(1) KEK MARBLE

Bahan-bahan ( 1 adunan )
• • • • • • •

300 g butter 300g gula caster 320g tepung gandum 5 biji telur (grade B) 1 sudu teh esen vanila 1 sudu teh baking powder 1/2 cawan susu segar

2) Masukkan telur satu persatu dan esen vanilla. Putar hingga kembang. 3) Masukkan tepung sedikit demi sedikit. Kacau dgn senduk kayu pun boleh juga. 4) Ambil sebahagian dari adunan tadi, campurkan dengan pes milo tadi. 5) Tuang ke dlm dulang pembakar secara berselang seli. Bakar selama 50minit.

p/s;Adunan kek ini juga boleh di buat base utk cupcake

(4) KEK MARBLE MOCHA
Bahan-bahan : Bahan A 250 gm butter, Rinn guna marjerin 210 gm gula kastor 5 biji telur ayam 50 ml susu segar Bahan B (Ayak bersama) 240 gm tepung gandum, Rinn guna tepung kek Nona 1 sudu teh baking powder 1 camca teh mocha paste 1 camca teh nescafe Cara-cara : 1. Pukul majerin dan gula hingga betul-betul kembang. 2. Masukkan telur sebiji demi sebiji dan diikuti dengan esen vanilla. 3. Masukkan tepung sedikit demi sedikit berselang seli dengan susu. 4. Teruskan memukul adunan dengan perlahan untuk seketika sehingga benar-benar sebati. 5. Bahagikan adunan kepada dua bahagian yang dimasukkan ke dalam bekas berasingan. 6. Satu bahagian ditambah dengan mocha paste dan nescafe. Satu bahagian lagi biarkan warna asal. 7. Alas loyang dengan grease proof paper dan sapu sedikit marjerin di sekeliling dinding dalam loyang. 8. Sudukan adunan selapis demi selapis hingga habis.

(3) KEK MARBLE KLASIK
Bahan bahannya: 2 cawan tepung kek(tpg naik sendiri) 1 cawan gula castor 300gm butter 6 biji telur 2 camca besar serbuk koko 2 camca besar susu pekat Sedikit esen vanilla Cara caranya; 1. Pukul butter dgn gula hingga kembang 2. Masukkan telur satu persatu sambil di pukul 3. Masukkan esen vanilla,pukul lagi 4. Masukkan tepung kek sedikit demi sedikit sambil di kacau 5. Masukkan susu pekat, kacau lagi 6. Bahagikan adunan kek kpd 2 bahagian sama banyak 7. Satu bahagian di campurkan serbuk koko,kacau hingga sebati 8. Masukkan sesenduk adunan yg asli ke dalam acuan 9. Kemudian masukkan adunan yg dicampurkan koko diatas yg tadi,juga sesenduk. 10. Ulang lagi,buat beberapa lapis. 11. Bakar kek di dalam oven sama seperti kek lain.

Cara-cara 1. Beat butter ngan gula sampai kembang. 2. masukkan telur 1, per 1. 3. Masukkan tepung yang diayak ngan baking powder berselang seli ngan susu. Kalau nak marblekan dia, bahagi lah berapa warna nak, pastu marblekan je lah dengan mengunakan lidi.. 4. Bakar suhu 160C untuk 1 jam.

(2) KEK MARBLE MILO
Bahan-bahan: 250g mentega 1 ½ cwn tepung 1 cwn gula caster 1 sudu teh serbuk penaik 3 biji telur Sedikit esen vanilla 3 sudu besar serbuk milo - campur sedikit air dan dijadikan pes Cara Penyediaan: 1) Putar mentega dan gula dengan menggunakan electric mixer sehingga putih.

Bahan A (tepung + mentega)diputar/pukul sehingga sebati 3. 1 biar pada asal dan 1 lagi bancuh dengan coklat yang telah dicairkan tadi. Masukkan tepung sedikit demi sedikit.bukan kek marble coklat Tambahan: Kek akan menjadi gebu dan halus setelah dimasak. Bahagikan adunan kepada dua bahagian yang dimasukkan ke dalam bekas berasingan. Masukkan esen vanilla. buat hingga habis. Cadangan Hidangan: Hidangan untuk 5 orang.Bahagikan adunan kepada 2 bahagian Bahagian 1 diasingkan bekas lain Bahagian 2 : masukkan serbuk koko dan pukul sehingga sebati . 8. Baru masukkan aduanan kek ke dalam oven pada suhu 180185C selama 45 minit P/s: jika adunan tidak dibahagi 2 .cuma dalam kaler (6) KEK COKLAT MARBLE Bahan-Bahan: A Mentega 1 cawan Tepung 2 cawan B Gula 1 cawan Telur 5 biji C Serbuk penaik ½ sudu makan Serbuk koko(diayak) 4 sudu makan Susu pekat ½ cawan Cara: 1.50 minit dengan suhu 175 darj cel. Tambahan: Pewarna boleh diubah mengikut citarasa sendiri dan jika suka boleh ditambah dengan coklat chip. kek hanya menjadi kek coklat biasa. Ketepikan. Tuang berselang seli antara adunan biasa dengan adunan bercoklat.. Teruskan memukul adunan dengan perlahan untuk seketika sehingga benar-benar sebati.hasilnya wallah jugak! (7) KEK MARBLE Bahan-Bahan: 100 gm mentega tanpa lemak 100 gm gula ising 3 biji telur (ambil 2 kuning dan 3 putih) 200 gm tepung naik sendiri 2 sudu makan susu cair 1 camca teh asen vanilla serbuk koko (ikut suka) Cara: Pukul mentega dan gula ising hingga betulbetul kembang. Sediakan acuan loyang yang telah digriskan terlebih dahulu dengan dedikit mentega. Putar mentega dengan gula hingga putih. (5) KEK MARBLE SHEILA MAMBO BAHAN-BAHANNYA 125 g mentega 155 g tepung naik sendiri (self-raising flour) 2 biji telur. lenser tin kek dengan mentega. Pada kelajuan sederhana.. asal tu sagat cooking coklat yang ada sikit tu. sejukkan atas jaringan dan hias ikut kreativiti masing2… Nota Bancuhan bahagikan 2. 5.. Bakar 40 – 45 minit atau hingga masak.Masukkan serbuk penaik dan putar lagi. dipukul sedikit 125 g gula halus (kalau letak 100 g pun ok) 125 g cooking chocolate 1 camca teh esen vanilla 80 ml susu segar *sukatan kat atas ni kalau nak makan sekeluarga kena la double kan. . Bakar adunan selama 20 hingga 30 minit dengan suhu 180 C. CARA MEMBUATNYA Panaskan oven pada suhu 170C. masukkan tepung selang seli dengan susu segar. Tambah telur dan terus memutar hingga kembang.Masukkan bahan A kedalam B adun sehingga sebati. alas dasar tin dengan kertas. putar rata. Sudukan adunan ke dalam loyang dari keduadua bahagian secara berselang-seli sehingga kelihatan berbelang. kacau rata. Bakar adunan selama 45 . Cairkan coklat masakan secara kaedah double-boiler. Satu bahagian ditambah dengan serbuk koko. 9.Bahan B (telur + gula) diputar sehingga kembang 2.Masukkan adunan ke dalam acuan secara berselang seli bahagian 1 dan bahagian 2. hingga habis. lenser juga kertas tadi. Kacau rata. Kemudian.satu kaler strawberi dan satu kaler asal. Bagi adunan pada 2 bahagian. masukkan telur sebiji deni sebiji dan diikuti dengan asen vanilla dan susu.9. 4. Masukkan susu pekat dan pukul lagi. Lorekkan dengan hujung pisau 2 – 3 pusingan.Panaskan oven 10 minit.

2 cawan gula pasir (dimasak hingga hangus biar hitam sedikit colournya cantik bila sudah masak dimasukkan air yang dua cawan tadi sedikit hingga habis).kemudian masukkan susu coklat dah kacau. Akhir sekali masuk tepung gandum sedikit-sedikit hingga sebati.. Untuk toppingnya. Susu dan majerin hendak dipukul sebati. topping: masukkan koko. Kemudian masukkan tepung sedikit hingga sebati.ayak tepung naik sendiri. Tambahan: Berapa kali cuba resepi ini. 1.jika terlalu cair masukkan gula icing dan jika terlalu pekat tambahkan susu coklat. Pukul telur hingga kembang Masukkan gula dan pukul lagi Kemudian masukkan minyak masak Ayak semua bahan B dan masukkan sedikit demi sedikit ke dalam telur tadi berselang seli dengan bahan A. Cadangan Hidangan: Hidangan Harian dan hidangan untuk menyambut Hari Raya. dengan api kecik panaskan sampai nampak dah ok. 2. 4.. 7. masukkan semua bahan-bahan ke dalam periuk. Gaul sehingga sebati.gula icing dan mentega ke dalam kuali yg dah di'double boiling'. Cadangan Hidangan: hiasan: taburkan hirisan badam atau coklat rice atau apa-apa yang dirasakan perlu dan menarik.taruk je atas kek yg dah sejuk .masukkan telur sebiji sebiji dan esen vanila. 6. Pukul telor hingga naik.(8) KEK COKLAT Bahan-bahan ( saiz 20 cm ) • • • • • • • • • • • (9) CHOCOLATE MOIST Bahan-Bahan: 250 gm mentega 1 ¾ cawan gula castor 5 biji telur ½ sudu kecil esen vanila ¾ cawan koko 2 cawan tepung naik sendiri ½ sudu kecil soda bikarbonat 1 cawan susu coklat yg disejukkan Topping: ¾ gula icing ¾ koko ½ cawan susu coklat 1 sudu kecil mentega Cara: pukul mentega dan gula castor hingga kembang. 2. Bakar pada suhu 170 degree selama 1 jam atau sehingga masak 6. 5. (10) KEK SPAN Bahan-Bahan: 5 biji telor ayam 2 cawan tepung ½ cawan susu pekat 2 cawan gula pasir 2 cawan air 4 sudu besar majerin 1 ½ camca teh bicarbonate soda 1 sudu teh vanila Cara: . 4. Akhir sekali masukkan vanila. Dibakar selama 45 minit.koko dan soda bikarbonat bersama dan kemudian masukkan ke dalam campuran tadi bersama susu coklat berselang seli.Tepung diayak bersama bicarbonate soda. 2 biji telur 1 cawan minyak masak 1 cawan gula pasir 1 cawan gula perang Bahan A 1 sudu kecil vanila 1 1/2 cawan susu segar perisa coklat 1/2 cawan air campur dgn 2 sudu kecil nescafe Bahan B 2 sudu kecil sodium bicarbonate 1 sudu kecil baking powder 1/2 cawan serbuk koko 2 cawan tepung gandum ** Topping ** • • • 1/2 cawan koko van hauten 1/2 cawan susu pekat 1 sudu besar minyak masak Cara-cara 1. barulah menghasilkan resepi yang sedap dan lembut. . 3. 5. Masukan telor ke dalam adunan susu dan majerin. 3..

Masukkan canola oil dan teruskan memukul. Dasar dan dinding acuan yg tidak bergris membantu "memegang" kek yang di dalam proses mengembang-naik. 8. 12. akhir sekali. *Untuk mengeluarkan kek ini dari acuannya gunakan pisau yang panjang dan tajam. 5. 14. Masukkan jus pandan. didihkan di atas api. setelah mampat. blend daun pandan dan air Bahan D 4 biji putih telur saiz A 70gm gula castor 1/2 camca teh cream of tartar Cara-cara : 1. akhir sekali. kacau hingga sebati. Gunakan handmixer utk memukul Bahan(B). Gunakan saputangan kecil yg bersih utk memerah. Teruskan memutar. Boleh tambahkan sedikit pewarna hijau untuk menaikkan lagi warna hijau. biarkan kek sejuk di dalam peti sejuk selama 1 jam. Tuangkan ke dalam acuan chiffon dan dibakar di dalam oven yg telah dipanaskan terlebih dahulu to moderate 175 darjah cel. Jangan diputar. masukkan milo. Dengan menggunakan spatula kacau setakat tepung hilang dari pandangan.(11) KEK CHIFFON PANDAN Bahan A (Diayak sebanyak 3 kali) 150gm tepung kek 1 camca teh baking powder Bahan B 4 biji kuning telur saiz A 70gm gula castor 1/4 camca teh garam halus Bahan C 85ml corn oil.Kaupbalikkan adunan sehingga rata dan sebati. koko. Dengan kelajuan tinggi putar putih telur hingga kembang. 7. (12) KEK BATIK AZURA Bahan-Bahan: 2 paket biskut marie (patah-patahkan) 1 cawan milo 1 cawan koko 1 ¾ cawan gula 1 buku butter 5 biji telur ½ cawan air Cara: patah-tahkan biskut marie ke dalam 1 mangkuk besar. ianya telah kelihatan elok masaknya. . guna canola oil 115ml jus pandan. kek batik boleh lah dipotong dan di hidang. Tolong jangan lapik acuan dengan kertas minyak atau disapu dengan butter atau majerin. 15. 6. Jangan risau kalau adunan kelihatan "lumpy" atau berketul-ketul kerana memang itu yg resipi kehendaki untuk menghasilkan kek yang gebu dan berongga. Kalau guna penapis mungkin habuk-habuk hampas daun pandan akan turut masuk. 5 biji telur dan 1/2 cawan air ke dalam periuk. tuang coklat ke dalam mangkuk yang berisi biskut marie. Masukkan gula castor dan terus memutar hingga putih telur kental tetapi jangan terlebih putar. perlahan-lahan kita sisipkan di antara kek dan dinding acuan. 13. Putar sehingga kembang. *Pastikan kita gunakan pisau yang tajam atau pisau yg bergerigi halus bila nak memotong kek. Masukkan sedikit demi sedikit tepung. Cukup sekadar putih telur tidak tumpah walaupun mangkuk mixer diterbalikkan. lebihkurang 20min awal. butter. 11.. 10. 3.selama 40 minit setelah dicucuk dengan lidi tester. Masukkan separuh dari putih telur kental tadi ke dalam bancuhan kuning telur yg dah jadik hijau tadi. Teruskan memutar hingga rata. kemudian. *Kek yang dibakar. masukkan biskut yg digaul rata bersama coklat ke dalam loyang. setelah mendidih.. Segera keluarkan dari oven kalau tak nak kek anda mendap atau bantat selepas ia naik dengan elok seketika setelah keluar dari oven. Blend 10 helai daun pandan bersama 150ml air masak. Cukup sekadar dilap dengan kain kering yg bersih. Dapatkan 115ml jus pandan. Bakar selama 40min 45min. 9. 4. hempap2kan biskut itu sehingga mampat didalam loyang. gunakan api atas dan bawah semasa membakar kek ini.Tuangkan bancuhan di atas ke dalam mangkuk yg berisi separuh lagi putih telur yg telah dipukul kental tadi. Masukkan cream of tartar dan terus putar. lebih baik jika dididihkan dengan cara double boiling supaya coklat tidak cepat hangit. Jangan terlebih kacau. gaul coklat dan biskut marie hingga rata. Tak bubuh pun tak pe. gula. 2. Kaupbalikkan hingga rata.

Sejukkan dalam peti ais selama 3-5 jam sehingga adunan keras. Masukkan jus lemon dan parutan kulit lemon. Tuang perlahan-lahan minyak sayuran ke dalam adunan dan kacau rata. Sejukkan kek batik coklat dalam peti sejuk selama beberapa jam sehingga keras dan mudah di potong . Masukkan adunan ke dalam loyang atau acuan kek. patah-patahkan digestive biscuits dan campurkan dengan kacang-kacang tadi. Cairkan coklat. 5. Cara Penyediaan: 1.Setengah buku Serbuk koko . Boleh ditabur dengan conlat rice atau coklat chips atau colourful rice untuk hiasan Pekat Manis F&N dibancuh bersama air panas . tuangkan ke dalam mangkuk yang mengandungi biskut dan kacang.Setelah masak masukkan ke dalam loyang yang dilapik plastik .(13) KEK BATIK COKLAT • • • • • • • 200 gm digestive biscuits atau biskut marie 100 gm butter 250-300 gm milk chocolate 200 gm / 1/2 tin susu pekat manis 80 gm kacang pistachio (boleh guna kacang lain juga) 80 gm badam yg dibakar 80 gm walnut yang dibakar 1. Dalam mangkuk lain. 6.5 camca besar Gula . Selepas mentega cair.500 gram Air panas . Masukkan biskut marrie yang telah dipatahkan kepada 2 atau 3 bahagian dan Milo ke dalam mangkuk atau bekas besar.Masukkan campuran tersebut bersama mentega yang telah panas . Gaul dengan sebati.masukkan susu pekat. butter dan susu pekat manis secara kaedah double boiling.. Tuang adunan ke dalam dulang pembakar. Masukkan tepung gandum dan tepung jagung sedikit demi sedikit sambil dipukul sehingga sebati.°Panaskan ketuhar pada suhu 160 Alas dulang pembakar denga kertas minyak. Tekan dan padatkan adunan menjadi satu lapisan seperti kek menggunakan sudu atau senduk. 4.dah siap! (16) KEK SPAN TELUR (15) KEK BATIK F&N Bahan-bahan Susu Pekat Manis F&N .Kemudian masukkan pula biskut marie yang telah dipatahkan . Kami gunakan loyang kertas detachable supaya mudah keluarkan kek bila dah keras.Mula-mula panaskan mentega .Sambil itu gula. Boleh dicampur bahan-bahan lain seperti kacang tanah atau badam. 3. Cadangan Hidangan: 1.3 cawan Cara membuat . Kacau rata. (14) KEK BATIK Bahan-Bahan: 1 paket Milo kecil (200g) 1 bar mentega (buttercup @ farmcows) 1/2 tin susu pekat 1 paket biskut Marrie (1/2 kg) . Cairkan mentega dengan kaedah double boiler di atas dapur gas 2. serbuk koko dan Susu Bahan-bahan: 6 biji telur ayam 1 cawan gula pasir 5 sudu makan tepung gandum 5 sudu makan minyak sayuran 2 sudu makan tepung jagung 1 sudu makan jus lemon ½ sudu kecil parutan kulit lemon Cara penyediaan: Pukul Telur dan gula pasir sehingga putih. Bila campuran coklat-butter-susu dah siap.Tekan hingga rapat dan sejukkan selama ½ jam. 4.. 2.2 biji Biskut marie . Tuangkan mentega dan susu dan gaul sebati ke dalam mangkuk berisi biskut dan Milo. 2. 7. Kacau sebati dan masukkan adunan ke dalam bekas yang sesuai.Setengah tin Mentega . C.. 3. Kacau semua hingga cair dan sebati.5 camca besar Telur .Bila dah mendidih masukkan telur dan kacau dengan laju . 5.

Bakar di dalam ketuhar sehingga masak dalam anggaran 25-30 minit. .

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful