P. 1
cara buat fish ball

cara buat fish ball

|Views: 3,044|Likes:
Published by Emay Trendz

More info:

Published by: Emay Trendz on Apr 13, 2011
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOC, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

06/13/2013

pdf

text

original

2 ekor ikan tongkol (jika saiznya 5-6 inci) atau boleh guna 1 ekor ikan jika saiznya BESAR..

Tepung Ubi Kayu Garam atau Perisa Air ( untuk merebus fishball dan dijadikan soup - agak² lah periuk mana korang nak guna kalau setakat 4-6 orang makan) Cara membuat Fishball : 1) bersihkan ikan - Buang kepala, tulang & kulit- Asingkan isinya sahaja 2) kisar isi ikan (guna blender kering- Jgn campur air) 3) Asingkan isi ikan yang telah dikisar kedalam 1 bekas yang kering (untuk menguli) 4) campurkan sedikit demi sedikit tepung ubi kayu ke atas isi ikan yang telah dikisar 5) campurkan sedikit garam atau perisa (sedikit sahaja) 6) Uli tepung dan isi ikan sehingga sebati 7) lepas sebati - buatlah bulat bulat besar mana yang korang nak 8) lepastu terus masukkan kedalam air yang telah mendidih itu** **tips : jgn campur air pada tepung... kalau tepung banyak sgt pon tak berapa rasa ikan... kalau sikit sgt pon susah jugak takut fishball tak melekat... agak-agak jelah yer.. Ketika anda sedang membulatkan fishball, boleh la panaskan air dalam periuk siapsiap..lepas abes membulatkan fishball leh la terus masuk kat air yg telah mendidih itu... Bahan- Bahan Spaghetti Soup:

. agak-agak garing dan diyakini masak secukupnya sudah memadai .kasih didih sikit.. 4) pastu masukkan semua bahan yang ditumis tadi kedalam periuk yang anda rebus fishball 5) masukkan kan garam atau perisa 6) gaul hingga sebati dan tunggu mendidih **tips : semasa menumis rempah / bahan A.( gambar ini untuk hidangan BIG famili) Bahan A: Spaghetti (tidak kisahlah jenama apa yang korang suka) 4-6 ulas bawang putih 6-7 biji buah keras sedikit lada putih 1 inci halia (lebih kurang la) 1 biji cili merah besar Minyak masak (Untuk menumis rempah bahan A) garam atau perisa Bahan B : Limau kasturi Bawang goreng Daun Sup Taugeh Suun (Kalau nak lah) Cili kicap (Boleh buat sendiri maaa) Cara Membuat : 1) Tumbuk atau kisar bahan A (bahan ini boleh kisar kat blender basah) 2) Dah kisar tumis pulak bahan A itu yer sehingga garing ** 3) bila dah agak-agak garing masukkan sikit air rebusan fishball tadi... jgn biarkan hingga kering.

.. celupkan tangan ke dlm air terlebih dahulu ambil secubit pes tadi bulat2 kan sehingga habis Didihkan air. . Ini resepi turun temurun punya. Jika ingin guna tangan.. tepung ubi.. Bulat-bulatkan dgn menggunakan sudu kecil.. mesin hingga lumat Masukkan tepung jagung. .Kalau sup dah siap boleh la dihidangkan. serbuk perasa dan air sejuk kemudian mesin lagi sehingga sebati dan kenyal... lada sulah dan garam. masukkan fish ball kemudian rebus sehingga fish ball timbul dipermukaan seketika bolehlah diangkat. Selamat mencuba.) BEBOLA IKAN( FISH BALL) Bahan-bahan: 300 g isi ikan tenggiri 3/4 sudu kecil garam 1/2 sudu kecil serbuk lada sulah 2 sudu kecil tepung jagung 1 sudu kecil tepung ubi/kanji (tapioca starch) 50 ml air sejuk (air dari peti sejuk) secubit serbuk perasa jika suka @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ FISH BALL Bahan-bahan: 400 g isi ikan tenggiri 1 sudu kecil garam (paras rata) 1/2 sudu kecil serbuk lada sulah 3 sudu besar tepung jagung 2 sudu kecil tepung ubi 60 ml air sejuk atau secukupnya 1/4 sudu kecil soda bikarbonat secubit serbuk perasa jika suka Cara membuat: Masukkan dlm mesin kisar (food prosessor) isi ikan.

. kak Noor dah tahu…letak soda bikarbonat dlm adunan fish ball tuh...masa nak buat mee bebola ikan.hasilnya bebola tuh mmg spongy cam yg commercial punya.**yg fish ball jual tu putih sbb:** 1.akak dah try baru2 nih.pastikan tangan basah sket supaya adunan tak melekat kat tangan..amik segengam adunan picitkan keluar melalui celah2 antara ibu jari dan jari telunjuk…tapi kalau nak cepat amik je pastu gentel jd bulat. oh kalau nak buat camtu... guna ikan tenggiri (atau ikan lain yg isi putih) 2.. jumlah tepung byk berbanding ikan lebih berspring akak rasa dorang buh tepung kanji kot.. Bahan-bahan: KEROPOK LEKOR PERANTAU Bahan-bahan: 2 cawan isi ikan@1/2 kilo 2 1/2 cawan tepung jagung 1/2 cawan tepung kanji (tapioca starch) 1 sudu kecil garam ais ketul secukupnya (boleh guna air sejuk dlm peti klu tak ada ais ketul) secubit serbuk perasa jika suka Cara membuat: .

Bersihkan ikan Asingkan tulang dan isinya Mesinkan isi ikan sehingga hancur Masukkan tepung jagung & tepung kanji. mesin sekali lagi sambil menambahkan sedikit demi sedikit ketulan ais/air sejuk sehingga mendpt adunan yg lembut. Pastikan adunan tidak terlalu lembik atau keras Gentel / uli dengan tangan membentuk saiz memanjang Panaskan air hingga mendidih Masukkan keropok lekor Angkat setelah ia timbul dipermukaan air beberapa ketika Boleh dimakan terus atau digoreng Stuffed Tofu Bahan-bahan : • • • 3-4 keping tauhu (digaul bersama sedikit garam) 2-3 ekor udang basah (direbus dan dicincang) 1/2 labu bawang besar (dihiris dadu kecil) .

Gaulkan isi tauhu bersama semua bahan di atas kecuali telur dan tepung. Kemudian dibelah 2 dan keluarkan isinya.• • • • • • 1/2 biji cili merah (dibuang biji dan dihiris dadu) 2 helai daun bawang/daun sup (dihiris) 1 sdt lada sulah sedikit garam 1 biji telur (dipukul sedikit) sedikit tepung gandum Cara-cara : 1. Goreng tauhu sehingga keperangan tetapi jgn sampai masak. Celupkan tauhu ke dlm telur dan golek2/salutkan dgn tepung. Lenyek2kan sedikit isi tauhu tersebut. Kemudian. 3. 4. Hidangkan bersama sos cili. sumbatkan semula ke dalam tauhu tadi. Acara menyumbat tauhu . 2. Kemudian goreng sehingga keperangan.

rajang halus ½ sdt garam 1 sdm gula ¼ sdt merica . rebus.Read more: http://dayangjack.blogspot. buang kulitnya.html#ixzz1JGDiHc1d Under Creative Commons License: Attribution Bahan dough: • • • • • • 450 gram tepung terigu ½ sdt garam 1 sdt gula 1 sachet ragi instant 200 ml air hangat 3 sdm olive oil Bahan Saos: • • • • • • • 2 siung bawang putih 1 bawang bawang bombay 5 sdm tomat pasta 3 buah tomat.com/2010/04/stuffed-tofu-resepiii.

2. Kemudian oven sebentar. keluarkan.Tambahkan minyak. uleni hingga kalis. aduk rata. tomat pasta. potong dadu Keju mozarella Cara Membuat Pizza Dough: 1. gula. 3. Poles dengan olive oil. garam. beri saos dan taburi topping diatasnya. garam gula. Bagi adonan menjadi 2 bagian. uleni lagi selama 15 menit sampai kalis. Tumis bawang bombay dan bawang putih sampai harum. masukan tomat. Oven dengan api atas sampai kering. merica. ragi dg air.Bahan Topping: • • • • • 200 gram daging giling. Letakan secara merata pada loyang. potong menjadi 2 bagian Paprika hijau. Oles loyang pizza ukuran + 24 cm. Istirahatkan adonan selama + 1 jam. tumis 12 ekor udang kupas 6 potong crab stick. Campur tepung terigu. aduk rata. . 4. bulatkan adonan dan giling. Cara membuat saos: 1. angkat.

adonan siap digunakan. 35 ml Garam. .Bahan Adonan Dasar Pizza : • • • • • Tepung terigu protein tinggi. 300 gram Ragi instan. 4. Tambahkan minyak zaitun. aduk hingga rata. 5 gram Cara membuat Adonan Dasar Pizza II : 1. 7 gram Air hangat. tuang air hangat sedikit demi sedikit sambil diaduk hingga rata. 3. 5. uleni hingga kalis. Diamkan adonan selama sekitar 20 menit. Tambahkan garam. 150 ml Minyak zaitun. Buat lubang di tengahnya. Campur terigu dan ragi instan. 2.

7 gram Susu cair. sayur ) sajikan dengan saus tomat atau saus sambal. Bahan Dasar Adonan Pizza : • • • • • • Tepung terigu protein tinggi. daging. Campur terigu dan ragi instan. . 125 ml Minyak sayur. Adonan siap digunakan. Sedang untuk pizza bertoping atau isi selain seafood ( ayam.Tips menyediakan pizza Sebaiknya sajikan pizza selagi masih hangat. 5 gram Cara membuat Adonan Dasar Pizza : 1. 250 gram Ragi instan. sajikan pizza dengan keju permesan bubuk.mAgar lebih nikmat. 25 gram Garam. Untuk pizza dengan topping atau isi seafood sebaiknya disajikan dengan saus mayones. sosis. Diamkan adonan selama sekitar 20 menit. uleni hingga kalis. 4. aduk hingga rata. 2. Tambahkan minyak sayur dan mentega tawar. Tambahkan garam. tuang susu sedikit demi sedikit sambil diaduk hingga rata. agar teksturnya masih lembut dan kejunya belum mengeras. thousand island atau sambal bangkok untuk meminimalkan rasa amis dari seafood. Buat lubang di tengahnya. 25 ml Mentega tawar. 3. 5.

cendawan sumbat Bahan-bahan: 20 biji cendawan kering . Cendawan diramas untuk membuang airnya. .cara: 1.dikukus 2 sudu besar tepung jagung 1 tangkai daun bawang .dibuang kulit dan dicincang 2 biji telur masin .direndam hingga kembang 300 gm udang . garam dan serbuk lada sulah Untuk Sos: 1/2 cawan air rebusan ayam 1/2 sudu besar sos tiram 1/2 sudu kecil minyak bijan 1/2 sudu kecil serbuk lada sulah 1 sudu kecil tepung jagung Cara .dicincang halus Sedikit gula.

gula. . tuangkan ke atas cendawan. Gaulkan udang dengan tepung jagung.2. 4. Sumbatkan adunan udang ke dalam cendawan. Campurkan kesemua bahan sos dan jerangkan di atas api yang kecil. garam. Hiaskan bahagian atasnya dengan sedikit telur kuning masin. Bila mendidih. kemudian atur di atas pinggan. serbuk lada sulah dan juga daun bawang. Hidang panas-panas. Kukus dengan api yang kuat selama lapan minit. 3.

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->