Kentang, Brokoli, Keju Berkrim Sesuai untuk bayi umur 10 bulan ke atas...

Bahan-bahan • • • • Kentang saiz kecil 1 biji Keju cedar 1 keping Brokoli 2 'pokok' kecil 2-3 sudu air suam, susu ibu atau bancuhan susu yang bayi minum.

Cara membuatnya • • • • Rebus kentang dengan kulitnya yang sudah dibersihkan sehingga empuk. Rebus brokoli sehingga masak. Siat kulit kentang, potong untuk mudah dimasukkan ke dalam pengisar. Masukkan semua bahan dalam pengisar dan kisar sehingga halus berkrim.

Bubur Oat, Ikan dan Saderi Bubur ini sesuai untuk bayi 7 bulan ke atas. Bahan-bahan • • • • 3 sudu rolled oat/oat untuk dimasak (oat biru jika quaker oat) 10 ekor ikan segar tanpa tulang atau ikan bilis 1 helai daun sedari secawan air

Cara membuatnya • • • • • Jika gunakan ikan bilis, ikan bilis direndam 5 minit untuk membuang garamnya. Masak oat, ikan/ikan bilis dan air dengan api kecil selama 5 minit. Setelah masak, masukkan daun saderi yang dicincang halus. Jerang sebentar sehingga daun saderi masak. Hancurkan ikan/ikan bilis dan masukkan ke dalam bubur. Hidangkan.

Kentang, Lobak dan Pis Bersusu Resipi untuk bayi 6 bulan ke atas... Bahan-bahannya 1/4 biji kentang saiz sederhana dadu 1 sudu lobak merah dadu 1 sudu kacang pis beku 1/2 cawan air 3 sudu susu ibu/formula dibancuh Masukkan air, lobak merah dan kentang dalam periuk. Masak api kecil sehingga empuk. Setelah empuk, masukkan kacang pis. Masak 5 minit. Masukkan susu, kacau. Hidangkan. Lenyek untuk bayi 8-11 bulan atau kisar halus untuk bayi 6-8 bulan.

. *Saya kukus senang aje. • • • 3 sudu nasi yang telah dimasak 1/4 cawan air suam 2 biji kurma dibuang bijinya Caranya.. Lepas tu. alang-alang. Lobak Merah dan Ayam Sebenarnya bahan ni nak masak untuk orang dewasa. masakan ni sesuai untuk baby umur 8 bulan ke atas. lepas tu angkat je la. yang baby mahu. saya letakkan mangkuk tadi atas nasi... Gunakan api besar untuk didihkan masakan dan kecil api dan biar sehingga lobak merah lembut dan ikan masak.. ops. Bahan-bahan (2 hidangan atau lebih) • • • • • 1 sudu nasi 1/4 keping tauhu 1/4 keping dada ayam .. • • • • • • 3 sudu nasi yang baru dimasak Sekeping ikan merah . sebelum nasi kering.... bila kita masak nasi. .Bubur Tauhu... Kisar halus atau terus hidangkan. pastikan tanpa tulang 1 ulas bawang putih 1 sudu lobak merah yang telah didadu 1 tangkai daun sup yang telah dicincang halus. Ikan Merah dan Lobak Bubur ini sesuai untuk bayi 8 bulan ke atas.... biarkan dulu beberapa minit.anggaran 50 gram. 1 cawan air Masuk semua bahan (kecuali daun sup) ke dalam periuk. dan tutup semula tudung periuk. Masukkan daun sup dan masak selama 2 minit lagi.. • • • Masukkan semua bahan dalam pengisar Kisar halus Hidangkan Bubur Nasi.... lepas padam api.. Brokoli. buat la untuk baby Amal. masukkan bahan yang nak dikukus dalam mangkuk tahan panas. Bubur Nasi dan Kurma Sesuai untuk bayi 8 bulan ke atas.... * Lenyek atau kisar sehingga mendapat tekstur yang anda mahu.potong dadu 3 hiris lobak merah 3 kuntum kecil brokoli Cara-caranya • • Kukus semua bahan.

2.Masukkan . susu dan separuh daripada keju yang telah diparut untuk dijadikan sos Tuangkan sos tadi ke atas campuran nasi dalam bekas pembakar tadi Taburkan baki keju cheddar tadi ke atas campuran nasi Bakar 40 minit atau sehingga perang Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan . Setelah mendidih. Bila sudah pekat boleh lah dipadamkan api.masukan air jika terlalu pekat.5 cawan air Masukkan semua bahan dalam periuk. kecilkan api. Brokoli Bakar Brokoli dibasuh dan dipotong kecil Panaskan oven 190 C Kupas dan cincang bawang Rebus brokoli. 5.tumbuk halus 2. garam. ayam dan daging 3. * 1 biji kentang sederhana besar dipotong kecil * 1 pokok sawi dipotong kecil * 1/2 batang lobak merah dipotong kecil * Sedikit kiub ayam tanpa msg * Sedikit garam * Sedikit bawang goreng yang digoreng dgn sedikit minyak zaitun * Sedikit santan * Sedikit isi ayam yang dicincang * Sedikit daging yang dicincang * 500 ml air * Sedikit daun sup dan daun bawang Cara-cara 1.2 thn Fri 11 Jul 2008 . Masak api besar. Masak lagi selama 20 minit. lobak merah. Biarkan di atas api sehingga biji beras pecah.di dadu 5 ekor ikan bilis .Biarkan seketika. Basuh beras dan masukkan air. Kisar halus. 4. tutup periuk. toskan air.Masukkan sawi. 1/4 cawan kobis bunga .Sup Kobis Bunga dan Kentang Bayi 8 bulan ke atas. Masukkan santan dan kacau.. then simpan dlm word) Bahan-bahan ( 1 Orang ) * 2 sudu besar beras. Hidangkan.19:33 copy dari internet (tak ingat dari mane.potong kecil 1 biji kentang saiz sederhana . brokoli dan tomato dalam bekas pembakar Pukul telur.Biarkan seketika sehingga daun daun tadi layu. 5 minit sehingga lembut. ketepikan Tumis bawang dengan sedikit minyak Masukkan tomato Masak selama 10 minit Masukkan brokoli Tutup api Masukkan nasi. Masak beras di atas api yang kecil. kiub ayam.Biarkan sejuk sebelum dikisar. Daun sup dan daun bawang. Bila mendidih masukkan kentang. sbb cari2.

daun sup dan daun bawang..19:34 utk 8 bln ke atas.19:35 Resepi pengenalan kepada daging utk bayi anda.atas nasihat doktor. Masak beras dengan air rebusan barli hingga kembang. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .. 2..Boleh lah diangkat dan dikisarkan untuk dihidangkan kepada bayi anda. Lecekkan potongan betik di dalam bubur yang telah masak. Bahan-bahan ( 1 orang ) * 2 sudu besar beras * 2 sudu besar barli * 2 sudu besar ground oatmeal * 1 biji kentang * Sedikit lobak merah * Sedikit sawi (bahagian daun sahaja) * Sedikit daun sup (bahagian daun sahaja) * Sedikit daun bawang * Sedikit isi ayam * Sedikit bunga kobis * Air Cara-cara 1..19:33 Resipi utk anak anda.utk elakkan sembelit. Tumbuk kasar beras.Sedia utk hidangan.. atau kanak-kanak bolehlah dimasukkan sedikit garam dan kiub ayam.lobak merah..ayam.Khas utk bayi Bahan-bahan ( 1 Orang ) * Segenggam beras * 15 biji kismis kuning * 2 biji buah prune * 5 biji kurma lembut tanpa kulit * Sepotong betik masak ranum yang manis (buat kiub kecil supaya mudah dilecek) * Air rebusan barli Cara-cara 1. Masak bahan tumbuk dengan air hingga kembang. Kemudian masukkan sawi. 3.prune dan kurma.(dengan nasihat doktor) Bahan-bahan ( 1 Orang ) * 1/2 cawan daging lembu (direbus hingga empuk dan dipotong nipis) ..8 bulan ke atas.Masukkan kentang.. 4... Masukkan kismis.2 thn Fri 11 Jul 2008 . Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .bawang goreng untuk dikisar bersama.Masak hingga empuk dan pekat. 2..2 thn Fri 11 Jul 2008 ..Sesuai untuk yang ada masalah perkumuhan. 3. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .. Untuk hidangan org dewasa.Masak selama 5 minit lagi. barli dan oatmeal.Masak hingga kembang dan pekat...Kisar hingga halus untuk diberikan kepada bayi ada.bunga kobis.2 thn Fri 11 Jul 2008 .

dlm mangkuk lain. simpan dalam peti ais. Angkat dan kisarkan utk disajikan kepada bayi anda (bayi 8 bln ke atas) 5. panaskan susu (jgn sampai didih). very yummy. 3. 4.Masak hingga daun sup dan dan bawang layu. Masukkan makaroni dalam air dan masak hingga lembut. Rebus spagetti hingga betul-betul lembut..Masukkan kentang dan lobak merah.Kemudian masukkan daun sup dan daun bawang.Jangan buang air rebusan.19:37 baby's dessert dpt dr web Heinz.Gunakan ia utk mengisar isi rebusan tadi sebelum diberikan kepada bayi anda.Rebuakan lagi hingga kentang dan lobak merah empuk. Rebus isi ayam hingga masak.Biarkan atas api yang kecil. 3. Angkat dan toskan air rebusan. masukkan tepung tu.. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .n hidangkan a a dessert . 2. 2.19:36 Bahan-bahan ( 1 Orang ) * 10 batang spaggeti (dipatah-patahkan) * 1 biji kentang (potong dadu) * 1/4 batang lobak merah (potong dadu) * Sedikit isi ayam (hiris nipis) * Sedikit daun sup dan daun bawang (hiris kasar) * Air Cara-cara 1. Potong sayuran kecil-kecil dan masukkan ke dalam makaroni tadi. 4.2 thn Fri 11 Jul 2008 . sesuai utk bb 4+ months old..bancuh tepung dgn sedikit air.Tidak perlu dikisar.2 thn Fri 11 Jul 2008 . Untuk Orang dewasa atau kanak-kanak bolehlah ditambahkan garam dan kuib daging.Masukkan daging. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan . Masukkan spagetti.kacau sampai pekat 2. NOTE : Untuk sajian kanak-kanak atau orang dewasa tambahkan garam secukup rasa dan kuib ayam.Tidak perlu dikisar utk hidangan dewasa.Tambahkan air jika perlu.Tos dan ketepikan..my bb suke sgt =) Bahan-bahan ( 2 servings ) * 100ml susu formula/breastmilk * 2 tsp tepung custard Cara-cara 1.Biarkan seketika di atas api.Rebuskan lagi utk seketika.* 1 biji kentang * 1/4 cawan kacang peas tanpa kulit * Sedikit lobak merah * Sedikit celery * 1/4 cawan makaroni * air Cara-cara 1.

sesuai utk bb 7+ months old Bahan-bahan ( 2 servings ) * 125 ml air masak * 2-3 biji pitted prune * 1 tsp gelatin Cara-cara 1.msukkan dlm jus prune td. sup ayam ayam direnehkan dengan kentang dan carrot. saperti ...taburkan daun bawang dan bawang goreng.. kueh2 jenis kukus yg kurang manis saperti kueh lapis/talam..2 thn Fri 11 Jul 2008 ...Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .. bila gelatin dah larut... alter sket.masukkan bawang goreng... mee hailam [jgn masuk cili lansung] tumiskan mee. tahu lembut/udang [ dibuangkan kulit]/ayam/daging sikit. mcampurkan susu segar dan telur + garam. TQ mee/pasta sup rebuskan mee atau pasta sehingga lembut dan buat sup ayam bila nak suapkan makan barulah dicampurkan so taklah mee tu kembang. pastu diced carrot/celery/kentang yg dah dikukus/rebus lembut. masakkan dalam kulai/non-stik pan dan hancurkan. kuatiaw dengan sayuran hijau [potong kecil] dan kicap.2 thn Fri 11 Jul 2008 ... yogurt campurkan yogurt ngan buah2 lembut yg di potong dadu kecil gorengkan ikan/hati ayam .puding roti /apa-apa pun. brokoli. scrabble egg. selain daripada itu anak2 ini perlu juga diberi pendedahan makanan lain.. pelbagaikan warna dalam sup tu..19:37 juga dpt dr web Heinz.n simpan dlm petiais Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan . sup sayur tumiskan sayuran saperti carrot. larutkan gelatin dgn sedikit air panas 2... blend kan prune dgn air masak 3.19:41 copy dari kak hanieliza..kacaukan......pakai pitted prune.

* Bakar 20-30 minit pada suhu 350�F (175�C). gunakan ikan bilis yg di blender..... sedikit beras ikan merah/tenggiri/bawal/ sedikit halia seulas bwg putih kentang/carrot/brokkolo/kubis bunga sedikit daun sup/ daun bawang cara. * Bolehdibekukan.. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan . makan ngan plain bubur nasi .. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan ... tabur sedikit masa nak suap baby... saya tak gunakan garam atau sebarang serbuk perasa kerana buah pinggang baby tak dapat nak proses garam. sure mak dia pun terlioq sama.2 thn Epal dan Kobis . sedap.19:48 hi nak kongsi makanan baby. melegakan... Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan ...19:49 Biskut 'Teether' Baby Sesuai untuk baby yang sedang tumbuh gigi.goreng bawang besar dengan hati ayam. bukan kata anak...2 thn Fri 11 Jul 2008 .2 thn Fri 11 Jul 2008 . utk perasa... Bahan-bahan * 1 cawan jus * 1 cawan tepung * 1 cawan bijirin segera bayi Cara membuatnya * Campurkan semua bahan * Gelekkan dan potong mengikut bentuk yang sesuai. panaskan minyak tumis bwg putih dah halia hingga naik bau masukkan isi ikan masukkan beras yg sudah di cuci bersih masukkan kentang / brokolli/carrot (ikut suka) masak sampai beras masak taburkan sedikit daun bwg/sup.

* Kisar halus setelah sejuk. tutup periuk dan masak lagi selama 10 minit. * Kecilkan api.com . Didihkan sebentar.Bahan-bahan * 1 biji epal Golden Delicious. parents. Sumber: Apple and Cabbage Baby Food. kupas dan parut * 1 cawan kobis ungu. parut halus * 1/4 cawan air * 2 sudu besar kismis keemasan Cara-caranya * Didihkan air. * Masukkan semua bahan lain.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful