SENGATAN SERANGGA

. kegatalan. ‡ Gigitan serangga boleh mendatangkan kesakitan seperti bengkak. labahlabah. serangga beracun. ‡ Selain itu. dan serangan dari serangga berbisa. dan sebagainya. .PENDAHULUAN ‡ Serangga merupakan binatang kecil yang dianggap sebagai mengganggu. ‡ Antara contoh serangga ialah seperti lebah. dan kemerahan. ‡ Kebiasaannya masalah serius terjadi akibat alergi kepada serangga. terdapat juga masalah serius yang mungkin dihidapi.

Serangan semut api kepada seseorang dianggap berbahaya kerana serangga tersebut mengeluarkan bisa dari rahangnya. Terdapat dua jenis serangga yang menyebabkan hal tersebut. Jangkitan terhadap serangga beracun. Seseorang yang alergi terhadap serangga boleh mendatangkan masalah yang serius terhadap mangsa.Alergi terhadap serangga(anaphylaxis). dan kerengga. . Gigitan serangga berbisa seperti semut api. Serangga tersebut ialah labah-labah dan kalajengking.

.

Serangan pada anggota badan yang lebih sensitif seperti mulut dan tekak. kaki. dan sebagainya. Terdapat satu risiko bahawa tisu-tisu dalam mulut dan tekak akan membengkak .serangan pada anggota badan seperti tangan.

atau penyengat tidak berbahaya tetapi sakit. ‡ Pada peringkat awal sengatan. sengatan serangga seperti lebah.‡ Lazimnya. . mangsa akan berasa sakit yang memuncak. tebuan. kemudian bengkak yang ringan dan kemerahan.

‡ Sengatan pada mulut atau tekak adalah bahaya kerana bengkak boleh menyekat salur udara. ‡ Tindakan yang penting ialah perhatikan tanda tindak balas alahan yang mungkin mengakibatkan renjatan µanaphylactic¶ pada mangsa sengatan.‡ Sesetengah pesakit mengalami alergi terhadap sengatan sehingga mudah sesak nafas atau kulitnya cepat ditandai tompok-tompok merah dan bengkak. .

. bengkak. maka akan mengakibatkan kesan yang lebih teruk.GEJALA SENGATAN ‡ Terdapat banyak gejala disebabkan dari sengatan serangga. ‡ Jika luka tersebut tidak dirawat. ‡ Kulit yang terkena gigitan boleh rosak dan terkesan jika kawasan yang terkena gigitan tersebut terluka. ‡ Kebanyakan gigitan serangga menyebabakan kemerahan. dan gatal-gatal di sekitar kawasan yang terkena gigitan atau sengatan serangga tersebut.

. ‡ Gigitan serangga juga mengakibatkan bengkak pada saluran pernafasan dan kematian kerana gangguan udara. sesak nafas.‡ Rasa gatal dengan bintik-bintik merah dan bengkak. dan pengsan adalah gejala dari sengatan serangga yang disebut anaphylaxis. ‡ Sengatan dari serangga jenis penyengat besar atau ratusan sengatan lebah pula akan mengakibatkan sakit pada otot dan ginjal akan gagal berfungsi.

CARA MENGHINDARI SENGATAN Memakai antinyamuk sebelum keluar rumah Gunakan sapuan minyak pohon teh atau krim Sapukan sebelum keluar rumah untuk menghindari sengatan serangga Gunakan pakaian berwarna terang Pakailah baju berwarna putih ketika beraktiviti di luar rumah. Warna baju yang cerah membuat kita mudah mengenalpasti adanya serangga di sekitar kita Hindari memakai minyak wangi dan wangian Wangian akan menarik perhatian serangga untuk mendatangi tubuh kita .

Lalu.Jangan memukul serangga Berjalanlah dengan tenang atau lindungi kepala jika ada serangga berterbangan berdekatan anda sapukan nanas atau minyak lavender Jika tersengat serangga. . letakkan irisan nanas yang efektif mengurangi bengkak atau minyak lavender untuk meringankan rasa gatalnya. basuh luka bekas sengatan dengan sabun dan air. Minum vitamin C Vitamin C dapat mengawal bengkak akbat dari sengatan serangga.

3. JANGAN gunakan penyepit kerana racun yang lebih banyak akan tersuntik ke dalam tubuh mangsa. Jika sengatan dapat dilihat. .1. Ingat. kikis atau gosok dari tepi dengan kuku anda atau menggunakan pisau tumpul. Tenteramkan mangsa. 2.

Nasihatkan mangsa supaya berjumpa doktor jika bengkak dan kesakitan melarat. Hal ini bertujuan untuk menyejukkan kecederaan seperti lebam atau terkehel dan boleh mengurangkan bengkak dan kesakitan. . 5.4. Angkat anggota yang terjejas dan tuam denagn bungkusan ais atau tuaman sejuk.

LAMPIRAN .

SEKIAN. TERIMA KASIH ~SATU KESAKITAN BERERTI KITA TERHINDAR DARI SATU DOSA~ .

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful