Kentang, Brokoli, Keju Berkrim Sesuai untuk bayi umur 10 bulan ke atas...

Bahan-bahan • • • • Kentang saiz kecil 1 biji Keju cedar 1 keping Brokoli 2 'pokok' kecil 2-3 sudu air suam, susu ibu atau bancuhan susu yang bayi minum.

Cara membuatnya • • • • Rebus kentang dengan kulitnya yang sudah dibersihkan sehingga empuk. Rebus brokoli sehingga masak. Siat kulit kentang, potong untuk mudah dimasukkan ke dalam pengisar. Masukkan semua bahan dalam pengisar dan kisar sehingga halus berkrim.

Bubur Oat, Ikan dan Saderi Bubur ini sesuai untuk bayi 7 bulan ke atas. Bahan-bahan • • • • 3 sudu rolled oat/oat untuk dimasak (oat biru jika quaker oat) 10 ekor ikan segar tanpa tulang atau ikan bilis 1 helai daun sedari secawan air

Cara membuatnya • • • • • Jika gunakan ikan bilis, ikan bilis direndam 5 minit untuk membuang garamnya. Masak oat, ikan/ikan bilis dan air dengan api kecil selama 5 minit. Setelah masak, masukkan daun saderi yang dicincang halus. Jerang sebentar sehingga daun saderi masak. Hancurkan ikan/ikan bilis dan masukkan ke dalam bubur. Hidangkan.

Kentang, Lobak dan Pis Bersusu Resipi untuk bayi 6 bulan ke atas... Bahan-bahannya 1/4 biji kentang saiz sederhana dadu 1 sudu lobak merah dadu 1 sudu kacang pis beku 1/2 cawan air 3 sudu susu ibu/formula dibancuh Masukkan air, lobak merah dan kentang dalam periuk. Masak api kecil sehingga empuk. Setelah empuk, masukkan kacang pis. Masak 5 minit. Masukkan susu, kacau. Hidangkan. Lenyek untuk bayi 8-11 bulan atau kisar halus untuk bayi 6-8 bulan.

lepas padam api.potong dadu 3 hiris lobak merah 3 kuntum kecil brokoli Cara-caranya • • Kukus semua bahan. • • • • • • 3 sudu nasi yang baru dimasak Sekeping ikan merah ...Bubur Tauhu. masakan ni sesuai untuk baby umur 8 bulan ke atas. saya letakkan mangkuk tadi atas nasi.. Brokoli. lepas tu angkat je la. biarkan dulu beberapa minit... *Saya kukus senang aje. Masukkan daun sup dan masak selama 2 minit lagi..... bila kita masak nasi.. Lobak Merah dan Ayam Sebenarnya bahan ni nak masak untuk orang dewasa. 1 cawan air Masuk semua bahan (kecuali daun sup) ke dalam periuk. yang baby mahu. Bahan-bahan (2 hidangan atau lebih) • • • • • 1 sudu nasi 1/4 keping tauhu 1/4 keping dada ayam . Gunakan api besar untuk didihkan masakan dan kecil api dan biar sehingga lobak merah lembut dan ikan masak. Kisar halus atau terus hidangkan. * Lenyek atau kisar sehingga mendapat tekstur yang anda mahu.. masukkan bahan yang nak dikukus dalam mangkuk tahan panas....anggaran 50 gram. Lepas tu. • • • Masukkan semua bahan dalam pengisar Kisar halus Hidangkan Bubur Nasi.. .. ops..... sebelum nasi kering. dan tutup semula tudung periuk. pastikan tanpa tulang 1 ulas bawang putih 1 sudu lobak merah yang telah didadu 1 tangkai daun sup yang telah dicincang halus. Ikan Merah dan Lobak Bubur ini sesuai untuk bayi 8 bulan ke atas. Bubur Nasi dan Kurma Sesuai untuk bayi 8 bulan ke atas. buat la untuk baby Amal. alang-alang. • • • 3 sudu nasi yang telah dimasak 1/4 cawan air suam 2 biji kurma dibuang bijinya Caranya...

masukan air jika terlalu pekat. Daun sup dan daun bawang. * 1 biji kentang sederhana besar dipotong kecil * 1 pokok sawi dipotong kecil * 1/2 batang lobak merah dipotong kecil * Sedikit kiub ayam tanpa msg * Sedikit garam * Sedikit bawang goreng yang digoreng dgn sedikit minyak zaitun * Sedikit santan * Sedikit isi ayam yang dicincang * Sedikit daging yang dicincang * 500 ml air * Sedikit daun sup dan daun bawang Cara-cara 1. toskan air. kecilkan api. lobak merah.tumbuk halus 2. Biarkan di atas api sehingga biji beras pecah. kiub ayam.. Bila sudah pekat boleh lah dipadamkan api. 1/4 cawan kobis bunga .Biarkan sejuk sebelum dikisar. tutup periuk. Brokoli Bakar Brokoli dibasuh dan dipotong kecil Panaskan oven 190 C Kupas dan cincang bawang Rebus brokoli.Sup Kobis Bunga dan Kentang Bayi 8 bulan ke atas. Masak api besar.potong kecil 1 biji kentang saiz sederhana .19:33 copy dari internet (tak ingat dari mane. garam. Hidangkan. Setelah mendidih.Masukkan sawi.Biarkan seketika.5 cawan air Masukkan semua bahan dalam periuk. Bila mendidih masukkan kentang. then simpan dlm word) Bahan-bahan ( 1 Orang ) * 2 sudu besar beras.Biarkan seketika sehingga daun daun tadi layu. Masak lagi selama 20 minit. susu dan separuh daripada keju yang telah diparut untuk dijadikan sos Tuangkan sos tadi ke atas campuran nasi dalam bekas pembakar tadi Taburkan baki keju cheddar tadi ke atas campuran nasi Bakar 40 minit atau sehingga perang Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .Masukkan . Basuh beras dan masukkan air. 2. sbb cari2.2 thn Fri 11 Jul 2008 . 4.di dadu 5 ekor ikan bilis . 5 minit sehingga lembut. Masukkan santan dan kacau. ayam dan daging 3. 5. Masak beras di atas api yang kecil. ketepikan Tumis bawang dengan sedikit minyak Masukkan tomato Masak selama 10 minit Masukkan brokoli Tutup api Masukkan nasi. brokoli dan tomato dalam bekas pembakar Pukul telur. Kisar halus.

2 thn Fri 11 Jul 2008 . Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan . 3.2 thn Fri 11 Jul 2008 .Kisar hingga halus untuk diberikan kepada bayi ada. Masukkan kismis.bawang goreng untuk dikisar bersama. Masak beras dengan air rebusan barli hingga kembang.19:33 Resipi utk anak anda.. barli dan oatmeal.. 2.Boleh lah diangkat dan dikisarkan untuk dihidangkan kepada bayi anda....prune dan kurma. Masak bahan tumbuk dengan air hingga kembang.8 bulan ke atas. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan . 2. Bahan-bahan ( 1 orang ) * 2 sudu besar beras * 2 sudu besar barli * 2 sudu besar ground oatmeal * 1 biji kentang * Sedikit lobak merah * Sedikit sawi (bahagian daun sahaja) * Sedikit daun sup (bahagian daun sahaja) * Sedikit daun bawang * Sedikit isi ayam * Sedikit bunga kobis * Air Cara-cara 1. daun sup dan daun bawang.Masak hingga kembang dan pekat.Masak hingga empuk dan pekat. Untuk hidangan org dewasa. 3.bunga kobis...19:34 utk 8 bln ke atas.atas nasihat doktor. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan ...Sesuai untuk yang ada masalah perkumuhan.. atau kanak-kanak bolehlah dimasukkan sedikit garam dan kiub ayam.Masak selama 5 minit lagi..lobak merah.utk elakkan sembelit.(dengan nasihat doktor) Bahan-bahan ( 1 Orang ) * 1/2 cawan daging lembu (direbus hingga empuk dan dipotong nipis) .19:35 Resepi pengenalan kepada daging utk bayi anda.Masukkan kentang.2 thn Fri 11 Jul 2008 .. Tumbuk kasar beras.Sedia utk hidangan.. Kemudian masukkan sawi. 4.Khas utk bayi Bahan-bahan ( 1 Orang ) * Segenggam beras * 15 biji kismis kuning * 2 biji buah prune * 5 biji kurma lembut tanpa kulit * Sepotong betik masak ranum yang manis (buat kiub kecil supaya mudah dilecek) * Air rebusan barli Cara-cara 1. Lecekkan potongan betik di dalam bubur yang telah masak...ayam.

Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .Kemudian masukkan daun sup dan daun bawang.Tidak perlu dikisar.19:37 baby's dessert dpt dr web Heinz.. 3.Rebuakan lagi hingga kentang dan lobak merah empuk. Masukkan makaroni dalam air dan masak hingga lembut.Biarkan atas api yang kecil.Biarkan seketika di atas api. 4..n hidangkan a a dessert . Rebus isi ayam hingga masak. 4. 3.* 1 biji kentang * 1/4 cawan kacang peas tanpa kulit * Sedikit lobak merah * Sedikit celery * 1/4 cawan makaroni * air Cara-cara 1. Rebus spagetti hingga betul-betul lembut. NOTE : Untuk sajian kanak-kanak atau orang dewasa tambahkan garam secukup rasa dan kuib ayam.19:36 Bahan-bahan ( 1 Orang ) * 10 batang spaggeti (dipatah-patahkan) * 1 biji kentang (potong dadu) * 1/4 batang lobak merah (potong dadu) * Sedikit isi ayam (hiris nipis) * Sedikit daun sup dan daun bawang (hiris kasar) * Air Cara-cara 1. Angkat dan kisarkan utk disajikan kepada bayi anda (bayi 8 bln ke atas) 5.Masukkan daging. Untuk Orang dewasa atau kanak-kanak bolehlah ditambahkan garam dan kuib daging. masukkan tepung tu. panaskan susu (jgn sampai didih).kacau sampai pekat 2..Tos dan ketepikan.Tambahkan air jika perlu. simpan dalam peti ais. Masukkan spagetti. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan . Angkat dan toskan air rebusan.2 thn Fri 11 Jul 2008 ..Gunakan ia utk mengisar isi rebusan tadi sebelum diberikan kepada bayi anda.Masak hingga daun sup dan dan bawang layu. 2. Potong sayuran kecil-kecil dan masukkan ke dalam makaroni tadi.2 thn Fri 11 Jul 2008 .Jangan buang air rebusan.Masukkan kentang dan lobak merah. 2. dlm mangkuk lain.bancuh tepung dgn sedikit air. very yummy.Rebuskan lagi utk seketika.Tidak perlu dikisar utk hidangan dewasa.my bb suke sgt =) Bahan-bahan ( 2 servings ) * 100ml susu formula/breastmilk * 2 tsp tepung custard Cara-cara 1. sesuai utk bb 4+ months old.

larutkan gelatin dgn sedikit air panas 2..msukkan dlm jus prune td... bila gelatin dah larut.n simpan dlm petiais Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan . alter sket. pelbagaikan warna dalam sup tu. blend kan prune dgn air masak 3..2 thn Fri 11 Jul 2008 . TQ mee/pasta sup rebuskan mee atau pasta sehingga lembut dan buat sup ayam bila nak suapkan makan barulah dicampurkan so taklah mee tu kembang....Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .. selain daripada itu anak2 ini perlu juga diberi pendedahan makanan lain. yogurt campurkan yogurt ngan buah2 lembut yg di potong dadu kecil gorengkan ikan/hati ayam . sup ayam ayam direnehkan dengan kentang dan carrot. tahu lembut/udang [ dibuangkan kulit]/ayam/daging sikit. mee hailam [jgn masuk cili lansung] tumiskan mee.. pastu diced carrot/celery/kentang yg dah dikukus/rebus lembut.. kuatiaw dengan sayuran hijau [potong kecil] dan kicap.puding roti /apa-apa pun.. sesuai utk bb 7+ months old Bahan-bahan ( 2 servings ) * 125 ml air masak * 2-3 biji pitted prune * 1 tsp gelatin Cara-cara 1.....taburkan daun bawang dan bawang goreng.19:41 copy dari kak hanieliza. mcampurkan susu segar dan telur + garam.kacaukan. scrabble egg.. brokoli.. kueh2 jenis kukus yg kurang manis saperti kueh lapis/talam.. sup sayur tumiskan sayuran saperti carrot.pakai pitted prune...19:37 juga dpt dr web Heinz.masukkan bawang goreng.. saperti .2 thn Fri 11 Jul 2008 ... masakkan dalam kulai/non-stik pan dan hancurkan.

. utk perasa.goreng bawang besar dengan hati ayam.2 thn Fri 11 Jul 2008 ... makan ngan plain bubur nasi . sedikit beras ikan merah/tenggiri/bawal/ sedikit halia seulas bwg putih kentang/carrot/brokkolo/kubis bunga sedikit daun sup/ daun bawang cara. sedap. Bahan-bahan * 1 cawan jus * 1 cawan tepung * 1 cawan bijirin segera bayi Cara membuatnya * Campurkan semua bahan * Gelekkan dan potong mengikut bentuk yang sesuai. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan ..19:49 Biskut 'Teether' Baby Sesuai untuk baby yang sedang tumbuh gigi. * Bakar 20-30 minit pada suhu 350�F (175�C). bukan kata anak.. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .... gunakan ikan bilis yg di blender.. melegakan...2 thn Epal dan Kobis . panaskan minyak tumis bwg putih dah halia hingga naik bau masukkan isi ikan masukkan beras yg sudah di cuci bersih masukkan kentang / brokolli/carrot (ikut suka) masak sampai beras masak taburkan sedikit daun bwg/sup....19:48 hi nak kongsi makanan baby. * Bolehdibekukan. saya tak gunakan garam atau sebarang serbuk perasa kerana buah pinggang baby tak dapat nak proses garam. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan ..2 thn Fri 11 Jul 2008 . tabur sedikit masa nak suap baby. sure mak dia pun terlioq sama....

Didihkan sebentar. * Kecilkan api.Bahan-bahan * 1 biji epal Golden Delicious. kupas dan parut * 1 cawan kobis ungu. tutup periuk dan masak lagi selama 10 minit. Sumber: Apple and Cabbage Baby Food.com . * Masukkan semua bahan lain. parents. * Kisar halus setelah sejuk. parut halus * 1/4 cawan air * 2 sudu besar kismis keemasan Cara-caranya * Didihkan air.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful