cara buat fish ball

2 ekor ikan tongkol (jika saiznya 5-6 inci) atau boleh guna 1 ekor ikan jika saiznya BESAR..

Tepung Ubi Kayu Garam atau Perisa Air ( untuk merebus fishball dan dijadikan soup - agak² lah periuk mana korang nak guna kalau setakat 4-6 orang makan) Cara membuat Fishball : 1) bersihkan ikan - Buang kepala, tulang & kulit- Asingkan isinya sahaja 2) kisar isi ikan (guna blender kering- Jgn campur air) 3) Asingkan isi ikan yang telah dikisar kedalam 1 bekas yang kering (untuk menguli) 4) campurkan sedikit demi sedikit tepung ubi kayu ke atas isi ikan yang telah dikisar 5) campurkan sedikit garam atau perisa (sedikit sahaja) 6) Uli tepung dan isi ikan sehingga sebati 7) lepas sebati - buatlah bulat bulat besar mana yang korang nak 8) lepastu terus masukkan kedalam air yang telah mendidih itu** **tips : jgn campur air pada tepung... kalau tepung banyak sgt pon tak berapa rasa ikan... kalau sikit sgt pon susah jugak takut fishball tak melekat... agak-agak jelah yer.. Ketika anda sedang membulatkan fishball, boleh la panaskan air dalam periuk siapsiap..lepas abes membulatkan fishball leh la terus masuk kat air yg telah mendidih itu... Bahan- Bahan Spaghetti Soup:

( gambar ini untuk hidangan BIG famili) Bahan A: Spaghetti (tidak kisahlah jenama apa yang korang suka) 4-6 ulas bawang putih 6-7 biji buah keras sedikit lada putih 1 inci halia (lebih kurang la) 1 biji cili merah besar Minyak masak (Untuk menumis rempah bahan A) garam atau perisa Bahan B : Limau kasturi Bawang goreng Daun Sup Taugeh Suun (Kalau nak lah) Cili kicap (Boleh buat sendiri maaa) Cara Membuat : 1) Tumbuk atau kisar bahan A (bahan ini boleh kisar kat blender basah) 2) Dah kisar tumis pulak bahan A itu yer sehingga garing ** 3) bila dah agak-agak garing masukkan sikit air rebusan fishball tadi..kasih didih sikit. 4) pastu masukkan semua bahan yang ditumis tadi kedalam periuk yang anda rebus fishball 5) masukkan kan garam atau perisa 6) gaul hingga sebati dan tunggu mendidih **tips : semasa menumis rempah / bahan A.... agak-agak garing dan diyakini masak secukupnya sudah memadai . jgn biarkan hingga kering.

. celupkan tangan ke dlm air terlebih dahulu ambil secubit pes tadi bulat2 kan sehingga habis Didihkan air....) BEBOLA IKAN( FISH BALL) Bahan-bahan: 300 g isi ikan tenggiri 3/4 sudu kecil garam 1/2 sudu kecil serbuk lada sulah 2 sudu kecil tepung jagung 1 sudu kecil tepung ubi/kanji (tapioca starch) 50 ml air sejuk (air dari peti sejuk) secubit serbuk perasa jika suka @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ FISH BALL Bahan-bahan: 400 g isi ikan tenggiri 1 sudu kecil garam (paras rata) 1/2 sudu kecil serbuk lada sulah 3 sudu besar tepung jagung 2 sudu kecil tepung ubi 60 ml air sejuk atau secukupnya 1/4 sudu kecil soda bikarbonat secubit serbuk perasa jika suka Cara membuat: Masukkan dlm mesin kisar (food prosessor) isi ikan. lada sulah dan garam. mesin hingga lumat Masukkan tepung jagung. tepung ubi. Selamat mencuba.. Ini resepi turun temurun punya. Jika ingin guna tangan.Kalau sup dah siap boleh la dihidangkan.. Bulat-bulatkan dgn menggunakan sudu kecil. masukkan fish ball kemudian rebus sehingga fish ball timbul dipermukaan seketika bolehlah diangkat. . serbuk perasa dan air sejuk kemudian mesin lagi sehingga sebati dan kenyal...

pastikan tangan basah sket supaya adunan tak melekat kat tangan.. Bahan-bahan: KEROPOK LEKOR PERANTAU Bahan-bahan: 2 cawan isi ikan@1/2 kilo 2 1/2 cawan tepung jagung 1/2 cawan tepung kanji (tapioca starch) 1 sudu kecil garam ais ketul secukupnya (boleh guna air sejuk dlm peti klu tak ada ais ketul) secubit serbuk perasa jika suka Cara membuat: ..hasilnya bebola tuh mmg spongy cam yg commercial punya.**yg fish ball jual tu putih sbb:** 1.. guna ikan tenggiri (atau ikan lain yg isi putih) 2..masa nak buat mee bebola ikan. jumlah tepung byk berbanding ikan lebih berspring akak rasa dorang buh tepung kanji kot.. oh kalau nak buat camtu. kak Noor dah tahu…letak soda bikarbonat dlm adunan fish ball tuh.amik segengam adunan picitkan keluar melalui celah2 antara ibu jari dan jari telunjuk…tapi kalau nak cepat amik je pastu gentel jd bulat....akak dah try baru2 nih.

mesin sekali lagi sambil menambahkan sedikit demi sedikit ketulan ais/air sejuk sehingga mendpt adunan yg lembut.Bersihkan ikan Asingkan tulang dan isinya Mesinkan isi ikan sehingga hancur Masukkan tepung jagung & tepung kanji. Pastikan adunan tidak terlalu lembik atau keras Gentel / uli dengan tangan membentuk saiz memanjang Panaskan air hingga mendidih Masukkan keropok lekor Angkat setelah ia timbul dipermukaan air beberapa ketika Boleh dimakan terus atau digoreng Stuffed Tofu Bahan-bahan : • • • 3-4 keping tauhu (digaul bersama sedikit garam) 2-3 ekor udang basah (direbus dan dicincang) 1/2 labu bawang besar (dihiris dadu kecil) .

sumbatkan semula ke dalam tauhu tadi. Acara menyumbat tauhu .• • • • • • 1/2 biji cili merah (dibuang biji dan dihiris dadu) 2 helai daun bawang/daun sup (dihiris) 1 sdt lada sulah sedikit garam 1 biji telur (dipukul sedikit) sedikit tepung gandum Cara-cara : 1. Lenyek2kan sedikit isi tauhu tersebut. Kemudian dibelah 2 dan keluarkan isinya. Celupkan tauhu ke dlm telur dan golek2/salutkan dgn tepung. 4. Hidangkan bersama sos cili. Kemudian. Kemudian goreng sehingga keperangan. 2. Gaulkan isi tauhu bersama semua bahan di atas kecuali telur dan tepung. 3. Goreng tauhu sehingga keperangan tetapi jgn sampai masak.

html#ixzz1JGDiHc1d Under Creative Commons License: Attribution Bahan dough: • • • • • • 450 gram tepung terigu ½ sdt garam 1 sdt gula 1 sachet ragi instant 200 ml air hangat 3 sdm olive oil Bahan Saos: • • • • • • • 2 siung bawang putih 1 bawang bawang bombay 5 sdm tomat pasta 3 buah tomat. buang kulitnya.com/2010/04/stuffed-tofu-resepiii. rajang halus ½ sdt garam 1 sdm gula ¼ sdt merica .blogspot. rebus.Read more: http://dayangjack.

aduk rata. garam gula. uleni hingga kalis. Kemudian oven sebentar. tomat pasta.Tambahkan minyak. aduk rata. garam. bulatkan adonan dan giling. Tumis bawang bombay dan bawang putih sampai harum. potong menjadi 2 bagian Paprika hijau. 4. merica.Bahan Topping: • • • • • 200 gram daging giling. masukan tomat. . Poles dengan olive oil. Cara membuat saos: 1. Campur tepung terigu. Oven dengan api atas sampai kering. Bagi adonan menjadi 2 bagian. 2. potong dadu Keju mozarella Cara Membuat Pizza Dough: 1. Istirahatkan adonan selama + 1 jam. angkat. uleni lagi selama 15 menit sampai kalis. keluarkan. gula. Letakan secara merata pada loyang. tumis 12 ekor udang kupas 6 potong crab stick. 3. ragi dg air. Oles loyang pizza ukuran + 24 cm. beri saos dan taburi topping diatasnya.

5 gram Cara membuat Adonan Dasar Pizza II : 1. 5. 150 ml Minyak zaitun. aduk hingga rata. 4. 2. 35 ml Garam. Buat lubang di tengahnya. Tambahkan minyak zaitun.Bahan Adonan Dasar Pizza : • • • • • Tepung terigu protein tinggi. 3. tuang air hangat sedikit demi sedikit sambil diaduk hingga rata. adonan siap digunakan. Diamkan adonan selama sekitar 20 menit. 300 gram Ragi instan. Campur terigu dan ragi instan. . Tambahkan garam. 7 gram Air hangat. uleni hingga kalis.

7 gram Susu cair. aduk hingga rata. uleni hingga kalis. 25 gram Garam. Tambahkan minyak sayur dan mentega tawar. Untuk pizza dengan topping atau isi seafood sebaiknya disajikan dengan saus mayones. thousand island atau sambal bangkok untuk meminimalkan rasa amis dari seafood.Tips menyediakan pizza Sebaiknya sajikan pizza selagi masih hangat.mAgar lebih nikmat. 4. 5 gram Cara membuat Adonan Dasar Pizza : 1. Adonan siap digunakan. Bahan Dasar Adonan Pizza : • • • • • • Tepung terigu protein tinggi. sayur ) sajikan dengan saus tomat atau saus sambal. Campur terigu dan ragi instan. Diamkan adonan selama sekitar 20 menit. 25 ml Mentega tawar. daging. tuang susu sedikit demi sedikit sambil diaduk hingga rata. 2. Buat lubang di tengahnya. Sedang untuk pizza bertoping atau isi selain seafood ( ayam. 125 ml Minyak sayur. sosis. agar teksturnya masih lembut dan kejunya belum mengeras. 5. 250 gram Ragi instan. sajikan pizza dengan keju permesan bubuk. . Tambahkan garam. 3.

.dicincang halus Sedikit gula.dikukus 2 sudu besar tepung jagung 1 tangkai daun bawang .direndam hingga kembang 300 gm udang .cendawan sumbat Bahan-bahan: 20 biji cendawan kering .dibuang kulit dan dicincang 2 biji telur masin . Cendawan diramas untuk membuang airnya.cara: 1. garam dan serbuk lada sulah Untuk Sos: 1/2 cawan air rebusan ayam 1/2 sudu besar sos tiram 1/2 sudu kecil minyak bijan 1/2 sudu kecil serbuk lada sulah 1 sudu kecil tepung jagung Cara .

4. serbuk lada sulah dan juga daun bawang. Hidang panas-panas. Gaulkan udang dengan tepung jagung. gula. kemudian atur di atas pinggan. Campurkan kesemua bahan sos dan jerangkan di atas api yang kecil.2. . Kukus dengan api yang kuat selama lapan minit. garam. tuangkan ke atas cendawan. Hiaskan bahagian atasnya dengan sedikit telur kuning masin. 3. Bila mendidih. Sumbatkan adunan udang ke dalam cendawan.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful