MIKROORGANISMA DAN KESANNYA KE ATAS KEHIDUPAN

1. PENGELASAN Mikroorganisma dikelaskan kepada 5 Kumpulan iaitu bakteria, kulat, virus, protozoa dan alga. Setiap Kumpulan mikroorganisma ini mempunyai bentuk, saiz, cara pembiakan, nutrisi(cara pemakanan) dan habitat(tempat tinggal) yang agak berbeza. Bakteria boleh berbentuk

kokus(macam bola ping pong)

,

rod(macam sosej)

,

spirilium(macam spring)

dan

vibrio(macam simbol koma (,)) . Virus tidak mempunyai bentuk tertentu dan boleh membentuk hablur. Kesemua mikroorganisma membiak secara asek iaitu pembelahan dedua ataupun pertunasan. Yis adalah mikroorganisma dari kumpulan kulat yang boleh membiak secara pertunasan. Mikroorganisma mendapatkan nutrisi melalui 3 cara iaitu :i. ii. iii. Saprofit - menyerap makanan dari benda yang reput. Parasit - menyerap makanan dari benda hidup (haiwan & tumbuhan). Autotrofit - membina makanan sendiri.

Kebanyakan bakteria, kulat, protozoa hidup secara saprofit manakala virus hidup secara parasit. Alga adalah autotrofit. Air kolam yang berwarna hijau menunjukkan adanya pertumbuhan alga didalamnya. Dari segi saiz pula mikroorganisma yang paling besar ialah protozoa manakala yang terkecil ialah virus. Bakteria hidup di mana-mana, protozoa boleh hidup dalam kolam dan kulat pula di atas roti basah virus seperti HIV(penyebab AIDS) hidup dalam badan manusia. 2. FAKTOR YANG MEMPENGARUHI AKTIVITI Aktiviti mikroorganisma dipengaruhi oleh faktor suhu, kelembapan, nutrien, cahaya dan pH. mikroorganisma suka tumbuh pada suhu 37oC (suhu badan). Sebab itulah kita sering sakit. Saintis mendapati mikroorganisma tidak aktif dalam kedaan sejuk. Pada keadaan yang panas ia akan mati. Sebab itulah makanan yang disimpan dalam peti sejuk boleh disimpan lama kerana mikroorganisma di dalamnya tidak berpeluang membiak. Human being are smart :-). Mikroorganisma memerlukan kelembapan yang tinggi untuk hidup. Contohnya kulat suka pada kulit yang lembap. Seperti manusia,

mikroorganisma memerlukan nutrien untuk hidup. Ia sukakan bahan yang mengandungi kanji dan protein yang tinggi. Tidak seperti tumbuhan, mikroorganisma tidak sukakan cahaya malah sesetengah mikroorganisma senang mati apabila terkena cahaya matahari. Bila kita menjemur pakaian, sebenarnya kita juga menghapuskan mikroorganisma :-). 3. FAEDAH MIKROORGANISMA KEPADA KITA Mikroorganisma memainkan peranan yang penting kepada kehidupan kita. Ia menolong kita (a)mencerna makanan, (b) mereput hasil buangan dan (c) menyumbang kepada bidang perubatan, pertanian dan perindustrian. Setengah bakteria memilih usus manusia untuk hidup. Pada masa yang sama ia menolong dalam pencernaan dengan memecahkan zat-zat makanan supaya zat ini boleh diserap oleh usus kita. Kebanyakan jenis bakteria dan kulat menolong kita mereputkan bahan buangan seperti sampah sarap. Hasil pereputan ini menjadi baja yang akan diserap semula oleh tumbuhan. Dalam bidang perubatan pula sesetengah jenis kulat digunakan untuk membuat antibiotik(ubat). Antibiotik boleh membunuh bakteria dan menyembuhkan penyakit. Walaupun halus, bakteria menolong para petani menyuburkan tanah. Ada sejenis Bakteria istimewa yang hidup dalam akar kekacang. Bakteria ini membuat bahan bernitrogen (baja) dari udara. Baja ini dikembalikan ke dalam tanah. Tanah menjadi subur!!!. Yis merupakan sejenis kulat yang sangat penting. Ia digunakan untuk membuat roti. Dalam proses membuat roti, yis itu menggunakan kanji dalam tepung untuk tumbuh Pada masa yang sama ia menghasilkan gas karbon dioksida. Gas ini yang menyebabkan roti itu kembang dan mempunyai rasa yang enak. Para saintis sentiasa berusaha menyelidik kegunaan lain mikroorganisma. Mungkin pada suautu hari nanti saintis akan menemui sejenis bakteria yang boleh melawan virus HIV !!! wow..bestnya. 4. MIKROORGANISMA JUGA BERBAHAYA ! Kita hendaklah sedar bahawa mikroorganisma boleh menyebabkan penyakit serta merosakkan makanan kita.

Malaria ialah sejenis penyakit yang disebabkan oleh protozoa yang di bawa oleh vektor nyamuk. Apabila pesakit "melepas"kan tinja itu ke dalam sungai bakteria akan dibawa sehingga seseorang meminum air itu. Taun pula merebak melalui air yang tercemar. Kurap juga merupakan sejenis penyakit yang di sebabkan sentuhan. Apabila seseorang melakukan seks rambang dengan pembawa HIV maka dia akan dijangkiti virus yang berbahaya itu. mengeluarkan kahak pekat. HIV setersnya menyebabkan mangsa mengidap AIDS. MENCEGAH DAN MERAWAT PENYAKIT Bagaimana kita boleh mencegah penyakit ini??? Secara umumnya terdapat 3 cara mencegah penyakit iaitu :- .Jadual berikut menunjukkan beberapa jenis penyakit yang disebabkan oleh mikroorganisma. KUMPULAN MIKRORGANISMA PENYAKIT GEJALA (TANDATANDA) batuk berpanjangan. (lihat imej peparu yang diserang tibi) cirit birit dan muntah demam berpanjangan selalu sakit kulit gatal-gatal Bakteria tibi (batuk kering) Bakteria Protozoa Virus Kulat taun malaria AIDS Kurap Penyakit ini boleh merebak melalui beberapa cara. Bakteria penyebab taun hidup dalam tinja(tahi) pesakit. mengeluarkan kahak kuning kehijauan. Mikroorganisma yang terdapat dalam tisisan cecair ini akan memasuki sistem pernafasan mangsa dan menyerangnya. HIV dipindahkan ke seseorang melalui sentuhan. ini berlaku apabila seseorang berkongsi pakaian. Protozoa ini dipindahkan kepada mangsa lain apabila dia digigit nyamuk itu. 5. Tibi merupakan penyakit yang merebak melalui titisan cecair yang tersembur semasa pesakit batuk atau bersin.

sebatian karbon yang berasal dari benda hidup (haiwan & tumbuhan b. 2.Sebatian karbon yang buakan berasal dari benda hidup (batu & mineral) Protein ialah satu contoh sebatian organik manakala kalsium karbonat ialah sebatian tak organik. Kitar Hidup Nyamuk Kitar Hidup Lalat PENSTERILAN SEBATIAN KARBON 1. Hidrokarbon berasal dari petroleum. a. Sebatian tak organik . Hidrokarbon ialah sebatian organik yang mengandungi unsur karbon dan hidrogen di dalamnya. arang batu atau gas asli. APA ITU SEBATIAN KARBON? Sebatian karbon ialah bahan kimia yang mengandungi unsur karbon didalamnya. Terdapat 2 jenis sebatian karbon. ALKOHOL SEBAGAI SEBATIAN KARBON . Sebatian organik .CARA PENCEGAHAN APA YANG DILAKUKAN CONTOH PENYAKIT YANG DICEGAH KAWALAN "VEKTOR" Vektor seperti lalat dan nyamuk dihapuskan dengan racun serangga atau menggunakan Denggi dan ubat jentik-jentik untuk Malaria menghapuskan larva.

Etanol dan propanol adalah contoh alkohol. hidrogen dan oksigen di dalamnya. Penapaian dilakukan apabila yis menukarkan glukosa menjadi alkohol dan karbon dioksida. lemak [FAT] juga mempunyai unsur yang sama iaitu karbon. Ester ialah bahan kimia berbau wangi yang sering digunakan untuk membuat perisa buah-buahan. Dalam bidang perubatan alkohol boleh digunakan untuk membasmi kuman dan digunakan sebagairamuan ubat batuk.Alkohol adalah bahan yang mengandungi unsur karbon. Ia menyebabkan gangguan sistem saraf dan menyebabkan seseorang tidak berfikiran waras. Ketagihan alkohol telah menimbulkan banyak masalah sosial seperti penderaan kanak-kanak. [nama tersebut berakhir dengan OL] Lihat cara bagaimana menamakan ahli kumpulan alkohol lain Alkohol boleh dihasilkan melalui proses "penapaian" [alcoholic fermentation]. alkohol digunakan sebagai bahan api kenderaan. 3. hidrogen dan oksigen tetapi dalam komposisi yang berlainan. Pengambilan alkohol boleh memudaratkan kesihatan manusia. Alkohol juga boleh bertindak balas dengan asid organik untuk menghasilkan ESTER. Alkohol mempunyai sifat istimewa seperti boleh larut dalam air dan senang terbakar untuk menghasilkan nyalaan biru. LEMAK JUGA SEJENIS SEBATIAN KARBON Seperti alkohol. Kehadiran alkohol dalam badan boleh merosakkan hati (sirosis hati) dan seterusnya boleh mengakibatkan penyakit jantung. babi dan kambing Keadaan pepejal pada suhu bilik LEMAK TAK TEPU Berasal dari sumber tumbuhan seperti kacang soya dan kelapa sawit Keadaan cecair . Di sesetengah negara. Lihat perbezaan antara lemak tepu dan tak tepu dibawah :LEMAK TEPU Berasal dari sumber haiwan seperti lembu. Alkohol selalunya digunakan untuk membuat minuman keras. Lemak terbahagi kepada 2 jenis iaitu lemak tepu dan lemak tak tepu. kemalangan jalanraya dan kecacatan fetus.

Buah kelapa sawit mengandungi sabut. Oleh itu jagalah pengambilan makanan anda. Selain daripada itu ia juga membawa vitamin A. Minyak kelapa sawit tertumpu di kawasan sabut dan isirung. Lama kelamaan jantung akan "letih" dan tidak boleh menanggung beban kerja yang lebih. KELAPA SAWIT SEBAGAI SUMBER LEMAK KITA DAN SUMBER PENDAPATAN NEGARA Minyak kelapa sawit berasal dari buah kelapa sawit (gambar atas kiri). minyak kelapa sawit yang berasal dari sabut disebut sebagai minyak sawit [palm oil] dan minyak yang berasal dari isirung disebut minyak isirung [palm kernel oil].E dan K yang sangat penting kepada badan. Ini menyebabkan jantung terpaksa mengepam darah dengan lebih kuat. Kolestrol yang berlebihan itu boleh terenap di dalam lumen arteri yang menyebabkan pengaliran darah tersekat. Sila perhatikan struktur buah kelapa sawit berikut :- . 4. kita hendaklah memilih jenis lemak yang kita makan. tempurung dan isirung.D. Lemak tepu yang mengandungi kolestrol yang tinggi boleh menyebabkan penyakit jantung. Walau bagaimanapun.Mempunyai takat lebur yang tinggi Tidak baik untuk kesihatan kerana mengandungi banyak kolestrol Takat lebur yang rendah Tidak memudaratkan kesihatan kerana kandungan kolestrol yang rendah Lemak berfaedah kepada badan kerana ia memberi tenaga.

majerin dan sabun. Pengekstrakan . Semua aktiviti penyelidikan berkaitan dengan industri kelapa sawit dilaksanakan oleh MPOB (Malaysian Palm Oil Board). Oleh sebab itu penyelidikan dan pembangunan kelapa sawit adalah sangat penting.Minyak kelapa sawit ditulenkan dengan mengalirkannya kedalam "karbon diaktifkan" untuk membuang bau dan menjernihkannya.Minyak diperah dari buah kelapa sawit dengan "penekan skru". Minyak Kelapa sawit juga merupakan sumber pendapatan ekspot negara. Potensi kelapa sawit amatlah besar. Minyak kelapa sawit digunakan untuk membuat minyak masak. SABUN SEBAGAI SATU PRODUK MINYAK KELAPA SAWIT .Pemprosesan Minyak Kelapa sawit melibatkan :a. Ia juga telah dikenal pasti sebagai sumber vitamin A dan E yang baik. Minyak kelapa sawit telah dikenal pasti sebagai satu sumber bahan api kenderaan. Penulenan . Industri kelapa sawit penting kerana ia menyediakan banyak peluang pekerjaan di ladang. b. Ia berkhasiat kerana ia mengandungi vitamin A dan E yang tinggi.Tandan (gambar atas kanan) dan buah disembur dengan stim untuk membunuh mikroorganisma dan melembutkan tandan. c. 5. Pensterilan .

kanji ialah polimer asli kerana ia berasal dari tumbuhan padi. Metil metakrilat ni sebenarnya ialah monomer bagi perspeks. "Kepala" Molekul sabun suka kepada air manakala "ekor"nya suka kepada gris... Sabun terbentuk dari molekul gliserol dan asid lemak.susahnya nak sebut). Perspeks ialah polimer sintetik. 6. Seperti contoh di atas. APA ITU POLIMER? Tahukah anda nasi yang anda makan setiap hari adalah terdiri daripada glukosa. molekul sabun akan menarik gris keluar dari kain----> Kekotoran tertanggal dari kain. Polimer secara ringkasnya adalah rantai panjang molekul-molekul... Dalam dunia kita. . Para saintis telah bersetuju memangggil kanji sebagai satu "POLIMER" dan glukosa sebagai "MONOMER". Perspeks ialah polimer yang keras. Polimer asli ialah polimer yang berasal dari benda hidup. Ha. Perspek juga boleh digunakan untuk membuat lampu kereta mewah. Mari kita kaji dengan lebih mendalam sejenis polimer asli yang banyak terdapat di negara kita. Mekanisme tindakan pencucian gris dari kain adalah seperti berikut :Ekor molekul sabun melekat pada gris--->Kepala molekul sabun berada dalam air---> Apabila air cucian dikocak. Molekul Minyak kelapa sawit dipecahkan oleh tindakan haba dan alkali pekat (Natrium hidroksida). Polimer sintetik ialah polimer buatan manusia dengan menggunakan bahan kimia.Sabun diperbuat daripada minyak kelapa sawit. terdapat 2 jenis polimer. Sifat ini menyebabkan sabun sangat sesuai digunakan sebagai ejen pencuci. Nak lihat apa kegunaannya? Klik kat sini ya. Perspek digunakan untuk membuat kerangka basikal. Sabun yang terhasil dimendakkan oleh garam dan seterusnya ditapis untuk membentuk pepejal sabun. Rantai panjang ini ialah kanji. dah lihat. bahan yang terdapat dalam nasi. Para saintis mendapati bahawa beribu-ribu glukosa membentuk rantai panjang. Monomer pula ialah molekul yang membentuk polimer itu. Ia terbina dari sejenis bahan kimia iaitu metil metakrilat (Puiii..

Ini menyebabkan industri getah boleh menyumbangkan pendapatan yang lumayan kepada negara. Pempolimeran ialah proses menyatukan monomer-monomer untuk membentuk polimer. Lateks boleh dibekukan (istilah yang sesuai ialah "menggumpal") dengan mencampurkan asid etanoik kedalamnya. Untuk mencegah penggumpalan pula.minuman dan tayar. Getah asli merupakan polimer semulajadi yang sangat penting kepada manusia. Rangkai silang ini menghalang rantaian molekul getah dari menggelongsor. Ini adalah kerana ia mudah diserang oleh bakteria. Bakteria tersebut menghasilkan asid yang seterusnya menggumpalkan lateks. Getah menjadi keras. Ini membolehkan lateks dihantar ke kilang penggumpalan dengan menggunakan lori tangki. Disebaliknya Penyahpolimeran ialah proses memecahkan polimer untuk menghasilkan monomer. Ia digunakan sebagai sumber bahan api. Jika latek didedahkan. 8. Atom sulfur boleh mengikat molekul getah untuk membentuk "rangkai silang sulfur". Getah asli telah divulkankan [getah tervulkan] sesuai digunakan untuk membuat tayar. larutan ammonia ditambahkan kedalam lateks. Proses "Pemvulkanan" getah digunakan untuk mengeraskan getah asli. Getah asli boleh diperolehi dari pokok getah. Getah asli merupakan satu lagi sumber pendapatan negara. makanan. Getah asli ialah satu contoh polimer yang terdiri dari rantaian monomer "isoprena". Kepingan getah asli seterusnya diproses untuk menghasilkan barangan lain seperti tayar. Pokok getah yang ditoreh. sarung tangan dan kondom. POLIMER ASLI Imbas kembali sebelum kita teruskan.7. . Getah asli sangat kenyal. PENGARUH SEBATIAN KARBON KEPADA KEHIDUPAN Sebatian karbon mempunyai banyak kegunaan kepada manusia. Monomer ialah molekul kecil. Ini adalah disebabkan oleh molekulnya yang mudah menggelongsor antara satu sama lain apabila ditarik. Polimer ialah molekul besar dan panjang monomer-monomer. Ia dilakukan dengan memasak getah asli dengan serbuk sulfur. mengeluarkan susu getah yang disebut "lateks". Ini memudahkan pengusaha menjadikan ia dalam bentuk kepingan yang mudah dijual. ia juga boleh menggumpal secara semula jadi.

Apa akan terjadi??? NUTRISI DAN PENGELUARAN MAKANAN 1. . Golongan lelaki memerlukan lebih kalori kerana mereka lebih aktif. saiz badan. umur. Bayangkanlah jika kenderaan anda tidak bertayar. kita juga memerlukan kalori yang lebih. Golongan kanak-kanak dan remaja yang sedang tumbuh pesat juga memerlukan lebih kalori kerana metabolisme (keperluan tenaga asas) mereka tinggi. Ini perlu untuk menggantikan haba yang hilang.Oleh sebab itu ramai ahli sains telah berkecimpung dengan aktifnya dalam aktiviti penyelidikan sebatian karbon. Jika kita tinggal di tempat yang sejuk. Ketiga-tiganya mempunyai "nilai kalori"(kandungan tenaga) tertentu seperti jadual berikut. Pekerja atau ahli sukan memerlukan kalori tinggi untuk menampung aktiviti yang cergas. Pembangunan produk baru penting supaya hidup manusia lebih sejahtera. Mereka ialah karbohidrat. AMALAN NUTRISI YANG BAIK Terdapat 3 kelas makanan utama dalam makanan kita. lemak dan protein. Kita hendaklah berterima kasih terhadap sumbangan mereka. Ini bergantung kepada jantina. KELAS MAKANAN Karbohidrat Lemak protein NILAI KALORI SUMBER (kilokalori) 4 nasi 9 minyak masak 4 ikan dan daging Rujuk nilai kalori makanan-makanan di Malaysia Setiap individu memerlukan kalori yang berbeza. aktiviti dan iklim. Teknologis polimer menyelidik dan cuba memperluaskan kegunaan sebatian karbon seperti polimer. Saiz badan yang besar juga memerlukan kalori yang tinggi kerana ia mengandungi sel yang lebih banyak.

. maka berlakulah masalah kesihatan.Apabila seseorang mengambil kalori yang tinggi atau terlampau rendah. Makanan ini kebanyakannya dalam bentuk kanji. Proses fotosintesis ini berlaku dengan bantuan cahaya matahari (foto). MASALAH KESIHATAN Malnutrisi PUNCA Kekurangan kalori Tabiat tidak mahu makan kerana ingin menguruskan badan CARA CARA MENCEGAH MERAWAT Makan makanan Sangat kurus dan Memberi zat seimbang dan tidak bertenaga tambahan mencukupi GEJALA Anoreksia Terlalu kurus Pendidikan Kaunseling Kelihatan terlalu gemuk. Jadual berikut menyenaraikan beberapa contoh masalah kesihatan itu. TUMBUHAN SEBAGAI "PENGELUAR MAKANAN" Tumbuhan adalah kawan kita !. Kita hendaklah mengurangkan makanan yang terdapat di atas piramid dan makanan yang tersenarai di bawah bolehlah diambil dalam kuantiti yang lebih banyak. Ini adalah kerana ia menghasilkan makanan melalui satu proses yang digelar "fotosintesis" (Photosynthesis). Semasa fotosintesis tumbuhan menukarkan air dan karbon dioksida kepada makanan. 2.Pada masa yang sama tumbuhan juga menghasilkan gas oksigen. Pengambilan Kegendutan pengumpulan kalori berlebihan lemak di bawah kulit Serangan penyakit Penyakit Jantung Makan makanan jantung dan cepat dan Tekanan berlemak letih apabila Darah Tinggi berlebihan melakukan aktiviti fizikal Mengawal pengambilan makanan Bersenam atau mengambil ubat dari doktor Mengurangkan makanan berlemak Pembedahan dan pengambilan ubat "Piramid makanan" merupakan satu carta yang boleh menolong kita menyelia jenis makanan yang kita makan.

Mikronutrien .Seperti manusia. Sebatian ammonium seterusnya ditukarkan menjadi nitrit dan nitrat. Nutrien yang larut air itu diserap dari tanah melalui akar. daun menjadi unggu Tompok perang pada daun. Nitrat akan diserap oleh tumbuhan semula. . UNSUR KESAN KEKURANGANNYA Nitrogen (N) Daun menjadi kuning Akar sedikit dan lemah.nutrien yang diperlukan dalam kuantiti yang banyak. Apabila tumbuhan dan haiwan mati ia akan reput. Pengikatan nitrogen dari udara berlaku melalui 2 cara iaitu tindakan kilat dan aktiviti bakteria pengikat nitrogen. CONTOH Karbon (C) Hidrogen (H) Oksigen (O) Nitrogen (N) Fosforus (P) dan Makronutrien Kalsium (Ca) Mikronutrien Boron (B) Zink (Zn) dan Kuprum (Cu) JENIS Kekurangan nutrien akan menjejaskan pertumbuhan tumbuhan. Fosforus (P) Bunga dan buah sedikit.nutrien yang diperlukan dalam kuantiti yang sedikit. Nitrogen ini ditukar kepada ion nitrat yang akan diserap oleh tumbuhan. "KITAR NITROGEN" (NITROGEN CYCLE) Nitrogen di atmosfera boleh dikitar semula. 3. Pereputan dilakukan oleh bakteria saprofit untuk menghasilkan sebatian ammonium.P dan K. Nutrien terbahagi kepada 2 jenis iaitu :• • Makronutrien . Berikut adalah beberapa contoh Makronutrien dan Mikronutrien. Jadual berikut menunjukkan kesan kekurangan nutrien N. tumbuhan juga memerlukan nutrien(zat makanan) tertentu untuk terus hidup. Kalium (K) Batang lemah.

Ia boleh menukarkan nitrat dalam tanah menjadi nitrogen. klik disini untuk melihat kitar nitrogen 4. JANGAN MEMBAZIR ! Pada masa yang sama kita harus bersyukur kerana Tuhan telah mengurniakan makanan yang cukup untuk kita. Nitrogen ini akan dibebaskan ke udara semula. Kita tidak boleh menebang pokok-pokok dengan sewenang-wenangnya kerana tanpa pokok tiadalah oksigen. PELIHARA TUMBUHAN SUPAYA HIDUP SEJAHTERA seperti yang anda sudah ketahui. tumbuhan memainkan peranan yang amat penting ke atas kehidupan manusia. 5. Kita hendaklah menjaga dan menghargai . Oleh itu kita hendaklah sama-sama menjaga dan memelihara tumbuhan dengan baik. Kitar ini menyebabkan kandungan nitrogen dalam udara dan bumi sentiasa seimbang.Terdapat sejenis bakteria yang istimewa bernama "Bakteria Pendenitratan".

Penumpang yang mempunyai badan lebih besar (berjisim besar) akan terhumban lebih jauh. Kenderaan berenjin yang paling popular ialah motosikal dan kereta (macam kereta Proton kita tu!!!). Anda sudah pastilah akan melihat budak yang lebih besar akan berhayun lebih lama berbanding budak yang kecil. Basikal digerakkan oleh kaki kita. Jisim sesuatu benda tidak berubah walaupun dibawa ke bulan. JISIM DAN INERSIA Jisim ialah kuantiti jirim yang terkandung dalam sesuatu benda. GERAKAN 1. Melalui pemerhatian. iaitu mereka cenderung untuk terus bergerak ke hadapan walaupun telah diberhentikan. ia boleh diproses supaya boleh digunakan semasa kekurangannya. mereka mendapati bahawa lebih banyak jisim sesuatu benda maka ia juga mempunyai inersia yang tinggi. ia akan menggerakkan gegancu (gear) yang akan menarik rantai. Apabila injak (pedal) dikayuh. Rantai yang dihubungkan dengan hab (gear belakang) akan menggerakkan hab ini. Inersia pula merupakan satu sifat semulajadi sesuatu benda yang ingin mengekalkan kedudukannya. KENDERAAN DARAT Terdapat 2 jenis kenderaan di darat. Cuba anda perhatikan senario dua orang budak yang bermain buaian di padang permainan. Pernahkah anda terfikir kenapa penumpang dalam bas terhumban ke hadapan apabila bas itu berhenti tiba-tiba? Penumpang itu mempunyai inersia. Kenderaan tidak berenjin termasuklah kereta lembu dan basikal (bujang lapuk).sumber makanan kita dan pembaziran hendaklah dielakkan. Jika terlebih makanan. Para saintis telah mendapati satu perhubungan yang amat menarik berkaitan dengan jisim dan inersia. Sebab itulah kita mesti menggunakan tali pinggang keselamatan apabila menaiki kenderaan. 2. Putaran hab ini menyebabkan tayar belakang berpusing dan seterusnya menggerakkan . Kenderaan tidak berenjin dan kenderaan berenjin.

Enjin 2 lejang mempunyai 2 lejang iaitu lejang ke atas dan lejang ke bawah. KEDUDUKAN KEDUDUKAN KEDUDUKAN LEJANG OMBOH INJAP INJAP EKZOS (PISTON) MASUK ARUHAN turun terbuka tertutup MAMPATAN naik tertutup tertutup KUASA turun tertutup tertutup EKZOS naik tertutup terbuka Walaupun petrol dan diesel boleh digunakan sebagai bahan api. Enjin 4 lejang pula mempunyai lejang Aruhan. ENJIN PETROL 4 LEJANG mempunyai palam pencucuh sebagai sumber bunga api. Mampatan Kuasa dan Ekzos.. kurang efisien lebih berjelaga kenderaan berat seperti lori dan bas STRUKTUR PEMBAKARAN PENGHASILAN JELAGA PENGGUNAAN Enjin petrol 2 lejang dan 4 lejang juga berbeza sedikit. Pew !!!!. iaitu 2 lejang(two stroke) atau 4 lejang(four stroke). Kenderaan berenjin pula mendapat tenaga dari pembakaran bahan api seperti petrol dan diesel. Mengayuh basikal lebih senang kan???.teruknya nak menjelaskan. Keempat-empat lejang ini mempunyai gabungan kedudukan omboh dan injapinjap yang berbeza seperti ditunjukkan dalam jadual dibawah.. ENJIN PETROL 2 LEJANG injap tidak berasingan ENJIN PETROL 4 LEJANG injap berasingan INJAP . Pembakaran bahan api berlaku dalam enjin.basikal ke hadapan. enjin yang menggunakan bahan api ini adalah berbeza. lebih efisien kurang kenderaan kecil seperti motosikal dan kereta ENJIN DIESEL 4 LEJANG mempunyai pemancit. Pada masa kini terdapat 2 jenis enjin.

Kita boleh mengira pecutan sesuatu objek bergerak jika kita tahu laju awal dan laju akhir. HALAJU DAN PECUTAN Laju ialah jarak pergerakan sesuatu dalam masa tertentu. MOMENTUM Momentum ialah jisim sesuatu benda bergerak darab halajunya. "Prinsip Keabadian Momentum" menyatakan bahawa jumlah momentum 2 . Sebagai contoh. Momentumnya ialah :100 x 10 = 1000 kgms-1 Saintis telah menyatakan satu prinsip yang menarik berkaitan momentum.PEMBAKARAN tidak efisien SAIZ kecil pam air atau pemotong PENGGUNAAN rumput (bush cutter) efisien besar kereta dan motosikal Pergerakan omboh ke bawah dan ke atas akan memutarkan aci engkol. Halaju pula berbeza sedikit dengan laju kerana ia mempunyai unsur arah. Gear yang menyambungkan aci pacu (drive shaft) membenarkan aci pacu berputar. APA ITU LAJU. Bagi sesebuah kereta. Unitnya ialah meter per saat (ms-1). Pecutan pula ialah kadar perubahan laju yang disukat dalam unit meter per saat per saat (ms-2).. maka pecutan ialah :pecutan = (20-0)/5 Pecutan = 4 ms-2 4. Putaran aci pacu menyebabkan gandar yang berhubung dengan roda berputar dan menghasilkan gerakan ke hadapan.laju awal)/masa perubahan laju Jika sebuah kereta bergerak dari keadaan pegun (0 ms-1) sehingga ke laju 20 ms-1 dalam masa 5s. laju boleh dibaca dengan menggunakan "speedometer". 3. sebuah kenderaan yang berjisim 100 kg bergerak dengan kelajuan 10ms-1. pecutan=(laju akhir .

Dalam sesuatu perlanggaran kereta. SISTEM HIDRAULIK Apabila sesuatu tekanan dikenakan keatas bendalir. Tekanan = Daya/luas (Nm-2) Tekanan boleh dikurangkan jika kita menambah luas permukaan kasut apabila berjalan dalam lumpur. kapal selam dan hoverkraf merupakan kenderaan di air. Penemuan konsep momentum mempunyai kesan yang mendalam terhadap kehidupan manusia. TEKANAN Tekanan ditakrifkan sebagai daya dibahagi luas. Selain itu ia juga digunakan dalam sistem brek lori. Tekanan yang dipindahkan ke omboh besar ini digunakan untuk menggerakkan beban yang besar. Reka bentuk bampar kereta yang senang menyerap hentakan telah menyelamatkan banyak nyawa.objek yang bergerak adalah dikekalkan sehinggalah ia diganggu oleh daya dari luar. Sistem hidraulik digunakan dalam jek hidraulik (digunakan untuk mengangkat lori bila tayar rosak). penumpang yang lebih berat (berjisim tinggi) akan mengalami kecederaan yang teruk. Penggunaan tekanan dalam bendalir menolong dalam operasi sistem hidraulik. 5. 6. Ini boleh mengelakkan kita dari terbenam dalam lumpur. Walau bagaimanapun kita hendaklah berhati-hati supaya kemalangan tidak berlaku. Setiap kenderaan ini mempunyai prinsip gerakannya yang tersendiri. Konsep digunakan dalam sistem hidraulik. Tekanan juga boleh berlaku dalam cecair. GERAKAN DI AIR Kapal. Tekanan yang dikenakan keatas omboh kecil akan dipindahkan ke omboh besar. . tekanan tersebut akan dipindahkan sama rata dalam bendalir tersebut. 7.

ini menyebabkan momentum yang akan menolak kapal terbang ke hadapan pada kelajuan yang amat tinggi. Kipas menolak udara ke belakang dan menghasilkan "daya tujah" ke hadapan.Kapal digerakkan oleh bebaling yang diputarkan oleh enjin. Kapal terbang mempunyai enjin jet yang menolak udara pada kelajuan tinggi ke belakang. Udara yang terperangkap dalam karung ini mengurangkan seretan (seolah-olah hoverkraf itu terapung). roket dan helikopter merupakan kenderaan udara. kapal selam akan timbul. Pergerakan udara yang amat tinggi di atas sayap kapal terbang menghasilkan satu kawasan tekanan rendah. Hoverkraf pula mempunyai karung yang memerangkap udara hasil tolakan enjin. Bebaling (propeller) menolak air kebelakang untuk menghasilkan momentum yang menolak kapal ke hadapan. Bentuk ini menyerupai bentuk ikan. KENDERAAN UDARA Kapal terbang. 8. kapal selam akan tenggelam. Apabila air dimasukkan ke dalam tangki balast. Bila air dipam keluar dari tangki balast ini. Daya angkat kapal terbang adalah disebabkan struktur sayap yang dikenali sebagai "aerofoil". Terdapat seorang ahli sains bernama Archimedes yang suka mengkaji sifat bahan di dalam air. "Prinsip Archimedes" menyatakan bahawa bila satu benda direndam dalam air. daya tujah keatas adalah sama dengan berat bendalir yang tersesar keluar. Prinsip ini adalah merupakan asas pergerakan tenggelam dan timbulnya kapal selam. Beliau telah menemui beberapa prinsip yang penting. Tekanan tinggi dari bawah . Oleh kerana pergerakan di air menghasilkan daya geseran yang tinggi maka kenderaan air telah direka supaya mempunyai bentuk "larus" (streamline).

Kehidupan manusia lebih selesa kerana boleh bergerak kemana-mana bahagian dunia dengan pantas dan selamat.sayap menolak sayap ke atas untuk menghasilkan satu daya angkat. Keseimbangan ini dapat mengekalkan kehidupan. air dan udara telah banyak mengubah cara hidup manusia. TERIMA KASIH SAINTISKU" Kita harus bersyukur dan berterima kasih kepada saintis yang telah menolong manusia merekacipta kenderaan. "We salute you". BAB 5 PEMELIHARAAN DAN PEMULIHARAAN ALAM SEKITAR 1. Pembakaran dua bahan ini menghasilkan gas panas yang tertolak ke bawah pada kelajuan tinggi. Kenderaan di darat. Prinsip ini dikenali sebagai prinsip "Bernoulli". peranan kitar semulajadi amatlah penting. 9. Antara kitar semula jadi tersebut adalah :• • • Kitar karbon Kitar Nitrogen kitar air . Roket merupakan kenderaan udara dan angkasa yang menggunakan cecair oksigen dan cecair hidrogen sebagai sumber bahan api. KESEIMBANGAN ALAM Keseimbangan alam bermaksud keadaan di mana interaksi antara organisma atau antara organisma dengan alam sekitar. Sumber oksigen diperlukan kerana ruang angkasa tiada oksigen yang boleh digunakan untuk pembakaran. Momentum yang terhasil menolak roket ke atas. Untuk mencapai keseimbangan alam. Terima kasih saintisku.

Dalam kitar karbon pula. kemarau(drought). air tersejat dari proses transpirasi tumbuhan dan respirasi haiwan. d. Antara kesan bencana alam ini ialah :a. manusia juga menyumbang kepada pencemaran alam sekitar. penggunaan racun yang berleluasa boleh mengancam keselamatan alam sekitar. gempa bumi(earth quake). KESAN PENCEMARAN Selain daripada bencana alam. Ini menunjukkan bahawa kebanyakan punca pencemaran adalah disebabkan oleh aktiviti manusia. kita juga sering diancam oleh bencana alam. merosakkan habitat(tempat tinggal haiwan) menyebabkan kematian haiwan dan tumbuhan Mengganggu kitar semula jadi Pencemaran alam sekitar 2. nitrogen digunakan untuk membekalkan nutrien kepada tumbuhan. banjir(flood) dan taufan(tornado) boleh menyebabkan keseimbangan alam tergugat. Dalam kitar air pula. Kilang-kilang yang didirikan boleh menghasilkan sisa toksik(beracun) seperti bahan buangan radioaktif dan merkuri. c. Dalam industri pertanian pula.Kesemua kitar semula jadi itu membolehkan organisma terus hidup dan beranak. Hasil pembakaran bahan api fosil menghasilkan gas beracun seperti karbon monoksida dan sulfur dioksida. Dalam kitar nitrogen. MELINDUNGI ALAM SEKITAR . Kebakaran hutan(forest fire). 3. amatlah banyak sehinggakan website ini tak cukup untuk menampung senarai tersebut. karbon dioksida yang terbebas semasa respirasi (pernafasan) digunakan oleh tumbuhan. b. Letupan gunung berapi(volcano). Tumbuhan pula mengeluarkan makanan dan sumber oksigen untuk haiwan. Air yang tersejat ini membentuk awan dan turun semula ke bumi sebagai hujan. Penggunaan kenderaan dan jentera yang menggunakan bahan api fosil(petrol dan diesel) menyebabkan pencemaran udara yang teruk. Insektisid(racun serangga) seperti DDT boleh masuk ke rantai makanan. Selain dari keseimbangan alam. Jika hendak disenaraikan punca pencemaran. Sumber makanan seperti daging dan ikan mengandungi DDT yang seterusnya akan di makan oleh manusia.

Gas ini memerangkap haba dan menyebabkan suhu di bumi meningkat.Akibat pencemaran yang teruk. Beberapa langkah yang praktikal ialah :a. Menghadkan aktiviti pembalakan dengan menuai kayu balak yang matang sahaja. Mengharamkan penggunaan pukat harimau yang boleh merosakkan terumbu karang (coral reef). Mencari sumber tenaga alternatif seperti tenaga solar. b. Adalah penting kita menggunakan kebijaksanaan kita untuk mengurus sumber alam ini supaya ia kekal lebih lama untuk digunakan oleh generasi yang akan datang. Pemanasan Global (Global Warming) . b. logam dan bahan api merupakan sumber alam yang kian berkurangan akibat daripada penuaian berleluasa dan penggunaan yang tidak terancang. Penipisan Lapisan Ozon (Depletion of Ozone Layer) . MENGURUS SUMBER ALAM YANG TERHAD Selain daripada masalah pencemaran. c. Antaranya ialah :a. iv. Kita hendaklah melindungi alam sekitar kita. iii.dimana suhu bumi kita meningkat akibat daripada peningkatan gas karbon dioksida diatmosfera. kehidupan kita juga sedang diancam oleh kekurangan sumber alam. ii. Makanan. pelbagai isu berkaitan dengan alam sekitar timbul. Fenomena ini juga dikenali sebagai "Kesan Rumah Hijau" (Green House Effect). Kayu kayan yang tidak mempunyai nilai komersial yang tinggi tidak harus ditebang. Menukar CFC kepada HCFC yang lebih selamat. air. . banyak perkara yang boleh kita lakukan untuk tujuan ini. i.Gas Klorofluorokarbon (CFC) yang digunakan dalam peti sejuk dan aerosol bertindak balas dengan lapisan ozon dan seterusnya menipiskannya. Penipisan ini menyebabkan sinaran U/V matahari menembusi atmosfera dan menyebabkan penyakit kulit. v. Menanam pokok Perhutanan semula(reforestation) 4. Mengurangkan pembakaran. Mengawal pembukaan tanah baru dengan melakukan kajian terperinci berkaitan kesannya kepada alam sekitar sebelum sesuatu projek dilaksanakan.

PERKEMBANGAN TEKNOLOGI MAKANAN Penduduk di negara kita sangat untung kerana mempunyai banyak makanan. UBAH SIKAP KITA ! Kehidupan kita akan lebih sejahtera jika kita hidup dalam alam sekitar yang bersih dan sihat. memperbaiki rupa makanan dan . Ini dapat dicapai jika kita mengubah sikap kita. Antara sebab kita memproses makanan itu ialah :• • • menggelakkan makanan dari dirosak oleh mikroorganisma. Setiap orang yang inginkan kehidupan yang lebih sejahtera harus memainkan peranan yang proaktif.d. 5. Dengan ini kita harus memproses makanan tersebut. memudahkan pencernaan. "MARILAH KITA SAMA-SAMA MEMELIHARA DAN MEMULIHKAN ALAM SEKITAR KITA" SILA BACA Pemanasan Global Penipisan Lapisan Ozon Kesan Rumah Hijau Tenaga Alternatif Pembalakan Terpilih Kesan DDT BAB 6 PENINGKATAN PENGELUARAN DAN TEKNOLOGI MAKANAN 1. kita mempunyai lebihan makanan yang tidak dijual segar. Sebagai contoh kita hendaklah mengitar semula plastik dan kertas supaya kita tidak perlu menuai hasil petroleum dan kayu-kayan. Kadang kala. Menghadkan aktiviti perlombongan dan mencari idea baru untuk menggunakan bekas lombong.

121oC. Jisim makanan Makanan kurang dan dijenur senang Ikan dibawah dibawa. Tak putusputus dengan jadual ya.. Mari kita tinjau satu persatu seperti jadual dibawah. Rasa berubah Masin. Makanan Makanan G] dalam peti Daging boleh susah untuk . PENYEJUKBEKUAN[FREEZIN Simpanan Ikan. CONTOH KELEMAHA KAEDAH CARA MAKANA KEBAIKAN N N Tin mahal dan jika tin kemek makanan boleh diletakkan Makanan menyebabkan dalam tin dan Kari boleh makanan dipanaskan Daging. meletakkan dan tidak vitamin Teh dan makanan mudah termusnah. Sama maksud dengan "pengeringan".• mencegah jangkitan penyakit. cahaya Makanan dan PENDEHIDRATAN[DEHYDRAT matahari atau Bunga tahan lama kebanyakan ION] Kekwa. Phuii. tuna dibawa jangkitan ditutup dan kemana-mana. Manusia telah memperkenalkan beberapa kaedah pemprosesan makanan. Sayur dalam garam. Waktu Kemusnahan Pemanasan simpanan vitamin adalah cecair pada adalah tidak sedikit dan o Susu.. dijangkiti Penggunaan mikroorganis oven juga ma.. mikroorganism dipateri. a serta bahan toksik dari tin.jadual lagi. disimpan lama PENGETINAN[CANNING] terdedah pada suhu Ayam dan dan senang kepada 116oC . Wain lama dan PEMPASTEURAN[PASTEURIZA suhu 63 C kebanyakan TION] selama 30 min dan Jus pemprosesan mikroorganis o atau 72 C jenis ini adalah ma berbahaya selama 15 s khas untuk dibunuh cecair sahaja. boleh dilakukan.

Lembu. Bahan Kimia ini mempunyai fungsi yang tertentu :BAHAN KIMIA Bahan Awet FUNGSI Menyebabkan makanan tahan lama Menyebabkan makanan kelihatan sedap CONTOH BAHAN KIMIA Garam dan Gula CONTOH MAKANAN Buah-buahan kering dan sos Pewarna pandan (hijau). an percambahan. u Makanan didedahkan Mungkin kepada sinaran mendatangkan radioaktif Biji Benih. kesan untuk Bawang Vitamin tidak PENYINARAN[RADIATION] sampingan dan membunuh dan termusnah. yang mahal. dan tahan memerlukan Mentega lebih lama kos yang tinggi dan Telur Makanan Kacang Kos yang disimpan tanah. dibawa dan memerlukan kos yang tinggi. pengilang akan menambahkan bahan kimia. Semasa menjalankan pemprosesan makanan. Sayursayuran. dan PEMBUNGKUSAN memerlukan kedap udara Keropok mengurangkan VAKUM [VACUM PACKAGING] mesin setelah udara dan Daging ruang pemvakuman didalamnya disejukbek simpanan. memerlukan serangga dan kentang kos yang memperlahank mahal. sejuk dibawah Sosej dan -18oC Ais krim Simpanan dalam peti sejuk bersuhu 0oC . Vitamin boleh Susah dibawa Buahdikekalkan dan PENDINGINAN[CHILLING] buahan. disedut keluar. Kaya dan kicap karamel (Coklat) Perisa Monosodium Menambahkan glutamat (MSG) Makanan ringan rasa supaya lebih nama pasaran dan mee sedap ialah "ajinomoto" .5oC disimpan lama. Tahan lama mahal dan dalam plastik Sosej.

Buah betik eksotika menghasilkan buah yang manis dan besar. Penggunaan mesin dalam aktiviti pertanian telah membantu para petani mengatasi masalah pekerja mahir.) Vitamin E dan BHT Minyak masak Walaupun pada mulanya penggunaan bahan kimia menolong dalam pemprosesan makanan. Penggunaan mesin juga meningkatkan produktiviti. Penggunaan Teknologi Moden Selain menggunakan baka yang bermutu tinggi.. Terdapat pelbagai cara ia dapat dilakukan. usaha untuk meningkatkan kuantiti (Jumlah) dan kualiti makanan hendaklah dipertingkatkan dengan aktiviti pertanian dan pemprosesan makanan. Penggunaan bahan kimia merbahaya seperti nitrit dalam daging dapat dihalang. USAHA MENINGKATKAN KUALITI MAKANAN Disebabkan pertambahan penduduk. Penggunaan bahan kimia seperti sulfur dioksida. Akta makanan (1983) diwujudnya bertujuan menghindari pengilang makanan dari menggunakan bahan kimia secara berleluasa tanpa kawalan. gatal dan kanser. Penggunaan baka bermutu Usaha untuk menghasilkan baka tumbuhan dan haiwan yang bermutu tinggi sedang giat dijalankan di negara kita. Penggunaan teknologi pengklonan dapat .. Oleh itu kerajaan telah menggubal undang-undang untuk melindungi pengguna dari bahan kimia makanan yang tidak dikawal. kita harus juga menggunakan teknologi moden. asid benzoik dan asid sorbik boleh menyebabkan penyakit seperti sesak nafas.apa benda selalu bubuh lam ni?) burger tu lah. penggunaan yang berlebihan boleh mendatangkan kemudaratan (kesan buruk).Mencegah makanan dari Penstabil termendap ke bawah Mencegah makanan Pengantiokida berlemak menjadi busuk Sos dan mayonis gam akasia (yang burgerboy (yak!!!. Kacukan lembu tenusu (menghasilkan susu) dengan baka dari iklim tropika menghasilkan baka yang boleh menghasilkan susu yang banyak dan tahan cuaca panas. Kejayaan yang telah kita capai adalah seperti penghasilan kelapa sawit jenis tenera yang menghasilkan banyak buah dan minyak. Nitrit telah terbukti boleh menyebabkan penyakit kanser. 2..

Kita juga hendaklah peka supaya tidak hanya tertarik kepada pembungkus yang cantik dan maklumat yang mengelirukan seperti tanda "tanpa Kolestrol". pengurusan tanah yang cekap serta optimum boleh meningkatkan kuantiti makanan. Kualiti makanan kita juga jauh telah meningkat. 4. Walaupun aktiviti pemprosesan makanan dikawal rapi menggunakan Akta Makanan (1983) namun kita harus menggunakan kebijaksanaan apabila membeli makanan. Usaha menghasilkan makanan dari tumbuhan ini walau bagaimanapun telah menimbulkan masalah pencemaran dan kesan buruk kepada alam sekitar. Ini adalah kerana hasil titik peluh saintis-saintis kita yang terlibat secara langsung dalam industri makanan negara. Maklumat yang terdapat pada pembungkus hendaklah dibaca dengan teliti sebelum membelinya. 3. Kita sangat beruntung kerana mempunyai bekalan makanan yang mencukupi. PILIHAN BIJAK Oleh kerana kita didedahkan dengan bermacam-macam jenis makanan terproses. Sudah pastilah ramai yang akan kekurangan zat makanan akibat pengambilan makanan yang tidak seimbang. "Bervitamin Tinggi" dan sebagainya. Aduan boleh dibuat menerusi Kementerian Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna. TANPA MAKANAN ? Bayangkan apa yang akan berlaku jika kita kekurangan makanan?. Selain dari usaha diatas. Pada akhirnya ramai yang akan mati kebuluran. Sebagai seorang konsumer (pengguna) yang bijak kita berhak untuk menolak makanan yang telah rosak serta membahayakan seperti tin yang berkarat. Para saintis seperti teknologis makanan dan ahli pertanian telah menggunakan teknologi moden untuk menambahkan pengeluaran makanan negara. pendidikan petani. kita hendaklah membuat pilihan bijak supaya kita boleh mendapatkan makanan yang selamat dan berzat. Tumbuhan yang kandungan genetiknya telah diubahsuai boleh menghasilkan buah yang besar serta tahan terhadap cuaca dan penyakit.menghasilkan hasil yang seragam yang menbolehkan pemprosesan makanan lebih senang. Makanan "Gergasi" [Monster Food] Merupakan istilah yang merujuk kepada makanan yang dihasilkan dari dari tumbuhan yang telah diubahsuai melalui kaedah genetik. .

Sintetik pula bermaksud bahan yang dibuat (direka) oleh manusia dengan menggunakan sumber asli seperti petroleum. Sebagai individu kita hendaklah menghindari segala pembaziran makanan seperti membuang sisa makanan yang boleh dikitar semula. GETAH SINTETIK Getah sintetik [Synthetic Rubber] ialah getah yang hampir serupa dengan getah asli. Walau bagaimanapun ianya sangat mahal dan hanya mempunyai kegunaan yang tersendiri [specific usage] seperti digunakan untuk membuat tayar dan hos. Satu persaingan bagi industri getah kita. PLASTIK . Ia bukan berasal dari pokok getah. BAB7 BAHAN BUATAN DALAM PERINDUSTRIAN 1. 2. 3..) ini adalah lebih keras. Bahan yang dibuat dari bahan petrokimia (bahan petroleumlah tu. Nampak gaya ianya lebih baik dari getah asli. Semoga kita sama-sama berusaha mengekalkan keadaan dimana kita boleh membuat banyak pilihan makanan. Ia dibuat dengan menggunakan proses pempolimeran. lebih kenyal dan tahan terhadap haba dan kimia. APA ITU POLIMER SINTETIK Polimer ialah sejenis bahan yang mengandungi rantaian molekul panjang dan besar. Getah sintetik dan plastik merupakan 2 jenis polimer sintetik yang penting di negara kita.Akhirnya kita hendaklah sedar bahawa masalah akan timbul jika pengeluaran makanan negara tidak boleh menyaingi pertambahan penduduk. Molekul-molekul ini juga disebut sebagai monomer. Polimer Sintetik [Synthetic Polymer] bermaksud polimer yang dibuat oleh manusia.

• • • • CONTOH (KEGUNAAN) • Bakelit untuk membuat soket elektrik. Tahan haba. Jadual berikut memuatkan maklumat tentang kedua-dua jenis plastik ini. Apabila bahan plastik dibakar ia akan menghasilkan gas toksik (beracun). Keluarga plastik juga merupakan bahan-bahan yang dibuat dari bahan petrokimia. JENIS PLASTIK TERMOPLASTIK • PLASTIK TERMOSET SIFAT • • Boleh diacu (dibentuk) berulang kali melalui proses pemanasan dan penyejukan. Pencemaran udara. Keluarga plastik terbahagi kepada 2 jenis. Polivinil Klorida/PVC untuk membuat paip air. Melamina untuk membuat pinggan mangkuk. Tidak tahan haba. Kehidupan laut mati. Gas toksik ini menyebabkan .Pernah tengok "plastic men"?. Politena untuk membuat beg plastik. Oleh itu ia sangat mencemarkan alam sekitar jika tidak diurus dengan baik. Hidupan laut yang berharga itu akan pupus. Termoplastik [Thermo Plastic] dan Plastik Termoset [Thermoset Plastic]. • 4. Gam Epoksi untuk membuat gam industri. Polisterina untuk membuat bekas makanan sejuk (Ta Pau). Penyu yang menyangka bahan plastik adalah makanan boleh menyebabkan ia tercekik dan mati. • Boleh diacu hanya sekali sahaja. MASALAH PENCEMARAN Kedua-dua polimer sintetik diatas tahan lama dan tidak mudah mereput [Non Biodegradable]. Sifat plastic men adalah sama dengan bahan plastik iaitu mudah dibentuk dan dilenturkan. Pencemaran yang berasal dari polimer sintetik menyebabkan : • • • Longkang tersumbat yang seterusnya mengakibatkan banjir kilat serta pembiakan nyamuk.

Menghadkan penggunaan plastik serta memilih untuk menggunakan bahan yang mudah "terbiodegradasi" (mereput jika dibuang) seperti kertas. Oleh kerana negara kita menghasilkan bahan petroleum maka industri petrokimia telah menyumbangkan kepada pendapatan negara. Ia merupakan satu pilihan dalam pembuatan bahan yang tahan lama dan dengan ini sangat murah.penyakit seperti kanser. Ciri-ciri istimewanya seperti ringan telah menyebabkan terciptanya alat-alat seperti baldi. KEPENTINGAN POLIMER DALAM KEHIDUPAN MANUSIA Walaupun polimer sintetik telah dikenalpasti sebagai bahan pencemar ia memainkan peranan yang penting dalam kehidupan manusia. Industri hiliran yang berasasaskan polimer sintetik penting dan telah dikenalpasti sebagai penyumbang kepada ekspot negara. Semua polimer sintetik yang telah digunakan boleh dibawa kekilang untuk diproses semula kepada bahan yang berguna. Pembuangan serta penggunaan polimer sintetik perlu diurus dengan baik. pasu bunga dan kerusi yang mesra pengguna. Antara langkah-langkah yang boleh dilakukan adalah seperti : • • • Kitar Semula. Membakar bahan plastik dalam insinerator [Incinerator] supaya gas toksik yang dikeluarkan dapat dikurangkan. Kerusi kayu boleh menggantikan kerusi plastik. 5. Beg plastik boleh diguna semula. BAB 8 ELEKTRONIK DAN TEKNOLOGI MAKLUMAT . Gas ini juga menyebabkan penipisan lapisan ozon.

Pergerakannya sangat jauh dan pantas.1. Lihat profil gelombang di bawah. Kita akan menilai dengan lebih mendalam tentang gelombang yang sangat istimewa ini. Anda sudah pastilah tidak dapat melihat gelombang radio dengan mata kasar kerana ia bergerak dalam atmosfera dan angkasa (dalam bentuk vakum agaknya). Oleh kerana gelombang ini bergerak. Dengan menggunakan alat tertentu kita boleh melihat bentuk gelombang radio. Gelombang ini dinamakan gelombang mekanikal kerana ia mempunyai medium iaitu air. Tahukah anda bahawa kehidupan kita banyak dipengaruhi oleh gelombang radio. Ia sesuai digunakan dalam komunikasi kerana ia mempunyai sifat istimewa seperti boleh membawa maklumat bunyi dan gambar. Gelombang radio ialah sejenis gelombang elektromagnet. Apakah persamaan gelombang air laut dengan gelombang radio. GELOMBANG RADIO DAN SIFATNYA Pernahkah anda pergi ke tepi pantai untuk melihat gelombang air laut menghempas pantai?. kita boleh mengira halajunya dengan menggunakan rumus : Halaju gelombang (v) = Frekuensi (f) X Panjang gelombang dimana frekuensi ialah bilangan gelombang lengkap yang terbentuk dalam masa 1 saat. Ia juga boleh bergerak dalam ruang angkasa yang vakum (tiada udara). Panjang gelombang merupakan jarak antara 2 puncak gelombang itu. Gelombang radio . Amplitud mewakili tenaga yang di bawa oleh gelombang itu. Anda mungkin memerhatikan bentuk gelombang itu yang turun naik.

KOMUNIKASI RADIO Satu daripada alat komunikasi yang sangat penting ialah radio. Satu lagi gelombang radio iaitu gelombang mikro sesuai untuk pancaran TV.untuk penyiaran radio berkualiti tinggi VHF. FM .pada frekuensi tertentu mempunyai kegunaan tersendiri. Jadual berikut menunjukkan beberapa kegunaan biasa gelombang radio. gelombang sederhana dan gelombang pendek sesuai untuk siaran radio. Anda mungkin telah belajar bahagian ini dalam KHB tingkatan 3. Gelombang radio dalam bentuk gelombang panjang. • • • • AM = Amplitude modulation FM = Frequency modulation VHF = Very High Frequency UHF = Ultra High Frequency Mikro = Mikro Wave KEGUNAAN RADIO TV KOMUNIKASI SATELIT JENIS AM .untuk penyiaran radio tempatan. . Satelit dan Telefon. Tahukah anda apakah komponen yang terdapat dalam kotak radio anda? Berikut ialah beberapa komponen asas radio. UHF dan Mikro Gelombang mikro • 2.

Sistem komunikasi radio terbahagi kepada 2.• Perintang digunakan untuk mengawal jumlah arus yang mengalir dalam litar. • Transformer meningkatkan atau mengurangkan voltan arus ulang alik. . • Kapasitor mempunyai sifat istimewa iaitu ia boleh menyimpan cas dan tenaga elektrik. • • Diod hanya membenarkan arus mengalir dalam satu arah sahaja. • Induktor dapat menyimpan tenaga dalam medan magnet. Transistor boleh meguatkan arus elektrik serta bertindak sebagai suis automatik. Pemancar radio dan Penerima radio (Radio set).

Anda bolehlah membayangkan bahawa gelombang pembawa itu sebagai kuda manakala isyarat audio itu sebagai koboi. Isyarat radio ini seterusnya diperkuatkan oleh amplifier supaya ia boleh disebarkan oleh aerial. suara seseorang yang diterima oleh mikrofon ditukarkan kepada isyarat audio(bunyi). . Isyarat audio dan gelombang pembawa digabungkan dalam modulator membentuk gelombang radio.Dalam studio.Pengayun pula menghasilkan gelombang pembawa.

Pada masa kini kita mempunyai banyak alat penghantaran maklumat yang canggih .Di rumah. Ia merupakan alat perhubungan perantaraan yang menghubungkan satelit bumi ke satelit bumi yang lain. Isyarat itu kemudiannya dialirkan ke pembesar suara yang menghasilkan bunyi. Satelit ialah alat yang dilancarkan ke orbit (laluan) tertentu di angkasa. Satelit sangat sesuai digunakan dalam siaran langsung. mesin faks serta satelit. TEKNOLOGI PENGHANTARAN MAKLUMAT Perkembangan teknologi maklumat telah bermula pada kurun ke-19 apabila terciptanya mesin telegraf oleh Samuel Morse yang terkenal pada masa kini dengan bahasa isyarat "morse code". aerial radio tersebut menerima isyarat radio yang dipancarkan dari studio tadi. Kabel optik (optic cabel) telah mempercepatkan penghantaran isyarat yang banyak pada sesuatu masa. Oleh kerana studio yang berlainan memancarkan gelombang radio yang berlainan maka kita menggunakan litar penala untuk memilih gelombang yang dikehendaki. Satelit perhubungan Malaysia yang pertama ialah MEASAT. apabila seseorang memainkan radio. Gelombang pembawa dialirkan ke bumi manakala isyarat audio diperkuatkan dalam amplifier.cepat serta berteknologi tinggi seperti telefon bimbit. 3. Satu daripada alat penghantaran maklumat yang tercanggih pada masa kini ialah satelit. . Dalam litar ini kedua-dua isyarat itu diasingkan. Gelombang radio yang mengandungi isyarat audio dan gelombang pembawa tadi melalui litar pengesan. Alexander Graham Bell pula mencipta telefon.

Selain daripada kegunaan perhubungan. Sebagai contoh perdagangan dalam dan luar negeri dapat dipercepatkan. Satelit Bumi ini seterusnya memancarkan isyarat ke satelit angkasa kita. satelit juga digunakan dalam penyelidikan angkasa lepas. Saintis yang sentiasa berusaha mencipta alat komunikasi canggih seperti komunikasi G3 dan serta gelombang jalur lebar (Broadband Wave) harus dihargai. Satelit angkasa pula memancarkan isyarat terus ke rumah kita atau ke stesen TV tempatan. SAINTIS YANG TERLIBAT DALAM PENCIPTAAN ALAT KOMUNIKASI Perkembangan penghantaran maklumat dengan menggunakan alat komunikasi yang moden telah menyumbang kepada pembangunan negara.Sebagai contoh apabila perlawanan bola sepak FA Cup di England disiarkan secara langsung ke Malaysia perhubungan satelit digunakan dengan berkesan. Kita harus berterima kasih kepada jurutera-jurutera yang bertanggungjawab dalam pembinaan infrastruktur komunikasi negara. Isyarat dari stesen TV di England menghantar isyarat ke Satelit Bumi di sana... . Satelit juga telah digunakan dalam bidang ketenteraan (macam nak sepai orang lainlah tu.. menyukat kandungan ozon serta suhu bumi. Terdapat beberapa satelit yang digunakan sebagai teleskop angkasa. Maklumat yang dihantar dengan cepat dan tepat itu telah menyebabkan produktiviti penduduk meningkat.) 4.

Sign up to vote on this title
UsefulNot useful