Kentang, Brokoli, Keju Berkrim Sesuai untuk bayi umur 10 bulan ke atas...

Bahan-bahan • • • • Kentang saiz kecil 1 biji Keju cedar 1 keping Brokoli 2 'pokok' kecil 2-3 sudu air suam, susu ibu atau bancuhan susu yang bayi minum.

Cara membuatnya • • • • Rebus kentang dengan kulitnya yang sudah dibersihkan sehingga empuk. Rebus brokoli sehingga masak. Siat kulit kentang, potong untuk mudah dimasukkan ke dalam pengisar. Masukkan semua bahan dalam pengisar dan kisar sehingga halus berkrim.

Bubur Oat, Ikan dan Saderi Bubur ini sesuai untuk bayi 7 bulan ke atas. Bahan-bahan • • • • 3 sudu rolled oat/oat untuk dimasak (oat biru jika quaker oat) 10 ekor ikan segar tanpa tulang atau ikan bilis 1 helai daun sedari secawan air

Cara membuatnya • • • • • Jika gunakan ikan bilis, ikan bilis direndam 5 minit untuk membuang garamnya. Masak oat, ikan/ikan bilis dan air dengan api kecil selama 5 minit. Setelah masak, masukkan daun saderi yang dicincang halus. Jerang sebentar sehingga daun saderi masak. Hancurkan ikan/ikan bilis dan masukkan ke dalam bubur. Hidangkan.

Kentang, Lobak dan Pis Bersusu Resipi untuk bayi 6 bulan ke atas... Bahan-bahannya 1/4 biji kentang saiz sederhana dadu 1 sudu lobak merah dadu 1 sudu kacang pis beku 1/2 cawan air 3 sudu susu ibu/formula dibancuh Masukkan air, lobak merah dan kentang dalam periuk. Masak api kecil sehingga empuk. Setelah empuk, masukkan kacang pis. Masak 5 minit. Masukkan susu, kacau. Hidangkan. Lenyek untuk bayi 8-11 bulan atau kisar halus untuk bayi 6-8 bulan.

sebelum nasi kering.. Brokoli. yang baby mahu. Lepas tu. Masukkan daun sup dan masak selama 2 minit lagi. biarkan dulu beberapa minit. 1 cawan air Masuk semua bahan (kecuali daun sup) ke dalam periuk. Bubur Nasi dan Kurma Sesuai untuk bayi 8 bulan ke atas...potong dadu 3 hiris lobak merah 3 kuntum kecil brokoli Cara-caranya • • Kukus semua bahan... dan tutup semula tudung periuk.. * Lenyek atau kisar sehingga mendapat tekstur yang anda mahu. . pastikan tanpa tulang 1 ulas bawang putih 1 sudu lobak merah yang telah didadu 1 tangkai daun sup yang telah dicincang halus.. • • • Masukkan semua bahan dalam pengisar Kisar halus Hidangkan Bubur Nasi. lepas padam api.. Kisar halus atau terus hidangkan.. • • • • • • 3 sudu nasi yang baru dimasak Sekeping ikan merah .Bubur Tauhu. • • • 3 sudu nasi yang telah dimasak 1/4 cawan air suam 2 biji kurma dibuang bijinya Caranya.. buat la untuk baby Amal.... Gunakan api besar untuk didihkan masakan dan kecil api dan biar sehingga lobak merah lembut dan ikan masak.. Lobak Merah dan Ayam Sebenarnya bahan ni nak masak untuk orang dewasa.... lepas tu angkat je la. bila kita masak nasi.. alang-alang. ops... Ikan Merah dan Lobak Bubur ini sesuai untuk bayi 8 bulan ke atas.. Bahan-bahan (2 hidangan atau lebih) • • • • • 1 sudu nasi 1/4 keping tauhu 1/4 keping dada ayam .. masukkan bahan yang nak dikukus dalam mangkuk tahan panas. masakan ni sesuai untuk baby umur 8 bulan ke atas.anggaran 50 gram. saya letakkan mangkuk tadi atas nasi. *Saya kukus senang aje.

* 1 biji kentang sederhana besar dipotong kecil * 1 pokok sawi dipotong kecil * 1/2 batang lobak merah dipotong kecil * Sedikit kiub ayam tanpa msg * Sedikit garam * Sedikit bawang goreng yang digoreng dgn sedikit minyak zaitun * Sedikit santan * Sedikit isi ayam yang dicincang * Sedikit daging yang dicincang * 500 ml air * Sedikit daun sup dan daun bawang Cara-cara 1. Kisar halus. 4.potong kecil 1 biji kentang saiz sederhana .Masukkan sawi. 2. 5 minit sehingga lembut.Sup Kobis Bunga dan Kentang Bayi 8 bulan ke atas. Masak lagi selama 20 minit. Bila sudah pekat boleh lah dipadamkan api. kiub ayam.Masukkan . garam.masukan air jika terlalu pekat. Hidangkan. Biarkan di atas api sehingga biji beras pecah. Daun sup dan daun bawang. Masukkan santan dan kacau. Basuh beras dan masukkan air. ketepikan Tumis bawang dengan sedikit minyak Masukkan tomato Masak selama 10 minit Masukkan brokoli Tutup api Masukkan nasi. Brokoli Bakar Brokoli dibasuh dan dipotong kecil Panaskan oven 190 C Kupas dan cincang bawang Rebus brokoli. Masak api besar. sbb cari2.5 cawan air Masukkan semua bahan dalam periuk.Biarkan seketika sehingga daun daun tadi layu. toskan air. then simpan dlm word) Bahan-bahan ( 1 Orang ) * 2 sudu besar beras. brokoli dan tomato dalam bekas pembakar Pukul telur. Bila mendidih masukkan kentang.Biarkan sejuk sebelum dikisar. Masak beras di atas api yang kecil. ayam dan daging 3.19:33 copy dari internet (tak ingat dari mane. Setelah mendidih. 1/4 cawan kobis bunga . kecilkan api..Biarkan seketika.2 thn Fri 11 Jul 2008 .di dadu 5 ekor ikan bilis .tumbuk halus 2. tutup periuk. lobak merah. susu dan separuh daripada keju yang telah diparut untuk dijadikan sos Tuangkan sos tadi ke atas campuran nasi dalam bekas pembakar tadi Taburkan baki keju cheddar tadi ke atas campuran nasi Bakar 40 minit atau sehingga perang Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan . 5.

. Masak bahan tumbuk dengan air hingga kembang. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan ...utk elakkan sembelit...(dengan nasihat doktor) Bahan-bahan ( 1 Orang ) * 1/2 cawan daging lembu (direbus hingga empuk dan dipotong nipis) ..8 bulan ke atas.Masak hingga empuk dan pekat. 2.2 thn Fri 11 Jul 2008 .. 4. Kemudian masukkan sawi.19:33 Resipi utk anak anda.Kisar hingga halus untuk diberikan kepada bayi ada. Bahan-bahan ( 1 orang ) * 2 sudu besar beras * 2 sudu besar barli * 2 sudu besar ground oatmeal * 1 biji kentang * Sedikit lobak merah * Sedikit sawi (bahagian daun sahaja) * Sedikit daun sup (bahagian daun sahaja) * Sedikit daun bawang * Sedikit isi ayam * Sedikit bunga kobis * Air Cara-cara 1.Masak selama 5 minit lagi.Khas utk bayi Bahan-bahan ( 1 Orang ) * Segenggam beras * 15 biji kismis kuning * 2 biji buah prune * 5 biji kurma lembut tanpa kulit * Sepotong betik masak ranum yang manis (buat kiub kecil supaya mudah dilecek) * Air rebusan barli Cara-cara 1. Tumbuk kasar beras. daun sup dan daun bawang.Sesuai untuk yang ada masalah perkumuhan.prune dan kurma. Masak beras dengan air rebusan barli hingga kembang. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan . 2.. Masukkan kismis.19:35 Resepi pengenalan kepada daging utk bayi anda... barli dan oatmeal.atas nasihat doktor.lobak merah.2 thn Fri 11 Jul 2008 .bawang goreng untuk dikisar bersama. atau kanak-kanak bolehlah dimasukkan sedikit garam dan kiub ayam.Boleh lah diangkat dan dikisarkan untuk dihidangkan kepada bayi anda..Masak hingga kembang dan pekat.2 thn Fri 11 Jul 2008 ..Masukkan kentang. 3.Sedia utk hidangan. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan . Untuk hidangan org dewasa.. Lecekkan potongan betik di dalam bubur yang telah masak..19:34 utk 8 bln ke atas.bunga kobis.ayam. 3..

very yummy.my bb suke sgt =) Bahan-bahan ( 2 servings ) * 100ml susu formula/breastmilk * 2 tsp tepung custard Cara-cara 1. simpan dalam peti ais. Untuk Orang dewasa atau kanak-kanak bolehlah ditambahkan garam dan kuib daging..kacau sampai pekat 2. Potong sayuran kecil-kecil dan masukkan ke dalam makaroni tadi. dlm mangkuk lain. masukkan tepung tu. sesuai utk bb 4+ months old. Masukkan makaroni dalam air dan masak hingga lembut. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .Rebuskan lagi utk seketika. Rebus isi ayam hingga masak.Jangan buang air rebusan.19:37 baby's dessert dpt dr web Heinz.Gunakan ia utk mengisar isi rebusan tadi sebelum diberikan kepada bayi anda. 3. 4.2 thn Fri 11 Jul 2008 . Angkat dan toskan air rebusan.Masak hingga daun sup dan dan bawang layu.. 2.Biarkan atas api yang kecil. 4.* 1 biji kentang * 1/4 cawan kacang peas tanpa kulit * Sedikit lobak merah * Sedikit celery * 1/4 cawan makaroni * air Cara-cara 1. 3. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .Tidak perlu dikisar.2 thn Fri 11 Jul 2008 . Masukkan spagetti.Tambahkan air jika perlu. NOTE : Untuk sajian kanak-kanak atau orang dewasa tambahkan garam secukup rasa dan kuib ayam. 2..Rebuakan lagi hingga kentang dan lobak merah empuk.Kemudian masukkan daun sup dan daun bawang.Biarkan seketika di atas api.n hidangkan a a dessert .Tidak perlu dikisar utk hidangan dewasa.bancuh tepung dgn sedikit air. Rebus spagetti hingga betul-betul lembut.19:36 Bahan-bahan ( 1 Orang ) * 10 batang spaggeti (dipatah-patahkan) * 1 biji kentang (potong dadu) * 1/4 batang lobak merah (potong dadu) * Sedikit isi ayam (hiris nipis) * Sedikit daun sup dan daun bawang (hiris kasar) * Air Cara-cara 1.Masukkan daging.Masukkan kentang dan lobak merah.Tos dan ketepikan.. panaskan susu (jgn sampai didih). Angkat dan kisarkan utk disajikan kepada bayi anda (bayi 8 bln ke atas) 5.

yogurt campurkan yogurt ngan buah2 lembut yg di potong dadu kecil gorengkan ikan/hati ayam . saperti .19:37 juga dpt dr web Heinz. mee hailam [jgn masuk cili lansung] tumiskan mee..2 thn Fri 11 Jul 2008 ..19:41 copy dari kak hanieliza..kacaukan. alter sket. larutkan gelatin dgn sedikit air panas 2....2 thn Fri 11 Jul 2008 . TQ mee/pasta sup rebuskan mee atau pasta sehingga lembut dan buat sup ayam bila nak suapkan makan barulah dicampurkan so taklah mee tu kembang.. sesuai utk bb 7+ months old Bahan-bahan ( 2 servings ) * 125 ml air masak * 2-3 biji pitted prune * 1 tsp gelatin Cara-cara 1... kueh2 jenis kukus yg kurang manis saperti kueh lapis/talam. selain daripada itu anak2 ini perlu juga diberi pendedahan makanan lain. kuatiaw dengan sayuran hijau [potong kecil] dan kicap.. bila gelatin dah larut. masakkan dalam kulai/non-stik pan dan hancurkan..pakai pitted prune. sup sayur tumiskan sayuran saperti carrot.taburkan daun bawang dan bawang goreng. pastu diced carrot/celery/kentang yg dah dikukus/rebus lembut.... mcampurkan susu segar dan telur + garam.Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .msukkan dlm jus prune td.. brokoli..n simpan dlm petiais Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan . tahu lembut/udang [ dibuangkan kulit]/ayam/daging sikit.puding roti /apa-apa pun..... blend kan prune dgn air masak 3.masukkan bawang goreng.. pelbagaikan warna dalam sup tu. sup ayam ayam direnehkan dengan kentang dan carrot.. scrabble egg..

. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan . sure mak dia pun terlioq sama.19:49 Biskut 'Teether' Baby Sesuai untuk baby yang sedang tumbuh gigi.. makan ngan plain bubur nasi . Bahan-bahan * 1 cawan jus * 1 cawan tepung * 1 cawan bijirin segera bayi Cara membuatnya * Campurkan semua bahan * Gelekkan dan potong mengikut bentuk yang sesuai.19:48 hi nak kongsi makanan baby...2 thn Epal dan Kobis ... gunakan ikan bilis yg di blender. panaskan minyak tumis bwg putih dah halia hingga naik bau masukkan isi ikan masukkan beras yg sudah di cuci bersih masukkan kentang / brokolli/carrot (ikut suka) masak sampai beras masak taburkan sedikit daun bwg/sup.. Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan ... melegakan.. * Bolehdibekukan. saya tak gunakan garam atau sebarang serbuk perasa kerana buah pinggang baby tak dapat nak proses garam... bukan kata anak.2 thn Fri 11 Jul 2008 ...goreng bawang besar dengan hati ayam.2 thn Fri 11 Jul 2008 . Subject: Re: Jom kongsi resipi menu makanan baby 6 bulan .. utk perasa... * Bakar 20-30 minit pada suhu 350�F (175�C). sedikit beras ikan merah/tenggiri/bawal/ sedikit halia seulas bwg putih kentang/carrot/brokkolo/kubis bunga sedikit daun sup/ daun bawang cara.. tabur sedikit masa nak suap baby. sedap.

Sumber: Apple and Cabbage Baby Food. parut halus * 1/4 cawan air * 2 sudu besar kismis keemasan Cara-caranya * Didihkan air.com . * Masukkan semua bahan lain. parents.Bahan-bahan * 1 biji epal Golden Delicious. tutup periuk dan masak lagi selama 10 minit. * Kecilkan api. Didihkan sebentar. * Kisar halus setelah sejuk. kupas dan parut * 1 cawan kobis ungu.