P. 1
Resepi bayi

Resepi bayi

|Views: 187|Likes:
Published by Anis An

More info:

Published by: Anis An on Apr 08, 2011
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOC, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

04/13/2015

pdf

text

original

Kentang, Brokoli, Keju Berkrim Sesuai untuk bayi umur 10 bulan ke atas...

Bahan-bahan • • • • Kentang saiz kecil 1 biji Keju cedar 1 keping Brokoli 2 'pokok' kecil 2-3 sudu air suam, susu ibu atau bancuhan susu yang bayi minum.

Cara membuatnya • • • • Rebus kentang dengan kulitnya yang sudah dibersihkan sehingga empuk. Rebus brokoli sehingga masak. Siat kulit kentang, potong untuk mudah dimasukkan ke dalam pengisar. Masukkan semua bahan dalam pengisar dan kisar sehingga halus berkrim.

Bubur Oat, Ikan dan Saderi Bubur ini sesuai untuk bayi 7 bulan ke atas. Bahan-bahan • • • • 3 sudu rolled oat/oat untuk dimasak (oat biru jika quaker oat) 10 ekor ikan segar tanpa tulang atau ikan bilis 1 helai daun sedari secawan air

Cara membuatnya • • • • • Jika gunakan ikan bilis, ikan bilis direndam 5 minit untuk membuang garamnya. Masak oat, ikan/ikan bilis dan air dengan api kecil selama 5 minit. Setelah masak, masukkan daun saderi yang dicincang halus. Jerang sebentar sehingga daun saderi masak. Hancurkan ikan/ikan bilis dan masukkan ke dalam bubur. Hidangkan.

Kentang, Lobak dan Pis Bersusu Resipi untuk bayi 6 bulan ke atas... Bahan-bahannya 1/4 biji kentang saiz sederhana dadu 1 sudu lobak merah dadu 1 sudu kacang pis beku 1/2 cawan air 3 sudu susu ibu/formula dibancuh Masukkan air, lobak merah dan kentang dalam periuk. Masak api kecil sehingga empuk. Setelah empuk, masukkan kacang pis. Masak 5 minit. Masukkan susu, kacau. Hidangkan. Lenyek untuk bayi 8-11 bulan atau kisar halus untuk bayi 6-8 bulan.

biarkan dulu beberapa minit.potong dadu 3 hiris lobak merah 3 kuntum kecil brokoli Cara-caranya • • Kukus semua bahan. saya letakkan mangkuk tadi atas nasi.... Gunakan api besar untuk didihkan masakan dan kecil api dan biar sehingga lobak merah lembut dan ikan masak.. dan tutup semula tudung periuk.. lepas tu angkat je la..anggaran 50 gram.. • • • • • • 3 sudu nasi yang baru dimasak Sekeping ikan merah . yang baby mahu. . lepas padam api.. sebelum nasi kering. Bubur Nasi dan Kurma Sesuai untuk bayi 8 bulan ke atas. *Saya kukus senang aje. masukkan bahan yang nak dikukus dalam mangkuk tahan panas.Bubur Tauhu. Kisar halus atau terus hidangkan. Ikan Merah dan Lobak Bubur ini sesuai untuk bayi 8 bulan ke atas. Lepas tu. alang-alang... 1 cawan air Masuk semua bahan (kecuali daun sup) ke dalam periuk.. Masukkan daun sup dan masak selama 2 minit lagi.... Brokoli. masakan ni sesuai untuk baby umur 8 bulan ke atas. * Lenyek atau kisar sehingga mendapat tekstur yang anda mahu. Bahan-bahan (2 hidangan atau lebih) • • • • • 1 sudu nasi 1/4 keping tauhu 1/4 keping dada ayam .. • • • 3 sudu nasi yang telah dimasak 1/4 cawan air suam 2 biji kurma dibuang bijinya Caranya. • • • Masukkan semua bahan dalam pengisar Kisar halus Hidangkan Bubur Nasi.. ops.. bila kita masak nasi. buat la untuk baby Amal. pastikan tanpa tulang 1 ulas bawang putih 1 sudu lobak merah yang telah didadu 1 tangkai daun sup yang telah dicincang halus. Lobak Merah dan Ayam Sebenarnya bahan ni nak masak untuk orang dewasa......

Masak api besar. ayam dan daging 3. Masak beras di atas api yang kecil.2 thn Fri 11 Jul 2008 . susu dan separuh daripada keju yang telah diparut untuk dijadikan sos Tuangkan sos tadi ke atas campuran nasi dalam bekas pembakar tadi Taburkan baki keju cheddar tadi ke atas campuran nasi Bakar 40 minit atau sehingga perang Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .Sup Kobis Bunga dan Kentang Bayi 8 bulan ke atas. Kisar halus. Bila mendidih masukkan kentang. 5. Masukkan santan dan kacau. sbb cari2.tumbuk halus 2.Biarkan seketika. kecilkan api.di dadu 5 ekor ikan bilis . Bila sudah pekat boleh lah dipadamkan api. tutup periuk. then simpan dlm word) Bahan-bahan ( 1 Orang ) * 2 sudu besar beras.Biarkan sejuk sebelum dikisar.masukan air jika terlalu pekat. 5 minit sehingga lembut.5 cawan air Masukkan semua bahan dalam periuk. Brokoli Bakar Brokoli dibasuh dan dipotong kecil Panaskan oven 190 C Kupas dan cincang bawang Rebus brokoli..potong kecil 1 biji kentang saiz sederhana . kiub ayam.Masukkan sawi.Masukkan . Setelah mendidih. Biarkan di atas api sehingga biji beras pecah. 2. brokoli dan tomato dalam bekas pembakar Pukul telur. ketepikan Tumis bawang dengan sedikit minyak Masukkan tomato Masak selama 10 minit Masukkan brokoli Tutup api Masukkan nasi. * 1 biji kentang sederhana besar dipotong kecil * 1 pokok sawi dipotong kecil * 1/2 batang lobak merah dipotong kecil * Sedikit kiub ayam tanpa msg * Sedikit garam * Sedikit bawang goreng yang digoreng dgn sedikit minyak zaitun * Sedikit santan * Sedikit isi ayam yang dicincang * Sedikit daging yang dicincang * 500 ml air * Sedikit daun sup dan daun bawang Cara-cara 1. 4. Daun sup dan daun bawang. Hidangkan.19:33 copy dari internet (tak ingat dari mane. toskan air. Masak lagi selama 20 minit. garam.Biarkan seketika sehingga daun daun tadi layu. Basuh beras dan masukkan air. lobak merah. 1/4 cawan kobis bunga .

daun sup dan daun bawang.utk elakkan sembelit. 3.(dengan nasihat doktor) Bahan-bahan ( 1 Orang ) * 1/2 cawan daging lembu (direbus hingga empuk dan dipotong nipis) . Kemudian masukkan sawi. Masak beras dengan air rebusan barli hingga kembang...atas nasihat doktor. Bahan-bahan ( 1 orang ) * 2 sudu besar beras * 2 sudu besar barli * 2 sudu besar ground oatmeal * 1 biji kentang * Sedikit lobak merah * Sedikit sawi (bahagian daun sahaja) * Sedikit daun sup (bahagian daun sahaja) * Sedikit daun bawang * Sedikit isi ayam * Sedikit bunga kobis * Air Cara-cara 1...bunga kobis. Masak bahan tumbuk dengan air hingga kembang.Masukkan kentang. Lecekkan potongan betik di dalam bubur yang telah masak.ayam.8 bulan ke atas. 4. 3.. 2. barli dan oatmeal.19:35 Resepi pengenalan kepada daging utk bayi anda.Boleh lah diangkat dan dikisarkan untuk dihidangkan kepada bayi anda.lobak merah. atau kanak-kanak bolehlah dimasukkan sedikit garam dan kiub ayam..19:34 utk 8 bln ke atas. Masukkan kismis. 2.Masak selama 5 minit lagi. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .Kisar hingga halus untuk diberikan kepada bayi ada..19:33 Resipi utk anak anda. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan . Untuk hidangan org dewasa.bawang goreng untuk dikisar bersama.2 thn Fri 11 Jul 2008 .Sesuai untuk yang ada masalah perkumuhan...2 thn Fri 11 Jul 2008 ..prune dan kurma..Sedia utk hidangan. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan . Tumbuk kasar beras.Masak hingga kembang dan pekat.2 thn Fri 11 Jul 2008 ..Masak hingga empuk dan pekat.Khas utk bayi Bahan-bahan ( 1 Orang ) * Segenggam beras * 15 biji kismis kuning * 2 biji buah prune * 5 biji kurma lembut tanpa kulit * Sepotong betik masak ranum yang manis (buat kiub kecil supaya mudah dilecek) * Air rebusan barli Cara-cara 1....

Potong sayuran kecil-kecil dan masukkan ke dalam makaroni tadi.Kemudian masukkan daun sup dan daun bawang.Masukkan daging.Masak hingga daun sup dan dan bawang layu.Biarkan seketika di atas api.n hidangkan a a dessert . panaskan susu (jgn sampai didih).Gunakan ia utk mengisar isi rebusan tadi sebelum diberikan kepada bayi anda. sesuai utk bb 4+ months old. dlm mangkuk lain.* 1 biji kentang * 1/4 cawan kacang peas tanpa kulit * Sedikit lobak merah * Sedikit celery * 1/4 cawan makaroni * air Cara-cara 1.19:36 Bahan-bahan ( 1 Orang ) * 10 batang spaggeti (dipatah-patahkan) * 1 biji kentang (potong dadu) * 1/4 batang lobak merah (potong dadu) * Sedikit isi ayam (hiris nipis) * Sedikit daun sup dan daun bawang (hiris kasar) * Air Cara-cara 1. very yummy. 3.bancuh tepung dgn sedikit air. 4. 4. NOTE : Untuk sajian kanak-kanak atau orang dewasa tambahkan garam secukup rasa dan kuib ayam. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .Masukkan kentang dan lobak merah. 2.2 thn Fri 11 Jul 2008 . Masukkan makaroni dalam air dan masak hingga lembut.Biarkan atas api yang kecil. Angkat dan kisarkan utk disajikan kepada bayi anda (bayi 8 bln ke atas) 5.2 thn Fri 11 Jul 2008 .Tos dan ketepikan.Tidak perlu dikisar utk hidangan dewasa. masukkan tepung tu. Masukkan spagetti. simpan dalam peti ais..kacau sampai pekat 2.Rebuskan lagi utk seketika. Angkat dan toskan air rebusan..my bb suke sgt =) Bahan-bahan ( 2 servings ) * 100ml susu formula/breastmilk * 2 tsp tepung custard Cara-cara 1.19:37 baby's dessert dpt dr web Heinz.Rebuakan lagi hingga kentang dan lobak merah empuk. Untuk Orang dewasa atau kanak-kanak bolehlah ditambahkan garam dan kuib daging. Rebus spagetti hingga betul-betul lembut. 2.Jangan buang air rebusan.Tambahkan air jika perlu. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan . Rebus isi ayam hingga masak.. 3.Tidak perlu dikisar..

blend kan prune dgn air masak 3. pelbagaikan warna dalam sup tu... bila gelatin dah larut.. alter sket.msukkan dlm jus prune td.kacaukan..pakai pitted prune..... selain daripada itu anak2 ini perlu juga diberi pendedahan makanan lain. scrabble egg.Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .taburkan daun bawang dan bawang goreng.2 thn Fri 11 Jul 2008 .. kueh2 jenis kukus yg kurang manis saperti kueh lapis/talam. sesuai utk bb 7+ months old Bahan-bahan ( 2 servings ) * 125 ml air masak * 2-3 biji pitted prune * 1 tsp gelatin Cara-cara 1..puding roti /apa-apa pun.n simpan dlm petiais Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan . mee hailam [jgn masuk cili lansung] tumiskan mee. sup sayur tumiskan sayuran saperti carrot.. tahu lembut/udang [ dibuangkan kulit]/ayam/daging sikit..19:37 juga dpt dr web Heinz... yogurt campurkan yogurt ngan buah2 lembut yg di potong dadu kecil gorengkan ikan/hati ayam . masakkan dalam kulai/non-stik pan dan hancurkan.. sup ayam ayam direnehkan dengan kentang dan carrot.. mcampurkan susu segar dan telur + garam. larutkan gelatin dgn sedikit air panas 2. TQ mee/pasta sup rebuskan mee atau pasta sehingga lembut dan buat sup ayam bila nak suapkan makan barulah dicampurkan so taklah mee tu kembang..2 thn Fri 11 Jul 2008 . brokoli... kuatiaw dengan sayuran hijau [potong kecil] dan kicap...19:41 copy dari kak hanieliza.. pastu diced carrot/celery/kentang yg dah dikukus/rebus lembut.. saperti .masukkan bawang goreng.

2 thn Fri 11 Jul 2008 ...19:48 hi nak kongsi makanan baby.19:49 Biskut 'Teether' Baby Sesuai untuk baby yang sedang tumbuh gigi. tabur sedikit masa nak suap baby.. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .. sure mak dia pun terlioq sama. Bahan-bahan * 1 cawan jus * 1 cawan tepung * 1 cawan bijirin segera bayi Cara membuatnya * Campurkan semua bahan * Gelekkan dan potong mengikut bentuk yang sesuai.. gunakan ikan bilis yg di blender. bukan kata anak. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .... sedikit beras ikan merah/tenggiri/bawal/ sedikit halia seulas bwg putih kentang/carrot/brokkolo/kubis bunga sedikit daun sup/ daun bawang cara. * Bolehdibekukan.goreng bawang besar dengan hati ayam.. * Bakar 20-30 minit pada suhu 350�F (175�C). saya tak gunakan garam atau sebarang serbuk perasa kerana buah pinggang baby tak dapat nak proses garam.... panaskan minyak tumis bwg putih dah halia hingga naik bau masukkan isi ikan masukkan beras yg sudah di cuci bersih masukkan kentang / brokolli/carrot (ikut suka) masak sampai beras masak taburkan sedikit daun bwg/sup.. melegakan. makan ngan plain bubur nasi ...2 thn Epal dan Kobis .. sedap. utk perasa.2 thn Fri 11 Jul 2008 .. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan ..

kupas dan parut * 1 cawan kobis ungu. parut halus * 1/4 cawan air * 2 sudu besar kismis keemasan Cara-caranya * Didihkan air. tutup periuk dan masak lagi selama 10 minit. * Masukkan semua bahan lain.com .Bahan-bahan * 1 biji epal Golden Delicious. Sumber: Apple and Cabbage Baby Food. parents. Didihkan sebentar. * Kecilkan api. * Kisar halus setelah sejuk.

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->