SUP IKAN MERAH BAHAN-BAHAN: 1 ekor ikan merah anggaran 800grm 3 biji tomato Jus perahan limau

nipis secukupnya 1 pokok daun sup Garam secukup rasa Air secukupnya BAHAN-BAHAN TUMIS: 1 2 1 3 1 1 5 5 bungkus sup bunjut ikan-adabi biji bawang merah biji bawang besar ulas bawang putih inci halia inci lengkuas biji lada hitam biji cili api dititk-boleh tambah

* kalau tak ada sup bunjut boleh juga diguna serbuk rempah sup CARA MEMASAK: -Bersihkan ikan dan dipotong menjadi beberapa bahagian. Semua bawang, halia, lengkuas dikupas kulit dan dimayang halus. tomato dipotong empat. -Panaskan sedikit minyak dalam periuk dan tumis semua bawang tadi kemudian masukkan rempah sup bunjut. Kacau semua bahan ini sampai wangi dan terus dimasukkan air yang secukupnya dalam periuk. Masukkan cili api dan semua ikan, biarkan sampai mendidih. -Masukkan jus perahan limau nipis secukupnya ikut citarasa masing-masing kalau suka lagi masam tambah la lagi jus limau nipis. -Masukkan garam dan kacau sup sekali-sekali dan boleh dimasukkan buah tomato, bila buah tomato nampak layu boleh la ditutup api dapur dan tabur la daun sup yang sudah di potong halus ke dalam sup.

NASI LEMAK

BAHAN-BAHAN: 4 cawan beras 4 cawan air 1 cawan santan pekat 1 batang serai besar-dititk 3 cm halia - di potong nipis 2 ulas bawang merah - dipotong kecil 10 biji lada hitam 3 helai daun pandan - disimpul & ikat 1/2 sudu kecil garam - secukup rasa CARA MEMASAK: -Kupas semua bawang dan halia serta dipotong nipis-nipis. Basuh beras yang diletak dalam periuk nasi dan masukkan air serta santan, masukkan serai, halia , biji lada hitam , bawang merah dan daun pandan serta garam. Kacau bagi mesra semua bahan dan masak nasi seperti biasa guna periuk letrik. SAMBAL SOTONG BAHAN-BAHAN: 1 kilo sotong 2 biji bawang besar - dipotong nipis-nipis 3 sudu besar gula - boleh ditambah atau kurang Garam dan air asam jawa secukup rasa Minyak masak untuk menumis BAHAN DIKISAR HALUS: 10biji cili kering - boleh ditambah 5 bawang merah 2 ulas bawang putih 2 cm belacan - dibakar/grill CARA MEMASAK: -Sotong di bersihkan dan dipotong kemudian ditos dan ketepikan dulu. -Panaskan minyak dan tumis bahan kisar sampai naik bau, kemudian masukkan gula, asam jawa, garam dan terus kacau sambal sampai masak dan pecah minyak. -Masukkan sotong, bawang besar dan terus kacau lagi sehingga semua bahan menjadi mesra dan bila sudah masak boleh la tutup api. Sotong ni akan keluarkan sedikit air so tak perlu tambah air untuk kuah xtra. -Sambal mesti la cukup semua rasa dan saya memang akan guna extra gula sebab nak bagi balance rasa pedas sambal .Sotong tak perlu dimasak terlalu lama nanti akan jadi agak liat so kacau sambal sampai sotong nampak layu dan boleh la ditutup api dapur.

IKAN BAWAL KUKUS BAHAN-BAHAN:

1 ekor ikan bawal (500 grm) 3 biji bawang putih 3 cm halia- dihiris nipis 2 batang serai - dihiris nipis 1 biji bawang besar 2 biji tomato Sedikit daun sup SEASONING: 1 sudu besar sos tiram- boleh tambah 1 sudu kecil minyak bijan 1 sudu besar sos ikan Thai-nampla 1 biji limau kasturi - ambil jus n boleh ditambah 7 biji lada hitam- dihancurkan * kalau nak pedas boleh ditambah cili api yang dititik . CARA MEMASAK: -Sediakan periuk kukus , bersihkan ikan bawal dan kelar-kelas badan ikan bawal ini. Potong smua bawang, serai dan halia nipis-nipis kemudian tabur di dalam pinggan dan sekeliling ikan bawal. Masukkan sedikit halia, serai dan bawang ke dalam perut ikan. -Satukan semua bahan sesoning dan curahkan ke atas ikan bawal . Potong tomato dan daun bawang dan tabur ke atas ikan bawal ini. -Kukus ikan bawal selama 30 - 40 minit atau sehingga ikan cukup masak.

KUEH TEOW GORENG BAHAN-BAHAN: 1 peket kuey teow- dilerai-lerai 200 grm udang, dibersihkan

udang dan dikacau sampai udang masak. -Dalam kuali panaskan minyak dan tumis bahan tumbuk dengan cili kisar dan biar sampai cili cukup masak . Boleh la ditutup api dapur bila kueh teow dah masak. AYAM PANGGANG BAHAN-BAHAN: 1 2 4 1 1 4 ekor ayam yang dipotong 12 biji bawang besar ulas bawang putih sudu kecil black pepper sudu kecil herba thyme sudu besar tomato sos .200grm isi ayam 1 cekak kucai .Masukkan daging ayam. kemudian masukkan semua telur dan kacau semua bahan bagi sekata. -Bila goreng kueh teow saya akan guna api dapur yang paling besar dan kueh teow ni dimasak/goreng dengan cepat supaya kueh toew tak jadi hancur kalau terlampau lama dikacau. -Masukkan sos tiram. CARA MEMASAK:-Kupas semua bawang dan tumbuk lumat.ikut pada citarasa masing-masing. Masukkan kucai dan taugeh dan kacau lagi. Bersihkan udang dan sayur kucai. sos cili. kicap cair dan kicap manis dan gaul. Kacau semua bahan sehingga rata dan mesra.cuci bersih 100grm taugeh 3 ulas bawang putih 2 biji bawang merah 2 biji telur 2 sudu besar cili kisar 3 sudu besar sos tiram 2 sudu besar kicap manis 2 sudu besar kicap cair 1 sudu besar sos Thai .nampla Sedikit minyak bijan Kalau tak masin boleh ditambah kicap . -Bila taugeh agak layu terus masukkan semua kueh teow.

3 sudu sos cili Thai 2 sudu besar tiram Garam dan gula secukup rasa CARA MEMASAK: -Mayang nipis-nipis semua bawang merah dan bawang putih. -Pre-heat oven selama 10 minit. -Bersihkan ayam dan tos sekejap .dititik 2 cm halia di potong nipis 1/2 sudu kecil jintan putih .kalau nak lebih pun boleh sudu besar kicap manis sudu minyak zaitun atau minyak sayuran lain CARA MEMASAK: -Kisar bawang merah dan bawang putih. susun ayam dalam tray pembakar dan bakar pada suhu 180 darjah celcius selama 45 minit atau sampai ayam masak. semua bahan lain dan gaul rata dan peram selama 4 jam . -10 minit sebelum ayam dibawa keluar dari ketuhar masukkan semua sayur untuk di bakar sekejap atau sampai sayur-sayuran menjadi layu. Simpan ayam dalam fridge.buang kulit/kepala n ekor 2 genggam udang kering – direndam sekejap dan ditumbuh 2 batang serai . susun ayam dalam tray pembakar dan bakar pada suhu 180 darjah celcius selama 40 minit atau sampai ayam masak. -Balik-balikkan ayam supaya semua ayam masak sekata . BUBUR LAMBUK BAHAN-BAHAN: 2 pot beras 2 cawan santan pekat 300 grm udang kertas kecil . -Pre-heat oven selama 10 minit . -Bersihkan ayam dan tos sekejap kemudian masukkan semua ayam ke dalam bekas yang sesuai dan masukkan semua bawang yang dimayang nipis. ROAST CHICKEN BAHAN-BAHAN: 1 1 4 1 3 4 6 3 ekor ayam yang dipotong 8 biji bawang besar ulas bawang putih sudu kecil black pepper sudu besar cili sos sudu besar tiram . masukkan semua ayam ke dalam bekas yang sesuai kemudian masukkan bahan kisar . semua bahan lain dan gaul rata dan peram selama 4 jam atau semalaman dan simpan dalam fridge.

tumbuk udang kering tapi jangan terlalu hancur. halia.2 liter air dan boleh ditambah BAHAN DITUMBUK LUMAT: 4 biji bawang merah 2 ulas bawang putih CARA MEMASAK: . -Panaskan sedikit minyak. biar nasi mesra dengan santan dan sampai mendidih.direndam sekejap dan ditumbuk lumat Sedikit serbuk kunyit Garam secukup rasa Air secukupnya CARA MEMASAK: . tumis semua bahan tumbuk lumat. JEMPUT2 IKAN BILIS BAHAN-BAHAN: 3 cawan tepung naik sendiri 1 biji bawang besar-dimayang halus 1 biji telur 1 genggam ikan bilis . kacau dah biar sampai nasi masak. baru la boleh ditutup api dapur.Air secukupnya untuk masak nasi bubur ini . * Boleh juga dimasukkan sedikit daging lembu yang dipotong halus sebagai rencah tambahan untuk dimasak bersama bubur lambuk ini. Masukkan juga serai dan jintan manis tadi. udang kering serta udang kertas dan kacau sekejap sampai wangi kemudian terus lah dimasukkan air serta beras ke dalam periuk.Basuh dan bersihkan beras. Boleh la di masukkan garam secukup rasa dan santan tadi.

Masukkan garam dan kacau lagi. jangan terlebih air nanti jadi cair pulak. FISH AND CHIPS BAHAN-BAHAN: 5 keping ikan fillet ikan dory (sebesar tapak tangan) Fries secukupnya Serbuk roti secukupnya (bread crumbs) Minyak masak secukupnya untuk mengoreng BAHAN-BAHAN (bancuhan tepung): 3/4 cawan tepung gandum 1/4 cawan tepung jagung 1/2 sudu teh soda bikarbonat 1 biji telur 1/2 cawan susu segar . Angkat dan tos chockodok ni bila sejuk boleh dimakan dengan sos.Gaul semua bahan dalam bekas yang sesuai dan masukkan telur serta air secukupnya. panaskan minyak secukupnya untuk mengoreng dan boleh la di goreng sehingga masak.

AIRASAM BAHAN-BAHAN DIMAYANG NIPIS: 2 biji bawang besar 2 cili merah .ikut selera banyak mana nak 2 sudu besar asam jawa segera 2 cm belacan 1 sudu gula Garam secukup rasa Sebijik limau kasturi 1 sudu besar kerisih CARA MEMBUATNYA: -Satukan bawang. Kacau lagi. -Kemudian letakkan fillet ikan dory tadi ke dalam serbuk roti dan gaul rata. -Bancuh semua bahan tepung tadi dan kacau sehingga menjadi pekat. .1/2 cawan air sejuk Garam secukup rasa CARA PENYEDIAAN: -Bersihkan fillet ikan dory dan gaulkan serbuk lada hitam / sulah dan perap selama 15 minit. cili merah. air asam jawa. -Lepas tu masukkan air limau nipis. jika bancuhan agak cair tambah sedikit saja tepung gandum lagi. -Goreng fillet ikan dalam minyak sehingga fillet ikan bertukar warna coklat kekuningan atau samapi fillet ikan masak. kerisik dan garam. Pastikan semua bahagian ikan dilitupi dengan serbuk roti ini. belacan dan gula di dalam mangkuk. Guna api yang sederhana sahaja supaya fillet ikan masak sekata dan kulit luar tidak hangit. -Celupkan fillet ikan dory ke dalam bancuhan tepung pastikan rata pada semua bahagian. kacau rata.

Salad dressing yang lebih boleh disimpan nanti kalau nak makan salad lagi boleh diguna. Tuang atas salad ikut pada selera masing-masing nak banyak mana. Salad dressing ni tak perlu disimpan dalam fridge dan boleh tahan 1-2 bulan.SALAD DRESSING: 5 sudu olive oil Jus lemon secukupnya Sedikit madu Sedikit garam * Campurkan semua bahan dalam bekas bertutup dan goncang bagi sebati. SALAD DRESSING: 1 biji bawang merah-dicincang halus 1 ulas bawang putih-dicincang 5 sudu balsamic vinegar 5 sudu olive oil Sedikit madu Sedikit garam dan serbuk lada hitam .

TALAPIA. Kali ni ikan salmon ni saya tak perap dengan apa-apa rencah pun cuma masa grill tu saya taburkan sedikit seasoning macam minyak bijan dan sedikit kicap cair Jepun ... Bila nak makan perah la sedikit jus lemon memang best. garam dan sedikit minyak masak (supaya ikan tak melekat pada frying pan) . IKAN PARI. Salad dressing ni tak perlu disimpan dalam fridge dan boleh tahan 1 bulan. Salad dressing yang lebih boleh disimpan nanti kalau nak makan salad lagi boleh diguna.* Campurkan semua bahan dalam bekas bertutup dan goncang bagi sebati. Jangan digrill terlalu lama nanti isi ikan salmon jadi kering dan tak sedap. KEMBUNG. Tuang atas salad ikut pada selera masing-masing nak banyak mana. TERUBUK PANGGANG (GRILL) BAHAN-BAHAN: 1 ekor ikan terubuk Ikan di lumur dengan serbuk kunyit. Kali ni saya hanya buat salad dressing yang sangat simple tapi sedap. SALMON GRILL Ikan salmon ni saya gaulkan dengan sedikit garam dan balck pepper dan saya grill lebih kurang dalam 10-15 minit saja atau sehingga masak.

Pastikan api dapur sederhana besar jangan guna api yang besar nanti ikan cepat hangit dan jadi kering. . Lepas 10 minit terbalikkan lagi ikan dan penutup periuk boleh di buka terus. Pastikan frying pan betul-betul panas kalau tak kulit ikan akan melekat dan ikan susah diterbalikkan. tomato dipotong kecil-kecil CARA MEMASAK: -Bersihkan isi ikan pari dan tos ketepikan. cucuk la isi ikan dengan garpu atau cuit sikit dan rasa (selalunye ikan terubuk ambil masa lama sikit dalam 45minit-1jam bergantung pada saiz ikan).CARA MEMANGGANG IKAN: -Panas kan frying pan atau grill pan. Kalau nak tau ikan dah masak. -Selepas 45 minit di panggang ikan pun dah masak. Tutup sekejap dengan penutup periuk yang besar dalam 10 minit lepas tu buka dan terbalikkan ikan perlahan gunakan senduk leper yang besar. letak minyak dalam 1 sudu kecil (boleh tambah kalau kering sangat). -Bila dah selalu panggang ikan kita akan tau macam mana rupa ikan yang dah masak. -Letakkan ikan perlahan-lahan dalam frying pan. Selamat mencubanye. KARI IKAN PARI BAHAN-BAHAN: 500grm ikan pari 5 biji bawang merah 4 ulas bawang putih 2 tangkai daun kari 1 sudu kecil halba campur 1 sudu besar cili kering yang dah dikisar lumat 1 peket rempah kari ikan 2-3 cawan santan pekat 4 biji tomato masak ranum Garam dan air asam jawa secukup rasa * Bawang merah dan bawang putih dimayang halus.

KARI IKAN SEMBILANG Ikan sembilang memang perlu dibasuh dengan air asam jawa serta tepung gandum untuk buang segala hanyir BAHAN-BAHAN A: 1 ekor ikan sembilang ( 500-700 grm) 10 biji kacang bendi 3-4 cawan santan pekat 5 batang pokok daun kesum Garam dan asam jawa secukup rasa BAHAN B (DIMAYANG HALUS): 4 biji bawang merah 2 ulas bawang putih BAHAN C (DITUMBUK LUMAT): 4 2 1 1 biji bawang merah ulas bawang putih sudu kecil serbuk jintan putih peket rempah kari ikan . Biarkan rempah masak dan terbit minyak. Jika kurang masam tambah la air asam jawa . -Bila rempah sudah masak boleh la dimasukkan santan dan kacau sebentar bila kuah dah nak mendidih masukkan semua ikan salmon tadi dan garam kemudian kacau . Biarkan seketika sehingga kuah mendidih kemudian rasa garam dan masam kuah supaya sesuai dengan selera. Terus kacau semua bahan dan sekali-sekala kacau bahan-bahan supaya tidak menjadi hangit. Masukkan semua tomato dan terus kacau sekejap sampai tomato layu.-Panaskan minyak dalam periuk dan tumis semua bawang bersama halba campur serta daun kari sekali sekala kacau dan biarkan samapai bawang layu serta terbit bau wangi. -Masukkan cili kering kemudian kacau dan terus masukkan rempah kari dibancur dengan sedikit air. Biar sampai ikan masak baru ditutup api dapur .

bilas dan tos. KARI IKAN TALANG MASIN BAHAN-BAHAN: 500 grm ikan talang masin . -Panaskan minyak untuk menumis dan tumiskan semua bawang yang dimayang halus (BAHAN B) sampai layu dan kekuningan. -Kupas semua bawang dan ditumbuk lumat kemudian digaul dengan serbuk jintan putih serta serbuk kari (BAHAN A) -Potong bahagian hujung dan pangkal bendi jika panjang boleh la dipotong 2 kacang bendi ini. -Bila rempah sudah masak boleh la dimasukkan semua santan serta garam dan kacau kuah. -Biarkan kuah mendidih dan ikan masak kemudian boleh dimasukkan semua kacang bendi dan biarkan seketika.CARA MEMASAK: -Bersihkan ikan dan dipotong ke beberapa bahagian kecil kemudian dibasuh lumur dengan asam jawa atau tepung gandum untuk buang kekotoran dan hanyir ikan sembilang ini. Biarkan sampai kuah mendidih kemudian boleh la dimasukkan semua ikan sembilang. daun kesum dan air asam jawa kacau sekejap. Tutup periuk dan biarkan kacang bendi masak didalam wap panas kari ini. -Kemudian masukkan rempah (BAHAN A) dan sedikit air kacau serta biar sampai rempah masak dan pecah minyak.rendam selama 1 jam 1 biji nenas 4 cawan santan pekat 2 biji terung bulat sederhana besar . .dipotong 4 Garam dan asam jawa secukup rasa BAHAN-BAHAN UNTUK TUMISAN: 1 2 3 2 1 1 peket rempah kari ikan cm halia biji bawang merah ulas bawang putih sudu kecil halba campur ranting daun kari BAHAN-BAHAN TUMIS DARAT: 3 biji bawang merah-dimayang nipis-nipis 1 ranting daun kari * Jika kuah terlalu pekat tambah sedikit saja air.

Jika kuah terlalu pekat atau sedikit boleh la ditambahkan sedikit air lagi. KARI DAGING BAHAN-BAHAN: 500 grm daging batang pinang 6 biji ubi kentang . kulit kayu manis + bunga lawang + bunga cengkih dan kacau sampai bawang layu.CARA MEMASAK: -Bersihkan kepingan ikan talang masin dan rendam selama 1 jam untuk buang garam. boleh dirasa garam jika sudah masin tak perlu ditambah garam. Kacau dan biarkan semua bahan mendidih dan rempah kari terbit minyak itu tandanya rempah kari dah masak. Kupas dan bersihkan nenas ini dan potong (nanti lain kali saya tunjuk cara potong nenas ini) buah nenas tak perlu dibelah hanya potong menyerong jadi berkeping-keping macam sengkuang tu anggaran ketebalan dalam 1 cm dan lebar dalam 15 cm. kupas semua ubi kentang dan dipotong 4. Kupas semua bawang. halia. -Bila rempah sudah masak boleh la dimasukkan semua santan serta kacau kuah dan biarkan sampai kuah mendidih kemudian boleh la dimasukkan semua kepingan ikan masin serta nenas dan kacau sekejap. Kemudian bancuh rempah kari dengan sedikit air . Kemudian dimasukkan terung tadi dan kacau sekejap. kari ikan masin ini akan jadi sangat wangi dan lebih sedap sesuai buat teknik ini untuk kari ketam. -Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bawang. boleh lah ditutup api. halia dan dimayang halus-halus. -Biarkan kuah mendidih dan ikan masin masak dan terung dah empuk. Beli nenas yang sedang elok maksudnya jangan terlalu muda atau terlalu masak kiranya. Bila dah potong jadi macam kepingan-kepingan dan tak payah ambil bahagian empulur yang keras tu. Ini la di katakan tumis darat. Panaskan 3-4 sudu besar minyak untuk menumis dan tumiskan semua bawang. halba campur dan daun kari. halia.potong atau 4 4 cawan santan pekat 1 peket rempah kari daging 2 sudu cili kisar 3 cm halia 3 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 1 batang (3 cm) kulit kayu manis 1 biji bunga cengkih 3 biji bunga lawang Garam secukup rasa Tak perlu guna cili kisar kalau tak mau kari pedas sikit CARA MEMASAK: -Bersihkan daging dan potong kecil-kecil. Panaskan 3 sudu besar minyak baru dalam kuali dan tumis semua bawang merah tadi dengan sedikit daun kari bila bawang sudah menjadi warna kekuningan coklat tapi jangan terlalu garing. -Kupas kulit semua bawang dan halia serta dimayang halus. Bila bawang dah layu dan wangi boleh la dimasukkan rempah kari dan air asam jawa. terus tuang semua bawang dan daun kari ni bersama minyak tadi ke dalam periuk berisi gulai ikan masin tadi dan tutup tudung periuk .

halia dan mayang halus semua bawang serta halia ini. -Masukkan santan dan daging.Bila bawang sudah layu.. masukkan rempah kari dan terus kacau sehingga rempah kari masak dan terbit minyak. KARI AYAM / TELUR BAHAN-BAHAN: 1 ekor ayam 5 biji ubi kentang yg besar 4 cawan santan pekat 1 peket rempah kari ayam 2 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 2 cm halia 2 cm kayu manis .. panaskan sedikit minyak dalam periuk dan tumis semua bawang bersama kayu manis. . Kacau kuah dan bila daging serta ubi kentang telah empuk baru la di tutup api dapur. mudah saja.1 batang je 3 biji bunga cengkih 2 biji bunga lawang Garam secukup rasa CARA MEMASAK: -Kupas bawang.Masukkan ayam dan garam dan kacau supaya semua bahan mesra. Masukkan juga cili giling dan kacau serta biar kan sampai rempah terbit minyak dan menjadi wangi. -Campurkan rempah kari dengan sedikit air di dalam mangkuk plastik . -Kemudian masukkan semua santan dan kacau.dan masukkan kedalam periuk. masukkan semua ubi kentang dan biarkan kuah mendidih sekejap.. Dah pun masak. bunga lawang dan cengkih sehingga terbit bau wangi. biarkan kuah mendidih baru la dimasukkan ubi kentang dan garam.

-Perlahan api dapur dan tutp periuk dengan tudung periuk. Kacau kuah sekali-sekala dan bila ayam dan ubi kentang sudah masak boleh la di tutup api dapur dan hidangkan kari ayam ini. biarkan kuah terus mendidih. KARI IKAN JENAHAK BAHAN-BAHAN: 1 kilo ikan jenahak 3 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 2 tangkai daun kari 1 sudu besar cili kering kisar 1 sudu asam jawa segera 1/2 sudu halba campur 1 peket rempah kari ikan 5 cawan santan pekat 8 biji kacang bendi Garam secukup rasa * Bawang merah dan bawang putih dimayang halus CARA MEMASAK: .

Letakkan rempah kari di dalam mangkuk kecil dan campurkan sedikit air kemudian tumis di dalam periuk kemudian masukkan cili serta asam jawa .Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bawang . Biarkan rempah masak dan terbit minyak. halba campur dan daun kari sehingga naik bau. Sentiasa kacau semua bahan supaya layu sekata dan tidak menjadi hangit. Rempah kari mesti sentiasa dikacau supaya tidak menjadi hangit. .

Saya suka masak kacang bendi begini supaya tidak menjadi terlalu masak dan kacang bendi boleh menjadi lembek. . Jika kuah terlalu pekat boleh ditambah sedikit air. Bila ikan sudah masak boleh la dimasukkan semua kacang bendi dan kacau supaya semua bahan menjadi mesra dengan kuah kari dan biarkan seketika dan terus tutup api dapur.Tutup periuk dengan tudung periuk supaya kacang bendi terus masak didalam wap panas kuah kari. Rasa garam dan masam kuah supaya sesuai dengan selera. Biar mendidih sedikit dan boleh la dimasukkan semua ikan jenahak tadi dan garam kemudian kacau dan biarkan seketika sehingga kuah mendidih.Bila rempah sudah masak boleh la dimasukkan semua santan tadi dan kacau supaya semua bahan menjadi mesra.

-Masukkan semua bahan-bahan ke dalam mangkuk yang sesuai dan digaul rata. perah limau kasturi dan ambil jusnya. . Tumbuk udang kering dengan belacan sampai lumat. Jika ada bahan yang terkurang boleh la ditambah ikut pada selera masing-masing. CARA PENYEDIAAN: -Bersihkan pucuk paku dan ambil bahagian pucuk yang muda kemudian celur pucuk paku ini sampai layu. Mayang semua bawang besar serta cili merah nipis-nipis dan ketepikan dulu.KERABU PUCUK PAKU BAHAN-BAHAN: 2 ikat pucuk paku 2 biji bawang merah besar 2 tangkai lada merah 1/2 cawan udang kering-rendam sekejap 1 biji limau kasturi-boleh ditambah Sedikit belacan Kerisik secukupnya Garam dan gula secukup rasa ** Boleh ditambah cili api kalau nak pedas lagi.

-Hidupkan api dapur dan biar sampai kuah mendidih. . -Kacau kuah sekali-sekala supaya tak pecah minyak. titik kaki bagi senang nak makan nanti.MASAK LEMAK KETAM BAHAN-BAHAN: 6 ekor ketam yang besar 3-4 cawan santan pekat-kalau tak cukup tambah sikit lagi 8 biji cili api-boleh ditambah 3 cm kunyit hidup 3 batang serai .dititik 1-2 keping asam keping Garam secukup rasa * Boleh juga dimasukkan nenas dalam masak lemak ni dan tak perlu la guna asam keping CARA MEMASAK: -Bersihkan ketam dan potong dua. bila dah masak ketam akan bertukar warna. -Semua cili api dan kunyit hidup ditumbuk lumat. -Masukkan semua bahan tumbuk dalam periuk bersama santan pekat dan serai yg dititik. -Masukkan semua ketam dan garam serta asam keping.

jika perlu saja * Boleh ditambah nenas atau cili capsicum BAHAN-BAHAN DIKISAR LUMAT: 4 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 3cm halia 2cm lengkuas 4 biji cili kering-direndam dalam air panas sampai kembang BAHAN-BAHAN SOS: 5 sudu besar sos cili 4 sudu besar sos tomato 3 sudu besar sos tiram 2 sudu besar sos ikan/nampla-boleh ditambah kalau kurang masin Sedikit minyak bijan CARA MEMASAK: -Bersihkan semua ketam dan dipotong 2 kemudian dibasuh bersih dan diketepikan dulu. -Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan dikisar dan kacau biar sampai masak dan terbit bau wangi. Kisar semua bahan menumis . .dititik Sedikit air asam jawa-boleh tambah kalau suka kuah masam 1 cawan santan-tak tambah santan pn ok Sedikit air .KETAM SWEET SOUR BAHAN-BAHAN: 2 kg ketam 3 biji tomato masak ranum 4 batang serai .

kacau semua bahan ini sampai wangi dan terus dimasukkan santan ke dalam periuk. Boleh di pelbagaikan lagi jenis-jenis sayur. Boleh juga ditambah udang segar di dalam kuah lodeh ni.direndam Separuh biji sayur kobis 4 cawan santan pekat 1 cawan air Garam secukup rasa * Boleh ditambah lagi air jika mahu kuah tidak terlalu pekat. BAHAN-BAHAN DIKISAR: 4 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 4 cm kunyit hidup 200 grm udang kering -direndam dulu 2 batang serai-potong nipis-nipis CARA MEMASAK: -Bersihkan semua sayur-sayuran dan potong ikut saiz yang sesuai. -Masukkan semua ketam tadi serta santan dan gaul rata kemudian tutup kuali dan biarkan sampai semua ketam masak. . -Masukkan sayur yang keras dulu dan kacau kuah sekali-sekali.-Masukkan tomato dan semua bahan sos terus kacau sambil rasa jika ada terkurang apa-apa bahan boleh ditambah ikut pada cita rasa kita. -Buka penutup kuali dan kacau dan kalau nak kuah lebih tambah la air. -Panaskan sedikit minyak dalam periuk dan tumis semua bahan yang dikisar. kemudian masukkan sayur yang lebih lembut. akhir sekali masukkan sayur fucuk/suuhun dan tempe. biarkan kuah santan sampai mendidih . -Boleh juga ditambah daun sup atau daun bawang untuk xtra citarasa dan bau. -Kacau kuah lagi serta di masukkan garam. LONTONG BAHAN-BAHAN KUAH LODEH: 1 ikat kacang panjang 1 ketul sederhana besar cauliflower 2 biji carrot 1 peket tempe-digoreng dulu 2 peket campuran suuhun/fucuk . Bila ketam dah masak boleh la ditutup api dapur.

-Biarkan kuah mendidih. bila sayur dah masak boleh la di tutup api dapur. Rasa masin sup ini jika kurang masin baru la ditambah garam. kacau biar kuah mendidih kejap dan masukkan sayur sawi pula . -Masukkan carrot. Kacau semua bahan serta biarkan sampai sup masak dan mula mendidih. crab stick yang dah dipotong 2 dan semua jenis fish ball atau ball perisa lain. Kita boleh tambah lagi bahan rencah ikut pada selera masing-masing ya. sos tiram dan kiub ayam. CARA MEMASAK: -Kupas semua bawang dan dimayang halus . -Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang. Kemudian masukkan minyak bijan. potong isi ayam kecil-kecil dan bersihkan sotong dan udang serta potong sotong kecil-kecil juga. Bersihkan sayur sawi dan carrot dan potong ikut pada citarasa kita. SUP YEE MEE BAHAN-BAHAN: 1 peket yee mee (ada 6 ketulmee dlm satu peket tu) 3 biji bawang merah 3 ulas bawang putih 2 ketul dada ayam yang agak besar Sotong atau udang kuantitinya ikut pada selera kita la 2 peket fish ball 1 peket crab stick 2-3 pokok sawi 1 batang carrot Bunga kobis 4-5 cawan air 1 kiub ayam 1-2 sudu besar sos tiram Sedikit minyak bijan Garam secukup rasa *Jika nak kuah lebih banyak tambah air lagi. Bila sayur sawi dan masak boleh la ditutup api dapur. . biar sampai bawang layu dan masukkan ayam dulu dan kacau semua bahan sampai ayam masak kemudian masukkan udang dan sotong kacau sekejap dan terus masukkan semua air.

direbus 1 pokok daun sup 1 pokok daun bawang 1 peket sup bunjut 200 grm taugeh 1.-Masukkan yee mee dalam mangkuk yang sesuai dan terus tuang kuah yang masih mendidih ni. SOTO AYAM BAHAN-BAHAN: 1 ekor ayam-dipotong 8 1 peket bihun-dicelur 2 peket suhun 1 peket bawang goreng segera.kalau boleh buat sendiri lagi sedap 1 peket nasi impit segera.5 liter air (ikut pada selera masing2) Sedikit kacang goreng Garam secukup rasa BAHAN UNTUK BERGEDIL: 10 biji ubi kentang (saiz besar) 1 biji telur Sedikit daun bawang dimayang halus-halus Garam secukup rasa BAHAN-BAHAN DIKISAR: 8 biji bawang merah 4 ulas bawang putih 1 inci halia BAHAN REMPAH: 1 sudu besar ketumbar biji 1 sudu besar jintan putih 1 sudu besar lada hitam . biarkan yee mee lembut sikit serta kuah menjadi tidak terlalu panas dan boleh la menjamu selera.

pecahkan 2 biji telur dalam mangkuk yang sesuai dan telur ini dipukul sedikit macam nak buat telur dadar. -Masukkan garam secukup rasa ke dalam sup dan juga daun sup/bawang yang sudah diracik halus-halus. Keluarkan ketulan ayam yang sudah masak dan biarkan sejuk. -Kemudian masukkan semua air dalam dan juga semua ayam yang sudah dibersihkan tadi. -Panaskan minyak yang mencukupi untuk mengoreng pergedil ni. daun bawang yang diracik halus secukupnya dan garam secukup rasa. .Ke semua bahan ini digoreng tanpa minyak selama 5 minit dengan api sederhana besar dan kemudian semuanya dikisar sampai halus. -Untuk membuat pergedil pulak -Kupas semua ubi kentang dan dipotong kecil-kecil kemudian digoreng sampai kekuningan dan masak. Tumbuh semua ubi kentang ini sehingga lumat kemudian boleh di masukkan sebiji telur. -Masukkan sup bunjut dan kacau sekejap. Goreng suuhun. celur bihun dan taugeh sehingga lembut dan boleh la di potong nasi impit. goreng sehingga wangi dan kemudian masukkan pula bahan2 rempah yang sudah dikisar dan kacau sekejap sampai wangi lebih kurang dalam 4-5 minit. celupkan ketulan pergedil dalam telur ini dan terus di goreng sehingga masak kekuningan semua pergedil ini. biarkan sup mendidih dan ayam masak. -Semua isi ayam di carik-carik dan diketepikan . api dapur mesti la sederhana besar saja. BAHAN SAMBAL KICAP: 8 biji cli api 3 ulas bawang putih Kicap manis secukupnya CARA MEMASAK: -Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan kisar. -Gaul semua bahan sehingga sebati kemudian adunan ini boleh la di bentuk seperti sebiji bola kecil dan ditekan leper dan buatlah sehingga habis semua adunan pergedil ini.

MASAK LEMAK BUNCIS DAN KERANG BAHAN-BAHAN: 3 kg kerang 200grm-dibersihkan-dan-potong-menyerong 2 cawan santan pekat 1-keping-asam-keping-saiz-kecil Garam-secukup-rasa BAHAN DITUMBUK LUMAT: 8-biji-cili-api 3 cm kunyit hidup CARA MEMASAK: Masukkan semua santan, bahan ditumbuk lumat, asam keping ke dalam periuk. Masak semua sampai kuah mendidih kemudian masukkan semua kacang buncis, garam dan kerang. Sekali sekala kacau serta biarkan sampai kuah mendidih dan kacang buncis masak. * Sentiasa kacau kuah supaya santan tak pecah minyak

GULAI DAGING SALAI BAHAN-BAHAN: 1 kilo daging lembu salai 4-5 cawan santan pekat 6 biji ubi kentang-dikupas kulit dan dibelah 4 6 batang serai- dititik 1 keping asam keping BAHAN DITUMBUK LUMAT: 10 biji cili api 2 inci kunyit hidup Garam kasar secukup rasa * kalau kurang kuah boleh la ditambah santan lagi atau sedikit air CARA MEMASAK: -Potong daging pada saiz yang sesuai dan bersihkan serta diketepikan dulu. -Masukkan semua bahan tumbuk, serai yang dititik, semua santan dan sekeping asam keping. -Letak di atas api dapur biarkan sehingga kuah mula hendak mendidih dan terus dimasukkan semua daging serta ubi kentang kacau kuah supaya tak pecah minyak. -Bila ubi kentang sudah masak dan menjadi empuk boleh dimasukkan garam serta dikacau kuah, biar sebentar dan boleh la ditutup api dapur.

UDANG MASAK LEMAK KUNING BAHAN-BAHAN: 500 grm udang kertas sederhana besar 200 grm kacang buncis 3 cawan santan pekat 1 keping asam keping BAHAN DI TUMBUK LUMAT: 2 1 3 1 biji bawang merah ulas bawang putih cm kunyit hidup batang serai-dititik

CARA MEMASAK: -Bersihkan semua udang dan kacang buncis di potong menyerong. -Masukkan santan pekat dan bahan ditumbuk lumat ke dalam periuk. -Hidupkan api dan biarkan sampai kuah mendidih dan kacau kuah. -Masukkan udang dan asam keping bersama garam secukup rasa, kacau semua bahan. -Masukkan kacang buncis dan terus kacau kuah supaya kuah tidak pecah minyak. -Bila sayur buncis dah layu boleh la di tutup api dapur.

garam dan sayur pucuk paku serta asam keping. -Masukkan juga semua santan. -Masukkan semua bahan tumbuk dan serai yang dititik. -Bila sayur pucuk paku dan masak serta ikan keli pun dah lembut boleh la ditutup api dapur. -Bersihkan sayur pucuk paku dan ambil daun dan bahagian batang yang lembut saja.dititik 2 ikat pucuk paku 1 keping asam jawa BAHAN DITUMBUK LUMAT: 10 biji cili api 2 inci kunyit hidup Garam kasar secukup rasa * kalau kurang kuah boleh la ditambah santan lagi CARA MEMASAK: -Bersihkan ikan dan dipotong 2 dan di ketepikan dulu. sekeping asam keping. . -Kacau kuah skejap dan boleh la dirasa garam jika kurang tambah lagi mengikut cita rasa masing-masing. -Masak kuah sehingga hampir mendidih dan baru la dimasukkan ikan keli salai.GULAI IKAN KELI SALAI DGN PUCUK PAKU BAHAN-BAHAN: 12 ekor ikan keli salai 4 cawan santan pekat 3 batang serai .

. -Pastikan ikan masak sebelum api ditutup dan tomato nampak lembut. -Masak kuah santan ini sampai mendidih. -Biarkan hingga ia mengelegak dan masukkan kepinggan ikan tengiri.IKAN MASAK LEMAK CILI API BAHAN-BAHAN: 4 keping ikan tenggiri sederhana besar 5-10 biji cili api 3 cm kunyit hidup 1 keping asam keeping (gelugur) 1 batang serai dititik 4 biji tomato belah 2 atau 4 ikut suka Santan kelapa pekat secukupnye. Pastikan santan dapat menutupi ikan dalam periuk. serai dititik kemudian masukkan semua bahan dalam periuk kecuali tomato dan garam. Garam secukup rasa CARA MEMASAK: -Cili api + kunyit serta garam ditumbuk lumat. -Biarkan sampai ikan hampir masak dan baru lah dimasukkan buah tomato yang dipotong 2 dan garam secukup rasa.

-Masukan semua santan dan kacau. biar kuah mendidih sekejap dan masukkan gula. -Biarkan sampai nenas empuk. -Masukkan garam secukup rasa dan terus kacau pajeri ini . itu tanda pajeri sudah masak dan boleh la ditutup api.sederhana besar 5 cawan santan pekat 1 genggam udang kering 4 biji bawang merah 1 ulas bawang putih 2 cm halia 3 cm kayu manis 3 biji bunga lawang 2 biji bunga cengkih 4 biji buah pelaga 1 peket serbuk kari daging 4 camca besar kerisik 3 camca besar gula Garam secukup rasa CARA MEMASAK: -Bersihkan nenas dan potong ikut saiz yang sesuai. -Kacau semua bahan dan masukkan udang kering. -Kacau sampai bawang menjadi layu dan terus di masukkan rempah kari yg sudah di bancuh dwngan sedikit air tadi dan kacau. bunga lawang+bunga cengkih. kerisik dan buah nenas.PAJERI NENAS BAHAN-BAHAN: 1 biji nenas . . -Panaskan sedikit minyak dan tumiskan semua bawang + halia. Basuh udang kering. biar sampai rempah masak dan terbit minyak. kulit kayu manis. buah pelaga.

Kacau semua bahan bagi rata dan masukkan daging yang dah di potong kecil-kecil . Masukkan santan pekat tadi dan biarkan daging mereneh sampai kauh menjadi kering. Tuangkan serbuk kari dan serbuk ketumbar yang telah dibancuh dengan sedikit air.carik dan garam secukup rasa. 2. Masukkan kerisik dan daun kunyit yang telah di potong nipis tadi kacau semua bahan dan bila dan masak boleh la di tutup api. . Masak sampai daging mengecut dan air daging tinggal sedikit atau kering. Masukkan daun lipau purut yang dicarik .RENDANG DAGING BAHAN-BAHAN: 1 kg daging 4 sudu besar kerisik 4 cawan santan pekat 50 grm serbuk kari daging 1 sudu besar serbuk ketumbar 2 helai daun kunyit 4 helai daun limau purut 4 sudu besar kerisik Garam secukup rasa BAHAN DIKISAR HALUS: 15 ulas bawang merah 3 cm halia 6 batang serai 10 tangkai cili kering masak sekejap dalam air mendidih CARA MEMASAK: -Tumis semua bahan kisar tadi hingga naik bau.

-Bila kuah sudah semakin pekat dan hampir kering terus la mengacau lagi rendang ayam ini supaya tak menjadi hangit dibahagian pemukaaan dalam kuali. Semua bahan perlu la dipotong nipis-nipis untuk memudahkan proses mengkisar. kuah dan ayam pun tak mudah hangit. Cili kering direbus supaya menjadi kembang dan toskan airnya dulu.RENDANG AYAM BAHAN-BAHAN: 1 ekor ayam 1 biji kelapa (ambil 2 cawan santan pekat) 1 tangkai daun limau purut 1 helai daun kunyit 1 peket kerisih / 5 sudu besar kerisik Garam secukup rasa BAHAN DIKISAR: 15 biji cili kering 5 biji bawang merah 2ulas bawang putih 2 batang serai di racik nipis 5 cm halia 7 cm lengkuas 3 cm kunyit hidup CARA MEMASAK: -Bahan-bahan dikisar halus. garam dan terus mengacau supaya semua bahan sama rata. daun kunyit yang dipotong nipis. -Sebaiknya gunakan kuali non stick sebab mudah untuk mengacau. . -Biarkan kuah mendidih dan terus mengacau dan balik-balikkan ayam supaya masak sama rata. kerisik. -Kuah akan jadi banyak sedikit sebab ayam akan mengeluarkan airnya. -Kemudian masukkan santan pekat dan kacau lagi bila ayam sudah separuh masak masukkan daun limau purut yang dicarik-carik. -Masukkan ayam dan bahan kisar dahulu ke dalam kuali dan kacau supaya menjadi mesra dan biarkan mendidih seketika.

masukkan kentang lenyek ratakan di bahagian dasar dan di tepi bekas dan masukkan bahan inti daging dan ratakan. kacau sebati . -Masukkan mix vegetable dan black pepper. STEW AYAM . PENYEDIAAN SHEPHERD PIE: -Sediakan bekas. angkat kemudian lenyek hingga hancur. Tutup api dan ketepikan. -Kemudian masukkan daging. goreng hingga daging masak kemudian masukkan tepung gandum dan kacau rata . masukkan bawang besar. -Bakar pada suhu 180`C selama 30-40 minit atau sehingga bahagian atas mash potato kekuningan.rebus hingga empuk 5 sudu besar butter 200 ml susu segar 1 sudu kecil serbuk lada hitam Garam secukupnya CARA MEMASAK: -Kentang direbus hingga empuk.SHEPHERD PIE BAHAN-BAHAN: 1 peket daging cincang 3 biji bawang besar potong dadu 2 sudu besar tepung gandum Garam 3 sudu butter 1 sudu minyak Serbuk lada hitam secukupnya Mix Vegetable secukupnya CARA MEMASAK: -Panaskan minyak dan butter. MASHED POTATO 10 biji kentang . goreng hingga layu. -Masukkan garam. -Kemudian masukkan mashed potato ke atas inti daging tadi dan ratakan. -Masukkan semua butter. -Kacau rata. goreng hingga daging empuk. -Kemudian masukkan serbuk lada hitam dan kacau hingga sebati semua bahan-bahan ni. susu dan lada hitam ke dalam adunan kentang lenyek. -Buat corak garisan diatas mash potato dengan menggunakan garfu dan sapu kuning telur di atasnya. Tekan mashed potato ni supaya melekat dgn inti daging.

-Masukkan kiub ayam. semua ubi kentang juga di kupas kulit dan dipotong kecil-kecil. herba thyme n daun bay n lada hitam. Bancuh serbuk BISTO dengan sedikit air. biarkan bawang ini masak dan menjadi kekuningan. -Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bawang. Kuah stew akan menjadi pekat dan rasa garam jika kurang masin tambah la garam lagi. CARA MEMASAK: -Bersihkan ayam dan gaul dengan sediki garam kemudian goreng ayam sampai kekuningan. Bisto hanya boleh dibeli di Cold Storage kalau Bisto ni boleh la diguna serbuk brown sos biasa atau chicken gravy mix brand McCormick. -Bancuh pula tepung jagung dengan sedikit air dan tuang ke dalam stew serta kacau stew supaya semua bahan menjadi sekata. biarkan kuah mendidih dan sampai ubi kentang menjadi empuk. kemudian tuang ke dalam stew tadi kacau semua bahan. Terus masukkan semua air. -Kupas semua bawang dan di mayang nipis-nipis. cendawan butang dan semua ayam yang telah di goreng tadi. ubi kentang serta carrot kemudian kacau. AYAM MASAK MERAH . Biar kuah mendidih selama 3-5 minit lagi dan boleh la ditutup api dapur. kikis kulit carrot dan dipotong menyerong tebal-tebal.BAHAN-BAHAN: 1 ekor ayam-dipotong 12 6 biji bawang besar 1 labu bawang putih 8 biji ubi kentang 2 biji karot 1 tin cendawan butang-potong 2 2-3 cawan air 1 biji kiub ayam 2 helai bay leaves 1 sudu kecil serbuk herba thyme 1 sudu besar serbuk lada hitam 2 sudu besar tepung jagung-bancuh dgn sikit air 3-4 sudu besar serbuk BISTO-bancuh dgn sikit air Garam secukup rasa * Serbuk BISTO ini berwarna coklat macam serbuk brown.

Masukkan gula. Panaskan 2 cawan minyak dan goreng ayam sehingga masak dan sedikit garing.Ayam dibersihkan kemudian dipotong dan digaul dengan garam dan kunyit. Cili kering perlu direbus dahulu atau direndam dalam air panas supaya menjadi lembut dan mudah dikisar. cili/tomato sos dan kacau lagi. Biar sambal masak sampai pecah minyak dan menjadi wangi. -Kemudian masukkan ayam ke dalam sambal dan gaul rata sampai mesra. SUP AYAM BAHAN-BAHAN: . garam.BAHAN-BAHAN: 1 ekor ayam Garam dan gula secukup rasa 4 sudu tomato sos 4 sudu cili sos Garam dan gula secukup rasa Daun sup/bawang untuk hiasan BAHAN-BAHAN DIKISAR: 5 6 3 4 4 biji cili kering biji bawang merah biji ulas bawang putih yang besar cm halia batang serai CARA MEMASAK: -Semua bahan-bahan dikisar perlu dipotong kecil-kecil. . Terus mengacau untuk 10 minit lagi dan tabur daun sup/bawang ke atas ayam dan boleh la dimatikan api dapur. -Panaskan 3 sudu besar minyak dan tumiskan bahan-bahan dikisar lumat serta serai.

semua rempah serta semua bawang tadi. Biarkan kuah hampir mendidih dan boleh la dimasuk semua ayam dan ubi kentang.Potong ayam kepada bahagian yang kecil-kecil. -Masukkan garam dan kacau sup sekali-sekali sehingga ayam masak serta ubi kentang menjadi empuk. Kacau semua bahan ini sampai wangi dan terus dimasukkan air yang secukupnya dalam periuk. halia di kupas kulit dan dimayang halus. daun sup diracih halus. Kupas semua ubi kentang dan dipotong empat. -Panaskan sedikit minyak dalam periuk dan tumis semua bahan yang ditumbuk. Semua bawang. Ketumbar serta lada hitam ditumbuh halus. GULAI AYAM PENCEN BAHAN-BAHAN: .1 ekor ayam (sederhana besar) 8 biji kentang 1 pokok daun sup Garam secukup rasa Air mencukupi untuk kuah sup BAHAN-BAHAN TUMIS: 4 1 3 3 3 2 3 3 1 1 biji bawang merah biji bawang besar ulas bawang putih cm halia cm kayu manis (1 ketul) biji bunga lawang biji bunga cengkih biji buah pelaga sudu kecil ketumbar sudu kecil lada hitam CARA MEMASAK: .

ubi kentang dan garam. asam keping. AYAM GORENG KICAP BAHAN-BAHAN: . -Masukkan bahan ditumbuk ke dalam periuk berisi ayam ini bersama santan pekat.kupas kulit dan belah 4 6 batang serai-dititik 1 keping asam keping yang kecil Garam secukup rasa BAHAN DITUMBUK LUMAT: 10 biji cili api 5 cm kunyit hidup CARA MEMASAK: -Ayam di potong kecil dan dibersihkan kemudian dimasukkan ke dalam periuk yang berisi air.1 ekor ayam tua 2 biji kelapa parut ambil santan yg pekat 5 biji ubi kentang . Jumlah air hanya cukup-cukup menenggelamkan ayam saja kira jangan banyak sangat. Rebus ayam ni sampai air rebusan ni jadi sikit sangat dan ayam dah empuk. serai. Gaul semua bahan dan biarkan sampai kuah masak dan ubi kentang menjadi empuk.

dipotong membulat BAHAN-BAHAN SOS: 1 sudu 6 sudu 2 sudu 1 sudu Garam besar sos tiram besar kicap manis cili sos plum sos secukup rasa * Bahan-bahan sos ini boleh ditambah ikut pada selera masing-masing BAHAN DI KISAR HALUS: 4 3 2 2 biji bawang merah biji ulas putih . Masukkan semua bahan-bahan sos. Kacau semua bahan sehingga rata dan rasa dulu garamnya jika kurang masin baru la ditambah kicap lagi atau garam. bawang besar dan kacau sebentar kemudian masukkan semua isi ayam serta ubi kentang yang sudah digoreng tadi. IKAN KUKUS ikan kukus dengan asam boi dan saya guna ikan ebek/putih/jemuduk BAHAN-BAHAN: . Panaskan minyak yang secukupnya untuk mengoreng isi ayam ini dan goreng ayam sampai masak dan hampir garing. -Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan kisar dan kacau sampai terbit bau wangi. Angkat dan toskan isi ayam kemudian gorengkan pula ubi kentang tadi sampai masak. -Gaulkan isi ayam tadi bersama kunyit dan sedikit serbuk lada hitam.direndam sekejap dlm air panas cm halia CARA MEMASAK: -Isi ayam dibersihkan dan dipotong kecil-kecil. Ubi kentang dikupas kulit dan dibelah 2 kemudian di potong nipis-nipis anggaran 1 cm. angkat dan tos juga.3 biji cili kering .dipotong setebal 1 cm 2 biji bawang merah .500 grm isi ayam 4 biji ubi kentang.

-Mayang bawang putih. Titik cili api kemudian taburkan sedikit bahan yang dimayang ini ke dalam mangkuk yang akan diletakkan ikan nanti.40 minit dan jika kurang masin boleh ditambah sos nampla lagi. serai dititik dan halia. Bahagian bawah adalah untuk mengisi air dan 2-3 bahagian atas lagi adalah untuk diletak pinggan/mangkuk yang diisi makanan yang nak dikukus. -Bila air sudah agak panas boleh la disatukan periuk bahagian atas ini dengan bahagian bawah periuk kukus. Bila ikan dah masak buka penutup periuk dan biarkan seketika sampai mangkuk agak sejuk. tunggu sehingga air agak mendidih. baru la diangkat keluar mangkuk ini dari periuk kukus. -Tuang atau curahkan semua bahan sos yang dicampur dengan sedikit air secara sekata di atas ikan dan sekeliling ikan. lengkuas. Asam boi dicarik-carik/potong isinya asam ni dan ditabur atas ikan sekeliling ikan. Bentuk periuk kukus adalah bertingkat-tingkat. kelar-kelar ikan dan masukkan sedikit halia dan bawang putih didalam bahagian perut ikan. -Masukkan mangkuk yang berisi ikan ini ke dalam periuk bahagian atas periuk kukus.Kemudian letakkan ikan didalam mangkuk dan taburkan semua bahan yang dimayang tadi diatas ikan. SINGGANG IKAN TONGKOL BAHAN-BAHAN: 3 ekor ikan tongkol yang sederhana besar 2 biji bawang besar-potong 2 . Biarkan ikan masak selama 30 . -Bersihkan ikan.1 ekor ikan ebek (anggaran berat 700 grm) 1 biji bawang besar 2 ulas bawang putih 1 inci halia 1 inci lengkuas 2 batang serai-dititik 4 biji cili api-boleh tambah 5 biji asam boi 2 biji tomato-dibelah 4 Sedikit daun sup/bawang diracik halus Sedikit air BAHAN UNTUK SOS: 1 sudu kecil minyak bijan 3 sudu besar sos tiram 1 sudu besar sos ikan Thai/nampla 2 sudu jus limau nipis/ kasturi-boleh ditambah Sedikit serbuk lada hitam * Boleh juga digunakan asam jawa untuk perisa masam CARA MEMASAK: -Masukkan air ke dalam periuk kukus bahagian bawah sekali dan biar diatas api . bawang merah. Taburkan daun sup atas ikan.

-Masukkan semua ikan tongkol. Biarkan kuah memdidih dan ikan masak baru la ditutup api dapur.dipotong nipis 2 keping asam keping yang besar . gula dan garam serta kacau sekejap. CARA MEMASAK: -Masukkan semua bawang yang telah dimayang nipis-nipis. ASAM PEDAS IKAN PARI BAHAN-BAHAN: 1 kilo ikan pari segar 2 cawan air .boleh ditambah ikut selera sendiri Air secukupnya untuk kuah Garam dan gula secukup rasa Saya kehabisan kunyit hidup sebab tu ikan singgang ni kuahnya tak kuning tapi kalau dibiar kuahnya jernih pun tak apa. Singgang ikan ni mesti dimasukkan sedikit gula untuk dapat rasa seimbang masam.2 ulas bawang putih 8 biji cili api-kalu nak pedas titik separuhnya 1 cm kunyit hidup-dipotong nipis 2 inci lengkuas. air dan asam keping ke dalam periuk serta biar sampai kuah mendidih. manis dan masin. Selalunya tak pedas tapi saya cara saya masak ada rasa pedas sikit sebab cik abang suka. lengkuas. kunyit hidup. * Boleh juga dimasukkan kacang bendi dalam resepi ini.

asam keping dan bunga kantan.2 batang serai-dititik 1 bunga kantan.direbus supaya menjadi lembut 4 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 2 inci lengkuas 2 inci halia 3 cm belacan *Jika suka kuah lebih masukkan lebih air dan jika ingin lebih pedas tambah lagi cili . IKAN SIAKAP KUKUS BAHAN-BAHAN: 1 1 2 2 ekor ikan siakap (anggaran berat 700 grm) biji bawang besar ulas bawang putih cm halia .dibelah dua 2 keping asam keping atau 1 sudu besar asam jawa Segenggam daun kesum-6 tangkai Sedikit garam dan gula Minyak secukupnya untuk menumis BAHAN-BAHAN DI BLEND: 12 biji cili kering . -Bila kuah sudah mendidih masukkan ikan pari. Kacau sehingga sambal menjadi masak dan pecah minyak. Biar kuah mendidih dan ikan pari masak boleh la dimatikan api dapur. garam dan gula secukup rasa. Kemudian masukkan serai dan kacau lagi. daun kesum. Anda boleh tambah atau kurang bahan-bahan ikut pada selera masing-masing. CARA MEMASAK: -Panaskan sedikit minyak dan tumiskan bahan-bahan diblend sehingga naik bau. -Seterusnya masukkan air. Jangan kacau terlalu laju dan kuat nanti ikan pari boleh pecah. Kemudian kacau supaya semua bahan menjadi mesra. Kacau semua bahan dan biarkan kuah mendidih.

Titik cili api kemudian taburkan sedikit bahan yang dimayang ini ke dalam mangkuk yang akan diletakkan ikan nanti. 4) Tuang atau curahkan semua bahan sos yang dicampur dengan sedikit air secara sekata di atas ikan dan sekeliling ikan. Bila ikan dah masak buka penutup periuk dan biarkan seketika sampai mangkuk agak sejuk. 2) Mayang bawang putih.40 minit dan jika kurang masin boleh ditambah sos nampla lagi. Bahagian bawah adalah untuk mengisi air dan 2-3 bahagian atas lagi adalah untuk diletak pinggan/mangkuk yang diisi makanan yang nak dikukus. 5) Masukkan mangkuk yang berisi ikan ini ke dalam periuk bahagian atas periuk kukus. lengkuas. BAHAN DIBLEND ATAU TUMBUK: .dibersihkan dan belah bahagian belakang. kelar-kelar ikan dan masukkan sedikit halia dan bawang putih didalam bahagian perut ikan. tunggu sehingga air agak mendidih. 3) Bersihkan ikan. 6) Bila air sudah agak panas boleh la disatukan periuk bahagian atas ini dengan bahagian bawah periuk kukus. serai dan halia.Kemudian letakkan ikan didalam mangkuk dan taburkan semua bahan yang dimayang tadi diatas ikan.1 inci lengkuas 2 batang serai-dititik 4 biji cili api-boleh tambah Sedikit air BAHAN UNTUK SOS: 3 sudu besar sos tiram 1 sudu besar sos ikan Thai/nampla 2 sudu jus limau nipis/ kasturi-boleh ditambah Sedikit serbuk lada hitam Sedikit bahan perisa atau gula * Boleh juga digunakan asam jawa untuk perisa masam CARA MEMASAK: 1) Masukkan air ke dalam periuk kukus bahagian bawah sekali dan biar diatas api. bawang merah. Bentuk periuk kukus adalah bertingkat-tingkat. IKAN CENCARU BELAH BELAKANG BAHAN-BAHAN: 8 ekor ikan cencaru . Biarkan ikan masak selama 30 . baru la diangkat keluar mangkuk ini dari periuk kukus.

Ikan dilumur dengan garam dan kunyit. Gunakan api sederhana semasa mengoreng supaya ikan jangan menjadi hangit. kemudian disumbat cili blend tadi dibahagian belahan belakang ikan. Kulit ikan cencaru yang tebal akan melindungi isinya dari menjadi terlalu garing. TEMPE GORENG KICAP BAHAN-BAHAN: 2 peket tempe 1 cawan ikan bilis 6 biji ubi kentang 2 biji bawang besar 10 biji cili hijau 1 biji cili kapsicum kuning . Jangan masuk terlalu banyak cili dibahagian belakang ikan sebabnya bila mengoreng cili tu akan terkeluar. -Panaskan 2 cawan minyak dan bila minyak sudah panas masukkan ikan seekor demi seekor dengan perlahan-lahan. CARA MEMASAK: -Ikan cencaru dibersihkan dan dibelah belakangnya. -Bila ikan sudah kelihatan garing boleh la diangkat dan ditos dahulu.8 4 2 2 biji cili merah biji bawang merah ulas bawang putih cm belacan Sambal ni ditumbuk hancur dan jangan sampai terlalu lumat.

ubi kentang dan ikan bilis kemudian masukkan kicap dan terus kacau sehingga semua bahan menjadi mesra. -Masukkan tempe.Tempe. -Tumis bahan tumbuk sampai terbit wangi kemudian masukkan bawang besar yang dimayang nipis-nipis dan semua cili sampai naik wangi. Jika masih kurang masin boleh la ditambah kicap atau garam lagi. Resepi yang mudah dan cepat disediakan. ubi kentang dan ikan bilis digoreng kemudian ditos dan ketepikan dulu sekejap. Kemudian masukkan sos tiram dan kacau semua bahan-bahan.2 sudu besar sos tiram 4-5 sudu besar kicap BAHAN DITUMBUK LUMAT: 3 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 2 sudu besar ikan bilis CARA-CARA MEMASAK: -Potong tempe kecil-kecil dan ubi kentang di kupas kemudian dipotong nipis-nipis juga . IKAN MASAK KICAP BAHAN-BAHAN: 1 2 2 1 1 6 3 kilo ikan biji bawang merah ulas bawang putih cm halia biji bawang besar sudu besar kicap sudu sos tiram .

Dah pun masak senang je resepi ni. Tumis bahan tumbuk ini sampai naik bau wangi.1 cawan air Sedikit lada hitam CARA MEMASAK: 1) Bersihkan ikan dan kemudian digaulkan dengan garam dan serbuk kunyit. 2) Tumbuk semua bawang merah dan putih serta halia. kicap. sos tiram dan lada hitam. Kacau dan biar sos mendidih. seterusnya masukkan ikan goreng tadi dan kacau sekejap dalam 3 -5 minit lagi dan boleh la ditutup api dapur. 3) Kemudian masukkan air. Masukkan pula bawang besar kacau dan biarkan layu sedikit. MAKARONI GORENG SARDIN BAHAN-BAHAN: 5 cawan macaroni Sambal ikan sardin secukupnya 2 ulas bawang putih 2 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 3 sudu besar sos tiram 2 biji telur Kicap dan garam secukup rasa . Goreng ikan dan angkat toskan.

MACARONI DAN KEJU BAHAN-BAHAN: 1 peket macaroni 2 cawan parutan keju cheddar -boleh tambah 1/2 cawan keju parmesan-boleh tambah 1 lter susu segar dalam kotak-boleh tambah 4 sudu besar mentega 2 sudu tepung gandum Black pepper secukup rasa Garam secukup rasa . -Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang. Rebus macaroni sampai empuk dan ditos. kacau sampai terbit bau wangi. Jika kurang masin baru la ditambah garam dan bila macaroni dah masak boleh la ditutup api. -Kacau semua bahan dan masukkan macaroni serta kicap dan kacau mesra semua bahan.CARA MEMASAK: -Kupas semua bawang dan dimayang halus. -Masukkan sos tiram dan kacau bila kemudian boleh la dimasukkan telur ayam. Kacau semua bahan dan boleh la dimasukkan semua sambal sardin serta hancur-hancurkan sardin.

. Kalau resepi asal tak letak keju parmesan tapi saya yang tambah. -Kemudian masukkan semua macaroni secukupnya dalam sos dan kacau sehingga sos dan pasta sebati.Cara nak masak sos ni macam nak buat sos bechamel. Kemudian masukkan semua keju cheedar dan parmesan serta serbuk black pepper didalam periuk dan kacau. Bila dah masak toskan macaroni ini dan ke tepikan dulu. -Masukkan semua butter dalam periuk dan panaskan periuk kemudian masukkan semua tepung gandum dan kacau bahan-bahan ni sampai la tepung gandum bertukar warna kekuningan dan masak.boleh juga ditabur parmesan cheese masa nak makan hmmmm yummmy. Bila air dah cukup mendidih masukkan semua macaroni dan rebus sehingga cukup kembang dan lembut. . LASAGNA . CARA PENYEDIAAN PASTA: -Didihkan air didalam periuk yang cukup besar. -Terus kacau sos dan guna api dapur sederhana besar serta biarkan sampai sos masak serta menjadi pekat. -Dengan cepat terus masukkan susu dan kacau sekejap...

SOS BECHAMEL: .BAHAN-BAHAN: 1 kotak instant lasagna 2 tin sos pasta bolognaise PREGO perisa tradisional 2 peket ayam cincang 3 ulas bawang putih 1 biji bawang besar 2 sudu besar minyak zaiton Sedikit herba oregano fresh Garam secukup rasa-bila perlu sahaja BAHAN UNTUK SOS BACHAMEL: 3 sudu besar tepung gandum 2 sudu besar butter 1 liter susu segar kotak parutan keju parmesan atau chedder secukupnya Sedikit black pepper Garam secukup rasa CARA MEMASAK SOS BOLOGNAISE: -Kupas semua bawang dan cincang halus. kemudian panaskan minyak zaitun di dalam frying pan dan tumis semua bawang tadi dan kacau sampai layu. terus kacau sampai ayam dan sausage masak. tambah garam jika sos kurang masin. -Masukkan semua sos spaghetti Preggo dan kacau supaya semua bahan menjadi mesra dan masak. -Masukkan pula ayam cincang dan kacau selepas itu masukkan sausage yang telah di potong nipis-nipis.

C dan D.lapis sos bechamel D . terus kacau kuah sehingga masak dan menjadi pekat.tabur cheese * Ulang susunan di atas sampai habis semua bahan . Lapisan taburan keju kemudian ulang balik cara susunan A.-Panaskan butter dan masukkan tepung serta kacau sehingga tepung masak kekuningan kemudian masukkan susu dan terus kacau kuah ini. -Saya curah sos bechamel dengan banyak sampai banjir supaya kuah sos bechamel yang sudah mesra bercampur dengan sos bolognaise meresap dengan sempurna dalam kepingan lasagna. .susun kepingan lasagna B .bahan. A . Boleh ditutup api dapur. CARA MEMASAK: -Susun lapisan pertama lasagna dalam tray/baking dish yang sesuai. -Masukkan sedikit parutan parmesan cheese dan serbuk black pepper.B.lapis sos bolognaise ayam C . -Biarkan kuah mendidih dan masak.

Saya curah kuah bechamel sampai banjir supaya kepingan lasagna masak dengan elok. Bakar dalam oven pada suhu 170'C selama 45 minit atau sehinga lasagna masak. Selalunya saya bakar sampai bahagian atas agak garing. Nak banyak mana cheese ikut suka la. . penuh dengan cheese monzarella dan chedder.Ini ialah lapisan yang paling atas.

-Masukkan carrot kacau sekejap bagi carrot ni empuk sikit dan kemudian masukkan semua udang kacau semua bahan. -Masukkan semua spaghetti tadi dan kacau mesra semua bahan dan kalau tak cukup masin boleh la ditambah garam secukup rasa. PASTA GORENG BLACK PEPPER . -Masukkan semua telur serta sos tiram dan kacau semua bahan ni bagi mesra. -Masukkan semua daun bawang/sup tadi serta terus kacau bagi semua bahan mesra. -Kacau lagi dan bila spaghetti dah masak boleh la ditutup api.SPAGHETTI GORENG CILI API BAHAN-BAHAN: 1 peket spaghetti-saya guna jenis wholemeal warna gelap sikit 500gm udang -kupas semua kulit n kepala 4 sudu besar sos tiram 2 sudu besar sos sotong Thai 1 sudu kecil minyak bijan 2 biji telur 2 biji carrot-potong ikut saiz yang sesuai 2 peket cendawan inoki Daun sup/bawang secukupnya-dimayang halus Garam secukup rasa-jika perlu saja Minyak secukupnya untuk menumis BAHAN DITUMBUK LUMAT: 4 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 5-7 biji cili api segenggam udang kering-direndam kejap CARA MEMASAK: -Rebus speghetti sampai empuk dan ditos. -Panaskan minyak secukupnya dan tumis semua bahan tumbuk serta kacau sampai terbit bau wangi.

MAKARONI GORENG . -Masukkan daging kisar dan kacau semua bahan dan hancur-hancur daging kisar kemudian masukkan sos tiram dan kiub daging. -Masukkan semua spaghetti tadi dan kacau mesra semua bahan kemudian masukkan serbuk lada hitam. CARA MEMASAK: -Kupas semua bawang dan dimayang halus. Rebus speghetti sampai empuk dan ditos.BAHAN-BAHAN: 1 peket spaghetti 1 peket daging kisar-boleh tambah ikut pada selera sendiri 3 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 3-4 sudu besar sos tiram 1 sudu besar lada hitam-ditumbuk lumat boleh tambah ikut selera sendiri 1 kiub perasa daging Garam secukup rasa * tambah lagi bahan ikut pada selera sendiri ya. -Jika kurang masin baru la ditambah garam dan bila spaghetti dah masak boleh la ditutup api. -Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bawang kacau sampai terbit bau wangi..

-Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan tumbuk tadi. -Masukkan cili kisar. sos cili dan kacau bila cili dah masak boleh la dimasukkan ayam kisar. PASTA ALFREDO .BAHAN-BAHAN: 1 1 2 3 2 1 5 3 5 5 peket macaroni peket ayam kisar batang carrot biji bawang merah ulas bawang putih kiub ayam sudu sos tiram sudu cili kisar sudu sos cili sudu kicap *Bahan-bahan sos boleh ditambah ikut pada cita rasa sendiri CARA MEMASAK: -Kupas semua bawang dan dimayang halus. -Kacau semua bahan dan hancur-hancur ayam kisar bila ayam dah masak boleh la dimasukkan carrot dan kacau. sos tiram. Jika kurang masin baru la ditambah garam dan bila macaroni dah masak boleh la ditutup api. -Bersihkan carrot dan potong kecil-kecil. -Bila carrot separuh masak dan boleh la dimasukkan semua macaroni serta kiub ayam dan kicap tadi dan kacau mesra semua bahan. -Rebus macaroni sampai empuk dan ditos. kacau sampai terbit bau wangi.

. Rebus la sampai lembut apa jenis pasta yang kita suka kemudian tos dan boleh la dimakan bersama sos ni kalau nak lagi sedap tabur la keju parmesan hmmmmm yummy.. SPAGHETTI OLIO .Sosnya saya beli Prego sos alfredo cuma masa masak tu saya tumis bawang putih dan bawang merah bagi wangi lepas tu saya goreng sosej sampai garing dan cendawan butang pun saya goreng kejap. Lepas tu saya masukkan semua 2 tin sos alfredo ni dan saya masukkan 2 cawan susu segar serta sedikit italian mix herbs lepas tu terus kacau sampai la kuah mendidih.

sotong dibersihkan dan dipotong kecil. -Kupas semua bawang putih dan di mayang halus-halus. semua cili di buang biji dan di cincang halus-halus juga kalau suka pedas boleh la dibiarkan biji cili tak yah buang.rebus sampai lembut 500 grm udang 300 grm sotong 5 biji cili merah 1 labu bawang putih 1 kiub pati ayam 1 jambak daun pasley Garam dan lada sulah secukup rasa * Kalau tak mau guna sotong pun boleh hanya guna udang saja sebagai perencah.BAHAN-BAHAN: 1 spaghetti . -Bersihkan semua udang dan kupas kulit. . -Masa merebus pastikan air mendidih dan boleh di letak sedikit garam didalam air rebusan supaya spahetti tak melekat masa prose merebus ini. CARA MEMASAK: -Rebus spaghetti sampai lembut dan ketepikan dulu.

-Kacau sampai semua bahan sekata dan masak. -Masukkan semua udang dan sotong sampai masak dan boleh la terus masuk semua spaghetti dan kiub pati ayam yg di hancurkan serta garam dan serbuk lada sulah / lada hitam secukup rasa dan akhir sekali daun pasley yang diracik halus tadi. .-Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang putih dan biarkan sampai layu kemudian masukkan semua cili dan gerang semua bahan ini sampai garing.

* Saya suka guna sosej brand AYAMAS tapi kalau nak guna sosej brand apa pun boleh. Bila air dah cukup mendidih masukkan semua pasta dengan sedikit garam dan rebus sehingga pasta ribbon ini cukup kembang dan lembut.. butter. * Kalau kurang masin baru la ditambah garam.diracik halus dan ditabur diatas pasta bila hendak dihidangkan nanti. Taburkan english pasley ke atas pasta ini. sekejap je kami makan dah habis hehehe.potong kecil-kecil 1 peket cendawan butang segar atau cendawan tiram segar/shitake 2 tin sos alfredo dlm tin brand PREGO 1/2 cwn air 2 cwn susu 3 sudu besar mentega Black pepper secukup rasa Sedikit English pasley . .. Memang sedap anak-anak saya dan sepupusepupu mereka paling suka pasta alfredo ni. air.Masukkan semua sos alfredo. susu. -Kemudian masukkan semua pasta ribbon tadi dan kacau sehingga sos dan pasta sebati dan senduk semua pasta ke dlaam mangkuk yang sesuai. sosej. CARA PENYEDIAAN PASTA: ..PASTA ALFREDO Menu pasta alfredo ini pun kak Amy yang sediakan... Bila dah masak toskan pasta ribbon ini dan ke tepi kan dulu. BAHAN-BAHAN: 1 peket ribbon pasta 1 peket sosej AYAMAS .. SPAGHETTI GORENG LADA HITAM .Didihkan air didalam periuk yang cukup besar. cendawan dan serbuk black pepper didalam kuali dan kacau dan biarkan samapi sos pasta ini mendidih dan cendawan masak. ..boleh juga ditabur parmesan cheese masa nak makan hmmmm yummmy.

.yummmy.Spaghetti goreng dengan lada hitam .. SPAGHETTI GORENG BAHAN-BAHAN: .. nanti la saya masukkan resepinya.... Tumisnya sama macam nak goreng bihun cuma saya tak letak cili kisar tapi saya ganti dengan lada hitam . bila sudah masak dan nak makan boleh la ditabur dengan parmesan cheese hmmmm..

Kacau sekali-sekala. -Masukkan ayam cincang. garam. CARA MASAK SOS: -Panaskan sedikit minyak zaitun atau minyak biasa saja. -Masukkan tomato sup. kiub ayam. -Boleh hidang dengan parutan keju parmesan. MAKARONI BAKAR .didadu 1 tin cendawan butang – dihiris kecil-kecil 1 kiub stok ayam 4 helai daun bay 1/2 sudu teh herba Oregano kering atau Italian Mixed Herbs Garam secukup rasa 1 sudu gula Keju parmesan CARA MEMASAK: -Masak air di dalam air untuk merebus spaghetti. bila kuah dah mesra dan pekat boleh la ditutup api dapur. kacau sekali . Letakkan satu sudu margerin atau butter pada spaghetti yang baru direbus ini dan kacau supaya pasta tak melekat. -Biar kan sos mendidih lebih kurang 10-15 minit. Bila spaghetti sudah lembut angkat dan toskan.sekala. tomato puree dan tomato segar. Bila minyak dah panas masukkan bawang besar dan bawang putih cincang tadi. Kacau dan pisah-pisahkan daging ayam ni biar semua hancur dan goreng hingga daging ayam masak dan keperangan. cukup sekadar bawang layu. Bila air mendidih baru masukkan spaghetti dan sedikit minyak .1 peket spaghetti 1 peket daging ayam cincang 1 labu bawang besar Holland atau bawang besar biasa – dicincang halus 2 ulas bawang putih – dicincang halus 1 tin sedang tomato soup 1 tin kecil tomato puree 4-5 tomato segar . Jangan dibiar garing. Terus kacau kuah sos ini supaya semua bahan mesra. -Kemudian masukkan cendawan butang yang dipotong kecil-kecil dan terus kacau sebentar. tujuan dimasukkan minyak supaya spaghetti tidak melekat bila dah masak nanti. Saya goreng juga sausages untuk dimakan bersama spaghetti. -Masukkan bay leafs dan italian herbs /oregano.

susu dan kacau. -Masukkan lada sulah dan serbuk oregano. Susun cheese di atas macaroni. Kemudian masukkan daging cincang dan biar sampai daging masak.BAHAN-BAHAN: 300 gm macaroni .direbus sampai kembang 500 gm ayam/daging cincang 2 cawan cheese monzarella/cheddar 30 gm butter 1 biji bawang merah 2 biji bawang putih 1 cawan susu segar 1 sudu teh lada sulah 1 sudu teh oregano/italian mix herbs 1 kiub pati ayam 4 biji telur Garam secukup rasa * Rebus makaroni sampai kembang dan toskan airnya. -Bila sudah masak tutupkan api dapur dan baru la dimasukkan telur sebiji demi sebiji sambil mengacau macaroni ini. CARA MEMASAK: -Panaskan butter dan tumis bawang merah dan bawang putih yang telah dimayang halus. kemudian masukkan semua makaroni tadi dan kacau lagi supaya semua bahan sebati. -Bakar dalam suhu 180 darjah celcius selama 40 minit atau sampai keju bertukar kewarna golden brown. Masukkan kiub pati ayam yang telah dihancurkan dan jika masih kurang masin baru la ditambah garam. . -Masukkan macaroni separuh loyang dulu dan boleh la di susun keju monzarella kemudian terus masukkan macaroni lagi sampai penuh loyang pembakar. Boleh la dibawa keluar dari oven dan biarkan sejuk dulu sebelum mengeluarkan macaroni ini dari loyang.

. ...sedap. Makaroni sebelum dimasuk ke dalam oven Dah pun masak dan boleh dimakan hmmmm..Makaroni yang telah siap dimasak.

cendawan dan sayur campur serta terus mengacau sampai semua bahan menjadi sekata.dikisar 3 ulas bawang putih .PASTA BAKAR BAHAN-BAHAN: 250 gm pasta 100 gm sayur campur 3 biji bawang merah. -Masukkan pasta yang telah direbus tadi dan gaul dengan kuah sos. Kemudian masukkan sos spehgetti. Taburkan keju dan bakar dalam oven dengan suhu 180 darjah celcius selama 40 minit atau sehingga masak. Pasta yang sudah siap dan boleh di bakar . Tuang semua bahan tadi ke dalam dulang pembakar. Masukkan ayam cincang dan kacau lagi sehingga daging ayam menjadi masak. -Sapukan mentega pada pemukaan dalam dulang pembakar.dihiris halus 1 peket ayam kisar 5 biji telur 1/2 cawan susu 2 cawan keju monzarella Sedikit mentega Garam secukup rasa Sedikit minyak masak CARA MEMBUAT: -Panaskan minyak dan tumiskan bawang putih serta bawang merah sampai terbit bau wangi. Masukkan telur.dikisar 1 tin sos spehgetti prego 1 tin cendawan butang . susu dan garam dan gaul semua bahan sehingga sebati.

Pasta yang sudah masak Pasta yang sudah boleh di hidang. .. hmmm yummy.

angkat dan tos lasagna. Biarkan kuah mendidih dan masak .Bila kuah mula mendidih masukkkan semua cheese .susun kepingan lasagna . Masukkan pula ayam cincang dan kacau selepas itu masukkan sausage yang telah di potong nipis-nipis . Masukkan semua sos spaghetti Preggo dan kacau supaya semua bahan menjadi mesra dan masak. A . terus kacau kuah dan tambahkan sedikit garam jika masih kurang masin. leraikan sekeping demi sekeping. kemudian panaskan minyak zaitun di dalam frying pan dan tumis semua bawang tadi dan kacau sampai layu. Susun lapisan pertama lasagna dalam tray/baking dish yang sesuai.LASAGNA BAHAN-BAHAN: 1 kotak lasagna 3-4 tin sos pasta/spaghetti PREGO 1 paket sausage 1 paket ayam kisar 3 ulas bawang putih 1 biji bawang besar 2 sudu besar minyak zaiton Garam secukup rasa BAHAN UNTUK WHITE SOS: 2 sudu besar tepung gandum 2 sudu besar butter 2 cawan cream 1 cawan cheese monzarella + cheddar Sedikit black pepper + garam + serbuk oregano CARA MEMASAK SOS: Sos spaghetti Kupas semua bawang dan cincang halus . serbuk oregano dan black pepper . CARA MEMASAK: Masakkan air dalam periuk dan biar sampai mendidih. terus kacau sampai ayam dan sausage masak. White sos Panaskan butter dan masukkan tepung serta kacau sehingga tepung masak kemudian masukkan cream dan terus kacau kuah ini . masukkan satu sudu besar minyak ke dalam air yang mendidih kemudian masukkkan sekeping demi sekeping lasagna dan rebus lasagna sampai lembut dan masak.Masukkan garam jika kurang masin. tambah garam jika sos kurang masin .

Ini ialah lapisan yang paling atas.bahan dan untuk lapisan atas sekali mesti letak sos putih dan tabur cheese cheddar dan mozarella dengan banyak. Bakar dalam suhu 170 darjah selsius selama 30 minit. Nak banyak mana cheese ikut suka la. CHICKEN CREAM SAUCE .B . penuh dengan cheese.lapis sos spaghetti C .lapis sos putih D .tabur cheese * Ulang susunan di atas sampai habis semua bahan .

-Add in the water and the crumbled stock cube. then simmer over a medium heat for 5 minutes. add in the garlic and onion. SAMBAL IKAN KELI . Cook the garlic/ onion till fragrant then add the mince chicken. Fry the chicken for 5 minutes. chopped very finely 1 packet mince chicken 1 onion . Yummy. milk and parmesan. until the chicken mince turn white and cooked. simmer until slightly thickened. . crumbled 100 ml water 250 ml double cream 100 ml milk 35 grm grated parmesan cheese 500 grm penne / fettuccine pasta -Heat the oil and butter. Stir in the cream. Pour on the sauce and serve.Cook the fettucine/penne pasta in boiling water until soft.INGREDIENTS: 1 tbsp olive oil 2 tbsp butter 1 garlic glove . chop finely 1 chicken stock cube .Drain and transfer to a serving dish. bring to the boil.

-Masukkan garam kemudian kacau semua bahan sampai mesra.kalau nak pedas tambah la lagi 3 biji bawng merah 1 ulas bawang putih 2cm kunyit hidup CARA MEMASAK: -Goreng ikan keli sampai garing kemudain angkat dan tos bila ikan dah sejuk keluarkan semua tulang-tulang ikan dan kepala ikan sekali hanya ambil isi yang nak dimakan.BAHAN-BAHAN: 8 ekor ikan keli . masukkan asam keping. -Masukkan bawang besar yang dimayang nipis kacau sekejap sampai bawang menjadi sedikit layu dan masukkans emua isi ikan keli goreng tadi. gula dan biarkan cili masak dan sambal menjadi harum. SAMBAL PETAI IKAN BILIS . -Panaskan minyak dan tumis semua bahan kisar.dimayang nipis-nipis 1 sudu kecil gula-blh tambah ikut selera sendiri 1 keping asam keping Garam secukup rasa BAHAN DIKISAR atau TUMBUK HALUS: 12 biji cili api .dibersih lumur dengan garam /kunyit dan digoreng sampai garing 2 biji bawang besar . bila bawang besar dah layu boleh la ditutup api dapur.

bila petai dah layu boleh la ditutup api dapur.kalau nak pedas tambah la lagi 3 biji bawng merah 1 ulas bawang putih CARA MEMASAK: -Panaskan minyak dan tumis semua bahan kisar. masukkan asam keping.dimayang nipis-nipis 1 sudu kecil gula 1 keping asam keping Garam secukup rasa BAHAN DIKISAR atau TUMBUK HALUS: 10 biji cili api . -Kemudian masukkan petai dan kacau bagi semua bahan mesra. kacau.dibersih dan digoreng sampai garing 4 papan petai.BAHAN-BAHAN: 200 grm ikan bilis .kupas ambil petai 2 biji bawang besar . SAMBAL TERUNG BAHAN-BAHAN: . -Masukkan ikan bilis goreng tadi. bawang besar yang dimayang nipis dan garam. gula dan biarkan cili masak dan sambal menjadi harum.

6 biji terung . -Kemudian masukkan semua terung dan garam. Kacau semua bahan sampai la terung layu dan masak.di potong nipis . gula atau bahan perasa. *Terung ni akan meresap semua minyak jadi jika nampak sambal macam kering saja boleh la diletak sedikit saja lagi minyak jika tak mau letak pun boleh cuma perlahankan api dapur dan terus kacau sehingga terung masak. -Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan kisar sampai wangi dan sambal masak kalau nampak kering tambah sedikit lagi minyak.yang jenis kecil panjang Garam dan gula secukup rasa BAHAN-BAHAN DITUMBUK/DIKISAR LUMAT: 5 biji cili hidup 1 genggam udang kering-direndam kejap 3 biji bawang merah 1 ulas bawang putih Sedikit belacan * Kalau nak pedas tambah la cili lagi CARA MEMASAK: -Terung di potong ikut pada selera kita la. SAMBAL PARU BAHAN-BAHAN: 1 kilo paru 1 bawang merah yang besar.

-Kacau sambal dan masukkan paru yang sudah digoreng tadi seterusnya masukkan bawang merah yang di potong nipis tadi. yang penting paru ni menjadi kenyal dan mudah dipotong.1 sudu teh asam jawa segera 1 sudu teh gula Garam secukup rasa BAHAN-BAHAN DIKISAR HALUS: 20 biji cili kering 5 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 3 cm belacan CARA MEMASAK: -Rebus paru sampai masak atau separh masak. SCRAMBLED EGGS DENGAN BROKOLI DAN CENDAWAN INOKI . -Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan yang dikisar tadi dan kacau. Potong paru menjadi kepingan kecil dan gaulkan paru ni bersama garam dan sedikit kunyit. Kacau semua bahan supaya paru bersalut dengan sambal. angkat dan toskan paru ini. Biarkan sambal masak samapi terbit minyak kemudian masukkan garam dan gula serta asam jawa. Panaskan minyak dan goreng paru sehingga masak.

KOBIS MASAK LEMAK PUTIH BAHAN-BAHAN: . -Masukkan semua telur serta kacau dan terus masukkan semua sayur dan daun bawang. -Masukkan garam dan kacau lagi bila nampak brokoli dah layu sikit boleh la ditutup api dapur.BAHAN-BAHAN: 1 biji telur 2 biji telur putih Brokoli secukupnya -potong kecil-kecil Cendawan inoki secukupnya Sedikit daun bawang-diracik halus-halus 1 biji bawang putih-dimayang hancur 1 sudu kecil xtra virgin olive oil Sedikit black pepper Secubit sikit garam kalau x letak pun ok je Saya suka guna banyak brokoli dan cendawan baru la sedap CARA MEMASAK: -Panaskan minyak masukan bawang putih goreng kejap.

-Kacau semua bahan dan bila sayur masak boleh la ditutup api dapur. -Masukkan santan dan bawang kedalam periuk bersama ikan bilis.500 grm kobis 2 cawan santan 2 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 1 genggam ikan bilis-rendam sekejap Garam secukup rasa * Boleh ditambah sedikit air jika kuah terlalu pekat CARA MEMASAK: -Bersihkan sayur kobis serta dipotong kemudian kupas semua bawang dan dimayang halus. . -Masak kuah santan ini sampai mendidih kemudian masukkan semua sayur kobis tadi serta garam.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful