P. 1
Umpan Tepung

Umpan Tepung

|Views: 3,561|Likes:
Published by AjimKe'en

More info:

Published by: AjimKe'en on May 03, 2011
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOCX, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

01/14/2013

pdf

text

original

Umpan Tepung

A . TIPS UMPAN ROHU
1. Segenggam pelllet Merah (direndam sampai lembut) 2. 3/4 Dedak Rohu 3. 1 Bungkus Dedak Power 005 4. 15 ml Minyak Super Power (Ada di jual di bai-world/minyak lain) 5. 1,2,3 dan 4 buat sekali 6. 15 ml Super Power Rohu sapu dipermukaan dedak 7. Digunakan selepas 5 minit 8. Ikan tidak dirembat, biarkan ditarik sendiri 9. Gunakan mata rambai saiz 12 mata udang

B. Umpan Rohu & Patin/Tongsan/Jelawat/Leko/Lampam/Pacu -Umpan antarabangsa
1. Dedak Bomb-286 kuning 2. Power no. 1 (gambar kepala ikan gelap) 3. Ichiban bau pisang- 1 botol 4. Dedak ayam halus, sedikit 5. Pisang emas yang busuk 1 sikat

C. Umpan Rohu
1. Dedak 929 campur dedak 923 campur dedak udang merah (Paket kecil) campur pisang lemak manis atau pisang emas yang busuk. 2. Gunakan mata udang saiz 12/13 (silver colour), buat mata rambai pendek.

D. UMPAN PATIN Umpan Patin minyak busuk1. Dedak rohu-direndam-2 scop 2. Palet merah-diblender-1 scop 3. Dedak ayam kuning halus-1 scop 4. Dedak merah bomb-286-1 scop 5. Gaul dengan minyak busuk. 6. Diperap selama 2 jam/ditutup dengan tuala basah 7. Gunakan mata Dai-ichi batang halus saiz 12- buat mata cakar ayam.

Cara membuat
1. Bancuhan mesti peroi. (Digaul , jangan diramas) (Kurangkan air) 2. Dedak 920 dibancuh lembut sehingga kembang, diramas-ramas dicampur dengan dedak bomb merah 286 dan dicampur dengan palet merah dan dicampur dengan dedak ayam. 3. Gaul dengan minyak busuk dan diperap selama 2 jam. Minyak Busuk* 1. Anak udang/ikan kecil separuh botol kaca dicampur dengan minyak jagung 2. Telur puyuh 4 biji 3. Santan kelapa cair, santan yang ketiga 4. Perap selama 3 minggu/sampai hancur

E. Umpan Rohu & Patin/Tongsan/Jelawat/Leko/Lampam/Pacu -Umpan antarabangsa 1. Power Bait no. Dedak 929 campur dedak 923 campur dedak udang merah (Paket kecil) campur pisang lemak manis atau pisang emas yang busuk. Power no. Umpan Lampam 1. E. Umpan Rohu 1. Palet merah-diblender-1 scop 3. Gunakan mata udang saiz 12/13 (silver colour). 15 ml Super Power Rohu sapu dipermukaan dedak 7. Digunakan selepas 5 minit 8. Segenggam pelllet Merah (direndam sampai lembut) 2. Umpan Pacu 1. Dedak merah bomb-286-1 scop . 3/4 Dedak Rohu 3.3 dan 4 buat sekali 6. 15 ml Minyak Super Power (Ada di jual di bai-world/minyak lain) 5. Ichiban bau pisang. UMPAN PATIN Umpan Patin minyak busuk1.2. Dedak Ichiban no.1 botol 4. Dedak ayam halus cara membuat umpan By abuhafiz2006 1. Dedak rohu-direndam-2 scop 2. sedikit 5. Tepung gandum + dedak + ibu roti6.1 (Gambar kepala ikan gelap) 3. buat mata rambai pendek. Dedak Bomb-286 kuning 2. Pisang emas yang busuk 1 sikat 3. Dedak ayam kuning halus-1 scop 4. 1. 4. Ikan tidak dirembat. TIPS UMPAN ROHU 1. 1 (gambar kepala ikan gelap) 3. Gunakan mata rambai saiz 12 mata udang 2.1 atau dedak bomb-286 2. Dedak ayam halus. 1 Bungkus Dedak Power 005 4. 2. Friskes diblender 2. biarkan ditarik sendiri 9.

Take a little piece of bread and a piece of doughball and roll it onto your hook.5. CARP‡ Get a jar of peanut butter ‡ some flour ‡ water ‡ sugar ‡ and whatever else (Jello. QUICK TIP: when using doughball. Perap selama 3 minggu/sampai hancur 5. Bancuhan mesti peroi. Dedak Ichiban no.lemon juice. GOOD LUCK you ain¶t going to need it! 8. buy a loaf of bread. Telur puyuh 4 biji 3. 3. Minayk Busuk* 1. Power Bait no. mixed with cornmeal. Dedak ayam halus 7. and I must say they work very well. The recipe calls for some ground chicken liver. Make sure it is not too soft or it will not stay on. Use the blood as a thinner and mix until you get the desired thickness. jangan diramas) (Kurangkan air) 2. Cara membuat 1. (Digaul . Friskes diblender 2.buat mata cakar ayam. Diperap selama 2 jam/ditutup dengan tuala basah 7. Then add flour until the ball gets a little tough. flour and crushed corn flakes of your choice. Umpan Lampam 1. 6. It should look like a cowtail (candy) YOU WILL RIP . Santan kelapa cair. Gunakan mata Dai-ichi batang halus saiz 12. Gaul dengan minyak busuk. Umpan Pacu 1. Tepung gandum + dedak + ibu roti 6. Gaul dengan minyak busuk dan diperap selama 2 jam. Anak udang/ikan kecil separuh botol kaca dicampur dengan minyak jagung 2. santan yang ketiga 4.1 atau dedak bomb-286 2. chips) Mix the peanut butter with the water and sugar. You can ground the liver yourself. I also have a great recipe for anyone that¶s interested. CATFISH ± First I¶d like to say I¶ve tried many of the fine recipes listed here in the previous days. cinnamon.1 (Gambar kepala ikan gelap) 3. Dedak 920 dibancuh lembut sehingga kembang. or use it in a blender or food processor without any blood until its crushed. When your all done just put it in a Ziploc bag overnight and your ready to go. diramas-ramas dicampur dengan dedak bomb merah 286 dan dicampur dengan palet merah dan dicampur dengan dedak ayam.

banyak kolam saya dah cuba dan ianya tak menghampakan langsung. Katanya umpan itu hendaklah disediakan pada sebelah malam. Syaifullizam berkata umpan itu harus dibahagi dua iaitu sebahagian untuk umpan pancing manakala sebahagian lagi untuk µrasuah¶ ± umpan dasar dan umpan tabur.´ katanya. ³Tiga tudung sirap pisang dan tiga tudung sirap vanila hendaklah dicampurkan dengan lima atau enam gelas besar air biasa. Setelah campuran air itu rata. Mereka yang menggunakan umpan itu. vanila dan lemak binatang. selamat mencuba . yang dihubungi mendedahkan resipi umpan dedak itu. 31. ³Bahan yang diperlukan ialah sebungkus dedak wangi Thailand berwarna putih. sirap vanila dan sebungkus tepung jagung. rohu dan juga bawal dengan umpan ni. tuang air terbabit ke dalam baldi yang sudah diletakkan dedak dan gaul sehingga sebati. ikan saiz 5 kilo ke atas akan naik. Beliau berkata. Syaifullizam Yusof. Katanya. insyallah. saya pernah naik ikan kap. Dua pemancing kolam. jika berhajat pergi memancing esok hari. yang digelar Raja tongsan dan gurunya Mursalim Daeng Manassah. air dimasukkan secukup rasa i. cara membancuh umpan itu sama. biasanya tidak pernah pulang dengan tangan kosong terutama tongsan. Sukatan hendaklah tidak terlalu pekat atau lembut supaya mudah dibentuk bebola dan dicangkuk pada mata pancing.CATS AND CARP ALL DAY! 9. masih terdapat rekahan kecil pada dedak tu. Mursalim pula memberitahu satu lagi resipi umpan tongsan ialah dedak dicampurkan dengan air soya. resipi dedak yang beliau pakai bukan lagi asli. ³Jika campuran itu terlalu lembut campurkan dengan tepung jagung sedikit demi sedikit sehingga tidak terlalu lembut dan keras. beliau mempelajari resipi itu dari Mursalim kira-kira dua tahun lalu. jika berhajat pergi memancing esok hari.e. umpan yang saya pakai ni tak pernah naik keli langsung. Syaifullizam berkata. selain daripada patin. ini penting supaya dedak itu mudah dibentuk bebola dan dicangkuk pada mata pancing. umpan itu tidak akan menjadi jika mereka yang hendak menggunakannya kurang mengetahui bagaimana cara menyediakan dedak berkenaan. Dedak wangi Thailand warna putih yang dicampurkan dengan tiga tudung sirap pisang dan sirap vanila yang biasanya digunakan untuk membuat kuih -muih adalah umpan paling diminati tongsan di sekitar Lembah Klang. 51. sirap pisang. agak-agak bila kita kepal dengan tangan. Umpan itu hendaklah disediakan pada sebelah malam. Umpan yang pertama ni saya selalu naik patin yang kira agak baik beratnya. 10. cuma saiz yang membezakan hasil tangkapan. 10 sudu besar dedak 920C dan 15 sudu dedak merah (udang). Bagaimanapun. TONGSAN. kalau kena cara bancuh. sebaliknya sudah diubahsuai hasil beberapa percubaan ketika memancing tongsan di sekitar Lembah Klang. saya guna 1 kilo dedak dinding 923. digelar pakar tongsan Lembah Klang. Beliau berkata.

gaulkan sehingga rata. umpan boleh pecah atau masuk ke dalam lumpur. masukkan 1/2 821. potong guna gunting ke dalam bentuk dadu. telur ayam akan memberi bau hanyir dan menyebabkan dedak tadi melekat dengan kuat 15. buat banyak2. cuba rendam roti tadi dengan air bali sea lion. pakai swivel yang besar. gaul sehingga rata. ambil sedikit) dan telur ayam. baling di tempat yang sama« buat rumah la katakan. 1/4 923 dan 1/4 929.11. 1 pek tongkat ali CNI. 923 dan 929 seperti yang dijual oleh patin kia di segamat. masukkan ke dalam bekas kedap udara. kernel sawit dan juga cendawan liar. campurkan air yang sedikit. campurkan dengan dedak 929 sehinggabau dedak tu kalah. simpandi dalam bekas tupperware. 5 sudu besar gula Icing. keringkan betul2 perut ayam tadi dan diblender sehingga lumat. gunakan pam untuk dedak ini. umpan ketiga yang saya pakai ialah 1 kilo dedak 929. sedikit air rebusan tadi dan telur ayam mentah. bahan-bahan nya pun agak susah nak cari. cuba cara bancuhan ini. masukkan sedikit air sahaja dan gunakan jack untuk umpan ini. . umpan kedua saya yang selalu saya pakai ni agak susah sikit nak buatnya. ambil dedak dinding dan campurkan dengan benda2 berikut: perut ayam direbus sehingga hancur. bakar dan goreng sehingga hampir hangus dan keluar minyak. tumbuk sehingga hancur dan masukkan ke dalam blender. adjust tali sehingga agak tegang dan jangan di adjust lagi. seorang sahabat saya pernah menjinakkan 4 ekor patin di dalam tempoh 1 1/2 jam di sebuah kolam di segama 17. tos air rebusan (air rebusan jangan dibuang semuanya. pertama sekali. blender sehingga halus. seekor ikan patin jackpot telah tewas dengan umpan ini. cendawan liar yang saya maksudkan ialah cendawan/kulat yang terdapat di atas najis lembu yang telah kering atau yang tumbuh melata di dalam hutan. saya guna dedak 929. ambil 3 biji pisang berangan dan ramas sehingga lumat (tanpa kulit). perut ayam blender. beli roti paun yang murah (tak padat/ringan). ambil dedak 929 dan campurkan dengan ³ibu´ tadi sehingga bau ³ibu´ dah mengatasi bau dedak apabila dicampurkan dengan air yang sangat sedikit (umpan kering). kerat cendawan tersebut kecil-kecil dan campurkan ke dalam kernel di dalam blender. 1/2 sudu teh mauripan dan 2 sudu gula. saya ada terbaca mengenai forumer yang memakai kelapa parut sebagai umpan. ambil biji sawit dan dapatkan isinya. selepas dibaling umpan ke dalam kolam. campurkan dedak 929. 10 sudu besar 920C dan sedikit dedak merah. patin saiz 8 kilo ke atas pun ada yang naik 14. campurkan sekali 1/2 sudu teh ajinomoto. pun bo 16. insyallah patin yang agak besar boleh naik 13. tunggu dan insyallah akan naik patin. dapatkan beberapa ketul biskut kelapa yang wangi ± boleh didapati di kedai runcit yangberhampiran. 1/2 x 1/2 . kisar sehingga lumat seperti dedak. selamat mencuba 12. dapatkan dedak 821. sekarang ni kebanyakan kolam yang saya pergi rata2 orang guna umpan roti kacang merah tu.

ambil mata kail berbentuk sabit (saiz yang agak besar).buat 2 mata. SEDIKIT AIR RAGI YANG DAH DIPERAM SEHARI SEMALAM USUS AYAM YANG SANGAT BANYAK SECUBIT AJINOMOTO SECUBIT MAURIPAN TEPUNG INDON (nona)SECUKUT BAU TEPUNG UBI CARA NAK BUAT DIA BLENDER USUS AYAM YANG TELAH DIBERSIHKAN SEHINGGA LUMAT ± BANYAK2 ± TAK PERLU REBUS MASUKKAN SEMUA BAHAN -BAHAN YANG LAIN KE DALAM USUS AYAM YANG TELAH .agak2 je.mta sabit 2 yg dah siap ikat dgn tali laaaa. apabila telah penuh mata kail tadi dimasukkan dengan roti ambil potongan roti yang lain dan tempelkan pada mata kail yang berisi roti. kepalkan sehingga agak padat.jangan lupe bawak sarung tangan.buat la 2-3 pasang. CANGKUKKAN satu per satu potongan roti ke dalam mata kail. hanya roti yang dicangkukkan tadi yang akan tenggelam (sesuai untuk patin besar). apabila hendak digunakan.masukkan perut ayam dlm tin n telur. selamat mencuba 18.bile dah tibe mase nak pakai. tujuan dipasangkan umpan sebegini kerana roti tempel tadi akan menyebabkan umpan terapung dan sangat sesuai ketika ikan sedang bermain di atas air. adunan pisang tadi akan jadi apabila kelihatan banyak buih di dalam bekas tadi dan baunya seakan-akan bau arak/carlsberg. ambil perhatian untuk tidak terlalu membasahkan roti.pecahkan dulu telr 2 dulu!pas2 peram laa 4-5 jam.jgn tebal sgt. jadi buka tudung bekas tadi sekali-sekala. umpan terbaru untk keli n patin saiz xxl« 1-telur ayam 3 biji 2-kapas 3-dawai halus 4-tin milo 4-perut ayam 5-mata sabit saiz 4 ikatkan kapas kat mata sabit.. 19.tutup rapat2.sangkut je mata yg dah diperam 2.. campurkan sedikit adunan pisang tadi ke dalam 23 genggam roti dan gaulkan sehingga rata. dedak ayam + friskies yg dah blender + minyak cacing tanah + tepung«hasil ok gak la«slalunye rohu n leeko.peramkan selama 4-8 jam di dalam bekas yang tertutup. awas« mauripan tadi akan mengeluarkan gas.past campak dlm tin milo. adunan pisang ini biasanya hanya akan tahan untuk tempoh 2-3 hari sahaja. apabila tempelan roti tadi terlepas daripada mata kail.tapi penah gak patin tersesat dua kali 20.

GOOD LUCK«. Smell-Enhanced bread ± These are special bread made for fishing the Giant Mekong Catfish. Fruits Bait These are all self-mixed bait. last sekali gaulkan ketiga-tiga bahan tadi«.jgn guna blender pulak. Mangoes... umpan ni boleh digunakan untuk mancing patin. yg paling penting sekali pastikan tak lembik sangat. Pineapples. Bananas. Original bread ± Edible bread you buy in the market.nak kasi banyak-banyak pun nanti kalau tak cuba nak buat ape.DIBLENDER TADI PERAM SELAMA 3 JAM UMPAN YANG MENJADI AKAN BERBAU BUSUK TAPI WANGI HAHAHAHAHAHAHAHAH««. pastu tumbuk ubi tu pastikan tak lembik kalau lembik sangat baik buatkaripap jer. 1. 21. Grapes.. Omega and etc. They include : Raisins. All these fruits listed here are to be mixed with ONLY Original bread that does not have any smell. They have 4 flavours : banana.. You have to choose your correct fruits to mix so it will produce extreme strong smell that will lasts for at least 5-10mins in the water. GUNA MATA SABIT SAIZ 2/0.. . JIKA INI DAPAT MEMBANTU«. vanilla.. mula-mula potong empat ubi keledek tu pastu rebus kejap je takut lembik pulak nanti.. Brands like this includes Super Jake. You can see by their color. kalau nak pancing patin buat keras sikit. ni saya nak kasi lagi satu bancuhan umpan. Durian. 2. Bread Consists of 2 types : Original bread and Omega Smell-Enhanced bread.pacu.rohu(buat lembik sikit) ituler resepi saya buat hari ni ye tuan-tuan. strawberry and pandan. Apricot. 22. You can purchased these bread directly from the fishing park itself or any tackle shop. bahan-bahannyer tuan-tuan sebiji ubi keledek merah (yg digunakan utk membuat kuih karipap tu yg manis tu jgn yg putih pulak) kacang hijau segenggam jagung setongkol cara-caranya. Corn/Maize. Jackfruit and Papaya. pastu rebus jagung ngan kacang hijau tu samapai empok.

Starwberry or Pandan flavours. Omega Powder No. they do smell like cheese but in a very powdery form. 5. But like I said. They are all brownish in color and comes in packet form ± Omega 1.1. Not even a fish caught during 2 hours of fishing. This bait proves to be successful during non-competiton days. Vanilla. Milk Bait These are all self-mixed bait. Instant mixing can be done during competition days. They include : Coconut. 4. 4.2 and 3 with Omega Bread This mixing is good for game competition and leisure fishing. Creamy Cakes. They include ± Noodles flour. Flour Bait These are also self-mixing bait. Milk Powder. Careful mixing is required for this mixers. 2. Brands like this includes Super Jake. Please Note : All Self-Mixed baits are to be kept in tank for at least 7 days prior to fishing to have best results Baits tested by Me 1.3 This is the average bait that an angler will use. Butter. 3. Yam flour and Rice flour. You can purchased these bait directly from the fishing park itself or any tackle shop. Basically.2 and 3. Tapioca flour. Cheese. Don¶t have to keep for days to enhanced the smell as the Omega Mixer No. You can choose Original or Smell-Enhanced bread to mix with. Jam. Coffee. Omega and etc. Omega Banana bread and Omega Powder Mixer No.3 already has the cheezy smell. Omega Vanilla bread and Phurich Amyl-Acetate Flavour For me. Omega Pandan bread and Phurich Pandan Oil Over-mixing by me causes the bait to produce extreme strong pandan smell. Chocolate. this mixing is no good even during non-competition days.. 5. Cocoa. You have to mixed them until they become a dough. This in turn causes the fishes to be afraid of biting the bait as the fishes are also wary of the smell. Their purpose is actually to lure fishes by dissolving it¶s powder when it actually lands into the water. Careful mixing is required. Powdered Bait These are specially made bait for fishing the Giant Mekong Catfish.3. Condensed Milk. Eggs. Coconut Syrup with Omega Vanilla flavoured bread This bait is good during the weekdays but not during competition days. . You can mixed them with Smell-Enhanced bread like Omega Banana. They are also to be mixed ONLY with Original bread that does not have any smell.

please consult the Fishing Guide for advice 23.. Toman. cangkutkan umpan cebisan roti tadi kat mata kail pastu gunakan pelampung supaya umpan sentiasa terapung dan untuk memudahkan balingan. cara2nya: cara 1.Tepung & Dedak (Hong) 6.Katak 2.Cacing 3.Roti 7. I do not hold any responsibilty for fishes not caught using my method as various ponds require different baits.Telur Kerengga (Ikan Utama: Haruan. For best results.Anak Ikan 8.Pisang 5. buang kulit sebelah atas roti tadi kemuadian ambil kerak bahagian bawah roti sebesar ibu kaki 2 ketul dan cangkutkan pada 2 matakail. Good luck Buah mengkudu umpan ikan air tawar 1. Rohu. ini akan menarik patin memakan umpan kita tadi. mungkin ada jual ditempat bro. kawan syorkan bro cari roti bun tanpa inti jenama BEST ONE. rohu dan leekoh. bila dilontar dan jatuh dipermukaan air balutan roti tadi akan berderai dan akan menarik anak2 ikan mengerumuni umpan. Lampam. cerai2kan isi roti tadi biar hancur pastu ambil semuanya dengan 2 tapak tangan dan balut umpan tadi dengan mengepal dengan lembut untuk buat lontaran. biarkan dalam keadaan asal´ AWAS! ini resepi umpan aku copy paste je dan aku simpan dlm file peribadi. cara 2. Patin. ³cebisan roti untuk dibuat umpan tidak boleh dipicit. Bujuk dll) UMPAN KALOI Udang Cengkerik Lipas Dedak ayam digaul kerisik dan serbuk kunyit .Hati Ayam 9. Next time. keadah begini juga sesuai untuk tongsan.Note : This is only my personal experience with the bait i tried. aku bagi umpan style Indonesia utk dikongsi bersama.Anak Udang 4. Talapia.

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->