Salam, Kali ini saya ingin kongsi satu amalan hati untuk menetapkan pergantungan kita kepada Allah

setiap masa. Baca dan fahami maksudnya. Bukan pergantungan kita kepada ayat dan amalan. Ini adalah semata-mata untuk melembutkan hati yang keras dan degil supaya tetap hanya pada Allah. Semua adalah untuk kita hayati dan kerana Allah s.w.t. Fadhilat : Tiada apa-apa pun boleh memudaratkan selain dari Allah. Di amalkan setiap Solat Subuh & Solat Maghrib. Amalan ini juga di kenali dengan Ayat Tujuh (Ayat 7).

Ayat 51 At Taubah (Pengampunan): Katakanlah: “Sekali-kali tidak akan menimpa kami melainkan apa yang telah ditetapkan oleh Allah bagi kami. Dialah Pelindung kami, dan hanya kepada Allah orang-orang yang beriman harus bertawakal”.

Ayat 107 Yunus (Yunus): Jika Allah menimpakan suatu kemudharatan kepadamu, maka tidak ada yang dapat menghilangkannya kecuali Dia. Dan jika Allah menghendaki kebaikan bagi kamu, maka tak ada yang dapat menolak kurnia-Nya. Dia memberikan kebaikan itu kepada siapa yang dikehendakiNya di antara hamba-hamba-Nya dan Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Ayat 6 Hud (Hud): Dan tidak ada suatu binatang melata di bumi melainkan Allah -lah yang memberi rezkinya, dan

dan apa saja yang ditahan oleh Allah maka tidak ada seorangpun yang sanggup untuk melepaskannya sesudah itu. Ayat 2 Al Faathir (Pencipta): Apa saja yang Allah anugerahkan kepada manusia berupa rahmat. Ayat 56 Hud (Hud): Sesungguhnya aku bertawakkal kepada Allah Tuhanku dan Tuhanmu. Dan Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. Semuanya tertulis dalam kitab yang nyata (Lauh Mahfuzh). Allah -lah yang memberi rezki kepadanya dan kepadamu dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. . Tidak ada suatu binatang melatapun melainkanDia-lah yang memegang ubun-ubunnya. Sesungguhnya Tuhanku di atas jalan yang lurus.Dia mengetahui tempat berdiam binatang itu dan tempat penyimpanannya. maka tidak ada seorangpun yang dapat menahannya. Ayat 60 Al Ankabuut (Labah-Labah): Dan berapa banyak binatang yang tidak (dapat) membawa (mengurus) rezkinya sendiri.

Ikhlaskan diri seluruh kehidupan kita kerana Allah.Ayat 38 Az Zumar (Rombongan-rombongan): Dan sungguh jika kamu bertanya kepada mereka: “Siapakah yang menciptakan langit dan bumi”. Kepada-Nyalah bertawakkal orang-orang yang berserah diri. Katakanlah: “Cukuplah Allah bagiku”. niscaya mereka menjawab: ” Allah “. atau jika Allah hendak memberi rahmat kepadaku. jika Allah hendak mendatangkan kemudharatan kepadaku. Semoga kita sama-sama di berkati dan di rahmati oleh Allah s. Katakanlah: “Maka terangkanlah kepadaku tentang apa yang kamu seru selain Allah . Mohonlah petunjuk dan hidayah dan kekuatan dari Allah. apakah berhala-berhalamu itu dapat menghilangkan kemudharatan itu.t.w. . Zahiruddin p/s: Semoga kita istiqamah dalam hati bahawa Allah lah yg menguasai segala-galanya. apakah mereka dapat menahan rahmat-Nya.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful