Incubator Ayam Kampung

SALAH SATU MASALAH,MENGAPA ANDA PERLU ADA INKUBATOR Masalah yang sering kita hadapi ialah, apabila ayam bertelur di suatu tempat,ibu ayam suka berkongsi sarang ini salah satu contoh gambar ayam kawan saya yang tidak mempunyai inkubator:lagi satu masalah ialah pemangsa yang kerap menganggu serta merosak telur ayam..bila ia berjaya makan.pemangsa ini akan beulang-alik selagi tidak habis telur berkenaan:ini baru 2 masalah yang kita hadapi ada pelbagai lagi yang menyebabkan ternakan lambat membiak antaranya ialah ular,air hujan juga menyebabkan telur rosak kerana keasidan yang tinggi,panas yang melampau dan sejuk yang melampau.telur terlebih banyak contohnya sampai 15 biji satu sarang akan menyebabkan tidak semua berada di bawah perut ibu ayam.

TERBARU DI PASARAN alat ini adalah terbitan terbaru dari saya.jika anda berminat sila order sekarang.tempahan masih
1

com/ SALAM HORMAT. Rujukan terdekat adalah penternakan ayam kacuk yang yg diternak diladang.com/?a_aid=kebunklik Posted by Anak Cameron at 6/26/2010 09:46:00 PM 0 comments Labels: Ayam Kampung. October 8.Perikanan&AgrotourismSekadar Rujukan dan Ilmu.citypullagro. Ayam ini biasanya diternak secara tradisional dan biasanya tidak mempunyai rujukan khas bagaimana penternak kampung ini melakukan tugasan mereka. kami menemui cara kami sendiri untuk menternak ayam kampung ori ini dan rekaan atau cara ini adalah hak eksklusif pihak kami sendiri. Iklan. Reban yang dibina juga tidak sempurna sehingga wujud pepetah seperti "reban ayam" yang membawa maksud kawasan yang tidak tersusun atau sangat buruk dan tidak sesuai didiami manusia. Kami pun memulakan pembinaan reban dan menternak 200 ekor ayam.Tanaman.siap baru bayar. Oleh kerana cara menternaknya yang terlalu tradisional. Setelah yakin dengan pengalaman dan pengetahuan. Butiran tentang kelas kami adalah seperti dibawah: 2 .com Thursday.blogspot.blogspot. 2009 Kelas Menternak Ayam Kampung Cara Citypull-teknologi terkini Pihak Citypull telah bersetuju untuk mengadakan kelas menternak ayam kampung cara Citypull yang menggunakan teknologi terkini. InfoPertanian:Ternakan. Seperti yang anda tahu. Jika tidak kenapa orang kampung begitu mudah membiakkan dan membesarkan ayam ini sehingga matang. ayam jenis ini diternak oleh penduduk luar bandar secara kecil2an dimana jumlah ayam yang diternak tidak melebihi 100 ekor. 2010 Kelas Menternak Ayam Kampung Cara Citypull-teknologi terkini www.SELAMAT MAJU JAYA KebunWarisanhttp://jutawanklik. March 16. Terlalu banyak perbezaan antara penternakan ayam kacuk dan ori.Sumber/Dipetik:http://akubudaktol. Kelas ini mungkin adalah kelas pertama diadakan diMalaysia berikutan jenis ayam yang diternak adalah dari jenis ayam kampung biasa/melayu/malaikai/ori.tempahan tanpa deposit. Rupa2nya tiada panduan langsung mengenai ternakna ayam kampung jenis ini di mana2 temoat rujukan. pendapatan dari penternakan ini adalah sangat tidak memuaskan. Nama-nama diatas adalah panggilan kepada ayam jenis ini berikutan sekarang ini terdapat pelbagai variasi ayam kampung yang telah dikacuk untuk tujuan penambahbaikan.Termostat buatan italy.dibuka. Incubator Reactions: Tuesday.HARGA RM 400. Pihak kami telah memulakan penternakan ayam jenis ini sejak setahun dahuku kerana berpendapat ayam kampung ini mudah untuk diternak.

contoh reban citypull dan amali 4.30-12.30 -lawatan reban Citypull(2).30 . Tentatif: 8.00 -minum petang. nama penuh serta alamat tempat tinggal 2.45-4. -mudul yang diberikan adalah tertakluk kepada hak cipta Citypull dan tak boleh diterbitkan semula -peserta dinasihatkan hadir awal ke lokasi bagi mengelakkan tercicir silibus kelas.00 -rehat 2.pesara.30-2. penyampaian cenderahati dan bersurai.30 -kelas (pengenalan.30-5.00-3. -pihak citypull berhak untuk meminda tarikh dengan persetujuan semua peserta. pekerja sepenuh masa yang mahu menternak secara partime.30 sehingga 5 petang Anjuran : Citypullagro Enterprise Hari : Ahad Jumlah peserta : Maksimum 20 orang Sasaran peserta: penternak baru atau tradisional. penyerahan sijil. anda perlu menghantar Email kepada kembara9595@gmail.com maklumat berikut: 1. -peserta juga digalakkan memakai pakaian yang bersesuaian untuk memasuki ladang Sebarang maklumat atau pertanyaan anda bolehlah menghubungi terus 012-3332273(saiful) Untuk mendaftar menyertai kelas.penganggur.Program: Kelas Menternak Ayam Kampung Asli Cara Citypullagro Tarikh : Ahad pertama setiap awal bulan Baru Lokasi : Bilik Mesyuarat Ladang Citypullagro Masa : dari 8. No telepon 3.penduduk kampung yang mahu pendapatan sampingan Anda akan bawa pulang:nota ternakan Yuran : RM 100 Sahaja Deposit : tidak diperlukan.45 -sambungan kelas 3.00 -Pendaftaran & Minum Pagi 9.00-9.30-9. bayaran dilakukan semasa pendaftaran kelas hubungi atau SMS butiran anda untuk pendaftaran.lawatan singkat keLadang Citypull 9.pelaksanan) 12. bilangan peserta *anda juga boleh memohon untuk mengadakan kelas pada hari biasa yang ditentukan anda 3 .

Kosa makana ayam kampung.Disini aku berikan contoh yang mudah sekiranya perhatian tidak diberikan pada perkara tersebut. Perikanan & Agrotourism Sekadar Info.lihat contoh dibawah 4 ..sekiranya perhatian diberikan mungkin kita dapat mengurangkan kadar kematian daripada 20% kepada 5%.com/ Jualan Ayam Kampung @ Ayam Belanda juga ada dijual.com/2009/10/kelas-menternak-ayam-kampungcara.sempat juga aku memberikan beberapa tip untuk mereka yang membeli dari aku.Walaupun didalam kesibukan itu.Daya hidup benih ayam kampung yang dibeli 2.Ternakan. at 12:03 PM Maklumat Pertanian .andaikan 20% tahap kematian daripada 500 ekor bermakna kita telah kerugian sebanyak rm250.ternakanayamkampung.blogspot. Pilih tarikh yang sesuai dengan anda dan call kami. February 27. Saturday. Tanaman.Bukan aku nak tunjuk pandai cuma berkongsi ilmu dengan mereka.Sekiranya kita hendakkan magin yang tinggi maka kena ambil berat dua perkara tersebut.Didalam skop ternakan ini terdapat 2 perkara yang memainkan peranan penting.dengan syarat jumlah minimum peserta adalah 4 orang. Kursus. March 13. 1. 1.Tambahan pula aku nak mereka berjaya menternak sehingga dapat pulangan yang berbaloi.Sekiranya tahap kematian anak ayam diparas tinggi .blogspot. Sumber/Dipetik:http://citypullshop.html Posted by Anak Cameron at 3/16/2010 04:04:00 PM 0 comments Labels: Ayam. 2010 Penjagaan Anak Ayam Kampung ARTIKEL/JOURNAL YG SANGAT MENARIK OLEH WAA RAMLI LAWATILAH BLOG BELIAU:http://www. Panduan Penternakan Reactions: Saturday. 2010 Penjagaan Anak Ayam Kampung Alhamdullilah sekarang ni agak sibuk juga dengan jualan anak ayam kampung yang semakin meningkat. Ayam Kampung..Rujukan dan Ilmu. Posted by jaringan penternak ayam kampung.Kadang kadang aku follow up semula selepas 2 minggu pembelian untuk melihat sejauh mana perkembangan ternakan mereka. Dua perkara yang aku sebut diatas ini teramat penting untuk menjaminkan untung rugi perniagaan ternakan ini.

BAGAIMANA SEKIRANYA KADAR KEMATIAN MELEBIHI 20%.Lihat Senario dibawah: Senario 1 Jualan Ayam dewasa yang hidup 400 ekor Harga jualan Sekilo (andaian) RM 10 sekilo Berat purata ayam 1.RM 6650 = RM1050 Dari contoh diatas kita dapat lihat sekiranya perhatian tidak diberikan kepada anak2 ayam tersebut kerugian jualan yang ditanggung oleh penternak sebanyak RM1050 semusim.Bagimana pulak dari segi kerugian Jualan.senario 2 RM 5600 .Kematian Senario 1 500 x 20% = 100 ekor 100 x rm2. Persediaan yang rapi perlu dititik beratkan.Ini kita lihat dari segi kerugian kos.kita dapat mengurangkan sebanyak kerugian sebanyak rm187.Persediaan sebelum ketibaan anak ayam kampung.50 = rm250 Senario 2 sekiranya kadar kematian 5% 500 ekor x 5%=25 ekor 25 ekor x rm2.APAKAH PERHATIAN YANG PERLU KITA MENGAMBIL BERAT UNTUK MENGURANGKAN KADAR KEMATIAN DAN MENINGKATKAN MAGIAN PERNIAGAAN INI..50=rm62.4kg Jumlah berat keseluruhan 665 kg Jualan 665 kg x rm10 = RM 6650 senario 1 .(ini yang Lebih penting) Sekiranya Senario 1 dapat dikurangkan seperti senario 2 maka kita mempunyai lebihan ayam dewasa sebanyak 75 ekor.4 kg Jumlah berat ayam keseluruhan 560kg Jualan 560 x rm10 = rm5600 Senario 2 Jualan Ayam Dewasa yang Hidup 475 ekor Harga Jualan Sekilo RM 10 Berat Purata 1. 1.Persediaan yang perlu dilakukan adalah seperti beri ikut..50.50 Dari Senario diatas tahap kerugian adalah amat ketara tetapi sekiranya diberikan perhatian.Di peringkat persediaan ini juga amat penting untuk memastikan kadar kematian yang rendah.Size reban ayam ini atau brooder harus le mengikut 5 .ini sekiranya 20% . i)Perkara yang penting dan harus diberikan keutaman sebelum ketibaan anak ayam kampung adalah reban anak ayam asuhan atau brooder.

ii)Selain dari size reban haba juga menjadi salah 1 faktor yang perlu diambilberat. iv)Reban ayam/brooder yang telah siap dibina hendaklah dibasuh dahulu supaya hilang bau kayu.Sekiranya untuk Induk atau ayam dewasa adalah 1 kaki persegi untuk setiap seekor.Jadi anak2 ayam ini memerlukan haba yang secukupnya.Makan anak ayam yang saya berikan adalah 201c Gold Coin.Ini boleh menyebabkan anda kerugian besar.tetapi untuk anak ayam tidak diketaui.ia tidak dapat membantu anak ayam untutk memanaskan badan mereka ketika malam atau pun dimusim hujan.Sekiranaya dimusim hujan watt lampu ini hendaklah ditukar ke 15 watt.Jadi pastikan haba yang secukupnye diberikan pada anak2 ayam anda.Jagan tunggu anak ayam sampai dulu baru nak buat reban dan sebagainya.Ini bagi mengelakan berlaku anak ayam mati disebabkan tertindih antara satu sama lain.Sambung nak gi Ulu langat tengok tanah.Ini bagi menjaminkan anak2 ayam ini mendapat kepanasan yang secukupnya.Ditahap minggu pertama hingga ke sebulan lampu hendaklah dipasang 24 jam. 1)Apabila anak ayam kampung anda telah sampai hendaklah disegerakan masuk kedalam reban anak ayam/brooder..Brand ini agak mahal..Dibawah ini akan saya kongsi bersama2 perkara yang penting apabila ketibaan anak2 ayam ini.Ini boleh meyebabkan anak ayam anda bantut pembesaranya.Sumber haba yang kebiasaan dibekalkan untuk memanaskan anak ayam ialah lampu mentol.didalam reban itu pulak saya bahagikan kepada 5 bahagian dimana setiap 1 bahagian untuk 100 ekor anak ayam sahaja.Ia bagi mengelakkan bacteria yang terdapat didalam reban ayam tersebut hilang dan tidak berbau..Anak anak ayam ini mempunyai bulu2 yang halus.DIdalam reban anak/brooder saya gunakan 5 bekas air yang besar bagi memastikan kesemua anak ayam boleh mendapat minuman yang secukupnya dan saya gunakan tray atau dulang segi empat tepat untuk makanan ayam.Anak ayam ini diberikan makan sehari 2 kali.bagaimana dapat anda pastikan kesemua anak ayam itu dapat makanan dan minuman.Ini bagi 6 .Apa yang saya amalkan adalah.Keluasaan ini cukup untuk memuatkan 500 ekor anak ayam.Disini saya berkongsi dengan anda persediaan yang perlu ketika ketibaan anak ayam kampung.jarak diantara 1 lampu ke 1 lampu adalah didalam 2 kaki.Kebanyakan ilmu yang terdapat didalam intenet ini tidak diberitau size untuk anak ayam ini.quntity anak ayam yang bakal dimuatkan.tq Seperti yang saya janjikan.Diwaktu hujan angin agak sejuk sedikit.Tengahari tadi.nak sewa disana.Sapa2 yg ada tanah untuk disewa sekitar Selangor boleh hello saya.Dan juga pasti makan anak ayam telah disiapkan.ia tidak dpt memberikan suhu yang diperlukan.6 mentol digunakan untuk memberikan kepanasan kepada anak2 ayam.Tetapi sekiranya watt mentol yang digunakan terlalu besar boleh menyebabkan anak ayam ini mati kepanasan. Diatas adalah sedikit tip yang saya berkongsi dengan anda semua untuk persediaan anak ayam sebelum sampai.Anak ayam yang masih baru memerlukan haba untuk memanaskan badan mereka.keluasan brooder yang aku buat adalah 12x3..Ini adlah dari pengalaman saya sendiri dimana untuk 500 ekor anak ayam..ntuk keluasan 12x3 saya gunakan cuma mentol 5 watt.untuk projek diKuala lumpur.Sebaiknya spray dengan EM.Seandainya anda memberikan bekas makanan yang tidak cukup besar dengan quntity anak ayam 500 ekor.Jadi lampu yang dipasang dapat membantu memberikan kepanasan kepada anak2 ayam ini.Pastikan air tersebut di campur dengan ubat anti stress.Bekas minum hendaklah disiapkan.. iii)Bekas makan ayam janganlah dipandang sebagai remeh..tapi ia amat bagus dan berquality untuk pembesaran anak2 ayam ini.Ia itu sebelah pagi dan petang.Ubat anti stress itu bertujuan untuk mengurangkan stress kerana perjalanan yang jauh dan memenatkan.Sekiranya masih kekal kepada 5 watt.

Ayam Kampung Reactions: Monday.com/ Posted by Anak Cameron at 3/13/2010 01:59:00 AM 0 comments Labels: Artikel Pertanian.Ketika dimusim hujan pastikan tiada kebocoran yang boleh air hujan masuk kedalam reban anda.waktu tu kiranya hujan lebat juga entah masa bila agaknya bumbung brooder saya tu ada kebocoran.Sebaiknya ambil suhu brooder setiap masa.Saya doakan anda berjaya didalam ternakan ini.Dan juga jangan lah kita lupa memohon doa dari Allah swt untuk melindugi ternakan kita dari segala bencana dan khianat.Menggunakan EM boleh mengurangkan bau busuk dan mengelakkan lalat.Ketika ini macam macam cabaran yanag akan datang sekiranya kita tidak menjaga anak ayam ini dengan teliti.Rujukan dan Ilmu.pada masa tu anak ayam saya beli dengan harga rm2. Sumber/Dipetik:http://www. Tanaman.Pesanan saya pada rakan ternak. Ayam.Anak ayam yang sihat akan memberikan berat dan tumbesar yang stabil.Selain dari itu EM juga boleh meningkatkan FCR anda.ternakanayamkampung.Kerugian mencecah hampir RM650.Seperti yang saya nytakan di peringkat persediakan sebelum tiba anak ayam.Angin sejuk boleh mengurangkan haba didalam reban tersebut dan juga akan menyebabkan kematian. Makan yang terbaik ketika anak adalah Gold Coin 201M dan apabila umur meningkat 1 minggu berikan 201C. 3)Ketika anak ayam berumur bawah 1 bulan lampu hendaklah dipasang 24 jam sehari.Pastikan reban anak ayam /brooder anda tidak bocor.Anak ayam ini akan kurang stress dan akan lebih sihat.Tahi ayam mempunyai gas Ammonia yang boleh menyebabkan kematian.Suhu yang terbaik untuk brooder adalah sekitar 37c ketika umur bawah 1 minggu dan menurun 1 c setiap minggu.50. 2009 BLOG MENARIK:Usahawan Ternakan Unggas dan Ruminan 7 .Cabaran yang saya hadapi pada mula2 menternak. PERTANIAH ADALAH PERNIAGAAN.Disaat umur bawah 2 minggu ini adalah waktu yang paling critical.Ternakan. October 26.Pengeluaran juga akan bertambah dengan kadar kematian yang kurang.memastikan anak ayam mendapat makanan yang secukupnya.Ini bagi mengelakkan anak ayam dari pada terkena penyakit. 4)Reban anak ayam/brooder hendaklah sentiasa dibersihkan.ini bermakna anka ayam anda tidak cukup makanan.MENLANGKAH KEARAH MEMBEKAL MAKANAN HALAL. Perikanan & Agrotourism Sekadar Info. at 9:03 PM Posted by Waa Ramli Maklumat Pertanian .Sekiranya anak ayam anda mempunyai luka dibadan atau kekurangan bulu.Dengan rasa sedihnya esokkan hari mati anak ayam 260 ekor.Kekurangan Haba akan menyebabkan anak ayam ini berkumpul diantara satu sama lain. Semoga semua penternak atau bakal penternak yang membaca blog saya ini mendapat serba sedikit ilmu dari Blog ini.Amalkan themormeter sentiasa ada didalam brooder kalu gunakan yang digital lagi baik. 2)Reban ayam / brooder pastikan tiada lubang yang boleh menyebabkan angin sejuk masuk.blogspot.00.

Prestasi pertumbuhannya amat cepat dan dianggap lebih baik berbanding ayam kampong asli yang terdapat di kampong-kampong. Terpulang kepada motif kita menternak: untuk jual daging atau jual telur atau kedua-duanya. Ayam kampong kacuk merupakan yang paling banyak diternak kerana kadar tumbesarannya amat cepat iaitu 75 hari hingga 90 hari berbanding ayam kampong asli 6 hingga 7 bulan! Ayam kampong kacuk dihasilkan daripada pembiakan yang terancang.com/ UTK MAKLUMAT BERGAMBAR. Rata-rata ayam kampong kacuk mempunyai balong tunggal dan tidak pandai bergaduh. ingat pesanan ini. kualiti anak ayam bukan di tentukan oleh nombor kod seperti SASSO 154 atau KH B1 atau lain-lain yang berbentuk nombor tetapi kualitinya anda yang menentukan setelah anda menternak hingga boleh dijual. Sebenarnya sama ada ori atau kacukan. jangan sekali-kali membeli anak ayam yang paruh siap dipotong (paruh atas lebih pendek). Mereka beli anak ayam kampung kat kedai-kedai pets. analisis perkara berikut ini. 8 . Bila dah besar depa tengok awat ayam depa tak macam ayam kampung ori tu. Kepada bakal penternak atau para penternak yang mencari ciri-ciri terbaik seekor ayam. melompat dan terbang melebihi lima kaki tinggi. Jangan beli anak-anak ayam yang dijual di pasar-pasar. Kedah (0194702839) Ayam Kampung : Ori vs Kacukan•October 22. PENUH INFORMASI. Jalan Sintok.SILA LAWATI BLOG http://shawnagrofarm. 06010 Changlun. 2009 • Leave a Comment Penternak sering keliru. Ingat juga pesanan kedua ini. Ciri-ciri menarik yang terdapat pada ayam kampong kacuk ialah warna kulit dan warna kakinya kuning.wordpress. Jitra. Rupa dan bentuk badannya juga mirip ayam kampong asli. pasar-pasar hari dan dari pembekal-pembekal dengan harapan bahawa ayam itu akan membesar macam ayam kampung asli yang biasa dipelihara di kampung-kampung. kedua-duanya mempunyai kelebihan tersendiri. ayam kampung ori ayam kampung kacukan Saya memetik artikel dari ANGSADARIA yang menyatakan: Terdapat lebih sepuluh pengeluar ayam kampung kacuk yang aktif mengeluarkan anak-anak ayam berkualiti di semenanjung ketika ini. Usahawan Ternakan Unggas dan Ruminan Batu 13.

. Tanaman.Ternakan. kalau dah beratus-ratus ekor. Ramai penternak give up sebab kes nak bagi makan ni la…. Posted in Penternakan Ayam Kampung Tags: asli. Tiap-tiap hari pengeluaran telur memberangsangkan dan tauke restoran cina dah siap booking lagi. kalau saya. 2008 PANDUAN MEMELIHARA AYAM KAMPONG SECARA KECILAN 9 . Ada penternak yang saya jumpa boleh menjual telur ayam dari ayam kacukan dengan harga sebiji 45 sen. sam-sam Maklumat Pertanian . Panduan Penternakan Reactions: Saturday. AYAM BELANDA. dua-dua saya pilih sebab saya nak jual daging ayam kampung kacukan dan ayam kampung ori saya jual telur dan tetaskan anak. baik pilih yang kacukan sebab lebih berat ( 2 – 3 bulan : >1. ori.wordpress. Nanti mesti depa bising sebab lapar. Ayam Kampung. Terpaksa juga belikan makanan untuk depa walau sekadar temukut atau cari sisa makanan free kat restoran2 atau kantin2. jadikan yang kacukan sebagai induk betina dan cari pejantan dari baka sabung. Tapi.last-last jual semua ayam dan tak nak bela dah. March 22. semua ulatulat.Rujukan dan Ilmu.com/ Posted by Anak Cameron at 10/26/2009 01:00:00 PM 0 comments Labels: Ayam.. Kalau nak ternak untuk jual daging. Dia cuma bela kurang lebih 100 ekor induk dan 10 ekor pejantan. kacuk.5 kg ).* Kadar kematiannya kurang 5% * Kaki dan kulit warna kuning * Paruh tidak dipotong * Tumbesarannya sekata * Dagingnya pejal dan rasanya sedap. Mesti hasilnya memuaskan. kalau bela yang ori kena tunggu 6-7 bulan. Sapa yang rugi? Sebagai alternatif yang terbaik. Kalau bela ayam kampung ori semata-mata nak jual daging saya rasa tak banyak mana yang boleh kecuali kalau biar dia cari makan sendiri.cacing-cacing. Sumber/Dipetik:http://shawnagrofarm. Perikanan & Agrotourism Sekadar Info.. Ramai yang berjaya dengan cara ni.rumput-rumput dan lain-lain makanan semulajadi yang ada kat sekitar ladang pun tak cukup jugak. itu pun lebih ringan kecuali kalau guna baka sabung atau baka komersial seperti KH B1 (Super Kedah). yang penting ialah telur. Terpulanglah pada kita nak pilih yang mana.

TUJUAN MEMELIHARA AYAM KAMPONG Adalah untuk menggalakkan penternak kecil memelihara ayam kampong. Disamping itu. melalui aktiviti ini negara dapat mengimport bahan-bahan makanan ayam disamping meningkatkan pengeluaran bahan-bahan makanan ayam tempatan.Maklumat Pertanian . KEISTIMEWAAN AYAM KAMPONG Boleh dibiakkan sepanjang tahun Boleh dipelihara secara bebas pada waktu siang Sisa makanan rumah boleh diberikan tanpa had Ibu dapat menetaskan telur dengan sendirinya. Dengan kemasukan pedagang-pedagang dari Negeri China lahirlah generasi kedua ayam kampong iaitu kacukan diantara ayam kampong generasi pertama dengan ayam kampong Canton dari Negeri China. Generasi ketiga ayam kampong adalah terhasil dari kacukan beberapa baka asli dari luar negeri yang dibawa oleh penjajah Eropah dengan generasi kedua ayam kampong. Ayam Laga atau Sabung. kayu sayung. Adalah sukar untuk menghuraikan jenis-jenis ayam kampong dari sifat-sifat fizikalnya.Ternakan. ayam Katik atau Ayam Jepun dan bermacam-macam lagi gelaran mengikut tempat dan loghat. Boleh dibuat menggunakan ” Sistem Lantai Atas ” atau ” Sistem Lantai Bawah . Tanaman. dawai mata punai atau pukat gunakan peralatan makan/minum yang murah. SISTEM PERUMAHAN Reban diperlukan untuk melindungi daripada cuaca buruk dan gangguan musuh. 10 . Generasi pertama ayam atau nama saintifiknya Gallus domesticus adalah dari keturunan ayam hutan merah (Gallus gallus) . Dengan ketiadaan sistem kacukan yang dirancang dan terkawal maka terhasillah berbagai-bagai ayam kampong yang dapat kita lihat hari ini . Ayam Togel. Perbezaan ketara adalah dari saiz badan juga menjadikan ayam kampong mempunyai ciri-ciri keunikannya tersendiri. keluasan lantai ialah 20 ekor kaki persegi. Sumber/Dipetik: Sumber Informasi Usahawan Tani PANDUAN MEMELIHARA AYAM KAMPONG SECARA KECILAN PENDAHULUAN Aktiviti penternakan ayam kampong telah ujud zaman berzaman sejak datuk nenek kita dahulu. Telur dan daging untuk makanan keluarga Telur boleh ditetaskan untuk pembiakan Andai berlebihan boleh dijual untuk menambah pendapatan. Maka lahirlah berbagai gelaran ayam kampong seperti Ayam Botak. reban seluas 4 kaki x 5 kaki memadai.Rujukan dan Ilmu. buluh . kayu hutan. Ibu boleh mengawal anak-anaknya dari cuaca sejuk dan gangguan musuh. 1 ekor ayam memerlukan 1 kaki persegi. Ayam Selasih. Jika 20 ekor ayam. Ayam Bulu Balik. Perikanan & Agrotourism Sekadar Info. Ayam Janggut.

22 minggu) Pastikan anak ayam mendapat suntikan pencegahan penyakit Boleh dilepaskan pada siang hari Makanan campuran atau lebihan sisa makan boleh diberi Sediakan sarang bertelur Elakkan mengganggu ibu yang sedang mengeram PEMBIAKAN Melibatkan perkahwinan secara tabie/asli 1 ekor ayam jantan untuk 10 ekor ayam betina Dipelihara di dalam reban dengan penyediaan sarang bertelur Tempat yang sunyi. padi.PEMAKANAN AYAM Terdapat dua (2) jenis makanan iaitu:Makanan komersil/dagangan Makanan Ayam Permulaan (Layer Starter Mash) Makanan Ayam Membesar (Layer Grower Mash/Pellet) Makanan Ayam Penghabisan (Layer Finisher Mash/Pellet) Makanan Campuran atau Sisa Makanan Lebihan nasi.kering dan bebas dari gangguan Kebiasaan boleh mengeram sehingga 15 biji telur dalam jangkamasa 21 hari. isi kelapa Dedak. KAWALAN DAN PENCEGAHAN PENYAKIT Penyakit ayam boleh disebabkan oleh:Warisan Pemakanan Pengurusan Persekitaran Jangkitan Langkah-langkah Pencegahan Penyakit Reban sentiasa bersih Anak ayam bebas dari penyakit Jauh dari ternakan dan haiwan lain 11 . ubi kayu/keledek Ikan baja dan lain-lain PENGURUSAN Pengurusan anak (1 hari .4 minggu) Pastikan anak ayam mendapatkan suntikan pencegahan penyakit Beri makanan bermutu dan minuman secukupnya Pastikan ada lampu untuk memberi kepanasan sehingga umur 2 minggu Peringkat membesar hingga bertelur (4 minggu . beras hancur. hampas kelapa.

2007 Ternakan Ayam Kampung Maklumat Pertanian .Sampar Ayam “F” (Biasanya telah dibuat ditempat penetasan) Umur 3 . Panduan Reactions: Monday. Baka ayam kampung bagi ternakan komersil biasanya dari jenis kacukan baka tempatan dengan baka 12 . keluar hingus dari hidung Muka bengkak Berak cair atau berdarah Gangguan saraf seperti sayap lemah. kaki lemah. makanan. Sumber: Tidak diketahui Ternakan ayam kampung Mei 18. Kejayaan ternakan bergantung kepada baka yang berkualiti.Ternakan.4 minggu . Tanaman. 2007 Ayam kampung diternak secara komersil dengan kaedah separa lepas. bersin. Posted by Anak Cameron at 3/22/2008 10:00:00 PM 1 comments Labels: Ayam. kepala berputar dan sebagainya. December 24.Sampar ” S “ Tanda-tanda Am Ayam Berpenyakit Kurang nafsu makan Monyok dan tidak aktif Pucat. JENIS-JENIS PENYAKIT AYAM Sampar ayam (ND) Penyakit Gumboro (IBD) Puru Salmonellosis Pasteurellosis Lain-lain Sekiranya ayam-ayam anda menunjukkan tanda-tanda penyakit. Program Pencegahan penyakit Umur 1 hari .Rujukan dan Ilmu.Pelawat perlu dikawal Pencegahan adalah lebih baik dari rawatan Semua ayam perlu diberi suntikan pencegahan penyakit Ayam yang mati hendaklah ditanam atau dibakar untuk mengelakkan jangkitan kepada yang sihat.8 minggu . Perikanan & Agrotourism Sekadar Info. Ayam Kampung. pengurusan dan persekitaran yang baik.Cacar Puru ayam dan Sampar “F” Umur 6 . sila dapatkan nasihat daripada pegawai di Jabatan Perkhidmatan Haiwan yang berdekatan.

13 . Kaedah eraman telur diguna dalam pembiakbakaan spesies ayam ini bagi kuantiti yang besar. Harga borong ayam kampung lebih tinggi berbanding ayam pedaging biasa kerana tempoh ternakan yang lebih panjang dan permintaan yang tinggi daripada pasaran tempatan. Kebiasaanya ayam dapat dipasarkan dalam jangka masa 2 bulan setengah ke 3 bulan dari tempoh ternakan. baka2 ini boleh didapati daripada pembekal baka tempatan. Kaedah ternakan lebih kurang sama dengan ayam pedaging dimana ayam diternak dalam reban terbuka hanya terdapat sedikit pembezaan itu ayam haruslah dilepas dalam tempoh masa tertentu di sekitar kawasan reban.luar negara seperti australia dan UK.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful