RECIPE NASI DAGANG TERENGGANU Bahan-bahan: **NASI** 4 cawan beras biasa + 1 cawan beras pulut 1/2 tin santan

garam dan gula 1 sudu besar halba bawang dan halia (hiris halus2) air **GULAI IKAN TONGKOL** 1 tin santan 1 biji bawang besar* 3 ulas bawang putih* 2 cm halia* 4 cm lengkuas* (* di blend) 15-20 tangkai cili kering 2-3 sudu besar rempah gulai (ape2 jenis) 6 keping asam keping garam dan secubit ajinomoto gula 5-6 biji cili padi 1 ekor ikan tongkol 1 cm belacan **ACAR** 2 batang timun 1 batang lobak merah 1/2 biji bawang besar 1 biji lada besar cuka, garam, gula Cara membuat: NASI: Beras dibasuh dan direndam 1 malam. Panaskan air. Tunggu sehingga air mendidih. Masukkan beras dalam pengukus dan kukus sehingga wap naik. Biarkan seketika selama 5-10 minit. Angkat dan pindahkan ke dalam bekas yang besar. Masukkan air atau santan cair sehingga beras tersebut kembang dan garam secukupnya. Kukus buat kali kedua. Masukkan nasi ke dalam pengukus dan kukus sehingga naik wap. Biarkan seketika. Setelah itu, angkat dan pindahkan ke dlm bekas. masukkan gula dan santan yg dibancuh dengan sedikit air. Akhir sekali masukkan halba, bawang dan halia. GULAI IKAN TONGKOL: Kukus ikan bersama asam keping dan sedikit air sehingga masak dgn api yg perlahan. Masukkan santan ke dalam periuk yang berasingan. Santan tersebut hendaklah dibancuh terlebih dahulu dgn 1 liter air. Masak santan tersebut dgn api yg perlahan selama 30-40 minit. Kacau sekali- sekala supaya santan tidak berketul. kemudian masukkan bhn2 yg di blend ke dalam santan. cili kering di blend dan di tumis dgn minyak di dalam kuali. Bila dah agak garing, masukkan rempah. tumis sehingga naik minyak, masukkan belacan(kalo tak tumis rempah pon tak apa2.ikut citarasa masing2.). Bhn tumis dimasukkan ke dalam santan. Masukkan gula, garam, ajinomoto dan asam keping. Tunggu sehingga mendidih dan naik minyak barulah masuk ikan tongkol yg direbus. Air rebusan ikan tongkol turut dimasukkan. Masukkan cili padi. ACAR: Timun dan lobak dihiris panjang2. Bawang dan lada dimayang. Campur ke semua bhn2 tersebut ke dalam bekas. Masukkan cuka, garam dan gula. Simpan di dalam peti untuk seketika. teringat kenangan mase kat terengganu..huhuhu..

Perasakan kuah singgang ini sedikit masin dan pedas.RECIPE IKAN MASAK SINGGANG MASIN PEDAS Bahan-bahan: 2 ekor ikan kerisi saiz sedang 5 ulas bawang merah 3 ulas bawang putih 3 cm lengkuas 3 sudu besar ketumbar 1 batang serai di ketuk 1 keping asam keping 7 biji cili padi di ketuk sedikit daun kesum semangkuk air Cara membuat: Bawang merah. masukkan pula ikan dan cili padi. Masukkan air ke dalam periuk. bawang putih. lengkuas dan ketumbar ditumbuk halus. masukkan semua bahan yg ditumbuk bersama serai dan asam keping. Biarkan sehingga mendidih. . Selepas itu masukkan pula daun kesum apabila ikan hampir masak.

3. dengan yang demikian kuah menjadi warna gelap dan tulang ikan reput macam sardin di dalam tin) 4. masak santan hingga naik minyak sedikit barulah dicampur bahan-bahan yang diblender. Bagi siapa yang kesuntukan masa boleh ikut cara saya memasak kuah. kerisik. Posted by ANIZA at 10:47 Labels: nasi . masak biar lama (api perlahan) bila santan surut separuh diisi air lagi hingga paras yang pertama. air rebusan disimpan untuk dimasukkan dalam masakan kuah nanti * Untuk Kuah: * 1 senduk nasi penuh serbuk ketumbar * 1/2 senduk nasi serbuk jintan manis * segenggam lengkuas setelah dihiris * 1 inci kunyit hidup (atau 1 sudu besar kunyit serbuk) * 1 labu bawang putih (yang besar) * 2 inci halia * 3/4 kilo bawang merah lebih sedikit * 1 1/2 bungkus cili boh yang RM1. tapi kuahnya tak segelap yang original dan tulang tak sempat menjadi lembut. Nasi sudah siap. segenggam asam gelugur dan garam secukup rasa. 2.13 biji Cara-cara 1. 6.7kg) beras wangi (eg: brand Sunwhite) dibasuh dan direndam selama 8 . kukus sekali lagi hingga masak dan diangkat dan digaul bersama santan pekat (diperolehi dengan memerah santan menggunakan air masak)yang sudah dicampur gula dan garam. ( masak kuah makan masa lebih kurang 7 jam. santan dan kulit kayu manis. nisan dan kulit kayu manis. nisan.20 sebungkus * kerisik dari 1/2 biji kelapa * 4 keret besar nisan * santan dari 4 biji kelapa ( kepekatan biasa.9 jam * Segenggam bawang merah setelah dimayang ( lebih kurang 12 ulas) * 1 . step ini diulang lagi selepas air surut separuh lagi baru letak ikan yang direbus bersama air rebusan dan separuh dari asam gelugur yang diguna untuk rebus ikan. Cara-cara memasak kuah: semua bahan untuk kuah di'blender' kecuali kerisik. 5. kemudian diangkat dan digaul rata dengan santan cair.2 sudu besar halba * Santan dari 3 biji kelapa ( santan pekat satu cetong(lebih kurang 900ml) dan santan cair satu setengah cetong) * 1 sudu besar gula * segenggam garam * Untuk lauk: * 4 ekor ikan tongkol yang besar direbus bersama satu keret besar nisan. bawang merah yang dimayang dan halba.Nasi Dagang Terengganu Resepi Istana Bahan-bahan ( Untuk 25 orang makan ) * Untuk nasi: * 1 gantang(2. Cara-cara memasak nasi: beras yang direndam 8 jam dibasuh dan dikukus kosong sehingga masak.2 inci halia (dihiris halus-halus panjang) * 1 . jangan cair) * 2 inci kulit kayu manis * Untuk Acar: 3 biji timun 1 batang karot 3 biji cili merah besar 2 potong nenas 1/4 kobis (setelah dipotong-potong digaul bersama garam gula dan cuka secukup rasa) * Telur rebus: 12 . air ditambah lagi sehingga paras pertama dan dimasak api perlahan sehingga kuah pekat dikacau sekali-sekali.

Elok pilih ikan tongkol hitam (yg siripnya lebih panjang berbanding tongkol putih) kerana isinya lebih lembut & sedap. Kukus sekali lagi nasi sehingga 30 ~ 40 minit. Keluarkan nasi dan masukkan dlm besen tadi dan arong sekali lagi dengan santan yg dicampurkan garam serta taburkan bahan2 hiris serta halba.. memadai perahkan santan guna air masak... Lazimnya di pantai timur.. 2. MaDiHa agak2 je ni) 5 ulas bawang merah ~ hiris nipis 1 inci halia ~ hiris nipis & halus memanjang 1 sudu kecil halba Cara Menyediakan 1. Angkat nasi kukus tadi dan masukkan nasi dlm besen besar. panaskan periuk kukus & toskan beras dan kukus beras selama 30 ~ 40 minit. Kacau rata dan bolehlah dihidangkan. Tapi macam tak berapa sesuai ler gitu. Note: Santan tadi boleh juga dimasakkan sebentar diatas api sederhana sebelum diarong dengan nasi. (Sementara itu. Keesokannya.. 2 sudu kecil garam dan 5 keping asam gelugur) 2 biji kelapa (ambil santan sederhana pekat @ cair sedikit pun tak mengapa) 1 sudu besar rempah kari ikan (campur sikit air jadikan pes) 1 sudu besar rempah masak cap bunga rose (jadikan pes dengan rempah ikan tadi) 2 sudu besar rempah gulai cap bunga rose (jadikan pes dengan rempah ikan tadi) (jika tiada rempah masak & rempah gulai cap bunga rose. Jika tak suka ikan tongkol boleh juga digantikan dengan ayam. 3.. Ini resepi dari bonda ku tersayang ku abadikan di sini... Gulai nasi dagang adalah berlainan dengan gulai kari. Rendamkan beras semalaman dalam air yg banyak.2 kg beras siam 400 gm beras pulut (nisbah utk beras = 1 bahagian beras pulut : 3 bahagian beras biasa) 1 ½ biji kelapa (ambil santan anggaran 600 ml ~ PERAH GUNA AIR MASAK!) (ni anggaran saja yer.. kalau tak cukup boleh tambah lagi..NASI DAGANG TRENGGANU Bahan2 1. insyaAllah nasi dagang boleh bertahan dari pagi hingga ke malam.. tapi jika tidak masak pun. (kali ni tak perlu alas dasar kukusan). takde pun takpe) . teruskan memanaskan periuk kukusan tadi.. dibersihkan & direbus bersama sedikit air. Campurkan beras biasa dengan beras pulut dan cuci beras hingga bersih & jernih (mcm nak masak nasi tu). sebab masa buat tu MaDiHa tak ukur pun santannya) garam secukup rasa (Bancuh dalam santan) 700 ~ 800 ml air biasa utk arong nasi (boleh tambah jika masih tak mencukupi.. GULAI NASI DAGANG (kuantitinya dianggarkan cukup utk nasi dagang diatas ) Bahan2 2 atau 3 ekor ikan tongkol hitam (anggaran 2 kg) (dipotong.) Arong nasi dengan air biasa sehingga rata dan tak berketul2. nasi dagang digandingkan dengan gulai ikan tongkol. jika tiada.. 5. tambahkan lagi air dalam periuk kukusan agar airnya tak kering utk mengukus kali kedua. alaskan dasar periuk kukus dengan kain putih bersih/ kain maslin/ daun pisang agar beras tak jatuh melalui lubang kukusan). (guna periuk kukus berlubang kecil jika ada. 4. Ikan tongkol putih tak berapa sedap sebab isinya keras. tambahkan lagi 1 sudu besar rempah kari ikan) 2 sudu besar kerisik yg ditumbuk halus 2 inci kulit kayu manis 2 keping asam keping 5 biji cili hijau 10 biji cili api 5 biji belimbing buluh (kalo ada. Kaedah ini untuk membuatkan nasi dagang lebih tahan lama. Makan dengan nasi putih pun sedap.. Rasanya sangat unik.

Masukkan ramuan yang dikisar dan pes rempah tadi ke dalam santan. Masukkan gula melaka. Tambahan drpd Mak Teh..½ ketul gula melaka (tambah lagi jika kurang ~ gulai nasi dagang memang terasa manis sedikit) garam secukup rasa serbuk perasa jika suka Bahan2 Dikisar Halus 1 sudu besar ketumbar (ditumbuk halus kemudian dikisar) 1/2 sudu besar jintan manis (ditumbuk halus kemudian dikisar) 8 ulas bawang merah (dikisar) 1 biji bwg besar (kalau kecik. cili hijau dan cili api. bahan2 ini boleh juga ditumiskan dulu dengan sikit minyak hingga wangi sebelum dimasukkan dlm santan. kuah akan jadi lebih berminyak!) 3.. kulit kayu manis dan asam keping. (tak usah bimbang santan membuak atau berketul2… biarkan saja) 2. Jika suka.. Masukkan ikan rebus beserta air rebusannya & asam keping semasa merebus tadi.... 4. Tambahkan serbuk perasa. tp jika tumis.. Biarkan kuah pekat sedikit.TQ Mak Teh 1 sb biji ketumbar 1/2 sb jintan manis 1" kulit kayu manis buah pelaga lengkuas Semuanya dimesin .. Biar mendidih sebentar. kerisik (bancuh sedikit dgn kuah santan agar tak berketul2). Masukkan belimbing buluh..... Masak santan bersama (sedikit saja) garam di atas api sederhana sehingga pecah minyak. 5. (terpulang anda. Gunakan periuk yg agak besar sedikit.... Dihidangkan bersama acar timun & carrot TQ Madiha. Biar merenih sebentar dan bolehlah di angkat. Hati2 semasa mengacau agar ikan tidak pecah.. Kacau sekali sekali sahaja. letak 2) (dikisar) 3 ulas bawang putih (dikisar) 1/2 inci kunyit hidup (dikisar 3 hiris @ 2 cm halia (dikisar) 1 1/2 inci lengkuas (dikisar) 15 biji cili kering ~ dikerat2 & rebus sebentar & buang biji (dikisar) Cara Menyediakan 1.

masukkan ke dalam mangkuk dan siram dengan air (biar nampak basah).blup. Tapi tak yah masak sampai menggelegak blup. tu. 6.Rebus ikan bersama bahan di atas dan sedikit air…. Keluarkan beras. Beras pulut dan beras biasa disatukan dan dibasuh.. Masakkan seketika di atas api kecil (I masukkan dlm microwave jer). 5. BAHAN UNTUK GULAI IKAN TONGKOL : Ikan tongkol/ ikan aye (yang kecil dalam 5 ekor@ yg besar dikerat-kerat) 4 – 5 keping asam keping Garam secukupnya …..blup. Beras yang telah masak dikeluarkan ke dalam mangkuk dan siram dengan santan. 3.. 4 ulas bawang putih} 2 ulas bawang merah besar atau 8 ulas bawang merah kecil} dikisar 1 inci halia} 3 inci lengkuas} 1 inci kunyit hidup} 1 tsp serbuk ketumbar 1 tsp serbuk jintan manis 4 TBSP serbuk kari ikan 2 TBSP kerisik 2 TBSP gula melaka 2 TBSP cili boh (boleh omit bagi yang tak nak pedas) . Panaskan kukusan dan kukus beras hingga naik wap (lebih kurang 30 minit). campurkan santan dengan bawang merah. Sementara itu. Kukus semula beras sampai masak (lebih kurang 1 jam). Rendam beberapa jam. 2. Gaul rata dan kukus semula lebih kurang 5 – 10 minit.BAHAN UNTUK NASI DAGANG : 1/2 cawan beras pulut 2 cawan beras biasa 1 TBSP halba 5 ulas bawang merah – racik halus 1 inci halia – racik halus panjang-panjang Garam secukupnya 1 tsp gula 1 cawan santan pekat CARA : 1. 4. halba dan sedikit garam dan gula.

cuka dan gula secukup rasa. Kemudian gaul bersama garam.7kg) beras wangi (eg: brand Sunwhite) dibasuh dan direndam selama 8 . Resipi Nasi Dagang Terengganu oleh REMPAH KHAIRUL pada pada 24hb Mei 2010 pukul 1. 5. Panaskan minyak dan tumis bahan mesin dan cili boh. Boleh masukkan cili besar sekiranya suka. BAHAN UNTUK ACAR TIMUN : 2 biji timun 1 batang carrot 1 biji cili merah 1 ulas bawang besar Cuka Garam Gula CARA : Potong bahan-bahan di atas. 4. 2. Masukkan ke dalam periuk. Biarkan hingga garing atau pecah minyak.20 pagi Nasi Dagang Terengganu Resipi dari tukang masak nasi dagang almarhum ayahanda Sultan Mizan Bahan-bahan ( Untuk 25 orang makan ) * Untuk nasi: * 1 gantang(2. Rasakan garamnya. 3. Masukkan kerisik dan gula melaka. Masukkan santan dan air dari rebusan ikan(lebih kurang 1 cup).Garam secukup rasa 2 cawan santan pekat Minyak untuk menumis CARA : 1. Serbuk kari + serbuk ketumbar + serbuk jintan dibancuh dgn sedikit air. Gunakan api perlahan.9 jam * Segenggam bawang merah setelah dimayang ( lebih kurang 12 ulas) . Biar hingga mendidih. Kemudian masukkan ikan.

20 sebungkus * kerisik dari 1/2 biji kelapa * 4 keret besar nisan * santan dari 4 biji kelapa ( kepekatan biasa. dengan yang demikian kuah menjadi warna gelap dan tulang ikan reput macam sardin di dalam tin) 4. Cara-cara memasak kuah: semua bahan untuk kuah di'blender' kecuali kerisik. santan dan kulit kayu manis. bawang merah yang dimayang dan halba. Nasi sudah siap.( masak kuah makan masa lebih kurang 7 jam. segenggam asam gelugur dan garam secukup rasa. kerisik. 2. kukus sekali lagi hingga masak dan diangkat dan digaul bersama santan pekat (diperolehi dengan memerah santan menggunakan air masak)yang sudah dicampur gula dan garam. nisan dan kulit kayu manis.* 1 .2 inci halia (dihiris halus-halus panjang) * 1 . nisan. . Bagi siapa yang kesuntukan masa boleh ikut cara saya memasak kuah. Cara-cara memasak nasi: beras yang direndam 8 jam dibasuh dan dikukus kosong sehingga masak. jangan cair) * 2 inci kulit kayu manis * Untuk Acar: 3 biji timun 1 batang karot 3 biji cili merah besar 2 potong nenas 1/4 kobis (setelah dipotong-potong digaul bersama garam gula dan cuka secukup rasa) * Telur rebus: 12 .13 biji Cara-cara 1. 5. air ditambah lagi sehingga paras pertama dan dimasak api perlahan sehingga kuah pekat dikacau sekali-sekali. masak biar lama (api perlahan) bila santan surut separuh diisi air lagi hingga paras yang pertama. kemudian diangkat dan digaul rata dengan santan cair. 3. air rebusan disimpan untuk dimasukkan dalam masakan kuah nanti * Untuk Kuah: * 1 senduk nasi penuh serbuk ketumbar * 1/2 senduk nasi serbuk jintan manis * segenggam lengkuas setelah dihiris * 1 inci kunyit hidup (atau 1 sudu besar kunyit serbuk) * 1 labu bawang putih (yang besar) * 2 inci halia * 3/4 kilo bawang merah lebih sedikit * 1 1/2 bungkus cili boh yang RM1.2 sudu besar halba * Santan dari 3 biji kelapa ( santan pekat satu cetong(lebih kurang 900ml) dan santan cair satu setengah cetong) * 1 sudu besar gula * segenggam garam * Untuk lauk: * 4 ekor ikan tongkol yang besar direbus bersama satu keret besar nisan. masak santan hingga naik minyak sedikit barulah dicampur bahan-bahan yang diblender. 6. tapi kuahnya tak segelap yang original dan tulang tak sempat menjadi lembut. step ini diulang lagi selepas air surut separuh lagi baru letak ikan yang direbus bersama air rebusan dan separuh dari asam gelugur yang diguna untuk rebus ikan.

September 5.Chapitre57::: Nasi Dagang Terengganu Disukai Ramai In food Sunday. 2010 Resepi Nasi Dagang (Resipi dari tukang masak nasi dagang almarhum ayahanda Sultan Mizan) Bahan-bahan ( Untuk 25 orang makan ) .

9 jam Segenggam bawang merah setelah dimayang ( lebih kurang 12 ulas) 1 .• • • • • • • • • • Untuk nasi: 1 gantang(2. air rebusan disimpan untuk dimasukkan dalam masakan kuah nanti • • • • • Untuk Kuah: 1 senduk nasi penuh serbuk ketumbar 1/2 senduk nasi serbuk jintan manis segenggam lengkuas setelah dihiris 1 inci kunyit hidup (atau 1 sudu besar kunyit serbuk) . segenggam asam gelugur dan garam secukup rasa.2 inci halia (dihiris halus-halus panjang) 1 .7kg) beras wangi (eg: brand Sunwhite) dibasuh dan direndam selama 8 .2 sudu besar halba Santan dari 3 biji kelapa ( santan pekat satu cetong(lebih kurang 900ml) dan santan cair satu setengah cetong) 1 sudu besar gula segenggam garam Untuk lauk: 4 ekor ikan tongkol yang besar direbus bersama satu keret besar nisan.

• • • • • • • • • • 1 labu bawang putih (yang besar) 2 inci halia 3/4 kilo bawang merah lebih sedikit 1 1/2 bungkus cili boh yang RM1. 2. masak biar lama (api perlahan) bila santan surut separuh diisi air lagi hingga paras yang pertama. 3. nisan. nisan dan kulit kayu manis. dengan yang demikian kuah menjadi warna gelap dan tulang ikan reput macam sardin di dalam tin) . step ini diulang lagi selepas air surut separuh lagi baru letak ikan yang direbus bersama air rebusan dan separuh dari asam gelugur yang diguna untuk rebus ikan. masak santan hingga naik minyak sedikit barulah dicampur bahan-bahan yang diblender. jangan cair) 2 inci kulit kayu manis Untuk Acar: 3 biji timun 1 batang karot 3 biji cili merah besar 2 potong nenas 1/4 kobis (setelah dipotong-potong digaul bersama garam gula dan cuka secukup rasa) Telur rebus: 12 . air ditambah lagi sehingga paras pertama dan dimasak api perlahan sehingga kuah pekat dikacau sekali-sekali.20 sebungkus kerisik dari 1/2 biji kelapa 4 keret besar nisan santan dari 4 biji kelapa ( kepekatan biasa. kerisik.13 biji Cara-cara 1. Cara-cara memasak kuah: semua bahan untuk kuah di'blender' kecuali kerisik. santan dan kulit kayu manis.( masak kuah makan masa lebih kurang 7 jam.

angkat dan gaul pula dengan santan pekat. 6. kemudian diangkat dan digaul rata dengan santan cair. kukus sekali lagi hingga masak dan diangkat dan digaul bersama santan pekat (diperolehi dengan memerah santan menggunakan air masak)yang sudah dicampur gula dan garam. Toskan beras. Gulai Ikan Tongkol (Lauk Nasi Dagang Trengganu) Sumber . 6. 5. Kukus semula sehingga nasi masak. Nasi sudah siap. 3. Bagi siapa yang kesuntukan masa boleh ikut cara saya memasak kuah. Cara-cara memasak nasi: beras yang direndam 8 jam dibasuh dan dikukus kosong sehingga masak. bawang merah yang dimayang dan halba. Bila nasi dah masak. Nasi Dagang Trengganu Bahan: * 4 cawan beras yg elok ( guna beras wangi) + 1 cawan beras pulut * 1 tin(400ml) santan pekat * 4 ulas bawang putih-hiris kecil2 * 6 ulas bawang merah-hiris kecil2 * 1 inci halia . Kemudian angkat dan gaulkan dengan santan cair dan halba. Jangan biarkan terlalu lama.hiris kecil2 * 1 sudu makan halba * garam Cara-cara : 1. Masak santan pekat bersama bawang. 5. tapi kuahnya tak segelap yang original dan tulang tak sempat menjadi lembut. Bila dah siap bolehlah dihidangkan bersama gulai ikan tongkol dan acar. Manakala santan cair ambik 1/4 tin santan dan ditambah 1/3 cawan air . Kukus semula dalam 5 minit. Utk santan pekat guna 3/4 tin santan campur 1/3 cwn air. Kukus sekejap lebih kurang 5 minit atau sehingga keluar asap. Sajian Di Perantauan Bahan . 4.4. Bersih beras dan rendam semalaman 2. garam dan gula sehingga gula/garam hancur.

tak ada. 1 inci lengkuas. Sebelum diangkat masukkan cili merah/cili padi dan buah belimbing. Masukkan santan. Ikan direbus dgn garam dan asam keping dgn sedikit air hingga kering. .guna 3 sudu saja 1 biji kelapa .minyak 2 sudu kerisik *saya tambah 2 sudu besar rempah gulai ikan-serbuk kari ikanpun boleh bahan2 kisar 2 sm ketumbar 1 st jintan manis 1 st jintan putih 10 biji bawang merah 1 ulas bawang putih 1 inci halia. 2. 1 inci kunyit Cara memasak: 1.guna 2 ekor ikan tongkol saiz kecil 4 kpg asam keping 4 sm cili boh/lada kering .guna 1 pkt santan debu 3 biji cili merah -belah 2 memanjang/cili padi 2 sm gula merah 5 biji belimbing buluh (jika ada) . 4. ganti buah tomato garam secukupnya. 3. Masukkan cili dan rempah yang dibancuh dgn sedikit air .gula merah dan garam. Kacau sehingga mendidih. Tumiskan bahan dikisar sehingga wangi. Apabila mendidih baru masukkan ikan dan kerisik. Seelok disimpan satu malam. 2. biarkan kuah agak pekat.1 ekor ikan tongkol/mackerel sed besar .

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful