P. 1
Recipe Nasi Dagang Terengganu

Recipe Nasi Dagang Terengganu

|Views: 176|Likes:
Published by achoi81

More info:

Published by: achoi81 on Nov 20, 2010
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOC, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

04/23/2014

pdf

text

original

RECIPE NASI DAGANG TERENGGANU Bahan-bahan: **NASI** 4 cawan beras biasa + 1 cawan beras pulut 1/2 tin santan

garam dan gula 1 sudu besar halba bawang dan halia (hiris halus2) air **GULAI IKAN TONGKOL** 1 tin santan 1 biji bawang besar* 3 ulas bawang putih* 2 cm halia* 4 cm lengkuas* (* di blend) 15-20 tangkai cili kering 2-3 sudu besar rempah gulai (ape2 jenis) 6 keping asam keping garam dan secubit ajinomoto gula 5-6 biji cili padi 1 ekor ikan tongkol 1 cm belacan **ACAR** 2 batang timun 1 batang lobak merah 1/2 biji bawang besar 1 biji lada besar cuka, garam, gula Cara membuat: NASI: Beras dibasuh dan direndam 1 malam. Panaskan air. Tunggu sehingga air mendidih. Masukkan beras dalam pengukus dan kukus sehingga wap naik. Biarkan seketika selama 5-10 minit. Angkat dan pindahkan ke dalam bekas yang besar. Masukkan air atau santan cair sehingga beras tersebut kembang dan garam secukupnya. Kukus buat kali kedua. Masukkan nasi ke dalam pengukus dan kukus sehingga naik wap. Biarkan seketika. Setelah itu, angkat dan pindahkan ke dlm bekas. masukkan gula dan santan yg dibancuh dengan sedikit air. Akhir sekali masukkan halba, bawang dan halia. GULAI IKAN TONGKOL: Kukus ikan bersama asam keping dan sedikit air sehingga masak dgn api yg perlahan. Masukkan santan ke dalam periuk yang berasingan. Santan tersebut hendaklah dibancuh terlebih dahulu dgn 1 liter air. Masak santan tersebut dgn api yg perlahan selama 30-40 minit. Kacau sekali- sekala supaya santan tidak berketul. kemudian masukkan bhn2 yg di blend ke dalam santan. cili kering di blend dan di tumis dgn minyak di dalam kuali. Bila dah agak garing, masukkan rempah. tumis sehingga naik minyak, masukkan belacan(kalo tak tumis rempah pon tak apa2.ikut citarasa masing2.). Bhn tumis dimasukkan ke dalam santan. Masukkan gula, garam, ajinomoto dan asam keping. Tunggu sehingga mendidih dan naik minyak barulah masuk ikan tongkol yg direbus. Air rebusan ikan tongkol turut dimasukkan. Masukkan cili padi. ACAR: Timun dan lobak dihiris panjang2. Bawang dan lada dimayang. Campur ke semua bhn2 tersebut ke dalam bekas. Masukkan cuka, garam dan gula. Simpan di dalam peti untuk seketika. teringat kenangan mase kat terengganu..huhuhu..

. masukkan semua bahan yg ditumbuk bersama serai dan asam keping. Biarkan sehingga mendidih. masukkan pula ikan dan cili padi. bawang putih. lengkuas dan ketumbar ditumbuk halus.RECIPE IKAN MASAK SINGGANG MASIN PEDAS Bahan-bahan: 2 ekor ikan kerisi saiz sedang 5 ulas bawang merah 3 ulas bawang putih 3 cm lengkuas 3 sudu besar ketumbar 1 batang serai di ketuk 1 keping asam keping 7 biji cili padi di ketuk sedikit daun kesum semangkuk air Cara membuat: Bawang merah. Selepas itu masukkan pula daun kesum apabila ikan hampir masak. Masukkan air ke dalam periuk. Perasakan kuah singgang ini sedikit masin dan pedas.

2. santan dan kulit kayu manis. tapi kuahnya tak segelap yang original dan tulang tak sempat menjadi lembut. kerisik.2 sudu besar halba * Santan dari 3 biji kelapa ( santan pekat satu cetong(lebih kurang 900ml) dan santan cair satu setengah cetong) * 1 sudu besar gula * segenggam garam * Untuk lauk: * 4 ekor ikan tongkol yang besar direbus bersama satu keret besar nisan. 3. nisan. dengan yang demikian kuah menjadi warna gelap dan tulang ikan reput macam sardin di dalam tin) 4. masak biar lama (api perlahan) bila santan surut separuh diisi air lagi hingga paras yang pertama. Cara-cara memasak nasi: beras yang direndam 8 jam dibasuh dan dikukus kosong sehingga masak. kukus sekali lagi hingga masak dan diangkat dan digaul bersama santan pekat (diperolehi dengan memerah santan menggunakan air masak)yang sudah dicampur gula dan garam. masak santan hingga naik minyak sedikit barulah dicampur bahan-bahan yang diblender. nisan dan kulit kayu manis. Cara-cara memasak kuah: semua bahan untuk kuah di'blender' kecuali kerisik. air ditambah lagi sehingga paras pertama dan dimasak api perlahan sehingga kuah pekat dikacau sekali-sekali.2 inci halia (dihiris halus-halus panjang) * 1 . jangan cair) * 2 inci kulit kayu manis * Untuk Acar: 3 biji timun 1 batang karot 3 biji cili merah besar 2 potong nenas 1/4 kobis (setelah dipotong-potong digaul bersama garam gula dan cuka secukup rasa) * Telur rebus: 12 .13 biji Cara-cara 1. Posted by ANIZA at 10:47 Labels: nasi .7kg) beras wangi (eg: brand Sunwhite) dibasuh dan direndam selama 8 . bawang merah yang dimayang dan halba. Bagi siapa yang kesuntukan masa boleh ikut cara saya memasak kuah. 6. step ini diulang lagi selepas air surut separuh lagi baru letak ikan yang direbus bersama air rebusan dan separuh dari asam gelugur yang diguna untuk rebus ikan. 5. Nasi sudah siap. air rebusan disimpan untuk dimasukkan dalam masakan kuah nanti * Untuk Kuah: * 1 senduk nasi penuh serbuk ketumbar * 1/2 senduk nasi serbuk jintan manis * segenggam lengkuas setelah dihiris * 1 inci kunyit hidup (atau 1 sudu besar kunyit serbuk) * 1 labu bawang putih (yang besar) * 2 inci halia * 3/4 kilo bawang merah lebih sedikit * 1 1/2 bungkus cili boh yang RM1. segenggam asam gelugur dan garam secukup rasa.Nasi Dagang Terengganu Resepi Istana Bahan-bahan ( Untuk 25 orang makan ) * Untuk nasi: * 1 gantang(2. ( masak kuah makan masa lebih kurang 7 jam. kemudian diangkat dan digaul rata dengan santan cair.9 jam * Segenggam bawang merah setelah dimayang ( lebih kurang 12 ulas) * 1 .20 sebungkus * kerisik dari 1/2 biji kelapa * 4 keret besar nisan * santan dari 4 biji kelapa ( kepekatan biasa.

Kaedah ini untuk membuatkan nasi dagang lebih tahan lama. (kali ni tak perlu alas dasar kukusan). Gulai nasi dagang adalah berlainan dengan gulai kari. Keluarkan nasi dan masukkan dlm besen tadi dan arong sekali lagi dengan santan yg dicampurkan garam serta taburkan bahan2 hiris serta halba.. teruskan memanaskan periuk kukusan tadi. Ikan tongkol putih tak berapa sedap sebab isinya keras. memadai perahkan santan guna air masak.. Makan dengan nasi putih pun sedap. nasi dagang digandingkan dengan gulai ikan tongkol. takde pun takpe) . Jika tak suka ikan tongkol boleh juga digantikan dengan ayam. 5. sebab masa buat tu MaDiHa tak ukur pun santannya) garam secukup rasa (Bancuh dalam santan) 700 ~ 800 ml air biasa utk arong nasi (boleh tambah jika masih tak mencukupi. Note: Santan tadi boleh juga dimasakkan sebentar diatas api sederhana sebelum diarong dengan nasi. Lazimnya di pantai timur. Tapi macam tak berapa sesuai ler gitu.. GULAI NASI DAGANG (kuantitinya dianggarkan cukup utk nasi dagang diatas ) Bahan2 2 atau 3 ekor ikan tongkol hitam (anggaran 2 kg) (dipotong... dibersihkan & direbus bersama sedikit air. Elok pilih ikan tongkol hitam (yg siripnya lebih panjang berbanding tongkol putih) kerana isinya lebih lembut & sedap.... Keesokannya. 3. Kacau rata dan bolehlah dihidangkan. 2. 4. Rasanya sangat unik. (guna periuk kukus berlubang kecil jika ada.. kalau tak cukup boleh tambah lagi. (Sementara itu... alaskan dasar periuk kukus dengan kain putih bersih/ kain maslin/ daun pisang agar beras tak jatuh melalui lubang kukusan). jika tiada. tapi jika tidak masak pun.) Arong nasi dengan air biasa sehingga rata dan tak berketul2.. Campurkan beras biasa dengan beras pulut dan cuci beras hingga bersih & jernih (mcm nak masak nasi tu).2 kg beras siam 400 gm beras pulut (nisbah utk beras = 1 bahagian beras pulut : 3 bahagian beras biasa) 1 ½ biji kelapa (ambil santan anggaran 600 ml ~ PERAH GUNA AIR MASAK!) (ni anggaran saja yer.. Rendamkan beras semalaman dalam air yg banyak. panaskan periuk kukus & toskan beras dan kukus beras selama 30 ~ 40 minit. Ini resepi dari bonda ku tersayang ku abadikan di sini. insyaAllah nasi dagang boleh bertahan dari pagi hingga ke malam. tambahkan lagi 1 sudu besar rempah kari ikan) 2 sudu besar kerisik yg ditumbuk halus 2 inci kulit kayu manis 2 keping asam keping 5 biji cili hijau 10 biji cili api 5 biji belimbing buluh (kalo ada... Angkat nasi kukus tadi dan masukkan nasi dlm besen besar. MaDiHa agak2 je ni) 5 ulas bawang merah ~ hiris nipis 1 inci halia ~ hiris nipis & halus memanjang 1 sudu kecil halba Cara Menyediakan 1. tambahkan lagi air dalam periuk kukusan agar airnya tak kering utk mengukus kali kedua. 2 sudu kecil garam dan 5 keping asam gelugur) 2 biji kelapa (ambil santan sederhana pekat @ cair sedikit pun tak mengapa) 1 sudu besar rempah kari ikan (campur sikit air jadikan pes) 1 sudu besar rempah masak cap bunga rose (jadikan pes dengan rempah ikan tadi) 2 sudu besar rempah gulai cap bunga rose (jadikan pes dengan rempah ikan tadi) (jika tiada rempah masak & rempah gulai cap bunga rose. Kukus sekali lagi nasi sehingga 30 ~ 40 minit.NASI DAGANG TRENGGANU Bahan2 1.

. kuah akan jadi lebih berminyak!) 3. 4. Jika suka.. cili hijau dan cili api.. Masukkan gula melaka.½ ketul gula melaka (tambah lagi jika kurang ~ gulai nasi dagang memang terasa manis sedikit) garam secukup rasa serbuk perasa jika suka Bahan2 Dikisar Halus 1 sudu besar ketumbar (ditumbuk halus kemudian dikisar) 1/2 sudu besar jintan manis (ditumbuk halus kemudian dikisar) 8 ulas bawang merah (dikisar) 1 biji bwg besar (kalau kecik... Masak santan bersama (sedikit saja) garam di atas api sederhana sehingga pecah minyak. tp jika tumis. bahan2 ini boleh juga ditumiskan dulu dengan sikit minyak hingga wangi sebelum dimasukkan dlm santan. kerisik (bancuh sedikit dgn kuah santan agar tak berketul2). Tambahan drpd Mak Teh. Masukkan belimbing buluh.. Hati2 semasa mengacau agar ikan tidak pecah. Biarkan kuah pekat sedikit. Masukkan ramuan yang dikisar dan pes rempah tadi ke dalam santan. (tak usah bimbang santan membuak atau berketul2… biarkan saja) 2.TQ Mak Teh 1 sb biji ketumbar 1/2 sb jintan manis 1" kulit kayu manis buah pelaga lengkuas Semuanya dimesin .. Dihidangkan bersama acar timun & carrot TQ Madiha.. Kacau sekali sekali sahaja..... Biar mendidih sebentar. Gunakan periuk yg agak besar sedikit... letak 2) (dikisar) 3 ulas bawang putih (dikisar) 1/2 inci kunyit hidup (dikisar 3 hiris @ 2 cm halia (dikisar) 1 1/2 inci lengkuas (dikisar) 15 biji cili kering ~ dikerat2 & rebus sebentar & buang biji (dikisar) Cara Menyediakan 1. 5. Biar merenih sebentar dan bolehlah di angkat. Tambahkan serbuk perasa.. (terpulang anda.. Masukkan ikan rebus beserta air rebusannya & asam keping semasa merebus tadi. kulit kayu manis dan asam keping.

Beras pulut dan beras biasa disatukan dan dibasuh. Gaul rata dan kukus semula lebih kurang 5 – 10 minit.blup... 5. halba dan sedikit garam dan gula. campurkan santan dengan bawang merah. Beras yang telah masak dikeluarkan ke dalam mangkuk dan siram dengan santan. 2. Kukus semula beras sampai masak (lebih kurang 1 jam). Masakkan seketika di atas api kecil (I masukkan dlm microwave jer). Tapi tak yah masak sampai menggelegak blup. 4.. tu. Panaskan kukusan dan kukus beras hingga naik wap (lebih kurang 30 minit). 3. Sementara itu. Rendam beberapa jam. BAHAN UNTUK GULAI IKAN TONGKOL : Ikan tongkol/ ikan aye (yang kecil dalam 5 ekor@ yg besar dikerat-kerat) 4 – 5 keping asam keping Garam secukupnya ….Rebus ikan bersama bahan di atas dan sedikit air…. 6. 4 ulas bawang putih} 2 ulas bawang merah besar atau 8 ulas bawang merah kecil} dikisar 1 inci halia} 3 inci lengkuas} 1 inci kunyit hidup} 1 tsp serbuk ketumbar 1 tsp serbuk jintan manis 4 TBSP serbuk kari ikan 2 TBSP kerisik 2 TBSP gula melaka 2 TBSP cili boh (boleh omit bagi yang tak nak pedas) . Keluarkan beras.blup.BAHAN UNTUK NASI DAGANG : 1/2 cawan beras pulut 2 cawan beras biasa 1 TBSP halba 5 ulas bawang merah – racik halus 1 inci halia – racik halus panjang-panjang Garam secukupnya 1 tsp gula 1 cawan santan pekat CARA : 1. masukkan ke dalam mangkuk dan siram dengan air (biar nampak basah).

Rasakan garamnya. Gunakan api perlahan. Resipi Nasi Dagang Terengganu oleh REMPAH KHAIRUL pada pada 24hb Mei 2010 pukul 1. Biarkan hingga garing atau pecah minyak. Serbuk kari + serbuk ketumbar + serbuk jintan dibancuh dgn sedikit air.20 pagi Nasi Dagang Terengganu Resipi dari tukang masak nasi dagang almarhum ayahanda Sultan Mizan Bahan-bahan ( Untuk 25 orang makan ) * Untuk nasi: * 1 gantang(2. 2. Kemudian gaul bersama garam. Masukkan kerisik dan gula melaka. Kemudian masukkan ikan. BAHAN UNTUK ACAR TIMUN : 2 biji timun 1 batang carrot 1 biji cili merah 1 ulas bawang besar Cuka Garam Gula CARA : Potong bahan-bahan di atas. Biar hingga mendidih.9 jam * Segenggam bawang merah setelah dimayang ( lebih kurang 12 ulas) . 5. Masukkan ke dalam periuk.Garam secukup rasa 2 cawan santan pekat Minyak untuk menumis CARA : 1.7kg) beras wangi (eg: brand Sunwhite) dibasuh dan direndam selama 8 . Panaskan minyak dan tumis bahan mesin dan cili boh. 4. cuka dan gula secukup rasa. 3. Masukkan santan dan air dari rebusan ikan(lebih kurang 1 cup). Boleh masukkan cili besar sekiranya suka.

santan dan kulit kayu manis. kemudian diangkat dan digaul rata dengan santan cair. air ditambah lagi sehingga paras pertama dan dimasak api perlahan sehingga kuah pekat dikacau sekali-sekali. Cara-cara memasak kuah: semua bahan untuk kuah di'blender' kecuali kerisik.* 1 . air rebusan disimpan untuk dimasukkan dalam masakan kuah nanti * Untuk Kuah: * 1 senduk nasi penuh serbuk ketumbar * 1/2 senduk nasi serbuk jintan manis * segenggam lengkuas setelah dihiris * 1 inci kunyit hidup (atau 1 sudu besar kunyit serbuk) * 1 labu bawang putih (yang besar) * 2 inci halia * 3/4 kilo bawang merah lebih sedikit * 1 1/2 bungkus cili boh yang RM1. Nasi sudah siap.13 biji Cara-cara 1. step ini diulang lagi selepas air surut separuh lagi baru letak ikan yang direbus bersama air rebusan dan separuh dari asam gelugur yang diguna untuk rebus ikan.( masak kuah makan masa lebih kurang 7 jam. 6. . nisan dan kulit kayu manis.20 sebungkus * kerisik dari 1/2 biji kelapa * 4 keret besar nisan * santan dari 4 biji kelapa ( kepekatan biasa. kerisik. Bagi siapa yang kesuntukan masa boleh ikut cara saya memasak kuah. dengan yang demikian kuah menjadi warna gelap dan tulang ikan reput macam sardin di dalam tin) 4.2 sudu besar halba * Santan dari 3 biji kelapa ( santan pekat satu cetong(lebih kurang 900ml) dan santan cair satu setengah cetong) * 1 sudu besar gula * segenggam garam * Untuk lauk: * 4 ekor ikan tongkol yang besar direbus bersama satu keret besar nisan. nisan. segenggam asam gelugur dan garam secukup rasa. masak biar lama (api perlahan) bila santan surut separuh diisi air lagi hingga paras yang pertama. kukus sekali lagi hingga masak dan diangkat dan digaul bersama santan pekat (diperolehi dengan memerah santan menggunakan air masak)yang sudah dicampur gula dan garam. Cara-cara memasak nasi: beras yang direndam 8 jam dibasuh dan dikukus kosong sehingga masak. masak santan hingga naik minyak sedikit barulah dicampur bahan-bahan yang diblender.2 inci halia (dihiris halus-halus panjang) * 1 . tapi kuahnya tak segelap yang original dan tulang tak sempat menjadi lembut. 3. bawang merah yang dimayang dan halba. 2. 5. jangan cair) * 2 inci kulit kayu manis * Untuk Acar: 3 biji timun 1 batang karot 3 biji cili merah besar 2 potong nenas 1/4 kobis (setelah dipotong-potong digaul bersama garam gula dan cuka secukup rasa) * Telur rebus: 12 .

2010 Resepi Nasi Dagang (Resipi dari tukang masak nasi dagang almarhum ayahanda Sultan Mizan) Bahan-bahan ( Untuk 25 orang makan ) .Chapitre57::: Nasi Dagang Terengganu Disukai Ramai In food Sunday. September 5.

segenggam asam gelugur dan garam secukup rasa.2 sudu besar halba Santan dari 3 biji kelapa ( santan pekat satu cetong(lebih kurang 900ml) dan santan cair satu setengah cetong) 1 sudu besar gula segenggam garam Untuk lauk: 4 ekor ikan tongkol yang besar direbus bersama satu keret besar nisan.• • • • • • • • • • Untuk nasi: 1 gantang(2. air rebusan disimpan untuk dimasukkan dalam masakan kuah nanti • • • • • Untuk Kuah: 1 senduk nasi penuh serbuk ketumbar 1/2 senduk nasi serbuk jintan manis segenggam lengkuas setelah dihiris 1 inci kunyit hidup (atau 1 sudu besar kunyit serbuk) .2 inci halia (dihiris halus-halus panjang) 1 .9 jam Segenggam bawang merah setelah dimayang ( lebih kurang 12 ulas) 1 .7kg) beras wangi (eg: brand Sunwhite) dibasuh dan direndam selama 8 .

( masak kuah makan masa lebih kurang 7 jam. masak santan hingga naik minyak sedikit barulah dicampur bahan-bahan yang diblender. 3. kerisik.• • • • • • • • • • 1 labu bawang putih (yang besar) 2 inci halia 3/4 kilo bawang merah lebih sedikit 1 1/2 bungkus cili boh yang RM1. dengan yang demikian kuah menjadi warna gelap dan tulang ikan reput macam sardin di dalam tin) .13 biji Cara-cara 1. step ini diulang lagi selepas air surut separuh lagi baru letak ikan yang direbus bersama air rebusan dan separuh dari asam gelugur yang diguna untuk rebus ikan. jangan cair) 2 inci kulit kayu manis Untuk Acar: 3 biji timun 1 batang karot 3 biji cili merah besar 2 potong nenas 1/4 kobis (setelah dipotong-potong digaul bersama garam gula dan cuka secukup rasa) Telur rebus: 12 . Cara-cara memasak kuah: semua bahan untuk kuah di'blender' kecuali kerisik. nisan. santan dan kulit kayu manis. nisan dan kulit kayu manis. 2. air ditambah lagi sehingga paras pertama dan dimasak api perlahan sehingga kuah pekat dikacau sekali-sekali. masak biar lama (api perlahan) bila santan surut separuh diisi air lagi hingga paras yang pertama.20 sebungkus kerisik dari 1/2 biji kelapa 4 keret besar nisan santan dari 4 biji kelapa ( kepekatan biasa.

Jangan biarkan terlalu lama. 6. Kukus semula dalam 5 minit. Masak santan pekat bersama bawang. Cara-cara memasak nasi: beras yang direndam 8 jam dibasuh dan dikukus kosong sehingga masak. 3.4. Nasi Dagang Trengganu Bahan: * 4 cawan beras yg elok ( guna beras wangi) + 1 cawan beras pulut * 1 tin(400ml) santan pekat * 4 ulas bawang putih-hiris kecil2 * 6 ulas bawang merah-hiris kecil2 * 1 inci halia . 6. Kemudian angkat dan gaulkan dengan santan cair dan halba. Bila dah siap bolehlah dihidangkan bersama gulai ikan tongkol dan acar. kukus sekali lagi hingga masak dan diangkat dan digaul bersama santan pekat (diperolehi dengan memerah santan menggunakan air masak)yang sudah dicampur gula dan garam. 5. Toskan beras. Manakala santan cair ambik 1/4 tin santan dan ditambah 1/3 cawan air . Nasi sudah siap. angkat dan gaul pula dengan santan pekat. Bila nasi dah masak. Bersih beras dan rendam semalaman 2. tapi kuahnya tak segelap yang original dan tulang tak sempat menjadi lembut. Kukus semula sehingga nasi masak. Sajian Di Perantauan Bahan .hiris kecil2 * 1 sudu makan halba * garam Cara-cara : 1. Kukus sekejap lebih kurang 5 minit atau sehingga keluar asap. kemudian diangkat dan digaul rata dengan santan cair. 5. bawang merah yang dimayang dan halba. 4. Gulai Ikan Tongkol (Lauk Nasi Dagang Trengganu) Sumber . garam dan gula sehingga gula/garam hancur. Utk santan pekat guna 3/4 tin santan campur 1/3 cwn air. Bagi siapa yang kesuntukan masa boleh ikut cara saya memasak kuah.

guna 1 pkt santan debu 3 biji cili merah -belah 2 memanjang/cili padi 2 sm gula merah 5 biji belimbing buluh (jika ada) .tak ada. Ikan direbus dgn garam dan asam keping dgn sedikit air hingga kering.gula merah dan garam. 3. biarkan kuah agak pekat. 1 inci kunyit Cara memasak: 1. . 2. Apabila mendidih baru masukkan ikan dan kerisik.minyak 2 sudu kerisik *saya tambah 2 sudu besar rempah gulai ikan-serbuk kari ikanpun boleh bahan2 kisar 2 sm ketumbar 1 st jintan manis 1 st jintan putih 10 biji bawang merah 1 ulas bawang putih 1 inci halia. 4. Masukkan santan. ganti buah tomato garam secukupnya.1 ekor ikan tongkol/mackerel sed besar . Seelok disimpan satu malam. Masukkan cili dan rempah yang dibancuh dgn sedikit air . Tumiskan bahan dikisar sehingga wangi. Kacau sehingga mendidih. Sebelum diangkat masukkan cili merah/cili padi dan buah belimbing. 1 inci lengkuas.guna 3 sudu saja 1 biji kelapa .guna 2 ekor ikan tongkol saiz kecil 4 kpg asam keping 4 sm cili boh/lada kering . 2.

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->