P. 1
CARA kritik PERKARA JURNAL

CARA kritik PERKARA JURNAL

|Views: 5,247|Likes:
Published by Rohizan Ya

More info:

Published by: Rohizan Ya on Mar 13, 2011
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOC, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

07/11/2013

pdf

text

original

CARA kritik PERKARA JURNAL Jadi tugas anda adalah untuk kritik sebuah artikel jurnal.

Handout ini akan memberi anda beberapa pedoman untuk mengikuti saat anda pergi. Tapi tunggu, apa dari artikel jurnal itu: sebuah penelitian / empirik artikel, atau tinjauan literatur? Beberapa pedoman yang ditawarkan di sini akan berlaku untuk kritik dari semua jenis artikel, tetapi masing-masing jenis artikel boleh menyebabkan soalan yang secara khusus berkaitan dengan jenis yang dan bukan yang lain. Baca terus. Pertama-tama, untuk semua jenis artikel jurnal kritik anda harus merangkumi beberapa dasar maklumat: 1. Nama (s) penulis (s) 2. Tajuk rencana 3. Tajuk jurnal, nombor kelantangan, tarikh, bulan, dan nombor halaman 4. Kenyataan masalah atau isu yang dibahas 5. Tujuan penulis, pendekatan atau kaedah-kaedah, hipotesis, dan kesimpulan utama. Sebahagian besar kritik anda, bagaimanapun, harus terdiri dari pendapat anda berkualiti rencana. Baca artikel anda untuk kritik sekali untuk mendapatkan gambaran umum. Lalu membacanya lagi, kritis. Pada titik anda mungkin ingin membuat beberapa catatan untuk diri sendiri pada salinan anda (tidak salin perpustakaan,

) 1. dan dalam bentuk yang benar? 3. diringkaskan atau dihilangkan? 9. Adakah kenyataan penulis jelas? Challenge kenyataan ambigu. artikel. sastera? Jika penulis telah rujukan tidak penting dimasukkan.sila). Sarankan oleh contoh bagaimana kejelasan dapat dicapai. 7. Apakah ada idea telah terlalu menekankan atau underemphasized? Sarankan khusus semakan. dan beberapa mungkin tidak berkaitan dengan artikel tertentu anda. Apakah tujuan dari artikel yang dibuat jelas dalam pendahuluan? 4. tetapi tidak hanya menggantikan gaya anda untuk penulis. Apakah penulis mengutip yang bersangkutan. dan hanya berkaitan. menyarankan memadam mereka. Adakah anda menemukan kesalahan fakta dan interpretasi? (Ini adalah salah satu yang baik! Anda tidak akan percaya bagaimana sering penulis salah menafsirkan atau menggambarkan pekerjaan orang lain. Ini titik tidak perlu dibahas di urutan ini. (Gunakan kebijaksanaan anda. 8. atau rujukan yang tidak relevan. Anda boleh menyemak ini dengan mencari sendiri rujukan penulis mengutip. Jika beberapa bahagian dari naskah diperluas. . Apakah judul artikel yang sesuai dan jelas? 2. Apakah semua perbincangan yang relevan? 6. Apakah wakil abstrak khusus.) 5. Berikut ini adalah beberapa pertanyaan yang mungkin ingin alamat di kritik anda tidak peduli jenis dari artikel anda mengkritisi.

biarkan ghairah anda menginspirasi anda untuk baru ketinggian kajian menyeluruh dan hujah beralasan. Sebuah kata tentang gaya anda: biarkan persembahan anda baik-berasas dan objektif. Jika anda ghairah tidak bersetuju (atau bersetuju) dengan penulis. Adakah anda mencari kandungan yang diulang atau diulang? Sebuah kesalahan umum adalah pengulangan dalam teks data dalam jadual atau tokoh. Scan dan perhitungan spot-check. Apakah tujuan percubaan atau pemerhatian penting untuk lapangan? 2. menggunakan kebijaksanaan anda. Apakah desain penyelidikan dan kaedah yang sesuai untuk tujuan kajian? 4. Sarankan bahawa data tabular ditafsirkan dari diringkaskan. (Sekali lagi. Andaian-andaian apa yang mendasari tidak penulis miliki? 11. Apakah kaedah eksperimental yang dijelaskan secara memadai? 3. Adakah penulis telah objektif dalam perbincangan nya dari topik? 2 Selain itu. atau hanya mengulangi. Apakah kaedah statistik yang sesuai? 6. Mempunyai prosedur disajikan cukup detail untuk membolehkan pembaca untuk menduplikasi mereka? (Satu lagi yang baik anda akan! Akan terkejut dengan penyelidik terhormat yang memotong sudut dalam mereka menulis tentang hal ini.) 1. .) 5. dalam teks. berikut adalah beberapa soalan yang lebih khusus untuk empirik / rencana penelitian.10.

(2) Dalam kaedah. saya menemukan online tidak memberikan langkah yang harus diambil untuk struktur suatu kritikan jurnal rencana. here goes. Edisi 4. Cobalah untuk memilih artikel yang berjalan. apa yang akan saya lakukan adalah memberikan unsurunsur menyusun jurnal artikel kritik di bawah ini dari buku kursus tua pembelajaran untuk ilmu politik penulis. sumbangan terhadap sastera. Jadi. "Apa kaedah melakukan penggunaan penulis untuk menyiasat topik? Apakah kaedah yang tepat digunakan? Apakah pendekatan penulis untuk menyokong tesis ini masuk akal? Adakah penulis menggunakan kaedah dengan betul? Adakah anda menemukan kesalahan dalam cara kajian ini dilakukan "(3)? . cadangan. 6. 2. bukti sokongan tesis. Garrison: 1. rencana terbaik diambil dari jurnal ilmiah. selepas anda telah membaca artikel menyeluruh: tesis. ini boleh membuat untuk yang lebih baik kritik. Langkah pertama ialah memilih sebuah artikel jurnal yang sesuai. 5. Jangan menyertakan Statistik kecuali anda berpengalaman dalam statistik tersebut. dalam mencari sebuah website pembelajaran tentang cara menulis kritikan dari jurnal artikel.Pertama. Tips lima elemen: (1) Jelas negara tesis. Pilih artikel yang sesuai tingkat pengetahuan anda saat ini. Scott dan Stephen M. oleh Gregory M. 4. jawapan soalan berikut. 3. Menulis kritik akan merangkumi lima wilayah. jurnal Browse sampai anda menemukan topik yang menarik bagi anda. kaedah. mengambil sebuah artikel yang ditulis dalam sebelumnya 12 bulan. Langkah-langkah berikut ini diambil dari The Mahasiswa Sains Politik Penulis Manual.

2. Menilai sumbangan bahawa artikel yang dipilih untuk membuat lebih baik pemahaman tentang subjek "(5) Rekomendasi:". Jurnal Kritik Penugasan Tugas: Kritik artikel jurnal 3 masing-masing dengan desain penelitian yang berbeza untuk membuat jelas bagaimana mereka atau tidak contoh penggunaan metodologi feminis. Kebanyakan pilihan mungkin akan datang dari jurnal penelitian. Perhatikan bagaimana perspektif feminis interdisipliner memberitahu kaedah kajian. " 7. juga. Semak dengan saya jika anda tidak yakin tentang anda pilihan.Bukti Sokongan Tesis: "Bukti apa melakukan ini penulis dalam menyokong tesis? Apa kekuatan bukti? Apa kelemahan? Bagaimana penulis menyokong tesis "(4) Sumbangan untuk literatur?: "Lakukan penelitian anda sendiri dan menyertakan sekurang-kurangnya lima penulis lain tentang subjek. Salah satu 3 pilihan mungkin merupakan tinjauan pustaka bab dari disertasi. Klik di sini untuk mencari kajian feminis. Perhatikan bagaimana pengetahuan disusun dan disebarkan. Menemukan diri format kertas di mana untuk menempatkan kritikan dan ikuti ditugaskan atau mengutip dipilih kaedah. . Siapa yang akan manfaat dari membaca artikel ini? Apa yang akan manfaatnya bisa? Seberapa penting dan luas adalah manfaat yang? Jelas negara anda penilaian artikel dalam bentuk tesis untuk kritik anda sendiri. ketika memberikan sokongan untuk tesis atau mengutip Anda sumber bahan. Panduan soalan untuk kritik anda: 1. Ringkaskan anda penilaian artikel.

Layani praktikal pedoman untuk campur tangan feminis untuk perubahan sosial dan dasar semakan. 5. Kerana: April 11. orientasi seksual. Apa pedoman soalan kajian feminis? 9. Persiapan: Kami akan terus mempelajari desain penelitian yang berbeza untuk mempersiapkan anda untuk melakukan tugas ini. Apa yang dianggap sebagai bukti dalam kajian ini? Apa sumber-sumber itu para ulama feminis melihat maklumat? 7. dan usia. budaya. saya berfikir bahawa anda mungkin mahu tugas sekarang sehingga anda boleh memilih 3 artikel untuk kritik antara sekarang dan 11 April. kelas.3. Perhatikan bagaimana analisis feminis menukar kategori tradisional dan disiplin konsep melalui perhatian terhadap gender dan kategori sosial lain sosial bangsa. 4. Pengalaman saya adalah bahawa pelajar peningkatan kemampuan mereka untuk membaca dan kritik diterbitkan kajian kerana kursus berlangsung. Bagaimana objek / subjek / interpreter kajian dirawat di pengajian? 8. Bagaimana rencana penelitian / text / video contoh penggunaan feminis metodologi? Atau apakah itu? 6. Saya telah menyediakan format tradtional untuk artikel kajian kritik yang diperihalkan di dalam yang "Standard" bahagian di bawah. Apa hubungan antara objek kajian dan penyelidik? Juga merujuk pada program persembahan dan perbincangan kita mengenai apa yang feminis metodologi penyelidikan. . (Worth 20% dari kelas tentunya) Tujuan: Untuk kritis membaca dan menilai diterbitkan kajian feminis. Namun.

dan penelitian ex post facto (Link 5) standard kecukupan untuk tinjauan pustaka narasi (menggunakan kriteria untuk kritik tinjauan pustaka bab dalam disertasi) (Link 6) standard kecukupan untuk desain kualitatif . S. quasiexperimental desain. dan desain single-subjek (Link 4) standard kecukupan untuk kajian deskriptif. dan Schumacher.kajian kes (Link 7) standard kecukupan untuk metodologi etnografi (Link 8) kredibiliti standard untuk kajian analitik seperti sejarah dan undang-undang kajian (Link 9) pedoman untuk proposal penelitian (panduan ini akan digunakan untuk kritik konstruktif proposal penelitian jatuh tempo anda pada tarikh 7 Mei 2002) Setiap link mempunyai jenis metodologi kajian yang ditulis di bahagian atas dan halaman nombor dari McMillian. penyelidikan dalam Gunakan panduan atau standard untuk menilai tradisi untuk membantu anda melihat bagaimana kajian feminis melekat atau berbeza dari standard: (Link 1) pengenalan tentang cara membaca kajian (baca ini dulu) (Link 2) bagaimana membaca kajian kuantitatif (Link 3) standard kecukupan untuk desain eksperimen benar.Standard: Saya telah menyediakan "Standard Minimum" sebagai link sehingga anda menggunakannya untuk kritik anda seleksi 3 artikel kajian membandingkan kajian untuk apa yang diharapkan untuk setiap jenis penyelidikan. Penyelidikan di pendidikan: Sebuah pengantar konseptual (edisi 4) buku sehingga anda boleh merujuk . J. kajian korelasional. (1997). kajian survey.

Anda memilih kombinasi yang paling berguna untuk anda CARA kritik PERKARA JURNAL Jadi tugas anda adalah untuk kritik sebuah artikel jurnal. proses dan strategi analisis yang berbeza. Ini adalah beberapa contoh dari pelbagai kombinasi. tinjauan literatur. (b) link 8 dengan kriteria untuk kredibiliti untuk kajian analitis. tetapi masing-masing jenis artikel boleh menyebabkan soalan yang sangat relevan dengan jenis yang dan bukan yang lain. Jika demikian anda akan menggunakan: (a) link 4 dengan 7-nya kriteria yang disenaraikan untuk kajian survey. Baca terus. Atau anda boleh memilih tiga kajian kualitatif yang pengumpulan data. menggunakan kerangka teori yang berbeza. dan (c) link 6 pada standard kecukupan kajian kes. dan penelitian kualitatif. Sambungan: Anda boleh memilih artikel yang berkaitan dengan pernyataan masalah anda dan / atau yang menggunakan metodologi kajian yang anda paling tertarik. dan ex post facto belajar. apa dari artikel jurnal itu: artikel / kajian empirik. lain yang dianalisis dasar. Sebagai contoh. kajian analisis. Definisi istilah boleh didapati dalam bab atau di glosarium dari buku ini. Atau anda boleh memilih kajian pustaka. atau tinjauan literatur? Beberapa pedoman yang ditawarkan di sini akan berlaku untuk kritik dari semua jenis artikel. dan yang ketiga yang melaporkan desain kajian kes. anda boleh pilih sebuah artikel yang melaporkan hasil kaji selidik. Pilihan lain boleh memilih kajian tinjauan kajian.untuk itu untuk penjelasan lebih lanjut. Tapi tunggu. Handout ini akan memberikan beberapa panduan untuk mengikuti saat anda pergi. .

Apakah penulis mengutip yang bersangkutan. Adakah anda menemukan kesalahan fakta dan interpretasi? (Ini adalah salah satu yang baik! Anda menang. sastera? Jika penulis telah . Apakah wakil abstrak khusus. kritis. dan dalam bentuk yang benar? 3. Penulis. artikel. Kenyataan masalah atau isu yang dibahas 5. Anda boleh menyemak ini dengan mencari sendiri rujukan penulis mengutip. dan kesimpulan utama. untuk semua jenis artikel jurnal kritik anda harus menyertakan beberapa maklumat asas: 1. Tajuk jurnal. tujuan AOS. pendekatan atau kaedah-kaedah. (Gunakan kebijaksanaan anda ini mata don. dan hanya berkaitan. AOT perlu dibincangkan dalam urutan ini. Baca artikel anda untuk kritik sekali untuk mendapatkan gambaran umum. dan beberapa mungkin tidak berkaitan dengan artikel tertentu anda. AOT percaya bagaimana sering penulis salah menafsirkan atau menggambarkan pekerjaan orang lain. tarikh.) 5. Berikut ini adalah beberapa pertanyaan yang mungkin ingin alamat di kritik anda tidak peduli jenis dari artikel anda mengkritisi. nombor kelantangan. Sebahagian besar kritik anda.Pertama-tama. dan nombor halaman 4. Lalu membacanya lagi. harus terdiri dari pendapat anda berkualiti rencana. salinan AOS. sila). Apakah judul artikel yang sesuai dan jelas? 2. hipotesis.) 1. bagaimanapun. bulan. Tajuk rencana 3. Nama (s) penulis (s) 2. Apakah tujuan dari artikel yang dibuat jelas dalam pendahuluan? 4. Pada titik anda mungkin ingin membuat beberapa catatan untuk diri sendiri pada salinan anda (bukan perpustakaan. Apakah semua perbincangan yang relevan? 6..

AOS kenyataan yang jelas? Challenge kenyataan ambigu. 8. atau rujukan yang tidak relevan. Scan dan perhitungan spot-check.) 5. Adakah penulis telah objektif dalam perbincangan nya dari topik? 2 Selain itu. dalam teks. AOS. Adakah penulis.! AOD akan terkejut dengan penyelidik terhormat yang memotong sudut dalam mereka menulis tentang hal ini. Sarankan oleh contoh bagaimana kejelasan dapat dicapai. Apakah desain penyelidikan dan kaedah yang sesuai untuk tujuan kajian? 4. (Sekali lagi. diringkaskan atau dihilangkan? 9. tetapi tidak hanya menggantikan gaya anda untuk penulis. Apakah kaedah statistik yang sesuai? 6. Apakah prosedur telah disajikan secara detail cukup untuk membolehkan pembaca untuk menduplikasi mereka? (Satu lagi baik anda.) 1. Apakah ada idea telah terlalu menekankan atau underemphasized? Sarankan khusus semakan.rujukan tidak penting dimasukkan. Sarankan bahawa data tabular ditafsirkan dari diringkaskan. berikut adalah beberapa soalan yang lebih khusus untuk empirik / rencana penelitian. Andaian-andaian apa yang mendasari tidak penulis miliki? 11. menggunakan kebijaksanaan anda. . Jika beberapa bahagian dari naskah diperluas. Apakah kaedah eksperimental yang dijelaskan secara memadai? 3. 10. Adakah anda mencari kandungan yang diulang atau diulang? Sebuah kesalahan umum adalah pengulangan dalam teks data dalam jadual atau tokoh. menyarankan memadam mereka. Apakah tujuan percubaan atau pemerhatian penting untuk lapangan? 2. 7. atau hanya mengulangi.

.Sebuah kata tentang gaya anda: biarkan persembahan anda baik-berasas dan objektif. Jika anda ghairah tidak bersetuju (atau bersetuju) dengan penulis. biarkan ghairah anda menginspirasi anda untuk ketinggian baru kajian menyeluruh dan hujah beralasan.

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->