1.

Bila malam ia datang bertebaran tanpa perlu dijemput Bila siang ia hilang begitu saja tanpa siapa pun mencurinya 2. Di dalam dunia ni, akulah yang pendek dan panjang, di dalam dunia ini akulah yang lembab dan pantas, tanpaku apa manusia buat semua tak jadi? 3. Apa yang berjalan dengan kaki empat pada waktu pagi, berjalan dengan kaki dua pada waktu tengahari dan pada waktu malam pula berjalan dengan kaki tiga? 4. Dengan lapan kaki membawa gendang mengayun guntingnya sungguh menakutkan dengan angkuhnya berjalan ke sisi terus-menerus meniup buih 5. Apakah bendanya yang dapat dilihat dengan jelas lagi apabila keadaan semakin gelap? 6. Seorang tukang yang bijaksana Membina rumah tanpa batu bata Tembok putih tanpa jendela Apabila dirobohkan menjadi pakaian semuanya. 7. Tiada batu tanda di jalan hanya dua belas buah kampung berderet ada dua orang- seorang kurus, seorang gemuk yang berjalan disekeliling apabila si kurus sampai ke dua belas si gemuk sudah sampai sebatu

55. Aku tiada warna mahupun berat, tapi kamu boleh nampak aku. Letakkan aku dalam baldi dan aku akan membuatnya lebih ringan. Apakah aku? 56. Ada pokok tak boleh dipanjat Ada pedang tak boleh ditetakkan Ada hidung tak boleh menghidu Ada penukul tak boleh dipukulkan? 57. Apa yg dapat melalui pintu tanpa terhantuk. Apa yg dapat duduk atas ketuhar panas tanpa membakar dirinya. Apa yg dapat duduk di atas meja tanpa sebarang rasa malu? 58. Kulitnya di sisi sabut sabutnya di sisi tempurung tempurung di sisi mutiara mutiaranya di sisi air 59. Apabila ingin menggunakannya, dicampak ke luar. Apabila tidak mahu menggunakannya, di simpan di dalam. 60. Bunga yang mekar di kemuncak gunung bunga yang mekar apabila kita tidur 61. Di genggam tak boleh, dipegang tak dapat, tetapi ia menyejukkan badan 62. Anda membuang yang di luar dan memasak yang di dalam. Kemudian anda memakan yang diluar dan membuang yang di dalam.

aku akan mati. Kanak-kanak cukup tertarik denganku. atas buah ada daun. Di atas daun ada buah.8. Bekerja keras seumur hidup taman bunga indah menjadi kesukaan barang berharga jadi buatannya yang lebih manis dari gula-gula 13. hanya tubuh yang ada matanya ke atas. Aku membina istana aku jua yang membuat bukit hancur berkecai aku dapat membuat orang buta aku juga membantu yang lain utk melihat jelas 9. semakin aku dijahit semakin aku jadi koyak 67. Ketika muda (kecil) berbaju Ketika tua (besar) bertelanjang? 64. 11. Bila aku mengembang semua orang kan terpesona. 71. Apakah aku ini? 69. Aku ada lengan tetapi tak ada tangan. Aku adalah sejenis bunga. Aku adalah sesuatu benda. Buah di atas pokok Pokok di atas buah 15. Aku adalah suatu kawasan yang hening dan 10. Lahirnya dalam air laut yang tujuh kepalanya tiada. Apakah bendanya yg mati apabila ia minum? 14. Mungkin kamu perolehi aku tapi mungkin jua aku hilang begitu cepat dari kamu. Ada kaki tidak berpaha. Ada kepala tidak bermuka 12.aku ada badan tapi tak ada pinggang. Bongkok apabila kenyang tegak apabila lapar 65. Ada sejenis benda Mengeluarkan hiburan dan berita Ada di pekan ada di desa Kalau tahu cuba teka Apa yang anda makan? 63. . atas daun ada mahkota? 68. Kamu ke sana saya ke sini kita akan bertemu di tempat yang melengkong 66. Namun apabila aku disiram air. Kamu boleh memilikiku tapi tak dapat memegang aku. Burung ini burung raksasa Boleh dibawa mengelilingi dunia Kalau terbang mengeluarkan suara Kalau hinggap ditanah rata 70. tetapi makanan di tanah terlihat olehnya.

tulangku lembut. 23. 18. Apabila tuan aku bangun berdiri aku pula yang tidur 80. Namun kalau kamu telah berkongsinya. 74. Buang aku dari bangunan tertinggi aku tak akan hancur terhempas tapi buang aku ke laut aku pasti kan hancur dan musnah. aku boleh menjadi hebat Tapi jika aku dikhianati. Darahku hitam. Apa dia? 75. picit perut. Apakah ia yg bertambah besar selagi ia banyak bergerak sekeliling? 17 Kalau kamu memperolehinya.Cik Merah Delima berbaju skirt merah ia memijarkan mulut dan mengeluarkan air mata dalam hal ini tiada tolak bandingnya 21. Apabila tuan aku tidur aku bangun.Kalau aku dijaga dengan baik. Menghitung di atas. . kamu tidak memperolehinya lagi. Dengarlah cerita. Malah penduduk kawasanku sentiasa bertambah dan tidak berkurangan 72. Kalau ditelan berwarna hijau kalau diluah ia warna merah 79. Bila siang ia mengecut bila malam ia mengembang 76. Siapa yang membuatnya kata ia benar Sesiapa yang mendapatnya akhirnya tahu ia tak benar Tetapi sesiapa yang tahu pula mahu sangat ia benar 73. Gadis ini kecil orangnya namanya. Kalau satu ianya banyak sunyi. Dibungkus bukan makanan diusung bukan permainan. ditanam bukan tanaman 78. kamu ingin berkongsinya. anakku terbangnya ia tanpa sayap dan buku hanya seurat benang terikat di lehernya 22. Aku adalah sejenis binatang. bermain buai di bawah 20. Namun aku bukan kawasan yang tiada berpenghuni. Bila masak ia akan terapung-apung dan timbul 19. Malah aku hanya bertulang satu.keluar hingus. Buka topi. Hanya waktu-waktu tertentu saja aku dikunjungi. aku akan hancur berkecai Apakah aku? 16. Apabila aku duduk aku tinggi apabila aku berdiri aku rendah 77.

Aku punya banyak lubang di bawah dan di atas. Bila aku diisi aku dapat menunjukkan arah jalan bila aku dikosongkan aku tak dapat menggerakkan diri aku ada dua kulit satu di luar satu di dalam 87. Terbang tinggi di angkasa dalam hidup begitu teratur awal musim bunga ke utara akhir musim luruh tinggal di selatan 30. 82. perak kelihatan dalam perigi perak. sekali dalam sebulan. Batu dibelah. Ada seorang perempuan bermahkota dan mempunyai banyak mata 29. Ada tetapi tak nampak boleh dirasa tak boleh dipegang tiada lidah tapi boleh didengar 83. sekali dalam sehari.dua sikit-sikit tiga kadang-kadang empat pula jarang-jarang 24. 26. Aku bukan sungai. Siapa saya? Saya berpetikot putih dan hidung saya merah. Lagi saya berdiri. Aku sentiasa lapar sentiasa perlu diberi makan jari yang kujilat akan pasti menjadi merah 84. Ada tiga kumpulan benda satu hanya tahu duduk dan tak pernah berdiri satu makan apa saja yg diberi tapi sentiasa rasa lapar satu lagi bila pergi tak akan kembali 81. Tinggi duduk di atas sekali bukan bulan bukannya matahari bila malam ia berseri bila siang ia berganti 25. tapi aku boleh terbang melalui udara. Saya dapat melihatnya tetapi ia tak dapat melihat saya 27. lagi pendek jadinya saya. Tapi aku masih dapat menyimpan air. air kelihatan 31. tapi aku penuh dengan air. batu kelihatan batu itu dibelah. 28. di tepi dan di kanan. 3 keadaan diriku cukup lembut untuk mengusap kulit cukup ringan untuk ke udara cukup keras untuk melekukkan batu 86. . tapi tiada dalam seminit. Kamu mendengar aku sebelum ini tapi kamu mendengar aku sekali lagi kemudian aku semakin hilang dan mati sehingga kamu memanggil aku lagi 85. sekali dalam setahun. Aku bukan kapal terbang. Ianya wujud dua kali dalam sesaat.

Ada pada rambut. berekor bukannya binatang. 88. Bekas tapak kaki 92. Yang besar dapat masuk. tidak mahukan aku. Ketika masak rupanya seperti sikat. tiada pada mulut. Aku sentiasa bercakap benar walaupun tak pernah menuturkan kata. bertopi kuning bukannya arkitek. 89. 93. tetapi yang kecil tak dapat 39. Ia ada apabila disentuh. Berikan aku makan. Apa yang perlu dipecahkan terlebih dahulu sebelum ia dapat digunakan? 96. ada pada telinga. tinggallah besi garang ia hanya menyerang apabila dipetik 40. aku akan mati. Utara. Di dalam terowong gelap. Kalau tuan bijak. Aku dapat menjelajah ke seluruh dunia. Aku hanya berguna jika badanku penuh tapi badanku sentiasa penuh dengan lubang 94. ada pada mata.32. 36. cuba teka apakah ia? 90. Berbaju putih bukannya doktor. Apakah ia yang menanggal pakaian kering dan memakai pakaian basah? 35. Barat dan Selatan negara. Semakin banyak anda berjalan. tidak perlukan Satu jenayah yang boleh didakwa undangundang jika kita hendak melakukannya tetapi tak dapat dihukum lagi jika kita sudah melakukannya. Ketika putik rupanya seperti jantung. 38. 91. Apa yang sukar ditangkap semakin pantas anda berlari? 95. Orang yang membuat aku. tiada pada pipi. Apa yang sentiasa di hadapan kita tapi kita tak pernah boleh nampak? . Dua puluh enam berkawan setia Kecil ada besar pun ada Tidak pandai berkata-kata Kalau di susun mempunyai makna 37. Tarik ia keluar hantuk-hantukkan ia mekar sekuntum bunga sebentar layulah ia 34.Tetapi tetap aku berdiam diri di sudut terpencil. tetapi tidak ada apabila dilihat dari sisi. semakin banyak anda meninggalkannya di belakang. tiada pada hidung. 33. Timur. Orang yang membeli aku. aku akan hidup berikan aku air.

tetapi jikalau ia menelan kita. Pabila anda melihat wajahku aku akan merenung matamu dan aku tak pernah menipu walau sekali padamu 44. Apakah yang bila pagi dia berpisah bila malam dia berkahwin? 49. Apakah ia yang tak terbakar di dalam api dan tak tenggelam di dalam air? 46. 47.aku. kita boleh mati 43. Teka teki teka tekuk ular mati dalam mangkuk 106. memeritkan mulut tetapi masih boleh dimakan? 101. Apa jenis air yang tidak mungkin membeku? 98. kita hidup. 97. Apakah yang masuk satu lubang tetapi keluar dua lubang 100. tidak pula dapat merasa atau melihat aku. Orang yang menggunakan aku. Apa yang memedihkan mata. Teka teki teka tekok Ular mati hisap rokok 104. 42. Kura-kura panjat dinding . Ti ti kayu mati di lilit saya mati di campak saya hidup di tarik saya mati 103. Yang mengejar tiada kaki yang dikejar tiada ekor yang melihat tiada kepala 45. Apa yang naik dan turun tanpa perlu bergerak? 99. Apakah aku ini? 41. Apakah bendanya yg menyapu mukanya dengan dua tangan sehari suntuk? 102. Tikar yang tidak dapat dilipat 107. Kamu menggunakan pisau untuk menghiris kepalaku dan kamu menangis apabila aku terkulai layu. Ada sebuah rumah hijau Dalam rumah hijau ada juga rumah putih Dalam rumah putih ada pula rumah merah Dalam rumah merah ada banyak bayi kecil. Jikalau kita menelannya. Teka teki teka tekok ada kaki tidak ada tengkuk 105. Dalam banyak -banyak kayu. kayu apakah bila di masak ia boleh dimakan? 48.

Nanas 15. Sebagai seorang tua. 54. Apa yang tidak ada permulaan. Yang kita benci apa bila kita buang dia tetap kembali. Hayatku boleh diukur dengan bilangan jam aku berkhidmat dengan mengorbankan diriku sendiri jika kurus aku cepat jika gemuk aku lambat angin adalah musuhku 108.Rahsia 18. tidak ada pengakhiran dan tidak ada di tengahtengah. 111.Manusia.Api 14. Pasir 9. Orang putih berkaki satu. Televisyen 10.Cendawan 12. Yang kita sayang tak sedar pergi. Cik Yah jolok Cik Tam Cik Tam jolok Cik Teh Cik Teh ketawa 'blup! blup! blup! 1.Kamu menjawab aku walaupun aku tak pernah bertanyakan kamu soalan. Sebagai bayi.Khabar angin 17.Buah Melaka/Onde-Onde . Jam 8. Orang putih bertopi hitam 112. Aku si jantan yang sangat ego kerana di kepalaku ada mahkota dan duit syiling indah menghiasi ekorku 52. Orang putih yang sentiasa mengalirkan air mata 113. Sebagai dewasa ia berjalan dengan biasa.Kepercayaan 16.Lebah 13. ia berjalan dengan berbantukan tongkat. 50. satu kita sayang yang dua lagi kita benci. Tiga benda sama sejadi.Ketam 11. Ulat Sutera 7. Didukung bukan anak dipetik bukan buah 53. 51. 4. Bintang 6. Masa 3. Bintang 2. Sebuah kotak berlubang tujuh 110. Gajah putih dalam rumah 109. Ketam 5. ia merangkak.

Mayat 78.Tembikai 42.Cili Merah/Cili api 21.Nenas 57.Nenas 68.Sotong 74.Jala 67.Gitar 53.Api 84.Tapak Kaki 80. Kuku dan rambut kita potong dan buang akan tetap tumbuh balik.Angin yg bertiup 83.Gema Suara (echo) 85.Kapal Terbang 70.Cahaya Matahari 58.Daun Sireh 79.Ais 46.Anjing 77.Span 82.Baju 69. Ketiga-tiga sama sejadi.Kuih donut 51.Jam 20. api dan asap 81. yang melihat =ketam 45.Puntung mancis 34.Jagung 63.Ubi kayu 48.Kelapa 59.Terung 64.Ketuhar.Yang kita sayang tu 'NYAWA' yang kita benci tu 'KUKU dan RAMBUT' .Tali pinggang 66.Bunga api 71.Kelapa 31.Kelambu 76.19.Nenas 29.Angsa liar 30.Awan 28.Kelambu 39.Angin 62.Air 43.Air .Layang-layang 22.Kawasan Perkuburan 72.Tingkap 49.Lubang 56. 54.Sauh 60.Burung Merak 52.Lilin 55.Setem 33.Huruf 'a' 26.Taugeh 38.Kahwin 24. yang dikejar =katak . Padi 65.Bintang 25.Bawang 47.Peluru 40.Keranda 41.Telinga 36.Telefon 50.Duit Palsu 73.Bulan 61.Tisu 23.Ampaian 35.Yang mengejar=ular.Cermin 27.Refleksi wajah 44.Ubat Gigi 75.Lilin 32.Huruf 37.

Tapak Kaki 92.Lilin 113.Cendawan 111.Pisang 89.Api 93.Kepala 110.Huruf 'a' 90.Nafas 95.Span 94.Jalan 107.Masa hadapan 97.Ketam 105.Gasing 103.Air panas 98.Sarung Tangan 87.Kelambu 109.Telur 96.Bunuh Diri 88.Tangga 99.Nasi yang ditanak .Lingkaran Ubat Nyamuk 104.Punting mancis 112.Kuali 108.Garam 101.Mee 106.86.Seluar 100.Jam 102.Cermin 91.