Kentang, Brokoli, Keju Berkrim Sesuai untuk bayi umur 10 bulan ke atas...

Bahan-bahan • • • • Kentang saiz kecil 1 biji Keju cedar 1 keping Brokoli 2 'pokok' kecil 2-3 sudu air suam, susu ibu atau bancuhan susu yang bayi minum.

Cara membuatnya • • • • Rebus kentang dengan kulitnya yang sudah dibersihkan sehingga empuk. Rebus brokoli sehingga masak. Siat kulit kentang, potong untuk mudah dimasukkan ke dalam pengisar. Masukkan semua bahan dalam pengisar dan kisar sehingga halus berkrim.

Bubur Oat, Ikan dan Saderi Bubur ini sesuai untuk bayi 7 bulan ke atas. Bahan-bahan • • • • 3 sudu rolled oat/oat untuk dimasak (oat biru jika quaker oat) 10 ekor ikan segar tanpa tulang atau ikan bilis 1 helai daun sedari secawan air

Cara membuatnya • • • • • Jika gunakan ikan bilis, ikan bilis direndam 5 minit untuk membuang garamnya. Masak oat, ikan/ikan bilis dan air dengan api kecil selama 5 minit. Setelah masak, masukkan daun saderi yang dicincang halus. Jerang sebentar sehingga daun saderi masak. Hancurkan ikan/ikan bilis dan masukkan ke dalam bubur. Hidangkan.

Kentang, Lobak dan Pis Bersusu Resipi untuk bayi 6 bulan ke atas... Bahan-bahannya 1/4 biji kentang saiz sederhana dadu 1 sudu lobak merah dadu 1 sudu kacang pis beku 1/2 cawan air 3 sudu susu ibu/formula dibancuh Masukkan air, lobak merah dan kentang dalam periuk. Masak api kecil sehingga empuk. Setelah empuk, masukkan kacang pis. Masak 5 minit. Masukkan susu, kacau. Hidangkan. Lenyek untuk bayi 8-11 bulan atau kisar halus untuk bayi 6-8 bulan.

Bubur Tauhu. dan tutup semula tudung periuk... masukkan bahan yang nak dikukus dalam mangkuk tahan panas.. buat la untuk baby Amal. Lepas tu.. . ops. • • • 3 sudu nasi yang telah dimasak 1/4 cawan air suam 2 biji kurma dibuang bijinya Caranya. yang baby mahu. bila kita masak nasi. Masukkan daun sup dan masak selama 2 minit lagi... biarkan dulu beberapa minit. Brokoli.. pastikan tanpa tulang 1 ulas bawang putih 1 sudu lobak merah yang telah didadu 1 tangkai daun sup yang telah dicincang halus.. lepas padam api. • • • • • • 3 sudu nasi yang baru dimasak Sekeping ikan merah .. alang-alang.. masakan ni sesuai untuk baby umur 8 bulan ke atas... sebelum nasi kering.. Lobak Merah dan Ayam Sebenarnya bahan ni nak masak untuk orang dewasa. * Lenyek atau kisar sehingga mendapat tekstur yang anda mahu.. 1 cawan air Masuk semua bahan (kecuali daun sup) ke dalam periuk... Bubur Nasi dan Kurma Sesuai untuk bayi 8 bulan ke atas. *Saya kukus senang aje. Gunakan api besar untuk didihkan masakan dan kecil api dan biar sehingga lobak merah lembut dan ikan masak.. • • • Masukkan semua bahan dalam pengisar Kisar halus Hidangkan Bubur Nasi. lepas tu angkat je la.. saya letakkan mangkuk tadi atas nasi.anggaran 50 gram. Ikan Merah dan Lobak Bubur ini sesuai untuk bayi 8 bulan ke atas.. Bahan-bahan (2 hidangan atau lebih) • • • • • 1 sudu nasi 1/4 keping tauhu 1/4 keping dada ayam ...potong dadu 3 hiris lobak merah 3 kuntum kecil brokoli Cara-caranya • • Kukus semua bahan. Kisar halus atau terus hidangkan..

Basuh beras dan masukkan air. Daun sup dan daun bawang. tutup periuk. Hidangkan. toskan air.masukan air jika terlalu pekat. 4.Sup Kobis Bunga dan Kentang Bayi 8 bulan ke atas. garam. Masak beras di atas api yang kecil.19:33 copy dari internet (tak ingat dari mane. Masak lagi selama 20 minit. * 1 biji kentang sederhana besar dipotong kecil * 1 pokok sawi dipotong kecil * 1/2 batang lobak merah dipotong kecil * Sedikit kiub ayam tanpa msg * Sedikit garam * Sedikit bawang goreng yang digoreng dgn sedikit minyak zaitun * Sedikit santan * Sedikit isi ayam yang dicincang * Sedikit daging yang dicincang * 500 ml air * Sedikit daun sup dan daun bawang Cara-cara 1. ketepikan Tumis bawang dengan sedikit minyak Masukkan tomato Masak selama 10 minit Masukkan brokoli Tutup api Masukkan nasi.2 thn Fri 11 Jul 2008 . kecilkan api. 1/4 cawan kobis bunga . Kisar halus.potong kecil 1 biji kentang saiz sederhana . 2. Masukkan santan dan kacau. ayam dan daging 3. sbb cari2. Brokoli Bakar Brokoli dibasuh dan dipotong kecil Panaskan oven 190 C Kupas dan cincang bawang Rebus brokoli. brokoli dan tomato dalam bekas pembakar Pukul telur.tumbuk halus 2. Setelah mendidih. Biarkan di atas api sehingga biji beras pecah. susu dan separuh daripada keju yang telah diparut untuk dijadikan sos Tuangkan sos tadi ke atas campuran nasi dalam bekas pembakar tadi Taburkan baki keju cheddar tadi ke atas campuran nasi Bakar 40 minit atau sehingga perang Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan . Masak api besar.Biarkan sejuk sebelum dikisar.Biarkan seketika. then simpan dlm word) Bahan-bahan ( 1 Orang ) * 2 sudu besar beras.5 cawan air Masukkan semua bahan dalam periuk. kiub ayam. lobak merah. Bila mendidih masukkan kentang..Masukkan . 5 minit sehingga lembut.Masukkan sawi. Bila sudah pekat boleh lah dipadamkan api. 5.Biarkan seketika sehingga daun daun tadi layu.di dadu 5 ekor ikan bilis .

3..Sesuai untuk yang ada masalah perkumuhan...8 bulan ke atas.bawang goreng untuk dikisar bersama... Masak beras dengan air rebusan barli hingga kembang.19:34 utk 8 bln ke atas. 2.. Masukkan kismis.. Masak bahan tumbuk dengan air hingga kembang.atas nasihat doktor. atau kanak-kanak bolehlah dimasukkan sedikit garam dan kiub ayam.Sedia utk hidangan.19:35 Resepi pengenalan kepada daging utk bayi anda.Kisar hingga halus untuk diberikan kepada bayi ada. Kemudian masukkan sawi.ayam.. Bahan-bahan ( 1 orang ) * 2 sudu besar beras * 2 sudu besar barli * 2 sudu besar ground oatmeal * 1 biji kentang * Sedikit lobak merah * Sedikit sawi (bahagian daun sahaja) * Sedikit daun sup (bahagian daun sahaja) * Sedikit daun bawang * Sedikit isi ayam * Sedikit bunga kobis * Air Cara-cara 1.utk elakkan sembelit.(dengan nasihat doktor) Bahan-bahan ( 1 Orang ) * 1/2 cawan daging lembu (direbus hingga empuk dan dipotong nipis) .Masak selama 5 minit lagi..2 thn Fri 11 Jul 2008 .. barli dan oatmeal. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .prune dan kurma. 3.Khas utk bayi Bahan-bahan ( 1 Orang ) * Segenggam beras * 15 biji kismis kuning * 2 biji buah prune * 5 biji kurma lembut tanpa kulit * Sepotong betik masak ranum yang manis (buat kiub kecil supaya mudah dilecek) * Air rebusan barli Cara-cara 1. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan . Lecekkan potongan betik di dalam bubur yang telah masak.. daun sup dan daun bawang..2 thn Fri 11 Jul 2008 .. Untuk hidangan org dewasa. Tumbuk kasar beras.bunga kobis.2 thn Fri 11 Jul 2008 . 2. 4.Masak hingga kembang dan pekat..19:33 Resipi utk anak anda.lobak merah.Boleh lah diangkat dan dikisarkan untuk dihidangkan kepada bayi anda. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .Masak hingga empuk dan pekat..Masukkan kentang.

Tos dan ketepikan.Biarkan seketika di atas api.. Rebus spagetti hingga betul-betul lembut.Tidak perlu dikisar. panaskan susu (jgn sampai didih). 2. 4. masukkan tepung tu.Biarkan atas api yang kecil.Masukkan kentang dan lobak merah. Untuk Orang dewasa atau kanak-kanak bolehlah ditambahkan garam dan kuib daging. NOTE : Untuk sajian kanak-kanak atau orang dewasa tambahkan garam secukup rasa dan kuib ayam. dlm mangkuk lain. Masukkan spagetti. 4.2 thn Fri 11 Jul 2008 . Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan . Potong sayuran kecil-kecil dan masukkan ke dalam makaroni tadi. simpan dalam peti ais. Angkat dan kisarkan utk disajikan kepada bayi anda (bayi 8 bln ke atas) 5. 2.kacau sampai pekat 2..n hidangkan a a dessert .Jangan buang air rebusan. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .* 1 biji kentang * 1/4 cawan kacang peas tanpa kulit * Sedikit lobak merah * Sedikit celery * 1/4 cawan makaroni * air Cara-cara 1.2 thn Fri 11 Jul 2008 ...Masukkan daging. Rebus isi ayam hingga masak.Masak hingga daun sup dan dan bawang layu.bancuh tepung dgn sedikit air. Angkat dan toskan air rebusan. Masukkan makaroni dalam air dan masak hingga lembut. very yummy. sesuai utk bb 4+ months old.19:36 Bahan-bahan ( 1 Orang ) * 10 batang spaggeti (dipatah-patahkan) * 1 biji kentang (potong dadu) * 1/4 batang lobak merah (potong dadu) * Sedikit isi ayam (hiris nipis) * Sedikit daun sup dan daun bawang (hiris kasar) * Air Cara-cara 1.Gunakan ia utk mengisar isi rebusan tadi sebelum diberikan kepada bayi anda.Tidak perlu dikisar utk hidangan dewasa.Tambahkan air jika perlu.Kemudian masukkan daun sup dan daun bawang.Rebuskan lagi utk seketika. 3.19:37 baby's dessert dpt dr web Heinz.my bb suke sgt =) Bahan-bahan ( 2 servings ) * 100ml susu formula/breastmilk * 2 tsp tepung custard Cara-cara 1.Rebuakan lagi hingga kentang dan lobak merah empuk. 3.

. scrabble egg... larutkan gelatin dgn sedikit air panas 2.. mcampurkan susu segar dan telur + garam..Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .. kuatiaw dengan sayuran hijau [potong kecil] dan kicap. tahu lembut/udang [ dibuangkan kulit]/ayam/daging sikit.. kueh2 jenis kukus yg kurang manis saperti kueh lapis/talam. sesuai utk bb 7+ months old Bahan-bahan ( 2 servings ) * 125 ml air masak * 2-3 biji pitted prune * 1 tsp gelatin Cara-cara 1..n simpan dlm petiais Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .masukkan bawang goreng. sup ayam ayam direnehkan dengan kentang dan carrot.. bila gelatin dah larut..19:41 copy dari kak hanieliza. sup sayur tumiskan sayuran saperti carrot. masakkan dalam kulai/non-stik pan dan hancurkan.taburkan daun bawang dan bawang goreng.kacaukan.. selain daripada itu anak2 ini perlu juga diberi pendedahan makanan lain. alter sket... mee hailam [jgn masuk cili lansung] tumiskan mee.. yogurt campurkan yogurt ngan buah2 lembut yg di potong dadu kecil gorengkan ikan/hati ayam ...2 thn Fri 11 Jul 2008 . blend kan prune dgn air masak 3.pakai pitted prune.19:37 juga dpt dr web Heinz..2 thn Fri 11 Jul 2008 ....msukkan dlm jus prune td. brokoli. pelbagaikan warna dalam sup tu. pastu diced carrot/celery/kentang yg dah dikukus/rebus lembut. saperti .puding roti /apa-apa pun.... TQ mee/pasta sup rebuskan mee atau pasta sehingga lembut dan buat sup ayam bila nak suapkan makan barulah dicampurkan so taklah mee tu kembang.

.. * Bakar 20-30 minit pada suhu 350�F (175�C). panaskan minyak tumis bwg putih dah halia hingga naik bau masukkan isi ikan masukkan beras yg sudah di cuci bersih masukkan kentang / brokolli/carrot (ikut suka) masak sampai beras masak taburkan sedikit daun bwg/sup....... bukan kata anak. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan . sedap.2 thn Fri 11 Jul 2008 .. gunakan ikan bilis yg di blender.19:49 Biskut 'Teether' Baby Sesuai untuk baby yang sedang tumbuh gigi. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan . Bahan-bahan * 1 cawan jus * 1 cawan tepung * 1 cawan bijirin segera bayi Cara membuatnya * Campurkan semua bahan * Gelekkan dan potong mengikut bentuk yang sesuai..19:48 hi nak kongsi makanan baby.... tabur sedikit masa nak suap baby...goreng bawang besar dengan hati ayam.2 thn Fri 11 Jul 2008 .. sure mak dia pun terlioq sama.2 thn Epal dan Kobis . saya tak gunakan garam atau sebarang serbuk perasa kerana buah pinggang baby tak dapat nak proses garam. utk perasa.. melegakan. sedikit beras ikan merah/tenggiri/bawal/ sedikit halia seulas bwg putih kentang/carrot/brokkolo/kubis bunga sedikit daun sup/ daun bawang cara.. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan . makan ngan plain bubur nasi . * Bolehdibekukan.

tutup periuk dan masak lagi selama 10 minit. parut halus * 1/4 cawan air * 2 sudu besar kismis keemasan Cara-caranya * Didihkan air. parents.com . Sumber: Apple and Cabbage Baby Food. Didihkan sebentar.Bahan-bahan * 1 biji epal Golden Delicious. * Kecilkan api. * Kisar halus setelah sejuk. * Masukkan semua bahan lain. kupas dan parut * 1 cawan kobis ungu.