A .

TIPS UMPAN ROHU
1. Segenggam pelllet Merah (direndam sampai lembut) 2. 3/4 Dedak Rohu 3. 1 Bungkus Dedak Power 005 4. 15 ml Minyak Super Power (Ada di jual di bai-world/minyak lain) 5. 1,2,3 dan 4 buat sekali 6. 15 ml Super Power Rohu sapu dipermukaan dedak 7. Digunakan selepas 5 minit 8. Ikan tidak dirembat, biarkan ditarik sendiri 9. Gunakan mata rambai saiz 12 mata udang

B. Umpan Rohu & Patin/Tongsan/Jelawat/Leko/Lampam/Pacu-Umpan antarabangsa
1. Dedak Bomb-286 kuning 2. Power no. 1 (gambar kepala ikan gelap) 3. Ichiban bau pisang- 1 botol 4. Dedak ayam halus, sedikit 5. Pisang emas yang busuk 1 sikat

C. Umpan Rohu
1. Dedak 929 campur dedak 923 campur dedak udang merah (Paket kecil) campur pisang lemak manis atau pisang emas yang busuk. 2. Gunakan mata udang saiz 12/13 (silver colour), buat mata rambai pendek.

D. UMPAN PATIN Umpan Patin minyak busuk1. Dedak rohu-direndam-2 scop 2. Palet merah-diblender-1 scop 3. Dedak ayam kuning halus-1 scop 4. Dedak merah bomb-286-1 scop 5. Gaul dengan minyak busuk. 6. Diperap selama 2 jam/ditutup dengan tuala basah

E. Umpan Pacu 1. Umpan Lampam 1. Dedak Ichiban no. 3.buat mata cakar ayam. Cara membuat 1.. Power Bait no. jangan diramas) (Kurangkan air) 2. Santan kelapa cair. santan yang ketiga 4.. Telur puyuh 4 biji 3. Tepung gandum + dedak + ibu roti6.1 (Gambar kepala ikan gelap) 3.@lampam@talapia@bnyk ikan ar mkn. Friskes diblender 2.. (Digaul .. Gunakan mata Dai-ichi batang halus saiz 12. Gaul dengan minyak busuk dan diperap selama 2 jam. Dedak ayam halus Ni utk Rohu kat tasik. Roti pandan + pewangi power @ Ichiban + pewangi power @Roti Gardenia + Air soya pasar malam tu (takde gula) @ perut ayam (wek busuk giler) .7. Bancuhan mesti peroi. Dedak 920 dibancuh lembut sehingga kembang. Minyak Busuk* 1..1 atau dedak bomb-286 2. diramas-ramas dicampur dengan dedak bomb merah 286 dan dicampur dengan palet merah dan dicampur dengan dedak ayam. Dedak Padi 1kg Dedak Omega no2 Perasa pisang (utk buat kek tu) 2-3 tutup cukup Campurkan hingga sebati (jgn lembik sgt jgn keras sgt) Ni utk Patin kolam. Perap selama 3 minggu/sampai hancur E. Anak udang/ikan kecil separuh botol kaca dicampur dengan minyak jagung 2.

Bahan yang diperlukan ialah sebungkus dedak wangi Thailand berwarna putih. bahan-bahan: dedak halus 1 kg belacan 1 keping air secukup rasa cara membuat: 1: bakar belancan tadi sampai keluar bau 2: hancurkan belancan tadi dah campur dedak 3 : gaulkan sampai cukup rasa. leekoh dan kadang-kadang tongsan bahan-bahan : 1. jelawat. dedak ayam (halus) 2. ara. 2. Katanya umpan itu hendaklah disediakan pada sebelah malam. satu mata letak dedak campur hati ayam satu lagi letak dedak campur frieskies. keli. talapia.´ katanya. satu bahagian dedak lagi gaulkan dengan frieskies tu. ini penting supaya dedak itu mudah dibentuk bebola dan dicangkuk pada mata pancing. baung. sirap vanila dan sebungkus tepung jagung. talapia.. ³Tiga tudung sirap pisang dan tiga tudung sirap vanila hendaklah dicampurkan dengan lima atau enam gelas besar air biasa. ikan patin. 2.sama jugak jangan terlalu lembik.ikan pecu. frieskies perisa tuna cara-membuat : 1. Setelah campuran air itu rata.. rohu. ³Jika campuran itu terlalu lembut campurkan dengan tepung jagung sedikit demi sedikit sehingga tidak terlalu lembut dan keras. Syaifullizam berkata umpan itu harus dibahagi dua iaitu sebahagian untuk umpan pancing manakala sebahagian lagi untuk µrasuah¶ ± umpan dasar dan umpan tabur. cara-cara nak guna : 1. patin. Beliau berkata.. tuang air terbabit ke dalam baldi yang sudah diletakkan dedak dan gaul sehingga sebati. dedak tu di bahagi dua bahagian. ni untuk perambut dua mata. . hati ayang 3. jika berhajat pergi memancing esok hari. rohu. sirap pisang. hati ayam tu di campur dengan dedak tadi dan digaul sehingga sebati(jangan terlalu lembik) 3.

selepas dibaling umpan ke dalam kolam. baling di tempat yang sama« buat rumah la katakan. saya pernah naik ikan kap.Mursalim pula memberitahu satu lagi resipi umpan tongsan ialah dedak dicampurkan dengan air soya. blender sehingga halus. umpan boleh pecah atau masuk ke dalam lumpur. saya guna 1 kilo dedak dinding 923. air dimasukkan secukup rasa i. rohu dan juga bawal dengan umpan ni. kerat cendawan tersebut kecil-kecil dan campurkan ke dalam kernel di dalam blender. cara membancuh umpan itu sama. masukkan sedikit air sahaja dan gunakan jack untuk umpan ini. banyak kolam saya dah cuba dan ianya tak menghampakan langsung. ambil biji sawit dan dapatkan isinya. 10 sudu besar 920C dan sedikit dedak merah. selain daripada patin. sekarang ni kebanyakan kolam yang saya pergi rata2 orang guna umpan roti kacang merah tu. perut ayam blender. tumbuk sehingga hancur dan masukkan ke dalam blender.e. cendawan liar yang saya maksudkan ialah cendawan/kulat yang terdapat di atas najis lembu yang telah kering atau yang tumbuh melata di dalam hutan. masukkan 1/2 821. 1/4 923 dan 1/4 929. simpandi dalam bekas tupperware. seekor ikan patin jackpot telah tewas dengan umpan ini. Umpan yang pertama ni saya selalu naik patin yang kira agak baik beratnya. 5 sudu besar gula Icing. kisar sehingga lumat seperti dedak. seorang sahabat saya pernah menjinakkan 4 ekor patin di dalam tempoh 1 1/2 jam di sebuah kolam di segama . vanila dan lemak binatang. dapatkan dedak 821. selamat mencuba 11. saya guna dedak 929. ambil dedak dinding dan campurkan dengan benda2 berikut: perut ayam direbus sehingga hancur. gunakan pam untuk dedak ini. umpan ketiga yang saya pakai ialah 1 kilo dedak 929. 10 sudu besar dedak 920C dan 15 sudu dedak merah (udang). cuba rendam roti tadi dengan air bali sea lion. keringkan betul2 perut ayam tadi dan diblender sehingga lumat. pun bo 16. adjust tali sehingga agak tegang dan jangan di adjust lagi. campurkan dedak 929. ikan saiz 5 kilo ke atas akan naik. ambil dedak 929 dan campurkan dengan ³ibu´ tadi sehingga bau ³ibu´ dah mengatasi bau dedak apabila dicampurkan dengan air yang sangat sedikit (umpan kering). patin saiz 8 kilo ke atas pun ada yang naik 14. pakai swivel yang besar. 923 dan 929 seperti yang dijual oleh patin kia di segamat. bakar dan goreng sehingga hampir hangus dan keluar minyak. insyallah patin yang agak besar boleh naik 13. sedikit air rebusan tadi dan telur ayam mentah. kernel sawit dan juga cendawan liar. ambil sedikit) dan telur ayam. 1 pek tongkat ali CNI. umpan yang saya pakai ni tak pernah naik keli langsung. Beliau berkata. dapatkan beberapa ketul biskut kelapa yang wangi ± boleh didapati di kedai runcit yangberhampiran. telur ayam akan memberi bau hanyir dan menyebabkan dedak tadi melekat dengan kuat 15. agak-agak bila kita kepal dengan tangan. cuba cara bancuhan ini. bahan-bahan nya pun agak susah nak cari. tos air rebusan (air rebusan jangan dibuang semuanya. campurkan air yang sedikit. selamat mencuba 12. tunggu dan insyallah akan naik patin. kalau kena cara bancuh. insyallah. gaul sehingga rata. campurkan dengan dedak 929 sehinggabau dedak tu kalah. masih terdapat rekahan kecil pada dedak tu. 10. saya ada terbaca mengenai forumer yang memakai kelapa parut sebagai umpan. umpan kedua saya yang selalu saya pakai ni agak susah sikit nak buatnya.

agak2 je.masukkan perut ayam dlm tin n telur. ambil mata kail berbentuk sabit (saiz yang agak besar). ambil perhatian untuk tidak terlalu membasahkan roti. tujuan dipasangkan umpan sebegini kerana roti tempel tadi akan menyebabkan umpan terapung dan sangat sesuai ketika ikan sedang bermain di atas air.bile dah tibe mase nak pakai. adunan pisang tadi akan jadi apabila kelihatan banyak buih di dalam bekas tadi dan baunya seakan-akan bau arak/carlsberg. CANGKUKKAN satu per satu potongan roti ke dalam mata kail. hanya roti yang dicangkukkan tadi yang akan tenggelam (sesuai untuk patin besar). adunan pisang ini biasanya hanya akan tahan untuk tempoh 2-3 hari sahaja. selamat mencuba 18. apabila telah penuh mata kail tadi dimasukkan dengan roti ambil potongan roti yang lain dan tempelkan pada mata kail yang berisi roti.buat la 2-3 pasang. 1/2 sudu teh mauripan dan 2 sudu gula. beli roti paun yang murah (tak padat/ringan).mta sabit 2 yg dah siap ikat dgn tali laaaa.buat 2 mata.tapi penah gak patin tersesat dua kali 20.sangkut je mata yg dah diperam 2.tutup rapat2. kepalkan sehingga agak padat. apabila tempelan roti tadi terlepas daripada mata kail. 1/2 x 1/2 . SEDIKIT AIR RAGI YANG DAH DIPERAM SEHARI SEMALAM USUS AYAM YANG SANGAT BANYAK SECUBIT AJINOMOTO SECUBIT MAURIPAN TEPUNG INDON (nona)SECUKUT BAU TEPUNG UBI CARA NAK BUAT DIA BLENDER USUS AYAM YANG TELAH DIBERSIHKAN SEHINGGA LUMAT ± BANYAK2 ± TAK PERLU REBUS MASUKKAN SEMUA BAHAN-BAHAN YANG LAIN KE DALAM USUS AYAM YANG TELAH DIBLENDER TADI .17. campurkan sekali 1/2 sudu teh ajinomoto. masukkan ke dalam bekas kedap udara. dedak ayam + friskies yg dah blender + minyak cacing tanah + tepung«hasil ok gak la«slalunye rohu n leeko. buat banyak2.jangan lupe bawak sarung tangan.jgn tebal sgt. umpan terbaru untk keli n patin saiz xxl« 1-telur ayam 3 biji 2-kapas 3-dawai halus 4-tin milo 4-perut ayam 5-mata sabit saiz 4 ikatkan kapas kat mata sabit. potong guna gunting ke dalam bentuk dadu. peramkan selama 4-8 jam di dalam bekas yang tertutup. 19. campurkan sedikit adunan pisang tadi ke dalam 2-3 genggam roti dan gaulkan sehingga rata. ambil 3 biji pisang berangan dan ramas sehingga lumat (tanpa kulit). awas« mauripan tadi akan mengeluarkan gas. apabila hendak digunakan. jadi buka tudung bekas tadi sekali-sekala. pertama sekali..past campak dlm tin milo..pecahkan dulu telr 2 dulu!pas2 peram laa 4-5 jam. gaulkan sehingga rata.

pacu. last sekali gaulkan ketiga-tiga bahan tadi«.nak kasi banyak-banyak pun nanti kalau tak cuba nak buat ape... yg paling penting sekali pastikan tak lembik sangat. 21. ni saya nak kasi lagi satu bancuhan umpan..jgn guna blender pulak. umpan ni boleh digunakan untuk mancing patin. mula-mula potong empat ubi keledek tu pastu rebus kejap je takut lembik pulak nanti. GUNA MATA SABIT SAIZ 2/0.rohu(buat lembik sikit) ituler resepi saya buat hari ni ye tuan-tuan. ..PERAM SELAMA 3 JAM UMPAN YANG MENJADI AKAN BERBAU BUSUK TAPI WANGI HAHAHAHAHAHAHAHAH««. bahan-bahannyer tuan-tuan sebiji ubi keledek merah (yg digunakan utk membuat kuih karipap tu yg manis tu jgn yg putih pulak) kacang hijau segenggam jagung setongkol cara-caranya. kalau nak pancing patin buat keras sikit. pastu tumbuk ubi tu pastikan tak lembik kalau lembik sangat baik buatkaripap jer. pastu rebus jagung ngan kacang hijau tu samapai empok...

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful