Umpan Tepung

A . TIPS UMPAN ROHU
1. Segenggam pelllet Merah (direndam sampai lembut) 2. 3/4 Dedak Rohu 3. 1 Bungkus Dedak Power 005 4. 15 ml Minyak Super Power (Ada di jual di bai-world/minyak lain) 5. 1,2,3 dan 4 buat sekali 6. 15 ml Super Power Rohu sapu dipermukaan dedak 7. Digunakan selepas 5 minit 8. Ikan tidak dirembat, biarkan ditarik sendiri 9. Gunakan mata rambai saiz 12 mata udang

B. Umpan Rohu & Patin/Tongsan/Jelawat/Leko/Lampam/Pacu -Umpan antarabangsa
1. Dedak Bomb-286 kuning 2. Power no. 1 (gambar kepala ikan gelap) 3. Ichiban bau pisang- 1 botol 4. Dedak ayam halus, sedikit 5. Pisang emas yang busuk 1 sikat

C. Umpan Rohu
1. Dedak 929 campur dedak 923 campur dedak udang merah (Paket kecil) campur pisang lemak manis atau pisang emas yang busuk. 2. Gunakan mata udang saiz 12/13 (silver colour), buat mata rambai pendek.

D. UMPAN PATIN Umpan Patin minyak busuk1. Dedak rohu-direndam-2 scop 2. Palet merah-diblender-1 scop 3. Dedak ayam kuning halus-1 scop 4. Dedak merah bomb-286-1 scop 5. Gaul dengan minyak busuk. 6. Diperap selama 2 jam/ditutup dengan tuala basah 7. Gunakan mata Dai-ichi batang halus saiz 12- buat mata cakar ayam.

Cara membuat
1. Bancuhan mesti peroi. (Digaul , jangan diramas) (Kurangkan air) 2. Dedak 920 dibancuh lembut sehingga kembang, diramas-ramas dicampur dengan dedak bomb merah 286 dan dicampur dengan palet merah dan dicampur dengan dedak ayam. 3. Gaul dengan minyak busuk dan diperap selama 2 jam. Minyak Busuk* 1. Anak udang/ikan kecil separuh botol kaca dicampur dengan minyak jagung 2. Telur puyuh 4 biji 3. Santan kelapa cair, santan yang ketiga 4. Perap selama 3 minggu/sampai hancur

2. Dedak ayam halus cara membuat umpan By abuhafiz2006 1. Power no. buat mata rambai pendek. Umpan Lampam 1. E. Tepung gandum + dedak + ibu roti6.E. Umpan Rohu & Patin/Tongsan/Jelawat/Leko/Lampam/Pacu -Umpan antarabangsa 1. Umpan Rohu 1. biarkan ditarik sendiri 9. Digunakan selepas 5 minit 8. Dedak merah bomb-286-1 scop . Dedak 929 campur dedak 923 campur dedak udang merah (Paket kecil) campur pisang lemak manis atau pisang emas yang busuk.1 (Gambar kepala ikan gelap) 3. sedikit 5. Friskes diblender 2. 3/4 Dedak Rohu 3. Palet merah-diblender-1 scop 3. 15 ml Super Power Rohu sapu dipermukaan dedak 7. 2. Power Bait no. Ikan tidak dirembat.1 botol 4. Gunakan mata udang saiz 12/13 (silver colour). Umpan Pacu 1. 1. Segenggam pelllet Merah (direndam sampai lembut) 2. UMPAN PATIN Umpan Patin minyak busuk1. Pisang emas yang busuk 1 sikat 3. Dedak ayam kuning halus-1 scop 4. Dedak rohu-direndam-2 scop 2. Dedak Ichiban no.3 dan 4 buat sekali 6. Gunakan mata rambai saiz 12 mata udang 2. 15 ml Minyak Super Power (Ada di jual di bai-world/minyak lain) 5. 1 Bungkus Dedak Power 005 4. 1 (gambar kepala ikan gelap) 3. 4. Dedak Bomb-286 kuning 2. Dedak ayam halus.1 atau dedak bomb-286 2. Ichiban bau pisang. TIPS UMPAN ROHU 1.

mixed with cornmeal. GOOD LUCK you ain¶t going to need it! 8. Bancuhan mesti peroi. cinnamon. buy a loaf of bread. santan yang ketiga 4. 6. Tepung gandum + dedak + ibu roti 6. It should look like a cowtail (candy) YOU WILL RIP . Power Bait no.lemon juice. diramas-ramas dicampur dengan dedak bomb merah 286 dan dicampur dengan palet merah dan dicampur dengan dedak ayam. Make sure it is not too soft or it will not stay on. I also have a great recipe for anyone that¶s interested. CATFISH ± First I¶d like to say I¶ve tried many of the fine recipes listed here in the previous days. chips) Mix the peanut butter with the water and sugar. CARP‡ Get a jar of peanut butter ‡ some flour ‡ water ‡ sugar ‡ and whatever else (Jello. flour and crushed corn flakes of your choice. Friskes diblender 2. Then add flour until the ball gets a little tough. 3. or use it in a blender or food processor without any blood until its crushed. QUICK TIP: when using doughball. You can ground the liver yourself.1 (Gambar kepala ikan gelap) 3. Dedak Ichiban no. Diperap selama 2 jam/ditutup dengan tuala basah 7. and I must say they work very well. Gunakan mata Dai-ichi batang halus saiz 12. Minayk Busuk* 1. Cara membuat 1. (Digaul .buat mata cakar ayam. Umpan Pacu 1. The recipe calls for some ground chicken liver. Take a little piece of bread and a piece of doughball and roll it onto your hook. When your all done just put it in a Ziploc bag overnight and your ready to go. Umpan Lampam 1. Santan kelapa cair. Use the blood as a thinner and mix until you get the desired thickness. Perap selama 3 minggu/sampai hancur 5. Gaul dengan minyak busuk. jangan diramas) (Kurangkan air) 2. Anak udang/ikan kecil separuh botol kaca dicampur dengan minyak jagung 2. Dedak ayam halus 7.5. Gaul dengan minyak busuk dan diperap selama 2 jam. Telur puyuh 4 biji 3.1 atau dedak bomb-286 2. Dedak 920 dibancuh lembut sehingga kembang.

tuang air terbabit ke dalam baldi yang sudah diletakkan dedak dan gaul sehingga sebati. cara membancuh umpan itu sama. digelar pakar tongsan Lembah Klang. jika berhajat pergi memancing esok hari. TONGSAN. 31. resipi dedak yang beliau pakai bukan lagi asli. saya pernah naik ikan kap.CATS AND CARP ALL DAY! 9. rohu dan juga bawal dengan umpan ni. ³Jika campuran itu terlalu lembut campurkan dengan tepung jagung sedikit demi sedikit sehingga tidak terlalu lembut dan keras. selain daripada patin. ini penting supaya dedak itu mudah dibentuk bebola dan dicangkuk pada mata pancing. sirap vanila dan sebungkus tepung jagung. ³Tiga tudung sirap pisang dan tiga tudung sirap vanila hendaklah dicampurkan dengan lima atau enam gelas besar air biasa. Umpan itu hendaklah disediakan pada sebelah malam. Katanya umpan itu hendaklah disediakan pada sebelah malam. saya guna 1 kilo dedak dinding 923. Dedak wangi Thailand warna putih yang dicampurkan dengan tiga tudung sirap pisang dan sirap vanila yang biasanya digunakan untuk membuat kuih -muih adalah umpan paling diminati tongsan di sekitar Lembah Klang. Mereka yang menggunakan umpan itu. Syaifullizam Yusof. masih terdapat rekahan kecil pada dedak tu. Setelah campuran air itu rata. Syaifullizam berkata. Beliau berkata. Katanya. vanila dan lemak binatang. insyallah. banyak kolam saya dah cuba dan ianya tak menghampakan langsung. Bagaimanapun. Sukatan hendaklah tidak terlalu pekat atau lembut supaya mudah dibentuk bebola dan dicangkuk pada mata pancing. biasanya tidak pernah pulang dengan tangan kosong terutama tongsan. selamat mencuba .´ katanya. Beliau berkata. 10. sebaliknya sudah diubahsuai hasil beberapa percubaan ketika memancing tongsan di sekitar Lembah Klang. Mursalim pula memberitahu satu lagi resipi umpan tongsan ialah dedak dicampurkan dengan air soya. 10 sudu besar dedak 920C dan 15 sudu dedak merah (udang). jika berhajat pergi memancing esok hari.e. umpan itu tidak akan menjadi jika mereka yang hendak menggunakannya kurang mengetahui bagaimana cara menyediakan dedak berkenaan. ³Bahan yang diperlukan ialah sebungkus dedak wangi Thailand berwarna putih. umpan yang saya pakai ni tak pernah naik keli langsung. sirap pisang. Syaifullizam berkata umpan itu harus dibahagi dua iaitu sebahagian untuk umpan pancing manakala sebahagian lagi untuk µrasuah¶ ± umpan dasar dan umpan tabur. agak-agak bila kita kepal dengan tangan. Dua pemancing kolam. yang dihubungi mendedahkan resipi umpan dedak itu. 51. kalau kena cara bancuh. air dimasukkan secukup rasa i. Umpan yang pertama ni saya selalu naik patin yang kira agak baik beratnya. yang digelar Raja tongsan dan gurunya Mursalim Daeng Manassah. beliau mempelajari resipi itu dari Mursalim kira-kira dua tahun lalu. cuma saiz yang membezakan hasil tangkapan. ikan saiz 5 kilo ke atas akan naik.

buat banyak2. ambil 3 biji pisang berangan dan ramas sehingga lumat (tanpa kulit). 10 sudu besar 920C dan sedikit dedak merah. seekor ikan patin jackpot telah tewas dengan umpan ini. bakar dan goreng sehingga hampir hangus dan keluar minyak. 923 dan 929 seperti yang dijual oleh patin kia di segamat. beli roti paun yang murah (tak padat/ringan). . ambil biji sawit dan dapatkan isinya. 5 sudu besar gula Icing. ambil sedikit) dan telur ayam. kerat cendawan tersebut kecil-kecil dan campurkan ke dalam kernel di dalam blender. 1 pek tongkat ali CNI. perut ayam blender. selamat mencuba 12. saya guna dedak 929. tunggu dan insyallah akan naik patin. 1/2 x 1/2 . pakai swivel yang besar. masukkan 1/2 821. umpan ketiga yang saya pakai ialah 1 kilo dedak 929. potong guna gunting ke dalam bentuk dadu. ambil dedak dinding dan campurkan dengan benda2 berikut: perut ayam direbus sehingga hancur. sekarang ni kebanyakan kolam yang saya pergi rata2 orang guna umpan roti kacang merah tu. cendawan liar yang saya maksudkan ialah cendawan/kulat yang terdapat di atas najis lembu yang telah kering atau yang tumbuh melata di dalam hutan. gaul sehingga rata. seorang sahabat saya pernah menjinakkan 4 ekor patin di dalam tempoh 1 1/2 jam di sebuah kolam di segama 17. blender sehingga halus. adjust tali sehingga agak tegang dan jangan di adjust lagi. gunakan pam untuk dedak ini. masukkan sedikit air sahaja dan gunakan jack untuk umpan ini. dapatkan dedak 821. kernel sawit dan juga cendawan liar. umpan kedua saya yang selalu saya pakai ni agak susah sikit nak buatnya.11. insyallah patin yang agak besar boleh naik 13. baling di tempat yang sama« buat rumah la katakan. patin saiz 8 kilo ke atas pun ada yang naik 14. tos air rebusan (air rebusan jangan dibuang semuanya. kisar sehingga lumat seperti dedak. keringkan betul2 perut ayam tadi dan diblender sehingga lumat. 1/2 sudu teh mauripan dan 2 sudu gula. cuba cara bancuhan ini. campurkan air yang sedikit. telur ayam akan memberi bau hanyir dan menyebabkan dedak tadi melekat dengan kuat 15. pun bo 16. simpandi dalam bekas tupperware. pertama sekali. saya ada terbaca mengenai forumer yang memakai kelapa parut sebagai umpan. campurkan sekali 1/2 sudu teh ajinomoto. cuba rendam roti tadi dengan air bali sea lion. masukkan ke dalam bekas kedap udara. dapatkan beberapa ketul biskut kelapa yang wangi ± boleh didapati di kedai runcit yangberhampiran. tumbuk sehingga hancur dan masukkan ke dalam blender. sedikit air rebusan tadi dan telur ayam mentah. umpan boleh pecah atau masuk ke dalam lumpur. selepas dibaling umpan ke dalam kolam. gaulkan sehingga rata. campurkan dedak 929. bahan-bahan nya pun agak susah nak cari. campurkan dengan dedak 929 sehinggabau dedak tu kalah. ambil dedak 929 dan campurkan dengan ³ibu´ tadi sehingga bau ³ibu´ dah mengatasi bau dedak apabila dicampurkan dengan air yang sangat sedikit (umpan kering). 1/4 923 dan 1/4 929.

apabila telah penuh mata kail tadi dimasukkan dengan roti ambil potongan roti yang lain dan tempelkan pada mata kail yang berisi roti.buat la 2-3 pasang.. CANGKUKKAN satu per satu potongan roti ke dalam mata kail. dedak ayam + friskies yg dah blender + minyak cacing tanah + tepung«hasil ok gak la«slalunye rohu n leeko.peramkan selama 4-8 jam di dalam bekas yang tertutup. umpan terbaru untk keli n patin saiz xxl« 1-telur ayam 3 biji 2-kapas 3-dawai halus 4-tin milo 4-perut ayam 5-mata sabit saiz 4 ikatkan kapas kat mata sabit.agak2 je. 19.pecahkan dulu telr 2 dulu!pas2 peram laa 4-5 jam.bile dah tibe mase nak pakai.mta sabit 2 yg dah siap ikat dgn tali laaaa. kepalkan sehingga agak padat.tapi penah gak patin tersesat dua kali 20. jadi buka tudung bekas tadi sekali-sekala.sangkut je mata yg dah diperam 2. hanya roti yang dicangkukkan tadi yang akan tenggelam (sesuai untuk patin besar). campurkan sedikit adunan pisang tadi ke dalam 23 genggam roti dan gaulkan sehingga rata. apabila tempelan roti tadi terlepas daripada mata kail. tujuan dipasangkan umpan sebegini kerana roti tempel tadi akan menyebabkan umpan terapung dan sangat sesuai ketika ikan sedang bermain di atas air. adunan pisang ini biasanya hanya akan tahan untuk tempoh 2-3 hari sahaja.jangan lupe bawak sarung tangan. awas« mauripan tadi akan mengeluarkan gas.tutup rapat2. SEDIKIT AIR RAGI YANG DAH DIPERAM SEHARI SEMALAM USUS AYAM YANG SANGAT BANYAK SECUBIT AJINOMOTO SECUBIT MAURIPAN TEPUNG INDON (nona)SECUKUT BAU TEPUNG UBI CARA NAK BUAT DIA BLENDER USUS AYAM YANG TELAH DIBERSIHKAN SEHINGGA LUMAT ± BANYAK2 ± TAK PERLU REBUS MASUKKAN SEMUA BAHAN -BAHAN YANG LAIN KE DALAM USUS AYAM YANG TELAH . adunan pisang tadi akan jadi apabila kelihatan banyak buih di dalam bekas tadi dan baunya seakan-akan bau arak/carlsberg. selamat mencuba 18. apabila hendak digunakan.buat 2 mata.past campak dlm tin milo.jgn tebal sgt.masukkan perut ayam dlm tin n telur.. ambil mata kail berbentuk sabit (saiz yang agak besar). ambil perhatian untuk tidak terlalu membasahkan roti.

They have 4 flavours : banana.rohu(buat lembik sikit) ituler resepi saya buat hari ni ye tuan-tuan. Original bread ± Edible bread you buy in the market. 2. vanilla.DIBLENDER TADI PERAM SELAMA 3 JAM UMPAN YANG MENJADI AKAN BERBAU BUSUK TAPI WANGI HAHAHAHAHAHAHAHAH««.. Pineapples. 21.GOOD LUCK«. kalau nak pancing patin buat keras sikit. All these fruits listed here are to be mixed with ONLY Original bread that does not have any smell. Durian. Corn/Maize. You have to choose your correct fruits to mix so it will produce extreme strong smell that will lasts for at least 5-10mins in the water. Brands like this includes Super Jake. yg paling penting sekali pastikan tak lembik sangat. 1. pastu rebus jagung ngan kacang hijau tu samapai empok. JIKA INI DAPAT MEMBANTU«. Jackfruit and Papaya.pacu. You can see by their color. You can purchased these bread directly from the fishing park itself or any tackle shop. Fruits Bait These are all self-mixed bait.jgn guna blender pulak.. Smell-Enhanced bread ± These are special bread made for fishing the Giant Mekong Catfish. ni saya nak kasi lagi satu bancuhan umpan. pastu tumbuk ubi tu pastikan tak lembik kalau lembik sangat baik buatkaripap jer. Mangoes. last sekali gaulkan ketiga-tiga bahan tadi«. They include : Raisins. 22.nak kasi banyak-banyak pun nanti kalau tak cuba nak buat ape. GUNA MATA SABIT SAIZ 2/0. Grapes.. Omega and etc. Bread Consists of 2 types : Original bread and Omega Smell-Enhanced bread.. .. umpan ni boleh digunakan untuk mancing patin.. strawberry and pandan.. Bananas. Apricot. bahan-bahannyer tuan-tuan sebiji ubi keledek merah (yg digunakan utk membuat kuih karipap tu yg manis tu jgn yg putih pulak) kacang hijau segenggam jagung setongkol cara-caranya. mula-mula potong empat ubi keledek tu pastu rebus kejap je takut lembik pulak nanti.

Cheese.3 This is the average bait that an angler will use. Vanilla. Tapioca flour.3. Please Note : All Self-Mixed baits are to be kept in tank for at least 7 days prior to fishing to have best results Baits tested by Me 1. They include ± Noodles flour. Not even a fish caught during 2 hours of fishing. Milk Bait These are all self-mixed bait. Instant mixing can be done during competition days. Eggs. You can mixed them with Smell-Enhanced bread like Omega Banana.1.3 already has the cheezy smell. 3. they do smell like cheese but in a very powdery form.2 and 3. Omega and etc. But like I said. 4. Starwberry or Pandan flavours. This bait proves to be successful during non-competiton days. this mixing is no good even during non-competition days. Jam. 5. Omega Banana bread and Omega Powder Mixer No. Creamy Cakes. They are also to be mixed ONLY with Original bread that does not have any smell. Flour Bait These are also self-mixing bait. Omega Powder No. You have to mixed them until they become a dough. Condensed Milk. 5. Coconut Syrup with Omega Vanilla flavoured bread This bait is good during the weekdays but not during competition days. Their purpose is actually to lure fishes by dissolving it¶s powder when it actually lands into the water. Careful mixing is required for this mixers.2 and 3 with Omega Bread This mixing is good for game competition and leisure fishing. . Omega Pandan bread and Phurich Pandan Oil Over-mixing by me causes the bait to produce extreme strong pandan smell. Chocolate. 4. They are all brownish in color and comes in packet form ± Omega 1. This in turn causes the fishes to be afraid of biting the bait as the fishes are also wary of the smell. Basically. They include : Coconut. Cocoa. Yam flour and Rice flour. Brands like this includes Super Jake. Don¶t have to keep for days to enhanced the smell as the Omega Mixer No. 2. Coffee.. Milk Powder. Omega Vanilla bread and Phurich Amyl-Acetate Flavour For me. Butter. Careful mixing is required. You can purchased these bait directly from the fishing park itself or any tackle shop. You can choose Original or Smell-Enhanced bread to mix with. Powdered Bait These are specially made bait for fishing the Giant Mekong Catfish.

cara 2. cangkutkan umpan cebisan roti tadi kat mata kail pastu gunakan pelampung supaya umpan sentiasa terapung dan untuk memudahkan balingan. cara2nya: cara 1.Katak 2. mungkin ada jual ditempat bro. buang kulit sebelah atas roti tadi kemuadian ambil kerak bahagian bawah roti sebesar ibu kaki 2 ketul dan cangkutkan pada 2 matakail. keadah begini juga sesuai untuk tongsan. Toman. kawan syorkan bro cari roti bun tanpa inti jenama BEST ONE. cerai2kan isi roti tadi biar hancur pastu ambil semuanya dengan 2 tapak tangan dan balut umpan tadi dengan mengepal dengan lembut untuk buat lontaran. Lampam. Next time. Good luck Buah mengkudu umpan ikan air tawar 1.. bila dilontar dan jatuh dipermukaan air balutan roti tadi akan berderai dan akan menarik anak2 ikan mengerumuni umpan.Tepung & Dedak (Hong) 6. aku bagi umpan style Indonesia utk dikongsi bersama.Cacing 3. I do not hold any responsibilty for fishes not caught using my method as various ponds require different baits. Talapia. Rohu.Hati Ayam 9.Anak Ikan 8.Telur Kerengga (Ikan Utama: Haruan. For best results.Pisang 5. biarkan dalam keadaan asal´ AWAS! ini resepi umpan aku copy paste je dan aku simpan dlm file peribadi. ³cebisan roti untuk dibuat umpan tidak boleh dipicit.Roti 7. rohu dan leekoh. please consult the Fishing Guide for advice 23. Bujuk dll) UMPAN KALOI Udang Cengkerik Lipas Dedak ayam digaul kerisik dan serbuk kunyit .Note : This is only my personal experience with the bait i tried.Anak Udang 4. Patin. ini akan menarik patin memakan umpan kita tadi.