P. 1
Teknik Belajar Berkesan Matematik

Teknik Belajar Berkesan Matematik

|Views: 144|Likes:
Published by MuhdFaridzi

More info:

Published by: MuhdFaridzi on Oct 09, 2010
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

08/04/2014

pdf

text

original

TEKNIK  BELAJAR BERKESAN MATEMATIK.DIJAMIN!

SULIT  SPECIAL EDITION   2010/Sept   

P A P E R 1 & 2

Pernyataan Hakcipta:  Hakcipta Terpelihara. Tidak dibenarkan mengeluar ulang mana‐mana bahagian Ebook ini kecuali  soalan Percubaan dan soalan peperiksaan sebenar dalam apa jua bentuk dan dengan apa cara  sekalipun, sama ada secara elektronik, fotokopi, mekanik, rakaman atau cara lain sebelum mendapat  izin bertulis daripada pihak maths‐catch.com.Pihak Kami boleh mengambil tindakan tegas melalui  saluran undang‐undang jika didapati anda melanggar hakcipta ini.    Penafian Penulisan:  Pihak penerbit (penulis) berusaha sedaya upaya memastikan buku (Ebook) yang diterbit ini  mengandungi maklumat yang tepat dan berautoriti daripada segi subjek yang dibincangkan.Soalan‐ soalan yang dibekalkan bukanlah soalan bocor tetapi soalan ramalan yang dibuat secara kajian  ilmiah melalui statistik soalan tahun‐tahun lepas. Penerbit Ebook ini tidak boleh dianggap  memberikan khidmat perundangan, perakaunan atau khidmat professional yang lain kepada  pembaca. Sekiranya nasihat atau bantuan pakar diperlukan, sila dapatkan nasihat dan khidmat  profesional daripada pakar yang berkelayakan.    Bantuan Teknikal:  Segala permasalahan teknikal anda ketika melakukan teknik yang diberikan didalam Ebook ini  haruslah di hantar ke bahagian support di mathscatch@gmail.com     

UPSR
  2010

FOKUS A+ MATHS Catch

Find more Tips and Guide here www.maths‐catch.com

1

Tujuan utama selain disebabkan kos adalah supaya apa yang dibincangkan akan terus kepada anda  tanpa melalui proses editing..Sekiranya anda mengikut segala panduan mudah yang telah kami berikan .TEKNIK  BELAJAR BERKESAN MATEMATIK.Pakej ini telah dibuat sebegini rupa iaitu  mengunakan medium e‐book tidak seperti mana yang dilakukan sebelum ini  iaitu menggunakan buku‐buku  fizikal.walaubagai  manapun dengan menggunakan medium ebook ini sudah pasti segala isi kandunganya akan terus kepada anda  dengan cepat dan tepat.Lebih‐lebih agi kami juga menyediakn versi “updated” yang mana boleh dikirimkan ke  email anda walaupun masa hanya tinggal seminggu sahaja lagi sebelum peperiksaan.yang mana ada beberapa pendedahan didalam  ebook ini saya berasa yakin pasti akan disunting terlebih dahulu kerana atas sudut perniagaan.maths‐catch.suntingan dan beberapa lagi.DIJAMIN! SULIT  SPECIAL EDITION   2010/Sept    P A P E R 1 & 2 Sekapur Sirih…   Pertama sekali kami ingin mengucapkan tahniah dan jutaan terima kasih kepada anda kerana telah Berjaya  memuat turun Pakej Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 ini.Oleh itu besar harapan  kami moga‐moga ebook Kertas Soalan Ramalan matematik  ini akan memberi sejuta manfaat dan makna  kepada anda.                                                        UPSR   2010 FOKUS A+ MATHS Catch Find more Tips and Guide here www.Strategi atau teknik yang ditulis didalam  ebook ini adalah berdasarkan pengalaman dan hands‐on kami sendiri. sebagai salah seorang guru yang mana  kami berharap ia juga dapat dimanfaatkan oleh anak‐anak anda nanti.com 2 .adalah dijamin anak‐ anak anda pasti beroleh kejayaan.

 mereka  diajar matematik algebra dan matematik diskrit yang lebih rumit sedikit.. darab dan bahagi. Tahap umum  Tahap ini dikira dari umur 18 tahun keatas dan tahap ini merupakan tahap dimana mereka telah  dapat menguasai matematik seperti aljebra dan matematik diskrit dengan begitu baik secara  keseluruhannya. Tahap kanak‐kanak  Masa yang paling baik untuk merangsang perkembangan otak kanak‐kanak adalah semasa mereka  berumur 4 hingga 6 tahun dan pada tahap ini mereka mudah menerima apa yang diajar kepada  mereka dan mereka amat meminati mempelajari benda‐benda yang baru. peratus.( related untuk ibu bapa yang mempunyai anak‐anak).peringkat sijil dan diploma.maths‐catch.  4 . Tahap kanak‐kanak remaja  Tahap kanak‐kanak remaja adalah disekitar antara 7 hingga 12 tahun dan pada tahap ini mereka  berada di sekolah rendah. Ajarlah mereka dengan asas‐asas pengiraan 1 ‐ 10 dan ajar  mereka agar tahu dan kenal nombor‐nombor tersebut. statistik dan pelbagai operasi lain yang selalu digunakan didalam  kehidupan seharian kita. Tahap remaja  Tahap remaja dikira dari usia 13 tahun sehingga usia 17 tahun dan pada tahap ini mereka berada di  peringkat sekolah menengah. lazimnya mereka telah diajar dan didedahkan dengan operasi asas  matematik seperti tambah. ia merangkumi semua benda yang kita pelajari.cuba anda pilih satu bidang untuk anak anda ikuti di universiti  atau kolej atau politeknik atau sebagainya.com MATHS Catch 3 .TEKNIK  BELAJAR BERKESAN MATEMATIK. operasi matematik dan terma‐terma matematik selain didedahkan  dengan pecahan..  3. Katakan bidang Kejuruteraan Elektrik di Politeknik ( ini  adalah contoh).  2. Pada tahap ini mereka  dianggap telah menguasai matematik dengan baik dan apabila melanjutkan pelajaran ketahap  universiti kelak. Selain daripada itu mereka juga diajar dengan  pelbagai teknik pembelajaran. Semester 1 sehingga sehingga semester 6 semuanya ada  UPSR FOKUS A+   2010 Find more Tips and Guide here www. Amat malang sekiranya asas matematik mereka lemah sekiranya  berada ditahap ini.  1. Sejajar dengan perkembangan usia dan perkembangan otak. Jadi semakin kita  meningkat dewasa semakin bertambah pengetahuan kita dan ini tidak terbatas atau khusus untuk  matematik sahaja. Bayangkan matematik yang akan mereka  pelajari mengikut bidang yang dipilih. tolak. Dan amat‐amat malang sekiranya ditahap ini anak‐anak anda hanya mampu  menguasai 40% ‐ 50% matematik secara keseluruhannya. Secara lazimnya  penguasaan matematik makin bertambah sejajar dengan pertambahan usia.. Pada tahap ini anda  sebagai ibu bapa ( yang sama waktu dengannya ) perlu memainkan peranan dengan mendedahkan  mereka dengan sistem pernomboran.DIJAMIN! SULIT  SPECIAL EDITION   Pengenalan     2010/Sept    P A P E R 1 & 2 Tahukah anda tahap penguasaan matematik itu terbahagi kepada 4 tahap. 4 tahap penguasaan matematik  itu boleh dibahagi kepada berikut iaitu. mereka akan berdepan dengan pelajaran matematik yang lebih khusus dengan  bidang pengajian yang mereka ikuti.

 Itu belum lagi matematik kejuruteraan khusus untuk elektrik.Kenapa?ini berkait rapat dengan asas Matematik.kemudianya dia akan terus lemah Matematik pada PMR dan peringkat  SPM. mahir.kimia ataupun Matematik tambahan..tinggal beberapa bulan  sahaja lagi UPSR ni.Wahai ibubapa jika anda beranggapan begitu  anda sebenarnya melakukan kesilapan besar. Maka itu.DIJAMIN! SULIT  SPECIAL EDITION   2010/Sept    P A P E R 1 & 2 subjek matematik.. kemungkinan besar anak mereka akan ditinggalkan jauh oleh rakan‐rakan  mereka yang mendapat pendedahan dan pendidikan asas yang lebih sempurna.Hanya disebabkan lemah  satu subjek sahaja anak‐anak anda akan lemah dalam  banyak subjek lagi.Kononnya inilah waktu  halatuju “yang akan menentukan masa depan mereka”.sains dan beberapa subjek lagi pada  peringkat SPM.fizik dan kimia.Anda harus ingat jika anak anda lemah asas Matematik  pada peringkat UPSR ini bermakna anak‐anak anda sedang menangung risiko untuk gagal dalam  matapelajaran Matematik.Persoalan disini  bagaimana jika anak kita memang ditakdirkan lemah Matematik?. Jangan pelik jika anak anda lemah  Matematik pada UPSR  .Matematik tambahan.Ini adalah disebabkan kunci kejayaan  subjek‐subjek ini adalah dari Matematik.Percaya atau tidak pelajar yang lemah Matematik akan juga lemah  pada subjek‐subjek yang ada hubungkait dengan Matematik seperti sains. Perkara penting disini ialah asas matematik  perlulah kuat kerana apabila asas matematik telah kuat. Oleh itu Kenapa tidak anda berhabis‐habisan untuk anak anda ketika mereka  diusia ini (UPSR)? INGAT! Asas pelajaran matematik tidak bermula daripada darjah satu kerana pada  usia tujuh tahun.   Di sinilah letaknya PERANAN IBUBAPA dalam memastikan anak mereka yang berumur 0‐7 tahun  membina potensi yang diperlukan untuk menguasai bahasa dan memahami konsep matematik.maths‐catch.Saya belum  pernah berjumpa dengan mana‐mana pelajar yang lemah Matematik tapi hebat dalam  matapelajaran fizik. tidak  hairanlah kalau ada pelajar kita yang gagal dalam matematik di peringkat darjah satu lagi.jangan bimbang masih belum terlambat untuk anda  membimbing mereka.Jika anda mahu berikannya tuisyen saya cadangkan  anda berbuat demikian ketika ini.Habistu Kenapa anak saya terlalu lemah dengan Matematik.Oleh itu wahai ibu bapa anda perlu merasa  bimbang pada anak‐anak anda pada ketika ini.. pelajar yang sudah ketinggalan di peringkat bawah akan menghadapi  kesukaran mengikuti dan memahami pelajaran di peringkat lanjut.anak‐anak kita tidak ditakdirkan untuk menjadi lemah  Matematik. Oleh kerana pelajaran matematik bersifat membangun atau  mengembang (developmental).com 4 . letaklah didalam  bidang apa sekalipun pasti tidak gentar dan tidak akan menghadapi Masalah.Apa yang perlu anda lakukan mengenal pasti dimana tahap penguasaan  matematik anak‐anak anda.fizik.TEKNIK  BELAJAR BERKESAN MATEMATIK. kira‐kira 95 peratus kemampuan otak‐saraf sudah pun terbina.Inilah kesilapan terbesar saya lihat kalangan ibubapa yang  berhabis‐habisan untuk anak‐anak mereka ketika mereka ditingkatan 5. cekap dan pintar.Jika anak‐anak anda  sudah melewati tempoh masa ini (0‐7 tahun).kita tidak dapat lari  dari perkara‐perkara yang berkaitan dengan matematik.pada peringkat UPSR jika anak anda  UPSR   2010 FOKUS A+ MATHS Catch Find more Tips and Guide here www.kimia.Disini sebenarnya kita perlu mengenal penyakit dahulu kemudian barulah kita  berikan rawatan yang sewajarnya.Berikut saya senaraikan beberapa sebab “Kenapa Anak‐anak kita  Lemah Matematik”  2 Sebab Anak‐anak kita Lemah Matematik (Mesti Baca!)  SEBAB PERTAMA  Asas Matematik  yang lemah.Bagaimana caranya?mudah sahaja .   Jika ini tidak dilakukan.erm boleh kah kita katakan  ditakdirkan? Jawapanya tidak.

.Percayalah anda sebagai ibubapa merupakan GURU terbaik  untuk anak‐anak anda.jadi rawatan utama juga adalah pada sifir tadi..tak payah tanya dia dah jawab dah.maths‐catch.Cara begini secara praktikalnya telah membantu ramai kalangan pelajar saya yang  lemah Matematik dahulu.DIJAMIN! SULIT  SPECIAL EDITION   2010/Sept    P A P E R 1 & 2 lemah dengan sifir bermakna lemahlah dia dengan keseluruhan matematik.Sehinggakan ada kalangan ibubapa yang memberitahu.Minta anak anda untuk membuat operasi  penambahan 4+1+9+0 berapa jawapanya?atau boleh juga buat operasi pendaraban 4X1X9X0 berapa  nilainya?Gunakan kreativiti anda untuk bertanyakan soalan supaya nampak lebih santai dan  menyeronokkan.Percayalah jika anda lakukan ini setiap hari  dengan bertanyakan padanya 3‐4 soalan .kem bina semangat dan banyak  lagi jika anak‐anak anda sebenarnya tidak memerlukanya.penyakit utama adalah sifir.Apa yang perlu anda lakukan hanyalah memberikan galakan  dan membuat analisa.berapa  no plat keretanya.Tidak perlu menghantar anak‐anak anda ke kem motivasi .Pada ketika ini anak anda perlukan rawatan  secara intensif untuk peningkatan sifir.10 minit atau 15 minit. anak saya sekarang pantang  nampak kereta .matematik anak anda akan lebih pantas.Katakan nombornya adalah BHU4190.Kadang‐kadang siap ajak  mak dengan abah dia lawan lagi.com 5 . dalam perjalanan pasti akan banyak kereta lalu lalang  bukan? apa yang perlu anda katakan kepada anak anda.                      UPSR   2010 FOKUS A+ MATHS Catch Find more Tips and Guide here www.Tujuan saya  meminta anda menggunakan cara ini adalah untuk mengelakkan mereka berasa bosan menghafal  sifir semata‐mata.Bukan pada  yang lain.Disini anda sudah  nampak bukan.Lihat pula pada  minggu Hadapan masih 15 minit ?atau semakin pantas.Begini caranya katakan anda membawa keluar anak‐anak anda  bersiar‐siar atau ke gedung‐gedung beli belah.mungkin pada mulanya  anak‐anak anda tak boleh jawab atau perlukan masa  sehingga 5 minit.Mungkin minggu pertama anak anda perlukan masa 15 minit..siap tanya kat saya lagi.Hasil kerjasama yang baik antara saya dengan ibubapa hasilnya sangatlah  membanggakan.siapa lagi cepat dapat jawapan…Sekarang terpulanglah kepada anda  untuk melakukanya.  Cara mudah yang sangat‐sangat berkesan yang boleh anda lakukan adalah dengan anda sendiri  mengajar mereka sifir Matematik. adik cuba lihat kereta kat depan tu.TEKNIK  BELAJAR BERKESAN MATEMATIK.

Ada juga sebilangan kecil  pelajar yang mempunyai asas Matematik yang agak baik juga mengalami sindrom rasa “Gerun”  ini.bagi membantu Pelajar dan ibubapa mengatasi Masalah ini. Rogayah Binti Ghazali bekas Pensyarah di UPM dan tutor di UMS menurut beliau Ini adalah masalah  jiwa. Menurut  Pn..Soalan  Nombor 13 (7148+189‐356=). Mereka ‘begitu yakin’ akan gagal.Ini bermakna tidak semua soalan  adalah sukar.Tak perlu banyak .Jika anda  mempunyai anak yang akan menduduki peperiksaan UPSR tidak lama lagi anda boleh berikan soalan‐ soalan yang mudah seperti ini.teknik ini akan saya jelaskan terperinci selepas ini.kadang‐kadang tak boleh jawab.Contoh Kertas Soalan Peperiksaan Sebenar UPSR 2009 .anak‐anak anda perlu diajar dengan membuat latihan yang  mudah‐mudah dahulu.Bagaimana yang dimaksudkan mudah?Anda harus faham soalan peperiksaan  dirangka dalam beberapa tahap iaitu mudah.Gerun disini saya boleh bahagikan kepada dua jenis iaitu  • • Gerun ketika belajar Matematik dan   Gerun ketika menduduki peperiksaan Matematik  Punca Utama bagi Gerun Ketika Belajar Matematik ini adalah disebabkan oleh perasaan  malu.Sekarang anda sudah tahu bukan apa yang saya  maksudkan dengan menjawab soalan‐soalan yang mudah.Masalah sebegini biasanya terjadi  pada pelajar‐pelajar yang akan menduduki peperiksaan PMR dan SPM.Cukup dengan 5 atau 10  soalan..Jika anda  lihat Kertas Soalan Ramalan Matematik 2010 ini terutamanya untuk Kertas 2 juga disertakan dengan  nama tajuk .apa kata anda mudahkan sedikit jadikan begini (7000+100‐300=?).agak sukar dan melambat kan kerja anda untuk mencari soalan‐soalan yang  mirip denganya bukan.kurang keyakinan dan boleh juga kita sifatkan oleh Masalah jiwa Pelajar itu sendiri..com MATHS Catch 6 .Oleh itu saya amat memahami tentang masalah anda dan Pelajar ini.Tujuan Utama adalah untuk memberi pendedahan kepada anak‐anak anda  dengan soalan bertaraf peperiksaan atau paling tidakpun mirip‐mirip peperiksaan.Walaubagaimanapun ada beberapa soalan bagi kebanyakan ibubapa sukar  untuk mengenal pasti nama tajuk bagi sesuatu soalan.cuba lihat  perbezaanya.teruskan pembacaan anda.Berikan kepada mereka sebagai medan latihan.Insyaallah  sangat‐sangat berkesan.Ini adalah contoh soalan yang mudah .kemudianya berikan semula soalan peperiksaan sebenar kepada mereka.Mudah  sahaja anda carilah mana‐mana buku latih tubi yang mirip‐mirip pada soalan  diatas.TEKNIK  BELAJAR BERKESAN MATEMATIK. Pelajar seperti ini sebelum mencuba atau sebelum membaca soalan sudah menyerah kalah dan  mengatakan dirinya tidak boleh.maths‐catch.Adakah anak anda kadang‐kadang boleh  jawab.jadi jika tak tahu tajuk macam mana nak bagi  latih tubi dekat anak anda?sebagai contoh anda mungkin boleh menjawab soalan sebegini :Soalan  (6k = −8) Peperiksaan Sebenar.tetapi jika mereka masih  mengatakan susah.beginilah yang  perlu anda lakukan.jangan mudahkan  mereka dengan memberi soalan sebegini (7+1‐3=?).Jika anda melakukan apa  yang saya sarankan Masalah gerun ketika Belajar Matematik akan Berjaya diatasi sedikit demi  sedikit.Untuk mengatasi masalah ini.saya beri contoh begini apa yang saya cuba maksudkan untuk anda.Percayalah soalan sebegini tidak membantu pun  anak‐anak anda pada peringkat UPSR dan keatas.PERNAH BERLAKU?Jangan bimbang saya sangat memahami  anda.  UPSR FOKUS A+   2010 Find more Tips and Guide here www.tapi adakah anda tahu nama tajuk  ini?jika tak tahu tajuk .PMR 2009 kertas 2 Nombor 14                  .Kebiasanya  Pelajar sebegini belum mencuba atau kadang‐kadang belum membaca soalan sudahpun mengaku  kalah.DIJAMIN! SULIT  SPECIAL EDITION   2010/Sept    P A P E R 1 & 2 MASALAH KEDUA KENAPA ANAK ANDA LEMAH MATEMATIK   ‐Rasa Gerun dengan Matematik  Masalah rasa gerun ini sebenarnya berpunca daripada kurang keyakinan pada diri sendiri.sederhana dan sukar.

setiap hari pergi tuisyen.Ok.TEKNIK  BELAJAR BERKESAN MATEMATIK.Dan buat  semakan jawapan. Anda cuba minta  dia membuat soalan ramalan yang telah kami sediakan ini dalam masa ditetapkan.atau dia beritahu kepada anda dia sudahpun belajar sungguh‐ sungguh matematik .Pernahkan anda melihat anak‐anak anda bertungkus lumus belajar  matematik.Ini merupakan Soalan pertama bahagian A  bagi Kertas 2 Matematik Tambahan dan tajuknya adalah simultaneous equation.Saya cuba mencari jawapan bagi persoalaan ini.Kadang‐kadang membuat terlalu banyak latihtubi  juga bukanya membantu tetapi akan menjadikan anak‐anak kita menjadi cepat bosan. Jumlah soalan latih tubi ini  UPSR   2010 FOKUS A+ MATHS Catch Find more Tips and Guide here www.Ini berpunca latih tubi yang dibuat tidak mempunyai matlamat yang jelas.penat dan  terkeliru.soalan percubaan atau soalan peperiksaan sebenar.?    LANGKAH 4  Ulang kembali langkah 3 dengan cara cari lagi soalan y mirip dengan soalan ramalan diatas (sebaiknya ambil  soalan peperiksaan sebenar) dan kemudian ulang balik buat soalan ramalan diatas.mungkin 2 jam.Untuk memudahkan anda faham sila lihat contoh dibawah  Ini merupakan Cth Soalan Bertaraf Peperiksaan Ramalan Add Maths 2010 Paper 2 Question 1  .Masih tak boleh buat.    LANGKAH 2  Katakan anak anda salah pada soalan ini.atau lebih tepat main semborono jerrr…Pelajar juga  tidak tahu apakah soalan yang sewajarnya mereka jadikan latih tubi dan mereka juga tidak tahu  apakah soalan atau tajuk yang sepatutnya mereka perbanyakkan latihtubi.berikan markah pada diri sendiri atau boleh juga anda tolong semakan.  [5 marks]       Bagaimana cara memberi rawatan?  LANGKAH 3  Caranya begini dapatkan mana‐mana soalan yang mirip dengan soalan diatas mungkin dari buku teks.com 7 .     Give your answer correct to four significant figures.Akhirnya bila masuk exam  mereka jadi keliru .Disini anak anda perlukan  rawatan khusus iaitu latihtubi khas untuk tajuk ini jika dia salah.hanya lihat jawapan sebagai semakan.buku‐ buku latihan.Latihtubi juga dilakukan hampir  setiap hari.kemudianya cuba kembali membuat soalan ramalan diatas.hampir semua soalan sudah berjaya dijawab tetapi setiap kali menjelang  peperiksaan mesti kecundang jua.KESILAPAN TERBESAR PELAJAR adalah mereka membuat  latihtubi beratus‐ratus tetapi tanpa matlamat..jumlah latihan latih tubi bergantung sejauh  mana anak anda sudah mampu menjawab soalan peperiksaan sebenar tersebut.DIJAMIN! SULIT  SPECIAL EDITION   2010/Sept    P A P E R 1 & 2 Gerun ketika menduduki peperiksaan Matematik.maths‐catch.Cuba jangan beri dia lihat jalan kerja soalan  ramalan ini dahulu.Ini juga merupakan faktor penyumbang kegagalan  Utama anak‐anak kita gagal mendapat keputusan yang baik setiap kali peperiksaan besar ataupun  hanya ujian bulanan.dan cuba 1 soalan sehingga  faham. LANGKAH 1  Sebagai contoh anak anda akan menduduki pepriksaan SPM Matematik Tambahan 2010 ini.manakala soalan latih tubi adalah soalan yang diguna pakai untuk  membantu anak anda menjawab soalan peperiksaan tadi.    2   Solve the simultaneous equation  4 x + 3 y = x − xy = 8 .tetapi bila “exam”tidak boleh buat juga. perkara pertama disini yang perlu kita  faham ada dikalangan pelajar yang sudahpun membuat latihan.maka jumlah  tersebut sudah memadai untuk mereka.Matlamat disini  seperti yang saya terangkan sebelum ini iaitu anda perlu menjadikan soalan Bertaraf peperiksaan  sebagai matlamat utama.Ada juga beberapa pelajar saya yang menghadapai masalah  sebegini.(Lihat contoh dibawah).jika hanya dengan  membuat 4 soalan latih tubi dia sudah mampu menjawab Soalan Bertaraf Peperiksaan.

Lihat cth    Latih Tubi 1  Latih Tubi 2 Latih Tubi 3 Latih Tubi 4    SPM ‘06  SPM ‘07  SPM ‘08  SPM ‘09                                Soalan    Ramalan  UPSR   2010 FOKUS A+ MATHS Catch Find more Tips and Guide here www.Dengan menggunakan cara ini anak‐anak anda secara tidak langsung telahpun mengkaji  bagaimana menjawab soalan tersebut dan secara tidak langsung didedahkan dengan SOALAN‐ SOALAN BERTARAF PEPERIKSAAN.apa yang pernah keluar dan apa yang belum pernah keluar disamping mengelakkan pelajar  terkeliru apabila menjawab soalan pepriksaan nanti.TEKNIK  BELAJAR BERKESAN MATEMATIK.com 8 .mengenal format soalan.    Latih Tubi 1   SPM ‘09      Latih Tubi 6    Latih Tubi 2  SPM ‘04  SPM ‘08    FOKUS   Soalan Ramalan       Latih Tubi 5    SPM ‘05  Latih Tubi 3    SPM ‘07    Latih Tubi 4   SPM ‘06      Kelebihan utama cara ini adalah pelajar secara tidak langsung akan mengenal tajuk soalan (kenal  tajuk baru tahu formula nak pakai).Oleh itu manfaatkan.Ada  kemungkinan anak anda perlukan 10 soalan latih tubi untuk membantu beliau menjawab Soalan Ramalan  diatas.DIJAMIN! SULIT  SPECIAL EDITION   2010/Sept    P A P E R 1 & 2 bergantung sejauh mana anak anda sudah mampu menjawab soalan peperiksaan sebenar tersebut.maths‐catch.Mereka akan membuat latih tubi berdasarkan matlamat iaitu  fokus utama untuk menyelesaikan soalan Ramalan itu.Jika anda lihat pada soalan ramalan yang telah  disediakan kami telahpun membuat analisis untuk anda.mengetahui trend soalan peperiksaan  terdahulu.

   • Check jalan.Soalan‐ soalan Ramalan ini dirangka bagi mengatasi Masalah‐masalah yang telah kita bincangkan sebelum  ini.  Saya  membuat  hampir  semua  soalan tahun‐tahun lepas. mungkin ada persamaan   • Pastikan formula yang digunakan betul   • Sekiranya masih tidak dapat.Tidaklah mereka terkejut lagi bila masuk dewan peperiksaan nanti.maths‐catch. Ini memudahkan saya mendapat 100%.(Lihatlah  contoh diatas).Cuba anda lihat  apa yang dikatakan oleh Nur Amalina didalam akhbar tentang bagaimana beliau mempelajari  matapelajaran matematik tambahan dahulu.  4.Apa yang perlu anda lakukan  dorong anak‐anak anda untuk membuat latihan didalam ebook soalan Ramalan ini dan cuba juga  UPSR   2010 FOKUS A+ MATHS Catch Find more Tips and Guide here www. Setiap soalan dibekalkan analisis soalan Peperiksaan sebenar untuk membantu Pelajar  melihat trend soalan yang pernah dan belum keluar  3. mungkin ada yang tersilap   • Rujuk masalah lepas yang telah diselesaikan.com 9 . Setiap jawapan disediakan bersama soalan dan jalan pengiraan yang tepat.  Nur Amalina :  • Saya berminat dengan Matematik Tambahan kerana berpendapat subjek ini senang sekiranya  memahami konsep sebenarnya   • Suka  dengan  aktiviti  pengiraan  dan  penyelesaian  masalah  yang  memerlukan  kemahiran  berfikir   • Saya suka cabaran terutama cabaran yang susah   • Tidak  dinafikan  saya  membuat  banyak  latihan dan  latih‐tubi. Disebabkan permasalahan ini saya telah pun membuat sedikit kajian dan telah pun  merangka soalan‐soalan yang boleh anak‐anak anda manfaatkan didalam peperiksaan nanti.TEKNIK  BELAJAR BERKESAN MATEMATIK.  Jika anda lihat ciri‐ciri umum diatas Kertas soalan yang disediakan ini dirangka Khusus untuk  mengatasi segala masalah yang telah kita bincangkan sebelum ini.   • Saya  dapati  setiap  tahun  soalan  yang  keluar  mengikut  pattern  (corak)  yang  sama. Setiap Set soalan direkabentuk dengan ‘design’ yang menarik oleh pereka bentuk professional  untuk membangkitkan mood ketika proses ulangkaji. berbincang bersama rakan‐rakan di dalam study group tentang  soalan tersebut dan menyelesaikannya secara bersama.Ini kerana soalan  peperiksaan sebenar hanya dipusing‐pusing sedikit sahaja dengan soalan‐soalan terdahulu.  Cuma  angkanya sahaja yang berubah.Antara ciri‐ciri Soalan Ramalan ini adalah seperti berikut:  1..     Apa Nur Amalina buat apabila ‘stuck’ ketika menyelesaikan masalah dalam Matematik Tambahan?  • Saya  cuba  sedaya  upaya  untuk  menyelesaikannya  sendiri  dan  merujuk  buku‐buku  bagi  mencari maklumat. Setiap Soalan diletakkan nama tajuk atau nama bab bagi memudahkan ulangkaji  2.   • Jalan terakhir adalah bertanya kepada guru   Disini jelas pentingnya anak anda membuat persediaan dengan cara menjawab soalan bertaraf  peperiksaan bagi mengelakkan mereka merasa gerun ketika menghadapai peperiksaan sebenar  nanti.DIJAMIN! SULIT  SPECIAL EDITION   2010/Sept    P A P E R 1 & 2 Tahukah anda hampir semua Pelajar cemerlang mengatakan mereka menjadikan soalan‐soalan  bertaraf peperiksaan atau soalan tahun‐tahun lepas sebagai medan latihan mereka.

Anda dinasihatkan untuk membaca sekurangnya 2  atau 3 kali artikel ini.m‐4.maths‐catch.  MATHS Catch..com 10 .TEKNIK  BELAJAR BERKESAN MATEMATIK.30 ptg  Sebarang pertanyaan sila hubungi kami di: Talian Hotline :012-6500995 (8pg -4.30 ptg sahaja) emel:mathscatch@gmail. Mohd Rajaei Ali  Pengurus Pemasaran dan Komunikasi Koporat  Maths Catch Network  website: http://www.harap membantu.  Maths Catch Network             Yang benar.30 a.com   Talian Hotline: 012‐6500995 8.com  emel::mathscatch@gmail.maths‐catch.com (dijawab dalam masa kurang 48 jam)   UPSR   2010 FOKUS A+ MATHS Catch Find more Tips and Guide here www.sekian dulu dari kami.DIJAMIN! SULIT  SPECIAL EDITION   2010/Sept    P A P E R 1 & 2 mengenal pasti Masalah‐masalah yang dihadapi.

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->