P. 1
umpan

umpan

|Views: 1,226|Likes:
Published by Suhidatun Zainal

More info:

Published by: Suhidatun Zainal on Mar 27, 2011
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOCX, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

04/21/2013

pdf

text

original

A .

TIPS UMPAN ROHU
1. Segenggam pelllet Merah (direndam sampai lembut) 2. 3/4 Dedak Rohu 3. 1 Bungkus Dedak Power 005 4. 15 ml Minyak Super Power (Ada di jual di bai-world/minyak lain) 5. 1,2,3 dan 4 buat sekali 6. 15 ml Super Power Rohu sapu dipermukaan dedak 7. Digunakan selepas 5 minit 8. Ikan tidak dirembat, biarkan ditarik sendiri 9. Gunakan mata rambai saiz 12 mata udang

B. Umpan Rohu & Patin/Tongsan/Jelawat/Leko/Lampam/Pacu-Umpan antarabangsa
1. Dedak Bomb-286 kuning 2. Power no. 1 (gambar kepala ikan gelap) 3. Ichiban bau pisang- 1 botol 4. Dedak ayam halus, sedikit 5. Pisang emas yang busuk 1 sikat

C. Umpan Rohu
1. Dedak 929 campur dedak 923 campur dedak udang merah (Paket kecil) campur pisang lemak manis atau pisang emas yang busuk. 2. Gunakan mata udang saiz 12/13 (silver colour), buat mata rambai pendek.

D. UMPAN PATIN Umpan Patin minyak busuk1. Dedak rohu-direndam-2 scop 2. Palet merah-diblender-1 scop 3. Dedak ayam kuning halus-1 scop 4. Dedak merah bomb-286-1 scop 5. Gaul dengan minyak busuk. 6. Diperap selama 2 jam/ditutup dengan tuala basah

1 atau dedak bomb-286 2.. Gaul dengan minyak busuk dan diperap selama 2 jam. Tepung gandum + dedak + ibu roti6. Telur puyuh 4 biji 3.. Power Bait no.. E. Gunakan mata Dai-ichi batang halus saiz 12. Dedak ayam halus Ni utk Rohu kat tasik. (Digaul . Bancuhan mesti peroi. Umpan Pacu 1. Dedak Padi 1kg Dedak Omega no2 Perasa pisang (utk buat kek tu) 2-3 tutup cukup Campurkan hingga sebati (jgn lembik sgt jgn keras sgt) Ni utk Patin kolam. Santan kelapa cair. santan yang ketiga 4.7.1 (Gambar kepala ikan gelap) 3. Dedak 920 dibancuh lembut sehingga kembang. Perap selama 3 minggu/sampai hancur E.. Umpan Lampam 1. diramas-ramas dicampur dengan dedak bomb merah 286 dan dicampur dengan palet merah dan dicampur dengan dedak ayam. Minyak Busuk* 1. Friskes diblender 2.buat mata cakar ayam. Anak udang/ikan kecil separuh botol kaca dicampur dengan minyak jagung 2. 3.. Roti pandan + pewangi power @ Ichiban + pewangi power @Roti Gardenia + Air soya pasar malam tu (takde gula) @ perut ayam (wek busuk giler) .@lampam@talapia@bnyk ikan ar mkn. Dedak Ichiban no. jangan diramas) (Kurangkan air) 2. Cara membuat 1.

Katanya umpan itu hendaklah disediakan pada sebelah malam. tuang air terbabit ke dalam baldi yang sudah diletakkan dedak dan gaul sehingga sebati. 2. keli. bahan-bahan: dedak halus 1 kg belacan 1 keping air secukup rasa cara membuat: 1: bakar belancan tadi sampai keluar bau 2: hancurkan belancan tadi dah campur dedak 3 : gaulkan sampai cukup rasa. frieskies perisa tuna cara-membuat : 1. patin.. rohu. dedak tu di bahagi dua bahagian. satu bahagian dedak lagi gaulkan dengan frieskies tu. Setelah campuran air itu rata. ikan patin. hati ayam tu di campur dengan dedak tadi dan digaul sehingga sebati(jangan terlalu lembik) 3. jika berhajat pergi memancing esok hari. hati ayang 3.ikan pecu. cara-cara nak guna : 1. ini penting supaya dedak itu mudah dibentuk bebola dan dicangkuk pada mata pancing. rohu. talapia. Syaifullizam berkata umpan itu harus dibahagi dua iaitu sebahagian untuk umpan pancing manakala sebahagian lagi untuk µrasuah¶ ± umpan dasar dan umpan tabur. Bahan yang diperlukan ialah sebungkus dedak wangi Thailand berwarna putih. sirap pisang. 2. .´ katanya. jelawat.. ³Tiga tudung sirap pisang dan tiga tudung sirap vanila hendaklah dicampurkan dengan lima atau enam gelas besar air biasa. ni untuk perambut dua mata. ³Jika campuran itu terlalu lembut campurkan dengan tepung jagung sedikit demi sedikit sehingga tidak terlalu lembut dan keras. Beliau berkata.. dedak ayam (halus) 2. sirap vanila dan sebungkus tepung jagung. talapia. ara. leekoh dan kadang-kadang tongsan bahan-bahan : 1. baung. satu mata letak dedak campur hati ayam satu lagi letak dedak campur frieskies.sama jugak jangan terlalu lembik.

telur ayam akan memberi bau hanyir dan menyebabkan dedak tadi melekat dengan kuat 15. ambil sedikit) dan telur ayam. selamat mencuba 11. seekor ikan patin jackpot telah tewas dengan umpan ini. ambil dedak dinding dan campurkan dengan benda2 berikut: perut ayam direbus sehingga hancur. vanila dan lemak binatang. masukkan sedikit air sahaja dan gunakan jack untuk umpan ini. gaul sehingga rata. tunggu dan insyallah akan naik patin. ambil dedak 929 dan campurkan dengan ³ibu´ tadi sehingga bau ³ibu´ dah mengatasi bau dedak apabila dicampurkan dengan air yang sangat sedikit (umpan kering). rohu dan juga bawal dengan umpan ni. banyak kolam saya dah cuba dan ianya tak menghampakan langsung. dapatkan dedak 821. selepas dibaling umpan ke dalam kolam. 923 dan 929 seperti yang dijual oleh patin kia di segamat. saya guna 1 kilo dedak dinding 923. bahan-bahan nya pun agak susah nak cari. ambil biji sawit dan dapatkan isinya. sedikit air rebusan tadi dan telur ayam mentah. kerat cendawan tersebut kecil-kecil dan campurkan ke dalam kernel di dalam blender. selamat mencuba 12. cuba cara bancuhan ini. Beliau berkata. campurkan dedak 929. umpan yang saya pakai ni tak pernah naik keli langsung. cendawan liar yang saya maksudkan ialah cendawan/kulat yang terdapat di atas najis lembu yang telah kering atau yang tumbuh melata di dalam hutan. pun bo 16. 10. agak-agak bila kita kepal dengan tangan. kernel sawit dan juga cendawan liar. saya guna dedak 929. sekarang ni kebanyakan kolam yang saya pergi rata2 orang guna umpan roti kacang merah tu. simpandi dalam bekas tupperware. 10 sudu besar 920C dan sedikit dedak merah.Mursalim pula memberitahu satu lagi resipi umpan tongsan ialah dedak dicampurkan dengan air soya. saya ada terbaca mengenai forumer yang memakai kelapa parut sebagai umpan. seorang sahabat saya pernah menjinakkan 4 ekor patin di dalam tempoh 1 1/2 jam di sebuah kolam di segama . umpan kedua saya yang selalu saya pakai ni agak susah sikit nak buatnya. adjust tali sehingga agak tegang dan jangan di adjust lagi. umpan boleh pecah atau masuk ke dalam lumpur. kisar sehingga lumat seperti dedak. perut ayam blender. air dimasukkan secukup rasa i. 1 pek tongkat ali CNI. pakai swivel yang besar. insyallah. Umpan yang pertama ni saya selalu naik patin yang kira agak baik beratnya. gunakan pam untuk dedak ini. tos air rebusan (air rebusan jangan dibuang semuanya. masih terdapat rekahan kecil pada dedak tu. patin saiz 8 kilo ke atas pun ada yang naik 14. 1/4 923 dan 1/4 929. insyallah patin yang agak besar boleh naik 13. saya pernah naik ikan kap. bakar dan goreng sehingga hampir hangus dan keluar minyak. baling di tempat yang sama« buat rumah la katakan. kalau kena cara bancuh.e. ikan saiz 5 kilo ke atas akan naik. tumbuk sehingga hancur dan masukkan ke dalam blender. masukkan 1/2 821. selain daripada patin. campurkan air yang sedikit. keringkan betul2 perut ayam tadi dan diblender sehingga lumat. campurkan dengan dedak 929 sehinggabau dedak tu kalah. 5 sudu besar gula Icing. 10 sudu besar dedak 920C dan 15 sudu dedak merah (udang). cara membancuh umpan itu sama. umpan ketiga yang saya pakai ialah 1 kilo dedak 929. dapatkan beberapa ketul biskut kelapa yang wangi ± boleh didapati di kedai runcit yangberhampiran. cuba rendam roti tadi dengan air bali sea lion. blender sehingga halus.

ambil 3 biji pisang berangan dan ramas sehingga lumat (tanpa kulit). gaulkan sehingga rata. pertama sekali. hanya roti yang dicangkukkan tadi yang akan tenggelam (sesuai untuk patin besar). ambil mata kail berbentuk sabit (saiz yang agak besar). campurkan sedikit adunan pisang tadi ke dalam 2-3 genggam roti dan gaulkan sehingga rata. selamat mencuba 18. 1/2 sudu teh mauripan dan 2 sudu gula. potong guna gunting ke dalam bentuk dadu.past campak dlm tin milo. umpan terbaru untk keli n patin saiz xxl« 1-telur ayam 3 biji 2-kapas 3-dawai halus 4-tin milo 4-perut ayam 5-mata sabit saiz 4 ikatkan kapas kat mata sabit.bile dah tibe mase nak pakai. 1/2 x 1/2 .buat la 2-3 pasang. masukkan ke dalam bekas kedap udara. tujuan dipasangkan umpan sebegini kerana roti tempel tadi akan menyebabkan umpan terapung dan sangat sesuai ketika ikan sedang bermain di atas air. apabila tempelan roti tadi terlepas daripada mata kail. awas« mauripan tadi akan mengeluarkan gas. buat banyak2.agak2 je. SEDIKIT AIR RAGI YANG DAH DIPERAM SEHARI SEMALAM USUS AYAM YANG SANGAT BANYAK SECUBIT AJINOMOTO SECUBIT MAURIPAN TEPUNG INDON (nona)SECUKUT BAU TEPUNG UBI CARA NAK BUAT DIA BLENDER USUS AYAM YANG TELAH DIBERSIHKAN SEHINGGA LUMAT ± BANYAK2 ± TAK PERLU REBUS MASUKKAN SEMUA BAHAN-BAHAN YANG LAIN KE DALAM USUS AYAM YANG TELAH DIBLENDER TADI . beli roti paun yang murah (tak padat/ringan).17. campurkan sekali 1/2 sudu teh ajinomoto. CANGKUKKAN satu per satu potongan roti ke dalam mata kail. jadi buka tudung bekas tadi sekali-sekala.pecahkan dulu telr 2 dulu!pas2 peram laa 4-5 jam.jgn tebal sgt.jangan lupe bawak sarung tangan.buat 2 mata. peramkan selama 4-8 jam di dalam bekas yang tertutup.. 19. adunan pisang tadi akan jadi apabila kelihatan banyak buih di dalam bekas tadi dan baunya seakan-akan bau arak/carlsberg.tutup rapat2.mta sabit 2 yg dah siap ikat dgn tali laaaa. apabila hendak digunakan. ambil perhatian untuk tidak terlalu membasahkan roti. apabila telah penuh mata kail tadi dimasukkan dengan roti ambil potongan roti yang lain dan tempelkan pada mata kail yang berisi roti. adunan pisang ini biasanya hanya akan tahan untuk tempoh 2-3 hari sahaja. dedak ayam + friskies yg dah blender + minyak cacing tanah + tepung«hasil ok gak la«slalunye rohu n leeko.tapi penah gak patin tersesat dua kali 20.masukkan perut ayam dlm tin n telur.. kepalkan sehingga agak padat.sangkut je mata yg dah diperam 2.

PERAM SELAMA 3 JAM UMPAN YANG MENJADI AKAN BERBAU BUSUK TAPI WANGI HAHAHAHAHAHAHAHAH««. 21. bahan-bahannyer tuan-tuan sebiji ubi keledek merah (yg digunakan utk membuat kuih karipap tu yg manis tu jgn yg putih pulak) kacang hijau segenggam jagung setongkol cara-caranya. kalau nak pancing patin buat keras sikit. GUNA MATA SABIT SAIZ 2/0. . ni saya nak kasi lagi satu bancuhan umpan..nak kasi banyak-banyak pun nanti kalau tak cuba nak buat ape.pacu. umpan ni boleh digunakan untuk mancing patin. pastu rebus jagung ngan kacang hijau tu samapai empok.jgn guna blender pulak..rohu(buat lembik sikit) ituler resepi saya buat hari ni ye tuan-tuan. last sekali gaulkan ketiga-tiga bahan tadi«... yg paling penting sekali pastikan tak lembik sangat. mula-mula potong empat ubi keledek tu pastu rebus kejap je takut lembik pulak nanti. pastu tumbuk ubi tu pastikan tak lembik kalau lembik sangat baik buatkaripap jer...

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->