P. 1
Bola Baling

Bola Baling

|Views: 2,074|Likes:
Published by chinchengyung

More info:

Published by: chinchengyung on Dec 03, 2010
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOCX, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

07/15/2013

pdf

text

original

Isi Kandungan

1.

Storyboard bahan rancangan mengajar bola baling.

1.1 Sejarah ringkas permainan bola baling di Malaysia . 1.2 Kemahiran-kemahiran asas dalam permainan bola baling. 1.3 Penjelasan perincian kemahiran menjaring. 1.4 Cadangkan tiga latihan latih tubi bagi kemahiran menjaring.

2.

BBM ( Tayangan video ) kemahiran menghadang bagi permainan bola tampar (tayangan video).

Bibliografi

1

BERLARI Berlari merupakan satu kemahiran yang penting dalam permainan bola baling. melompat. Tambahan lagi. dan larian mengejut. pemain akan dapat mengawal larian dengan bijak serta mengubah-ubah hala supaya dapat merancang serangan dan mengelirukan pihak lawan semasa perlawanan. Dalam permainan bola baling. membuat hantaran dan tangkapan.1 Sejarah ringkas permainan bola baling di Malaysia. 1. Encik Lim Hock Han kepada satu kumpulan guru dan pelajar di beberapa buah sekolah di Selangor. larian ke belakang. menggelecek.2 Kemahiran-kemahiran asas dalam permainan bola baling. Di Malaysia. pemain harus melalui teknik pengelolaan latihan yang teratur. menjaring. teknik kemahiran amat penting. Melaka. Dengan memiliki kemahiran ini. Wilayah Persekutuan. 2 . lari sisi. menangkap. mengacah dan menjaga pintu gol. Pahang dan Universiti Malaya. Kepopularan permainan ini terbukti dengan berlangsungnya Kejohanan Pertama Pertandingan Terbuka Bola Baling anjuran Selangor dan Wilayah Persekutuan pada tahun 1982. menghadang. Kini permainan bola baling dipertandingkan di Majlis Sukan Sekolah-sekolah Malaysia (MSSM). kemahiran asas bola baling dapat di bahagika kepada sembilan aktivit yang terdiri daripada berlari. permainan bola baling diperkenalkan pada tahun 1976 oleh seorang guru yang bertugas di Jabatan Pendidikan Selangor. Untuk mendapatkan peningkatan tahap kemahiran. Secara umumnya. Ini diikuti dengan penubuhan persatuan bola baling di negeri-negeri di Malaysia dan disusuli pula dengan penubuhan Persekutuan Bola Baling Malaysia pada tahun 1985. Kebolehan deria dan pergerakan motor seeorang pemain juga sangat penting dalam peningkatan pretasi dirinya. Kejohanan ini disertai oleh 12 buah pasukan dari Selangor. disiplin diri dan sikap semula jadi akan menyesuaikan diri pemain untuk menjalani latihan kemahiran dengan besungguh-sungguh.1. Kelebihannya adalah dapat melakukan pelbagai gerakan yang spontan seperti larian pecut.

Semasa di udara pemain dapat membuat pelbagai gerakan yang mengelirukan penjaga gol pihak lawan menjangka balingannya. Contoh kemahiran menghantar adalah seperti :i. iii. vii. vi. Kejayaan sesebuah pasukan adalah bergantung kepada kemahiran baik daripada kemahiran hantaran dan tangkapan pemanin yang bagus. Lompatan yang tinggi dapat menyambut hantaran bola dan menjaringkan gol. Untuk menguasai kemahiran ini perlu teknik dan latihan yang berterusan. iv. ii. HANTARAN DAN TANGKAPAN Setiap pemain haruslah menguasai kemahiran menbuat hantaran dan tangkapan dengan tangan dan bola. Hantaran atas bahu Hantaran atas kepala Hantaran lob Hantaran paras dada Hantaran sisi Hantaran lantun sebelah tangan Hantaran lantun dua belah tangan Berikut adalah gambar kemahiran hantaran dalam permainan bola baling : - Hantaran lob Hantaran atas bahu Hantaran atas kepala Hantaran Paras Dada Hantaran Sisi 3 . v.MELOMPAT Melompat merupakan satu kemahiran mempunyai kelebihan dalam permainan bola baling.

Prinsip utama adalah mengawal bola. Tangkapan yang yang kemas juga memerlukan ketajaman mata dan jangkaan kepantasan untuk menangkap bola. mematikan kelajuan.Hantaran Lantun Sebelah Tangan Hantaran Lantun dua belah Tangan TANGKAPAN ( Menangkap Bola ) Kemahiran hantaran dan menangkap bola merupakan kombinasi kemahiran penting dalam pengawalan bola. Tangkapan yang tepat juga berkait dengan kebolehan melontar bola dengan tepat ke sasaran. Kedudukan Tangan dan Jari Semasa Menyambut Bola Menyambut Bola Aras Muka Menyambut rendah 4 Menyambut Bola dengan sebelah tangan . memegang dengan cengkaman tangan yang fleksibel.

Menyambut Bola tinggi MENGGELECEK MENGACAH DAN MENGAWAL BOLA Menggelecek adalah satu kemahiran melantunkan bola di lantai dengan sebelah tangan sahaja sambil membuat gerangan serangan. Menggelecek sambil menukar arah Menggelecek sambil mengawal bola Menggelecek sambil mengacah 5 .Semasa membuat lantunan bola hendaklah menolak bola ke arah hadapan padang.Kebolehan jari membuka luas akan dapat mengawal pergerakan bola menuju ke pihak lawan.

Ia jugabertujaun untuk melambatkan serangan supaya rakan-rakan sempat melakukan pertahanan. 6 . Selain itu. halangan juga boleh memberikan ruang atau kesempatan pada rakan untuk membuat serangan berterusan dan sentiasa berusaha merampas bola semula apabila bola dikawal pihak lawan.Mengacah dua lawan satu MENGHADANG DAN MENGAWAL Menghadang atau mengawal adalah bertjuan untuk menghalang serangan gol oleh pihak lawan. Dengan menghalang juga akan dapat mematahkan perancangan serangan pihak lawan.

Penjaga gol mmerupakan pemain yang penting yang bertugas menghalang setiap cubaan jaringan pihak lawan dari 9 meter dan dianggap satu kelebihan jika dapat menyelamatkan percubaan jarak dekat 6 meter. Terdapat pelbagai teknik dalam kemahiran menjaring gol. Antaranya adalah jaringan atas kepala. KEMAHIRAN PENJAGA GOL Dalam permainan bola baling.TEKNIK MENJARING GOL Jaringan gol merupakan kemuncak permainan bola baling. Jaringan yang cantik akan memberikan kepuasan dan menjadi keseronokan pada penonton. balingan bawah lengan dan balingan lonjatan seperti yang ditunjukan dalam gambar storyboard ini. fizikal serta keseimbangan emosi yang tinggi agar dapat mengawal permainan sepanjang masa perlawanan. Perangkaan jaringan gol dal permainan ini boleh mencecah ke puluhan gol. penjaga gol merupakan barisan terakhir pertahanan pasukan. Penjaga gol haruslah mempunyai kelebihan dari segi kecergasan mental. 7 .

Kekuatan. Membawa bola antara paras bahu dan abdomen sambik bergerak ke arah gol. kelajuan. Jaringan lompat c. Jaringan rendah / bawah lengan Berikut adalah storyboard dan penerangan pergerakan jenis-jenis kemahiran menjaring. bola dibawa ke belakang dan siku bengkok. ii. pengawalan imbangan dan tempo dalam permainan. iii.3 Penjelasan perincian kemahiran menjaring gol.tumpuan penuh dalam semua pergerakan. Untuk menjadi seorang penjaring yang baik. 8 Tangan kanan membawa . JARINGAN BAHU i. Terdapat empat jenis cara menjaring yang popular iaitu: a. Perlakuan jaringan bermula dengan kaki kiri ke hadapan dan kaki kana bengkok ke belakang. Pemjaring yang berbakat akan melakukan pelbagai cara penjaringan yang menarik. Boleh menjapai 40 gol. Jaringan bahu b.1. Penjaring juga perlu ada daya kreativiti. Pelbagai teknik dan kemahiran yang digunakan dalam menghasilkan jaringan. Bola baling ialah sukan yang berkisarkan tentang menjaringkan gol. Pemikiran yang tangkas dan bertindak dengan bijak akan membuahkan hasil gol yang kualiti. prinsip-prinsip yang perlu ada ialah seperti keyakinan diri yang tinggi. ketepatan dan masa adalah antara kualiti utama yang perlu ada pada seorang penjaring. berkebolehan mengikut lajak. Jaringan menjunam dan d. Maka itulah yang dapat menarik minat pemain dalam latihan menjaring gol. pintar merancang dan mengarah untuk menepati sasaran serta cekap menilai ruang kosong dan kedudukan penjaga gol.

Tangan dihayun lurus ke hadapan dalam aksi membaling bola dengan sekuat tenaga. Mula berlangkah dan pada langkahan ketiga lompat setinggi yang boleh. 9 . iii. vi. vi. Gabungan kekuatan otot bahu. viii. Haluan balingan boleh bertukar pada saat akhir untuk mengelirukan penjaga gol. Semasa di kemuncak lompatan tujukan bola ke arah penjuru gol yang kosong. Ikut lajak setelah balingan dibuat. JARINGAN LOMPAT i.iv. v. Mengikut momentum. Ikut lajak dan mendarat. v. Balingan yang ditujukan ke lantai boleh menghasilkan lantunan yang menghasilkan gol. Variasi arah balingan boleh pelbagai. iv. vii. lengan dan jari perlu untuk balingan yang kuat. Genggam bola lurus ke belakang. ii. vii. Bersedia tiga langkah ke belakang. dada. bola dibawa ke atas paras kepala.

iv. tangan balingan dihayun ke arah gol dengan arah balingan. Melonjak melemparkan diri ke arah ruang kosong untuk membuat balingan. Bergerak ke sisi lawan untuk mengelak daripada dihalang. Bola dilepaskan semasa di ruang udara sebelum bahagian badan menyentuh lantai kawasan gol. vi. iii. Kilaskan badan supaya dada menghadap ke arah gol.JARINGAN MENJUNAM i. Balingan bola lantun digunakan supaya lantunan dapat menghasilkan 10 . Berat badan di atas kaki ( kanan). ii. tangan lurus. Bergerak secara pantas dan agresif ke arah gol. iii. Mendarat ikut lajak dan sokongan tangan untuk daratan yang lembut. vii. JARINGAN RENDAH / BAWAH LENGAN i. iv. Berat badan pindah ke kaki kiri. Ikut lajak tangan balingan. Pada masa yang sama. ii. Bersedia di luar kawasan gol. viii. lutut bengkok. ix. vi. v. Bahu kiri menghala ke arah gol. Kaki kiri lurus ke Bola dibawa jauh ke belakang dan siku bengkok. vii. Kaki di buka luas. Bola dibaling apabila berada dekat dengan gol. gol. v.

1. Jaringan lompat c.5 Cadangkan tiga latihan latih tubi bagi kemahiran menjaring. Jaringan setempat d. Balingan perlu mengena sasaran skital setiap kali bola dilepaskan. Selain skital. Latihan empat penjuru yang paling suka digunakan adalah dengan meletakan skital di bawah penjuru tiang gol dan mengikat tali di sebelah atas kedua penjuru tiang gol. JARINGAN PENJURU Pemain perlu menjatuhkan skital yang di letakan di tepi penjuru tiang gol. Pemain perlu membuat latihan ansur maju menjaring secara terancang dan konsisten agar dapat mengekalkan teknik dan gerak yang baik. Antara cadangan latihan ansur maju menjaring adalah seperti berikut:a. Jaringan Motor. Jaringan penjuru b. Pemain juga digalakan mengambil tiga langkah sebelum membaling. Pemain juga boleh berlatih membaling dinding yang telah ditanda bulatan. ini adalah untuk menguji balingan dapat dilakukan ke ruang kosong pintu gol. Tiang Gol Tali rafea Skitel 11 . penjaga gol aktif atau pasif juga boleh digunakan.

melonjak dan membaling kepada kawan. melonjak dan membaling ke arah gol dengan penjaga gol pasif atau aktif. v. LATIHAN MENJARING SETEMPAT Pemain beratur secara separuh bulatan di belakang garisan 6 meter. ii. jaringan bahu. Latihan pasanagan ± berlari. Berlari tiga langkah. ± dengan bola / tanpa bola. ii. iii. Ini adalah untuk membaling pada posisi yang berbeza. Aktiviti :i. Pemain perlu berlari dan melonjak sebelah kaki dan angkat tangan yang bertentangan dengan kaki lonjakan ke atas.JARINGAN LOMPAT Aktiviti :i. LAtihan ini boleh berbagai variasi. jaringan junam. jaringan lompat. Berlari dan melonjak denga bahu kiri menghala ke arah gol. 12 . iv. Latihan menjaring secara bergilir. Berlonjak kaki kiri angkat tangan kanan. jaringan rendah dan jaringan lantun. iii. Tangan kanan dihayun ke belakang bahu ke hadapan. Pemain akan berganjak ke kiri setiap balingan dilakukan.

13 .3. BBM ( Tayangan video ) kemahiran menghadang bagi permainan bola baling. ( Tayangan video disertakan ).

M. Joyce M. Siri Sukan Popular: Bola baling .P. Edisi Keempat (2006). Handball : Techniques & Tactics. Haridas. 14 . 2005). (cetakan pertama. Oxford Fajar Sdn. Claire Mitchell. Bhd. 2006) Kamus Dwibahasa Oxford Fajar. 2006). (2006) Taverner. Bhd.Bibliografi Tan. (cetakan pertama. Helen. (cetakan kelapan. Human Kinetics Hawkins. Fajar Bakti Sdn. (2005).

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->