2 ekor ikan tongkol (jika saiznya 5-6 inci) atau boleh guna 1 ekor ikan jika saiznya BESAR..

Tepung Ubi Kayu Garam atau Perisa Air ( untuk merebus fishball dan dijadikan soup - agak² lah periuk mana korang nak guna kalau setakat 4-6 orang makan) Cara membuat Fishball : 1) bersihkan ikan - Buang kepala, tulang & kulit- Asingkan isinya sahaja 2) kisar isi ikan (guna blender kering- Jgn campur air) 3) Asingkan isi ikan yang telah dikisar kedalam 1 bekas yang kering (untuk menguli) 4) campurkan sedikit demi sedikit tepung ubi kayu ke atas isi ikan yang telah dikisar 5) campurkan sedikit garam atau perisa (sedikit sahaja) 6) Uli tepung dan isi ikan sehingga sebati 7) lepas sebati - buatlah bulat bulat besar mana yang korang nak 8) lepastu terus masukkan kedalam air yang telah mendidih itu** **tips : jgn campur air pada tepung... kalau tepung banyak sgt pon tak berapa rasa ikan... kalau sikit sgt pon susah jugak takut fishball tak melekat... agak-agak jelah yer.. Ketika anda sedang membulatkan fishball, boleh la panaskan air dalam periuk siapsiap..lepas abes membulatkan fishball leh la terus masuk kat air yg telah mendidih itu... Bahan- Bahan Spaghetti Soup:

. 4) pastu masukkan semua bahan yang ditumis tadi kedalam periuk yang anda rebus fishball 5) masukkan kan garam atau perisa 6) gaul hingga sebati dan tunggu mendidih **tips : semasa menumis rempah / bahan A. jgn biarkan hingga kering....( gambar ini untuk hidangan BIG famili) Bahan A: Spaghetti (tidak kisahlah jenama apa yang korang suka) 4-6 ulas bawang putih 6-7 biji buah keras sedikit lada putih 1 inci halia (lebih kurang la) 1 biji cili merah besar Minyak masak (Untuk menumis rempah bahan A) garam atau perisa Bahan B : Limau kasturi Bawang goreng Daun Sup Taugeh Suun (Kalau nak lah) Cili kicap (Boleh buat sendiri maaa) Cara Membuat : 1) Tumbuk atau kisar bahan A (bahan ini boleh kisar kat blender basah) 2) Dah kisar tumis pulak bahan A itu yer sehingga garing ** 3) bila dah agak-agak garing masukkan sikit air rebusan fishball tadi.kasih didih sikit. agak-agak garing dan diyakini masak secukupnya sudah memadai .

Selamat mencuba. tepung ubi. celupkan tangan ke dlm air terlebih dahulu ambil secubit pes tadi bulat2 kan sehingga habis Didihkan air... Bulat-bulatkan dgn menggunakan sudu kecil. serbuk perasa dan air sejuk kemudian mesin lagi sehingga sebati dan kenyal..Kalau sup dah siap boleh la dihidangkan.. lada sulah dan garam. . Jika ingin guna tangan. . mesin hingga lumat Masukkan tepung jagung.. Ini resepi turun temurun punya..) BEBOLA IKAN( FISH BALL) Bahan-bahan: 300 g isi ikan tenggiri 3/4 sudu kecil garam 1/2 sudu kecil serbuk lada sulah 2 sudu kecil tepung jagung 1 sudu kecil tepung ubi/kanji (tapioca starch) 50 ml air sejuk (air dari peti sejuk) secubit serbuk perasa jika suka @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ FISH BALL Bahan-bahan: 400 g isi ikan tenggiri 1 sudu kecil garam (paras rata) 1/2 sudu kecil serbuk lada sulah 3 sudu besar tepung jagung 2 sudu kecil tepung ubi 60 ml air sejuk atau secukupnya 1/4 sudu kecil soda bikarbonat secubit serbuk perasa jika suka Cara membuat: Masukkan dlm mesin kisar (food prosessor) isi ikan. masukkan fish ball kemudian rebus sehingga fish ball timbul dipermukaan seketika bolehlah diangkat..

akak dah try baru2 nih..pastikan tangan basah sket supaya adunan tak melekat kat tangan.hasilnya bebola tuh mmg spongy cam yg commercial punya. jumlah tepung byk berbanding ikan lebih berspring akak rasa dorang buh tepung kanji kot...... Bahan-bahan: KEROPOK LEKOR PERANTAU Bahan-bahan: 2 cawan isi ikan@1/2 kilo 2 1/2 cawan tepung jagung 1/2 cawan tepung kanji (tapioca starch) 1 sudu kecil garam ais ketul secukupnya (boleh guna air sejuk dlm peti klu tak ada ais ketul) secubit serbuk perasa jika suka Cara membuat: . oh kalau nak buat camtu.masa nak buat mee bebola ikan.amik segengam adunan picitkan keluar melalui celah2 antara ibu jari dan jari telunjuk…tapi kalau nak cepat amik je pastu gentel jd bulat..**yg fish ball jual tu putih sbb:** 1.. guna ikan tenggiri (atau ikan lain yg isi putih) 2. kak Noor dah tahu…letak soda bikarbonat dlm adunan fish ball tuh.

Pastikan adunan tidak terlalu lembik atau keras Gentel / uli dengan tangan membentuk saiz memanjang Panaskan air hingga mendidih Masukkan keropok lekor Angkat setelah ia timbul dipermukaan air beberapa ketika Boleh dimakan terus atau digoreng Stuffed Tofu Bahan-bahan : • • • 3-4 keping tauhu (digaul bersama sedikit garam) 2-3 ekor udang basah (direbus dan dicincang) 1/2 labu bawang besar (dihiris dadu kecil) .Bersihkan ikan Asingkan tulang dan isinya Mesinkan isi ikan sehingga hancur Masukkan tepung jagung & tepung kanji. mesin sekali lagi sambil menambahkan sedikit demi sedikit ketulan ais/air sejuk sehingga mendpt adunan yg lembut.

• • • • • • 1/2 biji cili merah (dibuang biji dan dihiris dadu) 2 helai daun bawang/daun sup (dihiris) 1 sdt lada sulah sedikit garam 1 biji telur (dipukul sedikit) sedikit tepung gandum Cara-cara : 1. Kemudian dibelah 2 dan keluarkan isinya. Gaulkan isi tauhu bersama semua bahan di atas kecuali telur dan tepung. sumbatkan semula ke dalam tauhu tadi. 3. Kemudian goreng sehingga keperangan. 4. Celupkan tauhu ke dlm telur dan golek2/salutkan dgn tepung. Kemudian. Acara menyumbat tauhu . Goreng tauhu sehingga keperangan tetapi jgn sampai masak. Lenyek2kan sedikit isi tauhu tersebut. Hidangkan bersama sos cili. 2.

rajang halus ½ sdt garam 1 sdm gula ¼ sdt merica . buang kulitnya. rebus.html#ixzz1JGDiHc1d Under Creative Commons License: Attribution Bahan dough: • • • • • • 450 gram tepung terigu ½ sdt garam 1 sdt gula 1 sachet ragi instant 200 ml air hangat 3 sdm olive oil Bahan Saos: • • • • • • • 2 siung bawang putih 1 bawang bawang bombay 5 sdm tomat pasta 3 buah tomat.blogspot.com/2010/04/stuffed-tofu-resepiii.Read more: http://dayangjack.

ragi dg air. 3. bulatkan adonan dan giling. aduk rata. tomat pasta. Campur tepung terigu. gula. angkat. Istirahatkan adonan selama + 1 jam. Poles dengan olive oil.Bahan Topping: • • • • • 200 gram daging giling. . potong dadu Keju mozarella Cara Membuat Pizza Dough: 1. keluarkan. Oles loyang pizza ukuran + 24 cm. tumis 12 ekor udang kupas 6 potong crab stick. potong menjadi 2 bagian Paprika hijau. Bagi adonan menjadi 2 bagian. uleni hingga kalis. Letakan secara merata pada loyang. Tumis bawang bombay dan bawang putih sampai harum. merica. uleni lagi selama 15 menit sampai kalis. Kemudian oven sebentar. 4. garam. Oven dengan api atas sampai kering. Cara membuat saos: 1. garam gula. beri saos dan taburi topping diatasnya. aduk rata. masukan tomat. 2.Tambahkan minyak.

2. 7 gram Air hangat. tuang air hangat sedikit demi sedikit sambil diaduk hingga rata. 300 gram Ragi instan. 5. 35 ml Garam. aduk hingga rata. 3. 4. adonan siap digunakan.Bahan Adonan Dasar Pizza : • • • • • Tepung terigu protein tinggi. uleni hingga kalis. Buat lubang di tengahnya. Diamkan adonan selama sekitar 20 menit. 5 gram Cara membuat Adonan Dasar Pizza II : 1. Tambahkan garam. . Campur terigu dan ragi instan. Tambahkan minyak zaitun. 150 ml Minyak zaitun.

25 gram Garam. 5. sayur ) sajikan dengan saus tomat atau saus sambal. 250 gram Ragi instan. tuang susu sedikit demi sedikit sambil diaduk hingga rata. Untuk pizza dengan topping atau isi seafood sebaiknya disajikan dengan saus mayones. agar teksturnya masih lembut dan kejunya belum mengeras. 2. Diamkan adonan selama sekitar 20 menit. Tambahkan garam. . Tambahkan minyak sayur dan mentega tawar. daging. 3. aduk hingga rata. Adonan siap digunakan. 125 ml Minyak sayur. Campur terigu dan ragi instan. Buat lubang di tengahnya. sajikan pizza dengan keju permesan bubuk. 25 ml Mentega tawar. Bahan Dasar Adonan Pizza : • • • • • • Tepung terigu protein tinggi. Sedang untuk pizza bertoping atau isi selain seafood ( ayam.Tips menyediakan pizza Sebaiknya sajikan pizza selagi masih hangat. sosis. thousand island atau sambal bangkok untuk meminimalkan rasa amis dari seafood. 4. 5 gram Cara membuat Adonan Dasar Pizza : 1. uleni hingga kalis. 7 gram Susu cair.mAgar lebih nikmat.

cara: 1. .direndam hingga kembang 300 gm udang .dikukus 2 sudu besar tepung jagung 1 tangkai daun bawang .dibuang kulit dan dicincang 2 biji telur masin .dicincang halus Sedikit gula. garam dan serbuk lada sulah Untuk Sos: 1/2 cawan air rebusan ayam 1/2 sudu besar sos tiram 1/2 sudu kecil minyak bijan 1/2 sudu kecil serbuk lada sulah 1 sudu kecil tepung jagung Cara .cendawan sumbat Bahan-bahan: 20 biji cendawan kering . Cendawan diramas untuk membuang airnya.

Bila mendidih. serbuk lada sulah dan juga daun bawang. garam. Sumbatkan adunan udang ke dalam cendawan. 3. gula. kemudian atur di atas pinggan. Campurkan kesemua bahan sos dan jerangkan di atas api yang kecil. 4. tuangkan ke atas cendawan. Kukus dengan api yang kuat selama lapan minit. Gaulkan udang dengan tepung jagung. Hidang panas-panas. .2. Hiaskan bahagian atasnya dengan sedikit telur kuning masin.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful