RECIPE NASI DAGANG TERENGGANU Bahan-bahan: **NASI** 4 cawan beras biasa + 1 cawan beras pulut 1/2 tin santan

garam dan gula 1 sudu besar halba bawang dan halia (hiris halus2) air **GULAI IKAN TONGKOL** 1 tin santan 1 biji bawang besar* 3 ulas bawang putih* 2 cm halia* 4 cm lengkuas* (* di blend) 15-20 tangkai cili kering 2-3 sudu besar rempah gulai (ape2 jenis) 6 keping asam keping garam dan secubit ajinomoto gula 5-6 biji cili padi 1 ekor ikan tongkol 1 cm belacan **ACAR** 2 batang timun 1 batang lobak merah 1/2 biji bawang besar 1 biji lada besar cuka, garam, gula Cara membuat: NASI: Beras dibasuh dan direndam 1 malam. Panaskan air. Tunggu sehingga air mendidih. Masukkan beras dalam pengukus dan kukus sehingga wap naik. Biarkan seketika selama 5-10 minit. Angkat dan pindahkan ke dalam bekas yang besar. Masukkan air atau santan cair sehingga beras tersebut kembang dan garam secukupnya. Kukus buat kali kedua. Masukkan nasi ke dalam pengukus dan kukus sehingga naik wap. Biarkan seketika. Setelah itu, angkat dan pindahkan ke dlm bekas. masukkan gula dan santan yg dibancuh dengan sedikit air. Akhir sekali masukkan halba, bawang dan halia. GULAI IKAN TONGKOL: Kukus ikan bersama asam keping dan sedikit air sehingga masak dgn api yg perlahan. Masukkan santan ke dalam periuk yang berasingan. Santan tersebut hendaklah dibancuh terlebih dahulu dgn 1 liter air. Masak santan tersebut dgn api yg perlahan selama 30-40 minit. Kacau sekali- sekala supaya santan tidak berketul. kemudian masukkan bhn2 yg di blend ke dalam santan. cili kering di blend dan di tumis dgn minyak di dalam kuali. Bila dah agak garing, masukkan rempah. tumis sehingga naik minyak, masukkan belacan(kalo tak tumis rempah pon tak apa2.ikut citarasa masing2.). Bhn tumis dimasukkan ke dalam santan. Masukkan gula, garam, ajinomoto dan asam keping. Tunggu sehingga mendidih dan naik minyak barulah masuk ikan tongkol yg direbus. Air rebusan ikan tongkol turut dimasukkan. Masukkan cili padi. ACAR: Timun dan lobak dihiris panjang2. Bawang dan lada dimayang. Campur ke semua bhn2 tersebut ke dalam bekas. Masukkan cuka, garam dan gula. Simpan di dalam peti untuk seketika. teringat kenangan mase kat terengganu..huhuhu..

RECIPE IKAN MASAK SINGGANG MASIN PEDAS Bahan-bahan: 2 ekor ikan kerisi saiz sedang 5 ulas bawang merah 3 ulas bawang putih 3 cm lengkuas 3 sudu besar ketumbar 1 batang serai di ketuk 1 keping asam keping 7 biji cili padi di ketuk sedikit daun kesum semangkuk air Cara membuat: Bawang merah. masukkan pula ikan dan cili padi. Selepas itu masukkan pula daun kesum apabila ikan hampir masak. Biarkan sehingga mendidih. masukkan semua bahan yg ditumbuk bersama serai dan asam keping. lengkuas dan ketumbar ditumbuk halus. Masukkan air ke dalam periuk. bawang putih. Perasakan kuah singgang ini sedikit masin dan pedas. .

Cara-cara memasak nasi: beras yang direndam 8 jam dibasuh dan dikukus kosong sehingga masak. Bagi siapa yang kesuntukan masa boleh ikut cara saya memasak kuah.20 sebungkus * kerisik dari 1/2 biji kelapa * 4 keret besar nisan * santan dari 4 biji kelapa ( kepekatan biasa. kemudian diangkat dan digaul rata dengan santan cair. kerisik. segenggam asam gelugur dan garam secukup rasa. tapi kuahnya tak segelap yang original dan tulang tak sempat menjadi lembut.9 jam * Segenggam bawang merah setelah dimayang ( lebih kurang 12 ulas) * 1 . step ini diulang lagi selepas air surut separuh lagi baru letak ikan yang direbus bersama air rebusan dan separuh dari asam gelugur yang diguna untuk rebus ikan. air rebusan disimpan untuk dimasukkan dalam masakan kuah nanti * Untuk Kuah: * 1 senduk nasi penuh serbuk ketumbar * 1/2 senduk nasi serbuk jintan manis * segenggam lengkuas setelah dihiris * 1 inci kunyit hidup (atau 1 sudu besar kunyit serbuk) * 1 labu bawang putih (yang besar) * 2 inci halia * 3/4 kilo bawang merah lebih sedikit * 1 1/2 bungkus cili boh yang RM1. masak santan hingga naik minyak sedikit barulah dicampur bahan-bahan yang diblender. bawang merah yang dimayang dan halba. nisan dan kulit kayu manis. Cara-cara memasak kuah: semua bahan untuk kuah di'blender' kecuali kerisik. nisan. Posted by ANIZA at 10:47 Labels: nasi .Nasi Dagang Terengganu Resepi Istana Bahan-bahan ( Untuk 25 orang makan ) * Untuk nasi: * 1 gantang(2. masak biar lama (api perlahan) bila santan surut separuh diisi air lagi hingga paras yang pertama. 6. 3. kukus sekali lagi hingga masak dan diangkat dan digaul bersama santan pekat (diperolehi dengan memerah santan menggunakan air masak)yang sudah dicampur gula dan garam. 2.7kg) beras wangi (eg: brand Sunwhite) dibasuh dan direndam selama 8 . jangan cair) * 2 inci kulit kayu manis * Untuk Acar: 3 biji timun 1 batang karot 3 biji cili merah besar 2 potong nenas 1/4 kobis (setelah dipotong-potong digaul bersama garam gula dan cuka secukup rasa) * Telur rebus: 12 . Nasi sudah siap. santan dan kulit kayu manis.13 biji Cara-cara 1.2 inci halia (dihiris halus-halus panjang) * 1 . ( masak kuah makan masa lebih kurang 7 jam. dengan yang demikian kuah menjadi warna gelap dan tulang ikan reput macam sardin di dalam tin) 4. 5. air ditambah lagi sehingga paras pertama dan dimasak api perlahan sehingga kuah pekat dikacau sekali-sekali.2 sudu besar halba * Santan dari 3 biji kelapa ( santan pekat satu cetong(lebih kurang 900ml) dan santan cair satu setengah cetong) * 1 sudu besar gula * segenggam garam * Untuk lauk: * 4 ekor ikan tongkol yang besar direbus bersama satu keret besar nisan.

GULAI NASI DAGANG (kuantitinya dianggarkan cukup utk nasi dagang diatas ) Bahan2 2 atau 3 ekor ikan tongkol hitam (anggaran 2 kg) (dipotong..... Lazimnya di pantai timur. (kali ni tak perlu alas dasar kukusan).. Ikan tongkol putih tak berapa sedap sebab isinya keras. Tapi macam tak berapa sesuai ler gitu. (guna periuk kukus berlubang kecil jika ada. Gulai nasi dagang adalah berlainan dengan gulai kari. teruskan memanaskan periuk kukusan tadi. Kacau rata dan bolehlah dihidangkan. memadai perahkan santan guna air masak. Keesokannya. Rendamkan beras semalaman dalam air yg banyak. Angkat nasi kukus tadi dan masukkan nasi dlm besen besar... Campurkan beras biasa dengan beras pulut dan cuci beras hingga bersih & jernih (mcm nak masak nasi tu). jika tiada. Makan dengan nasi putih pun sedap. (Sementara itu. 5. Kaedah ini untuk membuatkan nasi dagang lebih tahan lama.. 2 sudu kecil garam dan 5 keping asam gelugur) 2 biji kelapa (ambil santan sederhana pekat @ cair sedikit pun tak mengapa) 1 sudu besar rempah kari ikan (campur sikit air jadikan pes) 1 sudu besar rempah masak cap bunga rose (jadikan pes dengan rempah ikan tadi) 2 sudu besar rempah gulai cap bunga rose (jadikan pes dengan rempah ikan tadi) (jika tiada rempah masak & rempah gulai cap bunga rose. insyaAllah nasi dagang boleh bertahan dari pagi hingga ke malam. takde pun takpe) . tambahkan lagi 1 sudu besar rempah kari ikan) 2 sudu besar kerisik yg ditumbuk halus 2 inci kulit kayu manis 2 keping asam keping 5 biji cili hijau 10 biji cili api 5 biji belimbing buluh (kalo ada..2 kg beras siam 400 gm beras pulut (nisbah utk beras = 1 bahagian beras pulut : 3 bahagian beras biasa) 1 ½ biji kelapa (ambil santan anggaran 600 ml ~ PERAH GUNA AIR MASAK!) (ni anggaran saja yer. Jika tak suka ikan tongkol boleh juga digantikan dengan ayam. dibersihkan & direbus bersama sedikit air. nasi dagang digandingkan dengan gulai ikan tongkol. MaDiHa agak2 je ni) 5 ulas bawang merah ~ hiris nipis 1 inci halia ~ hiris nipis & halus memanjang 1 sudu kecil halba Cara Menyediakan 1. alaskan dasar periuk kukus dengan kain putih bersih/ kain maslin/ daun pisang agar beras tak jatuh melalui lubang kukusan).NASI DAGANG TRENGGANU Bahan2 1.. tapi jika tidak masak pun. 2. Elok pilih ikan tongkol hitam (yg siripnya lebih panjang berbanding tongkol putih) kerana isinya lebih lembut & sedap. Ini resepi dari bonda ku tersayang ku abadikan di sini. tambahkan lagi air dalam periuk kukusan agar airnya tak kering utk mengukus kali kedua. Kukus sekali lagi nasi sehingga 30 ~ 40 minit. Keluarkan nasi dan masukkan dlm besen tadi dan arong sekali lagi dengan santan yg dicampurkan garam serta taburkan bahan2 hiris serta halba... Rasanya sangat unik.. kalau tak cukup boleh tambah lagi. panaskan periuk kukus & toskan beras dan kukus beras selama 30 ~ 40 minit. sebab masa buat tu MaDiHa tak ukur pun santannya) garam secukup rasa (Bancuh dalam santan) 700 ~ 800 ml air biasa utk arong nasi (boleh tambah jika masih tak mencukupi..) Arong nasi dengan air biasa sehingga rata dan tak berketul2. 4. Note: Santan tadi boleh juga dimasakkan sebentar diatas api sederhana sebelum diarong dengan nasi.. 3.

. Masukkan gula melaka. kulit kayu manis dan asam keping.. Masukkan belimbing buluh. cili hijau dan cili api. Biar mendidih sebentar. Masukkan ramuan yang dikisar dan pes rempah tadi ke dalam santan. (terpulang anda. letak 2) (dikisar) 3 ulas bawang putih (dikisar) 1/2 inci kunyit hidup (dikisar 3 hiris @ 2 cm halia (dikisar) 1 1/2 inci lengkuas (dikisar) 15 biji cili kering ~ dikerat2 & rebus sebentar & buang biji (dikisar) Cara Menyediakan 1. Biarkan kuah pekat sedikit.. Hati2 semasa mengacau agar ikan tidak pecah.. Gunakan periuk yg agak besar sedikit.. tp jika tumis.... bahan2 ini boleh juga ditumiskan dulu dengan sikit minyak hingga wangi sebelum dimasukkan dlm santan. Dihidangkan bersama acar timun & carrot TQ Madiha.. Jika suka. (tak usah bimbang santan membuak atau berketul2… biarkan saja) 2. 4.. Tambahan drpd Mak Teh. Masukkan ikan rebus beserta air rebusannya & asam keping semasa merebus tadi. Masak santan bersama (sedikit saja) garam di atas api sederhana sehingga pecah minyak.. kuah akan jadi lebih berminyak!) 3. Kacau sekali sekali sahaja...½ ketul gula melaka (tambah lagi jika kurang ~ gulai nasi dagang memang terasa manis sedikit) garam secukup rasa serbuk perasa jika suka Bahan2 Dikisar Halus 1 sudu besar ketumbar (ditumbuk halus kemudian dikisar) 1/2 sudu besar jintan manis (ditumbuk halus kemudian dikisar) 8 ulas bawang merah (dikisar) 1 biji bwg besar (kalau kecik...TQ Mak Teh 1 sb biji ketumbar 1/2 sb jintan manis 1" kulit kayu manis buah pelaga lengkuas Semuanya dimesin . 5. Tambahkan serbuk perasa. Biar merenih sebentar dan bolehlah di angkat. kerisik (bancuh sedikit dgn kuah santan agar tak berketul2)..

blup. Beras pulut dan beras biasa disatukan dan dibasuh.. Panaskan kukusan dan kukus beras hingga naik wap (lebih kurang 30 minit). Tapi tak yah masak sampai menggelegak blup. 4 ulas bawang putih} 2 ulas bawang merah besar atau 8 ulas bawang merah kecil} dikisar 1 inci halia} 3 inci lengkuas} 1 inci kunyit hidup} 1 tsp serbuk ketumbar 1 tsp serbuk jintan manis 4 TBSP serbuk kari ikan 2 TBSP kerisik 2 TBSP gula melaka 2 TBSP cili boh (boleh omit bagi yang tak nak pedas) . 5. Masakkan seketika di atas api kecil (I masukkan dlm microwave jer). campurkan santan dengan bawang merah. BAHAN UNTUK GULAI IKAN TONGKOL : Ikan tongkol/ ikan aye (yang kecil dalam 5 ekor@ yg besar dikerat-kerat) 4 – 5 keping asam keping Garam secukupnya …. tu.. Gaul rata dan kukus semula lebih kurang 5 – 10 minit.BAHAN UNTUK NASI DAGANG : 1/2 cawan beras pulut 2 cawan beras biasa 1 TBSP halba 5 ulas bawang merah – racik halus 1 inci halia – racik halus panjang-panjang Garam secukupnya 1 tsp gula 1 cawan santan pekat CARA : 1. Rendam beberapa jam. 3. masukkan ke dalam mangkuk dan siram dengan air (biar nampak basah). Beras yang telah masak dikeluarkan ke dalam mangkuk dan siram dengan santan.blup. Keluarkan beras.Rebus ikan bersama bahan di atas dan sedikit air…. 6.. 4. Sementara itu. 2. Kukus semula beras sampai masak (lebih kurang 1 jam). halba dan sedikit garam dan gula.

2. 3. Masukkan santan dan air dari rebusan ikan(lebih kurang 1 cup). Gunakan api perlahan.20 pagi Nasi Dagang Terengganu Resipi dari tukang masak nasi dagang almarhum ayahanda Sultan Mizan Bahan-bahan ( Untuk 25 orang makan ) * Untuk nasi: * 1 gantang(2. Panaskan minyak dan tumis bahan mesin dan cili boh. Biarkan hingga garing atau pecah minyak. cuka dan gula secukup rasa. 5. Masukkan ke dalam periuk. Serbuk kari + serbuk ketumbar + serbuk jintan dibancuh dgn sedikit air. Rasakan garamnya. Biar hingga mendidih. 4. Kemudian gaul bersama garam.7kg) beras wangi (eg: brand Sunwhite) dibasuh dan direndam selama 8 . Resipi Nasi Dagang Terengganu oleh REMPAH KHAIRUL pada pada 24hb Mei 2010 pukul 1. Boleh masukkan cili besar sekiranya suka. BAHAN UNTUK ACAR TIMUN : 2 biji timun 1 batang carrot 1 biji cili merah 1 ulas bawang besar Cuka Garam Gula CARA : Potong bahan-bahan di atas.Garam secukup rasa 2 cawan santan pekat Minyak untuk menumis CARA : 1. Kemudian masukkan ikan. Masukkan kerisik dan gula melaka.9 jam * Segenggam bawang merah setelah dimayang ( lebih kurang 12 ulas) .

kemudian diangkat dan digaul rata dengan santan cair. Nasi sudah siap. 2. 6. nisan dan kulit kayu manis. masak santan hingga naik minyak sedikit barulah dicampur bahan-bahan yang diblender. tapi kuahnya tak segelap yang original dan tulang tak sempat menjadi lembut. 3. kukus sekali lagi hingga masak dan diangkat dan digaul bersama santan pekat (diperolehi dengan memerah santan menggunakan air masak)yang sudah dicampur gula dan garam.20 sebungkus * kerisik dari 1/2 biji kelapa * 4 keret besar nisan * santan dari 4 biji kelapa ( kepekatan biasa.13 biji Cara-cara 1. 5.( masak kuah makan masa lebih kurang 7 jam. segenggam asam gelugur dan garam secukup rasa. jangan cair) * 2 inci kulit kayu manis * Untuk Acar: 3 biji timun 1 batang karot 3 biji cili merah besar 2 potong nenas 1/4 kobis (setelah dipotong-potong digaul bersama garam gula dan cuka secukup rasa) * Telur rebus: 12 . nisan. kerisik. air ditambah lagi sehingga paras pertama dan dimasak api perlahan sehingga kuah pekat dikacau sekali-sekali. Bagi siapa yang kesuntukan masa boleh ikut cara saya memasak kuah. . dengan yang demikian kuah menjadi warna gelap dan tulang ikan reput macam sardin di dalam tin) 4. step ini diulang lagi selepas air surut separuh lagi baru letak ikan yang direbus bersama air rebusan dan separuh dari asam gelugur yang diguna untuk rebus ikan.2 inci halia (dihiris halus-halus panjang) * 1 . bawang merah yang dimayang dan halba. santan dan kulit kayu manis. masak biar lama (api perlahan) bila santan surut separuh diisi air lagi hingga paras yang pertama. Cara-cara memasak kuah: semua bahan untuk kuah di'blender' kecuali kerisik.2 sudu besar halba * Santan dari 3 biji kelapa ( santan pekat satu cetong(lebih kurang 900ml) dan santan cair satu setengah cetong) * 1 sudu besar gula * segenggam garam * Untuk lauk: * 4 ekor ikan tongkol yang besar direbus bersama satu keret besar nisan.* 1 . Cara-cara memasak nasi: beras yang direndam 8 jam dibasuh dan dikukus kosong sehingga masak. air rebusan disimpan untuk dimasukkan dalam masakan kuah nanti * Untuk Kuah: * 1 senduk nasi penuh serbuk ketumbar * 1/2 senduk nasi serbuk jintan manis * segenggam lengkuas setelah dihiris * 1 inci kunyit hidup (atau 1 sudu besar kunyit serbuk) * 1 labu bawang putih (yang besar) * 2 inci halia * 3/4 kilo bawang merah lebih sedikit * 1 1/2 bungkus cili boh yang RM1.

September 5.Chapitre57::: Nasi Dagang Terengganu Disukai Ramai In food Sunday. 2010 Resepi Nasi Dagang (Resipi dari tukang masak nasi dagang almarhum ayahanda Sultan Mizan) Bahan-bahan ( Untuk 25 orang makan ) .

2 sudu besar halba Santan dari 3 biji kelapa ( santan pekat satu cetong(lebih kurang 900ml) dan santan cair satu setengah cetong) 1 sudu besar gula segenggam garam Untuk lauk: 4 ekor ikan tongkol yang besar direbus bersama satu keret besar nisan.7kg) beras wangi (eg: brand Sunwhite) dibasuh dan direndam selama 8 . air rebusan disimpan untuk dimasukkan dalam masakan kuah nanti • • • • • Untuk Kuah: 1 senduk nasi penuh serbuk ketumbar 1/2 senduk nasi serbuk jintan manis segenggam lengkuas setelah dihiris 1 inci kunyit hidup (atau 1 sudu besar kunyit serbuk) .9 jam Segenggam bawang merah setelah dimayang ( lebih kurang 12 ulas) 1 .• • • • • • • • • • Untuk nasi: 1 gantang(2.2 inci halia (dihiris halus-halus panjang) 1 . segenggam asam gelugur dan garam secukup rasa.

air ditambah lagi sehingga paras pertama dan dimasak api perlahan sehingga kuah pekat dikacau sekali-sekali. 3. nisan dan kulit kayu manis.( masak kuah makan masa lebih kurang 7 jam.20 sebungkus kerisik dari 1/2 biji kelapa 4 keret besar nisan santan dari 4 biji kelapa ( kepekatan biasa.• • • • • • • • • • 1 labu bawang putih (yang besar) 2 inci halia 3/4 kilo bawang merah lebih sedikit 1 1/2 bungkus cili boh yang RM1. jangan cair) 2 inci kulit kayu manis Untuk Acar: 3 biji timun 1 batang karot 3 biji cili merah besar 2 potong nenas 1/4 kobis (setelah dipotong-potong digaul bersama garam gula dan cuka secukup rasa) Telur rebus: 12 . 2. nisan. santan dan kulit kayu manis.13 biji Cara-cara 1. step ini diulang lagi selepas air surut separuh lagi baru letak ikan yang direbus bersama air rebusan dan separuh dari asam gelugur yang diguna untuk rebus ikan. masak biar lama (api perlahan) bila santan surut separuh diisi air lagi hingga paras yang pertama. Cara-cara memasak kuah: semua bahan untuk kuah di'blender' kecuali kerisik. masak santan hingga naik minyak sedikit barulah dicampur bahan-bahan yang diblender. dengan yang demikian kuah menjadi warna gelap dan tulang ikan reput macam sardin di dalam tin) . kerisik.

4. Jangan biarkan terlalu lama. 6. Bila dah siap bolehlah dihidangkan bersama gulai ikan tongkol dan acar. Utk santan pekat guna 3/4 tin santan campur 1/3 cwn air.4. Toskan beras. Nasi Dagang Trengganu Bahan: * 4 cawan beras yg elok ( guna beras wangi) + 1 cawan beras pulut * 1 tin(400ml) santan pekat * 4 ulas bawang putih-hiris kecil2 * 6 ulas bawang merah-hiris kecil2 * 1 inci halia . tapi kuahnya tak segelap yang original dan tulang tak sempat menjadi lembut. 6. Manakala santan cair ambik 1/4 tin santan dan ditambah 1/3 cawan air . bawang merah yang dimayang dan halba. Kemudian angkat dan gaulkan dengan santan cair dan halba. Bersih beras dan rendam semalaman 2. 5. Cara-cara memasak nasi: beras yang direndam 8 jam dibasuh dan dikukus kosong sehingga masak. Gulai Ikan Tongkol (Lauk Nasi Dagang Trengganu) Sumber . garam dan gula sehingga gula/garam hancur. Kukus sekejap lebih kurang 5 minit atau sehingga keluar asap. Bila nasi dah masak. Bagi siapa yang kesuntukan masa boleh ikut cara saya memasak kuah. Nasi sudah siap.hiris kecil2 * 1 sudu makan halba * garam Cara-cara : 1. Sajian Di Perantauan Bahan . kukus sekali lagi hingga masak dan diangkat dan digaul bersama santan pekat (diperolehi dengan memerah santan menggunakan air masak)yang sudah dicampur gula dan garam. Kukus semula dalam 5 minit. Masak santan pekat bersama bawang. kemudian diangkat dan digaul rata dengan santan cair. angkat dan gaul pula dengan santan pekat. 5. Kukus semula sehingga nasi masak. 3.

guna 1 pkt santan debu 3 biji cili merah -belah 2 memanjang/cili padi 2 sm gula merah 5 biji belimbing buluh (jika ada) .1 ekor ikan tongkol/mackerel sed besar . Kacau sehingga mendidih. Seelok disimpan satu malam. ganti buah tomato garam secukupnya.guna 2 ekor ikan tongkol saiz kecil 4 kpg asam keping 4 sm cili boh/lada kering . Masukkan cili dan rempah yang dibancuh dgn sedikit air . Masukkan santan.gula merah dan garam. Apabila mendidih baru masukkan ikan dan kerisik. 2.minyak 2 sudu kerisik *saya tambah 2 sudu besar rempah gulai ikan-serbuk kari ikanpun boleh bahan2 kisar 2 sm ketumbar 1 st jintan manis 1 st jintan putih 10 biji bawang merah 1 ulas bawang putih 1 inci halia.guna 3 sudu saja 1 biji kelapa . 1 inci lengkuas. . Ikan direbus dgn garam dan asam keping dgn sedikit air hingga kering. Tumiskan bahan dikisar sehingga wangi. 1 inci kunyit Cara memasak: 1. 4. Sebelum diangkat masukkan cili merah/cili padi dan buah belimbing.tak ada. biarkan kuah agak pekat. 3. 2.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful