Umpan Tepung

Umpan Tepung

A . TIPS UMPAN ROHU
1. Segenggam pelllet Merah (direndam sampai lembut) 2. 3/4 Dedak Rohu 3. 1 Bungkus Dedak Power 005 4. 15 ml Minyak Super Power (Ada di jual di bai-world/minyak lain) 5. 1,2,3 dan 4 buat sekali 6. 15 ml Super Power Rohu sapu dipermukaan dedak 7. Digunakan selepas 5 minit 8. Ikan tidak dirembat, biarkan ditarik sendiri 9. Gunakan mata rambai saiz 12 mata udang

B. Umpan Rohu & Patin/Tongsan/Jelawat/Leko/Lampam/Pacu -Umpan antarabangsa
1. Dedak Bomb-286 kuning 2. Power no. 1 (gambar kepala ikan gelap) 3. Ichiban bau pisang- 1 botol 4. Dedak ayam halus, sedikit 5. Pisang emas yang busuk 1 sikat

C. Umpan Rohu
1. Dedak 929 campur dedak 923 campur dedak udang merah (Paket kecil) campur pisang lemak manis atau pisang emas yang busuk. 2. Gunakan mata udang saiz 12/13 (silver colour), buat mata rambai pendek.

D. UMPAN PATIN Umpan Patin minyak busuk1. Dedak rohu-direndam-2 scop 2. Palet merah-diblender-1 scop 3. Dedak ayam kuning halus-1 scop 4. Dedak merah bomb-286-1 scop 5. Gaul dengan minyak busuk. 6. Diperap selama 2 jam/ditutup dengan tuala basah 7. Gunakan mata Dai-ichi batang halus saiz 12- buat mata cakar ayam.

Cara membuat
1. Bancuhan mesti peroi. (Digaul , jangan diramas) (Kurangkan air) 2. Dedak 920 dibancuh lembut sehingga kembang, diramas-ramas dicampur dengan dedak bomb merah 286 dan dicampur dengan palet merah dan dicampur dengan dedak ayam. 3. Gaul dengan minyak busuk dan diperap selama 2 jam. Minyak Busuk* 1. Anak udang/ikan kecil separuh botol kaca dicampur dengan minyak jagung 2. Telur puyuh 4 biji 3. Santan kelapa cair, santan yang ketiga 4. Perap selama 3 minggu/sampai hancur

3/4 Dedak Rohu 3. 2.1 botol 4. 15 ml Super Power Rohu sapu dipermukaan dedak 7. Gunakan mata udang saiz 12/13 (silver colour). Dedak merah bomb-286-1 scop . 1. 4. Dedak rohu-direndam-2 scop 2. Umpan Rohu 1.1 atau dedak bomb-286 2. UMPAN PATIN Umpan Patin minyak busuk1. Pisang emas yang busuk 1 sikat 3. Umpan Pacu 1. Tepung gandum + dedak + ibu roti6. Segenggam pelllet Merah (direndam sampai lembut) 2. Ikan tidak dirembat. Dedak Ichiban no.1 (Gambar kepala ikan gelap) 3. 1 Bungkus Dedak Power 005 4. TIPS UMPAN ROHU 1. Gunakan mata rambai saiz 12 mata udang 2. Umpan Lampam 1. Digunakan selepas 5 minit 8. Dedak ayam kuning halus-1 scop 4. Dedak ayam halus cara membuat umpan By abuhafiz2006 1.3 dan 4 buat sekali 6. E. Ichiban bau pisang. Dedak ayam halus. Palet merah-diblender-1 scop 3. biarkan ditarik sendiri 9. Power no. 1 (gambar kepala ikan gelap) 3. Dedak Bomb-286 kuning 2. Friskes diblender 2. Umpan Rohu & Patin/Tongsan/Jelawat/Leko/Lampam/Pacu -Umpan antarabangsa 1. Dedak 929 campur dedak 923 campur dedak udang merah (Paket kecil) campur pisang lemak manis atau pisang emas yang busuk. 15 ml Minyak Super Power (Ada di jual di bai-world/minyak lain) 5. sedikit 5. buat mata rambai pendek.2.E. Power Bait no.

jangan diramas) (Kurangkan air) 2. Dedak ayam halus 7. chips) Mix the peanut butter with the water and sugar. or use it in a blender or food processor without any blood until its crushed. Gunakan mata Dai-ichi batang halus saiz 12. GOOD LUCK you ain¶t going to need it! 8. Perap selama 3 minggu/sampai hancur 5. Make sure it is not too soft or it will not stay on. Power Bait no. 6. Friskes diblender 2. Use the blood as a thinner and mix until you get the desired thickness. Bancuhan mesti peroi. 3.lemon juice. mixed with cornmeal. Santan kelapa cair. Take a little piece of bread and a piece of doughball and roll it onto your hook. Then add flour until the ball gets a little tough.1 (Gambar kepala ikan gelap) 3. Dedak Ichiban no. cinnamon. When your all done just put it in a Ziploc bag overnight and your ready to go. Umpan Pacu 1. and I must say they work very well. Tepung gandum + dedak + ibu roti 6. Dedak 920 dibancuh lembut sehingga kembang.1 atau dedak bomb-286 2. Cara membuat 1. Anak udang/ikan kecil separuh botol kaca dicampur dengan minyak jagung 2. You can ground the liver yourself. CARP‡ Get a jar of peanut butter ‡ some flour ‡ water ‡ sugar ‡ and whatever else (Jello. (Digaul . CATFISH ± First I¶d like to say I¶ve tried many of the fine recipes listed here in the previous days. Umpan Lampam 1. Diperap selama 2 jam/ditutup dengan tuala basah 7. Telur puyuh 4 biji 3.5. flour and crushed corn flakes of your choice. I also have a great recipe for anyone that¶s interested. QUICK TIP: when using doughball. diramas-ramas dicampur dengan dedak bomb merah 286 dan dicampur dengan palet merah dan dicampur dengan dedak ayam. Gaul dengan minyak busuk dan diperap selama 2 jam.buat mata cakar ayam. Minayk Busuk* 1. The recipe calls for some ground chicken liver. Gaul dengan minyak busuk. santan yang ketiga 4. It should look like a cowtail (candy) YOU WILL RIP . buy a loaf of bread.

Beliau berkata.´ katanya. selain daripada patin. Syaifullizam berkata.e. Syaifullizam Yusof. TONGSAN. Bagaimanapun. Beliau berkata. jika berhajat pergi memancing esok hari. sirap vanila dan sebungkus tepung jagung. selamat mencuba . sebaliknya sudah diubahsuai hasil beberapa percubaan ketika memancing tongsan di sekitar Lembah Klang. Dua pemancing kolam. 10 sudu besar dedak 920C dan 15 sudu dedak merah (udang). vanila dan lemak binatang. saya pernah naik ikan kap. masih terdapat rekahan kecil pada dedak tu. Sukatan hendaklah tidak terlalu pekat atau lembut supaya mudah dibentuk bebola dan dicangkuk pada mata pancing. air dimasukkan secukup rasa i. Mereka yang menggunakan umpan itu. jika berhajat pergi memancing esok hari. yang digelar Raja tongsan dan gurunya Mursalim Daeng Manassah. Mursalim pula memberitahu satu lagi resipi umpan tongsan ialah dedak dicampurkan dengan air soya. 10. agak-agak bila kita kepal dengan tangan. Katanya umpan itu hendaklah disediakan pada sebelah malam. ³Jika campuran itu terlalu lembut campurkan dengan tepung jagung sedikit demi sedikit sehingga tidak terlalu lembut dan keras. tuang air terbabit ke dalam baldi yang sudah diletakkan dedak dan gaul sehingga sebati. cara membancuh umpan itu sama.CATS AND CARP ALL DAY! 9. insyallah. rohu dan juga bawal dengan umpan ni. biasanya tidak pernah pulang dengan tangan kosong terutama tongsan. ini penting supaya dedak itu mudah dibentuk bebola dan dicangkuk pada mata pancing. Umpan yang pertama ni saya selalu naik patin yang kira agak baik beratnya. 51. banyak kolam saya dah cuba dan ianya tak menghampakan langsung. yang dihubungi mendedahkan resipi umpan dedak itu. saya guna 1 kilo dedak dinding 923. cuma saiz yang membezakan hasil tangkapan. ³Tiga tudung sirap pisang dan tiga tudung sirap vanila hendaklah dicampurkan dengan lima atau enam gelas besar air biasa. ikan saiz 5 kilo ke atas akan naik. Katanya. resipi dedak yang beliau pakai bukan lagi asli. umpan yang saya pakai ni tak pernah naik keli langsung. sirap pisang. umpan itu tidak akan menjadi jika mereka yang hendak menggunakannya kurang mengetahui bagaimana cara menyediakan dedak berkenaan. Setelah campuran air itu rata. Umpan itu hendaklah disediakan pada sebelah malam. 31. Syaifullizam berkata umpan itu harus dibahagi dua iaitu sebahagian untuk umpan pancing manakala sebahagian lagi untuk µrasuah¶ ± umpan dasar dan umpan tabur. digelar pakar tongsan Lembah Klang. ³Bahan yang diperlukan ialah sebungkus dedak wangi Thailand berwarna putih. Dedak wangi Thailand warna putih yang dicampurkan dengan tiga tudung sirap pisang dan sirap vanila yang biasanya digunakan untuk membuat kuih -muih adalah umpan paling diminati tongsan di sekitar Lembah Klang. kalau kena cara bancuh. beliau mempelajari resipi itu dari Mursalim kira-kira dua tahun lalu.

tumbuk sehingga hancur dan masukkan ke dalam blender. tunggu dan insyallah akan naik patin. cuba rendam roti tadi dengan air bali sea lion. saya ada terbaca mengenai forumer yang memakai kelapa parut sebagai umpan. pun bo 16. campurkan dengan dedak 929 sehinggabau dedak tu kalah. umpan ketiga yang saya pakai ialah 1 kilo dedak 929. potong guna gunting ke dalam bentuk dadu. ambil sedikit) dan telur ayam. adjust tali sehingga agak tegang dan jangan di adjust lagi. bahan-bahan nya pun agak susah nak cari. selepas dibaling umpan ke dalam kolam. masukkan sedikit air sahaja dan gunakan jack untuk umpan ini. tos air rebusan (air rebusan jangan dibuang semuanya. patin saiz 8 kilo ke atas pun ada yang naik 14. ambil biji sawit dan dapatkan isinya. ambil dedak 929 dan campurkan dengan ³ibu´ tadi sehingga bau ³ibu´ dah mengatasi bau dedak apabila dicampurkan dengan air yang sangat sedikit (umpan kering). saya guna dedak 929. masukkan 1/2 821. telur ayam akan memberi bau hanyir dan menyebabkan dedak tadi melekat dengan kuat 15. 1/4 923 dan 1/4 929. ambil 3 biji pisang berangan dan ramas sehingga lumat (tanpa kulit). 5 sudu besar gula Icing. 10 sudu besar 920C dan sedikit dedak merah. kernel sawit dan juga cendawan liar. campurkan dedak 929. blender sehingga halus. 1/2 sudu teh mauripan dan 2 sudu gula. umpan kedua saya yang selalu saya pakai ni agak susah sikit nak buatnya. gaulkan sehingga rata. beli roti paun yang murah (tak padat/ringan). seekor ikan patin jackpot telah tewas dengan umpan ini. insyallah patin yang agak besar boleh naik 13. keringkan betul2 perut ayam tadi dan diblender sehingga lumat. sekarang ni kebanyakan kolam yang saya pergi rata2 orang guna umpan roti kacang merah tu. cendawan liar yang saya maksudkan ialah cendawan/kulat yang terdapat di atas najis lembu yang telah kering atau yang tumbuh melata di dalam hutan. 923 dan 929 seperti yang dijual oleh patin kia di segamat. dapatkan beberapa ketul biskut kelapa yang wangi ± boleh didapati di kedai runcit yangberhampiran. bakar dan goreng sehingga hampir hangus dan keluar minyak. selamat mencuba 12. ambil dedak dinding dan campurkan dengan benda2 berikut: perut ayam direbus sehingga hancur. simpandi dalam bekas tupperware.11. buat banyak2. sedikit air rebusan tadi dan telur ayam mentah. campurkan sekali 1/2 sudu teh ajinomoto. . seorang sahabat saya pernah menjinakkan 4 ekor patin di dalam tempoh 1 1/2 jam di sebuah kolam di segama 17. 1 pek tongkat ali CNI. pertama sekali. cuba cara bancuhan ini. campurkan air yang sedikit. perut ayam blender. gaul sehingga rata. pakai swivel yang besar. masukkan ke dalam bekas kedap udara. baling di tempat yang sama« buat rumah la katakan. gunakan pam untuk dedak ini. 1/2 x 1/2 . dapatkan dedak 821. umpan boleh pecah atau masuk ke dalam lumpur. kerat cendawan tersebut kecil-kecil dan campurkan ke dalam kernel di dalam blender. kisar sehingga lumat seperti dedak.

CANGKUKKAN satu per satu potongan roti ke dalam mata kail. ambil mata kail berbentuk sabit (saiz yang agak besar). 19.. campurkan sedikit adunan pisang tadi ke dalam 23 genggam roti dan gaulkan sehingga rata. hanya roti yang dicangkukkan tadi yang akan tenggelam (sesuai untuk patin besar). selamat mencuba 18. jadi buka tudung bekas tadi sekali-sekala. adunan pisang ini biasanya hanya akan tahan untuk tempoh 2-3 hari sahaja.sangkut je mata yg dah diperam 2. kepalkan sehingga agak padat. apabila hendak digunakan.buat 2 mata.jangan lupe bawak sarung tangan.past campak dlm tin milo. adunan pisang tadi akan jadi apabila kelihatan banyak buih di dalam bekas tadi dan baunya seakan-akan bau arak/carlsberg.masukkan perut ayam dlm tin n telur. tujuan dipasangkan umpan sebegini kerana roti tempel tadi akan menyebabkan umpan terapung dan sangat sesuai ketika ikan sedang bermain di atas air.. SEDIKIT AIR RAGI YANG DAH DIPERAM SEHARI SEMALAM USUS AYAM YANG SANGAT BANYAK SECUBIT AJINOMOTO SECUBIT MAURIPAN TEPUNG INDON (nona)SECUKUT BAU TEPUNG UBI CARA NAK BUAT DIA BLENDER USUS AYAM YANG TELAH DIBERSIHKAN SEHINGGA LUMAT ± BANYAK2 ± TAK PERLU REBUS MASUKKAN SEMUA BAHAN -BAHAN YANG LAIN KE DALAM USUS AYAM YANG TELAH . ambil perhatian untuk tidak terlalu membasahkan roti.tutup rapat2. umpan terbaru untk keli n patin saiz xxl« 1-telur ayam 3 biji 2-kapas 3-dawai halus 4-tin milo 4-perut ayam 5-mata sabit saiz 4 ikatkan kapas kat mata sabit. dedak ayam + friskies yg dah blender + minyak cacing tanah + tepung«hasil ok gak la«slalunye rohu n leeko.mta sabit 2 yg dah siap ikat dgn tali laaaa.agak2 je.peramkan selama 4-8 jam di dalam bekas yang tertutup.tapi penah gak patin tersesat dua kali 20. awas« mauripan tadi akan mengeluarkan gas.jgn tebal sgt. apabila tempelan roti tadi terlepas daripada mata kail.buat la 2-3 pasang.pecahkan dulu telr 2 dulu!pas2 peram laa 4-5 jam.bile dah tibe mase nak pakai. apabila telah penuh mata kail tadi dimasukkan dengan roti ambil potongan roti yang lain dan tempelkan pada mata kail yang berisi roti.

You can see by their color.. Durian. bahan-bahannyer tuan-tuan sebiji ubi keledek merah (yg digunakan utk membuat kuih karipap tu yg manis tu jgn yg putih pulak) kacang hijau segenggam jagung setongkol cara-caranya. They include : Raisins. Mangoes. You can purchased these bread directly from the fishing park itself or any tackle shop. last sekali gaulkan ketiga-tiga bahan tadi«. . Omega and etc.GOOD LUCK«. mula-mula potong empat ubi keledek tu pastu rebus kejap je takut lembik pulak nanti. Fruits Bait These are all self-mixed bait.nak kasi banyak-banyak pun nanti kalau tak cuba nak buat ape.. Bananas.. Original bread ± Edible bread you buy in the market.DIBLENDER TADI PERAM SELAMA 3 JAM UMPAN YANG MENJADI AKAN BERBAU BUSUK TAPI WANGI HAHAHAHAHAHAHAHAH««. 2. They have 4 flavours : banana. Jackfruit and Papaya..... 22. Smell-Enhanced bread ± These are special bread made for fishing the Giant Mekong Catfish. kalau nak pancing patin buat keras sikit. yg paling penting sekali pastikan tak lembik sangat. vanilla. Bread Consists of 2 types : Original bread and Omega Smell-Enhanced bread. Apricot.pacu. Pineapples.rohu(buat lembik sikit) ituler resepi saya buat hari ni ye tuan-tuan. You have to choose your correct fruits to mix so it will produce extreme strong smell that will lasts for at least 5-10mins in the water. 21. pastu rebus jagung ngan kacang hijau tu samapai empok. Brands like this includes Super Jake. GUNA MATA SABIT SAIZ 2/0. pastu tumbuk ubi tu pastikan tak lembik kalau lembik sangat baik buatkaripap jer. strawberry and pandan. umpan ni boleh digunakan untuk mancing patin. 1. Grapes. All these fruits listed here are to be mixed with ONLY Original bread that does not have any smell. ni saya nak kasi lagi satu bancuhan umpan. JIKA INI DAPAT MEMBANTU«.jgn guna blender pulak. Corn/Maize.

Flour Bait These are also self-mixing bait. They are also to be mixed ONLY with Original bread that does not have any smell. Careful mixing is required. Omega Pandan bread and Phurich Pandan Oil Over-mixing by me causes the bait to produce extreme strong pandan smell. Butter. This in turn causes the fishes to be afraid of biting the bait as the fishes are also wary of the smell. Omega and etc. Cheese. You have to mixed them until they become a dough. Eggs. Don¶t have to keep for days to enhanced the smell as the Omega Mixer No. Omega Banana bread and Omega Powder Mixer No. Not even a fish caught during 2 hours of fishing. Omega Vanilla bread and Phurich Amyl-Acetate Flavour For me. Please Note : All Self-Mixed baits are to be kept in tank for at least 7 days prior to fishing to have best results Baits tested by Me 1. . Yam flour and Rice flour. 3. Condensed Milk. Chocolate. Milk Powder.. Careful mixing is required for this mixers. 5. They include : Coconut. Their purpose is actually to lure fishes by dissolving it¶s powder when it actually lands into the water. Jam. Powdered Bait These are specially made bait for fishing the Giant Mekong Catfish. This bait proves to be successful during non-competiton days. they do smell like cheese but in a very powdery form. They are all brownish in color and comes in packet form ± Omega 1. Instant mixing can be done during competition days. Coffee.2 and 3 with Omega Bread This mixing is good for game competition and leisure fishing. Tapioca flour. You can mixed them with Smell-Enhanced bread like Omega Banana.3 already has the cheezy smell.1. 5.3. You can purchased these bait directly from the fishing park itself or any tackle shop. They include ± Noodles flour. Starwberry or Pandan flavours.3 This is the average bait that an angler will use. You can choose Original or Smell-Enhanced bread to mix with. Brands like this includes Super Jake. this mixing is no good even during non-competition days. Coconut Syrup with Omega Vanilla flavoured bread This bait is good during the weekdays but not during competition days. Cocoa. 4. Creamy Cakes. 4.2 and 3. Milk Bait These are all self-mixed bait. Omega Powder No. But like I said. Vanilla. 2. Basically.

Toman.. Rohu. biarkan dalam keadaan asal´ AWAS! ini resepi umpan aku copy paste je dan aku simpan dlm file peribadi.Hati Ayam 9. cara2nya: cara 1.Tepung & Dedak (Hong) 6. cerai2kan isi roti tadi biar hancur pastu ambil semuanya dengan 2 tapak tangan dan balut umpan tadi dengan mengepal dengan lembut untuk buat lontaran.Pisang 5.Anak Udang 4. Next time. keadah begini juga sesuai untuk tongsan.Cacing 3.Katak 2. cangkutkan umpan cebisan roti tadi kat mata kail pastu gunakan pelampung supaya umpan sentiasa terapung dan untuk memudahkan balingan.Anak Ikan 8. Good luck Buah mengkudu umpan ikan air tawar 1. Bujuk dll) UMPAN KALOI Udang Cengkerik Lipas Dedak ayam digaul kerisik dan serbuk kunyit . mungkin ada jual ditempat bro. ³cebisan roti untuk dibuat umpan tidak boleh dipicit. buang kulit sebelah atas roti tadi kemuadian ambil kerak bahagian bawah roti sebesar ibu kaki 2 ketul dan cangkutkan pada 2 matakail. Talapia. kawan syorkan bro cari roti bun tanpa inti jenama BEST ONE. cara 2. please consult the Fishing Guide for advice 23. I do not hold any responsibilty for fishes not caught using my method as various ponds require different baits. bila dilontar dan jatuh dipermukaan air balutan roti tadi akan berderai dan akan menarik anak2 ikan mengerumuni umpan. Lampam. rohu dan leekoh.Telur Kerengga (Ikan Utama: Haruan. For best results. Patin. ini akan menarik patin memakan umpan kita tadi. aku bagi umpan style Indonesia utk dikongsi bersama.Roti 7.Note : This is only my personal experience with the bait i tried.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful