FADHILAT SEORANG ISTERI Untuk mendapatkan keberkatan dan keredhaan Allah subhanallah Taala untuk muslimah adalah terletak

pada tanggungjawab/peranan isteri terhadap suami.

Antara tanggungjawab yang wajib untuk isteri mendapat lebih pahala adalah seperti dibawah :1. Memberi/membuat segelas air untuk suami Fadhilat : mendapat pahala puasa sunat 1 tahun 2. Menyedia/memasak makanan yang mengenyangkan suami Fadhilat : mendapat pahala haji dan umrah 3. Perkhidmatan yang diberi pada suami Fadhilat : mendapa t pahala yang tidak putus-putus 4. Menghamilkan benih suami Fadhilat : mendapat pahala syahid 5. Isteri mandi Junub dengan suami Fadhilat : pahalanya seperti sedekah 1000 ekor kambing pada fakir miskin 6. Suami meninggal dunia dahulu dari isteri dan meninggalkan anak Fadhilat : Isteri mendidik anak itu menjadi seorang yg soleh/orang yang berguna dengan didikan agama yang sempurna. Maka suami tetap mendapat pahala dan menjadi benteng dari api neraka. dan sekiranya isteri berkahwin lain, suami yangg mening gal itu tetap dapat pahala sekiranya didikan Isteri pada anak -anak berterusan dengan baik. 7. Isteri yang memandang suami dengan harmoni dan menyukakan Fadhilat : seolah-olah berzikir kepada Allah 8. Sekiranya seorang isteri meninggal dunia dengan keredhaan suaminya dia terus masuk syurga!

suami WAHAI PARA SUAMI. agar anda meraih pahala dari Allah?!! Apakah membebanimu untuk berwajah yang berseri-seri tatkala anda melihat anak dan isterimu?!! Apakah menyulitkanmu wahai hamba Allah. karena Rasulullah bersabda: "Dan di air mani seseorang kalian ada sedekah". dan mengandungi pembohong yang dibolehkan?!! Tanyalah keadaan isterimu di saat anda masuk rumah!! Apakah memberatkanmu. jika anda berdoa dan berkata: "Ya Allah perbaikilah isteriku dan berkatilah daku pada dirinya". Sesungguhnya. semenjak Kanda keluar dari sisimu. serasa bagaikan setahun". maka anda mendapatkan pahala dari Allah. dari pagi sampai sekarang. kalau anda masuk rumah sambil mengucapkan salam dengan lengkap agar anda meraih 30 kebaikan?!! Apa yang membebanimu. agar anda mendapat pahala?!! Apakah termasuk susuh. walaupun agak terpaksa. mencium pipinya serta bercumbu disaat anda menghampiri dirinya?!! Apakah memberatkanmu untuk mengangkat sesuap nasi dan meletakkannya di mulut isterimu. untuk merangkul isterimu. untuk tersenyum di hadapan isterimu dikala anda masuk bertemu isteri tercinta. .Santapan Jiwa: Renungan Buat Suami Dan Isteri Labels: isteri. anda mendekati sang isteri tercinta dan menjimaknya. jika anda menuturkan untaian kata-kata yang baik yang disenangi kekasihmu. Apakah membebanimu wahai hamba Allah. jika anda menuturkan kepada isterimu di saat masuk rumah "Duhai kekasihku. Apakah melelahkanmu wahai hamba Allah. jika anda betul-betul mengharapkan pahala dari Allah walau anda letih dan lelah.

Sekiranya anda menyedia dan menyiapkan makanan untuk dimakan oleh suamimu. Seandainya anda mati dalam keadaan suamimu redha kepadamu. * Wajah yang berseri dan senyum yang manis di hadapan isteri adalah sedekah. pahalanya seperti anda berzikir kepada Allah. 6. pahala haji dan umrah. Sekiranya anda mandi junub kerana bersetubuh dengan suamimu. 4. (Di petik dari kitab : "Fiqhul Ta'aamul Baina Zawjain" karangan : Mushtofa 'Adawi) B) KETAHUILAH WAHAI WANITA ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 1. pahalanya seperti anda bersedekah 1. Sekiranya anda memElihara anak dengan baik. Sekiranya anda hamil.000 ekor kambing kepada fakir miskin. Sekiranya anda menyediakan minuman untuk diminum oleh suamimu. . 8. 2. ianya menjadi benteng daripada api neraka. pahalanya tidak putus ganjaran dari Allah. 7. * Mengucapkan salam mengandungi beberapa kebaikan. 3. * Berhubungan badan mendapatkan pahala. Sekiranya anda memandang suamimu dengan pandangan harmonis. * Berjabat tangan mengugurkan dosa-dosa. pahalanya shahid. maka pahalanya seperti berpuasa sunat selama setahun. Perkhidmatan yang baik yang engkau berikan kepada suamimu.* Ucapan baik adalah sedekah. 5.

itu dianggap mati syahid. Cuti bersalin juga sehingga 60 hari.. Hargailah isteri anda. Seandainya wanita itu mati sewaktu bersalin. . perempuan Mulianya seorang isteri disisi Allah. Untuk peringatan semua wanita yang bersuami seluruh kebaikan suaminya.maka syurgalah tempatmu.. Untuk orang kafir dia tak dapat masuk Syurga tapi Allah beri kelonggaran siksa kubur. Lahir saja bayi seluruh dosanya habis. semuanya isteri dapat pahala tetapi dosa-dosa suami dia tak tanggung. Satu lagi berita gembira untuk wanita.. Tiap-tiap bulan dia diberi cuti bergaji penuh. isteri...... jadi 'kilang ' manusia. jadi kenapa perlu takut nak beranak? Marilah kita pegang kepada tali Allah.. Sepanjang dia mengandung Allah sentiasa mengampunkan dosanya. Biarlah buruk mana isteri anda.... 7 sehingga 15 hari sebulan dia tak wajib sembahyang tetapi Allah anggap diwaktu itu sembahyang terbaik darinya. Dan betapa berharganya wanita yang bergelar isteri ini pada keluarga. Orang lelaki tak ada cuti dari sembahyang.... Labels: Agama. Beruntungnya seorang wanita yg ada rahim ini ialah dia bekerja dengan Tuhan. Cuti ini bukan cuti suka hati tapi cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan Allah.. Inilah nikmat Tuhan beri kepada wanita. Allah izinkan terus masuk Syurga.. sayangilah mereka. . suami dan anak-anak Rugi dan binasalah suami-suami yang tidak menghargai isteri mereka kerana isteri inilah yang akan membantu mereka di akhirat kelak.. sembahyang wajib baginya dari baligh sehingga habis nyawanya.

mulut selalu muncung terhadap suami dia tak akan dapat pahala extra ini.... . Near his heart to be loved by him . namun tak pula aku sanggup ke nerakamu...dekat dengan hati lelaki untuk disayangi. Nor from his feet to be stepped upon.. She was made from his side to be close to him.. ku tak layak ke syurgamu . kamilah hamba yang mengharap belas darimu .. "Ya Allah.. segala dosa-dosa anak isteri yang tak dididik dia akan tanggung ditambah lagi dengan dosa-dosa yang lain. Kalau seorang isteri asyik merungut.. ampunkan dosa2 kami. bersedekah... Woman was made from the rib of man. Contohnya bila dia redho suaminya pergi berjemaah di masjid atau ke majlis ilmu.. dosa semua umat2 islam yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia".... From beneath his arm to be protected by him. Bila dia lihat suaminya tengah terhegeh-hegeh di titian Sirat dia tak nak masuk syuga tanpa suaminya. Didunia lagi.juga bukan dari tapak kaki. kalau suami dalam kesusahan isteri boleh bantu tambah lagi di akhirat.. kedua ibubapa kami. ganjaran Alah keatasnya jua.Diakhirat nanti seorang wanita solehah akan terperanjat dengan pahala extra yang banyak dia terima diatas segala kebaikan suaminya yang tak disedari. jadi dia pun memberi pahalanya kepada suami untuk lepas masuk syurga. Dia dicipta dari sebelah rusuk kiri lelaki supaya dia hampir kepada kamu(lelaki) . She was not created from his head to top him... Manakala suami pula mempunyai tugas-tugas berat didalam dan diluar rumah. Sesingguhnya wanita dijadikan daripada rusuk kiri lelaki.. Dinasihatkan kepada semua wanita supaya faham akan syariat Allah agar tidak derhaka denganNya.lengan lelaki dicipta untuk mempertahankan wanita. "Wahai Tuhan. Dia bukan dicipta dari kepala ke kaki. jadikanlah kami hamba2 mu yang bertaqwa ..

Semoga Allah memberikan hanya yang baik buat kita. cahayanya ialah Laa Ilaaha IllalLah. 2-³Dan kahwinikanlah orang-orang yang bujang diantara kamu dan orang-orang yang layak (berkahwin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan perempuan.. Dan yang peliknya ketika para pemuda telah mempunyai pekerjaan pun tetap ada perasaan bimbang juga. maka perbaikilah diri. Dan Allah Maha Luas (Pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui´. bersabda (mafhumnya):"Wahai manusia! Ucaplah 'Laa ilaaha illalLah' . Jadilah lelaki yang soleh. dan wanitawanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula)´. (An Nuur : 26) Bila ingin mendapatkan jodoh yang baik. ³adakah cukup untuk .. Jika mereka miskin. dan lelaki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula). Salah satu sebabnya adalah kerana belum mempunyai pekerjaan. Sebahagian mereka tetap ragu dengan harta yang mereka dapatkan dari gajinya. Jika diletakkan langit dan bumi di sebelah dacing. kahwin 1-³Wanita-wanita yang keji adalah untuk lelaki yang keji. pasti lebih berat lagi nilai kalimah 'Laa ilaaha illalLah' ini. Dalam fikiran mereka terdetik. kamu pasti berjaya!" Marilah kita ucapkan kalimah ini: "Laa ilaaha illallah!" x 1 Santapan Jiwa: JANJI ALLAH BAGI ORG YANG MAHU BERKAHWIN. jadilah wanita yang solehah. Amin. dan kalimah ini di sebelah yang satu lagi.Kubur itu gelap. Hiduplah sesuai dengan ajaran Islam dan Sunnah Nabi-Nya. Allah akan memberikan mereka dengan kurniaan-Nya.. Rasulullah saw. Labels: isu hangat. (An Nur: 32) Sebagian para pemuda ada yang merasa bingung dan bimbang ketika akan berkahwin.

2518. tidak mempunyai apa-apa ketika menikah. Ibnu Majah hadis no. Tidakkah kita lihat kenyataan di dalam masyarakat. Ahmad 2: 251. Dan pertolongan Allah itu pasti datang. dan Hakim 2: 160) Bagi siapa saja yang bernikah dengan niat menjaga kesucian dirinya. Tirmidzi. Nasaei. Kelak. (HR. iaitu seorang mujahid fi sabilillah. nescaya akan Kuperkenankan bagimu. Allah Maha Adil. Bukan besarnya wang ringgit yang perlu dibimbangkan. Yang perlu ditekankan kepada para pemuda dalam masalah ini adalah kesanggupan untuk memberi nafkah. 4-³Dan diantara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri.berkeluarga dengan gaji sekian?´. Allah akan menolong mereka yang berkahwin. maka berhak mendapatkan pertolongan dari Allah berdasarkan penegasan Rasulullah Shallallahu µalai hi wa sallam dalam hadis ini. (Al Mu¶min : 60) Ini juga janji Allah µAzza wa Jalla. bila kita berdoa kepada Allah . seorang hamba yang menebus dirinya supaya merdeka dan seorang yang bernikah kerana ingin memelihara kehormatannya´. kebanyakan mereka yang bermula dengan kemiskinan. dan dijadikan-Nya di antaramu rasa kasih dan sayang. bila tanggung jawab para pemuda bertambah ± dengan kewajiban menafkahi isteri-isteri dan anakanaknya ± maka Allah akan memberikan rezeki yang lebih. kemudian Allah memberinya rezeki yang melimpah-ruah dan mencukupkan segala kekurangannya? 3-³ Ada tiga golongan manusia yang berhak Allah tolong mereka. dan terus bekerja mencari nafkah memenuhi tuntutan berkeluarga. Ayat tersebut merupakan jawapan buat mereka yang masih ragu untuk melangkah ke alam pernikahan kerana alasan ekonomi. Sesungguhnya orang-orang yang memalingkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahanam dalam keadaan hina dina¶ ´. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir´ (Ar Rum : 21) 5-³Dan Tuhanmu berfirman : µBerdoalah kepada-Ku. supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya.

juga makan. Ibnu Majah (no. mengadap kiblat. 35). Perhatikan juga waktu-waktu yang mustajab dalam berdoa. Termasuk di dalamnya ketika kita berdoa memohon diberikan pasangan hidup yang agamanya baik. lalu ia menanyakan sesuatu kepadanya. 3530). Telah bersabda Nabi shallallahu µalaihi wa sallam. mengakui bahwa Allah itu tempat meminta. Ahmad dan Hakim). Perhatikan hadis-hadis berikut yang merupakan peringatan keras dari Rasulullah Sollallahu µalaihi wa sallam: ³Barang siapa yang mendatangi peramal nasib / dukun. pada waktu turun hujan. mengakui bahwa Allah Maha Mendengar. merendahkan diri. Dalam berdoa perhatikan adab dan sebab terkabulnya doa. minum dari usaha dan sumber yang haram. pada waktu antara azan dan iqamah. Diantaranya adalah ikhlas. cantik. . 3883).nescaya akan diperkenankan-Nya. dll. dll. (Hadis sahih riwayat Muslim (7/37) dan Ahmad) Telah bersabda Rasulullah sollallahu µalaihi wa sallam.´ (Hadis sahih riwayat Abu Daud (no. Di antaranya adalah makan dan minum dari yang haram. mengangkat kedua tangan. Sebahagian orang ada juga yang menggunakan guna-guna dan sihir. dll. Sebahagian orang ketika jodohnya tidak sampai-sampai maka mereka pergi ke dukun-dukun dan bomoh berharap agar jodohnya lancar. dll. Manfaat lain dari berdoa bererti kita meyakini kekuasaan Allah. bersungguh-sungguh. mengakui bahwa Allah Maha Kaya. maka tidak diterima solatnya selama empat puluh malam´. melakukan apa yang diharamkan Allah. ³Maka janganlah kamu mendatangi peramal-peramal nasib itu. Di antaranya adalah berdoa pada waktu sepertiga malam yang terakhir dimana para malaikat turun dari langit dunia bersama-sama mengaminkan . Cara-cara seperti ini jelas dilarang oleh Islam. ³Sesungguhnya jampi-jampi (mantera) dan guna-guna (sihir) itu adalah (hukumnya) syirik. taat dan sbgnya.´ (Sahih riwayat Muslim juz 7 hal. Perhatikan juga penghalang terkabulnya doa.

Tetapi kita harus tetap berbaik sangka kepada Allah dan yakinlah bahwa sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Juga harus solat sesuai Sunnahnya dan terbebas dari bid¶ah-bid¶ah. 9-³Sesungguhnya Allah pasti menolong orang yang menolong (agama)-Nya. 7-³Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. (Al Hajj : 40) 10-³Ingatlah. nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu´. 8-³Hai orang-orang yang beriman jika kamu menolong (agama) Allah. Baik dengan berinfak di jalan-Nya. sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat´. Inilah keyakinan yang harus ada pada setiap muslim dan . sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan´. Mungkin terasa bagi kita jodoh yang dinanti tidak kunjung tiba. membantu penyelenggaraan pengajian. membantu penyebaran dakwah Islam dengan penyebaran buletin atau buku-buku Islam. Kita harus berbaik sangka kepada Allah. Allah sendiri yang menegaskan dua kali dalam Surah AnNasyrah. Dan Allah tidak akan menyalahi janjinya.Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kuat lagi Maha Perkasa´.6-´Mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat´.(Al Baqarah : 214) Itulah janji Allah. (Alam Nasyrah : 5 ± 6) Ini juga janji Allah. tentu ada hikmah dan kasih sayang Allah yang lebih besar buat kita. Segalanya terasa sulit. maka kita juga harus bersabar sesuai dengan Sunnah Nabi Sollallahu µalaihi wa sallam. Tentunya agar datang pertolongan Allah. maka kita tolong agama Allah. dll. (Al Baqarah : 153) Mintalah tolong kepada Allah dengan sabar dan solat. Kalaupun Allah tidak / belum mengabulkan doa kita.(Muhammad : 7) Supaya Allah Tabaraka wa Ta¶ala menolong kita. Dengan itu semoga Allah menolong kita.

sudah lama tiada berita dari langit sejak ayahanda tiada!" Waktu itu aku terlalu rindu setelah beberapa hari ayahanda wafat. muncul pula para malaikat bersaf -saf lantas menarik tanganku. Dari celahan pintu -pintu istana tersebut menjelmalah para bidadari seolah -olah patung bernyawa yang sangat jelita.muslimah. Keindahan istana demi istana dan taman demi taman berjajaran di hadapan mata begitu mengasyikkan. Bidadari itu berkata kepadaku: "Selamat datang wahai makhluk yang diciptakan syurga untuknya. Di istana itu terdapat pelbagai kain sutera nipis dan tebal. Juga terdapat selimut -selimut daripada sutera dengan pelbagai . sentiasa tersenyum dan bergelak ketawa. kenapa ragu dengan janji Allah? Aku mahu tinggalkan dunia dalam sujudku Posted by Admin at 10:35 AM SUATU malam ketika aku sedang nyenyak tidur tiba-tiba aku melihat seolaholah ayahanda menjelma di hadapanku. Penghuni istana-istana ini sentiasa bergembira. bergelak ketawa dan ceria. Cahayanya bergemerlapan. Ketika aku sedang memanggil-manggil ayahanda. kami diciptakan... tidak terdengar di telinga dan tidak pernah tersirat di hati. Jadi.. Perasaan kasih pada ayahanda tidak dapat ditahan-tahankan lagi. Apabila aku mendongak temampaklah istana -istana indah yang dikelilingi taman-taman pawana serta anak-anak sungai mengalir saujana mata memandang. membawa aku naik ke langit. lalu aku berteriak: "Ayah.. dan kerana ayahanda kamu." Malaikat itu terus membawa aku naik ke langit set erusnya sehingga memasuki sebuah tempat yang dipenuhi istana -istana yang lebih indah daripada sebelumnya. Dalam setiap istana itu terdapat rumah-rumah berisi pelbagai perhiasan indah yang belum pernah dilihat mata.

Bergembiralah. saujana mata memandang. puteriku!" Lalu ayahanda meletakkan aku di atas pangkuannya dan berkata lagi: "Wahai puteriku. tempat paling tinggi dan tiada lagi syurga di atasnya. Di atas rak-rak kelihatan pelbagai jenis gelas diperbuat daripada emas dan perak yang sungguh menawan. kediaman suamimu. Ayahanda menarik tanganku dan dahiku "Selamat datang wahai berkali-kali. tidakkah engkau lihat apa yang telah dijanjika n Allah kepadamu dan yang akan engkau perolehi?" Ayahanda menunjukkan istana -istana yang disaluti bermacam-macam hiasan yang indah menawan serta berkilau-kilauan. Ayahanda berkata: "Inilah tempat tinggalmu. engkau akan mengikut ayahanda datang ke sini beberapa ." ayahandaku?" lagi: mana Malaikat-malaikat menjawab: "Sebentar lagi ayahandamu akan datang menjemputmu!" Tidak lama kemudian aku ternampak istana-istana yang sangat putih dan permaidani yang tersangat indah. Syurga Firdaus ini khas untuk singgahsana ayahandamu. Aku yang kehairanan dan takjub lantas bertanya: "Untuk siapakah tempat tempat indah sebegini dicipta? Apa mewangi Malaikat-malaikat itu nama sungai-sungai yang harum ini?" menjawab: "Tempat ini adalah Firdaus. Tiba-tiba aku sudah berada di atas permaidani ayahandaku mencium Ayahanda berkata: yang terbentang berehat di di atas atas singgahsana.warna dan corak. para syuhada dan syiddiqun yang dicintai Allah. buah buahan serta air minuman yang lazat dan enak tersedia untuk dimakan.. semua rasul. rasanya lebih manis daripada madu dan baunya lebih semerbak daripada kesturi. kedua -dua anakmu serta orang-orang yang mencintaimu dan mencintai mereka. Pelbagai jenis hidangan makanan.. Sungai ini bernama Aku al-Kautsar bertanya yang telah Allah "Di janjikan kepada ayahandamu. Pemandangan di taman-taman pula sungguh memukau dengan aliran sungai yang warnanya lebih putih daripada susu. singgahsana Aku ternampak dikelilingi sedang tersebut sekelompok orang yang tidak dikenali. nabi.

Aku menceritakan mimpi tersebut pada suamiku dan juga pembantuku Asma binti Umays." Selepas berjumpa beberapa ketika dengan ayahanda. Ayahanda menyahut pernah membisikkan panggilan bahawa akulah Ilahi orang pertama yang selepasnya. saudara perempuanku." Aku berkata: "Kalau begitu senanglah hatiku dan bertambah rindu pada ayahanda.. Perasaan sedih makin terasa selepas bermimpi bertemu ayahanda. aku terjaga. Sayang.. Aku juga memint a suamiku supaya menikahi Umamah. Tubuhku terasa sangat lemah untuk memijak. Umamah menyayangi anakku seperti aku menyayangi mereka. aman dan sentosa. Sejak hari ayahanda wafat lagi aku selalu menangis dan bersedih. ibumu terpaksa pergi dulu. Aku berwasiat supaya jenazahku nanti dikebumikan pada malam hari agar tiada seorang pun yang marah apabila melihat jenazahku. Lalu aku peluk dan cium kedua -duanya bertubi-tubi.hari lagi. Aku akan mengikut langkah ayahanda beberapa hari lagi.. Tidak lama lagi jasadku akan berpisah dengan roh.. puteraku dan suami tercinta. Biarlah aku . Asma menunjukkan pelepah kurma basah untuk membuat usungan seperti yang dilihat dibuat di Habshah. Aku masih teringat -ingat bisikan ayahanda. Setelah merasa saat ajal hampir tiba aku membawa dua orang anakku menziarah makam ayahanda. Tapi aku gagahi juga untuk bersembahyang dua rakaat antara mimbar dan makam ayahanda. Tubuhku menggigil dan terasa takut yang amat sangat. Aku tahu tidak lama lagi aku akan meninggalkan dunia fana ini untuk bersama ayahanda tercinta di akhirat yang kekal. Aku beritahu saat ajal hampir tiba. Aku akan meninggalkan dua puteraku. Aku masih ingat ayahanda berkata perkara yang sama sebelum wafat . Aku tersenyum apabila melihat keranda itu. Selamat tinggal sayangku.

Fatimah meninggal dunia dalam usia 28 tahun setelah 40 hari Rasulullah s. Tetapi jika aku tidak menjawab. anak Rasulullah dengan isteri pertamanya Siti Khadijah. ketahuilah aku telah mengikut jejak langkah ayahandaku!" Setelah sejam berlalu. dia terkejut apabila melihat wanita kurus cengkung itu meninggal dunia dalam sujudnya. Aku siramkan air ramuan itu ke seluruh tubuhku. Sekarang aku hendak masuk ke rumah membaringkan tub uhku sekejap. Aku mengambil ramuan hanuth... suamiku bersembahyang di masjid. Kemudian aku memakai kain sisa kapan ayahandaku. "Wahai Asma. Selepas itu sekali lagi aku memanggil Asma binti Umays yang sentiasa mengurus dan merawatku. Jika aku tidak keluar. Masih adakah wanita solehah seperti Fatimah di zaman moden ini? wa inna ilaihi rajiun. Sumber: Mastika. Aku tidak sanggup melihat tangisan puteraku dan suamiku. Mei 2006 .a. Asma memanggil -manggil nama wanita itu tetapi tiada sebarang jawapan. Inna lillahi *********** Aku dalam cerita di atas ialah Fatimah az -Zahra. Kalau boleh aku mahu ti nggalkan dunia ini dalam bersujud Aku terus meninggalkan dua pada puteraku dan membiarkan Ilahi.menghadap Ilahi tanpa tangisan sesiapa. panggillah aku tiga kali dan aku akan menjawab panggilanmu. sejenis pengawet mayat yang ayahandaku biasa gunakan. wafat dan jenazahnya dimakamkan di perkuburan Baqi' di Madinah.w. Ketika penjaga itu masuk. perhatikanlah aku. Biarlah mereka berada di sisi makam ayahanda dan suamiku bersembahyang. Pada Asma aku berpesan.

. .Satukan hidupku dan hidupnya.Rabbi... Ku titipkan cintaku padaMu untuknya.Mekarkan cintaku bersama cintanya.Resapkan rinduku pada rindunya.Dalam cintaMu Rabbi...