Kentang, Brokoli, Keju Berkrim Sesuai untuk bayi umur 10 bulan ke atas...

Bahan-bahan • • • • Kentang saiz kecil 1 biji Keju cedar 1 keping Brokoli 2 'pokok' kecil 2-3 sudu air suam, susu ibu atau bancuhan susu yang bayi minum.

Cara membuatnya • • • • Rebus kentang dengan kulitnya yang sudah dibersihkan sehingga empuk. Rebus brokoli sehingga masak. Siat kulit kentang, potong untuk mudah dimasukkan ke dalam pengisar. Masukkan semua bahan dalam pengisar dan kisar sehingga halus berkrim.

Bubur Oat, Ikan dan Saderi Bubur ini sesuai untuk bayi 7 bulan ke atas. Bahan-bahan • • • • 3 sudu rolled oat/oat untuk dimasak (oat biru jika quaker oat) 10 ekor ikan segar tanpa tulang atau ikan bilis 1 helai daun sedari secawan air

Cara membuatnya • • • • • Jika gunakan ikan bilis, ikan bilis direndam 5 minit untuk membuang garamnya. Masak oat, ikan/ikan bilis dan air dengan api kecil selama 5 minit. Setelah masak, masukkan daun saderi yang dicincang halus. Jerang sebentar sehingga daun saderi masak. Hancurkan ikan/ikan bilis dan masukkan ke dalam bubur. Hidangkan.

Kentang, Lobak dan Pis Bersusu Resipi untuk bayi 6 bulan ke atas... Bahan-bahannya 1/4 biji kentang saiz sederhana dadu 1 sudu lobak merah dadu 1 sudu kacang pis beku 1/2 cawan air 3 sudu susu ibu/formula dibancuh Masukkan air, lobak merah dan kentang dalam periuk. Masak api kecil sehingga empuk. Setelah empuk, masukkan kacang pis. Masak 5 minit. Masukkan susu, kacau. Hidangkan. Lenyek untuk bayi 8-11 bulan atau kisar halus untuk bayi 6-8 bulan.

.... . Gunakan api besar untuk didihkan masakan dan kecil api dan biar sehingga lobak merah lembut dan ikan masak. • • • • • • 3 sudu nasi yang baru dimasak Sekeping ikan merah . Ikan Merah dan Lobak Bubur ini sesuai untuk bayi 8 bulan ke atas. *Saya kukus senang aje.. Brokoli. lepas padam api.. biarkan dulu beberapa minit. • • • Masukkan semua bahan dalam pengisar Kisar halus Hidangkan Bubur Nasi. * Lenyek atau kisar sehingga mendapat tekstur yang anda mahu.. lepas tu angkat je la.. Kisar halus atau terus hidangkan.. ops... • • • 3 sudu nasi yang telah dimasak 1/4 cawan air suam 2 biji kurma dibuang bijinya Caranya.... saya letakkan mangkuk tadi atas nasi. buat la untuk baby Amal. Bubur Nasi dan Kurma Sesuai untuk bayi 8 bulan ke atas... dan tutup semula tudung periuk. pastikan tanpa tulang 1 ulas bawang putih 1 sudu lobak merah yang telah didadu 1 tangkai daun sup yang telah dicincang halus...anggaran 50 gram. masukkan bahan yang nak dikukus dalam mangkuk tahan panas. yang baby mahu. Lepas tu. sebelum nasi kering... masakan ni sesuai untuk baby umur 8 bulan ke atas. bila kita masak nasi. Bahan-bahan (2 hidangan atau lebih) • • • • • 1 sudu nasi 1/4 keping tauhu 1/4 keping dada ayam .. alang-alang. Masukkan daun sup dan masak selama 2 minit lagi.potong dadu 3 hiris lobak merah 3 kuntum kecil brokoli Cara-caranya • • Kukus semua bahan. Lobak Merah dan Ayam Sebenarnya bahan ni nak masak untuk orang dewasa..Bubur Tauhu. 1 cawan air Masuk semua bahan (kecuali daun sup) ke dalam periuk.

5 cawan air Masukkan semua bahan dalam periuk. Bila mendidih masukkan kentang. then simpan dlm word) Bahan-bahan ( 1 Orang ) * 2 sudu besar beras. susu dan separuh daripada keju yang telah diparut untuk dijadikan sos Tuangkan sos tadi ke atas campuran nasi dalam bekas pembakar tadi Taburkan baki keju cheddar tadi ke atas campuran nasi Bakar 40 minit atau sehingga perang Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan . lobak merah.Masukkan .Biarkan seketika. 2.Sup Kobis Bunga dan Kentang Bayi 8 bulan ke atas. Kisar halus. kiub ayam.2 thn Fri 11 Jul 2008 . Masukkan santan dan kacau.potong kecil 1 biji kentang saiz sederhana . 5. Brokoli Bakar Brokoli dibasuh dan dipotong kecil Panaskan oven 190 C Kupas dan cincang bawang Rebus brokoli. toskan air. ayam dan daging 3. 4. brokoli dan tomato dalam bekas pembakar Pukul telur. garam. Masak api besar. tutup periuk. Masak beras di atas api yang kecil. Hidangkan. kecilkan api. sbb cari2.19:33 copy dari internet (tak ingat dari mane. Daun sup dan daun bawang. 1/4 cawan kobis bunga . Bila sudah pekat boleh lah dipadamkan api. Basuh beras dan masukkan air.di dadu 5 ekor ikan bilis .Biarkan seketika sehingga daun daun tadi layu. ketepikan Tumis bawang dengan sedikit minyak Masukkan tomato Masak selama 10 minit Masukkan brokoli Tutup api Masukkan nasi. Setelah mendidih. 5 minit sehingga lembut.Biarkan sejuk sebelum dikisar. Masak lagi selama 20 minit.. * 1 biji kentang sederhana besar dipotong kecil * 1 pokok sawi dipotong kecil * 1/2 batang lobak merah dipotong kecil * Sedikit kiub ayam tanpa msg * Sedikit garam * Sedikit bawang goreng yang digoreng dgn sedikit minyak zaitun * Sedikit santan * Sedikit isi ayam yang dicincang * Sedikit daging yang dicincang * 500 ml air * Sedikit daun sup dan daun bawang Cara-cara 1.tumbuk halus 2.Masukkan sawi. Biarkan di atas api sehingga biji beras pecah.masukan air jika terlalu pekat.

Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .Khas utk bayi Bahan-bahan ( 1 Orang ) * Segenggam beras * 15 biji kismis kuning * 2 biji buah prune * 5 biji kurma lembut tanpa kulit * Sepotong betik masak ranum yang manis (buat kiub kecil supaya mudah dilecek) * Air rebusan barli Cara-cara 1. barli dan oatmeal..(dengan nasihat doktor) Bahan-bahan ( 1 Orang ) * 1/2 cawan daging lembu (direbus hingga empuk dan dipotong nipis) .. Lecekkan potongan betik di dalam bubur yang telah masak.utk elakkan sembelit. 3. atau kanak-kanak bolehlah dimasukkan sedikit garam dan kiub ayam..8 bulan ke atas... Bahan-bahan ( 1 orang ) * 2 sudu besar beras * 2 sudu besar barli * 2 sudu besar ground oatmeal * 1 biji kentang * Sedikit lobak merah * Sedikit sawi (bahagian daun sahaja) * Sedikit daun sup (bahagian daun sahaja) * Sedikit daun bawang * Sedikit isi ayam * Sedikit bunga kobis * Air Cara-cara 1.lobak merah. Masukkan kismis..Masak selama 5 minit lagi. Kemudian masukkan sawi. 2.. Masak bahan tumbuk dengan air hingga kembang.atas nasihat doktor..ayam.Sedia utk hidangan... Tumbuk kasar beras.2 thn Fri 11 Jul 2008 ..bawang goreng untuk dikisar bersama.. 3.2 thn Fri 11 Jul 2008 .Kisar hingga halus untuk diberikan kepada bayi ada.19:35 Resepi pengenalan kepada daging utk bayi anda. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .bunga kobis.. Untuk hidangan org dewasa.Boleh lah diangkat dan dikisarkan untuk dihidangkan kepada bayi anda. 4.19:34 utk 8 bln ke atas.2 thn Fri 11 Jul 2008 .Masak hingga kembang dan pekat. 2..Sesuai untuk yang ada masalah perkumuhan. Masak beras dengan air rebusan barli hingga kembang.Masak hingga empuk dan pekat. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan . daun sup dan daun bawang.19:33 Resipi utk anak anda.Masukkan kentang.prune dan kurma..

. 4. Potong sayuran kecil-kecil dan masukkan ke dalam makaroni tadi. 3. Masukkan spagetti. Angkat dan kisarkan utk disajikan kepada bayi anda (bayi 8 bln ke atas) 5. dlm mangkuk lain. simpan dalam peti ais. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .Rebuskan lagi utk seketika. 3.my bb suke sgt =) Bahan-bahan ( 2 servings ) * 100ml susu formula/breastmilk * 2 tsp tepung custard Cara-cara 1.2 thn Fri 11 Jul 2008 . sesuai utk bb 4+ months old.2 thn Fri 11 Jul 2008 . 4.n hidangkan a a dessert .Rebuakan lagi hingga kentang dan lobak merah empuk.. Untuk Orang dewasa atau kanak-kanak bolehlah ditambahkan garam dan kuib daging.Tidak perlu dikisar.Biarkan atas api yang kecil. Rebus spagetti hingga betul-betul lembut.19:37 baby's dessert dpt dr web Heinz.Tidak perlu dikisar utk hidangan dewasa.Gunakan ia utk mengisar isi rebusan tadi sebelum diberikan kepada bayi anda. Masukkan makaroni dalam air dan masak hingga lembut. Rebus isi ayam hingga masak.kacau sampai pekat 2.Tos dan ketepikan.. panaskan susu (jgn sampai didih). 2.Masak hingga daun sup dan dan bawang layu. very yummy. Angkat dan toskan air rebusan.Masukkan kentang dan lobak merah.Masukkan daging. 2.bancuh tepung dgn sedikit air.Tambahkan air jika perlu. NOTE : Untuk sajian kanak-kanak atau orang dewasa tambahkan garam secukup rasa dan kuib ayam.19:36 Bahan-bahan ( 1 Orang ) * 10 batang spaggeti (dipatah-patahkan) * 1 biji kentang (potong dadu) * 1/4 batang lobak merah (potong dadu) * Sedikit isi ayam (hiris nipis) * Sedikit daun sup dan daun bawang (hiris kasar) * Air Cara-cara 1.Biarkan seketika di atas api. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .* 1 biji kentang * 1/4 cawan kacang peas tanpa kulit * Sedikit lobak merah * Sedikit celery * 1/4 cawan makaroni * air Cara-cara 1..Kemudian masukkan daun sup dan daun bawang. masukkan tepung tu.Jangan buang air rebusan.

.taburkan daun bawang dan bawang goreng... blend kan prune dgn air masak 3...msukkan dlm jus prune td. sup ayam ayam direnehkan dengan kentang dan carrot. sesuai utk bb 7+ months old Bahan-bahan ( 2 servings ) * 125 ml air masak * 2-3 biji pitted prune * 1 tsp gelatin Cara-cara 1. masakkan dalam kulai/non-stik pan dan hancurkan. pelbagaikan warna dalam sup tu. mee hailam [jgn masuk cili lansung] tumiskan mee.kacaukan...pakai pitted prune...19:41 copy dari kak hanieliza. mcampurkan susu segar dan telur + garam..2 thn Fri 11 Jul 2008 .2 thn Fri 11 Jul 2008 . saperti .n simpan dlm petiais Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .. bila gelatin dah larut...19:37 juga dpt dr web Heinz.. larutkan gelatin dgn sedikit air panas 2. yogurt campurkan yogurt ngan buah2 lembut yg di potong dadu kecil gorengkan ikan/hati ayam . kueh2 jenis kukus yg kurang manis saperti kueh lapis/talam.. kuatiaw dengan sayuran hijau [potong kecil] dan kicap.. pastu diced carrot/celery/kentang yg dah dikukus/rebus lembut. brokoli.. TQ mee/pasta sup rebuskan mee atau pasta sehingga lembut dan buat sup ayam bila nak suapkan makan barulah dicampurkan so taklah mee tu kembang. scrabble egg.. sup sayur tumiskan sayuran saperti carrot. alter sket.. tahu lembut/udang [ dibuangkan kulit]/ayam/daging sikit.Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan ..puding roti /apa-apa pun.. selain daripada itu anak2 ini perlu juga diberi pendedahan makanan lain..masukkan bawang goreng..

sedap.. * Bakar 20-30 minit pada suhu 350�F (175�C). saya tak gunakan garam atau sebarang serbuk perasa kerana buah pinggang baby tak dapat nak proses garam..2 thn Fri 11 Jul 2008 ... bukan kata anak... Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .2 thn Fri 11 Jul 2008 . gunakan ikan bilis yg di blender.. tabur sedikit masa nak suap baby..19:49 Biskut 'Teether' Baby Sesuai untuk baby yang sedang tumbuh gigi..19:48 hi nak kongsi makanan baby.2 thn Epal dan Kobis ... Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan . makan ngan plain bubur nasi .. panaskan minyak tumis bwg putih dah halia hingga naik bau masukkan isi ikan masukkan beras yg sudah di cuci bersih masukkan kentang / brokolli/carrot (ikut suka) masak sampai beras masak taburkan sedikit daun bwg/sup. Bahan-bahan * 1 cawan jus * 1 cawan tepung * 1 cawan bijirin segera bayi Cara membuatnya * Campurkan semua bahan * Gelekkan dan potong mengikut bentuk yang sesuai..goreng bawang besar dengan hati ayam... melegakan.. sure mak dia pun terlioq sama. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan . sedikit beras ikan merah/tenggiri/bawal/ sedikit halia seulas bwg putih kentang/carrot/brokkolo/kubis bunga sedikit daun sup/ daun bawang cara.. * Bolehdibekukan. utk perasa..

kupas dan parut * 1 cawan kobis ungu.com . Didihkan sebentar. tutup periuk dan masak lagi selama 10 minit.Bahan-bahan * 1 biji epal Golden Delicious. parents. * Kisar halus setelah sejuk. * Kecilkan api. Sumber: Apple and Cabbage Baby Food. parut halus * 1/4 cawan air * 2 sudu besar kismis keemasan Cara-caranya * Didihkan air. * Masukkan semua bahan lain.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful