P. 1
Kejadian Manusia Dari Perspektif Agama Kristian

Kejadian Manusia Dari Perspektif Agama Kristian

|Views: 307|Likes:
Published by Armand Anaqi

More info:

Published by: Armand Anaqi on Jan 15, 2011
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as PPTX, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

02/24/2014

pdf

text

original

KEJADIAN MANUSIA DARI PERSPEKTIF AGAMA KRISTIAN

Agama kristian m bahagikn manusia kpd 2bhgn: ‡ Kewujudan manusia sebelum dosa muncul dalam kehidupan mereka ‡ Setelah manusia berdosa dan diusir drpd taman Eden.

ASAL PENCIPTAAN MANUSIA Penciptaan alam dan manusia (Adam dan Hawa) pada perspektif agama Kristian sama dengan agama Yahudi kerana kedua-duanya merujuk kepada kitab Genesis dalam Perjanjian Lama. seperti ada tertulis: manusia pertama. Adam menjadi mahluk yang hidup. Ia adalah manusia pertama. Paradigma Kristian mengenai Adam ada dua iaitu Adam Pertama dan Adam Akhir. ADAM PERTAMA disebutkan sebagai berikut: Ketika itulah Tuhan membentuk manusia itu dari debu tanah dan menghembuskan nafas hidup ke dalam hidungnya. demikianlah manusia itu menjadi mahluk yang hidup. (ge 2:7) Adam tidak dilahirkan oleh seorang perempuan. (1 korintus 15:45) 2 2 .

(Roma 5:12) 3 . sebab itu. tidak ada lagi manusia yang sempurna dalam dunia sepanjang zaman. sama seperti dosa telah masuk ke dalam dunia oleh satu orang dan oleh dosa itu juga maut. Sejak itu. kerana semua orang telah berbuat dosa. demikianlah maut telah menjalar kepada semua orang.ASAL PENCIPTAAN MANUSIA (samb ) Namun Adam sebagai manusia pertama melakukan dosa dengan melanggar perintah Tuhan. bahkan semua manusia memiliki dosa dalam gen mereka yang boleh bermutasi atau diwariskan dalam keturunan manusia.

Adam sempurna yang boleh dikorbankan untuk menebus dosa. Tuhan yang maha agung itu sendiri yang turun ke bumi dan hidup seperti manusia biasa. Jesus. 4 . Tuhan yang maha agung dan maha pencipta alam semesta ini akhirnya mati disalib di Kalvari.ASAL PENCIPTAAN MANUSIA (samb ) Menurut paradigma Kristian. Jesus adalah Tuhan yang maha pencipta itu. Tuhan sendiri yang menumpahkan darah-Nya bagi menebus dosa Adam. namun Jesus juga adalah manusia biasa seperti yang Tuhan maksudkan. iaitu manusia ciptaan Tuhan yang sewajarnya tanpa dosa. sebagai peribadi Tuhan yang maha agung yang kedua dalam Tritunggal telah dilahirkan dari perut seorang perempuan untuk menjadi manusia biasa agar dapat dikorbankan dengan sempurna. Jesus adalah Tuhan yang maha agung itu. Tuhan telah menyediakan ADAM KEDUA.

Mempercayai ganjaran dosa dan pahala dari Tuhan. 5 .AJARAN KRISTIAN MENGENAI MANUSIA 1. Dosa ini dikenali sebagai dosa warisan iaitu dosa yang dolakukan oleh Adam. 4. Manusia terdiri dari unsur roh dan jasad 2. Manusia dilahirkan dalam keadaan berdosa. Mempercayai kehidupan di alam akhirat selepas mati. 6. 5. Pensaliban Jesus adalah lambang pengorbanan suci untuk melepaskan manusia dari dosa warisan tersebut. 3. Kesalahan-kesalahan (dosa) penganut Kristian boleh diampunkan oleh paderi-paderi tertentu apabila seseorang itu membuat pengakuan dihadapannya.

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->