A .

TIPS UMPAN ROHU
1. Segenggam pelllet Merah (direndam sampai lembut) 2. 3/4 Dedak Rohu 3. 1 Bungkus Dedak Power 005 4. 15 ml Minyak Super Power (Ada di jual di bai-world/minyak lain) 5. 1,2,3 dan 4 buat sekali 6. 15 ml Super Power Rohu sapu dipermukaan dedak 7. Digunakan selepas 5 minit 8. Ikan tidak dirembat, biarkan ditarik sendiri 9. Gunakan mata rambai saiz 12 mata udang

B. Umpan Rohu & Patin/Tongsan/Jelawat/Leko/Lampam/Pacu-Umpan antarabangsa
1. Dedak Bomb-286 kuning 2. Power no. 1 (gambar kepala ikan gelap) 3. Ichiban bau pisang- 1 botol 4. Dedak ayam halus, sedikit 5. Pisang emas yang busuk 1 sikat

C. Umpan Rohu
1. Dedak 929 campur dedak 923 campur dedak udang merah (Paket kecil) campur pisang lemak manis atau pisang emas yang busuk. 2. Gunakan mata udang saiz 12/13 (silver colour), buat mata rambai pendek.

D. UMPAN PATIN Umpan Patin minyak busuk1. Dedak rohu-direndam-2 scop 2. Palet merah-diblender-1 scop 3. Dedak ayam kuning halus-1 scop 4. Dedak merah bomb-286-1 scop 5. Gaul dengan minyak busuk. 6. Diperap selama 2 jam/ditutup dengan tuala basah

Dedak Padi 1kg Dedak Omega no2 Perasa pisang (utk buat kek tu) 2-3 tutup cukup Campurkan hingga sebati (jgn lembik sgt jgn keras sgt) Ni utk Patin kolam. Anak udang/ikan kecil separuh botol kaca dicampur dengan minyak jagung 2. Telur puyuh 4 biji 3.@lampam@talapia@bnyk ikan ar mkn. (Digaul . diramas-ramas dicampur dengan dedak bomb merah 286 dan dicampur dengan palet merah dan dicampur dengan dedak ayam. Dedak ayam halus Ni utk Rohu kat tasik. Umpan Pacu 1. Friskes diblender 2. Roti pandan + pewangi power @ Ichiban + pewangi power @Roti Gardenia + Air soya pasar malam tu (takde gula) @ perut ayam (wek busuk giler) . Bancuhan mesti peroi.. santan yang ketiga 4. Minyak Busuk* 1.1 (Gambar kepala ikan gelap) 3. Santan kelapa cair..7.1 atau dedak bomb-286 2.. Gunakan mata Dai-ichi batang halus saiz 12. Cara membuat 1. E..buat mata cakar ayam. jangan diramas) (Kurangkan air) 2. Dedak Ichiban no. Gaul dengan minyak busuk dan diperap selama 2 jam. Umpan Lampam 1. Dedak 920 dibancuh lembut sehingga kembang. Tepung gandum + dedak + ibu roti6. 3. Power Bait no.. Perap selama 3 minggu/sampai hancur E.

sirap vanila dan sebungkus tepung jagung. dedak ayam (halus) 2. keli. jika berhajat pergi memancing esok hari. frieskies perisa tuna cara-membuat : 1. jelawat. talapia. satu bahagian dedak lagi gaulkan dengan frieskies tu.sama jugak jangan terlalu lembik.ikan pecu. talapia. ara. 2. Beliau berkata. ³Tiga tudung sirap pisang dan tiga tudung sirap vanila hendaklah dicampurkan dengan lima atau enam gelas besar air biasa. rohu. baung. . ikan patin.´ katanya.. rohu. leekoh dan kadang-kadang tongsan bahan-bahan : 1. hati ayam tu di campur dengan dedak tadi dan digaul sehingga sebati(jangan terlalu lembik) 3. 2.. Bahan yang diperlukan ialah sebungkus dedak wangi Thailand berwarna putih. sirap pisang. dedak tu di bahagi dua bahagian.. satu mata letak dedak campur hati ayam satu lagi letak dedak campur frieskies. ³Jika campuran itu terlalu lembut campurkan dengan tepung jagung sedikit demi sedikit sehingga tidak terlalu lembut dan keras. bahan-bahan: dedak halus 1 kg belacan 1 keping air secukup rasa cara membuat: 1: bakar belancan tadi sampai keluar bau 2: hancurkan belancan tadi dah campur dedak 3 : gaulkan sampai cukup rasa. ni untuk perambut dua mata. patin. Setelah campuran air itu rata. tuang air terbabit ke dalam baldi yang sudah diletakkan dedak dan gaul sehingga sebati. Katanya umpan itu hendaklah disediakan pada sebelah malam. hati ayang 3. cara-cara nak guna : 1. ini penting supaya dedak itu mudah dibentuk bebola dan dicangkuk pada mata pancing. Syaifullizam berkata umpan itu harus dibahagi dua iaitu sebahagian untuk umpan pancing manakala sebahagian lagi untuk µrasuah¶ ± umpan dasar dan umpan tabur.

simpandi dalam bekas tupperware. adjust tali sehingga agak tegang dan jangan di adjust lagi. gaul sehingga rata. 5 sudu besar gula Icing. 10 sudu besar dedak 920C dan 15 sudu dedak merah (udang). bakar dan goreng sehingga hampir hangus dan keluar minyak. insyallah patin yang agak besar boleh naik 13. telur ayam akan memberi bau hanyir dan menyebabkan dedak tadi melekat dengan kuat 15. vanila dan lemak binatang. saya pernah naik ikan kap. umpan kedua saya yang selalu saya pakai ni agak susah sikit nak buatnya. 10 sudu besar 920C dan sedikit dedak merah. keringkan betul2 perut ayam tadi dan diblender sehingga lumat. masukkan 1/2 821. 1 pek tongkat ali CNI. sekarang ni kebanyakan kolam yang saya pergi rata2 orang guna umpan roti kacang merah tu. ikan saiz 5 kilo ke atas akan naik.e. bahan-bahan nya pun agak susah nak cari.Mursalim pula memberitahu satu lagi resipi umpan tongsan ialah dedak dicampurkan dengan air soya. tunggu dan insyallah akan naik patin. umpan ketiga yang saya pakai ialah 1 kilo dedak 929. selain daripada patin. banyak kolam saya dah cuba dan ianya tak menghampakan langsung. umpan yang saya pakai ni tak pernah naik keli langsung. cara membancuh umpan itu sama. kalau kena cara bancuh. insyallah. ambil sedikit) dan telur ayam. cendawan liar yang saya maksudkan ialah cendawan/kulat yang terdapat di atas najis lembu yang telah kering atau yang tumbuh melata di dalam hutan. saya guna dedak 929. agak-agak bila kita kepal dengan tangan. 923 dan 929 seperti yang dijual oleh patin kia di segamat. ambil dedak 929 dan campurkan dengan ³ibu´ tadi sehingga bau ³ibu´ dah mengatasi bau dedak apabila dicampurkan dengan air yang sangat sedikit (umpan kering). cuba rendam roti tadi dengan air bali sea lion. ambil dedak dinding dan campurkan dengan benda2 berikut: perut ayam direbus sehingga hancur. saya ada terbaca mengenai forumer yang memakai kelapa parut sebagai umpan. selamat mencuba 12. kernel sawit dan juga cendawan liar. tos air rebusan (air rebusan jangan dibuang semuanya. 10. saya guna 1 kilo dedak dinding 923. dapatkan beberapa ketul biskut kelapa yang wangi ± boleh didapati di kedai runcit yangberhampiran. cuba cara bancuhan ini. campurkan dengan dedak 929 sehinggabau dedak tu kalah. dapatkan dedak 821. masih terdapat rekahan kecil pada dedak tu. blender sehingga halus. kisar sehingga lumat seperti dedak. 1/4 923 dan 1/4 929. selepas dibaling umpan ke dalam kolam. masukkan sedikit air sahaja dan gunakan jack untuk umpan ini. selamat mencuba 11. tumbuk sehingga hancur dan masukkan ke dalam blender. baling di tempat yang sama« buat rumah la katakan. campurkan dedak 929. pakai swivel yang besar. umpan boleh pecah atau masuk ke dalam lumpur. pun bo 16. gunakan pam untuk dedak ini. rohu dan juga bawal dengan umpan ni. ambil biji sawit dan dapatkan isinya. sedikit air rebusan tadi dan telur ayam mentah. perut ayam blender. Beliau berkata. patin saiz 8 kilo ke atas pun ada yang naik 14. Umpan yang pertama ni saya selalu naik patin yang kira agak baik beratnya. campurkan air yang sedikit. air dimasukkan secukup rasa i. seekor ikan patin jackpot telah tewas dengan umpan ini. kerat cendawan tersebut kecil-kecil dan campurkan ke dalam kernel di dalam blender. seorang sahabat saya pernah menjinakkan 4 ekor patin di dalam tempoh 1 1/2 jam di sebuah kolam di segama .

ambil perhatian untuk tidak terlalu membasahkan roti.pecahkan dulu telr 2 dulu!pas2 peram laa 4-5 jam.bile dah tibe mase nak pakai. beli roti paun yang murah (tak padat/ringan). potong guna gunting ke dalam bentuk dadu.buat la 2-3 pasang. adunan pisang ini biasanya hanya akan tahan untuk tempoh 2-3 hari sahaja.tutup rapat2.jangan lupe bawak sarung tangan. ambil 3 biji pisang berangan dan ramas sehingga lumat (tanpa kulit). adunan pisang tadi akan jadi apabila kelihatan banyak buih di dalam bekas tadi dan baunya seakan-akan bau arak/carlsberg.mta sabit 2 yg dah siap ikat dgn tali laaaa..sangkut je mata yg dah diperam 2.17. awas« mauripan tadi akan mengeluarkan gas. peramkan selama 4-8 jam di dalam bekas yang tertutup.agak2 je. masukkan ke dalam bekas kedap udara. pertama sekali. campurkan sekali 1/2 sudu teh ajinomoto. 1/2 sudu teh mauripan dan 2 sudu gula. kepalkan sehingga agak padat. gaulkan sehingga rata. selamat mencuba 18. umpan terbaru untk keli n patin saiz xxl« 1-telur ayam 3 biji 2-kapas 3-dawai halus 4-tin milo 4-perut ayam 5-mata sabit saiz 4 ikatkan kapas kat mata sabit. ambil mata kail berbentuk sabit (saiz yang agak besar).past campak dlm tin milo. dedak ayam + friskies yg dah blender + minyak cacing tanah + tepung«hasil ok gak la«slalunye rohu n leeko.tapi penah gak patin tersesat dua kali 20. buat banyak2.masukkan perut ayam dlm tin n telur.jgn tebal sgt. apabila tempelan roti tadi terlepas daripada mata kail.. hanya roti yang dicangkukkan tadi yang akan tenggelam (sesuai untuk patin besar).buat 2 mata. tujuan dipasangkan umpan sebegini kerana roti tempel tadi akan menyebabkan umpan terapung dan sangat sesuai ketika ikan sedang bermain di atas air. jadi buka tudung bekas tadi sekali-sekala. 19. apabila hendak digunakan. SEDIKIT AIR RAGI YANG DAH DIPERAM SEHARI SEMALAM USUS AYAM YANG SANGAT BANYAK SECUBIT AJINOMOTO SECUBIT MAURIPAN TEPUNG INDON (nona)SECUKUT BAU TEPUNG UBI CARA NAK BUAT DIA BLENDER USUS AYAM YANG TELAH DIBERSIHKAN SEHINGGA LUMAT ± BANYAK2 ± TAK PERLU REBUS MASUKKAN SEMUA BAHAN-BAHAN YANG LAIN KE DALAM USUS AYAM YANG TELAH DIBLENDER TADI . campurkan sedikit adunan pisang tadi ke dalam 2-3 genggam roti dan gaulkan sehingga rata. CANGKUKKAN satu per satu potongan roti ke dalam mata kail. apabila telah penuh mata kail tadi dimasukkan dengan roti ambil potongan roti yang lain dan tempelkan pada mata kail yang berisi roti. 1/2 x 1/2 .

mula-mula potong empat ubi keledek tu pastu rebus kejap je takut lembik pulak nanti.nak kasi banyak-banyak pun nanti kalau tak cuba nak buat ape..rohu(buat lembik sikit) ituler resepi saya buat hari ni ye tuan-tuan. pastu tumbuk ubi tu pastikan tak lembik kalau lembik sangat baik buatkaripap jer... 21.jgn guna blender pulak. bahan-bahannyer tuan-tuan sebiji ubi keledek merah (yg digunakan utk membuat kuih karipap tu yg manis tu jgn yg putih pulak) kacang hijau segenggam jagung setongkol cara-caranya. ni saya nak kasi lagi satu bancuhan umpan. last sekali gaulkan ketiga-tiga bahan tadi«. . GUNA MATA SABIT SAIZ 2/0. umpan ni boleh digunakan untuk mancing patin.pacu.. kalau nak pancing patin buat keras sikit.PERAM SELAMA 3 JAM UMPAN YANG MENJADI AKAN BERBAU BUSUK TAPI WANGI HAHAHAHAHAHAHAHAH««. yg paling penting sekali pastikan tak lembik sangat... pastu rebus jagung ngan kacang hijau tu samapai empok.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful