P. 1
Teori-teori Kurikulum.pptxteori Disiplin Mental

Teori-teori Kurikulum.pptxteori Disiplin Mental

|Views: 359|Likes:
Published by Saudagar Urat Saraf

More info:

Categories:Types, School Work
Published by: Saudagar Urat Saraf on Dec 26, 2010
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as PPTX, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

07/09/2014

pdf

text

original

DISEDIAKAN OLEH: MARSITA BINTI ABU SAMAH NOORAFIZAH BINTI BORHAN FAZLEEN BINTI MD RUSLI SITI RAHMAH BINTI

MOHD TAHIR MASHAILA BINTI MISKAN

TEORI DISIPLIN MENTAL

TEORI

MAKSUD DISIPLIN MENTAL

Teori
1. Pendapat bersifat pandangan yang tidak dapat dibuktikan dengan kukuhnya, dikemukakan untuk menerangkan sesuatu perkara biasa dikemukakan mengenai kehidupan pada masa prasejarah, 2. Prinsip-prinsip am atau asas-asas kasar yg menjadi dasar pembentukan (perkembangan)sesuatu pengetahuan (Kamus Dewan Edisi Empat)

Disiplin
1.Latihan pemikiran dan kelakuan supaya boleh mengawal diri sendiri dan patuh pada tatatertib: ~ ketenteraan yg ketat; 2.Peraturan yang ditetapkan untuk melatih seseorang supaya berkelakuan baik: (Kamus Dewan Edisi Empat)

Mental
1. berkaitan dengan atau melibatkan akal, pemikiran, atau proses intelektual;
(Kamus Dewan Edisi Empat)

TEORI DISIPLIN MENTAL
-Sebelum abad ke-20, telah berkembang beberapa teori belajar, salah satunya adalah teori disiplin mental. -Teori belajar ini dikembangkan tanpa berlandaskan eksperimen, dan ini bererti dasar orientasinya adalah filosofis atau spekulatif . -Tokoh teori disiplin mental adalah Plato dan Aristoteles.

-Perkara utama dalam teori disiplin mental ialah otak.Otot-otot pada otak perlu di latih untuk menjadikan otak itu aktif. -Teori disiplin mental ini menganggap bahwa dalam belajar, mental pelajar harus didisiplinkan atau dilatih. -Menganggap bahawa secara psikologi individu memiliki kekuatan, kemampuan atau potensipotensi tertentu.

PANDANGAN DAN PENDAPAT INDIVIDU

-

Menurut Jean Jacgues Rousseau,

Anak memiliki potensi-potensi yang masih terpendam, melalui belajar anak harus di beri kesempatan untuk mengembangkan dan menunjukkan potensi tersebut. -Menurut Andi, 2009: Sesungguhnya anak memiliki kekuatan sendiri untuk mencari menemukan dan mengembangkan dirinya sendiri.

Dalam teori disiplin mental, penekanan di beri kepada cara bagaimana menguatkan atau mendisiplinkan kecekapan berfikir otak dan seterusnya membentuk kecerdasan dan perubahan tingkahlaku ke arah yang berkualiti.
-

-Teori ini dapat membina kekuatan seperti daya imaginasi, kekuatan memori, kemahuan dan fikiran.

Aliran Teori Disiplin Mental
Teori Apersepsi

Disiplin Mental Theistik

Teori Naturalisme

Humanisme Klasik

‡Kelompok Teori Disiplin Mental
Menurut kelompok teori disiplin mental sejak lahir, anak telah memiliki potensi-potensi tertentu. Belajar merupakan cara untuk mengembangkan potensi-potensi tersebut. Ada beberapa teori yang termasuk kelompok teori disiplin mental iaitu:

- Disiplin mental theistik
Berasal dari Psikologi Keupayaan, Menurut teori ini anak telah memiliki sejumlah keupayaan mental seperti keupayaan mengamati, menganggap, mengingat, dan sebagainya.

-Disiplin mental humanistik, Melalui sumber psikologi humanisme klasik dari Plato dan Aristoteles yang lebih menekankan keseluruhan, keutuhan. - Teori naturalisme (self actualization), Berpangkal dari Psikologi Naturalisme Romantik, tokoh utamanya J.J. Rousseau. -Teori apersepsi Bersumber pada psikologi strukturalisme, tokohnya Herbart. Menurut teori ini anak mempunyai kemampuan untuk mempelajari sesuatu yang akan membentuk massa apersepsi.

SEKIAN TERIMA KASIH

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->