A .

TIPS UMPAN ROHU
1. Segenggam pelllet Merah (direndam sampai lembut) 2. 3/4 Dedak Rohu 3. 1 Bungkus Dedak Power 005 4. 15 ml Minyak Super Power (Ada di jual di bai-world/minyak lain) 5. 1,2,3 dan 4 buat sekali 6. 15 ml Super Power Rohu sapu dipermukaan dedak 7. Digunakan selepas 5 minit 8. Ikan tidak dirembat, biarkan ditarik sendiri 9. Gunakan mata rambai saiz 12 mata udang

B. Umpan Rohu & Patin/Tongsan/Jelawat/Leko/Lampam/Pacu-Umpan antarabangsa
1. Dedak Bomb-286 kuning 2. Power no. 1 (gambar kepala ikan gelap) 3. Ichiban bau pisang- 1 botol 4. Dedak ayam halus, sedikit 5. Pisang emas yang busuk 1 sikat

C. Umpan Rohu
1. Dedak 929 campur dedak 923 campur dedak udang merah (Paket kecil) campur pisang lemak manis atau pisang emas yang busuk. 2. Gunakan mata udang saiz 12/13 (silver colour), buat mata rambai pendek.

D. UMPAN PATIN Umpan Patin minyak busuk1. Dedak rohu-direndam-2 scop 2. Palet merah-diblender-1 scop 3. Dedak ayam kuning halus-1 scop 4. Dedak merah bomb-286-1 scop 5. Gaul dengan minyak busuk. 6. Diperap selama 2 jam/ditutup dengan tuala basah

Umpan Lampam 1. Bancuhan mesti peroi.1 (Gambar kepala ikan gelap) 3. Dedak Padi 1kg Dedak Omega no2 Perasa pisang (utk buat kek tu) 2-3 tutup cukup Campurkan hingga sebati (jgn lembik sgt jgn keras sgt) Ni utk Patin kolam.. jangan diramas) (Kurangkan air) 2..@lampam@talapia@bnyk ikan ar mkn.1 atau dedak bomb-286 2. Gunakan mata Dai-ichi batang halus saiz 12. Dedak 920 dibancuh lembut sehingga kembang. Gaul dengan minyak busuk dan diperap selama 2 jam. Tepung gandum + dedak + ibu roti6. Telur puyuh 4 biji 3. (Digaul . santan yang ketiga 4. 3. Power Bait no. Dedak Ichiban no. Santan kelapa cair.. Dedak ayam halus Ni utk Rohu kat tasik. Umpan Pacu 1.. diramas-ramas dicampur dengan dedak bomb merah 286 dan dicampur dengan palet merah dan dicampur dengan dedak ayam. E.. Cara membuat 1. Anak udang/ikan kecil separuh botol kaca dicampur dengan minyak jagung 2. Perap selama 3 minggu/sampai hancur E. Friskes diblender 2. Roti pandan + pewangi power @ Ichiban + pewangi power @Roti Gardenia + Air soya pasar malam tu (takde gula) @ perut ayam (wek busuk giler) .7. Minyak Busuk* 1.buat mata cakar ayam.

.sama jugak jangan terlalu lembik. dedak ayam (halus) 2.. ara. bahan-bahan: dedak halus 1 kg belacan 1 keping air secukup rasa cara membuat: 1: bakar belancan tadi sampai keluar bau 2: hancurkan belancan tadi dah campur dedak 3 : gaulkan sampai cukup rasa. jelawat. satu bahagian dedak lagi gaulkan dengan frieskies tu. patin. hati ayam tu di campur dengan dedak tadi dan digaul sehingga sebati(jangan terlalu lembik) 3. Syaifullizam berkata umpan itu harus dibahagi dua iaitu sebahagian untuk umpan pancing manakala sebahagian lagi untuk µrasuah¶ ± umpan dasar dan umpan tabur.´ katanya. talapia. talapia. ini penting supaya dedak itu mudah dibentuk bebola dan dicangkuk pada mata pancing. hati ayang 3. 2. ³Jika campuran itu terlalu lembut campurkan dengan tepung jagung sedikit demi sedikit sehingga tidak terlalu lembut dan keras. baung.ikan pecu. sirap vanila dan sebungkus tepung jagung. rohu. sirap pisang. Beliau berkata. dedak tu di bahagi dua bahagian. ³Tiga tudung sirap pisang dan tiga tudung sirap vanila hendaklah dicampurkan dengan lima atau enam gelas besar air biasa. Setelah campuran air itu rata. jika berhajat pergi memancing esok hari. 2.. Bahan yang diperlukan ialah sebungkus dedak wangi Thailand berwarna putih. ikan patin. keli. ni untuk perambut dua mata. rohu. Katanya umpan itu hendaklah disediakan pada sebelah malam. satu mata letak dedak campur hati ayam satu lagi letak dedak campur frieskies. frieskies perisa tuna cara-membuat : 1. tuang air terbabit ke dalam baldi yang sudah diletakkan dedak dan gaul sehingga sebati. cara-cara nak guna : 1. . leekoh dan kadang-kadang tongsan bahan-bahan : 1.

saya pernah naik ikan kap. kisar sehingga lumat seperti dedak. ikan saiz 5 kilo ke atas akan naik. 5 sudu besar gula Icing. ambil dedak 929 dan campurkan dengan ³ibu´ tadi sehingga bau ³ibu´ dah mengatasi bau dedak apabila dicampurkan dengan air yang sangat sedikit (umpan kering). perut ayam blender. 1 pek tongkat ali CNI. 10. masukkan 1/2 821. adjust tali sehingga agak tegang dan jangan di adjust lagi. bakar dan goreng sehingga hampir hangus dan keluar minyak. vanila dan lemak binatang. 10 sudu besar dedak 920C dan 15 sudu dedak merah (udang). insyallah patin yang agak besar boleh naik 13. air dimasukkan secukup rasa i. saya guna dedak 929. cuba cara bancuhan ini. blender sehingga halus. dapatkan beberapa ketul biskut kelapa yang wangi ± boleh didapati di kedai runcit yangberhampiran. 1/4 923 dan 1/4 929.e. umpan ketiga yang saya pakai ialah 1 kilo dedak 929. sedikit air rebusan tadi dan telur ayam mentah. agak-agak bila kita kepal dengan tangan. banyak kolam saya dah cuba dan ianya tak menghampakan langsung. rohu dan juga bawal dengan umpan ni. tunggu dan insyallah akan naik patin. simpandi dalam bekas tupperware. saya guna 1 kilo dedak dinding 923. campurkan dengan dedak 929 sehinggabau dedak tu kalah. campurkan dedak 929. 923 dan 929 seperti yang dijual oleh patin kia di segamat. kerat cendawan tersebut kecil-kecil dan campurkan ke dalam kernel di dalam blender. cendawan liar yang saya maksudkan ialah cendawan/kulat yang terdapat di atas najis lembu yang telah kering atau yang tumbuh melata di dalam hutan. seorang sahabat saya pernah menjinakkan 4 ekor patin di dalam tempoh 1 1/2 jam di sebuah kolam di segama . selepas dibaling umpan ke dalam kolam. masih terdapat rekahan kecil pada dedak tu. bahan-bahan nya pun agak susah nak cari. pakai swivel yang besar. umpan boleh pecah atau masuk ke dalam lumpur. cara membancuh umpan itu sama. ambil sedikit) dan telur ayam. ambil dedak dinding dan campurkan dengan benda2 berikut: perut ayam direbus sehingga hancur. selain daripada patin. insyallah. dapatkan dedak 821. seekor ikan patin jackpot telah tewas dengan umpan ini. baling di tempat yang sama« buat rumah la katakan. selamat mencuba 12.Mursalim pula memberitahu satu lagi resipi umpan tongsan ialah dedak dicampurkan dengan air soya. pun bo 16. umpan kedua saya yang selalu saya pakai ni agak susah sikit nak buatnya. kernel sawit dan juga cendawan liar. kalau kena cara bancuh. selamat mencuba 11. 10 sudu besar 920C dan sedikit dedak merah. umpan yang saya pakai ni tak pernah naik keli langsung. ambil biji sawit dan dapatkan isinya. telur ayam akan memberi bau hanyir dan menyebabkan dedak tadi melekat dengan kuat 15. Umpan yang pertama ni saya selalu naik patin yang kira agak baik beratnya. campurkan air yang sedikit. sekarang ni kebanyakan kolam yang saya pergi rata2 orang guna umpan roti kacang merah tu. gunakan pam untuk dedak ini. Beliau berkata. tumbuk sehingga hancur dan masukkan ke dalam blender. gaul sehingga rata. patin saiz 8 kilo ke atas pun ada yang naik 14. tos air rebusan (air rebusan jangan dibuang semuanya. keringkan betul2 perut ayam tadi dan diblender sehingga lumat. saya ada terbaca mengenai forumer yang memakai kelapa parut sebagai umpan. masukkan sedikit air sahaja dan gunakan jack untuk umpan ini. cuba rendam roti tadi dengan air bali sea lion.

masukkan perut ayam dlm tin n telur. pertama sekali. campurkan sekali 1/2 sudu teh ajinomoto. dedak ayam + friskies yg dah blender + minyak cacing tanah + tepung«hasil ok gak la«slalunye rohu n leeko.tapi penah gak patin tersesat dua kali 20.agak2 je. 19.buat la 2-3 pasang.tutup rapat2. adunan pisang ini biasanya hanya akan tahan untuk tempoh 2-3 hari sahaja. masukkan ke dalam bekas kedap udara.17.sangkut je mata yg dah diperam 2. apabila tempelan roti tadi terlepas daripada mata kail.past campak dlm tin milo. gaulkan sehingga rata.jangan lupe bawak sarung tangan.pecahkan dulu telr 2 dulu!pas2 peram laa 4-5 jam. buat banyak2. hanya roti yang dicangkukkan tadi yang akan tenggelam (sesuai untuk patin besar). ambil perhatian untuk tidak terlalu membasahkan roti. 1/2 x 1/2 . selamat mencuba 18. 1/2 sudu teh mauripan dan 2 sudu gula. umpan terbaru untk keli n patin saiz xxl« 1-telur ayam 3 biji 2-kapas 3-dawai halus 4-tin milo 4-perut ayam 5-mata sabit saiz 4 ikatkan kapas kat mata sabit. SEDIKIT AIR RAGI YANG DAH DIPERAM SEHARI SEMALAM USUS AYAM YANG SANGAT BANYAK SECUBIT AJINOMOTO SECUBIT MAURIPAN TEPUNG INDON (nona)SECUKUT BAU TEPUNG UBI CARA NAK BUAT DIA BLENDER USUS AYAM YANG TELAH DIBERSIHKAN SEHINGGA LUMAT ± BANYAK2 ± TAK PERLU REBUS MASUKKAN SEMUA BAHAN-BAHAN YANG LAIN KE DALAM USUS AYAM YANG TELAH DIBLENDER TADI .bile dah tibe mase nak pakai. kepalkan sehingga agak padat. adunan pisang tadi akan jadi apabila kelihatan banyak buih di dalam bekas tadi dan baunya seakan-akan bau arak/carlsberg. awas« mauripan tadi akan mengeluarkan gas. CANGKUKKAN satu per satu potongan roti ke dalam mata kail. peramkan selama 4-8 jam di dalam bekas yang tertutup. ambil mata kail berbentuk sabit (saiz yang agak besar).. potong guna gunting ke dalam bentuk dadu. apabila telah penuh mata kail tadi dimasukkan dengan roti ambil potongan roti yang lain dan tempelkan pada mata kail yang berisi roti. campurkan sedikit adunan pisang tadi ke dalam 2-3 genggam roti dan gaulkan sehingga rata. apabila hendak digunakan. tujuan dipasangkan umpan sebegini kerana roti tempel tadi akan menyebabkan umpan terapung dan sangat sesuai ketika ikan sedang bermain di atas air..mta sabit 2 yg dah siap ikat dgn tali laaaa.jgn tebal sgt. jadi buka tudung bekas tadi sekali-sekala. beli roti paun yang murah (tak padat/ringan). ambil 3 biji pisang berangan dan ramas sehingga lumat (tanpa kulit).buat 2 mata.

pastu tumbuk ubi tu pastikan tak lembik kalau lembik sangat baik buatkaripap jer.pacu.rohu(buat lembik sikit) ituler resepi saya buat hari ni ye tuan-tuan. ni saya nak kasi lagi satu bancuhan umpan. GUNA MATA SABIT SAIZ 2/0. mula-mula potong empat ubi keledek tu pastu rebus kejap je takut lembik pulak nanti.nak kasi banyak-banyak pun nanti kalau tak cuba nak buat ape. umpan ni boleh digunakan untuk mancing patin. bahan-bahannyer tuan-tuan sebiji ubi keledek merah (yg digunakan utk membuat kuih karipap tu yg manis tu jgn yg putih pulak) kacang hijau segenggam jagung setongkol cara-caranya...jgn guna blender pulak.. . yg paling penting sekali pastikan tak lembik sangat. kalau nak pancing patin buat keras sikit.PERAM SELAMA 3 JAM UMPAN YANG MENJADI AKAN BERBAU BUSUK TAPI WANGI HAHAHAHAHAHAHAHAH««. last sekali gaulkan ketiga-tiga bahan tadi«. 21... pastu rebus jagung ngan kacang hijau tu samapai empok..

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful