Incubator Ayam Kampung

SALAH SATU MASALAH,MENGAPA ANDA PERLU ADA INKUBATOR Masalah yang sering kita hadapi ialah, apabila ayam bertelur di suatu tempat,ibu ayam suka berkongsi sarang ini salah satu contoh gambar ayam kawan saya yang tidak mempunyai inkubator:lagi satu masalah ialah pemangsa yang kerap menganggu serta merosak telur ayam..bila ia berjaya makan.pemangsa ini akan beulang-alik selagi tidak habis telur berkenaan:ini baru 2 masalah yang kita hadapi ada pelbagai lagi yang menyebabkan ternakan lambat membiak antaranya ialah ular,air hujan juga menyebabkan telur rosak kerana keasidan yang tinggi,panas yang melampau dan sejuk yang melampau.telur terlebih banyak contohnya sampai 15 biji satu sarang akan menyebabkan tidak semua berada di bawah perut ibu ayam.

TERBARU DI PASARAN alat ini adalah terbitan terbaru dari saya.jika anda berminat sila order sekarang.tempahan masih
1

com/?a_aid=kebunklik Posted by Anak Cameron at 6/26/2010 09:46:00 PM 0 comments Labels: Ayam Kampung. Terlalu banyak perbezaan antara penternakan ayam kacuk dan ori.tempahan tanpa deposit.dibuka.blogspot. October 8. Seperti yang anda tahu. Incubator Reactions: Tuesday. Oleh kerana cara menternaknya yang terlalu tradisional.com Thursday. Jika tidak kenapa orang kampung begitu mudah membiakkan dan membesarkan ayam ini sehingga matang.Sumber/Dipetik:http://akubudaktol.Tanaman. Reban yang dibina juga tidak sempurna sehingga wujud pepetah seperti "reban ayam" yang membawa maksud kawasan yang tidak tersusun atau sangat buruk dan tidak sesuai didiami manusia. ayam jenis ini diternak oleh penduduk luar bandar secara kecil2an dimana jumlah ayam yang diternak tidak melebihi 100 ekor. March 16.blogspot. Rujukan terdekat adalah penternakan ayam kacuk yang yg diternak diladang.SELAMAT MAJU JAYA KebunWarisanhttp://jutawanklik.HARGA RM 400. kami menemui cara kami sendiri untuk menternak ayam kampung ori ini dan rekaan atau cara ini adalah hak eksklusif pihak kami sendiri. Iklan.Perikanan&AgrotourismSekadar Rujukan dan Ilmu. Kelas ini mungkin adalah kelas pertama diadakan diMalaysia berikutan jenis ayam yang diternak adalah dari jenis ayam kampung biasa/melayu/malaikai/ori.com/ SALAM HORMAT. 2010 Kelas Menternak Ayam Kampung Cara Citypull-teknologi terkini www. Ayam ini biasanya diternak secara tradisional dan biasanya tidak mempunyai rujukan khas bagaimana penternak kampung ini melakukan tugasan mereka. Butiran tentang kelas kami adalah seperti dibawah: 2 . Setelah yakin dengan pengalaman dan pengetahuan. Pihak kami telah memulakan penternakan ayam jenis ini sejak setahun dahuku kerana berpendapat ayam kampung ini mudah untuk diternak.citypullagro. Rupa2nya tiada panduan langsung mengenai ternakna ayam kampung jenis ini di mana2 temoat rujukan.siap baru bayar. Nama-nama diatas adalah panggilan kepada ayam jenis ini berikutan sekarang ini terdapat pelbagai variasi ayam kampung yang telah dikacuk untuk tujuan penambahbaikan. InfoPertanian:Ternakan. Kami pun memulakan pembinaan reban dan menternak 200 ekor ayam. 2009 Kelas Menternak Ayam Kampung Cara Citypull-teknologi terkini Pihak Citypull telah bersetuju untuk mengadakan kelas menternak ayam kampung cara Citypull yang menggunakan teknologi terkini. pendapatan dari penternakan ini adalah sangat tidak memuaskan.Termostat buatan italy.

com maklumat berikut: 1.45 -sambungan kelas 3.30-2. -mudul yang diberikan adalah tertakluk kepada hak cipta Citypull dan tak boleh diterbitkan semula -peserta dinasihatkan hadir awal ke lokasi bagi mengelakkan tercicir silibus kelas.30-5.pesara.30 .30 sehingga 5 petang Anjuran : Citypullagro Enterprise Hari : Ahad Jumlah peserta : Maksimum 20 orang Sasaran peserta: penternak baru atau tradisional.00-9.45-4.contoh reban citypull dan amali 4.00 -Pendaftaran & Minum Pagi 9.30 -kelas (pengenalan.lawatan singkat keLadang Citypull 9.Program: Kelas Menternak Ayam Kampung Asli Cara Citypullagro Tarikh : Ahad pertama setiap awal bulan Baru Lokasi : Bilik Mesyuarat Ladang Citypullagro Masa : dari 8.30-12. Tentatif: 8.00 -rehat 2.30-9.pelaksanan) 12. -pihak citypull berhak untuk meminda tarikh dengan persetujuan semua peserta. penyampaian cenderahati dan bersurai.penganggur.30 -lawatan reban Citypull(2). pekerja sepenuh masa yang mahu menternak secara partime.penduduk kampung yang mahu pendapatan sampingan Anda akan bawa pulang:nota ternakan Yuran : RM 100 Sahaja Deposit : tidak diperlukan. bayaran dilakukan semasa pendaftaran kelas hubungi atau SMS butiran anda untuk pendaftaran.00-3. anda perlu menghantar Email kepada kembara9595@gmail.00 -minum petang. bilangan peserta *anda juga boleh memohon untuk mengadakan kelas pada hari biasa yang ditentukan anda 3 . penyerahan sijil. No telepon 3. -peserta juga digalakkan memakai pakaian yang bersesuaian untuk memasuki ladang Sebarang maklumat atau pertanyaan anda bolehlah menghubungi terus 012-3332273(saiful) Untuk mendaftar menyertai kelas. nama penuh serta alamat tempat tinggal 2.

Tanaman. Ayam Kampung. Panduan Penternakan Reactions: Saturday.blogspot.dengan syarat jumlah minimum peserta adalah 4 orang. Kursus.Didalam skop ternakan ini terdapat 2 perkara yang memainkan peranan penting.blogspot.html Posted by Anak Cameron at 3/16/2010 04:04:00 PM 0 comments Labels: Ayam. 1.andaikan 20% tahap kematian daripada 500 ekor bermakna kita telah kerugian sebanyak rm250.com/ Jualan Ayam Kampung @ Ayam Belanda juga ada dijual. 1. February 27.lihat contoh dibawah 4 .ternakanayamkampung. 2010 Penjagaan Anak Ayam Kampung ARTIKEL/JOURNAL YG SANGAT MENARIK OLEH WAA RAMLI LAWATILAH BLOG BELIAU:http://www. Posted by jaringan penternak ayam kampung.Rujukan dan Ilmu. March 13.Sekiranya tahap kematian anak ayam diparas tinggi .sekiranya perhatian diberikan mungkin kita dapat mengurangkan kadar kematian daripada 20% kepada 5%.Kosa makana ayam kampung.com/2009/10/kelas-menternak-ayam-kampungcara.Disini aku berikan contoh yang mudah sekiranya perhatian tidak diberikan pada perkara tersebut. at 12:03 PM Maklumat Pertanian . Saturday..Sekiranya kita hendakkan magin yang tinggi maka kena ambil berat dua perkara tersebut. Dua perkara yang aku sebut diatas ini teramat penting untuk menjaminkan untung rugi perniagaan ternakan ini.Walaupun didalam kesibukan itu. Perikanan & Agrotourism Sekadar Info. Pilih tarikh yang sesuai dengan anda dan call kami.Bukan aku nak tunjuk pandai cuma berkongsi ilmu dengan mereka..sempat juga aku memberikan beberapa tip untuk mereka yang membeli dari aku. 2010 Penjagaan Anak Ayam Kampung Alhamdullilah sekarang ni agak sibuk juga dengan jualan anak ayam kampung yang semakin meningkat. Sumber/Dipetik:http://citypullshop.Daya hidup benih ayam kampung yang dibeli 2.Ternakan.Tambahan pula aku nak mereka berjaya menternak sehingga dapat pulangan yang berbaloi.Kadang kadang aku follow up semula selepas 2 minggu pembelian untuk melihat sejauh mana perkembangan ternakan mereka.

Bagimana pulak dari segi kerugian Jualan..(ini yang Lebih penting) Sekiranya Senario 1 dapat dikurangkan seperti senario 2 maka kita mempunyai lebihan ayam dewasa sebanyak 75 ekor. i)Perkara yang penting dan harus diberikan keutaman sebelum ketibaan anak ayam kampung adalah reban anak ayam asuhan atau brooder.Persediaan sebelum ketibaan anak ayam kampung.Ini kita lihat dari segi kerugian kos.APAKAH PERHATIAN YANG PERLU KITA MENGAMBIL BERAT UNTUK MENGURANGKAN KADAR KEMATIAN DAN MENINGKATKAN MAGIAN PERNIAGAAN INI.Persediaan yang perlu dilakukan adalah seperti beri ikut.4kg Jumlah berat keseluruhan 665 kg Jualan 665 kg x rm10 = RM 6650 senario 1 .Lihat Senario dibawah: Senario 1 Jualan Ayam dewasa yang hidup 400 ekor Harga jualan Sekilo (andaian) RM 10 sekilo Berat purata ayam 1.Kematian Senario 1 500 x 20% = 100 ekor 100 x rm2.ini sekiranya 20% .50=rm62. 1.Di peringkat persediaan ini juga amat penting untuk memastikan kadar kematian yang rendah.50 = rm250 Senario 2 sekiranya kadar kematian 5% 500 ekor x 5%=25 ekor 25 ekor x rm2.50 Dari Senario diatas tahap kerugian adalah amat ketara tetapi sekiranya diberikan perhatian.RM 6650 = RM1050 Dari contoh diatas kita dapat lihat sekiranya perhatian tidak diberikan kepada anak2 ayam tersebut kerugian jualan yang ditanggung oleh penternak sebanyak RM1050 semusim.kita dapat mengurangkan sebanyak kerugian sebanyak rm187.4 kg Jumlah berat ayam keseluruhan 560kg Jualan 560 x rm10 = rm5600 Senario 2 Jualan Ayam Dewasa yang Hidup 475 ekor Harga Jualan Sekilo RM 10 Berat Purata 1.BAGAIMANA SEKIRANYA KADAR KEMATIAN MELEBIHI 20%.50.Size reban ayam ini atau brooder harus le mengikut 5 . Persediaan yang rapi perlu dititik beratkan..senario 2 RM 5600 .

tapi ia amat bagus dan berquality untuk pembesaran anak2 ayam ini..Keluasaan ini cukup untuk memuatkan 500 ekor anak ayam.tetapi untuk anak ayam tidak diketaui.Pastikan air tersebut di campur dengan ubat anti stress.Ini boleh menyebabkan anda kerugian besar.Disini saya berkongsi dengan anda persediaan yang perlu ketika ketibaan anak ayam kampung.. 1)Apabila anak ayam kampung anda telah sampai hendaklah disegerakan masuk kedalam reban anak ayam/brooder.ia tidak dpt memberikan suhu yang diperlukan. iii)Bekas makan ayam janganlah dipandang sebagai remeh.Ini bagi 6 .Seandainya anda memberikan bekas makanan yang tidak cukup besar dengan quntity anak ayam 500 ekor.keluasan brooder yang aku buat adalah 12x3.Tengahari tadi.6 mentol digunakan untuk memberikan kepanasan kepada anak2 ayam.tq Seperti yang saya janjikan.Ini bagi menjaminkan anak2 ayam ini mendapat kepanasan yang secukupnya..ntuk keluasan 12x3 saya gunakan cuma mentol 5 watt.Sebaiknya spray dengan EM.Sekiranya masih kekal kepada 5 watt.Ini adlah dari pengalaman saya sendiri dimana untuk 500 ekor anak ayam.quntity anak ayam yang bakal dimuatkan.didalam reban itu pulak saya bahagikan kepada 5 bahagian dimana setiap 1 bahagian untuk 100 ekor anak ayam sahaja.Ini boleh meyebabkan anak ayam anda bantut pembesaranya..Sumber haba yang kebiasaan dibekalkan untuk memanaskan anak ayam ialah lampu mentol.Ubat anti stress itu bertujuan untuk mengurangkan stress kerana perjalanan yang jauh dan memenatkan.Ia itu sebelah pagi dan petang.Ia bagi mengelakkan bacteria yang terdapat didalam reban ayam tersebut hilang dan tidak berbau. Diatas adalah sedikit tip yang saya berkongsi dengan anda semua untuk persediaan anak ayam sebelum sampai.Kebanyakan ilmu yang terdapat didalam intenet ini tidak diberitau size untuk anak ayam ini.Sapa2 yg ada tanah untuk disewa sekitar Selangor boleh hello saya.untuk projek diKuala lumpur.Makan anak ayam yang saya berikan adalah 201c Gold Coin.jarak diantara 1 lampu ke 1 lampu adalah didalam 2 kaki.Dan juga pasti makan anak ayam telah disiapkan.Tetapi sekiranya watt mentol yang digunakan terlalu besar boleh menyebabkan anak ayam ini mati kepanasan.nak sewa disana.. ii)Selain dari size reban haba juga menjadi salah 1 faktor yang perlu diambilberat.Jagan tunggu anak ayam sampai dulu baru nak buat reban dan sebagainya.ia tidak dapat membantu anak ayam untutk memanaskan badan mereka ketika malam atau pun dimusim hujan.Brand ini agak mahal.Anak ayam ini diberikan makan sehari 2 kali.Sekiranaya dimusim hujan watt lampu ini hendaklah ditukar ke 15 watt.Jadi lampu yang dipasang dapat membantu memberikan kepanasan kepada anak2 ayam ini.DIdalam reban anak/brooder saya gunakan 5 bekas air yang besar bagi memastikan kesemua anak ayam boleh mendapat minuman yang secukupnya dan saya gunakan tray atau dulang segi empat tepat untuk makanan ayam.Anak ayam yang masih baru memerlukan haba untuk memanaskan badan mereka.Anak anak ayam ini mempunyai bulu2 yang halus.Sekiranya untuk Induk atau ayam dewasa adalah 1 kaki persegi untuk setiap seekor.Diwaktu hujan angin agak sejuk sedikit.Dibawah ini akan saya kongsi bersama2 perkara yang penting apabila ketibaan anak2 ayam ini.Apa yang saya amalkan adalah. iv)Reban ayam/brooder yang telah siap dibina hendaklah dibasuh dahulu supaya hilang bau kayu.Jadi pastikan haba yang secukupnye diberikan pada anak2 ayam anda.Bekas minum hendaklah disiapkan.Ini bagi mengelakan berlaku anak ayam mati disebabkan tertindih antara satu sama lain.Sambung nak gi Ulu langat tengok tanah.bagaimana dapat anda pastikan kesemua anak ayam itu dapat makanan dan minuman.Ditahap minggu pertama hingga ke sebulan lampu hendaklah dipasang 24 jam.Jadi anak2 ayam ini memerlukan haba yang secukupnya...

Suhu yang terbaik untuk brooder adalah sekitar 37c ketika umur bawah 1 minggu dan menurun 1 c setiap minggu. October 26. 2)Reban ayam / brooder pastikan tiada lubang yang boleh menyebabkan angin sejuk masuk.ini bermakna anka ayam anda tidak cukup makanan. at 9:03 PM Posted by Waa Ramli Maklumat Pertanian .Ini bagi mengelakkan anak ayam dari pada terkena penyakit.com/ Posted by Anak Cameron at 3/13/2010 01:59:00 AM 0 comments Labels: Artikel Pertanian. Sumber/Dipetik:http://www. Perikanan & Agrotourism Sekadar Info. 2009 BLOG MENARIK:Usahawan Ternakan Unggas dan Ruminan 7 .Disaat umur bawah 2 minggu ini adalah waktu yang paling critical.Anak ayam ini akan kurang stress dan akan lebih sihat.Pengeluaran juga akan bertambah dengan kadar kematian yang kurang.blogspot.Ketika ini macam macam cabaran yanag akan datang sekiranya kita tidak menjaga anak ayam ini dengan teliti.50.Pastikan reban anak ayam /brooder anda tidak bocor.Kekurangan Haba akan menyebabkan anak ayam ini berkumpul diantara satu sama lain.Dan juga jangan lah kita lupa memohon doa dari Allah swt untuk melindugi ternakan kita dari segala bencana dan khianat. Makan yang terbaik ketika anak adalah Gold Coin 201M dan apabila umur meningkat 1 minggu berikan 201C.Angin sejuk boleh mengurangkan haba didalam reban tersebut dan juga akan menyebabkan kematian.Kerugian mencecah hampir RM650.MENLANGKAH KEARAH MEMBEKAL MAKANAN HALAL.Anak ayam yang sihat akan memberikan berat dan tumbesar yang stabil. 4)Reban anak ayam/brooder hendaklah sentiasa dibersihkan.Sebaiknya ambil suhu brooder setiap masa.Seperti yang saya nytakan di peringkat persediakan sebelum tiba anak ayam.Ketika dimusim hujan pastikan tiada kebocoran yang boleh air hujan masuk kedalam reban anda.pada masa tu anak ayam saya beli dengan harga rm2. Ayam Kampung Reactions: Monday.Ternakan.memastikan anak ayam mendapat makanan yang secukupnya.00.waktu tu kiranya hujan lebat juga entah masa bila agaknya bumbung brooder saya tu ada kebocoran.ternakanayamkampung.Amalkan themormeter sentiasa ada didalam brooder kalu gunakan yang digital lagi baik.Cabaran yang saya hadapi pada mula2 menternak.Selain dari itu EM juga boleh meningkatkan FCR anda.Tahi ayam mempunyai gas Ammonia yang boleh menyebabkan kematian. 3)Ketika anak ayam berumur bawah 1 bulan lampu hendaklah dipasang 24 jam sehari.Pesanan saya pada rakan ternak.Saya doakan anda berjaya didalam ternakan ini.Dengan rasa sedihnya esokkan hari mati anak ayam 260 ekor. Tanaman. Semoga semua penternak atau bakal penternak yang membaca blog saya ini mendapat serba sedikit ilmu dari Blog ini. Ayam.Sekiranya anak ayam anda mempunyai luka dibadan atau kekurangan bulu.Menggunakan EM boleh mengurangkan bau busuk dan mengelakkan lalat. PERTANIAH ADALAH PERNIAGAAN.Rujukan dan Ilmu.

com/ UTK MAKLUMAT BERGAMBAR. Sebenarnya sama ada ori atau kacukan. 06010 Changlun. Kedah (0194702839) Ayam Kampung : Ori vs Kacukan•October 22. kualiti anak ayam bukan di tentukan oleh nombor kod seperti SASSO 154 atau KH B1 atau lain-lain yang berbentuk nombor tetapi kualitinya anda yang menentukan setelah anda menternak hingga boleh dijual. Jitra. Jangan beli anak-anak ayam yang dijual di pasar-pasar. ayam kampung ori ayam kampung kacukan Saya memetik artikel dari ANGSADARIA yang menyatakan: Terdapat lebih sepuluh pengeluar ayam kampung kacuk yang aktif mengeluarkan anak-anak ayam berkualiti di semenanjung ketika ini. Ingat juga pesanan kedua ini. Mereka beli anak ayam kampung kat kedai-kedai pets. Kepada bakal penternak atau para penternak yang mencari ciri-ciri terbaik seekor ayam. ingat pesanan ini. 2009 • Leave a Comment Penternak sering keliru. PENUH INFORMASI. jangan sekali-kali membeli anak ayam yang paruh siap dipotong (paruh atas lebih pendek). Usahawan Ternakan Unggas dan Ruminan Batu 13. Terpulang kepada motif kita menternak: untuk jual daging atau jual telur atau kedua-duanya.SILA LAWATI BLOG http://shawnagrofarm. pasar-pasar hari dan dari pembekal-pembekal dengan harapan bahawa ayam itu akan membesar macam ayam kampung asli yang biasa dipelihara di kampung-kampung. Rupa dan bentuk badannya juga mirip ayam kampong asli. analisis perkara berikut ini. Ayam kampong kacuk merupakan yang paling banyak diternak kerana kadar tumbesarannya amat cepat iaitu 75 hari hingga 90 hari berbanding ayam kampong asli 6 hingga 7 bulan! Ayam kampong kacuk dihasilkan daripada pembiakan yang terancang. Jalan Sintok. Bila dah besar depa tengok awat ayam depa tak macam ayam kampung ori tu. Ciri-ciri menarik yang terdapat pada ayam kampong kacuk ialah warna kulit dan warna kakinya kuning.wordpress. Prestasi pertumbuhannya amat cepat dan dianggap lebih baik berbanding ayam kampong asli yang terdapat di kampong-kampong. kedua-duanya mempunyai kelebihan tersendiri. 8 . melompat dan terbang melebihi lima kaki tinggi. Rata-rata ayam kampong kacuk mempunyai balong tunggal dan tidak pandai bergaduh.

Sapa yang rugi? Sebagai alternatif yang terbaik. Tanaman.rumput-rumput dan lain-lain makanan semulajadi yang ada kat sekitar ladang pun tak cukup jugak.. 2008 PANDUAN MEMELIHARA AYAM KAMPONG SECARA KECILAN 9 . Terpulanglah pada kita nak pilih yang mana. Ayam Kampung. yang penting ialah telur. Ramai penternak give up sebab kes nak bagi makan ni la…. Dia cuma bela kurang lebih 100 ekor induk dan 10 ekor pejantan.5 kg ). kalau dah beratus-ratus ekor. Perikanan & Agrotourism Sekadar Info. semua ulatulat.. Panduan Penternakan Reactions: Saturday. Ramai yang berjaya dengan cara ni. itu pun lebih ringan kecuali kalau guna baka sabung atau baka komersial seperti KH B1 (Super Kedah). baik pilih yang kacukan sebab lebih berat ( 2 – 3 bulan : >1. sam-sam Maklumat Pertanian .Ternakan. Sumber/Dipetik:http://shawnagrofarm. kacuk. dua-dua saya pilih sebab saya nak jual daging ayam kampung kacukan dan ayam kampung ori saya jual telur dan tetaskan anak.* Kadar kematiannya kurang 5% * Kaki dan kulit warna kuning * Paruh tidak dipotong * Tumbesarannya sekata * Dagingnya pejal dan rasanya sedap. Tapi..last-last jual semua ayam dan tak nak bela dah. Kalau bela ayam kampung ori semata-mata nak jual daging saya rasa tak banyak mana yang boleh kecuali kalau biar dia cari makan sendiri.cacing-cacing.com/ Posted by Anak Cameron at 10/26/2009 01:00:00 PM 0 comments Labels: Ayam. March 22. Ada penternak yang saya jumpa boleh menjual telur ayam dari ayam kacukan dengan harga sebiji 45 sen. Tiap-tiap hari pengeluaran telur memberangsangkan dan tauke restoran cina dah siap booking lagi. AYAM BELANDA. ori. jadikan yang kacukan sebagai induk betina dan cari pejantan dari baka sabung. kalau bela yang ori kena tunggu 6-7 bulan. Nanti mesti depa bising sebab lapar. Kalau nak ternak untuk jual daging. Terpaksa juga belikan makanan untuk depa walau sekadar temukut atau cari sisa makanan free kat restoran2 atau kantin2. Posted in Penternakan Ayam Kampung Tags: asli.Rujukan dan Ilmu. kalau saya. Mesti hasilnya memuaskan.wordpress.

keluasan lantai ialah 20 ekor kaki persegi. Ayam Togel. Ibu boleh mengawal anak-anaknya dari cuaca sejuk dan gangguan musuh. Boleh dibuat menggunakan ” Sistem Lantai Atas ” atau ” Sistem Lantai Bawah . SISTEM PERUMAHAN Reban diperlukan untuk melindungi daripada cuaca buruk dan gangguan musuh. Perbezaan ketara adalah dari saiz badan juga menjadikan ayam kampong mempunyai ciri-ciri keunikannya tersendiri. 1 ekor ayam memerlukan 1 kaki persegi. kayu sayung. KEISTIMEWAAN AYAM KAMPONG Boleh dibiakkan sepanjang tahun Boleh dipelihara secara bebas pada waktu siang Sisa makanan rumah boleh diberikan tanpa had Ibu dapat menetaskan telur dengan sendirinya. kayu hutan. Adalah sukar untuk menghuraikan jenis-jenis ayam kampong dari sifat-sifat fizikalnya. Jika 20 ekor ayam. Ayam Selasih. Ayam Bulu Balik.Ternakan.Rujukan dan Ilmu. buluh . melalui aktiviti ini negara dapat mengimport bahan-bahan makanan ayam disamping meningkatkan pengeluaran bahan-bahan makanan ayam tempatan. TUJUAN MEMELIHARA AYAM KAMPONG Adalah untuk menggalakkan penternak kecil memelihara ayam kampong. Maka lahirlah berbagai gelaran ayam kampong seperti Ayam Botak. ayam Katik atau Ayam Jepun dan bermacam-macam lagi gelaran mengikut tempat dan loghat. reban seluas 4 kaki x 5 kaki memadai. Ayam Janggut. Dengan kemasukan pedagang-pedagang dari Negeri China lahirlah generasi kedua ayam kampong iaitu kacukan diantara ayam kampong generasi pertama dengan ayam kampong Canton dari Negeri China.Maklumat Pertanian . Perikanan & Agrotourism Sekadar Info. Generasi ketiga ayam kampong adalah terhasil dari kacukan beberapa baka asli dari luar negeri yang dibawa oleh penjajah Eropah dengan generasi kedua ayam kampong. dawai mata punai atau pukat gunakan peralatan makan/minum yang murah. Generasi pertama ayam atau nama saintifiknya Gallus domesticus adalah dari keturunan ayam hutan merah (Gallus gallus) . Ayam Laga atau Sabung. Sumber/Dipetik: Sumber Informasi Usahawan Tani PANDUAN MEMELIHARA AYAM KAMPONG SECARA KECILAN PENDAHULUAN Aktiviti penternakan ayam kampong telah ujud zaman berzaman sejak datuk nenek kita dahulu. Tanaman. Dengan ketiadaan sistem kacukan yang dirancang dan terkawal maka terhasillah berbagai-bagai ayam kampong yang dapat kita lihat hari ini . Disamping itu. 10 . Telur dan daging untuk makanan keluarga Telur boleh ditetaskan untuk pembiakan Andai berlebihan boleh dijual untuk menambah pendapatan.

isi kelapa Dedak.kering dan bebas dari gangguan Kebiasaan boleh mengeram sehingga 15 biji telur dalam jangkamasa 21 hari. beras hancur. padi. KAWALAN DAN PENCEGAHAN PENYAKIT Penyakit ayam boleh disebabkan oleh:Warisan Pemakanan Pengurusan Persekitaran Jangkitan Langkah-langkah Pencegahan Penyakit Reban sentiasa bersih Anak ayam bebas dari penyakit Jauh dari ternakan dan haiwan lain 11 . hampas kelapa.22 minggu) Pastikan anak ayam mendapat suntikan pencegahan penyakit Boleh dilepaskan pada siang hari Makanan campuran atau lebihan sisa makan boleh diberi Sediakan sarang bertelur Elakkan mengganggu ibu yang sedang mengeram PEMBIAKAN Melibatkan perkahwinan secara tabie/asli 1 ekor ayam jantan untuk 10 ekor ayam betina Dipelihara di dalam reban dengan penyediaan sarang bertelur Tempat yang sunyi.4 minggu) Pastikan anak ayam mendapatkan suntikan pencegahan penyakit Beri makanan bermutu dan minuman secukupnya Pastikan ada lampu untuk memberi kepanasan sehingga umur 2 minggu Peringkat membesar hingga bertelur (4 minggu . ubi kayu/keledek Ikan baja dan lain-lain PENGURUSAN Pengurusan anak (1 hari .PEMAKANAN AYAM Terdapat dua (2) jenis makanan iaitu:Makanan komersil/dagangan Makanan Ayam Permulaan (Layer Starter Mash) Makanan Ayam Membesar (Layer Grower Mash/Pellet) Makanan Ayam Penghabisan (Layer Finisher Mash/Pellet) Makanan Campuran atau Sisa Makanan Lebihan nasi.

kepala berputar dan sebagainya. kaki lemah.Sampar ” S “ Tanda-tanda Am Ayam Berpenyakit Kurang nafsu makan Monyok dan tidak aktif Pucat. Baka ayam kampung bagi ternakan komersil biasanya dari jenis kacukan baka tempatan dengan baka 12 . 2007 Ayam kampung diternak secara komersil dengan kaedah separa lepas. Tanaman.Cacar Puru ayam dan Sampar “F” Umur 6 .4 minggu . pengurusan dan persekitaran yang baik.Pelawat perlu dikawal Pencegahan adalah lebih baik dari rawatan Semua ayam perlu diberi suntikan pencegahan penyakit Ayam yang mati hendaklah ditanam atau dibakar untuk mengelakkan jangkitan kepada yang sihat.Ternakan. December 24. bersin. Sumber: Tidak diketahui Ternakan ayam kampung Mei 18. sila dapatkan nasihat daripada pegawai di Jabatan Perkhidmatan Haiwan yang berdekatan.Sampar Ayam “F” (Biasanya telah dibuat ditempat penetasan) Umur 3 .Rujukan dan Ilmu. JENIS-JENIS PENYAKIT AYAM Sampar ayam (ND) Penyakit Gumboro (IBD) Puru Salmonellosis Pasteurellosis Lain-lain Sekiranya ayam-ayam anda menunjukkan tanda-tanda penyakit. Posted by Anak Cameron at 3/22/2008 10:00:00 PM 1 comments Labels: Ayam. Kejayaan ternakan bergantung kepada baka yang berkualiti. Panduan Reactions: Monday. keluar hingus dari hidung Muka bengkak Berak cair atau berdarah Gangguan saraf seperti sayap lemah. Program Pencegahan penyakit Umur 1 hari .8 minggu . 2007 Ternakan Ayam Kampung Maklumat Pertanian . Ayam Kampung. makanan. Perikanan & Agrotourism Sekadar Info.

baka2 ini boleh didapati daripada pembekal baka tempatan. Kebiasaanya ayam dapat dipasarkan dalam jangka masa 2 bulan setengah ke 3 bulan dari tempoh ternakan. 13 .luar negara seperti australia dan UK. Harga borong ayam kampung lebih tinggi berbanding ayam pedaging biasa kerana tempoh ternakan yang lebih panjang dan permintaan yang tinggi daripada pasaran tempatan. Kaedah eraman telur diguna dalam pembiakbakaan spesies ayam ini bagi kuantiti yang besar. Kaedah ternakan lebih kurang sama dengan ayam pedaging dimana ayam diternak dalam reban terbuka hanya terdapat sedikit pembezaan itu ayam haruslah dilepas dalam tempoh masa tertentu di sekitar kawasan reban.