RECIPE NASI DAGANG TERENGGANU Bahan-bahan: **NASI** 4 cawan beras biasa + 1 cawan beras pulut 1/2 tin santan

garam dan gula 1 sudu besar halba bawang dan halia (hiris halus2) air **GULAI IKAN TONGKOL** 1 tin santan 1 biji bawang besar* 3 ulas bawang putih* 2 cm halia* 4 cm lengkuas* (* di blend) 15-20 tangkai cili kering 2-3 sudu besar rempah gulai (ape2 jenis) 6 keping asam keping garam dan secubit ajinomoto gula 5-6 biji cili padi 1 ekor ikan tongkol 1 cm belacan **ACAR** 2 batang timun 1 batang lobak merah 1/2 biji bawang besar 1 biji lada besar cuka, garam, gula Cara membuat: NASI: Beras dibasuh dan direndam 1 malam. Panaskan air. Tunggu sehingga air mendidih. Masukkan beras dalam pengukus dan kukus sehingga wap naik. Biarkan seketika selama 5-10 minit. Angkat dan pindahkan ke dalam bekas yang besar. Masukkan air atau santan cair sehingga beras tersebut kembang dan garam secukupnya. Kukus buat kali kedua. Masukkan nasi ke dalam pengukus dan kukus sehingga naik wap. Biarkan seketika. Setelah itu, angkat dan pindahkan ke dlm bekas. masukkan gula dan santan yg dibancuh dengan sedikit air. Akhir sekali masukkan halba, bawang dan halia. GULAI IKAN TONGKOL: Kukus ikan bersama asam keping dan sedikit air sehingga masak dgn api yg perlahan. Masukkan santan ke dalam periuk yang berasingan. Santan tersebut hendaklah dibancuh terlebih dahulu dgn 1 liter air. Masak santan tersebut dgn api yg perlahan selama 30-40 minit. Kacau sekali- sekala supaya santan tidak berketul. kemudian masukkan bhn2 yg di blend ke dalam santan. cili kering di blend dan di tumis dgn minyak di dalam kuali. Bila dah agak garing, masukkan rempah. tumis sehingga naik minyak, masukkan belacan(kalo tak tumis rempah pon tak apa2.ikut citarasa masing2.). Bhn tumis dimasukkan ke dalam santan. Masukkan gula, garam, ajinomoto dan asam keping. Tunggu sehingga mendidih dan naik minyak barulah masuk ikan tongkol yg direbus. Air rebusan ikan tongkol turut dimasukkan. Masukkan cili padi. ACAR: Timun dan lobak dihiris panjang2. Bawang dan lada dimayang. Campur ke semua bhn2 tersebut ke dalam bekas. Masukkan cuka, garam dan gula. Simpan di dalam peti untuk seketika. teringat kenangan mase kat terengganu..huhuhu..

Biarkan sehingga mendidih. Perasakan kuah singgang ini sedikit masin dan pedas. masukkan pula ikan dan cili padi. lengkuas dan ketumbar ditumbuk halus. bawang putih. . Selepas itu masukkan pula daun kesum apabila ikan hampir masak.RECIPE IKAN MASAK SINGGANG MASIN PEDAS Bahan-bahan: 2 ekor ikan kerisi saiz sedang 5 ulas bawang merah 3 ulas bawang putih 3 cm lengkuas 3 sudu besar ketumbar 1 batang serai di ketuk 1 keping asam keping 7 biji cili padi di ketuk sedikit daun kesum semangkuk air Cara membuat: Bawang merah. Masukkan air ke dalam periuk. masukkan semua bahan yg ditumbuk bersama serai dan asam keping.

20 sebungkus * kerisik dari 1/2 biji kelapa * 4 keret besar nisan * santan dari 4 biji kelapa ( kepekatan biasa. nisan. masak santan hingga naik minyak sedikit barulah dicampur bahan-bahan yang diblender.7kg) beras wangi (eg: brand Sunwhite) dibasuh dan direndam selama 8 . step ini diulang lagi selepas air surut separuh lagi baru letak ikan yang direbus bersama air rebusan dan separuh dari asam gelugur yang diguna untuk rebus ikan. Bagi siapa yang kesuntukan masa boleh ikut cara saya memasak kuah. Nasi sudah siap. masak biar lama (api perlahan) bila santan surut separuh diisi air lagi hingga paras yang pertama. santan dan kulit kayu manis.2 sudu besar halba * Santan dari 3 biji kelapa ( santan pekat satu cetong(lebih kurang 900ml) dan santan cair satu setengah cetong) * 1 sudu besar gula * segenggam garam * Untuk lauk: * 4 ekor ikan tongkol yang besar direbus bersama satu keret besar nisan. nisan dan kulit kayu manis. 5.Nasi Dagang Terengganu Resepi Istana Bahan-bahan ( Untuk 25 orang makan ) * Untuk nasi: * 1 gantang(2.13 biji Cara-cara 1. Posted by ANIZA at 10:47 Labels: nasi . 3. air rebusan disimpan untuk dimasukkan dalam masakan kuah nanti * Untuk Kuah: * 1 senduk nasi penuh serbuk ketumbar * 1/2 senduk nasi serbuk jintan manis * segenggam lengkuas setelah dihiris * 1 inci kunyit hidup (atau 1 sudu besar kunyit serbuk) * 1 labu bawang putih (yang besar) * 2 inci halia * 3/4 kilo bawang merah lebih sedikit * 1 1/2 bungkus cili boh yang RM1. dengan yang demikian kuah menjadi warna gelap dan tulang ikan reput macam sardin di dalam tin) 4.9 jam * Segenggam bawang merah setelah dimayang ( lebih kurang 12 ulas) * 1 . segenggam asam gelugur dan garam secukup rasa. bawang merah yang dimayang dan halba. kukus sekali lagi hingga masak dan diangkat dan digaul bersama santan pekat (diperolehi dengan memerah santan menggunakan air masak)yang sudah dicampur gula dan garam. 6. kerisik. air ditambah lagi sehingga paras pertama dan dimasak api perlahan sehingga kuah pekat dikacau sekali-sekali. kemudian diangkat dan digaul rata dengan santan cair. tapi kuahnya tak segelap yang original dan tulang tak sempat menjadi lembut. jangan cair) * 2 inci kulit kayu manis * Untuk Acar: 3 biji timun 1 batang karot 3 biji cili merah besar 2 potong nenas 1/4 kobis (setelah dipotong-potong digaul bersama garam gula dan cuka secukup rasa) * Telur rebus: 12 . ( masak kuah makan masa lebih kurang 7 jam. 2. Cara-cara memasak kuah: semua bahan untuk kuah di'blender' kecuali kerisik.2 inci halia (dihiris halus-halus panjang) * 1 . Cara-cara memasak nasi: beras yang direndam 8 jam dibasuh dan dikukus kosong sehingga masak.

Kacau rata dan bolehlah dihidangkan. kalau tak cukup boleh tambah lagi..NASI DAGANG TRENGGANU Bahan2 1. Ikan tongkol putih tak berapa sedap sebab isinya keras. insyaAllah nasi dagang boleh bertahan dari pagi hingga ke malam. GULAI NASI DAGANG (kuantitinya dianggarkan cukup utk nasi dagang diatas ) Bahan2 2 atau 3 ekor ikan tongkol hitam (anggaran 2 kg) (dipotong. memadai perahkan santan guna air masak. Ini resepi dari bonda ku tersayang ku abadikan di sini. Makan dengan nasi putih pun sedap.. jika tiada. Keluarkan nasi dan masukkan dlm besen tadi dan arong sekali lagi dengan santan yg dicampurkan garam serta taburkan bahan2 hiris serta halba. Jika tak suka ikan tongkol boleh juga digantikan dengan ayam.) Arong nasi dengan air biasa sehingga rata dan tak berketul2.. Gulai nasi dagang adalah berlainan dengan gulai kari. Lazimnya di pantai timur.. Rendamkan beras semalaman dalam air yg banyak... Angkat nasi kukus tadi dan masukkan nasi dlm besen besar. Rasanya sangat unik. MaDiHa agak2 je ni) 5 ulas bawang merah ~ hiris nipis 1 inci halia ~ hiris nipis & halus memanjang 1 sudu kecil halba Cara Menyediakan 1. nasi dagang digandingkan dengan gulai ikan tongkol. (Sementara itu. dibersihkan & direbus bersama sedikit air. Note: Santan tadi boleh juga dimasakkan sebentar diatas api sederhana sebelum diarong dengan nasi. (guna periuk kukus berlubang kecil jika ada. tambahkan lagi 1 sudu besar rempah kari ikan) 2 sudu besar kerisik yg ditumbuk halus 2 inci kulit kayu manis 2 keping asam keping 5 biji cili hijau 10 biji cili api 5 biji belimbing buluh (kalo ada. takde pun takpe) .. alaskan dasar periuk kukus dengan kain putih bersih/ kain maslin/ daun pisang agar beras tak jatuh melalui lubang kukusan). 5. Keesokannya. Tapi macam tak berapa sesuai ler gitu. Kaedah ini untuk membuatkan nasi dagang lebih tahan lama... 3.2 kg beras siam 400 gm beras pulut (nisbah utk beras = 1 bahagian beras pulut : 3 bahagian beras biasa) 1 ½ biji kelapa (ambil santan anggaran 600 ml ~ PERAH GUNA AIR MASAK!) (ni anggaran saja yer. teruskan memanaskan periuk kukusan tadi. 2 sudu kecil garam dan 5 keping asam gelugur) 2 biji kelapa (ambil santan sederhana pekat @ cair sedikit pun tak mengapa) 1 sudu besar rempah kari ikan (campur sikit air jadikan pes) 1 sudu besar rempah masak cap bunga rose (jadikan pes dengan rempah ikan tadi) 2 sudu besar rempah gulai cap bunga rose (jadikan pes dengan rempah ikan tadi) (jika tiada rempah masak & rempah gulai cap bunga rose. 2.. Elok pilih ikan tongkol hitam (yg siripnya lebih panjang berbanding tongkol putih) kerana isinya lebih lembut & sedap.. Campurkan beras biasa dengan beras pulut dan cuci beras hingga bersih & jernih (mcm nak masak nasi tu). (kali ni tak perlu alas dasar kukusan). tapi jika tidak masak pun. tambahkan lagi air dalam periuk kukusan agar airnya tak kering utk mengukus kali kedua. panaskan periuk kukus & toskan beras dan kukus beras selama 30 ~ 40 minit. Kukus sekali lagi nasi sehingga 30 ~ 40 minit.. sebab masa buat tu MaDiHa tak ukur pun santannya) garam secukup rasa (Bancuh dalam santan) 700 ~ 800 ml air biasa utk arong nasi (boleh tambah jika masih tak mencukupi. 4....

.. kuah akan jadi lebih berminyak!) 3. (tak usah bimbang santan membuak atau berketul2… biarkan saja) 2. Masukkan gula melaka. Dihidangkan bersama acar timun & carrot TQ Madiha. Tambahan drpd Mak Teh.. kulit kayu manis dan asam keping. letak 2) (dikisar) 3 ulas bawang putih (dikisar) 1/2 inci kunyit hidup (dikisar 3 hiris @ 2 cm halia (dikisar) 1 1/2 inci lengkuas (dikisar) 15 biji cili kering ~ dikerat2 & rebus sebentar & buang biji (dikisar) Cara Menyediakan 1. bahan2 ini boleh juga ditumiskan dulu dengan sikit minyak hingga wangi sebelum dimasukkan dlm santan. Masukkan ikan rebus beserta air rebusannya & asam keping semasa merebus tadi.. Gunakan periuk yg agak besar sedikit. Masukkan belimbing buluh.½ ketul gula melaka (tambah lagi jika kurang ~ gulai nasi dagang memang terasa manis sedikit) garam secukup rasa serbuk perasa jika suka Bahan2 Dikisar Halus 1 sudu besar ketumbar (ditumbuk halus kemudian dikisar) 1/2 sudu besar jintan manis (ditumbuk halus kemudian dikisar) 8 ulas bawang merah (dikisar) 1 biji bwg besar (kalau kecik. Jika suka. Masak santan bersama (sedikit saja) garam di atas api sederhana sehingga pecah minyak. Biarkan kuah pekat sedikit..TQ Mak Teh 1 sb biji ketumbar 1/2 sb jintan manis 1" kulit kayu manis buah pelaga lengkuas Semuanya dimesin .. Biar merenih sebentar dan bolehlah di angkat. 4. Biar mendidih sebentar.. Kacau sekali sekali sahaja. Tambahkan serbuk perasa.... Hati2 semasa mengacau agar ikan tidak pecah..... Masukkan ramuan yang dikisar dan pes rempah tadi ke dalam santan. kerisik (bancuh sedikit dgn kuah santan agar tak berketul2).. tp jika tumis. cili hijau dan cili api. 5.. (terpulang anda.

Beras yang telah masak dikeluarkan ke dalam mangkuk dan siram dengan santan. Kukus semula beras sampai masak (lebih kurang 1 jam). 5. Sementara itu. 4 ulas bawang putih} 2 ulas bawang merah besar atau 8 ulas bawang merah kecil} dikisar 1 inci halia} 3 inci lengkuas} 1 inci kunyit hidup} 1 tsp serbuk ketumbar 1 tsp serbuk jintan manis 4 TBSP serbuk kari ikan 2 TBSP kerisik 2 TBSP gula melaka 2 TBSP cili boh (boleh omit bagi yang tak nak pedas) . Keluarkan beras.BAHAN UNTUK NASI DAGANG : 1/2 cawan beras pulut 2 cawan beras biasa 1 TBSP halba 5 ulas bawang merah – racik halus 1 inci halia – racik halus panjang-panjang Garam secukupnya 1 tsp gula 1 cawan santan pekat CARA : 1. Rendam beberapa jam. Gaul rata dan kukus semula lebih kurang 5 – 10 minit. Beras pulut dan beras biasa disatukan dan dibasuh. 4. 3. Panaskan kukusan dan kukus beras hingga naik wap (lebih kurang 30 minit). BAHAN UNTUK GULAI IKAN TONGKOL : Ikan tongkol/ ikan aye (yang kecil dalam 5 ekor@ yg besar dikerat-kerat) 4 – 5 keping asam keping Garam secukupnya …....Rebus ikan bersama bahan di atas dan sedikit air…. masukkan ke dalam mangkuk dan siram dengan air (biar nampak basah). Tapi tak yah masak sampai menggelegak blup. Masakkan seketika di atas api kecil (I masukkan dlm microwave jer).blup. 2. 6. tu. campurkan santan dengan bawang merah. halba dan sedikit garam dan gula.blup.

9 jam * Segenggam bawang merah setelah dimayang ( lebih kurang 12 ulas) . Masukkan kerisik dan gula melaka. Resipi Nasi Dagang Terengganu oleh REMPAH KHAIRUL pada pada 24hb Mei 2010 pukul 1. Rasakan garamnya. Serbuk kari + serbuk ketumbar + serbuk jintan dibancuh dgn sedikit air. 3. Kemudian masukkan ikan. Boleh masukkan cili besar sekiranya suka. Biarkan hingga garing atau pecah minyak. BAHAN UNTUK ACAR TIMUN : 2 biji timun 1 batang carrot 1 biji cili merah 1 ulas bawang besar Cuka Garam Gula CARA : Potong bahan-bahan di atas. Panaskan minyak dan tumis bahan mesin dan cili boh. Kemudian gaul bersama garam. Gunakan api perlahan. Masukkan ke dalam periuk. 2. Masukkan santan dan air dari rebusan ikan(lebih kurang 1 cup). cuka dan gula secukup rasa.7kg) beras wangi (eg: brand Sunwhite) dibasuh dan direndam selama 8 .20 pagi Nasi Dagang Terengganu Resipi dari tukang masak nasi dagang almarhum ayahanda Sultan Mizan Bahan-bahan ( Untuk 25 orang makan ) * Untuk nasi: * 1 gantang(2. 5. 4. Biar hingga mendidih.Garam secukup rasa 2 cawan santan pekat Minyak untuk menumis CARA : 1.

step ini diulang lagi selepas air surut separuh lagi baru letak ikan yang direbus bersama air rebusan dan separuh dari asam gelugur yang diguna untuk rebus ikan. nisan.13 biji Cara-cara 1. bawang merah yang dimayang dan halba. . kemudian diangkat dan digaul rata dengan santan cair.* 1 . nisan dan kulit kayu manis. air ditambah lagi sehingga paras pertama dan dimasak api perlahan sehingga kuah pekat dikacau sekali-sekali. kerisik. kukus sekali lagi hingga masak dan diangkat dan digaul bersama santan pekat (diperolehi dengan memerah santan menggunakan air masak)yang sudah dicampur gula dan garam. 6.2 sudu besar halba * Santan dari 3 biji kelapa ( santan pekat satu cetong(lebih kurang 900ml) dan santan cair satu setengah cetong) * 1 sudu besar gula * segenggam garam * Untuk lauk: * 4 ekor ikan tongkol yang besar direbus bersama satu keret besar nisan. Cara-cara memasak kuah: semua bahan untuk kuah di'blender' kecuali kerisik. segenggam asam gelugur dan garam secukup rasa. Bagi siapa yang kesuntukan masa boleh ikut cara saya memasak kuah.( masak kuah makan masa lebih kurang 7 jam. masak santan hingga naik minyak sedikit barulah dicampur bahan-bahan yang diblender. 2. dengan yang demikian kuah menjadi warna gelap dan tulang ikan reput macam sardin di dalam tin) 4. tapi kuahnya tak segelap yang original dan tulang tak sempat menjadi lembut. masak biar lama (api perlahan) bila santan surut separuh diisi air lagi hingga paras yang pertama. jangan cair) * 2 inci kulit kayu manis * Untuk Acar: 3 biji timun 1 batang karot 3 biji cili merah besar 2 potong nenas 1/4 kobis (setelah dipotong-potong digaul bersama garam gula dan cuka secukup rasa) * Telur rebus: 12 . air rebusan disimpan untuk dimasukkan dalam masakan kuah nanti * Untuk Kuah: * 1 senduk nasi penuh serbuk ketumbar * 1/2 senduk nasi serbuk jintan manis * segenggam lengkuas setelah dihiris * 1 inci kunyit hidup (atau 1 sudu besar kunyit serbuk) * 1 labu bawang putih (yang besar) * 2 inci halia * 3/4 kilo bawang merah lebih sedikit * 1 1/2 bungkus cili boh yang RM1. Nasi sudah siap. 5. Cara-cara memasak nasi: beras yang direndam 8 jam dibasuh dan dikukus kosong sehingga masak. 3.2 inci halia (dihiris halus-halus panjang) * 1 . santan dan kulit kayu manis.20 sebungkus * kerisik dari 1/2 biji kelapa * 4 keret besar nisan * santan dari 4 biji kelapa ( kepekatan biasa.

Chapitre57::: Nasi Dagang Terengganu Disukai Ramai In food Sunday. September 5. 2010 Resepi Nasi Dagang (Resipi dari tukang masak nasi dagang almarhum ayahanda Sultan Mizan) Bahan-bahan ( Untuk 25 orang makan ) .

9 jam Segenggam bawang merah setelah dimayang ( lebih kurang 12 ulas) 1 .7kg) beras wangi (eg: brand Sunwhite) dibasuh dan direndam selama 8 .• • • • • • • • • • Untuk nasi: 1 gantang(2. segenggam asam gelugur dan garam secukup rasa. air rebusan disimpan untuk dimasukkan dalam masakan kuah nanti • • • • • Untuk Kuah: 1 senduk nasi penuh serbuk ketumbar 1/2 senduk nasi serbuk jintan manis segenggam lengkuas setelah dihiris 1 inci kunyit hidup (atau 1 sudu besar kunyit serbuk) .2 sudu besar halba Santan dari 3 biji kelapa ( santan pekat satu cetong(lebih kurang 900ml) dan santan cair satu setengah cetong) 1 sudu besar gula segenggam garam Untuk lauk: 4 ekor ikan tongkol yang besar direbus bersama satu keret besar nisan.2 inci halia (dihiris halus-halus panjang) 1 .

air ditambah lagi sehingga paras pertama dan dimasak api perlahan sehingga kuah pekat dikacau sekali-sekali. step ini diulang lagi selepas air surut separuh lagi baru letak ikan yang direbus bersama air rebusan dan separuh dari asam gelugur yang diguna untuk rebus ikan. 3. 2. Cara-cara memasak kuah: semua bahan untuk kuah di'blender' kecuali kerisik. masak santan hingga naik minyak sedikit barulah dicampur bahan-bahan yang diblender. nisan. kerisik. santan dan kulit kayu manis.( masak kuah makan masa lebih kurang 7 jam.13 biji Cara-cara 1. nisan dan kulit kayu manis. jangan cair) 2 inci kulit kayu manis Untuk Acar: 3 biji timun 1 batang karot 3 biji cili merah besar 2 potong nenas 1/4 kobis (setelah dipotong-potong digaul bersama garam gula dan cuka secukup rasa) Telur rebus: 12 . masak biar lama (api perlahan) bila santan surut separuh diisi air lagi hingga paras yang pertama. dengan yang demikian kuah menjadi warna gelap dan tulang ikan reput macam sardin di dalam tin) .• • • • • • • • • • 1 labu bawang putih (yang besar) 2 inci halia 3/4 kilo bawang merah lebih sedikit 1 1/2 bungkus cili boh yang RM1.20 sebungkus kerisik dari 1/2 biji kelapa 4 keret besar nisan santan dari 4 biji kelapa ( kepekatan biasa.

Jangan biarkan terlalu lama. Masak santan pekat bersama bawang. Manakala santan cair ambik 1/4 tin santan dan ditambah 1/3 cawan air . garam dan gula sehingga gula/garam hancur. 5. 6. Kukus semula sehingga nasi masak. Bagi siapa yang kesuntukan masa boleh ikut cara saya memasak kuah. Nasi sudah siap. tapi kuahnya tak segelap yang original dan tulang tak sempat menjadi lembut. 6. 3. Utk santan pekat guna 3/4 tin santan campur 1/3 cwn air. Gulai Ikan Tongkol (Lauk Nasi Dagang Trengganu) Sumber . Kukus sekejap lebih kurang 5 minit atau sehingga keluar asap. Bersih beras dan rendam semalaman 2. kukus sekali lagi hingga masak dan diangkat dan digaul bersama santan pekat (diperolehi dengan memerah santan menggunakan air masak)yang sudah dicampur gula dan garam.4. 4. bawang merah yang dimayang dan halba. 5. angkat dan gaul pula dengan santan pekat.hiris kecil2 * 1 sudu makan halba * garam Cara-cara : 1. Cara-cara memasak nasi: beras yang direndam 8 jam dibasuh dan dikukus kosong sehingga masak. Bila dah siap bolehlah dihidangkan bersama gulai ikan tongkol dan acar. Bila nasi dah masak. kemudian diangkat dan digaul rata dengan santan cair. Kemudian angkat dan gaulkan dengan santan cair dan halba. Toskan beras. Nasi Dagang Trengganu Bahan: * 4 cawan beras yg elok ( guna beras wangi) + 1 cawan beras pulut * 1 tin(400ml) santan pekat * 4 ulas bawang putih-hiris kecil2 * 6 ulas bawang merah-hiris kecil2 * 1 inci halia . Kukus semula dalam 5 minit. Sajian Di Perantauan Bahan .

2.guna 1 pkt santan debu 3 biji cili merah -belah 2 memanjang/cili padi 2 sm gula merah 5 biji belimbing buluh (jika ada) . Seelok disimpan satu malam. 1 inci lengkuas. ganti buah tomato garam secukupnya. Masukkan cili dan rempah yang dibancuh dgn sedikit air . Sebelum diangkat masukkan cili merah/cili padi dan buah belimbing. Apabila mendidih baru masukkan ikan dan kerisik. Kacau sehingga mendidih. Masukkan santan.guna 2 ekor ikan tongkol saiz kecil 4 kpg asam keping 4 sm cili boh/lada kering . biarkan kuah agak pekat. 4. Ikan direbus dgn garam dan asam keping dgn sedikit air hingga kering.gula merah dan garam. 1 inci kunyit Cara memasak: 1.minyak 2 sudu kerisik *saya tambah 2 sudu besar rempah gulai ikan-serbuk kari ikanpun boleh bahan2 kisar 2 sm ketumbar 1 st jintan manis 1 st jintan putih 10 biji bawang merah 1 ulas bawang putih 1 inci halia. 2.guna 3 sudu saja 1 biji kelapa .1 ekor ikan tongkol/mackerel sed besar . 3. Tumiskan bahan dikisar sehingga wangi. .tak ada.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful