Kentang, Brokoli, Keju Berkrim Sesuai untuk bayi umur 10 bulan ke atas...

Bahan-bahan • • • • Kentang saiz kecil 1 biji Keju cedar 1 keping Brokoli 2 'pokok' kecil 2-3 sudu air suam, susu ibu atau bancuhan susu yang bayi minum.

Cara membuatnya • • • • Rebus kentang dengan kulitnya yang sudah dibersihkan sehingga empuk. Rebus brokoli sehingga masak. Siat kulit kentang, potong untuk mudah dimasukkan ke dalam pengisar. Masukkan semua bahan dalam pengisar dan kisar sehingga halus berkrim.

Bubur Oat, Ikan dan Saderi Bubur ini sesuai untuk bayi 7 bulan ke atas. Bahan-bahan • • • • 3 sudu rolled oat/oat untuk dimasak (oat biru jika quaker oat) 10 ekor ikan segar tanpa tulang atau ikan bilis 1 helai daun sedari secawan air

Cara membuatnya • • • • • Jika gunakan ikan bilis, ikan bilis direndam 5 minit untuk membuang garamnya. Masak oat, ikan/ikan bilis dan air dengan api kecil selama 5 minit. Setelah masak, masukkan daun saderi yang dicincang halus. Jerang sebentar sehingga daun saderi masak. Hancurkan ikan/ikan bilis dan masukkan ke dalam bubur. Hidangkan.

Kentang, Lobak dan Pis Bersusu Resipi untuk bayi 6 bulan ke atas... Bahan-bahannya 1/4 biji kentang saiz sederhana dadu 1 sudu lobak merah dadu 1 sudu kacang pis beku 1/2 cawan air 3 sudu susu ibu/formula dibancuh Masukkan air, lobak merah dan kentang dalam periuk. Masak api kecil sehingga empuk. Setelah empuk, masukkan kacang pis. Masak 5 minit. Masukkan susu, kacau. Hidangkan. Lenyek untuk bayi 8-11 bulan atau kisar halus untuk bayi 6-8 bulan.

• • • 3 sudu nasi yang telah dimasak 1/4 cawan air suam 2 biji kurma dibuang bijinya Caranya.. pastikan tanpa tulang 1 ulas bawang putih 1 sudu lobak merah yang telah didadu 1 tangkai daun sup yang telah dicincang halus. buat la untuk baby Amal.. dan tutup semula tudung periuk. lepas tu angkat je la.. Gunakan api besar untuk didihkan masakan dan kecil api dan biar sehingga lobak merah lembut dan ikan masak.. • • • Masukkan semua bahan dalam pengisar Kisar halus Hidangkan Bubur Nasi. alang-alang. * Lenyek atau kisar sehingga mendapat tekstur yang anda mahu.. 1 cawan air Masuk semua bahan (kecuali daun sup) ke dalam periuk. biarkan dulu beberapa minit.... masakan ni sesuai untuk baby umur 8 bulan ke atas...... Ikan Merah dan Lobak Bubur ini sesuai untuk bayi 8 bulan ke atas. Kisar halus atau terus hidangkan. Bahan-bahan (2 hidangan atau lebih) • • • • • 1 sudu nasi 1/4 keping tauhu 1/4 keping dada ayam . Brokoli. Masukkan daun sup dan masak selama 2 minit lagi. masukkan bahan yang nak dikukus dalam mangkuk tahan panas. Lepas tu. Bubur Nasi dan Kurma Sesuai untuk bayi 8 bulan ke atas..Bubur Tauhu. lepas padam api. ops. saya letakkan mangkuk tadi atas nasi.. ... sebelum nasi kering... Lobak Merah dan Ayam Sebenarnya bahan ni nak masak untuk orang dewasa. • • • • • • 3 sudu nasi yang baru dimasak Sekeping ikan merah .. bila kita masak nasi.anggaran 50 gram.. *Saya kukus senang aje. yang baby mahu.potong dadu 3 hiris lobak merah 3 kuntum kecil brokoli Cara-caranya • • Kukus semua bahan..

5 cawan air Masukkan semua bahan dalam periuk. kecilkan api. tutup periuk. Kisar halus.Masukkan . 5.potong kecil 1 biji kentang saiz sederhana . brokoli dan tomato dalam bekas pembakar Pukul telur. Brokoli Bakar Brokoli dibasuh dan dipotong kecil Panaskan oven 190 C Kupas dan cincang bawang Rebus brokoli.di dadu 5 ekor ikan bilis . then simpan dlm word) Bahan-bahan ( 1 Orang ) * 2 sudu besar beras.Biarkan seketika sehingga daun daun tadi layu. ketepikan Tumis bawang dengan sedikit minyak Masukkan tomato Masak selama 10 minit Masukkan brokoli Tutup api Masukkan nasi. Biarkan di atas api sehingga biji beras pecah. lobak merah. toskan air.Masukkan sawi. 2.2 thn Fri 11 Jul 2008 . ayam dan daging 3.Biarkan seketika.masukan air jika terlalu pekat. 5 minit sehingga lembut. garam. 1/4 cawan kobis bunga . susu dan separuh daripada keju yang telah diparut untuk dijadikan sos Tuangkan sos tadi ke atas campuran nasi dalam bekas pembakar tadi Taburkan baki keju cheddar tadi ke atas campuran nasi Bakar 40 minit atau sehingga perang Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan . Bila mendidih masukkan kentang. Hidangkan. Masak beras di atas api yang kecil.19:33 copy dari internet (tak ingat dari mane.. Masak api besar. Bila sudah pekat boleh lah dipadamkan api. sbb cari2. * 1 biji kentang sederhana besar dipotong kecil * 1 pokok sawi dipotong kecil * 1/2 batang lobak merah dipotong kecil * Sedikit kiub ayam tanpa msg * Sedikit garam * Sedikit bawang goreng yang digoreng dgn sedikit minyak zaitun * Sedikit santan * Sedikit isi ayam yang dicincang * Sedikit daging yang dicincang * 500 ml air * Sedikit daun sup dan daun bawang Cara-cara 1.Biarkan sejuk sebelum dikisar. Daun sup dan daun bawang.tumbuk halus 2. Setelah mendidih. Masak lagi selama 20 minit. Masukkan santan dan kacau.Sup Kobis Bunga dan Kentang Bayi 8 bulan ke atas. 4. Basuh beras dan masukkan air. kiub ayam.

Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .Boleh lah diangkat dan dikisarkan untuk dihidangkan kepada bayi anda.Khas utk bayi Bahan-bahan ( 1 Orang ) * Segenggam beras * 15 biji kismis kuning * 2 biji buah prune * 5 biji kurma lembut tanpa kulit * Sepotong betik masak ranum yang manis (buat kiub kecil supaya mudah dilecek) * Air rebusan barli Cara-cara 1.. 3.2 thn Fri 11 Jul 2008 . Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .atas nasihat doktor. atau kanak-kanak bolehlah dimasukkan sedikit garam dan kiub ayam.prune dan kurma... Tumbuk kasar beras. Untuk hidangan org dewasa.. Bahan-bahan ( 1 orang ) * 2 sudu besar beras * 2 sudu besar barli * 2 sudu besar ground oatmeal * 1 biji kentang * Sedikit lobak merah * Sedikit sawi (bahagian daun sahaja) * Sedikit daun sup (bahagian daun sahaja) * Sedikit daun bawang * Sedikit isi ayam * Sedikit bunga kobis * Air Cara-cara 1. daun sup dan daun bawang.2 thn Fri 11 Jul 2008 .Masukkan kentang... Lecekkan potongan betik di dalam bubur yang telah masak. 4.19:35 Resepi pengenalan kepada daging utk bayi anda.19:33 Resipi utk anak anda.utk elakkan sembelit..Masak hingga kembang dan pekat. Masak bahan tumbuk dengan air hingga kembang. barli dan oatmeal..Sedia utk hidangan.Masak selama 5 minit lagi.... Masukkan kismis.. Kemudian masukkan sawi.ayam. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .lobak merah.2 thn Fri 11 Jul 2008 .8 bulan ke atas.19:34 utk 8 bln ke atas. Masak beras dengan air rebusan barli hingga kembang.Sesuai untuk yang ada masalah perkumuhan.bawang goreng untuk dikisar bersama.Masak hingga empuk dan pekat. 2. 2. 3...(dengan nasihat doktor) Bahan-bahan ( 1 Orang ) * 1/2 cawan daging lembu (direbus hingga empuk dan dipotong nipis) .Kisar hingga halus untuk diberikan kepada bayi ada.bunga kobis..

Biarkan atas api yang kecil.. Masukkan makaroni dalam air dan masak hingga lembut.19:36 Bahan-bahan ( 1 Orang ) * 10 batang spaggeti (dipatah-patahkan) * 1 biji kentang (potong dadu) * 1/4 batang lobak merah (potong dadu) * Sedikit isi ayam (hiris nipis) * Sedikit daun sup dan daun bawang (hiris kasar) * Air Cara-cara 1. Rebus isi ayam hingga masak.Masukkan daging. masukkan tepung tu.. dlm mangkuk lain.Masak hingga daun sup dan dan bawang layu. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan . 3. Angkat dan kisarkan utk disajikan kepada bayi anda (bayi 8 bln ke atas) 5.* 1 biji kentang * 1/4 cawan kacang peas tanpa kulit * Sedikit lobak merah * Sedikit celery * 1/4 cawan makaroni * air Cara-cara 1.Tidak perlu dikisar utk hidangan dewasa.kacau sampai pekat 2. simpan dalam peti ais. Untuk Orang dewasa atau kanak-kanak bolehlah ditambahkan garam dan kuib daging.Tidak perlu dikisar. Rebus spagetti hingga betul-betul lembut. 2.Tambahkan air jika perlu.n hidangkan a a dessert .Biarkan seketika di atas api. very yummy.Rebuskan lagi utk seketika. Angkat dan toskan air rebusan. panaskan susu (jgn sampai didih).Kemudian masukkan daun sup dan daun bawang.2 thn Fri 11 Jul 2008 .. NOTE : Untuk sajian kanak-kanak atau orang dewasa tambahkan garam secukup rasa dan kuib ayam. 4..Rebuakan lagi hingga kentang dan lobak merah empuk.Tos dan ketepikan. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .2 thn Fri 11 Jul 2008 . 3.my bb suke sgt =) Bahan-bahan ( 2 servings ) * 100ml susu formula/breastmilk * 2 tsp tepung custard Cara-cara 1.bancuh tepung dgn sedikit air. 2.19:37 baby's dessert dpt dr web Heinz. Potong sayuran kecil-kecil dan masukkan ke dalam makaroni tadi. 4. sesuai utk bb 4+ months old.Gunakan ia utk mengisar isi rebusan tadi sebelum diberikan kepada bayi anda.Masukkan kentang dan lobak merah.Jangan buang air rebusan. Masukkan spagetti.

.... TQ mee/pasta sup rebuskan mee atau pasta sehingga lembut dan buat sup ayam bila nak suapkan makan barulah dicampurkan so taklah mee tu kembang. yogurt campurkan yogurt ngan buah2 lembut yg di potong dadu kecil gorengkan ikan/hati ayam .kacaukan. larutkan gelatin dgn sedikit air panas 2..19:37 juga dpt dr web Heinz. pelbagaikan warna dalam sup tu. blend kan prune dgn air masak 3. tahu lembut/udang [ dibuangkan kulit]/ayam/daging sikit.msukkan dlm jus prune td.2 thn Fri 11 Jul 2008 .n simpan dlm petiais Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan . brokoli......masukkan bawang goreng..puding roti /apa-apa pun.. mcampurkan susu segar dan telur + garam.. mee hailam [jgn masuk cili lansung] tumiskan mee..19:41 copy dari kak hanieliza.2 thn Fri 11 Jul 2008 .. scrabble egg.. alter sket. selain daripada itu anak2 ini perlu juga diberi pendedahan makanan lain.Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan ... bila gelatin dah larut.taburkan daun bawang dan bawang goreng. sup sayur tumiskan sayuran saperti carrot. sesuai utk bb 7+ months old Bahan-bahan ( 2 servings ) * 125 ml air masak * 2-3 biji pitted prune * 1 tsp gelatin Cara-cara 1.pakai pitted prune. kuatiaw dengan sayuran hijau [potong kecil] dan kicap. sup ayam ayam direnehkan dengan kentang dan carrot. pastu diced carrot/celery/kentang yg dah dikukus/rebus lembut. masakkan dalam kulai/non-stik pan dan hancurkan..... saperti . kueh2 jenis kukus yg kurang manis saperti kueh lapis/talam..

. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan ... bukan kata anak.19:49 Biskut 'Teether' Baby Sesuai untuk baby yang sedang tumbuh gigi. * Bolehdibekukan.. sedikit beras ikan merah/tenggiri/bawal/ sedikit halia seulas bwg putih kentang/carrot/brokkolo/kubis bunga sedikit daun sup/ daun bawang cara.19:48 hi nak kongsi makanan baby. gunakan ikan bilis yg di blender. melegakan..2 thn Fri 11 Jul 2008 . makan ngan plain bubur nasi . panaskan minyak tumis bwg putih dah halia hingga naik bau masukkan isi ikan masukkan beras yg sudah di cuci bersih masukkan kentang / brokolli/carrot (ikut suka) masak sampai beras masak taburkan sedikit daun bwg/sup. * Bakar 20-30 minit pada suhu 350�F (175�C).... tabur sedikit masa nak suap baby.. Bahan-bahan * 1 cawan jus * 1 cawan tepung * 1 cawan bijirin segera bayi Cara membuatnya * Campurkan semua bahan * Gelekkan dan potong mengikut bentuk yang sesuai.2 thn Fri 11 Jul 2008 . utk perasa.... saya tak gunakan garam atau sebarang serbuk perasa kerana buah pinggang baby tak dapat nak proses garam.. sedap. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan ...2 thn Epal dan Kobis .. sure mak dia pun terlioq sama.goreng bawang besar dengan hati ayam.. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan ..

tutup periuk dan masak lagi selama 10 minit. * Kisar halus setelah sejuk.com . parut halus * 1/4 cawan air * 2 sudu besar kismis keemasan Cara-caranya * Didihkan air. kupas dan parut * 1 cawan kobis ungu.Bahan-bahan * 1 biji epal Golden Delicious. parents. * Kecilkan api. Didihkan sebentar. * Masukkan semua bahan lain. Sumber: Apple and Cabbage Baby Food.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful