Incubator Ayam Kampung

Incubator Ayam Kampung

SALAH SATU MASALAH,MENGAPA ANDA PERLU ADA INKUBATOR Masalah yang sering kita hadapi ialah, apabila ayam bertelur di suatu tempat,ibu ayam suka berkongsi sarang ini salah satu contoh gambar ayam kawan saya yang tidak mempunyai inkubator:lagi satu masalah ialah pemangsa yang kerap menganggu serta merosak telur ayam..bila ia berjaya makan.pemangsa ini akan beulang-alik selagi tidak habis telur berkenaan:ini baru 2 masalah yang kita hadapi ada pelbagai lagi yang menyebabkan ternakan lambat membiak antaranya ialah ular,air hujan juga menyebabkan telur rosak kerana keasidan yang tinggi,panas yang melampau dan sejuk yang melampau.telur terlebih banyak contohnya sampai 15 biji satu sarang akan menyebabkan tidak semua berada di bawah perut ibu ayam.

TERBARU DI PASARAN alat ini adalah terbitan terbaru dari saya.jika anda berminat sila order sekarang.tempahan masih
1

com/ SALAM HORMAT. ayam jenis ini diternak oleh penduduk luar bandar secara kecil2an dimana jumlah ayam yang diternak tidak melebihi 100 ekor. Terlalu banyak perbezaan antara penternakan ayam kacuk dan ori.com Thursday. Incubator Reactions: Tuesday.blogspot.Perikanan&AgrotourismSekadar Rujukan dan Ilmu.com/?a_aid=kebunklik Posted by Anak Cameron at 6/26/2010 09:46:00 PM 0 comments Labels: Ayam Kampung. Jika tidak kenapa orang kampung begitu mudah membiakkan dan membesarkan ayam ini sehingga matang. Oleh kerana cara menternaknya yang terlalu tradisional.HARGA RM 400. Nama-nama diatas adalah panggilan kepada ayam jenis ini berikutan sekarang ini terdapat pelbagai variasi ayam kampung yang telah dikacuk untuk tujuan penambahbaikan. Iklan. InfoPertanian:Ternakan. Rupa2nya tiada panduan langsung mengenai ternakna ayam kampung jenis ini di mana2 temoat rujukan.Termostat buatan italy.citypullagro.tempahan tanpa deposit. kami menemui cara kami sendiri untuk menternak ayam kampung ori ini dan rekaan atau cara ini adalah hak eksklusif pihak kami sendiri. Butiran tentang kelas kami adalah seperti dibawah: 2 .SELAMAT MAJU JAYA KebunWarisanhttp://jutawanklik. March 16. October 8. Kelas ini mungkin adalah kelas pertama diadakan diMalaysia berikutan jenis ayam yang diternak adalah dari jenis ayam kampung biasa/melayu/malaikai/ori. Ayam ini biasanya diternak secara tradisional dan biasanya tidak mempunyai rujukan khas bagaimana penternak kampung ini melakukan tugasan mereka.siap baru bayar. pendapatan dari penternakan ini adalah sangat tidak memuaskan.Tanaman. 2010 Kelas Menternak Ayam Kampung Cara Citypull-teknologi terkini www.dibuka. 2009 Kelas Menternak Ayam Kampung Cara Citypull-teknologi terkini Pihak Citypull telah bersetuju untuk mengadakan kelas menternak ayam kampung cara Citypull yang menggunakan teknologi terkini. Kami pun memulakan pembinaan reban dan menternak 200 ekor ayam. Setelah yakin dengan pengalaman dan pengetahuan.blogspot. Reban yang dibina juga tidak sempurna sehingga wujud pepetah seperti "reban ayam" yang membawa maksud kawasan yang tidak tersusun atau sangat buruk dan tidak sesuai didiami manusia.Sumber/Dipetik:http://akubudaktol. Rujukan terdekat adalah penternakan ayam kacuk yang yg diternak diladang. Seperti yang anda tahu. Pihak kami telah memulakan penternakan ayam jenis ini sejak setahun dahuku kerana berpendapat ayam kampung ini mudah untuk diternak.

00-3.00-9.30 -kelas (pengenalan.30-2.00 -minum petang.pelaksanan) 12. penyampaian cenderahati dan bersurai.00 -rehat 2.30-5. -pihak citypull berhak untuk meminda tarikh dengan persetujuan semua peserta.pesara.contoh reban citypull dan amali 4.penduduk kampung yang mahu pendapatan sampingan Anda akan bawa pulang:nota ternakan Yuran : RM 100 Sahaja Deposit : tidak diperlukan. Tentatif: 8.30-12.Program: Kelas Menternak Ayam Kampung Asli Cara Citypullagro Tarikh : Ahad pertama setiap awal bulan Baru Lokasi : Bilik Mesyuarat Ladang Citypullagro Masa : dari 8. -peserta juga digalakkan memakai pakaian yang bersesuaian untuk memasuki ladang Sebarang maklumat atau pertanyaan anda bolehlah menghubungi terus 012-3332273(saiful) Untuk mendaftar menyertai kelas.45-4. bayaran dilakukan semasa pendaftaran kelas hubungi atau SMS butiran anda untuk pendaftaran. No telepon 3.penganggur. -mudul yang diberikan adalah tertakluk kepada hak cipta Citypull dan tak boleh diterbitkan semula -peserta dinasihatkan hadir awal ke lokasi bagi mengelakkan tercicir silibus kelas.30 sehingga 5 petang Anjuran : Citypullagro Enterprise Hari : Ahad Jumlah peserta : Maksimum 20 orang Sasaran peserta: penternak baru atau tradisional.30 .45 -sambungan kelas 3. penyerahan sijil. anda perlu menghantar Email kepada kembara9595@gmail.30 -lawatan reban Citypull(2).lawatan singkat keLadang Citypull 9.com maklumat berikut: 1. bilangan peserta *anda juga boleh memohon untuk mengadakan kelas pada hari biasa yang ditentukan anda 3 . pekerja sepenuh masa yang mahu menternak secara partime.00 -Pendaftaran & Minum Pagi 9.30-9. nama penuh serta alamat tempat tinggal 2.

blogspot. February 27. 1. Kursus. Perikanan & Agrotourism Sekadar Info.Bukan aku nak tunjuk pandai cuma berkongsi ilmu dengan mereka.Kosa makana ayam kampung.andaikan 20% tahap kematian daripada 500 ekor bermakna kita telah kerugian sebanyak rm250. 2010 Penjagaan Anak Ayam Kampung Alhamdullilah sekarang ni agak sibuk juga dengan jualan anak ayam kampung yang semakin meningkat. Dua perkara yang aku sebut diatas ini teramat penting untuk menjaminkan untung rugi perniagaan ternakan ini. Sumber/Dipetik:http://citypullshop.ternakanayamkampung.Walaupun didalam kesibukan itu.Daya hidup benih ayam kampung yang dibeli 2.dengan syarat jumlah minimum peserta adalah 4 orang. Tanaman.sempat juga aku memberikan beberapa tip untuk mereka yang membeli dari aku. Saturday.Sekiranya kita hendakkan magin yang tinggi maka kena ambil berat dua perkara tersebut.. Pilih tarikh yang sesuai dengan anda dan call kami.Ternakan.Tambahan pula aku nak mereka berjaya menternak sehingga dapat pulangan yang berbaloi. at 12:03 PM Maklumat Pertanian .sekiranya perhatian diberikan mungkin kita dapat mengurangkan kadar kematian daripada 20% kepada 5%.com/2009/10/kelas-menternak-ayam-kampungcara. March 13.Didalam skop ternakan ini terdapat 2 perkara yang memainkan peranan penting.Rujukan dan Ilmu. 1.com/ Jualan Ayam Kampung @ Ayam Belanda juga ada dijual. Panduan Penternakan Reactions: Saturday. Posted by jaringan penternak ayam kampung.blogspot. Ayam Kampung.Disini aku berikan contoh yang mudah sekiranya perhatian tidak diberikan pada perkara tersebut.lihat contoh dibawah 4 .html Posted by Anak Cameron at 3/16/2010 04:04:00 PM 0 comments Labels: Ayam.Kadang kadang aku follow up semula selepas 2 minggu pembelian untuk melihat sejauh mana perkembangan ternakan mereka. 2010 Penjagaan Anak Ayam Kampung ARTIKEL/JOURNAL YG SANGAT MENARIK OLEH WAA RAMLI LAWATILAH BLOG BELIAU:http://www.Sekiranya tahap kematian anak ayam diparas tinggi ..

Persediaan yang rapi perlu dititik beratkan.Di peringkat persediaan ini juga amat penting untuk memastikan kadar kematian yang rendah.(ini yang Lebih penting) Sekiranya Senario 1 dapat dikurangkan seperti senario 2 maka kita mempunyai lebihan ayam dewasa sebanyak 75 ekor.Kematian Senario 1 500 x 20% = 100 ekor 100 x rm2.Size reban ayam ini atau brooder harus le mengikut 5 .ini sekiranya 20% .4 kg Jumlah berat ayam keseluruhan 560kg Jualan 560 x rm10 = rm5600 Senario 2 Jualan Ayam Dewasa yang Hidup 475 ekor Harga Jualan Sekilo RM 10 Berat Purata 1.kita dapat mengurangkan sebanyak kerugian sebanyak rm187.Persediaan yang perlu dilakukan adalah seperti beri ikut.senario 2 RM 5600 .APAKAH PERHATIAN YANG PERLU KITA MENGAMBIL BERAT UNTUK MENGURANGKAN KADAR KEMATIAN DAN MENINGKATKAN MAGIAN PERNIAGAAN INI.50 Dari Senario diatas tahap kerugian adalah amat ketara tetapi sekiranya diberikan perhatian.50 = rm250 Senario 2 sekiranya kadar kematian 5% 500 ekor x 5%=25 ekor 25 ekor x rm2.RM 6650 = RM1050 Dari contoh diatas kita dapat lihat sekiranya perhatian tidak diberikan kepada anak2 ayam tersebut kerugian jualan yang ditanggung oleh penternak sebanyak RM1050 semusim.Lihat Senario dibawah: Senario 1 Jualan Ayam dewasa yang hidup 400 ekor Harga jualan Sekilo (andaian) RM 10 sekilo Berat purata ayam 1..50.Persediaan sebelum ketibaan anak ayam kampung.Ini kita lihat dari segi kerugian kos.50=rm62..4kg Jumlah berat keseluruhan 665 kg Jualan 665 kg x rm10 = RM 6650 senario 1 .Bagimana pulak dari segi kerugian Jualan. 1.BAGAIMANA SEKIRANYA KADAR KEMATIAN MELEBIHI 20%. i)Perkara yang penting dan harus diberikan keutaman sebelum ketibaan anak ayam kampung adalah reban anak ayam asuhan atau brooder.

Ditahap minggu pertama hingga ke sebulan lampu hendaklah dipasang 24 jam.keluasan brooder yang aku buat adalah 12x3. iv)Reban ayam/brooder yang telah siap dibina hendaklah dibasuh dahulu supaya hilang bau kayu..Ini bagi mengelakan berlaku anak ayam mati disebabkan tertindih antara satu sama lain.quntity anak ayam yang bakal dimuatkan.Tetapi sekiranya watt mentol yang digunakan terlalu besar boleh menyebabkan anak ayam ini mati kepanasan.Anak ayam ini diberikan makan sehari 2 kali. Diatas adalah sedikit tip yang saya berkongsi dengan anda semua untuk persediaan anak ayam sebelum sampai. ii)Selain dari size reban haba juga menjadi salah 1 faktor yang perlu diambilberat.Ini boleh meyebabkan anak ayam anda bantut pembesaranya.Bekas minum hendaklah disiapkan.6 mentol digunakan untuk memberikan kepanasan kepada anak2 ayam.didalam reban itu pulak saya bahagikan kepada 5 bahagian dimana setiap 1 bahagian untuk 100 ekor anak ayam sahaja.Dan juga pasti makan anak ayam telah disiapkan.ia tidak dapat membantu anak ayam untutk memanaskan badan mereka ketika malam atau pun dimusim hujan.jarak diantara 1 lampu ke 1 lampu adalah didalam 2 kaki. iii)Bekas makan ayam janganlah dipandang sebagai remeh.Sekiranya untuk Induk atau ayam dewasa adalah 1 kaki persegi untuk setiap seekor.Seandainya anda memberikan bekas makanan yang tidak cukup besar dengan quntity anak ayam 500 ekor.Ini bagi menjaminkan anak2 ayam ini mendapat kepanasan yang secukupnya.Kebanyakan ilmu yang terdapat didalam intenet ini tidak diberitau size untuk anak ayam ini.Ini adlah dari pengalaman saya sendiri dimana untuk 500 ekor anak ayam.Ini boleh menyebabkan anda kerugian besar.Keluasaan ini cukup untuk memuatkan 500 ekor anak ayam..untuk projek diKuala lumpur. 1)Apabila anak ayam kampung anda telah sampai hendaklah disegerakan masuk kedalam reban anak ayam/brooder.Sebaiknya spray dengan EM.Sumber haba yang kebiasaan dibekalkan untuk memanaskan anak ayam ialah lampu mentol.Sambung nak gi Ulu langat tengok tanah.Jadi anak2 ayam ini memerlukan haba yang secukupnya.Diwaktu hujan angin agak sejuk sedikit.Makan anak ayam yang saya berikan adalah 201c Gold Coin.Ini bagi 6 .Disini saya berkongsi dengan anda persediaan yang perlu ketika ketibaan anak ayam kampung...Ia bagi mengelakkan bacteria yang terdapat didalam reban ayam tersebut hilang dan tidak berbau...ia tidak dpt memberikan suhu yang diperlukan..Jadi pastikan haba yang secukupnye diberikan pada anak2 ayam anda.nak sewa disana.Tengahari tadi.Pastikan air tersebut di campur dengan ubat anti stress.Apa yang saya amalkan adalah.Sekiranaya dimusim hujan watt lampu ini hendaklah ditukar ke 15 watt.Sapa2 yg ada tanah untuk disewa sekitar Selangor boleh hello saya.Anak anak ayam ini mempunyai bulu2 yang halus.Ubat anti stress itu bertujuan untuk mengurangkan stress kerana perjalanan yang jauh dan memenatkan.DIdalam reban anak/brooder saya gunakan 5 bekas air yang besar bagi memastikan kesemua anak ayam boleh mendapat minuman yang secukupnya dan saya gunakan tray atau dulang segi empat tepat untuk makanan ayam.Jagan tunggu anak ayam sampai dulu baru nak buat reban dan sebagainya.tapi ia amat bagus dan berquality untuk pembesaran anak2 ayam ini.ntuk keluasan 12x3 saya gunakan cuma mentol 5 watt.Brand ini agak mahal.Ia itu sebelah pagi dan petang.tq Seperti yang saya janjikan.tetapi untuk anak ayam tidak diketaui.Dibawah ini akan saya kongsi bersama2 perkara yang penting apabila ketibaan anak2 ayam ini.bagaimana dapat anda pastikan kesemua anak ayam itu dapat makanan dan minuman.Jadi lampu yang dipasang dapat membantu memberikan kepanasan kepada anak2 ayam ini.Sekiranya masih kekal kepada 5 watt.Anak ayam yang masih baru memerlukan haba untuk memanaskan badan mereka.

Perikanan & Agrotourism Sekadar Info.Kerugian mencecah hampir RM650.Kekurangan Haba akan menyebabkan anak ayam ini berkumpul diantara satu sama lain. Ayam Kampung Reactions: Monday.50.Pengeluaran juga akan bertambah dengan kadar kematian yang kurang.Ketika dimusim hujan pastikan tiada kebocoran yang boleh air hujan masuk kedalam reban anda. at 9:03 PM Posted by Waa Ramli Maklumat Pertanian .MENLANGKAH KEARAH MEMBEKAL MAKANAN HALAL.Rujukan dan Ilmu.Sebaiknya ambil suhu brooder setiap masa. 3)Ketika anak ayam berumur bawah 1 bulan lampu hendaklah dipasang 24 jam sehari.Seperti yang saya nytakan di peringkat persediakan sebelum tiba anak ayam.00. Ayam. PERTANIAH ADALAH PERNIAGAAN.Ini bagi mengelakkan anak ayam dari pada terkena penyakit.memastikan anak ayam mendapat makanan yang secukupnya.Sekiranya anak ayam anda mempunyai luka dibadan atau kekurangan bulu. 2)Reban ayam / brooder pastikan tiada lubang yang boleh menyebabkan angin sejuk masuk. 2009 BLOG MENARIK:Usahawan Ternakan Unggas dan Ruminan 7 .com/ Posted by Anak Cameron at 3/13/2010 01:59:00 AM 0 comments Labels: Artikel Pertanian. Sumber/Dipetik:http://www. Tanaman. October 26.waktu tu kiranya hujan lebat juga entah masa bila agaknya bumbung brooder saya tu ada kebocoran.pada masa tu anak ayam saya beli dengan harga rm2.Anak ayam yang sihat akan memberikan berat dan tumbesar yang stabil.Dan juga jangan lah kita lupa memohon doa dari Allah swt untuk melindugi ternakan kita dari segala bencana dan khianat.Saya doakan anda berjaya didalam ternakan ini.Amalkan themormeter sentiasa ada didalam brooder kalu gunakan yang digital lagi baik.Cabaran yang saya hadapi pada mula2 menternak.Dengan rasa sedihnya esokkan hari mati anak ayam 260 ekor. Makan yang terbaik ketika anak adalah Gold Coin 201M dan apabila umur meningkat 1 minggu berikan 201C.blogspot.Pesanan saya pada rakan ternak. 4)Reban anak ayam/brooder hendaklah sentiasa dibersihkan.Disaat umur bawah 2 minggu ini adalah waktu yang paling critical.Ternakan.Ketika ini macam macam cabaran yanag akan datang sekiranya kita tidak menjaga anak ayam ini dengan teliti.Selain dari itu EM juga boleh meningkatkan FCR anda.Angin sejuk boleh mengurangkan haba didalam reban tersebut dan juga akan menyebabkan kematian.ini bermakna anka ayam anda tidak cukup makanan.Tahi ayam mempunyai gas Ammonia yang boleh menyebabkan kematian.ternakanayamkampung.Anak ayam ini akan kurang stress dan akan lebih sihat.Pastikan reban anak ayam /brooder anda tidak bocor. Semoga semua penternak atau bakal penternak yang membaca blog saya ini mendapat serba sedikit ilmu dari Blog ini.Suhu yang terbaik untuk brooder adalah sekitar 37c ketika umur bawah 1 minggu dan menurun 1 c setiap minggu.Menggunakan EM boleh mengurangkan bau busuk dan mengelakkan lalat.

pasar-pasar hari dan dari pembekal-pembekal dengan harapan bahawa ayam itu akan membesar macam ayam kampung asli yang biasa dipelihara di kampung-kampung. Terpulang kepada motif kita menternak: untuk jual daging atau jual telur atau kedua-duanya. ingat pesanan ini. Usahawan Ternakan Unggas dan Ruminan Batu 13.com/ UTK MAKLUMAT BERGAMBAR. Prestasi pertumbuhannya amat cepat dan dianggap lebih baik berbanding ayam kampong asli yang terdapat di kampong-kampong. Jangan beli anak-anak ayam yang dijual di pasar-pasar. Bila dah besar depa tengok awat ayam depa tak macam ayam kampung ori tu. Jitra. kualiti anak ayam bukan di tentukan oleh nombor kod seperti SASSO 154 atau KH B1 atau lain-lain yang berbentuk nombor tetapi kualitinya anda yang menentukan setelah anda menternak hingga boleh dijual. Jalan Sintok. melompat dan terbang melebihi lima kaki tinggi. 06010 Changlun. kedua-duanya mempunyai kelebihan tersendiri. analisis perkara berikut ini. Mereka beli anak ayam kampung kat kedai-kedai pets. Ciri-ciri menarik yang terdapat pada ayam kampong kacuk ialah warna kulit dan warna kakinya kuning. 8 . Kepada bakal penternak atau para penternak yang mencari ciri-ciri terbaik seekor ayam. Rata-rata ayam kampong kacuk mempunyai balong tunggal dan tidak pandai bergaduh. Ingat juga pesanan kedua ini. 2009 • Leave a Comment Penternak sering keliru. PENUH INFORMASI. Rupa dan bentuk badannya juga mirip ayam kampong asli. jangan sekali-kali membeli anak ayam yang paruh siap dipotong (paruh atas lebih pendek). ayam kampung ori ayam kampung kacukan Saya memetik artikel dari ANGSADARIA yang menyatakan: Terdapat lebih sepuluh pengeluar ayam kampung kacuk yang aktif mengeluarkan anak-anak ayam berkualiti di semenanjung ketika ini. Sebenarnya sama ada ori atau kacukan. Ayam kampong kacuk merupakan yang paling banyak diternak kerana kadar tumbesarannya amat cepat iaitu 75 hari hingga 90 hari berbanding ayam kampong asli 6 hingga 7 bulan! Ayam kampong kacuk dihasilkan daripada pembiakan yang terancang.SILA LAWATI BLOG http://shawnagrofarm.wordpress. Kedah (0194702839) Ayam Kampung : Ori vs Kacukan•October 22.

. 2008 PANDUAN MEMELIHARA AYAM KAMPONG SECARA KECILAN 9 .. Terpaksa juga belikan makanan untuk depa walau sekadar temukut atau cari sisa makanan free kat restoran2 atau kantin2. kalau saya. March 22. Nanti mesti depa bising sebab lapar.Rujukan dan Ilmu. sam-sam Maklumat Pertanian .com/ Posted by Anak Cameron at 10/26/2009 01:00:00 PM 0 comments Labels: Ayam.. Kalau nak ternak untuk jual daging. Tapi. Tiap-tiap hari pengeluaran telur memberangsangkan dan tauke restoran cina dah siap booking lagi. kalau bela yang ori kena tunggu 6-7 bulan.5 kg ). jadikan yang kacukan sebagai induk betina dan cari pejantan dari baka sabung. Kalau bela ayam kampung ori semata-mata nak jual daging saya rasa tak banyak mana yang boleh kecuali kalau biar dia cari makan sendiri. baik pilih yang kacukan sebab lebih berat ( 2 – 3 bulan : >1.wordpress. Ada penternak yang saya jumpa boleh menjual telur ayam dari ayam kacukan dengan harga sebiji 45 sen. Terpulanglah pada kita nak pilih yang mana.last-last jual semua ayam dan tak nak bela dah. dua-dua saya pilih sebab saya nak jual daging ayam kampung kacukan dan ayam kampung ori saya jual telur dan tetaskan anak. Panduan Penternakan Reactions: Saturday. Ramai penternak give up sebab kes nak bagi makan ni la….cacing-cacing. semua ulatulat. yang penting ialah telur.rumput-rumput dan lain-lain makanan semulajadi yang ada kat sekitar ladang pun tak cukup jugak. itu pun lebih ringan kecuali kalau guna baka sabung atau baka komersial seperti KH B1 (Super Kedah). Tanaman.Ternakan. AYAM BELANDA.* Kadar kematiannya kurang 5% * Kaki dan kulit warna kuning * Paruh tidak dipotong * Tumbesarannya sekata * Dagingnya pejal dan rasanya sedap. Perikanan & Agrotourism Sekadar Info. Sapa yang rugi? Sebagai alternatif yang terbaik. Posted in Penternakan Ayam Kampung Tags: asli. Sumber/Dipetik:http://shawnagrofarm. Dia cuma bela kurang lebih 100 ekor induk dan 10 ekor pejantan. kalau dah beratus-ratus ekor. kacuk. ori. Ramai yang berjaya dengan cara ni. Ayam Kampung. Mesti hasilnya memuaskan.

Ayam Selasih. Jika 20 ekor ayam. Adalah sukar untuk menghuraikan jenis-jenis ayam kampong dari sifat-sifat fizikalnya. Ibu boleh mengawal anak-anaknya dari cuaca sejuk dan gangguan musuh. Generasi pertama ayam atau nama saintifiknya Gallus domesticus adalah dari keturunan ayam hutan merah (Gallus gallus) . dawai mata punai atau pukat gunakan peralatan makan/minum yang murah. Boleh dibuat menggunakan ” Sistem Lantai Atas ” atau ” Sistem Lantai Bawah . ayam Katik atau Ayam Jepun dan bermacam-macam lagi gelaran mengikut tempat dan loghat. Perbezaan ketara adalah dari saiz badan juga menjadikan ayam kampong mempunyai ciri-ciri keunikannya tersendiri. TUJUAN MEMELIHARA AYAM KAMPONG Adalah untuk menggalakkan penternak kecil memelihara ayam kampong. reban seluas 4 kaki x 5 kaki memadai. Sumber/Dipetik: Sumber Informasi Usahawan Tani PANDUAN MEMELIHARA AYAM KAMPONG SECARA KECILAN PENDAHULUAN Aktiviti penternakan ayam kampong telah ujud zaman berzaman sejak datuk nenek kita dahulu. Ayam Laga atau Sabung.Rujukan dan Ilmu. kayu sayung. Dengan ketiadaan sistem kacukan yang dirancang dan terkawal maka terhasillah berbagai-bagai ayam kampong yang dapat kita lihat hari ini . buluh . keluasan lantai ialah 20 ekor kaki persegi. Perikanan & Agrotourism Sekadar Info. Dengan kemasukan pedagang-pedagang dari Negeri China lahirlah generasi kedua ayam kampong iaitu kacukan diantara ayam kampong generasi pertama dengan ayam kampong Canton dari Negeri China. Maka lahirlah berbagai gelaran ayam kampong seperti Ayam Botak. KEISTIMEWAAN AYAM KAMPONG Boleh dibiakkan sepanjang tahun Boleh dipelihara secara bebas pada waktu siang Sisa makanan rumah boleh diberikan tanpa had Ibu dapat menetaskan telur dengan sendirinya. Telur dan daging untuk makanan keluarga Telur boleh ditetaskan untuk pembiakan Andai berlebihan boleh dijual untuk menambah pendapatan. Generasi ketiga ayam kampong adalah terhasil dari kacukan beberapa baka asli dari luar negeri yang dibawa oleh penjajah Eropah dengan generasi kedua ayam kampong. melalui aktiviti ini negara dapat mengimport bahan-bahan makanan ayam disamping meningkatkan pengeluaran bahan-bahan makanan ayam tempatan. Ayam Bulu Balik. Ayam Janggut. Ayam Togel. SISTEM PERUMAHAN Reban diperlukan untuk melindungi daripada cuaca buruk dan gangguan musuh. kayu hutan. 1 ekor ayam memerlukan 1 kaki persegi.Maklumat Pertanian . Tanaman. 10 . Disamping itu.Ternakan.

hampas kelapa. beras hancur.22 minggu) Pastikan anak ayam mendapat suntikan pencegahan penyakit Boleh dilepaskan pada siang hari Makanan campuran atau lebihan sisa makan boleh diberi Sediakan sarang bertelur Elakkan mengganggu ibu yang sedang mengeram PEMBIAKAN Melibatkan perkahwinan secara tabie/asli 1 ekor ayam jantan untuk 10 ekor ayam betina Dipelihara di dalam reban dengan penyediaan sarang bertelur Tempat yang sunyi.4 minggu) Pastikan anak ayam mendapatkan suntikan pencegahan penyakit Beri makanan bermutu dan minuman secukupnya Pastikan ada lampu untuk memberi kepanasan sehingga umur 2 minggu Peringkat membesar hingga bertelur (4 minggu . isi kelapa Dedak.PEMAKANAN AYAM Terdapat dua (2) jenis makanan iaitu:Makanan komersil/dagangan Makanan Ayam Permulaan (Layer Starter Mash) Makanan Ayam Membesar (Layer Grower Mash/Pellet) Makanan Ayam Penghabisan (Layer Finisher Mash/Pellet) Makanan Campuran atau Sisa Makanan Lebihan nasi. KAWALAN DAN PENCEGAHAN PENYAKIT Penyakit ayam boleh disebabkan oleh:Warisan Pemakanan Pengurusan Persekitaran Jangkitan Langkah-langkah Pencegahan Penyakit Reban sentiasa bersih Anak ayam bebas dari penyakit Jauh dari ternakan dan haiwan lain 11 . padi.kering dan bebas dari gangguan Kebiasaan boleh mengeram sehingga 15 biji telur dalam jangkamasa 21 hari. ubi kayu/keledek Ikan baja dan lain-lain PENGURUSAN Pengurusan anak (1 hari .

Cacar Puru ayam dan Sampar “F” Umur 6 .Ternakan. Baka ayam kampung bagi ternakan komersil biasanya dari jenis kacukan baka tempatan dengan baka 12 .4 minggu . Perikanan & Agrotourism Sekadar Info. Ayam Kampung. keluar hingus dari hidung Muka bengkak Berak cair atau berdarah Gangguan saraf seperti sayap lemah.Sampar ” S “ Tanda-tanda Am Ayam Berpenyakit Kurang nafsu makan Monyok dan tidak aktif Pucat.Rujukan dan Ilmu. Kejayaan ternakan bergantung kepada baka yang berkualiti. Tanaman. Posted by Anak Cameron at 3/22/2008 10:00:00 PM 1 comments Labels: Ayam. sila dapatkan nasihat daripada pegawai di Jabatan Perkhidmatan Haiwan yang berdekatan.Pelawat perlu dikawal Pencegahan adalah lebih baik dari rawatan Semua ayam perlu diberi suntikan pencegahan penyakit Ayam yang mati hendaklah ditanam atau dibakar untuk mengelakkan jangkitan kepada yang sihat. kepala berputar dan sebagainya. kaki lemah. makanan. December 24. 2007 Ternakan Ayam Kampung Maklumat Pertanian .Sampar Ayam “F” (Biasanya telah dibuat ditempat penetasan) Umur 3 . 2007 Ayam kampung diternak secara komersil dengan kaedah separa lepas. Panduan Reactions: Monday.8 minggu . pengurusan dan persekitaran yang baik. Program Pencegahan penyakit Umur 1 hari . JENIS-JENIS PENYAKIT AYAM Sampar ayam (ND) Penyakit Gumboro (IBD) Puru Salmonellosis Pasteurellosis Lain-lain Sekiranya ayam-ayam anda menunjukkan tanda-tanda penyakit. Sumber: Tidak diketahui Ternakan ayam kampung Mei 18. bersin.

Kebiasaanya ayam dapat dipasarkan dalam jangka masa 2 bulan setengah ke 3 bulan dari tempoh ternakan. Kaedah eraman telur diguna dalam pembiakbakaan spesies ayam ini bagi kuantiti yang besar.luar negara seperti australia dan UK. 13 . baka2 ini boleh didapati daripada pembekal baka tempatan. Harga borong ayam kampung lebih tinggi berbanding ayam pedaging biasa kerana tempoh ternakan yang lebih panjang dan permintaan yang tinggi daripada pasaran tempatan. Kaedah ternakan lebih kurang sama dengan ayam pedaging dimana ayam diternak dalam reban terbuka hanya terdapat sedikit pembezaan itu ayam haruslah dilepas dalam tempoh masa tertentu di sekitar kawasan reban.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful