Helah Bela Diri Aktif

-Sublimasi

Helah Bela Diri Pasif

-Rasionalisasi -Pemindahan -Projeksi -Introjeksi -Pembentukan Reaksi -Kompensasi -Fantasi

-Represi -Penafian -Agresi -Regresi

y Pemindahan Memindahkan perasaan yang kurang manis daripada sesuatu objek kepada objek yang boleh menerimanya. y Rasionalisasi Penjelasan yang diberi oleh seseorang terhadap tingkah lakunya dengan tujuan menyembunyikan tujuan yang sebenar demi menjaga ego atau harga dirinya. . kekurangan atau kekosongan yang dialami kepada aktiviti lain yang sihat.HELAH BELA DIRI AKTIF y Sublimasi Cara yang mana seseorang menyalurkan kekecewaan.

. y Pembentukan Reaksi Menafikan semua keingginan diri yang telah disembunyikan dengan melakukan sesuatu yang bertentangan.y Projeksi Membalikkan konflik atau kelemahan dalam dirinya kepada orang lain. y Introjeksi Menerapkan ke dalam jiwa dirinya dengan menyamakan ciri-ciri orang lain yang disukai dan disanjungi.

‡ Fantasi Membentuk khayalan atau angan-angan dengan tujuan mengurangkan perasaan yang pahit atau tidak diingini. .‡ Kompensasi Melakukan aktiviti yang hampir sama dengan tujuan menggantikan sesuatu aktiviti yang tidak berupaya melakukannya.

HELAH BELA DIRI PASIF ‡ Represi Mengalihkan kesedaran sesuatu ancaman dalam minda dengan cara melupakannya. . ‡ Penafian Menyakinkan diri bahawa sesuatu ancaman tidak akan berlaku atau tidak ada. ‡ Regresi Pengunduran diri dengan mengulangi tingkahlaku yang kurang matang seperti menangis. ‡ Agresi Tindakan mencederakan atau merosakkan punca kekecewaan atau ancaman.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful