UNDANG-UNDANG DAN PERATURAN PERMAINAN TENIS

Peraturan Permarkahan Servis dan penerima Kawasan dan garisan permainan Mata .

nol (love) .15 . .30 .1. maka dinyatakan deuce dan pemain berusaha merebut 2 mata berturut-turut untuk merebut game. Pemarkahan ‡ Standard pemarkahan yang digunapakai dalam tenis adalah bergantung kepada : .Game ‡ Apabila berlaku skor imbang pada mata 40.40 .

Apabila game masih seri pada mata 6 (6-6). . maka game dilanjutkan hingga 7.‡ Pemain yang memenangi game akan mendapatkan 1 mata dan harus dikumpulkan hingga merebut 6 game ‡ Namun apabila terjadi angka berimbang pada mata 5 (5-5). maka game berlanjut pada perhitungan Tie Break.

‡ Tie Break terjadi pada skor game 6-6 dan pemain yang memiliki giliran serve yang bermula dari deuce court satu kali dan kemudian bertukar servis pada lawannya yang bermula dari ad court dengan dua kali peluang dan seterusnya masing-masing memperoleh dua peluang servis. .

. Standard yang dipakai dalam pertandingan tenis menerapkan 2 sistem set : . .Best of Three : pemain memerlukan 2 set permainan untuk memenangi pertandingan. maka pemain tersebut dikatakan merebut 1 set.Best of Five : pemain memerlukan 3 set untuk memenangi pertandingan.‡ Apabila pemain telah memenangi permainannya hingga 6 atau seperti tersebut diatas.

2. . ‡ Pemain yang melakukan servis perlu memukul bola ke arah deuce court lawan di kawasan service line. Servis dan penerima ‡ Servis adalah pukulan pembuka suatu mata yang dilakukan pemain di deuce court dan penerima adalah pemain yang menerima pukulan serve di sisi diagonal dari pemain serve atau sama-sama di deuce court.

Setelah permainan selesai. ‡ Bagi permainan berpasangan. maka penerima bergantian menjadi pemegang servis kemudian bertukar kembali untuk pemain kedua dari kumpulan servis pertama memberi servis. Namun bila servis terkena net dan jatuh dalam kawasan servis lawan. pemain yang pertama melakukan servis ditentukan sebelum permainan bermula dan begitu juga penerimanya.‡ Pemain mendapatkan dua kali peluang untuk melakukan servis. . maka servis diulang sebagai servis kedua dan mendapat kesempatan 1 kali servis lagi). maka servis diulang bergantung jatuh servisnya (contohnya apabila servis kedua bola menyentuh net.

di kawasan deuce court menuju kawasan servis lawan. Pemain yang menginjak garis baseline atau masuk ke kawasan permainan tenis pada saat tangan mengayun raket untuk melakukan servis dianggap melakukan kesalahan (foot fault) dan mata akan memihak kepada pihak lawan.‡ Servis dilakukan di belakang garisan base line. .

kawasan permainannya adalah sehingga garisan kawasan alley. . sedangkan untuk game double atau berpasangan kawasan permainannya meliputi seluruh kawasan dalam garisan baseline.3. Kawasan dan garisan permainan ‡ Untuk game single atau perseorangan.

Apabila seluruh bahagian atau sebahagian dari bola menyentuh garisan permainan maka bola dinyatakan masuk kerana bola menyentuh kawasan yang dibatasi oleh suatu garis. .‡ Garisan merupakan batas dari kawasan permainan.

. Tidak dapat memukul bola setelah lebih dari satu kali bola menyentuh lantai. Pemain yang menerima servis memukul bola sebelum bola menyentuh lantai.4. Pemain dengan sengaja memukul bola lebih dari 2 kali sentuhan. Mata ‡ Seorang pemain kehilangan mata apabila: Melakukan dua kali kesalahan pada servis. Memukul bola namun bola jatuh di luar garisan permainan (out).

Seorang pemain menyentuh bahagian net menggunakan raket atau badannya semasa bermain Bola menyentuh bahagian tubuh atau sebarang benda yang melekat pada tubuhnya selain raket tenis. Ketika permainan berpasangan. . kedua pemain menyentuh bola dengan raket secara serentak. Pemain memukul bola sebelum bola melintasi net. Bola menyentuh raket namun pemain tidak memegangnya.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful