Bimbang Tak Mampu Sedia Hantaran Kahwin Tinggi

APABILA terbaca beberapa siri penulisan dalam Jendela Hikmah mengenai perkahwinan adalah ubat kepada cinta songsang di kalangan orang muda yang membawa kepada zina, maka saya rasa terpanggil untuk menyahut cabaran itu. Saya berniat mengahwini kekasih hati tetapi saya bimbang tidak mampu memberikan hantaran tinggi kepada bakal isteri. Apakah sebenarnya nilai hantaran yang paling minimum yang diwajibkan oleh Islam?

Mat bermotosikal

Klang, Selangor Kebimbangan saudara itu memang ada asasnya. Bacaan saudara mengenai episod perkahwinan membabitkan perbelanjaan besar, mas kahwin yang mahal dan hantaran mewah itu menghantui pemikiran saudara.

Berapa ramai daripada masyarakat kita yang mampu berbuat demikian? Apak ah kayu ukur penentuan mahar dan mas kahwin dalam kehidupan masyarakat kita?

Adakah kita secara tidak sedar mula menggunakan kayu ukur penentuan nilai wanita dalam perkahwinan menggunakan laras penilaian artis barat yang menghabiskan berjuta-juta dolar untuk berkahwin, kemudian bercerai tidak lama selepas itu.

Adakah kadar mahar dan hantaran yang mewah dan mahal itu menjamin kebahagiaan dan kelangsungan perkahwinan?

Secara tidak langsung laporan berlebihan mengenai kemewahan mahar dan hantaran perkahwinan membentuk beberapa persepsi baru yang negatif dalam minda masyarakat ketika membuat persediaan mengadakan majlis perkahwinan dan niat pasangan yang bakal berkahwin.

Persepsi negatif itu antaranya:

ayat 24) Sabda Rasulullah SAW bermaksud: ³Carilah untuk dijadikan mas kahwin walaupun sebentuk cincin yang diperbuat daripada besi. Sehingga ada yang mencari jalan haram untuk memuaskan nafsu seks mereka. .l Untuk mendapat mahar dan hantaran tinggi mestilah m enjadikan diri seorang yang popular dan glamor. Mas kahwin disebut sebagai mahar adalah hak/harta isteri yang wajib suami serahkan kepada isteri untuk menghalalkan pernikahan antara keduanya. bukan secara berzina. Firman Allah bermaksud: ³Dan berikanlah kepada perempuan itu mas kahwin mereka sebagai pemberian wajib. l Lelaki berasa lebih terancam dan takut untuk berkahwin jika belum µkaya. ayat 4) Allah berfirman lagi bermaksud: ³Dan (sebaliknya) dihalalkan bagi kamu perempuan -perempuan yang lain daripada yang te rsebut itu. sama ada disebut ketika akad atau tidak d isebut.´ (Surah an -Nisa¶. l Nilai wanita masa kini adalah berasaskan wang ringgit saja. barang atau sesuatu yang bermanfaat. Buktinya ialah saudara kini (dan juga segelintir masyarakat) yang masih keliru antara 'mas kahw in' dan 'hantaran'.´ (Hadis riwayat Bukhari ) Mas kahwin boleh diberikan dalam bentuk apa saja asalkan berfaedah.´ (Surah an -Nisa¶. sama ada wang ringgit.¶ Mereka akan susah untuk berkahwin awal kerana takut dipaksa memberikan hantaran mahal yang di luar kemampuan. sedangkan ilmu dan akhlak tidak diambil kira. Rasulullah SAW pernah mengahwinkan seorang lelaki yang tiada memiliki sesuatu apapun untuk dijadikannya mas kahwin lalu Rasulullah SAW bertanya kepada lelaki itu: ³Adakah kamu menghafaz sedikit daripada ayat al -Qur'an? Lelaki itu menjawab dia mengingati beberapa surah kemudian Rasulullah SAW pun mengahwinkan lelaki itu dengan mas kahwin surah yang diajarkan kep ada perempuan yang bakal menjadi isterinya. Sebenarnya ada perbezaan ketara antara keduanya. untuk kamu mencari (isteri) dengan harta kamu secara bernikah.

ulama berselisih pendapat dari segi kadar minimum.´ (1 waqyah bersamaan 40 dirham) Saidina Umar berkata: ³Awas! Janganlah kamu melampau dalam memberi mas kahwin kepada wanita kerana sesungguhnya jika wanita itu seorang yang mulia di dunia atau seorang yang bertakwa di sisi Allah. Padahal aku tidak pernah mengetahui Rasulu llah SAW berkahwin dengan mana mana isterinya atau mengahwinkan mana -mana puterinya dengan mas kahwin lebih daripada 12 waqyah. Rasulullah SAW bersabda bermaksud: ³Sesungguhnya nikah yang paling besar keberkatannya ialah yang paling mudah (rendah) maharnya. Namun. disunatkan kita tidak berlebihan dalam memberikan hantaran menurut dalil di bawah: Daripada 'Aisyah. kata Abu Said emas sepenuh belulang lembu.´ (Hadis riwayat Al -Tirmizi ) .´ (Hadis riwayat Al-Baihaqiy) Abu Hurairah berkata.´ (Hadis riwayat Al-Baihaqiy) Daripada 'Aisyah. ³Adalah sodaq kami ketika zaman Rasulullah ada bersama kami 10 waqyah. iaitu saling bertukar hadiah sebagai tanda setuju dengan perkahwinan itu.Mahar juga disebut sebagai µSadoqathinna¶ bagi menggambarkan kebenaran dan kesungguhan keinginan untuk berkahwin daripada pihak yang memberi atau dengan kata lain menunjukkan bahawa pihak suami benar -benar ingin berkahwin apabila dia bersedia memberikan mas kahwin kepada isteri. Ulama sepakat mengatakan tiada had maksimum berdasarkan ayat 20 surah An-nisa' yang menyebut perkataan µqintor¶ bermaksud emas ya ng sangat banyak. Hantaran tidak wajib tetapi hukum adat dan hukumnya harus. Menurut Ibn 'Abbas dan Mujahid. Rasulullah SAW bersabda bermaksud: ³Setengah daripada keberkatan wanita ialah mudah peminangannya dan m udah maharnya.Mengenai kadar mas kahwin. Hantaran pula ialah hadiah daripada suami kepada isteri dan juga hadiah daripada isteri kepada suami. qintor bersamaan 70 mithqal. nescaya Rasulullah SAW orang yang paling utama berbanding kamu dalam memberi mas kahwin yang banyak.

keberkatan dan kelangsungan perkahwinan bakal dilalui pasangan pengantin itu. Hikmat mengelakkan daripada berlebih dalam membayar mahar adalah untuk memudahkan pemuda berkahwin supaya tidak terpesong kepada perkara yang tidak diingini seperti zina dan perkara yang membawa kepada buruk akhlak. Maliki. Dan wang untuk tajaan perkahwinan itu adalah wang zakat hinggakan ada menimbulkan rasa tidak puas hati sesetengah orang kerana wang zakat dikeluarkan untuk perbelanjaan perkahwinan secara besar²an itu. Bukan glamor dan menunjuk nunjuk yang membawa kepada riak serta unsur negatif dalam masyarakat yang sebilangan besar tidak mampu mengadakan hantaran yang mahal. . Persoalan dan jawapan boleh dilayari di http://www.blogspot.. Saidina Umar berkata dalam khutbahnya: ³Sesungguhnya lelaki yang berlebih dalam memberi mahar perempuannya sehingga menjadikan per empuan itu permusuhan dalam diri lelaki itu. Jawapan disediakan Prof Madya Maznah Daud dengan kerjasama Wanita JIM. had melampau ialah kadar melebihi kebiasaan orang ramai.com diya : Melihat kepada hal ini.Mengenai kadar melampau batas.. begitu juga pendapat ulama Mazhab Syafie. menurut Ibn Qudamah (Mazhab Hambali). saya teringat kepada majlis akad nikah yang ada secara besar-besaran di Perlis baru² ini. Wallahualam aye : dah jd trend zaman sekarang.bicarakalbu.. Pasangan -pasangan ini perkahwinan mereka ditaja. iaitu kadar mahar isteri Rasulullah SAW. tidak digalakkan lebih darip ada 500 dirham.´ (Hadis riwayat an -Nasaie) Apa yang perlu kita utamakan ialah kesederhanaan.

Kita ikut juga. Tapi tak juge... Why is it so difficult to be married? People are having sex anyway so why make marriage so difficult to attain? Wasn't marriage supposed to ward off zina? Orang yang besar-besarkan perkara perkahwinan ni tertipu dengan syaitan. Last -last Erra dan Yusri bercerai jugeee. Jadi kalau ikut Rasulullah SAW. Tapi hantaran. Bel um belanja hangus... Atau 70 ringgit. Ajai dan Nurul bercerai jugeee. belanja terbakar. mak oi kalau kat Kedah tu 1/3 dari gaji aku sebulan. kiasannya wanita yang kurang baik tu yang terlalu tinggi maskahwinnya...!! Rasulullah SAW kata wanita yang baik itu yang murah mas kahwinnya..myzul: Similarly.. Atau 90 ringgit. believe it or not. dan apa pun satu keberkatan dalam ikatan yang di ikatkan tue... Kon onnya. Kita ni sibuk sangat konon nak ikut Rasulullah SAW. Let's just talk about simple monogamous marriage. On the groom side lagi. NurWahidaFauzi : sederhana jer la. perkahwinan tue bukan unutk memberatkan pihak mane2.sentiase... Itu baru hantaran. Whether you like it or not. mas kahwin 24 ringgit.. Buat kenduri besar-besar. Kenduri tiga hari tiga malam.correct me if im wrong. On the bride side. diredhai ALLAH. Hantaran puluhan ribu. belanja rentung lagi. Because that is the amount you need to come up with in order to call that woman your wife. . why do the authority make it so hard for Muslims to get married? Let's not talk about polygamy. han taran tu termasuk dari maskahwin tu.

Kemudian jika mere ka dengan suka hatinya memberikan kepada kamu sebahagian maskahwinnya maka makanlah (gunakanlah) pemberian yang halal itu sebagai nikmat yang lazat lagi baik kesudahannya´. µAjrun¶ kebaikan. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana´. Mankala µPemberian¶ ditafsirkan sebagai ³pemberian sama ada dalam bentuk wang atau barang-barang yang diberi oleh seorang suami kepada seorang isteri pada masa perkahwinan´. µqintaran¶ harta yang banyak. . disebut dalam firman Allah SWT yang memberi maksud seperti berikut: ³Dan berikanlah kepada perempuan -perempuan itu maskahwin-maskahwin mereka sebagai pemberian yang wajib. µnihlah¶ pemberian wajib. Dan tiadalah kamu berdosa mengenai sesuatu persetujuan yang telah dicapai bersama oleh kamu suami isteri. µfaridhah¶ maskahwin. sama ada berupa wang yang sebenarnya dibayar atau diakui sebagai hutang dengan atau tanpa cagaran atau berupa sesuatu yang menurut Hu kum Syarak dapat dinilai dengan wang ´.Maskahwin Maskahwin disebut juga sebagai Mahar dalam bahasa Arab adalah satu bentuk pemberian daripada bakal suami kepada bakal isterinya dengan sebab perkahwinan. sesudah ditetapkan maskahwin itu tentang cara dan kadar pembayarannya. µAtiah¶ pemberian. "pembayaran kahwin yang wajib dibayar di bawah Hukum Syarak oleh suami kepada isteri pada masa perkahwinan diakadnikahkan.seksyen 2(1) Enakmen Undang -Undang Keluarga Islam (Negeri Selangor) 2003 Diulang sebanyak enam kali di dalam Surah Al -Baqarah dan Surah An -Nisaa¶ dan sekali pada Surah Al-Mumtahanah dengan sebutan yang berbeza antaranya µsadaq¶bererti kebenaran. maka berikanlah kepada mereka maskahwinnya dengan sempurna sebagai satu ketetapan yang diwajibkan oleh Allah. [AnNisaa: 4] ³Kemudian mana-mana perempuan yang kamu nikmati percampuran dengannya setelah ia menjadi isteri kamu. [AnNisaa: 24] .

ibu bapanya atau sesiapa sahaja yang diberi keizinan oleh adat atau si isteri itu sendi ri. maka tidak hairanlah jumlah maskahwin lebih rendah daripada belanja hantaran secara umumnya. belanja hangus´. Kita boleh berhujah menggunakan kaedah qawaid fiqhiyah dikenali sebagai µAl-Adah . gaya berbelanja. Beza Maskahwin dan Hantaran Maskahwin merupakan hak isteri yang berkaitan dengan pernikahannya manakala hantaran bebas dibelanjakan samada oleh isteri. Kelaziman masyarakat Malaysia yang hampir tidak meninggalkan amalan hantaran perkahwinan menjadikannya sebagai kewajipan yang tidak tertulis selari dengan maskahwin yang diwajibkan syarak dan dikuatkuasakan melalui undang -undang keluarga Islam setiap negeri dan wilayah. Antara perbezaan lain antara keduanya adalah. Maskahwin datangnya daripada duit suami manakala hantaran boleh dibiaya i oleh sesiapa sahaja yang berniat untuk memeriahkan lagi walimah yang diaturkan oleh kedua belah pihak. pakaian dan sebagainya) yang dibawa bersama wang hantaran: pihak pengantin lelaki membawa tujuh dulang´. ia bergantung kepada bangsa. Tiada sebarang nas yang bersandarkan kepada hukum syarak menyebabkan kadar dan penyediaan hantaran semasa majlis perkahwinan kadangkala membawa beban kepada kedua-dua belah pihak. pihak yang mendatang akan memberi hantaran dalam jumlah kiraan dulang yang ganjil dan akan dibalas oleh pihak yang menyambut dalam jumlah yang ganjil dengan bilangan yang lebih daripada pihak tetamu. ³(dalam majlis perkahwinan orang Melayu) hadiah (berupa makanan. budaya dan keturunan wanita yang dikahwini. Ketiadaan kekangan agama ini disalah erti oleh sesetengah pihak yang mengenakan kadar hantaran yang tinggi sehingga membebankan malah boleh dikategorikan sebagai zalim apabila pihak pengantin terpaksa berhutang semata mata memenuhi kehendak pihak penentu hantaran.Hantaran Hantaran pula lebih menjurus kepada adat resam sahaja. sekiranya belanja perk ahwinan dikira daripada kadar maskahwin sahaja nescaya kadar perkahwinan pada usia muda dapat ditingkatkan dan ruang maksiat dapat ditutup dalam usia nafsu lelaki dan wanita yang sedang bergejolak. bukannya dari penerima mutlak yaitu pengantin perempuan itu sendiri. Bagi masyarakat Islam di Malaysia. Dimaksudkan dengan hantaran oleh kamus dewan edisi keempat adalah: ³wang yang dihantar oleh pihak lelaki kepada bakal mertua untuk perbelanjaan perkahwinan. maskahwin dalam bentuk matawang atau dinar emas yang semakin popular digunakan datangnya dari pengantin lelaki sahaja manakala hantaran dalam bentuk benda atau perkakasan akan datang dari kedua -dua belah pihak dengan kaedah balasan.

Berapapun jumlah maskahwin ataupun hantaran yang ditentukan samada oleh adat atau keturunan seseorang. seharusnya pihak lelaki memberi pihak perempuan dengan jumlah tidak kurang dari 10 dirham dan tidak lebih dari 500 dirham. sebagai kemudahan umat Islam maklumat tentang kadar maskahwin setiap negeri boleh didapati dari laman web JAKIM. manakala maskahwin ditetap dan wajibkan oleh syara k . jika tidak disebut dalam akad mahupun perjanjian perkahwinan maka kadar maskahwin akan diberikan dengan kadar seimbang dengan keadaan dan kedudukan perempuan dan keluarganya dalam masyarakat. kerana µpelak u pembaziran adalah saudara syaitan¶ ditambah pula dengan niat untuk menunjuk -nunjuk yang dikhuatiri membawa sifat riak dan taajub dengan diri sendiri. akhirnya kita perlu kembali kepada sebaik-baik jumlah yang disarankan oleh baginda Rasulu llah SAW terjemahannya berbunyi: ³Sebaikbaik maskahwin itu adalah yang paling senang atau paling rendah´ [Abu Dawud] Atau sekiranya tidak berkemampuan langsung maka sabda rasul lagi. . mengikut adat jumlahnya ditetapkan oleh bapa pengantin perempuan. Dalam takrifan umum hantaran berasaskan kepada adat . walaupun tiada kadar minimumnya. Ini berbeza diantara negeri-negeri yang lain. [Bukhari dan Muslim] "hantaran bukan jaminan kebahagiaan" p/s: just another thought dat should comes into our senses.Muhakamah¶ yang bermaksud setiap adat yang tidak melanggar hukum syarak boleh diamalkan.. Carikanlah (sesuatu yang boleh dijadikan sebagai mas kahwin) walaupun sebentuk cincin dari besi. namun pembaziran atas sesuatu yang tidak perlu atas nama adat boleh ditinggalkan.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful