Umpan Tepung

A . TIPS UMPAN ROHU
1. Segenggam pelllet Merah (direndam sampai lembut) 2. 3/4 Dedak Rohu 3. 1 Bungkus Dedak Power 005 4. 15 ml Minyak Super Power (Ada di jual di bai-world/minyak lain) 5. 1,2,3 dan 4 buat sekali 6. 15 ml Super Power Rohu sapu dipermukaan dedak 7. Digunakan selepas 5 minit 8. Ikan tidak dirembat, biarkan ditarik sendiri 9. Gunakan mata rambai saiz 12 mata udang

B. Umpan Rohu & Patin/Tongsan/Jelawat/Leko/Lampam/Pacu -Umpan antarabangsa
1. Dedak Bomb-286 kuning 2. Power no. 1 (gambar kepala ikan gelap) 3. Ichiban bau pisang- 1 botol 4. Dedak ayam halus, sedikit 5. Pisang emas yang busuk 1 sikat

C. Umpan Rohu
1. Dedak 929 campur dedak 923 campur dedak udang merah (Paket kecil) campur pisang lemak manis atau pisang emas yang busuk. 2. Gunakan mata udang saiz 12/13 (silver colour), buat mata rambai pendek.

D. UMPAN PATIN Umpan Patin minyak busuk1. Dedak rohu-direndam-2 scop 2. Palet merah-diblender-1 scop 3. Dedak ayam kuning halus-1 scop 4. Dedak merah bomb-286-1 scop 5. Gaul dengan minyak busuk. 6. Diperap selama 2 jam/ditutup dengan tuala basah 7. Gunakan mata Dai-ichi batang halus saiz 12- buat mata cakar ayam.

Cara membuat
1. Bancuhan mesti peroi. (Digaul , jangan diramas) (Kurangkan air) 2. Dedak 920 dibancuh lembut sehingga kembang, diramas-ramas dicampur dengan dedak bomb merah 286 dan dicampur dengan palet merah dan dicampur dengan dedak ayam. 3. Gaul dengan minyak busuk dan diperap selama 2 jam. Minyak Busuk* 1. Anak udang/ikan kecil separuh botol kaca dicampur dengan minyak jagung 2. Telur puyuh 4 biji 3. Santan kelapa cair, santan yang ketiga 4. Perap selama 3 minggu/sampai hancur

1 atau dedak bomb-286 2. Dedak rohu-direndam-2 scop 2. 3/4 Dedak Rohu 3. buat mata rambai pendek. Umpan Lampam 1. Segenggam pelllet Merah (direndam sampai lembut) 2. Dedak Bomb-286 kuning 2. Friskes diblender 2. Digunakan selepas 5 minit 8. 1 (gambar kepala ikan gelap) 3.E. Dedak ayam halus. Palet merah-diblender-1 scop 3. Gunakan mata udang saiz 12/13 (silver colour). Ichiban bau pisang. 2. Power Bait no. E. TIPS UMPAN ROHU 1. Dedak Ichiban no. Tepung gandum + dedak + ibu roti6. Umpan Rohu 1. 4. Dedak 929 campur dedak 923 campur dedak udang merah (Paket kecil) campur pisang lemak manis atau pisang emas yang busuk. biarkan ditarik sendiri 9.1 (Gambar kepala ikan gelap) 3. Dedak merah bomb-286-1 scop . Ikan tidak dirembat. 1 Bungkus Dedak Power 005 4. Gunakan mata rambai saiz 12 mata udang 2. Dedak ayam kuning halus-1 scop 4. Pisang emas yang busuk 1 sikat 3.1 botol 4. 15 ml Super Power Rohu sapu dipermukaan dedak 7. Dedak ayam halus cara membuat umpan By abuhafiz2006 1. sedikit 5. Umpan Rohu & Patin/Tongsan/Jelawat/Leko/Lampam/Pacu -Umpan antarabangsa 1. Power no. 15 ml Minyak Super Power (Ada di jual di bai-world/minyak lain) 5.2. Umpan Pacu 1. UMPAN PATIN Umpan Patin minyak busuk1. 1.3 dan 4 buat sekali 6.

(Digaul . GOOD LUCK you ain¶t going to need it! 8. I also have a great recipe for anyone that¶s interested.1 (Gambar kepala ikan gelap) 3. buy a loaf of bread. Anak udang/ikan kecil separuh botol kaca dicampur dengan minyak jagung 2. Cara membuat 1. Gaul dengan minyak busuk dan diperap selama 2 jam. flour and crushed corn flakes of your choice. Use the blood as a thinner and mix until you get the desired thickness. Then add flour until the ball gets a little tough. Gunakan mata Dai-ichi batang halus saiz 12. Dedak 920 dibancuh lembut sehingga kembang.1 atau dedak bomb-286 2.5. Dedak ayam halus 7.buat mata cakar ayam. Tepung gandum + dedak + ibu roti 6. Santan kelapa cair. The recipe calls for some ground chicken liver. diramas-ramas dicampur dengan dedak bomb merah 286 dan dicampur dengan palet merah dan dicampur dengan dedak ayam. Friskes diblender 2. Umpan Lampam 1.lemon juice. and I must say they work very well. mixed with cornmeal. Dedak Ichiban no. When your all done just put it in a Ziploc bag overnight and your ready to go. chips) Mix the peanut butter with the water and sugar. CARP‡ Get a jar of peanut butter ‡ some flour ‡ water ‡ sugar ‡ and whatever else (Jello. Power Bait no. Diperap selama 2 jam/ditutup dengan tuala basah 7. 3. Bancuhan mesti peroi. cinnamon. Take a little piece of bread and a piece of doughball and roll it onto your hook. CATFISH ± First I¶d like to say I¶ve tried many of the fine recipes listed here in the previous days. santan yang ketiga 4. jangan diramas) (Kurangkan air) 2. or use it in a blender or food processor without any blood until its crushed. QUICK TIP: when using doughball. You can ground the liver yourself. Telur puyuh 4 biji 3. It should look like a cowtail (candy) YOU WILL RIP . Make sure it is not too soft or it will not stay on. 6. Gaul dengan minyak busuk. Minayk Busuk* 1. Umpan Pacu 1. Perap selama 3 minggu/sampai hancur 5.

Mursalim pula memberitahu satu lagi resipi umpan tongsan ialah dedak dicampurkan dengan air soya. Katanya umpan itu hendaklah disediakan pada sebelah malam. saya pernah naik ikan kap. vanila dan lemak binatang. air dimasukkan secukup rasa i. banyak kolam saya dah cuba dan ianya tak menghampakan langsung. Beliau berkata. Dua pemancing kolam. Umpan yang pertama ni saya selalu naik patin yang kira agak baik beratnya. agak-agak bila kita kepal dengan tangan. sirap vanila dan sebungkus tepung jagung. sirap pisang. umpan itu tidak akan menjadi jika mereka yang hendak menggunakannya kurang mengetahui bagaimana cara menyediakan dedak berkenaan. Setelah campuran air itu rata. ³Jika campuran itu terlalu lembut campurkan dengan tepung jagung sedikit demi sedikit sehingga tidak terlalu lembut dan keras. rohu dan juga bawal dengan umpan ni. Sukatan hendaklah tidak terlalu pekat atau lembut supaya mudah dibentuk bebola dan dicangkuk pada mata pancing. 10. digelar pakar tongsan Lembah Klang. Syaifullizam berkata. Bagaimanapun. ikan saiz 5 kilo ke atas akan naik. Katanya. biasanya tidak pernah pulang dengan tangan kosong terutama tongsan. jika berhajat pergi memancing esok hari. 31. beliau mempelajari resipi itu dari Mursalim kira-kira dua tahun lalu. Syaifullizam Yusof. resipi dedak yang beliau pakai bukan lagi asli. insyallah. masih terdapat rekahan kecil pada dedak tu. 10 sudu besar dedak 920C dan 15 sudu dedak merah (udang).e. ini penting supaya dedak itu mudah dibentuk bebola dan dicangkuk pada mata pancing.´ katanya. sebaliknya sudah diubahsuai hasil beberapa percubaan ketika memancing tongsan di sekitar Lembah Klang. tuang air terbabit ke dalam baldi yang sudah diletakkan dedak dan gaul sehingga sebati. Dedak wangi Thailand warna putih yang dicampurkan dengan tiga tudung sirap pisang dan sirap vanila yang biasanya digunakan untuk membuat kuih -muih adalah umpan paling diminati tongsan di sekitar Lembah Klang. Mereka yang menggunakan umpan itu. Beliau berkata. cara membancuh umpan itu sama. TONGSAN. jika berhajat pergi memancing esok hari. cuma saiz yang membezakan hasil tangkapan. 51. saya guna 1 kilo dedak dinding 923. ³Bahan yang diperlukan ialah sebungkus dedak wangi Thailand berwarna putih. ³Tiga tudung sirap pisang dan tiga tudung sirap vanila hendaklah dicampurkan dengan lima atau enam gelas besar air biasa. Umpan itu hendaklah disediakan pada sebelah malam. yang digelar Raja tongsan dan gurunya Mursalim Daeng Manassah.CATS AND CARP ALL DAY! 9. umpan yang saya pakai ni tak pernah naik keli langsung. yang dihubungi mendedahkan resipi umpan dedak itu. selamat mencuba . selain daripada patin. kalau kena cara bancuh. Syaifullizam berkata umpan itu harus dibahagi dua iaitu sebahagian untuk umpan pancing manakala sebahagian lagi untuk µrasuah¶ ± umpan dasar dan umpan tabur.

selamat mencuba 12. gaulkan sehingga rata. potong guna gunting ke dalam bentuk dadu. pakai swivel yang besar. beli roti paun yang murah (tak padat/ringan). kerat cendawan tersebut kecil-kecil dan campurkan ke dalam kernel di dalam blender. dapatkan dedak 821. tumbuk sehingga hancur dan masukkan ke dalam blender. 5 sudu besar gula Icing. seorang sahabat saya pernah menjinakkan 4 ekor patin di dalam tempoh 1 1/2 jam di sebuah kolam di segama 17. insyallah patin yang agak besar boleh naik 13. masukkan 1/2 821. perut ayam blender. masukkan ke dalam bekas kedap udara.11. 1/4 923 dan 1/4 929. bakar dan goreng sehingga hampir hangus dan keluar minyak. 923 dan 929 seperti yang dijual oleh patin kia di segamat. campurkan dedak 929. saya ada terbaca mengenai forumer yang memakai kelapa parut sebagai umpan. simpandi dalam bekas tupperware. blender sehingga halus. pun bo 16. baling di tempat yang sama« buat rumah la katakan. patin saiz 8 kilo ke atas pun ada yang naik 14. masukkan sedikit air sahaja dan gunakan jack untuk umpan ini. campurkan dengan dedak 929 sehinggabau dedak tu kalah. selepas dibaling umpan ke dalam kolam. ambil 3 biji pisang berangan dan ramas sehingga lumat (tanpa kulit). umpan kedua saya yang selalu saya pakai ni agak susah sikit nak buatnya. gunakan pam untuk dedak ini. ambil dedak dinding dan campurkan dengan benda2 berikut: perut ayam direbus sehingga hancur. saya guna dedak 929. adjust tali sehingga agak tegang dan jangan di adjust lagi. ambil biji sawit dan dapatkan isinya. sekarang ni kebanyakan kolam yang saya pergi rata2 orang guna umpan roti kacang merah tu. seekor ikan patin jackpot telah tewas dengan umpan ini. ambil dedak 929 dan campurkan dengan ³ibu´ tadi sehingga bau ³ibu´ dah mengatasi bau dedak apabila dicampurkan dengan air yang sangat sedikit (umpan kering). 10 sudu besar 920C dan sedikit dedak merah. umpan boleh pecah atau masuk ke dalam lumpur. 1 pek tongkat ali CNI. dapatkan beberapa ketul biskut kelapa yang wangi ± boleh didapati di kedai runcit yangberhampiran. cuba rendam roti tadi dengan air bali sea lion. ambil sedikit) dan telur ayam. tos air rebusan (air rebusan jangan dibuang semuanya. telur ayam akan memberi bau hanyir dan menyebabkan dedak tadi melekat dengan kuat 15. . pertama sekali. campurkan sekali 1/2 sudu teh ajinomoto. sedikit air rebusan tadi dan telur ayam mentah. umpan ketiga yang saya pakai ialah 1 kilo dedak 929. tunggu dan insyallah akan naik patin. campurkan air yang sedikit. kisar sehingga lumat seperti dedak. cendawan liar yang saya maksudkan ialah cendawan/kulat yang terdapat di atas najis lembu yang telah kering atau yang tumbuh melata di dalam hutan. gaul sehingga rata. 1/2 x 1/2 . buat banyak2. bahan-bahan nya pun agak susah nak cari. cuba cara bancuhan ini. keringkan betul2 perut ayam tadi dan diblender sehingga lumat. kernel sawit dan juga cendawan liar. 1/2 sudu teh mauripan dan 2 sudu gula.

umpan terbaru untk keli n patin saiz xxl« 1-telur ayam 3 biji 2-kapas 3-dawai halus 4-tin milo 4-perut ayam 5-mata sabit saiz 4 ikatkan kapas kat mata sabit. apabila tempelan roti tadi terlepas daripada mata kail.tutup rapat2.buat la 2-3 pasang.peramkan selama 4-8 jam di dalam bekas yang tertutup. ambil perhatian untuk tidak terlalu membasahkan roti.tapi penah gak patin tersesat dua kali 20. adunan pisang ini biasanya hanya akan tahan untuk tempoh 2-3 hari sahaja. apabila telah penuh mata kail tadi dimasukkan dengan roti ambil potongan roti yang lain dan tempelkan pada mata kail yang berisi roti.. dedak ayam + friskies yg dah blender + minyak cacing tanah + tepung«hasil ok gak la«slalunye rohu n leeko.buat 2 mata.jgn tebal sgt. apabila hendak digunakan.sangkut je mata yg dah diperam 2.mta sabit 2 yg dah siap ikat dgn tali laaaa.pecahkan dulu telr 2 dulu!pas2 peram laa 4-5 jam. campurkan sedikit adunan pisang tadi ke dalam 23 genggam roti dan gaulkan sehingga rata.masukkan perut ayam dlm tin n telur. 19.. ambil mata kail berbentuk sabit (saiz yang agak besar).bile dah tibe mase nak pakai. hanya roti yang dicangkukkan tadi yang akan tenggelam (sesuai untuk patin besar). selamat mencuba 18. kepalkan sehingga agak padat. SEDIKIT AIR RAGI YANG DAH DIPERAM SEHARI SEMALAM USUS AYAM YANG SANGAT BANYAK SECUBIT AJINOMOTO SECUBIT MAURIPAN TEPUNG INDON (nona)SECUKUT BAU TEPUNG UBI CARA NAK BUAT DIA BLENDER USUS AYAM YANG TELAH DIBERSIHKAN SEHINGGA LUMAT ± BANYAK2 ± TAK PERLU REBUS MASUKKAN SEMUA BAHAN -BAHAN YANG LAIN KE DALAM USUS AYAM YANG TELAH . jadi buka tudung bekas tadi sekali-sekala.agak2 je. awas« mauripan tadi akan mengeluarkan gas. tujuan dipasangkan umpan sebegini kerana roti tempel tadi akan menyebabkan umpan terapung dan sangat sesuai ketika ikan sedang bermain di atas air.past campak dlm tin milo. adunan pisang tadi akan jadi apabila kelihatan banyak buih di dalam bekas tadi dan baunya seakan-akan bau arak/carlsberg. CANGKUKKAN satu per satu potongan roti ke dalam mata kail.jangan lupe bawak sarung tangan.

Fruits Bait These are all self-mixed bait. kalau nak pancing patin buat keras sikit. 21. Durian. JIKA INI DAPAT MEMBANTU«. You have to choose your correct fruits to mix so it will produce extreme strong smell that will lasts for at least 5-10mins in the water. Corn/Maize...DIBLENDER TADI PERAM SELAMA 3 JAM UMPAN YANG MENJADI AKAN BERBAU BUSUK TAPI WANGI HAHAHAHAHAHAHAHAH««. GUNA MATA SABIT SAIZ 2/0. umpan ni boleh digunakan untuk mancing patin. vanilla. Brands like this includes Super Jake. last sekali gaulkan ketiga-tiga bahan tadi«. Grapes..nak kasi banyak-banyak pun nanti kalau tak cuba nak buat ape. Omega and etc. mula-mula potong empat ubi keledek tu pastu rebus kejap je takut lembik pulak nanti.. bahan-bahannyer tuan-tuan sebiji ubi keledek merah (yg digunakan utk membuat kuih karipap tu yg manis tu jgn yg putih pulak) kacang hijau segenggam jagung setongkol cara-caranya. Bananas. Pineapples.rohu(buat lembik sikit) ituler resepi saya buat hari ni ye tuan-tuan. Apricot.pacu. You can see by their color.jgn guna blender pulak. 1. Bread Consists of 2 types : Original bread and Omega Smell-Enhanced bread. Original bread ± Edible bread you buy in the market. 22. pastu tumbuk ubi tu pastikan tak lembik kalau lembik sangat baik buatkaripap jer. pastu rebus jagung ngan kacang hijau tu samapai empok. ni saya nak kasi lagi satu bancuhan umpan.GOOD LUCK«. You can purchased these bread directly from the fishing park itself or any tackle shop. They include : Raisins. Smell-Enhanced bread ± These are special bread made for fishing the Giant Mekong Catfish. Mangoes. Jackfruit and Papaya. yg paling penting sekali pastikan tak lembik sangat.. All these fruits listed here are to be mixed with ONLY Original bread that does not have any smell. strawberry and pandan.. They have 4 flavours : banana. .. 2.

2.2 and 3. You have to mixed them until they become a dough. . Omega Pandan bread and Phurich Pandan Oil Over-mixing by me causes the bait to produce extreme strong pandan smell. this mixing is no good even during non-competition days. Coffee. You can purchased these bait directly from the fishing park itself or any tackle shop. They include : Coconut. Milk Powder.3 already has the cheezy smell. 3. You can mixed them with Smell-Enhanced bread like Omega Banana. Powdered Bait These are specially made bait for fishing the Giant Mekong Catfish. Omega Banana bread and Omega Powder Mixer No. 5. This in turn causes the fishes to be afraid of biting the bait as the fishes are also wary of the smell. Milk Bait These are all self-mixed bait. Vanilla. Basically. Careful mixing is required. Yam flour and Rice flour.. They include ± Noodles flour. 4. Careful mixing is required for this mixers. Tapioca flour. Omega Vanilla bread and Phurich Amyl-Acetate Flavour For me. Omega and etc. Don¶t have to keep for days to enhanced the smell as the Omega Mixer No. Creamy Cakes. Please Note : All Self-Mixed baits are to be kept in tank for at least 7 days prior to fishing to have best results Baits tested by Me 1. 4. Their purpose is actually to lure fishes by dissolving it¶s powder when it actually lands into the water. 5. they do smell like cheese but in a very powdery form. But like I said. They are all brownish in color and comes in packet form ± Omega 1.2 and 3 with Omega Bread This mixing is good for game competition and leisure fishing.1. Brands like this includes Super Jake. They are also to be mixed ONLY with Original bread that does not have any smell. Cheese. Condensed Milk. Chocolate. Eggs. Coconut Syrup with Omega Vanilla flavoured bread This bait is good during the weekdays but not during competition days. This bait proves to be successful during non-competiton days. Starwberry or Pandan flavours.3. Butter. Omega Powder No. Flour Bait These are also self-mixing bait. You can choose Original or Smell-Enhanced bread to mix with. Not even a fish caught during 2 hours of fishing. Cocoa. Instant mixing can be done during competition days. Jam.3 This is the average bait that an angler will use.

bila dilontar dan jatuh dipermukaan air balutan roti tadi akan berderai dan akan menarik anak2 ikan mengerumuni umpan. Rohu.Tepung & Dedak (Hong) 6.Anak Ikan 8. Patin.Anak Udang 4.Roti 7. cara2nya: cara 1. Next time. cerai2kan isi roti tadi biar hancur pastu ambil semuanya dengan 2 tapak tangan dan balut umpan tadi dengan mengepal dengan lembut untuk buat lontaran. ³cebisan roti untuk dibuat umpan tidak boleh dipicit. please consult the Fishing Guide for advice 23.Katak 2. biarkan dalam keadaan asal´ AWAS! ini resepi umpan aku copy paste je dan aku simpan dlm file peribadi.Hati Ayam 9.Pisang 5. Lampam. keadah begini juga sesuai untuk tongsan. buang kulit sebelah atas roti tadi kemuadian ambil kerak bahagian bawah roti sebesar ibu kaki 2 ketul dan cangkutkan pada 2 matakail.. Talapia. kawan syorkan bro cari roti bun tanpa inti jenama BEST ONE. cara 2. Bujuk dll) UMPAN KALOI Udang Cengkerik Lipas Dedak ayam digaul kerisik dan serbuk kunyit . I do not hold any responsibilty for fishes not caught using my method as various ponds require different baits.Note : This is only my personal experience with the bait i tried.Telur Kerengga (Ikan Utama: Haruan. mungkin ada jual ditempat bro. ini akan menarik patin memakan umpan kita tadi. Toman. cangkutkan umpan cebisan roti tadi kat mata kail pastu gunakan pelampung supaya umpan sentiasa terapung dan untuk memudahkan balingan. For best results. aku bagi umpan style Indonesia utk dikongsi bersama. Good luck Buah mengkudu umpan ikan air tawar 1. rohu dan leekoh.Cacing 3.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful