Salam, Kali ini saya ingin kongsi satu amalan hati untuk menetapkan pergantungan kita kepada Allah

setiap masa. Baca dan fahami maksudnya. Bukan pergantungan kita kepada ayat dan amalan. Ini adalah semata-mata untuk melembutkan hati yang keras dan degil supaya tetap hanya pada Allah. Semua adalah untuk kita hayati dan kerana Allah s.w.t. Fadhilat : Tiada apa-apa pun boleh memudaratkan selain dari Allah. Di amalkan setiap Solat Subuh & Solat Maghrib. Amalan ini juga di kenali dengan Ayat Tujuh (Ayat 7).

Ayat 51 At Taubah (Pengampunan): Katakanlah: “Sekali-kali tidak akan menimpa kami melainkan apa yang telah ditetapkan oleh Allah bagi kami. Dialah Pelindung kami, dan hanya kepada Allah orang-orang yang beriman harus bertawakal”.

Ayat 107 Yunus (Yunus): Jika Allah menimpakan suatu kemudharatan kepadamu, maka tidak ada yang dapat menghilangkannya kecuali Dia. Dan jika Allah menghendaki kebaikan bagi kamu, maka tak ada yang dapat menolak kurnia-Nya. Dia memberikan kebaikan itu kepada siapa yang dikehendakiNya di antara hamba-hamba-Nya dan Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Ayat 6 Hud (Hud): Dan tidak ada suatu binatang melata di bumi melainkan Allah -lah yang memberi rezkinya, dan

Ayat 60 Al Ankabuut (Labah-Labah): Dan berapa banyak binatang yang tidak (dapat) membawa (mengurus) rezkinya sendiri. Semuanya tertulis dalam kitab yang nyata (Lauh Mahfuzh). Allah -lah yang memberi rezki kepadanya dan kepadamu dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. Tidak ada suatu binatang melatapun melainkanDia-lah yang memegang ubun-ubunnya. Dan Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. Sesungguhnya Tuhanku di atas jalan yang lurus. Ayat 56 Hud (Hud): Sesungguhnya aku bertawakkal kepada Allah Tuhanku dan Tuhanmu. Ayat 2 Al Faathir (Pencipta): Apa saja yang Allah anugerahkan kepada manusia berupa rahmat. .Dia mengetahui tempat berdiam binatang itu dan tempat penyimpanannya. maka tidak ada seorangpun yang dapat menahannya. dan apa saja yang ditahan oleh Allah maka tidak ada seorangpun yang sanggup untuk melepaskannya sesudah itu.

Mohonlah petunjuk dan hidayah dan kekuatan dari Allah. Katakanlah: “Cukuplah Allah bagiku”. apakah mereka dapat menahan rahmat-Nya. Kepada-Nyalah bertawakkal orang-orang yang berserah diri.t.w. . Ikhlaskan diri seluruh kehidupan kita kerana Allah. Katakanlah: “Maka terangkanlah kepadaku tentang apa yang kamu seru selain Allah .Ayat 38 Az Zumar (Rombongan-rombongan): Dan sungguh jika kamu bertanya kepada mereka: “Siapakah yang menciptakan langit dan bumi”. atau jika Allah hendak memberi rahmat kepadaku. Semoga kita sama-sama di berkati dan di rahmati oleh Allah s. niscaya mereka menjawab: ” Allah “. Zahiruddin p/s: Semoga kita istiqamah dalam hati bahawa Allah lah yg menguasai segala-galanya. jika Allah hendak mendatangkan kemudharatan kepadaku. apakah berhala-berhalamu itu dapat menghilangkan kemudharatan itu.