Artinya.. 2000:77 ) . Kesemuanya dapat tampil secara nyata maupun tidak. semua atau sebagian unsur tersebut dapat dilihat dan dirasakan oleh pengamat karya yang dimaksud secara visual maupun secara tematik ‡ (Read (terjemahan Soedarso Sp.‡ Baroque mencakup pengertian ganjil.

‡ Teknik seperti ini dikenal dengan sebutan chiaroscuro yang berasal dari dua kata dalam bahasa Italia iaitu kata chiaro yang bererti terang. ciri visual yang melekat pada corak seni Baroque adalah kontras cahaya (gelap-terang) yang dominan dan menghasilkan kesan dramatis pada lukisan. 2005) . dan oscuro yang bererti gelap ‡ (Vishny.‡ Sedangkan dalam kaitannya dengan seni lukis.

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->