P. 1
RPH Ikan Hiasan Tahun 5(Amirul Fahmi)

RPH Ikan Hiasan Tahun 5(Amirul Fahmi)

|Views: 1,339|Likes:
Published by pigobabi
RpH Ikan hiasan
RpH Ikan hiasan

More info:

Published by: pigobabi on Apr 07, 2011
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOCX, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

07/12/2014

pdf

text

original

Matapelajaran Kelas Tajuk Sub Tajuk Tarikh Masa Bilangan Murid Pengetahuan Sedia Ada.

Hasil Pembelajaran

Kemahiran Hidup Tahun Lima 5 Astakona Ikan Hiasan Penyediaan Bekas 18 Februari 2011 8.00 pagi 9.00 pagi 30/30 Orang Murid pernah melihat bekas yang digunakan untuk menyimpan ikan hiasan di rumah. Di akhir sesi pengajaran dan pembelajaran, murid dapat :

1) Mengenal dan menyenaraikan lima daripada enam jenis tumbuhan akuatik tanpa rujukan buku. 2) Menyenaraikan lima daripada enam faktor pemilihan bekas dengan tepat tanpa bantuan guru. 3) Menyenaraikan dengan tepat empat daripada enam langkah-langkah menyedia dan menghias akuarium tanpa rujukan buku.

Kemahiran Berfikir Penerapan Nilai Alat Bantu Mengajar

Menyenarai, mengenalpasti, menyusun, mengingat kembali, membuat rumusan. Menyayangi haiwan peliharaan, sabar, bekerjasama.

Langkah/Masa (Minit) Set induksi (5 minit)

Isi kandungan Pelajaran

Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran

Catatan

y Menunjukkan sebuah akuarium yang mengandungi beberapa jenis aksesori hiasan di dalam. y Menayangkan beberapa keping kad yang mengandungi perkataan yang berbeza bagi setiap satunya.

y Guru menunjukkan sebuah akuarium dan memberikan arahan agar murid memerhati dengan teliti dan cuba mengenalpasti apakah jenis aksesori atau alatan yang terdapat di dalam akuarium tersebut. y Guru menyoal murid secara rawak

ABM : Akuarium, aksesori akuarium, kad perkataan.

Nilai : Teliti, bekerjasama.

1) Penapis (Filter) 2) Tumbuhan akuatik 3) Lampu 4) Pam 5) Termometer 6) Kayu 7) Batu 8) Model

apakah nama setiap aksesori tersebut. y Seterusnya guru menunjukkan kad perkataan dan mengarahkan murid untuk memadankan perkataan yang tertera pada kad tersebut dengan aksesori yang terdapat di dalam akuarium itu. y Guru memanggil beberapa orang murid dan mengarahkan murid menampal kad perkataan itu pada aksesori yang betul.

PENYAMPAIAN Langkah 1 (15 minit)

Mengenal dan memilih tumbuhan akuatik atau tiruan.

y Guru menunjukkan beberapa tayangan gambar jenis tumbuhan akuatik yang selalu digunakan dan

ABM : Projektor LCD,komputer riba.

y Alternanthera spp. y Bacopa spp. y Anubias spp. y Lobelia spp. y Sumatra fern spp. y Java fern spp.

memperkenalkannya kepada murid . y Murid menonton tayangan dan guru meminta murid untuk mengingati setiap jenis nama tumbuhan akuatik itu. y Guru menamatkan tayangan dan meminta beberapa orang murid untuk menyebut kembali nama setiap jenis tumbuhan itu. y Seterusnya guru memberikan edaran gambar setiap jenis tumbuhan yang telah dipaparkan dan mengarahkan murid untuk mengisi tempat kosong dengan nama jenis tumbuhan itu dengan tepat. y Penilaian : Murid dapat mengenalpasti lima daripada enam jenis tumbuhan KBKK : Mengenalpasti, mengingat kembali. Nilai : Teliti.

akuatik tanpa rujukan.

Langkah 2 (15 minit)

Faktor pemilihan bekas/akuarium :

y Guru menanyakan pengalaman murid sama ada pernah membela ikan

ABM : -

y Jenis bahan akuarium (Kaca, plastik, kolam tiruan). y Jenis ikan hiasan. y Bilangan ikan hiasan. y Saiz ikan hiasan. y Saiz akuarium. y Aksesori hiasan

hiasan di rumah. y Seterusnya menanyakan jenis ikan yang dibela, saiz akuarium yang digunakan dirumah, bilangan ikan hiasan dan sebagainya. y Guru mengedarkan soalan yang telah disediakan kepada murid. y Setelah murid selesai menjawab KBKK : Mengenalpasti, mengingat kembali. Nilai : Teliti, memberi perhatian, mendengar arahan guru.

Guru menyediakan soalan bertulis : 1) Apakah faktor-faktor yang perlu diambil kira dalam pemilihan bekas ikan hiasan?

soalan yang diberikan, guru memberikan maklumbalas dan berbincang mengenai jawapan. y Penilaian : Murid dapat menyenaraikan lima daripada enam faktor pemilihan bekas dengan tepat tanpa bantuan guru.

Langkah 3 (15 minit)

Langkah-langkah menyedia dan menghias akuarium.

y Guru menunjukkan satu tayangan video berkenaan langkah-langkah menyedia dan menghias akuarium.

ABM : Projektor LCD,komputer riba.

1) Bubuh satu lapisan pasir sungai atau pasir untuk akuarium dengan ketebalan lebih kurang 28-30 mm. Pasir yang berwarna gelap. Isikan tangki dengan air paip. Tambahkan bahan anti klorin untuk menyah klorin air. Lapkan air yang tertumpah diatas lantai untuk mengelakkan lantai menjadi licin. 2) Tanam tumbuhan akuatik yang berdaun panjang seperti vallisneria sp.Ikan akar tumbuhan dengan kepingan timah dan benamkan akarnya ke dalam pasir. 3) Tumbuhan yang tinggi perlu di tanam pada bahagian belakang akuarium untuk mendapatkan pandangan landskap yang menarik.

y Setelah selesai tayangan video, guru menanyakan sama ada murid pernah melihat sesiapa di rumah menyediakan akuarium dan adakah cara yang digunakan sama seperti yang ditayangkan di dalam video. y Seterusnya guru menyenaraikan langkah penyediaan akuarium dengan menayangkannya di skrin dan meminta murid untuk menyalinnya. y Setelah murid selesai menyalin, guru menyoal murid secara rawak. y Penilaian : Murid dapat menyusun dan mengingat empat daripada enam langkah-langkah menyedia dan menghias akuarium tanpa rujukan. KBKK : Menyusun mengikut keutamaan, mengenalpasti, mengingat kembali. Nilai : Memberi perhatian, mendengar arahan guru, teliti.

4) Hiaskan pada bahagian tengah akuarium dengan batu sungai atau dibeli dari kedai akuarium, supaya menghasilkan suasana yang menarik. 5) Letakan beberapa ketul tunggul kayu yang telah dibersihkan. Tunggul kayu boleh dikutip dari kawasan tanah gambut atau dibeli dari kedai akuarium. Tunggul kayu perlu direndam dalam air selama 2 atau 3 minggu sebelum dimasukan ke dalam akuarium. 6) Sebagai tambahan letakkan pula tunggul kayu yang mengandungi tumbuhan akuatik di atasnya. Tambahkan juga dengan beberapa tumbuhan akuatik lain untuk menghasilkan satu susunan yang menarik. Akuarium perlu dibiarkan selama seminggu

sebelum memasukan ikan. Cuci tangan selepas kerja-kerja menghias akuarium.

Penutup (10 minit)

y Merumus secara ringkas isi pembelajaran. y Rumusan secara ringkas mengenai jenis tumbuhan akuatik beserta aksesori hiasan, faktor pemilihan bekas dan cara untuk menyedia dan menghias akuarium seterusnya menekankan agar murid membuat ulangkaji tentang apa yang telah dipelajari.

y Guru membuat sedikit ulasan dan ABM : komen mengenai sesi P&P yang telah dijalankan. y Seterusnya guru membuat rumusan Nilai : ringkas mengenai sesi P&P yang telah Memberi perhatian, dijalankan dan menegaskan agar mendengar arahan

murid mengulangkaji berkaitan apa guru, teliti. yang telah dipelajari. y Guru mengedarkan nota-nota ringkas KBKK : yang berbentuk peta minda kepada murid. y Guru mengingatkan agar murid

menampal semua edaran yang telah diberi ke dalam buku latihan.

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->