SEKOLAH KEBANGSAAN PULAU SERAI 26600 PEKAN PAHANG DARUL MAKMUR

NAMA:

.

ARAHAN: 1.KERTAS INI MENGANDUNGI 30 SOALAN. 2. ANDA DIKEHENDAKI MENJAWAB SEMUA SOALAN. 3. JAWAB DENGAN IKHLAS DAN MENEPATI CITARASA ANDA.

Aakah tugas dan tanggungjawab seprang pemimpin? A) Sebagai ketua murid. Apakah yang dimaksudkan dengan pemimpin? A) Seseorang yang mempunyai cita-cita yang tinggi. sukakan cabaran. bersikap panas baran. 3.Soalan 1 hingga 30.guru-guru dan kawan-kawan seperjuangan dan tegur dengan tegas kepada rakan yang membuat kesalahan. 1. Adakah kamu seorang pemimpin? A) Ya B) Tidak 2. B) Sebagai ketua serta pembantu kepada pentadbir. .dan pembantu kepada guru dan kawan-kawan. Sifat seorang pemimpin yang perlu ada pada anda? A) Bertaqwa kepada Tuhan B) Berperibadi rendah 4. bercita-cita tinggi dan gigih berusaha untuk kejayaan dan kecemerlangan. B) Seseorang yang mempunyai wawasan.dan bersahsiah yang baik.

Sekiranya seorang kawan baik kamu telah mencuri barang kesayangan kamu. Adakah perlu seseorang pemimpin sabar dan tabah melayan kerenah kawan-kawannya? A) Ya B) Tidak 8. Kenapa perlu berpakaian kemas dan berketerampilan menarik? A) Supaya di sanjung oleh kawan-kawan B) Sebagai mencerminkan keperibadian yang baik pada pandangan orang lain 9. kawan-kawan dan masyarakat B) Supaya kawan-kawan takut pada anda. Bagaimanakah cara dan teguran yang baik untuk menegur kawan seperjungan kamu agar mereka menghormati kamu? A) Bercakap dengan nada yang tinggi. 6.memberi amaran yang tegas dan bermasam muka B) Bercakap dengan nada/suara yang lembut. Adakah sikap PEKA perlu ada dalam diri anda? A) Ya B) Tidak 7.5. 10. Kenapa mesti bekelakuan baik sepanjang masa? A) Supaya di sanjung tinggi oleh guru-guru. apakah tindakan kamu? . melihat situasi dan bermanis muka.

10 pagi . Apakah reaksi kamu sekiranya kamu dilantik menjadi seorang ketua? A) Gembira tetapi risau sekiranya tidak dapat menjalankan tugas dengan baik.sering berbangga dengan diri sendiri. Pukul berapa sepatutnya kamu berada di sekolah pada hari Selasa dan Khamis? A) 7.A) Memarahinya dan tidak mahu berkawan dengannya lagi B) Bersabar dan tegur dengan cara yang baik kesalahan yang telah dibuatnya. B) Gembira sangat-sangat dan berasa bangga kerana boleh membuli kawan-kawan sesuka hati. bersifat sabar dan sentiasa memafkan kesalahan orang lain. Kamu Adakah kamu pernah memarahi orang lain dengan cara yang kasar? A) Ya B) Tidak Pernah C) Kadang-kadang D) Tak tahu 13. B) Berbudi pekerti yang baik. 14. pemarah.30 pagi B) 7. Ciri-ciri pemimpin yang cemerlang? A) Berbudi pekerti yang mulia. 11. 12.

Seorang warga tua sedang melintas jalan. Seorang guru telah memarahi kamu disebabkan oleh sikap kamu yang tidak beradap sopan semasa menjalankan tugas sebagai seorang ketua. Kawan kamu telah mendapat tempat pertama dalam peperiksaan baru-baru ini.apakah tindakan kamu? A) Menjerit dan memarahi murid di dalam kelas tersebut B) Menyatakan kepada kelas tersebut supaya keluarkan buku dan baca dan sesiapa yang bising nama akan di hantar kepada guru. 19. sedangkan kelas tersebut terlalu bising dan murid di dalam kelas itu tidak mengendahkan kamu sebagai pengawas. Apakah tindakan kamu? A) Biarkan sahaja. Kamu telah ditugaskan untuk menjaga Kelas tahun 2 semasa guru sedang bermenyuarat. 16. B) Berusaha dengan lebih tekun agar dapat menandinginya. 18. Kenapakah kita perlu menjaga hati dan perasaan orang lain? orang lain juga manusia seperti kita yang mempunyai A) Kerana kelemahan dan kelebihan tersendiri B) Kerana orang lain akan takut pada kita.15. Apakah perasaan kamu? . apakah tindakan kamu? A) Berlari ke arah warga emas itu dan memimpin tangannya menyeberangi jalan dengan selamat. B) Tengok sahaja dan buat tak tahu selepas itu 17.

Apakah tindakan kamu ketika berjumpa dengan guru atau orang yang lebih tua dari kamu? A) Berhenti dan menundukkan kepala lalu memberi salam B) Berhenti dan senyum sahaja 21. Sekumpulan budak lelaki telah mengejek kamu dan memalukan kamu Adalah perlu kamu bertolak ansur semasa menjalankan tugas? semasa di kelas.Apakah tindakan kamu? . Adakah kamu seorang yang panas baran. Apakah perasaan kamu sekarang? A) Gembira dan dapat ilmu yang berguna B) Boring dan merasakan program ini meletihkan 22.A) Malu. A) Ya B) Kadang-kadang dan tengok situasi 24. 20.Berdendam dengan guru berkenaan serta tidak puas hati B) Meminta maaf dan tidak akan ulangi kesilapan tersebut. pemarah dan tidak suka pada peraturan? A) Ya B) Tidak C) Kadang-kadang 23.

27. kamu? A) Ambil dan pakai B) Ambil dan serah pada ayah supaya ayah mencari pemilik telefon itu. Adakah kamu akan menggunakan duit yang diberi oleh guru tadi untuk membeli makanan? A) Ya B) Tidak C) Tidak tahu 26. Apakah tindakan mengkhianati kawan kamu sendiri? A) Ya B) Tidak dan puas hati kerana dapat buat begitu 28. 25.A) Bersabar dulu dan tunggu masa yang sesuai akan buat sesuatu ke atas mereka B) Bersabar dan senyap sahaja. Apakah yang kamu dapat dari permainan Intelek sebentar tadi? A) Gembira dan akan praktikkan dalam kehidupan B) Penat dan seronok . Kamu diamanahkan oleh guru kamu memegang duit RM 100 untuk digunakan pada jamuan kelas.tetapi suatu hari duit untuk kamu membeli makanan pada waktu rehat telah hilang. Adakah kamu akan rasa bersalah sekiranya kamu telah Kamu telah menjumpai sebuah telefon bimbit yang berjenama di jalan. Kamu memang amat berminat dengan telefon itu.

Apakah perasaan kamu mendengar ceramah dari Cikgu Mohammad pagi tadi? A) Bosan dan ngantuk B) Berminat dan gembira kerana tahu tugas-tugas seorang pemimpin 30.29. Apakah azam kamu selepas ni? ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- .

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful