SUP IKAN MERAH BAHAN-BAHAN: 1 ekor ikan merah anggaran 800grm 3 biji tomato Jus perahan limau

nipis secukupnya 1 pokok daun sup Garam secukup rasa Air secukupnya BAHAN-BAHAN TUMIS: 1 2 1 3 1 1 5 5 bungkus sup bunjut ikan-adabi biji bawang merah biji bawang besar ulas bawang putih inci halia inci lengkuas biji lada hitam biji cili api dititk-boleh tambah

* kalau tak ada sup bunjut boleh juga diguna serbuk rempah sup CARA MEMASAK: -Bersihkan ikan dan dipotong menjadi beberapa bahagian. Semua bawang, halia, lengkuas dikupas kulit dan dimayang halus. tomato dipotong empat. -Panaskan sedikit minyak dalam periuk dan tumis semua bawang tadi kemudian masukkan rempah sup bunjut. Kacau semua bahan ini sampai wangi dan terus dimasukkan air yang secukupnya dalam periuk. Masukkan cili api dan semua ikan, biarkan sampai mendidih. -Masukkan jus perahan limau nipis secukupnya ikut citarasa masing-masing kalau suka lagi masam tambah la lagi jus limau nipis. -Masukkan garam dan kacau sup sekali-sekali dan boleh dimasukkan buah tomato, bila buah tomato nampak layu boleh la ditutup api dapur dan tabur la daun sup yang sudah di potong halus ke dalam sup.

NASI LEMAK

BAHAN-BAHAN: 4 cawan beras 4 cawan air 1 cawan santan pekat 1 batang serai besar-dititk 3 cm halia - di potong nipis 2 ulas bawang merah - dipotong kecil 10 biji lada hitam 3 helai daun pandan - disimpul & ikat 1/2 sudu kecil garam - secukup rasa CARA MEMASAK: -Kupas semua bawang dan halia serta dipotong nipis-nipis. Basuh beras yang diletak dalam periuk nasi dan masukkan air serta santan, masukkan serai, halia , biji lada hitam , bawang merah dan daun pandan serta garam. Kacau bagi mesra semua bahan dan masak nasi seperti biasa guna periuk letrik. SAMBAL SOTONG BAHAN-BAHAN: 1 kilo sotong 2 biji bawang besar - dipotong nipis-nipis 3 sudu besar gula - boleh ditambah atau kurang Garam dan air asam jawa secukup rasa Minyak masak untuk menumis BAHAN DIKISAR HALUS: 10biji cili kering - boleh ditambah 5 bawang merah 2 ulas bawang putih 2 cm belacan - dibakar/grill CARA MEMASAK: -Sotong di bersihkan dan dipotong kemudian ditos dan ketepikan dulu. -Panaskan minyak dan tumis bahan kisar sampai naik bau, kemudian masukkan gula, asam jawa, garam dan terus kacau sambal sampai masak dan pecah minyak. -Masukkan sotong, bawang besar dan terus kacau lagi sehingga semua bahan menjadi mesra dan bila sudah masak boleh la tutup api. Sotong ni akan keluarkan sedikit air so tak perlu tambah air untuk kuah xtra. -Sambal mesti la cukup semua rasa dan saya memang akan guna extra gula sebab nak bagi balance rasa pedas sambal .Sotong tak perlu dimasak terlalu lama nanti akan jadi agak liat so kacau sambal sampai sotong nampak layu dan boleh la ditutup api dapur.

IKAN BAWAL KUKUS BAHAN-BAHAN:

1 ekor ikan bawal (500 grm) 3 biji bawang putih 3 cm halia- dihiris nipis 2 batang serai - dihiris nipis 1 biji bawang besar 2 biji tomato Sedikit daun sup SEASONING: 1 sudu besar sos tiram- boleh tambah 1 sudu kecil minyak bijan 1 sudu besar sos ikan Thai-nampla 1 biji limau kasturi - ambil jus n boleh ditambah 7 biji lada hitam- dihancurkan * kalau nak pedas boleh ditambah cili api yang dititik . CARA MEMASAK: -Sediakan periuk kukus , bersihkan ikan bawal dan kelar-kelas badan ikan bawal ini. Potong smua bawang, serai dan halia nipis-nipis kemudian tabur di dalam pinggan dan sekeliling ikan bawal. Masukkan sedikit halia, serai dan bawang ke dalam perut ikan. -Satukan semua bahan sesoning dan curahkan ke atas ikan bawal . Potong tomato dan daun bawang dan tabur ke atas ikan bawal ini. -Kukus ikan bawal selama 30 - 40 minit atau sehingga ikan cukup masak.

KUEH TEOW GORENG BAHAN-BAHAN: 1 peket kuey teow- dilerai-lerai 200 grm udang, dibersihkan

CARA MEMASAK:-Kupas semua bawang dan tumbuk lumat.nampla Sedikit minyak bijan Kalau tak masin boleh ditambah kicap . -Masukkan sos tiram.200grm isi ayam 1 cekak kucai . udang dan dikacau sampai udang masak. kicap cair dan kicap manis dan gaul. Masukkan kucai dan taugeh dan kacau lagi.cuci bersih 100grm taugeh 3 ulas bawang putih 2 biji bawang merah 2 biji telur 2 sudu besar cili kisar 3 sudu besar sos tiram 2 sudu besar kicap manis 2 sudu besar kicap cair 1 sudu besar sos Thai . kemudian masukkan semua telur dan kacau semua bahan bagi sekata.ikut pada citarasa masing-masing.Masukkan daging ayam. -Dalam kuali panaskan minyak dan tumis bahan tumbuk dengan cili kisar dan biar sampai cili cukup masak . -Bila goreng kueh teow saya akan guna api dapur yang paling besar dan kueh teow ni dimasak/goreng dengan cepat supaya kueh toew tak jadi hancur kalau terlampau lama dikacau. sos cili. Boleh la ditutup api dapur bila kueh teow dah masak. AYAM PANGGANG BAHAN-BAHAN: 1 2 4 1 1 4 ekor ayam yang dipotong 12 biji bawang besar ulas bawang putih sudu kecil black pepper sudu kecil herba thyme sudu besar tomato sos . Kacau semua bahan sehingga rata dan mesra. -Bila taugeh agak layu terus masukkan semua kueh teow. Bersihkan udang dan sayur kucai.

susun ayam dalam tray pembakar dan bakar pada suhu 180 darjah celcius selama 40 minit atau sampai ayam masak. -Pre-heat oven selama 10 minit.dititik 2 cm halia di potong nipis 1/2 sudu kecil jintan putih . ROAST CHICKEN BAHAN-BAHAN: 1 1 4 1 3 4 6 3 ekor ayam yang dipotong 8 biji bawang besar ulas bawang putih sudu kecil black pepper sudu besar cili sos sudu besar tiram .kalau nak lebih pun boleh sudu besar kicap manis sudu minyak zaitun atau minyak sayuran lain CARA MEMASAK: -Kisar bawang merah dan bawang putih. BUBUR LAMBUK BAHAN-BAHAN: 2 pot beras 2 cawan santan pekat 300 grm udang kertas kecil . masukkan semua ayam ke dalam bekas yang sesuai kemudian masukkan bahan kisar .3 sudu sos cili Thai 2 sudu besar tiram Garam dan gula secukup rasa CARA MEMASAK: -Mayang nipis-nipis semua bawang merah dan bawang putih. -Bersihkan ayam dan tos sekejap kemudian masukkan semua ayam ke dalam bekas yang sesuai dan masukkan semua bawang yang dimayang nipis. -Bersihkan ayam dan tos sekejap . -10 minit sebelum ayam dibawa keluar dari ketuhar masukkan semua sayur untuk di bakar sekejap atau sampai sayur-sayuran menjadi layu. Simpan ayam dalam fridge. semua bahan lain dan gaul rata dan peram selama 4 jam atau semalaman dan simpan dalam fridge. susun ayam dalam tray pembakar dan bakar pada suhu 180 darjah celcius selama 45 minit atau sampai ayam masak.buang kulit/kepala n ekor 2 genggam udang kering – direndam sekejap dan ditumbuh 2 batang serai . -Balik-balikkan ayam supaya semua ayam masak sekata . semua bahan lain dan gaul rata dan peram selama 4 jam . -Pre-heat oven selama 10 minit .

direndam sekejap dan ditumbuk lumat Sedikit serbuk kunyit Garam secukup rasa Air secukupnya CARA MEMASAK: . tumbuk udang kering tapi jangan terlalu hancur. JEMPUT2 IKAN BILIS BAHAN-BAHAN: 3 cawan tepung naik sendiri 1 biji bawang besar-dimayang halus 1 biji telur 1 genggam ikan bilis . Boleh la di masukkan garam secukup rasa dan santan tadi. biar nasi mesra dengan santan dan sampai mendidih. Masukkan juga serai dan jintan manis tadi. kacau dah biar sampai nasi masak. baru la boleh ditutup api dapur. -Panaskan sedikit minyak. tumis semua bahan tumbuk lumat. halia. * Boleh juga dimasukkan sedikit daging lembu yang dipotong halus sebagai rencah tambahan untuk dimasak bersama bubur lambuk ini.2 liter air dan boleh ditambah BAHAN DITUMBUK LUMAT: 4 biji bawang merah 2 ulas bawang putih CARA MEMASAK: . udang kering serta udang kertas dan kacau sekejap sampai wangi kemudian terus lah dimasukkan air serta beras ke dalam periuk.Air secukupnya untuk masak nasi bubur ini .Basuh dan bersihkan beras.

jangan terlebih air nanti jadi cair pulak. panaskan minyak secukupnya untuk mengoreng dan boleh la di goreng sehingga masak. FISH AND CHIPS BAHAN-BAHAN: 5 keping ikan fillet ikan dory (sebesar tapak tangan) Fries secukupnya Serbuk roti secukupnya (bread crumbs) Minyak masak secukupnya untuk mengoreng BAHAN-BAHAN (bancuhan tepung): 3/4 cawan tepung gandum 1/4 cawan tepung jagung 1/2 sudu teh soda bikarbonat 1 biji telur 1/2 cawan susu segar . Angkat dan tos chockodok ni bila sejuk boleh dimakan dengan sos.Gaul semua bahan dalam bekas yang sesuai dan masukkan telur serta air secukupnya. Masukkan garam dan kacau lagi.

ikut selera banyak mana nak 2 sudu besar asam jawa segera 2 cm belacan 1 sudu gula Garam secukup rasa Sebijik limau kasturi 1 sudu besar kerisih CARA MEMBUATNYA: -Satukan bawang. jika bancuhan agak cair tambah sedikit saja tepung gandum lagi. -Goreng fillet ikan dalam minyak sehingga fillet ikan bertukar warna coklat kekuningan atau samapi fillet ikan masak. Kacau lagi. air asam jawa. -Lepas tu masukkan air limau nipis. Pastikan semua bahagian ikan dilitupi dengan serbuk roti ini. -Bancuh semua bahan tepung tadi dan kacau sehingga menjadi pekat. -Kemudian letakkan fillet ikan dory tadi ke dalam serbuk roti dan gaul rata.1/2 cawan air sejuk Garam secukup rasa CARA PENYEDIAAN: -Bersihkan fillet ikan dory dan gaulkan serbuk lada hitam / sulah dan perap selama 15 minit. belacan dan gula di dalam mangkuk. cili merah. Guna api yang sederhana sahaja supaya fillet ikan masak sekata dan kulit luar tidak hangit. kerisik dan garam. kacau rata. . -Celupkan fillet ikan dory ke dalam bancuhan tepung pastikan rata pada semua bahagian. AIRASAM BAHAN-BAHAN DIMAYANG NIPIS: 2 biji bawang besar 2 cili merah .

Salad dressing yang lebih boleh disimpan nanti kalau nak makan salad lagi boleh diguna. Salad dressing ni tak perlu disimpan dalam fridge dan boleh tahan 1-2 bulan.SALAD DRESSING: 5 sudu olive oil Jus lemon secukupnya Sedikit madu Sedikit garam * Campurkan semua bahan dalam bekas bertutup dan goncang bagi sebati. Tuang atas salad ikut pada selera masing-masing nak banyak mana. SALAD DRESSING: 1 biji bawang merah-dicincang halus 1 ulas bawang putih-dicincang 5 sudu balsamic vinegar 5 sudu olive oil Sedikit madu Sedikit garam dan serbuk lada hitam .

TALAPIA.* Campurkan semua bahan dalam bekas bertutup dan goncang bagi sebati. Jangan digrill terlalu lama nanti isi ikan salmon jadi kering dan tak sedap. Kali ni saya hanya buat salad dressing yang sangat simple tapi sedap. Bila nak makan perah la sedikit jus lemon memang best. garam dan sedikit minyak masak (supaya ikan tak melekat pada frying pan) . SALMON GRILL Ikan salmon ni saya gaulkan dengan sedikit garam dan balck pepper dan saya grill lebih kurang dalam 10-15 minit saja atau sehingga masak. Kali ni ikan salmon ni saya tak perap dengan apa-apa rencah pun cuma masa grill tu saya taburkan sedikit seasoning macam minyak bijan dan sedikit kicap cair Jepun . Salad dressing ni tak perlu disimpan dalam fridge dan boleh tahan 1 bulan. KEMBUNG. IKAN PARI. Salad dressing yang lebih boleh disimpan nanti kalau nak makan salad lagi boleh diguna.. Tuang atas salad ikut pada selera masing-masing nak banyak mana.. TERUBUK PANGGANG (GRILL) BAHAN-BAHAN: 1 ekor ikan terubuk Ikan di lumur dengan serbuk kunyit.

-Letakkan ikan perlahan-lahan dalam frying pan. letak minyak dalam 1 sudu kecil (boleh tambah kalau kering sangat). -Selepas 45 minit di panggang ikan pun dah masak. Kalau nak tau ikan dah masak. -Bila dah selalu panggang ikan kita akan tau macam mana rupa ikan yang dah masak. tomato dipotong kecil-kecil CARA MEMASAK: -Bersihkan isi ikan pari dan tos ketepikan.CARA MEMANGGANG IKAN: -Panas kan frying pan atau grill pan. . Pastikan api dapur sederhana besar jangan guna api yang besar nanti ikan cepat hangit dan jadi kering. Selamat mencubanye. KARI IKAN PARI BAHAN-BAHAN: 500grm ikan pari 5 biji bawang merah 4 ulas bawang putih 2 tangkai daun kari 1 sudu kecil halba campur 1 sudu besar cili kering yang dah dikisar lumat 1 peket rempah kari ikan 2-3 cawan santan pekat 4 biji tomato masak ranum Garam dan air asam jawa secukup rasa * Bawang merah dan bawang putih dimayang halus. Pastikan frying pan betul-betul panas kalau tak kulit ikan akan melekat dan ikan susah diterbalikkan. Lepas 10 minit terbalikkan lagi ikan dan penutup periuk boleh di buka terus. cucuk la isi ikan dengan garpu atau cuit sikit dan rasa (selalunye ikan terubuk ambil masa lama sikit dalam 45minit-1jam bergantung pada saiz ikan). Tutup sekejap dengan penutup periuk yang besar dalam 10 minit lepas tu buka dan terbalikkan ikan perlahan gunakan senduk leper yang besar.

Biarkan rempah masak dan terbit minyak.-Panaskan minyak dalam periuk dan tumis semua bawang bersama halba campur serta daun kari sekali sekala kacau dan biarkan samapai bawang layu serta terbit bau wangi. Jika kurang masam tambah la air asam jawa . -Bila rempah sudah masak boleh la dimasukkan santan dan kacau sebentar bila kuah dah nak mendidih masukkan semua ikan salmon tadi dan garam kemudian kacau . KARI IKAN SEMBILANG Ikan sembilang memang perlu dibasuh dengan air asam jawa serta tepung gandum untuk buang segala hanyir BAHAN-BAHAN A: 1 ekor ikan sembilang ( 500-700 grm) 10 biji kacang bendi 3-4 cawan santan pekat 5 batang pokok daun kesum Garam dan asam jawa secukup rasa BAHAN B (DIMAYANG HALUS): 4 biji bawang merah 2 ulas bawang putih BAHAN C (DITUMBUK LUMAT): 4 2 1 1 biji bawang merah ulas bawang putih sudu kecil serbuk jintan putih peket rempah kari ikan . -Masukkan cili kering kemudian kacau dan terus masukkan rempah kari dibancur dengan sedikit air. Biar sampai ikan masak baru ditutup api dapur . Terus kacau semua bahan dan sekali-sekala kacau bahan-bahan supaya tidak menjadi hangit. Masukkan semua tomato dan terus kacau sekejap sampai tomato layu. Biarkan seketika sehingga kuah mendidih kemudian rasa garam dan masam kuah supaya sesuai dengan selera.

. -Biarkan kuah mendidih dan ikan masak kemudian boleh dimasukkan semua kacang bendi dan biarkan seketika. Tutup periuk dan biarkan kacang bendi masak didalam wap panas kari ini. -Kupas semua bawang dan ditumbuk lumat kemudian digaul dengan serbuk jintan putih serta serbuk kari (BAHAN A) -Potong bahagian hujung dan pangkal bendi jika panjang boleh la dipotong 2 kacang bendi ini. bilas dan tos. KARI IKAN TALANG MASIN BAHAN-BAHAN: 500 grm ikan talang masin .dipotong 4 Garam dan asam jawa secukup rasa BAHAN-BAHAN UNTUK TUMISAN: 1 2 3 2 1 1 peket rempah kari ikan cm halia biji bawang merah ulas bawang putih sudu kecil halba campur ranting daun kari BAHAN-BAHAN TUMIS DARAT: 3 biji bawang merah-dimayang nipis-nipis 1 ranting daun kari * Jika kuah terlalu pekat tambah sedikit saja air.CARA MEMASAK: -Bersihkan ikan dan dipotong ke beberapa bahagian kecil kemudian dibasuh lumur dengan asam jawa atau tepung gandum untuk buang kekotoran dan hanyir ikan sembilang ini. Biarkan sampai kuah mendidih kemudian boleh la dimasukkan semua ikan sembilang. daun kesum dan air asam jawa kacau sekejap. -Panaskan minyak untuk menumis dan tumiskan semua bawang yang dimayang halus (BAHAN B) sampai layu dan kekuningan. -Bila rempah sudah masak boleh la dimasukkan semua santan serta garam dan kacau kuah.rendam selama 1 jam 1 biji nenas 4 cawan santan pekat 2 biji terung bulat sederhana besar . -Kemudian masukkan rempah (BAHAN A) dan sedikit air kacau serta biar sampai rempah masak dan pecah minyak.

terus tuang semua bawang dan daun kari ni bersama minyak tadi ke dalam periuk berisi gulai ikan masin tadi dan tutup tudung periuk . boleh dirasa garam jika sudah masin tak perlu ditambah garam.potong atau 4 4 cawan santan pekat 1 peket rempah kari daging 2 sudu cili kisar 3 cm halia 3 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 1 batang (3 cm) kulit kayu manis 1 biji bunga cengkih 3 biji bunga lawang Garam secukup rasa Tak perlu guna cili kisar kalau tak mau kari pedas sikit CARA MEMASAK: -Bersihkan daging dan potong kecil-kecil. -Biarkan kuah mendidih dan ikan masin masak dan terung dah empuk. Jika kuah terlalu pekat atau sedikit boleh la ditambahkan sedikit air lagi. Kacau dan biarkan semua bahan mendidih dan rempah kari terbit minyak itu tandanya rempah kari dah masak. Kupas semua bawang. -Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bawang. Kemudian bancuh rempah kari dengan sedikit air . kupas semua ubi kentang dan dipotong 4. boleh lah ditutup api. halba campur dan daun kari. Ini la di katakan tumis darat. halia dan dimayang halus-halus. Panaskan 3-4 sudu besar minyak untuk menumis dan tumiskan semua bawang. -Bila rempah sudah masak boleh la dimasukkan semua santan serta kacau kuah dan biarkan sampai kuah mendidih kemudian boleh la dimasukkan semua kepingan ikan masin serta nenas dan kacau sekejap. kulit kayu manis + bunga lawang + bunga cengkih dan kacau sampai bawang layu. KARI DAGING BAHAN-BAHAN: 500 grm daging batang pinang 6 biji ubi kentang . -Kupas kulit semua bawang dan halia serta dimayang halus. Bila dah potong jadi macam kepingan-kepingan dan tak payah ambil bahagian empulur yang keras tu. Beli nenas yang sedang elok maksudnya jangan terlalu muda atau terlalu masak kiranya. kari ikan masin ini akan jadi sangat wangi dan lebih sedap sesuai buat teknik ini untuk kari ketam. halia. halia.CARA MEMASAK: -Bersihkan kepingan ikan talang masin dan rendam selama 1 jam untuk buang garam. Kemudian dimasukkan terung tadi dan kacau sekejap. Panaskan 3 sudu besar minyak baru dalam kuali dan tumis semua bawang merah tadi dengan sedikit daun kari bila bawang sudah menjadi warna kekuningan coklat tapi jangan terlalu garing. Kupas dan bersihkan nenas ini dan potong (nanti lain kali saya tunjuk cara potong nenas ini) buah nenas tak perlu dibelah hanya potong menyerong jadi berkeping-keping macam sengkuang tu anggaran ketebalan dalam 1 cm dan lebar dalam 15 cm. Bila bawang dah layu dan wangi boleh la dimasukkan rempah kari dan air asam jawa.

-Masukkan santan dan daging.Masukkan ayam dan garam dan kacau supaya semua bahan mesra. KARI AYAM / TELUR BAHAN-BAHAN: 1 ekor ayam 5 biji ubi kentang yg besar 4 cawan santan pekat 1 peket rempah kari ayam 2 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 2 cm halia 2 cm kayu manis .1 batang je 3 biji bunga cengkih 2 biji bunga lawang Garam secukup rasa CARA MEMASAK: -Kupas bawang.. panaskan sedikit minyak dalam periuk dan tumis semua bawang bersama kayu manis. masukkan semua ubi kentang dan biarkan kuah mendidih sekejap.. bunga lawang dan cengkih sehingga terbit bau wangi. -Kemudian masukkan semua santan dan kacau. mudah saja. Masukkan juga cili giling dan kacau serta biar kan sampai rempah terbit minyak dan menjadi wangi.. Kacau kuah dan bila daging serta ubi kentang telah empuk baru la di tutup api dapur. masukkan rempah kari dan terus kacau sehingga rempah kari masak dan terbit minyak. . halia dan mayang halus semua bawang serta halia ini.dan masukkan kedalam periuk. Dah pun masak. -Campurkan rempah kari dengan sedikit air di dalam mangkuk plastik .Bila bawang sudah layu. biarkan kuah mendidih baru la dimasukkan ubi kentang dan garam.

biarkan kuah terus mendidih. Kacau kuah sekali-sekala dan bila ayam dan ubi kentang sudah masak boleh la di tutup api dapur dan hidangkan kari ayam ini.-Perlahan api dapur dan tutp periuk dengan tudung periuk. KARI IKAN JENAHAK BAHAN-BAHAN: 1 kilo ikan jenahak 3 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 2 tangkai daun kari 1 sudu besar cili kering kisar 1 sudu asam jawa segera 1/2 sudu halba campur 1 peket rempah kari ikan 5 cawan santan pekat 8 biji kacang bendi Garam secukup rasa * Bawang merah dan bawang putih dimayang halus CARA MEMASAK: .

Biarkan rempah masak dan terbit minyak. Sentiasa kacau semua bahan supaya layu sekata dan tidak menjadi hangit. Letakkan rempah kari di dalam mangkuk kecil dan campurkan sedikit air kemudian tumis di dalam periuk kemudian masukkan cili serta asam jawa . Rempah kari mesti sentiasa dikacau supaya tidak menjadi hangit. .Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bawang . halba campur dan daun kari sehingga naik bau.

Bila ikan sudah masak boleh la dimasukkan semua kacang bendi dan kacau supaya semua bahan menjadi mesra dengan kuah kari dan biarkan seketika dan terus tutup api dapur. Biar mendidih sedikit dan boleh la dimasukkan semua ikan jenahak tadi dan garam kemudian kacau dan biarkan seketika sehingga kuah mendidih.Bila rempah sudah masak boleh la dimasukkan semua santan tadi dan kacau supaya semua bahan menjadi mesra. . Saya suka masak kacang bendi begini supaya tidak menjadi terlalu masak dan kacang bendi boleh menjadi lembek. Rasa garam dan masam kuah supaya sesuai dengan selera.Tutup periuk dengan tudung periuk supaya kacang bendi terus masak didalam wap panas kuah kari. Jika kuah terlalu pekat boleh ditambah sedikit air.

. Mayang semua bawang besar serta cili merah nipis-nipis dan ketepikan dulu.KERABU PUCUK PAKU BAHAN-BAHAN: 2 ikat pucuk paku 2 biji bawang merah besar 2 tangkai lada merah 1/2 cawan udang kering-rendam sekejap 1 biji limau kasturi-boleh ditambah Sedikit belacan Kerisik secukupnya Garam dan gula secukup rasa ** Boleh ditambah cili api kalau nak pedas lagi. CARA PENYEDIAAN: -Bersihkan pucuk paku dan ambil bahagian pucuk yang muda kemudian celur pucuk paku ini sampai layu. Jika ada bahan yang terkurang boleh la ditambah ikut pada selera masing-masing. perah limau kasturi dan ambil jusnya. -Masukkan semua bahan-bahan ke dalam mangkuk yang sesuai dan digaul rata. Tumbuk udang kering dengan belacan sampai lumat.

-Masukkan semua bahan tumbuk dalam periuk bersama santan pekat dan serai yg dititik. titik kaki bagi senang nak makan nanti. .dititik 1-2 keping asam keping Garam secukup rasa * Boleh juga dimasukkan nenas dalam masak lemak ni dan tak perlu la guna asam keping CARA MEMASAK: -Bersihkan ketam dan potong dua. bila dah masak ketam akan bertukar warna. -Semua cili api dan kunyit hidup ditumbuk lumat. -Masukkan semua ketam dan garam serta asam keping.MASAK LEMAK KETAM BAHAN-BAHAN: 6 ekor ketam yang besar 3-4 cawan santan pekat-kalau tak cukup tambah sikit lagi 8 biji cili api-boleh ditambah 3 cm kunyit hidup 3 batang serai . -Kacau kuah sekali-sekala supaya tak pecah minyak. -Hidupkan api dapur dan biar sampai kuah mendidih.

jika perlu saja * Boleh ditambah nenas atau cili capsicum BAHAN-BAHAN DIKISAR LUMAT: 4 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 3cm halia 2cm lengkuas 4 biji cili kering-direndam dalam air panas sampai kembang BAHAN-BAHAN SOS: 5 sudu besar sos cili 4 sudu besar sos tomato 3 sudu besar sos tiram 2 sudu besar sos ikan/nampla-boleh ditambah kalau kurang masin Sedikit minyak bijan CARA MEMASAK: -Bersihkan semua ketam dan dipotong 2 kemudian dibasuh bersih dan diketepikan dulu.KETAM SWEET SOUR BAHAN-BAHAN: 2 kg ketam 3 biji tomato masak ranum 4 batang serai .dititik Sedikit air asam jawa-boleh tambah kalau suka kuah masam 1 cawan santan-tak tambah santan pn ok Sedikit air . . Kisar semua bahan menumis . -Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan dikisar dan kacau biar sampai masak dan terbit bau wangi.

-Boleh juga ditambah daun sup atau daun bawang untuk xtra citarasa dan bau. -Kacau kuah lagi serta di masukkan garam. LONTONG BAHAN-BAHAN KUAH LODEH: 1 ikat kacang panjang 1 ketul sederhana besar cauliflower 2 biji carrot 1 peket tempe-digoreng dulu 2 peket campuran suuhun/fucuk .-Masukkan tomato dan semua bahan sos terus kacau sambil rasa jika ada terkurang apa-apa bahan boleh ditambah ikut pada cita rasa kita. Bila ketam dah masak boleh la ditutup api dapur. biarkan kuah santan sampai mendidih . -Masukkan semua ketam tadi serta santan dan gaul rata kemudian tutup kuali dan biarkan sampai semua ketam masak. . -Panaskan sedikit minyak dalam periuk dan tumis semua bahan yang dikisar. -Buka penutup kuali dan kacau dan kalau nak kuah lebih tambah la air. BAHAN-BAHAN DIKISAR: 4 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 4 cm kunyit hidup 200 grm udang kering -direndam dulu 2 batang serai-potong nipis-nipis CARA MEMASAK: -Bersihkan semua sayur-sayuran dan potong ikut saiz yang sesuai.direndam Separuh biji sayur kobis 4 cawan santan pekat 1 cawan air Garam secukup rasa * Boleh ditambah lagi air jika mahu kuah tidak terlalu pekat. -Masukkan sayur yang keras dulu dan kacau kuah sekali-sekali. Boleh juga ditambah udang segar di dalam kuah lodeh ni. akhir sekali masukkan sayur fucuk/suuhun dan tempe. kemudian masukkan sayur yang lebih lembut. Boleh di pelbagaikan lagi jenis-jenis sayur. kacau semua bahan ini sampai wangi dan terus dimasukkan santan ke dalam periuk.

Bersihkan sayur sawi dan carrot dan potong ikut pada citarasa kita. Bila sayur sawi dan masak boleh la ditutup api dapur. crab stick yang dah dipotong 2 dan semua jenis fish ball atau ball perisa lain. -Masukkan carrot. Kacau semua bahan serta biarkan sampai sup masak dan mula mendidih. CARA MEMASAK: -Kupas semua bawang dan dimayang halus . bila sayur dah masak boleh la di tutup api dapur. sos tiram dan kiub ayam. SUP YEE MEE BAHAN-BAHAN: 1 peket yee mee (ada 6 ketulmee dlm satu peket tu) 3 biji bawang merah 3 ulas bawang putih 2 ketul dada ayam yang agak besar Sotong atau udang kuantitinya ikut pada selera kita la 2 peket fish ball 1 peket crab stick 2-3 pokok sawi 1 batang carrot Bunga kobis 4-5 cawan air 1 kiub ayam 1-2 sudu besar sos tiram Sedikit minyak bijan Garam secukup rasa *Jika nak kuah lebih banyak tambah air lagi. Kita boleh tambah lagi bahan rencah ikut pada selera masing-masing ya.-Biarkan kuah mendidih. . biar sampai bawang layu dan masukkan ayam dulu dan kacau semua bahan sampai ayam masak kemudian masukkan udang dan sotong kacau sekejap dan terus masukkan semua air. Kemudian masukkan minyak bijan. Rasa masin sup ini jika kurang masin baru la ditambah garam. kacau biar kuah mendidih kejap dan masukkan sayur sawi pula . -Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang. potong isi ayam kecil-kecil dan bersihkan sotong dan udang serta potong sotong kecil-kecil juga.

kalau boleh buat sendiri lagi sedap 1 peket nasi impit segera.5 liter air (ikut pada selera masing2) Sedikit kacang goreng Garam secukup rasa BAHAN UNTUK BERGEDIL: 10 biji ubi kentang (saiz besar) 1 biji telur Sedikit daun bawang dimayang halus-halus Garam secukup rasa BAHAN-BAHAN DIKISAR: 8 biji bawang merah 4 ulas bawang putih 1 inci halia BAHAN REMPAH: 1 sudu besar ketumbar biji 1 sudu besar jintan putih 1 sudu besar lada hitam .-Masukkan yee mee dalam mangkuk yang sesuai dan terus tuang kuah yang masih mendidih ni. biarkan yee mee lembut sikit serta kuah menjadi tidak terlalu panas dan boleh la menjamu selera.direbus 1 pokok daun sup 1 pokok daun bawang 1 peket sup bunjut 200 grm taugeh 1. SOTO AYAM BAHAN-BAHAN: 1 ekor ayam-dipotong 8 1 peket bihun-dicelur 2 peket suhun 1 peket bawang goreng segera.

Keluarkan ketulan ayam yang sudah masak dan biarkan sejuk.Ke semua bahan ini digoreng tanpa minyak selama 5 minit dengan api sederhana besar dan kemudian semuanya dikisar sampai halus. -Kemudian masukkan semua air dalam dan juga semua ayam yang sudah dibersihkan tadi. api dapur mesti la sederhana besar saja. daun bawang yang diracik halus secukupnya dan garam secukup rasa. goreng sehingga wangi dan kemudian masukkan pula bahan2 rempah yang sudah dikisar dan kacau sekejap sampai wangi lebih kurang dalam 4-5 minit. BAHAN SAMBAL KICAP: 8 biji cli api 3 ulas bawang putih Kicap manis secukupnya CARA MEMASAK: -Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan kisar. -Masukkan garam secukup rasa ke dalam sup dan juga daun sup/bawang yang sudah diracik halus-halus. Goreng suuhun. -Panaskan minyak yang mencukupi untuk mengoreng pergedil ni. -Gaul semua bahan sehingga sebati kemudian adunan ini boleh la di bentuk seperti sebiji bola kecil dan ditekan leper dan buatlah sehingga habis semua adunan pergedil ini. . -Untuk membuat pergedil pulak -Kupas semua ubi kentang dan dipotong kecil-kecil kemudian digoreng sampai kekuningan dan masak. -Masukkan sup bunjut dan kacau sekejap. celupkan ketulan pergedil dalam telur ini dan terus di goreng sehingga masak kekuningan semua pergedil ini. -Semua isi ayam di carik-carik dan diketepikan . Tumbuh semua ubi kentang ini sehingga lumat kemudian boleh di masukkan sebiji telur. biarkan sup mendidih dan ayam masak. pecahkan 2 biji telur dalam mangkuk yang sesuai dan telur ini dipukul sedikit macam nak buat telur dadar. celur bihun dan taugeh sehingga lembut dan boleh la di potong nasi impit.

MASAK LEMAK BUNCIS DAN KERANG BAHAN-BAHAN: 3 kg kerang 200grm-dibersihkan-dan-potong-menyerong 2 cawan santan pekat 1-keping-asam-keping-saiz-kecil Garam-secukup-rasa BAHAN DITUMBUK LUMAT: 8-biji-cili-api 3 cm kunyit hidup CARA MEMASAK: Masukkan semua santan, bahan ditumbuk lumat, asam keping ke dalam periuk. Masak semua sampai kuah mendidih kemudian masukkan semua kacang buncis, garam dan kerang. Sekali sekala kacau serta biarkan sampai kuah mendidih dan kacang buncis masak. * Sentiasa kacau kuah supaya santan tak pecah minyak

GULAI DAGING SALAI BAHAN-BAHAN: 1 kilo daging lembu salai 4-5 cawan santan pekat 6 biji ubi kentang-dikupas kulit dan dibelah 4 6 batang serai- dititik 1 keping asam keping BAHAN DITUMBUK LUMAT: 10 biji cili api 2 inci kunyit hidup Garam kasar secukup rasa * kalau kurang kuah boleh la ditambah santan lagi atau sedikit air CARA MEMASAK: -Potong daging pada saiz yang sesuai dan bersihkan serta diketepikan dulu. -Masukkan semua bahan tumbuk, serai yang dititik, semua santan dan sekeping asam keping. -Letak di atas api dapur biarkan sehingga kuah mula hendak mendidih dan terus dimasukkan semua daging serta ubi kentang kacau kuah supaya tak pecah minyak. -Bila ubi kentang sudah masak dan menjadi empuk boleh dimasukkan garam serta dikacau kuah, biar sebentar dan boleh la ditutup api dapur.

UDANG MASAK LEMAK KUNING BAHAN-BAHAN: 500 grm udang kertas sederhana besar 200 grm kacang buncis 3 cawan santan pekat 1 keping asam keping BAHAN DI TUMBUK LUMAT: 2 1 3 1 biji bawang merah ulas bawang putih cm kunyit hidup batang serai-dititik

CARA MEMASAK: -Bersihkan semua udang dan kacang buncis di potong menyerong. -Masukkan santan pekat dan bahan ditumbuk lumat ke dalam periuk. -Hidupkan api dan biarkan sampai kuah mendidih dan kacau kuah. -Masukkan udang dan asam keping bersama garam secukup rasa, kacau semua bahan. -Masukkan kacang buncis dan terus kacau kuah supaya kuah tidak pecah minyak. -Bila sayur buncis dah layu boleh la di tutup api dapur.

-Masukkan juga semua santan. garam dan sayur pucuk paku serta asam keping. -Masukkan semua bahan tumbuk dan serai yang dititik. -Bila sayur pucuk paku dan masak serta ikan keli pun dah lembut boleh la ditutup api dapur. . -Kacau kuah skejap dan boleh la dirasa garam jika kurang tambah lagi mengikut cita rasa masing-masing. -Bersihkan sayur pucuk paku dan ambil daun dan bahagian batang yang lembut saja.GULAI IKAN KELI SALAI DGN PUCUK PAKU BAHAN-BAHAN: 12 ekor ikan keli salai 4 cawan santan pekat 3 batang serai .dititik 2 ikat pucuk paku 1 keping asam jawa BAHAN DITUMBUK LUMAT: 10 biji cili api 2 inci kunyit hidup Garam kasar secukup rasa * kalau kurang kuah boleh la ditambah santan lagi CARA MEMASAK: -Bersihkan ikan dan dipotong 2 dan di ketepikan dulu. -Masak kuah sehingga hampir mendidih dan baru la dimasukkan ikan keli salai. sekeping asam keping.

-Masak kuah santan ini sampai mendidih. -Biarkan sampai ikan hampir masak dan baru lah dimasukkan buah tomato yang dipotong 2 dan garam secukup rasa. Pastikan santan dapat menutupi ikan dalam periuk.IKAN MASAK LEMAK CILI API BAHAN-BAHAN: 4 keping ikan tenggiri sederhana besar 5-10 biji cili api 3 cm kunyit hidup 1 keping asam keeping (gelugur) 1 batang serai dititik 4 biji tomato belah 2 atau 4 ikut suka Santan kelapa pekat secukupnye. -Biarkan hingga ia mengelegak dan masukkan kepinggan ikan tengiri. Garam secukup rasa CARA MEMASAK: -Cili api + kunyit serta garam ditumbuk lumat. . serai dititik kemudian masukkan semua bahan dalam periuk kecuali tomato dan garam. -Pastikan ikan masak sebelum api ditutup dan tomato nampak lembut.

biar sampai rempah masak dan terbit minyak. kulit kayu manis.sederhana besar 5 cawan santan pekat 1 genggam udang kering 4 biji bawang merah 1 ulas bawang putih 2 cm halia 3 cm kayu manis 3 biji bunga lawang 2 biji bunga cengkih 4 biji buah pelaga 1 peket serbuk kari daging 4 camca besar kerisik 3 camca besar gula Garam secukup rasa CARA MEMASAK: -Bersihkan nenas dan potong ikut saiz yang sesuai.PAJERI NENAS BAHAN-BAHAN: 1 biji nenas . bunga lawang+bunga cengkih. buah pelaga. . -Panaskan sedikit minyak dan tumiskan semua bawang + halia. -Masukan semua santan dan kacau. -Masukkan garam secukup rasa dan terus kacau pajeri ini . -Kacau sampai bawang menjadi layu dan terus di masukkan rempah kari yg sudah di bancuh dwngan sedikit air tadi dan kacau. -Kacau semua bahan dan masukkan udang kering. itu tanda pajeri sudah masak dan boleh la ditutup api. biar kuah mendidih sekejap dan masukkan gula. kerisik dan buah nenas. -Biarkan sampai nenas empuk. Basuh udang kering.

Masukkan kerisik dan daun kunyit yang telah di potong nipis tadi kacau semua bahan dan bila dan masak boleh la di tutup api. Masukkan daun lipau purut yang dicarik . 2. Masukkan santan pekat tadi dan biarkan daging mereneh sampai kauh menjadi kering.carik dan garam secukup rasa. Tuangkan serbuk kari dan serbuk ketumbar yang telah dibancuh dengan sedikit air.RENDANG DAGING BAHAN-BAHAN: 1 kg daging 4 sudu besar kerisik 4 cawan santan pekat 50 grm serbuk kari daging 1 sudu besar serbuk ketumbar 2 helai daun kunyit 4 helai daun limau purut 4 sudu besar kerisik Garam secukup rasa BAHAN DIKISAR HALUS: 15 ulas bawang merah 3 cm halia 6 batang serai 10 tangkai cili kering masak sekejap dalam air mendidih CARA MEMASAK: -Tumis semua bahan kisar tadi hingga naik bau. Masak sampai daging mengecut dan air daging tinggal sedikit atau kering. Kacau semua bahan bagi rata dan masukkan daging yang dah di potong kecil-kecil . .

-Kemudian masukkan santan pekat dan kacau lagi bila ayam sudah separuh masak masukkan daun limau purut yang dicarik-carik. -Biarkan kuah mendidih dan terus mengacau dan balik-balikkan ayam supaya masak sama rata. . -Sebaiknya gunakan kuali non stick sebab mudah untuk mengacau. -Kuah akan jadi banyak sedikit sebab ayam akan mengeluarkan airnya. kuah dan ayam pun tak mudah hangit.RENDANG AYAM BAHAN-BAHAN: 1 ekor ayam 1 biji kelapa (ambil 2 cawan santan pekat) 1 tangkai daun limau purut 1 helai daun kunyit 1 peket kerisih / 5 sudu besar kerisik Garam secukup rasa BAHAN DIKISAR: 15 biji cili kering 5 biji bawang merah 2ulas bawang putih 2 batang serai di racik nipis 5 cm halia 7 cm lengkuas 3 cm kunyit hidup CARA MEMASAK: -Bahan-bahan dikisar halus. kerisik. garam dan terus mengacau supaya semua bahan sama rata. -Bila kuah sudah semakin pekat dan hampir kering terus la mengacau lagi rendang ayam ini supaya tak menjadi hangit dibahagian pemukaaan dalam kuali. -Masukkan ayam dan bahan kisar dahulu ke dalam kuali dan kacau supaya menjadi mesra dan biarkan mendidih seketika. Cili kering direbus supaya menjadi kembang dan toskan airnya dulu. daun kunyit yang dipotong nipis. Semua bahan perlu la dipotong nipis-nipis untuk memudahkan proses mengkisar.

angkat kemudian lenyek hingga hancur. -Kemudian masukkan daging. -Kemudian masukkan mashed potato ke atas inti daging tadi dan ratakan. -Kacau rata. -Buat corak garisan diatas mash potato dengan menggunakan garfu dan sapu kuning telur di atasnya. masukkan bawang besar. goreng hingga layu.rebus hingga empuk 5 sudu besar butter 200 ml susu segar 1 sudu kecil serbuk lada hitam Garam secukupnya CARA MEMASAK: -Kentang direbus hingga empuk.SHEPHERD PIE BAHAN-BAHAN: 1 peket daging cincang 3 biji bawang besar potong dadu 2 sudu besar tepung gandum Garam 3 sudu butter 1 sudu minyak Serbuk lada hitam secukupnya Mix Vegetable secukupnya CARA MEMASAK: -Panaskan minyak dan butter. -Masukkan mix vegetable dan black pepper. PENYEDIAAN SHEPHERD PIE: -Sediakan bekas. MASHED POTATO 10 biji kentang . kacau sebati . susu dan lada hitam ke dalam adunan kentang lenyek. -Kemudian masukkan serbuk lada hitam dan kacau hingga sebati semua bahan-bahan ni. -Masukkan garam. masukkan kentang lenyek ratakan di bahagian dasar dan di tepi bekas dan masukkan bahan inti daging dan ratakan. -Masukkan semua butter. goreng hingga daging masak kemudian masukkan tepung gandum dan kacau rata . Tekan mashed potato ni supaya melekat dgn inti daging. Tutup api dan ketepikan. -Bakar pada suhu 180`C selama 30-40 minit atau sehingga bahagian atas mash potato kekuningan. goreng hingga daging empuk. STEW AYAM .

-Bancuh pula tepung jagung dengan sedikit air dan tuang ke dalam stew serta kacau stew supaya semua bahan menjadi sekata. Biar kuah mendidih selama 3-5 minit lagi dan boleh la ditutup api dapur. biarkan kuah mendidih dan sampai ubi kentang menjadi empuk. ubi kentang serta carrot kemudian kacau. Kuah stew akan menjadi pekat dan rasa garam jika kurang masin tambah la garam lagi. -Masukkan kiub ayam. Bisto hanya boleh dibeli di Cold Storage kalau Bisto ni boleh la diguna serbuk brown sos biasa atau chicken gravy mix brand McCormick. kikis kulit carrot dan dipotong menyerong tebal-tebal. Terus masukkan semua air. Bancuh serbuk BISTO dengan sedikit air. herba thyme n daun bay n lada hitam. cendawan butang dan semua ayam yang telah di goreng tadi. CARA MEMASAK: -Bersihkan ayam dan gaul dengan sediki garam kemudian goreng ayam sampai kekuningan. -Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bawang.BAHAN-BAHAN: 1 ekor ayam-dipotong 12 6 biji bawang besar 1 labu bawang putih 8 biji ubi kentang 2 biji karot 1 tin cendawan butang-potong 2 2-3 cawan air 1 biji kiub ayam 2 helai bay leaves 1 sudu kecil serbuk herba thyme 1 sudu besar serbuk lada hitam 2 sudu besar tepung jagung-bancuh dgn sikit air 3-4 sudu besar serbuk BISTO-bancuh dgn sikit air Garam secukup rasa * Serbuk BISTO ini berwarna coklat macam serbuk brown. biarkan bawang ini masak dan menjadi kekuningan. kemudian tuang ke dalam stew tadi kacau semua bahan. semua ubi kentang juga di kupas kulit dan dipotong kecil-kecil. -Kupas semua bawang dan di mayang nipis-nipis. AYAM MASAK MERAH .

SUP AYAM BAHAN-BAHAN: . -Panaskan 3 sudu besar minyak dan tumiskan bahan-bahan dikisar lumat serta serai. Cili kering perlu direbus dahulu atau direndam dalam air panas supaya menjadi lembut dan mudah dikisar.Ayam dibersihkan kemudian dipotong dan digaul dengan garam dan kunyit.BAHAN-BAHAN: 1 ekor ayam Garam dan gula secukup rasa 4 sudu tomato sos 4 sudu cili sos Garam dan gula secukup rasa Daun sup/bawang untuk hiasan BAHAN-BAHAN DIKISAR: 5 6 3 4 4 biji cili kering biji bawang merah biji ulas bawang putih yang besar cm halia batang serai CARA MEMASAK: -Semua bahan-bahan dikisar perlu dipotong kecil-kecil. -Kemudian masukkan ayam ke dalam sambal dan gaul rata sampai mesra. Masukkan gula. Biar sambal masak sampai pecah minyak dan menjadi wangi. garam. . Panaskan 2 cawan minyak dan goreng ayam sehingga masak dan sedikit garing. Terus mengacau untuk 10 minit lagi dan tabur daun sup/bawang ke atas ayam dan boleh la dimatikan api dapur. cili/tomato sos dan kacau lagi.

semua rempah serta semua bawang tadi. halia di kupas kulit dan dimayang halus.Potong ayam kepada bahagian yang kecil-kecil. Kupas semua ubi kentang dan dipotong empat. Semua bawang. Biarkan kuah hampir mendidih dan boleh la dimasuk semua ayam dan ubi kentang. -Panaskan sedikit minyak dalam periuk dan tumis semua bahan yang ditumbuk. Kacau semua bahan ini sampai wangi dan terus dimasukkan air yang secukupnya dalam periuk. -Masukkan garam dan kacau sup sekali-sekali sehingga ayam masak serta ubi kentang menjadi empuk.1 ekor ayam (sederhana besar) 8 biji kentang 1 pokok daun sup Garam secukup rasa Air mencukupi untuk kuah sup BAHAN-BAHAN TUMIS: 4 1 3 3 3 2 3 3 1 1 biji bawang merah biji bawang besar ulas bawang putih cm halia cm kayu manis (1 ketul) biji bunga lawang biji bunga cengkih biji buah pelaga sudu kecil ketumbar sudu kecil lada hitam CARA MEMASAK: . daun sup diracih halus. Ketumbar serta lada hitam ditumbuh halus. GULAI AYAM PENCEN BAHAN-BAHAN: .

-Masukkan bahan ditumbuk ke dalam periuk berisi ayam ini bersama santan pekat. asam keping.kupas kulit dan belah 4 6 batang serai-dititik 1 keping asam keping yang kecil Garam secukup rasa BAHAN DITUMBUK LUMAT: 10 biji cili api 5 cm kunyit hidup CARA MEMASAK: -Ayam di potong kecil dan dibersihkan kemudian dimasukkan ke dalam periuk yang berisi air. serai.1 ekor ayam tua 2 biji kelapa parut ambil santan yg pekat 5 biji ubi kentang . Jumlah air hanya cukup-cukup menenggelamkan ayam saja kira jangan banyak sangat. AYAM GORENG KICAP BAHAN-BAHAN: . ubi kentang dan garam. Rebus ayam ni sampai air rebusan ni jadi sikit sangat dan ayam dah empuk. Gaul semua bahan dan biarkan sampai kuah masak dan ubi kentang menjadi empuk.

Kacau semua bahan sehingga rata dan rasa dulu garamnya jika kurang masin baru la ditambah kicap lagi atau garam.dipotong membulat BAHAN-BAHAN SOS: 1 sudu 6 sudu 2 sudu 1 sudu Garam besar sos tiram besar kicap manis cili sos plum sos secukup rasa * Bahan-bahan sos ini boleh ditambah ikut pada selera masing-masing BAHAN DI KISAR HALUS: 4 3 2 2 biji bawang merah biji ulas putih . -Gaulkan isi ayam tadi bersama kunyit dan sedikit serbuk lada hitam.direndam sekejap dlm air panas cm halia CARA MEMASAK: -Isi ayam dibersihkan dan dipotong kecil-kecil.500 grm isi ayam 4 biji ubi kentang. Masukkan semua bahan-bahan sos. Panaskan minyak yang secukupnya untuk mengoreng isi ayam ini dan goreng ayam sampai masak dan hampir garing. Angkat dan toskan isi ayam kemudian gorengkan pula ubi kentang tadi sampai masak. bawang besar dan kacau sebentar kemudian masukkan semua isi ayam serta ubi kentang yang sudah digoreng tadi. Ubi kentang dikupas kulit dan dibelah 2 kemudian di potong nipis-nipis anggaran 1 cm.3 biji cili kering .dipotong setebal 1 cm 2 biji bawang merah . -Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan kisar dan kacau sampai terbit bau wangi. angkat dan tos juga. IKAN KUKUS ikan kukus dengan asam boi dan saya guna ikan ebek/putih/jemuduk BAHAN-BAHAN: .

baru la diangkat keluar mangkuk ini dari periuk kukus. -Bersihkan ikan. Taburkan daun sup atas ikan.1 ekor ikan ebek (anggaran berat 700 grm) 1 biji bawang besar 2 ulas bawang putih 1 inci halia 1 inci lengkuas 2 batang serai-dititik 4 biji cili api-boleh tambah 5 biji asam boi 2 biji tomato-dibelah 4 Sedikit daun sup/bawang diracik halus Sedikit air BAHAN UNTUK SOS: 1 sudu kecil minyak bijan 3 sudu besar sos tiram 1 sudu besar sos ikan Thai/nampla 2 sudu jus limau nipis/ kasturi-boleh ditambah Sedikit serbuk lada hitam * Boleh juga digunakan asam jawa untuk perisa masam CARA MEMASAK: -Masukkan air ke dalam periuk kukus bahagian bawah sekali dan biar diatas api .Kemudian letakkan ikan didalam mangkuk dan taburkan semua bahan yang dimayang tadi diatas ikan. -Bila air sudah agak panas boleh la disatukan periuk bahagian atas ini dengan bahagian bawah periuk kukus. Bila ikan dah masak buka penutup periuk dan biarkan seketika sampai mangkuk agak sejuk. -Mayang bawang putih. -Tuang atau curahkan semua bahan sos yang dicampur dengan sedikit air secara sekata di atas ikan dan sekeliling ikan. Biarkan ikan masak selama 30 . Bentuk periuk kukus adalah bertingkat-tingkat. Titik cili api kemudian taburkan sedikit bahan yang dimayang ini ke dalam mangkuk yang akan diletakkan ikan nanti. SINGGANG IKAN TONGKOL BAHAN-BAHAN: 3 ekor ikan tongkol yang sederhana besar 2 biji bawang besar-potong 2 . bawang merah. Bahagian bawah adalah untuk mengisi air dan 2-3 bahagian atas lagi adalah untuk diletak pinggan/mangkuk yang diisi makanan yang nak dikukus.40 minit dan jika kurang masin boleh ditambah sos nampla lagi. kelar-kelar ikan dan masukkan sedikit halia dan bawang putih didalam bahagian perut ikan. lengkuas. -Masukkan mangkuk yang berisi ikan ini ke dalam periuk bahagian atas periuk kukus. Asam boi dicarik-carik/potong isinya asam ni dan ditabur atas ikan sekeliling ikan. tunggu sehingga air agak mendidih. serai dititik dan halia.

CARA MEMASAK: -Masukkan semua bawang yang telah dimayang nipis-nipis. * Boleh juga dimasukkan kacang bendi dalam resepi ini. Singgang ikan ni mesti dimasukkan sedikit gula untuk dapat rasa seimbang masam. gula dan garam serta kacau sekejap. lengkuas.dipotong nipis 2 keping asam keping yang besar .2 ulas bawang putih 8 biji cili api-kalu nak pedas titik separuhnya 1 cm kunyit hidup-dipotong nipis 2 inci lengkuas. Biarkan kuah memdidih dan ikan masak baru la ditutup api dapur. -Masukkan semua ikan tongkol. ASAM PEDAS IKAN PARI BAHAN-BAHAN: 1 kilo ikan pari segar 2 cawan air . Selalunya tak pedas tapi saya cara saya masak ada rasa pedas sikit sebab cik abang suka. manis dan masin. air dan asam keping ke dalam periuk serta biar sampai kuah mendidih. kunyit hidup.boleh ditambah ikut selera sendiri Air secukupnya untuk kuah Garam dan gula secukup rasa Saya kehabisan kunyit hidup sebab tu ikan singgang ni kuahnya tak kuning tapi kalau dibiar kuahnya jernih pun tak apa.

Biar kuah mendidih dan ikan pari masak boleh la dimatikan api dapur. garam dan gula secukup rasa. Jangan kacau terlalu laju dan kuat nanti ikan pari boleh pecah.direbus supaya menjadi lembut 4 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 2 inci lengkuas 2 inci halia 3 cm belacan *Jika suka kuah lebih masukkan lebih air dan jika ingin lebih pedas tambah lagi cili . -Seterusnya masukkan air. IKAN SIAKAP KUKUS BAHAN-BAHAN: 1 1 2 2 ekor ikan siakap (anggaran berat 700 grm) biji bawang besar ulas bawang putih cm halia . Anda boleh tambah atau kurang bahan-bahan ikut pada selera masing-masing. asam keping dan bunga kantan. CARA MEMASAK: -Panaskan sedikit minyak dan tumiskan bahan-bahan diblend sehingga naik bau.dibelah dua 2 keping asam keping atau 1 sudu besar asam jawa Segenggam daun kesum-6 tangkai Sedikit garam dan gula Minyak secukupnya untuk menumis BAHAN-BAHAN DI BLEND: 12 biji cili kering . Kemudian masukkan serai dan kacau lagi. Kacau semua bahan dan biarkan kuah mendidih. daun kesum. Kemudian kacau supaya semua bahan menjadi mesra. Kacau sehingga sambal menjadi masak dan pecah minyak. -Bila kuah sudah mendidih masukkan ikan pari.2 batang serai-dititik 1 bunga kantan.

Kemudian letakkan ikan didalam mangkuk dan taburkan semua bahan yang dimayang tadi diatas ikan.dibersihkan dan belah bahagian belakang. BAHAN DIBLEND ATAU TUMBUK: . lengkuas. 5) Masukkan mangkuk yang berisi ikan ini ke dalam periuk bahagian atas periuk kukus. baru la diangkat keluar mangkuk ini dari periuk kukus.40 minit dan jika kurang masin boleh ditambah sos nampla lagi. Bentuk periuk kukus adalah bertingkat-tingkat. bawang merah. serai dan halia. kelar-kelar ikan dan masukkan sedikit halia dan bawang putih didalam bahagian perut ikan. Bila ikan dah masak buka penutup periuk dan biarkan seketika sampai mangkuk agak sejuk. Titik cili api kemudian taburkan sedikit bahan yang dimayang ini ke dalam mangkuk yang akan diletakkan ikan nanti. 3) Bersihkan ikan. tunggu sehingga air agak mendidih. 2) Mayang bawang putih. IKAN CENCARU BELAH BELAKANG BAHAN-BAHAN: 8 ekor ikan cencaru . Biarkan ikan masak selama 30 . 4) Tuang atau curahkan semua bahan sos yang dicampur dengan sedikit air secara sekata di atas ikan dan sekeliling ikan. 6) Bila air sudah agak panas boleh la disatukan periuk bahagian atas ini dengan bahagian bawah periuk kukus. Bahagian bawah adalah untuk mengisi air dan 2-3 bahagian atas lagi adalah untuk diletak pinggan/mangkuk yang diisi makanan yang nak dikukus.1 inci lengkuas 2 batang serai-dititik 4 biji cili api-boleh tambah Sedikit air BAHAN UNTUK SOS: 3 sudu besar sos tiram 1 sudu besar sos ikan Thai/nampla 2 sudu jus limau nipis/ kasturi-boleh ditambah Sedikit serbuk lada hitam Sedikit bahan perisa atau gula * Boleh juga digunakan asam jawa untuk perisa masam CARA MEMASAK: 1) Masukkan air ke dalam periuk kukus bahagian bawah sekali dan biar diatas api.

8 4 2 2 biji cili merah biji bawang merah ulas bawang putih cm belacan Sambal ni ditumbuk hancur dan jangan sampai terlalu lumat. -Bila ikan sudah kelihatan garing boleh la diangkat dan ditos dahulu. kemudian disumbat cili blend tadi dibahagian belahan belakang ikan. Kulit ikan cencaru yang tebal akan melindungi isinya dari menjadi terlalu garing. Gunakan api sederhana semasa mengoreng supaya ikan jangan menjadi hangit. Ikan dilumur dengan garam dan kunyit. TEMPE GORENG KICAP BAHAN-BAHAN: 2 peket tempe 1 cawan ikan bilis 6 biji ubi kentang 2 biji bawang besar 10 biji cili hijau 1 biji cili kapsicum kuning . Jangan masuk terlalu banyak cili dibahagian belakang ikan sebabnya bila mengoreng cili tu akan terkeluar. CARA MEMASAK: -Ikan cencaru dibersihkan dan dibelah belakangnya. -Panaskan 2 cawan minyak dan bila minyak sudah panas masukkan ikan seekor demi seekor dengan perlahan-lahan.

-Tumis bahan tumbuk sampai terbit wangi kemudian masukkan bawang besar yang dimayang nipis-nipis dan semua cili sampai naik wangi. IKAN MASAK KICAP BAHAN-BAHAN: 1 2 2 1 1 6 3 kilo ikan biji bawang merah ulas bawang putih cm halia biji bawang besar sudu besar kicap sudu sos tiram . Kemudian masukkan sos tiram dan kacau semua bahan-bahan.2 sudu besar sos tiram 4-5 sudu besar kicap BAHAN DITUMBUK LUMAT: 3 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 2 sudu besar ikan bilis CARA-CARA MEMASAK: -Potong tempe kecil-kecil dan ubi kentang di kupas kemudian dipotong nipis-nipis juga . Resepi yang mudah dan cepat disediakan. ubi kentang dan ikan bilis kemudian masukkan kicap dan terus kacau sehingga semua bahan menjadi mesra. -Masukkan tempe.Tempe. ubi kentang dan ikan bilis digoreng kemudian ditos dan ketepikan dulu sekejap. Jika masih kurang masin boleh la ditambah kicap atau garam lagi.

Kacau dan biar sos mendidih. Goreng ikan dan angkat toskan. Masukkan pula bawang besar kacau dan biarkan layu sedikit. 2) Tumbuk semua bawang merah dan putih serta halia. Tumis bahan tumbuk ini sampai naik bau wangi. kicap. seterusnya masukkan ikan goreng tadi dan kacau sekejap dalam 3 -5 minit lagi dan boleh la ditutup api dapur. MAKARONI GORENG SARDIN BAHAN-BAHAN: 5 cawan macaroni Sambal ikan sardin secukupnya 2 ulas bawang putih 2 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 3 sudu besar sos tiram 2 biji telur Kicap dan garam secukup rasa .1 cawan air Sedikit lada hitam CARA MEMASAK: 1) Bersihkan ikan dan kemudian digaulkan dengan garam dan serbuk kunyit. Dah pun masak senang je resepi ni. sos tiram dan lada hitam. 3) Kemudian masukkan air.

MACARONI DAN KEJU BAHAN-BAHAN: 1 peket macaroni 2 cawan parutan keju cheddar -boleh tambah 1/2 cawan keju parmesan-boleh tambah 1 lter susu segar dalam kotak-boleh tambah 4 sudu besar mentega 2 sudu tepung gandum Black pepper secukup rasa Garam secukup rasa . Rebus macaroni sampai empuk dan ditos. kacau sampai terbit bau wangi. Jika kurang masin baru la ditambah garam dan bila macaroni dah masak boleh la ditutup api.CARA MEMASAK: -Kupas semua bawang dan dimayang halus. -Masukkan sos tiram dan kacau bila kemudian boleh la dimasukkan telur ayam. -Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang. Kacau semua bahan dan boleh la dimasukkan semua sambal sardin serta hancur-hancurkan sardin. -Kacau semua bahan dan masukkan macaroni serta kicap dan kacau mesra semua bahan.

-Dengan cepat terus masukkan susu dan kacau sekejap. CARA PENYEDIAAN PASTA: -Didihkan air didalam periuk yang cukup besar. Kemudian masukkan semua keju cheedar dan parmesan serta serbuk black pepper didalam periuk dan kacau.. -Masukkan semua butter dalam periuk dan panaskan periuk kemudian masukkan semua tepung gandum dan kacau bahan-bahan ni sampai la tepung gandum bertukar warna kekuningan dan masak. Bila dah masak toskan macaroni ini dan ke tepikan dulu. -Terus kacau sos dan guna api dapur sederhana besar serta biarkan sampai sos masak serta menjadi pekat. Kalau resepi asal tak letak keju parmesan tapi saya yang tambah.Cara nak masak sos ni macam nak buat sos bechamel.. -Kemudian masukkan semua macaroni secukupnya dalam sos dan kacau sehingga sos dan pasta sebati. Bila air dah cukup mendidih masukkan semua macaroni dan rebus sehingga cukup kembang dan lembut.. .boleh juga ditabur parmesan cheese masa nak makan hmmmm yummmy. LASAGNA .

SOS BECHAMEL: . kemudian panaskan minyak zaitun di dalam frying pan dan tumis semua bawang tadi dan kacau sampai layu.BAHAN-BAHAN: 1 kotak instant lasagna 2 tin sos pasta bolognaise PREGO perisa tradisional 2 peket ayam cincang 3 ulas bawang putih 1 biji bawang besar 2 sudu besar minyak zaiton Sedikit herba oregano fresh Garam secukup rasa-bila perlu sahaja BAHAN UNTUK SOS BACHAMEL: 3 sudu besar tepung gandum 2 sudu besar butter 1 liter susu segar kotak parutan keju parmesan atau chedder secukupnya Sedikit black pepper Garam secukup rasa CARA MEMASAK SOS BOLOGNAISE: -Kupas semua bawang dan cincang halus. tambah garam jika sos kurang masin. -Masukkan pula ayam cincang dan kacau selepas itu masukkan sausage yang telah di potong nipis-nipis. -Masukkan semua sos spaghetti Preggo dan kacau supaya semua bahan menjadi mesra dan masak. terus kacau sampai ayam dan sausage masak.

tabur cheese * Ulang susunan di atas sampai habis semua bahan .B. . -Saya curah sos bechamel dengan banyak sampai banjir supaya kuah sos bechamel yang sudah mesra bercampur dengan sos bolognaise meresap dengan sempurna dalam kepingan lasagna.lapis sos bolognaise ayam C .lapis sos bechamel D .-Panaskan butter dan masukkan tepung serta kacau sehingga tepung masak kekuningan kemudian masukkan susu dan terus kacau kuah ini. -Masukkan sedikit parutan parmesan cheese dan serbuk black pepper. Lapisan taburan keju kemudian ulang balik cara susunan A.C dan D.bahan. Boleh ditutup api dapur. A .susun kepingan lasagna B . CARA MEMASAK: -Susun lapisan pertama lasagna dalam tray/baking dish yang sesuai. terus kacau kuah sehingga masak dan menjadi pekat. -Biarkan kuah mendidih dan masak.

Nak banyak mana cheese ikut suka la.Ini ialah lapisan yang paling atas. Selalunya saya bakar sampai bahagian atas agak garing. . Saya curah kuah bechamel sampai banjir supaya kepingan lasagna masak dengan elok. penuh dengan cheese monzarella dan chedder. Bakar dalam oven pada suhu 170'C selama 45 minit atau sehinga lasagna masak.

-Masukkan semua daun bawang/sup tadi serta terus kacau bagi semua bahan mesra. -Kacau lagi dan bila spaghetti dah masak boleh la ditutup api. PASTA GORENG BLACK PEPPER . -Masukkan semua spaghetti tadi dan kacau mesra semua bahan dan kalau tak cukup masin boleh la ditambah garam secukup rasa. -Panaskan minyak secukupnya dan tumis semua bahan tumbuk serta kacau sampai terbit bau wangi. -Masukkan semua telur serta sos tiram dan kacau semua bahan ni bagi mesra. -Masukkan carrot kacau sekejap bagi carrot ni empuk sikit dan kemudian masukkan semua udang kacau semua bahan.SPAGHETTI GORENG CILI API BAHAN-BAHAN: 1 peket spaghetti-saya guna jenis wholemeal warna gelap sikit 500gm udang -kupas semua kulit n kepala 4 sudu besar sos tiram 2 sudu besar sos sotong Thai 1 sudu kecil minyak bijan 2 biji telur 2 biji carrot-potong ikut saiz yang sesuai 2 peket cendawan inoki Daun sup/bawang secukupnya-dimayang halus Garam secukup rasa-jika perlu saja Minyak secukupnya untuk menumis BAHAN DITUMBUK LUMAT: 4 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 5-7 biji cili api segenggam udang kering-direndam kejap CARA MEMASAK: -Rebus speghetti sampai empuk dan ditos.

-Jika kurang masin baru la ditambah garam dan bila spaghetti dah masak boleh la ditutup api. -Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bawang kacau sampai terbit bau wangi. MAKARONI GORENG . Rebus speghetti sampai empuk dan ditos.. -Masukkan semua spaghetti tadi dan kacau mesra semua bahan kemudian masukkan serbuk lada hitam. CARA MEMASAK: -Kupas semua bawang dan dimayang halus.BAHAN-BAHAN: 1 peket spaghetti 1 peket daging kisar-boleh tambah ikut pada selera sendiri 3 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 3-4 sudu besar sos tiram 1 sudu besar lada hitam-ditumbuk lumat boleh tambah ikut selera sendiri 1 kiub perasa daging Garam secukup rasa * tambah lagi bahan ikut pada selera sendiri ya. -Masukkan daging kisar dan kacau semua bahan dan hancur-hancur daging kisar kemudian masukkan sos tiram dan kiub daging.

-Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan tumbuk tadi. -Kacau semua bahan dan hancur-hancur ayam kisar bila ayam dah masak boleh la dimasukkan carrot dan kacau.BAHAN-BAHAN: 1 1 2 3 2 1 5 3 5 5 peket macaroni peket ayam kisar batang carrot biji bawang merah ulas bawang putih kiub ayam sudu sos tiram sudu cili kisar sudu sos cili sudu kicap *Bahan-bahan sos boleh ditambah ikut pada cita rasa sendiri CARA MEMASAK: -Kupas semua bawang dan dimayang halus. kacau sampai terbit bau wangi. -Masukkan cili kisar. PASTA ALFREDO . Jika kurang masin baru la ditambah garam dan bila macaroni dah masak boleh la ditutup api. -Bersihkan carrot dan potong kecil-kecil. -Rebus macaroni sampai empuk dan ditos. sos cili dan kacau bila cili dah masak boleh la dimasukkan ayam kisar. sos tiram. -Bila carrot separuh masak dan boleh la dimasukkan semua macaroni serta kiub ayam dan kicap tadi dan kacau mesra semua bahan.

SPAGHETTI OLIO ..Sosnya saya beli Prego sos alfredo cuma masa masak tu saya tumis bawang putih dan bawang merah bagi wangi lepas tu saya goreng sosej sampai garing dan cendawan butang pun saya goreng kejap. Lepas tu saya masukkan semua 2 tin sos alfredo ni dan saya masukkan 2 cawan susu segar serta sedikit italian mix herbs lepas tu terus kacau sampai la kuah mendidih.. Rebus la sampai lembut apa jenis pasta yang kita suka kemudian tos dan boleh la dimakan bersama sos ni kalau nak lagi sedap tabur la keju parmesan hmmmmm yummy.

sotong dibersihkan dan dipotong kecil. -Masa merebus pastikan air mendidih dan boleh di letak sedikit garam didalam air rebusan supaya spahetti tak melekat masa prose merebus ini. semua cili di buang biji dan di cincang halus-halus juga kalau suka pedas boleh la dibiarkan biji cili tak yah buang.BAHAN-BAHAN: 1 spaghetti . -Bersihkan semua udang dan kupas kulit. CARA MEMASAK: -Rebus spaghetti sampai lembut dan ketepikan dulu.rebus sampai lembut 500 grm udang 300 grm sotong 5 biji cili merah 1 labu bawang putih 1 kiub pati ayam 1 jambak daun pasley Garam dan lada sulah secukup rasa * Kalau tak mau guna sotong pun boleh hanya guna udang saja sebagai perencah. . -Kupas semua bawang putih dan di mayang halus-halus.

-Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang putih dan biarkan sampai layu kemudian masukkan semua cili dan gerang semua bahan ini sampai garing. . -Masukkan semua udang dan sotong sampai masak dan boleh la terus masuk semua spaghetti dan kiub pati ayam yg di hancurkan serta garam dan serbuk lada sulah / lada hitam secukup rasa dan akhir sekali daun pasley yang diracik halus tadi. -Kacau sampai semua bahan sekata dan masak.

butter.. Bila air dah cukup mendidih masukkan semua pasta dengan sedikit garam dan rebus sehingga pasta ribbon ini cukup kembang dan lembut. -Kemudian masukkan semua pasta ribbon tadi dan kacau sehingga sos dan pasta sebati dan senduk semua pasta ke dlaam mangkuk yang sesuai..PASTA ALFREDO Menu pasta alfredo ini pun kak Amy yang sediakan. susu. air... * Kalau kurang masin baru la ditambah garam.boleh juga ditabur parmesan cheese masa nak makan hmmmm yummmy.diracik halus dan ditabur diatas pasta bila hendak dihidangkan nanti.potong kecil-kecil 1 peket cendawan butang segar atau cendawan tiram segar/shitake 2 tin sos alfredo dlm tin brand PREGO 1/2 cwn air 2 cwn susu 3 sudu besar mentega Black pepper secukup rasa Sedikit English pasley . Taburkan english pasley ke atas pasta ini.. CARA PENYEDIAAN PASTA: . Bila dah masak toskan pasta ribbon ini dan ke tepi kan dulu. SPAGHETTI GORENG LADA HITAM . BAHAN-BAHAN: 1 peket ribbon pasta 1 peket sosej AYAMAS . . sosej.Masukkan semua sos alfredo.Didihkan air didalam periuk yang cukup besar. * Saya suka guna sosej brand AYAMAS tapi kalau nak guna sosej brand apa pun boleh.. Memang sedap anak-anak saya dan sepupusepupu mereka paling suka pasta alfredo ni. cendawan dan serbuk black pepper didalam kuali dan kacau dan biarkan samapi sos pasta ini mendidih dan cendawan masak.. . sekejap je kami makan dah habis hehehe.

.Spaghetti goreng dengan lada hitam ..... bila sudah masak dan nak makan boleh la ditabur dengan parmesan cheese hmmmm. Tumisnya sama macam nak goreng bihun cuma saya tak letak cili kisar tapi saya ganti dengan lada hitam .yummmy.. nanti la saya masukkan resepinya. SPAGHETTI GORENG BAHAN-BAHAN: ..

cukup sekadar bawang layu.sekala. Kacau dan pisah-pisahkan daging ayam ni biar semua hancur dan goreng hingga daging ayam masak dan keperangan. -Masukkan bay leafs dan italian herbs /oregano. tomato puree dan tomato segar. tujuan dimasukkan minyak supaya spaghetti tidak melekat bila dah masak nanti. Bila spaghetti sudah lembut angkat dan toskan. -Boleh hidang dengan parutan keju parmesan. garam. Letakkan satu sudu margerin atau butter pada spaghetti yang baru direbus ini dan kacau supaya pasta tak melekat. bila kuah dah mesra dan pekat boleh la ditutup api dapur. -Kemudian masukkan cendawan butang yang dipotong kecil-kecil dan terus kacau sebentar. Bila air mendidih baru masukkan spaghetti dan sedikit minyak . Terus kacau kuah sos ini supaya semua bahan mesra. kacau sekali . Jangan dibiar garing. -Masukkan ayam cincang. -Biar kan sos mendidih lebih kurang 10-15 minit. Saya goreng juga sausages untuk dimakan bersama spaghetti. kiub ayam. MAKARONI BAKAR . Kacau sekali-sekala. CARA MASAK SOS: -Panaskan sedikit minyak zaitun atau minyak biasa saja.1 peket spaghetti 1 peket daging ayam cincang 1 labu bawang besar Holland atau bawang besar biasa – dicincang halus 2 ulas bawang putih – dicincang halus 1 tin sedang tomato soup 1 tin kecil tomato puree 4-5 tomato segar . Bila minyak dah panas masukkan bawang besar dan bawang putih cincang tadi. -Masukkan tomato sup.didadu 1 tin cendawan butang – dihiris kecil-kecil 1 kiub stok ayam 4 helai daun bay 1/2 sudu teh herba Oregano kering atau Italian Mixed Herbs Garam secukup rasa 1 sudu gula Keju parmesan CARA MEMASAK: -Masak air di dalam air untuk merebus spaghetti.

Boleh la dibawa keluar dari oven dan biarkan sejuk dulu sebelum mengeluarkan macaroni ini dari loyang. susu dan kacau. kemudian masukkan semua makaroni tadi dan kacau lagi supaya semua bahan sebati. Susun cheese di atas macaroni. .direbus sampai kembang 500 gm ayam/daging cincang 2 cawan cheese monzarella/cheddar 30 gm butter 1 biji bawang merah 2 biji bawang putih 1 cawan susu segar 1 sudu teh lada sulah 1 sudu teh oregano/italian mix herbs 1 kiub pati ayam 4 biji telur Garam secukup rasa * Rebus makaroni sampai kembang dan toskan airnya. -Masukkan macaroni separuh loyang dulu dan boleh la di susun keju monzarella kemudian terus masukkan macaroni lagi sampai penuh loyang pembakar. Masukkan kiub pati ayam yang telah dihancurkan dan jika masih kurang masin baru la ditambah garam. -Masukkan lada sulah dan serbuk oregano. Kemudian masukkan daging cincang dan biar sampai daging masak. CARA MEMASAK: -Panaskan butter dan tumis bawang merah dan bawang putih yang telah dimayang halus. -Bila sudah masak tutupkan api dapur dan baru la dimasukkan telur sebiji demi sebiji sambil mengacau macaroni ini.BAHAN-BAHAN: 300 gm macaroni . -Bakar dalam suhu 180 darjah celcius selama 40 minit atau sampai keju bertukar kewarna golden brown.

.. Makaroni sebelum dimasuk ke dalam oven Dah pun masak dan boleh dimakan hmmmm.. ..Makaroni yang telah siap dimasak.sedap.

Masukkan telur. Tuang semua bahan tadi ke dalam dulang pembakar. cendawan dan sayur campur serta terus mengacau sampai semua bahan menjadi sekata.dihiris halus 1 peket ayam kisar 5 biji telur 1/2 cawan susu 2 cawan keju monzarella Sedikit mentega Garam secukup rasa Sedikit minyak masak CARA MEMBUAT: -Panaskan minyak dan tumiskan bawang putih serta bawang merah sampai terbit bau wangi. -Sapukan mentega pada pemukaan dalam dulang pembakar. -Masukkan pasta yang telah direbus tadi dan gaul dengan kuah sos. susu dan garam dan gaul semua bahan sehingga sebati. Masukkan ayam cincang dan kacau lagi sehingga daging ayam menjadi masak.dikisar 3 ulas bawang putih .dikisar 1 tin sos spehgetti prego 1 tin cendawan butang . Taburkan keju dan bakar dalam oven dengan suhu 180 darjah celcius selama 40 minit atau sehingga masak. Kemudian masukkan sos spehgetti.PASTA BAKAR BAHAN-BAHAN: 250 gm pasta 100 gm sayur campur 3 biji bawang merah. Pasta yang sudah siap dan boleh di bakar .

. hmmm yummy.Pasta yang sudah masak Pasta yang sudah boleh di hidang. .

terus kacau kuah dan tambahkan sedikit garam jika masih kurang masin. A . Masukkan semua sos spaghetti Preggo dan kacau supaya semua bahan menjadi mesra dan masak. Masukkan pula ayam cincang dan kacau selepas itu masukkan sausage yang telah di potong nipis-nipis . angkat dan tos lasagna. tambah garam jika sos kurang masin . terus kacau sampai ayam dan sausage masak.Masukkan garam jika kurang masin. White sos Panaskan butter dan masukkan tepung serta kacau sehingga tepung masak kemudian masukkan cream dan terus kacau kuah ini . Biarkan kuah mendidih dan masak . masukkan satu sudu besar minyak ke dalam air yang mendidih kemudian masukkkan sekeping demi sekeping lasagna dan rebus lasagna sampai lembut dan masak. serbuk oregano dan black pepper .susun kepingan lasagna .LASAGNA BAHAN-BAHAN: 1 kotak lasagna 3-4 tin sos pasta/spaghetti PREGO 1 paket sausage 1 paket ayam kisar 3 ulas bawang putih 1 biji bawang besar 2 sudu besar minyak zaiton Garam secukup rasa BAHAN UNTUK WHITE SOS: 2 sudu besar tepung gandum 2 sudu besar butter 2 cawan cream 1 cawan cheese monzarella + cheddar Sedikit black pepper + garam + serbuk oregano CARA MEMASAK SOS: Sos spaghetti Kupas semua bawang dan cincang halus . leraikan sekeping demi sekeping. Susun lapisan pertama lasagna dalam tray/baking dish yang sesuai. kemudian panaskan minyak zaitun di dalam frying pan dan tumis semua bawang tadi dan kacau sampai layu. CARA MEMASAK: Masakkan air dalam periuk dan biar sampai mendidih.Bila kuah mula mendidih masukkkan semua cheese .

Nak banyak mana cheese ikut suka la.lapis sos spaghetti C .B . penuh dengan cheese.tabur cheese * Ulang susunan di atas sampai habis semua bahan . Bakar dalam suhu 170 darjah selsius selama 30 minit. CHICKEN CREAM SAUCE .bahan dan untuk lapisan atas sekali mesti letak sos putih dan tabur cheese cheddar dan mozarella dengan banyak. Ini ialah lapisan yang paling atas.lapis sos putih D .

.Cook the fettucine/penne pasta in boiling water until soft. Yummy. SAMBAL IKAN KELI . Fry the chicken for 5 minutes. until the chicken mince turn white and cooked. bring to the boil. Cook the garlic/ onion till fragrant then add the mince chicken.Drain and transfer to a serving dish. Stir in the cream. Pour on the sauce and serve. add in the garlic and onion. -Add in the water and the crumbled stock cube. then simmer over a medium heat for 5 minutes. chopped very finely 1 packet mince chicken 1 onion . chop finely 1 chicken stock cube . simmer until slightly thickened. milk and parmesan.INGREDIENTS: 1 tbsp olive oil 2 tbsp butter 1 garlic glove . crumbled 100 ml water 250 ml double cream 100 ml milk 35 grm grated parmesan cheese 500 grm penne / fettuccine pasta -Heat the oil and butter.

-Masukkan bawang besar yang dimayang nipis kacau sekejap sampai bawang menjadi sedikit layu dan masukkans emua isi ikan keli goreng tadi. -Panaskan minyak dan tumis semua bahan kisar.dibersih lumur dengan garam /kunyit dan digoreng sampai garing 2 biji bawang besar .kalau nak pedas tambah la lagi 3 biji bawng merah 1 ulas bawang putih 2cm kunyit hidup CARA MEMASAK: -Goreng ikan keli sampai garing kemudain angkat dan tos bila ikan dah sejuk keluarkan semua tulang-tulang ikan dan kepala ikan sekali hanya ambil isi yang nak dimakan.dimayang nipis-nipis 1 sudu kecil gula-blh tambah ikut selera sendiri 1 keping asam keping Garam secukup rasa BAHAN DIKISAR atau TUMBUK HALUS: 12 biji cili api . masukkan asam keping. -Masukkan garam kemudian kacau semua bahan sampai mesra. SAMBAL PETAI IKAN BILIS . gula dan biarkan cili masak dan sambal menjadi harum. bila bawang besar dah layu boleh la ditutup api dapur.BAHAN-BAHAN: 8 ekor ikan keli .

-Kemudian masukkan petai dan kacau bagi semua bahan mesra. bawang besar yang dimayang nipis dan garam.dibersih dan digoreng sampai garing 4 papan petai. SAMBAL TERUNG BAHAN-BAHAN: .dimayang nipis-nipis 1 sudu kecil gula 1 keping asam keping Garam secukup rasa BAHAN DIKISAR atau TUMBUK HALUS: 10 biji cili api .kalau nak pedas tambah la lagi 3 biji bawng merah 1 ulas bawang putih CARA MEMASAK: -Panaskan minyak dan tumis semua bahan kisar. -Masukkan ikan bilis goreng tadi. gula dan biarkan cili masak dan sambal menjadi harum. masukkan asam keping.kupas ambil petai 2 biji bawang besar . bila petai dah layu boleh la ditutup api dapur.BAHAN-BAHAN: 200 grm ikan bilis . kacau.

yang jenis kecil panjang Garam dan gula secukup rasa BAHAN-BAHAN DITUMBUK/DIKISAR LUMAT: 5 biji cili hidup 1 genggam udang kering-direndam kejap 3 biji bawang merah 1 ulas bawang putih Sedikit belacan * Kalau nak pedas tambah la cili lagi CARA MEMASAK: -Terung di potong ikut pada selera kita la.di potong nipis .6 biji terung . gula atau bahan perasa. -Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan kisar sampai wangi dan sambal masak kalau nampak kering tambah sedikit lagi minyak. Kacau semua bahan sampai la terung layu dan masak. -Kemudian masukkan semua terung dan garam. SAMBAL PARU BAHAN-BAHAN: 1 kilo paru 1 bawang merah yang besar. *Terung ni akan meresap semua minyak jadi jika nampak sambal macam kering saja boleh la diletak sedikit saja lagi minyak jika tak mau letak pun boleh cuma perlahankan api dapur dan terus kacau sehingga terung masak.

angkat dan toskan paru ini. -Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan yang dikisar tadi dan kacau.1 sudu teh asam jawa segera 1 sudu teh gula Garam secukup rasa BAHAN-BAHAN DIKISAR HALUS: 20 biji cili kering 5 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 3 cm belacan CARA MEMASAK: -Rebus paru sampai masak atau separh masak. yang penting paru ni menjadi kenyal dan mudah dipotong. SCRAMBLED EGGS DENGAN BROKOLI DAN CENDAWAN INOKI . -Kacau sambal dan masukkan paru yang sudah digoreng tadi seterusnya masukkan bawang merah yang di potong nipis tadi. Panaskan minyak dan goreng paru sehingga masak. Biarkan sambal masak samapi terbit minyak kemudian masukkan garam dan gula serta asam jawa. Kacau semua bahan supaya paru bersalut dengan sambal. Potong paru menjadi kepingan kecil dan gaulkan paru ni bersama garam dan sedikit kunyit.

KOBIS MASAK LEMAK PUTIH BAHAN-BAHAN: . -Masukkan semua telur serta kacau dan terus masukkan semua sayur dan daun bawang. -Masukkan garam dan kacau lagi bila nampak brokoli dah layu sikit boleh la ditutup api dapur.BAHAN-BAHAN: 1 biji telur 2 biji telur putih Brokoli secukupnya -potong kecil-kecil Cendawan inoki secukupnya Sedikit daun bawang-diracik halus-halus 1 biji bawang putih-dimayang hancur 1 sudu kecil xtra virgin olive oil Sedikit black pepper Secubit sikit garam kalau x letak pun ok je Saya suka guna banyak brokoli dan cendawan baru la sedap CARA MEMASAK: -Panaskan minyak masukan bawang putih goreng kejap.

-Kacau semua bahan dan bila sayur masak boleh la ditutup api dapur. .500 grm kobis 2 cawan santan 2 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 1 genggam ikan bilis-rendam sekejap Garam secukup rasa * Boleh ditambah sedikit air jika kuah terlalu pekat CARA MEMASAK: -Bersihkan sayur kobis serta dipotong kemudian kupas semua bawang dan dimayang halus. -Masukkan santan dan bawang kedalam periuk bersama ikan bilis. -Masak kuah santan ini sampai mendidih kemudian masukkan semua sayur kobis tadi serta garam.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful