cara menjahit JK Dengan satu lembar benang. Akhirkan dengan jahit kia. Jahitan ini senang dicabut.

Mata jahitan adalah sama panjang disebelah luar dan dalam kain iaitu 1 ¼ cm

JH

Dimulakan dan dimatikan dengan jahit kia Jahit dari kanan ke kiri dengan mata jahitan yang halus dan sama besar dengan jaraknya 0.3 - 0.5 cm

SS Jahit di sebelah dalam dari kanan ke kiri.

Mulakan jahitan dengan jahit kia di bawah lipatan. Cucuk 2 atau 3 benang kain sahaja di bahagian kain selapis yang rapat dengan tepi berlipat. Tarik jarum keluar kemudian susupkan jarum ke dalam lipatan kira-kira 0.3 - 0.6 mm besarnya. Cucuk jarum balik ke bawah dan terus menjahit dan matikan jahitan dengan jahit kia. Ia jahitan kecil, halus, sekata, kemas, akan membentuk 'V' tetapi kurang kukuh

LK

Mulakan dengan 2 atau 3 mata jahitan jelujur halus Cara menjahitnya sama dengan jahit lilit ubi tetapi ia dari kiri ke kanan. Jarum menyendeng sedikit ke kanan atau menegak menghala ke arah penjahit Jahitan ini halus dan mesti 0.3 cm daripada tepi kain serta jaraknya 0.3 cm di antara jahitan. Akhirkan jahitan dengan menjahit balik ke kiri.

Tiap-tiap mata jahitan ditamatkan dengan satu simpul Matikan jahitan dengan menjahit beberapa jelujur halus menegak ke sebelah kanan mata jahitan lubang butang yang akhir berdekatan dengannya.cara menjahit SL Mulakan jahitan kia pada T. Ulangi lagkah 2 dan 3 untuk mendapatkan hasil jahitan silang pangnkah yang dikehendaki LB Mulakan dengan beberapa jelujur halus menegak pada sebelah kiri. Masukkan jarum dari U dan keluar dari V dengan jarak 1 mm seperti dalam rajah Jahitan TU diperoleh. . Cucuk jarum menegak tepat pada tepi kain dan menghala ke arah penjahit. Lebar jahitan adalah selebar 4 urat benang kain yang digunakan dan jarak antara jahitan ialah setebal benang menjahit. Kemudian tarik kedua-dua lembar benang daripada mata jarum dan gelungkan benang itu di bawah jarum sebelum jarum itu ditarik ke hadapan. Masukkan jarum pada W dan keluarkan pada X seperti rajah (b) Jahitan VW diperoleh.

Mula dan matikan jahitan dengan kia Jahitan pertama adalah seperti jelujur halus. kemudian jarum dibawa balik ke jahitan pertama dan dijahit ke hadapan semula. iii.0. Jahitan adalah halus dan panjang pendek (0. Mesin jahit tangan Mesin jahit kaki Mesin jahit elektrik Mesin jahit elektronik . ii.3cm) Di sebelah luar ia kelihatan seperti jahitan mesin manakala di sebelah dalam ia seperti jahitan batang. iv. Digunakan juga sebagai jahitan sulaman Msn Jahit menggunakan mesin jahit. Jenis-jenis mesin jahit : i.cara menjahit KIA Jahit dari kanan ke kiri.2 .

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful