Incubator Ayam Kampung

SALAH SATU MASALAH,MENGAPA ANDA PERLU ADA INKUBATOR Masalah yang sering kita hadapi ialah, apabila ayam bertelur di suatu tempat,ibu ayam suka berkongsi sarang ini salah satu contoh gambar ayam kawan saya yang tidak mempunyai inkubator:lagi satu masalah ialah pemangsa yang kerap menganggu serta merosak telur ayam..bila ia berjaya makan.pemangsa ini akan beulang-alik selagi tidak habis telur berkenaan:ini baru 2 masalah yang kita hadapi ada pelbagai lagi yang menyebabkan ternakan lambat membiak antaranya ialah ular,air hujan juga menyebabkan telur rosak kerana keasidan yang tinggi,panas yang melampau dan sejuk yang melampau.telur terlebih banyak contohnya sampai 15 biji satu sarang akan menyebabkan tidak semua berada di bawah perut ibu ayam.

TERBARU DI PASARAN alat ini adalah terbitan terbaru dari saya.jika anda berminat sila order sekarang.tempahan masih
1

Nama-nama diatas adalah panggilan kepada ayam jenis ini berikutan sekarang ini terdapat pelbagai variasi ayam kampung yang telah dikacuk untuk tujuan penambahbaikan. Reban yang dibina juga tidak sempurna sehingga wujud pepetah seperti "reban ayam" yang membawa maksud kawasan yang tidak tersusun atau sangat buruk dan tidak sesuai didiami manusia.com Thursday. Setelah yakin dengan pengalaman dan pengetahuan.com/ SALAM HORMAT.Sumber/Dipetik:http://akubudaktol. Kelas ini mungkin adalah kelas pertama diadakan diMalaysia berikutan jenis ayam yang diternak adalah dari jenis ayam kampung biasa/melayu/malaikai/ori.Tanaman. pendapatan dari penternakan ini adalah sangat tidak memuaskan.Perikanan&AgrotourismSekadar Rujukan dan Ilmu. Rujukan terdekat adalah penternakan ayam kacuk yang yg diternak diladang.dibuka. Incubator Reactions: Tuesday. Terlalu banyak perbezaan antara penternakan ayam kacuk dan ori. Iklan. Butiran tentang kelas kami adalah seperti dibawah: 2 . kami menemui cara kami sendiri untuk menternak ayam kampung ori ini dan rekaan atau cara ini adalah hak eksklusif pihak kami sendiri. ayam jenis ini diternak oleh penduduk luar bandar secara kecil2an dimana jumlah ayam yang diternak tidak melebihi 100 ekor.blogspot. Ayam ini biasanya diternak secara tradisional dan biasanya tidak mempunyai rujukan khas bagaimana penternak kampung ini melakukan tugasan mereka. Jika tidak kenapa orang kampung begitu mudah membiakkan dan membesarkan ayam ini sehingga matang.citypullagro. Seperti yang anda tahu. 2009 Kelas Menternak Ayam Kampung Cara Citypull-teknologi terkini Pihak Citypull telah bersetuju untuk mengadakan kelas menternak ayam kampung cara Citypull yang menggunakan teknologi terkini.SELAMAT MAJU JAYA KebunWarisanhttp://jutawanklik. October 8. 2010 Kelas Menternak Ayam Kampung Cara Citypull-teknologi terkini www.tempahan tanpa deposit. Kami pun memulakan pembinaan reban dan menternak 200 ekor ayam.com/?a_aid=kebunklik Posted by Anak Cameron at 6/26/2010 09:46:00 PM 0 comments Labels: Ayam Kampung.HARGA RM 400. Rupa2nya tiada panduan langsung mengenai ternakna ayam kampung jenis ini di mana2 temoat rujukan. March 16.blogspot. Pihak kami telah memulakan penternakan ayam jenis ini sejak setahun dahuku kerana berpendapat ayam kampung ini mudah untuk diternak.Termostat buatan italy. InfoPertanian:Ternakan. Oleh kerana cara menternaknya yang terlalu tradisional.siap baru bayar.

30-2.00 -minum petang.00 -Pendaftaran & Minum Pagi 9.30-9. penyampaian cenderahati dan bersurai. bilangan peserta *anda juga boleh memohon untuk mengadakan kelas pada hari biasa yang ditentukan anda 3 .30 -lawatan reban Citypull(2). No telepon 3. bayaran dilakukan semasa pendaftaran kelas hubungi atau SMS butiran anda untuk pendaftaran.00-9.45 -sambungan kelas 3.00-3.30-5.30 -kelas (pengenalan.pesara.Program: Kelas Menternak Ayam Kampung Asli Cara Citypullagro Tarikh : Ahad pertama setiap awal bulan Baru Lokasi : Bilik Mesyuarat Ladang Citypullagro Masa : dari 8. penyerahan sijil. anda perlu menghantar Email kepada kembara9595@gmail.45-4. nama penuh serta alamat tempat tinggal 2. Tentatif: 8.com maklumat berikut: 1. -mudul yang diberikan adalah tertakluk kepada hak cipta Citypull dan tak boleh diterbitkan semula -peserta dinasihatkan hadir awal ke lokasi bagi mengelakkan tercicir silibus kelas.pelaksanan) 12.30 . -peserta juga digalakkan memakai pakaian yang bersesuaian untuk memasuki ladang Sebarang maklumat atau pertanyaan anda bolehlah menghubungi terus 012-3332273(saiful) Untuk mendaftar menyertai kelas.00 -rehat 2.30-12.contoh reban citypull dan amali 4.30 sehingga 5 petang Anjuran : Citypullagro Enterprise Hari : Ahad Jumlah peserta : Maksimum 20 orang Sasaran peserta: penternak baru atau tradisional.lawatan singkat keLadang Citypull 9. pekerja sepenuh masa yang mahu menternak secara partime.penganggur.penduduk kampung yang mahu pendapatan sampingan Anda akan bawa pulang:nota ternakan Yuran : RM 100 Sahaja Deposit : tidak diperlukan. -pihak citypull berhak untuk meminda tarikh dengan persetujuan semua peserta.

. Perikanan & Agrotourism Sekadar Info. March 13.lihat contoh dibawah 4 .Sekiranya kita hendakkan magin yang tinggi maka kena ambil berat dua perkara tersebut.Walaupun didalam kesibukan itu. Posted by jaringan penternak ayam kampung. at 12:03 PM Maklumat Pertanian . February 27.blogspot. 1. 2010 Penjagaan Anak Ayam Kampung Alhamdullilah sekarang ni agak sibuk juga dengan jualan anak ayam kampung yang semakin meningkat.Rujukan dan Ilmu.Ternakan.com/2009/10/kelas-menternak-ayam-kampungcara. Panduan Penternakan Reactions: Saturday.Bukan aku nak tunjuk pandai cuma berkongsi ilmu dengan mereka.Kosa makana ayam kampung.Disini aku berikan contoh yang mudah sekiranya perhatian tidak diberikan pada perkara tersebut.Daya hidup benih ayam kampung yang dibeli 2.dengan syarat jumlah minimum peserta adalah 4 orang. Pilih tarikh yang sesuai dengan anda dan call kami.html Posted by Anak Cameron at 3/16/2010 04:04:00 PM 0 comments Labels: Ayam. Kursus. Tanaman.com/ Jualan Ayam Kampung @ Ayam Belanda juga ada dijual. 1.blogspot.Tambahan pula aku nak mereka berjaya menternak sehingga dapat pulangan yang berbaloi. Ayam Kampung.sempat juga aku memberikan beberapa tip untuk mereka yang membeli dari aku. Sumber/Dipetik:http://citypullshop.Kadang kadang aku follow up semula selepas 2 minggu pembelian untuk melihat sejauh mana perkembangan ternakan mereka.Didalam skop ternakan ini terdapat 2 perkara yang memainkan peranan penting.andaikan 20% tahap kematian daripada 500 ekor bermakna kita telah kerugian sebanyak rm250. Dua perkara yang aku sebut diatas ini teramat penting untuk menjaminkan untung rugi perniagaan ternakan ini. 2010 Penjagaan Anak Ayam Kampung ARTIKEL/JOURNAL YG SANGAT MENARIK OLEH WAA RAMLI LAWATILAH BLOG BELIAU:http://www.Sekiranya tahap kematian anak ayam diparas tinggi . Saturday.sekiranya perhatian diberikan mungkin kita dapat mengurangkan kadar kematian daripada 20% kepada 5%..ternakanayamkampung.

Di peringkat persediaan ini juga amat penting untuk memastikan kadar kematian yang rendah.Persediaan sebelum ketibaan anak ayam kampung.ini sekiranya 20% ..APAKAH PERHATIAN YANG PERLU KITA MENGAMBIL BERAT UNTUK MENGURANGKAN KADAR KEMATIAN DAN MENINGKATKAN MAGIAN PERNIAGAAN INI.Bagimana pulak dari segi kerugian Jualan.50 Dari Senario diatas tahap kerugian adalah amat ketara tetapi sekiranya diberikan perhatian.50=rm62.Size reban ayam ini atau brooder harus le mengikut 5 .kita dapat mengurangkan sebanyak kerugian sebanyak rm187.Persediaan yang perlu dilakukan adalah seperti beri ikut.RM 6650 = RM1050 Dari contoh diatas kita dapat lihat sekiranya perhatian tidak diberikan kepada anak2 ayam tersebut kerugian jualan yang ditanggung oleh penternak sebanyak RM1050 semusim.4 kg Jumlah berat ayam keseluruhan 560kg Jualan 560 x rm10 = rm5600 Senario 2 Jualan Ayam Dewasa yang Hidup 475 ekor Harga Jualan Sekilo RM 10 Berat Purata 1.Ini kita lihat dari segi kerugian kos. 1. i)Perkara yang penting dan harus diberikan keutaman sebelum ketibaan anak ayam kampung adalah reban anak ayam asuhan atau brooder.BAGAIMANA SEKIRANYA KADAR KEMATIAN MELEBIHI 20%.4kg Jumlah berat keseluruhan 665 kg Jualan 665 kg x rm10 = RM 6650 senario 1 . Persediaan yang rapi perlu dititik beratkan.50.(ini yang Lebih penting) Sekiranya Senario 1 dapat dikurangkan seperti senario 2 maka kita mempunyai lebihan ayam dewasa sebanyak 75 ekor.senario 2 RM 5600 .Lihat Senario dibawah: Senario 1 Jualan Ayam dewasa yang hidup 400 ekor Harga jualan Sekilo (andaian) RM 10 sekilo Berat purata ayam 1..50 = rm250 Senario 2 sekiranya kadar kematian 5% 500 ekor x 5%=25 ekor 25 ekor x rm2.Kematian Senario 1 500 x 20% = 100 ekor 100 x rm2.

Brand ini agak mahal.quntity anak ayam yang bakal dimuatkan..DIdalam reban anak/brooder saya gunakan 5 bekas air yang besar bagi memastikan kesemua anak ayam boleh mendapat minuman yang secukupnya dan saya gunakan tray atau dulang segi empat tepat untuk makanan ayam.Anak ayam yang masih baru memerlukan haba untuk memanaskan badan mereka.ia tidak dpt memberikan suhu yang diperlukan. 1)Apabila anak ayam kampung anda telah sampai hendaklah disegerakan masuk kedalam reban anak ayam/brooder.Anak ayam ini diberikan makan sehari 2 kali.Tengahari tadi. Diatas adalah sedikit tip yang saya berkongsi dengan anda semua untuk persediaan anak ayam sebelum sampai.ia tidak dapat membantu anak ayam untutk memanaskan badan mereka ketika malam atau pun dimusim hujan.Sekiranya untuk Induk atau ayam dewasa adalah 1 kaki persegi untuk setiap seekor.Kebanyakan ilmu yang terdapat didalam intenet ini tidak diberitau size untuk anak ayam ini.Sebaiknya spray dengan EM.Ini boleh menyebabkan anda kerugian besar. iv)Reban ayam/brooder yang telah siap dibina hendaklah dibasuh dahulu supaya hilang bau kayu.6 mentol digunakan untuk memberikan kepanasan kepada anak2 ayam.Ini adlah dari pengalaman saya sendiri dimana untuk 500 ekor anak ayam.Dan juga pasti makan anak ayam telah disiapkan.Tetapi sekiranya watt mentol yang digunakan terlalu besar boleh menyebabkan anak ayam ini mati kepanasan.jarak diantara 1 lampu ke 1 lampu adalah didalam 2 kaki.Ini bagi menjaminkan anak2 ayam ini mendapat kepanasan yang secukupnya..Ini bagi 6 ..Apa yang saya amalkan adalah.tq Seperti yang saya janjikan.Anak anak ayam ini mempunyai bulu2 yang halus..Bekas minum hendaklah disiapkan.Ditahap minggu pertama hingga ke sebulan lampu hendaklah dipasang 24 jam.Keluasaan ini cukup untuk memuatkan 500 ekor anak ayam.Ia bagi mengelakkan bacteria yang terdapat didalam reban ayam tersebut hilang dan tidak berbau.bagaimana dapat anda pastikan kesemua anak ayam itu dapat makanan dan minuman.Jadi lampu yang dipasang dapat membantu memberikan kepanasan kepada anak2 ayam ini.Ini bagi mengelakan berlaku anak ayam mati disebabkan tertindih antara satu sama lain.Sumber haba yang kebiasaan dibekalkan untuk memanaskan anak ayam ialah lampu mentol.Sambung nak gi Ulu langat tengok tanah.keluasan brooder yang aku buat adalah 12x3.Jadi pastikan haba yang secukupnye diberikan pada anak2 ayam anda.Diwaktu hujan angin agak sejuk sedikit..Makan anak ayam yang saya berikan adalah 201c Gold Coin.ntuk keluasan 12x3 saya gunakan cuma mentol 5 watt.Disini saya berkongsi dengan anda persediaan yang perlu ketika ketibaan anak ayam kampung.Seandainya anda memberikan bekas makanan yang tidak cukup besar dengan quntity anak ayam 500 ekor.didalam reban itu pulak saya bahagikan kepada 5 bahagian dimana setiap 1 bahagian untuk 100 ekor anak ayam sahaja..nak sewa disana..Jadi anak2 ayam ini memerlukan haba yang secukupnya.Dibawah ini akan saya kongsi bersama2 perkara yang penting apabila ketibaan anak2 ayam ini.tapi ia amat bagus dan berquality untuk pembesaran anak2 ayam ini.Sekiranya masih kekal kepada 5 watt.Jagan tunggu anak ayam sampai dulu baru nak buat reban dan sebagainya.Ini boleh meyebabkan anak ayam anda bantut pembesaranya. iii)Bekas makan ayam janganlah dipandang sebagai remeh.tetapi untuk anak ayam tidak diketaui.Ia itu sebelah pagi dan petang.Sapa2 yg ada tanah untuk disewa sekitar Selangor boleh hello saya. ii)Selain dari size reban haba juga menjadi salah 1 faktor yang perlu diambilberat.Ubat anti stress itu bertujuan untuk mengurangkan stress kerana perjalanan yang jauh dan memenatkan.untuk projek diKuala lumpur.Pastikan air tersebut di campur dengan ubat anti stress.Sekiranaya dimusim hujan watt lampu ini hendaklah ditukar ke 15 watt.

Pesanan saya pada rakan ternak. 2)Reban ayam / brooder pastikan tiada lubang yang boleh menyebabkan angin sejuk masuk. Makan yang terbaik ketika anak adalah Gold Coin 201M dan apabila umur meningkat 1 minggu berikan 201C.Disaat umur bawah 2 minggu ini adalah waktu yang paling critical.Anak ayam ini akan kurang stress dan akan lebih sihat. at 9:03 PM Posted by Waa Ramli Maklumat Pertanian . Tanaman.Ketika ini macam macam cabaran yanag akan datang sekiranya kita tidak menjaga anak ayam ini dengan teliti.ini bermakna anka ayam anda tidak cukup makanan.Sekiranya anak ayam anda mempunyai luka dibadan atau kekurangan bulu.Rujukan dan Ilmu.Cabaran yang saya hadapi pada mula2 menternak. Ayam.Pengeluaran juga akan bertambah dengan kadar kematian yang kurang. 4)Reban anak ayam/brooder hendaklah sentiasa dibersihkan.memastikan anak ayam mendapat makanan yang secukupnya.Saya doakan anda berjaya didalam ternakan ini.Dan juga jangan lah kita lupa memohon doa dari Allah swt untuk melindugi ternakan kita dari segala bencana dan khianat.Dengan rasa sedihnya esokkan hari mati anak ayam 260 ekor. PERTANIAH ADALAH PERNIAGAAN.Suhu yang terbaik untuk brooder adalah sekitar 37c ketika umur bawah 1 minggu dan menurun 1 c setiap minggu.Seperti yang saya nytakan di peringkat persediakan sebelum tiba anak ayam.com/ Posted by Anak Cameron at 3/13/2010 01:59:00 AM 0 comments Labels: Artikel Pertanian. Ayam Kampung Reactions: Monday.blogspot.waktu tu kiranya hujan lebat juga entah masa bila agaknya bumbung brooder saya tu ada kebocoran.Tahi ayam mempunyai gas Ammonia yang boleh menyebabkan kematian. Sumber/Dipetik:http://www.Ternakan.MENLANGKAH KEARAH MEMBEKAL MAKANAN HALAL. Perikanan & Agrotourism Sekadar Info.Sebaiknya ambil suhu brooder setiap masa.Kekurangan Haba akan menyebabkan anak ayam ini berkumpul diantara satu sama lain.Ketika dimusim hujan pastikan tiada kebocoran yang boleh air hujan masuk kedalam reban anda.pada masa tu anak ayam saya beli dengan harga rm2.50.Menggunakan EM boleh mengurangkan bau busuk dan mengelakkan lalat.Kerugian mencecah hampir RM650.Anak ayam yang sihat akan memberikan berat dan tumbesar yang stabil.Angin sejuk boleh mengurangkan haba didalam reban tersebut dan juga akan menyebabkan kematian. October 26.ternakanayamkampung.Pastikan reban anak ayam /brooder anda tidak bocor.Amalkan themormeter sentiasa ada didalam brooder kalu gunakan yang digital lagi baik.Selain dari itu EM juga boleh meningkatkan FCR anda. 2009 BLOG MENARIK:Usahawan Ternakan Unggas dan Ruminan 7 . 3)Ketika anak ayam berumur bawah 1 bulan lampu hendaklah dipasang 24 jam sehari.Ini bagi mengelakkan anak ayam dari pada terkena penyakit.00. Semoga semua penternak atau bakal penternak yang membaca blog saya ini mendapat serba sedikit ilmu dari Blog ini.

Mereka beli anak ayam kampung kat kedai-kedai pets. Terpulang kepada motif kita menternak: untuk jual daging atau jual telur atau kedua-duanya. Rata-rata ayam kampong kacuk mempunyai balong tunggal dan tidak pandai bergaduh. Usahawan Ternakan Unggas dan Ruminan Batu 13.com/ UTK MAKLUMAT BERGAMBAR. 06010 Changlun. PENUH INFORMASI. Rupa dan bentuk badannya juga mirip ayam kampong asli. Ciri-ciri menarik yang terdapat pada ayam kampong kacuk ialah warna kulit dan warna kakinya kuning. Kepada bakal penternak atau para penternak yang mencari ciri-ciri terbaik seekor ayam. ingat pesanan ini. melompat dan terbang melebihi lima kaki tinggi. kedua-duanya mempunyai kelebihan tersendiri. Jalan Sintok. Bila dah besar depa tengok awat ayam depa tak macam ayam kampung ori tu.wordpress. kualiti anak ayam bukan di tentukan oleh nombor kod seperti SASSO 154 atau KH B1 atau lain-lain yang berbentuk nombor tetapi kualitinya anda yang menentukan setelah anda menternak hingga boleh dijual. pasar-pasar hari dan dari pembekal-pembekal dengan harapan bahawa ayam itu akan membesar macam ayam kampung asli yang biasa dipelihara di kampung-kampung. Jangan beli anak-anak ayam yang dijual di pasar-pasar. Kedah (0194702839) Ayam Kampung : Ori vs Kacukan•October 22. Sebenarnya sama ada ori atau kacukan. Ingat juga pesanan kedua ini.SILA LAWATI BLOG http://shawnagrofarm. 2009 • Leave a Comment Penternak sering keliru. ayam kampung ori ayam kampung kacukan Saya memetik artikel dari ANGSADARIA yang menyatakan: Terdapat lebih sepuluh pengeluar ayam kampung kacuk yang aktif mengeluarkan anak-anak ayam berkualiti di semenanjung ketika ini. Jitra. Prestasi pertumbuhannya amat cepat dan dianggap lebih baik berbanding ayam kampong asli yang terdapat di kampong-kampong. 8 . Ayam kampong kacuk merupakan yang paling banyak diternak kerana kadar tumbesarannya amat cepat iaitu 75 hari hingga 90 hari berbanding ayam kampong asli 6 hingga 7 bulan! Ayam kampong kacuk dihasilkan daripada pembiakan yang terancang. analisis perkara berikut ini. jangan sekali-kali membeli anak ayam yang paruh siap dipotong (paruh atas lebih pendek).

Rujukan dan Ilmu.Ternakan. Posted in Penternakan Ayam Kampung Tags: asli. kalau bela yang ori kena tunggu 6-7 bulan. Ramai penternak give up sebab kes nak bagi makan ni la…. Sapa yang rugi? Sebagai alternatif yang terbaik. Terpulanglah pada kita nak pilih yang mana. Ayam Kampung. Sumber/Dipetik:http://shawnagrofarm. Nanti mesti depa bising sebab lapar.* Kadar kematiannya kurang 5% * Kaki dan kulit warna kuning * Paruh tidak dipotong * Tumbesarannya sekata * Dagingnya pejal dan rasanya sedap. Kalau nak ternak untuk jual daging. AYAM BELANDA. Ramai yang berjaya dengan cara ni. Tapi.rumput-rumput dan lain-lain makanan semulajadi yang ada kat sekitar ladang pun tak cukup jugak. sam-sam Maklumat Pertanian . jadikan yang kacukan sebagai induk betina dan cari pejantan dari baka sabung.. Perikanan & Agrotourism Sekadar Info.last-last jual semua ayam dan tak nak bela dah. Mesti hasilnya memuaskan. Ada penternak yang saya jumpa boleh menjual telur ayam dari ayam kacukan dengan harga sebiji 45 sen. semua ulatulat. baik pilih yang kacukan sebab lebih berat ( 2 – 3 bulan : >1. itu pun lebih ringan kecuali kalau guna baka sabung atau baka komersial seperti KH B1 (Super Kedah). yang penting ialah telur.cacing-cacing. Tanaman. dua-dua saya pilih sebab saya nak jual daging ayam kampung kacukan dan ayam kampung ori saya jual telur dan tetaskan anak.com/ Posted by Anak Cameron at 10/26/2009 01:00:00 PM 0 comments Labels: Ayam. kalau dah beratus-ratus ekor. kacuk.wordpress. 2008 PANDUAN MEMELIHARA AYAM KAMPONG SECARA KECILAN 9 . ori. March 22. kalau saya.5 kg ). Tiap-tiap hari pengeluaran telur memberangsangkan dan tauke restoran cina dah siap booking lagi. Dia cuma bela kurang lebih 100 ekor induk dan 10 ekor pejantan. Panduan Penternakan Reactions: Saturday. Terpaksa juga belikan makanan untuk depa walau sekadar temukut atau cari sisa makanan free kat restoran2 atau kantin2... Kalau bela ayam kampung ori semata-mata nak jual daging saya rasa tak banyak mana yang boleh kecuali kalau biar dia cari makan sendiri.

Ayam Bulu Balik. Ibu boleh mengawal anak-anaknya dari cuaca sejuk dan gangguan musuh. Disamping itu. KEISTIMEWAAN AYAM KAMPONG Boleh dibiakkan sepanjang tahun Boleh dipelihara secara bebas pada waktu siang Sisa makanan rumah boleh diberikan tanpa had Ibu dapat menetaskan telur dengan sendirinya. Generasi pertama ayam atau nama saintifiknya Gallus domesticus adalah dari keturunan ayam hutan merah (Gallus gallus) . dawai mata punai atau pukat gunakan peralatan makan/minum yang murah. melalui aktiviti ini negara dapat mengimport bahan-bahan makanan ayam disamping meningkatkan pengeluaran bahan-bahan makanan ayam tempatan. 1 ekor ayam memerlukan 1 kaki persegi.Ternakan. Jika 20 ekor ayam. ayam Katik atau Ayam Jepun dan bermacam-macam lagi gelaran mengikut tempat dan loghat.Rujukan dan Ilmu. Ayam Laga atau Sabung. reban seluas 4 kaki x 5 kaki memadai. Telur dan daging untuk makanan keluarga Telur boleh ditetaskan untuk pembiakan Andai berlebihan boleh dijual untuk menambah pendapatan. Ayam Selasih. buluh . Dengan ketiadaan sistem kacukan yang dirancang dan terkawal maka terhasillah berbagai-bagai ayam kampong yang dapat kita lihat hari ini . Ayam Togel. kayu sayung. Maka lahirlah berbagai gelaran ayam kampong seperti Ayam Botak. 10 . Generasi ketiga ayam kampong adalah terhasil dari kacukan beberapa baka asli dari luar negeri yang dibawa oleh penjajah Eropah dengan generasi kedua ayam kampong. keluasan lantai ialah 20 ekor kaki persegi. SISTEM PERUMAHAN Reban diperlukan untuk melindungi daripada cuaca buruk dan gangguan musuh. kayu hutan. Tanaman. Perikanan & Agrotourism Sekadar Info. Perbezaan ketara adalah dari saiz badan juga menjadikan ayam kampong mempunyai ciri-ciri keunikannya tersendiri. Dengan kemasukan pedagang-pedagang dari Negeri China lahirlah generasi kedua ayam kampong iaitu kacukan diantara ayam kampong generasi pertama dengan ayam kampong Canton dari Negeri China. TUJUAN MEMELIHARA AYAM KAMPONG Adalah untuk menggalakkan penternak kecil memelihara ayam kampong.Maklumat Pertanian . Ayam Janggut. Boleh dibuat menggunakan ” Sistem Lantai Atas ” atau ” Sistem Lantai Bawah . Adalah sukar untuk menghuraikan jenis-jenis ayam kampong dari sifat-sifat fizikalnya. Sumber/Dipetik: Sumber Informasi Usahawan Tani PANDUAN MEMELIHARA AYAM KAMPONG SECARA KECILAN PENDAHULUAN Aktiviti penternakan ayam kampong telah ujud zaman berzaman sejak datuk nenek kita dahulu.

kering dan bebas dari gangguan Kebiasaan boleh mengeram sehingga 15 biji telur dalam jangkamasa 21 hari.22 minggu) Pastikan anak ayam mendapat suntikan pencegahan penyakit Boleh dilepaskan pada siang hari Makanan campuran atau lebihan sisa makan boleh diberi Sediakan sarang bertelur Elakkan mengganggu ibu yang sedang mengeram PEMBIAKAN Melibatkan perkahwinan secara tabie/asli 1 ekor ayam jantan untuk 10 ekor ayam betina Dipelihara di dalam reban dengan penyediaan sarang bertelur Tempat yang sunyi.4 minggu) Pastikan anak ayam mendapatkan suntikan pencegahan penyakit Beri makanan bermutu dan minuman secukupnya Pastikan ada lampu untuk memberi kepanasan sehingga umur 2 minggu Peringkat membesar hingga bertelur (4 minggu . padi. ubi kayu/keledek Ikan baja dan lain-lain PENGURUSAN Pengurusan anak (1 hari . beras hancur. KAWALAN DAN PENCEGAHAN PENYAKIT Penyakit ayam boleh disebabkan oleh:Warisan Pemakanan Pengurusan Persekitaran Jangkitan Langkah-langkah Pencegahan Penyakit Reban sentiasa bersih Anak ayam bebas dari penyakit Jauh dari ternakan dan haiwan lain 11 . isi kelapa Dedak. hampas kelapa.PEMAKANAN AYAM Terdapat dua (2) jenis makanan iaitu:Makanan komersil/dagangan Makanan Ayam Permulaan (Layer Starter Mash) Makanan Ayam Membesar (Layer Grower Mash/Pellet) Makanan Ayam Penghabisan (Layer Finisher Mash/Pellet) Makanan Campuran atau Sisa Makanan Lebihan nasi.

8 minggu .Sampar Ayam “F” (Biasanya telah dibuat ditempat penetasan) Umur 3 . Tanaman. Panduan Reactions: Monday.Sampar ” S “ Tanda-tanda Am Ayam Berpenyakit Kurang nafsu makan Monyok dan tidak aktif Pucat. Perikanan & Agrotourism Sekadar Info.Ternakan. keluar hingus dari hidung Muka bengkak Berak cair atau berdarah Gangguan saraf seperti sayap lemah. Posted by Anak Cameron at 3/22/2008 10:00:00 PM 1 comments Labels: Ayam. 2007 Ayam kampung diternak secara komersil dengan kaedah separa lepas. Kejayaan ternakan bergantung kepada baka yang berkualiti. Sumber: Tidak diketahui Ternakan ayam kampung Mei 18. sila dapatkan nasihat daripada pegawai di Jabatan Perkhidmatan Haiwan yang berdekatan.Cacar Puru ayam dan Sampar “F” Umur 6 . JENIS-JENIS PENYAKIT AYAM Sampar ayam (ND) Penyakit Gumboro (IBD) Puru Salmonellosis Pasteurellosis Lain-lain Sekiranya ayam-ayam anda menunjukkan tanda-tanda penyakit. Ayam Kampung. makanan.4 minggu . kaki lemah. Program Pencegahan penyakit Umur 1 hari . bersin.Pelawat perlu dikawal Pencegahan adalah lebih baik dari rawatan Semua ayam perlu diberi suntikan pencegahan penyakit Ayam yang mati hendaklah ditanam atau dibakar untuk mengelakkan jangkitan kepada yang sihat.Rujukan dan Ilmu. Baka ayam kampung bagi ternakan komersil biasanya dari jenis kacukan baka tempatan dengan baka 12 . kepala berputar dan sebagainya. 2007 Ternakan Ayam Kampung Maklumat Pertanian . December 24. pengurusan dan persekitaran yang baik.

13 . Harga borong ayam kampung lebih tinggi berbanding ayam pedaging biasa kerana tempoh ternakan yang lebih panjang dan permintaan yang tinggi daripada pasaran tempatan. baka2 ini boleh didapati daripada pembekal baka tempatan. Kaedah ternakan lebih kurang sama dengan ayam pedaging dimana ayam diternak dalam reban terbuka hanya terdapat sedikit pembezaan itu ayam haruslah dilepas dalam tempoh masa tertentu di sekitar kawasan reban. Kebiasaanya ayam dapat dipasarkan dalam jangka masa 2 bulan setengah ke 3 bulan dari tempoh ternakan.luar negara seperti australia dan UK. Kaedah eraman telur diguna dalam pembiakbakaan spesies ayam ini bagi kuantiti yang besar.