2 ekor ikan tongkol (jika saiznya 5-6 inci) atau boleh guna 1 ekor ikan jika saiznya BESAR..

Tepung Ubi Kayu Garam atau Perisa Air ( untuk merebus fishball dan dijadikan soup - agak² lah periuk mana korang nak guna kalau setakat 4-6 orang makan) Cara membuat Fishball : 1) bersihkan ikan - Buang kepala, tulang & kulit- Asingkan isinya sahaja 2) kisar isi ikan (guna blender kering- Jgn campur air) 3) Asingkan isi ikan yang telah dikisar kedalam 1 bekas yang kering (untuk menguli) 4) campurkan sedikit demi sedikit tepung ubi kayu ke atas isi ikan yang telah dikisar 5) campurkan sedikit garam atau perisa (sedikit sahaja) 6) Uli tepung dan isi ikan sehingga sebati 7) lepas sebati - buatlah bulat bulat besar mana yang korang nak 8) lepastu terus masukkan kedalam air yang telah mendidih itu** **tips : jgn campur air pada tepung... kalau tepung banyak sgt pon tak berapa rasa ikan... kalau sikit sgt pon susah jugak takut fishball tak melekat... agak-agak jelah yer.. Ketika anda sedang membulatkan fishball, boleh la panaskan air dalam periuk siapsiap..lepas abes membulatkan fishball leh la terus masuk kat air yg telah mendidih itu... Bahan- Bahan Spaghetti Soup:

( gambar ini untuk hidangan BIG famili) Bahan A: Spaghetti (tidak kisahlah jenama apa yang korang suka) 4-6 ulas bawang putih 6-7 biji buah keras sedikit lada putih 1 inci halia (lebih kurang la) 1 biji cili merah besar Minyak masak (Untuk menumis rempah bahan A) garam atau perisa Bahan B : Limau kasturi Bawang goreng Daun Sup Taugeh Suun (Kalau nak lah) Cili kicap (Boleh buat sendiri maaa) Cara Membuat : 1) Tumbuk atau kisar bahan A (bahan ini boleh kisar kat blender basah) 2) Dah kisar tumis pulak bahan A itu yer sehingga garing ** 3) bila dah agak-agak garing masukkan sikit air rebusan fishball tadi..kasih didih sikit. jgn biarkan hingga kering.. 4) pastu masukkan semua bahan yang ditumis tadi kedalam periuk yang anda rebus fishball 5) masukkan kan garam atau perisa 6) gaul hingga sebati dan tunggu mendidih **tips : semasa menumis rempah / bahan A.. agak-agak garing dan diyakini masak secukupnya sudah memadai ..

mesin hingga lumat Masukkan tepung jagung. serbuk perasa dan air sejuk kemudian mesin lagi sehingga sebati dan kenyal. . lada sulah dan garam. Selamat mencuba. masukkan fish ball kemudian rebus sehingga fish ball timbul dipermukaan seketika bolehlah diangkat. Ini resepi turun temurun punya.) BEBOLA IKAN( FISH BALL) Bahan-bahan: 300 g isi ikan tenggiri 3/4 sudu kecil garam 1/2 sudu kecil serbuk lada sulah 2 sudu kecil tepung jagung 1 sudu kecil tepung ubi/kanji (tapioca starch) 50 ml air sejuk (air dari peti sejuk) secubit serbuk perasa jika suka @@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ FISH BALL Bahan-bahan: 400 g isi ikan tenggiri 1 sudu kecil garam (paras rata) 1/2 sudu kecil serbuk lada sulah 3 sudu besar tepung jagung 2 sudu kecil tepung ubi 60 ml air sejuk atau secukupnya 1/4 sudu kecil soda bikarbonat secubit serbuk perasa jika suka Cara membuat: Masukkan dlm mesin kisar (food prosessor) isi ikan. ..... Jika ingin guna tangan. celupkan tangan ke dlm air terlebih dahulu ambil secubit pes tadi bulat2 kan sehingga habis Didihkan air...Kalau sup dah siap boleh la dihidangkan.. tepung ubi. Bulat-bulatkan dgn menggunakan sudu kecil.

..**yg fish ball jual tu putih sbb:** 1.pastikan tangan basah sket supaya adunan tak melekat kat tangan. jumlah tepung byk berbanding ikan lebih berspring akak rasa dorang buh tepung kanji kot. oh kalau nak buat camtu. Bahan-bahan: KEROPOK LEKOR PERANTAU Bahan-bahan: 2 cawan isi ikan@1/2 kilo 2 1/2 cawan tepung jagung 1/2 cawan tepung kanji (tapioca starch) 1 sudu kecil garam ais ketul secukupnya (boleh guna air sejuk dlm peti klu tak ada ais ketul) secubit serbuk perasa jika suka Cara membuat: ..akak dah try baru2 nih.... guna ikan tenggiri (atau ikan lain yg isi putih) 2..masa nak buat mee bebola ikan.amik segengam adunan picitkan keluar melalui celah2 antara ibu jari dan jari telunjuk…tapi kalau nak cepat amik je pastu gentel jd bulat..hasilnya bebola tuh mmg spongy cam yg commercial punya. kak Noor dah tahu…letak soda bikarbonat dlm adunan fish ball tuh.

mesin sekali lagi sambil menambahkan sedikit demi sedikit ketulan ais/air sejuk sehingga mendpt adunan yg lembut. Pastikan adunan tidak terlalu lembik atau keras Gentel / uli dengan tangan membentuk saiz memanjang Panaskan air hingga mendidih Masukkan keropok lekor Angkat setelah ia timbul dipermukaan air beberapa ketika Boleh dimakan terus atau digoreng Stuffed Tofu Bahan-bahan : • • • 3-4 keping tauhu (digaul bersama sedikit garam) 2-3 ekor udang basah (direbus dan dicincang) 1/2 labu bawang besar (dihiris dadu kecil) .Bersihkan ikan Asingkan tulang dan isinya Mesinkan isi ikan sehingga hancur Masukkan tepung jagung & tepung kanji.

3. Hidangkan bersama sos cili. 4. Acara menyumbat tauhu . Goreng tauhu sehingga keperangan tetapi jgn sampai masak. Gaulkan isi tauhu bersama semua bahan di atas kecuali telur dan tepung. Kemudian goreng sehingga keperangan. Kemudian. Lenyek2kan sedikit isi tauhu tersebut. sumbatkan semula ke dalam tauhu tadi.• • • • • • 1/2 biji cili merah (dibuang biji dan dihiris dadu) 2 helai daun bawang/daun sup (dihiris) 1 sdt lada sulah sedikit garam 1 biji telur (dipukul sedikit) sedikit tepung gandum Cara-cara : 1. Celupkan tauhu ke dlm telur dan golek2/salutkan dgn tepung. 2. Kemudian dibelah 2 dan keluarkan isinya.

rajang halus ½ sdt garam 1 sdm gula ¼ sdt merica .Read more: http://dayangjack. buang kulitnya.com/2010/04/stuffed-tofu-resepiii.html#ixzz1JGDiHc1d Under Creative Commons License: Attribution Bahan dough: • • • • • • 450 gram tepung terigu ½ sdt garam 1 sdt gula 1 sachet ragi instant 200 ml air hangat 3 sdm olive oil Bahan Saos: • • • • • • • 2 siung bawang putih 1 bawang bawang bombay 5 sdm tomat pasta 3 buah tomat. rebus.blogspot.

masukan tomat. Istirahatkan adonan selama + 1 jam. Tumis bawang bombay dan bawang putih sampai harum.Bahan Topping: • • • • • 200 gram daging giling. Oven dengan api atas sampai kering. ragi dg air. uleni hingga kalis. garam gula. beri saos dan taburi topping diatasnya. potong menjadi 2 bagian Paprika hijau. 2. garam. merica. tumis 12 ekor udang kupas 6 potong crab stick. Letakan secara merata pada loyang. bulatkan adonan dan giling. potong dadu Keju mozarella Cara Membuat Pizza Dough: 1. aduk rata. 3. uleni lagi selama 15 menit sampai kalis. Cara membuat saos: 1. angkat. 4. Bagi adonan menjadi 2 bagian. Kemudian oven sebentar. . Poles dengan olive oil. aduk rata. keluarkan.Tambahkan minyak. gula. tomat pasta. Oles loyang pizza ukuran + 24 cm. Campur tepung terigu.

35 ml Garam. 7 gram Air hangat. Diamkan adonan selama sekitar 20 menit. Buat lubang di tengahnya. Tambahkan garam. adonan siap digunakan. 300 gram Ragi instan. . 150 ml Minyak zaitun. 4. 3. Campur terigu dan ragi instan. uleni hingga kalis. 2. Tambahkan minyak zaitun. aduk hingga rata. tuang air hangat sedikit demi sedikit sambil diaduk hingga rata.Bahan Adonan Dasar Pizza : • • • • • Tepung terigu protein tinggi. 5 gram Cara membuat Adonan Dasar Pizza II : 1. 5.

tuang susu sedikit demi sedikit sambil diaduk hingga rata. daging. sayur ) sajikan dengan saus tomat atau saus sambal. 5.mAgar lebih nikmat. Campur terigu dan ragi instan. 3. aduk hingga rata. 125 ml Minyak sayur. Adonan siap digunakan. agar teksturnya masih lembut dan kejunya belum mengeras. 25 gram Garam. 7 gram Susu cair. 25 ml Mentega tawar. Tambahkan garam. sosis. Untuk pizza dengan topping atau isi seafood sebaiknya disajikan dengan saus mayones. Buat lubang di tengahnya. 250 gram Ragi instan.Tips menyediakan pizza Sebaiknya sajikan pizza selagi masih hangat. 2. thousand island atau sambal bangkok untuk meminimalkan rasa amis dari seafood. sajikan pizza dengan keju permesan bubuk. 5 gram Cara membuat Adonan Dasar Pizza : 1. . Diamkan adonan selama sekitar 20 menit. Bahan Dasar Adonan Pizza : • • • • • • Tepung terigu protein tinggi. Tambahkan minyak sayur dan mentega tawar. 4. Sedang untuk pizza bertoping atau isi selain seafood ( ayam. uleni hingga kalis.

cendawan sumbat Bahan-bahan: 20 biji cendawan kering . Cendawan diramas untuk membuang airnya.direndam hingga kembang 300 gm udang .dicincang halus Sedikit gula. . garam dan serbuk lada sulah Untuk Sos: 1/2 cawan air rebusan ayam 1/2 sudu besar sos tiram 1/2 sudu kecil minyak bijan 1/2 sudu kecil serbuk lada sulah 1 sudu kecil tepung jagung Cara .cara: 1.dikukus 2 sudu besar tepung jagung 1 tangkai daun bawang .dibuang kulit dan dicincang 2 biji telur masin .

Hiaskan bahagian atasnya dengan sedikit telur kuning masin. Kukus dengan api yang kuat selama lapan minit. Bila mendidih. 4. 3. kemudian atur di atas pinggan. Campurkan kesemua bahan sos dan jerangkan di atas api yang kecil. Sumbatkan adunan udang ke dalam cendawan. . serbuk lada sulah dan juga daun bawang.2. gula. Gaulkan udang dengan tepung jagung. tuangkan ke atas cendawan. Hidang panas-panas. garam.