Nama: Mohd.

Mukhlis Maksal Mina Tajuk : Sukan Memanah
Kelas : 6(A)UM

Tarikh: 05 Mei 2011

Isi kandungan Isi kandungan Pendahuluan & Penghargaan Sejarah sukan memanah *Sejarah dunia sukan memanah *Latar belakang sukan memanah Muka surat 1 2 6 7 Pengenalan sukan memanah Teknik-teknik panahan *Stand *Nocking *Extend *Drawing *Anchoring *Tighten *Aiming *Release *After hold Kaitan biomekanik dalam sukan memanah *Analisis bioekanik -Hukum newton -Hukum inertia -Force -Keseimbangan 10 Kesimpulan Bibiografi 13 14 .

. sumbersumber penting yang berkaitan dengan tugasan ini..Penghargaan Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada Cikgu Jasni atas tunjuk ajar dan bimbingan yang diberikan kepada saya untuk menyiapkan tugasan yang diberikan. . Sekian Terima kasih. ucapan ini juga saya tujukan kepada semua rakan-rakan saya yang banyak membantu dalam pencarian bahan rujukan. Selain itu.

tali busur diperbuat daripada µjanggut kucing¶.000 hingga 1.mata panah yang diperbuat daripada bijih tembaga.pakaian perang yang kalis air .condongan daripada tanduk .kayu . ‡ Bukti: .digabungkan dengan urat haiwan dan gam .SEJARAH MEMANAH DI DUNIA * Wujud sebelum masihi iaitu pada zaman pra sejarah.400Sebelum Masihi. 3. ‡ ‡ Busur dan panahOrang Mesir pada 2. .300 Sebelum Masihi ±1. * Di buktikan dengan penemuan: . Tassili rock fresco menceritakan pemanah di Mesir dari lebih kurang 7.mata panah * Tujuan: untuk berburu dan menternak ‡ Namun demikian. * Tujuan memanah pada masa ini adalah untuk penaklukan.000 sebelum Masihi. Diperbuat daripada: . Busur komposit diperkenalkan.beg panah . memanah telah menjadi satu aspek penting dalam peperangan.500 sebelum Masihi.

.Sukan memanah mula diperkenalkan.mengandungi gangsa pelepas. Jarak dijangkakan ialah 800 meter Segi tiga atas hujung panah. 5.Terracotta Pemanah silang Die memakai perisai di setiap peperangan Lukisan yang telah diwarnakan Warna yang berdasarkan warna asli Panah gangsa Panah silang yang telah diubah suai Badan 720mm panjang. Lakaran crossbow perang oleh Leonardo Davinci 1. Sukan Olympic pertama pada era moden berlangsung di Greece . 1896 ( 25 Mac ). 200mm panjang.000 Sebelum Masihi ± Orang Mesir menggunakan busur untuk berperang Henry VII mempamerkan Kemahirannya menggunakan Longbow.800 Selepas Masihi.700 hingga 1.

USA 1900 sehingga sekarang«. berlangsung di Chicago. Pertandingan memanah -kategori perempuan 1908 Olympics dengan Longbow.Pertandingan memanah pertama. . USA) Pengeluaran busar dan anak panah giat dijalankan.National Archery Association. 1937: Bow sight digunakan pada NAA ( National Tournament. * 1966: IFAA ( International Field Archery Association) ditubuhkan. 1904 dan 1908: perempuan dibenarkan bertanding di Olympic.1939: James Easton (anak panah aluminium) . Antaranya: .1942: Hoyt Achery Co. 1922: Robin Hood.

Sejarah dan Latar Belakang Sukan Memanah Apabila anda mula memegang panah dan melepaskan anak panah yang pertama sebenarnya anda telah melakukan satu acara yang telah pun bermula sejak 20. Manakala anak panah diperbuat daripada batu dan tembaga. Panah terus menjadi senjata dalam peperangan pada zaman kerajaan Rom dan kerajaan Mongolia di sekitar abad ke-11. Pada masa itu. Orang-orang Tartar juga dikenali sebagai pahlawan yang terulung pada zaman itu. tanduk dan kayu yang telah dibengkokkan kira-kira di sekitar 1800 tahun sebelum masehi. Ukuran alat pada zaman itu hampir tinggi dengan saiz fizikal mereka. Para pengkaji sejarah mula dapat mengesan aktiviti memanah apabila menjumpai satu bukti lukisan yang terdapat di gua-gua lama di Sepanyol. Lukisan ini dilukis kira-kira 8. . Penggunaan panah sebagai senjata mula berkurangan pada abad ke-16 dengan terhasilnya bahan-bahan senjata api. Alatan memanah dibuat agak pendek jika dibandingkan pada zaman Mesir kuno. aktiviti memanah digunakan untuk tujuan mencari bahan-bahan makanan. Orang-orang Tartar telah mencipta alat memanah yang diperbuat daripada kulit. Pada zaman Mesir kuno kira-kira 3500 tahun masehi yang lalu panah digunakan sebagai senjata dalam peperangan.000 tahun yang lalu.000 tahun sebelum masehi. Memanah mula berkembang sebagai salah satu aktiviti sukan di England di sekitar abad ke16 apabila Rja Hendry VIII mengarahkan Sir Christopher Morris menubuhkan kelab memanah dalam tahun 1537. Pertandingan memanah yang pertama mula diadakan pada tahun 1673 di Yorkshire untuk lelaki dan pertandingan yang pertama untuk wanita bermula pada tahun 1787.

atlet sangat dituntut untuk menampilkan penampilan terbaiknya. Untuk mengatasi hal ini. mentalitas dan kondisi fizik sebagai sebuah kesatuan yang harus dimiliki oleh seorang pemanah.Seperti sebuah seni. dimana tenaga yang diperoleh dari rentangan diubah menjadi daya dorong pada waktu panah dilepaskan. olahraga memanah sangat kompleks tidak seperti yang kita lihat iaitu menarik. sedangkan pada panahan kekuatan dorongan sangat tergantung pada energi atau tenaga yang timbul kerana tarikan atau rentangan pemanah terhadap busur. Nampaknya ini bukanlah sesuatu yang mudah bagi atlet yang tidak terlatih. Oleh itu penggunaan alat tersebut memerlukan kekuatan dan daya tahan otot-otot tertentu terutama untuk menarik busur. perbedaan panahan dengan menembak terletak pada jenis kekuatan dorongannya. . mekanisme gerak. -Dalam olahraga panahan atau olahraga lainnya. Dengan tujuan supaya kita dapat memahami dan menerapkan ilmu biomekanik dalam menganalisis teknik dalam olahraga panahan.Pada menembak kekuatan dorongan diperoleh dari ledakan alat itu sendiri.A. . .Dilihat dari karakteristiknya olahraga memanah adalah melepaskan panah melalui lintasan tertentu menuju sasaran pada jarak tertentu.Sehingga unsurunsur seperti postur tubuh. Penulis akan menganalisis teknik panahan secara biomekanik. Apabila diperbandingkan dengan olahraga yang memerlukan gerak statis atau suatu keterampilan tertutup lainnya seperti cabang olahraga menembak. teknik dasar. terutama dikhususkan pada teknik release. konsentrasi dan ketahanan mental yang tinggi serta memiliki tingkat kecemasan yang tinggi. bahkan atlet terlatih pun seringkali mengalami kesulitan.boleh dibantu dengan memahami biomekanik.Pengenalan sukan memanah -Sukan memanah memerlukan sentuhan jiwa yang halus. dan melepaskan panah. kesabaran.

Tali ditempatkan atau lebih tepatnya diletakkan pada ruas-ruas jari pertama. (2) tubuh tegak. yang dibentuk oleh ibu jari dan jari telunjuk (lengan penahan busur) .Dalam olahraga. tali ditarik oleh tiga jari iaitu jari telunjuk. iaitu open stand. ditinjau dari segi belajar motorik (motor learning) panahan merupakan bagian dari keterampilan tertutup iaitu suatu keterampilan yang stimulusnya tidak dapat berubah. dan tekanan busur terhadap telapak tangan penahan busur ditengah -tengah titik V. maka perlu untuk memperhatikan kembali apakah anak panah yang dipasang sudah lurus tersandar di busur ataupun belum.Kemudian.´ Hal-hal yang harus diperhatikan. square stand. hasil atau tujuan yang dicapai disebut prestasi. Seorang pemanah dikatakan memiliki keadaan fizik yang prima. 2. jika ia memiliki daya tahan serta kekuatan otot yang dipergunakan langsung dalam memanah.iaitu lengan penahan busur rileks.´ Terdapat empat jenis sikap kaki dalam panahan. tidak condong ke depan atau ke belakang. Setiap individu menginginkan sebuah hasil dari suatu proses latihan yang panjang. 3. Sikap Berdiri (stand) Sikap/posisi kaki pada lantai atau tanah. iaitu: 1.´Memasang ekor panah dalam olahraga panahan boleh menjadi fatal apabila salah penempatan baik terlalu atas ataupun terlalu bawah. Kemudian diikuti dengan menempatkan jari jari penarik pada tali dan siap menarik tali.Teknik-teknik panahan .Panahan dilihat dari segi biomekanik terdapat pada klasifikasi keterampilan iaitu melontarkan objek untuk mencapai ketepatan maksimum. yang kebanyakan dipakai oleh pemanah pemula adalah sikap square stand atau sikap sejajar. close stand.Prestasi dikatakan sebagai hasil yang telah dicapai atau dilakukan dikerjakan dan sebagainya. Memasang Ekor Panah (nocking) Memasang ekor anak panah (nocking).³Gerakan mengangkat lengan penahan busur (bow arm) setinggi bahu dan tangan penarik tali siap untuk menarik tali. dan oblique stand.Sukan memanah dikatakan sebagai satu kegiatan menggunakan busur panah untuk menembakkan anak panah. Sikap berdiri yang baik ditandai oleh: (1) titik berat badan ditumpu oleh kedua kaki secara seimbang. Dalam cabang olahraga panahan selain memerlukan keadaan fizik yang prima seorang pemanah harus pula menguasai teknik dasar memanah yang baik dan benar agar dapat mencapai prestasi optimal. Hal ini digambarkan sebagai tolak ukur dalam menilai keterampilan atau kemampuan individu tersebut.³Gerakan menempatkan atau memasukkan ekor panah ke tempat anak panah (nocking point) pada tali dan menempatkan gandar (shaft) pada sandaran anak panah (arrow rest). Mengangkat Lengan Busur (extend) Mengangkat lengan busur (extend). ke samping kanan ataupun ke samping kiri. Berikut adalah 9 langkah teknik dasar untuk pemanah pemula. jari tengah dan jari manis.

dan lengan bawah. Ada dua jenis penjangkaran.4.³Gerakan menarik tali sampai menyentuh dagu. Menahan Sikap Panahan (tighten) Menahan sikap panahan (tighten). bibir dan atau hidung. -Didalam buku perantaraan pelatih program pembinaan cabang olahraga panahan tingkat SD dan SLTP yang digunakan untuk menarik adalah: jari.´Ada tiga fasa gerakan menarik. bibir dan hidung serta tangan penarik menyentuh di bawah dagu.Kebanyakan pemanah-pemanah pemula hanya menggunakan jari-jari saja. adalah: Suatu keadaan menahan sikap panahan beberapa saat.Jadi pada saat membidik. Pada saat ini sendi bahu. dan harus memastikan terlihatnya bayangan tali pada busur (string alignment).Bersamaan dengan itu pemanah melakukan pembidikan. 5. tali menyentuh pada bagian hujung dagu. Pada saat ini otot-otot lengan penahan busur dan lengan penarik tali harus berinteraksi agar sikap panahan tidak berubah.-Pre-draw adalah gerakan tarikan awal. Menarik Tali Busur (drawing) Menarik tali busur (drawing). tali menyentuh pada bahagian tengah dagu. punggung telapak (wirst).Pada penjangkaran di tengah. primary draw dan secondary draw. Ketiga bagian ini pada posisi lurus kemudian lengan atas selanjutnya bahu dan otot belakang. serta tangan penarik menyentuh di bawah dagu.³Gerakan menjangkarkan tangan penarik pada bagian dagu. sendi siku dan sendi pergelangan tangan telah dikunci. iaitu pre-draw. menurut Damiri. sikap pemanah harus tetap dipertahankan. . 6.Pada penjangkaran di samping.iaitu tempat penjangkaran tangan penarik tali harus tetap sama dan tepat menyentuh di bawah dagu. setelah penjangkaran dan sebelum anak panah dilepas. menurut Damiri. Kemudian dilanjutkan dengan menjangkarkan tangan penarik tali di dagu.-Primary-draw atau tarikan utama adalah gerakan tarikan dari posisi pre-draw sampai tali menyentuh atau hampir dan sedikit menekan atau mengetat pada bagian dagu. bibir dan hidung. Menjangkarkan Lengan Penarik (anchoring) Menjangkarkan lengan penarik (anchoring). -Secondary-draw atau tarikan kedua adalah gerakan menahan tarikan pada posisi penjangkaran sampai melepas tali (release).´ Hal yang harus diperhatikan. yaitu penjangkaran di tengah dan penjangkaran di samping. bibir dan hidung dan berakhir pada posisi penjangkaan. kebanyakan mereka tidak menggunakan otot-otot yang seharusnya digunakan.

mengakibatkan dampak yang sangat besar terhadap sasaran. ³Suatu tindakan untuk mempertahankan sikap panahan sesaat (beberapa detik) setelah anak panah meninggalkan busur. dengan keadaan badan yang relaks fokus akan lebih baik. menurut Damiri.Pada active release. Membidik (Aiming) Membidik (aiming).7.´ Pada posisi membidik. setelah tali lepas tangan penarik tali bergerak ke belakang menyusuri dagu dan leher pemanah. posisi badan dari pemanah diharapkan tidak berubah.´ Ada dua cara melepaskan anak panah. Melepas Tali/Panah (release) Melepas tali/panah (release). kemudian pemanah tidak hanya fokus kepada sasaran tetapi diutamakan pada teknik. . Pelepasan anak panah yang baik diperlukan untuk memberikan kekuatan penuh dari tali terhadap panah dalam setiap melepaskan panah yang diinginkan dan untuk mencegah getaran tali yang tidak diperlukan. tangan penarik tali tetap menyentuh pada dagu seperti sebelum tali lepas. Tindakan ini dimaksudkan untuk memudahkan pengawalan gerak panahan yang dilakukan. dengan cara merilekskan jari-jari penarik tali. menurut Damiri: ³Gerakan melepas tali busur. yang akan menyebabkan panah berputar. iaitu dead release dan active release. 8. 9.´ Di dalam buku perantaraan pelatih program pembinaan cabang olahraga panahan tingkat SD dan SLTP after hold adalah Tangan busur tetap terentang pada posisi semula lurus kearah sasaran dan tetap ditahan hingga dua detik setelah panah menyentuh permukaan sasaran . .Pada dead release setelah tali lepas. Kesalahan sedikit apapun pada saat melepaskan anak panah. Menahan Sikap Panahan (after hold) Menahan sikap panahan (after hold). menurut Damiri: ³Gerakan mengarahkan atau menyentuh titik alat pembidik (visir) pada tengah sasaran/titik sasaran.

Tujuan Biomekanik a.Sedangkan poros II (dua) adalah sikap bahu dan sikap lengan penahan busur (draw hand) satu garislurus. b. tujuan menggunakan biomekanik adalah untuk meningkatkan performance. Bagaimana pelaksanaan gerak yang benar? 2. Dua poros gerak tersebut adalah: poros I dan poros II. Menyerap(poros) gerak Dalam Panahan Teknik memanah yang benar terkait erat dengan segi anatomi dan mekanik gerak. training methods. Mengetahui tujuan-tujuan teknik dari setiap tugas gerak (mengembangkan nilai-nilai yang relevan). Mekanik gerak yang terkait dalam olahraga panahan adalah dua poros (axis) gerak. Dengan mekanik gerak.Poros I (satu) adalah sikap bahu dan sikap lengan penahan busur (bow hand) satu garis lurus . Selain itu. terutama sistem lakuanmotor dari tubuh. dan mengawal gerak secara terperinci). equipment. 2. . meramalkan. akan memungkinkan terciptanya (consistency) yang baik. C. instruktur atau siapapun yang terlibat dalam pembinaan olahraga perlu mengetahui biomekanik. sehingga mereka mempunyai kemampuan untuk menjawab permasalahan mengenai: 1. Kemampuan untuk mengetahui manfaat mekanik dari gerakan (memahami. . ANALISIS BIOMEKANIK TEKNIK RELEASE DALAM PANAHAN 1.KAITAN BIOMEKANIK DENGAN SUKAN MEMANAH 1. Mengapa gerakan itu salah? 4. Pengertian Biomekanik Biomekanik adalah ilmu pengetahuan yang menerapkan hukum-hukum mekanik terhadap struktur hidup. pelatih. Apa yang salah pada gerakan itu? 3. dan reduction in injury.Biomekanik mempelajari bentuk dan macam-macam gerakan atas dasar prinsip-prinsip mekanik dan menganalisis gerakan. coaching technique. d. Apa yang harus dilakukan untuk memperbaikinya? Melalui biomekanika kita akan membiasakan diri untuk melakukan kegiatan atau gerak yang efisien. Menambah pengetahuan dasar sehingga kita mempunyai pengetahuanyang luas tentang pergerakan tubuh. Seorang guru. c.B.

1. Hukum Newton Hukum Newton Isebagaimana dirumuskan oleh Sir Isaac Newton (1642-1772) adalah: ³Sebuah benda terus dalam keadaan diam atau terus bergerak dengan kelajuan tetap. Pemanah tidak boleh hanya menggunakan otot bahagian belakang saja dalam menarik.Hukum Newton IIberbunyi: ³Benda akan mengalami percepatan jika ada gaya yang bekerja pada benda tersebut dimana gaya ini sebanding dengan suatu constant (massa) dan percepatan benda´. ketika ketegangan dari lengan atas dan tangan penarik telah dihantar. sehingga membuat anak panah terlepas dari busur.Bagaimanapun juga. makin kecil percepatan makin kecil pula kekuatannya.Scapulae bergerak mendekat tulang belakang yang menyebabkan dada membuka dan tidak berlebihan. Hukum I Newton dikenal juga dengan sebutan Hukum Kelembaman. tetapi harus menggunakan lengan atas dan tangan penarik dengan baik. Hukum Newton IIIberbunyi: ³Dua benda yang berinteraksi akan timbul gaya pada masing-masing benda yang arahnya berlawanan arah dan besarnya sama´. Hukum ini akan menerapkan momentum dari memulai gerakan menarik. dimana kita memerlukan menghantar ketegangan yang memungkinkan dari lengan atas dan tangan penarik ke otot bahagian belakang. Dengan demikian lebih baik menarik yang cepat dan dalam garis lurus kira-kira 2-3 inchi di bawah dagu. bermakna melepaskan posisi holding. makin besar percepatan makin besar pula kekuatannya.Oleh kerana itu.Selama fasa penghantaran. Dalam hukum ini dijelaskan mengenai aksi dan reaksi. . Dimana pada saat proses release. otot punggung secara berterusan menggerakkan scapula kearah tulang belakang.Hukum Inertia Hukum inertia hanya diterapkan dari posisi holding. Maksudnya. ini penting supaya anak panah terjadi klik.Oleh karena itu. Hukum ini mulai diterapkan dari mulai menarik busur. 2. jika holding tidak tercapai. tidak ada penyampaian ketegangan yang boleh terjadi. aksi y diberikan ang ialah pada saat otot-otot scapula bekerja menarik tali kebelakang yang menghasilkan suatu reaksi yang disebut proses klicking.´Hukum I Newton juga menggambarkan sifat benda yang selalu mempertahankan keadaan diam atau keadaan bergeraknya yang dinamakan inersia atau kelembaman. terutama dari sikap set up. jika pemanah secara berterusan menarik. kecuali jika ada gaya luar yang memaksa benda tersebut mengubah keadaan.

Posisi tubuh yang tepat akan menghasilkan sedikit ketegangan pada tubuh. Dari awalan sampai proses release. sehingga sikap holding dan aiming dapat dicapai dalam proses release. Hambatan udara dan gravitasi juga berpengaruh pada saat melakukan gerakan. juga menuntut adanya keseimbangan statik yang harus dipertahankan selama menembak. Vector/arah gaya terjadi pada saat gerakan sikut lengan kanan melakukan gerakan kebelakang baik pada saat menarik tali busur sampai melepaskan anak panah. External Forces/tenaga dari luar. Di luar tubuh. pemanah boleh lebih kuat mengembangkan gaya yang lebih bermanfaat. Pendistribusian berat badan merupakan komponen yang sangat penting pada pendistribusian gaya vertikal dan horizontal. Keseimbangan yang baik dan sesuai dengan biomekanik.Keseimbangan Prinsip Gaya Horizontal dan Vertikal Dalam proses release. Force Force/gaya yang di gunakan dalam proses release adalah gaya internal (tekan) / internal forces terutama saat scapulae dan sikut pada lengan kanan menarik kebelakang. dengan postur yang benar dan seimbang. Hubungan langsung dan secara professinal antara gaya vertikal dan horizontal dalam panahan tidak dapat ditunjukkan dengan menggunakan gaya yang tepat.3.sehingga bisa mencapai stabilitas yang lebih baik. dapat membuat pemanah melakukan teknik yang baik dan membuat sedikit upaya dari otot yang terlibat dalam gerakan tersebut. 4. . Bagaimanapun juga.

mulai dari vertical dan horizontal force. bahkan atlet terlatih pun seringkali mengalami kesulitan.Kesimpulan Dilihat dari karakteristiknya olahraga panahan adalah melepaskan panah melalui lintasan tertentu menuju sasaran pada jarak tertentu. terutama dalam melakukan teknik memanah. serta vector atau arah gaya yang bekerja. serta forces. dan III. II. teknik release adalah faktor utama dalam penunjang ketepatan anak panah menuju sasaran. atlet sangat dituntut untuk menampilkan penampilan terbaiknya. . Adapun analisa yang bisa didapat secara biomekanik antara lain: poros/axis I dan II.Dalam olahraga panahan atau olahraga lainnya.Untuk mengatasi hal ini. Analisis biomekanik sangat penting untuk terciptanya gerakan yang efisien.Dari berbagai urutan teknik dasar dalam olahraga panahan. internal dan external force. bisa dibantu dengan memahami biomekanik.Nampaknya ini bukanlah sesuatu yang mudah bagi atlet yang tidak terlatih. Hukum Newton I.

com/2008_04_13_archive.wikispaces.blogspot.com/Jennifer+and+Lynn http://michellemoran.html (Dipetik daripada Panduan Pelaksanaan Kokurikulum:Kelab Memanah.Bibliografi« https://jspivey. JPN Perak) .

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful