P. 1
Ujian Personaliti kerjaya

Ujian Personaliti kerjaya

|Views: 4,291|Likes:
Published by Annisak Othman

More info:

Published by: Annisak Othman on Feb 11, 2011
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

04/21/2013

pdf

text

original

Ujian Personaliti

Apakah Kekuatan Saya? Anda harus faham personaliti anda sendiri sekiranya anda mahu berjaya dalam karier dan gembira dengan apa-apa yang anda lakukan. Pekerja yang gembira ialah pekerja yang produktif. Adakah personaliti seseorang boleh diukur? Perangai manusia sentiasa berubah dan menjadi fitrah manusia untuk berubah mengikut kehendak setempat. Walau bagaimanapun, ada sesetengah perangai atau kebiasaan kita yang tidak boleh diubah. Tujuan ujian ini adalah untuk mencari identiti anda yang sebenar bukan untuk mencari kelemahan diri anda. Oleh itu, anda diminta supaya menjawab dengan ikhlas dan jujur. Sebaik-baiknya, jawab semua soalan secara spontan tanpa berfikir akibat daripada jawapan tersebut. Semasa menjawab soalan personaliti, cuba untuk menjadi diri anda sendiri bukan orang lain ataupun seseorang yang anda ingin jadi.
80
Ujian APTITUD - Tentukan Kerjaya Anda!

1. Huruf-huruf itu akan dihuraikan nanti. UJIAN PERSONALITI Bahagian 1 Jawab soalan-soalan di bawah. adalah lebih baik jika anda membuat ujian ini dua kali supaya anda dapat memahami soalan dan menyelami hati anda dengan lebih baik. Jawab semua soalan. Saya lebih suka bekerja bersendirian dengan cara saya sendiri. Contoh: Apabila saya tidur. sila jawab soalan-soalan yang dikemukakan. Jangan hiraukan akan huruf-huruf yang terdapat di sebelah jawapan anda. Ya / Tidak Jika jawapan anda tidak. Tidak ada jawapan betul atau salah dalam ujian ini.Jika anda ingin jawapan yang lebih konsisten. saya jarang sekali bermimpi. Anda diberikan 10 minit untuk menjawab seberapa banyak soalan yang anda mampu. maka itu bermakna anda selalu bermimpi. Bulatkan jawapan yang anda rasa paling sesuai untuk menceritakan diri anda. I Ya Tidak K 2. A Ya Tidak P 81 Ujian APTITUD . Jika anda sudah dapat memahami konsep ini.Tentukan Kerjaya Anda! . Saya mudah dan cepat untuk mengenali orang baru.

A Ya Tidak P Saya lebih suka orang lain yang menjadi ketua. Saya tidak ada masalah untuk duduk dan membuat sesuatu perkara yang sukar. T Ya Tidak C 82 Ujian APTITUD . Walaupun orang lain tidak setuju. Saya tidak mudah melupakan masalah saya. 10. 5. Saya suka membuat sesuatu dengan berhatihati untuk memastikan perkara itu betul walaupun pada masa yang sama saya terpaksa meninggalkan perkara lain. S Ya Tidak F 11. 6.3. 9. Saya lebih suka melakukan perkara yang sama seperti kawan-kawan saya yang lain. K Ya Tidak I Saya mencuba sedaya upaya untuk tidak melukakan hati sesiapa. Saya selalu membuat sesuatu tanpa berfikir. P Ya Tidak A 8.Tentukan Kerjaya Anda! . S Ya Tidak F C Ya Tidak T S Ya Tidak F 4. saya akan menyatakan perasaan saya. Kesalahan kecil yang saya lakukan kadang-kadang merisaukan saya. T Ya Tidak C 7.

12. 18. S Ya Tidak F 13. Dunia ini terlalu banyak penderitaan. 22 F Ya Tidak S Ujian APTITUD . Saya berkeyakinan dalam kebanyakan situasi. 21. 20. F Ya Tidak S Saya sentiasa menerima takdir. 19. Saya tidak mudah berasa kecewa kerana sesuatu perkara seperti orang lain. Banyak perkara yang saya baca daripada surat khabar dan buku adalah menyedihkan. Saya rasa saya bekerja dengan lebih baik secara berpasukan. 15. Saya susah untuk mengaku kesalahan saya. P Ya Tidak A C Ya Tidak T S Ya Tidak F C Ya Tidak T C Ya Tidak T F Ya Tidak S 17.Tentukan Kerjaya Anda! 83 . Saya sentiasa tertarik dengan fesyen terkini. Saya lebih suka duduk di rumah daripada pergi ke parti. T Ya Tidak C K Ya Tidak I 16. Saya benci jika duduk di atas kerusi terlalu lama. Saya mudah mencuba benda baru yang menarik. 14.

Saya selalu melakukan sesuatu tanpa memberitahu orang lain. Saya selalu tahu perkara yang hendak dicakapkan dalam satu perbincangan. Saya tetap menyokong kawan-kawan saya tidak kira apa yang berlaku. Saya selalu tidak dapat tidur kerana memikirkan perkara-perkara kecil yang tidak selesai. K Ya Tidak I 24. 28.Tentukan Kerjaya Anda! 84 . Tumpuan saya terhadap sesuatu kerja mudah digugat. I Ya Tidak K 30. K Ya Tidak I Saya tidak tahu perkara yang akan saya lakukan tanpa kawan-kawan saya. K Ya Tidak I 29. Saya tidak keberatan untuk menceritakan perasaan saya kepada sesiapa sahaja. C Ya Tidak T Ujian APTITUD . A Ya Tidak P 26. Saya suka mempengaruhi orang lain supaya menerima pendapat saya. Saya kadang-kadang bimbang tentang apa yang orang lain fikir akan diri saya. A Ya Tidak P 31. S Ya Tidak F 27.23. P Ya Tidak A 25.

38. saya mudah untuk menukar fikiran. Saya suka membuat orang lain mengenali sesama sendiri. P Ya Tidak A Saya selalu berbaik semula selepas satu pertengkaran. S Ya Tidak F Saya lebih suka mendengar daripada bercakap. Selepas saya membuat sesuatu keputusan.32. A Ya Tidak P 34. 36. A Ya Tidak P Saya gembira akan keadaan diri saya sekarang. Saya suka berkongsi masalah dengan kawankawan. Saya susah untuk membuat keputusan sekiranya perkara itu melukakan hati seseorang. I Ya Tidak K 40.Tentukan Kerjaya Anda! . T Ya Tidak C 39. Satu perkara yang seronok tentang menyimpan rahsia ialah saya boleh menceritakannya kepada orang lain. K Ya Tidak I 85 Ujian APTITUD . Saya suka orang meminta kebenaran dahulu sebelum meminjam barang saya. C Ya Tidak T 33. 37. K Ya Tidak I 35.

jangan hiraukan hurufhuruf di sebelah. 6. 7. 4. 8.Tentukan Kerjaya Anda! . 11. Seperti Bahagian 1.Bahagian 2 Dalam bahagian ini. 9. 2. anda harus memikirkan pendapat orang lain mengenai diri anda. 3. 10. Bahagian 2 mengandungi perkataan yang orang lain sering gunakan untuk bercerita tentang anda. Anda mesti menjawab dengan jujur tanpa rasa merendah diri ataupun meninggi diri. Orang lain selalu menganggap diri saya sebagai: 1. 12. Anda harus bulatkan satu jawapan sahaja sama ada Ya atau Tidak. 5. 13. 86 Suka berkawan Kuat azam Relaks Bermegah-megah Tidak suka menonjol Penuh perasaan Menurut Berkeyakinan Tidak sabar Hidup Bersungguh-sungguh Pembantah Tidak unik K Ya Tidak I I Ya Tidak K T Ya Tidak C A Ya Tidak P P Ya Tidak A S Ya Tidak F K Ya Tidak I A Ya Tidak P C Ya Tidak T C Ya Tidak T A Ya Tidak P I Ya Tidak K K Ya Tidak I Ujian APTITUD .

24. 32.14. 19. 15. 26. 27. 16. 25. Sensitif Boleh menerima teguran Tidak suka berselindung Pemalu Mudah dipengaruhi Realistik Sombong Tiada perasaan Terlalu merendah diri Mengikut gerak hati Lembut hati Spontan Ikut haluan sendiri Tenang Berterus-terang Suka berangan Sederhana Berdikari Benar Tersipu-sipu Berfikiran terbuka Kemas S Ya Tidak F K Ya Tidak I A Ya Tidak P P Ya Tidak A K Ya Tidak I F Ya Tidak S C Ya Tidak T F Ya Tidak S P Ya Tidak A C Ya Tidak T S Ya Tidak F C Ya Tidak T I Ya Tidak K T Ya Tidak C F Ya Tidak S S Ya Tidak F T Ya Tidak C I Ya Tidak K F Ya Tidak S P Ya Tidak A A Ya Tidak P T Ya Tidak C Ujian APTITUD . 20. 35. 18. 17. 34. 28. 23. 21. 31. 30. 29.Tentukan Kerjaya Anda! 87 . 33. 22.

mulakan dengan Bahagian 1. 88 Ujian APTITUD . huruf S akan berpasangan dengan huruf F. Oleh itu.Tentukan Kerjaya Anda! . 40. Ulangi perkara yang sama untuk huruf-huruf C. Kemudian. Jumlah bilangan F akan menunjukkan skor untuk F. 39.36. Untuk menyemak sama ada kiraan anda betul atau tidak. Ulang kiraan yang sama untuk Bahagian 2. jumlahkan markah keseluruhan untuk kesemua empat huruf berkenaan. Dalam setiap bahagian. jumlah skor untuk setiap pasangan huruf ialah 10. 37. Tidak suka mengambil kesempatan Tenteram Objektif Penakut Suka memencilkan diri S Ya Tidak F T Ya Tidak C F Ya Tidak S P Ya Tidak A I Ya Tidak K Bagaimana menilai jawapan anda Untuk menyemak jawapan anda. perhatikan dalam semua soalan. Kira berapa kali anda membulatkan jawapan pada abjad yang ada di sebelah perkataan Ya atau Tidak. skor maksimum untuk setiap huruf bagi Bahagian 1 dan 2 ialah 20. 38. A dan K. Sebagai contoh kira berapa banyak jawapan anda yang telah dibulatkan pada huruf F. huruf T dengan huruf C. huruf P dengan huruf A dan huruf I dengan huruf K.

Untuk tujuan mengenali diri anda secara lebih terperinci.Tentukan Kerjaya Anda! 89 . Jawapan Ujian Personaliti Bahagian 1 + F ( 10 C ( 10 A ( 10 K ( 10 ) + ( 10 ) + ( 10 K ) = _____ 20 ) + ( 10 A ) = _____ 20 ) + ( 10 C ) = _____ 20 Bahagian 2 = Jumlah Skor F ) = _____ 20 Ujian APTITUD . Personaliti anda yang sebenarnya merupakan gabungan semua aspek ini. adalah lebih baik untuk anda menganalisis setiap aspek secara individu.Setiap skor yang anda peroleh akan mewakili setiap aspek personaliti diri anda.

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->