A .

TIPS UMPAN ROHU
1. Segenggam pelllet Merah (direndam sampai lembut) 2. 3/4 Dedak Rohu 3. 1 Bungkus Dedak Power 005 4. 15 ml Minyak Super Power (Ada di jual di bai-world/minyak lain) 5. 1,2,3 dan 4 buat sekali 6. 15 ml Super Power Rohu sapu dipermukaan dedak 7. Digunakan selepas 5 minit 8. Ikan tidak dirembat, biarkan ditarik sendiri 9. Gunakan mata rambai saiz 12 mata udang

B. Umpan Rohu & Patin/Tongsan/Jelawat/Leko/Lampam/Pacu-Umpan antarabangsa
1. Dedak Bomb-286 kuning 2. Power no. 1 (gambar kepala ikan gelap) 3. Ichiban bau pisang- 1 botol 4. Dedak ayam halus, sedikit 5. Pisang emas yang busuk 1 sikat

C. Umpan Rohu
1. Dedak 929 campur dedak 923 campur dedak udang merah (Paket kecil) campur pisang lemak manis atau pisang emas yang busuk. 2. Gunakan mata udang saiz 12/13 (silver colour), buat mata rambai pendek.

D. UMPAN PATIN Umpan Patin minyak busuk1. Dedak rohu-direndam-2 scop 2. Palet merah-diblender-1 scop 3. Dedak ayam kuning halus-1 scop 4. Dedak merah bomb-286-1 scop 5. Gaul dengan minyak busuk. 6. Diperap selama 2 jam/ditutup dengan tuala basah

Perap selama 3 minggu/sampai hancur E. Telur puyuh 4 biji 3. Dedak Padi 1kg Dedak Omega no2 Perasa pisang (utk buat kek tu) 2-3 tutup cukup Campurkan hingga sebati (jgn lembik sgt jgn keras sgt) Ni utk Patin kolam. Gaul dengan minyak busuk dan diperap selama 2 jam. Dedak Ichiban no. Minyak Busuk* 1.. Bancuhan mesti peroi. E. Friskes diblender 2.7.. Dedak ayam halus Ni utk Rohu kat tasik.1 (Gambar kepala ikan gelap) 3. (Digaul . Cara membuat 1. Dedak 920 dibancuh lembut sehingga kembang. diramas-ramas dicampur dengan dedak bomb merah 286 dan dicampur dengan palet merah dan dicampur dengan dedak ayam. Gunakan mata Dai-ichi batang halus saiz 12.. santan yang ketiga 4. Tepung gandum + dedak + ibu roti6. Umpan Pacu 1. Santan kelapa cair. Anak udang/ikan kecil separuh botol kaca dicampur dengan minyak jagung 2. Umpan Lampam 1. Power Bait no.buat mata cakar ayam.. Roti pandan + pewangi power @ Ichiban + pewangi power @Roti Gardenia + Air soya pasar malam tu (takde gula) @ perut ayam (wek busuk giler) ..1 atau dedak bomb-286 2. jangan diramas) (Kurangkan air) 2.@lampam@talapia@bnyk ikan ar mkn. 3.

Katanya umpan itu hendaklah disediakan pada sebelah malam.´ katanya. baung. Bahan yang diperlukan ialah sebungkus dedak wangi Thailand berwarna putih. jika berhajat pergi memancing esok hari. dedak tu di bahagi dua bahagian. ikan patin. dedak ayam (halus) 2. 2. Syaifullizam berkata umpan itu harus dibahagi dua iaitu sebahagian untuk umpan pancing manakala sebahagian lagi untuk µrasuah¶ ± umpan dasar dan umpan tabur. 2. talapia. jelawat. hati ayam tu di campur dengan dedak tadi dan digaul sehingga sebati(jangan terlalu lembik) 3. ³Jika campuran itu terlalu lembut campurkan dengan tepung jagung sedikit demi sedikit sehingga tidak terlalu lembut dan keras. satu mata letak dedak campur hati ayam satu lagi letak dedak campur frieskies. sirap vanila dan sebungkus tepung jagung.ikan pecu. tuang air terbabit ke dalam baldi yang sudah diletakkan dedak dan gaul sehingga sebati. satu bahagian dedak lagi gaulkan dengan frieskies tu.sama jugak jangan terlalu lembik.. . ³Tiga tudung sirap pisang dan tiga tudung sirap vanila hendaklah dicampurkan dengan lima atau enam gelas besar air biasa. rohu. rohu. Setelah campuran air itu rata. hati ayang 3. sirap pisang. bahan-bahan: dedak halus 1 kg belacan 1 keping air secukup rasa cara membuat: 1: bakar belancan tadi sampai keluar bau 2: hancurkan belancan tadi dah campur dedak 3 : gaulkan sampai cukup rasa. Beliau berkata. leekoh dan kadang-kadang tongsan bahan-bahan : 1. ni untuk perambut dua mata. cara-cara nak guna : 1. talapia. ini penting supaya dedak itu mudah dibentuk bebola dan dicangkuk pada mata pancing. frieskies perisa tuna cara-membuat : 1. ara... keli. patin.

seekor ikan patin jackpot telah tewas dengan umpan ini. masukkan 1/2 821.e. tos air rebusan (air rebusan jangan dibuang semuanya. patin saiz 8 kilo ke atas pun ada yang naik 14. gaul sehingga rata. cara membancuh umpan itu sama. bahan-bahan nya pun agak susah nak cari. ambil dedak 929 dan campurkan dengan ³ibu´ tadi sehingga bau ³ibu´ dah mengatasi bau dedak apabila dicampurkan dengan air yang sangat sedikit (umpan kering). umpan boleh pecah atau masuk ke dalam lumpur. kalau kena cara bancuh. sekarang ni kebanyakan kolam yang saya pergi rata2 orang guna umpan roti kacang merah tu. umpan ketiga yang saya pakai ialah 1 kilo dedak 929. perut ayam blender. kisar sehingga lumat seperti dedak. umpan kedua saya yang selalu saya pakai ni agak susah sikit nak buatnya. 10. cuba rendam roti tadi dengan air bali sea lion. banyak kolam saya dah cuba dan ianya tak menghampakan langsung. Umpan yang pertama ni saya selalu naik patin yang kira agak baik beratnya. selain daripada patin. campurkan dengan dedak 929 sehinggabau dedak tu kalah. cendawan liar yang saya maksudkan ialah cendawan/kulat yang terdapat di atas najis lembu yang telah kering atau yang tumbuh melata di dalam hutan. ambil sedikit) dan telur ayam.Mursalim pula memberitahu satu lagi resipi umpan tongsan ialah dedak dicampurkan dengan air soya. campurkan air yang sedikit. kerat cendawan tersebut kecil-kecil dan campurkan ke dalam kernel di dalam blender. dapatkan beberapa ketul biskut kelapa yang wangi ± boleh didapati di kedai runcit yangberhampiran. cuba cara bancuhan ini. 10 sudu besar dedak 920C dan 15 sudu dedak merah (udang). 1/4 923 dan 1/4 929. seorang sahabat saya pernah menjinakkan 4 ekor patin di dalam tempoh 1 1/2 jam di sebuah kolam di segama . campurkan dedak 929. selamat mencuba 11. sedikit air rebusan tadi dan telur ayam mentah. pakai swivel yang besar. bakar dan goreng sehingga hampir hangus dan keluar minyak. 1 pek tongkat ali CNI. masih terdapat rekahan kecil pada dedak tu. air dimasukkan secukup rasa i. 5 sudu besar gula Icing. simpandi dalam bekas tupperware. saya guna 1 kilo dedak dinding 923. 10 sudu besar 920C dan sedikit dedak merah. tunggu dan insyallah akan naik patin. agak-agak bila kita kepal dengan tangan. baling di tempat yang sama« buat rumah la katakan. pun bo 16. 923 dan 929 seperti yang dijual oleh patin kia di segamat. ikan saiz 5 kilo ke atas akan naik. ambil biji sawit dan dapatkan isinya. gunakan pam untuk dedak ini. adjust tali sehingga agak tegang dan jangan di adjust lagi. selepas dibaling umpan ke dalam kolam. vanila dan lemak binatang. Beliau berkata. tumbuk sehingga hancur dan masukkan ke dalam blender. selamat mencuba 12. keringkan betul2 perut ayam tadi dan diblender sehingga lumat. kernel sawit dan juga cendawan liar. saya pernah naik ikan kap. insyallah. blender sehingga halus. saya ada terbaca mengenai forumer yang memakai kelapa parut sebagai umpan. masukkan sedikit air sahaja dan gunakan jack untuk umpan ini. telur ayam akan memberi bau hanyir dan menyebabkan dedak tadi melekat dengan kuat 15. ambil dedak dinding dan campurkan dengan benda2 berikut: perut ayam direbus sehingga hancur. rohu dan juga bawal dengan umpan ni. dapatkan dedak 821. saya guna dedak 929. insyallah patin yang agak besar boleh naik 13. umpan yang saya pakai ni tak pernah naik keli langsung.

sangkut je mata yg dah diperam 2. gaulkan sehingga rata.17. dedak ayam + friskies yg dah blender + minyak cacing tanah + tepung«hasil ok gak la«slalunye rohu n leeko. ambil mata kail berbentuk sabit (saiz yang agak besar).buat la 2-3 pasang.agak2 je.past campak dlm tin milo. hanya roti yang dicangkukkan tadi yang akan tenggelam (sesuai untuk patin besar).pecahkan dulu telr 2 dulu!pas2 peram laa 4-5 jam. umpan terbaru untk keli n patin saiz xxl« 1-telur ayam 3 biji 2-kapas 3-dawai halus 4-tin milo 4-perut ayam 5-mata sabit saiz 4 ikatkan kapas kat mata sabit.masukkan perut ayam dlm tin n telur. adunan pisang tadi akan jadi apabila kelihatan banyak buih di dalam bekas tadi dan baunya seakan-akan bau arak/carlsberg. pertama sekali.tapi penah gak patin tersesat dua kali 20.bile dah tibe mase nak pakai. potong guna gunting ke dalam bentuk dadu. 1/2 sudu teh mauripan dan 2 sudu gula. masukkan ke dalam bekas kedap udara. jadi buka tudung bekas tadi sekali-sekala. adunan pisang ini biasanya hanya akan tahan untuk tempoh 2-3 hari sahaja. awas« mauripan tadi akan mengeluarkan gas.tutup rapat2.buat 2 mata.mta sabit 2 yg dah siap ikat dgn tali laaaa.. campurkan sedikit adunan pisang tadi ke dalam 2-3 genggam roti dan gaulkan sehingga rata. tujuan dipasangkan umpan sebegini kerana roti tempel tadi akan menyebabkan umpan terapung dan sangat sesuai ketika ikan sedang bermain di atas air. apabila telah penuh mata kail tadi dimasukkan dengan roti ambil potongan roti yang lain dan tempelkan pada mata kail yang berisi roti. beli roti paun yang murah (tak padat/ringan). 19. selamat mencuba 18. SEDIKIT AIR RAGI YANG DAH DIPERAM SEHARI SEMALAM USUS AYAM YANG SANGAT BANYAK SECUBIT AJINOMOTO SECUBIT MAURIPAN TEPUNG INDON (nona)SECUKUT BAU TEPUNG UBI CARA NAK BUAT DIA BLENDER USUS AYAM YANG TELAH DIBERSIHKAN SEHINGGA LUMAT ± BANYAK2 ± TAK PERLU REBUS MASUKKAN SEMUA BAHAN-BAHAN YANG LAIN KE DALAM USUS AYAM YANG TELAH DIBLENDER TADI .jgn tebal sgt.. peramkan selama 4-8 jam di dalam bekas yang tertutup. kepalkan sehingga agak padat. buat banyak2. CANGKUKKAN satu per satu potongan roti ke dalam mata kail.jangan lupe bawak sarung tangan. ambil 3 biji pisang berangan dan ramas sehingga lumat (tanpa kulit). apabila hendak digunakan. ambil perhatian untuk tidak terlalu membasahkan roti. apabila tempelan roti tadi terlepas daripada mata kail. 1/2 x 1/2 . campurkan sekali 1/2 sudu teh ajinomoto.

jgn guna blender pulak. kalau nak pancing patin buat keras sikit.nak kasi banyak-banyak pun nanti kalau tak cuba nak buat ape. umpan ni boleh digunakan untuk mancing patin. .rohu(buat lembik sikit) ituler resepi saya buat hari ni ye tuan-tuan. pastu tumbuk ubi tu pastikan tak lembik kalau lembik sangat baik buatkaripap jer..pacu.. mula-mula potong empat ubi keledek tu pastu rebus kejap je takut lembik pulak nanti.. yg paling penting sekali pastikan tak lembik sangat... bahan-bahannyer tuan-tuan sebiji ubi keledek merah (yg digunakan utk membuat kuih karipap tu yg manis tu jgn yg putih pulak) kacang hijau segenggam jagung setongkol cara-caranya. GUNA MATA SABIT SAIZ 2/0.. last sekali gaulkan ketiga-tiga bahan tadi«.PERAM SELAMA 3 JAM UMPAN YANG MENJADI AKAN BERBAU BUSUK TAPI WANGI HAHAHAHAHAHAHAHAH««. 21. ni saya nak kasi lagi satu bancuhan umpan. pastu rebus jagung ngan kacang hijau tu samapai empok.