SUP IKAN MERAH BAHAN-BAHAN: 1 ekor ikan merah anggaran 800grm 3 biji tomato Jus perahan limau

nipis secukupnya 1 pokok daun sup Garam secukup rasa Air secukupnya BAHAN-BAHAN TUMIS: 1 2 1 3 1 1 5 5 bungkus sup bunjut ikan-adabi biji bawang merah biji bawang besar ulas bawang putih inci halia inci lengkuas biji lada hitam biji cili api dititk-boleh tambah

* kalau tak ada sup bunjut boleh juga diguna serbuk rempah sup CARA MEMASAK: -Bersihkan ikan dan dipotong menjadi beberapa bahagian. Semua bawang, halia, lengkuas dikupas kulit dan dimayang halus. tomato dipotong empat. -Panaskan sedikit minyak dalam periuk dan tumis semua bawang tadi kemudian masukkan rempah sup bunjut. Kacau semua bahan ini sampai wangi dan terus dimasukkan air yang secukupnya dalam periuk. Masukkan cili api dan semua ikan, biarkan sampai mendidih. -Masukkan jus perahan limau nipis secukupnya ikut citarasa masing-masing kalau suka lagi masam tambah la lagi jus limau nipis. -Masukkan garam dan kacau sup sekali-sekali dan boleh dimasukkan buah tomato, bila buah tomato nampak layu boleh la ditutup api dapur dan tabur la daun sup yang sudah di potong halus ke dalam sup.

NASI LEMAK

BAHAN-BAHAN: 4 cawan beras 4 cawan air 1 cawan santan pekat 1 batang serai besar-dititk 3 cm halia - di potong nipis 2 ulas bawang merah - dipotong kecil 10 biji lada hitam 3 helai daun pandan - disimpul & ikat 1/2 sudu kecil garam - secukup rasa CARA MEMASAK: -Kupas semua bawang dan halia serta dipotong nipis-nipis. Basuh beras yang diletak dalam periuk nasi dan masukkan air serta santan, masukkan serai, halia , biji lada hitam , bawang merah dan daun pandan serta garam. Kacau bagi mesra semua bahan dan masak nasi seperti biasa guna periuk letrik. SAMBAL SOTONG BAHAN-BAHAN: 1 kilo sotong 2 biji bawang besar - dipotong nipis-nipis 3 sudu besar gula - boleh ditambah atau kurang Garam dan air asam jawa secukup rasa Minyak masak untuk menumis BAHAN DIKISAR HALUS: 10biji cili kering - boleh ditambah 5 bawang merah 2 ulas bawang putih 2 cm belacan - dibakar/grill CARA MEMASAK: -Sotong di bersihkan dan dipotong kemudian ditos dan ketepikan dulu. -Panaskan minyak dan tumis bahan kisar sampai naik bau, kemudian masukkan gula, asam jawa, garam dan terus kacau sambal sampai masak dan pecah minyak. -Masukkan sotong, bawang besar dan terus kacau lagi sehingga semua bahan menjadi mesra dan bila sudah masak boleh la tutup api. Sotong ni akan keluarkan sedikit air so tak perlu tambah air untuk kuah xtra. -Sambal mesti la cukup semua rasa dan saya memang akan guna extra gula sebab nak bagi balance rasa pedas sambal .Sotong tak perlu dimasak terlalu lama nanti akan jadi agak liat so kacau sambal sampai sotong nampak layu dan boleh la ditutup api dapur.

IKAN BAWAL KUKUS BAHAN-BAHAN:

1 ekor ikan bawal (500 grm) 3 biji bawang putih 3 cm halia- dihiris nipis 2 batang serai - dihiris nipis 1 biji bawang besar 2 biji tomato Sedikit daun sup SEASONING: 1 sudu besar sos tiram- boleh tambah 1 sudu kecil minyak bijan 1 sudu besar sos ikan Thai-nampla 1 biji limau kasturi - ambil jus n boleh ditambah 7 biji lada hitam- dihancurkan * kalau nak pedas boleh ditambah cili api yang dititik . CARA MEMASAK: -Sediakan periuk kukus , bersihkan ikan bawal dan kelar-kelas badan ikan bawal ini. Potong smua bawang, serai dan halia nipis-nipis kemudian tabur di dalam pinggan dan sekeliling ikan bawal. Masukkan sedikit halia, serai dan bawang ke dalam perut ikan. -Satukan semua bahan sesoning dan curahkan ke atas ikan bawal . Potong tomato dan daun bawang dan tabur ke atas ikan bawal ini. -Kukus ikan bawal selama 30 - 40 minit atau sehingga ikan cukup masak.

KUEH TEOW GORENG BAHAN-BAHAN: 1 peket kuey teow- dilerai-lerai 200 grm udang, dibersihkan

-Bila taugeh agak layu terus masukkan semua kueh teow. kemudian masukkan semua telur dan kacau semua bahan bagi sekata. Bersihkan udang dan sayur kucai.Masukkan daging ayam. -Dalam kuali panaskan minyak dan tumis bahan tumbuk dengan cili kisar dan biar sampai cili cukup masak . -Masukkan sos tiram.200grm isi ayam 1 cekak kucai . kicap cair dan kicap manis dan gaul. udang dan dikacau sampai udang masak. sos cili. Masukkan kucai dan taugeh dan kacau lagi.ikut pada citarasa masing-masing. CARA MEMASAK:-Kupas semua bawang dan tumbuk lumat.cuci bersih 100grm taugeh 3 ulas bawang putih 2 biji bawang merah 2 biji telur 2 sudu besar cili kisar 3 sudu besar sos tiram 2 sudu besar kicap manis 2 sudu besar kicap cair 1 sudu besar sos Thai .nampla Sedikit minyak bijan Kalau tak masin boleh ditambah kicap . -Bila goreng kueh teow saya akan guna api dapur yang paling besar dan kueh teow ni dimasak/goreng dengan cepat supaya kueh toew tak jadi hancur kalau terlampau lama dikacau. AYAM PANGGANG BAHAN-BAHAN: 1 2 4 1 1 4 ekor ayam yang dipotong 12 biji bawang besar ulas bawang putih sudu kecil black pepper sudu kecil herba thyme sudu besar tomato sos . Boleh la ditutup api dapur bila kueh teow dah masak. Kacau semua bahan sehingga rata dan mesra.

BUBUR LAMBUK BAHAN-BAHAN: 2 pot beras 2 cawan santan pekat 300 grm udang kertas kecil . susun ayam dalam tray pembakar dan bakar pada suhu 180 darjah celcius selama 40 minit atau sampai ayam masak. susun ayam dalam tray pembakar dan bakar pada suhu 180 darjah celcius selama 45 minit atau sampai ayam masak.kalau nak lebih pun boleh sudu besar kicap manis sudu minyak zaitun atau minyak sayuran lain CARA MEMASAK: -Kisar bawang merah dan bawang putih. semua bahan lain dan gaul rata dan peram selama 4 jam atau semalaman dan simpan dalam fridge. -10 minit sebelum ayam dibawa keluar dari ketuhar masukkan semua sayur untuk di bakar sekejap atau sampai sayur-sayuran menjadi layu. -Pre-heat oven selama 10 minit.dititik 2 cm halia di potong nipis 1/2 sudu kecil jintan putih . -Balik-balikkan ayam supaya semua ayam masak sekata .3 sudu sos cili Thai 2 sudu besar tiram Garam dan gula secukup rasa CARA MEMASAK: -Mayang nipis-nipis semua bawang merah dan bawang putih. ROAST CHICKEN BAHAN-BAHAN: 1 1 4 1 3 4 6 3 ekor ayam yang dipotong 8 biji bawang besar ulas bawang putih sudu kecil black pepper sudu besar cili sos sudu besar tiram . -Bersihkan ayam dan tos sekejap kemudian masukkan semua ayam ke dalam bekas yang sesuai dan masukkan semua bawang yang dimayang nipis. masukkan semua ayam ke dalam bekas yang sesuai kemudian masukkan bahan kisar . -Pre-heat oven selama 10 minit .buang kulit/kepala n ekor 2 genggam udang kering – direndam sekejap dan ditumbuh 2 batang serai . semua bahan lain dan gaul rata dan peram selama 4 jam . -Bersihkan ayam dan tos sekejap . Simpan ayam dalam fridge.

kacau dah biar sampai nasi masak.Air secukupnya untuk masak nasi bubur ini . biar nasi mesra dengan santan dan sampai mendidih. -Panaskan sedikit minyak.direndam sekejap dan ditumbuk lumat Sedikit serbuk kunyit Garam secukup rasa Air secukupnya CARA MEMASAK: . halia.Basuh dan bersihkan beras. tumis semua bahan tumbuk lumat. udang kering serta udang kertas dan kacau sekejap sampai wangi kemudian terus lah dimasukkan air serta beras ke dalam periuk. baru la boleh ditutup api dapur.2 liter air dan boleh ditambah BAHAN DITUMBUK LUMAT: 4 biji bawang merah 2 ulas bawang putih CARA MEMASAK: . * Boleh juga dimasukkan sedikit daging lembu yang dipotong halus sebagai rencah tambahan untuk dimasak bersama bubur lambuk ini. JEMPUT2 IKAN BILIS BAHAN-BAHAN: 3 cawan tepung naik sendiri 1 biji bawang besar-dimayang halus 1 biji telur 1 genggam ikan bilis . Boleh la di masukkan garam secukup rasa dan santan tadi. tumbuk udang kering tapi jangan terlalu hancur. Masukkan juga serai dan jintan manis tadi.

Gaul semua bahan dalam bekas yang sesuai dan masukkan telur serta air secukupnya. panaskan minyak secukupnya untuk mengoreng dan boleh la di goreng sehingga masak. Masukkan garam dan kacau lagi. Angkat dan tos chockodok ni bila sejuk boleh dimakan dengan sos. FISH AND CHIPS BAHAN-BAHAN: 5 keping ikan fillet ikan dory (sebesar tapak tangan) Fries secukupnya Serbuk roti secukupnya (bread crumbs) Minyak masak secukupnya untuk mengoreng BAHAN-BAHAN (bancuhan tepung): 3/4 cawan tepung gandum 1/4 cawan tepung jagung 1/2 sudu teh soda bikarbonat 1 biji telur 1/2 cawan susu segar . jangan terlebih air nanti jadi cair pulak.

-Kemudian letakkan fillet ikan dory tadi ke dalam serbuk roti dan gaul rata. . -Bancuh semua bahan tepung tadi dan kacau sehingga menjadi pekat. -Lepas tu masukkan air limau nipis. belacan dan gula di dalam mangkuk. cili merah. -Celupkan fillet ikan dory ke dalam bancuhan tepung pastikan rata pada semua bahagian. AIRASAM BAHAN-BAHAN DIMAYANG NIPIS: 2 biji bawang besar 2 cili merah . Kacau lagi. -Goreng fillet ikan dalam minyak sehingga fillet ikan bertukar warna coklat kekuningan atau samapi fillet ikan masak.ikut selera banyak mana nak 2 sudu besar asam jawa segera 2 cm belacan 1 sudu gula Garam secukup rasa Sebijik limau kasturi 1 sudu besar kerisih CARA MEMBUATNYA: -Satukan bawang. air asam jawa. Guna api yang sederhana sahaja supaya fillet ikan masak sekata dan kulit luar tidak hangit. kerisik dan garam. Pastikan semua bahagian ikan dilitupi dengan serbuk roti ini. jika bancuhan agak cair tambah sedikit saja tepung gandum lagi. kacau rata.1/2 cawan air sejuk Garam secukup rasa CARA PENYEDIAAN: -Bersihkan fillet ikan dory dan gaulkan serbuk lada hitam / sulah dan perap selama 15 minit.

SALAD DRESSING: 1 biji bawang merah-dicincang halus 1 ulas bawang putih-dicincang 5 sudu balsamic vinegar 5 sudu olive oil Sedikit madu Sedikit garam dan serbuk lada hitam .SALAD DRESSING: 5 sudu olive oil Jus lemon secukupnya Sedikit madu Sedikit garam * Campurkan semua bahan dalam bekas bertutup dan goncang bagi sebati. Salad dressing ni tak perlu disimpan dalam fridge dan boleh tahan 1-2 bulan. Salad dressing yang lebih boleh disimpan nanti kalau nak makan salad lagi boleh diguna. Tuang atas salad ikut pada selera masing-masing nak banyak mana.

TERUBUK PANGGANG (GRILL) BAHAN-BAHAN: 1 ekor ikan terubuk Ikan di lumur dengan serbuk kunyit. Salad dressing ni tak perlu disimpan dalam fridge dan boleh tahan 1 bulan. Kali ni ikan salmon ni saya tak perap dengan apa-apa rencah pun cuma masa grill tu saya taburkan sedikit seasoning macam minyak bijan dan sedikit kicap cair Jepun . Bila nak makan perah la sedikit jus lemon memang best. Kali ni saya hanya buat salad dressing yang sangat simple tapi sedap. Jangan digrill terlalu lama nanti isi ikan salmon jadi kering dan tak sedap. SALMON GRILL Ikan salmon ni saya gaulkan dengan sedikit garam dan balck pepper dan saya grill lebih kurang dalam 10-15 minit saja atau sehingga masak. IKAN PARI. KEMBUNG. Tuang atas salad ikut pada selera masing-masing nak banyak mana. Salad dressing yang lebih boleh disimpan nanti kalau nak makan salad lagi boleh diguna. garam dan sedikit minyak masak (supaya ikan tak melekat pada frying pan) . TALAPIA...* Campurkan semua bahan dalam bekas bertutup dan goncang bagi sebati.

letak minyak dalam 1 sudu kecil (boleh tambah kalau kering sangat). -Bila dah selalu panggang ikan kita akan tau macam mana rupa ikan yang dah masak. . -Selepas 45 minit di panggang ikan pun dah masak. cucuk la isi ikan dengan garpu atau cuit sikit dan rasa (selalunye ikan terubuk ambil masa lama sikit dalam 45minit-1jam bergantung pada saiz ikan). Pastikan api dapur sederhana besar jangan guna api yang besar nanti ikan cepat hangit dan jadi kering. Kalau nak tau ikan dah masak. Selamat mencubanye. KARI IKAN PARI BAHAN-BAHAN: 500grm ikan pari 5 biji bawang merah 4 ulas bawang putih 2 tangkai daun kari 1 sudu kecil halba campur 1 sudu besar cili kering yang dah dikisar lumat 1 peket rempah kari ikan 2-3 cawan santan pekat 4 biji tomato masak ranum Garam dan air asam jawa secukup rasa * Bawang merah dan bawang putih dimayang halus. Lepas 10 minit terbalikkan lagi ikan dan penutup periuk boleh di buka terus. Tutup sekejap dengan penutup periuk yang besar dalam 10 minit lepas tu buka dan terbalikkan ikan perlahan gunakan senduk leper yang besar. Pastikan frying pan betul-betul panas kalau tak kulit ikan akan melekat dan ikan susah diterbalikkan. -Letakkan ikan perlahan-lahan dalam frying pan. tomato dipotong kecil-kecil CARA MEMASAK: -Bersihkan isi ikan pari dan tos ketepikan.CARA MEMANGGANG IKAN: -Panas kan frying pan atau grill pan.

-Bila rempah sudah masak boleh la dimasukkan santan dan kacau sebentar bila kuah dah nak mendidih masukkan semua ikan salmon tadi dan garam kemudian kacau . Biarkan rempah masak dan terbit minyak. Biar sampai ikan masak baru ditutup api dapur . -Masukkan cili kering kemudian kacau dan terus masukkan rempah kari dibancur dengan sedikit air. Terus kacau semua bahan dan sekali-sekala kacau bahan-bahan supaya tidak menjadi hangit.-Panaskan minyak dalam periuk dan tumis semua bawang bersama halba campur serta daun kari sekali sekala kacau dan biarkan samapai bawang layu serta terbit bau wangi. Jika kurang masam tambah la air asam jawa . Biarkan seketika sehingga kuah mendidih kemudian rasa garam dan masam kuah supaya sesuai dengan selera. KARI IKAN SEMBILANG Ikan sembilang memang perlu dibasuh dengan air asam jawa serta tepung gandum untuk buang segala hanyir BAHAN-BAHAN A: 1 ekor ikan sembilang ( 500-700 grm) 10 biji kacang bendi 3-4 cawan santan pekat 5 batang pokok daun kesum Garam dan asam jawa secukup rasa BAHAN B (DIMAYANG HALUS): 4 biji bawang merah 2 ulas bawang putih BAHAN C (DITUMBUK LUMAT): 4 2 1 1 biji bawang merah ulas bawang putih sudu kecil serbuk jintan putih peket rempah kari ikan . Masukkan semua tomato dan terus kacau sekejap sampai tomato layu.

-Bila rempah sudah masak boleh la dimasukkan semua santan serta garam dan kacau kuah.CARA MEMASAK: -Bersihkan ikan dan dipotong ke beberapa bahagian kecil kemudian dibasuh lumur dengan asam jawa atau tepung gandum untuk buang kekotoran dan hanyir ikan sembilang ini. daun kesum dan air asam jawa kacau sekejap. -Panaskan minyak untuk menumis dan tumiskan semua bawang yang dimayang halus (BAHAN B) sampai layu dan kekuningan. -Kupas semua bawang dan ditumbuk lumat kemudian digaul dengan serbuk jintan putih serta serbuk kari (BAHAN A) -Potong bahagian hujung dan pangkal bendi jika panjang boleh la dipotong 2 kacang bendi ini. bilas dan tos. Biarkan sampai kuah mendidih kemudian boleh la dimasukkan semua ikan sembilang. -Biarkan kuah mendidih dan ikan masak kemudian boleh dimasukkan semua kacang bendi dan biarkan seketika.rendam selama 1 jam 1 biji nenas 4 cawan santan pekat 2 biji terung bulat sederhana besar . -Kemudian masukkan rempah (BAHAN A) dan sedikit air kacau serta biar sampai rempah masak dan pecah minyak.dipotong 4 Garam dan asam jawa secukup rasa BAHAN-BAHAN UNTUK TUMISAN: 1 2 3 2 1 1 peket rempah kari ikan cm halia biji bawang merah ulas bawang putih sudu kecil halba campur ranting daun kari BAHAN-BAHAN TUMIS DARAT: 3 biji bawang merah-dimayang nipis-nipis 1 ranting daun kari * Jika kuah terlalu pekat tambah sedikit saja air. KARI IKAN TALANG MASIN BAHAN-BAHAN: 500 grm ikan talang masin . . Tutup periuk dan biarkan kacang bendi masak didalam wap panas kari ini.

-Biarkan kuah mendidih dan ikan masin masak dan terung dah empuk. Panaskan 3 sudu besar minyak baru dalam kuali dan tumis semua bawang merah tadi dengan sedikit daun kari bila bawang sudah menjadi warna kekuningan coklat tapi jangan terlalu garing. Bila dah potong jadi macam kepingan-kepingan dan tak payah ambil bahagian empulur yang keras tu. Kacau dan biarkan semua bahan mendidih dan rempah kari terbit minyak itu tandanya rempah kari dah masak. KARI DAGING BAHAN-BAHAN: 500 grm daging batang pinang 6 biji ubi kentang .potong atau 4 4 cawan santan pekat 1 peket rempah kari daging 2 sudu cili kisar 3 cm halia 3 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 1 batang (3 cm) kulit kayu manis 1 biji bunga cengkih 3 biji bunga lawang Garam secukup rasa Tak perlu guna cili kisar kalau tak mau kari pedas sikit CARA MEMASAK: -Bersihkan daging dan potong kecil-kecil. Panaskan 3-4 sudu besar minyak untuk menumis dan tumiskan semua bawang. kupas semua ubi kentang dan dipotong 4. terus tuang semua bawang dan daun kari ni bersama minyak tadi ke dalam periuk berisi gulai ikan masin tadi dan tutup tudung periuk . Kupas semua bawang. -Kupas kulit semua bawang dan halia serta dimayang halus. kari ikan masin ini akan jadi sangat wangi dan lebih sedap sesuai buat teknik ini untuk kari ketam. Ini la di katakan tumis darat. -Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bawang. halba campur dan daun kari. -Bila rempah sudah masak boleh la dimasukkan semua santan serta kacau kuah dan biarkan sampai kuah mendidih kemudian boleh la dimasukkan semua kepingan ikan masin serta nenas dan kacau sekejap. halia dan dimayang halus-halus. boleh dirasa garam jika sudah masin tak perlu ditambah garam. Bila bawang dah layu dan wangi boleh la dimasukkan rempah kari dan air asam jawa. Jika kuah terlalu pekat atau sedikit boleh la ditambahkan sedikit air lagi. Kemudian dimasukkan terung tadi dan kacau sekejap. Beli nenas yang sedang elok maksudnya jangan terlalu muda atau terlalu masak kiranya. halia. Kupas dan bersihkan nenas ini dan potong (nanti lain kali saya tunjuk cara potong nenas ini) buah nenas tak perlu dibelah hanya potong menyerong jadi berkeping-keping macam sengkuang tu anggaran ketebalan dalam 1 cm dan lebar dalam 15 cm. Kemudian bancuh rempah kari dengan sedikit air . kulit kayu manis + bunga lawang + bunga cengkih dan kacau sampai bawang layu. halia. boleh lah ditutup api.CARA MEMASAK: -Bersihkan kepingan ikan talang masin dan rendam selama 1 jam untuk buang garam.

Bila bawang sudah layu. -Campurkan rempah kari dengan sedikit air di dalam mangkuk plastik . Masukkan juga cili giling dan kacau serta biar kan sampai rempah terbit minyak dan menjadi wangi... -Kemudian masukkan semua santan dan kacau. masukkan rempah kari dan terus kacau sehingga rempah kari masak dan terbit minyak. -Masukkan santan dan daging. halia dan mayang halus semua bawang serta halia ini.1 batang je 3 biji bunga cengkih 2 biji bunga lawang Garam secukup rasa CARA MEMASAK: -Kupas bawang. Kacau kuah dan bila daging serta ubi kentang telah empuk baru la di tutup api dapur. Dah pun masak. masukkan semua ubi kentang dan biarkan kuah mendidih sekejap. panaskan sedikit minyak dalam periuk dan tumis semua bawang bersama kayu manis. KARI AYAM / TELUR BAHAN-BAHAN: 1 ekor ayam 5 biji ubi kentang yg besar 4 cawan santan pekat 1 peket rempah kari ayam 2 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 2 cm halia 2 cm kayu manis . . biarkan kuah mendidih baru la dimasukkan ubi kentang dan garam.Masukkan ayam dan garam dan kacau supaya semua bahan mesra.dan masukkan kedalam periuk. bunga lawang dan cengkih sehingga terbit bau wangi.. mudah saja.

-Perlahan api dapur dan tutp periuk dengan tudung periuk. KARI IKAN JENAHAK BAHAN-BAHAN: 1 kilo ikan jenahak 3 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 2 tangkai daun kari 1 sudu besar cili kering kisar 1 sudu asam jawa segera 1/2 sudu halba campur 1 peket rempah kari ikan 5 cawan santan pekat 8 biji kacang bendi Garam secukup rasa * Bawang merah dan bawang putih dimayang halus CARA MEMASAK: . Kacau kuah sekali-sekala dan bila ayam dan ubi kentang sudah masak boleh la di tutup api dapur dan hidangkan kari ayam ini. biarkan kuah terus mendidih.

Sentiasa kacau semua bahan supaya layu sekata dan tidak menjadi hangit. Biarkan rempah masak dan terbit minyak. Rempah kari mesti sentiasa dikacau supaya tidak menjadi hangit. . halba campur dan daun kari sehingga naik bau.Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bawang . Letakkan rempah kari di dalam mangkuk kecil dan campurkan sedikit air kemudian tumis di dalam periuk kemudian masukkan cili serta asam jawa .

Saya suka masak kacang bendi begini supaya tidak menjadi terlalu masak dan kacang bendi boleh menjadi lembek. Biar mendidih sedikit dan boleh la dimasukkan semua ikan jenahak tadi dan garam kemudian kacau dan biarkan seketika sehingga kuah mendidih. Jika kuah terlalu pekat boleh ditambah sedikit air.Tutup periuk dengan tudung periuk supaya kacang bendi terus masak didalam wap panas kuah kari. Bila ikan sudah masak boleh la dimasukkan semua kacang bendi dan kacau supaya semua bahan menjadi mesra dengan kuah kari dan biarkan seketika dan terus tutup api dapur. Rasa garam dan masam kuah supaya sesuai dengan selera.Bila rempah sudah masak boleh la dimasukkan semua santan tadi dan kacau supaya semua bahan menjadi mesra. .

Jika ada bahan yang terkurang boleh la ditambah ikut pada selera masing-masing. Mayang semua bawang besar serta cili merah nipis-nipis dan ketepikan dulu. CARA PENYEDIAAN: -Bersihkan pucuk paku dan ambil bahagian pucuk yang muda kemudian celur pucuk paku ini sampai layu. Tumbuk udang kering dengan belacan sampai lumat. perah limau kasturi dan ambil jusnya.KERABU PUCUK PAKU BAHAN-BAHAN: 2 ikat pucuk paku 2 biji bawang merah besar 2 tangkai lada merah 1/2 cawan udang kering-rendam sekejap 1 biji limau kasturi-boleh ditambah Sedikit belacan Kerisik secukupnya Garam dan gula secukup rasa ** Boleh ditambah cili api kalau nak pedas lagi. . -Masukkan semua bahan-bahan ke dalam mangkuk yang sesuai dan digaul rata.

titik kaki bagi senang nak makan nanti. -Masukkan semua bahan tumbuk dalam periuk bersama santan pekat dan serai yg dititik. . bila dah masak ketam akan bertukar warna. -Kacau kuah sekali-sekala supaya tak pecah minyak. -Semua cili api dan kunyit hidup ditumbuk lumat.MASAK LEMAK KETAM BAHAN-BAHAN: 6 ekor ketam yang besar 3-4 cawan santan pekat-kalau tak cukup tambah sikit lagi 8 biji cili api-boleh ditambah 3 cm kunyit hidup 3 batang serai . -Masukkan semua ketam dan garam serta asam keping. -Hidupkan api dapur dan biar sampai kuah mendidih.dititik 1-2 keping asam keping Garam secukup rasa * Boleh juga dimasukkan nenas dalam masak lemak ni dan tak perlu la guna asam keping CARA MEMASAK: -Bersihkan ketam dan potong dua.

jika perlu saja * Boleh ditambah nenas atau cili capsicum BAHAN-BAHAN DIKISAR LUMAT: 4 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 3cm halia 2cm lengkuas 4 biji cili kering-direndam dalam air panas sampai kembang BAHAN-BAHAN SOS: 5 sudu besar sos cili 4 sudu besar sos tomato 3 sudu besar sos tiram 2 sudu besar sos ikan/nampla-boleh ditambah kalau kurang masin Sedikit minyak bijan CARA MEMASAK: -Bersihkan semua ketam dan dipotong 2 kemudian dibasuh bersih dan diketepikan dulu. Kisar semua bahan menumis .KETAM SWEET SOUR BAHAN-BAHAN: 2 kg ketam 3 biji tomato masak ranum 4 batang serai . -Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan dikisar dan kacau biar sampai masak dan terbit bau wangi. .dititik Sedikit air asam jawa-boleh tambah kalau suka kuah masam 1 cawan santan-tak tambah santan pn ok Sedikit air .

-Boleh juga ditambah daun sup atau daun bawang untuk xtra citarasa dan bau. -Kacau kuah lagi serta di masukkan garam. -Masukkan semua ketam tadi serta santan dan gaul rata kemudian tutup kuali dan biarkan sampai semua ketam masak. kacau semua bahan ini sampai wangi dan terus dimasukkan santan ke dalam periuk. BAHAN-BAHAN DIKISAR: 4 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 4 cm kunyit hidup 200 grm udang kering -direndam dulu 2 batang serai-potong nipis-nipis CARA MEMASAK: -Bersihkan semua sayur-sayuran dan potong ikut saiz yang sesuai. kemudian masukkan sayur yang lebih lembut. Bila ketam dah masak boleh la ditutup api dapur. akhir sekali masukkan sayur fucuk/suuhun dan tempe. Boleh juga ditambah udang segar di dalam kuah lodeh ni.-Masukkan tomato dan semua bahan sos terus kacau sambil rasa jika ada terkurang apa-apa bahan boleh ditambah ikut pada cita rasa kita.direndam Separuh biji sayur kobis 4 cawan santan pekat 1 cawan air Garam secukup rasa * Boleh ditambah lagi air jika mahu kuah tidak terlalu pekat. biarkan kuah santan sampai mendidih . -Panaskan sedikit minyak dalam periuk dan tumis semua bahan yang dikisar. Boleh di pelbagaikan lagi jenis-jenis sayur. -Buka penutup kuali dan kacau dan kalau nak kuah lebih tambah la air. . LONTONG BAHAN-BAHAN KUAH LODEH: 1 ikat kacang panjang 1 ketul sederhana besar cauliflower 2 biji carrot 1 peket tempe-digoreng dulu 2 peket campuran suuhun/fucuk . -Masukkan sayur yang keras dulu dan kacau kuah sekali-sekali.

. Kemudian masukkan minyak bijan.-Biarkan kuah mendidih. -Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang. Bersihkan sayur sawi dan carrot dan potong ikut pada citarasa kita. bila sayur dah masak boleh la di tutup api dapur. kacau biar kuah mendidih kejap dan masukkan sayur sawi pula . Kita boleh tambah lagi bahan rencah ikut pada selera masing-masing ya. Bila sayur sawi dan masak boleh la ditutup api dapur. sos tiram dan kiub ayam. crab stick yang dah dipotong 2 dan semua jenis fish ball atau ball perisa lain. Rasa masin sup ini jika kurang masin baru la ditambah garam. -Masukkan carrot. Kacau semua bahan serta biarkan sampai sup masak dan mula mendidih. potong isi ayam kecil-kecil dan bersihkan sotong dan udang serta potong sotong kecil-kecil juga. biar sampai bawang layu dan masukkan ayam dulu dan kacau semua bahan sampai ayam masak kemudian masukkan udang dan sotong kacau sekejap dan terus masukkan semua air. CARA MEMASAK: -Kupas semua bawang dan dimayang halus . SUP YEE MEE BAHAN-BAHAN: 1 peket yee mee (ada 6 ketulmee dlm satu peket tu) 3 biji bawang merah 3 ulas bawang putih 2 ketul dada ayam yang agak besar Sotong atau udang kuantitinya ikut pada selera kita la 2 peket fish ball 1 peket crab stick 2-3 pokok sawi 1 batang carrot Bunga kobis 4-5 cawan air 1 kiub ayam 1-2 sudu besar sos tiram Sedikit minyak bijan Garam secukup rasa *Jika nak kuah lebih banyak tambah air lagi.

SOTO AYAM BAHAN-BAHAN: 1 ekor ayam-dipotong 8 1 peket bihun-dicelur 2 peket suhun 1 peket bawang goreng segera.-Masukkan yee mee dalam mangkuk yang sesuai dan terus tuang kuah yang masih mendidih ni.5 liter air (ikut pada selera masing2) Sedikit kacang goreng Garam secukup rasa BAHAN UNTUK BERGEDIL: 10 biji ubi kentang (saiz besar) 1 biji telur Sedikit daun bawang dimayang halus-halus Garam secukup rasa BAHAN-BAHAN DIKISAR: 8 biji bawang merah 4 ulas bawang putih 1 inci halia BAHAN REMPAH: 1 sudu besar ketumbar biji 1 sudu besar jintan putih 1 sudu besar lada hitam . biarkan yee mee lembut sikit serta kuah menjadi tidak terlalu panas dan boleh la menjamu selera.direbus 1 pokok daun sup 1 pokok daun bawang 1 peket sup bunjut 200 grm taugeh 1.kalau boleh buat sendiri lagi sedap 1 peket nasi impit segera.

BAHAN SAMBAL KICAP: 8 biji cli api 3 ulas bawang putih Kicap manis secukupnya CARA MEMASAK: -Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan kisar. -Masukkan sup bunjut dan kacau sekejap. Keluarkan ketulan ayam yang sudah masak dan biarkan sejuk. -Untuk membuat pergedil pulak -Kupas semua ubi kentang dan dipotong kecil-kecil kemudian digoreng sampai kekuningan dan masak. celupkan ketulan pergedil dalam telur ini dan terus di goreng sehingga masak kekuningan semua pergedil ini. pecahkan 2 biji telur dalam mangkuk yang sesuai dan telur ini dipukul sedikit macam nak buat telur dadar. -Semua isi ayam di carik-carik dan diketepikan . celur bihun dan taugeh sehingga lembut dan boleh la di potong nasi impit. api dapur mesti la sederhana besar saja. -Kemudian masukkan semua air dalam dan juga semua ayam yang sudah dibersihkan tadi. Goreng suuhun. -Gaul semua bahan sehingga sebati kemudian adunan ini boleh la di bentuk seperti sebiji bola kecil dan ditekan leper dan buatlah sehingga habis semua adunan pergedil ini. Tumbuh semua ubi kentang ini sehingga lumat kemudian boleh di masukkan sebiji telur. -Panaskan minyak yang mencukupi untuk mengoreng pergedil ni. . goreng sehingga wangi dan kemudian masukkan pula bahan2 rempah yang sudah dikisar dan kacau sekejap sampai wangi lebih kurang dalam 4-5 minit.Ke semua bahan ini digoreng tanpa minyak selama 5 minit dengan api sederhana besar dan kemudian semuanya dikisar sampai halus. daun bawang yang diracik halus secukupnya dan garam secukup rasa. biarkan sup mendidih dan ayam masak. -Masukkan garam secukup rasa ke dalam sup dan juga daun sup/bawang yang sudah diracik halus-halus.

MASAK LEMAK BUNCIS DAN KERANG BAHAN-BAHAN: 3 kg kerang 200grm-dibersihkan-dan-potong-menyerong 2 cawan santan pekat 1-keping-asam-keping-saiz-kecil Garam-secukup-rasa BAHAN DITUMBUK LUMAT: 8-biji-cili-api 3 cm kunyit hidup CARA MEMASAK: Masukkan semua santan, bahan ditumbuk lumat, asam keping ke dalam periuk. Masak semua sampai kuah mendidih kemudian masukkan semua kacang buncis, garam dan kerang. Sekali sekala kacau serta biarkan sampai kuah mendidih dan kacang buncis masak. * Sentiasa kacau kuah supaya santan tak pecah minyak

GULAI DAGING SALAI BAHAN-BAHAN: 1 kilo daging lembu salai 4-5 cawan santan pekat 6 biji ubi kentang-dikupas kulit dan dibelah 4 6 batang serai- dititik 1 keping asam keping BAHAN DITUMBUK LUMAT: 10 biji cili api 2 inci kunyit hidup Garam kasar secukup rasa * kalau kurang kuah boleh la ditambah santan lagi atau sedikit air CARA MEMASAK: -Potong daging pada saiz yang sesuai dan bersihkan serta diketepikan dulu. -Masukkan semua bahan tumbuk, serai yang dititik, semua santan dan sekeping asam keping. -Letak di atas api dapur biarkan sehingga kuah mula hendak mendidih dan terus dimasukkan semua daging serta ubi kentang kacau kuah supaya tak pecah minyak. -Bila ubi kentang sudah masak dan menjadi empuk boleh dimasukkan garam serta dikacau kuah, biar sebentar dan boleh la ditutup api dapur.

UDANG MASAK LEMAK KUNING BAHAN-BAHAN: 500 grm udang kertas sederhana besar 200 grm kacang buncis 3 cawan santan pekat 1 keping asam keping BAHAN DI TUMBUK LUMAT: 2 1 3 1 biji bawang merah ulas bawang putih cm kunyit hidup batang serai-dititik

CARA MEMASAK: -Bersihkan semua udang dan kacang buncis di potong menyerong. -Masukkan santan pekat dan bahan ditumbuk lumat ke dalam periuk. -Hidupkan api dan biarkan sampai kuah mendidih dan kacau kuah. -Masukkan udang dan asam keping bersama garam secukup rasa, kacau semua bahan. -Masukkan kacang buncis dan terus kacau kuah supaya kuah tidak pecah minyak. -Bila sayur buncis dah layu boleh la di tutup api dapur.

. -Bersihkan sayur pucuk paku dan ambil daun dan bahagian batang yang lembut saja. -Masak kuah sehingga hampir mendidih dan baru la dimasukkan ikan keli salai. -Masukkan juga semua santan. garam dan sayur pucuk paku serta asam keping. -Kacau kuah skejap dan boleh la dirasa garam jika kurang tambah lagi mengikut cita rasa masing-masing. sekeping asam keping. -Bila sayur pucuk paku dan masak serta ikan keli pun dah lembut boleh la ditutup api dapur.GULAI IKAN KELI SALAI DGN PUCUK PAKU BAHAN-BAHAN: 12 ekor ikan keli salai 4 cawan santan pekat 3 batang serai . -Masukkan semua bahan tumbuk dan serai yang dititik.dititik 2 ikat pucuk paku 1 keping asam jawa BAHAN DITUMBUK LUMAT: 10 biji cili api 2 inci kunyit hidup Garam kasar secukup rasa * kalau kurang kuah boleh la ditambah santan lagi CARA MEMASAK: -Bersihkan ikan dan dipotong 2 dan di ketepikan dulu.

-Pastikan ikan masak sebelum api ditutup dan tomato nampak lembut. serai dititik kemudian masukkan semua bahan dalam periuk kecuali tomato dan garam. -Biarkan sampai ikan hampir masak dan baru lah dimasukkan buah tomato yang dipotong 2 dan garam secukup rasa. . Pastikan santan dapat menutupi ikan dalam periuk. -Biarkan hingga ia mengelegak dan masukkan kepinggan ikan tengiri. Garam secukup rasa CARA MEMASAK: -Cili api + kunyit serta garam ditumbuk lumat. -Masak kuah santan ini sampai mendidih.IKAN MASAK LEMAK CILI API BAHAN-BAHAN: 4 keping ikan tenggiri sederhana besar 5-10 biji cili api 3 cm kunyit hidup 1 keping asam keeping (gelugur) 1 batang serai dititik 4 biji tomato belah 2 atau 4 ikut suka Santan kelapa pekat secukupnye.

kerisik dan buah nenas. -Kacau sampai bawang menjadi layu dan terus di masukkan rempah kari yg sudah di bancuh dwngan sedikit air tadi dan kacau. -Panaskan sedikit minyak dan tumiskan semua bawang + halia. biar sampai rempah masak dan terbit minyak.PAJERI NENAS BAHAN-BAHAN: 1 biji nenas . buah pelaga. -Masukan semua santan dan kacau. itu tanda pajeri sudah masak dan boleh la ditutup api. bunga lawang+bunga cengkih.sederhana besar 5 cawan santan pekat 1 genggam udang kering 4 biji bawang merah 1 ulas bawang putih 2 cm halia 3 cm kayu manis 3 biji bunga lawang 2 biji bunga cengkih 4 biji buah pelaga 1 peket serbuk kari daging 4 camca besar kerisik 3 camca besar gula Garam secukup rasa CARA MEMASAK: -Bersihkan nenas dan potong ikut saiz yang sesuai. -Biarkan sampai nenas empuk. Basuh udang kering. -Kacau semua bahan dan masukkan udang kering. kulit kayu manis. -Masukkan garam secukup rasa dan terus kacau pajeri ini . . biar kuah mendidih sekejap dan masukkan gula.

Masukkan kerisik dan daun kunyit yang telah di potong nipis tadi kacau semua bahan dan bila dan masak boleh la di tutup api.carik dan garam secukup rasa. Tuangkan serbuk kari dan serbuk ketumbar yang telah dibancuh dengan sedikit air. Masukkan daun lipau purut yang dicarik . Kacau semua bahan bagi rata dan masukkan daging yang dah di potong kecil-kecil .RENDANG DAGING BAHAN-BAHAN: 1 kg daging 4 sudu besar kerisik 4 cawan santan pekat 50 grm serbuk kari daging 1 sudu besar serbuk ketumbar 2 helai daun kunyit 4 helai daun limau purut 4 sudu besar kerisik Garam secukup rasa BAHAN DIKISAR HALUS: 15 ulas bawang merah 3 cm halia 6 batang serai 10 tangkai cili kering masak sekejap dalam air mendidih CARA MEMASAK: -Tumis semua bahan kisar tadi hingga naik bau. Masukkan santan pekat tadi dan biarkan daging mereneh sampai kauh menjadi kering. Masak sampai daging mengecut dan air daging tinggal sedikit atau kering. 2. .

RENDANG AYAM BAHAN-BAHAN: 1 ekor ayam 1 biji kelapa (ambil 2 cawan santan pekat) 1 tangkai daun limau purut 1 helai daun kunyit 1 peket kerisih / 5 sudu besar kerisik Garam secukup rasa BAHAN DIKISAR: 15 biji cili kering 5 biji bawang merah 2ulas bawang putih 2 batang serai di racik nipis 5 cm halia 7 cm lengkuas 3 cm kunyit hidup CARA MEMASAK: -Bahan-bahan dikisar halus. . Semua bahan perlu la dipotong nipis-nipis untuk memudahkan proses mengkisar. kuah dan ayam pun tak mudah hangit. Cili kering direbus supaya menjadi kembang dan toskan airnya dulu. daun kunyit yang dipotong nipis. -Bila kuah sudah semakin pekat dan hampir kering terus la mengacau lagi rendang ayam ini supaya tak menjadi hangit dibahagian pemukaaan dalam kuali. -Kuah akan jadi banyak sedikit sebab ayam akan mengeluarkan airnya. -Biarkan kuah mendidih dan terus mengacau dan balik-balikkan ayam supaya masak sama rata. -Sebaiknya gunakan kuali non stick sebab mudah untuk mengacau. garam dan terus mengacau supaya semua bahan sama rata. -Masukkan ayam dan bahan kisar dahulu ke dalam kuali dan kacau supaya menjadi mesra dan biarkan mendidih seketika. -Kemudian masukkan santan pekat dan kacau lagi bila ayam sudah separuh masak masukkan daun limau purut yang dicarik-carik. kerisik.

-Masukkan mix vegetable dan black pepper. -Masukkan garam. Tekan mashed potato ni supaya melekat dgn inti daging. PENYEDIAAN SHEPHERD PIE: -Sediakan bekas. -Kemudian masukkan mashed potato ke atas inti daging tadi dan ratakan. -Masukkan semua butter. masukkan bawang besar. kacau sebati . masukkan kentang lenyek ratakan di bahagian dasar dan di tepi bekas dan masukkan bahan inti daging dan ratakan. -Kemudian masukkan daging. -Buat corak garisan diatas mash potato dengan menggunakan garfu dan sapu kuning telur di atasnya. goreng hingga daging masak kemudian masukkan tepung gandum dan kacau rata . MASHED POTATO 10 biji kentang . angkat kemudian lenyek hingga hancur. goreng hingga layu. Tutup api dan ketepikan. goreng hingga daging empuk. -Kemudian masukkan serbuk lada hitam dan kacau hingga sebati semua bahan-bahan ni. -Bakar pada suhu 180`C selama 30-40 minit atau sehingga bahagian atas mash potato kekuningan. susu dan lada hitam ke dalam adunan kentang lenyek.rebus hingga empuk 5 sudu besar butter 200 ml susu segar 1 sudu kecil serbuk lada hitam Garam secukupnya CARA MEMASAK: -Kentang direbus hingga empuk. STEW AYAM .SHEPHERD PIE BAHAN-BAHAN: 1 peket daging cincang 3 biji bawang besar potong dadu 2 sudu besar tepung gandum Garam 3 sudu butter 1 sudu minyak Serbuk lada hitam secukupnya Mix Vegetable secukupnya CARA MEMASAK: -Panaskan minyak dan butter. -Kacau rata.

kemudian tuang ke dalam stew tadi kacau semua bahan. Terus masukkan semua air. cendawan butang dan semua ayam yang telah di goreng tadi. kikis kulit carrot dan dipotong menyerong tebal-tebal. CARA MEMASAK: -Bersihkan ayam dan gaul dengan sediki garam kemudian goreng ayam sampai kekuningan. Bisto hanya boleh dibeli di Cold Storage kalau Bisto ni boleh la diguna serbuk brown sos biasa atau chicken gravy mix brand McCormick.BAHAN-BAHAN: 1 ekor ayam-dipotong 12 6 biji bawang besar 1 labu bawang putih 8 biji ubi kentang 2 biji karot 1 tin cendawan butang-potong 2 2-3 cawan air 1 biji kiub ayam 2 helai bay leaves 1 sudu kecil serbuk herba thyme 1 sudu besar serbuk lada hitam 2 sudu besar tepung jagung-bancuh dgn sikit air 3-4 sudu besar serbuk BISTO-bancuh dgn sikit air Garam secukup rasa * Serbuk BISTO ini berwarna coklat macam serbuk brown. -Kupas semua bawang dan di mayang nipis-nipis. Bancuh serbuk BISTO dengan sedikit air. biarkan bawang ini masak dan menjadi kekuningan. biarkan kuah mendidih dan sampai ubi kentang menjadi empuk. -Masukkan kiub ayam. -Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bawang. AYAM MASAK MERAH . semua ubi kentang juga di kupas kulit dan dipotong kecil-kecil. -Bancuh pula tepung jagung dengan sedikit air dan tuang ke dalam stew serta kacau stew supaya semua bahan menjadi sekata. Biar kuah mendidih selama 3-5 minit lagi dan boleh la ditutup api dapur. Kuah stew akan menjadi pekat dan rasa garam jika kurang masin tambah la garam lagi. ubi kentang serta carrot kemudian kacau. herba thyme n daun bay n lada hitam.

SUP AYAM BAHAN-BAHAN: . Biar sambal masak sampai pecah minyak dan menjadi wangi. garam. cili/tomato sos dan kacau lagi. Masukkan gula. Terus mengacau untuk 10 minit lagi dan tabur daun sup/bawang ke atas ayam dan boleh la dimatikan api dapur.BAHAN-BAHAN: 1 ekor ayam Garam dan gula secukup rasa 4 sudu tomato sos 4 sudu cili sos Garam dan gula secukup rasa Daun sup/bawang untuk hiasan BAHAN-BAHAN DIKISAR: 5 6 3 4 4 biji cili kering biji bawang merah biji ulas bawang putih yang besar cm halia batang serai CARA MEMASAK: -Semua bahan-bahan dikisar perlu dipotong kecil-kecil. -Panaskan 3 sudu besar minyak dan tumiskan bahan-bahan dikisar lumat serta serai. -Kemudian masukkan ayam ke dalam sambal dan gaul rata sampai mesra. Cili kering perlu direbus dahulu atau direndam dalam air panas supaya menjadi lembut dan mudah dikisar.Ayam dibersihkan kemudian dipotong dan digaul dengan garam dan kunyit. . Panaskan 2 cawan minyak dan goreng ayam sehingga masak dan sedikit garing.

1 ekor ayam (sederhana besar) 8 biji kentang 1 pokok daun sup Garam secukup rasa Air mencukupi untuk kuah sup BAHAN-BAHAN TUMIS: 4 1 3 3 3 2 3 3 1 1 biji bawang merah biji bawang besar ulas bawang putih cm halia cm kayu manis (1 ketul) biji bunga lawang biji bunga cengkih biji buah pelaga sudu kecil ketumbar sudu kecil lada hitam CARA MEMASAK: . Ketumbar serta lada hitam ditumbuh halus. halia di kupas kulit dan dimayang halus. Biarkan kuah hampir mendidih dan boleh la dimasuk semua ayam dan ubi kentang. -Panaskan sedikit minyak dalam periuk dan tumis semua bahan yang ditumbuk. semua rempah serta semua bawang tadi. -Masukkan garam dan kacau sup sekali-sekali sehingga ayam masak serta ubi kentang menjadi empuk. Semua bawang.Potong ayam kepada bahagian yang kecil-kecil. Kupas semua ubi kentang dan dipotong empat. daun sup diracih halus. Kacau semua bahan ini sampai wangi dan terus dimasukkan air yang secukupnya dalam periuk. GULAI AYAM PENCEN BAHAN-BAHAN: .

1 ekor ayam tua 2 biji kelapa parut ambil santan yg pekat 5 biji ubi kentang . ubi kentang dan garam. serai. -Masukkan bahan ditumbuk ke dalam periuk berisi ayam ini bersama santan pekat. AYAM GORENG KICAP BAHAN-BAHAN: .kupas kulit dan belah 4 6 batang serai-dititik 1 keping asam keping yang kecil Garam secukup rasa BAHAN DITUMBUK LUMAT: 10 biji cili api 5 cm kunyit hidup CARA MEMASAK: -Ayam di potong kecil dan dibersihkan kemudian dimasukkan ke dalam periuk yang berisi air. Jumlah air hanya cukup-cukup menenggelamkan ayam saja kira jangan banyak sangat. asam keping. Gaul semua bahan dan biarkan sampai kuah masak dan ubi kentang menjadi empuk. Rebus ayam ni sampai air rebusan ni jadi sikit sangat dan ayam dah empuk.

Kacau semua bahan sehingga rata dan rasa dulu garamnya jika kurang masin baru la ditambah kicap lagi atau garam. -Gaulkan isi ayam tadi bersama kunyit dan sedikit serbuk lada hitam. Panaskan minyak yang secukupnya untuk mengoreng isi ayam ini dan goreng ayam sampai masak dan hampir garing. Masukkan semua bahan-bahan sos.dipotong membulat BAHAN-BAHAN SOS: 1 sudu 6 sudu 2 sudu 1 sudu Garam besar sos tiram besar kicap manis cili sos plum sos secukup rasa * Bahan-bahan sos ini boleh ditambah ikut pada selera masing-masing BAHAN DI KISAR HALUS: 4 3 2 2 biji bawang merah biji ulas putih . angkat dan tos juga. -Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan kisar dan kacau sampai terbit bau wangi. bawang besar dan kacau sebentar kemudian masukkan semua isi ayam serta ubi kentang yang sudah digoreng tadi.dipotong setebal 1 cm 2 biji bawang merah . Ubi kentang dikupas kulit dan dibelah 2 kemudian di potong nipis-nipis anggaran 1 cm. Angkat dan toskan isi ayam kemudian gorengkan pula ubi kentang tadi sampai masak.direndam sekejap dlm air panas cm halia CARA MEMASAK: -Isi ayam dibersihkan dan dipotong kecil-kecil.500 grm isi ayam 4 biji ubi kentang. IKAN KUKUS ikan kukus dengan asam boi dan saya guna ikan ebek/putih/jemuduk BAHAN-BAHAN: .3 biji cili kering .

Kemudian letakkan ikan didalam mangkuk dan taburkan semua bahan yang dimayang tadi diatas ikan. -Tuang atau curahkan semua bahan sos yang dicampur dengan sedikit air secara sekata di atas ikan dan sekeliling ikan. bawang merah. Titik cili api kemudian taburkan sedikit bahan yang dimayang ini ke dalam mangkuk yang akan diletakkan ikan nanti. Bentuk periuk kukus adalah bertingkat-tingkat. -Bila air sudah agak panas boleh la disatukan periuk bahagian atas ini dengan bahagian bawah periuk kukus. baru la diangkat keluar mangkuk ini dari periuk kukus. -Mayang bawang putih. Biarkan ikan masak selama 30 . kelar-kelar ikan dan masukkan sedikit halia dan bawang putih didalam bahagian perut ikan. Taburkan daun sup atas ikan. lengkuas. Asam boi dicarik-carik/potong isinya asam ni dan ditabur atas ikan sekeliling ikan.1 ekor ikan ebek (anggaran berat 700 grm) 1 biji bawang besar 2 ulas bawang putih 1 inci halia 1 inci lengkuas 2 batang serai-dititik 4 biji cili api-boleh tambah 5 biji asam boi 2 biji tomato-dibelah 4 Sedikit daun sup/bawang diracik halus Sedikit air BAHAN UNTUK SOS: 1 sudu kecil minyak bijan 3 sudu besar sos tiram 1 sudu besar sos ikan Thai/nampla 2 sudu jus limau nipis/ kasturi-boleh ditambah Sedikit serbuk lada hitam * Boleh juga digunakan asam jawa untuk perisa masam CARA MEMASAK: -Masukkan air ke dalam periuk kukus bahagian bawah sekali dan biar diatas api . -Bersihkan ikan. tunggu sehingga air agak mendidih. Bahagian bawah adalah untuk mengisi air dan 2-3 bahagian atas lagi adalah untuk diletak pinggan/mangkuk yang diisi makanan yang nak dikukus. Bila ikan dah masak buka penutup periuk dan biarkan seketika sampai mangkuk agak sejuk. SINGGANG IKAN TONGKOL BAHAN-BAHAN: 3 ekor ikan tongkol yang sederhana besar 2 biji bawang besar-potong 2 .40 minit dan jika kurang masin boleh ditambah sos nampla lagi. -Masukkan mangkuk yang berisi ikan ini ke dalam periuk bahagian atas periuk kukus. serai dititik dan halia.

CARA MEMASAK: -Masukkan semua bawang yang telah dimayang nipis-nipis. gula dan garam serta kacau sekejap. ASAM PEDAS IKAN PARI BAHAN-BAHAN: 1 kilo ikan pari segar 2 cawan air .boleh ditambah ikut selera sendiri Air secukupnya untuk kuah Garam dan gula secukup rasa Saya kehabisan kunyit hidup sebab tu ikan singgang ni kuahnya tak kuning tapi kalau dibiar kuahnya jernih pun tak apa. air dan asam keping ke dalam periuk serta biar sampai kuah mendidih. * Boleh juga dimasukkan kacang bendi dalam resepi ini. Biarkan kuah memdidih dan ikan masak baru la ditutup api dapur. kunyit hidup. -Masukkan semua ikan tongkol. manis dan masin. lengkuas. Singgang ikan ni mesti dimasukkan sedikit gula untuk dapat rasa seimbang masam.dipotong nipis 2 keping asam keping yang besar .2 ulas bawang putih 8 biji cili api-kalu nak pedas titik separuhnya 1 cm kunyit hidup-dipotong nipis 2 inci lengkuas. Selalunya tak pedas tapi saya cara saya masak ada rasa pedas sikit sebab cik abang suka.

Biar kuah mendidih dan ikan pari masak boleh la dimatikan api dapur. Kemudian masukkan serai dan kacau lagi. asam keping dan bunga kantan. IKAN SIAKAP KUKUS BAHAN-BAHAN: 1 1 2 2 ekor ikan siakap (anggaran berat 700 grm) biji bawang besar ulas bawang putih cm halia . garam dan gula secukup rasa.direbus supaya menjadi lembut 4 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 2 inci lengkuas 2 inci halia 3 cm belacan *Jika suka kuah lebih masukkan lebih air dan jika ingin lebih pedas tambah lagi cili . Kacau sehingga sambal menjadi masak dan pecah minyak. daun kesum. Jangan kacau terlalu laju dan kuat nanti ikan pari boleh pecah. -Bila kuah sudah mendidih masukkan ikan pari. -Seterusnya masukkan air. Kemudian kacau supaya semua bahan menjadi mesra.dibelah dua 2 keping asam keping atau 1 sudu besar asam jawa Segenggam daun kesum-6 tangkai Sedikit garam dan gula Minyak secukupnya untuk menumis BAHAN-BAHAN DI BLEND: 12 biji cili kering . CARA MEMASAK: -Panaskan sedikit minyak dan tumiskan bahan-bahan diblend sehingga naik bau. Anda boleh tambah atau kurang bahan-bahan ikut pada selera masing-masing.2 batang serai-dititik 1 bunga kantan. Kacau semua bahan dan biarkan kuah mendidih.

Bila ikan dah masak buka penutup periuk dan biarkan seketika sampai mangkuk agak sejuk. serai dan halia. kelar-kelar ikan dan masukkan sedikit halia dan bawang putih didalam bahagian perut ikan. bawang merah.1 inci lengkuas 2 batang serai-dititik 4 biji cili api-boleh tambah Sedikit air BAHAN UNTUK SOS: 3 sudu besar sos tiram 1 sudu besar sos ikan Thai/nampla 2 sudu jus limau nipis/ kasturi-boleh ditambah Sedikit serbuk lada hitam Sedikit bahan perisa atau gula * Boleh juga digunakan asam jawa untuk perisa masam CARA MEMASAK: 1) Masukkan air ke dalam periuk kukus bahagian bawah sekali dan biar diatas api. 6) Bila air sudah agak panas boleh la disatukan periuk bahagian atas ini dengan bahagian bawah periuk kukus. tunggu sehingga air agak mendidih. Titik cili api kemudian taburkan sedikit bahan yang dimayang ini ke dalam mangkuk yang akan diletakkan ikan nanti.40 minit dan jika kurang masin boleh ditambah sos nampla lagi. IKAN CENCARU BELAH BELAKANG BAHAN-BAHAN: 8 ekor ikan cencaru . Bentuk periuk kukus adalah bertingkat-tingkat. baru la diangkat keluar mangkuk ini dari periuk kukus. 5) Masukkan mangkuk yang berisi ikan ini ke dalam periuk bahagian atas periuk kukus. 3) Bersihkan ikan. Biarkan ikan masak selama 30 . BAHAN DIBLEND ATAU TUMBUK: . 2) Mayang bawang putih.Kemudian letakkan ikan didalam mangkuk dan taburkan semua bahan yang dimayang tadi diatas ikan. 4) Tuang atau curahkan semua bahan sos yang dicampur dengan sedikit air secara sekata di atas ikan dan sekeliling ikan. lengkuas. Bahagian bawah adalah untuk mengisi air dan 2-3 bahagian atas lagi adalah untuk diletak pinggan/mangkuk yang diisi makanan yang nak dikukus.dibersihkan dan belah bahagian belakang.

TEMPE GORENG KICAP BAHAN-BAHAN: 2 peket tempe 1 cawan ikan bilis 6 biji ubi kentang 2 biji bawang besar 10 biji cili hijau 1 biji cili kapsicum kuning . Kulit ikan cencaru yang tebal akan melindungi isinya dari menjadi terlalu garing. Ikan dilumur dengan garam dan kunyit. kemudian disumbat cili blend tadi dibahagian belahan belakang ikan. Jangan masuk terlalu banyak cili dibahagian belakang ikan sebabnya bila mengoreng cili tu akan terkeluar. Gunakan api sederhana semasa mengoreng supaya ikan jangan menjadi hangit. -Panaskan 2 cawan minyak dan bila minyak sudah panas masukkan ikan seekor demi seekor dengan perlahan-lahan. -Bila ikan sudah kelihatan garing boleh la diangkat dan ditos dahulu. CARA MEMASAK: -Ikan cencaru dibersihkan dan dibelah belakangnya.8 4 2 2 biji cili merah biji bawang merah ulas bawang putih cm belacan Sambal ni ditumbuk hancur dan jangan sampai terlalu lumat.

Jika masih kurang masin boleh la ditambah kicap atau garam lagi. Kemudian masukkan sos tiram dan kacau semua bahan-bahan.2 sudu besar sos tiram 4-5 sudu besar kicap BAHAN DITUMBUK LUMAT: 3 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 2 sudu besar ikan bilis CARA-CARA MEMASAK: -Potong tempe kecil-kecil dan ubi kentang di kupas kemudian dipotong nipis-nipis juga . ubi kentang dan ikan bilis digoreng kemudian ditos dan ketepikan dulu sekejap. Resepi yang mudah dan cepat disediakan. -Masukkan tempe.Tempe. ubi kentang dan ikan bilis kemudian masukkan kicap dan terus kacau sehingga semua bahan menjadi mesra. IKAN MASAK KICAP BAHAN-BAHAN: 1 2 2 1 1 6 3 kilo ikan biji bawang merah ulas bawang putih cm halia biji bawang besar sudu besar kicap sudu sos tiram . -Tumis bahan tumbuk sampai terbit wangi kemudian masukkan bawang besar yang dimayang nipis-nipis dan semua cili sampai naik wangi.

Tumis bahan tumbuk ini sampai naik bau wangi. kicap. seterusnya masukkan ikan goreng tadi dan kacau sekejap dalam 3 -5 minit lagi dan boleh la ditutup api dapur. 3) Kemudian masukkan air. Goreng ikan dan angkat toskan. Masukkan pula bawang besar kacau dan biarkan layu sedikit. MAKARONI GORENG SARDIN BAHAN-BAHAN: 5 cawan macaroni Sambal ikan sardin secukupnya 2 ulas bawang putih 2 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 3 sudu besar sos tiram 2 biji telur Kicap dan garam secukup rasa .1 cawan air Sedikit lada hitam CARA MEMASAK: 1) Bersihkan ikan dan kemudian digaulkan dengan garam dan serbuk kunyit. sos tiram dan lada hitam. Dah pun masak senang je resepi ni. 2) Tumbuk semua bawang merah dan putih serta halia. Kacau dan biar sos mendidih.

-Masukkan sos tiram dan kacau bila kemudian boleh la dimasukkan telur ayam. -Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang.CARA MEMASAK: -Kupas semua bawang dan dimayang halus. Jika kurang masin baru la ditambah garam dan bila macaroni dah masak boleh la ditutup api. Rebus macaroni sampai empuk dan ditos. -Kacau semua bahan dan masukkan macaroni serta kicap dan kacau mesra semua bahan. Kacau semua bahan dan boleh la dimasukkan semua sambal sardin serta hancur-hancurkan sardin. kacau sampai terbit bau wangi. MACARONI DAN KEJU BAHAN-BAHAN: 1 peket macaroni 2 cawan parutan keju cheddar -boleh tambah 1/2 cawan keju parmesan-boleh tambah 1 lter susu segar dalam kotak-boleh tambah 4 sudu besar mentega 2 sudu tepung gandum Black pepper secukup rasa Garam secukup rasa .

boleh juga ditabur parmesan cheese masa nak makan hmmmm yummmy. -Kemudian masukkan semua macaroni secukupnya dalam sos dan kacau sehingga sos dan pasta sebati. Bila air dah cukup mendidih masukkan semua macaroni dan rebus sehingga cukup kembang dan lembut... Bila dah masak toskan macaroni ini dan ke tepikan dulu. -Terus kacau sos dan guna api dapur sederhana besar serta biarkan sampai sos masak serta menjadi pekat. CARA PENYEDIAAN PASTA: -Didihkan air didalam periuk yang cukup besar. Kemudian masukkan semua keju cheedar dan parmesan serta serbuk black pepper didalam periuk dan kacau. Kalau resepi asal tak letak keju parmesan tapi saya yang tambah. -Masukkan semua butter dalam periuk dan panaskan periuk kemudian masukkan semua tepung gandum dan kacau bahan-bahan ni sampai la tepung gandum bertukar warna kekuningan dan masak.Cara nak masak sos ni macam nak buat sos bechamel. LASAGNA . .. -Dengan cepat terus masukkan susu dan kacau sekejap.

-Masukkan pula ayam cincang dan kacau selepas itu masukkan sausage yang telah di potong nipis-nipis. -Masukkan semua sos spaghetti Preggo dan kacau supaya semua bahan menjadi mesra dan masak.BAHAN-BAHAN: 1 kotak instant lasagna 2 tin sos pasta bolognaise PREGO perisa tradisional 2 peket ayam cincang 3 ulas bawang putih 1 biji bawang besar 2 sudu besar minyak zaiton Sedikit herba oregano fresh Garam secukup rasa-bila perlu sahaja BAHAN UNTUK SOS BACHAMEL: 3 sudu besar tepung gandum 2 sudu besar butter 1 liter susu segar kotak parutan keju parmesan atau chedder secukupnya Sedikit black pepper Garam secukup rasa CARA MEMASAK SOS BOLOGNAISE: -Kupas semua bawang dan cincang halus. SOS BECHAMEL: . terus kacau sampai ayam dan sausage masak. tambah garam jika sos kurang masin. kemudian panaskan minyak zaitun di dalam frying pan dan tumis semua bawang tadi dan kacau sampai layu.

tabur cheese * Ulang susunan di atas sampai habis semua bahan . -Masukkan sedikit parutan parmesan cheese dan serbuk black pepper. A . -Saya curah sos bechamel dengan banyak sampai banjir supaya kuah sos bechamel yang sudah mesra bercampur dengan sos bolognaise meresap dengan sempurna dalam kepingan lasagna.lapis sos bechamel D .-Panaskan butter dan masukkan tepung serta kacau sehingga tepung masak kekuningan kemudian masukkan susu dan terus kacau kuah ini. CARA MEMASAK: -Susun lapisan pertama lasagna dalam tray/baking dish yang sesuai.bahan.susun kepingan lasagna B . -Biarkan kuah mendidih dan masak. Lapisan taburan keju kemudian ulang balik cara susunan A. .B.lapis sos bolognaise ayam C .C dan D. Boleh ditutup api dapur. terus kacau kuah sehingga masak dan menjadi pekat.

Saya curah kuah bechamel sampai banjir supaya kepingan lasagna masak dengan elok. Nak banyak mana cheese ikut suka la. . penuh dengan cheese monzarella dan chedder. Bakar dalam oven pada suhu 170'C selama 45 minit atau sehinga lasagna masak.Ini ialah lapisan yang paling atas. Selalunya saya bakar sampai bahagian atas agak garing.

-Masukkan semua telur serta sos tiram dan kacau semua bahan ni bagi mesra. -Kacau lagi dan bila spaghetti dah masak boleh la ditutup api. -Masukkan carrot kacau sekejap bagi carrot ni empuk sikit dan kemudian masukkan semua udang kacau semua bahan.SPAGHETTI GORENG CILI API BAHAN-BAHAN: 1 peket spaghetti-saya guna jenis wholemeal warna gelap sikit 500gm udang -kupas semua kulit n kepala 4 sudu besar sos tiram 2 sudu besar sos sotong Thai 1 sudu kecil minyak bijan 2 biji telur 2 biji carrot-potong ikut saiz yang sesuai 2 peket cendawan inoki Daun sup/bawang secukupnya-dimayang halus Garam secukup rasa-jika perlu saja Minyak secukupnya untuk menumis BAHAN DITUMBUK LUMAT: 4 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 5-7 biji cili api segenggam udang kering-direndam kejap CARA MEMASAK: -Rebus speghetti sampai empuk dan ditos. -Masukkan semua spaghetti tadi dan kacau mesra semua bahan dan kalau tak cukup masin boleh la ditambah garam secukup rasa. -Masukkan semua daun bawang/sup tadi serta terus kacau bagi semua bahan mesra. -Panaskan minyak secukupnya dan tumis semua bahan tumbuk serta kacau sampai terbit bau wangi. PASTA GORENG BLACK PEPPER .

CARA MEMASAK: -Kupas semua bawang dan dimayang halus.. -Masukkan semua spaghetti tadi dan kacau mesra semua bahan kemudian masukkan serbuk lada hitam. -Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bawang kacau sampai terbit bau wangi. Rebus speghetti sampai empuk dan ditos. MAKARONI GORENG . -Masukkan daging kisar dan kacau semua bahan dan hancur-hancur daging kisar kemudian masukkan sos tiram dan kiub daging. -Jika kurang masin baru la ditambah garam dan bila spaghetti dah masak boleh la ditutup api.BAHAN-BAHAN: 1 peket spaghetti 1 peket daging kisar-boleh tambah ikut pada selera sendiri 3 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 3-4 sudu besar sos tiram 1 sudu besar lada hitam-ditumbuk lumat boleh tambah ikut selera sendiri 1 kiub perasa daging Garam secukup rasa * tambah lagi bahan ikut pada selera sendiri ya.

-Bila carrot separuh masak dan boleh la dimasukkan semua macaroni serta kiub ayam dan kicap tadi dan kacau mesra semua bahan.BAHAN-BAHAN: 1 1 2 3 2 1 5 3 5 5 peket macaroni peket ayam kisar batang carrot biji bawang merah ulas bawang putih kiub ayam sudu sos tiram sudu cili kisar sudu sos cili sudu kicap *Bahan-bahan sos boleh ditambah ikut pada cita rasa sendiri CARA MEMASAK: -Kupas semua bawang dan dimayang halus. Jika kurang masin baru la ditambah garam dan bila macaroni dah masak boleh la ditutup api. -Rebus macaroni sampai empuk dan ditos. -Kacau semua bahan dan hancur-hancur ayam kisar bila ayam dah masak boleh la dimasukkan carrot dan kacau. -Masukkan cili kisar. kacau sampai terbit bau wangi. -Bersihkan carrot dan potong kecil-kecil. sos cili dan kacau bila cili dah masak boleh la dimasukkan ayam kisar. -Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan tumbuk tadi. sos tiram. PASTA ALFREDO .

.. SPAGHETTI OLIO . Rebus la sampai lembut apa jenis pasta yang kita suka kemudian tos dan boleh la dimakan bersama sos ni kalau nak lagi sedap tabur la keju parmesan hmmmmm yummy. Lepas tu saya masukkan semua 2 tin sos alfredo ni dan saya masukkan 2 cawan susu segar serta sedikit italian mix herbs lepas tu terus kacau sampai la kuah mendidih.Sosnya saya beli Prego sos alfredo cuma masa masak tu saya tumis bawang putih dan bawang merah bagi wangi lepas tu saya goreng sosej sampai garing dan cendawan butang pun saya goreng kejap.

. -Kupas semua bawang putih dan di mayang halus-halus. semua cili di buang biji dan di cincang halus-halus juga kalau suka pedas boleh la dibiarkan biji cili tak yah buang. CARA MEMASAK: -Rebus spaghetti sampai lembut dan ketepikan dulu.rebus sampai lembut 500 grm udang 300 grm sotong 5 biji cili merah 1 labu bawang putih 1 kiub pati ayam 1 jambak daun pasley Garam dan lada sulah secukup rasa * Kalau tak mau guna sotong pun boleh hanya guna udang saja sebagai perencah.BAHAN-BAHAN: 1 spaghetti . -Bersihkan semua udang dan kupas kulit. -Masa merebus pastikan air mendidih dan boleh di letak sedikit garam didalam air rebusan supaya spahetti tak melekat masa prose merebus ini. sotong dibersihkan dan dipotong kecil.

-Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang putih dan biarkan sampai layu kemudian masukkan semua cili dan gerang semua bahan ini sampai garing. -Masukkan semua udang dan sotong sampai masak dan boleh la terus masuk semua spaghetti dan kiub pati ayam yg di hancurkan serta garam dan serbuk lada sulah / lada hitam secukup rasa dan akhir sekali daun pasley yang diracik halus tadi. . -Kacau sampai semua bahan sekata dan masak.

.potong kecil-kecil 1 peket cendawan butang segar atau cendawan tiram segar/shitake 2 tin sos alfredo dlm tin brand PREGO 1/2 cwn air 2 cwn susu 3 sudu besar mentega Black pepper secukup rasa Sedikit English pasley . Memang sedap anak-anak saya dan sepupusepupu mereka paling suka pasta alfredo ni. susu. air. ... CARA PENYEDIAAN PASTA: . Bila dah masak toskan pasta ribbon ini dan ke tepi kan dulu.. sekejap je kami makan dah habis hehehe. SPAGHETTI GORENG LADA HITAM .. cendawan dan serbuk black pepper didalam kuali dan kacau dan biarkan samapi sos pasta ini mendidih dan cendawan masak. butter.diracik halus dan ditabur diatas pasta bila hendak dihidangkan nanti.Masukkan semua sos alfredo.boleh juga ditabur parmesan cheese masa nak makan hmmmm yummmy. .. sosej. Bila air dah cukup mendidih masukkan semua pasta dengan sedikit garam dan rebus sehingga pasta ribbon ini cukup kembang dan lembut.. Taburkan english pasley ke atas pasta ini. -Kemudian masukkan semua pasta ribbon tadi dan kacau sehingga sos dan pasta sebati dan senduk semua pasta ke dlaam mangkuk yang sesuai. BAHAN-BAHAN: 1 peket ribbon pasta 1 peket sosej AYAMAS . * Kalau kurang masin baru la ditambah garam.Didihkan air didalam periuk yang cukup besar.PASTA ALFREDO Menu pasta alfredo ini pun kak Amy yang sediakan. * Saya suka guna sosej brand AYAMAS tapi kalau nak guna sosej brand apa pun boleh.

bila sudah masak dan nak makan boleh la ditabur dengan parmesan cheese hmmmm..yummmy....... SPAGHETTI GORENG BAHAN-BAHAN: . Tumisnya sama macam nak goreng bihun cuma saya tak letak cili kisar tapi saya ganti dengan lada hitam .Spaghetti goreng dengan lada hitam . nanti la saya masukkan resepinya.

-Biar kan sos mendidih lebih kurang 10-15 minit. CARA MASAK SOS: -Panaskan sedikit minyak zaitun atau minyak biasa saja. Kacau dan pisah-pisahkan daging ayam ni biar semua hancur dan goreng hingga daging ayam masak dan keperangan. tomato puree dan tomato segar. Saya goreng juga sausages untuk dimakan bersama spaghetti. -Boleh hidang dengan parutan keju parmesan. Letakkan satu sudu margerin atau butter pada spaghetti yang baru direbus ini dan kacau supaya pasta tak melekat.sekala. -Masukkan tomato sup. kiub ayam. cukup sekadar bawang layu. Bila air mendidih baru masukkan spaghetti dan sedikit minyak . -Kemudian masukkan cendawan butang yang dipotong kecil-kecil dan terus kacau sebentar. MAKARONI BAKAR .1 peket spaghetti 1 peket daging ayam cincang 1 labu bawang besar Holland atau bawang besar biasa – dicincang halus 2 ulas bawang putih – dicincang halus 1 tin sedang tomato soup 1 tin kecil tomato puree 4-5 tomato segar . -Masukkan ayam cincang. Terus kacau kuah sos ini supaya semua bahan mesra. tujuan dimasukkan minyak supaya spaghetti tidak melekat bila dah masak nanti. garam. Bila spaghetti sudah lembut angkat dan toskan. Bila minyak dah panas masukkan bawang besar dan bawang putih cincang tadi. bila kuah dah mesra dan pekat boleh la ditutup api dapur. Jangan dibiar garing. kacau sekali .didadu 1 tin cendawan butang – dihiris kecil-kecil 1 kiub stok ayam 4 helai daun bay 1/2 sudu teh herba Oregano kering atau Italian Mixed Herbs Garam secukup rasa 1 sudu gula Keju parmesan CARA MEMASAK: -Masak air di dalam air untuk merebus spaghetti. -Masukkan bay leafs dan italian herbs /oregano. Kacau sekali-sekala.

direbus sampai kembang 500 gm ayam/daging cincang 2 cawan cheese monzarella/cheddar 30 gm butter 1 biji bawang merah 2 biji bawang putih 1 cawan susu segar 1 sudu teh lada sulah 1 sudu teh oregano/italian mix herbs 1 kiub pati ayam 4 biji telur Garam secukup rasa * Rebus makaroni sampai kembang dan toskan airnya. Kemudian masukkan daging cincang dan biar sampai daging masak. -Bakar dalam suhu 180 darjah celcius selama 40 minit atau sampai keju bertukar kewarna golden brown. Masukkan kiub pati ayam yang telah dihancurkan dan jika masih kurang masin baru la ditambah garam. .BAHAN-BAHAN: 300 gm macaroni . Susun cheese di atas macaroni. -Masukkan macaroni separuh loyang dulu dan boleh la di susun keju monzarella kemudian terus masukkan macaroni lagi sampai penuh loyang pembakar. Boleh la dibawa keluar dari oven dan biarkan sejuk dulu sebelum mengeluarkan macaroni ini dari loyang. susu dan kacau. -Bila sudah masak tutupkan api dapur dan baru la dimasukkan telur sebiji demi sebiji sambil mengacau macaroni ini. -Masukkan lada sulah dan serbuk oregano. CARA MEMASAK: -Panaskan butter dan tumis bawang merah dan bawang putih yang telah dimayang halus. kemudian masukkan semua makaroni tadi dan kacau lagi supaya semua bahan sebati.

.. Makaroni sebelum dimasuk ke dalam oven Dah pun masak dan boleh dimakan hmmmm..Makaroni yang telah siap dimasak.sedap.. .

Masukkan telur.dikisar 3 ulas bawang putih . Taburkan keju dan bakar dalam oven dengan suhu 180 darjah celcius selama 40 minit atau sehingga masak.dihiris halus 1 peket ayam kisar 5 biji telur 1/2 cawan susu 2 cawan keju monzarella Sedikit mentega Garam secukup rasa Sedikit minyak masak CARA MEMBUAT: -Panaskan minyak dan tumiskan bawang putih serta bawang merah sampai terbit bau wangi. susu dan garam dan gaul semua bahan sehingga sebati.dikisar 1 tin sos spehgetti prego 1 tin cendawan butang . -Masukkan pasta yang telah direbus tadi dan gaul dengan kuah sos. Masukkan ayam cincang dan kacau lagi sehingga daging ayam menjadi masak. Pasta yang sudah siap dan boleh di bakar . -Sapukan mentega pada pemukaan dalam dulang pembakar. Kemudian masukkan sos spehgetti. cendawan dan sayur campur serta terus mengacau sampai semua bahan menjadi sekata. Tuang semua bahan tadi ke dalam dulang pembakar.PASTA BAKAR BAHAN-BAHAN: 250 gm pasta 100 gm sayur campur 3 biji bawang merah.

hmmm yummy.. .Pasta yang sudah masak Pasta yang sudah boleh di hidang.

A . tambah garam jika sos kurang masin .Masukkan garam jika kurang masin. terus kacau sampai ayam dan sausage masak.Bila kuah mula mendidih masukkkan semua cheese . White sos Panaskan butter dan masukkan tepung serta kacau sehingga tepung masak kemudian masukkan cream dan terus kacau kuah ini . angkat dan tos lasagna.susun kepingan lasagna . Biarkan kuah mendidih dan masak . masukkan satu sudu besar minyak ke dalam air yang mendidih kemudian masukkkan sekeping demi sekeping lasagna dan rebus lasagna sampai lembut dan masak. terus kacau kuah dan tambahkan sedikit garam jika masih kurang masin. CARA MEMASAK: Masakkan air dalam periuk dan biar sampai mendidih. kemudian panaskan minyak zaitun di dalam frying pan dan tumis semua bawang tadi dan kacau sampai layu.LASAGNA BAHAN-BAHAN: 1 kotak lasagna 3-4 tin sos pasta/spaghetti PREGO 1 paket sausage 1 paket ayam kisar 3 ulas bawang putih 1 biji bawang besar 2 sudu besar minyak zaiton Garam secukup rasa BAHAN UNTUK WHITE SOS: 2 sudu besar tepung gandum 2 sudu besar butter 2 cawan cream 1 cawan cheese monzarella + cheddar Sedikit black pepper + garam + serbuk oregano CARA MEMASAK SOS: Sos spaghetti Kupas semua bawang dan cincang halus . serbuk oregano dan black pepper . leraikan sekeping demi sekeping. Susun lapisan pertama lasagna dalam tray/baking dish yang sesuai. Masukkan pula ayam cincang dan kacau selepas itu masukkan sausage yang telah di potong nipis-nipis . Masukkan semua sos spaghetti Preggo dan kacau supaya semua bahan menjadi mesra dan masak.

tabur cheese * Ulang susunan di atas sampai habis semua bahan .lapis sos spaghetti C .B .lapis sos putih D . Ini ialah lapisan yang paling atas. penuh dengan cheese. Nak banyak mana cheese ikut suka la. Bakar dalam suhu 170 darjah selsius selama 30 minit. CHICKEN CREAM SAUCE .bahan dan untuk lapisan atas sekali mesti letak sos putih dan tabur cheese cheddar dan mozarella dengan banyak.

Cook the garlic/ onion till fragrant then add the mince chicken. . until the chicken mince turn white and cooked. milk and parmesan. add in the garlic and onion. -Add in the water and the crumbled stock cube. crumbled 100 ml water 250 ml double cream 100 ml milk 35 grm grated parmesan cheese 500 grm penne / fettuccine pasta -Heat the oil and butter. Yummy. chop finely 1 chicken stock cube . Stir in the cream.INGREDIENTS: 1 tbsp olive oil 2 tbsp butter 1 garlic glove . bring to the boil.Cook the fettucine/penne pasta in boiling water until soft. simmer until slightly thickened. Pour on the sauce and serve. then simmer over a medium heat for 5 minutes.Drain and transfer to a serving dish. SAMBAL IKAN KELI . Fry the chicken for 5 minutes. chopped very finely 1 packet mince chicken 1 onion .

gula dan biarkan cili masak dan sambal menjadi harum. -Panaskan minyak dan tumis semua bahan kisar.kalau nak pedas tambah la lagi 3 biji bawng merah 1 ulas bawang putih 2cm kunyit hidup CARA MEMASAK: -Goreng ikan keli sampai garing kemudain angkat dan tos bila ikan dah sejuk keluarkan semua tulang-tulang ikan dan kepala ikan sekali hanya ambil isi yang nak dimakan. masukkan asam keping.BAHAN-BAHAN: 8 ekor ikan keli . bila bawang besar dah layu boleh la ditutup api dapur. -Masukkan bawang besar yang dimayang nipis kacau sekejap sampai bawang menjadi sedikit layu dan masukkans emua isi ikan keli goreng tadi.dibersih lumur dengan garam /kunyit dan digoreng sampai garing 2 biji bawang besar .dimayang nipis-nipis 1 sudu kecil gula-blh tambah ikut selera sendiri 1 keping asam keping Garam secukup rasa BAHAN DIKISAR atau TUMBUK HALUS: 12 biji cili api . -Masukkan garam kemudian kacau semua bahan sampai mesra. SAMBAL PETAI IKAN BILIS .

kacau. -Kemudian masukkan petai dan kacau bagi semua bahan mesra. gula dan biarkan cili masak dan sambal menjadi harum. SAMBAL TERUNG BAHAN-BAHAN: . bawang besar yang dimayang nipis dan garam. -Masukkan ikan bilis goreng tadi. bila petai dah layu boleh la ditutup api dapur.dibersih dan digoreng sampai garing 4 papan petai.kalau nak pedas tambah la lagi 3 biji bawng merah 1 ulas bawang putih CARA MEMASAK: -Panaskan minyak dan tumis semua bahan kisar.BAHAN-BAHAN: 200 grm ikan bilis .kupas ambil petai 2 biji bawang besar . masukkan asam keping.dimayang nipis-nipis 1 sudu kecil gula 1 keping asam keping Garam secukup rasa BAHAN DIKISAR atau TUMBUK HALUS: 10 biji cili api .

-Kemudian masukkan semua terung dan garam.6 biji terung . -Panaskan sedikit minyak dan tumis semua bahan kisar sampai wangi dan sambal masak kalau nampak kering tambah sedikit lagi minyak. gula atau bahan perasa.yang jenis kecil panjang Garam dan gula secukup rasa BAHAN-BAHAN DITUMBUK/DIKISAR LUMAT: 5 biji cili hidup 1 genggam udang kering-direndam kejap 3 biji bawang merah 1 ulas bawang putih Sedikit belacan * Kalau nak pedas tambah la cili lagi CARA MEMASAK: -Terung di potong ikut pada selera kita la. *Terung ni akan meresap semua minyak jadi jika nampak sambal macam kering saja boleh la diletak sedikit saja lagi minyak jika tak mau letak pun boleh cuma perlahankan api dapur dan terus kacau sehingga terung masak.di potong nipis . SAMBAL PARU BAHAN-BAHAN: 1 kilo paru 1 bawang merah yang besar. Kacau semua bahan sampai la terung layu dan masak.

Potong paru menjadi kepingan kecil dan gaulkan paru ni bersama garam dan sedikit kunyit.1 sudu teh asam jawa segera 1 sudu teh gula Garam secukup rasa BAHAN-BAHAN DIKISAR HALUS: 20 biji cili kering 5 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 3 cm belacan CARA MEMASAK: -Rebus paru sampai masak atau separh masak. -Kacau sambal dan masukkan paru yang sudah digoreng tadi seterusnya masukkan bawang merah yang di potong nipis tadi. yang penting paru ni menjadi kenyal dan mudah dipotong. Panaskan minyak dan goreng paru sehingga masak. -Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan yang dikisar tadi dan kacau. angkat dan toskan paru ini. SCRAMBLED EGGS DENGAN BROKOLI DAN CENDAWAN INOKI . Kacau semua bahan supaya paru bersalut dengan sambal. Biarkan sambal masak samapi terbit minyak kemudian masukkan garam dan gula serta asam jawa.

KOBIS MASAK LEMAK PUTIH BAHAN-BAHAN: .BAHAN-BAHAN: 1 biji telur 2 biji telur putih Brokoli secukupnya -potong kecil-kecil Cendawan inoki secukupnya Sedikit daun bawang-diracik halus-halus 1 biji bawang putih-dimayang hancur 1 sudu kecil xtra virgin olive oil Sedikit black pepper Secubit sikit garam kalau x letak pun ok je Saya suka guna banyak brokoli dan cendawan baru la sedap CARA MEMASAK: -Panaskan minyak masukan bawang putih goreng kejap. -Masukkan garam dan kacau lagi bila nampak brokoli dah layu sikit boleh la ditutup api dapur. -Masukkan semua telur serta kacau dan terus masukkan semua sayur dan daun bawang.

-Kacau semua bahan dan bila sayur masak boleh la ditutup api dapur. .500 grm kobis 2 cawan santan 2 biji bawang merah 2 ulas bawang putih 1 genggam ikan bilis-rendam sekejap Garam secukup rasa * Boleh ditambah sedikit air jika kuah terlalu pekat CARA MEMASAK: -Bersihkan sayur kobis serta dipotong kemudian kupas semua bawang dan dimayang halus. -Masukkan santan dan bawang kedalam periuk bersama ikan bilis. -Masak kuah santan ini sampai mendidih kemudian masukkan semua sayur kobis tadi serta garam.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful