Umpan Tepung

A . TIPS UMPAN ROHU
1. Segenggam pelllet Merah (direndam sampai lembut) 2. 3/4 Dedak Rohu 3. 1 Bungkus Dedak Power 005 4. 15 ml Minyak Super Power (Ada di jual di bai-world/minyak lain) 5. 1,2,3 dan 4 buat sekali 6. 15 ml Super Power Rohu sapu dipermukaan dedak 7. Digunakan selepas 5 minit 8. Ikan tidak dirembat, biarkan ditarik sendiri 9. Gunakan mata rambai saiz 12 mata udang

B. Umpan Rohu & Patin/Tongsan/Jelawat/Leko/Lampam/Pacu -Umpan antarabangsa
1. Dedak Bomb-286 kuning 2. Power no. 1 (gambar kepala ikan gelap) 3. Ichiban bau pisang- 1 botol 4. Dedak ayam halus, sedikit 5. Pisang emas yang busuk 1 sikat

C. Umpan Rohu
1. Dedak 929 campur dedak 923 campur dedak udang merah (Paket kecil) campur pisang lemak manis atau pisang emas yang busuk. 2. Gunakan mata udang saiz 12/13 (silver colour), buat mata rambai pendek.

D. UMPAN PATIN Umpan Patin minyak busuk1. Dedak rohu-direndam-2 scop 2. Palet merah-diblender-1 scop 3. Dedak ayam kuning halus-1 scop 4. Dedak merah bomb-286-1 scop 5. Gaul dengan minyak busuk. 6. Diperap selama 2 jam/ditutup dengan tuala basah 7. Gunakan mata Dai-ichi batang halus saiz 12- buat mata cakar ayam.

Cara membuat
1. Bancuhan mesti peroi. (Digaul , jangan diramas) (Kurangkan air) 2. Dedak 920 dibancuh lembut sehingga kembang, diramas-ramas dicampur dengan dedak bomb merah 286 dan dicampur dengan palet merah dan dicampur dengan dedak ayam. 3. Gaul dengan minyak busuk dan diperap selama 2 jam. Minyak Busuk* 1. Anak udang/ikan kecil separuh botol kaca dicampur dengan minyak jagung 2. Telur puyuh 4 biji 3. Santan kelapa cair, santan yang ketiga 4. Perap selama 3 minggu/sampai hancur

3/4 Dedak Rohu 3. Gunakan mata udang saiz 12/13 (silver colour). Tepung gandum + dedak + ibu roti6. Power Bait no. sedikit 5. Dedak ayam halus.3 dan 4 buat sekali 6. Umpan Pacu 1. UMPAN PATIN Umpan Patin minyak busuk1. Dedak Ichiban no. Ikan tidak dirembat. Dedak Bomb-286 kuning 2. 2. 1. Segenggam pelllet Merah (direndam sampai lembut) 2. 15 ml Super Power Rohu sapu dipermukaan dedak 7. Friskes diblender 2. buat mata rambai pendek. biarkan ditarik sendiri 9.1 botol 4. TIPS UMPAN ROHU 1. 15 ml Minyak Super Power (Ada di jual di bai-world/minyak lain) 5. Umpan Rohu & Patin/Tongsan/Jelawat/Leko/Lampam/Pacu -Umpan antarabangsa 1. 4. Pisang emas yang busuk 1 sikat 3.1 (Gambar kepala ikan gelap) 3. Umpan Lampam 1. Ichiban bau pisang. Umpan Rohu 1. 1 Bungkus Dedak Power 005 4. Dedak ayam kuning halus-1 scop 4. 1 (gambar kepala ikan gelap) 3.E.1 atau dedak bomb-286 2. E. Dedak 929 campur dedak 923 campur dedak udang merah (Paket kecil) campur pisang lemak manis atau pisang emas yang busuk. Dedak rohu-direndam-2 scop 2. Dedak ayam halus cara membuat umpan By abuhafiz2006 1. Digunakan selepas 5 minit 8.2. Power no. Gunakan mata rambai saiz 12 mata udang 2. Palet merah-diblender-1 scop 3. Dedak merah bomb-286-1 scop .

and I must say they work very well. Gunakan mata Dai-ichi batang halus saiz 12. mixed with cornmeal. Telur puyuh 4 biji 3. Perap selama 3 minggu/sampai hancur 5. diramas-ramas dicampur dengan dedak bomb merah 286 dan dicampur dengan palet merah dan dicampur dengan dedak ayam. cinnamon. chips) Mix the peanut butter with the water and sugar. Santan kelapa cair. Tepung gandum + dedak + ibu roti 6. Anak udang/ikan kecil separuh botol kaca dicampur dengan minyak jagung 2. Umpan Lampam 1.1 atau dedak bomb-286 2. When your all done just put it in a Ziploc bag overnight and your ready to go. santan yang ketiga 4. QUICK TIP: when using doughball. 6. buy a loaf of bread. Then add flour until the ball gets a little tough. You can ground the liver yourself. Power Bait no. Gaul dengan minyak busuk dan diperap selama 2 jam. Gaul dengan minyak busuk. flour and crushed corn flakes of your choice. Use the blood as a thinner and mix until you get the desired thickness. Minayk Busuk* 1. GOOD LUCK you ain¶t going to need it! 8. Cara membuat 1. CARP‡ Get a jar of peanut butter ‡ some flour ‡ water ‡ sugar ‡ and whatever else (Jello. Dedak Ichiban no.lemon juice. It should look like a cowtail (candy) YOU WILL RIP . Bancuhan mesti peroi.buat mata cakar ayam. Friskes diblender 2. Take a little piece of bread and a piece of doughball and roll it onto your hook. The recipe calls for some ground chicken liver. Diperap selama 2 jam/ditutup dengan tuala basah 7.1 (Gambar kepala ikan gelap) 3. (Digaul . 3. I also have a great recipe for anyone that¶s interested. CATFISH ± First I¶d like to say I¶ve tried many of the fine recipes listed here in the previous days. Dedak 920 dibancuh lembut sehingga kembang. jangan diramas) (Kurangkan air) 2.5. Make sure it is not too soft or it will not stay on. Dedak ayam halus 7. or use it in a blender or food processor without any blood until its crushed. Umpan Pacu 1.

vanila dan lemak binatang. yang digelar Raja tongsan dan gurunya Mursalim Daeng Manassah. agak-agak bila kita kepal dengan tangan. sirap vanila dan sebungkus tepung jagung. Setelah campuran air itu rata. Beliau berkata.e.´ katanya. 31. rohu dan juga bawal dengan umpan ni. Katanya umpan itu hendaklah disediakan pada sebelah malam. Katanya. sebaliknya sudah diubahsuai hasil beberapa percubaan ketika memancing tongsan di sekitar Lembah Klang. Mursalim pula memberitahu satu lagi resipi umpan tongsan ialah dedak dicampurkan dengan air soya. ³Tiga tudung sirap pisang dan tiga tudung sirap vanila hendaklah dicampurkan dengan lima atau enam gelas besar air biasa.CATS AND CARP ALL DAY! 9. 10 sudu besar dedak 920C dan 15 sudu dedak merah (udang). Beliau berkata. masih terdapat rekahan kecil pada dedak tu. ikan saiz 5 kilo ke atas akan naik. Syaifullizam berkata umpan itu harus dibahagi dua iaitu sebahagian untuk umpan pancing manakala sebahagian lagi untuk µrasuah¶ ± umpan dasar dan umpan tabur. air dimasukkan secukup rasa i. jika berhajat pergi memancing esok hari. umpan yang saya pakai ni tak pernah naik keli langsung. umpan itu tidak akan menjadi jika mereka yang hendak menggunakannya kurang mengetahui bagaimana cara menyediakan dedak berkenaan. Syaifullizam berkata. yang dihubungi mendedahkan resipi umpan dedak itu. saya guna 1 kilo dedak dinding 923. TONGSAN. saya pernah naik ikan kap. Umpan itu hendaklah disediakan pada sebelah malam. Mereka yang menggunakan umpan itu. insyallah. Sukatan hendaklah tidak terlalu pekat atau lembut supaya mudah dibentuk bebola dan dicangkuk pada mata pancing. cara membancuh umpan itu sama. Dedak wangi Thailand warna putih yang dicampurkan dengan tiga tudung sirap pisang dan sirap vanila yang biasanya digunakan untuk membuat kuih -muih adalah umpan paling diminati tongsan di sekitar Lembah Klang. banyak kolam saya dah cuba dan ianya tak menghampakan langsung. selain daripada patin. tuang air terbabit ke dalam baldi yang sudah diletakkan dedak dan gaul sehingga sebati. cuma saiz yang membezakan hasil tangkapan. 51. ³Bahan yang diperlukan ialah sebungkus dedak wangi Thailand berwarna putih. biasanya tidak pernah pulang dengan tangan kosong terutama tongsan. kalau kena cara bancuh. 10. selamat mencuba . Umpan yang pertama ni saya selalu naik patin yang kira agak baik beratnya. resipi dedak yang beliau pakai bukan lagi asli. Syaifullizam Yusof. jika berhajat pergi memancing esok hari. beliau mempelajari resipi itu dari Mursalim kira-kira dua tahun lalu. sirap pisang. Dua pemancing kolam. Bagaimanapun. ini penting supaya dedak itu mudah dibentuk bebola dan dicangkuk pada mata pancing. digelar pakar tongsan Lembah Klang. ³Jika campuran itu terlalu lembut campurkan dengan tepung jagung sedikit demi sedikit sehingga tidak terlalu lembut dan keras.

selepas dibaling umpan ke dalam kolam.11. selamat mencuba 12. cuba cara bancuhan ini. tos air rebusan (air rebusan jangan dibuang semuanya. patin saiz 8 kilo ke atas pun ada yang naik 14. perut ayam blender. ambil sedikit) dan telur ayam. kerat cendawan tersebut kecil-kecil dan campurkan ke dalam kernel di dalam blender. bakar dan goreng sehingga hampir hangus dan keluar minyak. ambil biji sawit dan dapatkan isinya. umpan kedua saya yang selalu saya pakai ni agak susah sikit nak buatnya. 5 sudu besar gula Icing. blender sehingga halus. cendawan liar yang saya maksudkan ialah cendawan/kulat yang terdapat di atas najis lembu yang telah kering atau yang tumbuh melata di dalam hutan. baling di tempat yang sama« buat rumah la katakan. 10 sudu besar 920C dan sedikit dedak merah. simpandi dalam bekas tupperware. masukkan 1/2 821. buat banyak2. kernel sawit dan juga cendawan liar. seorang sahabat saya pernah menjinakkan 4 ekor patin di dalam tempoh 1 1/2 jam di sebuah kolam di segama 17. campurkan air yang sedikit. pakai swivel yang besar. dapatkan dedak 821. tunggu dan insyallah akan naik patin. cuba rendam roti tadi dengan air bali sea lion. gaulkan sehingga rata. saya ada terbaca mengenai forumer yang memakai kelapa parut sebagai umpan. campurkan dengan dedak 929 sehinggabau dedak tu kalah. dapatkan beberapa ketul biskut kelapa yang wangi ± boleh didapati di kedai runcit yangberhampiran. telur ayam akan memberi bau hanyir dan menyebabkan dedak tadi melekat dengan kuat 15. umpan boleh pecah atau masuk ke dalam lumpur. adjust tali sehingga agak tegang dan jangan di adjust lagi. insyallah patin yang agak besar boleh naik 13. umpan ketiga yang saya pakai ialah 1 kilo dedak 929. 1/4 923 dan 1/4 929. 923 dan 929 seperti yang dijual oleh patin kia di segamat. sekarang ni kebanyakan kolam yang saya pergi rata2 orang guna umpan roti kacang merah tu. masukkan ke dalam bekas kedap udara. ambil 3 biji pisang berangan dan ramas sehingga lumat (tanpa kulit). beli roti paun yang murah (tak padat/ringan). keringkan betul2 perut ayam tadi dan diblender sehingga lumat. ambil dedak dinding dan campurkan dengan benda2 berikut: perut ayam direbus sehingga hancur. gaul sehingga rata. . pertama sekali. campurkan sekali 1/2 sudu teh ajinomoto. 1/2 sudu teh mauripan dan 2 sudu gula. potong guna gunting ke dalam bentuk dadu. masukkan sedikit air sahaja dan gunakan jack untuk umpan ini. 1 pek tongkat ali CNI. 1/2 x 1/2 . ambil dedak 929 dan campurkan dengan ³ibu´ tadi sehingga bau ³ibu´ dah mengatasi bau dedak apabila dicampurkan dengan air yang sangat sedikit (umpan kering). gunakan pam untuk dedak ini. kisar sehingga lumat seperti dedak. bahan-bahan nya pun agak susah nak cari. saya guna dedak 929. sedikit air rebusan tadi dan telur ayam mentah. seekor ikan patin jackpot telah tewas dengan umpan ini. campurkan dedak 929. tumbuk sehingga hancur dan masukkan ke dalam blender. pun bo 16.

CANGKUKKAN satu per satu potongan roti ke dalam mata kail. awas« mauripan tadi akan mengeluarkan gas.tutup rapat2..peramkan selama 4-8 jam di dalam bekas yang tertutup. dedak ayam + friskies yg dah blender + minyak cacing tanah + tepung«hasil ok gak la«slalunye rohu n leeko. ambil perhatian untuk tidak terlalu membasahkan roti.masukkan perut ayam dlm tin n telur. apabila tempelan roti tadi terlepas daripada mata kail.jgn tebal sgt.buat 2 mata.pecahkan dulu telr 2 dulu!pas2 peram laa 4-5 jam. adunan pisang tadi akan jadi apabila kelihatan banyak buih di dalam bekas tadi dan baunya seakan-akan bau arak/carlsberg. tujuan dipasangkan umpan sebegini kerana roti tempel tadi akan menyebabkan umpan terapung dan sangat sesuai ketika ikan sedang bermain di atas air. jadi buka tudung bekas tadi sekali-sekala.bile dah tibe mase nak pakai.agak2 je.sangkut je mata yg dah diperam 2. SEDIKIT AIR RAGI YANG DAH DIPERAM SEHARI SEMALAM USUS AYAM YANG SANGAT BANYAK SECUBIT AJINOMOTO SECUBIT MAURIPAN TEPUNG INDON (nona)SECUKUT BAU TEPUNG UBI CARA NAK BUAT DIA BLENDER USUS AYAM YANG TELAH DIBERSIHKAN SEHINGGA LUMAT ± BANYAK2 ± TAK PERLU REBUS MASUKKAN SEMUA BAHAN -BAHAN YANG LAIN KE DALAM USUS AYAM YANG TELAH . adunan pisang ini biasanya hanya akan tahan untuk tempoh 2-3 hari sahaja.past campak dlm tin milo.tapi penah gak patin tersesat dua kali 20.mta sabit 2 yg dah siap ikat dgn tali laaaa. campurkan sedikit adunan pisang tadi ke dalam 23 genggam roti dan gaulkan sehingga rata.. umpan terbaru untk keli n patin saiz xxl« 1-telur ayam 3 biji 2-kapas 3-dawai halus 4-tin milo 4-perut ayam 5-mata sabit saiz 4 ikatkan kapas kat mata sabit. 19. apabila telah penuh mata kail tadi dimasukkan dengan roti ambil potongan roti yang lain dan tempelkan pada mata kail yang berisi roti.buat la 2-3 pasang. kepalkan sehingga agak padat. apabila hendak digunakan. ambil mata kail berbentuk sabit (saiz yang agak besar).jangan lupe bawak sarung tangan. selamat mencuba 18. hanya roti yang dicangkukkan tadi yang akan tenggelam (sesuai untuk patin besar).

Omega and etc..pacu.... vanilla. pastu tumbuk ubi tu pastikan tak lembik kalau lembik sangat baik buatkaripap jer.nak kasi banyak-banyak pun nanti kalau tak cuba nak buat ape. They include : Raisins. Smell-Enhanced bread ± These are special bread made for fishing the Giant Mekong Catfish. Pineapples. strawberry and pandan.. You can see by their color. Brands like this includes Super Jake. kalau nak pancing patin buat keras sikit.. bahan-bahannyer tuan-tuan sebiji ubi keledek merah (yg digunakan utk membuat kuih karipap tu yg manis tu jgn yg putih pulak) kacang hijau segenggam jagung setongkol cara-caranya. They have 4 flavours : banana.. umpan ni boleh digunakan untuk mancing patin.jgn guna blender pulak. 21. ni saya nak kasi lagi satu bancuhan umpan.GOOD LUCK«. JIKA INI DAPAT MEMBANTU«. Durian. yg paling penting sekali pastikan tak lembik sangat. Grapes. Bananas. Apricot. Corn/Maize.DIBLENDER TADI PERAM SELAMA 3 JAM UMPAN YANG MENJADI AKAN BERBAU BUSUK TAPI WANGI HAHAHAHAHAHAHAHAH««. Fruits Bait These are all self-mixed bait. Bread Consists of 2 types : Original bread and Omega Smell-Enhanced bread. You can purchased these bread directly from the fishing park itself or any tackle shop. pastu rebus jagung ngan kacang hijau tu samapai empok. 1. Original bread ± Edible bread you buy in the market. 22.rohu(buat lembik sikit) ituler resepi saya buat hari ni ye tuan-tuan. You have to choose your correct fruits to mix so it will produce extreme strong smell that will lasts for at least 5-10mins in the water. Mangoes. All these fruits listed here are to be mixed with ONLY Original bread that does not have any smell. . last sekali gaulkan ketiga-tiga bahan tadi«. 2. mula-mula potong empat ubi keledek tu pastu rebus kejap je takut lembik pulak nanti. GUNA MATA SABIT SAIZ 2/0. Jackfruit and Papaya.

. You have to mixed them until they become a dough. Vanilla. Cocoa.. Flour Bait These are also self-mixing bait. Omega Vanilla bread and Phurich Amyl-Acetate Flavour For me. Milk Bait These are all self-mixed bait. Creamy Cakes. Omega Powder No. Omega Pandan bread and Phurich Pandan Oil Over-mixing by me causes the bait to produce extreme strong pandan smell. Not even a fish caught during 2 hours of fishing. Cheese.3 already has the cheezy smell. 3. Their purpose is actually to lure fishes by dissolving it¶s powder when it actually lands into the water. Careful mixing is required for this mixers. They include : Coconut. Basically. 4. Milk Powder. You can purchased these bait directly from the fishing park itself or any tackle shop. But like I said.1. Yam flour and Rice flour. Eggs. This bait proves to be successful during non-competiton days. Brands like this includes Super Jake. 4.2 and 3. Powdered Bait These are specially made bait for fishing the Giant Mekong Catfish. They are also to be mixed ONLY with Original bread that does not have any smell. Jam. Please Note : All Self-Mixed baits are to be kept in tank for at least 7 days prior to fishing to have best results Baits tested by Me 1. Condensed Milk. Coconut Syrup with Omega Vanilla flavoured bread This bait is good during the weekdays but not during competition days. You can mixed them with Smell-Enhanced bread like Omega Banana. 2.3. Butter. Tapioca flour. Starwberry or Pandan flavours. Omega and etc. 5. Chocolate. this mixing is no good even during non-competition days. Careful mixing is required. They are all brownish in color and comes in packet form ± Omega 1. This in turn causes the fishes to be afraid of biting the bait as the fishes are also wary of the smell. Don¶t have to keep for days to enhanced the smell as the Omega Mixer No. 5. Instant mixing can be done during competition days. they do smell like cheese but in a very powdery form.2 and 3 with Omega Bread This mixing is good for game competition and leisure fishing. They include ± Noodles flour. Omega Banana bread and Omega Powder Mixer No. You can choose Original or Smell-Enhanced bread to mix with.3 This is the average bait that an angler will use. Coffee.

Roti 7. cara 2. I do not hold any responsibilty for fishes not caught using my method as various ponds require different baits. cangkutkan umpan cebisan roti tadi kat mata kail pastu gunakan pelampung supaya umpan sentiasa terapung dan untuk memudahkan balingan. keadah begini juga sesuai untuk tongsan. bila dilontar dan jatuh dipermukaan air balutan roti tadi akan berderai dan akan menarik anak2 ikan mengerumuni umpan. mungkin ada jual ditempat bro. aku bagi umpan style Indonesia utk dikongsi bersama. cara2nya: cara 1.Pisang 5.Telur Kerengga (Ikan Utama: Haruan.Tepung & Dedak (Hong) 6. biarkan dalam keadaan asal´ AWAS! ini resepi umpan aku copy paste je dan aku simpan dlm file peribadi.Hati Ayam 9. Good luck Buah mengkudu umpan ikan air tawar 1. please consult the Fishing Guide for advice 23. buang kulit sebelah atas roti tadi kemuadian ambil kerak bahagian bawah roti sebesar ibu kaki 2 ketul dan cangkutkan pada 2 matakail. Rohu. Toman. Lampam.Anak Ikan 8. cerai2kan isi roti tadi biar hancur pastu ambil semuanya dengan 2 tapak tangan dan balut umpan tadi dengan mengepal dengan lembut untuk buat lontaran. ³cebisan roti untuk dibuat umpan tidak boleh dipicit. kawan syorkan bro cari roti bun tanpa inti jenama BEST ONE. Patin.Katak 2. Talapia.. rohu dan leekoh. For best results.Cacing 3.Anak Udang 4. ini akan menarik patin memakan umpan kita tadi. Next time.Note : This is only my personal experience with the bait i tried. Bujuk dll) UMPAN KALOI Udang Cengkerik Lipas Dedak ayam digaul kerisik dan serbuk kunyit .