P. 1
Incubator Ayam Kampung

Incubator Ayam Kampung

|Views: 1,270|Likes:
Published by akujee

More info:

Published by: akujee on Jan 03, 2011
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOC, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

08/14/2013

pdf

text

original

Incubator Ayam Kampung

SALAH SATU MASALAH,MENGAPA ANDA PERLU ADA INKUBATOR Masalah yang sering kita hadapi ialah, apabila ayam bertelur di suatu tempat,ibu ayam suka berkongsi sarang ini salah satu contoh gambar ayam kawan saya yang tidak mempunyai inkubator:lagi satu masalah ialah pemangsa yang kerap menganggu serta merosak telur ayam..bila ia berjaya makan.pemangsa ini akan beulang-alik selagi tidak habis telur berkenaan:ini baru 2 masalah yang kita hadapi ada pelbagai lagi yang menyebabkan ternakan lambat membiak antaranya ialah ular,air hujan juga menyebabkan telur rosak kerana keasidan yang tinggi,panas yang melampau dan sejuk yang melampau.telur terlebih banyak contohnya sampai 15 biji satu sarang akan menyebabkan tidak semua berada di bawah perut ibu ayam.

TERBARU DI PASARAN alat ini adalah terbitan terbaru dari saya.jika anda berminat sila order sekarang.tempahan masih
1

tempahan tanpa deposit. Ayam ini biasanya diternak secara tradisional dan biasanya tidak mempunyai rujukan khas bagaimana penternak kampung ini melakukan tugasan mereka. 2009 Kelas Menternak Ayam Kampung Cara Citypull-teknologi terkini Pihak Citypull telah bersetuju untuk mengadakan kelas menternak ayam kampung cara Citypull yang menggunakan teknologi terkini.SELAMAT MAJU JAYA KebunWarisanhttp://jutawanklik. Kami pun memulakan pembinaan reban dan menternak 200 ekor ayam. March 16.com/ SALAM HORMAT. Seperti yang anda tahu.com/?a_aid=kebunklik Posted by Anak Cameron at 6/26/2010 09:46:00 PM 0 comments Labels: Ayam Kampung.siap baru bayar. Setelah yakin dengan pengalaman dan pengetahuan. Kelas ini mungkin adalah kelas pertama diadakan diMalaysia berikutan jenis ayam yang diternak adalah dari jenis ayam kampung biasa/melayu/malaikai/ori. Nama-nama diatas adalah panggilan kepada ayam jenis ini berikutan sekarang ini terdapat pelbagai variasi ayam kampung yang telah dikacuk untuk tujuan penambahbaikan.HARGA RM 400. Rupa2nya tiada panduan langsung mengenai ternakna ayam kampung jenis ini di mana2 temoat rujukan. Iklan.blogspot.citypullagro. InfoPertanian:Ternakan. Incubator Reactions: Tuesday. October 8. kami menemui cara kami sendiri untuk menternak ayam kampung ori ini dan rekaan atau cara ini adalah hak eksklusif pihak kami sendiri. Oleh kerana cara menternaknya yang terlalu tradisional. Butiran tentang kelas kami adalah seperti dibawah: 2 . Pihak kami telah memulakan penternakan ayam jenis ini sejak setahun dahuku kerana berpendapat ayam kampung ini mudah untuk diternak. Jika tidak kenapa orang kampung begitu mudah membiakkan dan membesarkan ayam ini sehingga matang.com Thursday. Reban yang dibina juga tidak sempurna sehingga wujud pepetah seperti "reban ayam" yang membawa maksud kawasan yang tidak tersusun atau sangat buruk dan tidak sesuai didiami manusia.Termostat buatan italy.blogspot. 2010 Kelas Menternak Ayam Kampung Cara Citypull-teknologi terkini www. Terlalu banyak perbezaan antara penternakan ayam kacuk dan ori.Sumber/Dipetik:http://akubudaktol.Perikanan&AgrotourismSekadar Rujukan dan Ilmu.dibuka. pendapatan dari penternakan ini adalah sangat tidak memuaskan. ayam jenis ini diternak oleh penduduk luar bandar secara kecil2an dimana jumlah ayam yang diternak tidak melebihi 100 ekor.Tanaman. Rujukan terdekat adalah penternakan ayam kacuk yang yg diternak diladang.

bilangan peserta *anda juga boleh memohon untuk mengadakan kelas pada hari biasa yang ditentukan anda 3 . penyampaian cenderahati dan bersurai.00-9.com maklumat berikut: 1.30 -lawatan reban Citypull(2). penyerahan sijil.30 sehingga 5 petang Anjuran : Citypullagro Enterprise Hari : Ahad Jumlah peserta : Maksimum 20 orang Sasaran peserta: penternak baru atau tradisional.45 -sambungan kelas 3. bayaran dilakukan semasa pendaftaran kelas hubungi atau SMS butiran anda untuk pendaftaran.penduduk kampung yang mahu pendapatan sampingan Anda akan bawa pulang:nota ternakan Yuran : RM 100 Sahaja Deposit : tidak diperlukan.00 -Pendaftaran & Minum Pagi 9. Tentatif: 8.00 -rehat 2. No telepon 3.lawatan singkat keLadang Citypull 9.30 . -peserta juga digalakkan memakai pakaian yang bersesuaian untuk memasuki ladang Sebarang maklumat atau pertanyaan anda bolehlah menghubungi terus 012-3332273(saiful) Untuk mendaftar menyertai kelas.penganggur.30-2.00-3. pekerja sepenuh masa yang mahu menternak secara partime. -pihak citypull berhak untuk meminda tarikh dengan persetujuan semua peserta.Program: Kelas Menternak Ayam Kampung Asli Cara Citypullagro Tarikh : Ahad pertama setiap awal bulan Baru Lokasi : Bilik Mesyuarat Ladang Citypullagro Masa : dari 8.pesara.30-9. -mudul yang diberikan adalah tertakluk kepada hak cipta Citypull dan tak boleh diterbitkan semula -peserta dinasihatkan hadir awal ke lokasi bagi mengelakkan tercicir silibus kelas.45-4.pelaksanan) 12. anda perlu menghantar Email kepada kembara9595@gmail.30 -kelas (pengenalan.30-5.contoh reban citypull dan amali 4.00 -minum petang.30-12. nama penuh serta alamat tempat tinggal 2.

html Posted by Anak Cameron at 3/16/2010 04:04:00 PM 0 comments Labels: Ayam.Kosa makana ayam kampung. Panduan Penternakan Reactions: Saturday.blogspot. Ayam Kampung. Sumber/Dipetik:http://citypullshop. Tanaman. Perikanan & Agrotourism Sekadar Info.Sekiranya tahap kematian anak ayam diparas tinggi . Posted by jaringan penternak ayam kampung.Bukan aku nak tunjuk pandai cuma berkongsi ilmu dengan mereka. 1.. Dua perkara yang aku sebut diatas ini teramat penting untuk menjaminkan untung rugi perniagaan ternakan ini.lihat contoh dibawah 4 . Pilih tarikh yang sesuai dengan anda dan call kami. at 12:03 PM Maklumat Pertanian .Disini aku berikan contoh yang mudah sekiranya perhatian tidak diberikan pada perkara tersebut.andaikan 20% tahap kematian daripada 500 ekor bermakna kita telah kerugian sebanyak rm250. 1.Ternakan.sempat juga aku memberikan beberapa tip untuk mereka yang membeli dari aku.Sekiranya kita hendakkan magin yang tinggi maka kena ambil berat dua perkara tersebut.ternakanayamkampung.Kadang kadang aku follow up semula selepas 2 minggu pembelian untuk melihat sejauh mana perkembangan ternakan mereka.dengan syarat jumlah minimum peserta adalah 4 orang. 2010 Penjagaan Anak Ayam Kampung Alhamdullilah sekarang ni agak sibuk juga dengan jualan anak ayam kampung yang semakin meningkat. February 27.Didalam skop ternakan ini terdapat 2 perkara yang memainkan peranan penting. Kursus. Saturday.Tambahan pula aku nak mereka berjaya menternak sehingga dapat pulangan yang berbaloi..sekiranya perhatian diberikan mungkin kita dapat mengurangkan kadar kematian daripada 20% kepada 5%.Rujukan dan Ilmu.Daya hidup benih ayam kampung yang dibeli 2.blogspot. 2010 Penjagaan Anak Ayam Kampung ARTIKEL/JOURNAL YG SANGAT MENARIK OLEH WAA RAMLI LAWATILAH BLOG BELIAU:http://www. March 13.com/ Jualan Ayam Kampung @ Ayam Belanda juga ada dijual.Walaupun didalam kesibukan itu.com/2009/10/kelas-menternak-ayam-kampungcara.

50 Dari Senario diatas tahap kerugian adalah amat ketara tetapi sekiranya diberikan perhatian. Persediaan yang rapi perlu dititik beratkan.RM 6650 = RM1050 Dari contoh diatas kita dapat lihat sekiranya perhatian tidak diberikan kepada anak2 ayam tersebut kerugian jualan yang ditanggung oleh penternak sebanyak RM1050 semusim.4 kg Jumlah berat ayam keseluruhan 560kg Jualan 560 x rm10 = rm5600 Senario 2 Jualan Ayam Dewasa yang Hidup 475 ekor Harga Jualan Sekilo RM 10 Berat Purata 1.50=rm62.4kg Jumlah berat keseluruhan 665 kg Jualan 665 kg x rm10 = RM 6650 senario 1 .Lihat Senario dibawah: Senario 1 Jualan Ayam dewasa yang hidup 400 ekor Harga jualan Sekilo (andaian) RM 10 sekilo Berat purata ayam 1..APAKAH PERHATIAN YANG PERLU KITA MENGAMBIL BERAT UNTUK MENGURANGKAN KADAR KEMATIAN DAN MENINGKATKAN MAGIAN PERNIAGAAN INI.(ini yang Lebih penting) Sekiranya Senario 1 dapat dikurangkan seperti senario 2 maka kita mempunyai lebihan ayam dewasa sebanyak 75 ekor.Size reban ayam ini atau brooder harus le mengikut 5 .Persediaan yang perlu dilakukan adalah seperti beri ikut.Ini kita lihat dari segi kerugian kos. 1.50 = rm250 Senario 2 sekiranya kadar kematian 5% 500 ekor x 5%=25 ekor 25 ekor x rm2. i)Perkara yang penting dan harus diberikan keutaman sebelum ketibaan anak ayam kampung adalah reban anak ayam asuhan atau brooder.Bagimana pulak dari segi kerugian Jualan.ini sekiranya 20% .50..kita dapat mengurangkan sebanyak kerugian sebanyak rm187.senario 2 RM 5600 .Di peringkat persediaan ini juga amat penting untuk memastikan kadar kematian yang rendah.BAGAIMANA SEKIRANYA KADAR KEMATIAN MELEBIHI 20%.Kematian Senario 1 500 x 20% = 100 ekor 100 x rm2.Persediaan sebelum ketibaan anak ayam kampung.

Jadi anak2 ayam ini memerlukan haba yang secukupnya.Ini bagi 6 .Ini bagi mengelakan berlaku anak ayam mati disebabkan tertindih antara satu sama lain.Keluasaan ini cukup untuk memuatkan 500 ekor anak ayam.untuk projek diKuala lumpur.Sekiranaya dimusim hujan watt lampu ini hendaklah ditukar ke 15 watt..Seandainya anda memberikan bekas makanan yang tidak cukup besar dengan quntity anak ayam 500 ekor.Ia itu sebelah pagi dan petang.Ini boleh menyebabkan anda kerugian besar.Sumber haba yang kebiasaan dibekalkan untuk memanaskan anak ayam ialah lampu mentol.Sekiranya untuk Induk atau ayam dewasa adalah 1 kaki persegi untuk setiap seekor.Ini bagi menjaminkan anak2 ayam ini mendapat kepanasan yang secukupnya.Ini boleh meyebabkan anak ayam anda bantut pembesaranya..nak sewa disana.Jadi lampu yang dipasang dapat membantu memberikan kepanasan kepada anak2 ayam ini..bagaimana dapat anda pastikan kesemua anak ayam itu dapat makanan dan minuman. ii)Selain dari size reban haba juga menjadi salah 1 faktor yang perlu diambilberat.Brand ini agak mahal.Anak anak ayam ini mempunyai bulu2 yang halus.Jagan tunggu anak ayam sampai dulu baru nak buat reban dan sebagainya.Apa yang saya amalkan adalah.Anak ayam yang masih baru memerlukan haba untuk memanaskan badan mereka.Makan anak ayam yang saya berikan adalah 201c Gold Coin.Dibawah ini akan saya kongsi bersama2 perkara yang penting apabila ketibaan anak2 ayam ini.Kebanyakan ilmu yang terdapat didalam intenet ini tidak diberitau size untuk anak ayam ini.keluasan brooder yang aku buat adalah 12x3.6 mentol digunakan untuk memberikan kepanasan kepada anak2 ayam.Sebaiknya spray dengan EM.didalam reban itu pulak saya bahagikan kepada 5 bahagian dimana setiap 1 bahagian untuk 100 ekor anak ayam sahaja.. 1)Apabila anak ayam kampung anda telah sampai hendaklah disegerakan masuk kedalam reban anak ayam/brooder.Sekiranya masih kekal kepada 5 watt.Diwaktu hujan angin agak sejuk sedikit.ia tidak dapat membantu anak ayam untutk memanaskan badan mereka ketika malam atau pun dimusim hujan.Disini saya berkongsi dengan anda persediaan yang perlu ketika ketibaan anak ayam kampung.Ia bagi mengelakkan bacteria yang terdapat didalam reban ayam tersebut hilang dan tidak berbau.ia tidak dpt memberikan suhu yang diperlukan.Anak ayam ini diberikan makan sehari 2 kali.tetapi untuk anak ayam tidak diketaui..quntity anak ayam yang bakal dimuatkan.Dan juga pasti makan anak ayam telah disiapkan.tapi ia amat bagus dan berquality untuk pembesaran anak2 ayam ini.Tetapi sekiranya watt mentol yang digunakan terlalu besar boleh menyebabkan anak ayam ini mati kepanasan. iv)Reban ayam/brooder yang telah siap dibina hendaklah dibasuh dahulu supaya hilang bau kayu.Sapa2 yg ada tanah untuk disewa sekitar Selangor boleh hello saya.Ubat anti stress itu bertujuan untuk mengurangkan stress kerana perjalanan yang jauh dan memenatkan.jarak diantara 1 lampu ke 1 lampu adalah didalam 2 kaki.Pastikan air tersebut di campur dengan ubat anti stress.tq Seperti yang saya janjikan..Bekas minum hendaklah disiapkan.Ini adlah dari pengalaman saya sendiri dimana untuk 500 ekor anak ayam.ntuk keluasan 12x3 saya gunakan cuma mentol 5 watt. iii)Bekas makan ayam janganlah dipandang sebagai remeh.Jadi pastikan haba yang secukupnye diberikan pada anak2 ayam anda.DIdalam reban anak/brooder saya gunakan 5 bekas air yang besar bagi memastikan kesemua anak ayam boleh mendapat minuman yang secukupnya dan saya gunakan tray atau dulang segi empat tepat untuk makanan ayam.Tengahari tadi. Diatas adalah sedikit tip yang saya berkongsi dengan anda semua untuk persediaan anak ayam sebelum sampai.Sambung nak gi Ulu langat tengok tanah..Ditahap minggu pertama hingga ke sebulan lampu hendaklah dipasang 24 jam.

Anak ayam ini akan kurang stress dan akan lebih sihat.com/ Posted by Anak Cameron at 3/13/2010 01:59:00 AM 0 comments Labels: Artikel Pertanian.MENLANGKAH KEARAH MEMBEKAL MAKANAN HALAL.Tahi ayam mempunyai gas Ammonia yang boleh menyebabkan kematian.Anak ayam yang sihat akan memberikan berat dan tumbesar yang stabil. at 9:03 PM Posted by Waa Ramli Maklumat Pertanian .Pesanan saya pada rakan ternak.Cabaran yang saya hadapi pada mula2 menternak.Dengan rasa sedihnya esokkan hari mati anak ayam 260 ekor.ternakanayamkampung.Menggunakan EM boleh mengurangkan bau busuk dan mengelakkan lalat.Ketika ini macam macam cabaran yanag akan datang sekiranya kita tidak menjaga anak ayam ini dengan teliti. Tanaman.Selain dari itu EM juga boleh meningkatkan FCR anda.Disaat umur bawah 2 minggu ini adalah waktu yang paling critical.waktu tu kiranya hujan lebat juga entah masa bila agaknya bumbung brooder saya tu ada kebocoran. Sumber/Dipetik:http://www.50.memastikan anak ayam mendapat makanan yang secukupnya. Makan yang terbaik ketika anak adalah Gold Coin 201M dan apabila umur meningkat 1 minggu berikan 201C.Seperti yang saya nytakan di peringkat persediakan sebelum tiba anak ayam.blogspot.Dan juga jangan lah kita lupa memohon doa dari Allah swt untuk melindugi ternakan kita dari segala bencana dan khianat.Sekiranya anak ayam anda mempunyai luka dibadan atau kekurangan bulu.Ini bagi mengelakkan anak ayam dari pada terkena penyakit. 4)Reban anak ayam/brooder hendaklah sentiasa dibersihkan.Pengeluaran juga akan bertambah dengan kadar kematian yang kurang.Kerugian mencecah hampir RM650. 3)Ketika anak ayam berumur bawah 1 bulan lampu hendaklah dipasang 24 jam sehari.Saya doakan anda berjaya didalam ternakan ini. 2)Reban ayam / brooder pastikan tiada lubang yang boleh menyebabkan angin sejuk masuk. October 26.Ternakan. 2009 BLOG MENARIK:Usahawan Ternakan Unggas dan Ruminan 7 . PERTANIAH ADALAH PERNIAGAAN. Semoga semua penternak atau bakal penternak yang membaca blog saya ini mendapat serba sedikit ilmu dari Blog ini.Sebaiknya ambil suhu brooder setiap masa.00. Ayam Kampung Reactions: Monday.Suhu yang terbaik untuk brooder adalah sekitar 37c ketika umur bawah 1 minggu dan menurun 1 c setiap minggu.Kekurangan Haba akan menyebabkan anak ayam ini berkumpul diantara satu sama lain.Amalkan themormeter sentiasa ada didalam brooder kalu gunakan yang digital lagi baik.Ketika dimusim hujan pastikan tiada kebocoran yang boleh air hujan masuk kedalam reban anda.ini bermakna anka ayam anda tidak cukup makanan.pada masa tu anak ayam saya beli dengan harga rm2.Rujukan dan Ilmu. Perikanan & Agrotourism Sekadar Info.Angin sejuk boleh mengurangkan haba didalam reban tersebut dan juga akan menyebabkan kematian.Pastikan reban anak ayam /brooder anda tidak bocor. Ayam.

ingat pesanan ini. analisis perkara berikut ini. Ingat juga pesanan kedua ini. 8 . Jitra. Jalan Sintok. 2009 • Leave a Comment Penternak sering keliru.SILA LAWATI BLOG http://shawnagrofarm.com/ UTK MAKLUMAT BERGAMBAR. Bila dah besar depa tengok awat ayam depa tak macam ayam kampung ori tu. Jangan beli anak-anak ayam yang dijual di pasar-pasar. pasar-pasar hari dan dari pembekal-pembekal dengan harapan bahawa ayam itu akan membesar macam ayam kampung asli yang biasa dipelihara di kampung-kampung. Kepada bakal penternak atau para penternak yang mencari ciri-ciri terbaik seekor ayam. Rupa dan bentuk badannya juga mirip ayam kampong asli. Rata-rata ayam kampong kacuk mempunyai balong tunggal dan tidak pandai bergaduh. Usahawan Ternakan Unggas dan Ruminan Batu 13. 06010 Changlun. kualiti anak ayam bukan di tentukan oleh nombor kod seperti SASSO 154 atau KH B1 atau lain-lain yang berbentuk nombor tetapi kualitinya anda yang menentukan setelah anda menternak hingga boleh dijual. ayam kampung ori ayam kampung kacukan Saya memetik artikel dari ANGSADARIA yang menyatakan: Terdapat lebih sepuluh pengeluar ayam kampung kacuk yang aktif mengeluarkan anak-anak ayam berkualiti di semenanjung ketika ini.wordpress. melompat dan terbang melebihi lima kaki tinggi. Prestasi pertumbuhannya amat cepat dan dianggap lebih baik berbanding ayam kampong asli yang terdapat di kampong-kampong. PENUH INFORMASI. Mereka beli anak ayam kampung kat kedai-kedai pets. Terpulang kepada motif kita menternak: untuk jual daging atau jual telur atau kedua-duanya. Kedah (0194702839) Ayam Kampung : Ori vs Kacukan•October 22. kedua-duanya mempunyai kelebihan tersendiri. jangan sekali-kali membeli anak ayam yang paruh siap dipotong (paruh atas lebih pendek). Ciri-ciri menarik yang terdapat pada ayam kampong kacuk ialah warna kulit dan warna kakinya kuning. Ayam kampong kacuk merupakan yang paling banyak diternak kerana kadar tumbesarannya amat cepat iaitu 75 hari hingga 90 hari berbanding ayam kampong asli 6 hingga 7 bulan! Ayam kampong kacuk dihasilkan daripada pembiakan yang terancang. Sebenarnya sama ada ori atau kacukan.

rumput-rumput dan lain-lain makanan semulajadi yang ada kat sekitar ladang pun tak cukup jugak. Dia cuma bela kurang lebih 100 ekor induk dan 10 ekor pejantan. Nanti mesti depa bising sebab lapar.Rujukan dan Ilmu. Tiap-tiap hari pengeluaran telur memberangsangkan dan tauke restoran cina dah siap booking lagi. Perikanan & Agrotourism Sekadar Info. baik pilih yang kacukan sebab lebih berat ( 2 – 3 bulan : >1. AYAM BELANDA.* Kadar kematiannya kurang 5% * Kaki dan kulit warna kuning * Paruh tidak dipotong * Tumbesarannya sekata * Dagingnya pejal dan rasanya sedap. sam-sam Maklumat Pertanian . Ada penternak yang saya jumpa boleh menjual telur ayam dari ayam kacukan dengan harga sebiji 45 sen. Terpaksa juga belikan makanan untuk depa walau sekadar temukut atau cari sisa makanan free kat restoran2 atau kantin2. Ayam Kampung. Sapa yang rugi? Sebagai alternatif yang terbaik.last-last jual semua ayam dan tak nak bela dah. Panduan Penternakan Reactions: Saturday. itu pun lebih ringan kecuali kalau guna baka sabung atau baka komersial seperti KH B1 (Super Kedah).wordpress. kacuk. Mesti hasilnya memuaskan. dua-dua saya pilih sebab saya nak jual daging ayam kampung kacukan dan ayam kampung ori saya jual telur dan tetaskan anak. kalau dah beratus-ratus ekor. 2008 PANDUAN MEMELIHARA AYAM KAMPONG SECARA KECILAN 9 . semua ulatulat. kalau saya. Ramai penternak give up sebab kes nak bagi makan ni la….5 kg ). ori..Ternakan.. Kalau nak ternak untuk jual daging. Tanaman. kalau bela yang ori kena tunggu 6-7 bulan.cacing-cacing. jadikan yang kacukan sebagai induk betina dan cari pejantan dari baka sabung. Posted in Penternakan Ayam Kampung Tags: asli. Ramai yang berjaya dengan cara ni. Sumber/Dipetik:http://shawnagrofarm.com/ Posted by Anak Cameron at 10/26/2009 01:00:00 PM 0 comments Labels: Ayam. yang penting ialah telur. Kalau bela ayam kampung ori semata-mata nak jual daging saya rasa tak banyak mana yang boleh kecuali kalau biar dia cari makan sendiri. Terpulanglah pada kita nak pilih yang mana. Tapi. March 22..

Disamping itu. Generasi pertama ayam atau nama saintifiknya Gallus domesticus adalah dari keturunan ayam hutan merah (Gallus gallus) . Dengan kemasukan pedagang-pedagang dari Negeri China lahirlah generasi kedua ayam kampong iaitu kacukan diantara ayam kampong generasi pertama dengan ayam kampong Canton dari Negeri China. Perikanan & Agrotourism Sekadar Info. Perbezaan ketara adalah dari saiz badan juga menjadikan ayam kampong mempunyai ciri-ciri keunikannya tersendiri. Ayam Laga atau Sabung. Ayam Bulu Balik. TUJUAN MEMELIHARA AYAM KAMPONG Adalah untuk menggalakkan penternak kecil memelihara ayam kampong. Tanaman. kayu hutan. 1 ekor ayam memerlukan 1 kaki persegi. Sumber/Dipetik: Sumber Informasi Usahawan Tani PANDUAN MEMELIHARA AYAM KAMPONG SECARA KECILAN PENDAHULUAN Aktiviti penternakan ayam kampong telah ujud zaman berzaman sejak datuk nenek kita dahulu.Ternakan. 10 . reban seluas 4 kaki x 5 kaki memadai. Dengan ketiadaan sistem kacukan yang dirancang dan terkawal maka terhasillah berbagai-bagai ayam kampong yang dapat kita lihat hari ini . Ayam Togel. dawai mata punai atau pukat gunakan peralatan makan/minum yang murah. Telur dan daging untuk makanan keluarga Telur boleh ditetaskan untuk pembiakan Andai berlebihan boleh dijual untuk menambah pendapatan. Ibu boleh mengawal anak-anaknya dari cuaca sejuk dan gangguan musuh.Maklumat Pertanian . kayu sayung. melalui aktiviti ini negara dapat mengimport bahan-bahan makanan ayam disamping meningkatkan pengeluaran bahan-bahan makanan ayam tempatan. SISTEM PERUMAHAN Reban diperlukan untuk melindungi daripada cuaca buruk dan gangguan musuh. buluh . Maka lahirlah berbagai gelaran ayam kampong seperti Ayam Botak. ayam Katik atau Ayam Jepun dan bermacam-macam lagi gelaran mengikut tempat dan loghat. Generasi ketiga ayam kampong adalah terhasil dari kacukan beberapa baka asli dari luar negeri yang dibawa oleh penjajah Eropah dengan generasi kedua ayam kampong. Ayam Janggut. keluasan lantai ialah 20 ekor kaki persegi. Boleh dibuat menggunakan ” Sistem Lantai Atas ” atau ” Sistem Lantai Bawah .Rujukan dan Ilmu. Adalah sukar untuk menghuraikan jenis-jenis ayam kampong dari sifat-sifat fizikalnya. Jika 20 ekor ayam. KEISTIMEWAAN AYAM KAMPONG Boleh dibiakkan sepanjang tahun Boleh dipelihara secara bebas pada waktu siang Sisa makanan rumah boleh diberikan tanpa had Ibu dapat menetaskan telur dengan sendirinya. Ayam Selasih.

isi kelapa Dedak. ubi kayu/keledek Ikan baja dan lain-lain PENGURUSAN Pengurusan anak (1 hari . padi.4 minggu) Pastikan anak ayam mendapatkan suntikan pencegahan penyakit Beri makanan bermutu dan minuman secukupnya Pastikan ada lampu untuk memberi kepanasan sehingga umur 2 minggu Peringkat membesar hingga bertelur (4 minggu .PEMAKANAN AYAM Terdapat dua (2) jenis makanan iaitu:Makanan komersil/dagangan Makanan Ayam Permulaan (Layer Starter Mash) Makanan Ayam Membesar (Layer Grower Mash/Pellet) Makanan Ayam Penghabisan (Layer Finisher Mash/Pellet) Makanan Campuran atau Sisa Makanan Lebihan nasi.22 minggu) Pastikan anak ayam mendapat suntikan pencegahan penyakit Boleh dilepaskan pada siang hari Makanan campuran atau lebihan sisa makan boleh diberi Sediakan sarang bertelur Elakkan mengganggu ibu yang sedang mengeram PEMBIAKAN Melibatkan perkahwinan secara tabie/asli 1 ekor ayam jantan untuk 10 ekor ayam betina Dipelihara di dalam reban dengan penyediaan sarang bertelur Tempat yang sunyi. beras hancur. hampas kelapa. KAWALAN DAN PENCEGAHAN PENYAKIT Penyakit ayam boleh disebabkan oleh:Warisan Pemakanan Pengurusan Persekitaran Jangkitan Langkah-langkah Pencegahan Penyakit Reban sentiasa bersih Anak ayam bebas dari penyakit Jauh dari ternakan dan haiwan lain 11 .kering dan bebas dari gangguan Kebiasaan boleh mengeram sehingga 15 biji telur dalam jangkamasa 21 hari.

Pelawat perlu dikawal Pencegahan adalah lebih baik dari rawatan Semua ayam perlu diberi suntikan pencegahan penyakit Ayam yang mati hendaklah ditanam atau dibakar untuk mengelakkan jangkitan kepada yang sihat. Perikanan & Agrotourism Sekadar Info. Ayam Kampung.4 minggu . kepala berputar dan sebagainya. 2007 Ayam kampung diternak secara komersil dengan kaedah separa lepas. December 24. Sumber: Tidak diketahui Ternakan ayam kampung Mei 18. pengurusan dan persekitaran yang baik. 2007 Ternakan Ayam Kampung Maklumat Pertanian . Panduan Reactions: Monday.Cacar Puru ayam dan Sampar “F” Umur 6 . JENIS-JENIS PENYAKIT AYAM Sampar ayam (ND) Penyakit Gumboro (IBD) Puru Salmonellosis Pasteurellosis Lain-lain Sekiranya ayam-ayam anda menunjukkan tanda-tanda penyakit. Kejayaan ternakan bergantung kepada baka yang berkualiti. Program Pencegahan penyakit Umur 1 hari . sila dapatkan nasihat daripada pegawai di Jabatan Perkhidmatan Haiwan yang berdekatan. makanan.Sampar Ayam “F” (Biasanya telah dibuat ditempat penetasan) Umur 3 . Tanaman. keluar hingus dari hidung Muka bengkak Berak cair atau berdarah Gangguan saraf seperti sayap lemah. bersin.8 minggu .Sampar ” S “ Tanda-tanda Am Ayam Berpenyakit Kurang nafsu makan Monyok dan tidak aktif Pucat.Rujukan dan Ilmu. Posted by Anak Cameron at 3/22/2008 10:00:00 PM 1 comments Labels: Ayam. Baka ayam kampung bagi ternakan komersil biasanya dari jenis kacukan baka tempatan dengan baka 12 . kaki lemah.Ternakan.

Kaedah ternakan lebih kurang sama dengan ayam pedaging dimana ayam diternak dalam reban terbuka hanya terdapat sedikit pembezaan itu ayam haruslah dilepas dalam tempoh masa tertentu di sekitar kawasan reban. Harga borong ayam kampung lebih tinggi berbanding ayam pedaging biasa kerana tempoh ternakan yang lebih panjang dan permintaan yang tinggi daripada pasaran tempatan. Kebiasaanya ayam dapat dipasarkan dalam jangka masa 2 bulan setengah ke 3 bulan dari tempoh ternakan.luar negara seperti australia dan UK. 13 . Kaedah eraman telur diguna dalam pembiakbakaan spesies ayam ini bagi kuantiti yang besar. baka2 ini boleh didapati daripada pembekal baka tempatan.

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->