A .

TIPS UMPAN ROHU
1. Segenggam pelllet Merah (direndam sampai lembut) 2. 3/4 Dedak Rohu 3. 1 Bungkus Dedak Power 005 4. 15 ml Minyak Super Power (Ada di jual di bai-world/minyak lain) 5. 1,2,3 dan 4 buat sekali 6. 15 ml Super Power Rohu sapu dipermukaan dedak 7. Digunakan selepas 5 minit 8. Ikan tidak dirembat, biarkan ditarik sendiri 9. Gunakan mata rambai saiz 12 mata udang

B. Umpan Rohu & Patin/Tongsan/Jelawat/Leko/Lampam/Pacu-Umpan antarabangsa
1. Dedak Bomb-286 kuning 2. Power no. 1 (gambar kepala ikan gelap) 3. Ichiban bau pisang- 1 botol 4. Dedak ayam halus, sedikit 5. Pisang emas yang busuk 1 sikat

C. Umpan Rohu
1. Dedak 929 campur dedak 923 campur dedak udang merah (Paket kecil) campur pisang lemak manis atau pisang emas yang busuk. 2. Gunakan mata udang saiz 12/13 (silver colour), buat mata rambai pendek.

D. UMPAN PATIN Umpan Patin minyak busuk1. Dedak rohu-direndam-2 scop 2. Palet merah-diblender-1 scop 3. Dedak ayam kuning halus-1 scop 4. Dedak merah bomb-286-1 scop 5. Gaul dengan minyak busuk. 6. Diperap selama 2 jam/ditutup dengan tuala basah

Dedak 920 dibancuh lembut sehingga kembang. E. Dedak ayam halus Ni utk Rohu kat tasik. Gaul dengan minyak busuk dan diperap selama 2 jam. Dedak Ichiban no.. (Digaul .1 (Gambar kepala ikan gelap) 3. jangan diramas) (Kurangkan air) 2.@lampam@talapia@bnyk ikan ar mkn. Tepung gandum + dedak + ibu roti6.1 atau dedak bomb-286 2.. Perap selama 3 minggu/sampai hancur E.. Anak udang/ikan kecil separuh botol kaca dicampur dengan minyak jagung 2. diramas-ramas dicampur dengan dedak bomb merah 286 dan dicampur dengan palet merah dan dicampur dengan dedak ayam. Umpan Lampam 1. 3. Minyak Busuk* 1. Telur puyuh 4 biji 3. Power Bait no.. Roti pandan + pewangi power @ Ichiban + pewangi power @Roti Gardenia + Air soya pasar malam tu (takde gula) @ perut ayam (wek busuk giler) .buat mata cakar ayam.7. Dedak Padi 1kg Dedak Omega no2 Perasa pisang (utk buat kek tu) 2-3 tutup cukup Campurkan hingga sebati (jgn lembik sgt jgn keras sgt) Ni utk Patin kolam. Gunakan mata Dai-ichi batang halus saiz 12.. Santan kelapa cair. Umpan Pacu 1. Friskes diblender 2. Cara membuat 1. Bancuhan mesti peroi. santan yang ketiga 4.

. hati ayam tu di campur dengan dedak tadi dan digaul sehingga sebati(jangan terlalu lembik) 3. Syaifullizam berkata umpan itu harus dibahagi dua iaitu sebahagian untuk umpan pancing manakala sebahagian lagi untuk µrasuah¶ ± umpan dasar dan umpan tabur. Bahan yang diperlukan ialah sebungkus dedak wangi Thailand berwarna putih. ³Jika campuran itu terlalu lembut campurkan dengan tepung jagung sedikit demi sedikit sehingga tidak terlalu lembut dan keras. dedak tu di bahagi dua bahagian. ara. ikan patin.. ni untuk perambut dua mata.ikan pecu. sirap vanila dan sebungkus tepung jagung. bahan-bahan: dedak halus 1 kg belacan 1 keping air secukup rasa cara membuat: 1: bakar belancan tadi sampai keluar bau 2: hancurkan belancan tadi dah campur dedak 3 : gaulkan sampai cukup rasa. talapia. Katanya umpan itu hendaklah disediakan pada sebelah malam. sirap pisang. dedak ayam (halus) 2. patin. rohu. . jika berhajat pergi memancing esok hari. rohu. frieskies perisa tuna cara-membuat : 1. talapia. cara-cara nak guna : 1. ini penting supaya dedak itu mudah dibentuk bebola dan dicangkuk pada mata pancing. satu bahagian dedak lagi gaulkan dengan frieskies tu. satu mata letak dedak campur hati ayam satu lagi letak dedak campur frieskies. Setelah campuran air itu rata. tuang air terbabit ke dalam baldi yang sudah diletakkan dedak dan gaul sehingga sebati. baung. ³Tiga tudung sirap pisang dan tiga tudung sirap vanila hendaklah dicampurkan dengan lima atau enam gelas besar air biasa. 2. Beliau berkata. hati ayang 3.sama jugak jangan terlalu lembik.. 2. leekoh dan kadang-kadang tongsan bahan-bahan : 1. keli.´ katanya. jelawat.

10 sudu besar 920C dan sedikit dedak merah. agak-agak bila kita kepal dengan tangan. umpan boleh pecah atau masuk ke dalam lumpur. sekarang ni kebanyakan kolam yang saya pergi rata2 orang guna umpan roti kacang merah tu. ambil biji sawit dan dapatkan isinya. seorang sahabat saya pernah menjinakkan 4 ekor patin di dalam tempoh 1 1/2 jam di sebuah kolam di segama . cara membancuh umpan itu sama. 923 dan 929 seperti yang dijual oleh patin kia di segamat. masih terdapat rekahan kecil pada dedak tu. campurkan dedak 929. vanila dan lemak binatang. perut ayam blender. selepas dibaling umpan ke dalam kolam. rohu dan juga bawal dengan umpan ni. tunggu dan insyallah akan naik patin. telur ayam akan memberi bau hanyir dan menyebabkan dedak tadi melekat dengan kuat 15. kisar sehingga lumat seperti dedak. 5 sudu besar gula Icing. Beliau berkata. masukkan 1/2 821.e. baling di tempat yang sama« buat rumah la katakan. saya ada terbaca mengenai forumer yang memakai kelapa parut sebagai umpan. campurkan air yang sedikit. cendawan liar yang saya maksudkan ialah cendawan/kulat yang terdapat di atas najis lembu yang telah kering atau yang tumbuh melata di dalam hutan. cuba cara bancuhan ini. tumbuk sehingga hancur dan masukkan ke dalam blender. 10. umpan ketiga yang saya pakai ialah 1 kilo dedak 929. sedikit air rebusan tadi dan telur ayam mentah. patin saiz 8 kilo ke atas pun ada yang naik 14. selamat mencuba 11. blender sehingga halus. kalau kena cara bancuh. ikan saiz 5 kilo ke atas akan naik. pun bo 16. bahan-bahan nya pun agak susah nak cari. kerat cendawan tersebut kecil-kecil dan campurkan ke dalam kernel di dalam blender. seekor ikan patin jackpot telah tewas dengan umpan ini. ambil dedak 929 dan campurkan dengan ³ibu´ tadi sehingga bau ³ibu´ dah mengatasi bau dedak apabila dicampurkan dengan air yang sangat sedikit (umpan kering). ambil sedikit) dan telur ayam. saya pernah naik ikan kap. cuba rendam roti tadi dengan air bali sea lion. selamat mencuba 12. gunakan pam untuk dedak ini.Mursalim pula memberitahu satu lagi resipi umpan tongsan ialah dedak dicampurkan dengan air soya. adjust tali sehingga agak tegang dan jangan di adjust lagi. pakai swivel yang besar. campurkan dengan dedak 929 sehinggabau dedak tu kalah. tos air rebusan (air rebusan jangan dibuang semuanya. ambil dedak dinding dan campurkan dengan benda2 berikut: perut ayam direbus sehingga hancur. dapatkan beberapa ketul biskut kelapa yang wangi ± boleh didapati di kedai runcit yangberhampiran. gaul sehingga rata. keringkan betul2 perut ayam tadi dan diblender sehingga lumat. saya guna 1 kilo dedak dinding 923. masukkan sedikit air sahaja dan gunakan jack untuk umpan ini. kernel sawit dan juga cendawan liar. insyallah patin yang agak besar boleh naik 13. umpan yang saya pakai ni tak pernah naik keli langsung. Umpan yang pertama ni saya selalu naik patin yang kira agak baik beratnya. 1/4 923 dan 1/4 929. bakar dan goreng sehingga hampir hangus dan keluar minyak. 10 sudu besar dedak 920C dan 15 sudu dedak merah (udang). 1 pek tongkat ali CNI. simpandi dalam bekas tupperware. selain daripada patin. banyak kolam saya dah cuba dan ianya tak menghampakan langsung. air dimasukkan secukup rasa i. umpan kedua saya yang selalu saya pakai ni agak susah sikit nak buatnya. saya guna dedak 929. insyallah. dapatkan dedak 821.

bile dah tibe mase nak pakai.buat la 2-3 pasang.mta sabit 2 yg dah siap ikat dgn tali laaaa.sangkut je mata yg dah diperam 2. umpan terbaru untk keli n patin saiz xxl« 1-telur ayam 3 biji 2-kapas 3-dawai halus 4-tin milo 4-perut ayam 5-mata sabit saiz 4 ikatkan kapas kat mata sabit. selamat mencuba 18. 1/2 x 1/2 . jadi buka tudung bekas tadi sekali-sekala. ambil perhatian untuk tidak terlalu membasahkan roti. buat banyak2. adunan pisang tadi akan jadi apabila kelihatan banyak buih di dalam bekas tadi dan baunya seakan-akan bau arak/carlsberg.past campak dlm tin milo. ambil 3 biji pisang berangan dan ramas sehingga lumat (tanpa kulit). kepalkan sehingga agak padat.. peramkan selama 4-8 jam di dalam bekas yang tertutup.masukkan perut ayam dlm tin n telur. potong guna gunting ke dalam bentuk dadu. 19.tutup rapat2.agak2 je.jangan lupe bawak sarung tangan. masukkan ke dalam bekas kedap udara. ambil mata kail berbentuk sabit (saiz yang agak besar). hanya roti yang dicangkukkan tadi yang akan tenggelam (sesuai untuk patin besar).. apabila tempelan roti tadi terlepas daripada mata kail.tapi penah gak patin tersesat dua kali 20. SEDIKIT AIR RAGI YANG DAH DIPERAM SEHARI SEMALAM USUS AYAM YANG SANGAT BANYAK SECUBIT AJINOMOTO SECUBIT MAURIPAN TEPUNG INDON (nona)SECUKUT BAU TEPUNG UBI CARA NAK BUAT DIA BLENDER USUS AYAM YANG TELAH DIBERSIHKAN SEHINGGA LUMAT ± BANYAK2 ± TAK PERLU REBUS MASUKKAN SEMUA BAHAN-BAHAN YANG LAIN KE DALAM USUS AYAM YANG TELAH DIBLENDER TADI . apabila hendak digunakan. awas« mauripan tadi akan mengeluarkan gas. beli roti paun yang murah (tak padat/ringan). 1/2 sudu teh mauripan dan 2 sudu gula. pertama sekali.buat 2 mata. adunan pisang ini biasanya hanya akan tahan untuk tempoh 2-3 hari sahaja. gaulkan sehingga rata. campurkan sedikit adunan pisang tadi ke dalam 2-3 genggam roti dan gaulkan sehingga rata.jgn tebal sgt. CANGKUKKAN satu per satu potongan roti ke dalam mata kail. tujuan dipasangkan umpan sebegini kerana roti tempel tadi akan menyebabkan umpan terapung dan sangat sesuai ketika ikan sedang bermain di atas air. dedak ayam + friskies yg dah blender + minyak cacing tanah + tepung«hasil ok gak la«slalunye rohu n leeko.pecahkan dulu telr 2 dulu!pas2 peram laa 4-5 jam. campurkan sekali 1/2 sudu teh ajinomoto.17. apabila telah penuh mata kail tadi dimasukkan dengan roti ambil potongan roti yang lain dan tempelkan pada mata kail yang berisi roti.

rohu(buat lembik sikit) ituler resepi saya buat hari ni ye tuan-tuan. kalau nak pancing patin buat keras sikit. umpan ni boleh digunakan untuk mancing patin. mula-mula potong empat ubi keledek tu pastu rebus kejap je takut lembik pulak nanti. GUNA MATA SABIT SAIZ 2/0..pacu.PERAM SELAMA 3 JAM UMPAN YANG MENJADI AKAN BERBAU BUSUK TAPI WANGI HAHAHAHAHAHAHAHAH««.. 21. pastu tumbuk ubi tu pastikan tak lembik kalau lembik sangat baik buatkaripap jer. last sekali gaulkan ketiga-tiga bahan tadi«. ni saya nak kasi lagi satu bancuhan umpan.jgn guna blender pulak. . bahan-bahannyer tuan-tuan sebiji ubi keledek merah (yg digunakan utk membuat kuih karipap tu yg manis tu jgn yg putih pulak) kacang hijau segenggam jagung setongkol cara-caranya. pastu rebus jagung ngan kacang hijau tu samapai empok.nak kasi banyak-banyak pun nanti kalau tak cuba nak buat ape... yg paling penting sekali pastikan tak lembik sangat...

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful