P. 1
Materi Kultum Ramadhan

Materi Kultum Ramadhan

|Views: 514|Likes:
Published by Riesky Ferdian

More info:

Published by: Riesky Ferdian on Jul 12, 2011
Copyright:Attribution Non-commercial

Availability:

Read on Scribd mobile: iPhone, iPad and Android.
download as DOC, PDF, TXT or read online from Scribd
See more
See less

07/19/2012

pdf

text

original

1. Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki.

Ketika ditanya kepada Rasulullah akan hal tersebut, jawab baginda, “Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia”. . 2. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya.Allah mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan. . 3. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah. 4. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya. 5. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan. 6. Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah memberinya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah. 7. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darajatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah dan orang yang takutkan Allah, akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya. 8. Barangsiapa membawa hadiah, (barang makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail. 9. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun). 10. Perempuan apabila sembahyang limawaktu, puasa bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki. 11. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 lelaki yang soleh. 12. Aisyah berkata, “Aku bertanya kepada Rasulullah, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita? Jawab rasulullah, “Suaminya. “Siapa pula berhak terhadap lelaki?” Jawab Rasulullah, “Ibunya”.

13. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu. 14. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan-ikan di laut,burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga sembahyang dan puasanya. 15. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab. 16. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu. 17. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Nabi s.a.w) di dalam syurga. 18. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta bertanggungjawab, maka baginya syurga. 19. Daripada Aisyah r.a. Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuan lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka. “Barangsiapa mempunyai harta yang banyak, akan lama hisabnya pada hari Akhirat.” Hadits Riwayat :Imam Ahmad bin Hambal Baca Juga : Penyebab Kebanyakan Wanita Masuk Neraka Wassalaamu ‘alaikum wa rahmatullah wa barakatuh PENYEBAB WANITA MASUK NERAKA Sahabat yang dirahmati Allah, Suatu perkara yang pasti bahawa Syurga dan Neraka adalah dua tempat balasan yang Allah s.w.t. ciptakan. Syurga diciptakanNya sebagai tempat tinggal yang abadi bagi kaum Muslimin dan Muslimat dan Neraka sebagai tempat tinggal bagi kaum Musyrikin, Musyrikat dan pelaku dosa yang Allah s.w.t. telah melarang darinya. Setiap Muslim yang mengerti keadaan Syurga dan Neraka tentunya sangat berharap untuk dapat menjadi penghuni Syurga dan terhindar jauh dari Neraka, inilah fitrah. . Membicarakan tentang Neraka dan penghuninya, yang mana mayoritas penghuninya adalah wanita kerana sebab-sebab yang akan dijelaskan nanti.

w. di dalam Al Quran tentang Neraka dan azab yang tersedia di dalamnya dan perintah untuk menjaga diri daripadanya.a bahawasanya baginda bersabdayang bermaksud : “Api kamu yang dinyalakan oleh anak cucu Adam ini hanyalah satu bahagian dari 70 bahagian Neraka Jahanam. Allah s.” (Hadis Riwayat Al.w.Bukhari dan Muslim) . berfirmanyang bermaksud : “Peliharalah dirimu dari Neraka yang bahan bakarnya manusia dan batu yang disediakan bagi orang-orang kafir.t.w di dalam hadis yang sahih dari Abu Hurairah r.t.t.” (Surah At Tahrim ayat 6) Imam At-Tobari (rahimahu ‘Llah) menyatakan di dalam tafsirnya : “Ajarkanlah kepada keluargamu amalan ketaatan yang dapat menjaga diri mereka dari Neraka. nescaya Allah menyelamatkan kamu dari Neraka. takutlah kamu untuk bermaksiat kepadaNya dan perintahkan keluarga kamu untuk berzikir. WANITA PENGHUNI NERAKA Mengenai hal ini.t.a juga mentafsirkan ayat ini : “Beramallah kamu dengan ketaatan kepada Allah. Kedahsyatan dan kengerian Neraka juga dinyatakan Rasulullah s. berfirman yang maksudnya : “Hai orang-orang yang beriman peliharalah dirimu dan keluargamu dari api Neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu. bagaimana dengan api Neraka yang panasnya 70 kali ganda dibandingkan dengan panas api dunia? Semoga Allah S. Rasulullah s.w bersabda yang bermaksud : “Aku melihat ke dalam Syurga maka aku melihat kebanyakan penghuninya adalah fuqara’ (orang-orang fakir) dan aku melihat ke dalam Neraka maka aku menyaksikan kebanyakan penghuninya adalah wanita.a. Sebelum kita mengenal wanita-wanita penghuni Neraka alangkah baiknya jika kita menoleh kepada peringatan-peringatan Allah s.a.w.” (Surah Al Baqarah ayat 24) Sahabat yang dimuliakan.” Jikalau api dunia saja dapat menghanguskan tubuh kita.W. yang tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.” Ibnu Abbas r. penjaganya malaikat-malaikat yang kasar. yang keras. Begitu pula dengan ayat-ayat lainnya yang juga menjelaskan keadaan Neraka dan perintah untuk menjaga diri daripadanya.T.w.” Masih banyak tafsir para sahabat dan ulama lainnya yang menganjurkan kita untuk menjaga diri dan keluarga dari Neraka dengan mengerjakan amalan soleh dan menjauhi maksiat kepada Allah s.. menyelamatkan kita dari api Neraka. Di dalam surah lainnya Allah s.

Rasulullah s.Hadis ini menjelaskan kepada kita apa yang disaksikan oleh Rasulullah s. kufur terhadap kebaikan-kebaikannya.” (Hadis Riwayat Muslim dan Ahmad) Dari Imran bin Husain dia berkata. dan berpaling dari akhirat kerana kurangnya akal mereka dan mudahnya mereka untuk tertipu dengan kesenangan-kesenangan dunia yang menyebabkan mereka lemah untuk beramal. Mereka tidak masuk Syurga dan tidak mendapatkan wanginya Syurga padahal wanginya boleh didapati dari jarak perjalanan sekian dan sekian.w melihat Syurga dan Neraka.” (Hadis Riwayat Muslim dan Ahmad) Imam Qurthubi (rahimahu ‘Llah) menjelaskan maksud hadis di atas dengan pernyataannya : “Penyebab sedikitnya kaum wanita yang masuk Syurga adalah hawa nafsu yang mendominasi pada diri mereka. Tetapi hadis ini tidak menjelaskan sebab-sebab yang menyebabkan mereka dimasukkan ke dalam Neraka dan menjadi majoriti penghuninya.w menjawab : “Kerana kekufuran mereka.a. Rasulullah s.” (Jahannam Ahwaluha wa Ahluha halaman 29-30 dan At Tazkirah halaman 369) . dan para sahabatnya melakukan solat gerhana padanya dengan solat yang panjang .a.a.w tentang penghuni Syurga yang majoritinya adalah fuqara (para fakir miskin) dan Neraka yang majoriti penghuninya adalah wanita.a.w bersabda yang bermaksud : “Sesungguhnya penduduk Syurga yang paling sedikit adalah wanita.a. aku melihat kebanyakan penghuninya adalah kaum wanita.w. kecondongan mereka kepada kesenangan-kesenangan dunia.w menjelaskan tentang wanita penghuni Neraka. Kemudian mereka juga sebab yang paling kuat untuk memalingkan kaum lelaki dari akhirat disebabkan adanya hawa nafsu dalam diri mereka. Di dalam kisah solat gerhana matahari.’ ” (Hadis Riwayat Imam Al-Bukhari) Dalam hadis yang lain. melenggaklenggokkan kepala mereka kerana sombong dan berpaling dari ketaatan kepada Allah dan suaminya. Para sahabat pun bertanya : “Mengapa (demikian) wahai Rasulullah?” Baginda s. Rasulullah s. cepat tertipu jika diajak kepada penyelewengan terhadap agama dan sulit menerima jika diajak kepada akhirat. Ketika beginda melihat Neraka beginda bersabda kepada para sahabatnya: “ … dan aku melihat Neraka maka tidak pernah aku melihat pemandangan seperti ini sama sekali.” Kemudian ditanya lagi : “Apakah mereka kufur kepada Allah?” Baginda menjawab : “Mereka kufur terhadap suami-suami mereka.a. baginda bersabda : “ … dan wanita-wanita yang berpakaian tetapi hakikatnya mereka telanjang. namun demikian sebab-sebab tersebut disebutkan dalam hadis lainnya. kebanyakan dari mereka memalingkan diri-diri mereka dan selain mereka dari akhirat. Kalaulah engkau berbuat baik kepada salah seorang di antara mereka selama waktu yang panjang kemudian dia melihat sesuatu pada dirimu (yang tidak dia sukai) nescaya dia akan berkata : ‘Aku tidak pernah melihat sedikitpun kebaikan pada dirimu. Rasulullah s. kepala mereka seakan-akan seperti bunggul unta.

1.t. 2. tiba-tiba berubah sikap dengan berbicara . Derhaka 3.” (Hadis Riwayat Nasaie) Hadis di atas adalah peringatan keras bagi kaum wanita muslimah yang menginginkan keredhaan Allah s. perbuatan.a. maka sangat tidak sesuai sekali jika wanita yang kufur terhadap suaminya serta kebaikan-kebaikannya dikatakan Rasulullah s. Derhaka dengan ucapan dan perbuatan. Tiga bentuk kedurhakaan itu adalah : 1. Kufur Terhadap Suami dan Kebaikan-Kebaikannya : Rasulullah s.t. tidak akan melihat isteri seumpama ini sebagaimana dijelaskan Rasulullah s.w sebagai majoriti kaum yang masuk ke dalam Neraka walaupun mereka tidak kekal didalamnya. nescaya kita akan dapati beberapa sebab yang menjerumuskan kaum wanita ke dalam Neraka bahkan menjadi majoriti penghuniya dan yang menyebabkan mereka menjadi golongan minoriti dari penghuni Syurga.a.w dan para sohabiyah sebagai suri tauladan bagi isteri-isteri kaum muslimin dalam mensyukuri kebaikan-kebaikan yang diberikan suaminya kepadanya. Durhaka Terhadap Suami Kedurhakaan yang dilakukan seorang isteri terhadap suaminya pada umumnya berupa tiga bentuk kedurhakaan yang sering kita jumpai pada kehidupan masyarakat kaum Muslimin. dan SyurgaNya. iaitu seorang isteri yang mengingkari kebaikan-kebaikan suaminya selama sekian waktu yang panjang hanya dengan sikap suami yang tidak sesuai dengan kehendak isteri sebagaimana kata pepatah. Derhaka 2.w.’panas setahun dihapus oleh hujan sehari’. Maka tidak layaklah bagi wanita yang mengharapkan akhirat untuk mengkufuri kebaikan-kebaikan suaminya dan nikmatnikmat yang diberikannya atau meminta dan banyak mengadukan hal-hal kekurangan yang tidak sepatutnya untuk diperbesar-besarkan. dengan dengan ucapan. janganlah ia mengkufuri kebaikan-kebaikan suami kerana Allah s.w : “Allah tidak akan melihat kepada wanita yang tidak mensyukuri apa yang ada pada suaminya dan tidak merasa cukup dengannya.a.w menjelaskan hal ini pada sabda baginda di atas tadi.w. Bentuk pertama ialah seorang isteri yang biasanya berucap dan bersikap baik kepada suaminya serta segera memenuhi panggilannya.a. Padahal yang harus dilakukan oleh seorang isteri ialah bersyukur terhadap apa yang diberikan suaminya. Jika sedemikian keadaannya. Cukup sekiranya isteri-isteri Rasulullah s.Jika kita perhatikan keterangan dan hadith di atas dengan insaf. Kekufuran seumpama ini terlalu banyak kita dapati di tengah-tengah keluarga kaum muslimin.

dan sunnah-sunnah Rasulullah s. Maka setiap isteri yang melakukan perbuatan-perbuatan seperti tersebut adalah isteri yang durhaka terhadap suami dan telah melakukan maksiat kepada Allah s. Atau ia menuduh suaminya dengan tuduhan-tuduhan yang bermaksud untuk menjatuh dan merosak kehormatannya sehingga suaminya dipandang hina di mata orang lain. Termasuk bentuk kederhakaan ini ialah apabila seorang isteri membicarakan perbuatan suami yang tidak ia sukai kepada teman-teman atau keluarganya tanpa sebab yang dibenarkan oleh syara’. Begiti juga apabila seorang isteri tidak mau berdandan atau mempercantikkan diri untuk suaminya padahal suaminya menginginkan hal-hal itu. Atau ia memenuhinya tetapi dengan wajah yang menunjukkan rasa tidak senang atau lambat mendatangi suaminya. berjalan di tempat umum dan pasar-pasar tanpa mahram.a.t.t. Permintaan cerai biasanya di awali dengan pertengkaran antara suami dan isteri kerana ketidakpuasan isteri terhadap kebaikan dan usaha suami.w : “Wanita mana saja yang meminta cerai pada suaminya tanpa sebab (yang syar’ie) maka haram baginya mencium wangi Syurga. Tindakan ini sebenarnya adalah seakan-akan seorang isteri lari dari rumah suaminya tanpa sebab syar’ie.w. Atau ia mendakwa telah dianiaya atau dizalimi suaminya atau lain-lainnya. melakukan puasa sunat tanpa izin suaminya. Atau yang lebih menyedihkan lagi bila hal itu dilakukannya kerana suaminya berusaha mengamalkan syari’at-syari’at Allah s. Demikian pula jika isteri enggan untuk bersafar (melakukan perjalanan) bersama suaminya. . Jika kedua bentuk kederhakaan ini dilakukan sekaligus oleh seorang isteri maka ia dikatakan sebagai isteri yang derhaka dengan ucapan dan perbuatannya.kasar dan tidak segera memenuhi panggilan suaminya. membuka dan menampakkan apa yang seharusnya ditutupi dari anggota tubuhnya (aurat). bersenda gurau atau berbicara lemahlembut penuh mesra kepada lelaki yang bukan mahramnya dan yang lain-lain. Termasuk dari bentuk ini ialah apabila seorang isteri keluar rumah tanpa izin suaminya walaupun hanya untuk mengunjungi kedua orang tuanya.” (Hadis Riwayat Abu Daud dan At-Tirmizi ) Bentuk kederhakaan kedua yang dilakukan para isteri terjadi apabila seorang isteri tidak mahu melayani keperluan batiniyah suaminya atau bermuka masam ketika melayaninya atau menghindari suami ketika hendak disentuh dan dicium atau menutup pintu ketika suami hendak mendatanginya dan yang seumpamanya. Kederhakaan seperti ini sering dilakukan seorang isteri ketika ia lupa atau memang sengaja melupakan ancaman-ancaman Allah terhadap sikap ini. Ingatlah sabda Rasulullah s. Begitu juga apabila seorang isteri meminta talak atau di khulu’ (dicerai) tanpa sebab syar’i.a.w. menerima tetamu tanpa izin suaminya. mengkhianati suami dan hartanya.w. meninggalkan hak-hak Allah seperti solat atau puasa Ramadhan. Sungguh hina sekali apa yang dilakukan isteri seperti ini terhadap suaminya.

a.t. 3.Sungguh rugi wanita yang melakukan kederhakaan ini. padahal Allah s. telah melarang hal ini dalam firmanNya yang bermkasud : “Dan janganlah mereka menampakkan perhiasan-perhiasan mereka.” Mereka adalah wanita-wanita yang suka dan amat gembira apabila berjaya menampakkan perhiasan mereka.a.w tersebut. penuh dengan syahwat dan kesenangan dunia yang setiap manusia tertarik untuk menjalaninya.w tentang wanita-wanita yang berpakaian tapi hakikatnya telanjang disebabkan pakaian yang mereka pakai tipisnya.t. Hanya wanita yang bijaksanalah yang mahu bertaubat kepada Allah s. Sebagaimana yang dihuraikan oleh Ibnul ‘Abdil Barr rahimahu ‘Llah ketika menjelaskan sabda Rasulullah s.” (Surah An Nur ayat 310) Imam Az-Zahabi rahimahu ‘Llah menyatakan di dalam kitab Al Kabair : “Termasuk dari perbuatan-perbuatan yang menyebabkan mereka dilaknat ialah . Tetapi ingat dan sedarlah bahawa Neraka menanti orang-orang yang menjalani jalan ini dan tidak mahu berpaling darinya semasa ia hidup di dunia. Tabarruj Yang dimaksud dengan tabarruj ialah seorang wanita yang menampakkan perhiasannya dan keindahan tubuhnya serta apa-apa yang wajib ditutupnya dari pandangan lelaki bukan mahramnya. dan meminta maaf kepada suaminya dari kederhakaan-kederhakaan yang pernah ia lakukan. Ketahuilah pula bahawa jalan menuju ke Neraka memang indah. maka mereka adalah wanita-wanita yang berpakaian pada zahirnya dan telanjang pada hakikatnya … . Jalan menuju Syurga tidaklah dihiasi dengan bunga-bunga yang indah. Hal ini kita dapati pada sabda Rasulullah s.w adalah yang memakai pakaian yang tipis yang menampakkan tubuhnya atapun yang menunjukkan bentuk tubuhnya dan tidak menutupinya. tidak menutup aurat sepertimana yang berlaku di dalam masyarakat kita.w. berseluar ketat menampakkan bahagian-bahagian tubuh tertentu. Ia akan kembali berusaha mencintai suaminya dan sabar dalam mentaati perintahnya. Ibnul ‘Abdil Barr menyatakan : “Wanita-wanita yang dimaksudkan Rasulullah s.w. Mereka lebih memilih jalan ke Neraka daripada jalan ke Syurga kerana memang biasanya wanita yang melakukan kederhakaan-kederhakaan ini tergoda oleh angan-angan dan kesenangan dunia yang menipu.a. Tetapi ingatlah di hujung jalan ini ada Syurga yang Allah sediakan untuk hamba-hambaNya yang sabar menempuhnya. melainkan dipenuhi dengan rintangan-rintangan yang berat untuk dilalui oleh manusia kecuali orang-orang yang diberi ketegaran iman oleh Allah.

berfirman yang bermaksud : “Dan tinggallah kamu di rumah-rumah kamu dan janganlah kamu bertabarruj dengan tabarrujnya orang-orang jahiliyyah pertama dahulu. dan anjuran untuk mentaatiNya. kerana yang demikian adalah hasil perbuatan mereka sendiri.” Sahabat yang dirahmati Allah. Hindarilah tabarruj dan berhiaslah dengan pakaian yang disaran oleh Islam yang akan menyelamatkan kaum wanita dari dosa di dunia ini dan azab di akhirat kelak. baginda menasihati mereka dan mengingatkan mereka tentang akhirat kemudian baginda bersabda : . Allah s. kerana pada diri kaum wanita terdapat daya tarik syahwat yang sangat kuat yang dapat menggoncang keimanan yang kukuh sekalipun. Berapa banyak anak yang menderhaka kepada ibunya demi mencari cinta seorang wanita. Tetapi cukuplah dengan tiga sebab ini sahaja yang dijelaskan di sini kerana memang tiga perkara inilah yang sering kita dapati di dalam kehidupan masyarakat kita.w pernah menerangkan satu amalan yang dapat menyelamatkan kaum wanita dari azab Neraka. Jangan diikut pemikiran sekular pemimpin-pemimpin wanita Islam yang cuba mempertikaikan hukum-hukum Allah dan mempertikaikan hak-hak wanita yang telah dinyatakan di dalam al-Qur’an. Bahkan berapa banyak persaudaraan di antara kaum muslimin terputus hanya disebabkan wanita. Hanya dengan ucapan dan rayuan seorang wanita mampu menjerumuskan kaum lelaki ke dalam lembah dosa yang hina. Tidak menghairankan lagi jika di sana-sini terjadi jenayah dan kezaliman terhadap kaum wanita.w.w.t. Ketika beginda selesai berkhutbah hari raya yang berisikan perintah untuk bertakwa kepada Allah s.t.” (Surah Al Ahzab ayat 33) Masih banyak sebab-sebab lainnya yang menyebabkan wanita menjadi penghuni majoriti Neraka. apa lagi iman yang lemah yang tidak dikuatkan dengan ilmu Al Qur’an dan As Sunnah. hancur hanya disebabkan pujuk-rayu wanita. Baginda pun bangkit mendatangi kaum wanita. memakai minyak wangi dengan yang seumpanya jika mereka keluar rumah … . Rasulullah sendiri menyatakan di dalam hadis yang sahih bahwa : “ Fitnah yang paling besar yang paling ditakutkan atas kaum lelaki adalah fitnahnya wanita. terlebih lagi jika mereka bersolek dan menampakkan tubuh mereka kepada kaum lelaki.a.w. Rasulullah s.” Dengan perbuatan seperti ini bererti mereka secara tidak langsung menyeret kaum lelaki ke dalam Neraka.menampakkan hiasan emas dan permata yang dipakai oleh mereka. dan masih banyak lagi gejala-gejala lainnya yang dapat membuktikan bahawa wanita seumpama mereka ini memang layak untuk tidak mendapatkan wanginya Syurga. Sejarah sudah membuktikan bahawa betapa banyak tokoh-tokoh dunia yang tidak beriman kepada Allah s.t.

Semuanya itu menjadikan mereka hidup tenteram . . Tuhan Mereka adalah berhala-berhala yang mereka sembah dan puja. kepadanya mrk berqurban. iapun bertanya : “Mengapa demikian. wahai Rasulullah?” Baginda menjawab : “Kerana kamu banyak mengeluh dan kamu kufur terhadap suami!” (Hadis Riwayat Al. Nabi Saleh Berdakwah Kepada Kaum Tsamud Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang tidak akan membiarkan hambahamba_Nya berada dalam kegelapan terus-menerus tanpa diutusnya nabi pesuruh disisiNya untuk memberi penerangan dan memimpin mrk keluar dari jalan yang sesat ke jalan yang benar. kebun-kebun bunga yag indah-indah. Semoga Allah s. CERITA NABI SOLEH Tsamud adalah nama suatu suku yang oleh sementara ahli sejarah dimasukkan bahagian dari bangsa Arab dan ada pula yang menggolongkan mereka ke dalam bangsa Yahudi.t. bangunan rumah-rumah yang didirikan di atas tanah yang datar dan dipahatnya dari gunung. tempat mrk minta perlindungan dari segala bala dan musibah dan mengharapkan kebaikan serta kebahagiaan. menyelamatkan kita dari azab-Nya.Bukhari) Bersedekahlah kerana sedekah adalah satu jalan untuk menyelamatkan kaum wanita dari azab Neraka. merasa aman dari segala gangguan alamiah dan bahawa kemewahan hidup mereka akan kekal bagi mereka dan anak keturunan mereka. . Kemakmuran dan kemewahan hidup serta kekayaan alam yang dahulu dimiliki dan dinikmati oleh kaum Aad telah diwarisi oleh kaum Tsamud.Mrk tidak dpt melihat atau memikirkan lebih jauh dan apa yang dpt mrk jangkau dengan pancaindera. Demikian pula Allah tidak akan menurunkan azab dan seksaan kepada suatu umat sebelum mrk diperingatkan dan diberi petunjukkan oleh-Nya dengan perantara . Mereka bertempat tinggal di suatu dataran bernama ” Alhijir ” terletak antara Hijaz dan Syam yang dahulunya termasuk jajahan dan dikuasai suku Aad yang telah habis binasa disapu angin taufan yang di kirim oleh Allah sebagai pembalasan atas pembangkangan dan pengingkaran mereka terhadap dakwah dan risalah Nabi Hud A. binatang-binatang perahan dan lemak yang berkembang biak.S.sejahtera dan bahgia.w. Amin.“Bersedekahlah kamu semua. Kaum Tsamud tidak mengenal Tuhan.Tanah-tanah yang subur yang memberikan hasil berlimpah ruah. Kerana kebanyakan kamu adalah kayu api Jahanam!” Maka berdirilah seorang wanita yang duduk di antara wanita-wanita lainnya yang berubah kehitaman kedua pipinya.

Ia menerangkan kepada mrk bahwa ianya adalah pesuruh dan utusan Allah. menciptakan alam sekitar mrk. dari keluarga yang terpandang dan dihormati oleh kaumnya. menciptakan tanah-tanah yang subur yang menghasilkan bhn-bhn keperluan hidup mrk. tangkas dan cerdas.Akan tetapi segala harapan itu menjadi meleset dan kepercayaan kami kepadamu tergelincir hari ini dengan tingkah lakumu dan tindak tandukmu yang menyalahi adat-istiadat dan tatacara hidup kami. memberi petunjuk dalam soal-soal yang gelap bagi kami dan menjadi ikutan dan kepercayaan kami di kala kami menghadapi krisis dan kesusahan. dan apa yang diajarkan dan didakwahkan kepada mrk adalah amanat Allah yang harus dia sampaikan kepada mrk untuk kebaikan mrk semasa hidup mrk dan sesudah mrk mati di akhirat kelak. rendah hati dan ramah-tamah dalam pergaulan.Tuhan Yang Esa itulah yang harus mrk sembah dan bukan patung-patung yang mrk pahat sendiri dari batu-batu gunung yang tidak berkuasa memberi sesuatu kepada mrk atau melindungi mrk dari ketakutan dan bahaya. Apakah yang engkau serukan kepada kami? Enkau menghendaki agar kami meninggalkan persembahan kami dan nenek moyang kami. Mrk adalah kaumnya dan sanak keluarganya dan dia adalah seketurunan dan sesuku dengan mrk. Nabi Saleh memperingatkan mrk bahwa ia adlah seorang drp mrk.Kami sesekali tidak akan meninggalkannya karena seruanmu dan kami tidak akan mengikutimu yang sesat itu. Pada dirimu kami melihat tandatanda kebajikan dan sifat-sifat yang terpuji. Terperanjatlah kaum Saleh mendengar seruan dan dakwahnya yang bagi mrk merupakan hal yang baru yang tidak diduga akan datang dari saudara atau anak mrk sendiri.Ia mengharapkan kebaikan dan kebajikan bagi mrk dan sesekali tidak akan menjerumuskan mrk ke dalam hal-hal yang akan membawa kerugian.Allah maha dekat kepada mrk mendengarkan doa mrk dan memberi ampun kepada yang salah bila dimintanya. Sunnatullah ini berlaku pula kepada kaum Tsamud. persembahan dan agama yang telah menjadi darah daging kami menjadi sebahagian hidup kami sejak kami dilahirkan dan tetap menjadi pegangan untuk selama-lamanya. mencipta binatang-binatang yang memberi manfaat dan berguna bagi mrk dan dengan demikian memberi kepada mrk kenikmatan dan kemewahan hidup dan kebahagiaan lahir dan batin. kesengsaraan dan kebinasaan bagi mrk. Kami tidak mempercayai cakap-cakap kosongmu bahkan meragukan kenabianmu. yang kepada mrk telah diutuskan Nabi Saleh seorang yang telah dipilih-Nya dari suku mrk sendiri. yang telah mencipta mrk. Kami tidak akan . fikiranmu tajam dan pendapat serta semua pertimbangan mu selalu tepat. cerdik pandai. Tuhan Allah Yang Maha Esa. Ia mengharapkan kaumnya mempertimbangkan dan memikirkan sungguh-sungguh apa yang ia serukan dan anjurkan dan agar mrk segera meninggalkan persembahan kepada berhala-berhala itu dan percaya beriman kepada Allah Yang Maha Esa seraya bertaubat dan mohon ampun kepada-Nya atas dosa dan perbuatan syirik yang selama ini telah mrk lakukan.seorang yang dipilih untuk menjadi utusan dan rasul-Nya. terjalin antara dirinya dan mereka ikatan keluarga dan darah. Dikenalkan mrk oleh Nabi Saleh kepada Tuhan yang sepatut mrk sembah.Maka serentak ditolaklah ajakan Nabi Saleh itu seraya berkata mereka kepadanya:”Wahai Saleh! Kami mengenalmu seorang yang pandai. terkenal tangkas. Kami mengharapkan dari engkau sebetulnya untuk memimpinkami menyelesaikan hal-hal yang rumit yang kami hadapi.

Engkau telah menjadi sinting dan menderita sakit gila. Siapakah yang akan melindungiku dari murka dan azab Tuhan jika aku berbuat demikian? Sesungguhnya kamu hanya akan merugikan dan membinasakan aku dengan seruanmu itu. Tujuanmu dengan bercakap kosong dan kata-katamu hanyalah untuk mengejar kedudukan dan ingin diangkat menjadi kepala dan pemimpin bagi kaummu. Engkau mengaku bahwa engkau telah diutuskan oleh Tuhanmu sebagai nabi dan rasul-Nya. Nabi Saleh menjawab: ” Aku telah berulang-ulang mengatakan kepadamu bahwa aku tidak mengharapkan sesuatu apapun drpmu sebagai imbalan atas usahaku memberi tuntunandan penerangan kepada kamu. Akalmu sudah berubah dan fikiranmu sudah kacau sehingga engkau dengan tidak sedar telah mengeluarkan kata-kata ucapan yang tidak masuk akal dan mungkin engkau sendiri tidak memahaminya. Sekelompok kecil dari kaum Tsamud yang kebanyakkannya terdiri dari orang-orang yang kedudukan sosial lemah menerima dakwah Nabi Saleh dan beriman kepadanya sedangkan sebahagian yang terbesar terutamanya mrk yang tergolong orang-orang kaya dan berkedudukan tetap berkeras kepala dan menyombongkan diri menolak ajakan Nabi Saleh dan mengingkari kenabiannya dan berkata kepadanya:” Wahai Saleh! Kami kira bahwa engkau telah kerasukan syaitan dan terkena sihir.Jika engkau merasa bahwa engkau sihat badan dan sihat fikiran dan mengaku bahwa engkau tidak mempunyai arah dan tujuan yang terselubung dalam dakwahmu itu maka hentikanlah usahamu menyiarkan agama barumu dengan mencerca persembahan kami dan nenek moyangmu sendiri.Jgnlah sesekali kamu harapkan bahawa aku akan melanggar perintah Tuhanku dan melalaikan kewajibanku kepada-Nya hanya semata-mata untuk melanjutkan persembahan nenek moyang kami yang bathil itu. yang diberikannya secara ikhlas dan jujur sebagai seorang anggota dari keluarga besar mrk dan yang tidak mengharapkan atau menuntut upah drp mrk atas usahanya itu. Aku tidak mengharapkan upah atau mendambakan pangkat dan kedudukan bagi usahaku ini yang aku lakukan semata-mata atas perintah Allah dan drp-Nya kelak aku harapkan balasan dan ganjaran untuk itu. Diceritakan kepada mrk kisah kaum-kaum yang mendapat seksa dan azab dari Allah karena menentang rasul-Nya dan mendustakan risalah-Nya. padahal aku talah memperoleh bukti-bukti yang nyata atas kebenaran dakwahku. Apakah kelebihanmu drp kami semua sehingga engkau dipilih menjadi rasul.Kami tidak akan mengikuti jalanmu dan meninggalkan jalan yang telah ditempuh oleh orangorang tua kami lebih dahulu.mendurhakai nenek moyang kami dengan meninggalkan persembahan mrk dan mengikuti jejakmu.” Nabi Saleh memperingatkan mereka agar jangan menentangnya dan agar mengikuti ajakannya beriman kepada Allah yang telah mengurniai mrk rezeki yang luas dan penghidupan yang sejahtera. Hal yang serupa itu dpt terjadi di atas mrk jika mrk tidak mahu menerima dakwahnya dan mendengar nasihatnya. padahal ada orang-orang di antara kami yang lebih patut dan lebih cekap untuk menjadi nabi atau rasul drp engkau. Dan bagaimana aku dapat mengikutimu dan menterlantarkan tugas dan amanat Tuhan kepadaku. Ia hanya menyampaikan amanat Allah yang ditugaskan kepadanya dan Allahlah yang akan memberinya upah dan ganjaran untuk usahanya memberi pimpinan dan tuntutan kepada mrk.” .

Sesuai dengan permintaan dan petunjuk pemuka-pemuka kaum Tsamud berdoalah Nabi Saleh memohon kepada Allah agar memberinya suatu mukjizat untuk membuktikan kebenaran risalahnya dan sekaligus mematahkan perlawanan dan tentangan kaumnya yang masih berkeras kepala itu.” Kemudian berkeliaranlah unta di ladang-ladang memakan rumput sesuka hatinya tanpa mendpt gangguan. Dan ketika giliran minumnya tiba pergilah unta itu ke sebuah perigi yyang diberi nama perigi unta dan minumlah sepuas hatinya. hal mana menimbulkan rasa tidak senang pada pemilik-pemilik binatang itu yang makin hari makin merasakan bahwa adanya unta Nabi Saleh di tengah-tengah mereka itu merupakan gangguan laksana duri yang melintang di dalam kerongkong. janganlah kamu ganggu dan biarkanlah ia mencari makanannya sendiri di atas bumi Allah ia mempunyai giliran untuk mendptkan air minum dan kamu mempunyai giliran untuk mendptkan minum bagimu dan bagi ternakanmu juga dan ketahuilah bahwa Allah akan menurunkan azab-Nya bila kamu sampai mengganggu binatang ini. Maka sejurus kemudian dengan izin Allah Yang Maha Kuasa lagi Maha Pencipta terbelahlah batu karang yang ditunjuk itu dan keluar dari perutnya seekor unta betina. Dan pada hari-hari giliran unta Nabi Saleh itu datang minum tiada seekor binatang lain berani menghampirinya. Dengan menunjuk kepada binatang yang baru keluar dari perut batu besar itu berkatalah Nabi Saleh kepada mrk:” Inilah dia unta Allah. Mrk menentang Nabi Saleh dan untuk membuktikan kebenaran kenabiannya dengan suatu bukti mukjizat dalam bentuk benda atau kejadian luar biasa yang berada di luar kekuasaan manusia. Maka dihasutlah oleh mrk pemilik-pemilik ternakan yang merasa jengkel dan tidak senang .Setelah gagal dan berhasil menghentikan usaha dakwah Nabi Saleh dan dilihatnya ia bahkan makin giat menarik orang-orang mengikutinya dan berpihak kepadanya para pemimpin dan pemuka kaum Tsamud berusaha hendak membendung arus dakwahnya yang makin lama makin mendpt perhatian terutama dari kalangan bawahan menengah dalam masyarakat. Allah Memberi Mukjizat Kepada Nabi Saleh A. Nabi Saleh membalas tentangan mrk dengan menuntut janji dengan mrk bila ia berhasil mendatangkan mukjizat yang mrk minta bahwa mrk akan meninggalkan agama dan persembahan mrk dan akan mengikuti Nabi Saleh dan beriman kepadanya. Nabi Saleh sedar bahawa tentangan kaumnya yang menuntut bukti drpnya berupa mukjizat itu adalah bertujuan hendak menghilangkan pengaruhnya dan mengikis habis kewibawaannya di mata kaumnya terutama para pengikutnya bila ia gagal memenuhi tentangan dan tuntutan mrk. Dengan berhasilnya Nabi Saleh mendtgkan mukjizat yang mrk tuntut gagallah para pemuka kaum Tsamud dalam usahanya untuk menjatuhkan kehormatan dan menghilangkan pegaruh Nabi Saleh bahkan sebaliknya telah menambah tebal kepercayaan para pengikutnya dan menghilang banyak keraguan dari kaumnya.S. Ia memohon dari Allah dengan kekuasaan-Nya menciptakan seekor unta betina dikeluarkannya dari perut sebuah batu karang besar yang terdpt di sisi sebuah bukit yang mereka tunjuk.

dengan adanya unta Nabi Saleh yang merajalela di ladang dan kebun-kebun mrk serta ditakuti oleh binatang-binatang peliharaannya. Berkata mrk kepada Nabi Saleh:” Wahai Saleh! Untamu telah amti dibunuh.Kamu telah menentang Allah dan terimalah kelak akibat tentanganmu kepada-Nya. Demikianlah kehendak Allah dan taqdir-Nya yang tidak dpt ditunda atau dihalang. Dengan perasaan megah dan bangga pergilah para pembunuh unta itu ke ibu kota menyampaikan berita matinya unta Nabi Saleh yang mendpt sambutan sorak-sorai dan teriakan gembira dari pihak musyrikin seakan-akan mrk kembali dari medan perang dengan membawa kemenangan yang gilang gemilang. muncullah tiba-tiba seorang janda bangsawan yang kaya raya menawarkan akan menyerah dirinya kepada siapa yang dpt membunuh unta Saleh. Unta Nabi Saleh Dibunuh Persekongkolan diadakan oleh orang-orang dari kaum Tsamud untuk mengatur rancangan pembunuhan unta Nabi Saleh. jika engkau betul-betul termasuk orang-orang yang terlalu benar dalam kata-katanya. bahwa Allah akan menurunkan azab-Nya atas kamu jika kamu mengganggu unta itu. cubalah datangkan akan apa yang engkau katakan dulu akan ancamannya bila unta itu diganggu. . Maka dengan terbunuhnya unta itu maka tunggulah engkau akan tibanya masa azab yang Allah talah janjikan dan telah aku sampaikan kepada kamu.Kamu boleh bersuka ria dan bersenang-senang selama tiga hari ini kemudian terimalah ganjaranmu yang setimpal pada hari keempat. Dan selagi orang masih dibayangi oleh rasa takut dari azab yang diancam oleh Nabi Saleh bila untanya diganggu di samping adanya dorongan keinginan yang kuat untuk melenyapkan binatang itu dari atas bumi mrk.” Nabi Saleh menjawab:” Aku telah peringatkan kamu.” Ada kemungkinan menurut sementara ahli tafsir bahwa Allah melalui rasul-Nya Nabi Saleh memberi waktu tiga hari itu untuk memberi kesempatan.Janji Allah tidak akan meleset . Dan begitu unta-unta yang tidak berdosa itu lalu segeralah dipanah betisnya oleh Musadda’ yang disusul oleh Gudar dengan menikamkan pedangnya di perutnya. Dengan bantuan tujuh orang lelaki lagi bersembunyilah kumpulan itu di suatu tempat di mana biasanya di lalui oleh unta dalam perjalanannya ke perigi tempat ianya minum. kalau-kalau mrk sedar akan dosanya dan bertaubat minta ampun serta beriman kepada Nabi Saleh kepada risalahnya. Dua macam hadiah yyang menggiurkan dari kedua wanita itu di samping hasutan para pemuka Tsamud mengundang dua orang lelaki bernama Mushadda’ bin Muharrij dan Gudar bin Salif berkemas-kemas akan melakukan pembunuhan bagi meraih hadiah yang dijanjikan di samping sanjungan dan pujian yang akan diterimanya dari para kafir suku Tsamud bila unta Nabi Saleh telah mati dibunuh. Di samping janda itu ada seorang wanita lain yang mempunyai beberapa puteri cantik-cantik menawarkan akan menghadiahkan salah seorang dari puteri-puterinya kepada orang yang berhasil membunuh unta itu.

Rancangan mrk ini dirahsiakan sehingga tidak diketahui dan didengar oleh siapa pun kecuali kesembilan orang itu sendiri. sebuah tempat di Palestin. Di sinilah letaknya hikmah perintah Allah agar kita melakukan amar makruf nahi mungkar. dengan izin Allah berangkatlah Nabi Saleh bersama para mukminin pengikutnya menuju Ramlah.S. Pengajaran Dari Kisah Nabi Saleh A. Kisah Nabi Saleh Dalam Al-Quran Kisah Nabi Saleh diceritakan oleh 72 ayat dalam 11 surah di antaranya surah Al-A’raaf. ayat 73 hingga 79 . Pengajaran yang menonjol yang dpt dipetik dari kisah Nabi Saleh ini ialah bahwa dosa dan perbuatan mungkar yang dilakukan oleh sekelompok kecil warga masyarakat dpt berakibat negatif yang membinasakan masyarakat itu seluruhnya. surah ” Hud ” ayat 61 sehingga ayat 68 dan surah ” Al-Qamar ” ayat 23 sehingga ayat 32. Ketika mrk datang ke tempat Nabi Saleh bagi melaksanakan rancangan jahatnya di malam yang gelap-gulita dan sunyi-senyap berjatuhanlah di atas kepala mereka batu-batu besar yang tidak diketahui dari arah mana datangnya dan yang seketika merebahkan mrk di atas tanah dalam keadaan tidak bernyawa lagi. Turunnya Azab Allah Yang Dijanjikan Nabi Saleh memberitahu kaumnya bahwa azab Allah yang akan menimpa di atas mrk akan didahului dengan tanda-tanda.S.Mrk mengadakan pertemuan rahsia dan bersumpah bersama akan melaksanakan rancangan pembunuhan itu di waktu malam. Lihatlah betapa kaum Tsamud menjadi binasa. meninggalkan Hijir dan penghuninya. ditimpa halilintar yang dahsyat beriringan dengan gempa bumi yang mengerikan. Satu hari sebelum hari turunnya azab yang telah ditentukan itu. setidak-tidaknya kalau tidak berhasil mencegah kemungkaran yang . di saat orang masih tidur nyenyak untuk menghindari tuntutan balas darah oleh keluarga Nabi Saleh. Mendebgar ancaman azab yang diberitahukan oleh Nabi Saleh kepada kaumnya kelompok sembilan orang ialah kelompok pembunuh unta merancang pembunuhan atas diri Nabu Saleh mendahului tibanya azab yang diancamkan itu. Demikianlah Allah telah melindingi rasul-Nya dari perbuatan jahat hamba-hamba-Nya yang kafir. Karena dengan melakukan tugas amar makruf nahi mungkar yang menjadi fardu kifayah itu. jika diketahui identiti mrk sebagai pembunuhnya. kaum Tsamud habis binasa.Akan tetapi dalam kenyataannya tempoh tiga hari itu bahkan menjadi bahan ejekan kepada Nabi Saleh yang ditentangnya untuk mempercepat datangnya azab itu dan tidak usah ditangguhkan tiga hari lagi. iaitu pada hari pertama bila mrk terbangun dari tidurnya akan menemui wajah mrk menjadi kuning dan berubah menjadi merah pada hari kedua dan hitam pada hari ketiga dan pada hari keempat turunlah azab Allah yang pedih. hancur dan bahkan tersapu bersih dari atas bumi karena dosa dan pelanggaran perintah Allah yang dilakukan oleh beberapa gelintir orang pembunuh unta Nabi Saleh A.

“Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertaubat dan orang-orang yang menyucikan diri” (QS. hamba yang dhaif. Iya memang ada. pelan-pelan ku tata hatiku…aku harus bertaubat!…aku ingin memperbaiki diri!… Ku teruskan lagi bacaanku.terjadi di dalam masyarakat dan lindungan kita . Disaat iseng baca-baca buku. ..htm SETIAP ORANG PASTI PERNAH BERBUAT DOSA Setiap orang pasti pernah berbuat dosa. Maha Penyayang. yang selalu berbuat khilaf dan salah. mereka itu adalah para nabi. disayangi oleh Dia yang Maha Agung.kita telah membebaskan diri dari dosa menyetujui atau merestui perbuatan mungkar itu Bersikap pasif acuh tak acuh terhadap maksiat dan kemungkaran yang berlaku di depan mata dapat diertikan sebagai persetujuan dan penyekutuan terhadap perbuatan mungkar itu. Maka pelan-pelan diriku berbenah. Sekalipun tidak berbuat dosa. Dosa yang berulang-ulang yang kulakukan telah membuat hatiku resah dan gelisah…lalu “apa kira-kira yang bisa diriku lakukan untuk mengatasinya”Tanya hatiku. “tapi ada juga lho orang yang tidak pernah berbuat dosa”mungkin itu komentar kamu menanggapi statmen ini. “Aha!!!” makin mantap saja keinginan ini. Diriku bukanlah malaikat atau seorang nabi yang selalu menaati apa yang diperintahkan oleh Tuhan. Aku makin termotivasi untuk berubah dibuatnya. mereka diberi Allah sifat ma’shum (dijaga agar tidak berbuat dosa). Maha . Inilah diriku apa adanya…(bagaimana dengan dirimu?) . Maha Perkasa. para nabi itu juga pernah berbuat kesalahan2 kecil…yang kemudian diingatkan Allah agar segera diperbaiki. .At-tirmidzi dan Ibnu Majah dari Anas) “ya. mau tau ayat apa itu? Oke deh.2:222). yang selalu lalai dan lalai lagi. aku menemukan jawabannya!.org/b_ceri05. siapa yang tidak ingin dicintai. solusi yang cerdas!”pikirku. Sumber: dzikir. Disebuah buku yang kubaca tertulis : Rasullullah pernah bersabda” Setiap anak adam pasti pernah berbuat dosa dan sebaik-baik orang yang berbuat dosa adalah orang –orang yang bertaubat (HR. Diriku hanyalah seorang makhluk lemah. Diriku. ini tak kasih tau. Maha Bijaksana. Siapa yang tidak ingin disukai. What happen? Aku menemukan sebuah ayat dari surat cinta SANG KEKASIH. Maha Kaya. dirimu dan diri kalian semua (yang merasa masih manusia) tidak akan pernah luput dari yang namanya DOSA.

untuk menunda-nunda bertaubat. Namun orang yang dipelihara Allah akan berkata. “Aku sangat membutuhkan pahala dari Allah. jazakumullah khairon katsir atas keridhoan yang telah diberikan. Semoga Allah yang Maha Pengaasih memberikan balasan pada setiap kebaikan yang kita lakukan dengan balasan yang terbaik. nanti saja kalau sudah tua dan menjelang mati. 1. Misalnya membisikkan dalam hati.” . 7 MACAM TIPUAN SETAN Kita perlu mengetahui tipuan setan yang mengajak kita meninggalkan ibadah kepada Allah. bahwa taat tak perlu tergesa-gesa dilaksanakan. “Ajal bukan pada kekuasaanku. Setan melarang manusia untuk taat kepada Allah. Orang yang dipelihara Allah. 2. dengan tulus dan rendah hati aku mohonkan “berilah maaf atas segala kesalahan yang pernah kulakukan baik itu berupa perkataan. kepada orang-orang yang pernah kupuji. “Ayo cepat beramal agar engkau dapat memburu amal lain sebanyakbanyaknya !”. untuk terus meningkatkan kualitas diri.pengampun?? Hanya orang-orang yang kurang waras aja yang menjawab “TIDAK!”. tutur kata atau tingkah laku-ku yang kurang berkenan dihati…”thanks banget. Alhamdulillah Allah masih memberikan aku kekuatan akal untuk berpikir jalan mana yang harus ku tempuh. seraya berkata. “Amal yang sedikit tapi sempurna lebih baik daripada amal banyak tidak sempurna. pada hal tiap hari mengandung amal tersendiri. 3. maka amal hari esok kukerjakan kapan lagi. aku masih waras. Allah masih memberikan aku kekuatan iman untuk terus memperbaiki diri. karena aku harus mengumpulkan bekal dari dunia untuk akhiratku yang abadi. AMIIN. Alangkah ruginya aku jika menyia-nyiakan kesempatan waktu ini untuk berbuat yang lebih baik lagi.” . Setan mengajak manusia mengakhiri ketaatan (berhenti taat). untuk menunda-nunda memperbaiki diri. akan menolak ajakan setan dan mengatakan. Orang yang dipelihara Allah akan menolak ajakan dan larangan setan tersebut. Aku harus bertaubat!…. seraya berkata. detik ini juga. kepada orang-orang yang pernah kugosipi. kepada orang-orang yang pernah kubenci. Sedangkan aku?. kepada orang-orang yang pernah kusakiti. kapan lagi? Kepada orang-orang yang pernah kukasihi. syukron jaaziilan. Alangkah bangkrutnya aku jika masih saja memberikan kesempatan pada nasfuku untuk berleha-leha. jika aku menunda amal hari ini untuk esok. Ada tujuh macam cara yang dilakukan setan : . Sewaktu-waktu setan mendorong manusia agar terburu-buru mengerjakan amal baik. sekarang…. perbuatan.

Padahal sebenarnya tujuanmu hanyalah ingin merusaknya.4. Sekarang kau berpurapura memperbaiki amalku. aku tetap beramal ibadah agar tidak menyesal meninggalkan amal itu. dan tidak ada manfaatnya orang lain menilai amal baikku”. 5. Allah yang Maha Mengetahui. engkau tak perlu menyusahkan dirimu untuk beramal ibadah. karena jika Allah menetapkanmu di jaman azali dan dijadikan makhluk yang berbahagia. Hanya Allah yang berhak memberikan karunia-Nya. Setan menancapkan perasaan dalam hati orang yang beramal baik dengan membisikkan. 7. Engkau akan tetap menjadi orang yang beruntung. menetapkan kehendak-Nya dan berbuat apa saja yang dikehendaki-Nya. cukup dinilai Allah saja. jadi masuknya seseorang ke surga bukanlah karena kekuatan amalnya. Jika Dia berkehendak menjadikan aku sebagai hamba mulia atau terhina. maka setan mencari cara lain yaitu membisikkan tipuannya yang halus sekali di hati manusia :”Wahai manusia. tetapi karena janji Allah semata yang pasti dan suci. Allah telah menjanjikan kepada siapa saja yang beramal taat kepada-Nya tak akan masuk neraka. maka semua itu urusan Allah.”Aku ini seorang hamba yang berkewajiban menuruti perintah-Nya. aku akan lebih senang demikian daripada aku dimasukkan ke neraka dalam keadaan ingkar. Aku tak pernah gelisah tentang apakah amalku itu diperlihatkan kepada manusia atau tidak. Orang yang dipelihara Allah akan menyanggah bahwa semua keagungan dan kesempurnaan adalah milik Allah. bukan karena kekuatan manusia dan kekuasaan manusia. “Hendaknya engkau bersungguh-sungguh melakukan amal dengan sir(rahasia). Jika sekiranya aku dimasukkan ke neraka padahal aku taat. Amalku tetap akan bermanfaat. Bukan urusanku. Jangan sampai diketahui oleh manusia. Tapi orang yang iman dipelihara Allah akan menolak nasihat itu. tidak henti-hentinya engkau menggodaku untuk merusak amal baikku dengan berbagai cara. maka tidak akan menjadi madharat apa-apa bagimu untuk meninggalkan amal. Allah jualah yang memberi taufiq kepada manusia sehingga dapat mengerjakan amal baik yang diridhai-Nya.” Tapi bagi orang beriman akan membantah. “Betapa tingginya derajatmu karena dapat beramal shalih. Tapi pasti masuk surga. Setan berbisik dalam hati manusia. Aku ini hamba Allah. Karena itu bukan urusanku !”. kalau tidak nanti akan dicela orang lain. Jika dengan cara keenam gagal. Tetapi keadaannya tidak mungkin begitu. karena engkau tetap celaka. maka aku tetap beribadah untuk menambah pahala. “Untukku. Maka orang yang dipelihara Allah akan menyanggah. maka tidak ada gunanya lagi amal baik yang kau lakukan. Setan menyuruh manusia mengerjakan amal baik yang sempurna. “Hai setan laknat. dan akan mengatakan bahwa kamu adalah seorang hamba yang Ikhlas !”. karena janji Allah pasti benar. Jika aku ditakdirkan menjadi orang beruntung. Sebaliknya jika engkau dikehendaki Allah menjadi celaka. Engkau cerdik dan sempurna !”.” (Sumber Dari Buku: Memerangi Bujukan Setan IMAM AL GHOZALI hal 25-28) . sebab hanya Allah yang akan mendhahirkan amalmu nanti terhadap manusia. Dialah yang menjadikanku. maka amal manusia tak ada harganya dibandingkan dengan kenikmatan yang diberikan-Nya. 6. Jika aku dijadikan orang yang celaka. Jika sekiranya tanpa karunia Allah.

laksanakan shalat sunnat dua rakaat. 7. 2. dan cita2 hidupnya. kalau suami anda tertarik pada wanita lain. apa yang akan anda lakukan? 11. 1. Anda ingin bertemu dan mengajukan beberapa pertanyaan. . Ucapkanlah ta’awudz. apa saran anda supaya keduanya bisa terjaga dengan baik. Tolong sebutkan 5 hal terpenting yg anda harapkan dari seorang suami. Apa saja kelemahan yg menurut anda tdk bisa anda terima dari seorang calon suami. Dalam seminggu terakhir. Berapa kali anda gagal bangun shalat malam/ tahajjud?13. Bagaimana anda pertama kali mengenal Allah? Tolong ceritakan sedetil mungkin. apa yang akan anda lakukan? 10. . Kalau suami anda menyakiti anda dengan kata-katanya. 4. Anda berdua sudah saling bertukar curriculum vitae. dia harus menempatkan ibunya sebagai wanita utama dalam hidupnya. wawasannya. Apa yang anda fahami tentang taat kepada suami karena Allah Subhanahu wa ta’ala? Bagaimana anda akan melaksanakannya? 8. lalu ajukan pertanyaan2 dibawah ini sambil menggantungkan diri anda hanya kepada Allah yg telah menciptakan anda dan dia. akhlaqnya. Siapakah laki2 yg paling anda cintai? (jawabannya haruslah Rasulullah Shallallohu ‘alaihi wa sallam) 3. apa yg akan anda lakukan? 9. kawan-kawan dan kerabat sudah saling bertukar . dan bismillah dg jelas di hadapannya. mintalah Allah merengkuh anda dan mengendalikan lisan serta gerak-gerik anda. informasi kepada anda dan dia. Berwudhu’-lah dulu. Dalam seminggu terakhir. 6. Kalau suami anda memukul anda dengan tangannya. Apapun jawabannya akan menggambarkan akidahnya. Bagaimana cara anda mempelajari al-qur-an dan bagaimana cara anda mengajarkan alquran kepada orang lain. 5. Pada saat yg sama. anda ingin berkenalan lebih dalam. Berapa hari yg anda lewatkan tanpa bershodaqoh atau berinfaq . yg merupakan kuncinya mendapatkan syurga.PERTANYAAN UNTUK CALON ISTRI Penulis: Dzikrullah dan Khadijah Haawarij dalam Majalah Alia No. Seorang suami bertanggung jawab atas keselamatan istrinya dunia-akherat. Tolong ceritakan bagaimana hubungan anda dengan Allah saat ini 12. Tujuannya untuk menjajaki apakah hubungan suami isteri yg suci dan dahsyat itu bisa dibangun bersama anda.02 th IV. ——————————————————————————————————— —————– Anda tertarik pada semua karakternya.

Jika kelak terjadi pertengkaran atau ketegangan antara Ayah anda dan suami anda. kalau pendapatan ekonomi RT anda kurang memadai. Tolong sebutkan 5 langkah pertama dan yang akan anda lakukan secara istiqomah untuk membangun rumah tangga yang taat kpada Allah dan Rasul-Nya? Kenapa anda memilih ke-5 langkah tersebut ? Bagaimana cara anda melaksanakannya? 15. Apa saja menurut anda bisa menggagalkan sebuah rumah tangga dalam menghasilkan anak2 yg shalih? Apa rencana anda utk menghindarinya? 24. Menurut anda. Apa saja yg menurut anda bisa menghancurkan sebuah hubungan suami isteri? Apa rencana anda untuk menghindarinya? 23. ada 3 hal yg insyaAllah akan selalu saya perbaiki dalam diri saya secara bersungguh2 sampai saya mati yaitu ibadah. Bagaimana mati yg anda inginkan? Apa rencana2 anda utk itu? Mudah-mudahan Allah subhanahu wa ta’ala membuka segala sesuatu yang paling mendasar. Sejak anda dewasa. lalu tanyakan satu persatu pertanyaan diatas tadi kepada diri anda sendiri. untuk anda ketahui tentang dia. berapa kali anda mencium tangan dan memeluknya dengan mesra? Kalau anda tinggal kota dengan beliau. Dalam seminggu terakhir. terutama kelak suami anda? Apakah itu? 21. Tetapi ada satu hal kecil yang perlu anda lakukan sebelum anda bertemu dia. adakah hal tertentu dari Ayah anda. Ali Jum’ah Muhammad . MENGHIRUP INHALER MEMBATALKAN PUASA Pertanyaan: Apakah penggunaan inhaler (obat yang dihirup) bagi penderita asma dapat membatalkan puasa? . Jawaban: Mufti Prof.yang sangat mempengaruhi cara anda menghadapi dan memperlakukan lelaki. ilmu dan ‘amal shalih saya. apa yg anda lakukan utk mengingatkannya? 20. Jika Ayah anda melakukan kesalahan. dan jawablah dengan jujur. Ttg mencari nafkah.untuk orang miskin dan sabilillah? 14. pernahkah anda membuat beliau berdua sangat marah? Apa sebabnya? Apa yg anda lakukan setelah itu? 18. berapa kali anda menelponnya dalam seminggu terakhir? Apa kata2 yang paling sering anda sampaikan ke beliau sebelum anda menutup telepon? 19. Apa yg akan anda lakukan? 25. pandangilah bayangan mata anda. Dr. ceritakan sebanyak mungkin hal penting yg menurut anda perlu saya ketahui tentang beliau? 17. Pergilah kedepan cermin. lewat pertanyaan-pertanyaan diatas.apakah itu perkataan maupun perbuatan. Apa saran anda untuk saya? 16. apa yg akan anda lakukan? 22. Tentang Ayah dan Ibu anda. Sebagai suami.

“Allah menghendaki kemudahan bagimu. Allah berfirman. Jika sembuh maka ia berkewajiban menqadha` (mengganti) puasa yang tidak sempat ia lakukan selama sakit tersebut. Nabi saw. ِ َ ِ ِ ْ َ ْ ّ َ َ ‫ُ ِ َ ْ ِ ْ َ ُ ََ َ ْ ٍ َ َ َ ُ َ ْ َ َِ َ ِ ّ ُ ََ ّ ُ َ ّ ً َ ُ ْ ُ ِ َِ َ ِ ّ َة َِ ْ َ ِ ّ َ ة‬ ‫بني السلم على خمس شهادة أن ل إله إل ال وأن محمدا رسول الم، وإقمام الصمل ِ وإيتماء الزكما ِ وحمج البيمت لممن‬ َ ‫اسممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممتطاع وصمممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممموم رمضممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممان‬ َ َ َ ِْ َ َ َ ََ ْ “Islam didirikan di atas lima hal. Hal ini berdasarkan firman Allah. menunaikan zakat. Allah ‘Azza wa Jalla berfirman. hidung dan telinga adalah membatalkan puasa. “Karena itu. . dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dengan demikian.” (Al-Baqarah [2]: 184). Allah berfirman. “Dan wajib bagi orang-orang yang berat menjalankannya (jika mereka tidak berpuasa) membayar fidyah. (yaitu) memberi makan seorang miskin.” (AlBaqarah [2]: 185). Jika sakit yang dideritanya adalah penyakit kronis dan berlangsung lama. “Dan barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka). juga bersabda.” (Muttafaq alaih). Segala sesuatu yang masuk ke dalam rongga tubuh manusia melalui lubang alami.” (Al-Baqarah [2]: 185). pada hari-hari yang lain. Puasa Ramadhan adalah salah satu rukun Islam yang diperintahkan Allah untuk melaksanakannya. mendirikan shalat.” (Al-Baqarah [2]: 185). sebanyak hari yang ditinggalkannya itu. maka hendaklah ia berpuasa di bulan itu. . barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu. Selain itu Allah telah memberikan keringanan (rukhshah) bagi orang yang memiliki uzur untuk tidak berpuasa. Obat inhaler (dihirup) bagi penderita asma yang memancarkan percikan-percikan obat ke dalam rongga pengguna juga dianggap membatalkan puasa. melaksanakan haji jika mampu dan puasa Ramadhan. orang sakit memiliki keringanan untuk tidak berpuasa hingga Allah menyembuhkan penyakitnya. Allah SWT juga memberikan berbagai kemudahan kepada orang-orang muslim dalam menjalankan syariat agama-Nya. maka ia harus memberi makan satu orang miskin –sebanyak dua porsi makanan— untuk setiap satu hari puasa yang ditinggalkan. yaitu kesaksian (syahadat) bahwa tiada tuhan selain Allah dan Muhammad adalah rasulullah (utusan Allah).. seperti mulut. maka (wajiblah baginya berpuasa).

Keutamaannya.org Sahabat Rasulullah SAW yang dijamin masuk surga berdasarkan hadits berikut: Tercatat dalam “ARRIYADH ANNADHIRAH FI MANAQIBIL ASYARAH“ dari sahabat Abu Dzar ra. maka Rasulullah berasal dari keluarga Hasyimi. Sebelum datangnya Islam. hanya berbeda keluarga. Utsman masuk surga dan kawannya adalah aku. Al Baihaqi) Al Qur’an pun banyak mengisyaratkan sikap dan tindakannya seperti yang dikatakan dalam firmanNya. Azzubair masuk surga dan kawannya adalah Ismail. Dalam masa yang singkat sebagai Khalifah.Dengan demikian. QS Al Lail 5-7. Kisah singkat 10 Sahabat yang dijamin masuk surga . Thalhah masuk surga dan kawannya adalah Daud. Wallahu subhânahu wa ta’âlâ a’lam. pengaruhnya besar serta memiliki akhlaq yang mulia. Belum pernah ada orang yang menyaksikan Abu Bakar minum arak atau pun menyembah berhala. ”(HR. bahwa Rasulullah masuk ke rumah Aisyah ra dan bersabda: “Wahai Aisyah. yaitu : Ayahmu masuk surga dan kawannya adalah Ibrahim. Said bin Zaid masuk surga dan kawannya adalah Musa bin Imran. Umar masuk surga dan kawannya Nuh. Abdurrahman bin Auf masuk surga dan kawannya adalah Isa bin Maryam. 1. Sa’ad masuk surga dan kawannya adalah Sulaiman. ya Rasulullah. 17-21. adalah seorang Quraisy dari kabilah yang sama dengan Rasulullah. Sumber:www. Bila Abu Bakar berasal dari keluarga Tamimi. dan kaum muslimin yang tidak mau membayar zakat. Ali masuk surga dan kawannya adalah Yahya bin Zakariya. beliau adalah sahabat Rasulullah yang memiliki karakter yang mirip dengan Rasulullah. Fushilat 30. memerangi nabi palsu. . Abu Bakar telah banyak memperbarui kehidupan kaum muslimin. Ia seorang yang kaya. Abu Ubaidah ibnul Jarrah masuk surga dan kawannya adalah Idris Alaihissalam. berdasarkan pertanyaan di atas maka penggunaan obat inhaler itu dapat membatalkan puasa. “Jika ditimbang keimanan Abu Bakar dengan keimanan seluruh ummat niscaya akan lebih berat keimanan Abu Bakar.dar-alifta. Abu Bakar adalah seorang pedagang yang selalu menjaga kehormatan diri. ”Ada sepuluh orang yang mendapat kabar gembira masuk surga.” Lalu Nabi SAW bersabda. Dia tidak pernah berdusta.” . At Taubah 40. Begitu banyak kemiripan antara beliau dengan Rasulullah sehingga tak heran kemudian beliau menjadi khalifah pertama setelah Rasulullah wafat. inginkah engkau mendengar kabar gembira?” Aisyah menjawab : “Tentu. Abu Bakar bin Abi Qahafah (As siddiq). Rasulullah selalu mengutamakan Abu Bakar ketimbang para sahabatnya yang lain sehingga tampak menojol di tengah tengah orang lain.

Pada masa pemerintahannya pulalah penulisan AlQur’an dalam lembaran-lembaran dimulai. ia berasal dari kabilah yang sama dengan Rasulullah SAW dan masih satu kakek yakni Ka’ab bin Luai. Utsman bin Affan. Siapa yang ingin menjadikan ibunya kehilangan putranya atau ingin anaknya menjadi yatim. Ali yang sangat sederhana kehidupannya. ia yang menggantikan posisi Rasulullah di tempat tidurnya saat beliau hijrah. begitupun di saat hijrah. dan paling teguh dalam menjaga ajaran Allah adalah Umar. Setelah kaum muslimin hijrah. Ia sengaja berangkat pada siang hari dan melewati gerombolan Quraisy. 4. Banyak pendapat Umar yang dibenarkan oleh Allah dengan menurunkan firmanNya seperti saat peristiwa kematian Abdullah bin Ubay (QS 9:84). 5. Umar masuk Islam setelah bertemu dengan adiknya Fatimah daan suami adiknya Said bin Zaid pada tahun keenam kenabian dan sebelum Umar telah ada 39 orang lelaki dan 26 wanita yang masuk Islam. Umar berkata. Ketika melewati mereka. dari lembaran-lembaran yang mulai ditulis pada masa pemerintahan Khalifah Abu Bakar. Sahabat berikutnya adalah Ali bin Abi Thalib. Umar adalah segelintir orang yang berhijrah dengan terang-terangan. ”Aku tebus engkau ya Rasulullah dengan . berdialog. Sahabat kelima yang dijamin oleh Rasulullah SAW masuk surga adalah Thalhah bin Ubaidillah yang pada Uhud terkena lebih dari tujuh puluh tikaman atau panah serta jari tangannya putus. memecahkan permasalahan serta bertempramen kasar. Pada masa kepemimpinannya Utsman merintis penulisan Al Qur’an dalam bentuk mushaf. beliau memapah Rasulullah yang tubuhnya telah berdarah menaiki bukit Uhud yang berada di ujung medan pertempuran saat kaum musyrikin pergi meninggalkan medan peperangan karena mengira Rasulullah telah wafat. Umar Ibnul Khattab. Umar adalah seorang yang sangat memperhatikan kesejahteraan ummatnya. Utsmanlah yang membeli sumur dari seorang Yahudi untuk kepentingan kaum muslimin. Di kaumnya Umar dikenal sebagai seorang yang pandai berdiskusi. ”Aku akan meninggalkan Mekah dan menuju Madinah. pemuda pertama yang masuk Islam. dalam sebuah persiapan pasukan pernah Utsman yang membiayainya seorang diri. silakan menghadang aku di belakang lembah ini!” Mendengar perkataan Umar tak seorangpun yang berani membuntuti apalagi mencegah Umar. da’wah kemudian dilakukan secara terang-terangan. (HR Ahmad. Namun Thalhah yang berperawakan kekar serta sangat kuat inilah yang melindungi Rasulullah disaat saat genting. Setelah Umar masuk Islam. saat kesulitan air. sampai setiap malam ia berkeliling khawatir masih ada yang belum terpenuhi kebutuhannya. Saat itu Thalhah berkata kepada Rasulullah. Al Hakim. 3. pendapat Umar dibenarkan Allah dengan turunnya ayat 67 surat Al Anfal. Ali yang dinikahkan oleh Rasulullah dengan putri kesayangannya Fatimah. serta kekuasaan Islam pun semakin meluas keluar jazirah Arab. Ibnu Majah. At Tirmidzi) Utsman adalah seorang yang sangat dermawan. 2. dan yang paling bersifat pemalu adalah Utsman. Sebagai khalifah. ataupun saat penentuan perlakuan terhadap tawanan saat perang Badar. sebuah Hadits yang menggambarkan pribadi Utsman : “Orang yang paling kasih sayang diantara ummatku adalah Abu Bakar.

termasuk Ali dan Utsman. Sahabat yang disebutkan berikutnya adalah Saad bin Abi Waqqash. orang pertama yang terkena panah fisabilillah.ayah dan ibuku.” Sejak itu Beliau mendapat julukan Burung Elang hari Uhud. wasiat beliau adalah agar setiap peserta perang Badar yang masih hidup mendapat empat ratus dinar. Azzubair bin Awwam. adik ipar Umar. dan ia menulis surat yang isinya. yang akhirnya terpaksa membunuh ayahnya saat Badar. Said bin Zaid. Azzubair ibnul Awwam berhasil menombak kedua matanya sehingga akhirnya ia tersungkur tak bergerak lagi. dan Abu Dzar Al Ghifari. Rasulullah pernah berkata kepada para sahabatnya. saat panglima perang menghadapi tentara Romawi di Mesir Amr bin Ash meminta bala bantuan pada Amirul Mu’minin. Umar mengirimkan empat ribu prajurit yang dipimpin oleh empat orang komandan. dan Azzubair bin Awwam. ”Orang ini termasuk yang gugur dan barang siapa yang senang melihat seorang yang syahid berjalan di muka bumi maka lihatlah Thalhah.” Demikianlah dengan izin Allah. dan hawariku adalah Azzubair ibnul Awwam. sedang yang masih hidup saat itu sekitar seratus orang. Rasulullah sangat mencintai Azzubair ibnul Awwam beliau pernah bersabda. namun tetap tabah. 10. karena Said adalah seorang sahabat yang dermawan dan murah tangan. namun saat berhijrah ia meninggalkan semua harta yang telah ia usahakan sekian lama. pasukan kaum muslimin berhasil meraih kemenangan. hal ini membuat pasukan Quraisy ketakutan. Kepahlawanan Azzubair ibnul Awwam pertama terlihat dalam Badar saat ia berhadapan dengan Ubaidah bin Said Ibnul Ash. seorang yang keislamannya sangat dikecam oleh ibunya.” 6. adalah sahabat karib dari Thalhah. Adalah Abdurrahman bin Auf. adalah seorang pedagang yang sukses. sehingga Aisyah berdoa: “Semoga Allah memberi minum kepadanya air dari mata air Salsabil di surga. Tahukah anda siapa empat orang komandan itu? Mereka adalah Ubadah ibnu Assamit. dan saat beliau meninggal. sahabat yang berikutnya. Banyak orang yang lemah berkumpul di rumah mereka untuk memperoleh ketenteraman dan keamanan. dan kukuh pada keislamannya. ”Aku mengirim empat ribu prajurit bala bantuan yang dipimpin empat orang sahabat terkemuka dan masing-masing bernilai seribu orang. dengan siksaan yang ia terima dari pamannya sendiri. ”Engkau adalah Thalhah kebajikan. Nama terakhir yang meraih jaminan surga adalah Abu Ubaidah Ibnul Jarrah. yang disebutkan berikutnya. Almiqdaad ibnul Aswad. Maslamah bin Mukhalid. sehingga Allah menurunkan QS Al . Beliaupun berwasiat agar sebagian hartanya diberikan kepada ummahatul muslimin. serta penghilang rasa lapar. Namun saat telah di Madinahpun beliau kembali menjadi seorang yang kaya raya.” 8. 7.” Azzubair ibnul Awwam adalah suami Asma binti Abu Bakar yang mengantarkan makanan pada Rasul saat beliau hijrah bersama ayahnya. Pada masa pemerintahan Umar. 9.” Nabi tersenyum seraya berkata. adalah orang yang dididik oleh seorang ayah yang beroleh bihayah Islam tanpa melalui kitab atau nabi mereka seperti halnya Salman Al Farisi. ”Setiap nabi memiliki pengikut pendamping yang setia (hawari). Beliau muslim pada usia lima belas tahun dan hjrah pada usia delapan belas tahun.

Abu Ubaidah mendapat gelar dari Rasulullah sebagai pemegang amanat ummat.” . Abu Ubaidahlah yang mencabut besi tajam yang menempel pada kedua rahang Rasulullah. dan dengan begitu beliau rela kehilangan giginya. Begitupun dalam perang Uhud.Mujadilah : 22. dan pemegang amanat ummat ini adalah Abu Ubaidah Ibnul Jarrah. seperti dalam sabda beliau : “Tiap-tiap ummat ada orang pemegang amanat.

You're Reading a Free Preview

Download
scribd
/*********** DO NOT ALTER ANYTHING BELOW THIS LINE ! ************/ var s_code=s.t();if(s_code)document.write(s_code)//-->