P. 1
Hadis Rasulullah S.a.W

Hadis Rasulullah S.a.W

|Views: 347|Likes:
Published by Nur Balkis

More info:

Published by: Nur Balkis on Jan 13, 2011
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOC, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

12/26/2012

pdf

text

original

              

                Firman Allah yang bermaksud: “Kerjakanlah olehmu apa-apa yang kamu kehendaki, sesungguhnya Dia melihat apa yang kamu kerjakan.” (Surah al-Sajdah, ayat 40)
'Agama itu ialah nasihat".Ada yang berkata "untuksiapa ya Rasulullah. Sabdanya "untuk allah dan untuk Rasul-Nya untuk pemimpin orang-orang Islam dan orang ramai di kalangan mereka'. (Riwayat Bukhari)

Allah SWT berfirman yang bermaksud: "Orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, Hanya dengan mengingati Allahlah hati menjadi tenteram" (Surah Ar-Ra'd: 28) "Wahai orang beriman, (untuk bersyukur kepada Allah) ingatlah serta sebutlah nama Allah dengan ingatan serta sebutan yang sebanyak-banyaknya; dan bertasbihlah kamu kepada-Nya pada waktu pagi dan petang." (Surah al-Ahzab, ayat 41-42)
Rasulullah s.a.w bersabda: "Akan keluar satu batang leher dari Neraka pada hari kiamat, dengan dua mata yang melihat, dan dua telinga yang mendengar, serta lidah yang bercakap, lalu berkata: "Aku diberi kuasa menyiksa tiap-tiap seorang dari tiga jenis manusia: Tiap-tiap orang yang kejam dan keras hati, lagi degil tidak menerima kebenaran yang diketahuinya; tiap-tiap orang yang mempersekutukan sesuatu yang lain dengan Allah, dan orang-orang yang membuat gambar".Abu Hurairah r.a

Wahai sekalian manusia, bertaubatlah kepada Allah SWT, karena sesungguhnya aku bertaubat kepada Allah SWT dalam satu hari sebanyak seratus kali". (Hadits diriwayatkan oleh Muslim dari Al Aghar al Muzni.

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah berfirman: Sesiapa yang memusuhi wali-Ku (orang yang setia kepada-Ku), maka Aku mengisytiharkan perang terhadapnya. Tiada seorang pun daripada hamba-Ku yang bertaqarrub (beramal) kepada-Ku dengan sesuatu lebih Aku cintai daripada ia menunaikan semua yang Aku fardukan ke atas dirinya. Di samping itu, hendaklah sentiasa bertaqarrub kepada-Ku dengan nawafil (ibadat sunat) sehingga aku mencintainya. Apabila Aku sudah mencintainya, nescaya jadilah Aku (seolah-olah) sebagai pendengarannya yang ia mendengar dengannya; sebagai penglihatan yang ia melihat dengannya; sebagai tangannya yang ia bertindak dengannya dan sebagai kakinya yang ia berjalan dengannya. Seandainya ia memohon (sesuatu) daripada-Ku pasti akan Aku terima; dan seandainya (pula) ia memohon perlindungan daripada-Ku pasti Aku akan melindunginya.” (Hadis riwayat al-Bukhari) hadis daripada Anas bin Malik, sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Tiga perkara apabila terdapat pada diri seseorang, ia merasa kemanisan iman; siapa yang cintanya kepada Allah dan Rasul lebih daripada cintanya kepada yang lain; siapa yang cintanya kepada orang lain hanya kerana Allah (dan bukan kerana suatu tujuan duniawi); dan ia membenci kembali kekufuran selepas Allah menyelamatkannya seperti bencinya akan dicampakkan ke dalam api neraka." (Hadis riwayat Muslim)
Wahai hamba-hamba-Ku semua kamu adalah dalam kelaparan kecuali orang yang mendapat makanan daripada-Ku, maka mintalah daripada-Ku nescaya Aku berikan kepadamu. Wahai hamba-hamba-Ku, semua kamu adalah sesat kecuali orang-orang yang mendapat petunjuk-Ku, maka mintalah hidayah daripada-Ku, nescaya akan Aku berikan. Wahai hamba-hamba-Ku semua kamu adalah tidak berpakaian kecuali orang yang Aku berikan kepadanya pakaian, maka mintalah daripada-Ku nescaya akan Aku berikan. Wahai hamba-hamba-Ku, kamu semua melakukan salah dan silap setiap masa dan Aku adalah pengampun dosa-dosa, maka pohonlah keampunan daripada-Ku nescaya Aku akan ampunkan...” (Muslim)

Allah berfirman bermaksud: "Wahai orang beriman! Bertaubatlah kamu kepada Allah dengan 'taubat nasuha', mudah-mudahan Allah akan menghapuskan kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai." (Surah At-Tahriim, ayat 8) Firman Allah bermaksud: "Dan tidak ada gunanya taubat itu kepada orang yang selalu melakukan kejahatan hingga apabila salah seorang dari mereka hampir mati, berkatalah ia: Sesungguhnya aku bertaubat sekarang ini, sedang taubatnya itu sudah terlambat. Dan demikian juga halnya orang yang mati sedang mereka tetap kafir. Orang yang demikian Kami sediakan bagi mereka azab seksa yang tidak terperi sakitnya." (Surah an-Nisaa', ayat 18)

sebuah hadis sahih riwayat al-Bukhari dan Muslim yang bermaksud: "Apabila aku memerintahkan kamu melakukan sesuatu, maka hendak-lah kalian memenuhinya sedaya upaya, dan apa saja yang aku tegah kalian, hendaklah dijauhi."
Dari Muawiyah r.a katanya:”Hindarilah hadith-hadith palsu kecuali hadith-hadith pada masa Umar bin al-Khattab. Sesungguhnya Umar sangat ditakuti orang mengenai hukum-hukum Allah apalagi mengenai hadith-hadith palsu (kerana tindakannya tegas). Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:”Siapa yang dikehendaki Allah menjadi (orang) baik, maka diberinya orang itu pengetahuan yang dalam tentang agama.” Dan aku mendengar pula Rasulullah s.a.w bersabda:”Aku ini adalah seorang bendahara. Maka siapa yang kuberi (sedekah) dan diterimanya dengan hati bersih , maka dia akan beroleh berkat dari harta itu. Tetapi siapa yang kuberi kerana meminta-minta dan rakus, maka dia seperti orang makan yang tak pernah kenyang.” (Muslim) Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Orang yang pandai adalah yang menghisab dirinya sendiri serta beramal untuk kehidupan sesudah kematian. Sedangkan orang yang lemah adalah yang dirinya mengikuti hawa nafsunya serta berangan-angan terhadap Allah.” (Hadis riwayat Tirmidzi)
Nabi SAW bersabda: Jadikan dirimu orang alim atau orang yang menuntut ilmu atau orang yang selalu mendengar pelajaran agama atau orang yang mencintai (tiga golongan yang itu); dan jangan engkau menjadi (dari) golongan yang kelima, yang dengan sebabnya engkau akan binasa." (Hadis riwayat al-Bazzar) Rasulullah SAW menjelaskannya dalam hadis yang bermaksud: “Apabila kamu menghendaki hidup berjaya di dunia hendaklah kamu berilmu dan apabila kamu menghendaki hidup berjaya di akhirat hendaklah berilmu dan apabila kamu menghendaki kedua-duanya hendaklah juga kamu berilmu.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Firman Allah bermaksud: "Dan tidak dinamakan kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan melalaikan dan demi sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang yang bertakwa. Oleh itu tidakkah kamu mahu berfikir?" (Surah al-An'am, ayat 32)
Nabi SAW bersabda yang bermaksud: "Kalimah yang baik adalah sedekah, setiap langkah untuk mengerjakan solat adalah sedekah dan membuang benda yang tidak disukai adalah sedekah." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

ayat 125 dari surah al-An'am, yang bermaksud: "Maka sesiapa yang Allah kehendaki untuk memberi hidayah akannya, maka Allah melapangkan dadanya untuk Islam. Dan sesiapa yang Allah kehendaki kesesatannya, maka Allah jadikan dadanya sempit dan sesak naik ke langit seolah-olah ia sedang." Firman Allah bermaksud: "Katakanlah. Sesungguhnya solatku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. Tiada sekutu bagi-Nya dan dengan yang demikian saja aku diperintahkan dan aku (di antara seluruh umatku) adalah orang Islam yang awal pertama (menyerah diri kepada Allah dan mematuhi perintah-Nya)." (Surah alAn'am, ayat 162-163)

sikapku yang malampaui batas dalam urusanku." (Hadis riwayat al-Tabrani dan al-Baihaqi) Dari Jabir r. memberikannya kepada ahlinya adalah kebaktian".a. sesuai dengan firman Allah yang maksudnya: "Dan dirikanlah solat untuk mengingati-Ku.a katanya. akan dicabut pula daripada hatinya perasaan rahmat dan bila ia terjadi begitu. akan dicabut daripadanya perasaan malu.a. kebodohanku. Jika dia berada dalam keadaan yang sedemikian.w bersabda:”Siapa yang tidak mempunyai sifat ramah tamah. Apabila dicabut daripadanya sifat amanah. Maka apabila dicabut daripadanya sifat malu. maka sesungguhnya dia memperoleh kejayaan paling besar. ayat 71) Rasulullah s. maka dia tidak akan berada melainkan dalam keadaan yang dilaknati dan dimurkai. Riwayat At-Tarmizi dan Ad-Darimi Muaz Jabal pernah berkata: "Pelajarilah ilmu pengetahuan sebab mempelajarinya kerana Allah tanda takut kepada-Nya." (Riwayat al-Bukhari) . menuntutnya adalah ibadah."Ya Allah. dia mendengar Rasulullah s." (Surah al-Ahzaab. akan dicabut daripadanya sifat amanah. hendaklah dia mengerjakan solat itu jika ia telah mengingatinya. bererti dia tidak mempunyai kebaikan. dan semua dosaku yang Engkau lebih mengetahui mengenainya daripada diriku sendiri. menelaah adalah tasbih. "Sesiapa yang menghabiskan waktu petangnya dalam (keadaan) keletihan akibat daripada bekerja yang dijalankan oleh tangannya sendiri. maka dia bukan dari kalanganku." Firman Allah bermaksud: "Siapa yang mematuhi Allah dan Rasul-Nya.w bersabda." (Hadis riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim) Rasulullah SAW dalam sabda yang bermaksud: "Apabila Allah SWT kehendaki untuk membinasakan seseorang hamba. mengajarkannya kepada orang yang belum mengetahui adalah sedekah. Ya Allah. ampunilah kesungguhanku.a.” (Muslim) Sabda Rasulullah maksudnya: "Sesiapa yang lupa akan sesuatu solat. Bila dia dilaknati dan dimurkai." (Hadis riwayat Ibnu Majah) Dalam sebuah hadis Rasulullah s. tiada tebusan lain untuk solat itu kecuali solat yang dilupakannya. maka dia didapati sebagai seorang yang khianat dan dikhianati. dia akan dibenci orang dan bila dia dibenci orang. maksudnya: "Siapa yang keluar untuk menuntut ilmu maka ia berjuang fisabilillah hingga ia kembali". ampunilah kesalahanku. kesalahanku dan kesengajaanku yang semua itu ada pada diriku. bermakna terungkailah akhirnya tambatan Islam daripadanya.w bersabda yang maksudnya berbunyi: "Sesiapa benci dan enggan menurut sunnahku (antaranya berkahwin). mencarinya adalah jihad. maka ia diberi keampunan. kelalaianku.

dan janganlah kamu berbantah-bantah (berselisih). ayat 185) Nabi Muhammad SAW dalam hadisnya bermaksud: "Sesungguhnya dalam diri manusia itu ada seketul daging. sesungguhnya Allah berserta orang yang sabar. Kehidupan dunia itu tidak lain hanya kesenangan yang memperdayakan.” (Surah al-Anfal. sedekah jariah.W. (Ali ‘Imran : 139) Allah mengingatkan menerusi firman-Nya bermaksud: "Dan taatlah kamu kepada Allah dan Rasul-Nya. ilmu yang dapat dimanfaatkan manusia dan anak salih yang sentiasa mendoakan kepadanya." . Tidaklah seorang hamba itu menahan kemarahannya melainkan Allah S. padahal kamulah orang-orang yang tinggi darjatnya.w bersabda yang maksudnya “Tidak ada keberanian yang paling disukai oleh Allah S. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. baiklah manusia. ayat 108) Firman Allah bermaksud: “Terima kemaafan dan suruhlah dengan perkara yang baik serta berpalinglah (jangan dihiraukan) daripada orang yang jahil.”Riwayat Ibn Abi Dunya Firman-Nya bermaksud: “Dan bersabarlah (menghadapi segala kesukaran dengan cekal hati)." (Surah at-Taubah. Jika jahat daging itu maka jahatlah manusia." (Hadis riwayat Muslim) Firman Allah bermaksud: "Dan tidak dinamakan kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan melalaikan. jika tidak nescaya kamu menjadi lemah semangat dan hilang kekuatan kamu." (Surah al-An'aam. Ketahuilah itulah hati" (HR Bukhari dan Muslim) Firman Allah bermaksud: "Dan Allah mengasihi orang yang membersihkan diri mereka zahir dan batin. Barang siapa dijauhkan daripada neraka dan dimasukkan ke dalam syurga ia sudah beruntung. semua amalannya berakhir kecuali tiga. ayat 5) Rasulullah s.a. ayat 46) Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Apabila mati anak Adam. ayat 199) Firman Allah bermaksud: “Maka bersabarlah dengan cara kesabaran yang sebaik-baiknya.” (Surah ali-Imran. ayat 32) Firman Allah bermaksud: “Setiap yang berjiwa (bernyawa) akan berasa mati. jika kamu orang-orang beriman”.Firman Allah Ta’ala yang bermaksud:“Janganlah kamu bersifat lemah dan jangan pula kamu bersedih hati. ayat 46) Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya Allah baik dan tidak mengabaikan (menerima) kecuali yang baik-baik. jika baik daging itu.T selain dari keberanian hamba menahan kemarahan." (Surah alAnfal.” (Surah al-‘Araf. Allah menyuruh orang mukmin seperti Dia menyuruh kepada rasul-Nya.T. akan mengisi dadanya dengan keimanan.” (Surah al-Ma’arij.W.

Sesungguhnya Allah mengasihi orang yang berbakti dan bertakwa serta yang tidak dikenali ramai akan hal ehwal dirinya.w bersabda:Orang (mukmin) yang mahir membaca al-Quran. katanya: ”Bersabda Rasulullah s. ayat 25) Dari Abdullah bin Mas’ud." (Surah al-Baqarah) Firman Allah yang bermaksud: "Hai rasul.w bersabda: " Sesungguhnya perkara yang sangat-sangat aku takuti akibat buruknya menimpa kamu ialah syirik yang kecil.Allah Taala akan berfirman pada hari Kiamat apabila manusia datang dengan amal masing-masing: " Pergilah kepada mereka yang kamu melakukan riak di dunia dahulu ( untuk menunjukan kepada meraka ).a. ayat 52) Firman Allah bermaksud: “Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani." (Hadis riwayat Hakim) Dari Aisyah r. makanlah daripada makanan yang baikbaik dan kerjakanlah amal salih.” Berkata seorang laki-laki: “Sesungguhnya semua orang ingin agar pakaiannya bagus dan sandalnya bagus.” Berkata Rasulullah s. Hati nurani mereka seumpama lampu petunjuk yang akan menyuluh mereka keluar daripada tempat yang gelap gelita." Sahabat-sahabat Baginda bertanya: " Apa dia syirik yang kecil itu ya Rasulullah?" Baginda s.w. mereka tidak dicari. “ Tidak akan masuk syurga sesiapa yang ada di dalam hatinya seberat zarah (atom) dari sifat takbur (sombong). dan jika mereka hadir pun di situ mereka tidak begitu dikenali ramai.a.a. maka dia mendapat pahala ganda.a.w menjawab: "( Syirik yangkecil itu) ialah riak .” (An-Nisa :115) Diriwayatkan daripada Abdullah bin Amru bin al-'As: Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Antara dosa besar ialah seorang lelaki mencerca kedua orang tuanya. . Sungguh. adakah kamu akan dapati sebarang balasan di sisi mereka?" Mahmud bin Labid r.Firman-Nya lagi yang bermaksud: "Wahai manusia! Makanlah daripada (makanan) yang halal dan baik yang terdapat di bumi. dan dia pula mengikut jalan bukan dari jalan orang-orang yang beriman.” (Muslim) Allah berfirman “Dan barang sesiapa yang menentang (ajaran) Rasulullah sesudah terang nyata kepadanya kebenaran pertunjuk (yang dibawanya).w.a katanya:”Rasulullah s. Jika mereka tidak ada dan hilang (ghaib) dalam mana-mana majlis. dan janganlah kamu mengikuti langkah syaitan. takbur itu ialah menolak kebenaran dan tidak menghargai orang lain. dan neraka jahanam itu adalah seburuk-buruk tempat kembali. Maka sesiapa yang memusuhi wali Allah nescaya sesungguhnya dia memusuhi Allah. syaitan itu musuh yang nyata bagimu. kemudian lihatlah.”(Muslim) Rasulullah s." (Surah al-Mukminun.a Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Sedikit daripada sifat riak itu adalah syirik. maka kedudukannya di akhirat ditemani para malaikat yang mulia.a.” (Surah an-Nisa’. Dan orang yang membaca al-Quran padahal dia gagap sehingga sulit baginya membaca. dan (pada hari akhirat kelak) kami akan memasukkannya ke dalam neraka jahanam. “Sebenarnya Allah itu bagus dan cinta kepada kecantikan). kami akan memberikannya kekuasaan untuk melakukan (kesesatan) yang dipilihnya.

tidak boleh ia menganiayai dan tidak boleh membiarkannya (dalam kehinaan) serta tidak boleh mendustai dan tidak boleh menghinanya. tidak menzaliminya dan tidak membiarkan ia dizalimi." (Surah al-Hujuraat. Takwa itu di sini (Nabi berkata sambil menunjukkan ke arah dadanya tiga kali)." (Hadis riwayat Muslim) Dari Abi Zar r. bersabda Rasulullah SAW bermaksud: “Janganlah kamu saling dengki mendengki. Baginda SAW bersabda yang bermaksud: "Seorang Muslim adalah saudara bagi Muslim lainnya. Tetapi kamu dapat memenangi hati mereka dengan wajah berseri dan akhlak yang mulia. maka damaikan antara dua saudara kamu (yang bertelingkah itu). nescaya lelaki itu memaki kembali bapanya.A. Siapa berusaha memenuhi hajat saudaranya. hartanya dan kehormatannya." (Hadis riwayat Abu Daud dan al-Tirmizi).a.Sahabat Baginda bertanya: Wahai Rasulullah! Adakah akan berlaku seorang lelaki memaki-hamun kedua orang tuanya? Rasulullah SAW menjawab: Ya. Seorang lelaki yang memaki hamun bapa seorang lelaki lain." (Hadis riwayat al-Bukhari) Dari Abu Musa r. nescaya lelaki itu juga akan memaki hamun ibunya. Nabi S. Tidak boleh menganiayanya. Sudah cukup banyak kejahatan seseorang itu bahawa ia merendahkan saudara seIslamnya. Sekalian orang Islam atas orang Islam yang lain adalah haram darahnya.” (Hadis riwayat Muslim) Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Seorang Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain.w bersabda. Takwa itu ada di sini seraya Baginda menunjukkan dadanya tiga kali. Satu sama lain hendaklah saling menguatkan. begitu juga jika seorang lelaki memaki hamun ibu seorang lelaki lain.a. maka Allah akan membantu dan mempermudahkan hajatnya. janganlah kamu saling tipu menipu. Aku telah haramkan ke ats diri-Ku kezaliman dan Aku jadikan kezaliman itu juga haram ke ats kamu semua maka janganlah berlaku zalim sesama sendiri.W bersabda: (Hadith Qudsi) ”Firman Allah Taala: Wahai hamba-hamba-Ku. tidak boleh merendahkannya dan tidak boleh pula menghinanya." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim) Firman Allah bermaksud: "Sebenarnya orang beriman itu bersaudara. "Orang Mukmin sesama orang Mukmin bagaikan sebuah rumah.a." (Hadis riwayat Muslim) Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Orang mukmin bagi orang mukmin yang lain itu laksana satu binaan yang sebahagiannya memperkuatkan sebahagian yang lain." -Hadis Riwayat Muslim DARIPADA Abi Hurairah katanya. katanya Rasulullah s. Orang Islam adalah saudara kepada orang Islam yang lain. ayat 10) Nabi SAW bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya kamu tidak akan mampu menggauli semua manusia dengan hartamu. janganlah kamu saling belakang membelakangi dan janganlah kamu menjual di atas jualan setengah daripada kamu dan jadilah kamu hamba Allah yang bersaudara. .

Saya mendengar Rasulullah s. pemuda yang sentiasa beribadat kepada Allah. maka Aku akan mendatangimu dengan ampunan sepenuh itu juga.” Riwayat at-Tarmizi Dari Anas r. At-Tirmizy) Rasulullah s.a. akan bermaharajalela perzinaan dan kejahatan serta banyak haraj. bermusuhan dan berperang kerana kesukuan (kebangsaan). Wahai anak Adam. 2) seorang pembunuh yang harus dibunuh. 3) seorang yang keluar dari dari agamanya (Islam). meski kamu datang kepada Ku dengan dosa sepenuh bumi namun bila kamu menemui-Ku tanpa syirik kepada-Ku. dua orang yang . seolah-olah menggambarkan terjadinya suatu pembunuhan. berlemah lembut serta mudah dibawa berunding.w bersabda yang bermaksud:”Bukankah aku telah memberitahu kamu semua tentang orang yang diharamkan masuk ke neraka atau orang yang diharamkan ke atasnya neraka? Mereka ialah orang yang berdamping rapat dengan orang ramai (baik pergaulannya). maka Aku mengampuni dosa-dosa lampaumu dan Aku tidak peduli.a." (Hadis riwayat Muslim) Salim r.”Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda bahawa Allah SWT berfirman. dan ikutilah perbuatan kejahatan itu dengan kebaikan supaya terhapus kejahatan.a. membunuh orang baik dan orang jahat tanpa mempedulikan apakah dia orang mukmin atau tidak dan tanpa mengendahkan janji yang sudah dibuatnya.a mendengar Abu Hurairah mengatakan bahawa Nabi s. orang itu juga bukan umatku. namun bila kamu meminta ampun kepada-Ku.” (Bukhari) Rasulullah s. meski dosamu sepenuh langit. (Hadis Riwayat At-Tirmizy) sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Setiap anak cucu Adam adalah pelaku dosa dan sebaik-baik orang yang berdosa adalah mereka yang bertaubat.” Seseorang bertanya:”Apakah haraj itu.w bersabda yang bermaksud: ”Tujuh golongan manusia yang akan diberi perlindungan oleh Allah dalam naungannya di hari yang tiada naungan melainkan perlindungan Allah itu sendiri iaitu: Imam (pemimpin) yang adil.a.a katanya:”Akan kusampaikan kepadamu sebuah hadith yang tidak akan disampaikan orang kepadamu sepeninggalanku." (Hadis riwayat Ibn Majah) Bertakwalah kepada ALLAH dimana saja engkau berada. berlakunya (merebaknya) perzinaan dan banyaknya perempuan serta sedikitnya lelaki sehingga bagi lima puluh perempuan hanya seorang pengawalnya.”Wahai anak Adam.a. maka matinya seperti mati jahiliyah. Rasulullah SAW bersabda bermaksud: "Sesiapa yang tidak mematuhi imam dan memencilkan diri daripada jemaah lalu dia mati. meratanya kebodohan. Sesiapa yang mati terbunuh di bawah bendera kefanatikan.w bersabda:”Nanti akan dilenyapkan ilmu pengetahuan. lelaki yang hatinya sentiasa terpaut dengan masjid. Wahai anak Adam. lalu dia berpisah dari jamaah muslimin. ya Rasulullah?” Jawab baginda:”Begini!” (Nabi memberi isyarat dengan tangan baginda. selama kamu berdoa dan berharap kepada-Ku.w bersabda:”Tidak halal darah seorang muslim yang mengakui bahawa tidak ada Tuhan selain Allah dan mengakui aku Rasulullah. dia bukan umatku. hatinya tenang. pastilah Ku ampuni dan Aku tidak peduli. dan bergaullah dengan sesama manusia dengan budi yang baik .(HR. melainkan dengan tiga perkara: 1) Seorang janda yang berzina. Sesiapa yang keluar daripada umatku lalu menyerang umatku.” (Bukhari) Dari Anas bin Malik ra berkata.a katanya Rasulullah s.” (Muslim) Daripada Abu Hurairah katanya.Dari Abdullah r.w bersabda:”Di antara tanda-tanda kiamat ialah: berkurangnya ilmu.

maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi.w bersabda.saling cinta mencintai kerana Allah di mana keduanya berkumpul dan berpisah kerana Allah.a. Dari Ibnu Abbas r.” (Muslim) ." Nabi Muhammad s.” (Hadis riwayat Imam al-Bukhari) Rasulullah s.a. Nabi s. lalu ia menjawab. dia hendaklah mengambil tempat duduknya daripada api neraka. tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik. Dan Ia membenci bagi kamu berkata begini begitu.a katanya." Sabda SAW. Dan aku melihat pula ke neraka. kerana mereka suka dan bersetuju dengan apa yang penuntut itu lakukan. seseorang yang mengingati Allah di tempat yang sunyi lalu mengalir air matanya.w bersabda: "Sesungguhnya Malaikat-malaikat sentiasa menurunkan sayapnya (sebagai memuliakan dan menghormati) penuntut ilmu agama.” Riwayat at-Tirmidzi Sabda Baginda SAw yang bermaksud: “Barang siapa melakukan pembohongan atas namaku. seseorang yang bersedekah dengan sesuatu sedekah lalu menyembunyikan sedekahnya itu sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang dibelanjakan oleh tangan kanannya.w menegaskan: "Apabila seorang lelaki dan wanita duduk bersama mereka ditemani teman ketiga (yang membisikkan kejahatan kepada mereka). dia tidak akan dapat mencium bau syurga di hari akhirat kelak. Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya.” Riwayat Abu Daud Daripada Abu Hurairah r. banyak bertanya dan mensia-siakan harta.a bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : “ Sesungguhnya Allah meredhakan tiga perkara bagi kamu dan Ia membenci tiga perkara bagi kamu. maksudnya: "Mana-mana wanita yang memakai wangian dan kemudian berjalan melalui sekumpulan lelaki dan mereka mencium wangian itu. maka kelihatan olehku kebanyakan penghuninya ialah orang-orang miskin.a. Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya. sedangkan dia mempelajarinya kerana ingin mendapatkan habuan dunia." Al Ahzab: 32. “Aku takut kepada Allah”. "Ya Rasulullah amalan apakah di dalam Islam yang baik".a. Seraya Rasulullah saw menjawab: "Memberi makan (orang yang lapar) dan memberi salam kepada orang yang kalian kenal maupun tidak kalian kenal" (HR Bukhari).a Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:”Sesiapa yang mempelajari ilmu yang boleh mendapatkan keredhaan Allah. seorang lelaki yang diajak oleh wanita rupawan serta berkedudukan tinggi untuk melakukan zina.w bersabda:” Aku melihat ke syurga."Abu ad-Darda' r." Riwayat Ibn Majah. Rasulullah s. Ia redha supaya kamu mengabdikan diri kepada-Nya dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatu dan supaya kamu semua berpegang teguh dengan tali (agama) Allah dan janganlah kamu berpecah belah. dia adalah penzina.” (Muslim) Dari Abdullah bin Amr ra ia berkata. iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan. ketika salah seorang sahabat bertanya kepada Rasulullah saw. "Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain. maka kelihatan olehku kebanyakan penghuninya ialah wanita.-Riwayat Bukhari dan Muslim.

" [Surah Al-Ahzab:59] Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya.Sesungguhnya sebilangan ahli neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun. ” Riwayat al-Bazzar Daripada Abu Hurairah r." Abu al-Darda' r. supaya kamu berjaya.(Riwayat Bukhari dan Muslim) "Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram). Muslim Firman Allah yang bermaksud: "Dan janganlah mengumpat satu sama lain. dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah. atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan. Adakah seorang di antara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu berasa jijik kepadanya dan bertakwalah kepada Allah.a. atau saudara-saudara mereka. dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya. lagi Maha Mengasihani.a. Rasulullah s. maksudnya:” Sesungguhnya tujuh petala langit dan bumi sama mengutuk orang yang selalu berzina dan bau kemaluan pelacur di dalam neraka dapat mengganggu ahli neraka kerana sangat busuknya." (Surah alHujurat." [Surah AnNur:31} "Wahai Nabi. suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman. atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan. wahai orang-orang yang beriman. bahawasanya Rasullullah SAW telah bersabda. maka orang yang berkata itu sendiri yang paling rosak di antara mereka.a Rasulullah s.w bersabda. maksudnya: "Jika ada seseorang berkata: "Orang ramai sekarang ini sudah rosak". dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka. atau perempuan-perempuan Islam. nescaya Allah menolak api neraka daripada mengenainya pada hari kiamat. dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka. atau anak-anak tiri mereka. Mereka tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya. atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki. atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka. ayat 12) Nabi s.a. supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar). cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu.w bersabda yang maksudnya:”Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari kemudian.w bersabda: "Sesiapa yang menolak kata-kata buruk terhadap kehormatan diri saudaranya.a. dan memelihara kehormatan mereka. Riwayat At Tabrani dan Baihaqi." -H. atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan. dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka.R. Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang. atau hamba-hamba mereka. Dan sesiapa yang . maka hendaklah ia berkata perkara yang baik atau diam.

” (Surah ar-Ra’d. Dia menciptakan manusia dari segumpal darah. ayat 41) Firman Allah bermaksud: “Bagi setiap seorang ada malaikat penjaganya dari hadapan dan belakangnya. Dan apabila dikehendaki oleh Allah keburukan kepada sesuatu kaum. tetapi dengan jalan mematikan orang yang berilmu.” Maksud sabda Nabi s. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. maka sesungguhnya Kami akan berikan kepadanya kehidupan yang baik. nescaya pada hari kiamat ia akan berjumpa dengan Allah dengan mukanya berseri-seri seperti bulan purnama pada waktu malam. Tuhanmu adalah Maha Mulia.w berikut wajar direnungi: “Allah tidak menarik kembali pengetahuan dengan jalan mencabutnya dari hati manusia." (Surah ar-Ruum. yang menjaganya dengan perintah Allah." (Surah al-Nahl.” (al-Alaq: 1-5) Sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak. dan sesungguhnya Kami akan berikan balasan pahala kepada mereka yang lebih baik daripada apa yang mereka kerjakan. ayat 97) .” “Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan.a. Orang ini akan berfatwa tanpa ilmu. (sama ada) lelaki atau perempuan dalam keadaan beriman. maka hendaklah ia memuliakan jirannya.” At-Tabrani meriwayatkan.” (Riwayat Bukhari dan Muslim) Firman Allah bermaksud: "Telah timbul pelbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang dilakukan oleh tangan manusia. ayat 11) Imam Bukhari meriwayatkan. Mengajarkan manusia apa saja yang tidak diketahui. mereka itu sesat dan menyesatkan. maka tidak ada yang dapat menolak. Apabila orang berpengetahuan sudah punah. kasih sayang terhadap jiran tetangga. Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Orang yang paling kecewa (rugi) pada hari kiamat ialah orang yang mencari harta secara tidak halal lalu ia masuk ke neraka bersama hartanya. dan tidak ada pelindung bagi mereka selain daripada-Nya. Bacalah. masyarakat mengangkat orang bodoh menjadi pemimpin dan tempat bertanya. yang mengajarkan manusia menulis dengan pena. Sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari kemudian maka hendaklah ia memuliakan tetamunya.” (Hadis riwayat Ahmad) "Sesiapa yang mengerjakan amal soleh. Timbulnya yang demikian kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian daripada balasan perbuatan buruk yang mereka sudah lakukan supaya mereka kembali insaf dan bertaubat.beriman kepada Allah dan Hari Kemudian. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Mereka yang mencari harta dunia (kekayaan) dengan jalan yang halal dan menahan dirinya daripada meminta (tidak menjadi pengemis) dan berusaha mencari nafkah untuk keluarganya serta belas kasihan.

" (Hadis riwayat At-Tirmidzi) Daripada Abu Saiid Al-Khudri menceritakan.” Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Bahawa sesungguhnya Allah tidak memandang kepada tubuh badan dan rupa paras kamu. Abu Hurairah berkata. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Pada dua hari itu amal perbuatan manusia diangkat kepada Allah dan aku suka pada saat amalku dilaporkan aku dalam keadaan berpuasa. duduk atau berbaring dan memikirkan kejadian langit dan bumi seraya berkata: Hai Tuhan kami! Tidaklah Engkau jadikan semua ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau! Kerana itu peliharalah kami daripada seksa api neraka. Jawab Baginda SAW: "Hari itu aku dilahirkan dan hari itu aku diutus menjadi Rasul dan diturunkan kepadaku al-Quran." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim) Diriwayatkan daripada Abu Hurairah. Lelaki itu bertanya sekali lagi: Kemudian siapa lagi? Jawab Baginda: Ibumu. Lelaki itu bertanya lagi: Siapa lagi? Baginda menjawab: Bapamu. nescaya Allah akan menjauhkan mukanya (dirinya) daripada neraka sejauh 70 tahun (perjalanan). pernah Rasulullah SAW ditanya mengenai puasa Isnin." (Hadis riwayat Muslim) Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Pada hari kiamat nanti. tetapi Dia hanya memandang kepada hati sanubari kamu. Baginda bersungguh-sungguh melakukannya seperti dijelaskan hadis diriwayatkan Muslim dan At-Tirmidzi." (Hadis riwayat Muslim) "Maka apakah mereka tidak berjalan di muka bumi. tetapi yang buta. apa yang dikerjakan kerana Allah dan apa ." ( Surah Al-Hajj: 46) amalan berpuasa Isnin dan Khamis dilakukan Nabi Muhammad SAW.” Surah ali-Imran ayat 190-191) Rasulullah SAW pernah ditanya seorang lelaki: “Ya Rasulullah! Siapakah yang lebih berhak saya berbuat baik? Jawab Rasulullah: Ibumu." (Hadis riwayat Ahmad) Abu Qatadah berkata. dunia akan dibawa.Firman Allah bermaksud: “Sesungguhnya kejadian langit dan bumi dan perselisihan malam dan siang itu ada beberapa bukti bagi orang yang mempunyai fikiran. lalu mereka mempunyai hati yang dengan itu mereka dapat memahami atau mempunyai telinga yang dengan itu mereka dapat mendengar? Kerana sesungguhnya bukanlah mata itu yang buta. kemudian diasing-asingkan. Lelaki itu bertanya lagi: Kemudian siapa lagi? Ujar Baginda: Ibumu. Mengenai Rasulullah SAW yang mengamalkan puasa Isnin dan Khamis. ialah hati yang di dalam dada. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Siapa berpuasa pada suatu hari di jalan Allah (secara ikhlas serta mencontohi Nabi). Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Puasa itu perisai dan benteng yang benar-benar menyekatkan daripada neraka. Mereka mengingat Allah sambil berdiri.

anak-anak yatim. lalu dicampakkan ke dalam api neraka. puasa seperti kami puasa dan bersedekah dengan sisa harta mereka." (Hadis riwayat Baihaqi) Dari Abu Dzar r. dengan sedikit ketakutan. orang-orang miskin. karib-kerabat. mereka mengucapkan: 'Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji'uun'. Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka dan mereka itulah orangorang yang mendapat petunjuk. adakah kami mendapat pahala jika kami memuaskan nafsu syahwat kami?” Jawab Rasulullah SAW “ Jika kamu melakukannya dengan yang haram. kekurangan harta. bahkan pada kemaluanmu pun terdapat pula unsur sedekah.” Mereka bertanya:”Kalau begitu.157) firman Allah SWT yang bermaksud: Dan berbuat baiklah kepada dua orang ibubapa. Allah tidak berasa bosan sehingga kamu sendiri yang berasa bosan. Sesungguhnya Allah tidak jemu sehingga kamu jemu. lakukanlah amalan mengikut keupayaan kamu. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. amar makruf dan nahi mungkar (mengajak kepada kebaikan dan melarang kepada yang mungkar) adalah sedekah. Diriwayatkan daripada Aisyah bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Berbuat baiklah sesuai dengan kemampuanmu. kelaparan. dan apa saja yang aku perintahkan kepadamu maka lakukanlah sesuai kemampuanmu. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong dan membanggabanggakan diri. (iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah.” Baginda bersabda maksudnya: "Apa saja yang aku larang bagi kamu hendaklah kamu jauhi. setiap kalimah tahlil adalah sedekah. setiap kalimah tahmid adalah sedekah.a katanya:”Beberapa orang sahabat Nabi SAW pernah berkata kepada beliau. dan teman sejawat. Sebaliknya jika kamu melakukannya dengan yang halal. kamu mendapat pahala. (al-Baqarah: 155 . jiwa dan buah-buahan. tentunya kamu berdosa." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim). Nabi SAW bersabda yang bermaksud: "Wahai manusia." Pepatah orang tua ada berkata: "Yang baik dijadikan teladan dan yang buruk dijadikan sempadan Daripada Aisyah. setiap kalimah takbir adalah sedekah.” Jawab Rasulullah SAW:”Bukankah Allah telah menjadikan berbagai macam cara untuk kamu bersedekah? Setiap kalimah tasbih adalah sedekah. ibnu sabil dan hamba sahayamu. Demi Allah. Mereka solat seperti kami solat.:”Kaum hartawan memperolehi pahala yang lebih banyak. Sesungguhnya kehancuran umat sebelum kamu adalah kerana . tetangga yang dekat dan tetangga yang jauh. Dan amalan ad-din yang paling dicintai (Allah) ialah yang dilakukan secara rutin oleh pelakunya. Amalan paling Allah sukai ialah amalan yang berterusan walaupun sedikit.dilakukan bukan kerana Allah.” (al-Bukhari) Allah SWT menyatakan yang bermaksud: Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu. (an-Nisa': 36) Saidina Ali bin Abi Talib pernah berkata: "Orang yang berakal itu ialah orang yang mahu mengambil iktibar dan pengajaran daripada kisah pengalaman orang lain.

Kamu sudah berkata mati itu benar tetapi kamu tidak bersedia baginya.Kamu sudah berkata neraka itu benar tetapi kamu tidak lari darinya. Dan.w tetapi kamu tinggalkan sunnahnya. "Bertanya Aisyah : "Ya Rasulullah.Kamu sudah berkata syurga itu benar tetapi kamu tidak beramal untuknya. 3. .Kamu sudah makan nikmat Allah tetapi kamu tidak tunaikan syukur-Nya..Kamu mengenal Allah tetapi kamu tidak tunaikan hak-Nya.. Rasulullah berpesan kepada Aisyah ra : "Ya Aisyah jangan engkau tidur sebelum melakukan empat perkara. iaitu: . 4.Kamu sudah berkata syaitan itu musuh kamu tetapi kamu tidak menentangnya. .Kamu bangun dari tidur lalu kamu ceritakan segala keaiban manusia tetapi kamu lupa keaiban kamu sendiri. Sebelum para muslim meredhai kamu. ..Kamu sangka bahawa kamu cinta kepada Rasulullah s. Bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika?" Rasul tersenyum dan bersabda : "Jika engkau tidur bacalah : Al Ikhlas tiga kali seakan-akan kau mengkhatamkan Al Qur'an.mereka banyak bertanya dan berselisih faham dengan nabi-nabi mereka (tidak mahu taat dan patuh). 2. . iaitu : . Sebelum khatam Al Qur'an." (Muttafaq 'alaihi) Kerana hati kamu buta disebabkan sepuluh perkara. . bertahmid. .a. Membacalah selawat untukKu dan para nabi sebelum aku.Kamu kebumikan mayat manusia tetapi kamu tidak mengambil iktibar daripada mereka.. maka kami semua akan memberi syafaat di hari kiamat. Sebelum membuat para nabi memberimu syafaat di hari akhir. . ...Kamu sudah membaca al-Quran tetapi kamu tidak beramal dengannya. bertahlil. .perbanyaklah bertasbih. bertakbir maka seakan-akan kamu telah melaksanakan ibadah haji dan umrah" Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya . Beristighfarlah untuk para muslimin maka mereka akan meredhai kamu. Sebelum kau laksanakan haji dan umrah.

” (Hadis riwayat Imam al-Bukhari) Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya salah satu perkara yang sudah diketahui manusia dari kata-kata kenabian terdahulu adalah: Jika engkau tidak malu. berbuatlah sesuka hatimu.” (Hadis riwayat Imam al-Bukhari) Allah berfirman dalam Surah Al-Maaidah. oleh itu hendaklah kamu menjauhinya supaya kamu berjaya". dan akhlak Islam adalah malu. Apabila salah seorang daripada kalian mandi. bahawa sesungguhnya arak dan judi dan pemujaan berhala dan mengundai nasib dengan batang-batang anak panah. maka hendaklah dia menutupi diri.a.a katanya Rasulullah s. (Riwayat Bukhari dan Muslim) Rasulullah SAW bersabda lagi: “Sesungguhnya Allah Maha Pemalu (al-Hayaa’) dan Maha Menutupi (al-Sitr). Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Iman mempunyai lebih daripada enam puluh cabang.w bersabda:”Perumpamaanku dengan kamu sekelian ialah bagaikan seorang yang menyalakan api. ayat 90 yang bermaksud: "Wahai orang yang beriman.” (Hadis riwayat Imam Abu Dawud) Sabda Baginda yang bermaksud: “Sesungguhnya setiap agama memiliki akhlak. Padahal orang tersebut telah berusaha menghalaunya.” (Hadis riwayat Imam Ibnu Majah) Daripada Abu Hurairah.meskipun dia sudah mati. yang halal lagi baik dan janganlah kamu ikut jejak langkah syaitan kerana sesungguhnya syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu". Apabila bercakap ia dusta. Oleh itu mahukah kamu berhenti daripada melakukan perkara-perkara yang keji dan kotor itu atau kamu masih berdegil?" . Dan aku telah mencegah kamu semua agar tidak jatuh ke dalam api tetapi kamu meloloskan (melepaskan) diri dari tanganku. Surah Al-Baqarah ayat 168 bermaksud: "Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi. Maka serangga-serangga berterbangan menjatuhkan diri ke dalam api itu. Adapun malu adalah salah satu cabang dari cabang iman. apabila berjanji tidak dikotakan apabila diberi amanah ia khianat.” (Muslim) "Tiga perkara yang sesiapa yang mempunyainya di dalam diri maka ia adalah munafiq. adalah kotor dari perbuatan syaitan. Dari jabir r. Dia mencintai rasa malu dan yang tertutup. Allah juga berfirman dalam Surah Al-Maaidah yang mafhumnya: "Sesungguhnya syaitan itu hanyalah bermaksud mahu menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu dengan sebab arak dan judi dan mahu memalingkan kamu daripada mengingati Allah dan daripada mengerjakan sembahyang.

ayat 50) .Firman Allah bermaksud: “Maka segeralah kembali kepada Allah maka sesungguhnya aku seorang pemberi peringatan yang nyata daripada Allah untukmu.” (Surah adz-Dzaariyaat.

w menunda solat Isya’ hingga seperdua malam. diredai Tuhan dan dibenci syaitan.(Ali ‘Imran : 200) . memotong misai.a berkata yang bermaksud: "Sepuluh perkara dikira sebagai fitrah (sunnah).w ada menyatakan dalam sabda bermaksud: "Jika tidak menyusahkan ke atas umatku.” (Hadis riwayat Abu al-Laith) Hadith : Dari Anas katanya:”Nabi s. bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beruntung.a.“Wahai kaum Muhajirin dan Ansar! Sesiapa yang lebih mengutamakan isterinya daripada ibunya. memotong kuku.w.” (al-Bukhari) Rasulullah s. bersugi. barulah baginda solat." (Surah al-Araf." (Hadis riwayat Muslim) Saidatina Aishah r. ayat 31) “Hai orang-orang yang beriman. bersuci dengan air (beristinja). nescaya akan ditimpa kepadanya laknat Allah dan juga tidak diterima daripadanya taubat dan tebusannya. mencabut bulu ketiak. Adapun kamu sama juga seperti dalam solat selama kamu menanti-nantikan solat itu.a Antara yang diberikan penekanan ialah kebersihan mulut dan gigi. memasukkan air ke hidung. memelihara janggut. kerana Rasulullah s.w bersabda: "Sungguh baik keadaan kamu ketika Isa Ibn Mariam turun dalam kalangan kamu.a." Abu Hurairah r." baginda menyatakan: "Bersiwak itu menyucikan mulut." Salah seorang rawi hadis ini (Ibn Abi Dzi'b) menerangkan dengan katanya: "Lalu ia memimpin kamu dengan menurut kitab Allah alQuran dan Sunnah Nabi kamu s. sesungguhnya Allah tidak suka akan orang yang melampaui batas. aku ingin menyuruh mereka melambatkan solat Isyak dan bersugi (menggosok) gigi setiap kali mereka hendak melakukan solat." firman Allah yang bermaksud: "Dan makanlah serta minumlah dan jangan kamu melampaui." (Hadis riwayat Muslim) Imam Bukhari meriwayatkan daripada Abdullah bin Omar: "Nabi bersiwak (menggosok gigi) pada permulaan siang dan akhirnya.a.a. membasuh sendi-sendi. Kemudian baginda bersabda:”Orang lain telah solat dan mereka telah tidur. lalu ia memimpin kamu. mencukur bulu ari-ari.

tanpa berpusing badannya”. oleh itu hendaklah engkau ." (Surah al-Bayyinah. Rasulullah s. dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat. meletakkan dua jarinya kedalam dua telinganya” Hadith yang diriwayatkan oleh Abu Daud menyebut “(Bilal) telah memalingkan tengkuknya ketika menyebut “Haiya alassolah” kekanan dan kekiri.a katanya." (Surah Hud.a.” (Muslim) Hadith : “Daripada Abu Juhaifah r. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Apakah tidak menarik hatimu bagaimana Tuhan menghindarkan daripadaku caci maki dan kutukan orang Quraisy. Mereka yang mencaci dan mengutuk ialah orang tercela.a.” (Hadis riwayat Bukhari) "Wahai kaumku. lagi tetap teguh di atas tauhid. dan supaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat. maka dengan itu Allah memeliharakan air mukanya adalah lebih baik daripada ia meminta-minta daripada orang lain sama ada diberi atau tidak. ayat 61) "Jika salah seorang di antara kamu mengambil talinya (keluar mencari kayu).“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan (mengerjakan) salat. perkenan suaranya lalu diajarkan Azan kepadanya. sekali-kali tidak ada Tuhan bagi kamu selain-Nya. ayat 5) Firman Allah bermaksud: "Sesungguhnya Kami menurunkan al-Quran ini kepadamu (wahai Muhammad) dengan membawa kebenaran. kepalanya kekanan dan kekiri dan dua jarinya didalam telinganya”.Riwayat Al-Bukhari dan Muslim DARIPADA Abu Hurairah katanya. beliau menganggap hadith ini panjang. sembahlah Allah.a. Asal hadith ini didalam soheh al-Bukhari dan soheh muslim.a. sedangkan aku orang terpuji. Diriwayatkan oleh Ahmad dan Tarmizi. katanya. Hadith yang diriwayatkan oleh ibnu majah pula menyebut. lalu dijualnya. kemudian dia memikul seberkas kayu api di atas belakangnya. bahawa Nabi s. Aku telah melihat Bilal sedang Azan dan aku memerhatikan mulutnya. Dan yang demikian itulah agama yang benar.”Dan daripada Abu Mahzurah r.w bersabda:”Sempurnakanlah sujudmu! Jangan membentangkan dua siku seperti anjing (tidur).w." (Hadis riwayat alBukhari) Firman Allah bermaksud: "Padahal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepada-Nya. Dia menciptakan kamu dari bumi (tanah) dan memerintahkan kamu supaya memakmurkannya. kecuali bagi orang-orang yang khusyuk” (Al-Baqarah : 45) Hadith : Dari Anas r.

w telah bersabda yang maksudnya:”Demi Allah. tetapi pertengahan (sehingga kepalanya kelihatan rata dengan punggung). "Setiap kali masak hangus kulit-kulit mereka (ahli neraka)." Dari Aisyah r." (Surah al-Zumar. Dalam soal mengatur perancangan strategi. Rasulullah s." (Riwayat Imam Muslim).a.w memulai solat baginda dengan takbir. kalau kamu tidak berdosa. Sesudah itu baginda membaca surah al-Fatihah." . Allah akan menjadikan satu umat lain yang melakukan dosa." (Hadis riwayat Tirmizi dan Ibnu Majah) Riwayat Abu Daud dan Ibnu Majah Rasulullah s.a katanya:”Rasulullah s. Apabila baginda bangkit dari rukuk. Kami gantikan akan mereka dengan kulit-kulit yang lain agar mereka merasai azab. ayat 2) Sabda Nabi Muhammad SAW bermaksud: "Puasa adalah separuh daripada sabar. lantas mereka beristighfar kepada Allah lalu diampuni dosa mereka.menyembah Allah dengan mengikhlaskan segala ibadat dan bawaanmu kepadaNya. kepalanya tidak mendongak dan tidak pula terlalu menunduk. soal penguasaan ilmu sangat penting.a.” (Muslim)                     Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Orang mukmin makan dengan satu perut manakala orang kafir dengan tujuh perut.w bersabda: "Sebaik-baik puasa selepas Ramadan adalah bulan Allah al-Muharam dan sebaik-baik solat selepas solat fardu adalah solat malam. baginda tidak sujud sebelum .a.(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim) ayat 56 dari surah an-Nisa' yang mengisyaratkan kewujudan lapisan kulit dan saraf yang sakit. Apabila baginda rukuk.

ii) Marah umumnya menunjukkan sifat seorang yang lemah kerana gagal mengawal emosinya sendiri. Tiap-tiap selesai dua rakaat baginda membaca Tahiyat sambil duduk menghimpit kaki kiri dan menegakkan kaki kanan. Panduan Bagi Orang Yang Diuji Hadith : Huraian Pengajaran Hadis: i) Menahan perasaan marah.W.” (Muslim) Rasulullah SAW bersabda : 'Sesiapa yang mendatangi 'arraaf' (tukang ramal) kepadanya. Apabila baginda mengangkat kepala dari sujud (pertama) baginda tidak sujud (kedua) sebelum duduknya antara kedua sujud itu tepat benar lebih dahulu. tidak akan diterima solatnya selama empat puluh hari. Ia menjadikan seseorang itu menduduki martabat yang tinggi berbanding dengan orang yang tidak berilmu. ii) Menuntut ilmu merupakan suatu jihad yang dituntut oleh Islam ke atas setiap penganutnya." (Muslim) Hadith : Huraian i) Ilmu ialah mengetahui tentang sesuatu perkara di mana perkara yang boleh diketahui itu bergantung pada kemampuan dan usaha yang dilakukan oleh seseorang itu. Baginda melarang duduk seperti syaitan duduk atau seperti binatang buas duduk. Ia merupakan tabiat yang sukar dihapuskan. .baginda berdiri lurus lebih dahulu. Dan baginda menyudahi solat dengan membaca salam. Malah salah satu daripada petanda ilmu yang berkat itu adalah apabila seseorang itu dengan bertambah ilmunya semakin mulia akhlaknya dan semakin bertakwa ia kepada Allah S. memaafkan kesalahan orang lain dan berlaku ihsan adalah antara sifat yang mesti dipupuk dalam diri setiap manusia kerana ia boleh menambahkan keimanan. iii) Oleh itu selaku umat Islam kita hendaklah berusaha untuk menambahkan ilmu masing-masing dari semasa ke semasa termasuklah ilmu yang berkaitan dengan Islam kerana darjatnya lebih tinggi di sisi Allah.T.

a katanya:”Rasulullah s.w Hadith : Dari Aisyah r. Setengahnya pula lambat marah dan lambat pula tenang dan setengah yang lain pula. dan ia adalah selemah-lemah iman". Sekiranya tidak mampu juga maka hendaklah dia membenci perbuatan tersebut di dalam hati.a. kepalanya tidak mendongak dan tidak pula terlalu menunduk.Apabila marah. Maka yang ketiga inilah yang paling terpuji. Kemudian orang yang mendengar sunat menyebut dengan lafaz ”Yarhamukallah”/ Yarhamukillah (bagi perempuan) dan orang yang bersin tersebut menajawab dengan lafaz ”Yahdinaa wayahdikumullah” Huraian i) Di antara sifat orang-orang mukmin yang sebenar adalah menjaga kemaluannya dari perbuatan zina kerana zina adalah termasuk dalam kategori dosa-dosa besar (al-kaba'ir) di samping menyekutukan Allah. Apabila baginda bangkit dari rukuk.” (Muslim) hadis Nabi yang bermaksud "barangsiapa yang melihat kemungkaran hendaklah dia mencegahnya dengan tangan (perbuatan) sekiranya berkemampuan.” iv) Tidak semua kemarahan itu dilarang oleh Islam. baginda tidak sujud sebelum baginda berdiri lurus lebih dahulu. Marah perlu ada terhadap perkara yang tidak disukai yang menyalahi kebenaran sebagaimana yang diajarkan oleh agama atau perkara yang terang-terang dilarang agama di mana kita dilarang mendiamkan diri jika kehormatan peribadi dan agama dihinakan.. Maka Rasulullah s.w memulai solat baginda dengan takbir. kedua mata menjadi merah. meminum . tetapi pertengahan (sehingga kepalanya kelihatan rata dengan punggung). iii) Imam al-Ghazali pula berkata:” Kemarahan manusia itu bermacammacam-macam. Oleh itu Rasulullah mengatakan bahawa kemarahan itu adalah bara api di dalam hati anak Adam dan ia datangnya daripada syaitan yang dijadikan daripada api di mana api hanya dapat dipadamkan dengan air.a.a. hendaklah seseorang itu berwudhuk (mengambil air sembahyang).w menasihatkan apabila marah. Sesudah itu baginda membaca surah al-Fatihah. urat leher pula kelihatan timbul. Baginda melarang duduk seperti syaitan duduk atau seperti binatang buas duduk. Tiap-tiap selesai dua rakaat baginda membaca Tahiyat sambil duduk menghimpit kaki kiri dan menegakkan kaki kanan. Apabila baginda mengangkat kepala dari sujud (pertama) baginda tidak sujud (kedua) sebelum duduknya antara kedua sujud itu tepat benar lebih dahulu. Setengahnya cepat marah tetapi cepat tenang. Apabila baginda rukuk. Tajuk : Tertib Solat rasulullah S. Selepas bersin hendaklah menyebut ”Alhamdulillah”. lambat marah tetapi cepat tenang. Sekiranya tidak mampu dengan tangan cegahlah dengan perkataan. Dan baginda menyudahi solat dengan membaca salam.

minuman keras. iv) Hari ini seakan menjadi “trend”.a. Riwayat al-Bukhari dan Muslim . ketat dan nipis Fenomena seperti ini patut dicegah demi kesejahteraan seluruh masyarakat. Sabda Baginda SAW yang bermaksud: "Sesungguhnya aku diutus untuk menyempurnakan akhlak mulia.w lalu berkata. sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.w marah ketika memberikan nasihatnya lebih dari marahnya pada hari ini. v) Segala-saluran yang dikira boleh membawa manusia kepada perzinaan seperti rumah-rumah pelacuran. Sabdanya. tetapi segala-gala yang menjadi pintu ke arah itu adalah dilarang sama sekali seperti memandang aurat wanita." (Riwayat Imam Malik) Hadith : Seorang lelaki telah datang menemui Rasulullah s. sesungguhnya antara kamu semua ada (melakukan sesuatu) menyebabkan orang lain lari. “Wahai sekelian manusia. berdua-duaan dengan orang yang bukan muhrim dan sebagainya. mendengar perkara yang boleh menaikkan nafsu seperti kelunakan suara (rayuan atau pujukan). rumah-rumah urut dan sebagainya hendaklah dicegah ditutup keseluruhannya. sesiapa antara kamu yang menjadi imam kepada orang ramai hendaklah ia memendekkan bacaannya kerana sesungguhnya makmum dibelakangnya terdiri daripada orang tua. bergaul bebas antara lelaki dan wanita.a. ii) "Dan janganlah kamu mendekati zina." (Al-Israa': 32) Larangan zina yang digunakan di dalam al-Quran ini iaitu ''Janganlah kamu mendekati zina. mencuri dan membunuh. Jika tidak akan berlakulah perkara-perkara yang tidak diingini. kebanyakan pakaian yang dipakai oleh golongan muda (ada juga yang telah berumur) terlalu pendek. kanak-kanak kecil dan orang yang hendak menguruskan keperluannya dengan segera”. iii) Etika berpakaian juga harus dititikberatkan di mana pakaian seorang muslimah itu wajib memenuhi fungsi dasarnya iaitu menghindarkan seseorang dari dorongan berahi kerana jika aurat tidak ditutup dengan sempurna ia akan mengundang berlakunya kejadian rogol atau perbuatan zina yang boleh merosakkan maruah individu yang terlibat.”Sesungguhnya aku melambatlambatkan dari sembahyang subuh disebabkan imam itu memanjangkan bacaannya ketika bersembahyang bersama kami. berjudi. bukan ''Janganlah melakukan zina'' mempunyai makna yang sangat mendalam iaitu bukan hanya perzinaan sahaja dilarang. disko-disko.” (Abu Mas’ud berkata) aku tidak pernah melihat Nabi s.

nescaya engkau lihat gunung itu tunduk serta pecah." Wahab bin Munabih pula berkata: "Semakin tajam seseorang itu berfikir. maksudnya: "Berfikir sesaat lebih baik daripada beribadat setahun. aku akan lebih memahami untuk berfikir dan panjang berfikir. Ilmu pula . jiwa manusia adalah hakikat diri manusia dan potensi berfikir adalah sebahagian darinya. Abu Said al-Khudri menyampaikan sabda Rasulullah yang bermaksud: "Berilah hak matamu di bidang ibadat!" Sahabat bertanya: "Apakah hak mata di bidang ibadat itu wahai Rasulullah?" Jawab Rasulullah: "Membaca al-Quran. tempat terbit dan asas ilmu.a. Menurut Aristotle. petunjuk jalan ke syurga. sementara orang bijak pandai berkata 'berfikir itu pelita hati.belah kerana takut kepada Allah.SATU unsur sangat menonjol pada penciptaan manusia ialah akal fikiran yang menjadikan insan makhluk istimewa berbanding yang lain sehingga layak menggalas amanah sebagai khalifah di bumi." (a-Hasyr:21) Keutamaan akal fikiran ini ditegaskan Rasulullah s. Melalui akal. supaya mereka memikirkannya. semakin banyaklah amalnya." Imam al-Ghazali menyifatkan akal fikiran sebagai sumber. manusia mendapat ilmu. sehinggalah hati mereka dapat berbicara dengan kata-kata hikmah. memikirkan isinya dan mengambil pengajaran keajaiban kandungannya." Al-Ghazali berkata. akal itu mulia dan menjadikan manusia mulia." Dalam satu kisah.h berkata: "Sesungguhnya golongan yang berfikir mereka sentiasa mengulangi apa yang mereka ingati.' firman Allah dalam ayat 31. Ibn Khaldun bersetuju akal fikiran (quwwah natiqah) membezakan antara manusia dengan makhluk lain. "Jika Kami turunkan al-Quran ini ke atas sebuah gunung. dari surah Al-A'raf. maksudnya: "Wahai anak-anak Adam! Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat ibadat (sembahyang)." Lukman al-Hakim berkata: "Sesungguhnya dengan lamanya duduk. Islam memandang tinggi akal fikiran kerana ia sumber segala ilmu malah banyak disebut dalam al-Quran. Contoh perbandingan ini Kami kemukakan kepada umat manusia." Hasan al-Basri r. semakin berilmulah dia dan apabila dia berilmu.w dalam dalam satu hadis daripada Ibnu Hibban.

Manusia memiliki keupayaan berbeza dalam hal ini. cukup terkenal di Barat dengan nama Alkindus. terutama sains. bahkan seseorang mungkin berupaya mengekang nafsu dalam perkara tertentu dan tidak dalam hal lain. iii. ii. logik. Al-Kindi (801-873) misalnya. Akal merujuk kepada ilmu daruri. dia dipanggil 'manusia berakal' kerana yang memandu tindakannya ialah kesedaran dan keinsafan terhadap perbuatannya.apabila dinisbahkan kepada akal ibarat buah kepada pokok. al-Kindi. mustahil seorang manusia di dua tempat pada satu masa. Bagi kategori keempat. Umat Islam satu ketika mampu meraih kegemilangan apabila menggunakan kemampuan daya fikir yang tinggi. sebagaimana ditonjolkan tokoh Muslim seperti Jabir bin Haiyan. perbezaan antara manusia berpunca daripada kemampuan asli akal itu sendiri dan pengalaman dilalui. pandangan kepada mata. Akal merujuk kepada ilmu pengetahuan diperoleh melalui uji kaji dan pengalaman hidup. matematik. Akal merujuk kepada suatu sifat yang membezakan manusia dari sekalian haiwan. cahaya kepada matahari. Apabila keadaan ini terhasil pada diri seseorang. mampu membezakan di antara yang benar dan palsu. Ilmu daruri ialah ilmu membolehkan dikenali perkara wajib. mustahil dan harus pada akal. kosmologi. Beliau memberikan empat kategori mengenai akal: i. bersih dan kotor. al-Farabi dan banyak lagi. Faktor yang boleh dikaitkan dengan akal fikiran dalam perbezaan ini ialah ilmu yang menyedarkan seseorang mengenai kemudaratan. apabila ia mengetahui akibat setiap perkara dan mengekang syahwat dari menurut kelazatan sementara. Merujuk kepada kategori ketiga. iv. seorang cerdik pandai Arab dalam pelbagai bidang. malah memandu untuk mengenal diri dan Penciptanya. untung atau rugi. perbezaan manusia kerana berbeza kemampuan mengekang nafsu. Penggunaan daya fikir yang tinggi dan lebih serius membolehkan manusia mencapai ketamadunan dan kemajuan dalam pelbagai lapangan. . akibat hawa nafsu. astrologi. Contohnya. iaitu ilmu yang dipelajari dari pengalaman. Akal fikiran membolehkan manusia menilai baik dan buruk. terhasil apabila seorang mencapai usia tamyiz. bukan dorongan hawa nafsu. Seorang yang berilmu lebih mampu menjauhi maksiat berbanding si jahil kerana lebih tahu kemudaratannya. alKhwarizmi. Akal merujuk kepada kesempurnaan sifat akal. Akal dalam erti kata ini adalah sifat semula jadi manusia.

" (Surah Asy-Syuura. Kejadian itu menimbulkan persoalan di dalam benaknya. 5. Tibatiba buah epal jatuh berdekatannya. Demikianlah dengan kemampuan dan kehebatan akal fikiran." (Surah an-Nisaa. walaupun Baginda sendiri dalam kesusahan . Ia bukan saja berlaku pada bumi. Sejak lahir beliau tidak pernah melihat bapanya bekerja sebagai petani. iaitu buah epal jatuh ke bawah kerana adanya tarikan dari bumi dan daya seperti itu dinamakan daya graviti. 2. Baginda sangat menghormati orang-orang tua. 6.muzik. ayat 110) Firman Allah bermaksud: "Dan Dialah Tuhan yang menerima taubat daripada hamba-Nya yang bertaubat serta memaafkan kejahatan yang mereka lakukan dan Ia mengetahui akan apa yang kamu semua kerjakan. Kisah seorang Barat. . namun masih berpeluang mendapat ijazah sarjana muda pada usia 22 tahun. Pada suatu malam. anak-anak dan ahli keluarganya . malah planet lain termasuk bulan. matematik. Baginda bercakap dengan lemah lembut dan sentiasa menumpukan perhatian kepada orang yang bercakap dengannya . falsafah dan astronomi yang terkenal dengan penemuan formula graviti wajar juga diambil pengajaran. beliau berjalan-jalan di sekitar kebun sambil berfikir dan memerhatikan keadaan sekeliling. Mengapa buah itu harus jatuh tepat di bawahnya dan tidak ke sekitarnya atau ke atas? Beliau berfikir lagi hingga menemui satu kesimpulan. Bahkan. fikirannya berakhir pada satu persoalan. 4. Baginda tidak pernah menghina orang miskin dan tidak merasa terhina bergaul dengan Mereka . Tanpa sedar. bintang dan matahari mempunyai daya gravitinya. Baginda sangat berlemah lembut dengan isteri. Baginda sentiasa memberi salam kepada sesiapa yang ditemui . psikologi dan meteorologi. Kehidupan beliau sangat susah. kerana beberapa bulan sebelum lahir bapanya meninggal. fizik. mengapa bulan bergerak mengelilingi bumi? Selepas letih berjalan dan tidak mendapat jawapan. dengan fikiran yang sihat dapat memupuk keimanan kepada Allah serta menolak perkara bersifat tahyul dan khurafat Firman Allah bermaksud: "Dan sesiapa yang melakukan kejahatan atau menganiaya dirinya sendiri dengan melakukan maksiat kemudian ia memohon ampun kepada Allah nescaya ia akan mendapati Allah Maha Pengampun Lagi Maha Mengasihani. Isaac Newton (1643-1927). beliau berehat di bawah pohon epal. iaitu seorang ahli fizik. mengasihani orang-orang muda dan kanak-kanak 3. Baginda sentiasa membantu orang lain. ayat 25) 1.

Hubungan antara sesama orang beriman itu diasaskan kepada persaudaraan.T. lni menunjukkan bagaimana pentingnya nilai kasih sayang itu dalam kehidupan dan pergaulan sesama orang-orang beriman.w. (al-Hujuraat.w. 10) Persaudaraan itu diikat dengan kasih sayang dan cinta mencintai antara satu sama lain. kasih kepada orang beriman telah dikaitkan dengan kesempurnaan iman. Rasuluilah s. membawa seluruh jasad turut berjaga malam dan demam'. la bertujuan untuk membina dan membentuk akhlak murni di kalangan orang-orang beriman dalam pergaulan antara sesama mereka. bersabda yang bermaksud: "Melemparkan senyuman kepada wajah saudaramu adalah sedekah. "Perumpamaan orang-orang yang beriman itu dari segi saling berkasih sayang dan berkasihan belas. Rasuluilah s. Pertemuan dan perjumpaan antara sesama Islam hendaklah dalam keadaan wajah yang berseri-seri dan manis. Baginda tersangat sabar dan tabah apabila mengahadapi setiap cabaran dan kesusahan .W. maka damaikanlah diantara dua saudara kamu'. Beriman kepada Allah dan Rasul-Nya mestilah mengandungi perasaan kasih kepada kedua-duanya.w. menggariskan akhlak-akhlak mulia dalam hubungan antara sesama orang-orang beriman. diperbaiki dan diperkukuhkan. Persaudaraan yang sentiasa digerak dan dihidupkan. (Riwayat Ahmad) Dalam hubungan ini. bersabda yang bermaksud: "Perumpamaan orang-orang yang beriman itu dari segi saling berkasih sayang dan berkasihan belas.. secara terperinci." (Riwayat At-Tirmizi) . bersabda yang bermaksud: 'Tidak beriman seseorang kamu sehingga Allah dan Rasul-Nya lebih dikasihinya daripada yang lain dari keduanya'. yang dijelmakan dalam senyuman. membawa seluruh jasad turut berjaga malam dan demam'. berfirman yang bermaksud: "Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara. Rasuluilah s. Rasuluilah s. adalah seperti jasad apabila satu anggota mengadu sakit. adalah seperti jasad apabila satu anggota mengadu sakit.w. (Riwayat Ahmad.a. Allah S. At-Tirmizi dan AI-Hakim) Nilai kasih sayang yang disemai dalam diri para mu'min sebagai menyambut arahan Allah dalam al-Quran dan ajaran Rasuluilah dalam sunnahnya.a. (RiwayatAhmad) Akhlak Terhadap Sesama Islam Al-Qurran dan al-Sunnah yang menterjemahkan ajaran al-Ouran ke dalam realiti kehidupan.a. bersabda yang bermaksud: 'Tidak sempurna iman seseorang kamu sehinggalah ia mencintai saudaranya sebagaimana ia mencintai dirinya. (Riwayat Ahmad) Perasaan kasih-sayang terhadap sesama umat islam adalah komponen yang membentuk iman.a.7.

menggariskan peraturan-peraturan memberi salam secara terperinci yang boleh dirujukkan kepada kitab-kitab hadis. (Riwayat Muslim) Seterusnya. bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang menutup keaiban seseorang Islam Allah menutup keaibannya didunia dan diakhirat". Jika keburukan itu berkaitan dengan pencabulan terhadap keadilan..w. (Riwayat Muslim) Mengenai budaya suka mengecam. Allah S. 148) Keburukan yang dilakukan oleh seseorang mu'min hendaklah disembunyikan. suka mengeluarkan kata buruk dan kesat". Sebaliknya mereka hendaklah saling hormat menghormati.Sebarkan lah salam di kalangan kamu".w. mengerdik dan melaknat.w. Rasuluilah s.T. bersabda yang bermaksud: '.a. Allah S.a. suka mencela dan mengkritik.W.a.. melarang penyebaran maklumat yang berkaitan dengan keburukan yang dilakukan daiam masyarakat. bersabda yang bermaksud: "Memadai seseorang itu berdusta apabila ia berbicara tentang apa sahaja yang didengarnya".w. Walau bagaimanapun Islam memberi kebenaran melakukan pendedahan keburukan yang berkaitan dengan periakuan zalim apabila dibuat di mahkamah semata-mata untuk menegakkan keadilan. Rasulullah s. (Riwayat Muslim. Rasulullah s.a. Rasulullah s.W.T dan Rasul-Nya melarang tindakan-tindakan sama ada dengan perbuatan dan perkataan yang boleh membawa kepada terputusnya hubungan persaudaraan dan silaturrahim di kalangan orang-orang beriman.lni diikuti dengan mengucap selamat serta memberi salam untuk memulakan hubungan dan pertemuan.W. bersabda yang bermaksud: . ia hendaklah diadili di mahkamah dan dihukum jika thabit kesalahan. suka melaknat. (al-Nisaa'. Bagi memupuk perasaan kasih sayang serta memperkukuhkan keimanan. Ahmad dan Abu Daud) Seterusnya orang-orang yang beriman dilarang berperangai suka menyebarkan berita tanpa dipastikan kebenarannya.a. Rasuluilah s. Walau bagaimanapun berita mengenai kesalahan dan hukuman yang dikenakan tidak boleh didedah dan disebarkan untuk dijadikan bahan perbualan orang ramai. bersabda yang bermaksud: "Bukan lah seorang beriman itu seorang yang suka mengecam.w. suka melaknat dan mengeluarkan kata-kata buruk dari mulutnya. Begitu juga saksi dan orang yang teraniaya boleh mendedahkan kezaliman yang dilakukan oleh seseorang untuk menegakkan keadilan. (Riwayat Bukhari dan Ahmad) Orang-orang Islam dilarang menghina sesama orang-orang Islam. Allah S.w.T berfirman yang bermaksud: "Allah tidak suka kepada perkataan-perkataan buruk yang dikatakan dengan berterus terang melainkan mereka yang dizalimi"..a. Rasulullah s. Begitu juga perlakuan yang buruk yang menjatuhkan martabat dan ketinggian orang-orang beriman.

a katanya. hadis sahih Nabi saw bersabda yang bermaksud: "Ditulis bagi setiap anak Adam bahagiannya daripada zina.” (Muslim) Hadith : .w. Rasulullah s.” (Muslim) Hadith : Dari Abu Hurairah r. tiada tebusan lain untuk solat itu kecuali solat yang dilupakannya. Rasulullah s. manakala orang yang meninggalkannya ia sudah meruntuhkan agamanya. hendaklah dia mengerjakan solat itu jika ia telah mengingatinya. Oleh itu.a. Islam mewajibkan umatnya melaksanakan solat wajib sebanyak lima waktu sehari semalam.a.a.W. solat wajib mesti dilakukan dalam apa keadaan sekalipun. maka matinya sama dengan mati munafik. Rasuluilah s.:” Yang lama berdirinya. maka solat wajib yang ditinggalkan dianggap sebagai hutang yang mesti dilangsaikan seperti setiap hutang yang wajib dibayar. bagi orang yang meninggalkan solat disebabkan malas atau sengaja hukumnya adalah fasik dan melakukan dosa besar iaitu mengabaikan salah satu daripada Rukun Islam. malulah yang membenarkan atau mendustakannya. bersabda yang bermaksud: Sabda Rasulullah maksudnya: "Sesiapa yang lupa akan sesuatu solat.w ditanya orang:”Solat malam yang bagaimanakah yang lebih baik? Jawab Rasulullah s. Justeru. setelah dibicarakan dan dithabitkan kesalahannya.a katanya. zina telinga adalah mendengar."Cukup seseorang itu menjadi jahat dengan ia menghina saudara muslimnya” (RiwayatAt-Tirmizi) Kewajipan orang Islam terhadap saudara muslimnya yang melakukan kesilapan dan kesalahan ialah memberikan nasihat dan menghukum dengan hukum Allah S. zina kaki apabila ia melangkah. zina lisan adalah disebabkan berbicara. Solat juga tiang agama. jiwa berharap dan berhasrat. Oleh itu sesiapa yang mengerjakannya bermakna ia menegakkan agamanya.w. sesuai dengan firman Allah yang maksudnya: "Dan dirikanlah solat untuk mengingati-Ku.a. zina tangan adalah menggunakannya. seperti ditetapkan oleh Islam. zina mata adalah disebabkan pandangan.w bersabda:”Sesiapa yang mati tanpa pernah berperang bahkan jiwanya tidak pernah tergerak hendak turut berperang.T. Ia pasti melakukannya tanpa dapat dielakkan." (Riwayat al-Bukhari) Solat ialah tanda pertalian terus seorang hamba dengan Allah." Hadith : Dari Jabir r.

” (Muslim) Hadith : Dari Abu Hurairah r.a katanya dia ditanya oleh seseorang:”Bukankah Rasulullah SAW telah mengajarkan kepada kamu segala-galanya hingga masalah buang air juga?” Jawabnya. merompak. Rasulullah s.” (al-Bukhari) Hadith : Dari Jarir r. judi dan sebagainya)” (Muslim) Hadith : Dari Jabir r. lalu timbul fitnah (bala bencana atau kekacuan). maka kerjakanlah pula solat (sunat) di rumah kerana dengan itu Allah akan menjadikan rumah itu bahagia.” (Muslim) Hadith : Dari Abu Hurairah r. Kerana itu takutilah dunia dan takutilah wanita).”Benar! Beliau melarang kita mengadap kiblat ketika buang air besar atau kecil.a. dihapuskan (dicabut) ilmu (agama).” (Muslim) . menggelapkan wang.” (Muslim) Hadith : Dari Salman r.w akan setia dan patuh dan memberi nasihat kepada setiap orang muslim. Rasulullah SAW bersabda:”Apabila kamu telah menunaikan solat (wajib) di masjid.a katanya:”Aku berjanji kepada Rasulullah s.w sabdanya:”Sesungguhnya dunia itu manis. Dan sesiapa yang keluar dari umatku lalu menyerang umatku. kerana sesungguhnya sumber bencana Bani Israel adalah wanita.” (Muslim) Hadith : Dari Abu Sa’id al-Khudri r. Iaitu pada hari Isnin dan Khamis. Maka diampuni Allah dosa setiap hamba-Nya yang mukmin kecuali orang yang bermusuhan. maka matinya seperti mati jahiliyah. Beliau juga melarang beristinja’ dengan tangan kanan. Sesiapa yang mati terbunuh di bawah bendera kefanatikan.a. dia bukanlah umatku.a.a.w bersabda:”Tanda hari kiamat semakin dekat.a katanya. Rasulullah s. Di mana-mana dijumpai kebakhilan serta banyak pembunuhan.w bersabda:”Tidak diterima solat seseorang tanpa suci dan tidak diterima sedekah yang berasal daripada kejahatan (seperti mencuri. orang itu juga bukan umatku. menipu.a.a katanya. Maka dikatakan:”Tinggalkanlah kedua orang ini dahulu sampai mereka berdamai.T dalam sejumaat (seminggu) dua kali. Lalu beliau bersabda kepadaku:”Lakukanlah sekuasamu. Kemudian Allah menunggu (memperhatikan) apa yang kamu kerjakan (di dunia itu). Rasulullah s.W.a.” (Muslim) Hadith : Dari Abu Hurairah r.a katanya.a katanya. bermusuhan dan berperang kerana fanatik kesukuan (kebangsaan).a katanya:”Aku mendengar Rasulullah s. Dan sesungguhnya Allah telah menguasakannya kepada kamu sekelian. beristinja’ kurang dari tiga biji batu dan istinja’ dengan kotoran ternak yang telah keras atau dengan tulang.a.Dari Ibnu ‘Umar r. dari nabi s. membunuh orang-orang baik dan orang-orang jahat tanpa mempedulikan apakah dia orang mukmin atau tidak dan tanpa mengendahkan janji yang telah dibuatnya.w bersabda:”Seluruh amal manusia dihadapkan kepada Allah S.w bersabda:”Sesiapa yang tidak mematuhi Imam dan memencilkan diri dari jamaah lalu dia mati.

maka ia tidak akan merasa malu sedikitpun. pengirimnya. Manakala sanad paling sahih di sisi Imam al-Bukhari ialah riwayat yang dinukilkan daripada Malik bin Anas. bertaubatlah kamu kepada Allah dengan sungguh-sungguh.w bersabda yang bermaksud: ”Sesungguhnya apabila manusia melihat manusia lain melakukan kezaliman lalu tidak melarangnya.a." . bahkan akan mendapat siksa yang pedih. Rasulullah s.a. Bersabda bermaksud: “Sesungguhnya Allah telah memberi wahyu kepada Aku yang memerintahkan supaya kamu semua bersifat tawadduk sehingga tidak ada seseorang pun merasa dirinya megah (lebih bangga diri) dari orang lain dan tidak boleh seseorang itu menzalimi dan melampaui batas terhadap orang lain”. Sanadhadis Imam al-Bukhari.a.a. pembawanya. “Bersabda Rasulullah s.w.” (Muslim) Rasulullah s. penjualnya. Bahkan dengan sewenang-wenangnya mereka berusaha menghalalkan suatu perbuatan tanpa mempedulikan syariat agama dan norma etika. ” Firman Allah SWT yang bermaksud: "Wahai orang beriman." (Surah at-Tahrim. Kata Ibn Abbas: "Rasulullah bangun bersolat malam. Sanad hadis Imam Ahmad bin Hanbal 2.w bersabda yang maksudnya:”Dalam persoalan arak ada sepuluh orang yang dikutuk kerananya iaitu pembuatnya. Sanad paling sahih di sisi Imam Ahmad ialah riwayat yang dinukilkan daripada al-Zuhri. Aku berdiri di sebelah kiri baginda. peminumnya. Riwayat Muslim Sanad hadis paling sahih yang disepakati oleh ulama hadis ialah: 1. Baginda memegang kepalaku lalu menjadikan aku berada di sebelah kanan baginda. katanya. (maka dikhuatiri Allah akan menimpakan azab-Nya secara umum tanpa ada yang terselamat sama ada yang melakukan kezaliman atau yang melihatnya tanpa mencegahnya. pengedarnya.Hadith : Rasulullah saw. (Riwayat al-Bukhari) Dari Abu Hurairah r. ayat 8) Riwayat Abu Daud dan at-Tirmidzi Benarlah seperti diungkapkan Asy-Syekh Husen Yusuf Ghazzal: "Dapat kita saksikan bahawa saat ini apabila seseorang melakukan perbuatan dosa. pemakan hasil wangnya. pembayarnya dan pemesannya ” Riwayat Anas. diambil daripada Nafi daripada Ibn Umar. iaitu si tua bangka yang berzina. daripada Salim dan diambil daripada ayahnya.: Tiga macam orang bukan saja tidak akan mendapat layanan dan ampunan dari Allah pada hari kiamat. raja atau kepala negara atau penguasa yang pendusta dan fakir yang sombong. penuangnya.

sebab kematian datangnya tiba-tiba." (Surah al-Israk. Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu. hendaklah memohon maaf daripada orang berkenaan." (Hadis riwayat Muslim) Diriwayatkan daripada Sa'id bin Abu Waqqas bahawa Ummu Sa'ad adalah seorang kafir. ayat 39) Nasihat Luqmanul Hakim kepada anaknya: "Janganlah anakku undurkan melakukan taubat. sematamata ingin menemani dan menjaga perasaan Baginda. Kemudian aku bertanya lagi kepada Baginda. Aku bertanya lagi: Kemudian apa lagi? Baginda bersabda: Berbakti kepada kedua orang tua. Mudah-mudahan Tuhan kamu menghapuskan kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai. ayat 8) Allah berfirman yang bermaksud: "Dan tuhanmu memerintahkan supaya engkau tidak menyembahkan melainkan kepada-Nya semata-mata. bertaubatlah kamu kepada Allah dengan taubat nasuha. Aku bertanya lagi: Kemudian apa lagi? Baginda bersabda: Berjuang pada jalan Allah.Allah SWT berfirman yang bermaksud: "Barang siapa yang bertaubat sesudah melakukan kejahatan. "Sesungguhnya Allah mengasihi orang yang banyak bertaubat dan orang yang menyucikan diri. Maka sesungguhnya Allah menerima taubatnya dan Tuhan itu Maha Pengampun Maha Penyayang." (Surah at-Tahrim." Untuk melakukan taubat nasuha. pada suatu hari Ummu Sa'ad . sedang malaikat maut tidak memberitahukannya terlebih dulu. Kerana terlalu benci kepada Rasulullah SAW. berhenti serta merta melakukan perbuatan itu. maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan 'uuh'. tetapi ucapkanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun). dan doakanlah (untuk mereka. Jika salah seorang dari keduanya. atau keduaduanya sekali. dengan berkata): Wahai Tuhanku. seperti firman-Nya yang bermaksud: "Wahai orang beriman." (Surah al-Maidah. lalu memilih jalan lurus. sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu. ayat 22) Allah SWT juga berjanji akan menempatkan orang bertaubat dalam syurga yang penuh kenikmatan. Jika membabitkan orang lain. berazam tidak akan mengulang kembali perbuatan itu." (Surah al-Baqarah. cucurilah rahmat kepada mereka berdua seperti mana mereka mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil. dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. dan janganlah engkau menengking mereka. Islam menunjukkan syarat yang mesti dipenuhi iaitu menyesal dengan perbuatan dilakukan dengan sepenuh hati. ayat 23-24) Diriwayatkan daripada Abdullah bin Masud: "Aku pernah bertanya Rasulullah SAW: Apakah amalan yang paling utama? Baginda bersabda: Sembahyang pada waktunya.

(Hadis riwayat Sahl bin Sa'ad) Rasulullah SAW pernah mengumpamakan lidah itu sebagai kunci segala perkara. ayat 8) wasiat Luqman al-Hakim kepada anaknya dalam al-Quran yang bermaksud: "Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya. maka Aku akan menerangkan kepada kamu segala yang kamu kerjakan. Dan jika mereka berdua mendesakmu supaya engkau menyekutukan Aku (Allah) dengan sesuatu yang engkau � dengan akal fikiranmu tidak mengetahui sungguh adanya. membunuh dan berkata dengan kata-kata palsu.a. Baginda bersabda yang bermaksud: "Menyekutukan Allah. gagak. ayat 14-15) Menderhaka kepada ibu bapa adalah dosa besar selepas syirik. kepada Akulah juga tempat kembali (untuk menerima balasan)." (Surah al-Ankabut. dan bergaullah dengan mereka di dunia dengan cara yang baik. Kemudian kepada Akulah tempat kembali kamu semuanya. Lalu Baginda SAW memegang lidahnya dengan berkata: Awas. kemudian Aku akan menerangkan kepada kamu segala yang telah kamu kerjakan. ibunya mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun. Aku (Muaz) pun berkata pula: Wahai Rasulullah SAW. maka janganlah engkau taat kepada mereka. dan (ingatlah). aku tidak akan makan dan minum sehingga aku mati atau engkau kufur (kepada Nabi Muhammad SAW). (dengan yang demikian) bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibu bapamu. menderhaka kedua-dua ibu bapa. Dan turutlah jalan orang yang rujuk kembali kepadaKu (dengan tauhid dan amal salih).berkata kepada anaknya. dari nabi s. Diriwayatkan daripada Anas bin Malik. Kepada Akulah tempat kamu semua kembali.w sabdanya:” Terdapat lima jenis binatang merbahaya yang boleh dibunuh di luar tanah haram ataupun di dalam tanah haram iaitu ular." (Surah Luqman. jagalah ini (lidah) baik-baik. Sabda Baginda kepada Muaz bin Jabal yang bermaksud: “Mahukah engkau aku beritahukan mengenai kunci semua perkara ini? Aku (Muaz) menjawab: Mahu wahai Rasulullah SAW. dan jika mereka berdua mendesakmu supaya engkau menyekutukan Aku (dalam ibadatmu) dengan sesuatu yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya maka janganlah engkau taat kepada mereka." (Hadis riwayat Muslim) "Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya. anjing gila dan helang. apakah kami akan dituntut atas tutur kata . tikus. maka aku jamin dia masuk syurga.” (Muslim) Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Barang siapa mampu menjaga apa yang ada antara dua janggut dan apa yang ada di antara dua kaki.a. yakni perkara baik dan buruk." (Hadis riwayat Muslim) Dari Aisyah r. Nabi SAW pernah menceritakan mengenai dosa besar. "Bukankah Allah menyuruh engkau berbuat baik kepada ibu bapamu? Demi Allah.

Allah berfirman kepada ahli maksiat: Masuklah kamu ke dalam syurga Berkat rahmat-Ku. Adakah engkau diutus Allah untuk mengawasi setiap apa yang aku lakukan? Ahli ibadah membalas: Demi Allah. Allah menghakimi kedua-dua mereka di hadapan-Nya. dosamu tidak akan diampuni oleh-Nya atau kamu tidak akan dimasukkan ke dalam syurga Allah.a.” (Hadis riwayat al-Tirmizi) Diriwayatkan daripada Abu Hurairah.w bersabda: "Sesungguhnya Allah memberi rahmat dan Malaikatnya pula mendoakan bagi orang-orang yang masuk menutup celah-celah saf sembahyang serta orang-orang yang merapatkannya. sementara yang kedua rajin beribadah. ahli ibadah itu berkata lagi: “Berhentilah daripada perbuatan dosa." Aisyah r. Nabi s. Ini kerana kuasa menghukum mutlak milik Allah. iaitu) diangkatkan Allah martabatnya dengan perbutannya yang tersebut: satu darjat. Selepas kedua-dua ahli ibadah dan ahli maksiat itu meninggal dunia. Ahli maksiat pun menjawab: Jangan pedulikan aku. Sementara kepada ahli ibadah dikatakan: Masukkan orang ini ke dalam neraka. Allah menyoal ahli ibadah: Adakah kamu lebih mengetahui daripada-Ku? Atau adakah kamu dapat mengetahui apa yang berada dalam kekuasaan-Ku? Kemudian. ia menyarankan rakannya itu untuk berhenti daripada perbuatan dosanya.” Sesungguhnya Allah menghukum ahli ibadah kerana dia sudah berbuat syirik kepada Allah dengan menentukan seseorang masuk ke neraka.kami? Lalu Baginda SAW menjawab: Moga-moga Allah memelihara engkau. dan orang yang masuk menutup celah saf sembahyang itu (akan beroleh satu tambahan lagi. Suatu ketika. Setiap kali ahli ibadah melihat temannya berbuat dosa. Rasulullullah SAW ada menceritakan suatu kisah: “Pada zaman Bani Israil dulu. bukan sekali-kali hak milik manusia yang tidak berkuasa atas makhluk lain. Tiada lain yang akan menjerumuskan manusia menerusi muka atau batang hidungnya ke dalam neraka.a Huraian : Pengajaran Hadith: i) Solat berjamaah adalah lebih besar ganjarannya daripada bersolat seorang diri dengan 27 kali . Lelaki pertama suka berbuat dosa. hidup dua orang lelaki yang mempunyai sikap berbeza. terserah kepada Allah yang akan menilai perbuatanku. melainkan tutur katanya sendiri.

tidak dapat mencium syurga.” (Bukhari) hadis sahih daripada Abu Hurairah r. maksudnya: "Janganlah wanita-wanita itu menghentak-hentakkan kakinya di tanah.. agar diketahui apa yang disembunyikannya dari perhiasan dirinya. lalu melewati tempat kaum lelaki supaya mereka dapat mencium bau wangiannya . akan bermaharajalela perzinaan dan kejahatan serta banyak haraj. bersabda Rasulullah s.W. nescaya Allah akan memakaikannya pakaian kehinaan di hari kiamat. maksudnya: "Ada dua golongan dari ahli neraka yang aku belum pernah melihat mereka.a. kepalanya meninggi lonjong seperti bonjol unta." (Riwayat Ahmad. maksudnya: "Sesiapa saja wanita yang memakai wangi-wangian." (Riwayat Nasa'i. "Allah tidak suka kepada setiap orang yang angkuh dan sombong.w. di samping dia sendiri melakukan maksiat pula. Salim r.w. seolah-olah menggambarkan terjadnya suatu pembunuhan." (an-Nur:31) Berpakaian pula. maka dia itu adalah penzina dan setiap mata yang memandang itu pun penzina." (al-Hadid:23) "Sesiapa yang memakai pakaian menagih kemasyhuran.w bersabda:”Nanti akan dilenyapkan ilmu pengetahuan. baik wanita mahupun lelaki. Sabda Nabi s.ganda pahalanya. Nasa'i dan Ibnu Majah) . Ii) Setiap saf mestilah disusun dengan sempurna iaitu rapat dan penuh serta tidak terputus-putus. tidaklah secara berlebih-lebihan dan mengangkat diri.a mendengar Abu Hurairah mengatakan bahawa Nabi s.a katanya. ya Rasulullah?” Jawab baginda:”Begini!” (Nabi memberi isyarat dengan tangan baginda. iaitu suatu kaum yang membawa cambuk seperti ekor lembu.. yang menarik orang melakukan maksiat. Ibnu Khuzaimah dan Ibnu Hibban) Allah Taala mengancam kaum wanita dengan firman-Nya berikut. mereka ini tidak dapat memasuki syurga.a. untuk menunjuk-nunjuk dan bermegah. Abu Daud. mereka memukul orang dengannya (iaitu penguasa yang kejam) dan wanita-wanita berpakaian separuh bogel." (Riwayat Muslim). padahal bau syurga itu dapat dicium dari jauh perjalanan sekian dan sekian.T serta malaikat mendoakan kebaikan untuk dirinya malah orang yang masuk menutup celah-celah saf sembahyang akan diangkat lagi martabatnya dengan satu darjat.a.” Seseorang bertanya:”Apakah haraj itu. iii) Orang-orang yang mengambil berat tentang barisan (saf) sembahyang jemaah yang disertainya dijanjikan balasan rahmat dari Allah S.

minta dihantarnya.w bersabda ): "….w lalu berkata: "Ya Rasulullah! Sesungguhnya kami beriman kepadamu.a. dan biasanya seseorang Nabi itu diutuskan kepada kaumnya sahaja. dan kepada kitab alQuran yang diturunkan kepadamu..w bersabda: "Apabila Allah hendak membahagiakan seseorang hamba-Nya. "Amalan apakah yang paling disukai oleh Allah SWT? Baginda bersabda: Solat pada waktunya. minta dibelikannya. sedang aku diutuskan kepada umat manusia seluruhnya. setelah itu orang yang tersebut dikasihi dan diberi sambutan di bumi." Dan pada satu riwayat Imam Muslim dari Abu Hurairah ( Baginda s." Jabir bin Abdullah r.sedang aku diutuskan kepada sekalian makhluk. menuangkannya. dan kami kufur terhadap yang lainnya dari Kitab-kitab dan Rasul-rasul. Dan apabila Allah Taala bencikan seseorang hamba-Nya." � (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim) Hadith : Rasulullah s. dan kepada Nabi Musa. Jibril pun mengasihinya. dan kepada tiap-tiap kitab yang diturunkan sebelumnya. Allah memanggil Jibril serta berfirman: "Sesungguhnya Aku bencikan si anu maka hendaklah engkau bencikan dia".a.. minta diperahkannya. membelinya. dan juga kepada Uzair. Allah Taala menyeru Jibril dengan firman-Nya: "Sesungguhnya Allah kasihkan si anu maka hendaklah engkau mengasihinya"." (Hadis riwayat Tarmidzi dan Ibn Majah) Abdullah bin Salam dan serombongan dari kaumnya datang mengadap Rasulullah s.a Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Rasulullah SAW melaknat mengenai arak. ada seorang lelaki bertanya kepada Ibnu Umar r.a. kemudian Jibril mengisytiharkan kepada sekalian penduduk langit katanya: Sesungguhnya Allah kasihkan si anu maka hendaklah kamu sekalian mengasihinya.w bersabda: " Aku dikurniakan beberapa keistimewaan yang tidak pernah diberikan perkara-perkara itu kepada seseorang pun dari Nabinabi yang terdahulu daripadaku…." Ibn Abbas r.a." (Mendengar yang demikian) maka Baginda Rasulullah s.a Nabi s.a katanya: "Pakaian yang macam mana yang boleh aku memakainya? Jawabnya: Pakaian yang tidak sampai dibangga-banggakan oleh orang-orang yang jahat dan dan tidak dicelanya kamu oleh orang-orang yang ahli ilmu dan bijaksana.a.Dalam satu peristiwa. saya bertanya lagi: Kemudian apa lagi? Baginda bersabda: Berbuat baik kepada kedua orang tua. (Riwayat Thabrani) keutamaan berkhidmat kepada orang tua melebihi pahala jihad fisabilillah seperti sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: Daripada Abu Abdul Rahman Abdullah bin Mas'ud beliau berkata: "Saya bertanya kepada Nabi SAW. membawanya. Saya bertanya: Kemudian apa lagi? Baginda bersabda: Berjihad di jalan Allah. makan harganya. Jibril pun . meminumnya. dan kepada kitab Taurat.w bersabda : "(Itu tidak cukup) bahkan hendaklah kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya Muhammad. dengan itu penduduk langit pun mengasihinya. menjualnya. dan kitab-Nya al-Quran. 10 golongan: yang memerahnya.

setelah itu orang yang tersebut dibenci dan dipulaukan di bumi.W. Di antaranya ada golongan yang (telah memeluk Islam dan) tetap (berpegang kepada ugama Allah yang benar) mereka membaca ayat-ayat Allah (Al-Quran) pada waktu malam. 2. iv)Kita selaku manusia biasa adalah tidak layak untuk menilai tentang buruk baiknya seseorang apalagi menghukum dan membenci manusia yang lain kerana hanya Allah sahaja yang berhak berbuat demikian. semasa mereka sujud (mengerjakan sembahyang). iii)Pengisytiharan kasih mahupun benci oleh Allah terhadap seseorang itu adalah sebagai memberi nilai yang sewajarnya agar kesan kebaikan dan kejahatan tersebut dapat dirasai oleh pelakunya di dunia sebelum ia menerima balasan sepenuhnya di hari akhirat. Nabi melarang umatnya dari melakukan atau melibatkan diri dalam sesuatu perkara yang hukumnya tidak jelas sama ada halal atau haram. dan jangan engkau menjadi (dari) golongan yang kelima. . dan pilihlah perkara-perkara yang mendatangkan kebaikan dan kebajikan demi kebahagian dunia dan akhirat.a Rasulullah saw. 3. Mereka (yang demikian sifatnya).membencinya." ii) Orang yang mempunyai sifat dan amalan yang baik sesungguhnya amat dikasihi oleh Allah S. katanya: "Sesungguhnya Allah bencikan si anu maka hendaklah kamu sekalian membencinya"." (Hadis riwayat al-Bazzar) Firman Allah s. oleh itu jauhilah atau tinggalkanlah perkara-perkara yang tidak mendatangkan faedah yang merugikan. dengan itu penduduk langit pun membencinya.t. adalah dari orang-orang yang salih. Abu Hurairah r. Banyak perkara yang membimbangkan dan meragukan didalam dunia ini. dan mereka pula segera pada mengerjakan berbagai-bagai kebajikan. kemudian Jibril mengisytiharkan kepada sekalian penduduk langit. dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik. Melakukan perkara-perkara yang diragui boleh menyebabkan seseorang itu tercebur ke kancah dosa. Mereka beriman kepada Allah dan hari akhirat. Riwayat At-Tarmizi 1. yang dengan sebabnya engkau akan binasa. Bersabda yang bermaksud: “Tinggalkan apa yang membimbangkan kamu kepada apa yang tidak membimbangkan kamu” Hadith ini Hadith Hasan soheh yang bermakna: “Tinggalkan perkara yang engkau ragu dan ambillah perkara yang engkau tidak ragu”. Nabi SAW bersabda: Jadikan dirimu orang alim atau orang yang menuntut ilmu atau orang yang selalu mendengar pelajaran agama atau orang yang mencintai (tiga golongan yang itu).T. dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji). Dia juga disayangi oleh sekalian makhluk yang ada di langit dan bumi.w. ertinya: “Ahli-ahli Kitab itu tidaklah sama.

maka mereka tidak sekali-kali akan diingkari (atau disekat dari mendapat pahalanya). Dan (ingatlah).Dan apa sahaja kebajikan yang mereka kerjakan.” . Allah sentiasa mengetahui akan keadaan orang-orang yang bertaqwa.

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->