P. 1
Rekod Induk Ikan Laga

Rekod Induk Ikan Laga

|Views: 213|Likes:
Published by kurt_pudin

More info:

Published by: kurt_pudin on May 22, 2011
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOCX, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

09/18/2014

pdf

text

original

REKOD INDUK IKAN LAGA

Oleh itu. anda perlu perhatikan perut atau abdomennya. warna lebih terang. Rajah 4: Bonjolan putih pada abdomen induk betina menandakan ianya telah matang . Biasanya ikan jantan ekor dia panjang. Rajah 3: Buih yang dihasilkan oleh induk jantan y Betina Bagi yang betina pula. dan lebih agresif. untuk mengenalpasti ikan laga betina ialah melalui abdomennya.LANGKAH PEMBIAKAN IKAN LAGA LANGKAH 1 Kenalpasti Jantina Cara untuk mengenalpasti ikan laga jantan dan ikan betina senang saja. y Jantan Induk jantan yang matang dan bersedia untuk membiak akan membuat buih di permukaan. Rajah 1: induk jantan LANGKAH 2 Rajah 2: induk betina Pilih Induk Yang Matang Untuk membiakkan ikan laga. Tapi pada masa kini para penternak sudah berjaya hasilkan ikan betina yang ekornya panjang dan warna yang terang. pastikan induk yang akan dibiakkan adalah matang. Ikan laga biasanya telah matang bila mencapai umur 4 bulan sekiranya diberi makanan yang secukupnya.

5 inci dari dasar. Manakala pokok keladi buntig pula bertujuan sebagai kawasan ikan betina menyorok. Selain itu bagi meransang pembentukan buih oleh jantan. baldi. Letakkan sedikit perlindungan untuk induk betina seperti.LANGKAH 3 Sediakan Tangki Yang Sesuai Bagi kaedah pembiakan. Kemudian masukkan air lebih kurang 4. Semakin besar tangki semakin meningkatkan peluang anak-anak ikan untuk hidup. . sebaiknya letak polistrene atau kiambang untuk mengekalkan buih kerana ikan akan suka buat buih di bawahnya. RAJAH 5: Letakkan polistrene bagi membolehkan induk jantan membuat buih di bawahnya. anda perlu menyediakan tangki yang selesa sekurang -kurangnya bersaiz 1 kaki x 1 kaki x 1 kaki seperti akuarium. kayu atau pokok kiambang. dan sebagainya.

sebaiknya dicampurkan atau dikahwinkan di awal pagI menjelang tengahari ikan nie akan melakukan ritual peneluran. Setelah ikan jantan membuat buih. . barulah boleh keluarkan ikan betina dari cawan lutsinar itu tadi dan satukan dengan ikan jantan. Biarkan ikan betina sehingga ikan jantan telah membuat buih. INFO Induk yang sihat boleh menghasilkan 400-700 telur.membelit betina dan mengutip telur dan memasukkannya ke dalam buih y y LANGKAH 5 : Setelah selesai proses pengsenyawaan . Ikan jantan akan mengawasi telurnya dan akan mengutip telur-telur yang jatuh ke dasar bekas dan memasukkannya semula kedalam buih. Hal ini supaya ikan jantan dan ikan betina berkenalan dahulu. asingkan ikan betina dari bekas tersebut.LANGKAH 4 Masukkan Induk Jantan Dahulu Dalam Tangki dan diikuti induk betina di dalam cawan plastik yang lutsinar. ikan jantan akan menari dengan mengibaskan ekornya. Hal ini kerana di khuatiri ikan betina akan memakan telur2 yang telah dihasilkan. Tips : y pastikan induk betina diberi makan secukupnya supaya dapat menghasilkan telur yang banyak. Jika tidak ikan jantan akan bertindak agresif dengan menyerang ikan betina.

Kebaikan air hijau ialah. asingkan ikan jantan.tetapi ada juga banyak species lain yg ada.ikan keli.LANGKAH 6 Setelah anak berusuia 1 hari. Setelah 3 hari anak ikan atau juga fry perlu diberi makan. Rotifer disamping air hijau sebagai supplemen.Air hijau ini sebenarnya mengandungi phytoplankton bernama chorella secara majoritinya. Hal ini kerana ikan jantan akan memakan anaknya. Selepas seminggu cuba dapatkan moina atau artemia untuk peringkat pemakanan seterusnya.ia boleh didapati dari air ternakan ikan tilapia. ianya dapat melindungi badan anak ikan dari penembusan cahaya matahari yang boleh merosakkan mata dan organ anak ikan tersebut. . Rajah 6: Anak yang baru berusia 5 hari Tips: ikan laga akan lebih cantik dan cepat membesar jika diberi makanan hidup mcm jentikjentik ataupun frozen blood worm.

Manakala anak ikan betina boleh di campurkan sekali d dalam satu bekas. Hal ini kerana mereka sudah mula menunjukkan sifat sifat aggresif dan sudah mula untuk berlaga antara satu sama lain.LANGKAH 7: Asingkan anak-anak ikan tersebut setelah umurnya mencapai 3-4 bulan. Ia perlu di letakkan didalam satu bekas. Anak ikan jantan tidak boleh bercampur dengan yang lain. i Rajah 7: ikan laga betina boleh disekalikan didalam satu bekas .

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->