1.

Ikhlas - perasaan ini tidak boleh orang lain

muhasabah, kena diri sendiri tahu. 2. Hendaklah dimulakan dengan memuji Allah(memuji dan bersyukur kepada Allah), kemudian berselawatlah ke atas Nabi saw. Ditamatkan pula doa itu dengan memuji Allah dan berselawat ke atas Nabi saw. 3. bersungguh-sungguh dalam berdoa dan yakin dengan jawapan (yakin Allah akan bagi).

4. berdoa dalam keadaan tidak tergopoh-gapah atau kelam-kabut(jangan terlalu cepat sampai tidak tahu apa yang disebut). 5. Hati kita hadir/hati kita hidup, bukan dalam keadaan hati kita lalai. Kalau nak cepat, jangan berdoa di waktu itu kerana tidak sepenuh hati mahu meminta dari Allah.

6. Kita berdoa dalam keadaan kita senang dan susah, bukan di waktu susah sahaja. Kita kena buat secara berterusan(istiqamah), baru lah kita akan redha dengan apa yang bakal terjadi. 7. Tidak meminta kecuali kepada Allah(berdoa ke hadrat Allah adalah hubungan yang direct dengan Allah, tiada perantaraan, oleh itu meminta/mengadu hanya kepadaNya).

8. tidak berdoa ke arah keburukan kepada diri, keluarga, harta-benda, anak dan sebagainya. 9. merendah-rendahkan suara ketika berdoa(antara dengar dan tidak), jangan meninggikan suara.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful