Umpan Tepung

A . TIPS UMPAN ROHU
1. Segenggam pelllet Merah (direndam sampai lembut) 2. 3/4 Dedak Rohu 3. 1 Bungkus Dedak Power 005 4. 15 ml Minyak Super Power (Ada di jual di bai-world/minyak lain) 5. 1,2,3 dan 4 buat sekali 6. 15 ml Super Power Rohu sapu dipermukaan dedak 7. Digunakan selepas 5 minit 8. Ikan tidak dirembat, biarkan ditarik sendiri 9. Gunakan mata rambai saiz 12 mata udang

B. Umpan Rohu & Patin/Tongsan/Jelawat/Leko/Lampam/Pacu -Umpan antarabangsa
1. Dedak Bomb-286 kuning 2. Power no. 1 (gambar kepala ikan gelap) 3. Ichiban bau pisang- 1 botol 4. Dedak ayam halus, sedikit 5. Pisang emas yang busuk 1 sikat

C. Umpan Rohu
1. Dedak 929 campur dedak 923 campur dedak udang merah (Paket kecil) campur pisang lemak manis atau pisang emas yang busuk. 2. Gunakan mata udang saiz 12/13 (silver colour), buat mata rambai pendek.

D. UMPAN PATIN Umpan Patin minyak busuk1. Dedak rohu-direndam-2 scop 2. Palet merah-diblender-1 scop 3. Dedak ayam kuning halus-1 scop 4. Dedak merah bomb-286-1 scop 5. Gaul dengan minyak busuk. 6. Diperap selama 2 jam/ditutup dengan tuala basah 7. Gunakan mata Dai-ichi batang halus saiz 12- buat mata cakar ayam.

Cara membuat
1. Bancuhan mesti peroi. (Digaul , jangan diramas) (Kurangkan air) 2. Dedak 920 dibancuh lembut sehingga kembang, diramas-ramas dicampur dengan dedak bomb merah 286 dan dicampur dengan palet merah dan dicampur dengan dedak ayam. 3. Gaul dengan minyak busuk dan diperap selama 2 jam. Minyak Busuk* 1. Anak udang/ikan kecil separuh botol kaca dicampur dengan minyak jagung 2. Telur puyuh 4 biji 3. Santan kelapa cair, santan yang ketiga 4. Perap selama 3 minggu/sampai hancur

Dedak ayam kuning halus-1 scop 4.3 dan 4 buat sekali 6. TIPS UMPAN ROHU 1. Power no. Ichiban bau pisang. Palet merah-diblender-1 scop 3. 1 Bungkus Dedak Power 005 4.2. Gunakan mata udang saiz 12/13 (silver colour). E. Gunakan mata rambai saiz 12 mata udang 2. biarkan ditarik sendiri 9. UMPAN PATIN Umpan Patin minyak busuk1.1 (Gambar kepala ikan gelap) 3. 1. Friskes diblender 2. Umpan Rohu 1. Dedak rohu-direndam-2 scop 2. Dedak ayam halus. Dedak 929 campur dedak 923 campur dedak udang merah (Paket kecil) campur pisang lemak manis atau pisang emas yang busuk.1 botol 4. Segenggam pelllet Merah (direndam sampai lembut) 2.E. buat mata rambai pendek. Pisang emas yang busuk 1 sikat 3. 1 (gambar kepala ikan gelap) 3. 2. 15 ml Minyak Super Power (Ada di jual di bai-world/minyak lain) 5. Ikan tidak dirembat. Dedak Ichiban no. Umpan Pacu 1. Dedak Bomb-286 kuning 2. Digunakan selepas 5 minit 8. Umpan Rohu & Patin/Tongsan/Jelawat/Leko/Lampam/Pacu -Umpan antarabangsa 1. 3/4 Dedak Rohu 3. 15 ml Super Power Rohu sapu dipermukaan dedak 7. 4. sedikit 5. Power Bait no. Umpan Lampam 1. Dedak ayam halus cara membuat umpan By abuhafiz2006 1. Tepung gandum + dedak + ibu roti6.1 atau dedak bomb-286 2. Dedak merah bomb-286-1 scop .

Power Bait no. Take a little piece of bread and a piece of doughball and roll it onto your hook. It should look like a cowtail (candy) YOU WILL RIP . jangan diramas) (Kurangkan air) 2. Gaul dengan minyak busuk dan diperap selama 2 jam. Gaul dengan minyak busuk.1 atau dedak bomb-286 2. santan yang ketiga 4. Cara membuat 1. QUICK TIP: when using doughball. Use the blood as a thinner and mix until you get the desired thickness. Make sure it is not too soft or it will not stay on. Gunakan mata Dai-ichi batang halus saiz 12. Tepung gandum + dedak + ibu roti 6. 6. GOOD LUCK you ain¶t going to need it! 8. Perap selama 3 minggu/sampai hancur 5. CATFISH ± First I¶d like to say I¶ve tried many of the fine recipes listed here in the previous days. Santan kelapa cair. When your all done just put it in a Ziploc bag overnight and your ready to go. Anak udang/ikan kecil separuh botol kaca dicampur dengan minyak jagung 2. mixed with cornmeal. The recipe calls for some ground chicken liver. Diperap selama 2 jam/ditutup dengan tuala basah 7. Umpan Lampam 1. Dedak 920 dibancuh lembut sehingga kembang. Dedak Ichiban no. 3. Minayk Busuk* 1. Dedak ayam halus 7. Then add flour until the ball gets a little tough. CARP‡ Get a jar of peanut butter ‡ some flour ‡ water ‡ sugar ‡ and whatever else (Jello. cinnamon. I also have a great recipe for anyone that¶s interested.lemon juice. Umpan Pacu 1.1 (Gambar kepala ikan gelap) 3. and I must say they work very well. buy a loaf of bread. (Digaul . or use it in a blender or food processor without any blood until its crushed. chips) Mix the peanut butter with the water and sugar. Bancuhan mesti peroi.5. Friskes diblender 2. diramas-ramas dicampur dengan dedak bomb merah 286 dan dicampur dengan palet merah dan dicampur dengan dedak ayam. Telur puyuh 4 biji 3.buat mata cakar ayam. You can ground the liver yourself. flour and crushed corn flakes of your choice.

Umpan yang pertama ni saya selalu naik patin yang kira agak baik beratnya. Beliau berkata. umpan itu tidak akan menjadi jika mereka yang hendak menggunakannya kurang mengetahui bagaimana cara menyediakan dedak berkenaan. Sukatan hendaklah tidak terlalu pekat atau lembut supaya mudah dibentuk bebola dan dicangkuk pada mata pancing. Setelah campuran air itu rata. jika berhajat pergi memancing esok hari. sebaliknya sudah diubahsuai hasil beberapa percubaan ketika memancing tongsan di sekitar Lembah Klang. tuang air terbabit ke dalam baldi yang sudah diletakkan dedak dan gaul sehingga sebati. Umpan itu hendaklah disediakan pada sebelah malam.e. umpan yang saya pakai ni tak pernah naik keli langsung. Syaifullizam Yusof. selamat mencuba . ini penting supaya dedak itu mudah dibentuk bebola dan dicangkuk pada mata pancing. ³Tiga tudung sirap pisang dan tiga tudung sirap vanila hendaklah dicampurkan dengan lima atau enam gelas besar air biasa. 51. Katanya umpan itu hendaklah disediakan pada sebelah malam. selain daripada patin. Mursalim pula memberitahu satu lagi resipi umpan tongsan ialah dedak dicampurkan dengan air soya. insyallah. sirap vanila dan sebungkus tepung jagung. saya pernah naik ikan kap. Syaifullizam berkata. Dua pemancing kolam. masih terdapat rekahan kecil pada dedak tu. 10 sudu besar dedak 920C dan 15 sudu dedak merah (udang). rohu dan juga bawal dengan umpan ni. jika berhajat pergi memancing esok hari. Beliau berkata. kalau kena cara bancuh. ikan saiz 5 kilo ke atas akan naik. Syaifullizam berkata umpan itu harus dibahagi dua iaitu sebahagian untuk umpan pancing manakala sebahagian lagi untuk µrasuah¶ ± umpan dasar dan umpan tabur. banyak kolam saya dah cuba dan ianya tak menghampakan langsung. 31. vanila dan lemak binatang. saya guna 1 kilo dedak dinding 923. beliau mempelajari resipi itu dari Mursalim kira-kira dua tahun lalu. agak-agak bila kita kepal dengan tangan. Bagaimanapun. Dedak wangi Thailand warna putih yang dicampurkan dengan tiga tudung sirap pisang dan sirap vanila yang biasanya digunakan untuk membuat kuih -muih adalah umpan paling diminati tongsan di sekitar Lembah Klang.´ katanya. air dimasukkan secukup rasa i. cuma saiz yang membezakan hasil tangkapan. yang digelar Raja tongsan dan gurunya Mursalim Daeng Manassah. Mereka yang menggunakan umpan itu.CATS AND CARP ALL DAY! 9. sirap pisang. digelar pakar tongsan Lembah Klang. 10. resipi dedak yang beliau pakai bukan lagi asli. ³Bahan yang diperlukan ialah sebungkus dedak wangi Thailand berwarna putih. cara membancuh umpan itu sama. TONGSAN. yang dihubungi mendedahkan resipi umpan dedak itu. biasanya tidak pernah pulang dengan tangan kosong terutama tongsan. ³Jika campuran itu terlalu lembut campurkan dengan tepung jagung sedikit demi sedikit sehingga tidak terlalu lembut dan keras. Katanya.

gunakan pam untuk dedak ini. baling di tempat yang sama« buat rumah la katakan. adjust tali sehingga agak tegang dan jangan di adjust lagi. 1/2 sudu teh mauripan dan 2 sudu gula. ambil dedak dinding dan campurkan dengan benda2 berikut: perut ayam direbus sehingga hancur. bahan-bahan nya pun agak susah nak cari. telur ayam akan memberi bau hanyir dan menyebabkan dedak tadi melekat dengan kuat 15. buat banyak2. ambil biji sawit dan dapatkan isinya. potong guna gunting ke dalam bentuk dadu. 1/4 923 dan 1/4 929. selepas dibaling umpan ke dalam kolam. umpan kedua saya yang selalu saya pakai ni agak susah sikit nak buatnya. ambil dedak 929 dan campurkan dengan ³ibu´ tadi sehingga bau ³ibu´ dah mengatasi bau dedak apabila dicampurkan dengan air yang sangat sedikit (umpan kering). insyallah patin yang agak besar boleh naik 13. bakar dan goreng sehingga hampir hangus dan keluar minyak. masukkan 1/2 821. 923 dan 929 seperti yang dijual oleh patin kia di segamat. tumbuk sehingga hancur dan masukkan ke dalam blender. tunggu dan insyallah akan naik patin. campurkan dedak 929. sekarang ni kebanyakan kolam yang saya pergi rata2 orang guna umpan roti kacang merah tu. beli roti paun yang murah (tak padat/ringan). ambil sedikit) dan telur ayam. blender sehingga halus. patin saiz 8 kilo ke atas pun ada yang naik 14. cuba rendam roti tadi dengan air bali sea lion. gaulkan sehingga rata. masukkan ke dalam bekas kedap udara. seorang sahabat saya pernah menjinakkan 4 ekor patin di dalam tempoh 1 1/2 jam di sebuah kolam di segama 17. campurkan air yang sedikit. kernel sawit dan juga cendawan liar. 1 pek tongkat ali CNI. 5 sudu besar gula Icing. perut ayam blender. 10 sudu besar 920C dan sedikit dedak merah. 1/2 x 1/2 . keringkan betul2 perut ayam tadi dan diblender sehingga lumat. pakai swivel yang besar. campurkan dengan dedak 929 sehinggabau dedak tu kalah. kisar sehingga lumat seperti dedak. umpan boleh pecah atau masuk ke dalam lumpur. campurkan sekali 1/2 sudu teh ajinomoto.11. pertama sekali. saya guna dedak 929. selamat mencuba 12. umpan ketiga yang saya pakai ialah 1 kilo dedak 929. kerat cendawan tersebut kecil-kecil dan campurkan ke dalam kernel di dalam blender. . dapatkan dedak 821. sedikit air rebusan tadi dan telur ayam mentah. pun bo 16. ambil 3 biji pisang berangan dan ramas sehingga lumat (tanpa kulit). seekor ikan patin jackpot telah tewas dengan umpan ini. masukkan sedikit air sahaja dan gunakan jack untuk umpan ini. cendawan liar yang saya maksudkan ialah cendawan/kulat yang terdapat di atas najis lembu yang telah kering atau yang tumbuh melata di dalam hutan. saya ada terbaca mengenai forumer yang memakai kelapa parut sebagai umpan. dapatkan beberapa ketul biskut kelapa yang wangi ± boleh didapati di kedai runcit yangberhampiran. tos air rebusan (air rebusan jangan dibuang semuanya. cuba cara bancuhan ini. gaul sehingga rata. simpandi dalam bekas tupperware.

hanya roti yang dicangkukkan tadi yang akan tenggelam (sesuai untuk patin besar).peramkan selama 4-8 jam di dalam bekas yang tertutup. 19. ambil mata kail berbentuk sabit (saiz yang agak besar). SEDIKIT AIR RAGI YANG DAH DIPERAM SEHARI SEMALAM USUS AYAM YANG SANGAT BANYAK SECUBIT AJINOMOTO SECUBIT MAURIPAN TEPUNG INDON (nona)SECUKUT BAU TEPUNG UBI CARA NAK BUAT DIA BLENDER USUS AYAM YANG TELAH DIBERSIHKAN SEHINGGA LUMAT ± BANYAK2 ± TAK PERLU REBUS MASUKKAN SEMUA BAHAN -BAHAN YANG LAIN KE DALAM USUS AYAM YANG TELAH . CANGKUKKAN satu per satu potongan roti ke dalam mata kail.mta sabit 2 yg dah siap ikat dgn tali laaaa. kepalkan sehingga agak padat.jgn tebal sgt. apabila telah penuh mata kail tadi dimasukkan dengan roti ambil potongan roti yang lain dan tempelkan pada mata kail yang berisi roti.jangan lupe bawak sarung tangan. selamat mencuba 18. adunan pisang tadi akan jadi apabila kelihatan banyak buih di dalam bekas tadi dan baunya seakan-akan bau arak/carlsberg.pecahkan dulu telr 2 dulu!pas2 peram laa 4-5 jam.tutup rapat2.bile dah tibe mase nak pakai.sangkut je mata yg dah diperam 2. apabila hendak digunakan. dedak ayam + friskies yg dah blender + minyak cacing tanah + tepung«hasil ok gak la«slalunye rohu n leeko.agak2 je.masukkan perut ayam dlm tin n telur.. adunan pisang ini biasanya hanya akan tahan untuk tempoh 2-3 hari sahaja.tapi penah gak patin tersesat dua kali 20. apabila tempelan roti tadi terlepas daripada mata kail.buat 2 mata. umpan terbaru untk keli n patin saiz xxl« 1-telur ayam 3 biji 2-kapas 3-dawai halus 4-tin milo 4-perut ayam 5-mata sabit saiz 4 ikatkan kapas kat mata sabit. ambil perhatian untuk tidak terlalu membasahkan roti. awas« mauripan tadi akan mengeluarkan gas. jadi buka tudung bekas tadi sekali-sekala. tujuan dipasangkan umpan sebegini kerana roti tempel tadi akan menyebabkan umpan terapung dan sangat sesuai ketika ikan sedang bermain di atas air.buat la 2-3 pasang.. campurkan sedikit adunan pisang tadi ke dalam 23 genggam roti dan gaulkan sehingga rata.past campak dlm tin milo.

They have 4 flavours : banana.. Smell-Enhanced bread ± These are special bread made for fishing the Giant Mekong Catfish.. ni saya nak kasi lagi satu bancuhan umpan. kalau nak pancing patin buat keras sikit. Brands like this includes Super Jake. pastu tumbuk ubi tu pastikan tak lembik kalau lembik sangat baik buatkaripap jer.nak kasi banyak-banyak pun nanti kalau tak cuba nak buat ape. Original bread ± Edible bread you buy in the market.. 22.. Fruits Bait These are all self-mixed bait. strawberry and pandan. You can purchased these bread directly from the fishing park itself or any tackle shop. bahan-bahannyer tuan-tuan sebiji ubi keledek merah (yg digunakan utk membuat kuih karipap tu yg manis tu jgn yg putih pulak) kacang hijau segenggam jagung setongkol cara-caranya.. You can see by their color. They include : Raisins. GUNA MATA SABIT SAIZ 2/0. 21.pacu. mula-mula potong empat ubi keledek tu pastu rebus kejap je takut lembik pulak nanti. Pineapples. yg paling penting sekali pastikan tak lembik sangat. All these fruits listed here are to be mixed with ONLY Original bread that does not have any smell. Corn/Maize.. pastu rebus jagung ngan kacang hijau tu samapai empok.jgn guna blender pulak. Apricot.DIBLENDER TADI PERAM SELAMA 3 JAM UMPAN YANG MENJADI AKAN BERBAU BUSUK TAPI WANGI HAHAHAHAHAHAHAHAH««. Bread Consists of 2 types : Original bread and Omega Smell-Enhanced bread. . Omega and etc. vanilla. Bananas. You have to choose your correct fruits to mix so it will produce extreme strong smell that will lasts for at least 5-10mins in the water. Grapes. Mangoes. umpan ni boleh digunakan untuk mancing patin.. 2. Durian.GOOD LUCK«. Jackfruit and Papaya. 1. last sekali gaulkan ketiga-tiga bahan tadi«.rohu(buat lembik sikit) ituler resepi saya buat hari ni ye tuan-tuan. JIKA INI DAPAT MEMBANTU«.

You can purchased these bait directly from the fishing park itself or any tackle shop. Instant mixing can be done during competition days. Flour Bait These are also self-mixing bait. 5. This bait proves to be successful during non-competiton days. This in turn causes the fishes to be afraid of biting the bait as the fishes are also wary of the smell.3. Chocolate. Tapioca flour. Please Note : All Self-Mixed baits are to be kept in tank for at least 7 days prior to fishing to have best results Baits tested by Me 1. Powdered Bait These are specially made bait for fishing the Giant Mekong Catfish.3 already has the cheezy smell. They include : Coconut. Don¶t have to keep for days to enhanced the smell as the Omega Mixer No. They include ± Noodles flour. Omega Vanilla bread and Phurich Amyl-Acetate Flavour For me. Basically. Condensed Milk. Coffee. Vanilla. 2. But like I said. 3. Milk Powder. 4. Milk Bait These are all self-mixed bait. 5. Omega Banana bread and Omega Powder Mixer No. They are all brownish in color and comes in packet form ± Omega 1. they do smell like cheese but in a very powdery form. Careful mixing is required for this mixers. Butter. You can choose Original or Smell-Enhanced bread to mix with. Brands like this includes Super Jake. Cheese. You have to mixed them until they become a dough. They are also to be mixed ONLY with Original bread that does not have any smell.2 and 3 with Omega Bread This mixing is good for game competition and leisure fishing.3 This is the average bait that an angler will use. Eggs.2 and 3. Their purpose is actually to lure fishes by dissolving it¶s powder when it actually lands into the water. Careful mixing is required. Omega Powder No. Not even a fish caught during 2 hours of fishing. . this mixing is no good even during non-competition days. Omega and etc. Omega Pandan bread and Phurich Pandan Oil Over-mixing by me causes the bait to produce extreme strong pandan smell. Coconut Syrup with Omega Vanilla flavoured bread This bait is good during the weekdays but not during competition days. Jam. You can mixed them with Smell-Enhanced bread like Omega Banana. Cocoa.. Creamy Cakes. 4. Yam flour and Rice flour.1. Starwberry or Pandan flavours.

Note : This is only my personal experience with the bait i tried. Talapia.Hati Ayam 9.Cacing 3.Telur Kerengga (Ikan Utama: Haruan. I do not hold any responsibilty for fishes not caught using my method as various ponds require different baits. buang kulit sebelah atas roti tadi kemuadian ambil kerak bahagian bawah roti sebesar ibu kaki 2 ketul dan cangkutkan pada 2 matakail. please consult the Fishing Guide for advice 23.Anak Ikan 8. bila dilontar dan jatuh dipermukaan air balutan roti tadi akan berderai dan akan menarik anak2 ikan mengerumuni umpan. Bujuk dll) UMPAN KALOI Udang Cengkerik Lipas Dedak ayam digaul kerisik dan serbuk kunyit . Good luck Buah mengkudu umpan ikan air tawar 1. kawan syorkan bro cari roti bun tanpa inti jenama BEST ONE. Next time. keadah begini juga sesuai untuk tongsan. biarkan dalam keadaan asal´ AWAS! ini resepi umpan aku copy paste je dan aku simpan dlm file peribadi. ini akan menarik patin memakan umpan kita tadi. cangkutkan umpan cebisan roti tadi kat mata kail pastu gunakan pelampung supaya umpan sentiasa terapung dan untuk memudahkan balingan. aku bagi umpan style Indonesia utk dikongsi bersama. Patin.Katak 2. cara2nya: cara 1. cara 2.Tepung & Dedak (Hong) 6. Lampam.Pisang 5.Anak Udang 4.. cerai2kan isi roti tadi biar hancur pastu ambil semuanya dengan 2 tapak tangan dan balut umpan tadi dengan mengepal dengan lembut untuk buat lontaran. For best results. ³cebisan roti untuk dibuat umpan tidak boleh dipicit. mungkin ada jual ditempat bro.Roti 7. Rohu. Toman. rohu dan leekoh.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful