Umpan Tepung

A . TIPS UMPAN ROHU
1. Segenggam pelllet Merah (direndam sampai lembut) 2. 3/4 Dedak Rohu 3. 1 Bungkus Dedak Power 005 4. 15 ml Minyak Super Power (Ada di jual di bai-world/minyak lain) 5. 1,2,3 dan 4 buat sekali 6. 15 ml Super Power Rohu sapu dipermukaan dedak 7. Digunakan selepas 5 minit 8. Ikan tidak dirembat, biarkan ditarik sendiri 9. Gunakan mata rambai saiz 12 mata udang

B. Umpan Rohu & Patin/Tongsan/Jelawat/Leko/Lampam/Pacu -Umpan antarabangsa
1. Dedak Bomb-286 kuning 2. Power no. 1 (gambar kepala ikan gelap) 3. Ichiban bau pisang- 1 botol 4. Dedak ayam halus, sedikit 5. Pisang emas yang busuk 1 sikat

C. Umpan Rohu
1. Dedak 929 campur dedak 923 campur dedak udang merah (Paket kecil) campur pisang lemak manis atau pisang emas yang busuk. 2. Gunakan mata udang saiz 12/13 (silver colour), buat mata rambai pendek.

D. UMPAN PATIN Umpan Patin minyak busuk1. Dedak rohu-direndam-2 scop 2. Palet merah-diblender-1 scop 3. Dedak ayam kuning halus-1 scop 4. Dedak merah bomb-286-1 scop 5. Gaul dengan minyak busuk. 6. Diperap selama 2 jam/ditutup dengan tuala basah 7. Gunakan mata Dai-ichi batang halus saiz 12- buat mata cakar ayam.

Cara membuat
1. Bancuhan mesti peroi. (Digaul , jangan diramas) (Kurangkan air) 2. Dedak 920 dibancuh lembut sehingga kembang, diramas-ramas dicampur dengan dedak bomb merah 286 dan dicampur dengan palet merah dan dicampur dengan dedak ayam. 3. Gaul dengan minyak busuk dan diperap selama 2 jam. Minyak Busuk* 1. Anak udang/ikan kecil separuh botol kaca dicampur dengan minyak jagung 2. Telur puyuh 4 biji 3. Santan kelapa cair, santan yang ketiga 4. Perap selama 3 minggu/sampai hancur

Digunakan selepas 5 minit 8. UMPAN PATIN Umpan Patin minyak busuk1. Dedak Bomb-286 kuning 2. 15 ml Super Power Rohu sapu dipermukaan dedak 7. Friskes diblender 2.1 botol 4. Segenggam pelllet Merah (direndam sampai lembut) 2. Pisang emas yang busuk 1 sikat 3. Umpan Rohu 1. 15 ml Minyak Super Power (Ada di jual di bai-world/minyak lain) 5. Gunakan mata udang saiz 12/13 (silver colour). sedikit 5. Ichiban bau pisang. Umpan Lampam 1. 1. Dedak ayam halus cara membuat umpan By abuhafiz2006 1. Dedak rohu-direndam-2 scop 2.2. Dedak 929 campur dedak 923 campur dedak udang merah (Paket kecil) campur pisang lemak manis atau pisang emas yang busuk. E.E. 4.1 atau dedak bomb-286 2. buat mata rambai pendek. biarkan ditarik sendiri 9. Dedak ayam kuning halus-1 scop 4. Dedak ayam halus.1 (Gambar kepala ikan gelap) 3. Palet merah-diblender-1 scop 3. Dedak Ichiban no. Umpan Rohu & Patin/Tongsan/Jelawat/Leko/Lampam/Pacu -Umpan antarabangsa 1. 3/4 Dedak Rohu 3. 1 Bungkus Dedak Power 005 4. Tepung gandum + dedak + ibu roti6.3 dan 4 buat sekali 6. Power Bait no. 1 (gambar kepala ikan gelap) 3. Gunakan mata rambai saiz 12 mata udang 2. Dedak merah bomb-286-1 scop . Umpan Pacu 1. Ikan tidak dirembat. Power no. 2. TIPS UMPAN ROHU 1.

Gaul dengan minyak busuk. Dedak Ichiban no. CATFISH ± First I¶d like to say I¶ve tried many of the fine recipes listed here in the previous days.1 (Gambar kepala ikan gelap) 3. Umpan Pacu 1. Santan kelapa cair. Then add flour until the ball gets a little tough.buat mata cakar ayam. jangan diramas) (Kurangkan air) 2.5. 6. Cara membuat 1. cinnamon. Telur puyuh 4 biji 3. Gunakan mata Dai-ichi batang halus saiz 12. or use it in a blender or food processor without any blood until its crushed. I also have a great recipe for anyone that¶s interested. diramas-ramas dicampur dengan dedak bomb merah 286 dan dicampur dengan palet merah dan dicampur dengan dedak ayam. Diperap selama 2 jam/ditutup dengan tuala basah 7. (Digaul .lemon juice. buy a loaf of bread. Umpan Lampam 1. santan yang ketiga 4. CARP‡ Get a jar of peanut butter ‡ some flour ‡ water ‡ sugar ‡ and whatever else (Jello. flour and crushed corn flakes of your choice. and I must say they work very well. Perap selama 3 minggu/sampai hancur 5. QUICK TIP: when using doughball. chips) Mix the peanut butter with the water and sugar. Gaul dengan minyak busuk dan diperap selama 2 jam. Power Bait no. 3. Minayk Busuk* 1. Bancuhan mesti peroi. Friskes diblender 2. Dedak 920 dibancuh lembut sehingga kembang. Tepung gandum + dedak + ibu roti 6. It should look like a cowtail (candy) YOU WILL RIP . mixed with cornmeal. When your all done just put it in a Ziploc bag overnight and your ready to go. GOOD LUCK you ain¶t going to need it! 8. Dedak ayam halus 7. Use the blood as a thinner and mix until you get the desired thickness. Take a little piece of bread and a piece of doughball and roll it onto your hook. You can ground the liver yourself. Make sure it is not too soft or it will not stay on.1 atau dedak bomb-286 2. The recipe calls for some ground chicken liver. Anak udang/ikan kecil separuh botol kaca dicampur dengan minyak jagung 2.

31. TONGSAN. Umpan yang pertama ni saya selalu naik patin yang kira agak baik beratnya. umpan yang saya pakai ni tak pernah naik keli langsung. ³Bahan yang diperlukan ialah sebungkus dedak wangi Thailand berwarna putih. cara membancuh umpan itu sama. Setelah campuran air itu rata. tuang air terbabit ke dalam baldi yang sudah diletakkan dedak dan gaul sehingga sebati. Beliau berkata. vanila dan lemak binatang. resipi dedak yang beliau pakai bukan lagi asli. sirap vanila dan sebungkus tepung jagung.CATS AND CARP ALL DAY! 9. ini penting supaya dedak itu mudah dibentuk bebola dan dicangkuk pada mata pancing. Sukatan hendaklah tidak terlalu pekat atau lembut supaya mudah dibentuk bebola dan dicangkuk pada mata pancing. saya guna 1 kilo dedak dinding 923. Beliau berkata. Syaifullizam berkata umpan itu harus dibahagi dua iaitu sebahagian untuk umpan pancing manakala sebahagian lagi untuk µrasuah¶ ± umpan dasar dan umpan tabur. Syaifullizam berkata. ³Tiga tudung sirap pisang dan tiga tudung sirap vanila hendaklah dicampurkan dengan lima atau enam gelas besar air biasa. ³Jika campuran itu terlalu lembut campurkan dengan tepung jagung sedikit demi sedikit sehingga tidak terlalu lembut dan keras. digelar pakar tongsan Lembah Klang. umpan itu tidak akan menjadi jika mereka yang hendak menggunakannya kurang mengetahui bagaimana cara menyediakan dedak berkenaan. Dedak wangi Thailand warna putih yang dicampurkan dengan tiga tudung sirap pisang dan sirap vanila yang biasanya digunakan untuk membuat kuih -muih adalah umpan paling diminati tongsan di sekitar Lembah Klang. Katanya umpan itu hendaklah disediakan pada sebelah malam. Bagaimanapun. 10. yang digelar Raja tongsan dan gurunya Mursalim Daeng Manassah. jika berhajat pergi memancing esok hari. insyallah. Umpan itu hendaklah disediakan pada sebelah malam. jika berhajat pergi memancing esok hari.´ katanya.e. sirap pisang. 10 sudu besar dedak 920C dan 15 sudu dedak merah (udang). rohu dan juga bawal dengan umpan ni. Mursalim pula memberitahu satu lagi resipi umpan tongsan ialah dedak dicampurkan dengan air soya. 51. kalau kena cara bancuh. sebaliknya sudah diubahsuai hasil beberapa percubaan ketika memancing tongsan di sekitar Lembah Klang. selamat mencuba . air dimasukkan secukup rasa i. cuma saiz yang membezakan hasil tangkapan. masih terdapat rekahan kecil pada dedak tu. Syaifullizam Yusof. Mereka yang menggunakan umpan itu. biasanya tidak pernah pulang dengan tangan kosong terutama tongsan. banyak kolam saya dah cuba dan ianya tak menghampakan langsung. beliau mempelajari resipi itu dari Mursalim kira-kira dua tahun lalu. agak-agak bila kita kepal dengan tangan. Katanya. ikan saiz 5 kilo ke atas akan naik. saya pernah naik ikan kap. Dua pemancing kolam. yang dihubungi mendedahkan resipi umpan dedak itu. selain daripada patin.

perut ayam blender. bakar dan goreng sehingga hampir hangus dan keluar minyak. sedikit air rebusan tadi dan telur ayam mentah. beli roti paun yang murah (tak padat/ringan). tunggu dan insyallah akan naik patin. 1/2 x 1/2 . umpan boleh pecah atau masuk ke dalam lumpur. baling di tempat yang sama« buat rumah la katakan. masukkan ke dalam bekas kedap udara. telur ayam akan memberi bau hanyir dan menyebabkan dedak tadi melekat dengan kuat 15. sekarang ni kebanyakan kolam yang saya pergi rata2 orang guna umpan roti kacang merah tu. 5 sudu besar gula Icing. 1 pek tongkat ali CNI. pertama sekali. tumbuk sehingga hancur dan masukkan ke dalam blender. kisar sehingga lumat seperti dedak. potong guna gunting ke dalam bentuk dadu. buat banyak2. 1/4 923 dan 1/4 929. dapatkan beberapa ketul biskut kelapa yang wangi ± boleh didapati di kedai runcit yangberhampiran. keringkan betul2 perut ayam tadi dan diblender sehingga lumat.11. masukkan sedikit air sahaja dan gunakan jack untuk umpan ini. gaul sehingga rata. 1/2 sudu teh mauripan dan 2 sudu gula. gaulkan sehingga rata. ambil biji sawit dan dapatkan isinya. adjust tali sehingga agak tegang dan jangan di adjust lagi. selepas dibaling umpan ke dalam kolam. . saya ada terbaca mengenai forumer yang memakai kelapa parut sebagai umpan. simpandi dalam bekas tupperware. ambil dedak 929 dan campurkan dengan ³ibu´ tadi sehingga bau ³ibu´ dah mengatasi bau dedak apabila dicampurkan dengan air yang sangat sedikit (umpan kering). campurkan sekali 1/2 sudu teh ajinomoto. cuba rendam roti tadi dengan air bali sea lion. ambil 3 biji pisang berangan dan ramas sehingga lumat (tanpa kulit). masukkan 1/2 821. campurkan air yang sedikit. blender sehingga halus. cuba cara bancuhan ini. cendawan liar yang saya maksudkan ialah cendawan/kulat yang terdapat di atas najis lembu yang telah kering atau yang tumbuh melata di dalam hutan. saya guna dedak 929. gunakan pam untuk dedak ini. ambil dedak dinding dan campurkan dengan benda2 berikut: perut ayam direbus sehingga hancur. ambil sedikit) dan telur ayam. 923 dan 929 seperti yang dijual oleh patin kia di segamat. pakai swivel yang besar. patin saiz 8 kilo ke atas pun ada yang naik 14. seorang sahabat saya pernah menjinakkan 4 ekor patin di dalam tempoh 1 1/2 jam di sebuah kolam di segama 17. campurkan dedak 929. umpan ketiga yang saya pakai ialah 1 kilo dedak 929. insyallah patin yang agak besar boleh naik 13. kerat cendawan tersebut kecil-kecil dan campurkan ke dalam kernel di dalam blender. tos air rebusan (air rebusan jangan dibuang semuanya. 10 sudu besar 920C dan sedikit dedak merah. umpan kedua saya yang selalu saya pakai ni agak susah sikit nak buatnya. kernel sawit dan juga cendawan liar. seekor ikan patin jackpot telah tewas dengan umpan ini. dapatkan dedak 821. bahan-bahan nya pun agak susah nak cari. campurkan dengan dedak 929 sehinggabau dedak tu kalah. selamat mencuba 12. pun bo 16.

campurkan sedikit adunan pisang tadi ke dalam 23 genggam roti dan gaulkan sehingga rata.agak2 je. ambil mata kail berbentuk sabit (saiz yang agak besar).pecahkan dulu telr 2 dulu!pas2 peram laa 4-5 jam.peramkan selama 4-8 jam di dalam bekas yang tertutup. selamat mencuba 18. tujuan dipasangkan umpan sebegini kerana roti tempel tadi akan menyebabkan umpan terapung dan sangat sesuai ketika ikan sedang bermain di atas air.jangan lupe bawak sarung tangan. kepalkan sehingga agak padat.buat la 2-3 pasang.buat 2 mata. dedak ayam + friskies yg dah blender + minyak cacing tanah + tepung«hasil ok gak la«slalunye rohu n leeko. ambil perhatian untuk tidak terlalu membasahkan roti.tutup rapat2. SEDIKIT AIR RAGI YANG DAH DIPERAM SEHARI SEMALAM USUS AYAM YANG SANGAT BANYAK SECUBIT AJINOMOTO SECUBIT MAURIPAN TEPUNG INDON (nona)SECUKUT BAU TEPUNG UBI CARA NAK BUAT DIA BLENDER USUS AYAM YANG TELAH DIBERSIHKAN SEHINGGA LUMAT ± BANYAK2 ± TAK PERLU REBUS MASUKKAN SEMUA BAHAN -BAHAN YANG LAIN KE DALAM USUS AYAM YANG TELAH . adunan pisang ini biasanya hanya akan tahan untuk tempoh 2-3 hari sahaja. apabila tempelan roti tadi terlepas daripada mata kail..mta sabit 2 yg dah siap ikat dgn tali laaaa. apabila telah penuh mata kail tadi dimasukkan dengan roti ambil potongan roti yang lain dan tempelkan pada mata kail yang berisi roti.. jadi buka tudung bekas tadi sekali-sekala. awas« mauripan tadi akan mengeluarkan gas.bile dah tibe mase nak pakai.masukkan perut ayam dlm tin n telur. umpan terbaru untk keli n patin saiz xxl« 1-telur ayam 3 biji 2-kapas 3-dawai halus 4-tin milo 4-perut ayam 5-mata sabit saiz 4 ikatkan kapas kat mata sabit. apabila hendak digunakan. 19.sangkut je mata yg dah diperam 2.jgn tebal sgt. hanya roti yang dicangkukkan tadi yang akan tenggelam (sesuai untuk patin besar). CANGKUKKAN satu per satu potongan roti ke dalam mata kail. adunan pisang tadi akan jadi apabila kelihatan banyak buih di dalam bekas tadi dan baunya seakan-akan bau arak/carlsberg.tapi penah gak patin tersesat dua kali 20.past campak dlm tin milo.

.nak kasi banyak-banyak pun nanti kalau tak cuba nak buat ape. bahan-bahannyer tuan-tuan sebiji ubi keledek merah (yg digunakan utk membuat kuih karipap tu yg manis tu jgn yg putih pulak) kacang hijau segenggam jagung setongkol cara-caranya. GUNA MATA SABIT SAIZ 2/0. 2. You have to choose your correct fruits to mix so it will produce extreme strong smell that will lasts for at least 5-10mins in the water. pastu rebus jagung ngan kacang hijau tu samapai empok.. Durian. They have 4 flavours : banana. Smell-Enhanced bread ± These are special bread made for fishing the Giant Mekong Catfish. Omega and etc. Original bread ± Edible bread you buy in the market. yg paling penting sekali pastikan tak lembik sangat. You can see by their color. 1.GOOD LUCK«. JIKA INI DAPAT MEMBANTU«. ni saya nak kasi lagi satu bancuhan umpan. Fruits Bait These are all self-mixed bait. They include : Raisins. All these fruits listed here are to be mixed with ONLY Original bread that does not have any smell.. last sekali gaulkan ketiga-tiga bahan tadi«. Mangoes. vanilla.. Grapes..pacu.. Pineapples.. Jackfruit and Papaya. 22. Apricot. Bananas. kalau nak pancing patin buat keras sikit.DIBLENDER TADI PERAM SELAMA 3 JAM UMPAN YANG MENJADI AKAN BERBAU BUSUK TAPI WANGI HAHAHAHAHAHAHAHAH««. umpan ni boleh digunakan untuk mancing patin.rohu(buat lembik sikit) ituler resepi saya buat hari ni ye tuan-tuan. Corn/Maize. . You can purchased these bread directly from the fishing park itself or any tackle shop. strawberry and pandan. pastu tumbuk ubi tu pastikan tak lembik kalau lembik sangat baik buatkaripap jer. Brands like this includes Super Jake. 21.jgn guna blender pulak. Bread Consists of 2 types : Original bread and Omega Smell-Enhanced bread. mula-mula potong empat ubi keledek tu pastu rebus kejap je takut lembik pulak nanti.

4. You have to mixed them until they become a dough. . 5. You can choose Original or Smell-Enhanced bread to mix with. Instant mixing can be done during competition days. Cocoa. Milk Bait These are all self-mixed bait. Cheese. this mixing is no good even during non-competition days. They include ± Noodles flour. they do smell like cheese but in a very powdery form. Omega Pandan bread and Phurich Pandan Oil Over-mixing by me causes the bait to produce extreme strong pandan smell. They include : Coconut. Flour Bait These are also self-mixing bait. Chocolate. Milk Powder. Careful mixing is required for this mixers.. Please Note : All Self-Mixed baits are to be kept in tank for at least 7 days prior to fishing to have best results Baits tested by Me 1. Coffee.3. Omega Vanilla bread and Phurich Amyl-Acetate Flavour For me. Careful mixing is required. This in turn causes the fishes to be afraid of biting the bait as the fishes are also wary of the smell. They are also to be mixed ONLY with Original bread that does not have any smell. Powdered Bait These are specially made bait for fishing the Giant Mekong Catfish. But like I said. Condensed Milk. Jam. Yam flour and Rice flour. Creamy Cakes. Their purpose is actually to lure fishes by dissolving it¶s powder when it actually lands into the water. This bait proves to be successful during non-competiton days. Eggs. Coconut Syrup with Omega Vanilla flavoured bread This bait is good during the weekdays but not during competition days. Omega and etc.3 already has the cheezy smell. Omega Banana bread and Omega Powder Mixer No. Starwberry or Pandan flavours. 4. You can mixed them with Smell-Enhanced bread like Omega Banana. Vanilla. 2.3 This is the average bait that an angler will use. 5. Butter.2 and 3. Basically. Don¶t have to keep for days to enhanced the smell as the Omega Mixer No. Omega Powder No. Not even a fish caught during 2 hours of fishing. They are all brownish in color and comes in packet form ± Omega 1. 3.1.2 and 3 with Omega Bread This mixing is good for game competition and leisure fishing. Tapioca flour. Brands like this includes Super Jake. You can purchased these bait directly from the fishing park itself or any tackle shop.

Katak 2. Patin. cerai2kan isi roti tadi biar hancur pastu ambil semuanya dengan 2 tapak tangan dan balut umpan tadi dengan mengepal dengan lembut untuk buat lontaran. Lampam.Roti 7. buang kulit sebelah atas roti tadi kemuadian ambil kerak bahagian bawah roti sebesar ibu kaki 2 ketul dan cangkutkan pada 2 matakail. Toman. For best results. ini akan menarik patin memakan umpan kita tadi. keadah begini juga sesuai untuk tongsan.Hati Ayam 9.Pisang 5.. rohu dan leekoh.Telur Kerengga (Ikan Utama: Haruan. bila dilontar dan jatuh dipermukaan air balutan roti tadi akan berderai dan akan menarik anak2 ikan mengerumuni umpan. mungkin ada jual ditempat bro. kawan syorkan bro cari roti bun tanpa inti jenama BEST ONE. cara 2. cara2nya: cara 1. please consult the Fishing Guide for advice 23. Good luck Buah mengkudu umpan ikan air tawar 1. Next time.Tepung & Dedak (Hong) 6. Rohu.Anak Udang 4. I do not hold any responsibilty for fishes not caught using my method as various ponds require different baits. Talapia.Note : This is only my personal experience with the bait i tried. Bujuk dll) UMPAN KALOI Udang Cengkerik Lipas Dedak ayam digaul kerisik dan serbuk kunyit . ³cebisan roti untuk dibuat umpan tidak boleh dipicit.Anak Ikan 8. cangkutkan umpan cebisan roti tadi kat mata kail pastu gunakan pelampung supaya umpan sentiasa terapung dan untuk memudahkan balingan.Cacing 3. biarkan dalam keadaan asal´ AWAS! ini resepi umpan aku copy paste je dan aku simpan dlm file peribadi. aku bagi umpan style Indonesia utk dikongsi bersama.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful